• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:06
pix3l8e schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:40:
Grappig nieuw design wat ik heb gemaakt: [Afbeelding]

Heb m'n vrouw een schuifmaat gegeven om uit te vinden hoe dit kan....

Linkje: https://makerworld.com/en...-square#profileId-2127737
Hij blijft grappig! :+ En deze is ook echt goed gedaan, valt veel minder op dan sommige soortgelijke online. _/-\o_
Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:54:
Ik wil vandaag een A1 printer kopen. Maar het wordt mijn eerste printer en was benieuwd of jullie nog iets kunnen adviseren (must haves) om erbij te kopen?

Of is de A1 out of the box al goed genoeg om de eerste tientallen uren lekker mee te printen?
Wat @mphilipp ook al zegt: Stevige ladingen filament! Denk aan minimaal 5 keer zoveel als je in gedachten hebt :+

Oké, hier een P1S combo, dus niet helemaal 1 op 1 ervaring misschien, maar hier waren de eerste meebestelde rollen echt razendsnel op. En wachten op nieuwe is niet leuk. Verder schijnt de A1 uit de doos al prima te printen, dus niet echt direct iets nodig. Een AMS is een beetje eigen keus, de gesloten AMS van de P/X/H series zijn wel erg fijn.

Andere dingen? Beetje zo gek als je het wil maken.
Als je standaard PLA gaat printen, kan je meestal wel zonder droger uit de voeten, met PETG is een filamentdroger wel handig, ook al heb ik ook wel eens een (Bambu) PETG rol er zo ingegooid met succes. Rond BF komen die vaak ook wel in de aanbieding. Verder kan een klein gereedschapsetje wel handig zijn voor priegelklusjes als kleine restjes support verwijderen, ruwe randjes afwerken en zo en kunnen als je wat mechanische dingen wil maken schroefjes, magneetjes en zo wel leuk zijn. Elektrische theelichtjes, ledlampjes, motortjes en accessoiresetjes kunnen je nog meer plezier geven. En natuurlijk diverse hotend maten, buildplates en zo.

Maar als je start met alleen voldoende (PLA) filament en de printer kan je al een hoop leuke dingen maken. De onderhoudsmaterialen die je de eerste tijd nodig hebt zoals vet, filament cutters en zo zitten er volgens mij gewoon bij.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:53
Dat schijnt sowieso handig te zijn 😅

Maar er wordt wel eens over gesproken om nog andere materialen en upgrades te halen, maar mijn vraag hoe noodzakelijk dat is, en zo ja welke zaken dan belangrijk zijn

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Wachten...
@DeGroteMuis @mphilipp
Waarschijnlijk is het al vaker gevraagd, maar is er nog bepaalde filement die goed is, of maakt het echt niks uit en kun je de goedkoopste via Amazon o.i.d. halen? Of gewoon direct bij bamabu lab zelf mee bestellen?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:19
Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:35:
@DeGroteMuis @mphilipp
Waarschijnlijk is het al vaker gevraagd, maar is er nog bepaalde filement die goed is, of maakt het echt niks uit en kun je de goedkoopste via Amazon o.i.d. halen? Of gewoon direct bij bamabu lab zelf mee bestellen?
PLA van Bambu is in bulk niet duur en heel consistente kwaliteit, in mijn ervaring.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:36

Oxigeon

En zo is dat!

Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:54:
Ik wil vandaag een A1 printer kopen. Maar het wordt mijn eerste printer en was benieuwd of jullie nog iets kunnen adviseren (must haves) om erbij te kopen?

Of is de A1 out of the box al goed genoeg om de eerste tientallen uren lekker mee te printen?
Hier ook een A1 sinds 3 weken. Bestel er meteen wat fillament bij en misschien een 0.2 nozzle. Dat ding staat hier bijna dagelijks aan. Ondertussen al een etsy shop draaien met zelfgemaakte stuff.

Indien je wat centjes over hebt een ams. Het kleur wisselen was ik na 1 kleurenwissel al beu haha.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Wachten...
Oxigeon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:37:
[...]

Hier ook een A1 sinds 3 weken. Bestel er meteen wat fillament bij en misschien een 0.2 nozzle. Dat ding staat hier bijna dagelijks aan. Ondertussen al een etsy shop draaien met zelfgemaakte stuff.

Indien je wat centjes over hebt een ams. Het kleur wisselen was ik na 1 kleurenwissel al beu haha.
AMS neem ik sowieso, dus als ik het begrijp van iedereen.. lekker veel filament halen en gaan, en dan later misschien kijken voor wat upgrades?

Want waar gebruik je de 0.2 nozzle voor als ik vragen mag?

@DeGroteMuis @mphilipp
Die vraag zou ik in het filament topic stellen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DeGroteMuis
@DeGroteMuis @mphilipp
Wat @mphilipp zegt, filament topic is beter voor uitgebreid advies. Helaas is niet alle filament gelijk, dus echt in de budget budgethoek shoppen voor 4-5 euro per kg of zo raad ik niet snel aan. Ik zou zeggen als je nieuw bent en lekker gewoon PLA wil printen, lekker Bambu pakken. In bulk nu prima geprijsd en je hoeft met AMS autodetection niet eens een afdrukprofiel in te stellen, gewoon rol eraan en gaan. En dat in bulk voor een tientje per rol ongeveer! Als je tegelijk met de printer bestelt dacht ik nog extra korting?
Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:44:
AMS neem ik sowieso, dus als ik het begrijp van iedereen.. lekker veel filament halen en gaan, en dan later misschien kijken voor wat upgrades?
Dat zou ik inderdaad aanraden, tenzij je al heel precies weet wat je er precies mee wil doen. Als je vooral functioneel wil printen, ga je niet blij worden van een 0,2 nozzle en als je gedetailleerde modellen wil om te beschilderen, ga je de snelheid van een 0,6 nozzle ook niet willen bijvoorbeeld.
Want waar gebruik je de 0.2 nozzle voor als ik vragen mag?
Simpel gezegd: 0,4 is balans tussen snel en detailkwaliteit, 0,2 meer detailgericht maar traag, 0,6 sneller maar minder detail, 0,8 grote stappen snel thuis.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-11 23:29
Nu met de flash sale is de Cool Plate in de aanbieding.
Zit te overwegen om deze te halen. Nu staat er dat deze compatible is met de P1S en A1.

Op dit moment heb ik een A1 maar wil misschien in de toekomst upgraden naar de P2S.
Weet iemand of deze Cool Plate compatible is met de P2S?
Op de product pagina's vind ik er niks over terug en de klantenservice chat crasht elke keer ..

Het gaat om deze plaat:

https://eu.store.bambulab...pertack?id=53397269741916

• DeGroteMuis
CuBras schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:30:
Nu met de flash sale is de Cool Plate in de aanbieding.
Zit te overwegen om deze te halen. Nu staat er dat deze compatible is met de P1S en A1.

Op dit moment heb ik een A1 maar wil misschien in de toekomst upgraden naar de P2S.
Weet iemand of deze Cool Plate compatible is met de P2S?
Op de product pagina's vind ik er niks over terug en de klantenservice chat crasht elke keer ..

Het gaat om deze plaat:

https://eu.store.bambulab...pertack?id=53397269741916
Uit de P2S FAQ:
Q: Is the build plate of the P2S compatible with those of the X1C/P1S/A1?
The print volume of the P2S is 256×256×256 mm³, and it supports all current Bambu Lab build plates of this specification. However, older build plates do not support QR code recognition. If the device prompts that the build plate type cannot be recognized, you can manually select "Ignore" or disable the build plate detection function on the screen.

Dus ja, maar mogelijk geen automatische detectie.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-11 23:29
DeGroteMuis schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:37:
[...]

Uit de P2S FAQ:
The print volume of the P2S is 256×256×256 mm³, and it supports all current Bambu Lab build plates of this specification. However, older build plates do not support QR code recognition. If the device prompts that the build plate type cannot be recognized, you can manually select "Ignore" or disable the build plate detection function on the screen.

Topper! _/-\o_

Had de wiki wel bekeken, maar de logica ontbreekt mij soms waar welke informatie staat. Ik denk dat dit een Bambu dingetje is.

Voor BF losging had een tabel op hun website gezien met welke printers met korting aangeboden werden. Eén keer gezien en daarna niet meer teruggevonden. 8)7

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:19
DeGroteMuis schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:37:
[...]

Uit de P2S FAQ:

Dat maakt wel dat ik me afvraag of de P2S plaat op de X1C werkt mét automatische detectie, dat kan ik in de X1 FAQ niet zo vinden :P

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 20:00
Hier zover dat ik een Bambu H2D wil gaan kopen, heb al genoeg praktische ideeën voor in huis maar ook voor op het werk om te gaan printen.

Alleen een twijfel of ik de H2D AMS combo ga kopen of toch ga voor de 10w laser versie. Zeer waarschijnlijk dat als ik de laser versie heb ook af en toe zou gaan snijplotten of laseren (graveren/snijden\. Iemand ervaring met de laser combo of is het echt veel beter om dit apart te houden? (heb heel het topic doorgelezen maar dan kom ik enkel de opmerking over schoonmaken tegen).

Alle suggesties zijn welkom zodat ik een goede keuze kan maken.
ngommers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:00:
Hier zover dat ik een Bambu H2D wil gaan kopen, heb al genoeg praktische ideeën voor in huis maar ook voor op het werk om te gaan printen.
[knip]
Alle suggesties zijn welkom zodat ik een goede keuze kan maken.
Ik zou nog heel even wachten tot ze de H2C aankondigen. Kan niet lang meer duren, ik denk eind deze maand. Die Vortek is misschien toch interessant. Misschien te duur, maar dan heb je iig de mogelijkheid gehad om een keuze te maken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:21
Wel fijn dat de beschikbaarheid van de "AMS Hub - A1 Series" zo lekker hoog is...

https://eu.store.bambulab...YCLOgNqmGLxatNzi71gFtRgV5

• DeGroteMuis
De P1S geeft sinds gisteravond een melding dat de prestaties van de SD niet meer goed zijn. Er zat al een Sandisk micro SD in, maar ook een nieuwe vers geformatteerde Sandisk Ultra micro SD geeft dezelfde melding. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:07
Zilverdael80 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:55:
Ik heb de upgrade van P1P (binnenkort te koop) naar P2S gemaakt.
Hoi allen,

Ik was al een tijdje aan het nadenken om ook een 3d Printer aan te schaffen, en was dus ook al een tijdje aan het meelezen in dit topic en toen ik deze post zag dacht ik laat ik de stap maar zetten en heb @Zilverdael80 een berichtje gestuurd. Ik kreeg gelijk een leuk voorstel en heb hem gisteren opgehaald en de 1e print is al gemaakt.

Ook gelijk een rol of 8 verschillende kleuren filament bij Bambu Lab besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4AGRQMbJiZ7t9Y_OzHjkbECOCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVbyqI8F9BD5LQDWyKh53of3.jpg?f=fotoalbum_large

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
Turb0Turb0 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:05:
[...]
Ik was al een tijdje aan het nadenken om ook een 3d Printer aan te schaffen, en was dus ook al een tijdje aan het meelezen in dit topic en toen ik deze post zag dacht ik laat ik de stap maar zetten en heb @Zilverdael80 een berichtje gestuurd. Ik kreeg gelijk een leuk voorstel en heb hem gisteren opgehaald en de 1e print is al gemaakt.

Ook gelijk een rol of 8 verschillende kleuren filament bij Bambu Lab besteld.
Goed om te horen dat hij bevalt! Veel plezier er mee *O*

• Wachten...
Misschien nog een stomme vraag, maar als je een AMS systeem hebt. Kun je dan filament bestellen met het type "bijvullen" of moet je kiezen voor "filament met spoel" ?

Ik kan dit nergens duidelijk krijgen. Het is ook nog zo dat "bijvullen" duurder is dan filament met spoel.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is?

• Zilverdael80
Wachten... schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:36:
Misschien nog een stomme vraag, maar als je een AMS systeem hebt. Kun je dan filament bestellen met het type "bijvullen" of moet je kiezen voor "filament met spoel" ?

Ik kan dit nergens duidelijk krijgen. Het is ook nog zo dat "bijvullen" duurder is dan filament met spoel.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is?
Filament met spoel is ... filament met een spoel er bij, die spoel heb je altijd nodig.
Maar Bambu heeft die spoel zo ontwikkeld, dat deze herbruikbaar is, als je filament op is, 'klik' je de spoel uit elkaar, dan blijft er een kartonnetje met RFID over.
Een navulling is dat kartonnetje met RFID en filament er op gerold samen gehouden met 4 plastic strips.
Die plaats je in de lege spoel, klikt de spoel dicht, verwijder dan pas de 4 plastic strips en je kan weer printen.

Wel of geen AMS maakt hierin geen verschil

Uitleg e.d. vindt je hier: https://wiki.bambulab.com...with-bambu-reusable-spool

Het lijkt me sterk dat navulling duurder is overigens

[ Voor 7% gewijzigd door Zilverdael80 op 12-11-2025 11:58 ]

In aanvulling op de uitleg van @Zilverdael80 kan je ook zelf de spools printen. Koop een rol goedkope PETG, dan kun je 5 spools printen. Je hebt bijvoorbeeld deze honeycomb editie daar heb je printbare labels bij die je erin kunt steken, of anders het stickertje dat meegeleverd wordt op kunt plakken.

• Zilverdael80
mphilipp schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:05:
In aanvulling op de uitleg van @Zilverdael80 kan je ook zelf de spools printen. Koop een rol goedkope PETG, dan kun je 5 spools printen. Je hebt bijvoorbeeld deze honeycomb editie daar heb je printbare labels bij die je erin kunt steken, of anders het stickertje dat meegeleverd wordt op kunt plakken.
Volledig waar! Maar met de huidige acties zou ik dat zelf absoluut niet doen.
Als je 10 rollen koopt is het verschil (PLA) €1,50 tussen bijvullen en met spoel.
5x €1,50 = €7,50
voor €7,50 heb je geen rol PETG, laat staan stroom, tijd etc. etc.
Ik zou alleen kiezen om een spoel te printen als er écht geen andere oplossing is.
Dat van Bambu zelf zijn gemaakt van ABS, kan sowieso wat meer aan dan PETG

High temp filamenten moet je sowieso niet met een geprinte spoel gebruiken

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:36

Oxigeon

En zo is dat!

Ik heb hier een aantal slierten filament van een gram of 40. Hoe gaan jullie daar mee om? Hoe zorg ik dat deze op gaan? Moet ik deze op een spoel draaien? Hoe gaat dit de laatste meter als deze in de PTFE tube zit? En hoe trek ik deze er uiteindelijk uit als deze in de PTFE tube zitten en de AMS heeft deze terug getrokken?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Zilverdael80
Oxigeon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:33:
Ik heb hier een aantal slierten filament van een gram of 40. Hoe gaan jullie daar mee om? Hoe zorg ik dat deze op gaan? Moet ik deze op een spoel draaien? Hoe gaat dit de laatste meter als deze in de PTFE tube zit? En hoe trek ik deze er uiteindelijk uit als deze in de PTFE tube zitten en de AMS heeft deze terug getrokken?
De AMS print je filament netjes op en wisselt dan naar backup, of gaat klagen dat het op is.
Als je print klaar is en de AMS kan het filament niet meer terug halen, dan wordt alles wat in de PTFE buis zit gepurged (heel veel poepjes)

• DeGroteMuis
@Wachten... Voor Bambu filament geldt: Bijvulling is voor hetzelfde type filament altijd goedkoper dan compleet met spoel. En als je geen Bambu spoelen over hebt, zal je vastzitten aan met spoel, of eerst een spoel leeg moeten printen, want zonder spoel houdt niets het filament bij elkaar (google maar eens op Bambu refill, images, die bandjes eromheen moeten eraf voor je gaat printen).

Zo lang je ze niet in een droger propt, kan je prima de spoelen zelf printen (zoals @mphilipp aangeeft), de PETG spoelen doen 't hier prima. In de droger kunnen ze wel wat vervormen, dus dan kan je ze beter kopen.

Houd er ook rekening mee dat refills van andere merken niet 1 op 1 passen op een Bambu spoel en omgekeerd.

@Zilverdael80 Helemaal eens hoor, als er een complete op voorraad is, kan je met deze prijzen in bulk net zo goed lekker compleet pakken zo lang je nog niet genoeg spoelen hebt. Maar niet alles is altijd op voorraad als complete spoel. Dan werken refills super. En hetzelfde natuurlijk als je bijvoorbeeld maar 2 kleuren bestelt. Als je geen reservespoelen wil, heb je wel voldoende aan 2 spoelen per kleur - materiaalsoort, kan de rest goedkopere refill zijn.

High temp filamenten op een A1 als beginner zou ik ook niet proberen, dus ik vermoed dat dat geen probleem wordt voor @Wachten....

@Oxigeon Kleine restjes hoeven niet op spoel in de AMS, zo lang hij maar niet in de knoop kan raken. Hij print tot het einde alles netjes op. veel spoelen hebben een haaks stukje filament eraan, die knip ik er wel even af. En als er een stukje tape op zit natuurlijk ook. Verder wat @Zilverdael80 zegt.

• DeGroteMuis
DeGroteMuis schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:59:
Iemand nog een leuke verticale oplossing voor een dubbele AMS / AMS2, liefst zonder wandmontage of kastjes? We hebben de P1S combo hier nu op een werkblad staan met de AMS1 erbovenop en vandaag komt er een AMS2 binnen. De AMS2 past in principe nog wel naast de printer, maar het lijkt erop dat er toch al sneller dan verwacht mogelijk een tweede Bambu combo naast komt staan, dus dan moeten er 2 AMS2 de hoogte in voor de nieuwe printer.
Stukje opvolging misschien nog nuttig voor anderen met een soortgelijk luxeprobleem: Door de printer naar een andere kamer te verplaatsen, moeten er straks 2 naast elkaar kunnen passen met een AMS stack ertussen. Denk dat ik voor de suggestie van joosie in "Bambu Lab 3D Printers" ga.

Zelfbouw, zoals Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers" aangaf, valt af ivm de WAF, zichtbare rails, is een nono en een of ladefrontje ervoor vond ze ook niets ivm het niet kunnen zien van de kleuren in de AMS

De andere suggestie van Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers" en die van bing69 in "Bambu Lab 3D Printers" in verband met de benodigde wandmontage ook. Op zich kan wandmontage wel, maar dit is bedoeld als een tijdelijke oplossing tot de huidige kamer grondig aangepakt is volgend voorjaar.
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.