Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
redwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:18:
[...]

Dat is 1 van de problemen. Het idee van schaalvergroting is dat je goedkoper kunt produceren en daarmee je winstmarge kunt verhogen/op peil houden. Wat er bij de boeren is gebeurd, is dat met de schaalvergroting de prijzen omlaag gingen waardoor de winstmarge alsnog nihil was. Ook in de bedrijfvoering is er dus heel veel mis gegaan wat nog los staat van dit hele stikstofgedoe.
schaalvergroting impliceert hogere opbrengsten, circulair zelfversterkend; dat daar een grens aan was ... de boeren zijn wat dit betreft aan het lijntje gehouden me dunkt, of blind geweest voor de gevolgen

ik werk, agv voorspelde boerenprotest morgen, morgen thuis, dus geen reistijd, dus hier nog ongezien laat op den zondag

[ Voor 8% gewijzigd door CynicRelief op 03-07-2022 23:38 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:43
CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:36:
[...]

schaalvergroting impliceert hogere opbrengsten, circulair zelfversterkend; dat daar een grens aan was ... de boeren zijn wat dit betreft aan het lijntje gehouden me dunkt, of blind geweest voor de gevolgen
Naar mijn idee toch vooral dat laatste. Dit soort dingen inschatten en bekijken hoort bij een normale bedrijfsvoering, zeker als je aan schaalvergroting wil gaan doen. Daar hoort een bedrijfsplan met winst/verlies-berekeningen bij. En daaruit volgt of het zinvol/slim is om uit te breiden of juist niet. Bij de boeren heb ik echter het idee dat degenen die die berekeningen goed hebben gedaan juist degenen zijn die hun bedrijf hebben verkocht. Je kon zelfs van een afstand al zien dat de winsten al jaren veel te klein zijn geworden en daarmee de risico's veel te groot. En dat is dus los gezien van de stikstof-problemen.
ik werk, agv voorspelde boerenprotest morgen, morgen thuis, dus geen reistijd, dus hier nog ongezien laat op den zondag
Volgens mij zijn dat er wel meer, het is hier algeheel wat drukker dan normaal heb ik het idee. Maar ik ga toch echt pitten nu :+

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Kwam tijdens scrollen op YouTube filmpje van Arjan Lubach tegen uit 2019 waarin het stikstof probleem helder uit de doeken werd gedaan wegens vorige rellen.

YouTube: Boeren en stikstof - Zondag met Lubach (S10)

Bizar dat we eigenlijk gewoon weer terug zijn op dat punt. Nadat de boeren toen wat provincie huizen bestormd hadden werd snel de keutel ingetrokken. Maar we zijn weer bijna 3 jaar verder en er is gewoon niks anders dan toen.

Alleen lijken de heersende partijen nu wel serieus werk te willen maken. Maar de ruis /fakenieuws in de discussie over halvering veestapel en boeren is gewoon weer van stal gehaald door de vaste oppositie schreeuwers.
Ik heb 2x gekeken of ik toch niet stiekem naar een actueel filmpje zat te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Barrycade schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:50:
Kwam tijdens scrollen op YouTube filmpje van Arjan Lubach tegen uit 2019 waarin het stikstof probleem helder uit de doeken werd gedaan wegens vorige rellen.

YouTube: Boeren en stikstof - Zondag met Lubach (S10)

Bizar dat we eigenlijk gewoon weer terug zijn op dat punt. Nadat de boeren toen wat provincie huizen bestormd hadden werd denk de keutel ingetrokken. Maar we zijn weer bijna 3 jaar verder en er is gewoon niks anders dan toen.

Alleen lijken de heersende partijen nu wel serieus werk te willen maken. Maar de ruis /fakenieuws in de discussie over halvering veestapel en boeren is gewoon weer van stal gehaald door de vaste oppositie schreeuwers.
Ik heb 2x gekeken of ik toch niet stiekem naar een actueel filmpje zat te kijken.
dat idee heb ik bij de hele problematiek eigenlijk, hebben we hier als diersoort 'homo sapiens' ueberhaupt invloed op, of denken we dat enkel; zijn er biologen en ecologen in de zaal? ik heb zo'n idee van dat dieren hun biotoop uitbuiten en dan, als dat mogelijk is, verkassen; de biotoop aarde raakt op; homo sapiens is behept met bewustzijn, er is dus wellicht een besef, een realisatie, dat we er enige invloed op hebben, maar ...

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

Nou. Het is begonnen inmiddels. De eerste wegen worden geblokkeerd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 04:10:
Nou. Het is begonnen inmiddels. De eerste wegen worden geblokkeerd.
Hier in het noorden bij de A7 hoor ik steeds een toeter in de verte, zoals van een vrachtauto. Is ook iets bezig blijkbaar. Ze zijn er vroeg bij, dat wordt denk ik een zwarte dag vandaag, voor de mensen die er echt last van gaan krijgen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Playa del C. schreef op maandag 4 juli 2022 @ 04:36:
[...]

Hier in het noorden bij de A7 hoor ik steeds een toeter in de verte, zoals van een vrachtauto. Is ook iets bezig blijkbaar. Ze zijn er vroeg bij, dat wordt denk ik een zwarte dag vandaag, voor de mensen die er echt last van gaan krijgen dan.
Ik kan na de nachtdienst voorlopig niet thuis komen.
Hoop dat mijn aflos wel kan komen. Geen trek in een dubbele dienst.

N279, A50 is geblokt inmiddels.
En nog ~150 verplaatsingen. Twitter staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:13

Vrijdag

De Zwarte

En dan heb je vandaag en morgen ook nog talloze mensen die naar Nijmegen gaan vanwege Rammstein. Wordt een flinke chaos :(

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 05:25:
[...]

Jumbo distributiecentrum (Veghel) is geblokkeerd inderdaad. Ook de centra van Aldi en Lidl (?) in Beilen zitten dicht. Verder al wat trekkers op de snelweg in het noorden van het land, maar doet nog niets omdat het nog niet druk is. Ben benieuwd hoe de NS het vandaag gaat doen. Mijn vrouw moet naar het UMC met trein + Uithoflijn vandaag. Zolang de boeren zich focussen op de snelwegen en de andere "hoofddoelen" zou dat weleens mee kunnen vallen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:42
Hoewel Van den Oever in de video geen details geeft over acties, hint hij wel duidelijk op nieuwe wegblokkades. "Voor mensen die naar het ziekenhuis moeten: zorg dat je over de vluchtstrook naar voren rijdt. Als je daar je verhaal doet, dan mag je er meteen door."
Bron:
https://nos.nl/artikel/24...uidelijk-dit-weten-we-wel

Oh, fijn. We mogen tegenwoordig verhaal doen bij boeren om naar het ziekenhuis te mogen.

Stelletje randdebielen dat het zijn, niet gewoon. Ik blijf hopen op grondige aanpak vanuit onze regering. Tijd om de fluwelen handschoenen eens opzij te gaan leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:58
psychodude schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:04:
[...]

Bron:
https://nos.nl/artikel/24...uidelijk-dit-weten-we-wel

Oh, fijn. We mogen tegenwoordig verhaal doen bij boeren om naar het ziekenhuis te mogen.

Stelletje randdebielen dat het zijn, niet gewoon. Ik blijf hopen op grondige aanpak vanuit onze regering. Tijd om de fluwelen handschoenen eens opzij te gaan leggen.
Van zijn bed lichten en vastzetten. Dit betekent dat iedereen ineens naar het ziekenhuis moet en de vluchtstrook op gaat. Totale chaos.

Als je vandaag je afspraak in het ziekenhuis mist, mag je over 6 weken opnieuw aansluiten. Laat staan dat er nog hulpdiensten door kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 04-07-2022 07:34 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
Het is nu toch gewoon tijd om die trekkers weg te vegen met grof geschut? Het is gewoon klaar nu. Verzin een goede manier om te protesteren, niet om de samenleving te ontwrichten....

Mijn bloed kookt echt. Kunnen we als burgers niet een tegenprotest starten en alle boerenbedrijven blokkeren voor ze met hun trekkers wegrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 20:26
Vrijdag schreef op maandag 4 juli 2022 @ 06:52:
En dan heb je vandaag en morgen ook nog talloze mensen die naar Nijmegen gaan vanwege Rammstein. Wordt een flinke chaos :(
Ja ben benieuwd, als het nodig lijkt vertrek ik zo eerder. Maar dat het moeite gaat kosten weten we ondertussen wel.
mag je eindelijk na 3 jaar een keer, krijg je dit.

Sowieso niet blij met al die ontwrichtende acties. Leuk dat ze aandacht willen hebben, maar dit is gewoon nieuwe groepen vijanden maken ipv medestanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:04
Newsflash ; Zeven visserboten liggen wild toeterend voor de ingang van de haven van Den helder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Suicyder schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:24:
[...]

Ja ben benieuwd, als het nodig lijkt vertrek ik zo eerder. Maar dat het moeite gaat kosten weten we ondertussen wel.

Sowieso niet blij met al die ontwrichtende acties. Leuk dat ze aandacht willen hebben, maar dit is gewoon nieuwe groepen vijanden maken ipv medestanders.
Kennis van mij gaat er ook heen, voor de zekerheid is hij alvast vertrokken op de trekker om de boerenblokkades voor te zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:29:
Newsflash ; Zeven visserboten liggen wild toeterend voor de ingang van de haven van Den helder.
het lijken er iets meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dINhpOwWCo9Z6k9ZdPCMvdX0GR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/biz2ss906kfFC8SDcoXkbOMu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jack zomer op 04-07-2022 07:34 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik was vroeger afhankelijk van de trein voor woon-werk. Misschien dat het daarom wat minder indruk maakt. Ben wel gewend dat je niet altijd kunt reizen door acties of andere oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
jack zomer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:31:
[...]

het lijken er iets meer...
Ik kon er 7 zien om 06:30 vanaf de steiger ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gelukkig is hier sinds vorig jaar een extra (reservisten) groep operationeel geworden: fleet marine squadron. Kunnen ze gelijk het boarden oefenen in de praktijk. oOo

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Ik ga morgen. Hopelijk hebben ze tegen die tijd al wat kunnen doen tegen deze blokkades :{

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
nst6ldr schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:35:
[...]

Gelukkig is hier sinds vorig jaar een extra (reservisten) groep operationeel geworden: fleet marine squadron. Kunnen ze gelijk het boarden oefenen in de praktijk. oOo
Volgens NOS ligt Lauwersoog ook geblokeerd door vissers :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:37:
[...]

Volgens NOS ligt Lauwersoog ook geblokeerd door vissers :/
yup

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXFci4XY13X5b3gXUbEOVlfWYHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NcjM6bx1e2Wb5cnNCUUYSsE3.png?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:12
Ze staan hier ook op het industrieterrein, aan twee kanten zijn blokkades gemaakt.
Mijn werk zit hemelsbreed 50 meter van een distributiecentrum vandaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Oef o was ik vergeten dat vissers zeeboeren zijn
Dennis1812 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 05:25:
[...]

En is je aflos gekomen? Succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga zo eens even kijken bij de TESO. Dat luid toeterend lijkt mee te vallen. Ik hoor hier niets.
Ben benieuwd of ze daar nog iets mee gaan doen. Vandaag is wisseldag voor de toeristen op de Waddeneilanden. Als het veer plat ligt, komt er niemand het eiland op of af. Ook de ambulances maken gebruik van de veerboten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Volgens NOS nu dus ook veerdienst TESO geblokkeerd. Ook de beelden met betrekking tot blokkade distributiecentra, alhoewel voorspeld, wat is nu het doel vraag ik me af.

Je raakt elke (collega) ondernemer, zij het in een andere tak van sport, dan wel in je bloedeigen keten.

Doet me een beetje denken rondom die taxi-rel toen Uber om het hoekje kwam kijken. Deze industrieën hebben boter op het hoofd, totaal niet innovatief.

Ik las laatst ergens een niet zo'n gek punt; dat boeren het verdien model zijn voor banken, winkels, etc. Dat geloof ik best wel, maar daaraan ten grondslag ligt wel een onmogelijkheid van de boer zelf om dus een normaal bedrijf te runnen. Het werd in stand gehouden door en voor geld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:00
Fijn hoe de boeren met hun klanten omgaan. Ik heb er met boodschappen al op gelet, zo ver mogelijk, dat de producten (groente en fruit) niet uit Nederland komen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:00:
[...]

Ik ga zo eens even kijken bij de TESO. Dat luid toeterend lijkt mee te vallen. Ik hoor hier niets.
Ben benieuwd of ze daar nog iets mee gaan doen. Vandaag is wisseldag voor de toeristen op de Waddeneilanden. Als het veer plat ligt, komt er niemand het eiland op of af. Ook de ambulances maken gebruik van de veerboten.
Van een kennis:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rtHn5ry.png

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:43

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik begin me nu oprecht af te vragen wat een IT zal doen wanneer die gaat protesteren en vooral hoe de boer er op zou reageren. Heel veel van de boeren infrastructuur is namelijk verbonden met het internet.

Jammer joh, dat je tractors niet meer werken.
Jammer joh, dat je koeien pijn hebben omdat de melkmachines niet werken
Jammer joh, dat je kippen sterven omdat ze geen voer meer krijgen
Jammer joh, dat je planten sterven door water te kort omdat je water installatie niet meer werkt.
Jammer joh, dat je varkens stikken omdat je afzuiginstallatie niet meer werkt.

En dat is dan ook de reden waarom demonstratie recht onder voorwaarde beschikbaar is. Zodat we elkaar geen kwaad doen in de samenleving.

Het lijkt er echt op dat een groot gedeelte van de boeren niet begrijpen hoe achterlijk hun gedrag is. Demonstratie is een recht, maar elke recht in een samenleving komt met verplichtingen. En het recht om elkaar niet te schaden is vele malen hoger dan demonstreren.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Silent7 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:54:
[...]

Oef o was ik vergeten dat vissers zeeboeren zijn

[...]

En is je aflos gekomen? Succes iig
Ja, gelukkig wel.
Beide een halfuur te vroeg.

1 was met de trein gekomen om zo de spannende punten te ontwijken.
De ander had een dienstvoertuig. Dus dan kom je overal vaak wel wat makkelijker langs/doorheen. En Ekkersrijt is (nog) vrij. Dus dat lukte allemaal.

Ik wel fors omgereden om thuis te komen. N279 + opritten snelweg rondom Veghel dicht. Dus samen met degene die alles coördineert vandaag even gekeken hoe de verplaatsingen gingen en zo een route gemaakt.
Liever 20min omrijden dan nu alsnog vast staan.

Toch fijn dat ze ook daarin even meekijken en denken ondanks dat ze t ook vrij druk hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:33

HollovVpo1nt

I like gadgets

Vind het best ironisch dat ze distributiecentra van supermarkten blokkeren wetende dat het meeten de van het Nederlands AgriFood complex export is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:56:
[...]

dat idee heb ik bij de hele problematiek eigenlijk, hebben we hier als diersoort 'homo sapiens' ueberhaupt invloed op, of denken we dat enkel; zijn er biologen en ecologen in de zaal?
Daar is echt geen discussie over mogelijk. Door ons gedrag verandert de hele natuur. En doordat we met zo veel zijn en zoveel veranderen heeft de natuur geen tijd om zich aan te passen. En er zal vanzelf weliswaar een nieuwe balans ontstaan, maar wel een heel andere balans dan nu, en het zal ook heel lang duren voordat er een echt goede balans is.
Dus ja, daar hebben wij heel veel invloed op en daarvoor hoef je geen bioloog of ecoloog te zijn. Er zijn genoeg cijfers en onderzoeken om dat te bewijzen.
ik heb zo'n idee van dat dieren hun biotoop uitbuiten en dan, als dat mogelijk is, verkassen; de biotoop aarde raakt op; homo sapiens is behept met bewustzijn, er is dus wellicht een besef, een realisatie, dat we er enige invloed op hebben, maar ...
In de meeste gevallen krijg je een goede ziekte/hongersnood waardoor een groot deel van de dieren uitsterft, waarna de balans vanzelf weer terug komt. Wij zijn echter zo 'slim' dat we daar middelen en medicijnen voor hebben (zie covid), waardoor de groei door blijft gaan. Het echte probleem is dus vooral overbevolking en dat gecombineerd met onze manier van leven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
HollovVpo1nt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:09:
Vind het best ironisch dat ze distributiecentra van supermarkten blokkeren wetende dat het meeten de van het Nederlands AgriFood complex export is.
Tja marketing, koppelen eten in Nederland ipv dat het het meeste dierhouden over export gaat

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
LordSinclair schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:02:
Fijn hoe de boeren met hun klanten afgaan. Ik heb er met boodschappen al op gelet, zo ver mogelijk, dat de producten (groente en fruit) niet uit Nederland komen.
Wellicht doen er een paar akkerbouwers mee, maar het zijn de veeboeren die de grootste stikstofproblemen veroorzaken. Je zou juist vlees uit Nederland moeten mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

redwing schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:10:
[...]

Daar is echt geen discussie over mogelijk. Door ons gedrag verandert de hele natuur. En doordat we met zo veel zijn en zoveel veranderen heeft de natuur geen tijd om zich aan te passen. En er zal vanzelf weliswaar een nieuwe balans ontstaan, maar wel een heel andere balans dan nu, en het zal ook heel lang duren voordat er een echt goede balans is.
En des te langer we erover doen om er eens wat aan te doen, des te groter de kans wordt dat er een totale ecologische ineenstorting plaatsvindt, en dan is het exit mens aangezien wij bijvoorbeeld voor onze zuurstof van die lagere ketens afhankelijk zijn.

Alhoewel ik mij steeds stelliger afvraag of exit mens iets slechts zou zijn... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:42
Ik heb zo’n vermoeden dat dit nog wel wat dagen / weken aanhoudt zolang de overheid de instelling blijft houden dat alles wel overwaait. Totaal onhoudbaar natuurlijk.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 19:56
ze zijn dus distributiecentrums aan het blokkeren. Zijn die boeren nou zo dom of denken ze echt dat ze hiermee meer burgers achter zich krijgen? 8)7

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:09:
Ze moeten wel om die valse claim ‘no farmers no food’ Indien ze zouden stoppen met leveren missen we amper vlees in de super. Je zou het hooguit merken bij een aantal van de groenten.

Lekker laffe actie. Fijn ook voor (kwetsbare) mensen die afhankelijk zijn van boodschappen thuisbezorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Amphiebietje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:20:
[...]

En des te langer we erover doen om er eens wat aan te doen, des te groter de kans wordt dat er een totale ecologische ineenstorting plaatsvindt, en dan is het exit mens aangezien wij bijvoorbeeld voor onze zuurstof van die lagere ketens afhankelijk zijn.

Alhoewel ik mij steeds stelliger afvraag of exit mens iets slechts zou zijn... :/
Voor ons zou dat wel erg zijn ;) Voor de aarde is het echter gewoon weer een (dominante) soort die uitsterft. Iets wat wel vaker is gebeurt (dinosauriers, maar ook daarvoor al verschillende keren). Voor de natuur zou het overduidelijk een stap vooruit zijn.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 15:31
Twarp schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:04:
De afwaardering van de grond gaat niet naar de boer, dat is een verrekening voor de overheid zelf omdat de grond door hun doen minder waard wordt als het als natuur bestempeld wordt. De boer ziet daar niets van terug.
Geld van de overheid, dat terug gaat naar de overheid. Natuurlijk... Het staat toch echt op de begroting en het verdwijnt niet in het niets....
Enorme bedragen die niet eens de waarde en kosten dekken? Een probleem wat gecreëerd is omdat Nederland en de Nederlandse politiek zich heeft aangemeten dat natuur in een toch al overvol land ineens voorrang krijgt? Een situatie waarin met een groeiende bevolking geen ruimte meer is om zich te vestigen. En dan moeten we samen er iets aan doen? Ik geloof niet dat de boeren hier het samen gevoel hebben. Hun bestaansrecht wordt bedreigd terwijl de overheid via achterdeurtjes groepen als Urgenda financiert om via het gerechtelijke apparaat hun zin door te drijven. Door zich te verschuilen achter een rechter die ondanks beperkte kennis van inhoud een uitspraak doet over KDW's en volksgezondheid? Iets wat de boeren als eerste mogen oplossen door op te geven waar ze hun hele leven voor gewerkt hebben?
En dan de vraag of de boeren anderen mogen hinderen in hun dagelijks leven? Ja hoor, ik heb daar geen probleem mee. Natuurlijk zijn er wel zaken waar ze rekening mee (moeten) houden. Zoals eerder genoemd de hulpdiensten doorlaten op de snelweg, zoals begrijpelijk. Of had je ze lieven niet over de snelweg, gewoon over de B-wegen, daar waar ze met grote getallen meer overlast en mogelijk zeer gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Nee hoor de snelweg is prima. Meerdere banen makkelijker de ruimte kunnen geven voor hulpdiensten en de dorpen en steden niet onnodig belasten. (op het demonstratie effect na natuurlijk). En over geweld waren we het al eens.
Je kunt wandrag recht proberen te praten, maar daarmee wordt het nog niet recht. Wie er in de politieke keuzes "gelijk" heeft is een politieke keuze, geen absolute. Persoonlijk vind ik het milieu onvergelijkbaar meer belangrijk dan de persoonlijke belangen van de boeren, maar wat ik vind van de stikstofmaatregelen is in dit topic van geen belang. Urgenda laat zien hoe je wel actie kunt voeren: je gaat naar de rechter. Zo werkt dat in een rechtstaat. Op basis van democratische verkiezingen, maakt de politiek keuzes en wetten en de rechter toetst die wetten. Zo simpel is het. Urgenda drijft hun zin niet door (in de zin dat hun zin afwijkt van democratische besluitvorming). Ze hebben simpelweg aan de rechter gevraagd of de overheid zich wel aan de democratische vastgestelde wetten houdt en verdomd zeg, dat blijkt niet het geval te zijn. DAAROM heeft Urgenda gelijk gekregen.

Als boeren het niet eens zijn met de besluitvorming of interpretatie van de wet staan ze volkomen in hun recht om hetzelfde te doen. Maar dat doen ze niet. Ze (of in ieder geval de extremisten waarover dit topic gaan. Natuurlijk niet alle boeren) kiezen voor (en daar komt het riedeltje weer): dreigen met geweld, plegen van geweld en het veroorzaken van extreme overlast waarbij ze misbruik maken van het punt dat ze toevallig over trekkers beschikken. DAT is het punt (van dit topic).
Het is alleen maar om aan te geven dat de lading die het voor de boeren heeft een ander kaliber heeft, dan je huis tuin en keuken hypotheekje die Jan Modaal heeft.
Jij kan niet kiezen welke argumenten er wel of niet aangedragen worden, cherry-picking noemen ze dat. Want als jij je emotioneel aangesproken voelt, dan heeft het argument precies zijn doel geraakt. Het zijn namelijk niet jouw argumenten die alleen mogen tellen, een ieder kan argumenten aanvoeren of je dat nou leuk vind of niet.
En weer wordt de boer "meer" gemaakt, dan Jan Modaal of wie dan ook. Een boer IS niet meer of beter en heeft ook niet meer rechten. Een boer heeft dezelfde rechten en plichten. Ja, boeren werken over het algemeen heel hard en zitten soms in moeilijk omstandigheden. Maar dat blijft uiteindelijk een eigen keuze en ze zijn daarin bepaald niet uniek. En om aan te geven hoe walgelijk het is om te schermen met zelfdodingen, even een lijstje met de hoogste kans op zlefmoord per beroepsgroep: https://toptienlijst.nl/10-banen-verhoogde-kans-zelfmoord/. Volgens die verknipte logica, moeten we het meest begrip hebben voor tandartsen. Het lijkt me dan ook volkomen begrijpelijk dat tandartsen, politici fysiek mogen bedreigen met tandartsboren, immers hun problemen hebben "een lading met een kaliber dat hoger is dan van wie dan ook"...

Overigens is me intussen wel duidelijk wat jouw argumenten zijn over het onderwerp van dit topic. Mag een groep zijn eigen belangen proberen door te drukken op basis van geweld, dreigen met geweld en veroorzaken van extreme overlast. Blijkbaar is het antwoord voor jou ja als:
- Ze maar een "levenswijze" hebben die ze anders (beter...) maakt dan anderen.
- Ze heeeeel erg vinden dat ze gelijk hebben.
- Ze beschikken over zwaar materiaal.
- Leden van hun groep regelmatig zelfmoord plegen.

Daar scheiden onze wegen. Ik vind dat iedereen mag demonstreren, naar de rechter mag gaan, anderen mag proberen te overtuigen, maar de grens ligt bij mij bij het geweld, bedreiging en zonder enig respect voor de levens van anderen chaos veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
MEt berichten dat zeeboeren meedoen in het noorden van het land even gekeken op:
https://schepenvolgen.nl/

Rotterdam vracht
Scheveningen plezier
Amsterdam binnenvaartvracht en plezier
Geen blokkerende zeeboeren te zien vijf minuten geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
Johan Bogle schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:22:
[...]
Ze moeten wel om die valse claim ‘no farmers no food’ Indien ze zouden stoppen met leveren missen we amper vlees in de super. Je zou het hooguit merken bij de groenten.

Lekker laffe actie. Fijn ook voor (kwetsbare) mensen die afhankelijk zijn van boodschappen thuisbezorgen.
En je merkt het alleen bij de groenten als die boeren wel meedoen. Die worden zo goed als niet getroffen door stikstofmaatregelen. Enige waar die stikstof mee uitstoten zijn de trekkers.

Het is ook niet voor niets dat een boer die zich laat uitkopen (onder de huidige regels) wel aan akkerbouw mag gaan doen, maar geen nieuw veeteeltbedrijf mag starten of overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:37
Wat een ontzettend geneuzel zeg op het 8 uur journaal. Mensen interviewen hoe het is om met de trein te komen naar Schiphol 8)7 Hebben zelfs een stewardess gevonden die voor het eerst in 10 jaar met de trein is. Nou nou, wat een ellende...

Ga dan inderdaad hier staan: https://www.nhnieuws.nl/n...-helder-en-texel-gestremd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
celshof schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:29:
[...]
En je merkt het alleen bij de groenten als die boeren wel meedoen. Die worden zo goed als niet getroffen door stikstofmaatregelen. Enige waar die stikstof mee uitstoten zijn de trekkers.

Het is ook niet voor niets dat een boer die zich laat uitkopen (onder de huidige regels) wel aan akkerbouw mag gaan doen, maar geen nieuw veeteeltbedrijf mag starten of overnemen.
De stelling is wat mij betreft dan ook niet weg met de boeren, maar weg met minimaal de helft van de veeteelt. De impact daarvan op de samenleving is louter positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Johan Bogle schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:33:
[...]
De stelling is wat mij betreft dan ook niet weg met de boeren, maar weg met minimaal de helft van de veeteelt. De impact daarvan op de samenleving is louter positief.
En daar hebben we ook nog eens 25+ miljard voor uitgetrokken. Voor dat bedrag kunnen we vast de megastallen verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
celshof schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:29:
[...]

Exact! Met de oorlog in Oekraine is er geen beter moment om over te stappen en om de grond daadwerkelijk te verbeteren zou je als overheid goed kunnen keuren dat de eerste paar jaar mest gebruikt kan worden.
Dan exporteren ze het stikstof probleem weg in de vorm van granen, zaden etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Johan Bogle schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:22:
[...]
valse claim ‘no farmers no food’
Goed punt: als de boeren de distributiecentra niet zouden blokkeren zou er wel voedsel zijn.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• celshof
Waar de boeren zich druk over zouden moeten maken, is of de provincies maatwerk kunnen leveren. Kunnen die dat wel of gaan ze iedereen dwingen om een bepaald percentage te minderen, onafhankelijk van de stikstofuitstoot.
Er zijn namelijk ook boeren die jaren geleden wel aan het opletten waren en hun bedrijfsmodel hebben omgegooid. Die zou je niet moeten straffen, maar belonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Real schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:39:
[...]

Goed punt: als de boeren de distributiecentra niet zouden blokkeren zou er wel voedsel zijn.
en dat weten ze zelf donsdersgoed. Daarom blokkeren ipv stoppen met leveren.

Wat mij betreft een daad van terreur om de voedselvoorziening aan te vallen en mag als zodanig op gereageerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 21:41
mugenmarco schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:22:
ze zijn dus distributiecentrums aan het blokkeren. Zijn die boeren nou zo dom of denken ze echt dat ze hiermee meer burgers achter zich krijgen? 8)7
Ik dacht dat no farmers no food was. Op dit moment is het dus voor sommige supers door boeren geen voedsel. En hoe gaan de supers de kosten van deze blokkade terug halen? Gedeeltelijk op de consument en gedeeltelijk door nog lage prijzen te eisen van de boeren.
Iets over in je eigen voet schieten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
celshof schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:36:
[...]
En daar hebben we ook nog eens 25+ miljard voor uitgetrokken. Voor dat bedrag kunnen we vast de megastallen verkleinen.
Wat mij betreft stellen we een ultimatum. Voor het einde van de maand de 25 miljard euro accepteren en serieus en zonder terrorisme overleggen hoe we die het best kunnen inzetten, of de 25 miljard gaat van tafel samen met de miljarden subsidies die ze al krijgen, plus we laten ze een redelijk bedrag voor hun vervuiling betalen, en we laten de markt het oplossen. Eens kijken hoe speciaal ze zijn zonder subsidie.

Het geld dat we besparen geven we direct aan de burger om eventuele hogere voedselprijzen op te vangen.

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 04-07-2022 08:53 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vanochtend op de A1 om 06:22, was gelukkig een rijdende colonne en geen full blown weg opstopping. De rest v.d. weg (200km) echt kunnen doorrijden alsof het dinsdagmiddag om 14:00 is, super rustig.
Scheelt dat ik vandaag niet terug hoef te rijden, maar sentiment is compleet verdwenen.
Overigens wel wat auto's gezien met een NL vlag (gewoon een werkbusje met aanhanger) en enkele mini-vrachtwagens met een boerenzakdoek. Ik denk dat ze die er ook enkel op hebben om meer kans te hebben om door te mogen rijden als ik heel eerlijk ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cklfpCFvD13veyKTE9gF2Y9f5Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGf0S4BxPMkxgIC8tUBbksxD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door True op 04-07-2022 09:33 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricEric752
ph4ge schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Wat mij betreft stellen we een ultimatum. Voor het einde van de maand de 25 miljard euro accepteren en serieus en zonder terrorisme overleggen hoe we die het best kunnen inzetten, of de 25 miljard gaat van tafel samen met de miljarden subsidies die ze al krijgen, plus we laten ze een redelijk bedrag voor hun vervuiling betalen, en we laten de markt het oplossen. Eens kijken hoe speciaal ze zijn zonder subsidie.

Het geld dat we besparen geven we direct aan de burger om eventuele hogere voedselprijzen op te vangen.
Dat moeten we volgens mij niet doen, want dat zou de Nederlandse staat kansloos (en terecht) verliezen bij de rechter. Als een boer zich met zijn bedrijf tot nu toe netjes aan de wet heeft gehouden en er komt nieuwe wetgeving waarmee het bedrijf schade oploopt, dan moet die schade worden gecompenseerd. Dat is niet anders dan iemand die zijn huis moet ontruimen, omdat er een nieuwe weg moet komen of zo. Dan zal de overheid ook niet democratisch besluiten dat de eigenaar van het huis pech heeft en dat die persoon dan maar zonder schadevergoeding moet wegwezen.

We moeten denk ik ook het gedrag bij protesten niet koppelen aan schadevergoedingen. Het zijn twee aparte zaken. Boeren die zich misdragen bij protesten (geweld, dreigen met geweld, verkeer in gevaar brengen etc) moeten hard aangepakt worden en zouden daarbij zeker financieel getroffen kunnen worden (boetes of inbeslagname trekkers etc). Maar ze hebben wat mij betreft nog steeds recht op compensatie van geleden schade. Weer vergelijkbaar met die persoon die zijn huis moet ontruimen. Als die uit woede een ruit ingooit bij een politiebureau, moet hij de ruit vergoeden en zou hij straf moeten krijgen voor het geweld, maar de compensatie voor het huis dat hij kwijtraakt staat daar los van.

[ Voor 0% gewijzigd door EricEric752 op 04-07-2022 09:06 . Reden: "niet" vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
is dit dus zoals vooraf aangekondigd ''het hele land platleggen''?

Ik vind het allemaal nog wel enigzins meevallen. Volgens mij nog nooit zo'n rustige/stille maandagochtend op de Nederlandse snelwegen meegemaakt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

_Bailey_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:09:
is dit dus zoals vooraf aangekondigd ''het hele land platleggen''?

Ik vind het allemaal nog wel enigzins meevallen. Volgens mij nog nooit zo'n rustige/stille maandagochtend op de Nederlandse snelwegen meegemaakt
De dag is pas net begonnen. De koeien moeten ook gemolken worden ;)

Platleggen kan ook op andere manieren, zoals bijvoorbeeld de distributiecentra lang genoeg blokkeren zodat er minder/geen eten in de supermarkt aanwezig is.

[ Voor 17% gewijzigd door souljah1h op 04-07-2022 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DevWouter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:03:
Ik begin me nu oprecht af te vragen wat een IT zal doen wanneer die gaat protesteren en vooral hoe de boer er op zou reageren. Heel veel van de boeren infrastructuur is namelijk verbonden met het internet.

Jammer joh, dat je tractors niet meer werken.

(...)

Het lijkt er echt op dat een groot gedeelte van de boeren niet begrijpen hoe achterlijk hun gedrag is. Demonstratie is een recht, maar elke recht in een samenleving komt met verplichtingen. En het recht om elkaar niet te schaden is vele malen hoger dan demonstreren.
Vroeg ik me ook al af, maar toen bedacht ik me dat dat je bijvoorbeeld als leverancier dan je eigen SLA om je oren krijgt en mag betalen. Plus hopelijk hebben andere beroepsgroepen wat meer moreel besef en besef van hun rol in de maatschappij.

Overigens snap ik vooral niet dat de boeren zoveel sympathie krijgen. De teneur in dit topic lijkt bijna een uitzondering op de rest van de maatschappij. Gelukkig sprak ik vanochtend ook nog iemand die er geen begrip voor kan opbrengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
souljah1h schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Jij denkt dat de gemidelde melkboer handmatig koeien melkt? die lopen zelf wel de caroussel in.
Platleggen kan ook op andere manieren, zoals bijvoorbeeld de distributiecentrums lang genoeg blokkeren zodat er minder/geen eten in de supermarkt aanwezig is.
Als ze niet zo hypocriet waren zouden ze stoppen met leveren. nu ga je misschien wat fruit missen maar nederlands vlees is al bijna niet te vinden bij diezelfde supermarkt. maar ja dat snappen ze niet denk ik

Maar ja als je met valse claims zoals 'no farmers no food' blijft komen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
EricEric752 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Dat moeten we volgens mij niet doen, want dat zou de Nederlandse staat kansloos (en terecht) verliezen bij de rechter. Als een boer zich met zijn bedrijf tot nu toe netjes aan de wet heeft gehouden en er komt nieuwe wetgeving waarmee het bedrijf schade oploopt, dan moet die schade worden gecompenseerd. Dat is niet anders dan iemand die zijn huis moet ontruimen, omdat er een nieuwe weg moet komen of zo. Dan zal de overheid ook niet democratisch besluiten dat de eigenaar van het huis pech heeft en dat die persoon dan maar zonder schadevergoeding moet wegwezen.
Lol, subsidies zijn niet permanent. Op dezelfde wijze waarop die zijn ingevoerd kunnen ze ook weer afgeschaft worden.
souljah1h schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:11:
Het blijft me verbazen dat deze mythische harde werkers kennelijk zoveel tijd over hebben. Daadwerkelijk harde werkers zoals zorgpersoneel zijn blij als ze een dag actie kunnen voeren. Er vallen doden als ze meer demonstreren en ze hebben er simpelweg het geld en de energie er niet voor om het maanden vol te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door ph4ge op 04-07-2022 09:24 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
[...] Als een boer zich met zijn bedrijf tot nu toe netjes aan de wet heeft gehouden en er komt nieuwe wetgeving waarmee het bedrijf schade oploopt, dan moet die schade worden gecompenseerd.
We verwachten van ondernemers toch wel dat ze zich aanpassen aan veranderende omstandigheden, mag ik hopen. Wijzigende wetgeving moet iedereen rekening mee houden. Of hebben we ook geld gegeven aan de sigaretten- of drankindustrie omdat ze met een minimumleeftijd van 18 jaar moesten gaan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
erwn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Vroeg ik me ook al af, maar toen bedacht ik me dat dat je bijvoorbeeld als leverancier dan je eigen SLA om je oren krijgt en mag betalen.
Je denkt toch niet dat het blokkeren van een bedrijf geen onrechtmatige daad is?

Als een bedrijf dat wil kunnen de verantwoordelijken van een blokkade een aanzienlijke schadeclaim tegemoet zien die ze vermoedelijk nog vele jaren aan het afbetalen zijn.

Ook daarom is het gedoogbeleid van de politie zo rampzalig. Een bedrijf kan zich namelijk voegen in een strafzaak, zodat de identiteit van de betrokkene vaststaat. Een vonnis of arrest in een strafzaak kan vervolgens worden gebruikt in een civiele zaak voor serieus grote schadevergoedingsvorderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

EricEric752 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:26:
[...]
Overigens is me intussen wel duidelijk wat jouw argumenten zijn over het onderwerp van dit topic. Mag een groep zijn eigen belangen proberen door te drukken op basis van geweld, dreigen met geweld en veroorzaken van extreme overlast. Blijkbaar is het antwoord voor jou ja als:
- Ze maar een "levenswijze" hebben die ze anders (beter...) maakt dan anderen.
- Ze heeeeel erg vinden dat ze gelijk hebben.
- Ze beschikken over zwaar materiaal.
- Leden van hun groep regelmatig zelfmoord plegen.

Daar scheiden onze wegen. Ik vind dat iedereen mag demonstreren, naar de rechter mag gaan, anderen mag proberen te overtuigen, maar de grens ligt bij mij bij het geweld, bedreiging en zonder enig respect voor de levens van anderen chaos veroorzaken.
Ik heb nooit gezegd dat ik geweld goedkeur, dat maak jij er nu van. *knip*. Ik heb begrip voor hun situatie en ik vind dat ze mogen demonstreren. Dat jij er last van heb, who cares.
Ze hebben nu eenmaal de middelen om hun demonstratie kracht bij te zetten en als anderen zich voor hun redenen niet willen demonstreren wil dat nog niet zeggen dat de boeren hun demonstratierecht moeten opgeven. Zo breng jij het namelijk.
De boeren allemaal over een kam scheren en zeggen dat ze geweld gebruiken. Om vervolgens alles af te keuren.
In het verleden hebben zorgmedewerkers ook al eens gedemonstreerd door alleen weekeinddiensten te draaien door de week. Hun goed recht en ook belastend voor de maatschappij. Daar hoor je niets over. O en wat de zelfmoorden betreft, jij stapt daar wel heel makkelijk over heen. Ik heb daarin aangegeven dat elke zelfdoding een teveel is en dat dit nu een stijging krijgt door de maatregelen die de overheid in wil voeren zonder een goed toekomstperspectief te bieden. *knip*

stop met zaken persoonlijk te maken / te sneren als je een discussie voert

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 11:40 ]

Meh ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

RodeStabilo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Als ze niet zo hypocriet waren zouden ze stoppen met leveren. nu ga je misschien wat fruit missen maar nederlands vlees is al bijna niet te vinden bij diezelfde supermarkt. maar ja dat snappen ze niet denk ik
Terwijl er hier genoeg vlees is. Dit klinkt heel zoetsappig, maar om de wereld te redden gaan we als maatschappij toch eens moeten leren om lokaal en seizoensgebonden te kopen. Niet alleen voedsel, maar ook apparatuur bijvoorbeeld. Minder importeren vanuit de hele wereld, meer op Europees niveau produceren. Maakt je minder afhankelijk ook.

Vandaag nog gesproken met een vrachtwagenchauffeur uit Deventer. Hij had tot nu toe helemaal geen files gehad, maar heeft wel boeren zien rijden. En hij zat nu helemaal in het prachtige Zeeuws-Vlaanderen.

Dus blijkbaar vallen de files tot nu toe wel redelijk mee. Hij stond overigens ook achter de boeren.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Real schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Je denkt toch niet dat het blokkeren van een bedrijf geen onrechtmatige daad is?

Als een bedrijf dat wil kunnen de verantwoordelijken van een blokkade een aanzienlijke schadeclaim tegemoet zien die ze vermoedelijk nog vele jaren aan het afbetalen zijn.

Ook daarom is het gedoogbeleid van de politie zo rampzalig. Een bedrijf kan zich namelijk voegen in een strafzaak, zodat de identiteit van de betrokkene vaststaat. Een vonnis of arrest in een strafzaak kan vervolgens worden gebruikt in een civiele zaak voor serieus grote schadevergoedingsvorderingen.
Ik ga er compleet van uit dat de supermarkten de schade proberen te verhalen (terecht ook!), maar dat lijkt me niet zo eenvoudig bij dit soort los-vaste-acties. Zeker als de politie niet iedereen kan aanhouden / staande houden of identificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
[...]

Voor subsidie geldt dan echter weer een ander regime dan schadevergoeding. Je kan een subsidie wel degelijk stoppen, maar een meerjarige subsidie niet in één keer. Je zult dan altijd een afbouwregeling moeten treffen maar het kan bij veranderd beleid of een veranderde begroting wel degelijk. Ik ben niet zo thuis in de subsidies voor de argrarische sector maar in mijn hoofd (geen idee of het gerecht is) zijn het vooral Europese subsidies. Daar heb je al minder grip op.

Die 25 miljard kan je natuurlijk wel van tafel halen. Je zou dan een risico-inschatting moeten maken welke middelen je nodig hebt om schadevergoedingen (afgedwongen door de rechter, want vrijwillig is dan ook van tafel) uit te keren. Als ik het goed heb begrepen zou die 25 miljard dan riant zijn.

Overigens zou ik bovenstaande ook niet als strategie kiezen. Het bevestigt alleen maar wat de boeren al claimen en zet verhoudingen nog meer op scherp.
We moeten denk ik ook het gedrag bij protesten niet koppelen aan schadevergoedingen. Het zijn twee aparte zaken. Boeren die zich misdragen bij protesten (geweld, dreigen met geweld, verkeer in gevaar brengen etc) moeten hard aangepakt worden en zouden daarbij zeker financieel getroffen kunnen worden (boetes of inbeslagname trekkers etc). Maar ze hebben wat mij betreft nog steeds recht op compensatie van geleden schade. Weer vergelijkbaar met die persoon die zijn huis moet ontruimen. Als die uit woede een ruit ingooit bij een politiebureau, moet hij de ruit vergoeden en zou hij straf moeten krijgen voor het geweld, maar de compensatie voor het huis dat hij kwijtraakt staat daar los van.
Op individueel niveau heb je hier gelijk in. Je bent echter ook in strijd met een (groot deel van) een gehele sector. De wijze waarop zij die "strijd" soms bijna letterlijk aangaan, heeft natuurlijk wel degelijk effect op de onderhandelingsstrategie en indirect heeft het gedrag daar ook invloed op. Je kan je bij wijze van spreken niet laten terroriseren. Wat de boeren nu aan het doen zijn lijkt meer op proberen Nederland te gijzelen en iets af te dwingen. Daar moet je ook ergens een grens aan stellen en in de onderhandelingen een terugtrekkende bewaring maken kan daarbij ook een strategie zijn. (Wat mij in deze averechts lijkt te werken.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
erwn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:24:
[...]
Zeker als de politie niet iedereen kan aanhouden / staande houden of identificeren.
Waarom moet dat 'iedereen' zijn? Mijn punt is steeds dat de houding 'gedogen tenzij' werkelijk nergens op slaat en ook tot staatsaansprakelijkheid kan leiden.

Je kunt als overheid niet zomaar de rechtsorde laten lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:41
RodeStabilo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Jij denkt dat de gemidelde melkboer handmatig koeien melkt? die lopen zelf wel de caroussel in.

[...]

Maar ja als je met valse claims zoals 'no farmers no food' blijft komen.....
Het is niet per se een valse claim, maar juist meer een statement en marketing die het groter trekt, om het punt duidelijk te maken. Als er geen boeren zijn is er geen voedsel, dat klopt, maar geldt natuurlijk niet alleen wanneer er in NL geen boeren meer zijn. Voedsel komt nu eenmaal in grote mate van boerderijen (waar dan ook in de wereld) waar ze gewassen verbouwen, of (voor vlees) dieren houden.

Wat ik (oprecht) niet begrijp is ook dat men hier in NL denkt op deze oppervlakte, met zoveel mensen alles als 'natura2000' te moeten aanmerken waar iets groeit, al is het zo groot als de oppervlakte van een kleine studentenstudio in hartje Amsterdam.

Waarom Nederlands vlees niet te vinden is in de NL'se supermarkten ligt aan de consument (niet aan de boeren zelf): Die kopen het dure NL'se vlees niet, die hebben liever goedkoop vlees uit het buitenland, wellicht wel volgespoten met van alles en nog wat, maar iig goedkoop.

Ik denk dan ook dat 1 van de grootste problemen hier is dat we problemen niet bij de oorzaak (de consument/ winkels) aanpakken, maar bij het gevolg van die oorzaak. Dat is dat er genoeg geld te verdienen is met de export (o.a. ivm exportsubsidies) naar het buitenland, waardoor er geen natuurlijk verloop ontstaat waardoor het boerenbedrijf landelijk gezien inkrimpt omdat het aanbod veel te groot is.
Het aanbod is niet te groot, want in het buitenland willen ze maar wat graag onze producten hebben, dus grotere (boeren)bedrijven, want dat levert meer op. En al die tijd wordt die enorme 'overproductie' die we hier hebben maar gestimuleerd.

I.m.o. zou een redelijke oplossing zijn: Verlaag de 'exportsubsidie' en verhoog de 'binnenlandsubsidie' stapsgewijs, er ontstaat dan een natuurlijk verloop/ patroon. Natuurlijk gaat dit niet zo snel als men nu ineens wil (jaren, decennia te laat) maar geeft wel gelijke kansen aan verschillende boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

nst6ldr schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:35:
[...]

Keur je hiermee geweld dan goed?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Real schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Waarom moet dat 'iedereen' zijn? Mijn punt is steeds dat de houding 'gedogen tenzij' werkelijk nergens op slaat en ook tot staatsaansprakelijkheid kan leiden.

Je kunt als overheid niet zomaar de rechtsorde laten lopen.
Inderdaad. Hoeft ook niet iedereen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Twarp schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:32:
[...]

Beweer jij dat die visboeren zich (net als de boeren afgelopen week) met geweld gaan verzetten dan waardoor dat nodig zou zijn?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
erwn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:32:
[...]
Inderdaad. Hoeft ook niet iedereen te zijn.
Sorry dat ik doorhark, dus niet richting jou maar puur even als voorbeeld.

Stel je hebt een schildersbedrijf. Een of andere actiegroep houdt niet van kleur en blokkeert de uitgang van wat schildersbedrijven. Je kunt dus niet schilderen, waarna een opdrachtgever je aansprakelijk stelt uit wanprestatie. Die schade wil je uiteraard verhalen op de actievoerders die onrechtmatig de uitgang van je bedrijf blokkeren.

Ondertussen staat de politie naast je bedrijf een kopje koffie te drinken met de actievoerders om te deëscaleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 12-09 16:39

Nox

Noxiuz

DevWouter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:03:
Maar dat gaat niet gebeuren, we zijn er te netjes en weldenkend voor denk ik :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nox schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Het is ook een baan die niet aan een lokatie en generaties gebonden is. Als de ICT gedwongen wordt 50% minder stroom te verbruiken (dan stream je maar HD in plaats van 4K en die data gaat ook als je de AMS-IX sluit wel door via Duitsland) dan zal de hel nog wel los breken. Je moet dan niet 'maar er kan iemand aan dood gaan' proberen als argument aan te voeren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Twarp schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:32:
[...]

Hoezo zou er geweld nodig zijn? Het FMS past alleen geweld toe wanneer nodig, zolang ze zich niet verzetten komt er gewoon een aanhouding, en varen ze de vissersboot netjes naar een steiger. Zie het als marechaussee te water/helikopter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

IJzerlijm schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Het is ook een baan die niet aan een lokatie en generaties gebonden is. Als de ICT gedwongen wordt 50% minder stroom te verbruiken (dan stream je maar HD in plaats van 4K en die data gaat ook als je de AMS-IX sluit wel door via Duitsland) dan zal de hel nog wel los breken. Je moet dan niet 'maar er kan iemand aan dood gaan' proberen als argument aan te voeren.
Als wij dat opgelegd krijgen is het vrij simpel, geen facebook, instagram, snapchat e.d. meer. :+ Heb ik overigens weinig moeite mee :P Zinloze verspilling. En daarom ook prima dat in Zeewolde geen dc van facebook komt.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
erwn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Overigens snap ik vooral niet dat de boeren zoveel sympathie krijgen. De teneur in dit topic lijkt bijna een uitzondering op de rest van de maatschappij. Gelukkig sprak ik vanochtend ook nog iemand die er geen begrip voor kan opbrengen.
Ik zit daar al een paar dagen over na te denken. De meeste mensen geven geen snars om boeren. Maar ik denk dat voor mensen het aantal veranderen wat over ze wordt uitgestort zo langzamerhand te groot aan het worden is.

Een deel van de bevolking heeft het gevoel dat er van alles wordt afgenomen. Zwarte Piet, benzineauto, stukje vlees, energieprijzen, sigaretten, vrijheid, negerzoenen, huizenprijzen etc. Of dat terecht is of niet en of 'de roverheid' daar wat aan kan doen of niet, dit voedt een algemeen gevoel van onvrede.

Ik heb nog steeds Facebook en je moet eens voor de grap de reacties op een advertentie van een electrische auto zien. Of als een bedrijf vegetarisch eten promoot ofzo.

Ik denk eerlijk gezegd dat het de meeste mensen een worst zal zijn of Boer X naast natuurgebied Y al dan niet moet inkrimpen / uitgekocht worden. Veel mensen hebben nog nooit een boerenbedrijf van binnen gezien. En veel mensen kennen geen boeren.

Maar ik denk dat veel mensen dus wat onvrede voelen en die boeren met hun eenvoudige 'wij worden genaaid' boodschap (wat deels misschien ook wel klopt, maar anders dan veel mensen denken) hebben een aansprekend verhaal en ze doen iets. En ik denk dat veel mensen daarom in dat verhaaltje geloven.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 04-07-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

fsfikke schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Beweer jij dat die visboeren zich (net als de boeren afgelopen week) met geweld gaan verzetten dan waardoor dat nodig zou zijn?
Nee, ik vraag of geweld goedgekeurd wordt. Je toegang verschaffen tot een boot is wel een ding. Je mag niet zomaar een boot opstappen zonder toestemming. En een gemilitariseerd onderdeel een boarding laten uitvoeren lijkt nu eenmaal op een gewelddadige actie, vandaar de vraag.

Overigens dat de visserij zich nu bij de boeren aansluit geeft toch maar weer aan dat er sympathie is voor de boerenacties. (En nee ik keur geweld nog steeds niet goed)
nst6ldr schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Hoezo zou er geweld nodig zijn? Het FMS past alleen geweld toe wanneer nodig, zolang ze zich niet verzetten komt er gewoon een aanhouding, en varen ze de vissersboot netjes naar een steiger. Zie het als marechaussee te water/helikopter.
Omdat je toegang verschaffen tot een schip nu eenmaal niet toegestaan is.
https://hoorn.nieuws.nl/2...-ongewenste-loge-op-boot/

En als je daar een gemilitariseerde groep mensen voor gebruikt lijkt het op het toepassen van geweld. Vandaar de vraag!

Meh ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricEric752
Twarp schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat ik geweld goedkeur, dat maak jij er nu van. *knip*. Ik heb begrip voor hun situatie en ik vind dat ze mogen demonstreren. Dat jij er last van heb, who cares.
Ze hebben nu eenmaal de middelen om hun demonstratie kracht bij te zetten en als anderen zich voor hun redenen niet willen demonstreren wil dat nog niet zeggen dat de boeren hun demonstratierecht moeten opgeven. Zo breng jij het namelijk.
De boeren allemaal over een kam scheren en zeggen dat ze geweld gebruiken. Om vervolgens alles af te keuren.
In het verleden hebben zorgmedewerkers ook al eens gedemonstreerd door alleen weekeinddiensten te draaien door de week. Hun goed recht en ook belastend voor de maatschappij. Daar hoor je niets over. O en wat de zelfmoorden betreft, jij stapt daar wel heel makkelijk over heen. Ik heb daarin aangegeven dat elke zelfdoding een teveel is en dat dit nu een stijging krijgt door de maatregelen die de overheid in wil voeren zonder een goed toekomstperspectief te bieden. *knip*
*knip* niet happen op een sneer, gebruik desnoods de TR in plaats daarvan Ik heb helemaal nooit gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat boeren hun demonstratie rechten op moeten geven en of dat alle boeren geweld gebruiken. Daar ben ik het namelijk niet mee eens. Boeren hebben alle recht om op wettelijke manier voor hun belangen op te komen. Bij heel veel posts in dit topic heb ik ook expliciet gezegd dat boeren dezelfde rechten hebben als anderen (maar niet meer, zoals jij steeds suggereert) en dat ze begrip verdienen voor hun moeilijke omstandigheden. Zojuist heb ik nog een post geplaatst waarin ik aangeef dat de boeren mijn inziens recht hebben op compensatie.

Maar stakingsrecht, demonstratierecht en het recht om naar de rechter te stappen is NIET hetzelfde als geweld, dreigen met geweld en extreme overlast. En dat gedrag, van sommige boeren (ik zal het maar weer expliciet maken), vind ik onacceptabel.

En over het zelfdodings "argument": Ik vind het nog steeds meer dan walgelijk om dat in te brengen en hoewel ik er niet van houd om discussies persoonlijk te maken, raakt het mij persoonlijk vanwege persoonlijke ervaringen. Als ik lees dat iemand "geweld, dreigen met geweld en extrem overlast" verdedigt over de rug van mensen die geen uitzicht meer zien dan wordt ik daar inderdaad onpasselijk van.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Twarp schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:50:
[...]

En als je daar een gemilitariseerde groep mensen voor gebruikt lijkt het op het toepassen van geweld. Vandaar de vraag!
Nou, hef het AT Team van de politie maar weer op dan. Ze mogen het huis van de verdachte helemaal niet betreden. :)

Onzin natuurlijk, het FMS mag gewoon een boarding uitvoeren en het schip verplaatsen. Beter nog: ze zijn voor veiligheid op het water, niet exclusief piraterij.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]
Overigens dat de visserij zich nu bij de boeren aansluit geeft toch maar weer aan dat er sympathie is voor de boerenacties. (En nee ik keur geweld nog steeds niet goed)
Twee sectoren die graag subsidies aftikken maar daar niets tegenover willen zetten en de natuur maximaal uitbuiten. Dat die het met elkaar eens zijn is voor weinigen een verassing.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 04-07-2022 09:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Nee, ik vraag of geweld goedgekeurd wordt. Je toegang verschaffen tot een boot is wel een ding. Je mag niet zomaar een boot opstappen zonder toestemming. En een gemilitariseerd onderdeel een boarding laten uitvoeren lijkt nu eenmaal op een gewelddadige actie, vandaar de vraag.

[...]

Je blokkeert een militaire zeebasis. Vind je het dan gek dat diezelfde militairen even komen vragen of je wilt opzouten? In de praktijk zal er inderdaad gewoon een boot afvaren vanuit de basis met een paar militairen erop, die gaan dan naast het vissersbootje liggen en vragen of ze aan boord mogen danwel melden dat je moet opzouten. En als je dan niet luistert hebben ze waarschijnlijk gewoon mandaat om inderdaad te boarden. Dat heeft de politie ook op momenten dat ze een woning binnen moeten, omdat er iemand dood ligt te gaan in de woning bijvoorbeeld of als een belangrijke verdachte naar binnen is gerend.

Idem als je zonder transponder vliegt richting Den Haag, dan zit er ook een jachtvliegtuig naast je. Moet je dan maar een politie-heli sturen? Gaat weinig uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
bazzemans schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:25:
Op individueel niveau heb je hier gelijk in. Je bent echter ook in strijd met een (groot deel van) een gehele sector. De wijze waarop zij die "strijd" soms bijna letterlijk aangaan, heeft natuurlijk wel degelijk effect op de onderhandelingsstrategie en indirect heeft het gedrag daar ook invloed op. Je kan je bij wijze van spreken niet laten terroriseren. Wat de boeren nu aan het doen zijn lijkt meer op proberen Nederland te gijzelen en iets af te dwingen. Daar moet je ook ergens een grens aan stellen en in de onderhandelingen een terugtrekkende bewaring maken kan daarbij ook een strategie zijn. (Wat mij in deze averechts lijkt te werken.)
Je kan je inderdaad niet laten terroriseren, dus daar moet je tegen optreden. Maar daarmee verliezen de "terroristen" (nadrukkelijk tussen aanhalingstekens) hun rechten nog niet. Bovendien zou het oneerlijk zijn om alle boeren die vreedzaam of niet demonstreren te straffen voor het gedrag van de extremisten. Maar ook de extremisten hebben gewoon rechten. Net zo goed als de boze huizeneigenaar uit mijn verzonnen voorbeeld het recht op compensatie van onteigening niet kwijtraakt als hij uit frustratie een ruit in gooit, mogen de extremisten onder de boeren hun rechten niet kwijtraken als ze zich misdragen. Hooguit hun trekker.

De rechtstaat is belangrijker dan woede over wangedrag van een clubje extremisten, dus ook/zelfs de rechten van de extremisten verdienen bescherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Nox schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat het wel een van de redenen is waarom hier zo'n grote tegenstand tegen de protesten is, in ieder geval meer dan gemiddeld.
Hier zitten natuurlijk veel IT'ers.. ;)

Net even naar buiten gelopen, maar het is nog steeds allemaal geblokkeerd hier, althans, het distributiecentrum, voor de rest kan je er gewoon langs rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BH-8tsNV8hTCcsmbzc3ijh41ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkJ13NbQFdcnAOpXTLlEGMyx.jpg?f=fotoalbum_large

Ze blokkeren vooral de TESO, lijkt het. Ben er een uurtje geleden even geweest.

Eidt: lees net dat ze blijkbaar weer varen. Da's maar van korte duur geweest dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2022 10:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Hè hè, actie door de ME:
In Veghel dreigde de ME de blokkeerboeren met optreden en inbeslagname van hun voertuigen als ze hun blokkade niet op zouden geven. Dat had vrijwel meteen het gewenste effect.
https://www.bnnvara.nl/jo...oorrading-supermarkten-af

Het is ongelooflijk, maar als de politie dus dreigt met inbeslagname stopt het. Nou, wat zouden ze op andere plekken moeten doen? Moeilijk hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
EricEric752 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Je kan je inderdaad niet laten terroriseren, dus daar moet je tegen optreden. Maar daarmee verliezen de "terroristen" (nadrukkelijk tussen aanhalingstekens) hun rechten nog niet. Bovendien zou het oneerlijk zijn om alle boeren die vreedzaam of niet demonstreren te straffen voor het gedrag van de extremisten. Maar ook de extremisten hebben gewoon rechten. Net zo goed als de boze huizeneigenaar uit mijn verzonnen voorbeeld het recht op compensatie van onteigening niet kwijtraakt als hij uit frustratie een ruit in gooit, mogen de extremisten onder de boeren hun rechten niet kwijtraken als ze zich misdragen. Hooguit hun trekker.

De rechtstaat is belangrijker dan woede over wangedrag van een clubje extremisten, dus ook/zelfs de rechten van de extremisten verdienen bescherming.
Volgens mij gaf ik je daarin al gelijk ;). Ik stipte alleen dat wat jij aangeeft op individueel niveau geldt. Op macroniveau geldt echter daarnaast een ander effect. Je kan je als groep/sector (ook al is het maar een deel dat zich misdraagt) ook onmogelijk maken, waardoor de onderhandeling zich verder verhard.

Overigens is bij mij met de tekst "we gaan het hele land plat leggen" het vreedzaam protesteren eigenlijk al wel voorbij. Hoe erg het in werkelijkheid gaat zijn daargelaten, die nuance wil ik graag maken. Het hele land plat te leggen, is m.i. niet proportioneel demonstreren. Wat er vooralsnog gaande is, met het blokkeren van distributiecentra heb ik geen moeite. Hoewel minder met het stikstofprobleem te maken, is dat wel onderdeel van de keten en de strijd die de sector voert.

Een paar weken geleden hebben de boeren in de Achterhoek dieseltrein van een spoorlijn die door een natuurgebied gaat stilgelegd. Die actie kon ik beter begrijpen. Hoewel de reactie van de maatschappij die dat spoorlijntje exploiteert ook wel tekenend was. Ze waren het ermee eens dat een dieseltrein daar niet zou mogen lopen. Dus ze zijn al enige tijd bezig met experimenteren met anders aangedreven treinen, waaronder een op stroom vanuit een opgeladen accu. Los van dat daar nog allerhande haken en ogen aanzitten, is het dan weer jammer dat boeren protesteren tegen een sector/lijn waar ontwikkelingen zijn om zich aan te passen aan nieuwe eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Real schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:05:
Hè hè, actie door de ME:

[...]

Het is ongelooflijk, maar als de politie dus dreigt met inbeslagname stopt het. Nou, wat zouden ze op andere plekken moeten doen? Moeilijk hoor.
Dat zal ook de reden zijn dat het rustig is rond Schiphol.
bazzemans schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Wat er vooralsnog gaande is, met het blokkeren van distributiecentra heb ik geen moeite. Hoewel minder met het stikstofprobleem te maken, is dat wel onderdeel van de keten en de strijd die de sector voert.
Tja, je zou ook kunnen zeggen dat ze de zogenaamd oneerlijke prijzen zelf veroorzaken. De supermarkten bieden een lagere prijs, omdat het aanbod groter is dan de vraag. En als oplossing gaan de boeren dan MEER produceren. Bizar dat een bank dan ook gewoon leningen blijft verstrekken, terwijl er moeilijk een gedegen business plan kan liggen. Maar ook dan geldt dat de boeren ondernemer zijn en dus zelf verantwoordelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door celshof op 04-07-2022 10:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Voor de ingang van de Marine haven liggen GEEN vissers meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
celshof schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:13:
[...]
Tja, je zou ook kunnen zeggen dat ze de zogenaamd oneerlijke prijzen zelf veroorzaken. De supermarkten bieden een lagere prijs, omdat het aanbod groter is dan de vraag. En als oplossing gaan de boeren dan MEER produceren. Bizar dat een bank dan ook gewoon leningen blijft verstrekken, terwijl er moeilijk een gedegen business plan kan liggen. Maar ook dan geldt dat de boeren ondernemer zijn en dus zelf verantwoordelijk.
Mijn opmerking was dan ook even los van de inhoudelijke discussie, puur op de plek waar gedemonstreerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
De vissers doen het niet voor de boeren maar voor hun eigen problemen. Zie https://www.transport-onl...r-bij-ijmuiden-vertragen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
[...]

[...]

De staat heeft een geweldsmonopolie, dat is lang geleden zo afgesrpoken in wetten verankerd om de burgers en bedrijven te beschermen.

Dan is het wel opvallend dat de zeeboeren erbij komen.
We hebben dus op het land en op het water groepen ambachtelijken die hun geld voornamelijk verdienen met doden.
Het is bijna alsof je toch beinvloed wordt door leven van doden.
Als je leven bestaat uit je "recht van de sterkste" toepassen, is de stap naar "mijn trekker is sterker dan een politieauto" en "mijn boot dwingt jouw boot tot niet veilig meer kunnen varen" en "als wij met genoeg zijn dan zijn wij de sterksten"blijkbaar klein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:52

SuBBaSS

-has Ryzen

FabianGTI schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat het wel een van de redenen is waarom hier zo'n grote tegenstand tegen de protesten is, in ieder geval meer dan gemiddeld.
Hier zitten natuurlijk veel IT'ers.. ;)

Net even naar buiten gelopen, maar het is nog steeds allemaal geblokkeerd hier, althans, het distributiecentrum, voor de rest kan je er gewoon langs rijden.
Hier zit vooral een beperkt clubje dat zich in zowat alle topics in dezelfde samenstelling roert.

Het is hier verre van een afspiegeling van de maatschappij, hoe graag men dat ook denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:29
Kalentum schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Ik zit daar al een paar dagen over na te denken. De meeste mensen geven geen snars om boeren. Maar ik denk dat voor mensen het aantal veranderen wat over ze wordt uitgestort zo langzamerhand te groot aan het worden is.

Een deel van de bevolking heeft het gevoel dat er van alles wordt afgenomen. Zwarte Piet, benzineauto, stukje vlees, energieprijzen, sigaretten, vrijheid, negerzoenen, huizenprijzen etc. Of dat terecht is of niet en of 'de roverheid' daar wat aan kan doen of niet, dit voedt een algemeen gevoel van onvrede.

Ik heb nog steeds Facebook en je moet eens voor de grap de reacties op een advertentie van een electrische auto zien. Of als een bedrijf vegetarisch eten promoot ofzo.

Ik denk eerlijk gezegd dat het de meeste mensen een worst zal zijn of Boer X naast natuurgebied Y al dan niet moet inkrimpen / uitgekocht worden. Veel mensen hebben nog nooit een boerenbedrijf van binnen gezien. En veel mensen kennen geen boeren.

Maar ik denk dat veel mensen dus wat onvrede voelen en die boeren met hun eenvoudige 'wij worden genaaid' boodschap (wat deels misschien ook wel klopt, maar anders dan veel mensen denken) hebben een aansprekend verhaal en ze doen iets. En ik denk dat veel mensen daarom in dat verhaaltje geloven.
Klopt, daarbij ook flink geholpen door oorlogshitsers als FvD en BBB natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

nst6ldr schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Nou, hef het AT Team van de politie maar weer op dan. Ze mogen het huis van de verdachte helemaal niet betreden. :)

Onzin natuurlijk, het FMS mag gewoon een boarding uitvoeren en het schip verplaatsen. Beter nog: ze zijn voor veiligheid op het water, niet exclusief piraterij.
Wat nou onzin, zonder goede reden heb je niets te zoeken op het schip van een ander. Bovendien het inzetten van defensie tegen eigen burgers is sowieso een bijzondere actie.
EricEric752 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:51:
[...]
En over het zelfdodings "argument": Ik vind het nog steeds meer dan walgelijk om dat in te brengen en hoewel ik er niet van houd om discussies persoonlijk te maken, raakt het mij persoonlijk vanwege persoonlijke ervaringen. Als ik lees dat iemand "geweld, dreigen met geweld en extrem overlast" verdedigt over de rug van mensen die geen uitzicht meer zien dan wordt ik daar inderdaad onpasselijk van.
Mijn welgemeende excuses daarvoor, ik wil het niet persoonlijk maken. Ik heb nogal wat boeren in mijn omgeving zitten waarin onder andere ook zelfdoding meerdere keren naar voren is gekomen, ook kortgeleden ten aanzien van dit "probleem". Vandaar ook mijn mening dat geweld altijd fout is.

We moeten alleen inzien dat er een probleem gecreëerd is welke op zich in stand is gehouden door de overheid. Ja, de boeren mogen zich in deze opportunistisch opstellen, ze hebben al vele investeringen moeten doen om het hoofd boven water te houden. Waarbij met de wisseling van kabinet er weer een onzekere tijd aankomt voor hun.

De overheid maakt zich er op het moment te makkelijk af, ze stellen teveel waarde in modellen waarvan we weten dat ze niet kloppen. Een minister van Natuur en Stikstof die niet eens weet wat het precieze probleem is en tijdens debatten stil komt te vallen. De opeenhoping van stikstof in het algemeen, NOx en NH3 zijn toch echt wel verschillende stoffen met verschillende eigenschappen. Daar waar NOx zorgt voor gezondheidsklachten, astma klachten en verzuring van de grond. NH3 is ook niet super gezond op hoge concentraties (zet je neus maar eens boven een fles ammonia) dit stofje is een base, het tegengestelde van NOx. En toch krijgen ze dezelfde eigenschappen toegekend in de politiek. En om eerlijk te zijn, we doen het hier ook.

Dan de acties van de boeren. Nogmaals geweld is nooit goed. Alleen mogen de boeren ook niet meer op het Malieveld demonstreren ( https://www.trouw.nl/poli...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F ). Dan gaan ze er op uit. En dat merken we.

*knip* conspiracy, ninefornews is geen bron die hier geaccepteerd zal worden
fsfikke schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:57:
[...]

Twee sectoren die graag subsidies aftikken maar daar niets tegenover willen zetten en de natuur maximaal uitbuiten. Dat die het met elkaar eens zijn is voor weinigen een verassing.
Als je dit als argument aanvoert, sorry hoor maar de gemiddelde boer doet meer aan natuurbeheer dan tegel minnende randstedeling. En wat is er tegen het aannemen van een subsidie, wil je soms zeggen dat de overheid dit niet goed reguleert?
fsfikke schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Ik beweer niets, ik stel een vraag die kennelijk te moeilijk is om te beantwoorden.

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 11:19 ]

Meh ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Kunnen die boeren niet elke dag aangeven dat ze Nederland plat gaan gooien? Lekker rustig op de snelwegen dan, goed voor het milieu ook! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 18:30
Het valt allemaal wel mee vandaag, het is meer grootspraak dan daadwerkelijk actie uitvoeren.

Zodra er gedreigd wordt met inbeslagname zijn ze snel weg :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Real schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:05:
Hè hè, actie door de ME:

[...]

Toch jammer. Er had niet gedreigd moeten worden met inname. Ze hadden gewoon ingenomen moeten worden.

Het zijn toch geen kleine kinderen die eerst een stickerkaart met waarschuwingen moeten verzamelen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Kennelijk vinden de distributiecentra het allemaal wel prima :+ .

Koffie voor de boeren
In Deventer krijgen de protesterende boeren koffie aangeboden van de Aldi, waarvan ze het distributiecentrum sinds ongeveer 07.00 uur dicht hebben gezet. De Plus in Haaksbergen deelde ook al koffie en broodjes uit.

Bron : Liveblog RTV oost, daar zijn ook een aantal filmpjes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FabianGTI schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:50:
Kennelijk vinden de distributiecentra het allemaal wel prima :+ .

Koffie voor de boeren
In Deventer krijgen de protesterende boeren koffie aangeboden van de Aldi, waarvan ze het distributiecentrum sinds ongeveer 07.00 uur dicht hebben gezet. De Plus in Haaksbergen deelde ook al koffie en broodjes uit.

Bron : Liveblog RTV oost, daar zijn ook een aantal filmpjes te vinden.
Ja snap ik, die richten de pijlen ook liever op de overheid dan op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Bron: AD liveblog
Actievoerende boeren willen de distributiecentra van supermarkten dagenlang blokkeren. Dat zegt Arjan Brons, die een melkveebedrijf in Hemmen heeft.

Brons blokkeert met boeren uit de Betuwe en Achterhoek een distributiecentrum van de Lidl in Oosterhout bij Nijmegen. Vanavond worden de boeren daar afgelost door naar verwachting 100 andere boeren.

Brons vertrok in de vroege ochtend met boeren uit de Betuwe naar Oosterhout. ,,We waren blij verrast daar ook boeren uit de Achterhoek tegen te komen. Daardoor zijn we met een grote groep en kan de politie ons niet wegsturen.''
Categorie hoe ga je de burger kwaadmaken. Idem met actie Hilversum. Waarom ga je dan niet Den Haag blokkeren. Daar zitten de mensen die je wil bereiken. Als ze zo doorgaan, gaan de supermarkten geen contracten meer afsluiten en zitten ze met hun oogst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:29
martwoutnl schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:51:
Bron: AD liveblog

[...]

Categorie hoe ga je de burger kwaadmaken. Idem met actie Hilversum. Waarom ga je dan niet Den Haag blokkeren. Daar zitten de mensen die je wil bereiken. Als ze zo doorgaan, gaan de supermarkten geen contracten meer afsluiten en zitten ze met hun oogst.
Er wonen meer mensen in Den Haag dan alleen ministers he...
Pagina: 1 ... 10 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.