flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:19:
[...]
Misschien moet je de posts nog even lezen waar boeren voor terroristen uitgemaakt worden. Nergens staat bij dat ze enkel bepaalde boeren bedoelen, tenzij het een reactie is op een nieuwsartikel van een blokkade.
En die boeren waar ik het over had doen al veel, maar zijn zeker wel verbaasd door wat er is aangekondigd. Hun boerderij zit namelijk aan het IJsselmeer, een niet stikstof gevoelig Natura2000 gebied. Echter wordt er wel een bufferzone omheen verwacht waardoor zij een forste strook land niet zouden kunnen gebruiken. (dat is wat hun bij navraag verteld werd, mogelijk ligt dit in de definitieve uitwerking anders. Het meest bevredigende antwoord op die vraag vond ik nog (de korte versie dan voor hier) dat het begrip een systeem beschrijft wat bestaat uit flora en fauna. Hierdoor zal een stadspark dus ook onder natuur vallen, idem voor de mieren die zich in Amsterdam tussen de stoeptegels door wurmen)
En wat mijn milieukundige achtergrond betreft, je hebt mij vast al eerder zien roepen dat we geen echte natuur hebben. Dit komt juist vanuit mijn opleiding. Loop je door een heideveld waarbij leuk verteld wordt dat dit zo gemaakt is. Gemaakt door de mens betreft cultuurgrond.
Ja er komen wel planten en beestjes in na verloop van tijd, maar dat heb je in een actief benut stuk land ook.
Overigens ben ik meer van de water kan van milieu. Daar naar kijkende gaan er nog heel veel meer problemen komen. Ben benieuwd wat mensen hier gaan roepen als het medicijngebruik met 70% gereduceerd moet worden

'wat is natuur' is een filosofische discussie vanaf een bepaald punt. Jij zegt 'dit is aangelegd, geen natuur meer dus!' een bioloog zegt: 'boeiend of het is aangelegt of niet, hier groeit iets en rennen specifieke beestjes rond, natuur!' (ik heb genoeg biologiecolleges bijgezeten in Nijmegen met diverse professoren om elke mogelijke variant in antwoorden op de vraag 'wat is natuur?' te horen, de enige reden dat die discussie bestaat is omdat we onszelf buiten de natuur lijken te plaatsen, wat misschien wel een hint is waarom we met de huidige problemen te maken hebben qua natuur/klimaat/milieu).
Dan krijg je het reductiedoel: hier komen veel oneigenlijke argumenten langs, zoals bv. 'we hebben al zoveel gedaan!'. Dat is niet relevant. We zitten met een badkuip-probleem als we het metaforisch willen maken: de badkuip is gewoon vol. Dat komt omdat we er vele te veel water in laten lopen. De oplossing is naast extra water uit die badkuip halen, dat we ook de kraan dichtdraaien tot een punt dat we niet meer water erin knallen dan wat afgevoerd kan worden en tot een punt dat het ook op een onderhoudbaar niveau zit. Nu zeg jij me als badkuipbezitter: 'ja maar ik heb mijn kraan al half dicht gedraait!'. Dat is echter gewoon niet interessant, want als ik naar de uitkomst kijk op dat moment loopt die badkuip nog altijd over, dus zal die kraan gewoon nog verder dicht moeten. Dan kun je wel stellen 'ik ben al 40 jaar bezig die kraan verder dicht te draaien', maar dan komen we misschien tot de conclusie dat we er gewoon mee moeten stoppen.
LTO wil in ieder geval in gesprek gaan, maar zelfs dat ging niet van harte. Ik heb voor de rest nog geen enkel plan gehoord, geen enkel initiatief vanuit de actievoerders wat hun oplossing dan is, buiten meer van hetzelfde wat niet voldoende was. Ik begin me zelfs af te vragen of je een FDF of een Agriactie nog aan de tafel moet willen hebben, misschien beter om ze lekker maar in hun eigen sop te laten gaar koken, want het huidige geschreeuw helpt werkelijk niemand met welke oplossing dan ook en dat is ook iets wat we hier vanuit beide perspectieven terug zien.
Het 'ja maar je moet begrip hebben!' kan wel, snap ik ook zeker, maar op een gegeven moment kun je niets meer daarmee, er moeten stappen worden gemaakt en dat lukt niet als er 0 voorstellen komen vanuit de sector zelf die enig raakvlak met de realiteit hebben en men maar blijft hangen in een soort van culture/identity wars voor de groep die zich blijft uiten.
[
Voor 3% gewijzigd door
polthemol op 29-07-2022 12:40
. Reden: aanvulling ]