• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-01 19:52
Hi!

Advies gevraagd: sta op het punt om eerste printer te kopen, redelijk veel research naar gedaan en na overwegen van Elegoo toch bij Bambu uitgekomen. Na wat wikken en wegen besloten om, zeker omdat dit mijn eerste printer is, voor de P1S te gaan en niet de P2S. Budget is niet persé zwaarwegende factor maar toch weer behoorlijk extra en de extra’s niet nodig als beginner. Wil het wel enigszins betaalbaar houden als eerste printer.

Multicolor wil ik wel graag kunnen en nadat Elegoo de multicolor module van CC1 de nek om heeft gedraaid weet ik zeker dat ik voor Bambu wil gaan. Stond om het punt om de P1S combo te bestellen maar twijfel nu of ik voor een prijsverschil van 60 euro niet voor de AMS 2 pro moet gaan.
Is “maar” 60 euro (buffer is afdoende, geen hub nodig) duurder maar verkleint gaat naar de p2s combo naar nog “maar” 150. Heb ik droger echt nodig? (Niet in te schatten als beginner). Las dat die wel alleen kan drogen als die niet print. Maar los ook dat goede losse droger ook minstens 60 kost…keuzes…

Advies gevraagd dus! Bij voorbaat dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Axel op 02-12-2025 19:01 ]

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:51
Axel schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:59:
Stond om het punt om de P1S combo te bestellen maar twijfel nu of ik voor een prijsverschil van 60 euro niet voor de AMS 2 pro moet gaan.
Is “maar” 60 euro (buffer is afdoende, geen hub nodig) duurder maar verkleint gaat naar de p2s combo naar nog “maar” 150. Heb ik droger echt nodig? (Niet in te schatten als beginner). Las dat die wel alleen kan drogen als die niet print. Maar los ook dat goede losse droger ook minstens 60 kost…keuzes…
Als je alleen PLA wilt printen, dan heb je normaal gesproken geen droger nodig. Ik heb hier verschillende meningen gezien over wel/niet de AMS met droogfunctie. Ik print zelf zo veel dat ik niet uren de printer ongebruikt wil laten omdat er een rol PETG gedroogd moet worden. Er schijnt een workaround te zijn waardoor je toch kunt drogen en printen tegelijk. Mij lijkt het belangrijkste nadeel dan dat wanneer je droogt, al het filament in de AMS droogt, ook het filament waarmee je op dat moment print en wat dan mogelijk te droog wordt. Ik heb zelf de Sunlu S2 droger; kost op dit moment zo'n €40.

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 17:41
Hi!

Advies gevraagd: sta op het punt om eerste printer te kopen, redelijk veel research naar gedaan en na overwegen van Elegoo toch bij Bambu uitgekomen. Na wat wikken en wegen besloten om, zeker omdat dit mijn eerste printer is, voor de P1S te gaan en niet de P2S. Budget is niet persé zwaarwegende factor maar toch weer behoorlijk extra en de extra’s niet nodig als beginner. Wil het wel enigszins betaalbaar houden als eerste printer.

Multicolor wil ik wel graag kunnen en nadat Elegoo de multicolor module van CC1 de nek om heeft gedraaid weet ik zeker dat ik voor Bambu wil gaan. Stond om het punt om de P1S combo te bestellen maar twijfel nu of ik voor een prijsverschil van 60 euro niet voor de AMS 2 pro moet gaan.

Ik wou eerst ook voor een elegoo cc gaan. Echter toen zag ik de advertentie van de P2S.

Na wat wikken en wegen en veel reviews gelezen te hebben en te twijfelen tussen de p1s en de p2s ben ik uiteindelijk toch voor de p2s combo gegaan.

Mijn ervaring is na het uitpakken en installeren en dergelijke print het apparaat gewoon alles wat ik er naar toe stuur.

Het drogen was ik eerst wat sceptisch over echter kreeg ik wat stringing en daarom de ams een keer 12 uur laten drogen. Daarmee zakte de vochtigheid ongeveer 15% en printen hij weer zonder stringing.

Ook het feit dat de ams2 pro rfid herkend (geen idee of de normale ams het doet) is erg handig.

Als beginner en als je het budget hebt zou ik zeker voor de p2s combo gaan.
Stond om het punt om de P1S combo te bestellen maar twijfel nu of ik voor een prijsverschil van 60 euro niet voor de AMS 2 pro moet gaan.
Ik zou altijd voor de AM2 gaan. Drogen is niet het enige dat ie kan; het is ook een verbeterde versie. Hij zou iets sneller zijn, maar het belangrijkste is wel dat het makkelijker is om afgebroken filament te verwijderen. Waar je bij de oude AMS het hele ding uit elkaar moest halen, kan je nu de feeder tubes bereiken door alleen de rollen filament eruit te halen.

En dat drogen...ik deed het nooit en had mijn rollen PLA en PETG gewoon zo open liggen. Nooit problemen, totdat ik een keer een paar rollen binnnen kreeg die misschien wel in bad zijn geweest, want er was niet mee te printen. Toch een keer gedroogd en toen ging het wel. Sindsdien doe ik alles in een zak met een doosje korrels erbij. Het moet je gewoon een keer overkomen, dan weet je het meteen. Vooral met die oude AMS was het een feest om 3 of 4 keer dat ding uit elkaar te halen... Die paar tientjes maken ook niets meer uit vind ik. Het is een quality of life upgrade.

Persoonlijk zou ik voor de P2S gaan, maar dat is een persoonlijke keuze. Het zit denk ik allemaal nét iets beter in elkaar, mooier/makkelijker scherm enzo. Ook al start je alles vanaf de app of je PC, dat scherm is toch verdomd handig om even te checken of iets bij te regelen. Hangt natuurlijk van je situatie af. Ik hoef bv niet naar zolder te lopen om bij de printer te komen (appartement, dus alles is dichtbij).

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 14:45
Vraagje,

M'n P2S combo moet nog worden geleverd nadat ie in backorder was, maar ik vroeg me af of jullie wat printen terwijl je naar het werk bent? Wat voor maatregelen nemen jullie betreft veiligheid? Als de print mislukt stopt de P2S printer wel automatisch met printen zag ik in de reviews, dus dat zit wel goed.

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 19:59
Afiso schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:42:
ik vroeg me af of jullie wat printen terwijl je naar het werk bent? Wat voor maatregelen nemen jullie betreft veiligheid?
Ik print wel vaak als ik niet thuis, maar meestal is er wel iemand anders thuis dan. Qua maatregels heb ik alleen een brandmelder die ook een bericht naar mn mobiel stuurt.

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 14:45
joepadmiraal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:53:
[...]

Ik print wel vaak als ik niet thuis, maar meestal is er wel iemand anders thuis dan. Qua maatregels heb ik alleen een brandmelder die ook een bericht naar mn mobiel stuurt.
Waarschijnlijk zijn de fiets accu's gevaarlijker om thuis te hebben.
Bedankt.
Totdat Bambu Lab zelf hun (automatische) AMS switcher op de markt zet, hier vast een handmatige:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3td_yRhxiaMAFL-fjD-QmKAI-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9PoE6dPZXg62DzmhAqGAYhP.jpg?f=fotoalbum_large

Makerworld link
Hier kun je dus 4 AMSsen op aansluiten en die dan met de hand switchen van de ene nozzle naar de andere, als je tenminste een H2D of H2C hebt. Deze gast heeft mee hele bijzondere ontwerpen gemaakt, zoals een externe spoolholder waarmee je het filament makkelijk terug kunt halen dmv een draaiknop op die spoolholder. Echt geniaal.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier een P2S en P1S staan en ja de P2S is wat gebruikers vriendelijker. Prints zijn niet per definitie beter. Voor de P1S wel wat extra's geprint en led lamp toegevoegd. Vond het maar donker hol daar binnen ;-)

Scherm op de P2S ziet er goed uit, maar om eerlijk te zijn. Gebruik ik deze niet zo vaak. Mis deze persoonlijk dan ook niet op de P1S.

Persoonlijk zou ik kijken heb je groter scherm, AI detectie etc echt nodig? P1S met AMS 2 is echt nog geen slechte combinatie.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:55
Afiso schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:42:
Vraagje,

M'n P2S combo moet nog worden geleverd nadat ie in backorder was, maar ik vroeg me af of jullie wat printen terwijl je naar het werk bent? Wat voor maatregelen nemen jullie betreft veiligheid? Als de print mislukt stopt de P2S printer wel automatisch met printen zag ik in de reviews, dus dat zit wel goed.
Een brandmelder en dan eigenlijk 1 die ook melding geeft naar bv je mobiel, Als er niemand thuis is doet het verder niets. Je zou eens kunnen kijken naar bv Home Assistant. Hiermee kun je bv als je brandmelder af gaat een bericht naar je mobiel sturen en de printer uitzetten. Gaat natuurlijk een stap verder maar is puur om aan te geven wat je mogelijk zou kunnen zijn >:)

Smartstekker er tussen zodat je hem altijd van afstand uit kunt zetten is zeker een must. Vertrouwen dat de printer stop is te weinig in mijn ogen. Er kan altijd iets mis gaan tijdens het printen en dat de printer toch door blijft gaan en je alleen maar kan kijken hoe het fout gaat.
Kans is niet heel groot maar uitsluiten kun je het niet en dan is het handig dat je een noodknop hebt. Moet je natuurlijk wel regelmatig checken anders heeft dat ook geen functie.

Zelf print ik grotendeels als ik thuis ben. En als ik weg moet dan kijk ik wel regelmatig of het goed gaat en indien nodig kan ik het dan direct uitzetten.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
MC Taz Man schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:54:
In de Black Friday oplichting deze wipers gekocht van BiQu: https://www.amazon.nl/dp/B0FGQFPPC6

Lijken tot nu toe goed te werken :D Nzzle lekker schoon. Maar zit er nog meer 1 print op :P
Ik gebruik bijna 2000 uur onderstaande Wiper, had er een paar gemaakt maar wisselen niet nodig. Werkt perfect en kost geen dr*l

https://makerworld.com/nl...c-p1s-p1#profileId-446757

Bing

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-01 15:29
mphilipp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:54:
[...]

Als je van knutselen houdt, koop dan een Voron en metsel daar een stuk of wat INDXen op. Ben je ook meteen klaar. Volgens mij kun je onderhand een soort Open Source Bambu Lab maken. Er is al een Open Source project voor RFID filament herkenning, nou nog een soort AMS namaken, INDX erop.
Ik zag dat er voor de Core1 al een soort filamentbak is die bovenop de printer kan voor 5 rollen en de MMU. En ze hebben ook al een kast waarop de Core1 L kan staan en plaats biedt aan x rollen filemant.

Toch leuk wat Bambu Lab allemaal teweeg heeft gebracht. De markt is ineens weer in beweging...
Precies! Niet echt de typische Bambu print and go doelgroep lijkt me. Wel leuk om te zien wat ze weer teweeg brengen.
mphilipp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:49:
Was het maar zo'n feest...er gaat nog genoeg mis. Zij hebben het wel makkelijk gemaakt om eea voor elkaar te krijgen, maar het 3D printen zelf is nog steeds iets dat wel eens mis gaat. Gelukkig heb ik wat Creatlity ervaring dus de achtergrond heb ik wel. Anders ben je toch een beetje verloren als er problemen zijn.
Maar inderdaad, 85% van het gezeik ben je met BL vanaf.
Wel benieuwd wat er zoal misgaat dan, voor mijn gevoel vooral redelijk basic dingetjes die misgaan?
in ruim 2600 uur:
1 verstopte nozzle, cold pull werkte
1 blob die de hele hotend bedekte, die was wel nogal uitdagend om vrij te krijgen, maar gelukt.
1 keer extruder onder het gruis (tegelijk met de blob)
3 filamentbreuken niveau PFTE tube loshalen en eruit trekken
2 rollen filament niet lekker op spoel.
3 printjes verpest door te lang door te printen op de originele stainless nozzle.
Verder wat prints met adhesion issues (beetje eigen schuld, de plaat wordt niet iedere print in de Dreft gezet) en 5 thermische sokken gescheurd, gezien bij regulier onderhoud.

Natuurlijk geen 100% success rate, maar relatief gezien zelden een mislukte print en dat met vooral standaard onderhoud op de P1S. En zeker geen erg complexe dingen.
DeGroteMuis schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:58:
Natuurlijk geen 100% success rate, maar relatief gezien zelden een mislukte print en dat met vooral standaard onderhoud op de P1S. En zeker geen erg complexe dingen.
Zeker niet, maar mensen die voorheen niets met 3D printen (of techniek) hadden, worden nu op het idee gebracht dat ze een soort magnetron in huis halen, waarbij je op een knop drukt en er komt wat uit. Dus voor hen zijn adhesie problemen, verstopte nozzles of nat filament een onbekend fenomeen. Daarom is het natuurlijk erg goed dat Bambu Lab daarover nadenkt en probeert met sensoren en camera's al die ongein te detecteren en zinvolle hulp te bieden. Maar ik zie bv op Facebook nog genoeg posts van mensen (hoop ik tenminste...) die zo'n ding hebben gekocht en maar niet snappen waarom de prints mislukken. Die hebben geen idee hoe het werkt en snappen niet dat het ook wel eens fout gaat.

• DeGroteMuis
Hi!

Als budget wel een zwaarwegende factor is: De P1S met AMS1 werkt ook prima. En drogen kan je ook met de P1S als je niet print (printbed opwarmen, doosje zonder deksel erover en halverwege omdraaien). Zo zijn mijn eerste paar rollen PETG erdoorheen gestookt zonder problemen. Wordt alleen al snel irritant vond ik omdat je niet kan printen.

Als budget een beetje een factor is: De P1S met AMS2. Vooral veel gemakkelijker om aan te werken tegen de tijd dat er onderhoud nodig is. De droogfunctie is mooi meegenomen, maar werkt wel voor je hele AMS.

Als budget genoeg ruimte heeft, een P2S combo. Niet dat je prints magisch beter worden, maar juist als beginner kan ik me voorstellen dat features als automatische foutherkenning, automatische flow calibration en de veel simpelere hotend wissel op de P2S juist waarde toevoegen. Je krijgt qua features gewoon een upgraded X1C voor wat vorig jaar nog P1 geld was.

Filamentdroger: Als je er plaats voor hebt, lekker een losse erbij nemen. Dan bepaal je zelf welke rollen je droogt en kan je gewoon printen wanneer je wil zonder workarounds. Voor een paar tientjes heb je er al eentje die prima werkt. Als je enthousiast gaat printen wordt je filamentrekening al snel hoger dan een paar tientjes. :+

Voor een extra droge AMS: Koop losse korrels en print er houders voor. De AMS2 met standaard meegeleverde zakjes zit alweer op 28% RH binnen een paar dagen na drogen, de AMS1 nu op 14% met droogkorrels van Silicagelshop. De ruimte waar de printer staat is nu 61% RH, ter referentie.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:03
DeGroteMuis schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:52:
[...]

Filamentdroger: Als je er plaats voor hebt, lekker een losse erbij nemen. Dan bepaal je zelf welke rollen je droogt en kan je gewoon printen wanneer je wil zonder workarounds. Voor een paar tientjes heb je er al eentje die prima werkt. Als je enthousiast gaat printen wordt je filamentrekening al snel hoger dan een paar tientjes. :+
Als je budget hebt: een extra AMS HT (of 2), kan hogere temp drogen, en kun je ook nog eens inzetten als AMS.
bing69 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:23:
[...]

Ik gebruik bijna 2000 uur onderstaande Wiper, had er een paar gemaakt maar wisselen niet nodig. Werkt perfect en kost geen dr*l

https://makerworld.com/nl...c-p1s-p1#profileId-446757
Kan, ik wil dat niet :P. Ik heb niet het idee dat die goed gaat werken voor mij. Andere modellen heb ik geprobeerd, maar mijn bed is té dicht bij de achtermuur voor de meeste modellen. Plus dat ik bij elke print de volledige procedure doorloop, inclusief first layer inspecite, waar velen niet compatible mee zijn.

Al met al, vond ik het het geld waard om deze te proberen.
mphilipp schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:22:
[...]

Zeker niet, maar mensen die voorheen niets met 3D printen (of techniek) hadden, worden nu op het idee gebracht dat ze een soort magnetron in huis halen, waarbij je op een knop drukt en er komt wat uit. Dus voor hen zijn adhesie problemen, verstopte nozzles of nat filament een onbekend fenomeen. Daarom is het natuurlijk erg goed dat Bambu Lab daarover nadenkt en probeert met sensoren en camera's al die ongein te detecteren en zinvolle hulp te bieden. Maar ik zie bv op Facebook nog genoeg posts van mensen (hoop ik tenminste...) die zo'n ding hebben gekocht en maar niet snappen waarom de prints mislukken. Die hebben geen idee hoe het werkt en snappen niet dat het ook wel eens fout gaat.
Tja, da's dan hun eigen probleem. Iets met onderzoek doen naar het product wat je koopt en eigen verantwoordelijkheid. Ik ben van mening dat, als je aan een nieuwe hobby begint, je minimaal íets aan vooronderzoek moet doen. Als je ook maar 3/4 youtube filmpjes bekijkt, wordt je al gewaarschuwd dat niet alles altijd goed gaat.

• Axel
Dank allen voor de reacties!
DeGroteMuis schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:52:
[...]

Als budget wel een zwaarwegende factor is: De P1S met AMS1 werkt ook prima. En drogen kan je ook met de P1S als je niet print (printbed opwarmen, doosje zonder deksel erover en halverwege omdraaien). Zo zijn mijn eerste paar rollen PETG erdoorheen gestookt zonder problemen. Wordt alleen al snel irritant vond ik omdat je niet kan printen.

Als budget een beetje een factor is: De P1S met AMS2. Vooral veel gemakkelijker om aan te werken tegen de tijd dat er onderhoud nodig is. De droogfunctie is mooi meegenomen, maar werkt wel voor je hele AMS.

Als budget genoeg ruimte heeft, een P2S combo. Niet dat je prints magisch beter worden, maar juist als beginner kan ik me voorstellen dat features als automatische foutherkenning, automatische flow calibration en de veel simpelere hotend wissel op de P2S juist waarde toevoegen. Je krijgt qua features gewoon een upgraded X1C voor wat vorig jaar nog P1 geld was.

Voor een extra droge AMS: Koop losse korrels en print er houders voor. De AMS2 met standaard meegeleverde zakjes zit alweer op 28% RH binnen een paar dagen na drogen, de AMS1 nu op 14% met droogkorrels van Silicagelshop. De ruimte waar de printer staat is nu 61% RH, ter referentie.
Definieer zwaarwegend… in mijn hoofd kom ik van Elegoo cc als optie (300 euro), naar toch Bambu naar toch gelijk een AMS (539 euro). AMS 2 pro is toch weer 60 extra en dan zit je nog “maar” 150 van de p2s combo maar dan eindig je op 750 en heb je nog geen filament…
Het wordt mijn eerste printer en moet wel enigszins betaalbaar blijven voor mijzelf. Heb idee dat er met p1s combo (originele ams) al een wereld voor mij open gaat en ik al eindeloos veel mogelijkheden heb.

Tuurlijk zal p2s beter zijn maar betwijfel als ik alles zo lees of ik als beginner wat aan die extra’s heb t.o.v. p1s. Scherm is voor mij geen factor, ding komt op zolder dus zal toch voornamelijk via telefoon doen. Snelheid ook geen issue als beginne.
Evenals de ams 2 pro. Geloof meteen dat die beter en sneller is maar het onderhoud argument valt voor mij al af, ergens vind ik het “prutsen” er mee dan ook nog wel leuk (kom hier wellicht in praktijk op terug). De droger functie kan handig zijn maar lees ook veel dat drogen vaak helemaal geen issue is en ook anders op te lossen is. Ben al van plan om inserts voor in ams te printen en daar silica gel korrels in te doen en vacuümzakken te kopen voor filament rollen.
Als droger dan nog issue is koop ik een aparte droger (die ik dan ook kan gebruiken als ik print, want ams 2 pro niet kan).

Of zie ik dan als beginner echt iets over het hoofd en maak ik een domme fout?
Probeer mijzelf namelijk ook te behoeden voor FOMO en altijd maar latest en greatest te willen hebben. Met het geld wat ik uitspaar op p2s en ams 2 pro kan ik aardig wat filament kopen…

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 03-12-2025 11:55 ]

MC Taz Man schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:40:
Tja, da's dan hun eigen probleem. Iets met onderzoek doen naar het product wat je koopt en eigen verantwoordelijkheid. Ik ben van mening dat, als je aan een nieuwe hobby begint, je minimaal íets aan vooronderzoek moet doen. Als je ook maar 3/4 youtube filmpjes bekijkt, wordt je al gewaarschuwd dat niet alles altijd goed gaat.
Tuurlijk, maar je weet toch hoe mensen zijn...

• Axel
hebikniet schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:04:
[...]

Ook het feit dat de ams2 pro rfid herkend (geen idee of de normale ams het doet) is erg handig.
Dit lijkt wel zo te zijn, toch? (Dat normale ams di ook herkend). Kan geen sluitend antwoord vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Axel op 03-12-2025 11:50 ]

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 18:23
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:49:
[...]
Dit lijkt wel zo te zijn, toch? (Dat normale ams di ook herkend). Kan geen sluitend antwoord vinden.
AMS1 en AMS2 pro herkennen beide de spoelen van bambulab middels RFID tag

Wat is dan het verschil?
AMS2 pro is handiger opgebouwd, als er iets mis gaat qua filamentbreuk is dit makkelijker op te lossen. AMS1 moet volledig uit elkaar gehaald worden om bij de PTFE tubes te komen.
AMS2 pro heeft sterkere, betere, snellere motoren, het filament laadt hierdoor beter in de machine
AMS2 pro kan filament drogen

[ Voor 36% gewijzigd door Zilverdael80 op 03-12-2025 11:55 ]

• Axel
MC Taz Man schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:40:
[...]

Precies hetgeen ik nu doe… en niet alles goed gaan is toch juist part of the fun / hobby…? Wellicht kom ik hier op terug in praktijk
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:49:
[...]

Beiden doen dat idd. Echter is de AMS 2 een heeeeeeel stuk sneller, ook stiller als mijn geheugen klopt. Als je multi-kleur prints wil doen, gaat vooral die snelheid heel veel uitmaken.
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:53:
[...]

Precies hetgeen ik nu doe… en niet alles goed gaan is toch juist part of the fun / hobby…? Wellicht kom ik hier op terug in praktijk
Leuk is anders, maar hoort er bij idd :D Ik had zo laatst mijn allereerste verstopping op een X1 (had er wel een paar op mijn H2D gehad) en geen idee hoe dat op te lossen... Gelukkig hebben we daar het internet voor uitgevonden en is mijn Google-Fu best goed.

Al doende leert men :+ en ik kan nu weer iets nieuws.

Ik doe nu al een paar jaar printen en kijk nog met regelmaat filmpjes met titels als "13 dingen die ik wilde dat ik wist toen ik begon met 3D printen". Puur omdat ik er vaak iets van leer :+

• Axel
Misschien moet ik toch overwegen om p1s combo met ams 2 pro te doen dan…

Hoop dan alleen dat levering niet scheef loopt, de losse ams 2 pro kit staat bij bambu op verwachte levertijd van februari terwijl de combo deal eind december zegt. Las dat paketten los verstuurd worden, ook als je combo koopt. Beetje jammer om december p1s te ontvangen en in februari pas de ams2 pro. Iemand ervaring mee vanuit levering door bambu zelf?

En is de p1s het “waard” met ams 2 pro of spaar je dan beter langer door voor de p2s. Ik vind de keuze maar lastig.

Las tevens dat manier van ventileren bij de p1s juist beter is dan bij p2s? Iemand die daar meer over weet?

[ Voor 21% gewijzigd door Axel op 03-12-2025 12:03 ]

Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:00:

Hoop dan alleen dat levering niet scheef loopt, de losse ams 2 pro kit staat bij bambu op verwachte levertijd van februari terwijl de combo deal eind december zegt. Las dat paketten los verstuurd worden, ook als je combo koopt.

En is de p1s het “waard” met ams 2 pro of spaar je dan beter langer door voor de p2s. Ik vind de keuze maar lastig
Persoonlijk zou ik gaan voor de P2S, maar ik ben verwend met mijn X1c vanaf de kickstarter (die is wel vervangen ondertussen). Ik vind het scherm op de printer wél een argument op de P2 te kopen als ook de camera. Die van de P1s heeft een feed van ca 2FPS (en is mogelijk niet full-HD).

Allemaal luxe, maar toch.

De nozzle van de P2 is ook zwaar superieur boven die van de P1/X1 series. Plus die servo extruder :9~ Ook is de geharde stalen nozzle mogelijk een upgrade. De P1 kwam met een niet-geharde. Mocht je abrasives willen printen, heb je zoiets écht nodig. Plus dat gehard gewoon langer meegaat met PLA en PETG.

Al met al is de P2 daadwerkelijk z'n geld waard, imo, als upgrade en boven de P1.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 18:23
[...]
En is de p1s het “waard” met ams 2 pro of spaar je dan beter langer door voor de p2s. Ik vind de keuze maar lastig.
Ik kom zelf van een P1P af (P1S zonder enclosure)
Waarom ben ik naar een P2S gegaan?
- Scherm is fijner, zeker als je b.v. filament wil drogen, kan niet vanaf de PC gestart worden, moet vanaf scherm. En geloof me, dan is een touchscreen veel prettiger werken dan een 3 regel zwart wit schermpje met druktoetsen.
- Betere camera (fijn om print op afstand in de gaten te houden)
- AI fail detectie, als iets mis gaat, gaat de P2S op pauze, P1S hobbelt vrolijk verder met alle mogelijke problemen van dien (zie lijst hierboven, nozzle blobs, spagetti etc etc)
- Beter te onderhouden dan P1P/S

ik ben blij met mijn keus.
Heb je al die dingen voor je gevoel niet nodig? Dan heb je extra centen over voor filament oid.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:21

Hoop dan alleen dat levering niet scheef loopt, de losse ams 2 pro kit staat bij bambu op verwachte levertijd van februari terwijl de combo deal eind december zegt. Las dat paketten los verstuurd worden, ook als je combo koopt. Beetje jammer om december p1s te ontvangen en in februari pas de ams2 pro. Iemand ervaring mee vanuit levering door bambu zelf?

Las tevens dat manier van ventileren bij de p1s juist beter is dan bij p2s? Iemand die daar meer over weet?
Ik had al een X1C met AMS1 en wilde er nog een printer bij.

Toen besloten om een P1S zonder AMS te kopen. Deze heb ik al vrij snel terug gestuurd. Enerzijds omdat het lampje stuk was, maar ook omdat het nogal een downgrade was t.o.v. de X1C. Ik miste toch het mooiere schermpje en ik vond m nogal lawaaiig. Ook de camera was echt minder en die gebruik ik vaak.
Bij de P1S en X1C moet je het deurtje of de top (op een kier) open zetten bij printen van PLA (al gaat het vaak ook wel goed als je dat niet doet). Bij de P2S hoeft dat niet meer, wat m meteen een heel stuk stiller maakt.

De P2S ervaar ik als vergelijkbaar met de X1C, zelfs met nog wat verbeteringen, zoals het lampje. Ook de AMS2 ziet er uit alsof er beter over nagedacht is. Daarnaast is de P2S nieuwer en zal dus langer ondersteund blijven dan de P1S. De P1S voelt wat spartaanser aan.

Ik ben iig blij dat ik de P1S heb terug gestuurd en heb gekozen voor de P2S.

Als je comfortabel wilt beginnen en budget niet een groot probleem is zou ik kiezen voor de P2S.
Ik zou zelf alleen voor de P1S kiezen als budget een probleem is, maar dan zou ik misschien eerder afraden om aan deze hobby te beginnen, want er komen nog dingen bij na de printer, zoals natuurlijk filament, evt een droger, spullen voor onderhoud en spullen voor opslag van filament.

Zelf ga ik altijd het liefst 1 stap boven het budget model zitten en voor een enclosed (Bambu) printer is dat de P2S.

Feel free to Buy me a coffee

• Axel
Dank allen! Ik moet toch maar voor de p2s combo gaan denk ik, voelt anders toch als net niet keuze terwijl het prijsverschil 200 euro totaal is. En eens met het argument dat dit toch al een dure hobby zal worden.
Nu alleen de bazin nog even overtuigen (prijs van p1s combo was er al wel door maar dit nog niet…) en maar bestellen die hap!

• musicpixel
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:29:
Dank allen! Ik moet toch maar voor de p2s combo gaan denk ik, voelt anders toch als net niet keuze terwijl het prijsverschil 200 euro totaal is. En eens met het argument dat dit toch al een dure hobby zal worden.
Nu alleen de bazin nog even overtuigen (prijs van p1s combo was er al wel door maar dit nog niet…) en maar bestellen die hap!
Ik denk dat dat een goede keuze is. Die printer koop je maar 1x dus daar te veel op beknibbelen betekent dat je dat bij iedere print merkt. Filament collectie bouw je gaandeweg op (gebruik aanbiedingen zoals Black Friday) dus dat gaat meer geleidelijk.

Er is op het moment wel erg weinig filament op voorraad bij Bambu, dus zou even afwachten tot er weer wat is. Probeer zoveel mogelijk met spoel te bestellen (dus geen refill). Op den duur heb je dan weer lege spoelen zodat je ook refills kunt gaan gebruiken.

Weet je al wat voor soort dingen je wilt gaan printen?

• DeGroteMuis
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:29:
Zo lang je niet teveel op de centen hoeft te letten is de P2S Combo de goede keuze denk ik. Niet dat de P1S slecht is, hij wordt hier nog met veel plezier gebruikt, maar als ik nu zou moeten shoppen voor een beginner Core XY printer, werd het de P2S combo. Toch een stukje extra gemak waar je dagelijks plezier van hebt, terwijl de pijn van de extra investering maar even is. En de rekening voor het filament wordt uiteindelijk hoger dan die van de printer ;) Mijn vriendin print trouwens zeker zoveel als ik, gewoon vanaf de mobiel of tablet.

Enige waarschuwing die ik nog mee kan geven: Na een jaartje P1S combo lonkt de H2C ultimate 10W laser versie voor naast de P1S hier wel steeds meer... :+

• DeGroteMuis
Sabberjoch schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:54:
Hier een P1S combo besteld, upgrade naar P2S is "maar" 200 euro, maar zo kun je bezig blijven. Wou een A1 halen, dus met dezelfde insteek als bovenstaand op de P1S uitgekomen. Vooral om iets meer keuze te hebben qua materialen om te printen.

Wellicht wil ik over een jaar upgraden omdat hij echt intensief wordt gebruikt en ik tegen dingen aan loop. Maar de kans is ongeveer net zo groot dat hij na een jaar op marktplaats kan omdat hij staat te verstoffen. Vandaar mezelf toch een max opgelegd qua budget.
Goede aanvulling! Als je niet zeker bent of je het wel leuk gaat vinden op de langere termijn is 200 euro een hoop geld voor een apparaat dat straks stof verzamelt. Dan kan je wel zeggen dat een P2S straks tweedehands bij verkoop meer oplevert, maar of dat 200 euro meer is betwijfel ik. En het is niet zo dat je printjes veel slechter zijn op een P1S.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
MC Taz Man schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:36:
[...]

Kan, ik wil dat niet :P. Ik heb niet het idee dat die goed gaat werken voor mij. Andere modellen heb ik geprobeerd, maar mijn bed is té dicht bij de achtermuur voor de meeste modellen. Plus dat ik bij elke print de volledige procedure doorloop, inclusief first layer inspecite, waar velen niet compatible mee zijn.

Al met al, vond ik het het geld waard om deze te proberen.
Doe ik ook voor elke print ;-)

Bing

• Axel
musicpixel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:39:
[...]

Weet je al wat voor soort dingen je wilt gaan printen?
Initieel helemaal geen spannende dingen. Huis tuin en keuken dingen, ophang rekjes, onderzetters, bloemvazen dat soort dingen. Maar zie (steeds meer) kansen en mogelijkheden. Spelletjes en figuurtjes voor de kleine man later (die nu nog erg klein is) bijv. Tips voor filament typen en kleuren om mee te starten? Afhankelijkheid of die überhaupt op voorraad zijn bij Bambu dan.
Vrouw is inmiddels ook enthousiast en ziet veel mogelijkheden en kansen, dus dan lijkt Bambu mij wel het ideale platform ook qua software en gebruiksvriendelijkheid. Waarbij minder en makkelijkere onderhoud op P2S wel een pre zijn ook.
Initieel zou ik dus ook prima met een p1s af kunnen gok ik maar dan blijven dezelfde argumenten overeind die jullie hierboven noemen... Iets met voorbereid op toekomst zijn, langere ondersteuning en toch ook de "minimale" extra investering vs FOMO.

Maar zie mijzelf nog niet snel abrasives printen en dus bijv. geen superieure nozzle nodig. Echter vond ik dit wel echt een goed argument:
musicpixel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:20:
[...]

Als je comfortabel wilt beginnen en budget niet een groot probleem is zou ik kiezen voor de P2S.
Ik zou zelf alleen voor de P1S kiezen als budget een probleem is, maar dan zou ik misschien eerder afraden om aan deze hobby te beginnen, want er komen nog dingen bij na de printer, zoals natuurlijk filament, evt een droger, spullen voor onderhoud en spullen voor opslag van filament.

Zelf ga ik altijd het liefst 1 stap boven het budget model zitten en voor een enclosed (Bambu) printer is dat de P2S.
Tuurlijk 200 euro extra is voor mij ook echt wel serieus geld maar het is niet dat ik het budget niet heb en gevoelsmatig koop ik veel vrijheid, flexibiliteit en zekerheid voor toekomst met de P2S combo.

[ Voor 36% gewijzigd door Axel op 03-12-2025 16:22 ]

Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:08:
[...]

Initieel helemaal geen spannende dingen. Huis tuin en keuken dingen, ophang rekjes, onderzetters, bloemvazen dat soort dingen. Maar zie (steeds meer) kansen en mogelijkheden. Spelletjes en figuurtjes voor de kleine man later (die nu nog erg klein is) bijv. Tips voor filament typen en kleuren om mee te starten? Afhankelijkheid of die überhaupt op voorraad zijn bij Bambu dan.
Vrouw is inmiddels ook enthousiast en ziet veel mogelijkheden en kansen, dus dan lijkt Bambu mij wel het ideale platform ook qua software en gebruiksvriendelijkheid. Waarbij minder en makkelijkere onderhoud op P2S wel een pre zijn ook.
Initieel zou ik dus ook prima met een p1s af kunnen gok ik maar dan blijven dezelfde argumenten overeind die jullie hierboven noemen... Iets met voorbereid op toekomst zijn, langere ondersteuning en toch ook de "minimale" extra investering vs FOMO.

Maar zie mijzelf nog niet snel abrasives printen en dus bijv. geen superieure nozzle nodig. Echter vond ik dit wel echt een goed argument:

[...]

Tuurlijk 200 euro extra is voor mij ook echt wel serieus geld maar het is niet dat ik het budget niet heb en gevoelsmatig koop ik veel vrijheid, flexibiliteit en zekerheid voor toekomst met de P2S combo.
Ik gebruik mijn X1c voornamelijk voor D&D minis & handige shit in & om het huis. Ik print, nagenoeg, enkel in PLA, tenzij anders noodzakelijk is. Dus vooral hittebestendige meuk.

Mijn doel is om een tool-/nozzlechanger te kopen & al m'n minis in full-colour te printen :+ Maar da's voor later. Ik heb deze X1 dit jaar gekocht :'), ik ga hier nooit er door krijgen dat er een H2C mag komen.

• Axel
Laatste vraag: iemand die zich ook zorgen maakt / heeft gemaakt dat de P2S tov de P1S geen lucht filtering heeft? Reddit staat er vol mee

• rinkel
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:49:
Laatste vraag: iemand die zich ook zorgen maakt / heeft gemaakt dat de P2S tov de P1S geen lucht filtering heeft? Reddit staat er vol mee
Er zit wel luchtfiltering op, maar alleen als je hoge temp materialen print, dan recirculeert de lucht door het filter.
Als je PLA print, dan gaat de lucht -ergens- naar buiten, ik blijf het vreemd vinden dat daar geen uitgang voor aangewezen is (P1 en X1 hebben dit wel).
Maar als je PLA print is dit hetzelfde als alle open printers, bijvoorbeeld de A1 of A1-mini, of elke andere bedslinger, die hebben ook geen lucht filtering.

• Axel
rinkel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:07:
[...]

Er zit wel luchtfiltering op, maar alleen als je hoge temp materialen print, dan recirculeert de lucht door het filter.
Als je PLA print, dan gaat de lucht -ergens- naar buiten, ik blijf het vreemd vinden dat daar geen uitgang voor aangewezen is (P1 en X1 hebben dit wel).
Maar als je PLA print is dit hetzelfde als alle open printers, bijvoorbeeld de A1 of A1-mini, of elke andere bedslinger, die hebben ook geen lucht filtering.
Ik zou voornamelijk PLA / PETG printen (initieel) en dat het net is als alle open / bedslinger printers zegt mij nog weinig over effect op gezondheid op lange termijn. Komt op zolder, waar we weinig zijn en kan er reeds aanwezige luchtfilter met hepa naastzetten maar toch…

• rinkel
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:13:
[...]

Ik zou voornamelijk PLA / PETG printen (initieel) en dat het net is als alle open / bedslinger printers zegt mij nog weinig over effect op gezondheid op lange termijn. Komt op zolder, waar we weinig zijn en kan er reeds aanwezige luchtfilter met hepa naastzetten maar toch…
Ik heb jaren geprint met een open bedslinger, er waren geen andere.
Maar dat zegt natuurlijk niets over printen en gezondheid. Het schijnt niet goed te zijn, al denk ik dat PLA minder schadelijk is dan ABS/ASA/PC.
Maar: ik ben geen longarts.

Ik merk zelf echter wel dat printen met carbon fiber heel slecht is. Als ik daarmee print krijg ik meteen veel last van mijn luchtwegen (vooral bij PET-CF, dus zonder de G), maar ja, N=1, en het lijkt erop dat ik daar weinig over hoor.

• musicpixel
@rinkel Ik heb het alleen gescand, maar meen dat ik hier las dat Bambu nu ook filtert als je PETG print.

@Axel Met PLA en PETG maak ik me niet zo'n zorgen, bij andere filaments wil je wel graag goed ventileren. Zag wel laatst een video van een van de Youtubers die vertelde dat zijn keel wat reageerde op PLA tegenwoordig, maar hij zal gedurende jaren veeeel meer hebben geprint dan wij.

Zeker als ie op zolder staat denk ik niet echt dat het een probleem is. Ik had van de week twee printers het grootste deel van de dag draaien (PLA) en merkte/rook niets als ik de kamer in kwam. Ik ruik PLA alleen een beetje als ik de deur op een kiertje doe en mijn neus er boven hou.

Voor de X1C ga ik wel een afzuigsysteempje maken voor als ik wat vervelender spul wil printen.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-01 23:51
Is het al tijd voor een BambuLab bestellingen / levertijdentopic?

• Axel
Na langen wikken en wegen en veel van jullie input zojuist P2S combo besteld. Nogmaals dank voor alle adviezen!
Axel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:56:
Na langen wikken en wegen en veel van jullie input zojuist P2S combo besteld. Nogmaals dank voor alle adviezen!
Mocht je, bij toeval, D&D spelen... Ik heb een paar battlemaps modellen gemaakt :D Plus nog wat ander spul... Schaamteloze zelf promotie :D

https://makerworld.com/nl/@MCTazMan/upload

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TheJVH schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:14:
Is het al tijd voor een BambuLab bestellingen / levertijdentopic?
Lijkt mij prima, ik ben er persoonlijk ook wel een beetje klaar mee om te lezen dat iemand net op de bestelknop heeft gebruikt of een T&T heeft ontvangen.
Modbreak:Meteen even daad bij het woord:
Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Voor alle discussie rondom levering etcetera. Dan kunnen we hier weer ontopic verder.

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 03-12-2025 22:23 ]

Hier zaten we op te wachten! Aurora Tech heeft eens goed naar de H2C gekeken en aan een zeer uitgebreide test onderworpen:
Ga er maar even voor zitten, want deze duurt een uur.

Gelukkig gaat ze niet uit haar dak over de tijd die het kost om een nozzle te swappen, maar laat ze met verschillende testprints zien dat het niet altijd zo dramatisch hoeft te zijn. Een zeer evenwichtige review.

En voor wie denkt dat de H2C niet met TPU om kan gaan, hier een livestream van iemand die een print maakt met 2 soorten TPU. Ik heb deze truuk eerder gehoord: pak 95A TPU en maak de printer wijs dat het Bambu TPU for AMS is en pas het profiel aan zodat ie wat langzamer gaat. Maar dan kan het dus blijkbaar gewoon. Een beetje truukendozen, maar 'it ain't stupid if it works' zegt Jon van Proper Printing dan :+

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 04-12-2025 00:42 ]

mphilipp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:42:
Hier zaten we op te wachten! Aurora Tech heeft eens goed naar de H2C gekeken en aan een zeer uitgebreide test onderworpen:
[YouTube: BambuLab H2C Full In-Depth Review: Extensive Tests vs SnapMaker U1, Prusa XL & More]
Ga er maar even voor zitten, want deze duurt een uur.

Gelukkig gaat ze niet uit haar dak over de tijd die het kost om een nozzle te swappen, maar laat ze met verschillende testprints zien dat het niet altijd zo dramatisch hoeft te zijn. Een zeer evenwichtige review.

En voor wie denkt dat de H2C niet met TPU om kan gaan, hier een livestream van iemand die een print maakt met 2 soorten TPU. Ik heb deze truuk eerder gehoord: pak 95A TPU en maak de printer wijs dat het Bambu TPU for AMS is en pas het profiel aan zodat ie wat langzamer gaat. Maar dan kan het dus blijkbaar gewoon. Een beetje truukendozen, maar 'it ain't stupid if it works' zegt Jon van Proper Printing dan :+
[YouTube: Bambu Lab H2C Dual TPU print. 95A and 90A at the same time]
Ben groot fan van Aurora Tech, die 2 doen altijd lekker diep ingaan op alles *O*
Overigens leuk detail; Uncle Jessy heeft bewezen dat de Vision Encoder daadwerkelijk nut heeft

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
:)

[ Voor 100% gewijzigd door wim62 op 04-12-2025 11:25 ]

MC Taz Man schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:47:
Overigens leuk detail; Uncle Jessy heeft bewezen dat de Vision Encoder daadwerkelijk nut heeft
Alleen jammer dat juist dat onderdeel maar 1.5min is van die hele video...

mphilipp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:34:
[...]

Yep, maar het zit er wél in :P

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:16
mphilipp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:34:
[...]

Je overdrijft een klein beetje vind ik, de probleemstelling begint op 12:15: YouTube: This Bambu Lab Upgrade Isn’t Pointless After All. En ik kwam voor de Vision Encoder, bleef voor de Nerf-Gatling :D
Zsub schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:17:
[...]
Je overdrijft een klein beetje vind ik, de probleemstelling begint op 12:15: YouTube: This Bambu Lab Upgrade Isn’t Pointless After All. En ik kwam voor de Vision Encoder, bleef voor de Nerf-Gatling :D
Ik heb het niet getimed, maar het ging voornamelijk over die blaster.

BTW: andere reviewers hebben geconstateerd dat het bij hen geen bal uitmaakt en bij een werd het zelfs een heel klein beetje erger... :+

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-01 21:52
Voor diegenen die na Black Friday toch nog een aanbieding zoeken (zoals ik). Hier t/m vandaag nog de A1 Combo voor 349,- Gratis verzending. Mooie prijs dacht ik!

https://www.techniscience...-3d-printer/product/8910/
praliwi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:31:
Voor diegenen die na Black Friday toch nog een aanbieding zoeken (zoals ik). Hier t/m vandaag nog de A1 Combo voor 349,- Gratis verzending. Mooie prijs dacht ik!
Zoveel is ie momenteel ook nog steeds bij Bambu zelf... Maar inderdaad, een mooi prijsje.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-01 21:52
mphilipp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:52:
[...]

Zoveel is ie momenteel ook nog steeds bij Bambu zelf... Maar inderdaad, een mooi prijsje.
Klopt, maar wel met nog wat verzendkosten erbij. Scheelt toch weer 13 euro ;)

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:08
Al een tijdje aan het meelezen hier en al meer dan een jaar aan het twijfelen of ik nu wel of geen 3D printer moet kopen en net eindelijk de knoop doorgehakt en een A1 Combo besteld. De BF aanbieding op Bambu Lab was echt te aantrekkelijk.. (en het compleet doodgegooid zijn met Bambu Lab promoties in mijn YouTube bubbel heeft vast ook wat geholpen haha). Ook maar meteen 11 rollen filament bijbesteld voor 11,36 per rol, dat was ook wel een lekkere deal.

Enige nadeel is dat de levertijd nu pas in de 2e week van 2026 staat, maar na een jaar twijfelen kunnen die paar weken er ook nog wel bij. Nu de komende tijd maar eens wat gaan zoeken naar nuttige en leuke prints en eens uit gaan zoeken hoe ik zelf modellen kan maken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 18:40
Mag ik jullie vragen naar jullie ervaringen met het printen van de zachtere TPU's op een H2s (of H2D)? Ik ben pas in het bezit van een H2S na vele jaren met MK3S printers. Daar moest ik de spanning van de extruder gears aanpassen voor TPU's. Bij de H2S weet ik dat ik het filament anders moet aanbieden dan via de AMS. Maar ik ben erg bang dat het verstrikt raakt in de extruder. En ik heb nog geen idee hoe ik dat zou moeten oplossen.

Werkt 85A of lager gemakkelijk bij jullie?

• rinkel
mphilipp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb het niet getimed, maar het ging voornamelijk over die blaster.

BTW: andere reviewers hebben geconstateerd dat het bij hen geen bal uitmaakt en bij een werd het zelfs een heel klein beetje erger... :+
Ik heb het idee dat die encoder vooral gebruikt kan worden voor her-calibratie. Vanuit de fabriek zal deze vast gecalibreerd afgeleverd worden, vandaar dat bij veel mensen die encoder niet veel lijkt te doen.
Maar na verloop van tijd als er veel geprint is, de belts wat losser worden, etc, dan kun je die encoder gebruiken om opnieuw te calibreren.

Ik heb hem toch maar besteld, was nu in de aanbieding.
rinkel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:26:
[...]
Ik heb het idee dat die encoder vooral gebruikt kan worden voor her-calibratie. Vanuit de fabriek zal deze vast gecalibreerd afgeleverd worden, vandaar dat bij veel mensen die encoder niet veel lijkt te doen.
Maar na verloop van tijd als er veel geprint is, de belts wat losser worden, etc, dan kun je die encoder gebruiken om opnieuw te calibreren.
Ja, dat is inderdaad het verhaal. Klinkt op zich wel logisch.
Ik heb hem toch maar besteld, was nu in de aanbieding.
Ze zijn ook te koop bij Ali E. ben benieuwd hoe nauwkeurig ze 'm hebben gekopiëerd... :+

mphilipp schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:37:
[...]

Ja, dat is inderdaad het verhaal. Klinkt op zich wel logisch.

[...]

Ze zijn ook te koop bij Ali E. ben benieuwd hoe nauwkeurig ze 'm hebben gekopiëerd... :+
Tja, persoonlijk zou ik juist niet dit soort kalibratie dingen via Ome Ali kopen... Maar goed, dat ben ik

• rinkel
MC Taz Man schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:46:
[...]

Tja, persoonlijk zou ik juist niet dit soort kalibratie dingen via Ome Ali kopen... Maar goed, dat ben ik
Ik heb de originele nu besteld, kan er een van Ali bestellen en ze vergelijken, als ze niet te duur zijn (heb nog niet gekeken)

Edit
Even gekeken op Ali, maar daar zijn ze ook niet goedkoop...

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 05-12-2025 11:10 ]

rinkel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:20:
[...]
Ik heb de originele nu besteld, kan er een van Ali bestellen en ze vergelijken, als ze niet te duur zijn (heb nog niet gekeken)
Best tricky denk ik. Kun jij zien als die Ali plaat 50 micron afwijkt van de originele?

Een tijdje terug keek ik en toen waren ze wat goedkoper. Maar inderdaad geen beste bron voor zoiets. Calibratie is een serieuze zaak, en namaak kan denk ik nooit zo goed zijn als de originele.

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:08
Mijn A1 combo (niet A1 mini) maak als hij aan de maximale hoogte komt een raar eng ratelend geluid alsof de tandwielen over elkaar schrapen. :-(
Zit er geen sensor die als de printer de maximale hoogte bereikt zou moeten stoppen?

Je bereikt niet zo gauw de max hoogte maar als je bv. Op 23 cm zit en de print is klaar is dan gaat hij altijd nog paar cm extra omhoog en dan bereik hij de max hoogte wel of zou er zelfs overheen willen gaan.

Zijn er meer mensen die dit hebben op gemerkt bij de A1?
Mojo-45 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:46:
Mijn A1 combo (niet A1 mini) maak als hij aan de maximale hoogte komt een raar eng ratelend geluid alsof de tandwielen over elkaar schrapen. :-(
Zit er geen sensor die als de printer de maximale hoogte bereikt zou moeten stoppen?
Nee, dat is sensorless homing. Ik heb zelf geen A1, maar Bambu heeft dat op elke printer. Hij gaat door totdat ie weerstand krijgt. Het moet volgens mij niet zo zijn dat ie heel lang blijft ratelen; het is een kwestie van afstellen (zo was dat bij Klipper iig; je kunt de gevoeligheid instellen). Hij moet echt wel vrij snel doorhebben dat ie niet verder kan en dan stoppen.

Joel is één van de "goeden". Maakt een fuck-up, doet een rectificatie:

• DeGroteMuis
MC Taz Man schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:16:
Joel is één van de "goeden". Maakt een fuck-up, doet een rectificatie:
[YouTube: Bambu H2C Update - Bed Heating / Tullomer + Polymaker]
Is het echt een fuck-up? Ja, een nieuwe build plate lost zijn probleem op, maar de waarden lijken nog steeds niet helemaal wat ze moeten zijn, na 1,5 uur voorverwarmen. Iets dat ik al niet doe bij PLA en PETG (al gaat het printbed daarbij natuurlijk ook nooit naar 100 graden). En natuurlijk kunnen thermocouplers ook verkeerde waarden geven, maar ik zou meer vertrouwen hebben in een Fluke dan de Bambu waarden. Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur, Bambu mag flink afwijken zo lang je print maar plakt.
DeGroteMuis schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:40:
Is het echt een fuck-up? Ja, een nieuwe build plate lost zijn probleem op, maar de waarden lijken nog steeds niet helemaal wat ze moeten zijn, na 1,5 uur voorverwarmen.
Volgens mij heeft ie dat gedaan om de plaat echt helemaal goed warm te krijgen en de meetapparaten te kunnen kalibreren. Sowieso deden het gros van de reviewers het allemaal fout: die zetten de printer aan en warmden het bed op en begonnen meteen te meten toen de printer zei dat ie warm genoeg was. Dan zie je inderdaad de heaterkabel lopen. Anderen (die snapten hoe het werkt) keken na enkele minuten nog een keer en toen zag je een heel ander beeld.
Volgens mij hebben die YouTubers allemaal zo'n FLIR gekocht, maar weten niet precies hoe dat werkt (ik ook niet, hoor). En dat kalibreren is best moeilijk.
Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur, Bambu mag flink afwijken zo lang je print maar plakt.
Dat is waar. Ik weet niet meer wie dat was (My Tech fun?) die meerdere 3D printers testte en toen kwam de Prusa MkIV er 'het slechtste' vanaf. Maar ze hadden geen van allen adhesieproblemen.
Mijn X1C was waarschijnlijk ook niet helemaal gelijkmatig, maar dat merkte ik alleen bij grote werkstukken aan de randen. Een beetje gluestick loste dat op. Of het bed 5C hoger zetten.

Dankzij het kalibratiedansje dat een Bambu Lab doet voordat ie gaat printen, laat ie genoeg tijd verstrijken zodat het bed redelijk goed verwarmd is.

[...]

Is het echt een fuck-up? Ja, een nieuwe build plate lost zijn probleem op, maar de waarden lijken nog steeds niet helemaal wat ze moeten zijn, na 1,5 uur voorverwarmen. Iets dat ik al niet doe bij PLA en PETG (al gaat het printbed daarbij natuurlijk ook nooit naar 100 graden). En natuurlijk kunnen thermocouplers ook verkeerde waarden geven, maar ik zou meer vertrouwen hebben in een Fluke dan de Bambu waarden. Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur, Bambu mag flink afwijken zo lang je print maar plakt.
Meetapparatuur is waardeloos als je het verkeerd gebruikt. Ook één van de dingen die Joel geleerd heeft. Blijkbaar is die e-waarde van 1.00 onrealistisch. Op zo'n moment ga ik uit van de e-waarde die de fabrikant op geeft, 0.91 dus. Doodeenvoudig, Fluke heeft geen enkele notie van wat jij probeert te meten en welke waarde daar bij hoort.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb het laatste filmpje niet gekeken, maar toen er in die eerste met een IR meter op een metalen platen gemeten werd had ik al zo mijn bedenkingen.
Bij mijn CV heb ik ook her en der een stukje schilderstape op de leiding, omdat blank/gegalvaniseerd metaal gewoon niet goed te meten is. Daarna is het allemaal niet zo spannend, en doet een IR meter van 10€ niet veel onder voor een dure Fluke. Dan hebben we het over tienden van graden.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 05-12-2025 20:02 ]

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 15:57
[...]

maar ik zou meer vertrouwen hebben in een Fluke dan de Bambu waarden. Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur
Kleine aanvulling,
ook Fluke MOET elk jaar gekalibreerd worden.
anders zijn de testen niet valide (en worden rapportages niet geaccepteerd).

[ Voor 5% gewijzigd door bdevogt op 05-12-2025 21:48 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 10:46
Weet iemand of de winnaars van de Giveaway van een H2C al bekend zijn? Zou op 5 december bekend gemaakt worden maar ik kan er niks van vinden.

/edit: ik lees net op FB dat de winnaars een mail gekregen hebben. En laat ik nou net m'n mail bekeken hebben! En wat denk je?

Niks.... :+

[ Voor 34% gewijzigd door Ferret op 06-12-2025 09:43 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:59
Ik gebruik momenteel gewoon Bambu Studio op mijn Linux machine, maar ik vind het beroerd traag. Vandaar dat ik naar Orca aan het kijken ben, maar wat zou de beste manier zijn om dit te gebruiken: Lan Only of mijn firmware (1.08.02) downgraden?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• joepadmiraal
Aziraphale schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:35:
Ik gebruik momenteel gewoon Bambu Studio op mijn Linux machine, maar ik vind het beroerd traag.
Wat is er precies traag?
Ik gebruik al jaren Banbu studio op Ubuntu en het was me nog niet opgevallen dat het traag is.
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:54:
[...]

Wat is er precies traag?
Ik gebruik al jaren Banbu studio op Ubuntu en het was me nog niet opgevallen dat het traag is.
Als je nooit wat anders gebruikt hebt, kan je moeilijk vergelijken :P. Ik gebruik enkel BS, omdat ik geen problemen het met het ecosysteem. Ik kan dus ook niets zeggen over de snelheid van BS

[ Voor 6% gewijzigd door MC Taz Man op 07-12-2025 12:59 ]

• Aziraphale
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:54:
[...]

Wat is er precies traag?
Het opstarten gaat gepaard met een hoop "Bambu Studio is not responding" en tussendoor gebeurt dat ook nog wel eens. Mijn laptop is met een 12th Gen i7 en 32Gb ram snel zat, maar zowel onder Mint als onder Ubuntu is BS vrij irritant. Vandaar dat ik Orca eens wou proberen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:08
Aziraphale schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:46:
[...]

Het opstarten gaat gepaard met een hoop "Bambu Studio is not responding" en tussendoor gebeurt dat ook nog wel eens. Mijn laptop is met een 12th Gen i7 en 32Gb ram snel zat, maar zowel onder Mint als onder Ubuntu is BS vrij irritant. Vandaar dat ik Orca eens wou proberen.
Ik heb dat nog nooit gehad start altijd keurig op.
Lijkt mij tog meer aan je systeem te liggen dan aan bambu studio

[ Voor 12% gewijzigd door Mojo-45 op 07-12-2025 13:51 ]

• joepadmiraal
Aziraphale schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:46:
[...]
Het opstarten gaat gepaard met een hoop "Bambu Studio is not responding" en tussendoor gebeurt dat ook nog wel eens.
Ah wacht, dat lijkt wel op wat ik ook heb als ik een externe monitor op mijn laptop heb aangesloten.
Heb jij dat ook toevallig?

• Aziraphale
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:00:
[...]

Ah wacht, dat lijkt wel op wat ik ook heb als ik een externe monitor op mijn laptop heb aangesloten.
Heb jij dat ook toevallig?
Jazeker, maar dat maakt het niet echt erger. Ik las ergens dat BS geen vriendjes is met Wayland, zou dat mee kunnen spelen? Ik zit op 25.10.

• joepadmiraal
Bij mij werkt het prima als ik bambu studio opstart zonder extern scherm.
Als ik hem per ongeluk met extern scherm opgestart heb moet ik hem eerst afsluiten, en daarna zonder extern scherm opstarten.
Ik zit ook op Ubuntu 25.10 met Wayland.
Ik heb wel fractional scaling met verschillende scaling voor elk scherm, ik ging er eigenlijk vanuit dat dit de problemen veroorzaakte en heb er verder nooit aandacht aan besteed.

• Aziraphale
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:18:
Bij mij werkt het prima als ik bambu studio opstart zonder extern scherm.
Als ik hem per ongeluk met extern scherm opgestart heb moet ik hem eerst afsluiten, en daarna zonder extern scherm opstarten.
Ik zit ook op Ubuntu 25.10 met Wayland.
Ik heb wel fractional scaling met verschillende scaling voor elk scherm, ik ging er eigenlijk vanuit dat dit de problemen veroorzaakte en heb er verder nooit aandacht aan besteed.
Ik heb Orca vandaag even getest, maar dat was geen verbetering. Dus toen BS weer opgepakt en daar moest ik opnieuw inloggen en toen hing alles helemaal. Een nieuwe installatie van BS 2.4.0 lijkt beter te gaan en in de kerstvakantie nog maar eens naar Orca kijken.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-01 15:54
Ik werk allang met mint 22 en bambu studio. 2 monitoren - 4k en 1440p. Geen enkele problemen qua traagheid ervaren.

• Aziraphale
Adder28 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:42:
Ik werk allang met mint 22 en bambu studio. 2 monitoren - 4k en 1440p. Geen enkele problemen qua traagheid ervaren.
Mint gebruikt Xorg en geen Wayland. Dat laatste lijkt, in combinatie met Intel iGPU, problemen te kunnen geven

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 17:41
ik heb inmiddels de P2S al een aantal weken naar tevredenheid in gebruik.

nu lees ik dat je de doos moet bewaren ivm terug sturen of verhuizen.

wat doen jullie hier mee? de doos is nogal lomp.
hebikniet schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:36:

Voor dingen die zo duur zijn, houden we altijd de doos minimaal tot de garantie voorbij is.
MC Taz Man schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:39:
[...]
Voor dingen die zo duur zijn, houden we altijd de doos minimaal tot de garantie voorbij is.
Maar ja, als je huis maar nét iets groter is als die doos... :+
Ik prop 'm ergens in de berging, maar heel lang kan ik 'm niet bewaaren. Sowieso gaan ze je na een jaar echt niet vragen om die printer terug te sturen. Ze hebben toch geen reparatiediens hier in NL en na een paar weken is het omruilen wel voorbij denk ik. Ik denk dat ik 'm misschien 2-3 maanden bewaar en dan gaat ie echt met de Roteb mee.

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 18:40
Ik heb na een week de doos weggegooid. Machine werkt uitstekend, dus ik verwacht ook niet nodig te hebben. Het is een gok. Maar die doos kan ik echt nergens kwijt. En zoals door andere ook al aangegeven. Naar een jaar heeft het bewaren sowieso geen nut mijns inziens.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:16

_Eend_

🌻🇺🇦

Aziraphale schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:04:
[...]

Jazeker, maar dat maakt het niet echt erger. Ik las ergens dat BS geen vriendjes is met Wayland, zou dat mee kunnen spelen? Ik zit op 25.10.
Hoe heb je BS geinstalleerd? Ik gebruik BS op mijn laptop met Fedora, maar ik gebruik de AppImage. Die start vrij vlot op (sneller dan op Windows 11), maar sinds een update van BS moet ik na elke actie in het Device scherm BS opnieuw opstarten: lampje uitzetten > bs afsluiten > andere actie > BS restart

Anders krijg ik een melding dat het device niet reageert oid (heb nu mijn privelaptop niet mee, dus ik kan het nu niet checken)

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 08-12-2025 12:33 ]

• Aziraphale
_Eend_ schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
[...]

Hoe heb je BS geinstalleerd? Ik gebruik BS op mijn laptop met Fedora, maar ik gebruik de AppImage. Die start vrij vlot op (sneller dan op Windows 11), maar sinds een update van BS moet ik na elke actie in het Device scherm BS opnieuw opstarten: lampje uitzetten > bs afsluiten > andere actie > BS restart

Anders krijg ik een melding dat het device niet reageert oid (heb nu mijn privelaptop niet mee, dus ik kan het nu niet checken)
Ik heb Flatpak en AppImage getest, maar beide zijn echt gruwelijk traag, Ik zit nu ook al weer een paar minuten te wachten en naar een bevroren BS te kijken. Als ik naar de systemmonitor kijk, dan is de belasting van het systeem werkelijk minimaal. De bekende AI vrienden suggereren dat de problemen kunnen komen door de combinatie van BS met Wayland en de geïntegreerde Intel GPU en adviseren om het via Xorg te proberen. Maar dat is ook weer zo'n hassle, vandaar dat ik aan Orca dacht.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 14:09

chromeeh

the Gnome

Ik ga eens een poging wagen hier;
Heb een P1S met een AMS hub met daaraan een AMS (de oude) en een AMS2.

Sinds vorige week problemen met de AMS2....
Als ik filament laad of print vanuit de AMS geen enkel probleem, echter als ik een rol filament wil "laden" in de AMS2 of printen vanuit de AMS2 dan krijg ik een 0700-4000-0002-0001 fout op de printer.
"The filament buffer signal lost,the cable or position sensor may be malfunctioning"

Hij drukt het filament dan ook helemaal door tot aan de extruder en springt dan in error.
Ik heb de 2 tubes gewisseld op de Hub om te kijken of deze vervelend doet (AMS verwisseld met AMS2),
echter print de AMS dan zonder problemen.
PTFE tube nogmaals recht(!) afgesneden, 6 pin kabel gecontroleerd, maar raak beetje door de ideeën heen ;(

Iemand nog tips of tricks?
(Naast de standaard Bambu support tips?)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 23:22

m-buurman

hmmm...coffee!!

Mijn P2S kreeg vandaag een update met een interessant nieuwtje. Er was her en der wat commentaar op het recirculatie filter systeem dus ze komen met een externe ventilatie mogelijkheid.

https://wiki.bambulab.com.../external-exhaust-fan-kit

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-01 16:08

S1W

Ik word de laatste tijd helemaal getikt van AMS multi-color vastlopers. Vaak bij het retracten rolt het filament 'raar' op en leidt dit bij de volgende layer tot dingen als tangles of vastlopen. Ik heb de AMS al uit elkaar gehaald, PTFE vervangen, schoongemaakt etc. Iemand nog andere tips?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 12:13
S1W schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:38:
..........Vaak bij het retracten rolt het filament 'raar' op en leidt dit bij de volgende layer tot dingen als tangles of vastlopen. ......................
Geen ervaring mee in deze specifieke toepassing, maar kijk eens naar het volgende:

-Heb je plastic rollen die mooi rond zijn; dus geen kartonnen?
-Zijn je rollen goed deels leeg, waardoor ze weinig gewicht hebben? Daarvoor heb ik van die vulbare centrum containers geprint, waarvan op 'Makers' vele voorbeelden zijn; dat heeft het terugtrekken en deels-kantelen van de rollen/slordig terug opwikkelen wèl verholpen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 10:46
Ik ben rustig aan het kijken naar een instap 3d printer, en kom dan uiteraard al snel uit op een A1.
Nu lees ik dat deze standaard met een Getextureerde PEI Plaat geleverd wordt.
Kan hier ook een gladde plaat (Bambu Gladde PEI Plaat) op gemonteerd worden?

Als ik op de site kijk lijkt me deze wel op de A1 mini te monteren, maar niet op de A1?
Of vergis ik me?

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:55
Hier staat de H2C net een weekje te printen, en heb er toch al 115 uur opzitten!

Werd keurig geleverd door DB Schenker op een pallet, maar het is wel een flinke unit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p8xpoDgKvyBkILISgdgi0vzsNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRtGk5AX9MQctcWWQYIBX6XM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy0zNqgb5Bdi6eCgEPJr6GyvBuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaQWlcwMgj1Q8VZWHYlnWgrB.jpg?f=fotoalbum_large

• DeGroteMuis
Ferret schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:39:
Weet iemand of de winnaars van de Giveaway van een H2C al bekend zijn? Zou op 5 december bekend gemaakt worden maar ik kan er niks van vinden.

/edit: ik lees net op FB dat de winnaars een mail gekregen hebben. En laat ik nou net m'n mail bekeken hebben! En wat denk je?

Niks.... :+
Ik wel, hart begon al sneller te kloppen, een mailtje van Bambulabs op 5 december! *O* Tot ik zag dat het weer eens een review verzoek was... -O- :+
hebikniet schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:36:

Tijdens de garantieperiode liever wel bewaren, al zou het eigenlijk niet nodig moeten zijn. Zo lang je het ding maar goed beschermd retour kan doen als erom gevraagd wordt. Daarbij gaat het niet alleen om de doos, maar ook om het piepschuim erin. Gelukkig was dat al lekker voorgebroken in het logistieke proces bij de P1S, dus de printerdoos kan plat bewaard worden en het piepschuim paste in een stuk kleinere opbergbox.

Voor verhuizen, tja... Zo lang je een beetje oppast hoe je het ding vervoert is er weinig aan de hand lijkt me. Zolang je een flatscreen TV heel kan vervoeren zonder de doos, komt dat met de printer ook wel goed lijkt me.

• Axel
m-buurman schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
Mijn P2S kreeg vandaag een update met een interessant nieuwtje. Er was her en der wat commentaar op het recirculatie filter systeem dus ze komen met een externe ventilatie mogelijkheid.

https://wiki.bambulab.com.../external-exhaust-fan-kit
Interessant! Enige waar ik mij ook lichtelijk zorgen om maakte. Zie dat de Chamber Exhaust Fan Kit nog niet te verkrijgen is, evenals de dedicated rear panel. Benieuwd wat laatstgenoemde gaat kosten ook.

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
Axel schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:25:
[...]

Interessant! Enige waar ik mij ook lichtelijk zorgen om maakte. Zie dat de Chamber Exhaust Fan Kit nog niet te verkrijgen is, evenals de dedicated rear panel. Benieuwd wat laatstgenoemde gaat kosten ook.
Ik las ergens op de Bambu discord dat het paneel gratis(alleen verzendkosten) gaat worden(icm de kit,). Kan zo snel alleen niet meer vinden welk bericht dat zou zijn.
Dat was wel voor japan, kan zijn dat het hier anders is natuurlijk.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• Axel
Mitssz schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:02:
[...]

Ik las ergens op de Bambu discord dat het paneel gratis(alleen verzendkosten) gaat worden(icm de kit,). Kan zo snel alleen niet meer vinden welk bericht dat zou zijn.
Dat was wel voor japan, kan zijn dat het hier anders is natuurlijk.
Dat las ik ook onder hun eigen makerwold pagina voor de behuizing. Omgerekend was de kit daar incl. plaat maar 19 euro… maar was ook in uur uitverkocht. Op eu store nog niets te vinden…
Pagina: 1 ... 126 ... 132 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.