• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:29
pix3l8e schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:40:
Grappig nieuw design wat ik heb gemaakt: [Afbeelding]

Heb m'n vrouw een schuifmaat gegeven om uit te vinden hoe dit kan....

Linkje: https://makerworld.com/en...-square#profileId-2127737
Hij blijft grappig! :+ En deze is ook echt goed gedaan, valt veel minder op dan sommige soortgelijke online. _/-\o_
Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:54:
Ik wil vandaag een A1 printer kopen. Maar het wordt mijn eerste printer en was benieuwd of jullie nog iets kunnen adviseren (must haves) om erbij te kopen?

Of is de A1 out of the box al goed genoeg om de eerste tientallen uren lekker mee te printen?
Wat @mphilipp ook al zegt: Stevige ladingen filament! Denk aan minimaal 5 keer zoveel als je in gedachten hebt :+

Oké, hier een P1S combo, dus niet helemaal 1 op 1 ervaring misschien, maar hier waren de eerste meebestelde rollen echt razendsnel op. En wachten op nieuwe is niet leuk. Verder schijnt de A1 uit de doos al prima te printen, dus niet echt direct iets nodig. Een AMS is een beetje eigen keus, de gesloten AMS van de P/X/H series zijn wel erg fijn.

Andere dingen? Beetje zo gek als je het wil maken.
Als je standaard PLA gaat printen, kan je meestal wel zonder droger uit de voeten, met PETG is een filamentdroger wel handig, ook al heb ik ook wel eens een (Bambu) PETG rol er zo ingegooid met succes. Rond BF komen die vaak ook wel in de aanbieding. Verder kan een klein gereedschapsetje wel handig zijn voor priegelklusjes als kleine restjes support verwijderen, ruwe randjes afwerken en zo en kunnen als je wat mechanische dingen wil maken schroefjes, magneetjes en zo wel leuk zijn. Elektrische theelichtjes, ledlampjes, motortjes en accessoiresetjes kunnen je nog meer plezier geven. En natuurlijk diverse hotend maten, buildplates en zo.

Maar als je start met alleen voldoende (PLA) filament en de printer kan je al een hoop leuke dingen maken. De onderhoudsmaterialen die je de eerste tijd nodig hebt zoals vet, filament cutters en zo zitten er volgens mij gewoon bij.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:40
Dat schijnt sowieso handig te zijn 😅

Maar er wordt wel eens over gesproken om nog andere materialen en upgrades te halen, maar mijn vraag hoe noodzakelijk dat is, en zo ja welke zaken dan belangrijk zijn

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Wachten...
@DeGroteMuis @mphilipp
Waarschijnlijk is het al vaker gevraagd, maar is er nog bepaalde filement die goed is, of maakt het echt niks uit en kun je de goedkoopste via Amazon o.i.d. halen? Of gewoon direct bij bamabu lab zelf mee bestellen?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01
Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:35:
@DeGroteMuis @mphilipp
Waarschijnlijk is het al vaker gevraagd, maar is er nog bepaalde filement die goed is, of maakt het echt niks uit en kun je de goedkoopste via Amazon o.i.d. halen? Of gewoon direct bij bamabu lab zelf mee bestellen?
PLA van Bambu is in bulk niet duur en heel consistente kwaliteit, in mijn ervaring.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:46

Oxigeon

En zo is dat!

Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:54:
Ik wil vandaag een A1 printer kopen. Maar het wordt mijn eerste printer en was benieuwd of jullie nog iets kunnen adviseren (must haves) om erbij te kopen?

Of is de A1 out of the box al goed genoeg om de eerste tientallen uren lekker mee te printen?
Hier ook een A1 sinds 3 weken. Bestel er meteen wat fillament bij en misschien een 0.2 nozzle. Dat ding staat hier bijna dagelijks aan. Ondertussen al een etsy shop draaien met zelfgemaakte stuff.

Indien je wat centjes over hebt een ams. Het kleur wisselen was ik na 1 kleurenwissel al beu haha.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Wachten...
Oxigeon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:37:
[...]

Hier ook een A1 sinds 3 weken. Bestel er meteen wat fillament bij en misschien een 0.2 nozzle. Dat ding staat hier bijna dagelijks aan. Ondertussen al een etsy shop draaien met zelfgemaakte stuff.

Indien je wat centjes over hebt een ams. Het kleur wisselen was ik na 1 kleurenwissel al beu haha.
AMS neem ik sowieso, dus als ik het begrijp van iedereen.. lekker veel filament halen en gaan, en dan later misschien kijken voor wat upgrades?

Want waar gebruik je de 0.2 nozzle voor als ik vragen mag?

@DeGroteMuis @mphilipp
Die vraag zou ik in het filament topic stellen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• DeGroteMuis
@DeGroteMuis @mphilipp
Wat @mphilipp zegt, filament topic is beter voor uitgebreid advies. Helaas is niet alle filament gelijk, dus echt in de budget budgethoek shoppen voor 4-5 euro per kg of zo raad ik niet snel aan. Ik zou zeggen als je nieuw bent en lekker gewoon PLA wil printen, lekker Bambu pakken. In bulk nu prima geprijsd en je hoeft met AMS autodetection niet eens een afdrukprofiel in te stellen, gewoon rol eraan en gaan. En dat in bulk voor een tientje per rol ongeveer! Als je tegelijk met de printer bestelt dacht ik nog extra korting?
Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:44:
AMS neem ik sowieso, dus als ik het begrijp van iedereen.. lekker veel filament halen en gaan, en dan later misschien kijken voor wat upgrades?
Dat zou ik inderdaad aanraden, tenzij je al heel precies weet wat je er precies mee wil doen. Als je vooral functioneel wil printen, ga je niet blij worden van een 0,2 nozzle en als je gedetailleerde modellen wil om te beschilderen, ga je de snelheid van een 0,6 nozzle ook niet willen bijvoorbeeld.
Want waar gebruik je de 0.2 nozzle voor als ik vragen mag?
Simpel gezegd: 0,4 is balans tussen snel en detailkwaliteit, 0,2 meer detailgericht maar traag, 0,6 sneller maar minder detail, 0,8 grote stappen snel thuis.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:15
Nu met de flash sale is de Cool Plate in de aanbieding.
Zit te overwegen om deze te halen. Nu staat er dat deze compatible is met de P1S en A1.

Op dit moment heb ik een A1 maar wil misschien in de toekomst upgraden naar de P2S.
Weet iemand of deze Cool Plate compatible is met de P2S?
Op de product pagina's vind ik er niks over terug en de klantenservice chat crasht elke keer ..

Het gaat om deze plaat:

https://eu.store.bambulab...pertack?id=53397269741916

• DeGroteMuis
CuBras schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:30:
Nu met de flash sale is de Cool Plate in de aanbieding.
Zit te overwegen om deze te halen. Nu staat er dat deze compatible is met de P1S en A1.

Op dit moment heb ik een A1 maar wil misschien in de toekomst upgraden naar de P2S.
Weet iemand of deze Cool Plate compatible is met de P2S?
Op de product pagina's vind ik er niks over terug en de klantenservice chat crasht elke keer ..

Het gaat om deze plaat:

https://eu.store.bambulab...pertack?id=53397269741916
Uit de P2S FAQ:
Q: Is the build plate of the P2S compatible with those of the X1C/P1S/A1?
The print volume of the P2S is 256×256×256 mm³, and it supports all current Bambu Lab build plates of this specification. However, older build plates do not support QR code recognition. If the device prompts that the build plate type cannot be recognized, you can manually select "Ignore" or disable the build plate detection function on the screen.

Dus ja, maar mogelijk geen automatische detectie.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:15
DeGroteMuis schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:37:
[...]

Uit de P2S FAQ:
The print volume of the P2S is 256×256×256 mm³, and it supports all current Bambu Lab build plates of this specification. However, older build plates do not support QR code recognition. If the device prompts that the build plate type cannot be recognized, you can manually select "Ignore" or disable the build plate detection function on the screen.

Topper! _/-\o_

Had de wiki wel bekeken, maar de logica ontbreekt mij soms waar welke informatie staat. Ik denk dat dit een Bambu dingetje is.

Voor BF losging had een tabel op hun website gezien met welke printers met korting aangeboden werden. Eén keer gezien en daarna niet meer teruggevonden. 8)7

• Zsub
DeGroteMuis schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:37:
[...]

Uit de P2S FAQ:

Dat maakt wel dat ik me afvraag of de P2S plaat op de X1C werkt mét automatische detectie, dat kan ik in de X1 FAQ niet zo vinden :P

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:07
Hier zover dat ik een Bambu H2D wil gaan kopen, heb al genoeg praktische ideeën voor in huis maar ook voor op het werk om te gaan printen.

Alleen een twijfel of ik de H2D AMS combo ga kopen of toch ga voor de 10w laser versie. Zeer waarschijnlijk dat als ik de laser versie heb ook af en toe zou gaan snijplotten of laseren (graveren/snijden\. Iemand ervaring met de laser combo of is het echt veel beter om dit apart te houden? (heb heel het topic doorgelezen maar dan kom ik enkel de opmerking over schoonmaken tegen).

Alle suggesties zijn welkom zodat ik een goede keuze kan maken.
ngommers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:00:
Hier zover dat ik een Bambu H2D wil gaan kopen, heb al genoeg praktische ideeën voor in huis maar ook voor op het werk om te gaan printen.
[knip]
Alle suggesties zijn welkom zodat ik een goede keuze kan maken.
Ik zou nog heel even wachten tot ze de H2C aankondigen. Kan niet lang meer duren, ik denk eind deze maand. Die Vortek is misschien toch interessant. Misschien te duur, maar dan heb je iig de mogelijkheid gehad om een keuze te maken.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
Wel fijn dat de beschikbaarheid van de "AMS Hub - A1 Series" zo lekker hoog is...

https://eu.store.bambulab...YCLOgNqmGLxatNzi71gFtRgV5

• DeGroteMuis
De P1S geeft sinds gisteravond een melding dat de prestaties van de SD niet meer goed zijn. Er zat al een Sandisk micro SD in, maar ook een nieuwe vers geformatteerde Sandisk Ultra micro SD geeft dezelfde melding. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04:38
Zilverdael80 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:55:
Ik heb de upgrade van P1P (binnenkort te koop) naar P2S gemaakt.
Hoi allen,

Ik was al een tijdje aan het nadenken om ook een 3d Printer aan te schaffen, en was dus ook al een tijdje aan het meelezen in dit topic en toen ik deze post zag dacht ik laat ik de stap maar zetten en heb @Zilverdael80 een berichtje gestuurd. Ik kreeg gelijk een leuk voorstel en heb hem gisteren opgehaald en de 1e print is al gemaakt.

Ook gelijk een rol of 8 verschillende kleuren filament bij Bambu Lab besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4AGRQMbJiZ7t9Y_OzHjkbECOCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVbyqI8F9BD5LQDWyKh53of3.jpg?f=fotoalbum_large

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:38
Turb0Turb0 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:05:
[...]
Ik was al een tijdje aan het nadenken om ook een 3d Printer aan te schaffen, en was dus ook al een tijdje aan het meelezen in dit topic en toen ik deze post zag dacht ik laat ik de stap maar zetten en heb @Zilverdael80 een berichtje gestuurd. Ik kreeg gelijk een leuk voorstel en heb hem gisteren opgehaald en de 1e print is al gemaakt.

Ook gelijk een rol of 8 verschillende kleuren filament bij Bambu Lab besteld.
Goed om te horen dat hij bevalt! Veel plezier er mee *O*

• Wachten...
Misschien nog een stomme vraag, maar als je een AMS systeem hebt. Kun je dan filament bestellen met het type "bijvullen" of moet je kiezen voor "filament met spoel" ?

Ik kan dit nergens duidelijk krijgen. Het is ook nog zo dat "bijvullen" duurder is dan filament met spoel.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is?

• Zilverdael80
Wachten... schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:36:
Misschien nog een stomme vraag, maar als je een AMS systeem hebt. Kun je dan filament bestellen met het type "bijvullen" of moet je kiezen voor "filament met spoel" ?

Ik kan dit nergens duidelijk krijgen. Het is ook nog zo dat "bijvullen" duurder is dan filament met spoel.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is?
Filament met spoel is ... filament met een spoel er bij, die spoel heb je altijd nodig.
Maar Bambu heeft die spoel zo ontwikkeld, dat deze herbruikbaar is, als je filament op is, 'klik' je de spoel uit elkaar, dan blijft er een kartonnetje met RFID over.
Een navulling is dat kartonnetje met RFID en filament er op gerold samen gehouden met 4 plastic strips.
Die plaats je in de lege spoel, klikt de spoel dicht, verwijder dan pas de 4 plastic strips en je kan weer printen.

Wel of geen AMS maakt hierin geen verschil

Uitleg e.d. vindt je hier: https://wiki.bambulab.com...with-bambu-reusable-spool

Het lijkt me sterk dat navulling duurder is overigens

[ Voor 7% gewijzigd door Zilverdael80 op 12-11-2025 11:58 ]

In aanvulling op de uitleg van @Zilverdael80 kan je ook zelf de spools printen. Koop een rol goedkope PETG, dan kun je 5 spools printen. Je hebt bijvoorbeeld deze honeycomb editie daar heb je printbare labels bij die je erin kunt steken, of anders het stickertje dat meegeleverd wordt op kunt plakken.

• Zilverdael80
mphilipp schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:05:
In aanvulling op de uitleg van @Zilverdael80 kan je ook zelf de spools printen. Koop een rol goedkope PETG, dan kun je 5 spools printen. Je hebt bijvoorbeeld deze honeycomb editie daar heb je printbare labels bij die je erin kunt steken, of anders het stickertje dat meegeleverd wordt op kunt plakken.
Volledig waar! Maar met de huidige acties zou ik dat zelf absoluut niet doen.
Als je 10 rollen koopt is het verschil (PLA) €1,50 tussen bijvullen en met spoel.
5x €1,50 = €7,50
voor €7,50 heb je geen rol PETG, laat staan stroom, tijd etc. etc.
Ik zou alleen kiezen om een spoel te printen als er écht geen andere oplossing is.
Dat van Bambu zelf zijn gemaakt van ABS, kan sowieso wat meer aan dan PETG

High temp filamenten moet je sowieso niet met een geprinte spoel gebruiken

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ik heb hier een aantal slierten filament van een gram of 40. Hoe gaan jullie daar mee om? Hoe zorg ik dat deze op gaan? Moet ik deze op een spoel draaien? Hoe gaat dit de laatste meter als deze in de PTFE tube zit? En hoe trek ik deze er uiteindelijk uit als deze in de PTFE tube zitten en de AMS heeft deze terug getrokken?

• Zilverdael80
Oxigeon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:33:
Ik heb hier een aantal slierten filament van een gram of 40. Hoe gaan jullie daar mee om? Hoe zorg ik dat deze op gaan? Moet ik deze op een spoel draaien? Hoe gaat dit de laatste meter als deze in de PTFE tube zit? En hoe trek ik deze er uiteindelijk uit als deze in de PTFE tube zitten en de AMS heeft deze terug getrokken?
De AMS print je filament netjes op en wisselt dan naar backup, of gaat klagen dat het op is.
Als je print klaar is en de AMS kan het filament niet meer terug halen, dan wordt alles wat in de PTFE buis zit gepurged (heel veel poepjes)

• DeGroteMuis
@Wachten... Voor Bambu filament geldt: Bijvulling is voor hetzelfde type filament altijd goedkoper dan compleet met spoel. En als je geen Bambu spoelen over hebt, zal je vastzitten aan met spoel, of eerst een spoel leeg moeten printen, want zonder spoel houdt niets het filament bij elkaar (google maar eens op Bambu refill, images, die bandjes eromheen moeten eraf voor je gaat printen).

Zo lang je ze niet in een droger propt, kan je prima de spoelen zelf printen (zoals @mphilipp aangeeft), de PETG spoelen doen 't hier prima. In de droger kunnen ze wel wat vervormen, dus dan kan je ze beter kopen.

Houd er ook rekening mee dat refills van andere merken niet 1 op 1 passen op een Bambu spoel en omgekeerd.

@Zilverdael80 Helemaal eens hoor, als er een complete op voorraad is, kan je met deze prijzen in bulk net zo goed lekker compleet pakken zo lang je nog niet genoeg spoelen hebt. Maar niet alles is altijd op voorraad als complete spoel. Dan werken refills super. En hetzelfde natuurlijk als je bijvoorbeeld maar 2 kleuren bestelt. Als je geen reservespoelen wil, heb je wel voldoende aan 2 spoelen per kleur - materiaalsoort, kan de rest goedkopere refill zijn.

High temp filamenten op een A1 als beginner zou ik ook niet proberen, dus ik vermoed dat dat geen probleem wordt voor @Wachten....

@Oxigeon Kleine restjes hoeven niet op spoel in de AMS, zo lang hij maar niet in de knoop kan raken. Hij print tot het einde alles netjes op. veel spoelen hebben een haaks stukje filament eraan, die knip ik er wel even af. En als er een stukje tape op zit natuurlijk ook. Verder wat @Zilverdael80 zegt.

• DeGroteMuis
DeGroteMuis schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:59:
Iemand nog een leuke verticale oplossing voor een dubbele AMS / AMS2, liefst zonder wandmontage of kastjes? We hebben de P1S combo hier nu op een werkblad staan met de AMS1 erbovenop en vandaag komt er een AMS2 binnen. De AMS2 past in principe nog wel naast de printer, maar het lijkt erop dat er toch al sneller dan verwacht mogelijk een tweede Bambu combo naast komt staan, dus dan moeten er 2 AMS2 de hoogte in voor de nieuwe printer.
Stukje opvolging misschien nog nuttig voor anderen met een soortgelijk luxeprobleem: Door de printer naar een andere kamer te verplaatsen, moeten er straks 2 naast elkaar kunnen passen met een AMS stack ertussen. Denk dat ik voor de suggestie van joosie in "Bambu Lab 3D Printers" ga.

Zelfbouw, zoals Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers" aangaf, valt af ivm de WAF, zichtbare rails, is een nono en een of ladefrontje ervoor vond ze ook niets ivm het niet kunnen zien van de kleuren in de AMS

De andere suggestie van Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers" en die van bing69 in "Bambu Lab 3D Printers" in verband met de benodigde wandmontage ook. Op zich kan wandmontage wel, maar dit is bedoeld als een tijdelijke oplossing tot de huidige kamer grondig aangepakt is volgend voorjaar.

• ngommers
mphilipp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:37:
[...]

Ik zou nog heel even wachten tot ze de H2C aankondigen. Kan niet lang meer duren, ik denk eind deze maand. Die Vortek is misschien toch interessant. Misschien te duur, maar dan heb je iig de mogelijkheid gehad om een keuze te maken.
De Vortek is zeker een leuke optie maar vermoed dat die printer ook een stuk duurder wordt. Ze hebben nu ook een best aardige black friday deal.

Ook nog advies om voor de laser te gaan of niet?

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-01 01:41
Houd er rekening mee dat niet alle filament beschikbaar is met een spoel.
Ik heb daarom juist ook filament besteld met de spoel zodat ik de lege kan gebruiken voor diegene waar je geen spoel kunt bij bestellen. Zelf printen heb ik ook weleens gedaan. Gaat prima maar je moet je afvragen wat uiteindelijk goedkoper is.

[ Voor 20% gewijzigd door thespeed op 12-11-2025 16:39 ]

thespeed schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:38:
Gaat prima maar je moet je afvragen wat uiteindelijk goedkoper is.
Sommige mensen doen het vanwege het millieu. Ik niet persé, maar je kunt die geprinte spool natuurlijk 'eindeloos' blijven gebruiken. En tegenwoordig zijn de meeste spools karton, en dat zou weer problemen kunnen geven in je AMS. Als je het voor het goedkoop doet, heb je de verkeerde hobby gekozen :+

ngommers schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:14:
[...]
De Vortek is zeker een leuke optie maar vermoed dat die printer ook een stuk duurder wordt. Ze hebben nu ook een best aardige black friday deal.
Ja, die H2C zal wel wat duurder zijn. Maar evengoed wacht ik het toch nog even af. Even kijken hoe het ontvangen wordt, hoe het er precies uitziet enzo. Maar ik heb geen haast; er staat hier een X1C die nog vrolijk zijn werk doet. Ik wil gewoon nog even de optie open houden. Dan mis ik misschien de korting van dit moment, maar liever dat, dan dat ik over een paar maanden denk 'had ik maar...'
Ik denk dat ik sowieso heel even wacht om te zien hoe het in de praktijk bij de echte gebruikers gaat. Ik heb niet zo'n zin om beta tester te worden voor mijn dure geld.
Ook nog advies om voor de laser te gaan of niet?
Ook al doe ik op dit moment helemaal niets met laser of snijder, ik wil dat wel hebben. Ik zie voldoende leuke projectjes om te doen. Niet fulltime, maar precies zoals het bedoeld is: zo af en toen een keer wat laseren enzo. Ik kan niet voor jou beslissen, maar als het in je budget zit, zou ik het doen.

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Zilverdael80 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:51:
[...]

De AMS print je filament netjes op en wisselt dan naar backup, of gaat klagen dat het op is.
Als je print klaar is en de AMS kan het filament niet meer terug halen, dan wordt alles wat in de PTFE buis zit gepurged (heel veel poepjes)
Aah dat is duidelijk. Bedankt

• JorneB
  • Laatst online: 17:01
Je kunt ook handmatig de cutter-hendel bedienen, dan hoeft alleen het filament in de hotend nog gepurged te worden. Haal je de PTFE buis even los en trek je het restant filament er zo uit. Scheelt tijd en verspilling.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Oxigeon schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:33:
Ik gooi die meestal weg, of ik gebruik ze voor iets kleins.

Wat ik altijd doe is de filament die in de PTFE buis heeft gezeten eruit trek en weggooi. De AMS is nogal ruw met het filament namelijk, hij maakt 'hapjes' erin. Dat voel je ook duidelijk als je er langs gaat met je vinger. Het stuk met hapjes is wel een meter lang! Het probleem met die hapjes is dat daar veel sneller water in trekt, dan wordt het sneller broos en na een week of twee breekt het af in de AMS als je er de volgende keer mee print. Dan moet je dus de hele AMS uit elkaar schroeven, een frustrerend werk.

Sinds ik na het printen het hele stuk met hapjes gewoon weggooi heb ik dat niet meer gehad.

• ngommers
mphilipp schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:00:
[...]

Ja, die H2C zal wel wat duurder zijn. Maar evengoed wacht ik het toch nog even af. Even kijken hoe het ontvangen wordt, hoe het er precies uitziet enzo. Maar ik heb geen haast; er staat hier een X1C die nog vrolijk zijn werk doet. Ik wil gewoon nog even de optie open houden. Dan mis ik misschien de korting van dit moment, maar liever dat, dan dat ik over een paar maanden denk 'had ik maar...'
Ik denk dat ik sowieso heel even wacht om te zien hoe het in de praktijk bij de echte gebruikers gaat. Ik heb niet zo'n zin om beta tester te worden voor mijn dure geld.

[...]
Ook al doe ik op dit moment helemaal niets met laser of snijder, ik wil dat wel hebben. Ik zie voldoende leuke projectjes om te doen. Niet fulltime, maar precies zoals het bedoeld is: zo af en toen een keer wat laseren enzo. Ik kan niet voor jou beslissen, maar als het in je budget zit, zou ik het doen.
Ik wacht sowieso nog een weekje want kwam ergens iets tegen dat ze hem waarschijnlijk 18-11 aankondigen. Als je zelf moet kiezen ga je dan voor de 10w of 40w laser? Op YouTube kom ik tegenstrijdige verhalen tegen. sommige zweren bij de 40w andere zeggen juist weer de 10w omdat die veel meer detail kan aanbrengen omdat die een kleine straal heeft.
ngommers schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:36:
Ik wacht sowieso nog een weekje want kwam ergens iets tegen dat ze hem waarschijnlijk 18-11 aankondigen. Als je zelf moet kiezen ga je dan voor de 10w of 40w laser? Op YouTube kom ik tegenstrijdige verhalen tegen. sommige zweren bij de 40w andere zeggen juist weer de 10w omdat die veel meer detail kan aanbrengen omdat die een kleine straal heeft.
10W. Meer dan genoeg om mee te beginnen. Met 40W kun je ook echt de boel in de hens zetten als je niet uitkijkt... En inderdaad ook voor het detail. Tenzij je echt al een bepaald doel voor ogen hebt, is die 10W denk ik voor de meesten wel voldoende.

Nog 5 dagen...op FormNext
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bblvDKnZhsWG1PzAupmZ8phsgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgqHSUGp8BwNqhkjHEU7s52u.png?f=fotoalbum_large

Ik loop ze al weken te pesten op TwiX met de vraag wanneer het embargo gelift gaat worden 😂 Ah well...
MC Taz Man schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:36:
[...]Ik loop ze al weken te pesten op TwiX met de vraag wanneer het embargo gelift gaat worden 😂 Ah well...
Was wel zo'n beetje te verwachten dat het op Formnext onthuld zou worden. Ik ga eens kijken of ik erheen kan. Lijkt mij wel geinig. En je loopt nog kans om wat Youtubers tegen het lijf te lopen.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:03
Ik hoop er woensdag bij in de buurt te komen op Formnext en te bekijken of het de investering waard is, of toch verder uitbreiden met H2D's.

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:05
Ik woon sinds een dikke week op mezelf en heb de afgelopen 5 maanden flink verbouwd in mijn appartement. Daarbij moest natuurlijk ook een werkplek/makerspace komen, dus via ChatGPT een inspiratie afbeelding gemaakt hoe het moest worden, zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmrMi708DT8qqTMvvPlvF__OQo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2Zl9wbotINy9BieKPkMUOGp.png?f=fotoalbum_large

Gisteren mijn AMS 2 Pro binnen gekregen voor mijn A1 en uiteraard ook direct alles aangesloten. Werkte gisteren nog niet helemaal optimaal, maar zojuist toch aan het werk gekregen, printertje staat nu de printen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKCetrHQhr82avSL3X4hEt3qkJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jB3AYyjTGsaZkohsNBPRlZT.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al, erg tevreden met het resultaat, de kleuren, verlichting en überhaupt het hele appartement. Is toch wel even wennen, maar uiteindelijk erg blij dat ik de stap heb gezet en alles precies heb gemaakt zoals ik wilde. Cablemanagement moet uiteraard nog wel gebeuren :)

EDIT: Voor degene die een A1 of A1 mini hebben, maar nog geen AMS Lite en die wel graag een willen, ik heb er eentje over, dus stuur vooral een berichtje bij interesse.

[ Voor 5% gewijzigd door MusicMaikel op 13-11-2025 20:33 ]

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:37
Bij de bestellings bevestiging staat 24-11 er is inmiddels een verzend label aangemaakt 🎉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSlsUA1QsLaFf0ekaGaj0aqDopQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klaXhYT135tCqfUEKflTVcyv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door hebikniet op 14-11-2025 07:07 ]

Disndag dus de H2C in het wild... Wat denken we dat de prijs wordt? Ik gok 2-3k bereik.

• Zsub
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:50:
Disndag dus de H2C in het wild... Wat denken we dat de prijs wordt? Ik gok 2-3k bereik.
H2C zonder AMS €2499, H2C Combo €2699.

Edit: dat is gebaseerd op mijn gok dat ze multi-material van meer waarde vinden dan de laser-combi H2D. Maar ben heel benieuwd. Met 'n beetje passen en meten zou ik een H2C ipv mijn ZeroG (heftig gepimpte Ender 5) kunnen neerzetten...

[ Voor 32% gewijzigd door Zsub op 14-11-2025 09:37 ]

• DeGroteMuis
Vooral benieuwd naar de praktijkervaringen & reviews straks! Het klinkt als een heel mooi systeem.
Eerste ingeving voor de prijzen: 2699 voor printer en 2999 voor de AMS combo of 3299 voor de dual AMS bundle, er vanuit gaande dat de printer met 7 hotends geleverd wordt. De H2D heeft al een adviesprijs van 1899 met 2 hotends en deze nieuwe hotends hebben een eigen wireless temperatuurchip, dus die zullen ook niet dezelfde prijs hebben als de standaard hotends van de H2D. Dan nog wat R&D terugverdien opslag en wat flagship opslag erbovenop. Maar bij de H2D werd ook gespeculeerd over prijzen tussen 2500 en 3000 voor de combo, zou mooi zijn als ik er ook 3-500 naast zit :+

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
MusicMaikel schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:45:
Al met al, erg tevreden met het resultaat, de kleuren, verlichting en überhaupt het hele appartement. Is toch wel even wennen, maar uiteindelijk erg blij dat ik de stap heb gezet en alles precies heb gemaakt zoals ik wilde. Cablemanagement moet uiteraard nog wel gebeuren :)
Nice! Ziet er strak uit!. Ik ben wel benieuwd of het kastje geen nadelige gevolgen heeft voor printen?

Ik lees her een der verhalen over:
- brandgevaar
- vervormen van je print omdat het te warm wordt
- dampen die blijven hangen en in te hoge concentraties vrij komen.

Of laat je de deurtjes dan open staan? Benieuwd naar de ervaringen.

Wil zelf binnenkort een P2S aanschaffen en had eerst ook bedacht om hem in een kast te plaatsen. Daar twijfel ik nu over.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-01 07:21
Hoop dezelfde prijs als de H2d die dan deels overbodig wordt voor multi colour printing?
Beetje zoals de P2s de P1s en de X1c overbodig heeft gemaakt?

Kan die bedragen voor een 3d printer beide keren niet verantwoorden (lees: recht lullen) maar het lijkt me wel serieus tof zo goed als geen extra waste meer te hebben bij multi colour prints.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• DeGroteMuis
AtlAntA schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:54:
[...]

Hoop dezelfde prijs als de H2d die dan deels overbodig wordt voor multi colour printing?
Beetje zoals de P2s de P1s en de X1c overbodig heeft gemaakt?

Kan die bedragen voor een 3d printer beide keren niet verantwoorden (lees: recht lullen) maar het lijkt me wel serieus tof zo goed als geen extra waste meer te hebben bij multi colour prints.
Ja, dat dus. Multicolor met 3-4 kleurwissels per laag levert soms meer plastic afval op dan je daadwerkelijk in het model stopt. Zou ideaal zijn als dat niet meer het geval is.

Wel benieuwd of de H2C wel echt de hele breedte van de plaat kan gebruiken als je met 1 nozzle print. De H2D niet, die verliest 2,5cm. En het lijkt zo erop dat de H2C dezelfde behuizing heeft en dat dan ook niet gaat kunnen, tenzij de vaste nozzle wel het hele plaatoppervlak kan gebruiken. Als er van die 33 cm nog 2,5 cm af gaat, zou dat wel jammer zijn.
DeGroteMuis schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:15:
Wel benieuwd of de H2C wel echt de hele breedte van de plaat kan gebruiken als je met 1 nozzle print. De H2D niet, die verliest 2,5cm. En het lijkt zo erop dat de H2C dezelfde behuizing heeft en dat dan ook niet gaat kunnen, tenzij de vaste nozzle wel het hele plaatoppervlak kan gebruiken. Als er van die 33 cm nog 2,5 cm af gaat, zou dat wel jammer zijn.
De H2C heeft denk ik dezelfde printkop als de H2D. Het is de linker nozzle die steeds gewisseld wordt. De rechter blijft zitten. Dus hetzelfde verhaal als de H2D was build volume betreft.

Ik vind het niet echt een issue, ook al valt 'iedereen' daar over. Je kunt nog steeds een enorme cosplay helm printen. Als je echt regelmatig hele grote dingen moet printen, is de Bambu Lab lineup niet voor jou denk ik.

mphilipp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:30:
[...]

De H2C heeft denk ik dezelfde printkop als de H2D. Het is de linker nozzle die steeds gewisseld wordt. De rechter blijft zitten. Dus hetzelfde verhaal als de H2D was build volume betreft.

Ik vind het niet echt een issue, ook al valt 'iedereen' daar over. Je kunt nog steeds een enorme cosplay helm printen. Als je echt regelmatig hele grote dingen moet printen, is de Bambu Lab lineup niet voor jou denk ik.
Valt voor mij onder dezelfde categorie als de 7 minuten pre-print meuk van de X1c en de tijd die je nodig hebt voor de AMS retract/push; Terechte opmerking, goed dat iedereen het weet, totaal irrelevant voor mij, helemaal op prints van uren.

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:05
Terror schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:14:
[...]

Nice! Ziet er strak uit!. Ik ben wel benieuwd of het kastje geen nadelige gevolgen heeft voor printen?

Ik lees her een der verhalen over:
- brandgevaar
- vervormen van je print omdat het te warm wordt
- dampen die blijven hangen en in te hoge concentraties vrij komen.

Of laat je de deurtjes dan open staan? Benieuwd naar de ervaringen.
Daar heb ik ook over gelezen, maar ook genoeg verhalen van mensen die zonder problemen de A1 in de kast hebben staan. Vooralsnog kijk ik het even aan, eerste paar prints van gisteren zijn goed gegaan zonder issues. Ga een dezer dagen is proberen om nog een vaas of iets dergelijks te printen.

Tussen de deurtjes zit sowieso een kier dus daar kan de warme lucht en dampen sowieso doorheen.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:21
Hier voor sinterklaas een 3d printer op het lijstje. Kinderen zijn 8 en 11. Ik dacht blind voor de P1S te gaan. Zeker gezien de prijs. Maar ik lees hier dat iedereen gaat voor de P2S. Is dat op dit moment de beste keuze?

Met gestrekt been.

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-11-2025
Artbij schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:08:
Hier voor sinterklaas een 3d printer op het lijstje. Kinderen zijn 8 en 11. Ik dacht blind voor de P1S te gaan. Zeker gezien de prijs. Maar ik lees hier dat iedereen gaat voor de P2S. Is dat op dit moment de beste keuze?
Ik stond voor dezelfde keuze. P1S. Prima printer, in de aanbieding want er is een nieuwer model de P2S. Uiteindelijk wel voor de P2S gegaan (met AMS Combo). Toch nieuwer en aantal zaken verbeterd. Dus daarom toch voor de P2S gegaan. Ook omdat ik het budget ervoor had.

Dus als je het kunt betalen.... zou ik voor de P2S gaan. Is je budget wat minder dan koop je nog steeds een goede met de P1S.

• DeGroteMuis
mphilipp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:30:

De Bambu lineup past prima, want qua gemak blijven het geweldige dingen en zo vaak loop ik nou ook weer niet tegen de grenzen van mijn P1S. En erover vallen is een groot woord, maar het zou wel mooi zijn als het flagship consumentenmodel van de H2 niet het kleinste printoppervlak van de H2 modellen overhoudt.
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:35:
Valt voor mij onder dezelfde categorie als de 7 minuten pre-print meuk van de X1c en de tijd die je nodig hebt voor de AMS retract/push; Terechte opmerking, goed dat iedereen het weet, totaal irrelevant voor mij, helemaal op prints van uren.
Dát stoort me nou totaal niet. Ook niet met wat 3D testprintjes. Ja, het duurt een paar minuten langer dan de pure printtijd, maar genoeg printers die nog veel trager zijn, ook bij korte printjes. En bij een print van een dag, maakt dan die paar minuten nog uit?
Zelf alleen een P1S en dat is gewoon een fijn apparaat. Zeker de AMS combi. Daar kan je met de kinderen veel plezier van hebben hoor! Maar de P2S is wel weer een generatiestapje wat ik zo online lees en zie. Ook qua gebruiksvriendelijkheid en onderhoudsvriendelijkheid. Dus als een P2S in het budget past en je een gesloten model wil, vind ik de P2S combo een betere keus.
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:35:
Zo zie ik het ook. Maar iedereen maakt zijn eigen afwegingen. Sommigen zien 3D printen als een race of een sport om dat ding zo snel mogelijk te maken. Prima, maar dan moet je echt bij de DHZ projecten zijn zoals Voron of VZBot. Die kun je helemaal tweaken op snelheid en kwaliteit. Volgens mij heeft Bambu Lab de gebruikers lang genoeg bespioneerd om te weten hoe groot het printvolume moet zijn voor de meerderheid van de gebruikers :+ Je kunt het ook zien aan de modellen op Printables en Makerworld e.d.
Ik vind het wel belangrijk dat ie snel genoeg is natuurlijk, maar de kwaliteit is ook belangrijk, en natuurlijk betrouwbaarheid. Voor wie handig genoeg is om er zelf een te bouwen is het straks erg interessant om een Voron te bouwen met dat INDX systeem. Kun je een 50x50x50cm buildvolume combineren met 7 tools ofzo. Dan trek je een lange neus naar de Bambu Lab gebruikers 8)

Heb een probleem (geen filament komt meer uit de hotend, klikkend geluid bij filament laden, zelfs op 300 graden komt er niets uit)... Hoop dat het dit is: https://wiki.bambulab.com...bleshooting/extruder-clog

Van 't weekend maar eens gaan klussen :')

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25
Ik heb deze zomer een P1S combo gekocht. De P2S kwam echt vlak erna uit, maar niet zo dicht dat ik nog kon ruilen. Als ik nu kijk, zie ik wel wat leuke verschillen. Maar het is vooral "quality of life". Echt schokkend vind ik het niet.
Koop een P1S combo met minstens 4 rollen filament. Je gaat 2 kinderen erg blij maken 👍🏿

• Karp
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:52:
Heb een probleem (geen filament komt meer uit de hotend, klikkend geluid bij filament laden, zelfs op 300 graden komt er niets uit)... Hoop dat het dit is: https://wiki.bambulab.com...bleshooting/extruder-clog

Van 't weekend maar eens gaan klussen :')
Ik heb vorige week de extruder open gehad. Je moet er wel even voor gaan zitten, maar het viel me alles mee!

Cold pull al geprobeerd?
Karp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb vorige week de extruder open gehad. Je moet er wel even voor gaan zitten, maar het viel me alles mee!

Cold pull al geprobeerd?
Nah, haal liever de boel uit elkaar. Vind ik makkelijker 😂 plus, volgens mij zit er niets in de nozzle zelf meer.

We gaan het morgen zien

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-01 07:48
hebikniet schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:06:
Bij de bestellings bevestiging staat 24-11 er is inmiddels een verzend label aangemaakt 🎉

[Afbeelding]
Hallo, ik heb een vraag. Stond ie niet op backorder toen je het bestelde?

Bij Backorder verzendatum staat er 26 december op de site van bambu :'(

Veel plezier alvast met je 3D printer.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06
MC Taz Man schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:05:
[...]

Nah, haal liever de boel uit elkaar. Vind ik makkelijker 😂 plus, volgens mij zit er niets in de nozzle zelf meer.

We gaan het morgen zien
De extruders van de P1 en X1 zijn echt supersimpel uit elkaar te halen, met een paar schroeven heb je de gehele extruder in handen, gewoon een fijn ontwerp. Volgens mij is dit bij de P2S ook het geval.
De H2D en S zijn echt een stuk ingewikkelder, ik heb de mijne nog niet losgehad, maar als ik dat bekijk op t filmpje van Vector3d is de H2D eenvoudiger te onderhouden dan de H2S gek genoeg (althans zo lijkt het)

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 15-11-2025 12:25 ]

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:02
Na een overtuigend gesprek met de penningmeester (mijn vrouw, haha) heb ik haar kunnen overhalen om toch maar een P2S aan te schaffen. Ik liet haar een aantal fraaie vazen zien op Makerworld en tja, daar moet je een droger voor het juiste filament voor hebben en die heb ik niet met mijn A1. Dus ik heb net de combo besteld. Alleen die levertijd; 26 december |:(

• Afiso
Iemand nog tips wat erbij te bestellen bij de P2S combo?

20% off
Bambu High Flow Hotend - H2/P2S
Real High Flow Hotend, save 30% on your print time

Filament van bambu?

Dank.
rinkel schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:24:
[...]
maar als ik dat bekijk op t filmpje van Vector3d is de H2D eenvoudiger te onderhouden dan de H2S gek genoeg (althans zo lijkt het)
Toch wel leuk hoe de fabrikanten gewoon hun (dure) spullen opsturen aan mannen als Vector3D en Proper Printing met het doel ze bijna te slopen. Is natuurlijk (slimme) marketing, maar toch leuk om te zien. Bambu is er wat slimmer in het uitdelen van printers, want je ziet ook kanalen met maar een paar duizend abonnees die er 'zomaar' een krijgen. En inmiddels is Prusa ook in die boot gestapt en heeft zelfs van eentje een hele studio gesponsord. Ook zij beginnen de nieuwe economie en marketing een beetje te begrijpen.

• Afiso
Bestelling geplaatst en nu geduldig wachten tot dat de kerstman langs komt (backorder ETD 26 dec)

Gelijk groot aanpakken wanner ik hem heb door deze Rc Wing te printen :9~
YouTube: How to Build a 3D Printed Fixed-Wing UAV? | Talon 1400 Build
[...]

De extruders van de P1 en X1 zijn echt supersimpel uit elkaar te halen, met een paar schroeven heb je de gehele extruder in handen, gewoon een fijn ontwerp. Volgens mij is dit bij de P2S ook het geval.
De H2D en S zijn echt een stuk ingewikkelder, ik heb de mijne nog niet losgehad, maar als ik dat bekijk op t filmpje van Vector3d is de H2D eenvoudiger te onderhouden dan de H2S gek genoeg (althans zo lijkt het)
Om de Mythbusters te quoten; There's your problem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt0gbuOSnTxHKEPRwKElc6xQhko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OIwwsKANh8NQkcAvXULLZ7Sc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gelukkig nog een nieuwe backup, printer print weer, slechte filament is verhuisd naar het ronde archief, nozzle wordt "ooit" ge-unclogged.

• Karp
MC Taz Man schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb gelukkig nog een nieuwe backup, printer print weer, slechte filament is verhuisd naar het ronde archief, nozzle wordt "ooit" ge-unclogged.
Stak het uit?
Nee, daar hadden mijn 4/5 pogingen voor uncloggen door er ander filament doorheen te jassen wel voor gezorgd 😂. Ik ga later wel een keer een hex-pull proberen, maar nu geen zin in.

• Zsub
MC Taz Man schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

Plaatje werkt hier niet helemaal lekker, ben wel nieuwsgierig :D

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Ik heb alleen _altijd_ ruzie met die 2 stekkertjes.

* _ferry_ swapt nozzle
*Oja, goed voelen of stekkertje recht er op zit
*Ja, moet goed zijn
Printer weer aan: fan error
*Arrrgghhh 8)7

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:37
Afiso schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:57:
[...]

Hallo, ik heb een vraag. Stond ie niet op backorder toen je het bestelde?

Bij Backorder verzendatum staat er 26 december op de site van bambu :'(

Veel plezier alvast met je 3D printer.
Ja ik bestelde op 4-11 en backorder datum stond op 7-11. Echter na bestellen was de backorder datum verzet naar 24-11.

Maar gister morgen een mailtje gekregen dat er een verzend label is aangemaakt dus ik verwacht hem aankomende week te hebben.

Voor jou misschien een beetje hoop dat het voor de kerst er is.

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:35
Ik heb jullie advies even nodig :)

Ik wil extra een extra AMS2Pro en een HT kopen, alleen ik heb geen bureau-ruimte over. Dus ik zit te denken om aan de muur op te hangen. Voor wat ik kan zien is het een gipsplaat voorzetwandje voor een bakstenen muur (maar ik heb er nog niet achter kunnen kijken).

Nou heb ik deze beugels gevonden: https://makerworld.com/en...o-ams-ht#profileId-899319

Nou is PETG HF (voor de zoveelste keer) niet op voorraad bij BBL en ik heb de voorkeur wel bij dat merk te blijven. Dus ik zoek even naar goede alternatieven. Is PETG Translucent stevig genoeg? Kan ik beter gaan voor PETG-CF of wat zijn m'n beste opties?

En voor wie er verstand van heeft: gaat dit werken aan een (vermoedelijke) gipsplaat-muur?
Of uberhaupt tips? :D Alles beter dan m'n bureau volgooien met grote apparaten terwijl ik een lege muur heb.

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-01 14:12
Tranquility schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb er verder niks aan gedaan. Het vreemde is dat de vaas, die met hetzelfde filament is gemaakt, mat lijkt. Maar dat zal wel komen door de geribbelde structuur.

Ik heb de katten trouwens opnieuw geprint en deze keer in het zwart en geupscaled naar 23cm en heb in Bambu Studio "Fuzzy Skin" toegevoegd.
Erg mooi resultaat moet ik zeggen.

[Afbeelding]
Deze is echt wel tof.
Heb je toevallig de link naar de stl?

• Wachten...
Ik heb zaterdag mijn eerste Printer binnen gekregen (Bambu Lab A1 + AMS) en wat is dit leuk speelgoed zeg,
Het installeren ging verder echt prima. Had het overigens niet verwacht dat je toch nog best wat in elkaar moest zetten. Maar het was wel leuk om te doen.

Vragen na de eerste prints
Vraag 1 Ik heb nu mijn eerste prints gedaan en heb daarover nog wel wat vragen.
Bij de toplaag zie je erg de lijnen lopen van de print. Ik heb nog geen hoge dingen geprint, maar het zal dan bij de zijkanten ook wel aanwezig zijn denk ik. Wat zijn een paar goede tips om dit te reduceren? Ik had een video gezien waar werd gesproken over "Fuzzy skin" en over "Variable layer height". Is dit iets, of zouden jullie echt wat anders aanraden om een strakker print resultaat te krijgen?

Vraag 2 Als tweede zie ik een soort spinweb achtige draadjes hangen, Het is niet veel, maar ik kan me voorstellen dat je dat liever helemaal niet wil. Ik lees dan dingen over "Retraction" om dat te vergroten, zodat hij het filament wat verder naar binnen trekt bij het verplaatsen, anderen hebben het over de temperatuur wat verlagen. Wat denken jullie wat ik als eerste het beste kan proberen?

Vraag 3 Voordat de printer start, laat hij wat filament lopen en "poept" hij het overtollige uit. Er blijft echter na het "uitpoepen" nog wat uitlopen, terwijl hij dan gaat starten. Hij doet daarna nog wel een proefstrookje leggen aan de voorzijde, en maakt daarna de kop nog schoon over de borstels, maar maken jullie je dan nog druk als er na het "uitpoepen" nog wat aan blijft hangen?

Verder dik tevreden over de printer, echter moet ik dus naar wat basis tips instellingen gaan kijken om de prints nog strakker en mooier te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t31e4GUirEYqxQdf8k43ziSDpTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p75j9I0Tg0BXGWu5bk1d8iDt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGZag1W73pzfMSTMLise24LICqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAHcnHTCiFLHDuCt6xThAnyo.jpg?f=fotoalbum_large

• Cevel
  • Niet online
rhoolwerf schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:27:
Ik heb jullie advies even nodig :)

Ik wil extra een extra AMS2Pro en een HT kopen, alleen ik heb geen bureau-ruimte over. Dus ik zit te denken om aan de muur op te hangen. Voor wat ik kan zien is het een gipsplaat voorzetwandje voor een bakstenen muur (maar ik heb er nog niet achter kunnen kijken).

Nou heb ik deze beugels gevonden: https://makerworld.com/en...o-ams-ht#profileId-899319

Nou is PETG HF (voor de zoveelste keer) niet op voorraad bij BBL en ik heb de voorkeur wel bij dat merk te blijven. Dus ik zoek even naar goede alternatieven. Is PETG Translucent stevig genoeg? Kan ik beter gaan voor PETG-CF of wat zijn m'n beste opties?

En voor wie er verstand van heeft: gaat dit werken aan een (vermoedelijke) gipsplaat-muur?
Of uberhaupt tips? :D Alles beter dan m'n bureau volgooien met grote apparaten terwijl ik een lege muur heb.
Met BBL PETG geprint. Ander merk zou ook kunnen. Sunlu PETG heeft een glimmetje erin zitten. Zal niet echt opvallen denk ik.
Als je de hoogte in gaat dan de afstand van houder tot houder op 27.5 cm houden om te zorgen dat de AMS klep geheel open kan.
Ik had geen breedte, dus bij mij moesten ze de hoogte in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h396RKfuV7bS2mcvZJVBtauF4UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pksysGp3XGCvpUOcRqNuBuRD.jpg?f=fotoalbum_large

• Ferret
@Wachten... Voor een mooiere toplaag zou je Ironing kunnen aanzetten. Is de printer wel langer bezig maar dit geeft een veel gladdere afwerking.

Ik heb ook de A1 en maak me niet druk om dat hele poepgebeuren. Ben nu bezig met een print van ruim 18 uur en daar moet hij 516 keer van kleur wisselen.
Deze print: https://makerworld.com/en...commend#profileId-2152627

Nu ik het er toch over heb; moet je al die tijd Bambu Studio open laten staan gedurende zo'n lange print of kan ik gewoon m'n PC afsluiten? En als ik dan m'n PC weer aanzet en BS open, zie ik dan meteen de actuele status?

• rhoolwerf
Ferret schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:41:
Nu ik het er toch over heb; moet je al die tijd Bambu Studio open laten staan gedurende zo'n lange print of kan ik gewoon m'n PC afsluiten? En als ik dan m'n PC weer aanzet en BS open, zie ik dan meteen de actuele status?
Ik wacht altijd ff totdat de print succesvol geladen is op de printer (mijn wifi naar die kamer is niet altijd even stabiel), daarna gaat Studio gewoon uit. Ik lees online dat veel mensen de eerste laag afwachten i.v.m. hechting maar heb nog nooit issues gehad dus ik geloof 't wel :)

• Wachten...
@Ferret Dank voor je reactie, en ik zal er eens naar kijken. .

Wat ik me ook afvraag. (misschien niet het juiste topic), maar ik heb nu even wat third party filaments in gebruik. Maar doen jullie dan eerste alles handmatig helemaal goed zetten in bambu lab studio qua temperaturen etc? en/of is hier een handige website voor? Want soms staat het niet helemaal duidelijk op de verpakkingen van bijvoorbeeld Kingroon en Keleidi

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:30
@Wachten... Voor een mooiere toplaag zou je Ironing kunnen aanzetten. Is de printer wel langer bezig maar dit geeft een veel gladdere afwerking.

Ik heb ook de A1 en maak me niet druk om dat hele poepgebeuren. Ben nu bezig met een print van ruim 18 uur en daar moet hij 516 keer van kleur wisselen.
Deze print: https://makerworld.com/en...commend#profileId-2152627

pc kan uit, je kunt ook via de app op je telefoon kijken maar de status

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06
De gcode wordt naar de printer gestuurd en die print het vanaf het eigen geheugen. PC kan uit. Je kun op elk moment de PC weer aanzetten en dan zie je de voortgang weer in BambuStudio.

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-01 23:43
Yelti schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:38:
[...]

Deze is echt wel tof.
Als je op de link klikt kom je op de site van MakerWorld. Er staat naast de groene knop Open in Bambu Studio, een pulldown menu en daar kan je klikken op download Stl/CAD Files.

• Yelti
Het probleem is dat ik de link niet zie😀
j.f.otten schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:33:
[...]

Als je op de link klikt kom je op de site van MakerWorld. Er staat naast de groene knop Open in Bambu Studio, een pulldown menu en daar kan je klikken op download Stl/CAD Files.

• Zilverdael80
Wachten... schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:44:
[...]
Bij de toplaag zie je erg de lijnen lopen van de print. [...]

Vraag 2 Als tweede zie ik een soort spinweb achtige draadjes hangen, [...]

Vraag 3 Voordat de printer start, laat hij wat filament lopen en "poept" hij het overtollige uit. Er blijft echter na het "uitpoepen" nog wat uitlopen,[...]
Vraag 1: Ik zou zelf de print spiegelen en juist je bottom laag gebruiken als 'zichtbare' gedeelte met dit soort prints, is (mijn mening) veel mooier.
Optie 2 is om 'ironing' aan te zetten

Vraag 2: Dat heet stringing, meestal op te lossen door filament te drogen.
Om het weg te krijgen, even met een heatgun langs je print, of een vlammetje (oefenen, want je print smelt sneller dan je denkt)

Vraag 3: Door de warmte loopt er inderdaad nog wat filament uit, dat heet dan weer 'oozing'
Heb me daar nooit zorgen over gemaakt, heeft nog nooit problemen veroorzaakt.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:15
Yelti schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:38:
Deze is echt wel tof.
Hier de link van de katten.

• Wachten...
Zilverdael80 schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:42:
[...]

Vraag 1: Ik zou zelf de print spiegelen en juist je bottom laag gebruiken als 'zichtbare' gedeelte met dit soort prints, is (mijn mening) veel mooier.
Optie 2 is om 'ironing' aan te zetten

Vraag 2: Dat heet stringing, meestal op te lossen door filament te drogen.
Om het weg te krijgen, even met een heatgun langs je print, of een vlammetje (oefenen, want je print smelt sneller dan je denkt)

Vraag 3: Door de warmte loopt er inderdaad nog wat filament uit, dat heet dan weer 'oozing'
Heb me daar nooit zorgen over gemaakt, heeft nog nooit problemen veroorzaakt.
Dank voor je reactie en tips. @Ferret had het ook al over ironing, dus ik ga even kijken wat dat is. Dit beïnvloed denk ik wel de snelheid?

Maar zijn jullie ook bekend met de andere settings die ik ergens had gevonden, of nooit iets mee gedaan?

• Artbij
Net een p2s combo besteld. Hopelijk geleverd voor 5 december.... Zie dat veel filament uitverkocht is op spool bij bambulab. Is dat een vereiste? Om die RFID chip te gebruiken? Of kan ik als beginner ook gewoon filament bij bijvoorbeeld sunlu halen?

Met gestrekt been.

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:53
Artbij schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:31:
Net een p2s combo besteld. Hopelijk geleverd voor 5 december.... Zie dat veel filament uitverkocht is op spool bij bambulab. Is dat een vereiste? Om die RFID chip te gebruiken? Of kan ik als beginner ook gewoon filament bij bijvoorbeeld sunlu halen?
Je kunt ook filament zonder spoel kopen. Je hebt wel een spoel nodig om het filament te printen. Als je geen lege spoel hebt kun je er een printen. Genoeg modellen te vinden; kies bij voorkeur wel een stevig model.

Filamenten van goedkope merken zoals Sunlu of eSUN werken ook prima; in ieder geval bij PLA en PETG merk ik geen kwaliteitsverschil met Bambu filament.

• rhoolwerf
Cevel schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:50:
[...]

Met BBL PETG geprint. Ander merk zou ook kunnen. Sunlu PETG heeft een glimmetje erin zitten. Zal niet echt opvallen denk ik.
Als je de hoogte in gaat dan de afstand van houder tot houder op 27.5 cm houden om te zorgen dat de AMS klep geheel open kan.
Ik had geen breedte, dus bij mij moesten ze de hoogte in.

[Afbeelding]
Ah cool, ben dus niet de enige naar deze setup kijkt :)

• Zsub
Wachten... schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:41:
[...]

Dank voor je reactie en tips. @Ferret had het ook al over ironing, dus ik ga even kijken wat dat is. Dit beïnvloed denk ik wel de snelheid?

Maar zijn jullie ook bekend met de andere settings die ik ergens had gevonden, of nooit iets mee gedaan?
Die andere settings gebruik je voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld: https://wiki.bambulab.com...udio/parameter/fuzzy-skin

Verder heb ik alleen de ingebouwde flow calibration gebruikt. Niks geen retraction tuning of wat dan ook. Aanzetten en gaan met die banaan.

• Ferret
Net een p2s combo besteld. Hopelijk geleverd voor 5 december....
Ik ben bang dat je te optimistisch bent over de leverdatum...

• DeGroteMuis
RFID is alleen Bambu en dat is wel gemakkelijk, want je gooit je rol in de AMS en je bent in principe klaar. Da's wel een voordeel. En met de huidige bulkprijzen ook qua prijs best vriendelijk. Refills kan nog een optie zijn, voor wat er niet als complete spoel beschikbaar is, zo lang het rollen zijn die je niet meteen wil gebruiken. Want refill zonder spoel kan niet, dus je moet eerst een lege spoel hebben.

Maar een ander merk kan zeker, ook als beginner. Je kan in Handy en Studio ook prima zelf aangeven welk filament erin zit. Je zal niet voor alle merken een profiel vinden in Handy of Studio, maar je komt best een eind met een soortgelijk profiel, zo lang je niet bijvoorbeeld en standaard PLA profiel voor PLA-CF gebruikt of zo..

• DeGroteMuis
Wachten... schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:44:
Ik heb zaterdag mijn eerste Printer binnen gekregen (Bambu Lab A1 + AMS) en wat is dit leuk speelgoed zeg,
Het installeren ging verder echt prima. Had het overigens niet verwacht dat je toch nog best wat in elkaar moest zetten. Maar het was wel leuk om te doen.

Vragen na de eerste prints
Bij de toplaag zie je erg de lijnen lopen van de print. Ik heb nog geen hoge dingen geprint, maar het zal dan bij de zijkanten ook wel aanwezig zijn denk ik. Wat zijn een paar goede tips om dit te reduceren? Ik had een video gezien waar werd gesproken over "Fuzzy skin" en over "Variable layer height". Is dit iets, of zouden jullie echt wat anders aanraden om een strakker print resultaat te krijgen?

Vraag 2 Als tweede zie ik een soort spinweb achtige draadjes hangen, Het is niet veel, maar ik kan me voorstellen dat je dat liever helemaal niet wil. Ik lees dan dingen over "Retraction" om dat te vergroten, zodat hij het filament wat verder naar binnen trekt bij het verplaatsen, anderen hebben het over de temperatuur wat verlagen. Wat denken jullie wat ik als eerste het beste kan proberen?

Vraag 3 Voordat de printer start, laat hij wat filament lopen en "poept" hij het overtollige uit. Er blijft echter na het "uitpoepen" nog wat uitlopen, terwijl hij dan gaat starten. Hij doet daarna nog wel een proefstrookje leggen aan de voorzijde, en maakt daarna de kop nog schoon over de borstels, maar maken jullie je dan nog druk als er na het "uitpoepen" nog wat aan blijft hangen?

Verder dik tevreden over de printer, echter moet ik dus naar wat basis tips instellingen gaan kijken om de prints nog strakker en mooier te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1. Bedoel je die paar duidelijkere lijnen? Nee, dit vertaalt zich niet direct tot even overdreven layer lines verticaal. Zo te zien een silk PLA? Dan geeft ironing een minder mooi effect vind ik, bij normaal PLA kan je ironing aanzetten. Verder hielp deze setting op de P1S ook in dit soort gevallen: https://www.reddit.com/r/...requently_asked_and_seen/

Fuzzy skin is geen oplossing, maar kan het maskeren. Dat maakt je oppervlak wat ruwer. En variable layer height maakt je laaghoogte minder hoog wanneer het nodig is, maar gewoon hoog wanneer het kan, waardoor je niet je hele print op minimale laaghoogte hoeft te doen voor betere details. Doet niets op platte oppervlakten zoals de top layer van je print, maar wel op afgeschuinde of afgeronde delen, waar je bij een hogere laaghoogte overdreven gezegd een trappetje zou krijgen.

2. Retraction tuning kan helpen, zijn testprintjes voor. Maar meestal komt het door wat vochtiger filament, dan krijg je dit ook. PETG zonder drogen doet dit eerder dan PLA, maar ook bij Silk PLA heb ik dit al vaker gehad als ik te ongeduldig was om te drogen. Je print is niet meteen verloren als het eens voorkomt, even een haardroger op standje hoog haalt al een hoop weg als het PLA is. Een verfbrander haalt het ook op andere plastics prima weg, maar goed oppassen dat je de boel niet smelt.

3. Nee, alleen als de poop zelf op de buildplate komt, wat heel af en toe gebeurt. Of als er echt een klont aan de nozzle vormt. Een mini stukje filament van meestal nog geen mm vind ik niet zo spannend.

• Yelti
Enorm bedankt.

• Artbij
Ferret schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:28:
[...]

Ik ben bang dat je te optimistisch bent over de leverdatum...
27 november is de geplande datum.

Met gestrekt been.

• Ferret
Artbij schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:57:
[...]

27 november is de geplande datum.
Oh? Ik heb de mijne op 15 november besteld en ik zie dat de levertijd op 26 december staat als ik mijn bestelling bekijk.

• Zilverdael80
Ferret schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:23:
[...]

Oh? Ik heb de mijne op 15 november besteld en ik zie dat de levertijd op 26 december staat als ik mijn bestelling bekijk.
P2S Combo is nu 26/12
P2S bare is nu 01/12

Zou dus kunnen dat niet de combo is besteld?
[edit] zie dat er gesproken wordt over combo die is besteld ... Vreemd verhaal idd

[ Voor 10% gewijzigd door Zilverdael80 op 17-11-2025 11:23 ]

Mag ik een party-pooper zijn? :+
Naar mijn idee heeft niemand wat aan die berichten dat je spulletjes besteld zijn en dat ze op die en die datum geleverd worden. Het gaat er niet sneller door en bij de ene is het nu eenmaal eerder dan de andere omdat magic. Wel leuk om je setup te laten zien als ie er is en misschien je eerste print benchy.

• DeGroteMuis
Klopt het dat de droogkorrels die bij de AMS2 geleverd worden niet indicatief zijn ondanks de oranje korrels tussendoor? Het doet nogal weinig lijkt 't. En ja, het plastic eromheen heb ik eraf gehaald :+ In de AMS was de RH maar 3% lager dan erbuiten en na de droogstand ging hij in 2 dagen weer van 22%RH naar 43% RH zonder dat de klep open is geweest. Dat vind ik best veel. Oké, in de AMS1 zit ook wel zeker 2 keer zoveel silicagel in geprinte containers, maar die blijft rond de 15-16% hangen na een opfris droogbeurtje de afgelopen week.
mphilipp schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:24:
Mag ik een party-pooper zijn? :+
Naar mijn idee heeft niemand wat aan die berichten dat je spulletjes besteld zijn en dat ze op die en die datum geleverd worden. Het gaat er niet sneller door en bij de ene is het nu eenmaal eerder dan de andere omdat magic. Wel leuk om je setup te laten zien als ie er is en misschien je eerste print benchy.
Helemaal gemist dat de Benchy weer vrij aangepast mocht worden, weer genoeg variatie mogelijk zie ik. En wie helemaal geen zin heeft in een Benchy, kijk eens naar andere simpele printjes, bijvoorbeeld deze voor gezellige herfstsferen: https://makerworld.com/en/models/656865-articulated-pumpkin :+

• Phyc
  • Laatst online: 13:32
Zijn er al mensen die vol verwachting klaarzitten voor morgen? Ik ben erg benieuwd, en als de recensies goed zijn, ga ik ‘m morgen ook gelijk bestellen. Verwacht mogelijk wel wat langetermijn betrouwbaarheidsproblemen gezien de inductie-heating, de wireless comms in de nozzles, etc, maar da’s zorg voor later :+
Pagina: 1 ... 122 ... 132 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.