Het risico is dat een traumahelikopter niet kan vertrekken omdat niet al het personeel er is. Dat kun je toch voorkomen lijkt mij. Wat vergezocht, dramaaaa.Punkrocker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:53:
[...]
Die vluchten uit Antalya en Gran Canaria hadden ze niet moeten noemen.
Dat zijn juist de vluchten die je mag schrappen om uitstoot te beperken. Op vakantie kan ook duurzamer.
Alles met pels inderdaadPunkrocker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:59:
[...]
Dat is waar.
Nertsenfokkerijen.
Over nutteloze dierenmishandeling gesproken....
Is dat wel een dieptepunt.

En er is meer.
Ja, dat moesten ze toch wel ? Ze zijn met 4 agenten, in 2 Volkswagen golfjes. Tegenover een aantal trekkers die 2 keer zo groot zijn, en 4 keer zo zwaar, die zo over dat autootje heen rijden ? En daarom hoop ik dus dat ze morgen doorpakken, en ook gewoon trekkers in beslag nemen. Elke trekker bij de dienst Domeinen, die staat niet meer op een snelweg.siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:52:
[...]
Je hebt de beelden gezien dat de politie lekker praatjes maakt met de boeren terwjil ze hooibalen en tractoren midden op de snelweg hadden zijn? Geeft dat de indruk dat de politie iets doet? Alleen Apeldoorn hebben ze geblokkeerd, ipv iedereen ingerekend. Ze doen te weinig, ze houden tegen, maar straffen niet/nauwelijks. Boetes zijn zinloos.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Daar komt bij dat als ze morgen zonder kentekenplaat de weg op gaan, je die dingen akelig lang in beslag kunt nemen om de identiteit van het voertuig vast te stellen...Real schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:43:
[...]
Als een tractor wordt gebruikt om opzettelijk een openbare weg te blokkeren kan de politie dat voertuig uiteraard vorderen, desnoods in beslag nemen als er wordt vermoed dat de betrokkene in de toekomst recidiveert en kan een rechter bij veroordeling zonodig dat voertuig onttrekken aan het economisch verkeer (art. 36b, 36c en 36d Sr).
Waarom zou dat niet kunnen?
De varkensslachters mogen gewoon doorgaan, met een paar bekenden die het trots het 'farmer friendly' keurmerk geven..PLAE schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:57:
[...]
Meestal ging het om nertsfokkerijen en die sluiten al of zijn al gesloten (en meestal uitgekocht door de overheid).
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5238399/slachthuizen-dierenmishandeling-varkens-koeien-slaan
Okay, en de dag erna, en de dag daarna? Zijn ze morgen wel voorbereid, gaat de politie morgen wél wat doen?Oekiejoekie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:00:
[...]
Ja, dat moesten ze toch wel ? Ze zijn met 4 agenten, in 2 Volkswagen golfjes. Tegenover een aantal trekkers die 2 keer zo groot zijn, en 4 keer zo zwaar, die zo over dat autootje heen rijden ? En daarom hoop ik dus dat ze morgen doorpakken, en ook gewoon trekkers in beslag nemen. Elke trekker bij de dienst Domeinen, die staat niet meer op een snelweg.
De boeren zijn al direct een grens overgegaan en ze hebben de ruimte gekregen. Die boetest zijn niet eens noemenswaardig. Dat er maar elke tractor op de snelweg ingenomen wordt en verkocht wordt op een veiling waar Nederlandse boeren niet aan mee mogen doen. De boerenhebben allang veel te veel ruimte gekregen.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Van de website van het OM:Real schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:43:
Waarom zou dat niet kunnen?
Beslag kan gelegd worden wegens:
- Waarheidsvinding (bewijsmateriaal)
- Onttrekken verkeer (voorwerpen in strijd met de wet zoals verdovende middelen of wapens)
- Verdenking op winsten uit strafbare feiten (wederrechtelijk verkregen voordeel). Het beslag dient dan als soort zekerstelling om eventuele boetes dan wel ontnemingsmaatregelen die in de toekomst kunnen worden opgelegd, te kunnen betalen.
De creatieve lezing die jij neemt zie ik daar niet terug. De blokkeer Friezen hebben geloof ik nog allemaal hun auto's.
Het kabinet bepaald de doelen en de tijdsspanne. De provincies krijgen het probleem van de uitvoering onder wettelijke dwang. De doelen zijn al opgelegd nog voordat over de maatschappelijke kant is nagedacht. Wat voor oplossing komt er voor de boeren die moeten stoppen? Daar is niets voor vastgelegd, het is aan de provincies om dat klusje op te knappen. Alleen de aankondiging is al groots gedaan in de media.gekkie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:48:
Ik mis hoe de invulling van het beleid om het doel te behalen al geheel en al vast staat.
Ze willen best wel praten en zelfs het FDF kan je nog wel benaderen, alleen staat of valt dit met de benadering. Als de bemiddelaar aangesteld werd door de Tweede Kamer en geen overduidelijke banden heeft met de coalitie, dan zullen de belangenverenigingen nog steeds niet blij zijn, maar daarna toch aanschuiven.Op voorspraak van "boeren"organisaties, of wat daar voor door gaat.
Het is nou niet echt dat daar alleen het probleem zit, want daar zou je het prima over kunnen hebben, bij je uitkoop premie.
[...]
Als je die van den Oever hebt gehoord, dan valt er van die kant ook niets te bemiddelen, want die wil nog steeds of niets veranderen, of nog meer kunnen.
Mondjes dicht en doen wat we zeggen. Ik geloof dat de afgelopen twee jaar dat aardig wat wrevel heeft gewekt. En waarom komt dit nu? Het antwoord is simpel: gebrek aan maatschappelijk draagvlak. Het kabinet heeft nul krediet meer staan.Helemaal mee eens, dat een aantal boeren, aangevuld met wappies zo'n machtsfantasie hebben dat ze denken dat ze op deze manier zonder *enig* overleg over de inhoudt denken dat ze op deze manier volledig hun zin kunnen door drukken, terwijl het al jaren zo niet decennia wel duidelijk is dat het niet bepaald haalbaar is op deze wijze.
Elk hoofdpijndossier wordt uitbesteed aan een commissie, speciale gezant of een andere probleemoplosser. Werkzaamheden die uitstekend in het mandaat van een minister of staatssecretaris passen worden keer op keer uitbesteed aan een derde partij. De overige problemen moeten dan maar per decreet opgelost worden.
Lijkt mij ook strafbaar, net als het vernielen van politiebusjes.
Maar waarom loop je hier consequent te roeptoeteren dat er geen probleem is met opzettelijk blokkades? Of ik begrijp ik je verkeerd en vind je het blokkeren van wegen of langzaam rijden op de snelweg met landbouwvoertuigen wel een probleem?
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
En als er bij het verwijderen wat stuk gaat: "Oh Deere". Risico van het vak zullen we maar zeggen, het is niet dat ze wat te lang op een parkeerplaats staan. Dus ik zou niet al te veel moeite gaan doen in pogingen om het schadeloos te doen, men heeft dan al haar kansen al gehad om op te bokken.Oekiejoekie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:05:
[...]
Daar komt bij dat als ze morgen zonder kentekenplaat de weg op gaan, je die dingen akelig lang in beslag kunt nemen om de identiteit van het voertuig vast te stellen...
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 03-07-2022 19:13 ]
Bij gevaar op recidive kan er inderdaad beslag volgen. Bijvoorbeeld als ze jou al 3 keer in je onverzekerde auto zien rijden. Of als je zometeen weer met je trekker de snelweg op draait.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:08:
[...]
Van de website van het OM:
Beslag kan gelegd worden wegens:(bron)
- Waarheidsvinding (bewijsmateriaal)
- Onttrekken verkeer (voorwerpen in strijd met de wet zoals verdovende middelen of wapens)
- Verdenking op winsten uit strafbare feiten (wederrechtelijk verkregen voordeel). Het beslag dient dan als soort zekerstelling om eventuele boetes dan wel ontnemingsmaatregelen die in de toekomst kunnen worden opgelegd, te kunnen betalen.
De creatieve lezing die jij neemt zie ik daar niet terug. De blokkeer Friezen hebben geloof ik nog allemaal hun auto's.
Bij de blokkeerfriezen ontbrak dat recidivegevaar. Die wilden één specifieke bus blokkeren, verder niks
Milieuactivisten kunnen zoiets doorgaans ongeveer drie minuten. Dan worden ze van de weg geplukt.PLAE schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:56:
Milieuactivisten worden toch ook alleen gearresteerd als zij de wet overdreven of niet luisteren naar vorderingen vanuit hulpverleners![]()
En toon je nu sympathie voor milieuactivisten die aan de lopende band wegen blokkeren door er op te gaan zitten
Wat een ingewikkeld topic dit.
Vorig jaar, bij demonstraties op het Malieveld werd aan zorgpersoneel en milieuactivisten (dat klinkt negatief, dus laat ik ze 'mensen die het beste voorhebben met de natuur en de planeet zodat in ieder geval onze kinderen en kleinkinderen een enigszins bewoonbare aarde hebben' noemen) het advies gegeven: neem een trekker mee.
Punctuality is the politeness of kings
Bah, aanpakken die hap.
Nee jij begrijpt mij goed. Ik vind het niet zo'n probleem. Ik heb er wel begrip voor.Real schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Of ik begrijp ik je verkeerd en vind je het blokkeren van wegen of langzaam rijden op de snelweg met landbouwvoertuigen wel een probleem?
Wel als het om 5 mensen gaat. Maar ik heb toch echt blokkades gezien die langer hebben geduurd dan die van boeren de afgelopen weken. Waar iedereen één voor één moest worden afgevoerd. Heb jij dat gemist?dreamscape schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:14:
[...]
Milieuactivisten kunnen zoiets doorgaans ongeveer drie minuten. Dan worden ze van de weg geplukt.
Maar dit topic lijkt mij geen wedstrijdje verplassen. Inderdaad zou het makkelijker voor ze zijn met tractoren. Aanstaande woendag gaat Extinction Rebellion proberen de A12 te blokkeren bij Den Haag.
Verwijderd
Oke, morgen dus weer een drama-dag op de wegen, omdat een gedeelte van de boeren weer meent te moeten gaan demonstreren.
Maar waarom? Anders gezegd: Wanneer kappen ze hier nu mee?
- Er is een plan in hoofdlijnen.
- Er is bijna 25 miljard beschikbaar om dit probleem aan te pakken.
- Er is een bemiddelaar benoemd.
Wat willen ze nu nog meer?
Ze willen alles van tafel en de aarde kapot. En dus zelf ook dood en ook geen afzetmarkt.Verwijderd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:18:
Oke, morgen dus weer een drama-dag op de wegen, omdat een gedeelte van de boeren weer meent te moeten gaan demonstreren.
Maar dat vergeten ze even.
Er is een personeelstekort van een jewelste. Daarbij hoeven de meeste geen dag meer te werken als ze alles verkopen.
En ondertussen gaan er tientallen onschuldige mensen dood doordat ze de wegen blokkeren.
Wat een sympathie moeten we toch hebben.
* Dennis1812 hoopt dat de vroege dienst morgen op tijd is en ik nog thuis kan komen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Doen ze wel vaker, het schijnt zelfs dat sommige fluisteren dat het hun werk is.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:08:
Het kabinet bepaald de doelen en de tijdsspanne.
Er is landelijke regie en er is inderdaad nog niets vastgelegd, kortom beleid is in ontwikkeling, maar het eind doel als uitwerking van de gerechtelijke uitspraak is wel vastgesteld.De provincies krijgen het probleem van de uitvoering onder wettelijke dwang. De doelen zijn al opgelegd nog voordat over de maatschappelijke kant is nagedacht. Wat voor oplossing komt er voor de boeren die moeten stoppen? Daar is niets voor vastgelegd, het is aan de provincies om dat klusje op te knappen. Alleen de aankondiging is al groots gedaan in de media.
Vraag is bijvb hoeveel boeren wel zouden willen meewerken met uitkopen, afhankelijk daarvan kun je het nadere beleid bepalen. Maar een deel van de boeren verhinderd uberhaupt overleg en onderzoek naar die vraag, als onderdeel van het te bepalen beleid.
En die aankondiging was altijd uitgebreid in de media aan bod gekomen.
Ja als alles van tafel is willen ze vast nog wel praten, misschien over meer subsidies ? Of waar denk jij aan dat FDF over wil praten ?Ze willen best wel praten en zelfs het FDF kan je nog wel benaderen, alleen staat of valt dit met de benadering.
Ik betwijfel het en nog minder dat daar enig resultaat uit zou komen omdat die militante boeren ook maar uberhaupt iets zouden willen opschuiven.Als de bemiddelaar aangesteld werd door de Tweede Kamer en geen overduidelijke banden heeft met de coalitie, dan zullen de belangenverenigingen nog steeds niet blij zijn, maar daarna toch aanschuiven.
Dat leek tot nu toe niet de bedoeling, met de invulling van die al wel gestelde doelen.Mondjes dicht en doen wat we zeggen. Ik geloof dat de afgelopen twee jaar dat aardig wat wrevel heeft gewekt. En waarom komt dit nu? Het antwoord is simpel: gebrek aan maatschappelijk draagvlak. Het kabinet heeft nul krediet meer staan.
Volgens mij viel dat hier wel mee en heeft de minister dit opgepakt. Er is op zich nog genoeg aan op te merken over de nauwkeurigheid van de onderbouwing, helaas. Maar laat onverlet dat in de orde van grote er toch dat zal moeten gebeuren. Op welke wijze daar had men over kunnen spreken, dat is nu buitengewoon lastig gemaakt, ook voor boeren die er anders in staan.Elk hoofdpijndossier wordt uitbesteed aan een commissie, speciale gezant of een andere probleemoplosser. Werkzaamheden die uitstekend in het mandaat van een minister of staatssecretaris passen worden keer op keer uitbesteed aan een derde partij. De overige problemen moeten dan maar per decreet opgelost worden.
En terecht. We sterven namelijk uit door ons gedrag (dat is wat Extinction betekent) en er wordt door politiek en de rest van het land te weinig aan gedaan.PLAE schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:18:
Aanstaande woendag gaat Extinction Rebellion proberen de A12 te blokkeren bij Den Haag.
Daarnaast heeft de wetgevende macht de laatste weken laten zien dat het toegestaan is een hele snelweg te blokkeren. Dan snap ik dat XR dat dus ook wil gaan doen.
Ik ben natuurlijk ook een hypocriete zak, want ben gisteren van Schiphol (note: NIET DOEN!) naar Mallorca gevlogen en dat is qua klimaat ook stom en zo. Maar mensen die demonstreren om te proberen het milieu een beetje te sparen krijgen van mij oneindig meer respect dan mensen die er een puinhoop van willen blijven maken. Ook al is dat door de politiek en de Rabobank jarenlang gepropageerd.
De website van het OM is niet de wet.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:08:
[...]
De creatieve lezing die jij neemt zie ik daar niet terug.
Art. 36b Sr
1 Onttrekking aan het verkeer van in beslag genomen voorwerpen kan worden opgelegd:
1°. bij de rechterlijke uitspraak waarbij iemand wegens een strafbaar feit wordt veroordeeld;
Art. 36c Sr5°. bij een strafbeschikking.
Vatbaar voor onttrekking aan het verkeer zijn alle voorwerpen:
Dat lijkt mij toch wat meer dan de website samenvat.2°. met betrekking tot welke het feit is begaan;
Een bevoegdheid is nog geen verplichting.De blokkeer Friezen hebben geloof ik nog allemaal hun auto's..
Dit hele stikstof verhaal komt eigenlijk neer op een reorganisatie. Bij een reorganisatie hoort een sociaal plan, dat is zelfs verplicht. De ministeries verantwoordelijk voor dit dossier hadden er goed aan gedaan om zo'n sociaal plan op te stellen. Bedrijven doen dit normaliter met de vakbonden, de ministeries hadden dit kunnen doen met belangenverenigingen. Pas daarna kan het hele plan in werking gesteld worden.gekkie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:22:
[...]
Doen ze wel vaker, het schijnt zelfs dat sommige fluisteren dat het hun werk is.
[...]
Er is landelijke regie en er is inderdaad nog niets vastgelegd, kortom beleid is in ontwikkeling, maar het eind doel als uitwerking van de gerechtelijke uitspraak is wel vastgesteld.
Vraag is bijvb hoeveel boeren wel zouden willen meewerken met uitkopen, afhankelijk daarvan kun je het nadere beleid bepalen. Maar een deel van de boeren verhinderd uberhaupt overleg en onderzoek naar die vraag, als onderdeel van het te bepalen beleid.
En die aankondiging was altijd uitgebreid in de media aan bod gekomen.
[...]
Ja als alles van tafel is willen ze vast nog wel praten, misschien over meer subsidies ? Of waar denk jij aan dat FDF over wil praten ?
[...]
Ik betwijfel het en nog minder dat daar enig resultaat uit zou komen omdat die militante boeren ook maar uberhaupt iets zouden willen opschuiven.
[...]
Dat leek tot nu toe niet de bedoeling, met de invulling van die al wel gestelde doelen.
[...]
Volgens mij viel dat hier wel mee en heeft de minister dit opgepakt. Er is op zich nog genoeg aan op te merken over de nauwkeurigheid van de onderbouwing, helaas. Maar laat onverlet dat in de orde van grote er toch dat zal moeten gebeuren. Op welke wijze daar had men over kunnen spreken, dat is nu buitengewoon lastig gemaakt, ook voor boeren die er anders in staan.
Het voordeel is dat als de belangenverengingen achter het sociale plan staan de boeren wel mee bewegen. Het is duidelijk waar ze recht op hebben in welk scenario (krimp of totale sluiting).
Een beetje nadenken zou het kabinet een hoop hoofdpijn besparen.
Bedrijven doen dit doorgaans ook met de OR en vakbonden, die zijn dan ook niet blij, maar spreken wel met elkaar.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Dit hele stikstof verhaal komt eigenlijk neer op een reorganisatie. Bij een reorganisatie hoort een sociaal plan, dat is zelfs verplicht. De ministeries verantwoordelijk voor dit dossier hadden er goed aan gedaan om zo'n sociaal plan op te stellen. Bedrijven doen dit normaliter met de vakbonden, de ministeries hadden dit kunnen doen met belangenverenigingen. Pas daarna kan het hele plan in werking gesteld worden.
In dit geval gaan een aantal militante boeren, voordat er uberhaupt over gesproken is, al gelijk maximaal actievoeren, waarbij ze op grote schaal en bij herhaling de wet overtreden bij die acties, met een aanzienlijke gevaarzetting.
Op welke manier is dat uit te leggen als proportioneel in de volgtijdigheid der dingen ?
Deze militante groepen gaan niet meebewegen, anders hadden ze een gesprek wel afgewacht alvorens ze op deze manier actie zouden gaan voeren.Het voordeel is dat als de belangenverengingen achter het sociale plan staan de boeren wel mee bewegen. Het is duidelijk waar ze recht op hebben in welk scenario (krimp of totale sluiting).
In de tussentijd wat manifestaties op het malieveld of op andere manier aandacht vragen, best, maar dit ?
Voornaamste wat ik de overheid zou kunnen verwijten is dat ze niet eerder afdoende in de markt hebben ingegrepen, op de inzet van de hele agri-industrie tot het vergroten van de sector.Een beetje nadenken zou het kabinet een hoop hoofdpijn besparen.
Aan de andere kant zijn vertegenwoordigers van boeren en de agri-industrie daar zelf ook actief voor aan de lobby geweest.
Al te veel lobby'en kan ook wel eens tegen je werken, als de wal het schip een keer gaat keren.
[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 03-07-2022 19:42 ]
Daar ben ik het dan weer wel mee eens. Het dossier is rampzalig aangevlogen.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Eerst jarenlang een raar PAS systeem hanteren waarvan iedereen begrijpt dat het nergens op slaat, dan een uitspraak, dan nog weer jaren wachten en niets doen en dan ineens met een kaart aan komen zetten met allerlei onduidelijkheid voor individuele situaties.
Maar dan mag je als burger uiteraard nog steeds geen wegen blokkeren en daar gaat dit topic over.
Ik zie de reden voor de dwang die boeren opgelegd wordt niet. Mij lijkt dat je de boeren een keuze kunt geven: u laat zich vrijwillig uitkopen of we laten u over aan de tucht van de markt waarbij we dus alle subsidies intrekken en alle millieu-eisen handhaven. Iedere boer die dan op eigen kracht zijn onderneming kan runnen mag van mij blijven.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Maar het gaat dus om een eventuele inbreukprocedure van de EUari3 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:44:
mag van mij blijven.
Punt is dat ze dat plan weer bij de provincien wilden leggen. En ja, dat is dom dat ze dat niet andersom gedaan hebben. Als je zoiets bekend maakt moet je wat meer hebben dan alleen je eind-doelstelling. Want momenteel is het enige dat bekend is, dat de stikstofuitstoot op bepaalde gebieden fors omlaag moet. Hoe ze dat willen bereiken en wat de impact is, weet nog helemaal niemand.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Dit hele stikstof verhaal komt eigenlijk neer op een reorganisatie. Bij een reorganisatie hoort een sociaal plan, dat is zelfs verplicht. De ministeries verantwoordelijk voor dit dossier hadden er goed aan gedaan om zo'n sociaal plan op te stellen. Bedrijven doen dit normaliter met de vakbonden, de ministeries hadden dit kunnen doen met belangenverenigingen. Pas daarna kan het hele plan in werking gesteld worden.
Het voordeel is dat als de belangenverengingen achter het sociale plan staan de boeren wel mee bewegen. Het is duidelijk waar ze recht op hebben in welk scenario (krimp of totale sluiting).
Bovenal zijn nog niet eens alle doelstellingen bepaalt, alleen het gedeelte wat ze bij de boeren willen leggen is bekend. De regering heeft zelf al aangegeven dat ze ook de industrie aan willen pakken, maar daarvan is dus niet eens bekend hoeveel die moeten gaan inleveren.
Al met al dus een waardeloos plan en ik snap best dat de boeren daarover boos zijn. Aan de andere kant blijf ik erbij dat ze zelf medeveroorzaker zijn en dus ook iets meer hun hand in eigen boezem zouden moeten steken. En al helemaal niet dat ze proberen het hele land stil te leggen om daarmee af te dwingen dat ze nog een jaartje langer op dezelfde manier door kunnen gaan. Wat mij betreft mogen ze dan ook elke boer die een overtreding begaat oppakken en afstraffen. Het liefst zouden ze dat ook met de regering doen, maar dat is een ander verhaal
[removed]
Nu begint ook Bennie Jolink zich uit te spreken tegen de manier van protesteren:
https://www.hartvannederl...olink-boerenprotesten-fdf
Misschien kan Jolink samen met Remkes op stap om te gaan bemiddelen?
Als hij dat maar Oerend Hard doet.Real schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:58:
Nu begint ook Bennie Jolink zich uit te spreken tegen de manier van protesteren:
Virussen? Scan ze hier!
Tja, hij heeft wel een punt. Als ik het hier om me heen zo hoor zijn er steeds meer die dit gewoon te ver vinden gaan. Ik spreek steeds meer mensen die voorheen 100% achter de akties stonden die nu steeds meer beginnen te klagen. Naar mijn idee gaan ze morgen meer support verliezen dan ze ooit kunnen winnen door de akties.Real schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:58:
[removed]
Ik heb toch anders meegemaakt. Jaren geleden tijdens een studentendemonstratie. Niks aan de hand, maar de politie had gewoon zin een een middagje studentje knuppelen.
Oehoe oehoe....Maar vorig jaar kreeg hij bezoek na een eerdere oproep:
https://www.bnnvara.nl/jo...ren-familie-bennie-jolink
'quick wins', 'laaghangend fruit', 'makkelijk slachtoffer'. Take a pick. 'Gelijkheidsbeginsel' is een grap in dit land.hneel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:01:
[...]
Ik heb toch anders meegemaakt. Jaren geleden tijdens een studentendemonstratie. Niks aan de hand, maar de politie had gewoon zin een een middagje studentje knuppelen.
In alles zwart/wit willen zien worden we ook steeds beter....siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:04:
[...]
'quick wins', 'laaghangend fruit', 'makkelijk slachtoffer'. Take a pick. 'Gelijkheidsbeginsel' is een grap in dit land.
[removed]
we moeten het doen met de feiten zoals die nu op tafel liggen; schiphol blokkeren slaat dus totaal nergens op want slecht 1.01% van stikstofuitsoot; get your facts straight @ farmers
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Dat word dus betwist.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:37:
we moeten het doen met de feiten zoals die nu op tafel liggen; schiphol blokkeren slaat dus totaal nergens op want slecht 1.01% van stikstofuitsoot; get your facts straight @ farmers
https://repository.tudelf...9f9f?collection=education
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
het is zondag, ik zit in mn jip-en-janneke MO, kun je dat even voor ons vertalen?_eLMo_ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:39:
[...]
Dat word dus betwist.
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Prima, dus rondom Schiphol moet Schiphol zelf mee aan reductie doen, wellicht in ratio met de boeren. Maar dan blijft de rest van NL over..... Grasping straws._eLMo_ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:39:
[...]
Dat word dus betwist.
Inhoudelijk is dit een discussie in de marge....
Maar goed, maandag komt eraan.... Benieuwd of er eens adequaat opgetreden gaat worden of dat men zich blind concentreert op SChiphol en de rest van de snelwegen liggen plat. Prima afleidingsmaneuvre van de boeren.
Schiphol bad.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:42:
[...]
het is zondag, ik zit in mn jip-en-janneke MO, kun je dat even voor ons vertalen?
Als dat de protesten tegen de tweede fase was, daar was ik ook bij. Daar werd gewoon netjes gewaarschuwd dat het tijd was om op te bokken. En als op een gegeven moment de busjes aan komen rijden ben je te lang gebleven.hneel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:01:
[...]
En 'niks aan de hand' hield toen ook al aanwezigheid van ADO supporters en meerdere omgerolde auto's in.
ok, dat was beetje te jip-en-janneke, zet de cijfers boeren-schiphol nav dit verhaal eens uit!?
want we moeten sturen op de feiten, ofwel cijfers, hoe discutabel die ook mogen zijn
[ Voor 16% gewijzigd door CynicRelief op 03-07-2022 20:47 ]
SorryCynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:45:
[...]
ok, dat was beetje te jip-en-janneke, zet de cijfers boeren-schiphol nav dit verhaal eens uit!?
Okay serieus. Schiphol stoot potentieel meer uit dan de modellen zeggen. Kan prima zijn. Cijfers doen er wat dat betreft bijzonder weinig toe omdat het voornamelijk over starten en landen gaat, dus ook weer lokaal probleem. In ergste geval zullen de lokale boeren rondom Schiphol minder te hoeven minderen als Schiphol naar rato ook mindert. Ofwel, als Schiphol toch een grotere vervuiler is, dan is dat lokaal gunstig voor die boeren rondom Schiphol, voor de rest van NL maakt dat weinig uit.Okay, misschien rondom andere vliegvelden ook, maar lokaal issue.
En daarnaast, two wrongs don't make it right.siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:47:
[...]
Sorry
Okay serieus. Schiphol stoot potentieel meer uit dan de modellen zeggen. Kan prima zijn. Cijfers doen er wat dat betreft bijzonder weinig toe omdat het voornamelijk over starten en landen gaat, dus ook weer lokaal probleem. In ergste geval zullen de lokale boeren rondom Schiphol minder te hoeven minderen als Schiphol naar rato ook mindert. Ofwel, als Schiphol toch een grotere vervuiler is, dan is dat lokaal gunstig voor die boeren rondom Schiphol, voor de rest van NL maakt dat weinig uit.Okay, misschien rondom andere vliegvelden ook, maar lokaal issue.
was dat niet die 0.01 % correctiefactor van onlangs, het was 1.0% maar na nameting 1.01%?siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:47:
[...]
Sorry
dat is bij benadering niet 70% van de boeren (alleen stikstof, dat wel)
But three lefts do?
Het is potentieel beperkte winst voor die lokale boeren, als die er al zijn. Het is of kan op geen enkele wijze een argument zijn dat de rest van de metingen of modellen niet kloppen. En dat is wat de boeren graag willen doen. Elke twijfel erbij pakken. Beetje als klimaatveranderingsontkenners.
Ik heb die cijfers ook gelezen, maar mijn inziens niet relevant voor het totaalplaatje. Alleen maar om twijfel te zaaien. Zeg dat Schiphol lokaal verantwoordelijk is voor ALLE stikstof-issues. Even heel simpel het argument tot in extreme getrokken. Hebben we het over een straal van 50km? Maximaal? Kan me niet voorstellen dat het hier over 100+ boeren gaat met megastallen.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:50:
[...]
was dat niet die 0.01 % correctiefactor van onlangs, het was 1.0% maar na nameting 1.01%?
dat is bij benadering niet 70% van de boeren (alleen stikstof, dat wel)
En alsof Schiphol gaat sluiten? Schiphol vs een paar lokale boeren is ook weer een andere makkelijke afweging.
ijzervreter Remkes gaat het doen; nait soezn, doun jongsiggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:52:
[...]
But three lefts do?
Het is potentieel beperkte winst voor die lokale boeren, als die er al zijn. Het is of kan op geen enkele wijze een argument zijn dat de rest van de metingen of modellen niet kloppen. En dat is wat de boeren graag willen doen. Elke twijfel erbij pakken. Beetje als klimaatveranderingsontkenners.
Winst, of met een beetje pech nog extra verlies.siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:52:
[...]
But three lefts do?
Maar idd, het trucje is telkens hetzelfde.
Beetje scenario '1 gek kan meer vragen stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden'.
maar het zijn toch die cijfers/feiten waar we het mee moeten doen, en waar nu op gestuurd wordt kennelijk; als stuurmannen op de wal kunnen we daar wel wat van vinden, maar cijfers zijn cijfers, ofwel, laat het om de feiten gaan, de discussie is nu vaak al te emotie-gedrevensiggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Ik heb die cijfers ook gelezen, maar mijn inziens niet relevant voor het totaalplaatje. Alleen maar om twijfel te zaaien. Zeg dat Schiphol lokaal verantwoordelijk is voor ALLE stikstof-issues. Even heel simpel het argument tot in extreme getrokken. Hebben we het over een straal van 50km? Maximaal? Kan me niet voorstellen dat het hier over 100+ boeren gaat met megastallen.
En alsof Schiphol gaat sluiten? Schiphol vs een paar lokale boeren is ook weer een andere makkelijke afweging.
Nou mijn punt is juist dat die cijfers niet relevant zijn. Behalve lokaal. Dus het effect van die cijfers, al zouden die een factor 100 ernaastzitten, de effecten zijn lokaal. Dus bij wijze van hoeven de boeren rondom schiphol niks te doen. Nou, feest voor hen. Voor de rest van Nederland heeft dat geen enkel effect. Het enige effect voor de rest van Nederland is twijfel zaaien. Voor het totaalplaatje is dit gerommel met cijfers.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:00:
[...]
maar het zijn toch die cijfers/feiten waar we het mee moeten doen, en waar nu op gestuurd wordt kennelijk; als stuurmannen op de wal kunnen we daar wel wat van vinden, maar cijfers zijn cijfers, ofwel, laat het om de feiten gaan, de discussie is nu vaak al te emotie-gedreven
gerommel met cijfers leidt tot gemor; je moet hoe dan ook uitgaan van de feiten, lokaal, regionaal, internationaalsiggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:03:
[...]
Nou mijn punt is juist dat die cijfers niet relevant zijn. Behalve lokaal. Dus het effect van die cijfers, al zouden die een factor 100 ernaastzitten, de effecten zijn lokaal. Dus bij wijze van hoeven de boeren rondom schiphol niks te doen. Nou, feest voor hen. Voor de rest van Nederland heeft dat geen enkel effect. Het enige effect voor de rest van Nederland is twijfel zaaien. Voor het totaalplaatje is dit gerommel met cijfers.
Het leidt tot gemor bij mensen die het grote plaatje niet willen begrijpen of het aanpakken om het grote plaatje in twijfel te brengen. Beetje ala vdPlas om elke stikstofmolecuul te willen volgen. We weten de cijfers, we kennen het plaatje, we weten de impact. Allmaal nog verder verfijnen is alleen maar tijdtrekken en tijdverkwisting. Er is werkelijk geen groot vraagstuk meer die de hele balans zo sterk kan verschuiven dat de boeren gewoon kunnen doorgaan.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:09:
[...]
gerommel met cijfers leidt tot gemor; je moet hoe dan ook uitgaan van de feiten, lokaal, regionaal, internationaal
Jammer dat je bewust zoveel framing gebruikt.Dennis1812 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:21:
[...]
Ze willen alles van tafel en de aarde kapot. En dus zelf ook dood en ook geen afzetmarkt.
Maar dat vergeten ze even.
Er is een personeelstekort van een jewelste. Daarbij hoeven de meeste geen dag meer te werken als ze alles verkopen.
En ondertussen gaan er tientallen onschuldige mensen dood doordat ze de wegen blokkeren.
Wat een sympathie moeten we toch hebben.
* Dennis1812 hoopt dat de vroege dienst morgen op tijd is en ik nog thuis kan komen.
In ieder geval lijk je bewust om de kern van frustratie heen te gaan. Ik hoop dat je jezelf wat beter wilt verdiepen, als je dat niet wil dan is iedere vorm van discussie verder zinloos.
*knip* laten we niet passive agressive gaan doen met algemene googlelinkjes. Als je geen reden ziet om in discussie te gaan met een gebruiker, ga dan niet in discussie
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:28 ]
Zodra de boeren zich willen verdiepen in de gevolgen van de acties die ze uitvoeren en welke gevolgen dit heeft voor hulpverleners en patiënten die hierdoor komen te overlijden.the noise schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:13:
*knip* laten we niet passive agressive gaan doen met algemene googlelinkjes. Als je geen reden ziet om in discussie te gaan met een gebruiker, ga dan niet in discussie
En ze hier hun excuses voor gaan maken, slachtoffers schadeloos stellen en alle acties afblazen en vervolgens vreedzaam gaan demonstreren op bijvoorbeeld t Malieveld.
Op dat moment wil ik alles lezen wat je van mij vraagt.
Tot dat moment zal ik 0,0 respect hebben of tonen hiervoor.
Vannacht mag ik aan het werk om te zorgen dat ambulances komen waar ze moeten zijn. Er is tig extra politie inzet. Zowel op straat als achter de schermen.
Ze raken de verkeerde mensen. En dan gaat t niet eens om de file die ze veroorzaken. Maar de echte directe schade die ze toebrengen. Dat gaat er bij mij niet in.
Ik hoop vannacht ambulancezorg te kunnen bieden zonder dat mensen overlijden aan de telefoon omdat wij tegengehouden worden door boeren.
[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:28 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Er waren geen plannen om te praten vanuit het kabinet. Die boeren kunnen eindeloos wachten op hun gesprek, dat krijgen ze niet. Het kabinet wil simpelweg marsorders geven aan de provinciale besturen en die mogen de kastanjes uit het vuur halen. Elk probleem lijkt het kabinet te outsourcen naar iemand anders.gekkie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:38:
In dit geval gaan een aantal militante boeren, voordat er uberhaupt over gesproken is, al gelijk maximaal actievoeren, waarbij ze op grote schaal en bij herhaling de wet overtreden bij die acties, met een aanzienlijke gevaarzetting.
Op welke manier is dat uit te leggen als proportioneel in de volgtijdigheid der dingen ?
Deze militante groepen gaan niet meebewegen, anders hadden ze een gesprek wel afgewacht alvorens ze op deze manier actie zouden gaan voeren.
Het probleem is dat op het Malieveld staan weinig onder de aandacht lijkt te brengen. De boeren (net als andere groepen) hebben het idee dat Den Haag maar doet wat ze zelf willen. Al staat het Malieveld weer vol met boze boeren, Rutte en Co zullen er geen minuut wakker van liggen. Je kan protesteren tot je een ons weegt, maar het kabinet is net een stoomwals die iedereen plet omwille van een regeerakkoord. Zo kan het in elk geval voelen.In de tussentijd wat manifestaties op het malieveld of op andere manier aandacht vragen, best, maar dit ?
Het is schrikbarend hoeveel mensen zich afkeren van het landsbestuur met het idee dat deze bestuurders er niet voor hun zijn. Dat mag in dit geval het kabinet zichzelf best verwijten.
eens; en het speelt al zo'n 20-30 jaar; je mag van de overheid verwachten dat ze die boodschap, in die tijd, goed communiceren, maar gehinderd door industrie/keten belangen en gelobby ... remkes gaat hier een kluif aan hebbensiggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Het leidt tot gemor bij mensen die het grote plaatje niet willen begrijpen of het aanpakken om het grote plaatje in twijfel te brengen. Beetje ala vdPlas om elke stikstofmolecuul te willen volgen. We weten de cijfers, we kennen het plaatje, we weten de impact. Allmaal nog verder verfijnen is alleen maar tijdtrekken en tijdverkwisting. Er is werkelijk geen groot vraagstuk meer die de hele balans zo sterk kan verschuiven dat de boeren gewoon kunnen doorgaan.
volgens mij is er juist wel veel wil tot overleg, maar maakt de versnippering in belangengroepjes onder de boeren dat lastigCMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:20:
[...]
Er waren geen plannen om te praten vanuit het kabinet. Die boeren kunnen eindeloos wachten op hun gesprek, dat krijgen ze niet. Het kabinet wil simpelweg marsorders geven aan de provinciale besturen en die mogen de kastanjes uit het vuur halen. Elk probleem lijkt het kabinet te outsourcen naar iemand anders.
[...]
Het probleem is dat op het Malieveld staan weinig onder de aandacht lijkt te brengen. De boeren (net als andere groepen) hebben het idee dat Den Haag maar doet wat ze zelf willen. Al staat het Malieveld weer vol met boze boeren, Rutte en Co zullen er geen minuut wakker van liggen. Je kan protesteren tot je een ons weegt, maar het kabinet is net een stoomwals die iedereen plet omwille van een regeerakkoord. Zo kan het in elk geval voelen.
Het is schrikbarend hoeveel mensen zich afkeren van het landsbestuur met het idee dat deze bestuurders er niet voor hun zijn. Dat mag in dit geval het kabinet zichzelf best verwijten.
'de boeren' zijn ook geen kamp imho, er zijn boeren die innoveren en meedenken, neem die mee in de discussie, en spreek aldus de meerderheid ook aan, en ja, ondernemen is eng (maar dat weten de meeste boeren best wel) en de tijd van onbezorgd 'brommers kiekn' is passee
[ Voor 29% gewijzigd door CynicRelief op 03-07-2022 21:28 ]
Ik wens je een goede dienst toe.Dennis1812 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:20:
[...]
Zodra de boeren zich willen verdiepen in de gevolgen van de acties die ze uitvoeren en welke gevolgen dit heeft voor hulpverleners en patiënten die hierdoor komen te overlijden.
En ze hier hun excuses voor gaan maken, slachtoffers schadeloos stellen en alle acties afblazen en vervolgens vreedzaam gaan demonstreren op bijvoorbeeld t Malieveld.
Op dat moment wil ik alles lezen wat je van mij vraagt.
Tot dat moment zal ik 0,0 respect hebben of tonen hiervoor.
Vannacht mag ik aan het werk om te zorgen dat ambulances komen waar ze moeten zijn. Er is tig extra politie inzet. Zowel op straat als achter de schermen.
Ze raken de verkeerde mensen. En dan gaat t niet eens om de file die ze veroorzaken. Maar de echte directe schade die ze toebrengen. Dat gaat er bij mij niet in.
Ik hoop vannacht ambulancezorg te kunnen bieden zonder dat mensen overlijden aan de telefoon omdat wij tegengehouden worden door boeren.
Wat breder gezien; met toeslagenaffaire, 'Groningen' de Energiecrisis en nu Stikstof leven we van crisis naar crisis. Volgens mij niet normaal meer maar ik ben geen historicus of visionair
ik was een periode politiek actief (niet op pluche maar bestuurlijk bij een partij) en heb vaak lunches en afspraken gehad bij de 2e en 1e Kamer (toen gedeeld restaurant). Inderdaad, mensen die staan te demonstreren of petities aanbieden hoort er gewoon bij, is voor de politici en medewerkers decor.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:20:
[
Het probleem is dat op het Malieveld staan weinig onder de aandacht lijkt te brengen. De boeren (net als andere groepen) hebben het idee dat Den Haag maar doet wat ze zelf willen. Al staat het Malieveld weer vol met boze boeren, Rutte en Co zullen er geen minuut wakker van liggen. Je kan protesteren tot je een ons weegt, maar het kabinet is net een stoomwals die iedereen plet omwille van een regeerakkoord. Zo kan het in elk geval voelen.
Wat best erg is, een TweedeKamer lid die even wegmoet om een petitie in ontvangst te nemen, "gewone" mensen die hard hebben gewerkt voor die petitie, zich paasbest kleden want ze gaan een echt lid van de Tweede kamer ontmoeten. Even glimlachen naar de camera's ding in ontvangst nemen en door met de orde van de dag.
Wil je echt iets bereiken dan vlieg je m breed in via lobby, bij diverse partijen zodat het al beklonken is voor het in de plenaire zaal aan bod komt. LTO heeft dat goed voor elkaar zo zien we maar weer.
Kom hoe heet dat programma, ja Rambam die hebben een aflevering over de Hagse lobby, pijnlijk en hilarisch waar: https://www.npostart.nl/rambam/08-04-2013/VARA_101307288
De afwaardering van de grond gaat niet naar de boer, dat is een verrekening voor de overheid zelf omdat de grond door hun doen minder waard wordt als het als natuur bestempeld wordt. De boer ziet daar niets van terug.EricEric752 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:39:
[...]
Je hebt inderdaad gelijk dat de 25 miljard niet allemaal aan directe uitkoop gaat, maar 11,8 miljard dus blijkbaar wel (opkoop vee + afwaardering grond). Daar komen dan de natuurinclusieve landbouw, innovatie stalsystemen en versterking ondernemerschap nog bij.
https://www.boerderij.nl/...jard-stikstofgeld-aan-uit
We hadden al vastgesteld dat het gaat over 7 miljard, niet 25 miljard. Daarmee blijft het ver te kort schieten.Die 25 miljard komt overigens bovenop 7 miljard aan bestaand beleid: https://www.telegraaf.nl/...end-mes-hard-in-veestapel
Ze hebben het over een opwaardering van 30%, dus een 130% van de door hun berekende waarde van het bedrijf. Daarmee is het gat zeker niet gedicht.Overigens wordt het eigendomsrecht van boeren gewoon beschermd, want zij zijn (net als iedereen) gewoon burgers van dit land. Bij onteigening wordt de waarde van het bezit gecompenseerd (plus een opslag). Een gezond boerenbedrijf springt er dus financieel goed uit (en ja, ik realiseer me dat het de meeste boeren niet gaat om de financiele kant van de zaak, maar om het punt dat ze graag willen blijven boeren). Er zijn natuurlijk ook bedrijven die nu al gedoemd zijn ten onder te gaan, omdat het financieel niet uit kan, maar dat komt dan niet door de opkoopregeling. De opkoopregeling verkleint juist de problemen van dergelijke boeren, omdat een compensatie altijd de waarde plus een opslag is.
En het telkens wijzigen van voorwaarden, het bedenken van nieuwe strategieën, het opleggen van andere voorwaarden die tijdens het invoeren al werden gewijzigd maakt de overheid in deze een bijzonder onbetrouwbare factor.Foei, die lelijke overheid toch... En de boeren hebben natuurlijk op geen enkele manier bijgedragen aan de status quo. Zij stonden in het verleden altijd te applaudiseren als de overheid toch iets aan stikstof wilde doen en hebben de overheid in het verleden echt helemaal nooit onder druk gezet. Wat een zwaktebod zeg, om alles over de heg te gooien bij de overheid.
Enorme bedragen die niet eens de waarde en kosten dekken? Een probleem wat gecreëerd is omdat Nederland en de Nederlandse politiek zich heeft aangemeten dat natuur in een toch al overvol land ineens voorrang krijgt? Een situatie waarin met een groeiende bevolking geen ruimte meer is om zich te vestigen. En dan moeten we samen er iets aan doen? Ik geloof niet dat de boeren hier het samen gevoel hebben. Hun bestaansrecht wordt bedreigd terwijl de overheid via achterdeurtjes groepen als Urgenda financiert om via het gerechtelijke apparaat hun zin door te drijven. Door zich te verschuilen achter een rechter die ondanks beperkte kennis van inhoud een uitspraak doet over KDW's en volksgezondheid? Iets wat de boeren als eerste mogen oplossen door op te geven waar ze hun hele leven voor gewerkt hebben?Wij hebben in de land samen een enorm probleem. SA-MEN. Dat moeten we samen oplossen, vandaar dat er enorme bedragen worden uitgetrokken om de boeren daarbij tegemoet te komen. De reactie van sommige boeren (het echte onderwerp van dit topic), om zich daar tegen te verzetten door het plegen van geweld, het dreigen van geweld en/of het veroorzaken van extreme overlast zonder enige rekening te houden met de belangen van anderen, is volstrekt onacceptabel.
En dan de vraag of de boeren anderen mogen hinderen in hun dagelijks leven? Ja hoor, ik heb daar geen probleem mee. Natuurlijk zijn er wel zaken waar ze rekening mee (moeten) houden. Zoals eerder genoemd de hulpdiensten doorlaten op de snelweg, zoals begrijpelijk. Of had je ze lieven niet over de snelweg, gewoon over de B-wegen, daar waar ze met grote getallen meer overlast en mogelijk zeer gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Nee hoor de snelweg is prima. Meerdere banen makkelijker de ruimte kunnen geven voor hulpdiensten en de dorpen en steden niet onnodig belasten. (op het demonstratie effect na natuurlijk). En over geweld waren we het al eens.
Het is alleen maar om aan te geven dat de lading die het voor de boeren heeft een ander kaliber heeft, dan je huis tuin en keuken hypotheekje die Jan Modaal heeft.Dit vind ik echt een stuitend "argument". Ja, deze situatie is ontzettend rot voor boeren (zoals ik in dit topic verschillende keren duidelijk heb uitgesproken) en ja het is vreselijk als een boer (of wie dan ook) in zijn wanhoop over zijn omstandigheden geen uitweg meer zit. Maar om dit als "argument" naar voren te brengen is walgelijke emotionele chantage. Het is niet zo dat iedereen die geen uitweg meer ziet in het leven automatisch "gelijk" heeft en zijn zin zou moeten krijgen. En bovendien gaat dit topic daar niet eens over. Het topic gaat over de vraag of de acties van sommige boeren acceptabel zijn. Je voerde daarbij aan dat dat blijkbaar wel acceptabel was, omdat de boeren maar een "habbekrats" zouden krijgen, ik voer aan dat er niet bepaald sprake is van een "habbekrats" en nu moet ik me schamen omdat ik niet stil zou staan bij boeren die zich verhangen... Echt, de argumenten worden bepaald niet beter. En argumenten over het onderwerp van dit topic heb ik nog steeds niet gehoord...
Jij kan niet kiezen welke argumenten er wel of niet aangedragen worden, cherry-picking noemen ze dat. Want als jij je emotioneel aangesproken voelt, dan heeft het argument precies zijn doel geraakt. Het zijn namelijk niet jouw argumenten die alleen mogen tellen, een ieder kan argumenten aanvoeren of je dat nou leuk vind of niet.
Meh ...
'communicatie' is het sleutelwoord, daar is werk aanSilent7 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:46:
[...]
ik was een periode politiek actief (niet op pluche maar bestuurlijk bij een partij) en heb vaak lunches en afspraken gehad bij de 2e en 1e Kamer (toen gedeeld restaurant). Inderdaad, mensen die staan te demonstreren of petities aanbieden hoort er gewoon bij, is voor de politici en medewerkers decor.
Wat best erg is, een TweedeKamer lid die even wegmoet om een petitie in ontvangst te nemen, "gewone" mensen die hard hebben gewerkt voor die petitie, zich paasbest kleden want ze gaan een echt lid van de Tweede kamer ontmoeten. Even glimlachen naar de camera's ding in ontvangst nemen en door met de orde van de dag.
Wil je echt iets bereiken dan vlieg je m breed in via lobby, bij diverse partijen zodat het al beklonken is voor het in de plenaire zaal aan bod komt. LTO heeft dat goed voor elkaar zo zien we maar weer.
Kom hoe heet dat programma, ja Rambam die hebben een aflevering over de Hagse lobby, pijnlijk en hilarisch waar: https://www.npostart.nl/rambam/08-04-2013/VARA_101307288
Het is ook schrikbarend om te zien hoeveel mensen zich beginnen af te keren van de boeren door deze akties. Dit is niet de goede manier om aandacht en support te krijgen. Aandacht lukt wel, maar met steeds minder support is er ook voor de regering steeds minder reden om echt iets te doen. Het voornaamste wat er dan gaat veranderen is dat er steeds harder zal worden opgetreden.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:20:
[...]
Er waren geen plannen om te praten vanuit het kabinet. Die boeren kunnen eindeloos wachten op hun gesprek, dat krijgen ze niet. Het kabinet wil simpelweg marsorders geven aan de provinciale besturen en die mogen de kastanjes uit het vuur halen. Elk probleem lijkt het kabinet te outsourcen naar iemand anders.
[...]
Uiteindelijk zullen ze toch moeten praten en onderhandelen. En dan kun je in TV-programma's en sociale media de aandacht er op houden. De kans dat er dan iets verandert is stukken groter dan door te gaan met de huidige akties.
[removed]
25 miljard bovenop 7 miljard is dan toch 32 miljard? feiten ajbTwarp schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:04:
[...]
De afwaardering van de grond gaat niet naar de boer, dat is een verrekening voor de overheid zelf omdat de grond door hun doen minder waard wordt als het als natuur bestempeld wordt. De boer ziet daar niets van terug.
[...]
We hadden al vastgesteld dat het gaat over 7 miljard, niet 25 miljard. Daarmee blijft het ver te kort schieten.
[...]
Ze hebben het over een opwaardering van 30%, dus een 130% van de door hun berekende waarde van het bedrijf. Daarmee is het gat zeker niet gedicht.
[...]
En het telkens wijzigen van voorwaarden, het bedenken van nieuwe strategieën, het opleggen van andere voorwaarden die tijdens het invoeren al werden gewijzigd maakt de overheid in deze een bijzonder onbetrouwbare factor.
[...]
Enorme bedragen die niet eens de waarde en kosten dekken? Een probleem wat gecreëerd is omdat Nederland en de Nederlandse politiek zich heeft aangemeten dat natuur in een toch al overvol land ineens voorrang krijgt? Een situatie waarin met een groeiende bevolking geen ruimte meer is om zich te vestigen. En dan moeten we samen er iets aan doen? Ik geloof niet dat de boeren hier het samen gevoel hebben. Hun bestaansrecht wordt bedreigd terwijl de overheid via achterdeurtjes groepen als Urgenda financiert om via het gerechtelijke apparaat hun zin door te drijven. Door zich te verschuilen achter een rechter die ondanks beperkte kennis van inhoud een uitspraak doet over KDW's en volksgezondheid? Iets wat de boeren als eerste mogen oplossen door op te geven waar ze hun hele leven voor gewerkt hebben?
En dan de vraag of de boeren anderen mogen hinderen in hun dagelijks leven? Ja hoor, ik heb daar geen probleem mee. Natuurlijk zijn er wel zaken waar ze rekening mee (moeten) houden. Zoals eerder genoemd de hulpdiensten doorlaten op de snelweg, zoals begrijpelijk. Of had je ze lieven niet over de snelweg, gewoon over de B-wegen, daar waar ze met grote getallen meer overlast en mogelijk zeer gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Nee hoor de snelweg is prima. Meerdere banen makkelijker de ruimte kunnen geven voor hulpdiensten en de dorpen en steden niet onnodig belasten. (op het demonstratie effect na natuurlijk). En over geweld waren we het al eens.
[...]
Het is alleen maar om aan te geven dat de lading die het voor de boeren heeft een ander kaliber heeft, dan je huis tuin en keuken hypotheekje die Jan Modaal heeft.
Jij kan niet kiezen welke argumenten er wel of niet aangedragen worden, cherry-picking noemen ze dat. Want als jij je emotioneel aangesproken voelt, dan heeft het argument precies zijn doel geraakt. Het zijn namelijk niet jouw argumenten die alleen mogen tellen, een ieder kan argumenten aanvoeren of je dat nou leuk vind of niet.
Remkes wordt aangesteld als bemiddelaar en niet als onderhandelaar. Zijn opdracht is niet om een deal te sluiten (met compromissen van beide kanten) maar om de partijen weer on speaking terms te krijgen. Dat is een wezenlijk verschil. De wil om tot een compromis te komen is geen voorwaarde voor het inzetten van een bemiddelaar. Een bemiddelaar wordt juist ingezet als die wil er niet is.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:34:
[...]
Bemiddeling zou betekenen dat beide partijen bereid zijn om een compromis ergens te sluiten om nader tot elkaar te komen. Dat is niet het geval, Rutte liet daar geen twijfel over bestaan in het debat van vorige week. Het beleid is niet bespreekbaar. De bemiddelaar zal dan als enige taak hebben de boeren zover te bewegen dat ze het accepteren. De kans dat zoiets zal slagen is nihil, zelfs de milde boeren willen aanpassingen zien.
Het plan om te bemiddelen was kansloos vanaf het eerste moment toen het kabinet zei dat ze niet gingen bewegen. D66 houdt het kabinet aan de stikstofdoelen, ondanks dat alle coalitiepartners hem nu knijpen. Wie weet hoopt D66 hier electoraal garen te spinnen als de boel klapt hierdoor. Gezien dat hun 'klimaatdrammer' de kolencentrales weer in de hoogste versnelling heeft gezet kan dat ook tegenvallen.
Dat gezegd hebbend onderschrijf ik best veel van je kritische noten, maar volgens mij begint het wel met het scherp hebben van de rol van een bemiddelaar.
Hij wil.
ik, als burger, keer me helemaal niet af van de boer, en boeren; ik snap hun boosheid en emotie, ben het niet eens met de manier waarop ze die uiten, maar denk dat ze te lang aan het lijntje zijn gehouden door overheid en industrie/keten, en die laatste hebben een belangrijke taak nuredwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:07:
[...]
Het is ook schrikbarend om te zien hoeveel mensen zich beginnen af te keren van de boeren door deze akties. Dit is niet de goede manier om aandacht en support te krijgen. Aandacht lukt wel, maar met steeds minder support is er ook voor de regering steeds minder reden om echt iets te doen. Het voornaamste wat er dan gaat veranderen is dat er steeds harder zal worden opgetreden.
Uiteindelijk zullen ze toch moeten praten en onderhandelen. En dan kun je in TV-programma's en sociale media de aandacht er op houden. De kans dat er dan iets verandert is stukken groter dan door te gaan met de huidige akties.
Hoeveel mensen denk je dat zich jaarlijks ophangen omdat ze ontslagen worden omdat een bedrijf moet bezuinigen? Moeten we dal al die bedrijven maar subsidieren zodat ze niemand meer hoeven te ontslaan? Want die zijn toch net zo zielig, of is de boer om wat voor reden dan ook nog wat zieliger? Ik zie het verschil iig niet, hoe zeer die boeren ook proberen te laten lijken dat het wel anders is. Een boer heeft gewoon een bedrijf en is daarmee niets anders dan elke ander bedrijfseigenaar. Eigenaren van bedrijven waarvan er jaarlijks een heel stel over de kop gaan doordat de wereld verandert.Twarp schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:04:
[...]
Het is alleen maar om aan te geven dat de lading die het voor de boeren heeft een ander kaliber heeft, dan je huis tuin en keuken hypotheekje die Jan Modaal heeft.
En ja, ik vind dat er goede compensatie moet komen, maar je moet ook niet overdrijven.
[removed]
Jolink kent de mafklapperij in de media wel enigzins denk ik. dus ja, ik kan er wel in meegaanhjs schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:18:
Niet helemaal eens met Dhr Jolink, maar wel duidelijk.
[Afbeelding]
MikeyMan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:45:
[...]
Als dat de protesten tegen de tweede fase was, daar was ik ook bij. Daar werd gewoon netjes gewaarschuwd dat het tijd was om op te bokken. En als op een gegeven moment de busjes aan komen rijden ben je te lang gebleven.
En 'niks aan de hand' hield toen ook al aanwezigheid van ADO supporters en meerdere omgerolde auto's in.
offtopic:
Nee het was deze
YouTube: 1993 05 08 Studentenprotest Den Haag 2
Een klein groepje wilde naar het Binnenhof, maar dat mocht niet, dus werd er wat geschreeuwd naar de ME. Op een gegeven monent, ik was intussen al verder gelopen, brak het los. En hakte de ME vooral in op de mensen die nietsvermoedend aan kwamen lopen.
Nee het was deze
YouTube: 1993 05 08 Studentenprotest Den Haag 2
Een klein groepje wilde naar het Binnenhof, maar dat mocht niet, dus werd er wat geschreeuwd naar de ME. Op een gegeven monent, ik was intussen al verder gelopen, brak het los. En hakte de ME vooral in op de mensen die nietsvermoedend aan kwamen lopen.
Ik zou als alternatief zeggen onteigen ze allemaal. Kijken we over een paar jaar weer of het geholpen heeftOekiejoekie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:48:
[...]
Oke, we zitten dus op het punt dat de boeren de baas zijn ?
Ik dacht het niet... En daarom hoop ik dat ze morgen goed doorpakken. En het zijn niet alle boeren die fout zijn. Dat is ook maar een klein groepje. Er zijn ook een aantal beroepsprotestanten bezig. De leider van het protest was volgens de Volkskrant procesoperator bij Aviko. In de volksmond noemen we dat frietensnijder. Maar dat soort staat nu wel de zaak op te jutten...
[ Voor 53% gewijzigd door 3DDude op 03-07-2022 22:35 ]
Be nice, You Assholes :)
onzin, er liggen feiten op tafel (waar kwestie over is, dat kan, je moet blijven meten, want meten is weten); de feiten tot nog toe over stikstof en kooldioxide zijn helder, of, nogthans, feiten waar we het mee moeten doen3DDude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:23:
[...]
Zo zijn er ook aantal romeo 's die bewust de boel escaleren. (zijn undercover agenten/figuranten)
Het is heel simpel; die undercover figuren doen alsof ze bij de boeren horen en gebruiken geweld, de ME pakt ze op (en laat ze daarna uiteraard weer los).
Niet alles is wat het lijkt.
Laat de boeren maar staken en de boel plat leggen. Ik ben wel voor; mits het uiteraard op een goeie manier doorgang vind een ambu moet er gewoon langs kunnen en dan moeten ze rap aan de kant.
Maar het kan niet zo zijn dat we opeens een ketting van ambulances hebben met politie figuren erin.
We gaan het morgen wel zien, als je kan werk je lekker thuis.
Volgens mij is bijna niemand met dat stikstof sprookje eens, die minister heeft in ieder geval geen idee waar ze het over heeft, volgens mij weet ze het verschil niet tussen stikstof en koolstofdioxide
je beseft je dat dat hele model geen zak van klopt?
Ah kut dit model dat klopt niet. shit we doen een correctie voor de duinen
https://www.rivm.nl/stikstof/actueel > zoek hier even duinengat. amoniak uit zee?
https://www.rivm.nl/stikstof/actueel > zoek hier even duinengat. amoniak uit zee?
[ Voor 67% gewijzigd door 3DDude op 03-07-2022 22:48 ]
Komt door de chemtrails denk ik3DDude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:23:
[...]
Zo zijn er ook aantal romeo 's die bewust de boel escaleren. (zijn undercover agenten/figuranten)
Zelden zoveel onzin in 1 post gelezen.3DDude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:23:
[...]
Het is heel simpel; die undercover figuren doen alsof ze bij de boeren horen en gebruiken geweld, de ME pakt ze op (en laat ze daarna uiteraard weer los).
Niet alles is wat het lijkt.
Laat de boeren maar staken en de boel plat leggen. Ik ben wel voor; mits het uiteraard op een goeie manier doorgang vind een ambu moet er gewoon langs kunnen en dan moeten ze rap aan de kant.
Maar het kan niet zo zijn dat we opeens een ketting van ambulances hebben met politie figuren erin.
We gaan het morgen wel zien, als je kan werk je lekker thuis.
Volgens mij is bijna niemand met dat stikstof sprookje eens, die minister heeft in ieder geval geen idee waar ze het over heeft, volgens mij weet ze het verschil niet tussen stikstof en koolstofdioxide
Het alternatief is dat je de overheid nu dr gang laat gaan:
En dan over een paar jaar sta je te huilen want je eten is super duur geworden en schaars en wat er wel beschikbaar is is allemaal genetisch gemanipuleerde rommel.
leg dan even uit hoe we het model wel kloppend kunnen maken, in jouw optiek; zijn toch geen koekenbakkers waartegen je het opneemt dacht ik3DDude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:27:
je beseft je dat dat hele model geen zak van klopt?
Serieus, ga je dit nu kwantificeren? Natuurlijk geldt het voor een ieder, zelfdoding is nu eenmaal een triest onderwerp. Neemt niet weg dat door dwaling van de overheid de boeren dit aangedaan wordt. Dan is de overheid verantwoordelijk hiervoor. Jouw gelijktrekking met andere bedrijven slaat de plank mis, daar is de overheid (in de meeste gevallen) niet de veroorzaker.redwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:12:
[...]
Hoeveel mensen denk je dat zich jaarlijks ophangen omdat ze ontslagen worden omdat een bedrijf moet bezuinigen? Moeten we dal al die bedrijven maar subsidieren zodat ze niemand meer hoeven te ontslaan? Want die zijn toch net zo zielig, of is de boer om wat voor reden dan ook nog wat zieliger? Ik zie het verschil iig niet, hoe zeer die boeren ook proberen te laten lijken dat het wel anders is. Een boer heeft gewoon een bedrijf en is daarmee niets anders dan elke ander bedrijfseigenaar. Eigenaren van bedrijven waarvan er jaarlijks een heel stel over de kop gaan doordat de wereld verandert.
En ja, ik vind dat er goede compensatie moet komen, maar je moet ook niet overdrijven.
https://www.rijksoverheid...f-kaarten-toelichting.pdfCynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:09:
[...]
25 miljard bovenop 7 miljard is dan toch 32 miljard? feiten ajb
Leef je uit.
Meh ...
Subsidie voor zachte 'g'Silent7 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:46:
[...]
ik was een periode politiek actief (niet op pluche maar bestuurlijk bij een partij) en heb vaak lunches en afspraken gehad bij de 2e en 1e Kamer (toen gedeeld restaurant). Inderdaad, mensen die staan te demonstreren of petities aanbieden hoort er gewoon bij, is voor de politici en medewerkers decor.

Kevin Mitnick would be proud.
*knip* snerenCynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:30:
[...]
leg dan even uit hoe we het model wel kloppend kunnen maken, in jouw optiek; zijn toch geen koekenbakker waartegen je het opneemt dacht ik
Ik kan me simpelweg vinden in het feit dat als je boer bent en je moet de helft van je handel weg doen, je net zo goed kan opdoeken. Dan kan je je sommetje niet meer maken op basis waarvan de Rabobank je leningen verstrekt.
Achja, de tijd zal het ons leren.
[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:32 ]
thx, daar kan ik wat mee; ga ik morgen, in de pauze, ff doorlezenTwarp schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:31:
[...]
Serieus, ga je dit nu kwantificeren? Natuurlijk geldt het voor een ieder, zelfdoding is nu eenmaal een triest onderwerp. Neemt niet weg dat door dwaling van de overheid de boeren dit aangedaan wordt. Dan is de overheid verantwoordelijk hiervoor. Jouw gelijktrekking met andere bedrijven slaat de plank mis, daar is de overheid (in de meeste gevallen) niet de veroorzaker.
[...]
https://www.rijksoverheid...f-kaarten-toelichting.pdf
Leef je uit.
maar het argument dat 'de boeren' aan het lijntje zijn gehouden wegens ontbreken van doortastend overheidsbeleid / bedje gespreid door industrie en keten, vind ik wel valide - niet alles, wellicht het meeste zelfs, is af te wentelen op de boeren3DDude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:33:
[...]
*knip* sneren
Ik kan me simpelweg vinden in het feit dat als je boer bent en je moet de helft van je handel weg doen, je net zo goed kan opdoeken. Dan kan je je sommetje niet meer maken op basis waarvan de Rabobank je leningen verstrekt.
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:32 ]
Ah, je hebt je gal gespuid en als mensen met je in discussie gaan ben je weg onder het motto deugmensen?3DDude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:33:
[...]
*knip* sneren
Wbt een model: idee van een model is juist dst je het, op basis van nieuwe inzichten, bijstelt. Iets met wetenschappelijke methode
[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:32 ]
VMBO'ers uit een conservatieve instutioneel racistische organisatie zijn het dan ook wel veel sneller eens met VMBO'ers uit een bekrompen conservatieve beroepsgroep dan met studentjes...hneel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:01:
[...]
*knip* als je geen trek hebt in een discussie, dan ga geen metadiscussie aan over dat je geen zin hebt in een discussie. Dit wekt alleen maar irritatie op op deze wijzeGG85 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Ah, je hebt je gal gespuid en als mensen met je in discussie gaan ben je weg onder het motto deugmensen?
Wbt een model: idee van een model is juist dst je het, op basis van nieuwe inzichten, bijstelt. Iets met wetenschappelijke methode
Over je model: een model is zo goed als de gegevens die je erin stopt. Tot op de dag van vandaag is geheim wat de basisgegevens van die modellen zijn.
Heb het hier ook gepost er komt ook amoniak uit zee en een correctie in het model voor het duingebied.
[ Voor 53% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:34 ]
de laatste 2 reaguursels maken maar weer eens duidelijk dat feiten toch echt het uitgangspunt moeten zijn
Maar ik kijk naar het beeld dat ik zie en niet naar individuen. Waar ik de afgelopen weken veel voorstanders van de boeren hoorde, hoor ik nu steeds meer mensen klagen over die stomme boeren en hun akties. En dat lijkt me nu niet echt het idee van de akties.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:12:
[...]
ik, als burger, keer me helemaal niet af van de boer, en boeren; ik snap hun boosheid en emotie, ben het niet eens met de manier waarop ze die uiten, maar denk dat ze te lang aan het lijntje zijn gehouden door overheid en industrie/keten, en die laatste hebben een belangrijke taak nu
[removed]
Ik dacht dat Jolink van de drank af was? :hjs schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:18:
Niet helemaal eens met Dhr Jolink, maar wel duidelijk.
[Afbeelding]
De laatste decennia hebben we al rechtse kabinetten die het beleid bepaalden.
PvdD en GroenLinks hebben daar niets aan kunnen doen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Nee, ik geef aan dat wat er nu bij de boeren gebeurt al continue in andere bedrijfstakken gebeurt.
Daar sla jij juist de plank mis. Veel wijgingen en reorganisaties van bedrijven komen door gewijzigde omstandigheden welke veelal door andere regelgeving komt. Dit zie ik heel vaak in de discussies voorbij komen, maar wat er nu met de boeren gebeurt is helemaal niets anders dan er dagelijks met bedrijven gebeurt.Natuurlijk geldt het voor een ieder, zelfdoding is nu eenmaal een triest onderwerp. Neemt niet weg dat door dwaling van de overheid de boeren dit aangedaan wordt. Dan is de overheid verantwoordelijk hiervoor. Jouw gelijktrekking met andere bedrijven slaat de plank mis, daar is de overheid (in de meeste gevallen) niet de veroorzaker.
Daarnaast kom je er ook niet onderuit dat het al heel wat jaren bekend was dat dit ging gebeuren. Bij een normaal bedrijf pas je daar je beleigsvoering op aan, bij de boeren hebben ze er juist op gestuurd om het probleem te vergroten.
Dus nogmaals, het is erg wat er gebeurt, maar het is echt niet anders dan wat er bij veel andere bedrijven gebeurt. En dat zijn dan vaak bedrijven die nog niet eens op subsidies draaien.
[removed]
door de versnippering aan verschillende belangenpartijtjes, en inmenging van beroepsdemonstranten en wappies, is het beeld wat diffuus; ook hierom, nogmaals, een appel: baseer je op de feiten (zoals die er nu liggen)redwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:41:
[...]
Maar ik kijk naar het beeld dat ik zie en niet naar individuen. Waar ik de afgelopen weken veel voorstanders van de boeren hoorde, hoor ik nu steeds meer mensen klagen over die stomme boeren en hun akties. En dat lijkt me nu niet echt het idee van de akties.
de boeren zijn wellicht aan het lijntje gehouden (deels, want ze spinden ook wel garen bij de status quo), maar idd moeten ze me dunkt wel tegemoet worden gekomen door industrie/keten en overheidredwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:46:
[...]
Nee, ik geef aan dat wat er nu bij de boeren gebeurt al continue in andere bedrijfstakken gebeurt.
[...]
Daar sla jij juist de plank mis. Veel wijgingen en reorganisaties van bedrijven komen door gewijzigde omstandigheden welke veelal door andere regelgeving komt. Dit zie ik heel vaak in de discussies voorbij komen, maar wat er nu met de boeren gebeurt is helemaal niets anders dan er dagelijks met bedrijven gebeurt.
Daarnaast kom je er ook niet onderuit dat het al heel wat jaren bekend was dat dit ging gebeuren. Bij een normaal bedrijf pas je daar je beleigsvoering op aan, bij de boeren hebben ze er juist op gestuurd om het probleem te vergroten.
Dus nogmaals, het is erg wat er gebeurt, maar het is echt niet anders dan wat er bij veel andere bedrijven gebeurt. En dat zijn dan vaak bedrijven die nog niet eens op subsidies draaien.
De peiling vertellen het tegenovergestelde. Dit onderzoek van I&O Research in opdracht van Trouw laat zien dat algemene steun voor de boeren van 38% naar 45% is gestegen. Het enige wat breed afgekeurd wordt zijn acties bij de huizen van bewindspersonen.redwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:07:
Het is ook schrikbarend om te zien hoeveel mensen zich beginnen af te keren van de boeren door deze akties.
Ik zie weinig kans van slagen gezien dat het kabinet geen millimeter wil bewegen, niet volgens Rutte en zeker niet volgens D66. Het is net zo onwaarschijnlijk dat de belangenorganisaties van de boeren ineens al hun verzet opgeven en zich naar het kabinet schikken. Remkes heeft nauwelijks een mandaat om de belangenorganisaties naar de onderhandelingstafel te lokken.klaaas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:10:
Remkes wordt aangesteld als bemiddelaar en niet als onderhandelaar. Zijn opdracht is niet om een deal te sluiten (met compromissen van beide kanten) maar om de partijen weer on speaking terms te krijgen. Dat is een wezenlijk verschil. De wil om tot een compromis te komen is geen voorwaarde voor het inzetten van een bemiddelaar. Een bemiddelaar wordt juist ingezet als die wil er niet is.
Dat gezegd hebbend onderschrijf ik best veel van je kritische noten, maar volgens mij begint het wel met het scherp hebben van de rol van een bemiddelaar.
Tja, dan moet je het volgende onderzoek afwachten. Ik kan je nu echter al garanderen dat de support voor de boeren dan omlaag zal zijn gegaan, zeker na morgen. Het is niet voor niets dat bij b.v. de politie de publieksvriendelijke akties (geen bekeuringen uitschrijven) vele malen beter werkten dan het langzaam rijden op de snelweg.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:48:
[...]
door de versnippering aan verschillende belangenpartijtjes, en inmenging van beroepsdemonstranten en wappies, is het beeld wat diffuus; ook hierom, nogmaals, een appel: baseer je op de feiten (zoals die er nu liggen)
[removed]
Maar dat zeg ik ook, ik vind echter wel dat ze het voor een heel deel ook aan zichzelf te danken hebben en ook veel problemen hadden kunnen voorkomen. Het is nu eenmaal niet een probleem dat plotseling is ontstaan, het was al 20 jaar bekend.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:51:
[...]
de boeren zijn wellicht aan het lijntje gehouden (deels, want ze spinden ook wel garen bij de status quo), maar idd moeten ze me dunkt wel tegemoet worden gekomen door industrie/keten en overheid
[removed]
dat is al een feit waar we het niet meer over moeten hebben, want een kader: rechterlijk besluit om uitstoot te verminderen (ik laat het even over aan de detaillisten onder ons wat de exacte feitelijkheden zijn, maar die zijn er)CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:52:
[...]
De peiling vertellen het tegenovergestelde. Dit onderzoek van I&O Research in opdracht van Trouw laat zien dat algemene steun voor de boeren van 38% naar 45% is gestegen. Het enige wat breed afgekeurd wordt zijn acties bij de huizen van bewindspersonen.
[...]
Ik zie weinig kans van slagen gezien dat het kabinet geen millimeter wil bewegen, niet volgens Rutte en zeker niet volgens D66. Het is net zo onwaarschijnlijk dat de belangenorganisaties van de boeren ineens al hun verzet opgeven en zich naar het kabinet schikken. Remkes heeft nauwelijks een mandaat om de belangenorganisaties naar de onderhandelingstafel te lokken.
Daar zou ik weinig van verwachten, die zullen niets gecompenseerd krijgen, niet voor niets dat de agri-industrie die protesten zo grif financiert. (en de ZLTO is op haar beurt dan weer eigenaar van een deel van de industrie (grote vleesverwerker VION).CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:51:
idd moeten ze me dunkt wel tegemoet worden gekomen door industrie/keten
[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 03-07-2022 22:59 ]
Hij zegt dat ook niet, hij zegt alleen dat PvdD en GroenLinks geen vrienden zijn van de boeren, of beter gezegd vijanden zijn volgens zijn bewoording.Punkrocker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:42:
[...]
Ik dacht dat Jolink van de drank af was? :![]()
De laatste decennia hebben we al rechtse kabinetten die het beleid bepaalden.
PvdD en GroenLinks hebben daar niets aan kunnen doen.
Het nadeel van dergelijke peilingen is natuurlijk wel dat ze altijd verouderd zijn. De data is vergaard tussen 17 en 20 Juni. De maatschappelijke boeren-rel-moeheid kan de afgelopen twee weken best gegroeid zijn.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:52:
[...]
De peiling vertellen het tegenovergestelde. Dit onderzoek van I&O Research in opdracht van Trouw laat zien dat algemene steun voor de boeren van 38% naar 45% is gestegen. Het enige wat breed afgekeurd wordt zijn acties bij de huizen van bewindspersonen.
Klopt, maar dat ontken ik ook niet, tot de laatste akties ging de steun ook omhoog. De akties die daarna zijn geweest vielen echter een stuk minder goed. Maar zoals ik hierboven al zeg wacht ik het volgende onderzoek gewoon af.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:52:
[...]
Het huidige beleid is simpelweg afgekeurd door de rechter. De regering heeft nu dus ook niet veel speelruimte, want als ze te weinig doen komt die rechter weer langs. En dit is weliswaar een probleem dat ze zelf veroorzaakt hebben, maar het oplossen wordt toch knap lastig.[...]
Ik zie weinig kans van slagen gezien dat het kabinet geen millimeter wil bewegen, niet volgens Rutte en zeker niet volgens D66. Het is net zo onwaarschijnlijk dat de belangenorganisaties van de boeren ineens al hun verzet opgeven en zich naar het kabinet schikken. Remkes heeft nauwelijks een mandaat om de belangenorganisaties naar de onderhandelingstafel te lokken.
[removed]
ja, dat heet belasting; de overheid icm met de industrie en keten heeft het toegelaten om de boeren 2/3 van de productie te exporteren, 2/3 van de bijkomende lasten en kosten op ons piepklein landje; de boeren hebben daarvan geprofiteerd, maar ze zijn niet schuldig; ze hebben de beeldvorming niet mee helaasredwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:59:
[...]
Klopt, maar dat ontken ik ook niet, tot de laatste akties ging de steun ook omhoog. De akties die daarna zijn geweest vielen echter een stuk minder goed. Maar zoals ik hierboven al zeg wacht ik het volgende onderzoek gewoon af.
[...]
Het huidige beleid is simpelweg afgekeurd door de rechter. De regering heeft nu dus ook niet veel speelruimte, want als ze te weinig doen komt die rechter weer langs. En dit is weliswaar een probleem dat ze zelf veroorzaakt hebben, maar het oplossen wordt toch knap lastig.
Op zich hoeft het kabinet m.i. niet de doelen op te geven om weer in gesprek te gaan en dat voor een deel van de boerenbelangenorganisties niets zal werken is evident. Wat een bemiddelaar m.i. kan doen is door de boerenorganisaties zelf opgeworpen bezwaren weerleggen. Neem b.v. het verwijt dat er geen perspectief geboden wordt. Een bemiddelaar zou dat perspectief kunnen schetsen. In een artikel dat ik eerder linkte is te lezen dat Remkes weinig ziet in (vrijwillige) uitkoop, maar een omschakeling zou willen naar een emissie-arme landbouw. Voor de meer gematigde boerenvertegenwoordigers zou dat insteek voor een gesprek kunnen zijn. Ook kan een bemiddelaar b.v. de noodzaak van lagere emissies verduidelijken om zo in ieder geval het gesprek weer op gang te krijgen.CMD-Snake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:52:
[...]
Zie ik dat bij alle boeren(vertegenwoordigers) landen? Zeker niet. Maar moeten we dan maar concessies doen aan partijen die wetenschap ontkennen en het eigen financiele belang stellen boven het algemeen belang?
Hij wil.
Ook al klopt het dat ze er weinig van geprofiteerd hebben, kun je je ook afvragen hoe dat komt. Bij een normaal bedrijf bekijken ze hoe goedkoop ze iets kunnen maken en gaan ze echt geen langdurende contracten onder die prijs aan. Iets wat de boeren structureel wel doen. Naar mijn idee gaat er toch iets mis met de bedrijfsvoering als je met subsidie erbij nog geen winst op je produkten kunt maken.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:04:
[...]
ja, dat heet belasting; de overheid icm met de industrie en keten heeft het toegelaten om de boeren 2/3 van de productie te exporteren, 2/3 van de bijkomende lasten en kosten op ons piepklein landje; de boeren hebben daarvan geprofiteerd, maar ze zijn niet schuldig; ze hebben de beeldvorming niet mee helaas
[removed]
is dat niet een beetje die rare 'fuik' van schaalvergroting waar veel boeren ingetuind zijn, en ingetuind is niet het goede woordredwing schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:08:
[...]
Ook al klopt het dat ze er weinig van geprofiteerd hebben, kun je je ook afvragen hoe dat komt. Bij een normaal bedrijf bekijken ze hoe goedkoop ze iets kunnen maken en gaan ze echt geen langdurende contracten onder die prijs aan. Iets wat de boeren structureel wel doen. Naar mijn idee gaat er toch iets mis met de bedrijfsvoering als je met subsidie erbij nog geen winst op je produkten kunt maken.
Dat is 1 van de problemen. Het idee van schaalvergroting is dat je goedkoper kunt produceren en daarmee je winstmarge kunt verhogen/op peil houden. Wat er bij de boeren is gebeurd, is dat met de schaalvergroting de prijzen omlaag gingen waardoor de winstmarge alsnog nihil was. Ook in de bedrijfvoering is er dus heel veel mis gegaan wat nog los staat van dit hele stikstofgedoe.CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:11:
[...]
is dat niet een beetje die rare 'fuik' van schaalvergroting waar veel boeren ingetuind zijn, en ingetuind is niet het goede woord
[removed]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.