Twarp schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:04:
De afwaardering van de grond gaat niet naar de boer, dat is een verrekening voor de overheid zelf omdat de grond door hun doen minder waard wordt als het als natuur bestempeld wordt. De boer ziet daar niets van terug.
Geld van de overheid, dat terug gaat naar de overheid. Natuurlijk... Het staat toch echt op de begroting en het verdwijnt niet in het niets....
Enorme bedragen die niet eens de waarde en kosten dekken? Een probleem wat gecreëerd is omdat Nederland en de Nederlandse politiek zich heeft aangemeten dat natuur in een toch al overvol land ineens voorrang krijgt? Een situatie waarin met een groeiende bevolking geen ruimte meer is om zich te vestigen. En dan moeten we samen er iets aan doen? Ik geloof niet dat de boeren hier het samen gevoel hebben. Hun bestaansrecht wordt bedreigd terwijl de overheid via achterdeurtjes groepen als Urgenda financiert om via het gerechtelijke apparaat hun zin door te drijven. Door zich te verschuilen achter een rechter die ondanks beperkte kennis van inhoud een uitspraak doet over KDW's en volksgezondheid? Iets wat de boeren als eerste mogen oplossen door op te geven waar ze hun hele leven voor gewerkt hebben?
En dan de vraag of de boeren anderen mogen hinderen in hun dagelijks leven? Ja hoor, ik heb daar geen probleem mee. Natuurlijk zijn er wel zaken waar ze rekening mee (moeten) houden. Zoals eerder genoemd de hulpdiensten doorlaten op de snelweg, zoals begrijpelijk. Of had je ze lieven niet over de snelweg, gewoon over de B-wegen, daar waar ze met grote getallen meer overlast en mogelijk zeer gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Nee hoor de snelweg is prima. Meerdere banen makkelijker de ruimte kunnen geven voor hulpdiensten en de dorpen en steden niet onnodig belasten. (op het demonstratie effect na natuurlijk). En over geweld waren we het al eens.
Je kunt wandrag recht proberen te praten, maar daarmee wordt het nog niet recht. Wie er in de politieke keuzes "gelijk" heeft is een politieke keuze, geen absolute. Persoonlijk vind ik het milieu onvergelijkbaar meer belangrijk dan de persoonlijke belangen van de boeren, maar wat ik vind van de stikstofmaatregelen is in dit topic van geen belang. Urgenda laat zien hoe je wel actie kunt voeren: je gaat naar de rechter. Zo werkt dat in een rechtstaat. Op basis van democratische verkiezingen, maakt de politiek keuzes en wetten en de rechter toetst die wetten. Zo simpel is het. Urgenda drijft hun zin niet door (in de zin dat hun zin afwijkt van democratische besluitvorming). Ze hebben simpelweg aan de rechter gevraagd of de overheid zich wel aan de democratische vastgestelde wetten houdt en verdomd zeg, dat blijkt niet het geval te zijn. DAAROM heeft Urgenda gelijk gekregen.
Als boeren het niet eens zijn met de besluitvorming of interpretatie van de wet staan ze volkomen in hun recht om hetzelfde te doen. Maar dat doen ze niet. Ze (of in ieder geval de extremisten waarover dit topic gaan. Natuurlijk niet alle boeren) kiezen voor (en daar komt het riedeltje weer): dreigen met geweld, plegen van geweld en het veroorzaken van extreme overlast waarbij ze misbruik maken van het punt dat ze toevallig over trekkers beschikken. DAT is het punt (van dit topic).
Het is alleen maar om aan te geven dat de lading die het voor de boeren heeft een ander kaliber heeft, dan je huis tuin en keuken hypotheekje die Jan Modaal heeft.
Jij kan niet kiezen welke argumenten er wel of niet aangedragen worden, cherry-picking noemen ze dat. Want als jij je emotioneel aangesproken voelt, dan heeft het argument precies zijn doel geraakt. Het zijn namelijk niet jouw argumenten die alleen mogen tellen, een ieder kan argumenten aanvoeren of je dat nou leuk vind of niet.
En weer wordt de boer "meer" gemaakt, dan Jan Modaal of wie dan ook. Een boer IS niet meer of beter en heeft ook niet meer rechten. Een boer heeft dezelfde rechten en plichten. Ja, boeren werken over het algemeen heel hard en zitten soms in moeilijk omstandigheden. Maar dat blijft uiteindelijk een eigen keuze en ze zijn daarin bepaald niet uniek. En om aan te geven hoe walgelijk het is om te schermen met zelfdodingen, even een lijstje met de hoogste kans op zlefmoord per beroepsgroep:
https://toptienlijst.nl/10-banen-verhoogde-kans-zelfmoord/. Volgens die verknipte logica, moeten we het meest begrip hebben voor tandartsen. Het lijkt me dan ook volkomen begrijpelijk dat tandartsen, politici fysiek mogen bedreigen met tandartsboren, immers hun problemen hebben "een lading met een kaliber dat hoger is dan van wie dan ook"...
Overigens is me intussen wel duidelijk wat jouw argumenten zijn over het onderwerp van dit topic. Mag een groep zijn eigen belangen proberen door te drukken op basis van geweld, dreigen met geweld en veroorzaken van extreme overlast. Blijkbaar is het antwoord voor jou ja als:
- Ze maar een "levenswijze" hebben die ze anders (beter...) maakt dan anderen.
- Ze heeeeel erg vinden dat ze gelijk hebben.
- Ze beschikken over zwaar materiaal.
- Leden van hun groep regelmatig zelfmoord plegen.
Daar scheiden onze wegen. Ik vind dat iedereen mag demonstreren, naar de rechter mag gaan, anderen mag proberen te overtuigen, maar de grens ligt bij mij bij het geweld, bedreiging en zonder enig respect voor de levens van anderen chaos veroorzaken.