Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Dat doen ze bij voorbaat al. Pricewise worden de boeren al goed uitgeknepen door AH en Jumbo.
Ik geef ze ook geen ongelijk, gezien de acties die de boeren uitvoeren en waar ze mee dreigen voor maandag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Ik geef ze ook geen ongelijk, gezien de acties die de boeren uitvoeren en waar ze mee dreigen voor maandag.
Boeren dreigen maandag acties te voeren, dus jij vindt het daarom prima dat ze al tientallen jaren worden uitgeknepen door de grote supermarkten…

*knip*
Geen off-topic discussie uitlokken aub.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 02-07-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wildhagen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Bron: Distributiecentra in Brabant maken zich klaar voor boerenprotesten: ‘Blokkades gaan supermarkten miljoenen kosten’

Ik mag toch aannemen dat de supermarkten die schade op de boeren gaan verhalen. En als die weigeren te betalen, dan simpelweg minder betalen voor hun produkten, net zolang tot alle schade verrekend is.
Wanneer mogen de boeren hun schade op de supermarkten gaan verhalen, met de monopolie positie die zij hebben en al jaren de boer een poot uitdraaien door minimaal te betalen voor de producten. Nee, ik ben geen boer, verre van, maar wel in de omgeving opgegroeid.

Maar het is onder andere door de supermarkten dat de boer aan schaalvergroting heeft moeten doen, om voldoende aan hun product te kunnen verdienen.
wildhagen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Beetje vreemde reactie vind je niet, de boer wordt al jaren uitgemolken (woordgrapje) door de supermarkten, terwijl zij nu goed anderhalve week protestacties houden.

Daarnaast wij zijn hier in Nederland echt niets gewent, had je in Frankrijk gezeten, dan was het openbare leven al lang plat gelegd…

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 02-07-2022 18:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wolly_a schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Ik stel een wijziging van topic titel voor: ‘Spuug hier je gal over boeren’. Want daar begint dit topic inmiddels aardig op te lijken.
Niet vreemd want daar maken ze het nu gewoon zelf naar... Ik ben al heel veel sympathy kwijt voor ze met die debiele actievoerderij alleen maar om chaos en overlast voor anderen te creeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De boeren voeren geen actie.

De boeren leggen een land stil. Dat neigt naar terrorisme en staat compleet los van elke vorm van actie voeren of demonstreren.

Dit kost tientallen levens. Tijd dat ze in de trein stappen en op t malieveld gaan staan. Daar kunnen ze demonstreren zoveel ze willen.

Vernielingen en blokkades van bedrijven die losstaan van het kabinet en tegenhouden van elk verkeer inclusief hulpdiensten is geen demonstreren meer. Zo zouden we het ook niet moeten noemen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

wolly_a schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Boeren dreigen maandag acties te voeren, dus jij vindt het daarom prima dat ze al tientallen jaren worden uitgeknepen door de grote supermarkten…

Ik stel een wijziging van topic titel voor: ‘Spuug hier je gal over boeren’. Want daar begint dit topic inmiddels aardig op te lijken.
Worden boeren met een pistool gedwongen om contracten te ondertekenen? Vraag en aanbod? Overproductie (bij 70% export....) Ik weet het niet. Ik hoor dat sentiment wel vaker, maar bijzonder weinig uitleg/inhoud erachter waarom dat zo is. Hoe kunnen supermarkten zo'n macht hebben? Waarom tekenen de boeren dan toch die contracten? Kunnen boeren geen eigen supermarkt beginnen? Etc etc. Opties genoeg?

Ik weet dit gewoon niet, dit is geen gespui om reacties te ontlokken.

[ Voor 4% gewijzigd door siggy op 02-07-2022 18:27 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:21
Als die boeren zonodig moeten protesteren, laat ze dan lekker bij de tweede kamer, campina en de rabobank irritant doen, en laat de rest van de bevolking met rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Worden boeren met een pistool gedwongen om contracten te ondertekenen? Vraag en aanbod? Overproductie (bij 70% export....) Ik weet het niet. Ik hoor dat sentiment wel vaker, maar bijzonder weinig uitleg/inhoud erachter waarom dat zo is. Hoe kunnen supermarkten zo'n macht hebben? Waarom tekenen de boeren dan toch die contracten? Kunnen boeren geen eigen supermarkt beginnen? Etc etc. Opties genoeg?

Eèn van de redenen dat boeren aan schaal vergroting zijn gaan doen, is om nog enige winst vanuit hun producten te kunnen halen. Op de een of andere manier hebben supermarkten een dusdanig monopoly dat per product weinig betaald wordt aan de boer.

De boer is verweg de minst verdienende aan de producten die zij leveren. Daar heeft de overheid volgens mij inmiddels ook reeds iets over gezegd, meen ik gelezen te hebben ik vind het alleen niet zo snel terug.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:50

DirtyBird

Praktiserend denker

Kan de overheid geen passief antibeleid voeren? Exportheffingen op levensmiddelen, stikstoftaks, etc?
Wellicht te kort door de bocht, maar deze discussie schiet niet op. Boeren die weigeren zich uit te laten kopen levert jarenlange procedures op.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

_Dune_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Eèn van de redenen dat boeren aan schaal vergroting zijn gaan doen, is om nog enige winst vanuit hun producten te kunnen halen. Op de een of andere manier hebben supermarkten een dusdanig monopoly dat per product weinig betaald wordt aan de boer.

De boer is verweg de minst verdienende aan de producten die zij leveren. Daar heeft de overheid volgens mij inmiddels ook reeds iets over gezegd, meen ik gelezen te hebben ik vind het alleen niet zo snel terug.
SChaalvergroting resulteerd in kostenverlaging, maar hogere productie juist weer voor lagere verkoopprijs. Toch? Extreem gesimplificeerd, maar toch...?

Maar hoe kan het dan dat ze de minst verdienende partij zijn in die hele keten? Is er een supermarkt-cartel bezig? Is dat geen antitrust onderzoek waard of hoe heet zoiets? Als het zo erg is.....?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Ik ben zelf geen agrariër, maar ik heb in jaren hobbymatig bij een lokale omroep gewerkt en daar hebben we wel eens een reeks reportages over melkvee bedrijven gemaakt. Waar het in het kort op neerkomt, is dat wereldwijd de melkprijs vrij laag is. Omdat boeren hier zich aan veel regels moeten houden, kunnen ze eigenlijk maar moeilijk voor deze prijs produceren. Gooit bijv. een FrieslandCampina de prijs omhoog? Dan zegt de Appie of Jumbo ‘Prima, dan kopen we wel ergens buiten Nederland of Europa onze melk’. Voor Nederlandse boeren is er maar één oplossing, meer koeien houden, om zo nog iets te verdienen met een paar schamele centen per liter. De grootgrutters knijpen aan de ene kant de boeren en laten aan de andere kant hun klanten iedere keer meer betalen.

Kunnen boeren geen eigen supermarkt beginnen, zij je? Nou, een hele supermarkt beginnen, naast het runnen van een boerderij, is nog wel een dingetje. Er zijn wel boeren die een eigen melktap hebben, waar je eerlijke melk voor een eerlijke prijs kunt kopen. Dat werkt heel goed, maar de consument wil gemak. Die wil alles in één winkel kopen, want lekker makkelijk. Ik weet hier twee boeren met melktap in de buurt en daar wordt best veel gebruik van gemaakt, gelukkig. Maar dan praat je over een paar honderd liter, terwijl de melkwagen een paar duizend later naar de fabriek brengt.

[ Voor 5% gewijzigd door wolly_a op 02-07-2022 18:45 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:15
wolly_a schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Ik ben zelf geen agrariër, maar ik heb in jaren hobbymatig bij een lokale omroep gewerkt en daar hebben we wel eens een reeks reportages over melkvee bedrijven gemaakt. Waar het in het kort op neerkomt, is dat wereldwijd de melkprijs vrij laag is. Omdat boeren hier zich aan veel regels moeten houden, kunnen ze eigenlijk maar moeilijk voor deze prijs produceren. Gooit bijv. een FrieslandCampina de prijs omhoog? Dan zegt de Appie of Jumbo ‘Prima, dan kopen we wel ergens buiten Nederland of Europa onze melk’. Voor Nederlandse boeren is er maar één oplossing, meer koeien houden, om zo nog iets te verdienen met een paar schamele centen per liter. De grootgrutters knijpen aan de ene kant de boeren en laten aan de andere kant hun klanten iedere keer meer betalen.

Kunnen boeren geen eigen supermarkt beginnen, zij je? Nou, een hele supermarkt beginnen, naast het runnen van een boerderij, is nog wel een dingetje. Er zijn wel boeren die een eigen melktap hebben, waar je eerlijke melk voor een eerlijke prijs kunt kopen. Dat werkt heel goed, maar de consument wil gemak. Die wil alles in één winkel kopen, want lekker makkelijk. Ik weet hier twee boeren met melktap in de buurt en daar wordt best veel gebruik van gemaakt, gelukkig. Maar dan praat je over een paar honderd liter, terwijl de melkwagen een paar duizend later naar de fabriek brengt.
Dus de boeren hebben wel een sterke lobby die de stikstofcrisis in twintig jaar heeft veroorzaakt, maar geen sterke lobby als het aankomt op een goede prijs vangen voor hun product.

Ik kom uit de sector, maar altijd dat gezeur over de melkprijs, dat heb ik nooit gesnapt. Boeren zitten allemaal bij LTO in principe. Spreek met elkaar af dat ze leveren voor een bepaalde prijs. Klaar. Als niemand voor die prijs de melk wil kopen, dan is er blijkbaar geen markt voor. Wat doen andere bedrijven als hun markt te klein of te zwak is? Iets anders zoeken of failliet gaan. Probleem met de boeren is dat ze alleen maar melk willen produceren. En zoveel mogelijk. Ze hadden ergens in de overkoepelende organisaties door moeten hebben dat er een balans moet zijn tussen vraag en aanbod.

Niet alleen voor de melkproductie, maar ook voor het milieu:

Waarom zijn we in Nederland met zo weinig grond en natuur, zo fanatiek bezig om het milieu te belasten door overproductie van melk en vlees, waarmee de boer zelf met werkweken van 80 uur nog steeds geen gezonde winst kan draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Ja, maar waarom meer produceren als je zo'n lage marge hebt? Dan ga je juist de markt nog meer overspoelen met melk. Dan garandeer je dus een lage prijs. Basis-economisch zo onlogisch in mijn optiek? Ik verdien te weinig, dus dan ga ik meer produceren. Dat functioneert toch niet?
Ik bedoel niet dat ze de supermarkten zelf moeten runnen, maar een supermarktketen beginnen waarin ze zelf aandelen hebben. Als die supermarkten zoveel verdienen, dan moet een eigen boerensuper het wel waard zijn om te beginnen lijkt me.
Ik ken anders genoeg mensen die voor dit naar de AH gaan, voor dat naar de Plus en voor iets anders naar de Lidl. Als de 'BoerSuper' dan veel goedkopere melk heeft dan de rest....Bij wijze van, overgesimplificeerd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:17
PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Haha je zegt het gelukkig zelf al, dat lijkt mij inderdaad vooral gevoel ipv ratio. Het zijn alle 3 traditionele klaaggroepen. Waarvan in mijn ogen geen enkele groep echt veel te klagen heeft op dit moment.
Een op de vijf boeren is miljonair, las ik eerder in dit topic (of in het andere stikstoftopic, dat weet ik niet meer precies), en een op de vijf miljonairs is boer.

Nu weet ik niet of er een studie is naar hoeveel verpleegkundigen of docenten miljonair zijn, maar ik durf er wel een schatting van te maken: afgerond nul. Daarnaast kampen zowel de zorg als het onderwijs met nu al schreeuwende tekorten aan mensen, en die tekorten zullen alleen maar oplopen. Om nou te zeggen dat deze sectoren niets te klagen hebben lijkt mij onjuist.

Maar goed, verder offtopic hier. Verpleegkundigen zullen nooit echt protesteren, docenten willen nog wel eens staken, maar beiden halen het natuurlijk niet bij het botte, hersenloze geweld dat boeren momenteel tentoonspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
migchiell schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:58:
[...]

Een op de vijf boeren is miljonair, las ik eerder in dit topic (of in het andere stikstoftopic, dat weet ik niet meer precies), en een op de vijf miljonairs is boer.

Nu weet ik niet of er een studie is naar hoeveel verpleegkundigen of docenten miljonair zijn, maar ik durf er wel een schatting van te maken: afgerond nul. Daarnaast kampen zowel de zorg als het onderwijs met nu al schreeuwende tekorten aan mensen, en die tekorten zullen alleen maar oplopen. Om nou te zeggen dat deze sectoren niets te klagen hebben lijkt mij onjuist.

Maar goed, verder offtopic hier. Verpleegkundigen zullen nooit echt protesteren, docenten willen nog wel eens staken, maar beiden halen het natuurlijk niet bij het botte, hersenloze geweld dat boeren momenteel tentoonspreiden.
Een boerderij is een eigen bedrijf en niet vergelijkbaar met een docent.

Er zijn trouwens zeker docenten die door het werk als docent, als miljonair met pensioen zijn gegaan.

Een boer bouwt verder geen pensioen op, een docent (bijvoorbeeld) wel. Een boer maakt veel meer uren dan een docent (waar niks mis mee is). Als een boer 50 jaar hard heeft gewerkt, van 18 tot 68 jaar, dan vind ik het meer dan logisch dat die boer miljonair wordt. En dan meenemen dat ze daarna nog 20 jaar kunnen leven zonder opgebouwd pensioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:06

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

offtopic:
Een op de vijf Brabantse miljonairs is een boer. Dat valt op te maken uit een nieuw onderzoek van het CBS en vermogensbeheerder Van Lanschot naar Nederlandse miljonairs. Van alle rijken in Nederland is één op de vijf een agrariër.

De helft van deze groep rijke boeren is actief in de veeteelt, een kwart houdt zich bezig met het telen van granen en groenten.

Bron: https://www.omroepbrabant...ten-vooral-in-veehouderij

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

LZ86 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:33:
Als die boeren zonodig moeten protesteren, laat ze dan lekker bij de tweede kamer, campina en de rabobank irritant doen, en laat de rest van de bevolking met rust.
Vooral dit. Wij als “normale” bevolking worden gegijzeld in dit dispuut en dan moet je maar sympathie voor die arme boeren hebben. Volgens mij hebben ze een probleem met de overheid en in bepaalde mate met de supermarkten/banken. Ga daar dan voor de deur staan (ok, lege supermarkt hebben we ook last van) in plaats van Schiphol en de snelwegen te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Het is wel erg eenzijdige beeldvorming, dat de melk dan ergens buiten Nederland gehaald wordt.
Je gaat namelijk compleet voorbij aan de binnenlandse concurrentie.

Zie het als angst scheppen dat mensen straks overstappen van de leuke, kleine webwinkels naar Amazon, terwijl een Bol.com ze ondertussen al jarenlang van de markt verdrijft.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Playa del C. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:03:
[...]

Een boerderij is een eigen bedrijf en niet vergelijkbaar met een docent.
Inderdaad, alle kosten die ze aftrekken, ook hun landhuis want dat is onderdeel van het boerenbedrijf. Kan zichzlf een relatief laag salaris geven en over de rest dividend uitkeren. Een docent zijn hele carriere 50% loonbelasting zeker.
Er zijn trouwens zeker docenten die door het werk als docent, als miljonair met pensioen zijn gegaan.
Als je 40 jaar op een hogeschool zou zittn. En dat was wellicht voorheen, nu zullen docenten echt niet zo snel in schaal gaan groeien. Al helemaal niet op een middelbare of lagere school. En die paar uni docenten die echt 40 jaar al werken, denk niet dat dat te vergelijken valt met 20% van de boeren.
Een boer bouwt verder geen pensioen op, een docent (bijvoorbeeld) wel. Een boer maakt veel meer uren dan een docent (waar niks mis mee is). Als een boer 50 jaar hard heeft gewerkt, van 18 tot 68 jaar, dan vind ik het meer dan logisch dat die boer miljonair wordt. En dan meenemen dat ze daarna nog 20 jaar kunnen leven zonder opgebouwd pensioen.
Boer is ondernemer, als ie zichzelf gewoon een looon uitkeert dan kan hij zichzelf gewoon pensioen laten opbouwen, of zelfs de mogelijkheid voor een pensioen-BV. Een docent _moet_ pensioen afdragen. Boer heeft nog zeer aantrekkelijke keuzes.

Dat hard werken..... misschien in fysieke zin, waaromwordt dat er elke keer bijgehaald. Echt alsof ze niks anders kúnnen doen en dat ze gdwongen worden om boer te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Nee, niet èèn op de vijf is miljonair, in de zin dat men dat geld heeft liggen. Men staat wel aan het
hoofd van een miljoenen familiebedrijf, dat is iets heel anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

_Dune_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:16:
[...]

Nee, niet èèn op de vijf is miljonair, in de zin dat men dat geld heeft liggen. Men staat wel aan het
hoofd van een miljoenen familiebedrijf, dat is iets heel anders.
Eh nee, het vermogen van het BV waar jij aandelen in hebt, is gewoon Box 3 vermogen. ALs jij een miljoen aan vermogen hebt, vast of niet vast, dan ben je miljonair. Want als jij die middelen liquide maakt, heb je eenmiljoen op de bank staan. Je bent gewoon een miljoen waard, dus miljonair.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De boer bouwt wel degelijk pensioen op: als hij besluit te stoppen verkoopt hij zijn land, koeien en bijbehorende rechten aan de buurman en dan heeft ie geld zat. Mijn oom kon er in de jaren 90 een appartementencomplex en 3 huizen in Canada van kopen.

Maar dat is nu ook waar de boeren tegen protesteren. Een boer die zijn bedrijf uit laat kopen door de overheid verliest zijn koeien en mag de rest houden. De buurman die aast op zijn koeien kan dan niet uitbreiden en de organisaties achter FDF en BBB verliezen daarmee omzet. Het is niet voor niks dat boeren die overwegen zich te laten uitkopen, door de FDF worden bedreigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:26:

Maar dat is nu ook waar de boeren tegen protesteren. Een boer die zijn bedrijf uit laat kopen door de overheid verliest zijn koeien en mag de rest houden. De buurman die aast op zijn koeien kan dan niet uitbreiden en de organisaties achter FDF en BBB verliezen daarmee omzet. Het is niet voor niks dat boeren die overwegen zich te laten uitkopen, door de FDF worden bedreigd.
In een interview werden die boeren die zich vrijwillig lieten uitkopen weggezet als "judassen" en "verraders" door de FDF.

Zo heel collegiaal is de beroepsgroep dus, als je elkaar dit soort termen toebedeeld :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 17:11

unclero

MB EQA ftw \o/

PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:15:
Dat doen ze bij voorbaat al. Pricewise worden de boeren al goed uitgeknepen door AH en Jumbo.
Maar is dat ook zo?
Even afgezien van het feit dat een ondernemer ook een hogere prijs kan vragen als deze het niet eens is met de geboden prijs, het blokkeren van supermarkt distributiecentra lijkt mij toch eerder een gevalletje bijten in de hand die u voed.
Vrije Marktwerking heet dat ja. Maar dat wilden die boeren toch zo graag? LTO noemde de dag van de afschaffing van het melkquotum en de minimumprijzen en eindelijk fatsoenlijke marktwerking zelfs nog "Bevrijdingsdag".
Of heeft... LTO de boeren voor het lapje gehouden ten gunste van grootzakelijke belangen? Maar dat is een pijnlijke verkenning waarover u in het stikstof topic nog veelvuldig kunt lezen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

De afleiding naar supermarkten komt op mij een beetje over als de - mijn inziens kromme - discussies die altijd ontstaan over tracking en advertenties.

Iemand zet z'n zinnen op een business case, deze blijkt niet houdbaar, dús moet hemel en aarde wijken om diezelfde business case op één of andere manier wél lucratief te houden.

Content makers gaan een grens over om hun "nieuws" lucratief te maken met embeds van commerciële inlichtingendiensten a lá Google, omdat hun nieuws niet in trek genoeg is om daadwerkelijk te verkopen. Boeren gaan een grens over om hun business model tot onzalig formaat op te schalen zodat het netto meer oplevert, en doen daarmee afbreuk aan de natuur.

In beide gevallen wordt het mislukken van de business case op iedereen afgeschoven die afnemer is, want het is de schuld van de klant dat ze niet meer willen betalen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Eh nee, het vermogen van het BV waar jij aandelen in hebt, is gewoon Box 3 vermogen. ALs jij een miljoen aan vermogen hebt, vast of niet vast, dan ben je miljonair. Want als jij die middelen liquide maakt, heb je eenmiljoen op de bank staan. Je bent gewoon een miljoen waard, dus miljonair.
Voor de duidelijkheid: die 20 procent miljonairs: is inderdaad de optelsom van bezittingen minus schulden?
Toch niet alleen de (met leningen gefinancierde) bezittingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

kraanwagen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Voor de duidelijkheid: die 20 procent miljonairs: is inderdaad de optelsom van bezittingen minus schulden?
Toch niet alleen de (met leningen gefinancierde) bezittingen?
Ja lijkt me wel. Dat is gewoon standaard óf we moeten wel met hele zure schrijvers zitten, of dat de CBS ineens niet meer weet hoe 'vermogen' berekend wordt. Ook bij de belastingdienst is dat relevant. Vermogen minus schulden is netto vermogen en dus ook relevant voor de te betalen belastingen. Lijkt me heel sterk dat daar mee gefoeteld kan worden want dit is zo extreem basic 101 belastingen/vermgoen/economie als maar wat.

Zelfs grondwaarde is normaal gesproken woz waarde wat een boer of journalist echt niet zelf kan bepalen. Sterker nog, die woz waarde, zal stukken lager liggen dan de marktwaarde, zeker als er dadelijk flink wat boeren zijn die hun agrarische gronden kunnen verkopen als bouwgrond bijvoorbeeld. Dan gaat dat percentage flink omhoog. Een hectare landbouwgrond is wat, 50k-60k? tegenwoordig? Bouwgrond een veelvoud hiervan.

[ Voor 22% gewijzigd door siggy op 02-07-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
wildhagen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:59:
Boeren willen land platleggen, leider roept op: ‘Hou vluchtstrook vrij voor mensen die naar ziekenhuis moeten’

[...]
Boeren willen land platleggen, leider roept op: ‘Hou vluchtstrook vrij voor mensen die naar ziekenhuis moeten’
Mensen die maandag met spoed naar het ziekenhuis moeten, moeten langs boerenblokkades kunnen. Die oproep doet Mark van den Oever, leider van boerenactiegroep Farmers Defence Force (FDF).

(meer info in het artikel)

WTF? Wat is dit nou weer, nu ook al illegale adviezen geven? Rijden over de vluchtstrook is illegaal....

Belachelijk dat de boeren dit als advies gaan geven. Ik heb een beter advies: ga met je trekker ergens op een polderweg staan, niet op de snelweg. Daar horen die thuis.
Begint al een beetje op mijn voorspelling te lijken… :(
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72009882

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kijk, zo kan het ook: https://www.bndestem.nl/b...olgen-de-natuur~a5a638f7/

Voor dit soort boeren heb ik méér respect dan voor boeren die de vingers in de oren stoppen, "tralala" zingen, en willen doorgaan op de oude voet, alsof er niks aan de hand is.

Als er nou meer boeren op deze manier gaan werken, komt het misschien nog een keer goed.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Inderdaad, alle kosten die ze aftrekken, ook hun landhuis want dat is onderdeel van het boerenbedrijf. Kan zichzlf een relatief laag salaris geven en over de rest dividend uitkeren. Een docent zijn hele carriere 50% loonbelasting zeker.
Heb je gelijk in, maar dat was ook het punt. Je kunt het niet vergelijken. Een eigen bedrijf heeft voor- en nadelen t.o.v. loondienst. Een voordeel is dat je er miljonair van kan worden, als je het bedrijf goed runt.
[...]

Als je 40 jaar op een hogeschool zou zittn. En dat was wellicht voorheen, nu zullen docenten echt niet zo snel in schaal gaan groeien. Al helemaal niet op een middelbare of lagere school. En die paar uni docenten die echt 40 jaar al werken, denk niet dat dat te vergelijken valt met 20% van de boeren.
Deze ronde heb je niet gewonnen. De stelling van jou was letterlijk dat er afgerond 0 docenten (en verpleegkundigen) miljonair worden van het werk. Dat is onjuist, ik ken minstens 1 persoon die in het vooetgezet onderwijs als docent miljonair is geworden.

Niet 20% nee. En vergelijken hoeft verder ook niet. Ik snap alleen niet zo goed waarom een boer dat van jou niet mag. Plus, niet vergeten dat het vele geld vaak ook van en voor de boerin is. Maar goed, die werken tegenwoordig ook steeds vaker zelf ergens anders.
[...]

Boer is ondernemer, als ie zichzelf gewoon een looon uitkeert dan kan hij zichzelf gewoon pensioen laten opbouwen, of zelfs de mogelijkheid voor een pensioen-BV. Een docent _moet_ pensioen afdragen. Boer heeft nog zeer aantrekkelijke keuzes.
Dat is precies het punt. Dat de docent moet, daar ben ik het inderdaad ook niet mee eens, maar dat is iets anders. De boer heeft het bedrijf op het eind als pensioen. Hij geeft dat door aan een opvolger of verkoopt de boel en zo houdt hij geld over. Dat kan bij zo'n bedrijf miljoenen opleveren. De meeste boeren zitten echter tot de nek in de schulden en dan blijft er uiteindelijk, ook na alle voordelen, weinig over van dat pensioen.
Dat hard werken..... misschien in fysieke zin, waaromwordt dat er elke keer bijgehaald. Echt alsof ze niks anders kúnnen doen en dat ze gdwongen worden om boer te zijn?
Ook mee eens. In dit geval ging het er alleen om dat als je zoveel werkt (vrijwiig ja), dat het dan niet zo gek is om er ook meer dan gemiddeld geld aan over te houden. Ja, toch? Ik snap niet zo waarom een boer van jou na tientallen jaren geen miljonair mag zijn, mocht alles echt goed gaan. 1 op de 5 dan momenteel. De meeste boeren die ik ken, hebben het niet zo ruim. Een aantal pleegt trouwens ook zelfmoord onder financiële en emotionele druk. Ik zou niet zoveel naar het geld kijken, dat wisselt enorm per bedrijf en persoon. De melkprijs is in ieder geval dusdanig laag, dat de marge zeer klein is of zelfs negatief. Het hangt verder van subsidies aan elkaar. Daar zijn een aantal boeren trouwens miljonair van geworden, bedankt overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Ja lijkt me wel. Dat is gewoon standaard óf we moeten wel met hele zure schrijvers zitten, of dat de CBS ineens niet meer weet hoe 'vermogen' berekend wordt. Ook bij de belastingdienst is dat relevant. Vermogen minus schulden is netto vermogen en dus ook relevant voor de te betalen belastingen. Lijkt me heel sterk dat daar mee gefoeteld kan worden want dit is zo extreem basic 101 belastingen/vermgoen/economie als maar wat.

Zelfs grondwaarde is normaal gesproken woz waarde wat een boer of journalist echt niet zelf kan bepalen. Sterker nog, die woz waarde, zal stukken lager liggen dan de marktwaarde, zeker als er dadelijk flink wat boeren zijn die hun agrarische gronden kunnen verkopen als bouwgrond bijvoorbeeld. Dan gaat dat percentage flink omhoog. Een hectare landbouwgrond is wat, 50k-60k? tegenwoordig? Bouwgrond een veelvoud hiervan.
Een boer wordt betaald voor landbouwgrond, want dat is wat ze hebben. De overheid past het label daarna pas aan, zodat het bouwgrond wordt. Enorme winsten voor de overheid én meer woningen.
De overheid heeft het recht om dat te doen, maar je snapt natuurlijk ook dat boeren dat niet grappig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Playa del C. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:46:

Deze ronde heb je niet gewonnen. De stelling van jou was letterlijk dat er afgerond 0 docenten (en verpleegkundigen) miljonair worden van het werk. Dat is onjuist, ik ken minstens 1 persoon die in het vooetgezet onderwijs als docent miljonair is geworden.
Dat was niet mijn statement :+ Ik had de rekensom wel gemaakt, 40 jaar voor 40k bruto per jaar kom je al uit op 1,6 miljoen. En ik weet van hogeschool docenten hoe ziekelijk (in mijn ogen) dat bruto salaris is de laatste 20 jaar als je in de top van je schaal zit.
Niet 20% nee. En vergelijken hoeft verder ook niet. Ik snap alleen niet zo goed waarom een boer dat van jou niet mag. Plus, niet vergeten dat het vele geld vaak ook van en voor de boerin is. Maar goed, die werken tegenwoordig ook steeds vaker zelf ergens anders.
Ik zeg toch niet dat het niet mag? Het punt waarom het gaat is dat boeren zelf zeuren hoe moeilijk ze het hebben. Als er dan 20% miljonair is, dan is dat gewoon kuluitspraak van de boeren.
Dat is precies het punt. Dat de docent moet, daar ben ik het inderdaad ook niet mee eens, maar dat is iets anders. De boer heeft het bedrijf op het eind als pensioen. Hij geeft dat door aan een opvolger of verkoopt de boel en zo houdt hij geld over. Dat kan bij zo'n bedrijf miljoenen opleveren. De meeste boeren zitten echter tot de nek in de schulden en dan blijft er uiteindelijk, ook na alle voordelen, weinig over van dat pensioen.
Nee, als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Punt. De boer als ondernemer heeft daar vele belastingtechnisch interessante mogelijkheden. Voor de docent heeft geen keuze. ABP verplicht en nog prive opbouwen is belastingtechnisch rampzalig. Zeker in vergelijking met een pensioenBV waar je nog rendementen kunt opbouwen. Bij de ABP heb je nul keus.
Ook mee eens. In dit geval ging het er alleen om dat als je zoveel werkt (vrijwiig ja), dat het dan niet zo gek is om er ook meer dan gemiddeld geld aan over te houden. Ja, toch? Ik snap niet zo waarom een boer van jou na tientallen jaren geen miljonair mag zijn, mocht alles echt goed gaan. 1 op de 5 dan momenteel. De meeste boeren die ik ken, hebben het niet zo ruim. Een aantal pleegt trouwens ook zelfmoord onder financiële en emotionele druk. Ik zou niet zoveel naar het geld kijken, dat wisselt enorm per bedrijf en persoon. De melkprijs is in ieder geval dusdanig laag, dat de marge zeer klein is of zelfs negatief. Het hangt verder van subsidies aan elkaar. Daar zijn een aantal boeren trouwens miljonair van geworden, bedankt overheid.
Waar claim ik dat een boer geen miljonair mag zijn? Quote aub, want je legt me nu woorden in de mond.....
Als er een 1 op 5 'kans' is dat je als boer miljonair wordt en een docent 1 op 1000 door als een malloot te sparen, kans-technisch moet je dan boer worden als je beroepskeuze maakt. Als je je puur focust op dat miljonair zijn. Denk dat afgezien van de vakanties docenten qua uren niet zo gek weinig uren maken als je denkt. Allemaal administratieve rondslomp etc etc. Plus die subsidies voor een boer. Die hele sector deugt mijn inziens voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Playa del C. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Een boer wordt betaald voor landbouwgrond, want dat is wat ze hebben. De overheid past het label daarna pas aan, zodat het bouwgrond wordt. Enorme winsten voor de overheid én meer woningen.
De overheid heeft het recht om dat te doen, maar je snapt natuurlijk ook dat boeren dat niet grappig vinden.
Serieus? Volgens mij krijgen ze toch echt een hogere prijs, zeker als de gemeente al weet dat ze het gaan omtoveren. Anders is dat gewoon fraude of hoe je het ook moet/mag noemen. Misschien niet de volle mep van bouwgrond, maar ergens ertussen lijkt me logisch(er). Of verkopen aan speculanten.

[ Voor 13% gewijzigd door siggy op 02-07-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De boer bouwt wel degelijk pensioen op: als hij besluit te stoppen verkoopt hij zijn land, koeien en bijbehorende rechten aan de buurman en dan heeft ie geld zat. Mijn oom kon er in de jaren 90 een appartementencomplex en 3 huizen in Canada van kopen.

En dan hebben een een groot stuk land en stallen waarmee ze door kunnen boeren door graan of mais te verbouwen, profit :Y
Of gras groeien voor voetbalvelden oid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Serieus? Volgens mij krijgen ze toch echt een hogere prijs, zeker als de gemeente al weet dat ze het gaan omtoveren. Anders is dat gewoon fraude of hoe je het ook moet/mag noemen. Misschien niet de volle mep van bouwgrond, maar ergens ertussen lijkt me logisch(er). Of verkopen aan speculanten.
Tot nu toe niet. Een boer krijgt wel een hogere prijs dan de marktwaarde. Bijvoorbeeld bij opkoop voor een nieuwe snelweg of dergelijke. Een eerlijke vergoeding. Een boer uitkopen, stel 100 hectare, en dan een prijs krijgen van bouwgrond. Reken dat maar eens uit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Die uitkoopregeling gaat niet enkel over de koeien:
Uitgangspunt voor de aankopen is dat de aangekochte bedrijfsgebouwen worden gesloopt tenzij deze voor een nieuwe duurzame bestemming kunnen worden gebruikt.
Verder staat er ook e.e.a. over benodigde herziening van het bestemmingsplan. Het is dus niet zomaar dat de boer enkel de (rechten voor houden van) koeien verliest en de rest behoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Dat was niet mijn statement :+ Ik had de rekensom wel gemaakt, 40 jaar voor 40k bruto per jaar kom je al uit op 1,6 miljoen. En ik weet van hogeschool docenten hoe ziekelijk (in mijn ogen) dat bruto salaris is de laatste 20 jaar als je in de top van je schaal zit.

[...]

Ik zeg toch niet dat het niet mag? Het punt waarom het gaat is dat boeren zelf zeuren hoe moeilijk ze het hebben. Als er dan 20% miljonair is, dan is dat gewoon kuluitspraak van de boeren.

[...]

Nee, als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Punt. De boer als ondernemer heeft daar vele belastingtechnisch interessante mogelijkheden. Voor de docent heeft geen keuze. ABP verplicht en nog prive opbouwen is belastingtechnisch rampzalig. Zeker in vergelijking met een pensioenBV waar je nog rendementen kunt opbouwen. Bij de ABP heb je nul keus.

[...]

Waar claim ik dat een boer geen miljonair mag zijn? Quote aub, want je legt me nu woorden in de mond.....
Als er een 1 op 5 'kans' is dat je als boer miljonair wordt en een docent 1 op 1000 door als een malloot te sparen, kans-technisch moet je dan boer worden als je beroepskeuze maakt. Als je je puur focust op dat miljonair zijn. Denk dat afgezien van de vakanties docenten qua uren niet zo gek weinig uren maken als je denkt. Allemaal administratieve rondslomp etc etc. Plus die subsidies voor een boer. Die hele sector deugt mijn inziens voor geen meter.
Ik ben zelf docent in het vo... ik werk echt weinig. (Maar iedereen slaagt wel in mijn klassen).

We zijn het verder wel eens trouwens, alleen praten we wat langs elkaar. Laat maar zo. Enige punt waar ik op in ging was dat je iets vond van het aantal boeren wat miljonair wordt. Miljonair worden als boer is naar mijn mening niks mis mee. Dat zijn keuzes en het leven is niet eerlijk verdeeld. Niet veel mensen zijn geschikt om een moderne boer te zijn. Die dat wel goed kunnen, kunnen miljonair worden. Andersom, los van docenten, een goede programmeur kan ook veel verdienen. Een zanger, een voetballer. Het is nooit eerlijk verdeeld. Een eigen bedrijf, tja, dan eindig je toch vaak met wat grote bedragen. Er komt maandelijks een 50k bij en af per maand op een groot boerenbedrijf. Jaarlijkse omzet loopt in de tonnen/miljoenen. Dus na 50 jaar, mag een boer en boerin daar van mij met tonnen uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
er is 25 miljard beschikbaar, gratis geld, voor de boeren dan toch; de angel zit em in het feit dat 2/3 van de productie voor export is, dus in feite onnodige last op lokale resources/uitstoot etc; met de uitspraak dat de meeste boeren door zullen kunnen (met enige ondernemingszin en aanpassingsvermogen me dunkt) en dat gratis geld ...

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 17:02

hneel

denkt er het zijne van

siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:55:
Als er een 1 op 5 'kans' is dat je als boer miljonair wordt en een docent 1 op 1000 door als een malloot te sparen, kans-technisch moet je dan boer worden als je beroepskeuze maakt.
Met beroepskeuze heeft het weinig te maken. In de praktijk kan je alleen maar boer worden als je ouders een boerderij hebben. Oftewel kapitaal in de familie.

1 op de 5 lijkt me trouwens nogal laag. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er boerenbedrijven zijn die minder dan 1 miljoen waard zijn. Maar hoeveel van de bank is. dat kan je aan de buitenkant natuurlijk niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:24
drooger schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:11:
[...]
Die uitkoopregeling gaat niet enkel over de koeien:
[...]
Verder staat er ook e.e.a. over benodigde herziening van het bestemmingsplan. Het is dus niet zomaar dat de boer enkel de (rechten voor houden van) koeien verliest en de rest behoudt.
Lijkt me op zich niet onverstandig om gelijk die (oude) stallen en gierputten te laten saneren, voordat dat mogelijk weer op iemand anders of veel later als nog op de gemeenschap wordt afgewenteld.
Nu is het direct onderdeel van de uitkoop, ik vind het nog niet zo gek klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
hneel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Met beroepskeuze heeft het weinig te maken. In de praktijk kan je alleen maar boer worden als je ouders een boerderij hebben. Oftewel kapitaal in de familie.

1 op de 5 lijkt me trouwens nogal laag. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er boerenbedrijven zijn die minder dan 1 miljoen waard zijn. Maar hoeveel van de bank is. dat kan je aan de buitenkant natuurlijk niet zien.
ik zou liever boer zijn dan docent, ik kom van het platteland, ben opgeleid als techneut, maar vind koeien nog steeds fantastisch mooie beesten; om over varkens nog maar te zwijgen; laten we zeggen dat ik een romantisch beeld heb van het boer-zijn; desalniettemin verbaas ik me over het gebrek aan ondernemersschap bij hen die dat wel zijn, de goeie niet te na gesproken, want er zijn el degelijk boeren die meedenken en willen veranderen; een grote, stille middenmoot, denk ik ook wel, en een deel dat liever bij het oude blijft, en in vrije tijd liever wil 'brommers kiekn' dan zich verdiepen in de veranderende wereld en markt om hen heen; denk dat we die laatste groep, jongere boeren verbazingwekkend, vermengd met, naar het schijnt, beroepsdemonstranten/wappies recent 'aan het werk' hebben gezien

[ Voor 31% gewijzigd door CynicRelief op 02-07-2022 20:35 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
EenVandaag vat de achtergrond aardig samen in 6 minuten: Rabobank, FrieslandCampina, ForFarmers, LTO, afschaffen melkquotum, etc.: https://eenvandaag.avrotr...unnen-zij-meer-verdienen/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:32
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Geen box 3, maar box 2 vermogen ;) Althans, als het meer dan 5% van de aandelen in die BV is, maar dat zal bij de meeste boeren wel het geval zijn. Dat maakt de essentie van je verhaal niet anders overigens, maar belastingtechnisch scheelt het nogal. Over box 3 wordt een fictief rendement berekend waar je belasting over betaalt. Bij box 2 betaal je alleen belasting als je het vermogen daadwerkelijk uitkeert middels dividend. Zolang je het vermogen in de BV laat betaal je ook geen (inkomsten)belasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 17:02

hneel

denkt er het zijne van

CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:26:
[...]

ik zou liever boer zijn dan docent, ik kom van het platteland, ben opgeleid als techneut, maar vind koeien nog steeds fantastisch mooie beesten; om over varkens nog maar te zwijgen
Wat ik maar wil zeggen: het is een enorm voorrecht om boer te kunnen zijn. Dat besef lijken ze niet allemaal te hebben. Enige bescheidenheid zou op zijn plaats zijn.

Mijn opa heeft ook zijn hele leven op het land gewerkt. Maar dan als knecht, dus hij hield er niet veel aan over. Ik moest dus gewoon een baan gaan zoeken. Niks mis mee. Maar sommige boeren lijken zich daar te goed voor te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ultra schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:36:
EenVandaag vat de achtergrond aardig samen in 6 minuten
Volgens mij wees Ouwehand van PvdD in het debat donderdag ook op bedrijven rondom boeren die echte drijver achter schaalvergroting zijn geweest. En waar BBB naar eigen zeggen niks mee te maken heeft.

Huiseigenaren met een hypotheek zijn de melkkoeien van banken overigens. Die zijn gebaat bij hoge huizenprijzen, want hogere lening = meer rente. Er staat vaak zelfs een boete op teveel aflossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 02-07-2022 20:48 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
[...]

Als optie zou je ook de duurdere biologische melk kunnen kopen, gewoon in de supermarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Erwin186 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Geen box 3, maar box 2 vermogen ;) Althans, als het meer dan 5% van de aandelen in die BV is, maar dat zal bij de meeste boeren wel het geval zijn. Dat maakt de essentie van je verhaal niet anders overigens, maar belastingtechnisch scheelt het nogal. Over box 3 wordt een fictief rendement berekend waar je belasting over betaalt. Bij box 2 betaal je alleen belasting als je het vermogen daadwerkelijk uitkeert middels dividend. Zolang je het vermogen in de BV laat betaal je ook geen (inkomsten)belasting.
Shit, helemaal waar. Maar denk ook dat zeker bij de beoren die al generaties lang boer zijn, dat er genoeg land en ander vastgoed in prive-bezit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
hneel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Wat ik maar wil zeggen: het is een enorm voorrecht om boer te kunnen zijn. Dat besef lijken ze niet allemaal te hebben. Enige bescheidenheid zou op zijn plaats zijn.

Mijn opa heeft ook zijn hele leven op het land gewerkt. Maar dan als knecht, dus hij hield er niet veel aan over. Ik moest dus gewoon een baan gaan zoeken. Niks mis mee. Maar sommige boeren lijken zich daar te goed voor te voelen.
ja maar dat, mijn, romantische beeld van boer-zijn klopt dus niet; je moet tegenwoordig vooral ook ondernemer zijn; ik snap het best dat sommige boeren daar niet aan willen (en ik wil ook niet onderschatten hoeveel boeren dat al lange tijd juist wel doen, ik zie ook die docs over bijv. robotisering in de melkveehouderij, en het gaat ook niet zozeer daarom alswel die 2/3 productie voor export die een onevenredig beroep doet op onze resources)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:32
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Shit, helemaal waar. Maar denk ook dat zeker bij de beoren die al generaties lang boer zijn, dat er genoeg land en ander vastgoed in prive-bezit is.
Dat is zeker waar! En eenmaal uitgekeerd dividend belandt via box 2 vaak alsnog in box 3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Op al die onderdelen rust bij de meesten een hypotheek. Die zijn ze aangegaan om met het geld vroeger melkquotum en tegenwoordig fosfaatrechten te kopen.

Dat beeld dat een boer een enorm bezit heeft, is achterhaald. Dat hadden de herenboeren vroeger. Ze werken nu massaal voor de bank (Rabobank meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:24
Playa del C. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:56:
Ze werken nu massaal voor de bank (Rabobank meestal).
Achja die triple-A rating zijn ze toch al een tijdje kwijt, maar net daar voor leek het wel grenzeloos.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 02-07-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Op al die onderdelen rust bij de meesten een hypotheek. Die zijn ze aangegaan om met het geld vroeger melkquotum en tegenwoordig fosfaatrechten te kopen.

Dat beeld dat een boer een enorm bezit heeft, is achterhaald. Dat hadden de herenboeren vroeger. Ze werken nu massaal voor de bank (Rabobank meestal).
Maar dan moet je ook kijken naar zaken als looptijd, hoeveel al afgelost etc.
Iemand met een hypotheek die al voor 90% afgelost is, is nou eenmaal minder de sjaak dan iemand die nog maar 5% afgelost heeft.

En voor de boeren die sinds afschaffen PAS een nieuwe hypotheek zijn aangegaan, tja... dat was op zijn zachtst gezegd misschien niet echt verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Het ging in deze discussie over die 20% miljonair waar vraagtekens bij gezet worden. Dat de overige 80% dan geen miljonair is, is dan redelijk voor zichzelfsprekend toch?

Overigens is je huis echt wel je bezit, ongeacht de hoogte van je hypotheek. Maar ja, het is onderpand van diezelfde hypotheek. Zolang je maandelijks netjes blijft betalen is het je bezit. ;) Maaar ik snap je punt.

[ Voor 7% gewijzigd door siggy op 02-07-2022 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

drooger schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:01:

En voor de boeren die sinds afschaffen PAS een nieuwe hypotheek zijn aangegaan, tja... dat was op zijn zachtst gezegd misschien niet echt verstandig.
Boerenverstand is not what it used to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:41
Die boeren moeten op gaan passen dat ze het begrip van de Nederlandse bevolking niet gaan verliezen met die rigoureuze acties van ze.

Ga lekker op het Malieveld staan en bied daar je producten aan en maak er een relatief gezellig en gemoedelijk protest van zonder mensen te dwarsbomen die er buiten staan.

Alsof die oproep om hulpbehoevende mensen over de vluchtstrook te laten gaan gaat werken :')

Nee beste boeren, ik begrijp dat jullie zorgen hebben maar graag wil in dialoog blijven. Ik snap dat dit lastig is met een kabinet dat de ene na de andere blunder maakt maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Vlassie1980 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:17:
Die boeren moeten op gaan passen dat ze het begrip van de Nederlandse bevolking niet gaan verliezen met die rigoureuze acties van ze.

Ga lekker op het Malieveld staan en bied daar je producten aan en maak er een relatief gezellig en gemoedelijk protest van zonder mensen te dwarsbomen die er buiten staan.

Alsof die oproep om hulpbehoevende mensen over de vluchtstrook te laten gaan gaat werken :')

Nee beste boeren, ik begrijp dat jullie zorgen hebben maar graag wil in dialoog blijven. Ik snap dat dit lastig is met een kabinet dat de ene na de andere blunder maakt maar toch...
die laatste opmerking slaat natuurlijk nergens op ... maar ze hadden wat eerder regie mogen nemen, en zich niet laten ringeloren door zgn goede belangen van de industrie en keten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:40:
[...]

die laatste opmerking slaat natuurlijk nergens op ... maar ze hadden wat eerder regie mogen nemen, en zich niet laten ringeloren door zgn goede belangen van de industrie en keten
Het vorige kabinet probeerde Carola Schouten al het een en ander, toen die aankondigde dat boeren zich uit konden laten kopen gingen ze ook met tractoren alles lam leggen. Kort daarna viel het kabinet en kregen we corona, daardoor is het weer dik 2 jaar blijven liggen.

Verschil is dat er nu een gericht beeld is van wat er moet gebeuren. Voorheen kon je voor een bouwproject in Brabant een boer in Drenthe uitkopen... dat lost natuurlijk helemaal niks op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

EricEric752 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Sorry hoor, maar "een habbekrats is echt totale onzin". Er is 25 miljard gereserveerd om de boeren te compenseren. Dat is meer dan dit land in 2022 aan Defensie en Infrastructuur bij elkaar uit geeft. Je lijkt steeds wanhopiger te worden om recht te praten wat krom is.

Ja, het is onzettend rot voor een boer als je tegen je zin moet stoppen en daarom moeten boeren daarvoor gecompenseerd worden. Dat is zeer terecht.

Maar als je 25 miljard een habbekrats noemt zit je gewoon keihard te liegen. Eerst moesten we onder de indruk zijn van de bijzondere "levenswijze" boeren die hen blijkbaar bijzondere rechten geeft die gewone stervelingen niet toekomen en als we daar niet van onder de indruk zijn, wordt 25 miljard gereduceerd tot een habbekrats. Als je ervoor kiest dat soort argumenten te gebruiken laat je wel heel duidelijk merken dat je blijkbaar geen echte argumenten hebt...
25 miljard? Dat is ruim overdreven. Dat is het totale kostenplaatje, het deel van dat bedrag wat is gealloceerd voor opkoop van bedrijven is 7 miljard euro. De rest verdwijnt in andere delen van het rekenmodel. Dus je heb maar 7 miljard om de boeren uit te kopen. En dit gaat op voor een 74% reductie in het model. Je spreekt dan van het uitkopen van 9512 boerenbedrijven. De boer houdt dus geen tonnen over zoals velen denken en wel een dikke schuld bij de bank. Daarnaast worden ze verboden om ooit weer boer te worden. Een beroepsverbod wordt alleen gedaan als je in je beroep dermate gefaald heb dat het onverantwoord is om je verder te laten gaan. En dat voornamelijk omdat je boerderij in de buurt van een Natura 2000 gebied ligt.

De overheid kan dan wel gaan wijzen naar de boer, terwijl zij het beleid hebben gemaakt, zij hebben de voorwaarden gecreëerd en zij zijn de schuldigen waar het gaat om het stikstoffiasco.

En daar waar het gaat over goede argumenten, elke boer die zich verhangt op dit rekenmodel is er een te veel. Ga je schamen als je daar niet bij stilstaat.

Meh ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:56
Dit snap ik nou niet, wellicht kan iemand dit verhelderen. Ik lees in dit artikel van de Nos https://nos.nl/artikel/24...erlid-na-hele-dag-voorbij dat boeren een hele dag lang ongestoord een bedrijf konden blokkeren in een poging een gesprek af te dwingen met een kamerlid. Ik was nieuwsgierig waarom de politie niet ingreep en dat staat niet in het artikel dus ik heb even verder gezocht en volgens dit artikel https://www.rtlnieuws.nl/...e-jong-kamerlid-gorredijk heeft de politie wel de hele dag contact gehouden met de boeren maar niet ingegrepen omdat de burgemeester hierover een besluit zou moeten nemen wat klaarblijkelijk zaterdagavond laat nog niet was gebeurd.

Dat lijkt me toch een vaag verhaal. Ten eerste kun je op de drone beelden duidelijk zien dat 1 van de tractoren ook op het terrein van de ijsfabriek staat. Mij lijkt dat de eigenaar dan toch het recht heeft om het voertuig te laten verwijderen van zijn terrein door een sleepbedrijf? Daarnaast lijkt mij toch niet dat een burgemeester zou oordelen dat het geoorloofd is om het terrein of een oprit van een bedrijf te blokkeren? Mij lijkt dat als ik fout parkeer of een inrit blokkeer dat de politie mij gewoon beboet of sommeert om mijn voertuig weg te halen. Nu snap ik dat een tractor niet zomaar valt weg te slepen en dat de politie wellicht ook niet gelijk wil escaleren door boetes uit te schrijven of personen aan te houden.

Echter als dit een paar uurtjes duurt dan zeg je toch als politie, goh jullie hebben de kans om ongestraft weg te gaan maar dan moeten jullie nu wel vertrekken binnen zeg 30 minuten. Zo niet dan gaan wij verbaliseren voor foutparkeren of op basis van artikel 5 van de wegenverkeerswet en laten wij indien nodig een tractor wegslepen zodat het bedrijf in ieder geval weer toegankelijk is. Ik begrijp oprecht niet waarom dat in dit geval niet is gebeurd, heeft iemand enig idee waarom de politie in dit geval stelt dat foutparkeren of onverantwoord rijgedrag een verantwoordelijkheid zou zijn van de burgemeester?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Bron: Distributiecentra in Brabant maken zich klaar voor boerenprotesten: ‘Blokkades gaan supermarkten miljoenen kosten’

Ik mag toch aannemen dat de supermarkten die schade op de boeren gaan verhalen. En als die weigeren te betalen, dan simpelweg minder betalen voor hun produkten, net zolang tot alle schade verrekend is.
Hoe krijgt een boer het voor elkaar om te denken "ik heb een conflict met de regering, een goede oplossing is bedrijven en burgers te irriteren, en soms zelfs in gevaar te brengen"....?

Ik snap dit niet zo

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Twarp schreef op zondag 3 juli 2022 @ 01:22:
[...]

25 miljard? Dat is ruim overdreven. Dat is het totale kostenplaatje, het deel van dat bedrag wat is gealloceerd voor opkoop van bedrijven is 7 miljard euro. De rest verdwijnt in andere delen van het rekenmodel. Dus je heb maar 7 miljard om de boeren uit te kopen. En dit gaat op voor een 74% reductie in het model. Je spreekt dan van het uitkopen van 9512 boerenbedrijven. De boer houdt dus geen tonnen over zoals velen denken en wel een dikke schuld bij de bank. Daarnaast worden ze verboden om ooit weer boer te worden. Een beroepsverbod wordt alleen gedaan als je in je beroep dermate gefaald heb dat het onverantwoord is om je verder te laten gaan. En dat voornamelijk omdat je boerderij in de buurt van een Natura 2000 gebied ligt.

De overheid kan dan wel gaan wijzen naar de boer, terwijl zij het beleid hebben gemaakt, zij hebben de voorwaarden gecreëerd en zij zijn de schuldigen waar het gaat om het stikstoffiasco.

En daar waar het gaat over goede argumenten, elke boer die zich verhangt op dit rekenmodel is er een te veel. Ga je schamen als je daar niet bij stilstaat.
Wie er schuldig is maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
We hebben een probleem met een stikstofoverschot, grotendeels te danken aan de enorme hoeveelheden vee die we hier houden.
En daar moet wat mee gedaan worden, dat moet teruggebracht worden.

Daar is dus één mogelijkheid voor en dat is die enorme veestapel terugbrengen naar normale proporties.

En als de bedragen te laag zijn dan moet je daar iets over zeggen. Maar vinden dat alles de prullenbak in moet en we Nederland gewoon verder onder een dikke laag ammoniak moeten leggen, is iets heel anders.
De redelijkheid is er gewoon uit.

Er worden alleen maar smoesjes verzonnen om het niet te doen. Het is niet onze schuld, het is de agri-lobby, ze hebben ons steeds maar gedwongen om uit te breiden het is de overheid, ze betalen geen eerlijke prijs, de modellen kloppen niet, de metingen kloppen niet, stikstof bestaat niet, ze zadelen ons op met enorme schulden, ze willen ons alleen maar weg om woningen te bouwen (met het liefst in een adem erachteraan iets met asielzoekers, wef en omvolking). Het is iedereen hun schuld, behalve die van de boeren.
Jammer voor de rest van de wereld, als wij maar lekker vervuilen, ten koste van miljoenen andere mensen. Het enige dat ik hoor is egocentrische idioterie en ten koste van alles op de oude voet door willen gaan. En alles wordt er met de haren bijgesleept om dat te bewerkstelligen.

Nederland is bijna niet meer te zien onder die enorme dierenflats.
Ik vind het niet normaal hoe wij overal bovenuit torenen.
Er is zat ruimte hier om een beetje leuk te kunnen boeren, maar zo extreem met vee zoals nu, dat gaat gewoon niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9TFf3wt_i_jTNC-_V-bOQ8gbVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2ZDmLV6tpGkjISS2xAutO1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kijz0ev40PycrRZaDG7tOTP_9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0fOxHFaqAyjJuSE35oQDu9m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Silvos schreef op zondag 3 juli 2022 @ 02:20:
Dit snap ik nou niet, wellicht kan iemand dit verhelderen. Ik lees in dit artikel van de Nos https://nos.nl/artikel/24...erlid-na-hele-dag-voorbij dat boeren een hele dag lang ongestoord een bedrijf konden blokkeren in een poging een gesprek af te dwingen met een kamerlid. Ik was nieuwsgierig waarom de politie niet ingreep en dat staat niet in het artikel dus ik heb even verder gezocht en volgens dit artikel https://www.rtlnieuws.nl/...e-jong-kamerlid-gorredijk heeft de politie wel de hele dag contact gehouden met de boeren maar niet ingegrepen omdat de burgemeester hierover een besluit zou moeten nemen wat klaarblijkelijk zaterdagavond laat nog niet was gebeurd.

Dat lijkt me toch een vaag verhaal. Ten eerste kun je op de drone beelden duidelijk zien dat 1 van de tractoren ook op het terrein van de ijsfabriek staat. Mij lijkt dat de eigenaar dan toch het recht heeft om het voertuig te laten verwijderen van zijn terrein door een sleepbedrijf? Daarnaast lijkt mij toch niet dat een burgemeester zou oordelen dat het geoorloofd is om het terrein of een oprit van een bedrijf te blokkeren? Mij lijkt dat als ik fout parkeer of een inrit blokkeer dat de politie mij gewoon beboet of sommeert om mijn voertuig weg te halen. Nu snap ik dat een tractor niet zomaar valt weg te slepen en dat de politie wellicht ook niet gelijk wil escaleren door boetes uit te schrijven of personen aan te houden.

Echter als dit een paar uurtjes duurt dan zeg je toch als politie, goh jullie hebben de kans om ongestraft weg te gaan maar dan moeten jullie nu wel vertrekken binnen zeg 30 minuten. Zo niet dan gaan wij verbaliseren voor foutparkeren of op basis van artikel 5 van de wegenverkeerswet en laten wij indien nodig een tractor wegslepen zodat het bedrijf in ieder geval weer toegankelijk is. Ik begrijp oprecht niet waarom dat in dit geval niet is gebeurd, heeft iemand enig idee waarom de politie in dit geval stelt dat foutparkeren of onverantwoord rijgedrag een verantwoordelijkheid zou zijn van de burgemeester?
ik wilde dit artikel net gaan posten...

Je krijgt bijna de neiging om maar je auto op de oprit van een boerderij neer te zetten in dezelfde gemeente, die te blokkeren en te kijken wat er dan gebeurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

42erik schreef op zondag 3 juli 2022 @ 03:04:
[...]

Je krijgt bijna de neiging om maar je auto op de oprit van een boerderij neer te zetten in dezelfde gemeente, die te blokkeren en te kijken wat er dan gebeurt
Dan zet de tractor je aan de kant denk ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Als je wil klagen over de uitkoopregeling, blijf dan a.u.b. wel feitelijk correct.
Nee, er geldt geen beroepsverbod. Het kan zijn dat een veehouder die gebruik maakt van de gerichte opkoopregeling, een andere veehouderijlocatie heeft dan de locatie waarover de koopovereenkomst gaat. Veehouders mogen die eventuele andere locatie(s) dan gewoon blijven voortzetten.
Waar een verbod op is, is het laten opkopen en dan een nieuwe veehouderij elders te beginnen.
Als men dat wil, dan moet men gebruik maken van een andere regeling dan de opkoopregeling:
Veehouders die willen verduurzamen of verplaatsen (nieuwe vestiging of overname), kunnen gebruik maken van één van de andere regelingen die het ministerie van LNV specifiek voor die doeleinden beschikbaar stelt. Bijvoorbeeld de Subsidie voor innovatie en verduurzaming van stallen (SBV), het Bedrijfsovernamefonds of het Omschakelfonds.
En als het puur het werk is dat men zo mist, dat is ook geen probleem:
Ja, dat mag. Veehouders die gebruik maken van deze regeling mogen niet op een andere locatie een veehouderijbedrijf beginnen of overnemen. Er gelden geen beperkingen voor indiensttreding als werknemer bij een andere veehouderij.
Ik verwacht overigens niet dat het er toe zal komen dat er 9512 bedrijven uitgekocht gaan worden.
Maar goed, dat is toch eerst aan de provincies, zij mogen aangeven hoe ze de doelen willen gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
[...]
En dit gaat op voor een 74% reductie in het model. Je spreekt dan van het uitkopen van 9512 boerenbedrijven. De boer houdt dus geen tonnen over zoals velen denken en wel een dikke schuld bij de bank.
Een uit de lucht gegrepen aantal. Als de overheid alleen de zeer vervuilende intensieve veehouders dwingt aan de uitstootregels te voldoen, hoeven er de kleinere, biologische, boeren minder of niet in te krimpen.

Het is te hopen dat de provincies, bij het bepalen hoe de stikstofuitstoot het meest beperkt kan worden, ook rekening houdt met andere milieu-effecten. Voor mij betekent dat: de vervuilende intensieve landbouw saneren, biologische, kleinschalige landbouw zo veel mogelijk ontzien.
Bij-effect is dat je boerenfamilies minder belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

42erik schreef op zondag 3 juli 2022 @ 03:04:
[...]

Dat moeten de distriecenters doen met hun vrachtwagens. Het enige probleem is dat de boeren zeer zeker de boel gaan escaleren en dat de politie er maar bij staat en niks doet.

Je kunt het beter anders doen, als al die boerderijen 'leeg' zijn omdat ze allemaal schiphol wilen blokkeren, die boerderijen bezetten en bijvoorbeeld het vee loslaten. Dan zijn de schapen écht over de dam :+

Als de politie adequaat meteen had ingegrepen was er wellicht weinig aan de hand. De boeren hebben nu zelf het idee dat het prima is en dat ze toch niet gestopt worden. Dus alles wat de politie nu wél doet is in de ogen van de boeren fout.

Ik had liever gezien dat ze de boeren bij Apeldoorn niet blokkeerden, maar juist erin laten, omsingelen en dan allemaal oppakken. Dat had veel meer effect gehad. Dit voelde bijna dat de boeren tegen zichzelf in bescherming genomen werden.

Zelfs op het Limburgse nieuws kwam het nieuws dat er boeren uit Limburg gaan meedoen.. Nou dan zijn de rapen echt gaar }:O ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 07:41:
[...]

*knip* grappig bedoeld of niet, deze oproepen gaan we hier niet doen
Wat een goed idee, zou vandaag nog viraal moeten gaan :+

[ Voor 39% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
hjs schreef op zondag 3 juli 2022 @ 07:52:
[...]

Wat een goed idee, zou vandaag nog viraal moeten gaan :+
*knip* grappig bedoeld of niet, deze oproepen gaan we hier niet doen

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38
Ik vraag me intussen af of het de komende week (niet maandag) wel een goed idee is om een langere reis door het land te gaan maken voor een meeting of het toch maar online te doen :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op zondag 3 juli 2022 @ 02:44:
[...]

Hoe krijgt een boer het voor elkaar om te denken "ik heb een conflict met de regering, een goede oplossing is bedrijven en burgers te irriteren, en soms zelfs in gevaar te brengen"....?

Ik snap dit niet zo
Op zich zijn ze bij de supermarkten wel aan het goede adres. Die verdienen meer aan de producten dan de boer. Waar een melkboer 2% verlies maakt op een liter melk, pakt de supermarkt 8% winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:17:
[...]

Op zich zijn ze bij de supermarkten wel aan het goede adres. Die verdienen meer aan de producten dan de boer. Waar een melkboer 2% verlies maakt op een liter melk, pakt de supermarkt 8% winst.
Dat een melboer verlies maakt is mindboggling, maar omdat de supermarkten méér winst maken dan iemand anders in de keten wil niet zeggen dat dat per definitie fout is. Ja het voelt fout, maar meer omdat (even aangenomen dat de cijfers kloppen) de boeren verlies maken. Want 2% verlies per liter melk.... dan ben je dus je eigen gat aan het graven.

Er zijn genoeg sectoren te verzinnen waar de 'laatste halte' in de keten het meeste verdiend. Voelt misschien oneerlijk aan, maar het zij zo. En uiteindelijk is er marktwerking wat ze zelf wilden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bananenplant schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:08:
Ik vraag me intussen af of het de komende week (niet maandag) wel een goed idee is om een langere reis door het land te gaan maken voor een meeting of het toch maar online te doen :X .
Ik kies voor online. Normaal gesproken werk ik in één dag per week (dinsdag) op kantoor, maar ik durf dat komende dinsdag niet aan. Weet niet of ik toestemming van de boeren krijg om naar mijn kantoor te mogen rijden.

Ik denk dat ik het zeker voor het onzekere maar neem, en gewoon thuis blijf werken deze dinsdag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

wildhagen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:28:
[...]

Ik kies voor online. Normaal gesproken werk ik in één dag per week (dinsdag) op kantoor, maar ik durf dat komende dinsdag niet aan. Weet niet of ik toestemming van de boeren krijg om naar mijn kantoor te mogen rijden.

Ik denk dat ik het zeker voor het onzekere maar neem, en gewoon thuis blijf werken deze dinsdag.
Je bedoelt maandag toch? Maandag (morgen) hebben ze toch acties aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Dat een melboer verlies maakt is mindboggling, maar omdat de supermarkten méér winst maken dan iemand anders in de keten wil niet zeggen dat dat per definitie fout is. Ja het voelt fout, maar meer omdat (even aangenomen dat de cijfers kloppen) de boeren verlies maken. Want 2% verlies per liter melk.... dan ben je dus je eigen gat aan het graven.

Er zijn genoeg sectoren te verzinnen waar de 'laatste halte' in de keten het meeste verdiend. Voelt misschien oneerlijk aan, maar het zij zo. En uiteindelijk is er marktwerking wat ze zelf wilden.
Het is zeker wel fout als iedereen in die keten er meer aan verdient dan degene die het zware werk doet. Dat is niet alleen de supermarkt overigens. De banken lachen zich kapot, evenals verschillende toeleveranciers en transporteurs.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 03-07-2022 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Nee, ik bedoel echt dinsdag. Maandag gooien ze het land inderdaad helemaal plat, maar we hebben vorige week gezien dat ze het niet schuwen om ook op andere dagen het land (deels) plat te leggen met hun trekkers.

Ik ga liever het risico niet nemen dat ik geen toestemming krijg om op de snelweg te rijden van de boeren. Dan sta ik ergens in the middle of nowhere (nou ja, Randstad :+)...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

wildhagen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Nee, ik bedoel echt dinsdag. Maandag gooien ze het land inderdaad helemaal plat, maar we hebben vorige week gezien dat ze het niet schuwen om ook op andere dagen het land (deels) plat te leggen met hun trekkers.

Ik ga liever het risico niet nemen dat ik geen toestemming krijg om op de snelweg te rijden van de boeren. Dan sta ik ergens in the middle of nowhere (nou ja, Randstad :+)...
Mmmm ja, ik zou ook niet graag met mijn zachte 'g' tussen al die zachte 'k' mensen willen staan.

Gelukkig hoef ik niet zo ver, tenzij de Limboboeren hier de binnenwegen gaan vastzetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:31:
[...]

Het is zeker wel fout als iedereen in die keten er meer aan verdient dan degene die het zware werk doet. Dat is niet alleen de supermarkt overigens. De banken lachen zich kapot, evenals verschillende toeleveranciers en transporteurs.
Want?

Ik begrijp best dat het niet eerlijk voelt, maar als dat de markt is. Kijk, dat verlies is hardstikke wazig en zou ik graag complete financiele gegevens van willen zien. Want zo krijg je niet eens een lening als je verlies maakt.

Stom voorbeeld. Zonnepanelen, wie werkt 'harder', die chinezen of de installateur in NL? 'Harder werken' kan en mag geen maatstaf zijn. Sommige mensen werken slimmer en efficienter dan anderen. Ik kan het mezelf ook moeilijker maken, door bijvoorbeeld op de bouw kruiwagens vervangen door 5 liter emmertjes. Werkt men ook harder (men moet veel meer lopen), maar het schiet niet op.

[ Voor 48% gewijzigd door siggy op 03-07-2022 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Mmmm ja, ik zou ook niet graag met mijn zachte 'g' tussen al die zachte 'k' mensen willen staan.
Dat bedoel ik. Ik moet al elke keer mijn paspoort laten zien als ik de Moerdijkbrug over kom. En dan kom ik nota bene als Brabander ontwikkelinghulp verlenen in de Randstad, wordt je nog zo behandeld... :+
Gelukkig hoef ik niet zo ver, tenzij de Limboboeren hier de binnenwegen gaan vastzetten....
Ach, normaal valt het qua reistijd wel mee (50-60 minuten, 75 km). Het is hier puur het risico dat ik klemgezet wordt door de boeren, omdat ik geen toestemming van ze heb gekregen om naar mijn kantoor te rijden. en dan wellicht uren onderweg ben wat ik liever niet wil nemen.

Zeker omdat ik mijn werk prima vanuit huis kan doen (de overige 4 dagen werk ik toch al thuis) en mijn aanwezigheid niet strikt noodzakelijk is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38
siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Nee, ik bedoel na maandag. Ik acht de kans groot dat er dan ook trekkers rijden waar ze niet horen :( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricEric752
  • Laatst online: 15:31
[...]

Je hebt inderdaad gelijk dat de 25 miljard niet allemaal aan directe uitkoop gaat, maar 11,8 miljard dus blijkbaar wel (opkoop vee + afwaardering grond). Daar komen dan de natuurinclusieve landbouw, innovatie stalsystemen en versterking ondernemerschap nog bij.
https://www.boerderij.nl/...jard-stikstofgeld-aan-uit

Die 25 miljard komt overigens bovenop 7 miljard aan bestaand beleid: https://www.telegraaf.nl/...end-mes-hard-in-veestapel

Overigens wordt het eigendomsrecht van boeren gewoon beschermd, want zij zijn (net als iedereen) gewoon burgers van dit land. Bij onteigening wordt de waarde van het bezit gecompenseerd (plus een opslag). Een gezond boerenbedrijf springt er dus financieel goed uit (en ja, ik realiseer me dat het de meeste boeren niet gaat om de financiele kant van de zaak, maar om het punt dat ze graag willen blijven boeren). Er zijn natuurlijk ook bedrijven die nu al gedoemd zijn ten onder te gaan, omdat het financieel niet uit kan, maar dat komt dan niet door de opkoopregeling. De opkoopregeling verkleint juist de problemen van dergelijke boeren, omdat een compensatie altijd de waarde plus een opslag is.
Foei, die lelijke overheid toch... En de boeren hebben natuurlijk op geen enkele manier bijgedragen aan de status quo. Zij stonden in het verleden altijd te applaudiseren als de overheid toch iets aan stikstof wilde doen en hebben de overheid in het verleden echt helemaal nooit onder druk gezet. Wat een zwaktebod zeg, om alles over de heg te gooien bij de overheid. Wij hebben in de land samen een enorm probleem. SA-MEN. Dat moeten we samen oplossen, vandaar dat er enorme bedragen worden uitgetrokken om de boeren daarbij tegemoet te komen. De reactie van sommige boeren (het echte onderwerp van dit topic), om zich daar tegen te verzetten door het plegen van geweld, het dreigen van geweld en/of het veroorzaken van extreme overlast zonder enige rekening te houden met de belangen van anderen, is volstrekt onacceptabel.
Dit vind ik echt een stuitend "argument". Ja, deze situatie is ontzettend rot voor boeren (zoals ik in dit topic verschillende keren duidelijk heb uitgesproken) en ja het is vreselijk als een boer (of wie dan ook) in zijn wanhoop over zijn omstandigheden geen uitweg meer zit. Maar om dit als "argument" naar voren te brengen is walgelijke emotionele chantage. Het is niet zo dat iedereen die geen uitweg meer ziet in het leven automatisch "gelijk" heeft en zijn zin zou moeten krijgen. En bovendien gaat dit topic daar niet eens over. Het topic gaat over de vraag of de acties van sommige boeren acceptabel zijn. Je voerde daarbij aan dat dat blijkbaar wel acceptabel was, omdat de boeren maar een "habbekrats" zouden krijgen, ik voer aan dat er niet bepaald sprake is van een "habbekrats" en nu moet ik me schamen omdat ik niet stil zou staan bij boeren die zich verhangen... Echt, de argumenten worden bepaald niet beter. En argumenten over het onderwerp van dit topic heb ik nog steeds niet gehoord...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

EricEric752 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:39:

Ja, deze situatie is ontzettend rot voor boeren (zoals ik in dit topic verschillende keren duidelijk heb uitgesproken) en ja het is vreselijk als een boer (of wie dan ook) in zijn wanhoop over zijn omstandigheden geen uitweg meer zit.
Met de kanttekening dat ze het probleem niet willen inzien, ze geen bemoeienis van de overheid willen, dat ze gewoon willen doorgaan met wat ze doen en dat andere sectoren het maar mogen oplossen en vooral niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor hun eigen beslissingen of acties.

Binnen zulke kaders zou ik ook geen enkele uitweg zien. See no evil, hear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Want?

Ik begrijp best dat het niet eerlijk voelt, maar als dat de markt is. Kijk, dat verlies is hardstikke wazig en zou ik graag complete financiele gegevens van willen zien. Want zo krijg je niet eens een lening als je verlies maakt.

Stom voorbeeld. Zonnepanelen, wie werkt 'harder', die chinezen of de installateur in NL? 'Harder werken' kan en mag geen maatstaf zijn. Sommige mensen werken slimmer en efficienter dan anderen. Ik kan het mezelf ook moeilijker maken, door bijvoorbeeld op de bouw kruiwagens vervangen door 5 liter emmertjes. Werkt men ook harder (men moet veel meer lopen), maar het schiet niet op.
Hoezo want? Het is geen houdbaar model.

Een groot deel steekt zich in de schulden, en de bank staat erbij te lachen. Dit is geen houdbaar model zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Hoezo want? Het is geen houdbaar model.

Een groot deel steekt zich in de schulden, en de bank staat erbij te lachen. Dit is geen houdbaar model zo.
Jouw redenatie was dat de schakel met het zwaarste werk het meest betaald zou moeten worden. En dat is gewoon niet zo. Dat het niet eerlijk aanvoelt is een compleet andere discussie. Diegene met de meeste toegevoegde waarde verdient het meeste.

Dat het geen houdbaar model is, is logisch. Maar, er is geen enkele marktpartij in de wereld die meer gaat produceren om meer winst te maken. Dat is echt zo basaal economie 101.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 17:11

unclero

MB EQA ftw \o/

MikeyMan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:31:
Wederom, is dat ook zo?
Als de ondernemer meer kosten heeft dan opbrengsten, is dat te wijten aan een knelpunt ver weg van die ondernemer, of is dat niet een stukje ondernemerschap? Waar ligt die grens.
siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:45:
Met de kanttekening dat ze het probleem niet willen inzien, ze geen bemoeienis van de overheid willen, dat ze gewoon willen doorgaan met wat ze doen en dat andere sectoren het maar mogen oplossen en vooral niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor hun eigen beslissingen of acties.
Bedenkt u zich overigens wel dat er ook een zekere mate van sturing is, van externe beïnvloeding, die hen die richting uit sturen.
We kunnen het hebben over "kostprijsgarantie", maar nee. Dat is links-socialistisch, dat doen ze in het Frankrijk van Macron en het China van Xi.
We kunnen het hebben over "Vitaal Platteland" en "Focus op het agrarisch familiebedrijf", maar nee. Dat is die vuige 'Green Deal' van die enge Timmermans.

Er zijn genoeg oplossingsgerichte visies te bedenken, driekwart ervan staat al op papier en zwerft rond in allerlei lades. Maar dat is niet waar netwerk op wil sturen (zie bijvoorbeeld dat akkefietje binnen het CDA waarbij het wetenschappelijk bureau een dergelijke visie presenteerde en subiet werd teruggefloten). En we staan nu eenmaal voor een hele simpele keuze: willen we agrarische industrie of willen we agrariërs. Het een sluit het ander uit. Des te wranger is het te zien dat juist de agrariërs zich door het selectieve belang laten gebruiken om te ageren vóór die eerste keuze.
siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:07:
Jouw redenatie was dat de schakel met het zwaarste werk het meest betaald zou moeten worden. En dat is gewoon niet zo. Dat het niet eerlijk aanvoelt is een compleet andere discussie. Diegene met de meeste toegevoegde waarde verdient het meeste.
Zoals ik al eens eerder schreef: natuurlijk valt er bij de retailers best te praten over een paar kwartjes meer. Maar dan moet de boer ook even de melk pasteuriseren, homogeniseren, splitsen, gekoeld in pakken tappen, en in de juiste hoeveelheid op het juiste tijdstip bij de juiste winkel afleveren. Oh, en boeteclausules accepteren bij gebrekkige levering of fluctuerende kwaliteit.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

unclero schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:11:
Bedenkt u zich overigens wel dat er ook een zekere mate van sturing is, van externe beïnvloeding, die hen die richting uit sturen.
We kunnen het hebben over "kostprijsgarantie", maar nee. Dat is links-socialistisch, dat doen ze in het Frankrijk van Macron en het China van Xi.
We kunnen het hebben over "Vitaal Platteland" en "Focus op het agrarisch familiebedrijf", maar nee. Dat is die vuige 'Green Deal' van die enge Timmermans.
We worden ergens allemaal wel gestuurd. Mijn vraag is dan ook of het sturing is ofdat het richting afpersing gaat. Sturing maakt het nog altijd een eigen keuze, hoe lastig ook, gaat het via foute manipulatie richting de afpersing-kant, dan mag men dat ook zélf realiseren en daar wat tegen doen. Maar ik krijg niet de indruk dat de sector dit weet of wilt weten.
Dat Timmermans een eng gevaarlijk persoon is weet ik allang. Heb alleen nooit meegekregen dat ie ook mbt boeren wat wilt, afgezien in globale zin 'meer natuur, dus landbouwgrond moet verdwijnen'.
Er zijn genoeg oplossingsgerichte visies te bedenken, driekwart ervan staat al op papier en zwerft rond in allerlei lades. Maar dat is niet waar netwerk op wil sturen (zie bijvoorbeeld dat akkefietje binnen het CDA waarbij het wetenschappelijk bureau een dergelijke visie presenteerde en subiet werd teruggefloten).
Heb je hier een nieuwsartikel van? Want zodra zoiets publiekelijk zou zijn kan het herhaald blijven worden totdat het fatsoenlijk opgepikt worden. Maar als boeren alleen maar willen boeren zoals ze al jaaaaren doen.
En we staan nu eenmaal voor een hele simpele keuze: willen we agrarische industrie of willen we agrariërs. Het een sluit het ander uit. Des te wranger is het te zien dat juist de agrariërs zich door het selectieve belang laten gebruiken om te ageren vóór die eerste keuze.
Voor echte zware industrie is een land als NL compleet niet geschikt. Te veel op een kluitje, alles is duur en we drijven op handel.
Zoals ik al eens eerder schreef: natuurlijk valt er bij de retailers best te praten over een paar kwartjes meer. Maar dan moet de boer ook even de melk pasteuriseren, homogeniseren, splitsen, gekoeld in pakken tappen, en in de juiste hoeveelheid op het juiste tijdstip bij de juiste winkel afleveren. Oh, en boeteclausules accepteren bij gebrekkige levering of fluctuerende kwaliteit.
Ja dat zeg ik. Melk produceren in en keten waar nog veel gebeurd heeft een mindere mate van meerwaarde dan alles wat je noemt. Dat ze geen verlies horen te draaien wil ik wel wat meer over weten. Een normale ondernemer kan met jaren verlies draaien geen cent lenen. Sterker nog, al ben je net begonnen en je maakt dikke winst, goede marge, goede marktvooruitzichten, zolang je niet 3 jaar aan gezonde financiele gegevens kunt overleggen houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Dat het geen houdbaar model is, is logisch. Maar, er is geen enkele marktpartij in de wereld die meer gaat produceren om meer winst te maken. Dat is echt zo basaal economie 101.
Deel van de redenatie ja. Maar vooral omdat ik vind dat ook in het zakenleven er best wat eerlijker verdeeld mag worden. Dat is uiteindelijk voor iedereen beter. Dat gezegd hebbende, lijkt het erop dat er hier voor een heel stel agrariërs juist een kans ligt om eruit te stappen. En voor de overblijvers een betere boterham mogelijk te maken.
unclero schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Wederom, is dat ook zo?
Als de ondernemer meer kosten heeft dan opbrengsten, is dat te wijten aan een knelpunt ver weg van die ondernemer, of is dat niet een stukje ondernemerschap? Waar ligt die grens.
Ja waar ligt de grens. Goede vraag. Als de banken ze niet overeind hadden gehouden en zelfs tot uitbreiding hadden gestimuleerd waren er waarschijnlijk al een hoop over de kop gegaan.

Maar blijkbaar mogen we de overheid wel overal de schuld van geven en ligt het verder aan niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
morgen voor 100% geen massale demo's rondom de Nederlandse luchthavens. Nu oa Schiphol een soort fort gaat worden met Politie, KonMar en Defensie zal geen boer nu maandag die kant op gaan. Die zoeken wel een ''rustiger moment'' uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
_Bailey_ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:31:
morgen voor 100% geen massale demo's rondom de Nederlandse luchthavens. Nu oa Schiphol een soort fort gaat worden met Politie, KonMar en Defensie zal geen boer nu maandag die kant op gaan. Die zoeken wel een ''rustiger moment'' uit :+
Zouden ze gewoon met de trein naar de Croeselaan 18 in Utrecht gaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Hoe kan het nu dat al deze mensen en materieel voor Schiphol ineens weer wel beschikbaar zijn? Dat was er toch allemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, als ze de a4 bij den haag en Amsterdam dicht zetten hebben ze hetzelfde bereikt. En daarnaast, ze lijken inmiddels uit op confrontatie. Dus zou er niet heel zeker van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Real schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Hoe kan het nu dat al deze mensen en materieel voor Schiphol ineens weer wel beschikbaar zijn? Dat was er toch allemaal niet?
Alles opritten van snelwegen is lastiger dan 1 gebied waar al redelijk veel beveiliging is natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

We gaan het meemaken, morgen mag ik de hele a15 af, ben benieuwd of/hoe dat gaat en of dan het allerlaatste greintje sympathie ook zal verdwijnen.

Ze hebben morgen allemaal als het goed is een kenteken op die tractors dus identificeren, aanklagen en vervolgen zou makkelijker moeten zijn nu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:17

Simpel: intimidatie.

Sleepbedrijven durven geen tractoren weg te slepen want dan ontvangen ze doodsbedreigingen. Burgemeesters durven niet op te treden want dan ontvangen ze doodsbedreigingen en rammen de boeren de deuren van het gemeentehuis eruit met hun tractor.
Politie durft niet op te treden want dan worden ze in hun politiewagen geramd door tractoren en/of mokerhamers.
Dennis1812 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 03:17:
[...]

Dan zet de tractor je aan de kant denk ik.
Al dan niet ondersteboven, zoals een journalist al eens heeft ondervonden.

[ Voor 4% gewijzigd door migchiell op 03-07-2022 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

migchiell schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Simpel: intimidatie.

Sleepbedrijven durven geen tractoren weg te slepen want dan ontvangen ze doodsbedreigingen. Burgemeesters durven niet op te treden want dan ontvangen ze doodsbedreigingen en rammen de boeren de deuren van het gemeentehuis eruit met hun tractor.
Politie durft niet op te treden want dan worden ze in hun politiewagen geramd door tractoren en/of mokerhamers.
Of hun gezin of kinderen. De boeren hebben al laten zien niet vies te zijn om ook kinderen (van de minister in dit geval) te intimideren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Alles opritten van snelwegen is lastiger dan 1 gebied waar al redelijk veel beveiliging is natuurlijk
Want dat materieel staat in beton gegoten en die mensen moeten per se in de buurt van Schiphol blijven?

Als er ergens een snelweg wordt geblokkeerd moeten verdorie een keer de bestuurders van die tractoren worden aangehouden, vastgezet en worden voorgeleid. Trekkers in beslag en verbeurt verklaren. Met van die grote gele stickers 'AFGEPAKT' erop. Dat gebeurt niet en dáár zit het probleem vooral.

Strafrecht heeft meerdere doelen, waaronder generale preventie. Je laat met strafvervolging als overheid ook zien dat het blokkeren van snelwegen leidt tot een serieuze straf en als dat betekent dat die boeren de gevangenis in moeten door het ontwrichtende karakter van de blokkade, dan houden anderen er waarschijnlijk snel mee op. Het gebeurt ook nog in georganiseerd verband en dat werkt uiteraard strafverzwarend.

Dat debat donderdag was toch tekenend? Het ging helemaal niet over de blokkades, maar of het Cees Veerman of Stef Blok moest worden die een hapje taart gaat eten met de boeren op de snelweg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

KLM waarschuwt alvast om morgen niet met de auto naar Schiphol te komen, ivm de aangekondigde protestacties op en bezetting van Schiphol door de boeren:
Luchthaven Schiphol en luchtvaartmaatschappij KLM raden reizigers die morgen een vlucht moeten pakken aan om indien mogelijk met de trein te komen. Zij doen dit met het oog op mogelijke boerenprotesten tegen de stikstofplannen van het kabinet. Boerenorganisaties hebben aangekondigd maandag het land plat te willen leggen, waarbij onder andere over acties bij Schiphol wordt gesproken. Verkeerschaos ligt op de loer.

,,Vanwege een mogelijke protestactie door boeren kan het maandag 4 juli op de Nederlandse wegen drukker zijn dan normaal”, aldus de luchthaven op de eigen website. Wat de precieze impact van de acties is, is niet duidelijk. ,,We hebben nauw contact met de Koninklijke Marechaussee en gemeente Haarlemmermeer over wat dit voor Schiphol betekent.’’

Ook KLM meldt op de website dat het mogelijk is dat demonstranten morgen de wegen van en naar Schiphol blokkeren. Dit kan ernstige gevolgen voor de bereikbaarheid van de luchthaven hebben, aldus de luchtvaartmaatschappij. “Wij raden u ten zeerste af om met de auto naar Schiphol te komen. Maak indien mogelijk gebruik van het openbaar vervoer.’’ Volgens KLM kunnen de protesten mogelijk ook de vluchtschema’s beïnvloeden. ,,Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist.’’
Bron, en meer info: Nederland zet zich schrap voor mogelijke boerenprotesten, Schiphol en KLM: kom met de trein

Overigens willen ze ook een protestactie houdenop Eindhoven Airport, Rotterdam-Den Haag Airport, Lelystad Airport en de Rotterdamse havens.

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:22 . Reden: termen als 'aanvallen op',zijn nogal een overstatement. Het zijn protestacties ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
Real schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Want dat materieel staat in beton gegoten en die mensen moeten per se in de buurt van Schiphol blijven?

Als er ergens een snelweg wordt geblokkeerd moeten verdorie een keer de bestuurders van die tractoren worden aangehouden, vastgezet en worden voorgeleid. Trekkers in beslag en verbeurt verklaren. Met van die grote gele stickers 'AFGEPAKT' erop. Dat gebeurt niet en dáár zit het probleem vooral.

Strafrecht heeft meerdere doelen, waaronder generale preventie. Je laat met strafvervolging als overheid ook zien dat het blokkeren van snelwegen leidt tot een serieuze straf en als dat betekent dat die boeren de gevangenis in moeten door het ontwrichtende karakter van de blokkade, dan houden anderen er waarschijnlijk snel mee op. Het gebeurt ook nog in georganiseerd verband en dat werkt uiteraard strafverzwarend.

Dat debat donderdag was toch tekenend? Het ging helemaal niet over de blokkades, maar of het Cees Veerman of Stef Blok moest worden die een hapje taart gaat eten met de boeren op de snelweg.
eens met alles behalve je 1e zin, het is namelijk logisch dat de vele beveiligende diensten die rond Schiphol werken niet opeens dat werk staken om boeren van de snelweg te trekken, en dus ook logisch dat Schiphol met minder toegangswegen dan en snelweg makkelijker te beschermen is.

maar goed ik heb het al veelvuldig gezegd, trekker onklaar/in beslag nemen, dikke boete, als het met foutparkeerders kon kun je dat ook ontwikkelen voor een trekker. Ze niet eens de snelweg op laten gaan
Je kan vuur met vuur bestrijden, als 1 burgemeester bang is, dan vaardig je als alle burgemeesters een noodverordening af dat alle trekkers op de openbare weg niet verder dan 10Km van boerderij mogen komen, bestuurders dienen adresbewijs en legitimatie bij zich te hebben.
Kunnen alle wijkagenten in den lande al optreden, komen er geen grote groepen, en omdat elke bestuurder het doet is het aantal "targets" te groot zoals de boeren door in grote getalen te komen de-escalatie afdwingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
wildhagen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:09:
KLM waarschuwt alvast om morgen niet met de auto naar Schiphol te komen, ivm de aangekondigde protestacties op en bezetting van Schiphol door de boeren:
[...]
Bron, en meer info: Nederland zet zich schrap voor mogelijke boerenprotesten, Schiphol en KLM: kom met de trein

Overigens willen ze ook een protestactie houdenop Eindhoven Airport, Rotterdam-Den Haag Airport, Lelystad Airport en de Rotterdamse havens.
Dit is gewoon terrorisme, ik snap niet dat er maar niet wordt ingegrepen. Iedere niet-boer die Schiphol bedreigt zit binnen een uur achter slot en grendel.

[ Voor 45% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:22 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:41

Rmg

Mij lijkt dat de eigenaar dan toch het recht heeft om het voertuig te laten verwijderen van zijn terrein door een sleepbedrijf?
Ja en welk sleepbedrijf gaat die klus aannemen? Als ik een sleepbedrijf had zou ik de klus laten schieten, weinig zin in doodsbedreigingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ze moeten met kenteken rijden
BIj niet geheel afgeronde aanvraag/keuring krijgen ze automatisch een tijdelijk kenteken opgestuurd
Kentekens en tijdelijke kentekens worden door de RDW opgestuurd en hier komt ie, op de dagen 27 juni 29 juni en 6 juli
Zouden ze nou zo wijs zijn geweest om een flinke stapel in de bak 6 juli te leggen ipv op te sturen?
Pagina: 1 ... 7 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.