Ik sprak deze week een boer (jonger dan 35 jaar) die een relatief kleine veestapel heeft met hoofdzakelijk melkkoeien. Verder heb ik allemaal aangehoord wat hij allemaal te vertellen had, en verder nauwelijks in discussie met hem gegaan.

Hij zit dus vast aan een contract met Campina om zijn melk op te halen. Er zijn meerdere (kleinere) bedrijven die dat ook doen in Nederland, maar als hij daar naartoe zou overstappen moet hij een boete betalen. Daarnaast zouden er ook consequenties van zijn mede-boeren aan zitten als hij dat zou doen, dus vandaar dat hij "voor altijd" vast zit aan Campina.
Dit lijkt heel erg op een ZZP-er die maar 1 klant heeft. Deze klant kan dus grotendeels zijn inkomsten bepalen, en dat gaat op de langere termijn natuurlijk niet goed.
Ook is hij een paar weken geleden mee geweest om te demonstreren. Niet voor zichzelf, maar voor de andere boeren. Het verhaal gaat rond dat de overheid boerengrond wil opkopen om huizen voor asielzoekers te bouwen en natuurgebieden te planten, omdat dat meer subsidiegeld oplevert. De verschillende problemen zoals stikstof, ammoniak, watertekort en energieprijzen worden allemaal aan elkaar gekoppeld en door elkaar gehaald en er ontbreken helaas heel wat zaken om er een logisch verhaal van te maken.
Maar van dat laatste merk ik zelf ook, dat maar een deel van de informatie in de media terecht komt, en vaak ook incompleet waardoor men een verkeerd beeld krijgt. Ik verwacht ook niet dat dit boerenprobleem ook in de komende paar jaar zal worden opgelost.