begintmeta schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:18:
[...]
Als ik dat zie vraag ik me wel af waarom je per land zou kijken, in plaats van per regio (dan is een groot deel van NL natuurlijk nog steeds bij de top, maar eigenlijk is het natuurlijk zot dat we de wereld opdelen in min of meer arbitraire administratieve eenheden, terwijl de relevante dingen (stikstof in dit geval) zich niets van lands-, provincie- of gemeentegrenzen aantrekken. (Niet dat landsbeleid en -gebruik geen invloed heeft natuurlijk, dat het dat heeft wordt ook duidelijk uit de plaatjes)
En dan? Mijn interpretatie zou dan zijn dat wij het als nagenoeg geheel Nederland het in dat geval dan ongeveer even slecht doen als een aantal kleine regionen binnen Europa. Ik weet nu niet zozeer of het daar nu direct beter mee wordt.
Feit is en blijft natuurlijk gewoon, dat we in Nederland heel erg de neiging hebben om te wijzen naar andere landen. Maar tegelijkertijd op veel klimaatdoelen hier gewoon echt ontzettend slecht scoren. We bungelen op veel van dit soort doelen echt onderaan de lijsten. Of we het nu hebben over stikstof waarin onderaan de lijst staan. Of CO2 per capita, waar we in 2019 gezakt waren tot binnen de top 3 slechtste landen van Europa (ik weet even niet of er inmiddels meer recente data beschikbaar is).
En in relatie met dit alles, we qua vervuilingsindicatoren met schadelijke impact op onze eigen gezondheid, we als Nederland dan dus ook veel meer in lijn staan met diverse oost Europese landen dan noord west Europa.
Zelfs dan ook ongeacht het gedrag van de boeren, wat natuurlijk niet te tolereren is en keihard aangepakt moet worden waar de wet overtreden wordt, moeten we in het grotere plaatje natuurlijk ook gewoon kijken naar de impact op onze omgeving en onze gezondheid. Dit verder overigens niet alleen zozeer voor wat betreft de boeren, maar ook gewoon in het algemeen. De focus moeten we verleggen van de rest van de EU, zeker van onze buurlanden waar mogelijk een aantal kleine gebieden zijn waar te verbeteren valt, terwijl wij als geheel land slecht presteren.
We zijn in dit geval niet eens meer een zesjescultuur, we scoren gewoon steevast onvoldoende.