Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-11 22:22
Ik heb nog even een vraag over Bambu Lab studio, en het kalibreren van het filament.

Ik Studio kun je de boel kalibreren, maar is dat iets wat je 1x per merk en type filament doet, en dat dan altijd voor dat merk/type gebruiken, of doe je dit enkel als je prints niet goed zijn?

En maakt de volgorde nog uit waarin je het doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnE82fUOK7w95nE0CDIEoCkGe5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcaveZkxrxLNKDzS24fFWJxB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Wachten... op 17-11-2025 19:47 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Phyc schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:55:
Zijn er al mensen die vol verwachting klaarzitten voor morgen? Ik ben erg benieuwd, en als de recensies goed zijn, ga ik ‘m morgen ook gelijk bestellen. Verwacht mogelijk wel wat langetermijn betrouwbaarheidsproblemen gezien de inductie-heating, de wireless comms in de nozzles, etc, maar da’s zorg voor later :+
Erg benieuwd! Als het embargo gelift wordt. komen er direct een aantal reviews los, dus genoeg kijkvoer voor morgen. Kijken of die 3 jaar werk voor niets zijn geweest... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nieuwe printer? Dat is langs me heen gegaan.
Ook meteen te koop? Want ik meen dat een afdeling bij ons een nieuwe printer gaan kopen en al de prijs in beetje in de buurt ligt, zou ik ze adviseren om de huidige te annuleren.
(Mits de upgrades het waard zijn uiteraard)

Edit: gevonden.
Zo wat een leip ding is dat zeg! Ze leggen wederom de lat hoog voor de concurrentie

[ Voor 16% gewijzigd door streamnl op 17-11-2025 20:50 ]

Meer dan ik dacht...

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 12:18
Wachten... schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:46:
Ik heb nog even een vraag over Bambu Lab studio, en het kalibreren van het filament.

Ik Studio kun je de boel kalibreren, maar is dat iets wat je 1x per merk en type filament doet, en dat dan altijd voor dat merk/type gebruiken, of doe je dit enkel als je prints niet goed zijn?

[Afbeelding]
Nog nooit gedaan.... :)

Bing

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01
Ik ook niet. Ik heb zelfs nog nooit op die knop gedrukt...

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:52
Wachten... schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:46:

[Afbeelding]
Als je filament van bambu gebruikt dan zijn daar printprofielen van ingebakken in de software.
Bij diverse andere merken filament kan je profielen downloaden, of op de site van de fabrikant of profielen uit de community.
Maar bij veel B/C-merk filament is er niets beschikbaar, en kan je zelf profielen maken door te kalibreren.

Meestal kom je er gewoon mee weg om het standaard bambulab profiel te gebruiken als je sunlu of een ander bekend merk pakt.

Tot 2 weken geleden heb ik die knop ook nooit gebruikt.
Maar ik ging nylon PA12 printen, en ik had geen profiel, dus toen maar eens gaan kalibreren.
Moet zeggen dat het er toch zichtbaar beter uit ziet na kalibratie.

Ook heb ik igus geprint 2weken geleden, maar zij hadden een profiel voor de x1c op de website staan.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:42
Heeft er iemand eig problemen mee dat het printen via de cloud gebeurt en dat je je storage niet kan zien in lan only?
Adder28 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:27:
Heeft er iemand eig problemen mee dat het printen via de cloud gebeurt en dat je je storage niet kan zien in lan only?
Ik werk niet in LAN mode, maar dat het printen via de cloud gebeurt heb ik geen problemen mee. Waarom zou ik? Ik heb nog niet gehoord dat iemands eigen ontwerpen op die manier zouden zijn gestolen oid.
Voorheen (met andere printers) ging het gewoon via je eigen netwerk en dat wat ook handig, maar ik ondervindt hier geen nadeel van; het werkt ook.

Het is natuurlijk een manier van Bambu Lab om te kunnen registreren hoe hun printers gebruikt worden. Ik neem aan dat ze niet per persoon de data opslaan (heb je ook niets aan), maar gewoon wat er geprint wordt qua afmetingen, AMS gebruik, welke materialen, hoe vaak, e.d. Zo weten zij bv hoe groot ze een nieuw model moeten maken en op welke materialen moet worden gefocussed.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Adder28
Ik zit er vooral mee dat je via hun cloud moet gaan voor bepaalde dingen die echt lokaal kunnen. Mijn printer staat 2 meter achter mij. Akkoord je kan wel via sd gaan, maar ik zie toch wel wat artificiele limieten die geen zin maken.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Phyc schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:55:
Zijn er al mensen die vol verwachting klaarzitten voor morgen? Ik ben erg benieuwd, en als de recensies goed zijn, ga ik ‘m morgen ook gelijk bestellen. Verwacht mogelijk wel wat langetermijn betrouwbaarheidsproblemen gezien de inductie-heating, de wireless comms in de nozzles, etc, maar da’s zorg voor later :+
Ik mis eventjes wat je bedoeld? Reviews van P2S? Die zijn er toch al?
Chip. schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:41:
[...]
H2C en het Vortek nozzle wisselsysteem

Adder28 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:36:
Ik zit er vooral mee dat je via hun cloud moet gaan voor bepaalde dingen die echt lokaal kunnen. Mijn printer staat 2 meter achter mij. Akkoord je kan wel via sd gaan, maar ik zie toch wel wat artificiele limieten die geen zin maken.
Wat is het probleem precies? Ja, het kan handiger/sneller, maar je hoeft er niets voor te doen. Ik weet zo uit het hoofd niet welke, maar je kunt de printer beperkte internet toegang geven via je router als je niet alles open wilt zetten. Maar persoonlijk heb ik er geen probleem mee eerlijk gezegd.

• Adder28
mphilipp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:52:
[...]

Wat is het probleem precies? Ja, het kan handiger/sneller, maar je hoeft er niets voor te doen. Ik weet zo uit het hoofd niet welke, maar je kunt de printer beperkte internet toegang geven via je router als je niet alles open wilt zetten. Maar persoonlijk heb ik er geen probleem mee eerlijk gezegd.
Ik bedoel eerder: wat als ze de stekker uit de cloud trekken voor bv de A1 of iets uitsturen dat bepaalde functies afzet waardoor je functies verliest. Als je alles lokaal kan aansturen, heb je daar geen last van. Plus de beveiliging van hun cloud... Dat zijn vragen die ik mij als IT'er stel.
Adder28 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:44:
[...]
Ik bedoel eerder: wat als ze de stekker uit de cloud trekken voor bv de A1 of iets uitsturen dat bepaalde functies afzet waardoor je functies verliest. Als je alles lokaal kan aansturen, heb je daar geen last van. Plus de beveiliging van hun cloud... Dat zijn vragen die ik mij als IT'er stel.
Als ze de stekker uit de cloud trekken, ga je over naar LAN mode. Dat lijkt mij geen echt probleem.
Wat betret functies uitzetten: Ik weet dat heel veel figuren dat roepen, maar wat hebben zij daarbij te winnen? Ze zijn momenteel zo'n beetje de meest populaire 3D printer fabrikant; ze hebben de hele handel op zijn kop gezet en 'iedereen' (behalve Prusa) kopiëert hen. Waarom zouden zij nu de klanten ineens gaan benadelen? Voor wat? Meer geld? Abonnementservice? Ik denk dat als ze alleen al suggereren dat ze daar voor de toekomst aan denken, er een shitstorm losbarst waar de honden geen brood van lusten.
Nee, ik geloof daar geen barst van. Ze gaan daar alleen maar door verliezen. Ze winnen er helemaal niets mee. Net als alleen Bambu Lab filament toestaan, wat velen roepen...waarom? Levert alleen maar verlies op. En als Bambu Lab één ding heeft geleerd, is het dat wel, want het is al een paar keer voorgekomen dat zij zich moest verdedigen tegen verontwaardigde internetters. De laatste keer was deels terecht, toen men de cloud afsloot voor derden (die niet via hun plugin wilden werken). Daar komt ook dat afsluiten van functionaliteit vandaan natuurlijk. Maar het ging hen alleen om de security van de cloud (zeggen hunnie). Ik denk dat het er om gaat dat zij de data willen blijven verzamelen voor commerciele doeleinden. Het had op een andere manier gekund, maar ze hebben gewoon liever dat je braaf Bambu Studio gebruikt, zodat zij lekker data kunnen verzamelen over het gebruik van hun apparaten.

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Chip. schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:41:
[...]

Ik denk de reviews van de H2C, de officiële onthulling daarvan volgt vanmiddag.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58
Gisteren een print gemaakt met de meest ingewikkelde en moeilijk te verwijderen supports tot nu toe.
Ze zaten echt overal tussen. Echt een delicaat werkje om die te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMFVSexig99nrwEQJ9szcqRwZQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZKjMuTzBgPZgchoWYUb7M2v.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het resultaat mag er zijn: SR-71 Blackbird.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRAhBx9erDKvRwdi8k2hFjQavRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cM9hBA8ft5NwyD1WYVqIgAFJ.jpg?f=fotoalbum_large

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:52
Weet iemand tot wanneer de sale is bij BambuLab? Er zijn veel filamenten niet op voorraad, en zo kom ik niet aan de 18 rollen voor de maximale korting.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

BM

Moderator Spielerij
joosie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:14:
Weet iemand tot wanneer de sale is bij BambuLab? Er zijn veel filamenten niet op voorraad, en zo kom ik niet aan de 18 rollen voor de maximale korting.
5 december :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlFM8zOZuU7-ziFKMyuVGfi4yg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vGcEAOpxd4WZY4P4ecMR40pP.png?f=user_large

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58
" Eenmaal per jaar. De beste tijd om te kopen."
Aparte reclame. Dus de rest van het jaar is het geen goede tijd om te kopen? ;)

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Tranquility schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:19:
" Eenmaal per jaar. De beste tijd om te kopen."
Aparte reclame. Dus de rest van het jaar is het geen goede tijd om te kopen? ;)
Jawel, maar niet de beste.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:40
oOo

*edit
"Due to the DDS attack, the stream will be delayed for an hour."
Wachten tot 4 uur voor de presentatie

[ Voor 82% gewijzigd door CrashOverDrive op 18-11-2025 15:01 . Reden: embed - live ]

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:02
Dank voor het delen, via de site van Bambulab kom je er nu niet omdat Cloudflare er uit ligt...

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:33
Balen dat ik nu aan het werk ben... :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 18-11-2025 14:33 ]

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:47
Daar is ie dan!! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6__hbOnLz29WKyvKKPWuUdd1Cmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6vcMgYi0d28TBGNs07EfFDUF.png?f=fotoalbum_large

En de eerste review: YouTube: Bambu Lab H2C 3D Printer Review: Vortek Tested!

[ Voor 16% gewijzigd door Phyc op 18-11-2025 15:03 ]

• Tazzy
  • Laatst online: 19-11 16:42
Omdat de A1 AMS hub niet leverbaar is (onduidelijk voor hoelang) zit ik wat rond te kijken; Er word in een facebook groep gesuggereerd dat de AMS Hub voor X1/P1 ook werkt en misschien beter is? Hier komt dan nog wel een bus cable bij wat het totaal bijna 3x zo duur maakt als de A1 hub waar alles al bij zit.

Voor ik deze weg in sla, wil de AMS graag gaan gebruiken, ben ik wel benieuwd naar ervaringen van iemand hier ipv iemand op facebook. Beide nauwelijks te verifieren maar heb op dit gebied even wat meer vertrouwen in GoT :)

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-11 22:22
FRANQ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:58:
[...]

Als je filament van bambu gebruikt dan zijn daar printprofielen van ingebakken in de software.
Bij diverse andere merken filament kan je profielen downloaden, of op de site van de fabrikant of profielen uit de community.
Maar bij veel B/C-merk filament is er niets beschikbaar, en kan je zelf profielen maken door te kalibreren.

Meestal kom je er gewoon mee weg om het standaard bambulab profiel te gebruiken als je sunlu of een ander bekend merk pakt.

Tot 2 weken geleden heb ik die knop ook nooit gebruikt.
Maar ik ging nylon PA12 printen, en ik had geen profiel, dus toen maar eens gaan kalibreren.
Moet zeggen dat het er toch zichtbaar beter uit ziet na kalibratie.

Ook heb ik igus geprint 2weken geleden, maar zij hadden een profiel voor de x1c op de website staan.
De eerste prints waren ook wel best aardig, en helemaal als ik soms zie wat voor prints mensen wel eens tonen hier op het forum. Echter wil ik dat de prints echt zo mooi mogelijk worden, en vind dan de standaard settings net niet goed genoeg.

Ik denk ook wel dat er genoeg variabelen zijn zoals de temperatuur in de kamer etc, dat een kalibratie altijd zin heeft. Ik ga wel eens even verder rommelen en kijken wat de beste manier is van het kalibreren en het meeste eruit te halen.

Ik zal later nog wel een foto sturen van het een en ander. Nu even bezig om silk PLA goed te krijgen. De zijkanten zien er mooi uit, maar de toplaag is nog echt lelijk. Ik denk alleen dat ik iets niet goed heb ingesteld tijdens het printen, want ik heb met de calibratie voor het rechter plaatje gekozen, maar de bovenkant ziet er eerder uit als het linker plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq3VFdN-j6veiM890QCdY37ZGyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3f9uCwWnk9sWJTrV3VNZErk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 18-11-2025 15:21 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:39
H2C review van Joel bekeken ... Beetje -O-
YouTube: My Review of the Bambu H2C + Vortek

Vind 'm nog meer tegenvallen dan mijn verwachtingen waren.
Gelukkig niet gewacht maar de P2S gekozen

[edit] en WTF is die reveal video? Hebben ze een stagiair hierop gezet ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door Zilverdael80 op 18-11-2025 15:36 ]

• CrashOverDrive
Tof principe, maar (zoals wel een beetje verwacht) zullen er nog wel wat kinderziektes inzitten. Oa dat wegvallende magnetisme van de heads en die plate.

En de bambu channel reveal die nu allemaal dubbed videos laat zien :')

• arjandijk162
  • Laatst online: 18-11 22:31
350 meer dan een H2D, dat valt mee. Ben benieuwd naar de upgrade kit voor de h2d

• CrashOverDrive
arjandijk162 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:47:
350 meer dan een H2D, dat valt mee. Ben benieuwd naar de upgrade kit voor de h2d
835 voor de H2D kit en 939 voor de H2S
https://eu.store.bambulab...kit?id=667284624169701383
Bedverwarming is nog steeds een issue 😂 Geen idee waarom BL dezelfde brakke verwarming heeft aangehouden bij de H2C. Ondertussen hadden ze wel moeten weten dat die slinger niet lekker werkt, zonder flinke opwarmtijd.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
review H2C :)
Helaas mij te duur. dus blijf nog wel even bij mijn p1s en 2x a1. die momenteel voornamelijk stof zitten te verzamelen :P

[ Voor 29% gewijzigd door Renegade666 op 18-11-2025 16:29 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:02

_Eend_

🌻🇺🇦

Onlangs heb ik mijn A1 verkocht, en kreeg ik een berichtje van de koper dat de printer niet waterpas staat. 2 voetjes aan de voorkant staan een mm van de tafel af.

Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt, omdat ik hem altijd op een schuimplaat had staan, maar zijn er meer A1 eigenaars die dit herkennen?
Inmiddels een paar reviews bekeken van die H2C. Ziet er goed uit moet ik zeggen. Zoals verwacht is het niet de snelste *changer, maar hij levert wel het meest gebruiksgemak op. Door het gebruik van de AMS kun je zelfs 24 kleuren mixen in dezelfde print. Krijg je wel weer purge-waste, maar het kán in ieder geval. Sowieso kun je al zonder extra waste 7 kleuren/materialen mixen. En als je dat koppelt aan de overige features en kwaliteiten van het H2 platform, denk ik dat er een hele mooie printer staat. Vergelijken met U1 of XL is lastig, omdat ze niet exact dezelfde featureset hebben. De U1 is veel goedkoper, maar biedt uiteindelijk ook veel minder, en heeft alleen de snelheid vóór op de H2C. En de XL is een heel stuk duurder en onhandiger in het gebruik. De H2C heeft de active chamber heater en de opties voor de laser/plotter en snijplotter. En natuurlijk het Bambu Lab ecosystem, wat je daar dan ook van mag vinden.
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen eisen/wensen/budget, dus komt er wellicht een andere keuze uit. Afgezien van de printtijd denk ik dat Bambu helemaal geen gek figuur slaat met dit apparaat.

Er zal alleen wel weer commentaar komen op het feit dat je (voorlopig) alleen maar Bambu hotends kunt gebruiken. Bambu zegt natuurlijk dat het inductieverhaal heel nauw kijkt en uit veiligheids oogpunt ze 3rd party niet toetstaan. Nouja...is een beetje flauw. Ze kunnen, zoals andere fabrikanten wel eens doen, een 'certified' hotend programma opzetten zodat anderen een licentie kunnen nemen op de technologie en zo een eigen hotend op de markt kunnen zetten. Maar daar hoort dan ook een set parameters bij die de printer moet kennen. Misschien gaat dat via de firmware of de cloud, geen idee. Wie weet komt het nog. Maar de hotends zijn in ieder geval niet achterlijk duur, wat geldt voor de andere consumables van Bambu. Wat dat betreft proberen ze je iig niet een extra poot uit te draaien.

• arjandijk162
dat valt dan toch tegen tov het prijsverschil, voor 835 kan ik heel wat poepjes weggooien

[ Voor 6% gewijzigd door arjandijk162 op 18-11-2025 17:04 ]

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 21:40
Ik ben nu heel erg gaan twijfelen tussen de H2D of de H2C versie.

H2C mogelijk wat kinderziektes, in review wordt vooral het magnetisch deel aangehaald.
H2D natuurlijk inmiddels een vertrouwd model. Iets goedkoper maar geeft wel iets meer poepjes.

Wat adviseren jullie de H2C of H2D (en evt later upgraden naar C) kopen? (niet naar budget kijkend).
ngommers schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:09:

H2C mogelijk wat kinderziektes, in review wordt vooral het magnetisch deel aangehaald.
H2D natuurlijk inmiddels een vertrouwd model. Iets goedkoper maar geeft wel iets meer poepjes.

Wat adviseren jullie de H2C of H2D (en evt later upgraden naar C) kopen? (niet naar budget kijkend).
Je moet rekening houden met het feit dat de reviewers pre-productie units hebben & dat elke unit z'n eigen issues zal kennen. Maw; als je de tijd hebt, wacht nog een paar weken op meer reviews. Die van Tested was aanzienlijk positiever dan die van Joel, Stefan van CNC Kitchen lijkt lekker objectief, die van 247 printing zet meer in het midden.

Al met al; De conclusie ligt vooral aan de staat van de machine & de reviewer. Ik zou adviseren; wacht nog een paar weken, kijk veel reviews & beslis dan.

Ikzelf hou m'n X1c nog een tijd, ga sparen & koop de H2c over een jaar of wat. Tenzij de X2 óók een hotend changer wordt :9~

• arjandijk162
ngommers schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:09:

Later upgraden is erg duur iig, dus ik zou nu overwegen, je hebt toch heel vaak dat je op een laag meer dan 2 kleuren wil gebruiken

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
H2C met ultimate kit besteld. Voor bestellen zei de site rond 25 december, na bestelling staat er 12 december. Kijken wat het wordt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meer dan 2 kleuren op 1 laag? Ik kom vaak niet verder dan 1 :P Maar ik print dan ook geen zut in de categorie fidgets, soms een 2e kleur voor teksten of markeringen.

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:47
_eLMo_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:26:
H2C met ultimate kit besteld. Voor bestellen zei de site rond 25 december, na bestelling staat er 12 december. Kijken wat het wordt.
Hier de reguliere besteld, staat nog op 25 november voorlopig. Beetje extra BTW en shipping zijn toch altijd wel zure kosten.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
_Eend_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:40:
Onlangs heb ik mijn A1 verkocht, en kreeg ik een berichtje van de koper dat de printer niet waterpas staat. 2 voetjes aan de voorkant staan een mm van de tafel af.

Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt, omdat ik hem altijd op een schuimplaat had staan, maar zijn er meer A1 eigenaars die dit herkennen?
Is bij die 2 van mij niet het geval. staan keurig recht op een bureau.
Maar ik heb voor beide de steunen geprint zodat de ams boven op zit :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• ngommers
_ferry_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:30:
Meer dan 2 kleuren op 1 laag? Ik kom vaak niet verder dan 1 :P Maar ik print dan ook geen zut in de categorie fidgets, soms een 2e kleur voor teksten of markeringen.
Daar zit dik nu ook aan te denken hoe vaak heb ik een multi color iets dat zou echt minimaal zijn. Print kwaliteit in een van de review filmpjes was ook erg laagjes/draderig achtig.

Zou hem dan merendeels voor de verschillende nozzles doen, alleen volgens mij zijn het redelijk herontworpen nozzels dus ook weer kans dat de kwaliteit inderdaad slechter is.

• _eLMo_
  • Niet online
Phyc schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:31:
[...]

Hier de reguliere besteld, staat nog op 25 november voorlopig. Beetje extra BTW en shipping zijn toch altijd wel zure kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7SdvtrJ7Xo30l-haS3HK6bpg3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Eh86B85MF3ynhIVvaZ0ZSE0t.png?f=user_large
<+:)

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:44
M'n vrouw maakte een grapje over geld verdienen met 3d printen. Naar aanleiding daarvan berekend dat er in mn stellingkast 4 P1S'en passen (en berekend hoeveel dat moet kosten 😓).
Nu is die H2C uit en weet ik dat die ongeveer net zoveel kost als 4x een P1S combo... ik zou eerder voor de 4 gaan denk ik. Jeetje wat veel geld.

• ngommers
is het nog zo dat je korting krijgt met referral links, bij aankoop van een eerste printer?
én je bent er nog een hoop tijd aan kwijt. Erg eenvoudig is het volgens mij ook niet. Je moet best wat aanpassen. Wie een H2D gekocht heeft met het doel 'm later te upgraden, komt best bedrogen uit.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:15:
Ikzelf hou m'n X1c nog een tijd, ga sparen & koop de H2c over een jaar of wat. Tenzij de X2 óók een hotend changer wordt :9~
Als de H2C een spuitmondwisselaar is, wat is daar dan de overteffende trap van? mijn vermoeden is dat de X2 dan een verwarmde gereedschapswisselaar moet worden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

ngommers schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:10:
Daar zit dik nu ook aan te denken hoe vaak heb ik een multi color iets dat zou echt minimaal zijn. Print kwaliteit in een van de review filmpjes was ook erg laagjes/draderig achtig.
Wat soms het probleem is met die redenatie is dat je jezelf bewust/onbewust beperkt adhv je mogelijkheden. Ik print best wel eens wat met meerdere kleuren, maar soms zie ik iets waar ik niet eens aan wil beginnen omdat ik al zie dat het 1000000 kleurwisselingen zijn en 250kg poop op gaat leveren. En dat voor een leuk poppetje voor het kleinkind of zoontje van een kennis... Laat maar, denk ik dan. Als je eenmaal de mogelijkheden hebt om het makkelijker te doen, ga je misschien wel vaker dat soort dingen doen. Ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen wat je print of gaat printen, maar het kan nu eenmaal zo zijn dat je dat anders gaat bekijken als de mogelijkheden daar zijn. Voordat ik een 3D printer had, of er serieus naar keek, had ik ook geen idee wat ik er allemaal mee kon.
Print kwaliteit in een van de review filmpjes was ook erg laagjes/draderig achtig.
Klopt. Ik zag dat ook bij de XL. Stringing tussen de toolchanges in. Kan denk ik nog wel met wat tuning worden opgelost. Of een firmware update.

_ferry_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:30:
Ik wil heel graag veel kleuren gebruiken voor mijn D&D minis, maar do dat niet ivm tijd & kosten. Een H2c is potentieel daar een oplossing voor.
Karp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:12:
M'n vrouw maakte een grapje over geld verdienen met 3d printen. Naar aanleiding daarvan berekend dat er in mn stellingkast 4 P1S'en passen (en berekend hoeveel dat moet kosten 😓).
Nu is die H2C uit en weet ik dat die ongeveer net zoveel kost als 4x een P1S combo... ik zou eerder voor de 4 gaan denk ik. Jeetje wat veel geld.
Het is meer een berekening op wat je verkoopt. Verkoop je alleen maar spul in 1 kleur, ga voor die 4 P1s'en, ga je meerdere kleuren in 1 model printen, kom je al snel uit op een H2D, of H2C als je nóg meer kleuren wil gebruiken.

Usecase bepaald ;). Geld verdien je er wel mee terug.
ocf81 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:23:
[...]

Als de H2C een spuitmondwisselaar is, wat is daar dan de overteffende trap van? mijn vermoeden is dat de X2 dan een verwarmde gereedschapswisselaar moet worden.
Niet zozeer overtreffende trap, meer de Vortec in de X2c.. Ik heb het formaat van de H2-serie niet nodig.
Oeh... Dit is ook interessant:
https://x.com/ZombieHedgehog_/status/1990864915025027101
Looks like the Filament Track Switch Module will eventually exist, I thought this was originally going to be included with the H2D, but will now be released in 2026 as part of the H2C (H2D compatibility TBD).

This would allow you to use one AMS with both nozzles, potentially increasing efficiency even more.
Net zoals met de H2D, heeft de Duitse youtube MpoxDE een (naar mijn idee dan) goede review van de H2C uitgebracht:
Voor wie het Duits niet machtig is zijn er ondertitels.

• _eLMo_
  • Niet online
https://eu.store.bambulab...kit?id=667284624169701379

Upgrade van H2S naar H2C is €939, H2D €835.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 19-11-2025 00:06 ]

• BM

BM

Moderator Spielerij
Oke, misschien kan iemand hier bevestigen of ik mogelijk wat stoms doe :+

Paar dagen terug de Cool Plate Super Tack binnen gekregen voor mij X1C. Gister wilde ik die voor het eerst proberen, maar dat ging uhm... niet optimaal. Begon al met melding dat de plate-identifier niet gelezen kan worden, en eerlijk is eerlijk.. die is ook wel heel lichtjes op de plaat gedrukt. Nouja, melding negeren, en door dan maar. Dan bed-leveling... die duurde vele malen langer dan normaal, en faalde uiteindelijk met een 'bed leveling abnormal' melding. Gechecked, lag niks op build plate, dus zou vlak moeten zijn. Nog een keer geprobeerd, wederom erg traag, maar nu wel completed. Maar na start van print lijkt de nozzle offset veel te hoog te zijn, oftewel het spul plakt voor geen meter.

Opnieuw proberen na alles goed schoon te maken, of heb ik wellicht een slechte plaat ontvangen?

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Zilverdael80
BM schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:14:
Juiste buildplate gekozen in bambu studio?

En dat identificeren klopt, dat werkt idd niet 8)7
Zilverdael80 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:56:
[...]
Inderdaad een van de slimmere acties van Bambu...die plaat is te donker oid. Je zou zeggen dat ze dat getest hebben... :+

De moeite niet echt waard. Je kunt 'm beter verkopen en een H2C kopen. Buiten het hoge bedrag moet je ook niet eens een hoop (ingewikkeld) werk doen. Bambu wilde blijkbaar de verkoop van de H2D niet schaden en hebben maar geroepen dat ie omgebouwd kon worden, dus ik denk dat veel mensen zich nu een beetje bekocht voelen, want dit is niet echt interessant.

mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:15:
[...]

De moeite niet echt waard. Je kunt 'm beter verkopen en een H2C kopen. Buiten het hoge bedrag moet je ook niet eens een hoop (ingewikkeld) werk doen. Bambu wilde blijkbaar de verkoop van de H2D niet schaden en hebben maar geroepen dat ie omgebouwd kon worden, dus ik denk dat veel mensen zich nu een beetje bekocht voelen, want dit is niet echt interessant.
Plus dat het bedrag wat je bij moet betalen voor de H2c wss minder is (na verkoop) dan de kosten van de upgrade. Dubbele "winst" dus.

• _eLMo_
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:15:
[...]

Bambu heeft vanaf het begin gezegd dat het upgrade path duurder zou zijn dan een H2C kopen en dat het veel werk zou zijn.
Het is puur bedoeld voor mensen die niet wilden wachten op de H2C, en/of zodat je later nog kan upgraden zonder compleet nieuwe printer te kopen.

_eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:21:
Bambu heeft vanaf het begin gezegd dat het upgrade path duurder zou zijn dan een H2C kopen en dat het veel werk zou zijn.
Het is puur bedoeld voor mensen die niet wilden wachten op de H2C, en/of zodat je later nog kan upgraden zonder compleet nieuwe printer te kopen.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze zeiden ook dat het best een complexe ombouw was (van de H2S zeker).

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:11
100 euro shipping voor een H2C? Volgens mij was dat voor de P1S combo vorig jaar 15 of zo, wat een verschil zeg! :o Zoveel groter is de doos ook niet, maakt dat ongeveer dubbele gewicht zoveel uit?

• Zilverdael80
DeGroteMuis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:11:
[...]

100 euro shipping voor een H2C? Volgens mij was dat voor de P1S combo vorig jaar 15 of zo, wat een verschil zeg! :o Zoveel groter is de doos ook niet, maakt dat ongeveer dubbele gewicht zoveel uit?
H2 serie wordt op een pallet geleverd en mag ivm gewicht niet door een persoon verplaatst worden.
Hierdoor schieten de kosten voor vervoer omhoog.
P/X serie zijn lichter en hebben dit probleem dus niet
Hoe zat dat nou ook alweer met de H2 serie en AMS aansluitingen? Hij kan 1 AMS2 Pro aan en als je een tweede AMS2 Pro aan wilt sluiten, moet die een aparte voeding hebben ivm de verwarming. Maar dat geldt niet voor een tweede AMS1 denk ik? Dus een AMS1 en een AMS2 Pro samen zonder extra voeding kan gewoon toch?

[edit]
Het ziet er trouwens naar uit dat die AMS2 Non-Pro die ik voorspelde er niet komt. Ik had dat wel verwacht; een vernieuwde AMS, maar dan zonder die verwarming voor de mensen die daar geen behoefte aan hebben (en/of al een droogapparaat hebben). Prijsverschil is ook niet erg groot zo te zien.
Ik twijfel nu wel of ik meteen bij de H2C die 'Ultimate Set' neem. Ik heb al een AMS (een OG van de X1C Combo) en die wil ik houden. Ik dacht dan de oude AMS op de linkernozzle te doen en de 2 AMS2 Pro's op de rechter waar de Vortek zit. En de HT ipv een spool holder. Het is een behoorlijke klap geld, en het scheelt 'maar' €50 als je al die extra dingen later los koopt, maar ja, zo'n AMS is ook gewoon een superhandige opslagoplossing voor je filament die je dan 'onder de knop' hebt.

[edit2]
Ik maak trouwens een fout. De ultimate set is niet 'maar' €50 goedkoper. Het is €200, want al die extra's zijn nu afgeprijsd, en straks niet meer. Of je moet wachten op de volgende kortingsactie.

[ Voor 64% gewijzigd door mphilipp op 19-11-2025 11:30 ]

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-11 18:06
Ik zit toch flink te twijfelen.

Heb inmiddels €1600 aan giftcards gespaard en wilde gaan voor de H2S combo als upgrade van mij A1
Nu met de black Friday deals is een H2D ook wel een optie om 2 technische materialen te kunnen printen, (Petg met PLA support) en misschien wat te plotten...

De H2S vind ik heel erg vet, mooi systeem, maar voor mijn use case echt te duur. Ik gebruik mijn printer voornamelijk voor bruikbare prints en niet voor gekleurde poppetjes, mocht ik dat wel een keer willen doen moet ik de waste maar voor lief nemen met de meerprijs van €350,- kan ik een boel rollen filament kopen.

Ik denk trouwens dat de H2D niet meer terug gaat naar de oude prijs gezien de toch nette prijs van de H2C

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:53
BM schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:14:

Paar dagen terug de Cool Plate Super Tack binnen gekregen voor mij X1C. Gister wilde ik die voor het eerst proberen, maar dat ging uhm... niet optimaal. Begon al met melding dat de plate-identifier niet gelezen kan worden, en eerlijk is eerlijk.. die is ook wel heel lichtjes op de plaat gedrukt. Nouja, melding negeren, en door dan maar. Dan bed-leveling... die duurde vele malen langer dan normaal, en faalde uiteindelijk met een 'bed leveling abnormal' melding. Gechecked, lag niks op build plate, dus zou vlak moeten zijn. Nog een keer geprobeerd, wederom erg traag, maar nu wel completed. Maar na start van print lijkt de nozzle offset veel te hoog te zijn, oftewel het spul plakt voor geen meter.

Opnieuw proberen na alles goed schoon te maken, of heb ik wellicht een slechte plaat ontvangen?
Had ik ook.

Er is een firmware update voor de X1C geweest die dit zou moeten oplossen.
Die firmware update heb ik inmiddels gedaan, alleen nog geen tijd gehad om te testen of dat het heeft opgelost. Maar daar zou ik dus eerst gaan zoeken.

Als dat het oplost, laat je het dan hier even weten? ;)

Feel free to Buy me a coffee

• Zilverdael80
mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:33:
Hoe zat dat nou ook alweer met de H2 serie en AMS aansluitingen? Hij kan 1 AMS2 Pro aan en als je een tweede AMS2 Pro aan wilt sluiten, moet die een aparte voeding hebben ivm de verwarming. Maar dat geldt niet voor een tweede AMS1 denk ik? Dus een AMS1 en een AMS2 Pro samen zonder extra voeding kan gewoon toch?
Het gaat om de combinatie printen/drogen
Als je wil drogen tijdens printen, kan dat, maar niet optimaal. extra power brick wordt aangeraden.
Je kan zonder te printen maximaal 1 AMS tegelijk laten drogen, elk opvolgende AMS heeft een eigen power brick nodig
Staat verder los van combinatie AMS1/2
Rascal schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:41:
Ik zit toch flink te twijfelen.

Heb inmiddels €1600 aan giftcards gespaard en wilde gaan voor de H2S combo als upgrade van mij A1
Nu met de black Friday deals is een H2D ook wel een optie om 2 technische materialen te kunnen printen, (Petg met PLA support) en misschien wat te plotten...

De H2S vind ik heel erg vet, mooi systeem, maar voor mijn use case echt te duur. Ik gebruik mijn printer voornamelijk voor bruikbare prints en niet voor gekleurde poppetjes, mocht ik dat wel een keer willen doen moet ik de waste maar voor lief nemen met de meerprijs van €350,- kan ik een boel rollen filament kopen.

Ik denk trouwens dat de H2D niet meer terug gaat naar de oude prijs gezien de toch nette prijs van de H2C
Ik blijf er bij; wacht een paar weken indien mogelijk. Meer reviews = meer goed. Daarbij is mijn ervaring met BL dat de eerste productie serie altijd het één en ander aan irritatie puntjes heeft (vallende AUX fan bij de X1c bijv.). Die worden vaak heel snel aangepakt in het productieproces.

Maw; meer info maakt voor een betere keuze, plus dat je niet als early adaopter aan het beta-testen bent :P

Dit geldt overigens voor de H2C, de H2D zou ondertussen goed moeten zijn.

• BM

BM

Moderator Spielerij
Zilverdael80 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:56:
[...]

Juiste buildplate gekozen in bambu studio?

musicpixel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:
[...]

Had ik ook.

Er is een firmware update voor de X1C geweest die dit zou moeten oplossen.
Die firmware update heb ik inmiddels gedaan, alleen nog geen tijd gehad om te testen of dat het heeft opgelost. Maar daar zou ik dus eerst gaan zoeken.

Als dat het oplost, laat je het dan hier even weten? ;)
Thanks voor de reacties. Zie dat er inderdaad een firmware update geweest die hier invloed op heeft, zodra printer vrij is zal ik 'm eens updaten. Loop sowieso tig versies achter zie ik :)

Update: firmware bijgewerkt naar de laatste versie, en lijkt nu als een zonnetje te gaan, geen ge-emmer met detectie of bed-leveling :)

[ Voor 7% gewijzigd door BM op 19-11-2025 14:10 ]

Xbox

• DeGroteMuis
mphilipp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:23:
Wat soms het probleem is met die redenatie is dat je jezelf bewust/onbewust beperkt adhv je mogelijkheden. Ik print best wel eens wat met meerdere kleuren, maar soms zie ik iets waar ik niet eens aan wil beginnen omdat ik al zie dat het 1000000 kleurwisselingen zijn en 250kg poop op gaat leveren. En dat voor een leuk poppetje voor het kleinkind of zoontje van een kennis... Laat maar, denk ik dan. Als je eenmaal de mogelijkheden hebt om het makkelijker te doen, ga je misschien wel vaker dat soort dingen doen. Ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen wat je print of gaat printen, maar het kan nu eenmaal zo zijn dat je dat anders gaat bekijken als de mogelijkheden daar zijn. Voordat ik een 3D printer had, of er serieus naar keek, had ik ook geen idee wat ik er allemaal mee kon.
Precies de reden waarom die hier wel in de running is als 2e printer. Het gaat nu prima met de P1S, je houdt er gewoon rekening mee dat je geen enorme bak kleurenwissels in je print propt, maar ook al is het de afgelopen maanden zelden nodig geweest, biedt het wel meer mogelijkheden als je zonder een enorme plasticverspilling echt vrij met meerdere kleuren kan printen.Dan komen de use cases vanzelf wel.

Maar gezien de wisselende reviews gaat de H2C hier nog even on hold. Het ziet er veelbelovend uit, maar toch ook al wat probleempjes voorbij zien komen. Natuurlijk kan dat komen door pre-productie modellen, maar toch even zien. De prijs valt in ieder geval mee voor wat je krijgt. Misschien toch meteen de ultimate nemen. Meteen wat extra hotends zijn nooit weg en hoewel 2 AMS2 op zich wel genoeg is, is een derde ook nooit verkeerd. Eventueel later nog een upgrade naar 10W laser.
Zilverdael80 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:21:
[...]

H2 serie wordt op een pallet geleverd en mag ivm gewicht niet door een persoon verplaatst worden.
Hierdoor schieten de kosten voor vervoer omhoog.
P/X serie zijn lichter en hebben dit probleem dus niet
Ah, een complete palletplaats innemen gaat hard ja. Dat gewicht blijft voor mij wel een komische, een stevige doos met 28 rollen filament kan wel bij DPD bezorgd worden door 1 bezorger, maar een printer die net wat zwaarder is heeft 2 medewerkers nodig? De grens lag een paar jaar geleden nog op 23kg.
mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:33:
Ja dat kan. De voeding van het AMS systeem zelf verloopt gewoon via de 6 pin kabel, de droogfunctie voor AMS2 heeft alleen wel een voeding nodig als >1 op de H2. Bij mij paste de AMS1 kabel alleen niet helemaal lekker in de AMS2, hij klikt niet vast omdat de 6 pin sockets op de AMS2 net wat dieper in de behuizing vallen lijkt 't. Nog geen reactie van Bambu Support hierover. Het zit wel vast genoeg om te werken overigens, klikt alleen niet echt vast.

• _eLMo_
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:14:
[...]

Ja dat kan. De voeding van het AMS systeem zelf verloopt gewoon via de 6 pin kabel, de droogfunctie voor AMS2 heeft alleen wel een voeding nodig als >1 op de H2. Bij mij paste de AMS1 kabel alleen niet helemaal lekker in de AMS2, hij klikt niet vast omdat de 6 pin sockets op de AMS2 net wat dieper in de behuizing vallen lijkt 't. Nog geen reactie van Bambu Support hierover. Het zit wel vast genoeg om te werken overigens, klikt alleen niet echt vast.
Ik zou wel wat oppassen, die kabels zijn wellicht langer omdat er meer vermogen nodig is voor de droog functionaliteit. Als de kabel dan niet helemaal lekker zit.... Krijg je Nvidia taferelen -O-

Zo, m'n eerste cold-pull gedaan :D Werkt perfect. Soldeerbout van m'n vrouw gebruikt, aangezien dat ding 1) warm genoeg wordt en 2) geleidelijk opwarmt.

Voordelen van een elektrotechnicus als vrouw *O*
Dit is dan wel weer next level...de Prusa Core1 met INDX:
Je kunt een setje kopen met 4 of 8 toolheads.
Ze zijn nog bezig met de Core1 XL, waar dan 10 of 12 toolheads op passen.

Als Prusa nou nog een beetje werkt aan de gebruikersvriendelijkheid van het werken met meerdere materialen... Want dat is nu nog een beetje tenenkrommend.

Ohja...prijzen (voor zover ik het goed heb onthouden) €499 voor 4 toolheads en €699 voor 8 (of waren het dollars?)

[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 19-11-2025 15:21 ]

• _eLMo_
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:14:
[YouTube: INDX ON CORE ONE LIVE!!!]

Als Prusa nou nog een beetje werkt aan de gebruikersvriendelijkheid van het werken met meerdere materialen... Want dat is nu nog een beetje tenenkrommend.

Ohja...prijzen (voor zover ik het goed heb onthouden) €499 voor 4 toolheads en €699 voor 8 (of waren het dollars?)
Ze voelen zich wel erg bedreigd door Bambu dat ze dit letterlijk de dag na de H2C lanceren :X

mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:14:
[YouTube: INDX ON CORE ONE LIVE!!!]

Ja, ik heb al soort van ruzie gemaakt op TwiX met een Prusa fanboy 😂... Die wil er maar niet aan dat Prusa duur is. One L (1700) + INX (700), tov 2250 voor de H2C, 2500 inclusief 2e AMS.

Maar de H2C is groter & hoef je bij aankomst niet te verbouwen. Plus, geen idee of die 1700 voor de Core One L een aanbieding is, of retail.

Prusa is gewoon té duur, imo.
_eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:32:
Ze voelen zich wel erg bedreigd door Bambu dat ze dit letterlijk de dag na de H2C lanceren :X
Tsja...Bambu deed dat ook toen die Snapmaker beschikbaar kwam. Ze zijn er natuurlijk al een tijdje mee bezig, en Bondtech is er nu blijkbaar klaar voor, alhoewel....Prusa was ook 2 jaar te laat met de XL :+
Ik snap het wel. Ze willen natuurlijk een beetje de rem op de markt zetten, zodat mensen ook kijken naar die Prusa met INDX, die voor sommige mensen waarschijnlijk veel interessanter is.

Alleen stipte die Duitse meneer MpoxDE aan dat ze geen woord hebben gezegd over de software. Prusa Slicer 3.0 is wel genoemd, maar niemand heeft iets laten zien. En de software ondersteuning is minstens zo belangrijk als de hardware. Zoals ik al zei is het nu nog een beetje knullig hoe je met meerdere materialen op de Prusa's om moet gaan: het moet zowel op de machine als in de slicer worden aangegeven. Misschien moet Prusa het gewoon van Bambu kopiëren.

• _eLMo_
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:38:
[...]

Tsja...Bambu deed dat ook toen die Snapmaker beschikbaar kwam. Ze zijn er natuurlijk al een tijdje mee bezig, en Bondtech is er nu blijkbaar klaar voor, alhoewel....Prusa was ook 2 jaar te laat met de XL :+
Ik snap het wel. Ze willen natuurlijk een beetje de rem op de markt zetten, zodat mensen ook kijken naar die Prusa met INDX, die voor sommige mensen waarschijnlijk veel interessanter is.

Alleen stipte die Duitse meneer MpoxDE aan dat ze geen woord hebben gezegd over de software. Prusa Slicer 3.0 is wel genoemd, maar niemand heeft iets laten zien. En de software ondersteuning is minstens zo belangrijk als de hardware. Zoals ik al zei is het nu nog een beetje knullig hoe je met meerdere materialen op de Prusa's om moet gaan: het moet zowel op de machine als in de slicer worden aangegeven. Misschien moet Prusa het gewoon van Bambu kopiëren.
Veel patent gezeik nu ook begreep ik.

Voorbeeld van Bambu vs Prusa. Hierboven haalde iemand een cold pull aan, handmatig enzo. Bambu doet dit nu gewoon half-automatisch voor je. Je moet de PTFE tube loshalen en er een stuk PLA/PETG in duwen, en de rest doet de printer (nouja, je moet hem er nog even uit trekken natuurlijk):

https://wiki.bambulab.com...-maintenance-and-cleaning (even vertalen met je browser).

Ze raden dit ook aan als preventief onderhoud, om je nozzles van binnen schoon te houden.

MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:37:
[...]
Prusa is gewoon té duur, imo.
Maar als de INDX netjes werkt op zo'n Core1 L, heb je wel een heel gaaf systeem. Snelle wissels én 8 toolheads. En Prusa heeft voor de mensen die dat belangrijk vinden ook weer andere voordelen: made in EU, open source/hardware (tot op zekere hoogte) en een goede/betere support dan Bambu (subjectief).
Voor elk wat wils. De H2C is voornamelijk veel makkelijker in het gebruik. Dat is iets dat Bambu heel erg goed heeft gedaan. De wissels zijn langzaam, maar dat is dan ook het enige punt van kritiek die men kan vinden blijkbaar. En dat je een beetje moet goochelen als je met TPU en bepaalde stijve materialen aan de gang wilt.

mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:42:
[...]

Maar als de INDX netjes werkt op zo'n Core1 L, heb je wel een heel gaaf systeem. Snelle wissels én 8 toolheads. En Prusa heeft voor de mensen die dat belangrijk vinden ook weer andere voordelen: made in EU, open source/hardware (tot op zekere hoogte) en een goede/betere support dan Bambu (subjectief).
Voor elk wat wils. De H2C is voornamelijk veel makkelijker in het gebruik. Dat is iets dat Bambu heel erg goed heeft gedaan. De wissels zijn langzaam, maar dat is dan ook het enige punt van kritiek die men kan vinden blijkbaar. En dat je een beetje moet goochelen als je met TPU en bepaalde stijve materialen aan de gang wilt.
2 verschillende doelgroepen. Mij bijvoorbeeld niet gezien met een Prusa. Ik ga voor gemak, snelheid is bijzaak en ik heb de support ook niet echt nodig. Plus, ik ben aan m'n geld gehecht.

Printen is mijn hobby, niet de printer. Prusa heeft, imo, veel te veel issues om dat te kunnen claimen. Allemaal kleine, klopt. Ook allemaal makkelijk te fixen, maar ze zijn er wel. Mijn BL printer heeft dat niet, of veel minder.
Blijft voornamelijk een kwestie van voorkeur en wat je precies van plan bent met de machine. Idem voor Windows vs Mac. Je gaat er nooit uit komen. Voorlopig heeft Bambu ervoor gezorgd dat Prusa zijn prijzen een beetje normaal heeft gemaakt. Zo enorm duur is die Core One nu ook weer niet.

Ik vind die Core One erg interessant, maar ik zie enorm tegen de gebruikersvriendelijkheid op. Prusa is écht nog zo'n bedrijf dat zijn wortels heeft in de oldskool 3D printwereld en blijkbaar moet 3D printen een soort lijdensweg zijn, waar je zoveel mogelijk handmatige interventies nodig hebt om tot een resultaat te komen :+ (ja, ik overdrijf). Bambu heeft een andere fylosofie, en die vind ik beter.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

Ik zou niet te veel achter het moment van lanceren zoeken. Het bestaan van INDX was dit voorjaar al wereldkundig gemaakt. Er moest alleen nog aan de techniek worden gewerkt. En de samenwerking met Prusa was impliciet ook al een tijd bekend. Bij de lancering van de MMU3 op de Core 1 werd al gehint op een heel ander systeem dat er aan zat te komen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:47:
[...]

Blijft voornamelijk een kwestie van voorkeur en wat je precies van plan bent met de machine. Idem voor Windows vs Mac. Je gaat er nooit uit komen. Voorlopig heeft Bambu ervoor gezorgd dat Prusa zijn prijzen een beetje normaal heeft gemaakt. Zo enorm duur is die Core One nu ook weer niet.
Als je de halve machine wil gaan bouwen... :P Hun "assembled" is VERRE van assembled. Niet erg, daar je dat hoort te weten als je een Prusa koopt, maar is wel een feit.

Overigens is de Core 1 juist wél erg duur. 1280 euro, voor 120 euro extra heb je de P2S. Veel groter, camera, verwarmde kamer & (voor mij een plus) BL ecosysteem.
Ik vind die Core One erg interessant, maar ik zie enorm tegen de gebruikersvriendelijkheid op. Prusa is écht nog zo'n bedrijf dat zijn wortels heeft in de oldskool 3D printwereld en blijkbaar moet 3D printen een soort lijdensweg zijn, waar je zoveel mogelijk handmatige interventies nodig hebt om tot een resultaat te komen :+ (ja, ik overdrijf). Bambu heeft een andere fylosofie, en die vind ik beter.
Ik ben vooral benieuwd óf de INDX gaat werken 😂... Ik weet nog heeeeeeel goed hoe de XL release ging. Alleen maar ellende.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Je moet niet vergeten dat de INDX een Bondtech product is en dat het betreft de Core 1 nu een Prusa × Bondtech verhaal is, en geen puur Prusa verhaal. Het is inderdaad geen uitpakken en printen, maar dat hoeft van mij ook niet. Als het uiteindelijk maar werkt. Ik heb zelf nagenoeg alleen maar Bondtech extruders op mijn printers, afgezien van mijn MK3.5, welke ik zo veel mogelijk origineel heb gelaten. Dat Bondtech spul bevalt mij prima en werkt als een tierelier.

© ocf81 1981-infinity

• DeGroteMuis
_eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:03:
[...]

Ik zou wel wat oppassen, die kabels zijn wellicht langer omdat er meer vermogen nodig is voor de droog functionaliteit. Als de kabel dan niet helemaal lekker zit.... Krijg je Nvidia taferelen -O-
Terechte aanvulling als je de AMS1 als eerste in de lus zet, dat zou zomaar kunnen, iets langer contactvlak. Bij mij zit de AMS2 op de printer aangesloten en de AMS1 daar weer op gelust, beide met hun eigen kabel.
ocf81 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:06:
Je moet niet vergeten dat de INDX een Bondtech product is en dat het betreft de Core 1 nu een Prusa × Bondtech verhaal is, en geen puur Prusa verhaal.
Inderdaad. De pre-sale was (hij is inmiddels uitverkocht; het waren maar 1000 stuks) gericht op Prusa Core One én de Voron. Dat is juist het leuke aan de INDX: het is een open systeem dat ingepast kan worden op een ander open systeem. Vooral interessant voor de DHZ printers, want als het voor de Voron werkt, krijg je het ook wel aan de praat op een RatRig bij wijze van spreken. Of op je eigen ontwerp dat met Klipper werkt.

Bondtech is wel slim want er kunnen meerdere fabrikanten op deze manier een toolchanger uitbrengen zonder zelf weer het wiel uit te moeten vinden.

MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
Als je de halve machine wil gaan bouwen... :P Hun "assembled" is VERRE van assembled. Niet erg, daar je dat hoort te weten als je een Prusa koopt, maar is wel een feit.
Dat is niet voor iedereen een probleem.
Overigens is de Core 1 juist wél erg duur. 1280 euro, voor 120 euro extra heb je de P2S. Veel groter, camera, verwarmde kamer & (voor mij een plus) BL ecosysteem.
Puur op prijs vergelijken vind ik nooit eerlijk. Je moet vooral kijken naar wat JIJ met dat ding gaat doen, wat jij belangrijk vindt en wat je budget is. Jij en ik komen dan uit bij Bambu, maar anderen betalen liever iets meer voor een Prusa. Er zijn zelfs mensen die een Creality kopen... :+

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:55
Even een beginnersvraagje.

Deze ben ik nu aan het printen op mijn P1P en hij is in een keer door gegaan, dus ook de cijfers in wit.
Had ik iets moeten instellen dat hij om de wissel naar de andere kleur had moeten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lYeBomd6gz1peErPz6yEUTPz-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJHbCVPzfCaJlHWtcGZUk0w4.png?f=fotoalbum_large

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Turb0Turb0 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:31:
Even een beginnersvraagje.

Deze ben ik nu aan het printen op mijn P1P en hij is in een keer door gegaan, dus ook de cijfers in wit.
Had ik iets moeten instellen dat hij om de wissel naar de andere kleur had moeten gaan?

[Afbeelding]
Het ligt een beetje aan het model. Waren de cijfers aparte objecten? Zo ja, dan had je daarvan moeten aangeven dat ze met een andere kleur moeten worden geprint. Als dat niet zo was, dan had je bij de laag aan de bovenkant van de lat moeten aangeven dat er een kleurverandering had moeten plaatsvinden.

© ocf81 1981-infinity

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Pssst, er is momenteel een beurs over 3D printen waar allemaal fabrikanten nieuwe dingen lanceren ;)
MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
[...]

[...]

Ik ben vooral benieuwd óf de INDX gaat werken 😂... Ik weet nog heeeeeeel goed hoe de XL release ging. Alleen maar ellende.
Voor de thuishobbyist is Bambu ook gewoon een vrij logische keus, en mede dankzij de Chinese overheid lekker voordelig.

Maar ik mag hopen dat bedrijven/(semi)overheid niet de prijs als drijfveer nemen en vervolgens lekker hun prototypes op een Chinese printer afdrukken die verbonden is met het internet.

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:55
ocf81 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:39:
[...]

Het ligt een beetje aan het model. Waren de cijfers aparte objecten? Zo ja, dan had je daarvan moeten aangeven dat ze met een andere kleur moeten worden geprint. Als dat niet zo was, dan had je bij de laag aan de bovenkant van de lat moeten aangeven dat er een kleurverandering had moeten plaatsvinden.
Dit is het model.
https://makerworld.com/nl...untdown#profileId-2145477
Maar aparte objecten en kleurverandering aangeven is nieuw voor mij maar nu ik weer weet wat ik moet zoeken gaat het mij wel lukken met deze video YouTube: How to Change Filament at Layer in Bambu Studio

tnx.
_ferry_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:43:
[...]

Voor de thuishobbyist is Bambu ook gewoon een vrij logische keus, en mede dankzij de Chinese overheid lekker voordelig.

Maar ik mag hopen dat bedrijven/(semi)overheid niet de prijs als drijfveer nemen en vervolgens lekker hun prototypes op een Chinese printer afdrukken die verbonden is met het internet.
Je weet, hopelijk, dat een internetverbinding helemaal niet nodig is?

• Ferret
  • Laatst online: 09:01
[b]_ferry_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:43:
Pssst, er is momenteel een beurs over 3D printen waar allemaal fabrikanten nieuwe dingen lanceren ;)
Beurs? Waar en wanneer is dat?

• DeGroteMuis
Ferret schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:01:
[...]

Beurs? Waar en wanneer is dat?
Formnext, Frankfurt t/m morgen

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:50:
[...]

Je weet, hopelijk, dat een internetverbinding helemaal niet nodig is?
Uiteraard, bij mij staat hij ook in LAN modus. Maar ze doen wel heel erg hun best om het wel nodig te hebben. Ze geven bijvoorbeeld aan dat je ze offline kunt updaten. Maar daarvoor moeten ze wel eerst een firmware update binnenhalen waarvoor je internet en een account nodig hebt.

Niet updaten is ook een optie, maar met nieuwe producten zoals de H serie niet echt aan te raden.
En wat als hij na jaren dienst alsnog een keer aan het internet gaat, per ongeluk of expres (verkoop via marktplaats), wat zal hij dan versturen?
Nogmaals, als je thuis wat fidgets, bloempotten, speelgoed en dergelijke print is dat weinig interessant, en snap ik dat de afweging tussen gemak en cloud gauw gemaakt is.
_ferry_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:39:
Ze geven bijvoorbeeld aan dat je ze offline kunt updaten. Maar daarvoor moeten ze wel eerst een firmware update binnenhalen waarvoor je internet en een account nodig hebt.
Dat kan toch via een PC? Dan zet je het firmware bestand op een SD kaartje en zo update je de offline printer. Tenminste, dat was wat ik begreep van de offline methode. Ik heb X1Plus, en ik moet op die manier de printer weer op de Bambu Lab firmware brengen: downloaden, copy naar SD en die in de printer.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tijdje al niet meer de Bambu aangehad.....mijn P1S stond werkeloos op de werktafel en daarna verhuisd dat dat schoot al helemaal niet op. Gelukkig voorzichtig vervoerd en apart neergezet om schade te voorkomen.

Tot ik een stand miste voor mijn Ipad........ik Lego nog wel eens met PDF instructies op mijn laptop maar dat is wat omslachtig met inzoomen omdat dat ding geen touchscreen heeft. Even uitegprobeerd en dat werkt met een ipad een heel stuk makkelijker natuurlijk.

Even snel naar makerworld en er even 1 gekozen.

Op zolder was het echter een hele wedstrijd de P1S aan de praat te krijgen......de bluetooth koppeling gaf geen sjoege dus hem op de wifi zetten was er al niet bij.
Na ruim een uur proberen maar gewoon de hele handel verwijderd uit mijn account, de P1S terug naar fabrieksinstellingen gezet en toen ging was het allemaal een fluitje van een cent.
Kleine disclaimer...ik heb een printn00b ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8BTl26qa_OPSn_roDanzOTSL6s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gc9rwEe9qgMWSwMxlz3HmbVU.jpg?f=user_large

Toch wel weer gaaf om de Bambu aan te slingeren.

Ik ga me langzaam eens verdiepen in filamenten want ik denk dat ik de uitdaging wel aan wil om een RC Unimog 6x6 of een 4x4 Kamaz te gaan printen. Zo'n rockcrawler lijkt me wel gaaf en zo kan ik 2 dingen combineren :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.