• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 19:59
ngommers schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:08:
[...]

Als een slimme stekker zomaar uitschakelt, is de oorzaak meestal dat er meer vermogen (W) wordt afgenomen dan de stekker aankan.
Ik heb er (om te testen) alleen de printer op aangesloten.
Mischien dat het even een korte piek is als het verwarmings element inschakelt oid.
In de handleiding staat wel dit:
The device has a protection that will turn the load off in the case of detecting current greater than 110% of rated current (>12A). It is a safety function and it cannot be turned off.

[ Voor 23% gewijzigd door joepadmiraal op 26-11-2025 11:03 ]

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-01 15:29
ErwinN174 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:24:
Ik bezit een P2S en had gisteren problemen met de automatische bed leveling. Nu handmatig weer vlak gezet en het is goed. Gebeurt dit vaker?
Nog niets over gehoord. Voorloper P1S kon wel rare meldingen geven als de meegeleverde micro SD Card niet helemaal lekker was, maar dat heeft de P2S niet meer. Met mijn P1S met intussen 2600+ uur op de teller alleen door eigen stommiteit (purge tower na een lage kleurenprint niet verwijderen), of door purge poo op de buildplate, net op de verkeerde plek.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-01 15:54
Uit curiositeit naar het topic op de reddit van bambulab ivm verslechterde kwaliteit van de printers: Hier al iemand iets van gemerkt dat de recente modellen mindere kwaliteit zijn? Of DOA gehad van een toestel?
Adder28 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:57:
Uit curiositeit naar het topic op de reddit van bambulab ivm verslechterde kwaliteit van de printers: Hier al iemand iets van gemerkt dat de recente modellen mindere kwaliteit zijn? Of DOA gehad van een toestel?
Kweenie of Reddit een goede bron is. We weten allemaal dat mensen met problemen heel erg vocaal kunnen zijn op internet, met de Amerikanen voorop. Die beginnen bij een mislukte print al te krijsen om een refund :+

Als ik naar dit filmpje kijk van Vector3D, is er weinig mis met deze H2D. Hij mocht 'm compleet uit elkaar halen om te laten zien hoe het in elkaar zit, en hoe het repareren of vervangen van onderdelen zou moeten:
Bouwkwaliteit is prima in orde volgens hem.

Het punt is denk ik dat er inmiddels heel veel Bambu Lab printers worden verkocht en dus ook het aantal producten met problemen af fabriek. Dat is onvermijdelijk denk ik. Elk merk/product heeft 'maandagmorgen' problemen. Vraag is hoe ze worden opgelost. Het valt mij op dat tegenwoordig mensen eerst op internet gaan klagen over de vreselijke kwaliteit zonder dat ze ook maar contact hebben gezocht met support.
Ik heb bv bij mijn vrijwel nieuwe auto inmiddels 3x een op zich klein issue gehad en alle 3 keren is dat prima opgelost door de dealer, onder garantie. Gewoon bellen, langskomen en het wordt gefixt. Is deze auto slecht? Zeker niet, maar dingen kunnen kapot, en als het goed opgepakt wordt, is het eigenlijk meer een minor inconvenience dan een probleem.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Adder28 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:57:
Voor zover ik kan zien, is er geen achteruitgang in de bouwkwaliteit. Er worden enkel meer en meer printers verkocht, waardoor er ook meer printers met problemen zijn. Wet van de grote getallen. Als je 10.000 printers verkoopt en er is er 1 die stuk is, hoor je niets. Als je er 10.000.000 verkoopt en er zijn er 1.000 stuk, ga je er veel over horen. Terwijl het percentage stukke machines hetzelfde is gebleven.

• Adder28
Ik ben me zeker bewust van dat je alleen de klagers online ziet en veel minder de mensen die tevreden zijn. Maar ik wou toch eens horen.
Nog altijd voor 95% content met de bambu, printen gaat 100% goed, juist het niet aan de storage kunnen in lan only is wel een minpunt (recent mogen testen toen het internet in heel de buurt er weer uitlag voor de zoveelste keer)
Ohja...iets dat mijn ineens te binnen schiet: op de X1C heb je een micro sd kaartje voor de timelapse en opslag van modellen die je naar de printer stuurt. Op de H2* ontbreekt dat, dus ben je nu verplicht een USB stick bovenop dat apparaat te hebben als je diezelfde functionaliteit wil? Ik heb het vast een keer horen zeggen in een review, maar ik kan mij niet meer herinneren hoe het zat.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 10:46
Ok, ik ga ook maar eens kijken naar een slimme stekker. Heb nog niks van dit alles huis omdat het op een schip toch allemaal wat anders werkt als in een gewoon huis. Denk aan stalen wanden die voor veel storing zorgen. Mijn draadloze koptelefoon naar de TV werkt hier ook niet bijvoorbeeld...
mphilipp schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:10:
Ohja...iets dat mijn ineens te binnen schiet: op de X1C heb je een micro sd kaartje voor de timelapse en opslag van modellen die je naar de printer stuurt. Op de H2* ontbreekt dat, dus ben je nu verplicht een USB stick bovenop dat apparaat te hebben als je diezelfde functionaliteit wil? Ik heb het vast een keer horen zeggen in een review, maar ik kan mij niet meer herinneren hoe het zat.
Klopt. "Maar" mensen hebben al aangegeven dat die low-profile USB sticks ook werken. Ik ben er geen fan van, want die dingen schijnen inherent al onbetrouwbaarder te zijn, maar soit.

Dingen zoals dit
MC Taz Man schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:23:
[...]
Klopt. "Maar" mensen hebben al aangegeven dat die low-profile USB sticks ook werken. Ik ben er geen fan van, want die dingen schijnen inherent al onbetrouwbaarder te zijn, maar soit.
Ja, een low profile is prima. Het is ook geen superbedrijfkritische info die erop komt, dus als ie een keer faalt is dat niet zo heel erg. Liever niet natuurlijk.
Tsja...1Tb lijkt mij dan weer een beetje overdreven. Ik heb in mijn X1C een 64Gb kaartje zitten en dat werkte altijd prima. Ik heb ondertussen wat zitten koekelen en volgens de USB stick massatest komt de Samsung Fit Plus 256Mb erg goed uit de verf. Gek genoeg ie is sneller dan de 128Gb uitvoering, maar dat schijnt te maken te hebben met het parallel weg kunnen schrijven naar meerdere chips op de 256Mb uitvoering.
Die Sandisk heeft wel een handige vorm om 'm makkelijker uit te kunnen halen. Maar goed, denk niet dat ik er vaak aan ga zitten.

Qua ontwerp had Bambu desnoods 2 USB poorten erop kunnen zetten (wat kost dat nou?): een aan de voorkant voor wie vaak via de stick wil printen en een aan de achterkan om continue erin te laten zitten. Net als de plaatsing van die noodknop zowel links als rechts had gemogen. Maar ja, zal allemaal wel weer een paar cent teveel hebben gekost, dus die dingen zijn gesneuveld na interventie van de beancounters.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 26-11-2025 13:48 ]

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:14

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

mphilipp schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:07:
[...]

Ja, die zit aan de achterkant en voor sommigen is dat lastiger te bereiken.
Ik heb deze oplossing geprint. Werkt zeer goed.
.
Oemfoefoe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:26:
[...]
Ik heb deze oplossing geprint. Werkt zeer goed.
You have got to be kidding me... :+ Geniaal, maar ook een beetje over the top.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
MC Taz Man schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:23:
[...]

Dingen zoals dit
Ik gebruik de 64GB variant van deze op mijn H2D en H2C.
7,70 euro via Amazon, werken perfect.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 13:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkfnLSIOmzUVFb887Xr5cID1FiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQ8W3MVKNRUHXdZrvwxayHBU.jpg?f=fotoalbum_large
Om 1330 bij Lay3rs besteld, om 1600 in huis.

Is wel een joekel vergeleken met de X1C

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:23
Lay3rs kende ik nog niet, wel grappig om te zien dat ze de H2C als industriële printer beschouwen.
Wat is eigenlijk het verschil zin de H2D en H2D Pro behalve een lan poort.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 13:11
Geniaal natuurlijk, maar ik denk dat een simpele WiFi smart stekker handiger is.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 01:22
Tranquility schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:46:
[...]

Geniaal natuurlijk, maar ik denk dat een simpele WiFi smart stekker handiger is.
Ik voel me na het lezen van al deze oplossingen ineens een dinosaurus . :+
Ik heb gewoon een 3 ports stekkerblok van de Aldi met schakelaar a 5,99 aan de zijkant liggen. 'klik'. Gaan beide AMS' en ook direct mee. }:O
mphilipp schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:47:
[...]

Ja, een low profile is prima. Het is ook geen superbedrijfkritische info die erop komt, dus als ie een keer faalt is dat niet zo heel erg. Liever niet natuurlijk.
Tsja...1Tb lijkt mij dan weer een beetje overdreven. Ik heb in mijn X1C een 64Gb kaartje zitten en dat werkte altijd prima. Ik heb ondertussen wat zitten koekelen en volgens de USB stick massatest komt de Samsung Fit Plus 256Mb erg goed uit de verf. Gek genoeg ie is sneller dan de 128Gb uitvoering, maar dat schijnt te maken te hebben met het parallel weg kunnen schrijven naar meerdere chips op de 256Mb uitvoering.
Die Sandisk heeft wel een handige vorm om 'm makkelijker uit te kunnen halen. Maar goed, denk niet dat ik er vaak aan ga zitten.

Qua ontwerp had Bambu desnoods 2 USB poorten erop kunnen zetten (wat kost dat nou?): een aan de voorkant voor wie vaak via de stick wil printen en een aan de achterkan om continue erin te laten zitten. Net als de plaatsing van die noodknop zowel links als rechts had gemogen. Maar ja, zal allemaal wel weer een paar cent teveel hebben gekost, dus die dingen zijn gesneuveld na interventie van de beancounters.
1TB versie was gewoon de eerste die ik tegenkwam :P

• DeGroteMuis
CrashOverDrive schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:05:
[...]

Ik heb gewoon een 3 ports stekkerblok van de Aldi met schakelaar a 5,99 aan de zijkant liggen. 'klik'. Gaan beide AMS' en ook direct mee. }:O
Hopelijk heb je een betere serie dan ik dan. Ik had er 3 in gebruik zo'n 6 jaar terug, vlak voor Covid gekocht voor de kerstverlichting binnen. Eentje maakte na een paar maanden sluiting bij de schakelaar omzetten op de thuiswerkplek (laptop en scherm) en bij een andere is ook iets gebeurd toen we niet thuis waren, daar lag de schakelaar naast de stekkerdoos op de grond en keek je zo op de pinnetjes, schakelautomaat in de meterkast uit. De derde hebben we daarna ook niet meer gebruikt, geen vertrouwen meer.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41
Vorige week de H2C besteld, verwachte verzending 16 December.

Krijg ik zojuist een mailtje "Uw zending is onderweg *O* *O*
Nou dat is toch veel sneller dan verwacht, weer eens een meevaller.

Kijk ik de verzend details, sturen ze de Hotend combo apart op -O-
Kan ik zodadelijk 3 weken naar een setje hotends kijken zonder dat de printer er is :/

Even dood gemaakt met een blije mus door Bambulab :+

*Oeps, ik had een nieuw type printer bedacht :+

[ Voor 6% gewijzigd door MaD_co op 27-11-2025 09:07 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

MaD_co schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:05:
Vorige week de X2C besteld, verwachte verzending 16 December.

Kan ik zodadelijk 3 weken naar een setje hotends kijken zonder dat de printer er is :/

X2c? Cool... Link?

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41
Oeps, uit misplaatste vreugde mijn oude X1C en nieuw bestelde H2C door elkaar gehaald :+

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• DeGroteMuis
mphilipp schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:07:
[...]

Ja, die zit aan de achterkant en voor sommigen is dat lastiger te bereiken. Ik heb ook zo'n stekkerblok waar ik individuele stopcontacten aan en uit kan zetten. Veel handiger dan steeds als een slangenmens die schakelaar op de achterkant omzetten.

[edit]
In hetverlengde daarvan...ik snap niet dat ze bij de H2* Laser edities die noodknop alleen aan de rechterkant plaatsen. Waarom niet links of rechts? Niet iedereen heeft de printer op een zodanige plek staan dat rechts handig is. Links zou voor mij veel en veel makkelijker zijn.
Semi-offtopic, maar welke use cases zie jij voor de 10W laser? Lijkt me wel enorm grappig om wat mee te spelen en iedereen geeft wel aan dat je veel voor je centen krijgt met deze combinatie dus het trekt wel, maar ik zie nog niet direct heel veel use cases waar ik het ook praktisch in zou zetten. En het kost wel ruim een P1S Combo of losse P2S extra.
DeGroteMuis schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
[...]
Semi-offtopic, maar welke use cases zie jij voor de 10W laser? Lijkt me wel enorm grappig om wat mee te spelen en iedereen geeft wel aan dat je veel voor je centen krijgt met deze combinatie dus het trekt wel, maar ik zie nog niet direct heel veel use cases waar ik het ook praktisch in zou zetten. En het kost wel ruim een P1S Combo of losse P2S extra.
Het is niet alleen de laser, maar ook de snijplotter en plotter. Usecase klinkt zo zwaar...nodig heb je het niet natuurlijk. Maar voordat ik een 3D printer had, wist ik ook niet dat ik zoveel dingetjes zou maken (ook nuttige :) ). Kijk maar eens op Makerworld om te zien wat er zoal wordt gemaakt met de laser. Snijplotter lijkt mij ook wel leuk om stickers of wenskaarten te maken. Ook kun je ontwerpen maken die je op tshirts kunt strijken bijvoorbeeld. Er zijn zat dingen te doen. Vraag is of je dat leuk vindt. Als je een beetje creatief bent aangelegd, is het erg leuk denk ik.

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:10
Ik had er gisteren ook al over geschreven, automatische bed leveling fout.
Dit bij een P2S. Ik heb handmatig het bed recht gezet, via de procedure die voorgeschreven is.
Nu heb ik nog steeds elke keer de melding. Nu mijn print opgestart zonder automatisch bed nivelleren en het gaat nu wel goed.
Lijkt mij niet ideaal, of zijn er meer mensen die dit op uit hebben staan bij de start van een print?
ErwinN174 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:50:
Dit bij een P2S. Ik heb handmatig het bed recht gezet, via de procedure die voorgeschreven is.
Nu heb ik nog steeds elke keer de melding. Nu mijn print opgestart zonder automatisch bed nivelleren en het gaat nu wel goed.
Lijkt mij niet ideaal, of zijn er meer mensen die dit op uit hebben staan bij de start van een print?
Nope, staat bij mij altijd aan. Gewoon het hele riedeltje doen, bij elke print.

Maar als je consequent problemen hebt, helemaal met een nieuwe printer, zou ik gewoon een ticket openen bij BL. Dit is namelijk verre van goed.

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-01 17:19

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

ErwinN174 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:50:
Ik had bij mijn X1C een vergelijkbaar probleem. Het bleek dat de kabel die de data van de force-sensoren naar het moederbord bracht, niet goed was vastgezet. Hierdoor kreeg het moederbord onbetrouwbare informatie en gaf zo'n error tijdens het bed-levelen. Het was niet altijd, maar wel steeds vaker. Nu dat kabeltje met een beetje tape vastgeplakt en sindsdien nooit meer een probleem gehad.

Je zou echter verwachten dat ze bij een nieuwe printer dit bekende euvel wel goed onder controle zouden hebben...

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:13
MaD_co schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:05:
Vorige week de H2C besteld, verwachte verzending 16 December.

*Oeps, ik had een nieuw type printer bedacht :+
Hotend combo voor Sinterklaas, printer voor Kerst :+

• Ferret
Vraagje over de P2S; welke USB stick gebruiken jullie voor de opnames? Op het forum van Bambu heeft men het over de Samsung 3.1 Fit 256Gb omdat deze beter tegen warmte kan. De USB aansluiting zit kennelijk redelijk dicht bij de binnenkant waardoor de stick warm zou kunnen worden. Maar ik lees ook dat feitelijk elke USB stick tegen temperaturen kan tot 60 graden dus dan zou elke mini USB stick (wel usb 3.x) kunnen volstaan toch?

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:14

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

CrashOverDrive schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:05:
[...]

Werkt natuurlijk ook. Maar FYI...in de oplossing die ik aandraag, gaan beide AMS'en ook mee wanneer de printer aan of uit gaat.
Ferret schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:53:
Vraagje over de P2S; welke USB stick gebruiken jullie voor de opnames? Op het forum van Bambu heeft men het over de Samsung 3.1 Fit 256Gb omdat deze beter tegen warmte kan. De USB aansluiting zit kennelijk redelijk dicht bij de binnenkant waardoor de stick warm zou kunnen worden. Maar ik lees ook dat feitelijk elke USB stick tegen temperaturen kan tot 60 graden dus dan zou elke mini USB stick (wel usb 3.x) kunnen volstaan toch?
In principe wel. Die Samsung Fit 256Gb heeft als voordeel dat ie erg snel is (sneller dan de 128Gb variant van hetzelfde type). Zo'n beetje de snelste van de kleintjes. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik zag ergens een opmerking dat iemand haperingen opmerkte die in de print doorwerkte. Welke USB stick dat was, weet ik ook niet, en het kan zijn dat het een supertrage is. Ik ben dan weer zo gek dat ik die dan gewoon neem, in het kader van 'we hebben een dure printer, die paart tientjes kunnen er ook wel vanaf' :+
Of de temp echt invloed heeft betwijfel ik overigens.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:36
Mocht er iemand toevallig 1 of 2 rollen Bambulab PLA Silk+ Gold hebben liggen, let me know :)

Verkeerd berekend met wat ik nodig had en nu zijn ze bij Bambulab zelf voorlopig niet beschikbaar |:(

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Daan_
  • Laatst online: 23:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

makooy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:03:
Mocht er iemand toevallig 1 of 2 rollen Bambulab PLA Silk+ Gold hebben liggen, let me know :)

Verkeerd berekend met wat ik nodig had en nu zijn ze bij Bambulab zelf voorlopig niet beschikbaar |:(
Als Sunlu ook mag? Kijk daar eens op de website. Die hebben vandaag weer nodige kleuren opvoorraad gekregen. Zelf PLA + gold en paar andere rollen besteld. Rol kost daar nu Ongeveer 9 a 10 euro afhankelijk van kleur ;-)
____
Nog een P1S nieuw in doos staan. Wilde deze verkopen. Na aantal gelukzoeker berichten. Besloten deze te houden naast de P2S. Straks voor nieuwe huis hoop print werk. Kan die mooi meehelpen, om multiboard wand te realiseren in de garage ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 28-11-2025 08:44 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• makooy
Daan_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:40:
[...]

Als Sunlu ook mag? Kijk daar eens op de website. Die hebben vandaag weer nodige kleuren opvoorraad gekregen. Zelf PLA + gold en paar andere rollen besteld. Rol kost daar nu Ongeveer 9 a 10 euro afhankelijk van kleur ;-)
____
Nog een P1S nieuw in doos staan. Wilde deze verkopen. Na aantal gelukzoeker berichten. Besloten deze te houden naast de P2S. Straks voor nieuwe huis hoop print werk. Kan die mooi meehelpen, om multiboard wand te realiseren in de garage ;-)
Ik had het gezien, thanks voor het doorgeven!

Ik ben alleen bang dat er na het printen kleurverschil in zit tussen Sunlu en Bambulab

• Ferret
mphilipp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:01:
[...]

In principe wel. Die Samsung Fit 256Gb heeft als voordeel dat ie erg snel is (sneller dan de 128Gb variant van hetzelfde type). Zo'n beetje de snelste van de kleintjes. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik zag ergens een opmerking dat iemand haperingen opmerkte die in de print doorwerkte. Welke USB stick dat was, weet ik ook niet, en het kan zijn dat het een supertrage is. Ik ben dan weer zo gek dat ik die dan gewoon neem, in het kader van 'we hebben een dure printer, die paart tientjes kunnen er ook wel vanaf' :+
Of de temp echt invloed heeft betwijfel ik overigens.
Top, net ook maar die Samsung besteld bij Amazon. Daar was-ie op voorraad en nog mooi geprijsd ook.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:40
Wilde ik net op bestel klikken voor een AMS 2 is hij helemaal uitverkocht en kan niet meer besteld worden; Nogal balen nu de BFF aanbieding afloopt.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
wouter.N schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:38:
Wilde ik net op bestel klikken voor een AMS 2 is hij helemaal uitverkocht en kan niet meer besteld worden; Nogal balen nu de BFF aanbieding afloopt.
Hier ook... Tot vandaag gewacht in de hoop op korting op de P2S+AMS2 combi. Nou die korting is één niet gekomen en twéé uitverkocht waardoor spul pas volgend jaar geleverd kan worden.
En bijna alle kleuren pla filamenten op spoel zijn ook uitverkocht.
Geen kerst kado dus....
Kak.

Erg onhandig van BambuLabs zo rond de feestdagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Allewijn op 28-11-2025 13:01 ]

• Daan_
  • Laatst online: 23:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Allewijn schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:00:
[...]

Of niet zo handig dat je zolang gewacht hebt O-) Het kan maar zo zijn als je de printer besteld dat die eerder komt dan aangegeven datum. Had dit met een P1S die stond eind december. Dus anderhalf maand. Week later stonden ze op de stoep.

Sunlu heeft nog leuke aanbieding met PLA +, Matt, PETG, etc.... Print zelf enkel met Sunlu. En tevreden over de kwaliteit en zeker over de prijzen. Net aantal PLA + rollen besteld voor 9 en 10 euro per stuk. En 5 rollen PETG zwart voor 40,80.

--
De P1S aangesloten met AMS 2. Was bijna bang op maandag ochtend model. Kreeg melding van de SD kaart. Die erin en eruit. En alles werkt.

Nu staan beide printers te stampen op kapjes, riser etc... voor de P1S. Dan rustig aan de slag met multiboard projectje.

Edit:
Kreeg net berichtje van iemand die ene onzin reactie en bieding naar de andere gaf op de P1S. Die wilde printer direct ophalen voor de vraagprijs. Printer was al van MP af en inmiddels zelf in gebruik genomen. Meneer was er blijkbaar niet zo blij mee gezien zijn taalgebruik/verwensingen. :+

[ Voor 44% gewijzigd door Daan_ op 28-11-2025 13:22 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Grappig dingetje; De Prusa MK4s heeft, van de geteste printers, de slechtste bed-verwarming, P2S de beste:

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 18:23
Allewijn schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:00:
[...]
Hier ook... Tot vandaag gewacht in de hoop op korting op de P2S+AMS2 combi. [...]
Ja sorry, ik wil totaal niet flamen of wat dan ook, maar ze hebben bij de aankondiging al aangegeven dat de P2S géén BF aanbieding zou gaan krijgen. Op de verkoop pagina stond hetzelfde, 'black friday price'
Dus onhandig van Bambu ...... of van jou?
Je hebt gegokt (op iets wat al was aangegeven niet te gaan gebeuren) en verloren.
Die filamenten waren in het begin ook allemaal aanwezig, ik heb gezamenlijk met het werk en wat vrienden misschien wel richting de 100kg gekocht zonder gedoe.
Zilverdael80 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:55:
[...]

Ja sorry, ik wil totaal niet flamen of wat dan ook, maar ze hebben bij de aankondiging al aangegeven dat de P2S géén BF aanbieding zou gaan krijgen. Op de verkoop pagina stond hetzelfde, 'black friday price'
Dus onhandig van Bambu ...... of van jou?
Je hebt gegokt (op iets wat al was aangegeven niet te gaan gebeuren) en verloren.
Die filamenten waren in het begin ook allemaal aanwezig, ik heb gezamenlijk met het werk en wat vrienden misschien wel richting de 100kg gekocht zonder gedoe.
Geh... Was net ff aan het kijken om te zien wat de P2S moet koesten in vergelijking met de X1c, maar die laatste bestaat niet meer... Logisch, uiteraard, aangezien de P2S in alles beter is, maar toch. X2C incoming :+ Ben benieuwd wanneer.

BL had dat overigens ook al (soort van) bekend gemaakt toen Fauxhammer met hun sprak op Formnext:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Zilverdael80 gegokt en verloren B)
Dat is misschien wat overdreven. Ik heb niks verloren.
Ik heb hooguit nog geen betere prijs dan de introductie prijs gevonden.
En misschien niet met kerst binnen. Maar met kerst cadeautje bedoel ik natuurlijk 'voor mezelf'. Dus als dat niet 'onder de boom' komt te liggen, is er natuurlijk nul probleem.
Wordt pas vervelend als je voor een ander iets van Bambulab wil kopen en dat dus nu, een maand van tevoren, al uitverkocht is tot volgend jaar.

En dat is dus onhandig van ze. Lopen ze omzet mis.
Wie wijs is, heeft voorraad van zijn product op feestdagen.

Dat ze bij de introductie al hadden aangeven dat ze geen Bf deal zouden krijgen voor de p2s wist ik dan niet... Daar heb je een punt.
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:00:
X2C incoming :+ Ben benieuwd wanneer.
Maar waar wordt ie dan geplaatst? Ik zie niet waar ie in de productlijn past. Het was het vlaggeschip, maar dat is nu de H2D/C. Komt ie daarboven, of eronder, maar dan zit de P2S in de weg. Qua prijs lijkt het mij erg ingewikkeld worden en men moet uitkijken dat ze geen verwarrende lineup krijgen waar niemand meer van snapt. Wat is wat en welke moet ik kiezen?

Ik heb voor de gein even al die prijzen op een rijtje gezet en er is wat ruimte tussen de P2S en de H2S. Daar zit (normale prijzen zonder korting) €630 tussen. Je zou dus een X2C kunnen prijzen op €799 en de combo op €1099. Goedkoper en je kanibaliseert de P2S en duurder kunnen ze beter kiezen voor een H2S. Het is niet heel veel ruimte. En welke featureset denken we dan aan? De X1C was de eerste printer die BL uitbracht en de P1 serie was een uitgeklede versie daarvan. Maar nu is de P2S een betere X1C, en de H2S lijkt meer op wat een X2C zou moeten worden.
Misschien gewoon een grotere printer zonder de laser opties, maar wel met de kwaliteit upgrade van de H2 serie. Punt is dan nog steeds dat je met een beetje bijlappen je een H2S hebt, of voor wat minder de P2S. Wat moet die X2C dan zo interessant maken dat je die kiest? Maar ze zijn niet gek bij BL (zou je zeggen), dus wie weet komt er weer wat uit de hoge hoed...

Ondertussen zit ik zonder printer. Mijn X1C is net opgehaald dus ik kijk tegen een akelig lege werkplek aan. Wel heb ik een setje nozzles voor de H2C, een lasermodule en een powerbrick voor de AMS. De extra AMS2 Pro is onderweg, maar de printer komt pas rond 23 december ;(

mphilipp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:16:
[...]

Maar waar wordt ie dan geplaatst? Ik zie niet waar ie in de productlijn past. Het was het vlaggeschip, maar dat is nu de H2D/C. Komt ie daarboven, of eronder, maar dan zit de P2S in de weg. Qua prijs lijkt het mij erg ingewikkeld worden en men moet uitkijken dat ze geen verwarrende lineup krijgen waar niemand meer van snapt. Wat is wat en welke moet ik kiezen?

Ik heb voor de gein even al die prijzen op een rijtje gezet en er is wat ruimte tussen de P2S en de H2S. Daar zit (normale prijzen zonder korting) €630 tussen. Je zou dus een X2C kunnen prijzen op €799 en de combo op €1099. Goedkoper en je kanibaliseert de P2S en duurder kunnen ze beter kiezen voor een H2S. Het is niet heel veel ruimte. En welke featureset denken we dan aan? De X1C was de eerste printer die BL uitbracht en de P1 serie was een uitgeklede versie daarvan. Maar nu is de P2S een betere X1C, en de H2S lijkt meer op wat een X2C zou moeten worden.
Misschien gewoon een grotere printer zonder de laser opties, maar wel met de kwaliteit upgrade van de H2 serie. Punt is dan nog steeds dat je met een beetje bijlappen je een H2S hebt, of voor wat minder de P2S. Wat moet die X2C dan zo interessant maken dat je die kiest? Maar ze zijn niet gek bij BL (zou je zeggen), dus wie weet komt er weer wat uit de hoge hoed...

Ondertussen zit ik zonder printer. Mijn X1C is net opgehaald dus ik kijk tegen een akelig lege werkplek aan. Wel heb ik een setje nozzles voor de H2C, een lasermodule en een powerbrick voor de AMS. De extra AMS2 Pro is onderweg, maar de printer komt pas rond 23 december ;(
Qua prijs zit je, denk ik, goed. Qua plaatsing is het simpel; tussen P2S & H2x in. De P2S lijkt voorbereid te zijn op dubbele aux fan, plus dat er een aantal andere dingen waren die makkelijke upgrades waren. Kan ze nu ff niet noemen (muv de filtering van de lucht naar buiten), maar ze zijn er wel. Je kan de P2S makkelijk aanpassen naar een X2C.

Wat natuurlijk ook een optie is, is dat de X2 een dual nozzle wordt, maar dan de kleinere form factor. Met dubbele aux fan en goede/betere filtratie, wordt het een beest van een machine.

• wim62
  • Laatst online: 20:18
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:47:
Grappig dingetje; De Prusa MK4s heeft, van de geteste printers, de slechtste bed-verwarming, P2S de beste:
[YouTube: Does the New Bambu H2C have COLD SPOTS?? Let's check it in the most extreme conditions to find out]
Wereld nieuws .
Alleen kan ik mij er niet in te vinden , en bij sommige filamenten hebt je helemaal geen verwarmd printbed nodig .
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:33:
Wat natuurlijk ook een optie is, is dat de X2 een dual nozzle wordt, maar dan de kleinere form factor. Met dubbele aux fan en goede/betere filtratie, wordt het een beest van een machine.
We gaan het zien. Ook een beetje typisch dat Bambu nu ineens wel iets zegt over toekomstige producten, iets dat tot nu toe steeds geweigerd werd.

wim62 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:14:
[...]
Wereld nieuws .
Alleen kan ik mij er niet in te vinden , en bij sommige filamenten hebt je helemaal geen verwarmd printbed nodig .
Dat is waar. En als je problemen hebt met bed adhesie, kun je gewoon proberen de temp wat hoger te zetten. Als dan je probleem opgelost is, weet je waar het aan ligt.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 13:35
mphilipp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:16:
Mag ik vragen wat je ervoor gehad hebt? Heb mijn X1C+AMS op marktplaats staan en sommige mensen denken dat 500E te duur is terwijl ze er ook voor 900E op staan..

• makooy
Heb helaas hetzelfde maar dan met filament.
Te lang gewacht op filament te bestellen, was niet alles meer op voorraad en komt het pas eind december weer.

Mocht iemand nog 1-2 rollen PLA Silk+ Gold hebben, let me know O-)

Autoreply schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:51:
[...]
Mag ik vragen wat je ervoor gehad hebt? Heb mijn X1C+AMS op marktplaats staan en sommige mensen denken dat 500E te duur is terwijl ze er ook voor 900E op staan..
Nouja...reken maar uit: een nieuwe P2S Combo kost €725... Denk je dat je €900 kunt krijgen voor een tweedehands X1C? Misschien met lang wachten op iemand die het niet weet of als de actie voorbij is. Maar tegen die tijd staan we wéér meer te koop.

Gewoon slikken en accepteren dat het niet meer waard is wat je denkt/hoopt.

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 19:13

Acradavos

Poetsfanaat

Ik was in de race voor een X1C, althans. 6 maanden geleden toen ik mij aan het orienteren was. Begrijp ik goed dat de P2S eigenlijk beter is?
Acradavos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:37:
Ik was in de race voor een X1C, althans. 6 maanden geleden toen ik mij aan het orienteren was. Begrijp ik goed dat de P2S eigenlijk beter is?
Volgens mij wel. Hij zit in hetzelfde jasje, maakt gebruikt van de nieuwe techniek en je krijgt (nu) bij de combo redelijk voordelig de AMS2 Pro erbij. Er zijn al een aantal video's die de P2S inderdaad uitroepen als de nieuwe (verbeterde) X1C. En er komt blijkbaar een X2C, maar die zal weer anders geprijsd zijn denk ik. Ik denk dat sowieso de P2S als je kijkt naar prijs/prestatie/kwaliteit, het de beste koop is uit de lineup. Net als de P1S voor zijn geld eigenlijk een betere koop was dan de X1C.
Uiteraard afhankelijk van je eisen. De H2D is ook geen slechte machine, maar ja...andere prijsklasse.

Acradavos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:37:
Op alle fronten is de P2S beter dan de X1c. Voorheen was de P1S echt een compromis tussen prijs en features. Dat is volledig opgelost.

De X2C gaat er aan komen, maar we weten daar helemaal niets over. De kunnen een educated guess doen over een 2e AUX fan, ivm de voorbereiding in de kast van de P2S daar voor, maar da's het enige. De rest is dromen en gokken.

Persoonlijk zou ik wachten, maar ik heb een printer. De P2S zal op geen enkele manier een slechte koop zijn, gok ik zo.

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 19:13

Acradavos

Poetsfanaat

MC Taz Man schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:16:
[...]

Op alle fronten is de P2S beter dan de X1c. Voorheen was de P1S echt een compromis tussen prijs en features. Dat is volledig opgelost.

De X2C gaat er aan komen, maar we weten daar helemaal niets over. De kunnen een educated guess doen over een 2e AUX fan, ivm de voorbereiding in de kast van de P2S daar voor, maar da's het enige. De rest is dromen en gokken.

Persoonlijk zou ik wachten, maar ik heb een printer. De P2S zal op geen enkele manier een slechte koop zijn, gok ik zo.
X2C zal dus ook boven een H2C zitten begrijp ik?
Acradavos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:18:
[...]

X2C zal dus ook boven een H2C zitten begrijp ik?
Verwacht ik niet. Ik verwacht dat die tussen de P2S en H2S komt te staan. Maar ook da's gokken.

• Ferret
Ik ben me gisteren rot geschrokken! Ik had een klein testprintje gemaakt op mijn A1 van een filamentclip om te zien of het wat was. Dat was zo dus ik had in BS de print gekloond naar een stuk of vijf en ik stuur de opdracht naar de printer. Normaal hoor je dan dat vrolijke deuntje en gaat-ie aan de slag.... Nu niet! Vanuit het niets zwol ineens een enorm hard gedreun op uit de ruimte waar de printer staat. Alsof er iemand naast je in een betonnen huis een gat met een grote klopboor aan het boren is, echt niet normaal!
Dus ik ren naar de printer en zie het bed helemaal trillen en ik heb hem meteen uitgezet. Nou dacht ik, die is naar de knoppen.... Toch maar weer aangezet en gekeken wat er gebeurde. Hij startte normaal op en op het schermpje zag ik niks gek. Toch maar weer de opdracht verstuurd en er meteen bij staan kijken of alles goed ging. Dat ging het gelukkig en hij ging normaal aan de slag alsof er niks gebeurd was.

Later bedacht ik me dat elke keer als je een print verstuurd het bed even snel een kleine beweging van voor naar achter maakt en dat hij tijdens deze beweging ergens iets verkeerd deed.

Dit wil je niet hebben als je vanaf je telefoon een print verstuurd en niet thuis bent. Ik ga hem vandaag in elk geval het hele calibratie proces laten doorlopen.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 14:17

Nitai

Live the life you love.

Ferret schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:52:
Alsof er iemand naast je in een betonnen huis een gat met een grote klopboor aan het boren is, echt niet normaal!
Dus ik ren naar de printer en zie het bed helemaal trillen en ik heb hem meteen uitgezet. Nou dacht ik, die is naar de knoppen.... Toch maar weer aangezet en gekeken wat er gebeurde. Hij startte normaal op en op het schermpje zag ik niks gek. Toch maar weer de opdracht verstuurd en er meteen bij staan kijken of alles goed ging. Dat ging het gelukkig en hij ging normaal aan de slag alsof er niks gebeurd was.
Denk dat je een hapering had waarbij het bed of de Y‑as in resonantie is geraakt of ergens mechanisch blokkeerde tijdens de korte heen‑en‑weer beweging die de A1 altijd doet vóór de start van een print.

Je kan het volgende checken? Beweeg het bed met de hand over de hele slag: moet soepel gaan, zonder haken of rare punten. En kijk of er niets achter/onder het bed ligt, of kabels/leidingen het bed kunnen raken.

Je hebt hem al een tijdje neem ik aan, maar toch voor de zekerheid, controleer of alle zichtbare schroeven van het bed en de Y‑geleidingen goed vast zitten, en dat er geen transportbouten meer in zitten. :+

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Ferret schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:52:
Dit wil je niet hebben als je vanaf je telefoon een print verstuurd en niet thuis bent. Ik ga hem vandaag in elk geval het hele calibratie proces laten doorlopen.
Doe ook even een self-test als de A1 dat ook heeft. Ik doe dat eigenlijk (overbodig/preventief) als ik aan mijn X1C onderhoud heb gedaan: full device self test en dan de calibratieroutine. In principe weet je dan dat alles werkt zoals het hoort te werken.

Ik vermoed een soort software glitch. Het homen op de Bambu Lab machines gebeurt allemaal zonder endstop, en is gebaseerd op het vanzelf stoppen als ie niet verder kan. Dus hij moet meteen stoppen als ie weerstand voelt. Dat gebeurde op een of andere manier niet in jouw geval. Vreemd, maar uit/aan, self test enzo moet het voorlopig oplossen. Ik zou de eerste paar prints maar even babyzitten. Daarna kun je er wel weer vertrouwen in hebben. Mocht het nóg een keer gebeuren, zou ik toch maar support inschakelen, al was het alleen maar om een registratie te hebben van wat er gebeurde. Misschien kun je het nu ook doen, en ze een log dump sturen. Misschien kunnen zij zien wat er loos is.

• Ferret
Bedankt voor de reacties. Ik ga eens kijken naar die full device self-test en kijken wat daar uitkomt. Die log files moet ik eventueel daarna naar kijken.

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:10
MC Taz Man schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:53:
[...]

Nope, staat bij mij altijd aan. Gewoon het hele riedeltje doen, bij elke print.

Maar als je consequent problemen hebt, helemaal met een nieuwe printer, zou ik gewoon een ticket openen bij BL. Dit is namelijk verre van goed.
Bedankt voor de reactie, ik had een ticket geopend maar de data log zat er niet goed bij, leermomentje.
Nu ben ik een tijdje wezen nadenken en zag puntjes/ krasjes op de calibratie plekken. Nu kwam ik uit op de sensor die meet of de hotend het bed raakt. Die zat dus op 0,4 mm inplaats van de 0,2 / 0,3 mm. Dat opnieuw afgesteld met een voelermaat en het werkt nu weer perfect.

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 17:41
Ik heb een P2S. deze werkt prima. echter zie ik aan de linker kant aansluitingen voor een extra fan.

deze kan ik uiteraard bestellen en monteren.

Weet iemand wat de meerwaarde is?

https://eu.store.bambulab...ary-part-cooling-fan-left

https://wiki.bambulab.com...ary-part-cooling-fan-left
hebikniet schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:10:
Ik heb een P2S. deze werkt prima. echter zie ik aan de linker kant aansluitingen voor een extra fan.

deze kan ik uiteraard bestellen en monteren.

Weet iemand wat de meerwaarde is?

https://eu.store.bambulab...ary-part-cooling-fan-left

https://wiki.bambulab.com...ary-part-cooling-fan-left
(veel) betere koeling

• Ferret
Ik lees juist veel verhalen dat de rechterkoelfan nogal voor wat problemen zorgt bij de P2S en dat men juist een soort deflector print en op de uitgang van die fan klikken. De luchtstroom zou ervoor zorgen dat met name bij het printen met PETG veel prints loslaten aan die kant omdat de luchtstroom er te direct op gericht staat.

Ik zou dan denken dat je liever dat óók niet aan de linkerkant zou willen.
Ferret schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ik lees juist veel verhalen dat de rechterkoelfan nogal voor wat problemen zorgt bij de P2S en dat men juist een soort deflector print en op de uitgang van die fan klikken. De luchtstroom zou ervoor zorgen dat met name bij het printen met PETG veel prints loslaten aan die kant omdat de luchtstroom er te direct op gericht staat.

Ik zou dan denken dat je liever dat óók niet aan de linkerkant zou willen.
Tja, ik print bijna exclusief PLA, dan is meer koeling meer goed, vaak.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Draaien hier mensen BambuStudio op een Chromebook?

De zoekfunctie gaf 0 resultaten helaas.

Ik heb hier een oude W10 klapjap die niet naar W11 kan, ik gebruik die laptop verder niet veel doordat ik alles op een ipad of iphone doe.
Ik heb dus geen zin om een dure laptop aan te schaffen puur voor windows om daar BambuStudio op te draaien. Een goedkope Chromebook zou volstaan voor mijn gebruik. Helaas staat mijn werklaptop de installatie niet toe.

edit: met werklaptop bedoel ik de werklaptoplaptop van de baas die ik eventueel ook tot mijn beschikking heb, helaas zit deze dichtgetimmerd waardoor ik bijvoorbeeld de .exe van bambustudio er al niet op krijg.
Deze laptop is dus niet de oude W10 laptop waar ik prive over beschik.

Ik weet dat er wat fratsen zijn om BS aan de praat te krijgen maar ook op het forum van Bambu zie ik er een hoop hier tegen aanlopen.

Zijn er hier mensen met betere ervaring met BS op een Chromebook?

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 01-12-2025 13:33 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:36:

Hier heb ik geen ervaring mee, maar BS wordt in elk geval wel ondersteund onder linux. (Ubuntu bijvoorbeeld) Wellicht is dat ook wat eenvoudiger te installeren op je werklaptop?

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheInsomniac schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:41:
[...]

Hier heb ik geen ervaring mee, maar BS wordt in elk geval wel ondersteund onder linux. (Ubuntu bijvoorbeeld) Wellicht is dat ook wat eenvoudiger te installeren op je werklaptop?
ik kan er naar kijken, met "werklaptop" bedoel ik dat die van mijn baas is, ding zit dichtgetimmerd, vandaar dat ik de .exe van BS niet erop krijg.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
Fraggert schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:36:
Draaien hier mensen BambuStudio op een Chromebook?

De zoekfunctie gaf 0 resultaten helaas.

Ik heb hier een oude W10 klapjap die niet naar W11 kan, ik gebruik die laptop verder niet veel doordat ik alles op een ipad of iphone doe.
Ik heb dus geen zin om een dure laptop aan te schaffen puur voor windows om daar BambuStudio op te draaien. Een goedkope Chromebook zou volstaan voor mijn gebruik. Helaas staat mijn werklaptop de installatie niet toe.

Ik weet dat er wat fratsen zijn om BS aan de praat te krijgen maar ook op het forum van Bambu zie ik er een hoop hier tegen aanlopen.

Linux Mint op die ouwe bak gooien, BS daarop draaien.

• TheInsomniac
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:40:
[...]

ik kan er naar kijken, met "werklaptop" bedoel ik dat die van mijn baas is, ding zit dichtgetimmerd, vandaar dat ik de .exe van BS niet erop krijg.
Dan een linux distro op die oude windows 10 bak installeren inderdaad zoals de bovenstaande reactie voorsteld. Linux is lichter dan windows 10 dus sowieso prima voor iets oudere systemen.

Ik had verkeerd begrepen dat die oude bak en werklaptop dezelfde waren (veel mensen hebben oude werklaptops overgenomen) en omdat je het over Chrome OS erop zetten had, dacht ik dat dit nu jouw laptop was. Maar begrijp dat je nu bedoelde om Bambustudio erop te zetten, geen chrome OS (las wat vreemd).

Ik ga deze kerstvakantie waarschijnlijk ook 2 oudere pc's voorzien van linux omdat ze geen windows 11 kunnen draaien en windows 10 ook aflopend is. En voor de kids is linux + steam meer dan voldoende. Wel interessant trouwens dat microsoft zo aardig wat mensen richting linux stuurt (hoor er namelijk veel meer mensen over).

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zsub schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:04:
[...]

Linux Mint op die ouwe bak gooien, BS daarop draaien.
Hier ga ik even naar kijken, thanks :)
TheInsomniac schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:16:
[...]

Dan een linux distro op die oude windows 10 bak installeren inderdaad zoals de bovenstaande reactie voorsteld. Linux is lichter dan windows 10 dus sowieso prima voor iets oudere systemen.

Ik had verkeerd begrepen dat die oude bak en werklaptop dezelfde waren (veel mensen hebben oude werklaptops overgenomen) en omdat je het over Chrome OS erop zetten had, dacht ik dat dit nu jouw laptop was. Maar begrijp dat je nu bedoelde om Bambustudio erop te zetten, geen chrome OS (las wat vreemd).

Ik ga deze kerstvakantie waarschijnlijk ook 2 oudere pc's voorzien van linux omdat ze geen windows 11 kunnen draaien en windows 10 ook aflopend is. En voor de kids is linux + steam meer dan voldoende. Wel interessant trouwens dat microsoft zo aardig wat mensen richting linux stuurt (hoor er namelijk veel meer mensen over).
ik begrijp de verwarring, ik begin na mijn "oude laptop" ineens over een "werkplaptop". Die heb ik ernaast maar daar mag ik blijkbaar niks op zetten want de .exe van BambuStudio kan ik al niet draaien.

Resumerend:

Oude laptop W10

*kan niet naar W11
*Welke Linux kan daarop om zodoende Bambustudio te draaien?

*Werklaptop

*Kan geen BambuStudio op, want dichtgetimmerd
*Zal ik ook geen andere OS op mogen zetten vermoed ik

• TheInsomniac
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:30:

*Welke Linux kan daarop om zodoende Bambustudio te draaien?[/i]
Ben geen Linux expert, en er zijn veel teveel opties, maar top 3 (voor mij):
- Mint (meest beginner friendly)
- Ubuntu (eenvoudig maar wat uitgebreider)
- Bazzite (specifiek wanneer je voor gaming aan de gang gaat icm Steam)

*Werklaptop

Mag er ook geen VM op? Zal haast wel niet, maar in case dat een optie is die over het hoofd is gezien.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheInsomniac schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:38:
[...]

Ben geen Linux expert, en er zijn veel teveel opties, maar top 3 (voor mij):
- Mint (meest beginner friendly)
- Ubuntu (eenvoudig maar wat uitgebreider)
- Bazzite (specifiek wanneer je voor gaming aan de gang gaat icm Steam)
hier ben ik een beetje de beperkende factor als halve digibeet zijnde ;)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mphilipp schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:39:
[...]

Mag er ook geen VM op? Zal haast wel niet, maar in case dat een optie is die over het hoofd is gezien.
zal ik naar kijken en allicht eens vragen...maar de ICT afdeling van de gemeente Huppeldepup kennende.... :+

je brengt me wel op een idee.....ik zal vanavond even kijken of ik hem in de VDI omgeving wel de .exe van BambuStudio draaiend krijgen :P

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 01-12-2025 13:57 ]

• Adder28
Ik werk met linux mint en bambu studio werkt goed daarop.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Adder28 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:56:
Ik werk met linux mint en bambu studio werkt goed daarop.
Top! _/-\o_ dank je wel voor je reactie.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:03
[...]

Hier ga ik even naar kijken, thanks :)

[...]

ik begrijp de verwarring, ik begin na mijn "oude laptop" ineens over een "werkplaptop". Die heb ik ernaast maar daar mag ik blijkbaar niks op zetten want de .exe van BambuStudio kan ik al niet draaien.

Resumerend:

Oude laptop W10

*kan niet naar W11
*Welke Linux kan daarop om zodoende Bambustudio te draaien?

*Werklaptop

Of windows 11 via Rufus installeren ;) vaak werkt dat nog prima ;)

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
Nou, de A1 is binnen! 4 rollen filament er bij maar het is mij niet duidelijk hoe ik de filament moet laden. De rollen passen er maar op 1 manier in, en dat is met het logo naar buiten. Dat betekent positie 1 en 3 de draad mooi van onderen de feeder in gaat, maar bij 2 en 4 totaal niet. op deze foto is duidelijk te zien dat bruin lekker de feeder in gaat, maar blauw totaal niet. Doe ik iets fout? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CbKWEYHiKLaXLcFhEQ_pEkg6_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9tRJAvATm0qXNlUvCoxUjW6.jpg?f=fotoalbum_large

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:14
107mb schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:02:
Nou, de A1 is binnen! 4 rollen filament er bij maar het is mij niet duidelijk hoe ik de filament moet laden. De rollen passen er maar op 1 manier in, en dat is met het logo naar buiten. Dat betekent positie 1 en 3 de draad mooi van onderen de feeder in gaat, maar bij 2 en 4 totaal niet. op deze foto is duidelijk te zien dat bruin lekker de feeder in gaat, maar blauw totaal niet. Doe ik iets fout? [Afbeelding]
Die blauwe zit iig verkeerd om, volgens mij kunnen ze er gewoon op 2 manieren op

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
TomBraamhaar schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:11:
[...]

Die blauwe zit iig verkeerd om, volgens mij kunnen ze er gewoon op 2 manieren op
als ik in de spindel kijk, zie ik een verdikking aan één kant, waardoor het lijkt dat ze er op een manier op horen: Ze gaan er omgedraaid veel makkelijke op. Naja. ik draai ze om en kijk wel even hoe het loopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXaOTNmOb4lVl2KemOGl2puTHnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXjcN3hEdV19AfwIVTbpmHsR.jpg?f=fotoalbum_large

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nou, de A1 is binnen! 4 rollen filament er bij maar het is mij niet duidelijk hoe ik de filament moet laden. De rollen passen er maar op 1 manier in, en dat is met het logo naar buiten. Dat betekent positie 1 en 3 de draad mooi van onderen de feeder in gaat, maar bij 2 en 4 totaal niet. op deze foto is duidelijk te zien dat bruin lekker de feeder in gaat, maar blauw totaal niet. Doe ik iets fout? [Afbeelding]
Die blauwe moet natuurlijk andersom.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Ferret
107mb schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:32:
[...]

als ik in de spindel kijk, zie ik een verdikking aan één kant, waardoor het lijkt dat ze er op een manier op horen: Ze gaan er omgedraaid veel makkelijke op. Naja. ik draai ze om en kijk wel even hoe het loopt.[Afbeelding]
Inderdaad die blauwe rol gewoon omdraaien zodat de draad mooi in het gaatje verdwijnt :)

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-01 12:58
Wat stond er in het boekje? :P

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 17:41
inderdaad de blauwe rol omdraaien. kijk maar eens op pagina 8.

https://csm.bblcdn.com/hu...8451e956cf8048369503e.pdf

• DeGroteMuis
hebikniet schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:53:
[...]

inderdaad de blauwe rol omdraaien. kijk maar eens op pagina 8.

https://csm.bblcdn.com/hu...8451e956cf8048369503e.pdf
Oké, de tekst is duidelijk, maar met die afbeelding snap ik de verwarring wel een beetje. Al mijn spoelen hebben maar aan 1 kant dat label met dat mini hoeveelheidsmetertje en filamenttype, op de afbeelding zie je die kant bij allebei naar buiten wijzen, maar de filamenten draaien wel in tegengestelde richting, terwijl je door de inkeping in de kartonnen binnenspoel toch echt geen links- en rechtsdraaiende rollen hebt.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-01 12:58
DeGroteMuis schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:26:
[...]

Oké, de tekst is duidelijk, maar met die afbeelding snap ik de verwarring wel een beetje. Al mijn spoelen hebben maar aan 1 kant dat label met dat mini hoeveelheidsmetertje en filamenttype, op de afbeelding zie je die kant bij allebei naar buiten wijzen, maar de filamenten draaien wel in tegengestelde richting, terwijl je door de inkeping in de kartonnen binnenspoel toch echt geen links- en rechtsdraaiende rollen hebt.
De afbeelding is juist duidelijk met de pijlen, en tekst.
Dat ze gewoon een spoel als plaatje hebben gepakt is onhandig,misschien.
De kartonnen binnen spoel ziet iemand met een nieuwe printer ook nog niet direct. 😇

Maar laten we hopen dat 107MB dat snel genoeg gaat zien en veel plezier heeft van de printer. 😄

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-01 15:41
Ben ik de enigste, of zijn het meer mensen opgevallen.
Er is een upgrate kit voor de vortek kit voor de H2D en de H2S.
https://eu.store.bambulab...169701383&t=1764670691853
Als je een lossen H2D en de kit koopt ben je duurder uit. maar als je een losse H2S koopt met een kit voor de H2S ben je goedkoper uit als een H2C. (Dat moet ons nederlanders toch wel aanspreken :) )
Je moet dan zoals ze zelf ook aangeven wel handig zijn en de upgrade kunnen uitvoeren.
Het is nog wel even wachten tot de firmware update beschikbaar is voor de H2S, maar dan lijkt mij een H2S voor nu nog niet eens zo'n verkeerde keuze.

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 31-01 01:22
OscarAarts schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:02:
als je een losse H2S koopt met een kit voor de H2S ben je goedkoper uit als een H2C.
H2C Ams combo 2250
H2S Ams combo 1399 + 939 upgrade = 2338 (+ het ombouw werk).
Alleen goedkoper als je geen AMS neemt, maar wat heb je aan een multi material printer zonder ams? ;)
Ombouw van een H2S is volgens mij erg veel werk. Bambu Lab heeft de optie aangeboden om mensen die niet konden of wilden wachten een upgradepad te geven, maar ik vind het de moeite niet waard. Je blijft ook nog zitten met een bak onderdelen die je misschien wel kunt verkopen, maar daar wordt je ook niet wijzer van.
Maar goed, dat is de prijs die je betaalt voor je ongeduld... :+

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-01 15:41
CrashOverDrive schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:19:
[...]

H2C Ams combo 2250
H2S Ams combo 1399 + 939 upgrade = 2338 (+ het ombouw werk).
Alleen goedkoper als je geen AMS neemt, maar wat heb je aan een multi material printer zonder ams? ;)
Idd niet gezien. De H2C is idd met Combi.

Maar dan nog is het mss wel rendabeler om eerst een H2S te kopen ipv een H2D icm de ombouw
Het verschil tussen beide printers is ruim 500,-- terwijl het verschil in kit maar iets meer dan 100,-- is
OscarAarts schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:56:
[...]
Maar dan nog is het mss wel rendabeler om eerst een H2S te kopen ipv een H2D icm de ombouw
Het is nu helemaal niet rendabeler meer als je nog een machine moet kopen. De kit is alleen voor mensen die al een H2S/D hadden gekocht en nu naar een H2C willen.

• DeGroteMuis
OscarAarts schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:56:
[...]

Idd niet gezien. De H2C is idd met Combi.

Het verschil tussen beide printers is ruim 500,-- terwijl het verschil in kit maar iets meer dan 100,-- is
En nog steeds rendabeler om meteen de H2C combo te kopen en jezelf een dag werk én geld te besparen. 8)7 Of je moet echt van knutselen aan de printer houden en een tweedehands H2S / H2D combo voor (erg) weinig op de kop kunnen tikken.

• DeGroteMuis
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:00:
[...]

Geh... Was net ff aan het kijken om te zien wat de P2S moet koesten in vergelijking met de X1c, maar die laatste bestaat niet meer... Logisch, uiteraard, aangezien de P2S in alles beter is, maar toch. X2C incoming :+ Ben benieuwd wanneer.

BL had dat overigens ook al (soort van) bekend gemaakt toen Fauxhammer met hun sprak op Formnext:
[YouTube: What's Next From Bambu? Resin Printers? Dedicated Lasers? X2? - Interview from FormNext 2025]
Grappig, toen ik die video zag, dacht ik meteen A2 incoming. :+
De H2-range heeft de plek van de X1C als flagship overgenomen, de P2S doet voor de kleinere form factor niet onder voor de X1C, maar de A1 is nog steeds de originele bedslinger. Al zou een mooi geprijsde X2C met Vortex in een iets grotere behuizing zodat het printvolume nog wel P2S formaat heeft wel heel leuk zijn, verwacht ik eerder een A2.
DeGroteMuis schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:18:
En nog steeds rendabeler om meteen de H2C combo te kopen en jezelf een dag werk én geld te besparen. 8)7 Of je moet echt van knutselen aan de printer houden en een tweedehands H2S / H2D combo voor (erg) weinig op de kop kunnen tikken.
Als je van knutselen houdt, koop dan een Voron en metsel daar een stuk of wat INDXen op. Ben je ook meteen klaar. Volgens mij kun je onderhand een soort Open Source Bambu Lab maken. Er is al een Open Source project voor RFID filament herkenning, nou nog een soort AMS namaken, INDX erop.
Ik zag dat er voor de Core1 al een soort filamentbak is die bovenop de printer kan voor 5 rollen en de MMU. En ze hebben ook al een kast waarop de Core1 L kan staan en plaats biedt aan x rollen filemant.

Toch leuk wat Bambu Lab allemaal teweeg heeft gebracht. De markt is ineens weer in beweging...

In de Black Friday oplichting deze wipers gekocht van BiQu: https://www.amazon.nl/dp/B0FGQFPPC6

Lijken tot nu toe goed te werken :D Nzzle lekker schoon. Maar zit er nog meer 1 print op :P
mphilipp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:54:
[...]

Als je van knutselen houdt, koop dan een Voron en metsel daar een stuk of wat INDXen op. Ben je ook meteen klaar. Volgens mij kun je onderhand een soort Open Source Bambu Lab maken. Er is al een Open Source project voor RFID filament herkenning, nou nog een soort AMS namaken, INDX erop.
Ik zag dat er voor de Core1 al een soort filamentbak is die bovenop de printer kan voor 5 rollen en de MMU. En ze hebben ook al een kast waarop de Core1 L kan staan en plaats biedt aan x rollen filemant.

Toch leuk wat Bambu Lab allemaal teweeg heeft gebracht. De markt is ineens weer in beweging...
Ik heb begrepen dat er in januari een Core One L met 10 INDX nozzles beschikbaar komt... Ben je wel een fortuin kwijt, maar dan heb je ook een Prusa. Met alle voor- en nadelen die er bij horen.
MC Taz Man schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:56:
Ik heb begrepen dat er in januari een Core One L met 10 INDX nozzles beschikbaar komt... Ben je wel een fortuin kwijt, maar dan heb je ook een Prusa. Met alle voor- en nadelen die er bij horen.
Nouja, een Core1 L is geen slecht apparaat. Ik ben alleen benieuwd hoe de software het allemaal moet bolwerken, want multicolor is nog een beetje een drama met die dingen. Ik geloof dat je zowel op de printer (met die P1S-like interface) de filamenten moet instellen als in de slicer. Lekker handig.
Maar buiten dat is er naar mijn idee weinig mis met dat ding. Reparaties zijn in ieder geval een stuk makkelijker dan bij de BL machines. Voor elk wat wils. Prusa heeft ook best voordelen tov Bambu Lab. Alleen heeft iedereen andere afwegingen en kom je dus niet altijd bij dezelfde machine uit.

mphilipp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:00:
[...]

Nouja, een Core1 L is geen slecht apparaat. Ik ben alleen benieuwd hoe de software het allemaal moet bolwerken, want multicolor is nog een beetje een drama met die dingen. Ik geloof dat je zowel op de printer (met die P1S-like interface) de filamenten moet instellen als in de slicer. Lekker handig.
Maar buiten dat is er naar mijn idee weinig mis met dat ding. Reparaties zijn in ieder geval een stuk makkelijker dan bij de BL machines. Voor elk wat wils. Prusa heeft ook best voordelen tov Bambu Lab. Alleen heeft iedereen andere afwegingen en kom je dus niet altijd bij dezelfde machine uit.
Oh, het was zeker niet mijn bedoeling om te impliceren dat het een slecht apparaat is. Het is echter wel een feit dat Prusa een compleet andere doelgroep heeft dan BL. Prusa is (meer) voor pro's & knutselaars, BL voor de gebruikers van het niveau "druk knop, krijg plastic".
MC Taz Man schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:44:
BL voor de gebruikers van het niveau "druk knop, krijg plastic".
Was het maar zo'n feest...er gaat nog genoeg mis. Zij hebben het wel makkelijk gemaakt om eea voor elkaar te krijgen, maar het 3D printen zelf is nog steeds iets dat wel eens mis gaat. Gelukkig heb ik wat Creatlity ervaring dus de achtergrond heb ik wel. Anders ben je toch een beetje verloren als er problemen zijn.
Maar inderdaad, 85% van het gezeik ben je met BL vanaf.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
Ik heb de H2D, een P1S en een Voron.
Ik merk dat ik de P1 het fijnst vind kwa formaat. De bouwkwaliteit van de H2 is echt op een heel ander nivo dan de P1 of P2, ik hoop dus dat er een kleine H2S komt als X2S.
Ik wou de P1 vervangen door de P2, maar ik wacht nog even.
Pagina: 1 ... 125 ... 132 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.