• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Daan_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:46:
Kan helaas niet vinden wat de juiste manier is om derde AMS aan te sluiten op P2S. Bambu website vindt ik helaas niet de wat ik zoek.

Wil naast 2X AMS 2 nog een AMS HT aansluiten (deze is nog onderweg). Mijn idee was om een PTEE 4 in 1 adapter voor het buffer aan te sluiten op de eerste tube poort. En daar de 2x AMS 2 op aan te sluiten en op de tweede tube poort de AMS HT. Iemand die mij juiste richting op kan sturen hoe deze aan te sluiten ;-)
[Afbeelding]
In de FAQ staat het een en ander uitgelegd:
https://wiki.bambulab.com/en/p2s/manual/p2s-faq

Alles op 1 van de 2 6-pin daisy chainen
en met een 4:1 PTFE coupler meerdere AMSen aansluiten op 1 slot.

Het boeit niet welke ingang van de buffer je gebruikt, zit verder geen electronica in.
maar met 2+ ingangen moet je gaan splitsen
Dus https://eu.store.bambulab...ozyz5DpS3s_Zeot5NG6Xss3yE

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dank zat in de manual te kijken. Zoals de afbeelding op de wiki, is ook de manier hoe ik het in gedachten had. Thanks voor de link. Adapter lag al klaar en zit er nu op. Nu alleen wachten tot de HT binnen is ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 05-11-2025 09:40 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:45

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Ik ben zelf van plan een 2de AMS (2 pro) aan te schaffen. Ik heb nu een AMS 1 op mijn X1C buffer aangesloten. Ik heb dus een AMS Hub nodig.
Ik kan een AMS 2 Pro upgrade kit hub versie erbij kopen voor 102 euro. Maar als ik een losse AMS hub bestel voor 55 euro en een adapter bij de AMS 2 pro erbij klik voor 25,60. Dan ben ik toch goedkoper uit dan de upgrade kit? Ik krijg dan zelfs meer spullen toch? Of zie ik iets over het hoofd?

AMS 2 Pro Upgrade Kit in bundel met AMS 2 pro €82,36
https://eu.store.bambulab...ade-kit?id=54202836123996

Bambu Lab AMS Hub €54,99
https://eu.store.bambulab.com/products/ams-hub

AMS 2 Pro Switching Adapter in bundel met AMS 2 pro €25,59
https://eu.store.bambulab...s-2-pro-switching-adapter

• Zilverdael80
  • Nu online
SpeedfreakR schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:56:
Ik ben zelf van plan een 2de AMS (2 pro) aan te schaffen. Ik heb nu een AMS 1 op mijn X1C buffer aangesloten. Ik heb dus een AMS Hub nodig.
Ik kan een AMS 2 Pro upgrade kit hub versie erbij kopen voor 102 euro. Maar als ik een losse AMS hub bestel voor 55 euro en een adapter bij de AMS 2 pro erbij klik voor 25,60. Dan ben ik toch goedkoper uit dan de upgrade kit? Ik krijg dan zelfs meer spullen toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Bambu Lab AMS Hub €54,99

Sterker nog, waarom de hub aanschaffen als de 4:1 PTFE coupler even goed werkt?
https://eu.store.bambulab...ozyz5DpS3s_Zeot5NG6Xss3yE

Heeft je huidige AMS 4 of 6 pin aansluiting om te daisy chainen? Anders zou je een andere kabel moeten aanschaffen wellicht? Dat weet ik niet.
Bij de AMS2 zit de 6 pin kabel, bij die hub upgrade zit een 4 pin ... Waarom?

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:45

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Zilverdael80 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:06:
[...]

Sterker nog, waarom de hub aanschaffen als de 4:1 PTFE coupler even goed werkt?
https://eu.store.bambulab...ozyz5DpS3s_Zeot5NG6Xss3yE

Heeft je huidige AMS 4 of 6 pin aansluiting om te daisy chainen? Anders zou je een andere kabel moeten aanschaffen wellicht? Dat weet ik niet.
Bij de AMS2 zit de 6 pin kabel, bij die hub upgrade zit een 4 pin ... Waarom?
Hmm.. die heb ik zelfs al, maar zit nu na de buffer. Dan moet ik hem er voor zetten denk ik. Goeie tip!
Huidige ams heeft een 6Pin kabel dus hoef niet nog een extra 6pin te hebben.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:29
SpeedfreakR schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:56:

Bambu Lab AMS Hub €54,99

Wel een tip: als je de adapter direct erbij bestelt, check of die ook echt erbij zit in het mandje bij het afrekenen. Bij ons was die er weer uit en dat hebben we zelf ook even gemist en support meldt dat ze niets kunnen betekenen omdat het 'niet meteen meebesteld' is, ook al gaven we het dezelfde dag nog aan.Geen ramp, toch nog wel iets te bestellen en nog de BF code, maar toch zonde van die 20% korting op die adapter.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:52
Mijn X1C staat in de kelder, waar het behoorlijk vochtig kan zijn. Daarom een Sunlu AMS heater besteld. Misschien wat overbodig, aangezien ik bijna alleen PLA print, maar kan nooit kwaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehLA9jDsrlTcOeccgd5bXBzjDMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8B7Zday2ozl1I2cI8OYAIpc3.jpg?f=fotoalbum_large

• DeGroteMuis
L.N. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:30:
Mijn X1C staat in de kelder, waar het behoorlijk vochtig kan zijn. Daarom een Sunlu AMS heater besteld. Misschien wat overbodig, aangezien ik bijna alleen PLA print, maar kan nooit kwaad.

[Afbeelding]
Bij sommige rollen PLA helpt drogen wel echt, dus ook PLA gaat hier meestal wel een paar uurtjes in de droger. Wel benieuwd hoe de luchtvochtigheid in deze droger/AMS blijft zo zonder drypods?

Bij mij blijft het een paar maanden tussen de 10 en 25 hangen in de AMS met 3 drypods vol korrels, dan is het tijd om de korrels weer even op te frissen, in een ruimte die gemiddeld rond de 60% RH hangt. Als ik kijk hoe mijn Elegoo droger al een ASA print spoelmandje voor de korrels toch wat weet te vervormen en deze Sunlu nog wat warmer schijnt te blazen, zou ik toch wat vrezen voor drypods die zodanig vervormen dat de korrels eruit vallen. .

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 16:19
L.N. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:30:

[Afbeelding]
Hou er rekening mee dat PLA op relatief lage temperatuur al zacht wordt.
Drogen tijdens het printen (zeker op 50 graden) gaat ervoor zorgen dat er zacht PLA door de AMS gears moet.
De kans op vastlopen wordt hiermee vergroot en het kan zo maar zijn dat je sneller onderdelen moet gaan vervangen.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 23:02

OMX2000

By any means necessary...

Grrr... De AMS 2 Pro Upgrade Kit 1 with Filament Buffer is nice meer op voorraad. Ik hoef maar 1 AMS aan te sluiten. Beetje suf dat ze dit niet op voorraad hebben.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
zijn hier mensen die ervaring hebben met zowel een standalone diodelaser/penplotter als in de H2D? Ik zie dat de upgrade van mn H2D 540 euro kost, wat best wat geld je voor een kleine 10w laser.

Zou je het nog een keer doen of in een los apparaat?

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 07:58
Iemand een idee hoe lang het duurt voor je de printer ongeveer binnen hebt? 31ste besteld maar staat nog op voorbereiden. Alles wat erbij besteld is is wel binnen.

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 20:09
stomley schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:00:
Iemand een idee hoe lang het duurt voor je de printer ongeveer binnen hebt? 31ste besteld maar staat nog op voorbereiden. Alles wat erbij besteld is is wel binnen.
Volgens mij zijn bijna alle modellen op nalevering door de acties die er nu lopen.

• stomley
ralphkeb schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:58:
[...]

Volgens mij zijn bijna alle modellen op nalevering door de acties die er nu lopen.
Ja toen ik hem bestelde stond die op uitlevering 31 oktober, maar dat hebben ze denk niet gehaald xD

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
Vandaag weer eens een printje gedaan op de P1S, jemig wat maakt dat ding dan een herrie vergeleken met de H2D...
Misschien die toch maar eens wegdoen, ik ben zo gewend geraakt aan de stilte van de H2D.

Is de P2S stiller dan de P1S?
En weet iemand of de oude filamentbuffer op de P2S past? Daar heb ik er 3 van liggen namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 05-11-2025 22:13 ]

• DeGroteMuis
rinkel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:12:
Vandaag weer eens een printje gedaan op de P1S, jemig wat maakt dat ding dan een herrie vergeleken met de H2D...
Misschien die toch maar eens wegdoen, ik ben zo gewend geraakt aan de stilte van de H2D.

Is de P2S stiller dan de P1S?
En weet iemand of de oude filamentbuffer op de P2S past? Daar heb ik er 3 van liggen namelijk.
Online gezien dat de P2S vergelijkbaar is met de H2S qua geluid.

Hoe bevalt de H2D verder? Hier op dit moment nog wat twijfel over de nieuwe, ik loop toch wel wat vaker tegen de grenzen van het printoppervlak aan op de P1S, dus dan lijkt H2S de beste keuze (want single nozzle kan hele buildplate pakken waar de H2D dan altijd beide nozzles moet gebruiken wil je de volledige breedte kunnen gebruiken), maar mijn vriendin wil wel wat meer met kleuren kunnen doen zonder meer poop dan print en dan is een H2D of wachten op de H2C weer handiger. Keuzes, keuzes...

• stomley
stomley schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:46:
[...]

Ja toen ik hem bestelde stond die op uitlevering 31 oktober, maar dat hebben ze denk niet gehaald xD
Ze kijken hier gewoon mee joh :O

Je pakket is in bezorging en wordt bezorgd:
Vandaag, 06-11-2025

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 21:46
Hier ook de knoop doorgehakt en een p2s combo besteld. Tijdens bestelling stond er nog verwachte verzenddatum is 7-11-2025 en na bestellen was het 24-11-2025.

Ik zal nog even geduld moeten hebben blijkbaar.

• DeGroteMuis
hebikniet schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:43:
Hier ook de knoop doorgehakt en een p2s combo besteld. Tijdens bestelling stond er nog verwachte verzenddatum is 7-11-2025 en na bestellen was het 24-11-2025.

Kan meevallen, vorig jaar gaven ze voor de P1S combo die hier staat ook rond de 3 weken aan na bestellen, die was er binnen een paar dagen. Meebesteld filament duurde langer :+

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Had AMS HT, build plate, nozzle in bestelling staan. Gister avond laat stond deze op nog niet verstuurd. Vanochtend ding dong DPD bezorger ;-)

Printer is nog wel paar uur bezig met een print. Kon het niet laten om toch aan te sluiten. Kabel uit de AMS 2 gehaald die niet in gebruik is. En in de HT gestopt en kabel tussen beide AMS 2 gedaan. En alles werd gelijk herkend. inde printer en in Bambu Studio.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hebikniet schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:43:

ik zit ook te kijken naar de combo, maar bij mij staat echt rond 08 december 2025 als leverdatum :( dus ik wacht nog wel even met bestellen, ik ben echt iemand van ik wil het nu en niet over een maand pas hebben...

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

• L.N.
Gisteren ging de laatste print voor de installatie van de Sunlu AMS Heater al niet helemaal goed en nu al helemaal niet. Beiden prints zijn met Bambu PLA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pEzF7_wpks1S-bxrx8s64fLCCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgPTb78eahftEAB7oaGYMiIT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/150i-dn5NE7TXza-LYR88HKIsI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/it3LSM2HWDYjRSMVQEhcmb6z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJCm5a4nI7DglRLMZHYzWO27mCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctQvqZiqchegvOc6UZyIh1xh.jpg?f=fotoalbum_large

De doorvoer van het filament lijkt niet goed te gaan. De nozzle zat verstopt en deze heb ik geprobeerd schoon te maken. Maar het probleem blijft. Waar moet ik dan zoeken? Toch de nozzle of heb ik met het installeren van de AMS heater ergens een slang afgeknepen of iets anders dat de doorvoer tegenhoudt?
L.N. schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:10:
Gisteren ging de laatste print voor de installatie van de Sunlu AMS Heater al niet helemaal goed en nu al helemaal niet. Beiden prints zijn met Bambu PLA.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De doorvoer van het filament lijkt niet goed te gaan. De nozzle zat verstopt en deze heb ik geprobeerd schoon te maken. Maar het probleem blijft. Waar moet ik dan zoeken? Toch de nozzle of heb ik met het installeren van de AMS heater ergens een slang afgeknepen of iets anders dat de doorvoer tegenhoudt?
Mss een beetje extreem, maar je kan proberen een print te doen met PETG. Wellicht dat de hogere temperatuur in de nozzle de boel schoon maakt.

• OMX2000

OMX2000

OMX2000 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:44:
Grrr... De AMS 2 Pro Upgrade Kit 1 with Filament Buffer is nice meer op voorraad. Ik hoef maar 1 AMS aan te sluiten. Beetje suf dat ze dit niet op voorraad hebben.
Nou vandaag was de kit weer op voorraad. Inmiddels besteld. Komt denk ik in 3 delen. Verzendbevestiging gekregen van een zwik filament, ptge buisjes en de ams 2 pro met buffer. Van alles een bevestiging behalve de…drum roll…de AMS 2 Pro zelf. Nou ja we zien het wel verschijnen.

Ik had contact opgenomen met support en die gaven gisteren aan dat het nog 4 dagen zou duren voor hij op voorraad zou zijn. Nou niet dus;)

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05
OMX2000 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:37:
[...]

Nou vandaag was de kit weer op voorraad. Inmiddels besteld. Komt denk ik in 3 delen. Verzendbevestiging gekregen van een zwik filament, ptge buisjes en de ams 2 pro met buffer. Van alles een bevestiging behalve de…drum roll…de AMS 2 Pro zelf. Nou ja we zien het wel verschijnen.

Ik had contact opgenomen met support en die gaven gisteren aan dat het nog 4 dagen zou duren voor hij op voorraad zou zijn. Nou niet dus;)
Mijn combo met accessoires werd ook in 3 pakketten verstuurd. Ze zijn creatief met hun verzendingen!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:36

_Eend_

🌻🇺🇦

:(

Ik had wat filament en een cool plate besteld die zouden vandaag aankomen. Maar DHL is net langs geweest schijnbaar (ik heb geen busje gezien...) en die heeft mijn adres niet kunnen vinden.

Mijn huisnummer staat met koeienletters op mijn voordeur, die heel goed zichtbaar is vanaf de openbare weg.

We schieten maar weer een ticket in bij Bambu.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 20:38
Dat is strijk en zet bij DHL, met name als het donker is (of ze graag naar huis willen) . Het standaard excuus is dan :"we hebben elkaar gemist" met de insinuatie dat je niet thuis was. Geen busje in de buurt geweest.....
Eèn maal hebben ze het toen rechtstreeks terug gestuurd naar Italië, en bij DHL hoef je niet te reclameren, want jij bent niet hun opdracht gever!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:23
_Eend_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:14:
:(

Ik had wat filament en een cool plate besteld die zouden vandaag aankomen. Maar DHL is net langs geweest schijnbaar (ik heb geen busje gezien...) en die heeft mijn adres niet kunnen vinden.

Mijn huisnummer staat met koeienletters op mijn voordeur, die heel goed zichtbaar is vanaf de openbare weg.

We schieten maar weer een ticket in bij Bambu.
Let goed op wat Bambu doet. Ik had 1 bestelling geplaatst met een P2s en filament. Werd gesplitst in 2 paketten waarvan op 1 geen huisnummer was gezet. Zelf vooraf DPD gebeld en gelukkig deed ik dat want ze wilde het gaan terugsturen naar de verzender 8)7

Overigens: de mijne kwam dus vandaag binnen. Binnen het uur print hij mijn object schrapertje. absurd hoe makkelijk dit allemaal werkt tot nu toe.

Ik ben echt verbijsterd dat dit kan, ik voel me echt oud als ik hier zo gelukkig van kan worden O+

[ Voor 18% gewijzigd door bakkie1985 op 06-11-2025 20:07 ]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:57
Verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door wowly op 06-11-2025 19:12 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-01 07:21
Naalroc schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:44:
Dat is strijk en zet bij DHL, met name als het donker is (of ze graag naar huis willen) . Het standaard excuus is dan :"we hebben elkaar gemist" met de insinuatie dat je niet thuis was. Geen busje in de buurt geweest.....
Eèn maal hebben ze het toen rechtstreeks terug gestuurd naar Italië, en bij DHL hoef je niet te reclameren, want jij bent niet hun opdracht gever!
Kwaliteit van een koeriersbedrijf is erg regio afhankelijk. Zelf heb ik vanmorgen een verzoek ingediend bij BL om de klant te laten kiezen tussen koeriersbedrijf voor een kleine meerprijs. In mijn geval zou ik dolgraag van DPD af willen en via DHL mijn spulletjes laten bezorgen. Ik krijg pas een uur voordat DPD voor de deur staat een tijdsvak van bezorging door en in de nacht daarvoor pas een bevestiging van de dag. Daar kan ik niet op anticiperen natuurlijk. Ook wordt het pakket zo in de stromende regen voor de garage deur neergezet en wordt er niet eens op de bel gedrukt terwijl er wel iemand thuis is..
Ben zelfs zo klaar met DPD dat ik wel bereid ben een andere fabrikant te proberen voor mijn fillament als ik BL plastic alleen via DPD kan krijgen.

Maar goed dit is wellicht wat off-topic. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:02
Ik heb jaren geleden veel geprint met de Ultimaker Original bij mijn ouders thuis. Toen heel lang niets met de hobby gedaan en sinds kort een Prusa i3 MK3S met wat kuren doorgeschoven gekregen. Die heb ik weer aan de praat gekregen, en dat viel meteen weer ontzettend in de smaak. Maar ik liep toch ook meteen tegen de limitaties van die printer aan. Het printvolume, gebrek aan behuizing en de (relatief) grote voetprint van die printer.

Long story short. Ik heb een Bambu P2S in de bestelling staan. Duurt nog even, levering vanaf 1 december, maar tot die tijd kan ik dus nog lekker met de Prusa aan de slag :)

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:36

_Eend_

🌻🇺🇦

bakkie1985 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:55:
[...]

Let goed op wat Bambu doet. Ik had 1 bestelling geplaatst met een P2s en filament. Werd gesplitst in 2 paketten waarvan op 1 geen huisnummer was gezet. Zelf vooraf DPD gebeld en gelukkig deed ik dat want ze wilde het gaan terugsturen naar de verzender 8)7

Overigens: de mijne kwam dus vandaag binnen. Binnen het uur print hij mijn object schrapertje. absurd hoe makkelijk dit allemaal werkt tot nu toe.

Ik ben echt verbijsterd dat dit kan, ik voel me echt oud als ik hier zo gelukkig van kan worden O+
Oh dan ben je niet oud hoor. Mijn neefje was en is nog steeds dolenthousiast als ie zijn A1 Mini gebruikt. En als ik wat leuks print wordt ik ook nog steeds blij.

Dat mijn oude Ender 3 bovenop de printkast staat werkt ook wel als een Reminder hoe goed zo'n bambu is

• Zilverdael80
  • Nu online
Wellicht handig voor lezers in de toekomst,
Vannacht een print op de P2S met 2x AMS aangesloten geprint, beide AMS prima aanstuurbaar vanuit de printer zelf.
In slot 1 AMS A (1e generatie) met PTFE en 6-pin AMS kabel
In slot 2 AMS B (2 pro) met PTFE en 6-pin AMS kabel
Niks hoeven chainen, gewoon beide direct op de printer zonder gedoe aan kunnen sluiten.
(wiki geeft aan dat dit niet zou kunnen)

• stomley
Als jullie een bestaande stl willen aanpassen, waar doe je dat dan in?

• Zilverdael80
  • Nu online
stomley schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:11:
Ligt er aan wat ik wil aanpassen.
Meestal Tinkercad of Fusion 360

• AtlAntA
De paar keer dat ik dat heb gedaan was in tinkercad. Ik heb ook onshape geprobeerd maar de stijle learning curve zorgde ervoor dat ik weer bij tinkercad uitkwam.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:46
AtlAntA schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:12:
[...]

Kwaliteit van een koeriersbedrijf is erg regio afhankelijk. Zelf heb ik vanmorgen een verzoek ingediend bij BL om de klant te laten kiezen tussen koeriersbedrijf voor een kleine meerprijs. In mijn geval zou ik dolgraag van DPD af willen en via DHL mijn spulletjes laten bezorgen. Ik krijg pas een uur voordat DPD voor de deur staat een tijdsvak van bezorging door en in de nacht daarvoor pas een bevestiging van de dag. Daar kan ik niet op anticiperen natuurlijk. Ook wordt het pakket zo in de stromende regen voor de garage deur neergezet en wordt er niet eens op de bel gedrukt terwijl er wel iemand thuis is..
Ben zelfs zo klaar met DPD dat ik wel bereid ben een andere fabrikant te proberen voor mijn fillament als ik BL plastic alleen via DPD kan krijgen.

Maar goed dit is wellicht wat off-topic. :)
Mijn ervaring was altijd prima met DPD, maar de laatste zendingen van Bambu gaan ook niet lekker. Maandag zou ik een zending filament ontvangen, pas s`avonds laat zonder melding hoe en waarom gewijzigd naar ....... "beschikbaar op depot" . Dinsdag de melding dat het zou komen, en paar stops voor mijn adres, gewijzigd naar, "Kan niet afleveren". Ik zag hem hier een paar straten achter mij op de kaart via live tracking, lichtelijk gefrustreerd. Heb het helemaal niet direct nodig, dus de frustratie is puur om de slechte communicatie. Woensdag lukte de levering wel, en even gevraagd hoe het zit. Als de chauffeur, niet binnen het tijdsbestek kan leveren, in mijn geval 14:58-15:58 moet hij door, want de volgende op de lijst moet wel op tijd bezorgd worden. Dan mag hij niet meer leveren, ook al is hij 2 straten verder. Eerlijk gezegd, mag Bambu ook wel wat aan het inpakken doen, totaal niet strak ingepakt, dus alles vliegt door zo`n doos heen, en dat wordt er met veel bezorgers niet beter op, helaas.

• rinkel
Het liefst heb je natuurlijk een STEP, maar als je alleen een STL hebt kun je 2 dingen doen
De STL aanpassen een programma als Tinkercad of 3Dbuilder.
STL omzetten naar STEP, dit gaat niet altijd goed en vooral ronde voorwerpen worden niet altijd even mooi, en soms lukt het ook gewoon niet. Maar als het lukt heb je wat meer mogelijkheden.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 07-11-2025 11:05 ]

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 10:39
Blender

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Elwood Blues

87167191

Ik stond op het punt om een A1 Combo te bestellen, maar kwam er toen achter dat je voor normale bediening van die printer de schimmige Network Plugin moet installeren. Die in tegenstelling tot Bambu Studio zelf niet open source maar closed source is. In mijn beleving is het technisch gezien totaal niet nodig om daar een losse closed source plugin voor te moeten gebruiken, dus daar krijg ik een heel vervelend onderbuikgevoel bij. Kortom: hele bestelling is voorlopig van de baan :(

Hoe gaan jullie om met die plugin? Is er een (gebruiksvriendelijke) manier om eromheen te werken? Bambu Labs zelf is er niet heel duidelijk over (goh) en online vind ik alleen geruchten en meningen over de veiligheid van die plugin.

• DeGroteMuis
Elwood Blues schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:28:
Ik stond op het punt om een A1 Combo te bestellen, maar kwam er toen achter dat je voor normale bediening van die printer de schimmige Network Plugin moet installeren. Die in tegenstelling tot Bambu Studio zelf niet open source maar closed source is. In mijn beleving is het technisch gezien totaal niet nodig om daar een losse closed source plugin voor te moeten gebruiken, dus daar krijg ik een heel vervelend onderbuikgevoel bij. Kortom: hele bestelling is voorlopig van de baan :(

Hoe gaan jullie om met die plugin? Is er een (gebruiksvriendelijke) manier om eromheen te werken? Bambu Labs zelf is er niet heel duidelijk over (goh) en online vind ik alleen geruchten en meningen over de veiligheid van die plugin.
Wat vind je normale bediening? Als je Bambu Studio of Handy gebruikt heb je voor zover ik weet geen aparte plugin nodig?

• stomley
Toevallig een Blender cursus voor beginners die je kan aanraden? :D

• DeGroteMuis
AtlAntA schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:
[...]

De paar keer dat ik dat heb gedaan was in tinkercad. Ik heb ook onshape geprobeerd maar de stijle learning curve zorgde ervoor dat ik weer bij tinkercad uitkwam.
Kan je tegenwoordig STLs bewerken in Onshape dan? Ik dacht alleen importeren? Iets toevoegen aan een STL kan dan wel met wat gestunt, maar echt de STL zelf aanpassen?

Ik houd inderdaad Tinkercad hiervoor aan. Dat werkt nog aardig simpel, al heeft Tinkercad zeker beperkingen (je wordt niet gelukkig als blijkt dat een bepaalde vorm waar veel aan vast hangt net 1 of 2 mm kleiner moet bijvoorbeeld).

• Elwood Blues
  • Laatst online: 31-12-2025

Elwood Blues

87167191

DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:31:
[...]

Wat vind je normale bediening? Als je Bambu Studio of Handy gebruikt heb je voor zover ik weet geen aparte plugin nodig?
Sorry, normale bediening vind ik een printje voorbereiden in de slicer en via lokaal netwerk naar de printer sturen. SD-kaartjes vind ik teveel gedoe.

Ik heb nu een antieke Ender 3 Pro staan die met Octoprint (bijna) precies doet wat ik wil qua workflow. Slicen op de laptop, via Octoprint de print starten en monitoren. Op mijn telefoon kan ik de voortgang zien en desnoods ook printjes starten. Bij Bambu Labs hoopte ik daar ook op (beter nog: slicen en starten/monitoren via de slicer) maar daar moet ik dus die schimmige plugin voor installeren, lijkt het. Ook als je Orca Slicer gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door Elwood Blues op 07-11-2025 12:11 ]

• AtlAntA
DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:37:
[...]

Kan je tegenwoordig STLs bewerken in Onshape dan? Ik dacht alleen importeren? Iets toevoegen aan een STL kan dan wel met wat gestunt, maar echt de STL zelf aanpassen?

Ik houd inderdaad Tinkercad hiervoor aan. Dat werkt nog aardig simpel, al heeft Tinkercad zeker beperkingen (je wordt niet gelukkig als blijkt dat een bepaalde vorm waar veel aan vast hangt net 1 of 2 mm kleiner moet bijvoorbeeld).
Daar vraag je me wat. Durf ik niet te zeggen. Ik weet dat ik iets heb geïmporteerd en toen ik wat wou bewerken leek het ingewikkeld. Heb toen een tutorial bekeken en dat werd me ook te ingewikkeld dus kwam weer bij TinkerCad uit :)

• rinkel
DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:37:
[...]

Freecad kan het, STL -> STEP
Maar zoals gezegd, geen garantie op succes en de STEP is dan niet altijd van goede kwaliteit.
Het heeft mij meermaals geholpen om remixes te maken.

• L.N.
L.N. schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het probleem is opgelost. Gisteren geprobeerd om de hotend door te spoelen met PETG, maar dat heeft niet geholpen. Vervolgens een 0.2 hotend geprobeerd en daar werkte alles goed. Het probleem lag dus bij de 0.4 hotend. Deze nog eens geprobeerd schoon te maken, maar dat hielp niet. Ook het ont"cloggen" niet. Dus uiteindelijk meer de hotend vervangen door een andere 0.4 hotend. Nu print alles weer zoals het hoort.

• DeGroteMuis
rinkel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:27:
[...]

Freecad kan het, STL -> STEP
Maar zoals gezegd, geen garantie op succes en de STEP is dan niet altijd van goede kwaliteit.
Het heeft mij meermaals geholpen om remixes te maken.
Gaat dus wel vaker goed dan niet goed bij jou? Dan heb ik denk ik pech gehad, 2 uit 2 waren onbruikbaar, dus toen opgegeven. Tinkercad werkte toen wel prima, maar kent zijn beperkingen, dus als Tinkercad het niet goed doet voor mijn doel, probeer ik de STL met de hand na te bouwen. Leerzaam, maar tijdrovend. Mocht de situatie zich weer voordoen, zal ik weer eens naar Freecad grijpen, dank voor de tip!

• DeGroteMuis
Elwood Blues schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:49:
Sorry, normale bediening vind ik een printje voorbereiden in de slicer en via lokaal netwerk naar de printer sturen. SD-kaartjes vind ik teveel gedoe.

Ik heb nu een antieke Ender 3 Pro staan die met Octoprint (bijna) precies doet wat ik wil qua workflow. Slicen op de laptop, via Octoprint de print starten en monitoren. Op mijn telefoon kan ik de voortgang zien en desnoods ook printjes starten. Bij Bambu Labs hoopte ik daar ook op (beter nog: slicen en starten/monitoren via de slicer) maar daar moet ik dus die schimmige plugin voor installeren, lijkt het. Ook als je Orca Slicer gebruikt.
Mijn vriendin is nogal fan van Bambu handy en die werkt via cloud dus hier staat ie in Wifi mode, maar volgens mij heb je voor LAN-mode geen Bambu Connect tussenlaag nodig. Durf allen zo niet te zeggen of in LAN mode de monitoring in huis werkt.
Had last van een piepende Z-as, vandaag maar ff het maandelijkse onderhoud gedaan + de Z-as pullys in geolied & het piepen is bijna weg *O*

Deze fix:

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 10:39
stomley schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]

Toevallig een Blender cursus voor beginners die je kan aanraden? :D
Euh goeie vraag. Ik ben zelf met youtube begonnen en dan zelf met eenvoudige projectjes beginnen, maar ik zit ook in de luxe-positie dat we een blender-expert op mijn werk hebben :-)

edit: Blender heeft wel het nadeel dat het achteraf lastig dingen wijzigen is omdat het geen CAD programma is, als je micrometer precisie wil is dat soms lastig, vooral als je blender niet zo goed beheerst.

[ Voor 22% gewijzigd door durian op 07-11-2025 13:36 . Reden: extra info ]

• Tranquility
  • Laatst online: 02:15
Weer wat projectjes gedaan.
Erg in m'n sas met de P2S Combo. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qQDhpAk5YOk73FiWSke7_BOwrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kiuFcYGSdWLXKmPGiFKIUJb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH22tisLvcMjZgdm0U20AkC0Xm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mqto19kLGsigEbfAIF043vU.jpg?f=fotoalbum_large

• rinkel
DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:59:
[...]

Gaat dus wel vaker goed dan niet goed bij jou? Dan heb ik denk ik pech gehad, 2 uit 2 waren onbruikbaar, dus toen opgegeven. Tinkercad werkte toen wel prima, maar kent zijn beperkingen, dus als Tinkercad het niet goed doet voor mijn doel, probeer ik de STL met de hand na te bouwen. Leerzaam, maar tijdrovend. Mocht de situatie zich weer voordoen, zal ik weer eens naar Freecad grijpen, dank voor de tip!
Ongeveer 50-50
Soms lukt het wel maar is de step niet goed aan t passen.
Dan is het inderdaad gewoon helemaal opnieuw natekenen.
Als ik daar geen zin in heb of het is echt een kleine aanpassing dan gebruik ik 3dBuilder, zat altijd standaard in Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 07-11-2025 17:56 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:11
Ik heb sinds gisteren een P1s staan, maar heb wel een beetje mijn twijfels over de effectiviteit van dat carbon luchtfilter. Gebruiken jullie extra filtratie en, zo ja, waar moet ik naar gaan kijken? Hij staat in een studeer/speelkamer aan de woonkamer, dus ik wil de luchtkwaliteit wel een beetje goed houden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 21:14
Met de aankomende pakjestijd, wil ik graag zo kleine prulletjes geven en daar is een 3d printer top voor :)

Hebben jullie ideetjes wat je zo zou kunnen printen met kerst?

Heb al:
- oorbellen
- paginahouder voor boeken
- airpod case (maar welke... pff)

Nog?

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:53
skank schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:24:

Weten wat de ontvanger leuk vindt, en dan even zoeken in de Bambu app :) De afgelopen week nog gedaan voor kerstcadeautjes; Harry Potter-deurhanger, Hueforge van een favoriete streamingserie, gnomes, ... Als het kleine cadeaus moeten zijn dan zijn gnomes wel mijn favoriet. In bulk printen. Vorig jaar heb ik "2D" gnomes geprint en die bij de kerstkaarten in gestopt.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-01 20:01
Ik heb wat PETG gekocht, maar daarvoor heb ik de hardened steel hotend nodig, dat had ik even gemist dus die wil ik alsnog bestellen. Het is mij alleen niet duidelijk of ik met alleen de hotend af kan of dat de 'complete hotend' moet bestellen. Weet iemand dat toevallig?

• AtlAntA
Freezhost schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:09:
Ik heb wat PETG gekocht, maar daarvoor heb ik de hardened steel hotend nodig, dat had ik even gemist dus die wil ik alsnog bestellen. Het is mij alleen niet duidelijk of ik met alleen de hotend af kan of dat de 'complete hotend' moet bestellen. Weet iemand dat toevallig?
Voor gewone petg is toch geen hardened steel nozzle nodig? Ik dacht alleen voor wat hardere materialen of spul met carbon fiber erin.

• Tranquility
Met de aankomende pakjestijd, wil ik graag zo kleine prulletjes geven en daar is een 3d printer top voor :)

Heb al:
- oorbellen

Nog?
Ik neem aan dat je al op MakerWorld heb gekeken? Tons of voorbeelden. Afgelopen tijd was er heel veel Halloween spul te vinden, straks (nu al) veel kerstspul. En uiteraard duizenden andere leuke dingen.
Ik ben op moment van typen deze aan het printen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/a9/25/91/b8/67/IMG_9100_display_medium.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 07-11-2025 20:32 ]

• Karp

Heb al:
- oorbellen

Nog?
Ik ben kerstballen aan het maken. Het proces heeft alleen even een ongeplande pauze door een clog 😬

• Freezhost
AtlAntA schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:19:
[...]

Voor gewone petg is toch geen hardened steel nozzle nodig? Ik dacht alleen voor wat hardere materialen of spul met carbon fiber erin.
Het betreft PETG-CF van Bambulab "Stainless Steel Nozzle Not Recommended" staat er maar daar heb ik over heen gelezen. En als ik nu ga printen krijg ik een melding dat het niet mogelijk is omdat het materiaal harder is dan de nozzle

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Freezhost schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:09:
Ligt er aan, als je de hardened laat zitten, kun je net zo goed de kale doen, en de fan+heater+sensor+sok overzetten.

Als je maar een beetje CF filament doet, kun je ook de normale nozzle gebruiken, het is niet dat na 1 benchy je nozzle weggesleten is ofzo :P alleen dan wel de hardened nozzle selecteren om die foutmelding te omzeilen.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 07-11-2025 21:35 ]

Ik heb een vraag voor de gebruikers van een H2D en dan met name over hoe eea werkt met de 'uitlaat' aan de achterkant.

Je kunt daar die purifier van Bambu zelf op aansluiten, of een ander apparaat dat de nare dingen eruit haalt. Of natuurlijk naar buiten afvoeren.

Maar hoe werkt dat nu in de praktijk. De uitlaat zit aan de achterkant, dus je gaat niet steeds de slang aan-en afkoppelen. Ik zag al dat iemand een haaks verloopding had gemaakt, zodat de slang makkelijker aangesloten kan worden zonder dat je nóg een halve meter ruimte kwijt bent. Maar kun je dat nou altijd laten zitten? De printer bepaalt zelf (adhv het profiel in Studio volgens mij) of de louvres open gaan en de fan aan. Dat doet ie denk ik bij PLA , PETG en TPU bijvoorbeeld meteen al omdat de ruimte niet te warm mag worden. Maar hoe gaat dat bij ABS/ASA en dat nare spul waarbij de temp hoog moet zijn, maar waar wél viezigheid af komt die gefilterd moet worden. Wacht ie dan tot de print klaar is en gaat dan even 'luchten' zoals dat ook na gebruik van de laser gaat, waarbij je verzocht wordt even te wachten tot de rook is afgezogen?

Ik begreep in ieder geval dat de purifier, ook al koop je die van Bambu, niet door de printer wordt aangestuurd. Beetje gemiste kans, maar goed. Misschien kan daar iets voor gefabriekt worden.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Freezhost
_ferry_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:34:
[...]

Ligt er aan, als je de hardened laat zitten, kun je net zo goed de kale doen, en de fan+heater+sensor+sok overzetten.

Als je maar een beetje CF filament doet, kun je ook de normale nozzle gebruiken, het is niet dat na 1 benchy je nozzle weggesleten is ofzo :P alleen dan wel de hardened nozzle selecteren om die foutmelding te omzeilen.
Drie rollen is geen beetje denk ik?

• AtlAntA
Freezhost schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:09:
[...]

Drie rollen is geen beetje denk ik?
Alhoewel het wel weer een uitgave is heb ik meteen aan het begin alles al vervangen voor hardened steel. Mezelf kennende gooi ik zo een PETG-CF rol erin terwijl ik een PETG-HF rol erin zou moeten doen en kom daar pas dagen later achter ;)

Buiten dat om hoef je er eigenlijk nooit weer naar om te kijken. Inmiddels zon 800 uur van alles en nog wat door die nozzle en extruder gear gedrukt en 0 issue's gehad.

• Belindo
  • Laatst online: 14:07

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Tranquility schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:37:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat voor filament zijn die katten van gemaakt?

Coding in the cold; <brrrrr />

• rinkel
mphilipp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:02:
Ik heb een vraag voor de gebruikers van een H2D en dan met name over hoe eea werkt met de 'uitlaat' aan de achterkant.

Je kunt daar die purifier van Bambu zelf op aansluiten, of een ander apparaat dat de nare dingen eruit haalt. Of natuurlijk naar buiten afvoeren.

Maar hoe werkt dat nu in de praktijk. De uitlaat zit aan de achterkant, dus je gaat niet steeds de slang aan-en afkoppelen. Ik zag al dat iemand een haaks verloopding had gemaakt, zodat de slang makkelijker aangesloten kan worden zonder dat je nóg een halve meter ruimte kwijt bent. Maar kun je dat nou altijd laten zitten? De printer bepaalt zelf (adhv het profiel in Studio volgens mij) of de louvres open gaan en de fan aan. Dat doet ie denk ik bij PLA , PETG en TPU bijvoorbeeld meteen al omdat de ruimte niet te warm mag worden. Maar hoe gaat dat bij ABS/ASA en dat nare spul waarbij de temp hoog moet zijn, maar waar wél viezigheid af komt die gefilterd moet worden. Wacht ie dan tot de print klaar is en gaat dan even 'luchten' zoals dat ook na gebruik van de laser gaat, waarbij je verzocht wordt even te wachten tot de rook is afgezogen?

Ik begreep in ieder geval dat de purifier, ook al koop je die van Bambu, niet door de printer wordt aangestuurd. Beetje gemiste kans, maar goed. Misschien kan daar iets voor gefabriekt worden.
Ik heb nog maar 1 print gedaan in ABS en er niet echt heel erg op gelet eigenlijk.
Bij PLA/PETG gaat alles open, bij ABS alles dicht en volgens mij wordt de lucht gerecirculeerd, net zoals bij een Bentobox of Nevermore (Voron). Of de louvres aan de achterkant op een gegeven moment open gaan weet ik eigenlijk niet. Ik kan wel eens een ABS printje maken en nakijken.

• Tranquility
Belindo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:56:
Wat voor filament zijn die katten van gemaakt?
Ik heb deze gebruikt.
De linker vaas op de foto erboven is met hetzelfde filament gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 08-11-2025 16:53 ]

rinkel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:04:
[...]
Ik heb nog maar 1 print gedaan in ABS en er niet echt heel erg op gelet eigenlijk.
Bij PLA/PETG gaat alles open, bij ABS alles dicht en volgens mij wordt de lucht gerecirculeerd, net zoals bij een Bentobox of Nevermore (Voron). Of de louvres aan de achterkant op een gegeven moment open gaan weet ik eigenlijk niet. Ik kan wel eens een ABS printje maken en nakijken.
Dus je hebt geen vieze luchtjes bij ABS prints?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-01 10:07
Tranquility schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:37:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel mooi!
Ik heb interesse in de P2S, maar alle na alle VFA klachten ben ik toch aan het twijfelen geslagen…

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

• Tranquility
Gommert69 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:27:
Heel mooi!
Ik heb interesse in de P2S, maar alle na alle VFA klachten ben ik toch aan het twijfelen geslagen…
VFA klachten?

• rinkel
mphilipp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:33:
[...]

Dus je hebt geen vieze luchtjes bij ABS prints?
Nee, volgens mij werkt dat filter wel goed, stuk beter dan bij de P1S, ongeveer vergelijkbaar met mijn Voron.
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik alleen nog maar met ASA print, dat stinkt veel minder dan ABS.

De H2D is echt een enorme stap omhoog vergeleken met de P1S, de bouwkwaliteit is echt heel goed, maar vooral heel erg stil. Stiller nog dan de Core One die ik even heb gehad, en die is al een stuk stiller dan de P1S.

[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 08-11-2025 22:20 ]

rinkel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:18:
Nee, volgens mij werkt dat filter wel goed, stuk beter dan bij de P1S, ongeveer vergelijkbaar met mijn Voron.
Mooi. Daar was ik benieuwd naar.
De H2D is echt een enorme stap omhoog vergeleken met de P1S, de bouwkwaliteit is echt heel goed, maar vooral heel erg stil. Stiller nog dan de Core One die ik even heb gehad, en die is al een stuk stiller dan de P1S.
Ook goed te weten. Ik heb nu een X1C, maar ik zit te azen op een H2C. Die nozzle changer zie ik wel zitten en ook die laser/cutter/plottershizzle lijkt mij wel leuk. Dus ik zit vol spanning te wachten op het moment dat ze 'm aankondigen. Ik schat eind deze maand, aangezien ie nu al bij de reviewers binnen druppelt. Sinterklaas gaat failliet dit jaar denk ik :+

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-01 23:37

alienfruit

the alien you never expected

Ik kan eindelijjk de P1S terugsturen van Bambu. Nu heb ik de AMS 2 Pro die er bij kwam gebruikt met mijn P2S. Nu krijg ik alleen het slangetje niet los? Ik heb al zo'n PFET tube eraser tool uitgeprint maar die lijken niet te passen.

Moet ik nu de P2S filament buffer opschroeven?

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:02
Tranquility schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb deze gebruikt.
De linker vaas op de foto erboven is met hetzelfde filament gemaakt.
Maar hoe heb je die katten zo glad gekregen? Het lijkt wel gepolijst...

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:23
bakkie1985 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:55:
[...]

Printer draait al vanaf dag 1 bijna non-stop, wat is dit leuk!
De black friday sale heeft mij doen zwichten. 13 rollen kleurtjes, navul, wat lampjes en een extra vlakke buildplate besteld :D :+

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18
De kinderen vinden de P2S ook heel leuk. Mijn zoontje van 8 kwam vanzelf opeens hier mee aan zetten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHOVcs8jQNT7nQ8T5z2mk_eEnX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbuVi4woaFxQrr49wsfr0gBe.jpg?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• stomley
Klopt het dat als je een nozzle verwissel dat er dan nog fillament in die nozzle kan zitten? En is dat erg?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01
Ja klopt, dat zit er nog in, nee dat is niet erg, voor de volgende print zal je printer dat purgen.

• Tranquility
Ferret schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:34:
Maar hoe heb je die katten zo glad gekregen? Het lijkt wel gepolijst...
Ik heb er verder niks aan gedaan. Het vreemde is dat de vaas, die met hetzelfde filament is gemaakt, mat lijkt. Maar dat zal wel komen door de geribbelde structuur.

Ik heb de katten trouwens opnieuw geprint en deze keer in het zwart en geupscaled naar 23cm en heb in Bambu Studio "Fuzzy Skin" toegevoegd.
Erg mooi resultaat moet ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLeVFN65TPaKfAPwYhlpnwxP_-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAFD8NwOb9C3QEgaZsvBpkUJ.jpg?f=fotoalbum_large

• DeGroteMuis
alienfruit schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:04:
Ik kan eindelijjk de P1S terugsturen van Bambu. Nu heb ik de AMS 2 Pro die er bij kwam gebruikt met mijn P2S. Nu krijg ik alleen het slangetje niet los? Ik heb al zo'n PFET tube eraser tool uitgeprint maar die lijken niet te passen.

Misschien dat de P2S buffer net wat andere tools nodig heeft, maar op de P1S lukt het prima met deze set en dan die met label AMS buffer. Schijnt ook te werken op de H2S. Anders misschien deze? Daar staat in de titel nu de P2S bij genoemd, als ontbreekt die weer in de omschrijviing.

• Tranquility
Ook de T-Rex schedel is gelukt.
Wel waren er drie pogingen mislukt die uitdraaide op spaghetti. Heb dat nog bij geen enkele print gehad dus brak mijn hoofd erover en dacht eerst dat het aan het filament lag, maar bij nader inzien is het contactoppervlak van de twee delen minimaal. Dus bij het minste of geringste kwamen ze los van het bed wat resulteerde in spaghetti. Grondig schoonmaken/ontvetten van het bed haalde niks uit.

De schedel wordt in twee delen geprint, de boven- en onderkaak apart. Wel op dezelfde build plate. Later heb ik ze in Bambu Studio ieder op een eigen plate gezet om tijd en filament te besparen in geval van een mislukking.

De oplossing was het toevoegen van brims, om zo het contactoppervlak te vergroten, en dat werkte. Ze zaten muurvast toen ze klaar waren.. _O-

Moet nog wat kleine haartjes verwijderen maar het resultaat is geweldig, ook de kleur.
Nu nog de voet printen om e.e.a. op te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEOhYKQORKX7ZADNYFXDE7hJ66Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Cn3KQZiZwUkdC89Yu5iZ6rZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-01 07:48
Hallo,

Ik ben begonnen met een Ender 3 printer en zou nu de overstap willen maken naar de Bambu printer.

Leuke Blacfriday deals hebben ze.

P1S, P1S combo of de P1S 2 Pro combo of voor de P2S gaan?

Maakt de P1S echt veel geluid tijdens het printen? In de nacht kunnen de buren het horen of ik al staat ie in een ander kamer?

Alvast bedankt!

• OMX2000

OMX2000

Afiso schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:22:
Hallo,

Ik ben begonnen met een Ender 3 printer en zou nu de overstap willen maken naar de Bambu printer.

Leuke Blacfriday deals hebben ze.

P1S, P1S combo of de P1S 2 Pro combo of voor de P2S gaan?

Maakt de P1S echt veel geluid tijdens het printen? In de nacht kunnen de buren het horen of ik al staat ie in een ander kamer?

Alvast bedankt!
P1S is niet bepaald stil nee. P2S schijnt stiller te zijn. Ik ben er nog steeds blij mee. Maar hij staat naast mijn werkplek, en da’s niet te doen tijdens werk.

• OMX2000

OMX2000

Die cmyk bundle kost iets van 65 euro, dan kun je, wanneer je nu in bulk koopt, ze dan beter los kopen?

Ik heb bij de anniversary acties dit jaar een litho kit gehad. Dus ik wil dat een keer proberen. Maar 65 euro voor een keer proberen? Dus ik ben ff op zoek of ik de onderdelen voor de kit ook goedkoper via ali kan scoren, en dan de kleuren los icm een hoop andere kleuren.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-01 23:37

alienfruit

the alien you never expected

Qua geluid lijkt de P2S niet veel stiller dan de P1S maar vergeleken met de fabrieksmachines is het doodstil.

Inmiddels de buisje van de AMS losgekregen na wat geklungel. Nu de P1S inpakken maar wat een gedoe zeg lol
Zou haast TaskRabbit gebruiken

• Gerritjuh
  • Laatst online: 29-01 00:18
Tranquility schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb er verder niks aan gedaan. Het vreemde is dat de vaas, die met hetzelfde filament is gemaakt, mat lijkt. Maar dat zal wel komen door de geribbelde structuur.

Ik heb de katten trouwens opnieuw geprint en deze keer in het zwart en geupscaled naar 23cm en heb in Bambu Studio "Fuzzy Skin" toegevoegd.
Erg mooi resultaat moet ik zeggen.

[Afbeelding]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar ik kan ze zo snel niet vinden. Waar heb je deze vandaan getoverd?

Edit: alsnog gevonden

[ Voor 1% gewijzigd door Gerritjuh op 09-11-2025 15:36 . Reden: Alsnog gevonden ]

"If it ain't broke, don't fix it!"

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 16:06
OMX2000 schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:34:
Die cmyk bundle kost iets van 65 euro, dan kun je, wanneer je nu in bulk koopt, ze dan beter los kopen?

Ik heb bij de anniversary acties dit jaar een litho kit gehad. Dus ik wil dat een keer proberen. Maar 65 euro voor een keer proberen? Dus ik ben ff op zoek of ik de onderdelen voor de kit ook goedkoper via ali kan scoren, en dan de kleuren los icm een hoop andere kleuren.
Ik heb deze nu in mijn ali winkelmandje zitten. Twee stuks met kabel voor nu 12.39, vanaf di 10.99. (De orig Bambu FAZ007 is zonder kabel)
Nog niet bij ali besteld dus weet verder niets over de kwailiteit.

Feel free to Buy me a coffee

• OMX2000

OMX2000

musicpixel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:38:
[...]

Ik heb deze nu in mijn ali winkelmandje zitten. Twee stuks met kabel voor nu 12.39, vanaf di 10.99. (De orig Bambu FAZ007 is zonder kabel)
Nog niet bij ali besteld dus weet verder niets over de kwailiteit.
Goede tip. Op 11.11 bestellen.

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-01 10:07
Vertical Fine Artifacts. Google maar eens op P2S VFA

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

• Karp
Bambu kan wel snel leveren soms.

Besteld: Nov.5 (woensdag) 22:38
Pakket 1/2 geleverd: Nov. 8 (zaterdag) 14:12

En dat was met DHL. Mijn ervaring is dat de voorkeur voor een bezorgende partij erg afhangt van de lokale bezorger. Niet-lokale verschillen zitten vooral in de apps eigenlijk?
Pfff...weer een k-klusje voor de zondag achter de rug. Ik heb mijn AMS omgebouwd naar een Python AMS en dat beviel erg goed. Je kunt alle soorten spoelen gebruiken: groot, klein, karton, plastic, whatever. Er is zelfs een variant waar je 3Kg spools in kwijt kunt. Maar na een poosje kreeg ik af en toe wat probleempjes. Sowieso met mijn feeder #2, die eigenlijk al vanaf het begin niet helemaal lekker werkt (detecteerde bijna nooit filament bv), maar die heb ik vervangen door een nieuwe. De rest begon ook een beetje gek gedrag te vertonen.
Gelukkig keek ik weer eens een keer bij de Python pagina op Makerworld en daar zag ik dat er een nieuwe versie was die dit probleem oploste. Ik hoefde niet alles opnieuw te printen gelukkig, maar wel de grootste delen: de houders waar de spools in komen en de feeders op zitten (front modules). En daarvoor moet alsnog het hele gevaarte uit elkaar. Da's best een klus.
De feeders zaten oorspronkelijk op een verstelbare base en dat bleek problemen te geven. Ze verliepen na een tijdje en daardoor kreeg je aan-en afvoerproblemen met je filament. De aanpassing is dat ze de feeders nu fixed monteren, dus die speling krijgt ie niet meer. Rotklusje, maar ik heb 'm gelukkig weer in elkaar gekregen en er kwam geen rook uit... Nu draait er even een AMS testprint om te kijken of meerdere keren wisselen ook goed gaat.

Vooralsnog nog steeds een aan te bevelen ombouw. Tenzij je gek bent op respoolen of alleen Bambu Lab filament gebruikt :+

• Zilverdael80
  • Nu online
alienfruit schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:04:

Nee zeker niet.
Die zwarte dopjes waar de PTFE buis in gaat kan je met wat kracht indrukken en zo de PTFE er terug uit schuiven.
En bij de AMS2 zit boven de PTFE een zwart rubbertje wat je kan indrukken om zo de PTFE los te krijgen en er uit te schuiven.

[edit] Zie dat je het al hebt opgelost, maar wellicht voor toekomstige lezers handig deze info

[ Voor 7% gewijzigd door Zilverdael80 op 10-11-2025 07:09 ]

• AtlAntA
Zilverdael80 schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:03:
[...]

Nee zeker niet.
Die zwarte dopjes waar de PTFE buis in gaat kan je met wat kracht indrukken en zo de PTFE er terug uit schuiven.
En bij de AMS2 zit boven de PTFE een zwart rubbertje wat je kan indrukken om zo de PTFE los te krijgen en er uit te schuiven.

[edit] Zie dat je het al hebt opgelost, maar wellicht voor toekomstige lezers handig deze info
Misschien ook handig om te weten is dat er ook echt niet een speciaal tooltje voor nodig is. Een kleine schroevendraaier gewikkeld in een doekje oid klaart het klusje ook. Wel enige voorzichtigheid gebruiken natuurlijk.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

AtlAntA schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:24:
[...]

Misschien ook handig om te weten is dat er ook echt niet een speciaal tooltje voor nodig is. Een kleine schroevendraaier gewikkeld in een doekje oid klaart het klusje ook. Wel enige voorzichtigheid gebruiken natuurlijk.
Ik heb een tooltje geprint waar je die rubber meer kan indrukken. Was iets van 2 gram. Werkt als een tierelier.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-01 20:06
Grappig nieuw design wat ik heb gemaakt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ_KCOj9OIODb7m2Qnno0s35-8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1EPCio5Uxrl3hITUxHY8g1G.jpg?f=fotoalbum_large

Heb m'n vrouw een schuifmaat gegeven om uit te vinden hoe dit kan....

Linkje: https://makerworld.com/en...-square#profileId-2127737
pix3l8e schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:40:
Grappig nieuw design wat ik heb gemaakt
Geniaal! Doe ff showen in het Deel je nuttige/functionele prints topic.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:02
Ik wil vandaag een A1 printer kopen. Maar het wordt mijn eerste printer en was benieuwd of jullie nog iets kunnen adviseren (must haves) om erbij te kopen?

Of is de A1 out of the box al goed genoeg om de eerste tientallen uren lekker mee te printen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Wachten... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:54:
Ik wil vandaag een A1 printer kopen. Maar het wordt mijn eerste printer en was benieuwd of jullie nog iets kunnen adviseren (must haves) om erbij te kopen?
Een paar kilo filament :+

Pagina: 1 ... 121 ... 132 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.