Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

PLAE schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Dit klopt niet. Het is vrijwillig na overleg na enkele uren beëindigd.

[...]

https://archief.ntr.nl/no...lag%20blokkeren%20A2.html
En hoe heeft de Gemeente dat uiteindelijk opgelost? Allemaal stukjes grond op A-locaties geschonken aan de kampbewoners. Intimidatie en geweld heeft gewoon nut in Nederland.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:10:
[...]

En hoe heeft de Gemeente dat uiteindelijk opgelost? Allemaal stukjes grond op A-locaties geschonken aan de kampbewoners. Intimidatie en geweld heeft gewoon nut in Nederland.
offtopic

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 04-08-2022 10:30 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Het lijkt me toch stug dat Rutte in dat telefoontje toezeggingen heeft gedaan op een van die vier eerder genoemde punten.

Ik hoop op een goede “luister pik jij komt naar die tafel want anders….”, maar dat zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

offtopic

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 04-08-2022 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:17
offtopic
siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:35:
[...]Dus aan de ene kant staan boeren lekker de snelweg te blokkeren en de politie maakt rustig een praatje.
Ik vraag me af of dit blijvende schade aanricht aan het gezag van de politie. Bij Eenvandaag was de Chef van de Nederlandse poltie uitleg aan het geven. Hij gaf de indruk dat hij geen deuk in een pak boter kan slaan kwa slagkracht.

Hier de uitzending: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-28-07-2022/ interview begint om 4:00

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 04-08-2022 10:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16

Hier krijgt Maarten blijkbaar veel flak voor, maar volgens mij komt het hier wel op neer.

In zijn podcasts ageert hij ook vaak tegen het idee van de"kleine, slagvaardige overheid". Volgens mij komen we dat nu ook tegen, bijvoorbeeld bij het uitbesteden van werk naar private partijen die verzaken om die rommel nu op te ruimen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Bananenplant schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:20:
[Twitter]

Hier krijgt Maarten blijkbaar veel flak voor, maar volgens mij komt het hier wel op neer.

In zijn podcasts ageert hij ook vaak tegen het idee van de"kleine, slagvaardige overheid". Volgens mij komen we dat nu ook tegen, bijvoorbeeld bij het uitbesteden van werk naar private partijen die verzaken om die rommel nu op te ruimen.
Ach dat bericht van die aannemer van gisteren vond ik wel intens triest. Hij zat te klagen dat hij erin geluist zou zijn door Rijkswaterstaat, dat ie nooit was komen helpen als het om boerenprotesten ging. Hij is wel komen opdagen, stopte meteen, werd bedreigd/geintimideerd, steunt de boeren, maar wilde wel wat het hopelijk voor hem de volgende dag was opgeruimd want hij ging met zijn gezin met de caravan op vakantie. Echt bizar dat zulke mensen bestaan. Als dit in een fictie boek zou staan zou het ongeloofwaardig zijn.

Gewoon dit soort bedrijven op een zwarte lijst plaatsen die nooit meer opdrachten krijgen van overheidsinstanties....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:41

steveman

Comfortabel ten onder

PLAE schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Dit klopt niet. Het is vrijwillig na overleg na enkele uren beëindigd.

[...]

https://archief.ntr.nl/no...lag%20blokkeren%20A2.html
Klopt zeker wel, lees m'n post zorgvuldiger :P

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Vrietje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:10:
[...]

Ik denk dat het niet eens ligt aan linkse en rechtse protesten, Maar gewoon hoe ze het beste in het straatje van de diensdoende burgermeester passen. Daarom mocht bijvoorbeeld de BLM demo gewoon zo door gaan ondanks dat het van coronaregels toen niet mocht, en werden de demostraties tegen coronaregels vaak beëindigd.

Kijk ik weet een wegblokade in de geschiedenis van mijn gemeente, die zou geannexeerd worden door tilburg, dus hadden ze de weg naar tilburg met een berg zand geblokkeerd. en daar deed de burgermeester vrolijk aan mee.

Maar het valt op idd. Daarnaast worden milieuactivisten altijd geframed als werkschuwtuig dat daar lekker gaat liggen terwijl ze van hun uitkering genieten. Terwijl het natuurlijk net zulke hardwerkende mensen kunnen zijn de boeren volgens vele zijn.
Ik had het meer over de response van de politie, zoals dat verhaal van die bekeuring voor iemand die om de boeren blokade rijd en niet de boeren uit hun tracker sleurt voor het blokkeren van de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:09
daanb14 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:46:
Ga gewoon geen wegen blokkeren en laat mensen die belangrijke dingen te doen hebben hun gang gaan.
Nou nou nou, belangrijke dingen. Er zijn natuurlijk mensen die echt met spoed iets belangrijks moeten doen, maar alsof de gemiddelde forens die naar z'n saaie onzinnige baantje gaat zo belangrijk is ...

Het voortbestaan van je familiebedrijf is ook belangrijk. Het milieu is ook belangrijk.

Zolang het veilig en netjes gebeurt (wat nu echt niet zo is) vind ik het prima dat we als samenleving wat "last" hebben op het moment dat er een nationale politieke crisis is.

Met elkaar samenleven vraagt meer dan alleen met oogkleppen op en cruise control aan langs elkaar op de snelweg zoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

MikeyMan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:58:
[...]

Ja tijdslijnen weer richting 2035 IPV 2030 zou kunnen. Kon weleens een vooropgezet plan zijn.
Nou ja dat zou wel weer in de lijn liggen met de Urgenda uitspraak waar de overheid zich ook niets aantrekt van de deadlines.. "oh jammer, niet gehaald, we gaan/moeten er beter mee aan de slag"

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Nou nou nou, belangrijke dingen. Er zijn natuurlijk mensen die echt met spoed iets belangrijks moeten doen, maar alsof de gemiddelde forens die naar z'n saaie onzinnige baantje gaat zo belangrijk is ...

Het voortbestaan van je familiebedrijf is ook belangrijk. Het milieu is ook belangrijk.

Zolang het veilig en netjes gebeurt (wat nu echt niet zo is) vind ik het prima dat we als samenleving wat "last" hebben op het moment dat er een nationale politieke crisis is.

Met elkaar samenleven vraagt meer dan alleen met oogkleppen op en cruise control aan langs elkaar op de snelweg zoeven.
Als er een partij oogkleppen op heeft, dan zijn het wel de boeren. 'Wat feiten? Wij willen gewoon boeren!'

Het milieu is belangrijk, zeker, en boeren hebben genoeg laten zien dat ze het daar totaal niet omgaat.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Die zijn minstens net zo belangrijk als de boeren zelf. De boeren denken dat ze kennelijk het belangrijkste van de hele wereld zijn. Ik heb een nieuwtje voor je: je bent niet belangrijker dan elke andere persoon in Nederland.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00

Roozzz

Plus ultra

siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Ach dat bericht van die aannemer van gisteren vond ik wel intens triest. Hij zat te klagen dat hij erin geluist zou zijn door Rijkswaterstaat, dat ie nooit was komen helpen als het om boerenprotesten ging. Hij is wel komen opdagen, stopte meteen, werd bedreigd/geintimideerd, steunt de boeren, maar wilde wel wat het hopelijk voor hem de volgende dag was opgeruimd want hij ging met zijn gezin met de caravan op vakantie. Echt bizar dat zulke mensen bestaan. Als dit in een fictie boek zou staan zou het ongeloofwaardig zijn.

Gewoon dit soort bedrijven op een zwarte lijst plaatsen die nooit meer opdrachten krijgen van overheidsinstanties....
Och, ik voel het dilemma wel als je in een gemeenschap woont waar grote sympathie is voor deze boeren. Ik vrees dat het niet gezelliger wordt in de kroeg, supermarkt, school, kerk etcetera als je eenmaal "fout" verklaard bent. Dat raakt hard aan je sociale identiteit en levens.

De druk is duidelijk groot, want dit soort calamiteitenwerk zijn (meer dan) goed betaalde contracten. Dus hij zal hier niet lichtvaardig vanaf gezien hebben.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Je hebt gelijk dat het best wat mag schuren maar samen leven in een democratische rechtsstaat betekent dat je je op een gegeven moment ook zal moeten neerleggen bij de beslissingen die genomen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Behalve het probleem van veiligheid, wat natuurlijk een groot ding is, is het ook gewoon veel te makkelijk. Als ik samen met twee vrienden ga protesteren, kan ik dus een complete snelweg blokkeren. Moeten dan ook de mensen maar niet klagen dat ze een paar uur in de file staan? Hun leven is vast niet zo belangrijk toch?

Als jij 500k man op de been krijgt om te demonstreren, ja dan is het logisch dat dat ook overlast geeft. Maar dit burgertje pesten heeft wat mij betreft niks meer met een demonstratie te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:31

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Er zijn vele familiebedrijven gesloten. In de horeca, retail,...
Die werden niet uitgekocht met behoud van panden en grond maar konden meteen alles opdoeken en de bijstand in.
Ik kan me geen terrorisme vanuit een van die groepen herinneren.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
In alle eerlijkheid, de A6 wordt straffeloos dagelijks meerdere keren per dag geblokkeerd door pleziervaartuigen en daar doen we ook niet moeilijk over :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 15:11
Sjongejongejonge, kennelijk vond een stelletje paupers het weer een goed idee om vannacht asbest te dumpen op de snelweg. Als er toch wel een ding is wat per direct moet stoppen en waar echt flink op gehandhaafd en gestraft moet worden, dan is het op het dumpen van carcinogene rotzooi als asbest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

daanb14 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:49:
Sjongejongejonge, kennelijk vond een stelletje paupers het weer een goed idee om vannacht asbest te dumpen op de snelweg. Als er toch wel een ding is wat per direct moet stoppen en waar echt flink op gehandhaafd en gestraft moet worden, dan is het op het dumpen van carcinogene rotzooi als asbest.
Daarop handhaven is alleen praktisch erg lastig, je zal de lui op heterdaad moeten vangen. En de politie kan niet door de nacht heen ruim 1000 kilometer snelweg in de gaten gaan houden.

Ik weet ook niet of die RWS camera's nog een beetje redelijk zicht hebben in het donker.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Roozzz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Och, ik voel het dilemma wel als je in een gemeenschap woont waar grote sympathie is voor deze boeren. Ik vrees dat het niet gezelliger wordt in de kroeg, supermarkt, school, kerk etcetera als je eenmaal "fout" verklaard bent. Dat raakt hard aan je sociale identiteit en levens.

De druk is duidelijk groot, want dit soort calamiteitenwerk zijn (meer dan) goed betaalde contracten. Dus hij zal hier niet lichtvaardig vanaf gezien hebben.
Oh, maar dat bedoel ik niet. Ik vond de hypocrisie wel erg typisch. De acties steunen, maar wel zelf willen dat het maar opgeruimd was voordat hij op vakantie ging. Zéér tekenend voor deze groep. Iedereen moet hun troep en problemen maar oplossen. Iedereen, behalve hunzelf.

[ Voor 4% gewijzigd door siggy op 29-07-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Bananenplant schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:47:
In alle eerlijkheid, de A6 wordt straffeloos dagelijks meerdere keren per dag geblokkeerd door pleziervaartuigen en daar doen we ook niet moeilijk over :+ .
Ook op de A7 sta ik vaak genoeg hoor :+

Maar ja, issues met de brug niet meegenomen weet je dat dat 10-15 minuten duurt
Punkrocker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Er zijn vele familiebedrijven gesloten. In de horeca, retail,...
Die werden niet uitgekocht met behoud van panden en grond maar konden meteen alles opdoeken en de bijstand in.
Ik kan me geen terrorisme vanuit een van die groepen herinneren.
Welke beleidswijziging vanuit de overheid was daar de "oorzaak" van dan?
Werd daar een kaartje voor verstuurd met gebieden waar tot 70% moet verdwijnen?

[ Voor 39% gewijzigd door flessuh op 29-07-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Oh, maar dat bedoel ik niet. Ik vond de hypocrisie wel erg typisch. De acties steunen, maar wel zelf willen dat het maar opgeruimd was voordat hij op vakantie ging. Zéér tekenend voor deze groep. Iedereen moet hun troep en problemen maar oplossen. Iedereen, behalve hunzelf.
bal spelen, niet de man

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 29-07-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Ah, zo. Ja, dat is wel typisch inderdaad. Ook wel leuk dat hij dus niet invested is in deze protestactie: dwz de troep mag/gewoon weggehaald worden, zolang ik er maar geen gezeik mee krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
steveman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:29:
[...]

Klopt zeker wel, lees m'n post zorgvuldiger :P
Ja laten we er geen spelletje van maken he :P

Maar wat jij letterlijk schreef klopt idd wel. Maar waar jij op reageerde met 'we hebben een voorbeeld' niet. Dat was geen voorbeeld van wat de poster waar jij op reageerde omdat er niet werd ingegrepen. Ik zal voortaan iets vollediger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Hmm, geen idee, was daar de afgelopen jaren iets? Iets over een kroontje ofzo waardoor talloze bedrijven per direct dicht moesten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Rookverbod in de horeca
Corona lockdown
...

Geen kaartje, nee dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Punkrocker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Rookverbod in de horeca
Corona lockdown
...

Geen kaartje, nee dat niet.
Het verschil daarin is wel dat er nog het vooruitzicht was dat de horeca weer open zou kunnen. Er is nooit tegen horeca of poppodia gezegd "Jullie zijn niet meer van deze tijd, ga maar ander werk zoeken anders komen we je zaak ontruimen."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Het verschil daarin is wel dat er nog het vooruitzicht was dat de horeca weer open zou kunnen. Er is nooit tegen horeca of poppodia gezegd "Jullie zijn niet meer van deze tijd, ga maar ander werk zoeken anders komen we je zaak ontruimen."
Dat is ook niet tegen de boeren gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Dat is ook niet tegen de boeren gezegd.
Bij de boeren was er toch wel sprake van (al dan niet gedwongen) uitkopen? Dat lijkt me vrij definitief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Het ging daarbij vaak om kleine zaakjes die het water aan hun lippen hadden staan, dus voor velen was het alsnog een doodsvonnis om een paar maanden dicht te moeten. Daarnaast zijn het inderdaad sectoren die een toekomst hebben en geen bedrijven die al jarenlang de wereld kapot maken voor persoonlijk gewin.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Als we mensen gaan rangschikken op basis van beroep dan ga je nog een lelijke verassing tegemoet: die boeren hebben historisch altijd onderaan de voedselketen gestaan. Landerijen buiten de kasteelmuren, vooral je bek houden en schoffelen, je mag je groente en aardappelen best verkopen maar wij krijgen sowieso een deel plus belasting. En als je met je kar in de weg loopt dan slepen wij 'm voor je aan de kant, en misschien zetten we 'm in brand.

Gelukkig zijn we de laatste jaren wat beschaafder en ben ik bijvoorbeeld altijd vriendelijk tegen iedereen, van directeur tot schoonmaker, kassière tot monteur. Totdat één van die mensen het in hun hoofd haalt om de bevolking in een quasi-gijzeling te houden omdat ze hun (anno 1945) gesubsidieerde rijkdom moeten verkopen met 30% winstmarge ten behoeve van onze leefomgeving. Dan word ik best wel cynisch en vliegen die goede manieren ook het raam uit.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Als de poppodia midden in natuurgebied hun zaken deden waardoor flora afsterft door alle plastic bekertjes en vertrappen, en de fauna vlucht voor de herrie, dan gaan ze wel horen dat ze weg moeten ja.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Stemmingmakerij in optima forma.

Er is tegen de boeren gezegd dat er op een andere manier met milieu en natuur omgegaan moet worden. De invulling daarvan is nog niet gegeven, en de boeren zijn er zelf ook weinig constructief in. In plaats van zoeken op welke wijze er met minder intensieve veehouderij toch een goede boterham wordt verdiend, gaan de hakken in het zand.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Er is tegen de boeren gezegd dat er op een andere manier met milieu en natuur omgegaan moet worden. De invulling daarvan is nog niet gegeven, en de boeren zijn er zelf ook weinig constructief in.
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, want ik was juist in de veronderstelling dat de 'maatregel' uiteindelijk er op uit zou draaien dat boerenbedrijven gewoon opgekocht gingen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, want ik was juist in de veronderstelling dat de 'maatregel' uiteindelijk er op uit zou draaien dat boerenbedrijven gewoon opgekocht gingen worden.
Er wordt sowieso niet opgekocht maar uitgekocht. Wat een wezenlijk verschil is.
En dat geldt voor een klein deel van de boeren. En een klein deel van het budget.

Tevens maar één van de mogelijkheden. Die cru genoeg vooral van toepassing gaat zijn op de boeren die nu het hardst tegenwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2022 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Bij de boeren was er toch wel sprake van (al dan niet gedwongen) uitkopen? Dat lijkt me vrij definitief.
Dat is een van de mogelijkheden die onderdeel van de puzzel kunnen zijn. Maar er is nog niets besloten over hoe de reductiedoelstelling ingevuld gaat of moet gaan worden. De provincies gaan aan de slag om een plan hiervoor op te stellen. Dit in dialoog met de boeren... maar die zijn drukker met misinformatie verspreiden en herkauwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 29-07-2022 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Na jarenlang tegenwerken van de boeren is het wel een optie inderdaad dat bij sommigen gewoon de stekker er uit moet. Maar hier is een apart topic voor: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen waar je blonde vragen kan stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Dat is het ultimatum. Als ze eens niet zo kinderachtig deden en met een nieuw business plan aan tafel gingen zitten (lees: nieuw, niet "we gaan minderen/investeren om 20% reductie over 5 jaar te hebben") dan zou het zomaar kunnen dat ze kunnen blijven boeren, maar in een andere vorm. We hebben het hier over boerenbedrijven die meer overeenkomsten hebben met een fabriek dan een boerderij zoals je die in Hollywood ziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Het ging daarbij vaak om kleine zaakjes die het water aan hun lippen hadden staan, dus voor velen was het alsnog een doodsvonnis om een paar maanden dicht te moeten. Daarnaast zijn het inderdaad sectoren die een toekomst hebben en geen bedrijven die al jarenlang de wereld kapot maken voor persoonlijk gewin.
Echter is heel veel horeca wat eigenlijk al lang failliet had moeten zijn in leven gehouden met corona steun..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:34:
[...]

Echter is heel veel horeca wat eigenlijk al lang failliet had moeten zijn in leven gehouden met corona steun..
Dat zelfde kan je ook zeggen voor boeren waarvan een deel enkel nog levensvatbaar is dankzij subsidies die al vele jaren naar de sector gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

nst6ldr schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Dat is het ultimatum. Als ze eens niet zo kinderachtig deden en met een nieuw business plan aan tafel gingen zitten (lees: nieuw, niet "we gaan minderen/investeren om 20% reductie over 5 jaar te hebben") dan zou het zomaar kunnen dat ze kunnen blijven boeren, maar in een andere vorm. We hebben het hier over boerenbedrijven die meer overeenkomsten hebben met een fabriek dan een boerderij zoals je die in Hollywood ziet.
Het helpt natuurlijk niet dat er 0 bereidwilligheid is om ook maar iets te doen. Er is al meerdere keren gezegd dat alle eisen van tafel moeten.

Maar hoe zeer ik ook vind dat we de overlastgevers keihard aan moeten pakken, ergens snap ik ook wel dat boeren er niet happig op zijn om een andere richting in te slaan met deze overheid, want de meest betrouwbare partner is het natuurlijk niet en lange termijn beleid is vrijwel non-existent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

[...]

Er is tegen de boeren gezegd dat er op een andere manier met milieu en natuur omgegaan moet worden. De invulling daarvan is nog niet gegeven, en de boeren zijn er zelf ook weinig constructief in. In plaats van zoeken op welke wijze er met minder intensieve veehouderij toch een goede boterham wordt verdiend, gaan de hakken in het zand.
Komt het toch weer neer op communicatie... er is een kaart gepresenteerd met reductie doelen, en er is een zak geld op tafel gezet met de opmerking er bij dat er X bedrag is voor uitkopen.

Dat is heel wat anders dan "op een andere manier met natuur om gaan". Het is gegarandeerd dat er boeren uitgekocht gaan worden, verplicht. De uitwerking welke nog niet bekend is, is hoe veel boeren per gebied het om gaat en op welke manier de boeren die achter blijven door kunnen gaan.

Daarom zijn boeren ook begonnen de demonstreren; gebrek aan perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

https://www.nu.nl/294391/...toerit-a1-bij-lochem.html

Bakstenen met zeiltje. Die boeren hebben het er maar druk mee. En ze hadden al zo'n druk bestaan. Het leven van een boer gaat niet over snelwe.....euh rozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:10
[...]

Ook op de A7 sta ik vaak genoeg hoor :+

Maar ja, issues met de brug niet meegenomen weet je dat dat 10-15 minuten duurt

[...]

Welk kaartje waarin staat dat 70% van de boeren moet verdwijnen? Graag een betrouwbare bron hiervoor. Volgens mij is nooit gezegd dat 70% moet verdwijnen, de stikstof moet wellicht met 70% dalen maar dat is natuurlijk ook veel manieren te realiseren
flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:34:
[...]

De boeren krijgen toch ook steun? en vergeet niet de jarenlange subsidies die ze opstrijken

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:36:

Als ze 40 jaar hun kop in de stront houden en weigeren mee te werken of mee te denken en dan claimen dat er geen perspectief is? Ik kan ook vingers in de oren doen, keihard 'lalalala' roepen, en net doen alsof ik de deurbel niet hoor als de politie op de deur staat te kloppen. See no evil, hear no evil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Als ze 40 jaar hun kop in de stront houden en weigeren mee te werken of mee te denken en dan claimen dat er geen perspectief is? Ik kan ook vingers in de oren doen, keihard 'lalalala' roepen, en net doen alsof ik de deurbel niet hoor als de politie op de deur staat te kloppen. See no evil, hear no evil.
Kijk nog eens naar dat kaartje van stikstof uitstoot voor je met die 40 jaar begint. De uitstoot is met 2/3e naar beneden gegaan, enkel stagneert dat nu.
Dus houd eens op te roepen dat boeren weigeren mee te werken want dat is gewoon complete bullshit
belly89 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Welk kaartje waarin staat dat 70% van de boeren moet verdwijnen? Graag een betrouwbare bron hiervoor. Volgens mij is nooit gezegd dat 70% moet verdwijnen, de stikstof moet wellicht met 70% dalen maar dat is natuurlijk ook veel manieren te realiseren

[...]

De boeren krijgen toch ook steun? en vergeet niet de jarenlange subsidies die ze opstrijken
In een aantal gemarkeerde gebieden zitten enkel agrarische bedrijven, dus om 70% reductie te behalen zal 70% weg moeten.

wat de steun betreft:
https://www.rijksoverheid...uinbouw/landbouwsubsidies

Een groot deel van de subsidies zijn voor duurzamere landbouw.

[ Voor 36% gewijzigd door flessuh op 29-07-2022 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Kijk nog eens naar dat kaartje van stikstof uitstoot voor je met die 40 jaar begint. De uitstoot is met 2/3e naar beneden gegaan, enkel stagneert dat nu.
Dus houd eens op te roepen dat boeren weigeren mee te werken want dat is gewoon complete bullshit
Ze doen wel een beetje, maar nog altjd veel en veel te weinig.

En de afname van uitstoot door de boeren stagneert, waar die van de industrie, transport etc, nog wel blijft dalen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Komt het toch weer neer op communicatie... er is een kaart gepresenteerd met reductie doelen, en er is een zak geld op tafel gezet met de opmerking er bij dat er X bedrag is voor uitkopen.

Dat is heel wat anders dan "op een andere manier met natuur om gaan". Het is gegarandeerd dat er boeren uitgekocht gaan worden, verplicht. De uitwerking welke nog niet bekend is, is hoe veel boeren per gebied het om gaat en op welke manier de boeren die achter blijven door kunnen gaan.

Dat is te makkelijk. Het startpunt voor die kaart en die zak geld was het reduceren van de uitstoot. Het is in principe geen rocket science. Het is niet uit de lucht komen vallen zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:37:

Bakstenen met zeiltje. Die boeren hebben het er maar druk mee. En ze hadden al zo'n druk bestaan. Het leven van een boer gaat niet over snelwe.....euh rozen.
De boeren hebben het niet zo heel druk met actievoeren. Op de meeste foto’s zie ik jongeren tussen de 16 en de 20 voorbij komen. Ik heb het idee dat de gewone boer gewoon aan het werk is en ‘het vuile werk’ opgeknapt wordt door voetvolk.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Wat doet reductie er nou? Ja er is ontwikkeling geweest, maar zoals je zelf kunt zien is er weinig nog mogelijk, reductie is nagenoeg niet meer haalbaar, zeker niet in de mate van hoeveelheid die nodig is.

Mijn punt was dat ze al 40 jaar wisten van dit probleem, niet dat ze 40 jaar niks hebben gedaan. Het is nu gewoon the end of the road.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

wildhagen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Ze doen wel een beetje, maar nog altjd veel en veel te weinig.

En de afname van uitstoot door de boeren stagneert, waar die van de industrie, transport etc, nog wel blijft dalen.
Dus jij vindt 2/3e een beetje? Ben jij een leuke voor gasbesparing momenteel.. minimaal 80% besparing maar realiseren dan? ;)

En ja, de afname stagneert door veranderingen in de markt. Met lange termijn beleid kun je die uitstoot als overheid prima sturen, maar daar heeft de overheid mee gefaald. En nu schuiven ze het probleem direct door naar de sector. Ook een reductie in veestapel is met een goed onderbouwd beleid prima te realiseren.

Over lange termijn zijn met innovaties namelijk prima nog besparingen te realiseren (veel zal afhangen van nieuwe stallen, en goed geteste technische oplossingen), enkel niet op de korte termijn die de overheid nu stelt.

[ Voor 4% gewijzigd door flessuh op 29-07-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Waarom zou een boer investeren in die technische aanpassingen? Ze kunnen gewoon ook alles blokkeren zodat ze ook dat niet hoeven te doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Dus jij vindt 2/3e een beetje? Ben jij een leuke voor gasbesparing momenteel.. minimaal 80% besparing maar realiseren dan? ;)
Wacht even, dus van die 1/3 die er nog over is, moet NOG 70% gereduceerd worden?

Dus in de praktijk is dat een reductie van ruim 90%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:41
siggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:37:

Komen makkelijk van het afval af, misschien moet ik ook maar eens mijn troep dumpen, lekker goedkoop.... :')

Zoals op deze stukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Wacht even, dus van die 1/3 die er nog over is, moet NOG 70% gereduceerd worden?

Tja, een aantal Natura2000 gebieden (Veluwe bijvoorbeeld) zijn verschraalde natuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

dr.lowtune schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:36:
[...]

Maar hoe zeer ik ook vind dat we de overlastgevers keihard aan moeten pakken, ergens snap ik ook wel dat boeren er niet happig op zijn om een andere richting in te slaan met deze overheid, want de meest betrouwbare partner is het natuurlijk niet en lange termijn beleid is vrijwel non-existent.
Even heel bot gezegd: dat is ondernemersrisico. Iedere branche en sector heeft met de onbetrouwbare overheid te maken, zelfs de ministeries zelf. Maar als je zelf voor een ministerie werkt dan verdwijnt die medelijden ook zo weer hoor. De mate waarin aannemers en contractanten hun best doen om het maximale uit opdrachten te wringen is haast pervers.

Maar ook logischerwijs is er geen touw aan vast te knopen: hun huidige bedrijfsvoering is al een doodlopende weg, iedere afwijking daarvan is +100% kans dat je onderneming de stikstofcrisis overleeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Ja.
Kan je nagaan hoeveel troep ze uitstootten vroeger en nu nog steeds.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54
[...]

Ook de horeca is/wordt geconfronteerd met steeds strengere regels, bijvoorbeeld mbt. geluidsoverlast. En ook daar geldt/gold: of aanpassen zodat je aan de strengere regels voldoet, of sluiten.

Precies zoals nu met de boeren gebeurt. Alleen dan zonder uitkoopregelingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Dat klopt. Dat is nodig om de krankzinnig grote vervuiling door de boeren mbt stikstof terug te dringen naar acceptabele waarden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:10

[...]

In een aantal gemarkeerde gebieden zitten enkel agrarische bedrijven, dus om 70% reductie te behalen zal 70% weg moeten.

wat de steun betreft:
https://www.rijksoverheid...uinbouw/landbouwsubsidies

Een groot deel van de subsidies zijn voor duurzamere landbouw.
Of anders gaan boeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
[...]

Het is gegarandeerd dat er boeren uitgekocht gaan worden, verplicht.
Bron voor deze boude stelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Dat komt omdat ze veel te lang door zijn blijven gaan met veel te veel uitstoten. Als ze sneller de reductie hadden gedaan was dit misschien niet nodig geweest. De stikstof hoopt zich gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Tja, een aantal Natura2000 gebieden (Veluwe bijvoorbeeld) zijn verschraalde natuur.
Dus, maar lekker om zeep laten helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:45

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

migchiell schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Ook de horeca is/wordt geconfronteerd met steeds strengere regels, bijvoorbeeld mbt. geluidsoverlast. En ook daar geldt/gold: of aanpassen zodat je aan de strengere regels voldoet, of sluiten.

Precies zoals nu met de boeren gebeurt. Alleen dan zonder uitkoopregelingen.
En vergeet niet het uitbannen van roken. Heeft ook veel weerstand opgeroepen, waren investeringen voor nodig. Maar een (imho) goede zaak, dus gewoon uitgevoerd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

emnich schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Dat komt omdat ze veel te lang door zijn blijven gaan met veel te veel uitstoten. Als ze sneller de reductie hadden gedaan was dit misschien niet nodig geweest. De stikstof hoopt zich gewoon op.
En de ironie is: de boeren zijn daar zelf schuldig aan.

Al in 1981 werd gewaarschuwd voor de te grote stikstof vervuiling namelijk. Dan heb je het dus over 41 jaar terug.

Maar de boeren hebben elke keer gelobbied bij de overheid, en die ging daarin mee, dat het allemaal wel meeviel en dat maatregelen nog wel uitgesteld konden worden.

Ook in 1988, de jaren 90, rond 2000 en rond 2006, werd hiervoor wederom gewaarschuwd. Maar wederom lobbieden de boeren voor uitstel, en dat kregen ze. Tot in 2019 de rechter de streep trok: "tot hier, en niet verder".

En toen waren de rapen gaar, en speelde de boeren voor vermoorde onschuld en waren ze hun eigen lobbies in het verleden spontaan "vergeten"...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

migchiell schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Bron voor deze boude stelling?
https://www.rtlnieuws.nl/...of-uitkoop-opkoopregeling
Als er niet voldoende boeren vrijwillig stoppen, is gedwongen uitkoop voor het kabinet de uiterste optie.
Gezien de animo voor vrijwillig uitkopen is het 1+1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:04:
[...]

[...]

Waarom is het sowieso gelijk 'uitkopen' en niet gewoon domweg de subsidies intrekken?

Als een boerenbedrijf dan niet levensvatbaar is, misschien hebben ze dan zelf iets in hun verdienmodel verkeerd ingeschat.

Voldoe je aan de stikstofnormen, dan heb je recht op subsidie.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 29-07-2022 11:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• migchiell
flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:04:
[...]

[...]

"Uiterste optie" is natuurlijk lang niet hetzelfde als "gegarandeerd".

Misleidende stemmingmakerij dus, je bericht. En niet voor het eerst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:02
wildhagen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:04:
[...]

En de ironie is: de boeren zijn daar zelf schuldig aan.

Al in 1981 werd gewaarschuwd voor de te grote stikstof vervuiling namelijk. Dan heb je het dus over 41 jaar terug.

Maar de boeren hebben elke keer gelobbied bij de overheid, en die ging daarin mee, dat het allemaal wel meeviel en dat maatregelen nog wel uitgesteld konden worden.

Ook in 1988, de jaren 90, rond 2000 en rond 2006, werd hiervoor wederom gewaarschuwd. Maar wederom lobbieden de boeren voor uitstel, en dat kregen ze. Tot in 2019 de rechter de streep trok: "tot hier, en niet verder".

En toen waren de rapen gaar, en speelde de boeren voor vermoorde onschuld en waren ze hun eigen lobbies in het verleden spontaan "vergeten"...
In 1965 was het al duidelijk dat we een mestprobleem hadden. In 1972 werd dit publiek bekend. Zie (helaas betaalmuurtje): https://www.volkskrant.nl...en-groot-deja-vu~b652bf32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:34
Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Waarom is het sowieso gelijk 'uitkopen' en niet gewoon domweg de subsidies intrekken?

Als een boerenbedrijf dan niet levensvatbaar is, misschien hebben ze dan zelf iets in hun verdienmodel verkeerd ingeschat.

Voldoe je aan de stikstofnormen, dan heb je recht op subsidie.
Omdat we in onze samenleving rekening houden met elkaar en de overheid het ook niet kan verantwoorden zomaar, door eigen falen (ongeacht of dit door lobby's ingegeven is of niet), van de ene op de andere dag kan besluiten dat iemand maar iets anders moet gaan doen.
Of omdat de overheid nog altijd vuistdiep in de agrarische- / bankenbusiness zit en liever niet ziet dat er moet worden afgeboekt op leningen.

Daarnaast worden subsidies veelal onder bepaalde condities verstrekt, van wat ik had begrepen tevens voor natuurbehoud / onderhoud. Als daar niks aan veranderd kan je het moeilijk als eerlijk drukmiddel inzetten.

Al met al staat er dus een behoorlijke pot met geld op kosten van de gemeenschap klaar om hier wat te veranderen. Ik had het liever anders gezien, staatsschuld is zo een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Voldoe je aan de stikstofnormen, dan heb je recht op subsidie
Het gaat om Europese subsidies. Lijkt me sterk dat een land dat plotseling in kan trekken. . En zoals bovenstaand wordt weergegeven, moet je voldoen aan eisen om de subsidies te ontvangen. Zolang ze daar aan voldoen kun je het niet intrekken

En nogmaals, die subsidies zijn grotendeels voor het vergroenen van het bedrijf. Daarnaast krijgen boeren nog subsidies voor natuurbeheer, en hier in de regio hebben boeren de optie om weilanden links te laten liggen zodat er tussen het gras wat andere planten komen, specifiek voor weidevogels. Dan worden boeren middels subsidies gecompenseerd voor het niet kunnen gebruiken van het gras.

[ Voor 7% gewijzigd door flessuh op 29-07-2022 11:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 21:48

hamsteg

Species 5618

[...]

Daar komt nog bij dat de boeren zelf al 35+ jaar bekend zijn met deze materie. Begin jaren 80 is er al gesproken over reductie, einde jaren tachtig is afgesproken dat de overheid de boeren de kans zou geven het zelf op te lossen. Het oplossen van de boeren is na 35 jaar en veel lobbyen duidelijk ... de kop in het zand en door op de oude voet en de schuld bij de overheid leggen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Het gaat om Europese subsidies. Lijkt me sterk dat een land dat plotseling in kan trekken. . En zoals bovenstaand wordt weergegeven, moet je voldoen aan eisen om de subsidies te ontvangen. Zolang ze daar aan voldoen kun je het niet intrekken

En nogmaals, die subsidies zijn grotendeels voor het vergroenen van het bedrijf. Daarnaast krijgen boeren nog subsidies voor natuurbeheer, en hier in de regio hebben boeren de optie om weilanden links te laten liggen zodat er tussen het gras wat andere planten komen, specifiek voor weidevogels. Dan worden boeren middels subsidies gecompenseerd voor het niet kunnen gebruiken van het gras.
Waarom zijn er subsidies voor nodig zodat boeren iets goeds voor de natuur doen? Ik begreep van jou altijd dat natuurbeheer de hoofdmotivatie van boeren is? Zeg je nou dat natuurbeheer een bijvangst is van economische interesses van boeren (minder werk + nog subsidie ook)?

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Het gaat om Europese subsidies. Lijkt me sterk dat een land dat plotseling in kan trekken. . En zoals bovenstaand wordt weergegeven, moet je voldoen aan eisen om de subsidies te ontvangen. Zolang ze daar aan voldoen kun je het niet intrekken.
Ik mag toch verwachten dat de Europese subsidies uiteindelijk wel door de lokale/provinciale overheden worden uitgekeerd, die dus ook de verdeelsleutel bepalen. En wanneer die overheden dan aanvullende voorwaarden mogen stellen aan de verdeling van de subsidie, dan is het prima te doen om die subsidie ook als pressiemiddel te gebruiken.

Wanneer je te weinig doet aan stikstofreductie dan kun je ook prima stellen dat aan de inspanningsplicht voor 'vergroenen' niet is voldaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Ik mag toch verwachten dat de Europese subsidies uiteindelijk wel door de lokale/provinciale overheden worden uitgekeerd, die dus ook de verdeelsleutel bepalen. En wanneer die overheden dan aanvullende voorwaarden mogen stellen aan de verdeling van de subsidie, dan is het prima te doen om die subsidie ook als pressiemiddel te gebruiken.

Wanneer je te weinig doet aan stikstofreductie dan kun je ook prima stellen dat aan de inspanningsplicht voor 'vergroenen' niet is voldaan.
En dat bedoel ik nou met gebrek aan lange termijn beleid. Middels voorwaarden van subsidies had de overheid prima een gereedschap om te sturen op stikstof reductie.
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Waarom zijn er subsidies voor nodig zodat boeren iets goeds voor de natuur doen? Ik begreep van jou altijd dat natuurbeheer de hoofdmotivatie van boeren is? Zeg je nou dat natuurbeheer een bijvangst is van economische interesses van boeren (minder werk + nog subsidie ook)?
Jij vindt het gek dat iemand betaalt krijgt voor extra werk dat gedaan wordt?
En stop eens met het verdraaien van mijn woorden. Ik heb nooit gezegd dat natuurbeheer de hoofdmotivatie is van boeren, enkel dat vrijwel elke boer met een flink stuk land (dus niet zozeer megastallen) doet aan natuurbeheer, wat uiteraard voortkomt uit dat niet elk stukje grond agrarisch is.

[ Voor 33% gewijzigd door flessuh op 29-07-2022 11:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DutchCommando schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:12:
[...]

In 1965 was het al duidelijk dat we een mestprobleem hadden. In 1972 werd dit publiek bekend. Zie (helaas betaalmuurtje): https://www.volkskrant.nl...en-groot-deja-vu~b652bf32
Ow, dat had ik nog niet eens meegekregen. Oudste artikel wat ik hierover vond was uit 1981.

Moet je nagaan, dit speelt dus al 57 jaar...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:21:
[...]

En dat bedoel ik nou met gebrek aan lange termijn beleid. Middels voorwaarden van subsidies had de overheid prima een gereedschap om te sturen op stikstof reductie.
Waar dus sinds jaar en dag extreem (succesvol) tegen gelobbyd is door de boeren. En nu de vermoorde onschuld spelen dat de overheid niet strenger is geweest 8)7 We zien wat voor een terreur er komt op het moment dat ze ietsje strenger worden.
Jij vindt het gek dat iemand betaalt krijgt voor extra werk dat gedaan wordt?
En stop eens met het verdraaien van mijn woorden. Ik heb nooit gezegd dat natuurbeheer de hoofdmotivatie is van boeren, enkel dat vrijwel elke boer met een flink stuk land (dus niet zozeer megastallen) doet aan natuurbeheer, wat uiteraard voortkomt uit dat niet elk stukje grond agrarisch is.
Enkel dus als ze daarvoor hun hand kunnen ophouden om subsidies op te strijken. Die motivatie is wel van belang. Jij schildert altijd het beeld dat boeren zo veel goeds voor de natuur doen, maar keer op keer blijk dat ze vooral goed voor hun eigen portemonnee zorgen.

[ Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2022 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
De_Bastaard schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:13:
Het lijkt me toch stug dat Rutte in dat telefoontje toezeggingen heeft gedaan op een van die vier eerder genoemde punten.

Ik hoop op een goede “luister pik jij komt naar die tafel want anders….”, maar dat zal wel niet.
Zoals iemand het gisteren al schreef (of ik heb het ergens anders gelezen): Rutte is een goede manager, maar een slechte leider.

Hij wordt (tenminste in het openbaar) bijna nooit echt kwaad en wil iedereen te vriend houden en altijd blijven praten.

Er zijn echter momenten, en dit is er overduidelijk één van, dat dat niet meer gaat. Dan moet je een duidelijke lijn trekken. Blijf je niet bij iedereen geliefd, maar dan is er tenminste wel duidelijkheid.

Een gebrek aan daadkracht en leiderschap is helaas niet enkel beperkt tot dit dossier. Op allerlei terreinen laat men alles maar een beetje op z'n beloop en de gevolgen van dot non-beleid worden langzaam zichtbaar.

Denkt Rutte nu echt dat een gesprekje met Remkes deze geest weer in de fles krijgt? Als die boeren er met een fiets staan zet je er een politiewagen tegenover. Staan ze er met tractoren, dan haal je het leger er maar bij. Zoals de Staat nu over zich heen laat lopen en wetteloosheid stilletjes accepteert is ongekend. Dit is geen tijd van onbeperkt polderen en navelstaren, er moet actie komen!

Maar goed, zie eerst alle bewindspersonen maar eens van de camping te krijgen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Wow, deze is te makkelijk. Er is sinds de jaren 80 (en eerder zie topic @DutchCommando ergens hierboven) met de boeren overlegd dat zij zelf met plannen zouden komen. De boeren wilden geen lange termijn beleid, geen regeltjes (in '88 is er ook gesproken over uitkopen!) en het resultaat is nu dat er nu keiharde regels gaan komen door gebrek aan inzet van de kant van de boeren.

[ Voor 1% gewijzigd door hamsteg op 29-07-2022 11:28 . Reden: Credits naar DutchCommando ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]

Pardon my French maar wat een bullshit mest. De 'uiterste maatregel' die voorzien wordt is in jouw wereld verplicht? Bijzonder. Onderbouw jouw claim eens?
[...]

Weet je, als je er vanuit de rijksoverheid géén zak met geld beschikbaar was gesteld voor allerhande mogelijke maatregelen had je mogen spreken van gebrek aan perspectief of een papieren tijger. Nu is er juist perspectief. Er zijn fucking miljarden beschikbaar gesteld voor aanpassingen én je mag zelf ook nog eens meepraten hoe dat vorm te gaan geven. Hoeveel perspectief wil je hebben? Zoals hier ook al eerder aangehaald, er zijn nogal wat sectoren die het zonder dit vangnet hebben moeten doen...

Ik ben het helemaal eens dat communicatie hier de sleutel is. Maar niet zoals jij hem stelt. Er wordt actief desinformatie verspreid en daar lever jij in dit topic ook een mooie bijdrage aan. Ik zou je willen aanbevelen zelf even rustig na te denken of dingen kloppen, welke agenda dit dient, wie dit aanreikt en welk belang deze persoon/club heeft, voordat je dingen verder verspreid. Iets minder happen, iets meer nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Denkt Rutte nu echt dat een gesprekje met Remkes deze geest weer in de fles krijgt? Als die boeren er met een fiets staan zet je er een politiewagen tegenover. Staan ze er met tractoren, dan haal je het leger er maar bij. Zoals de Staat nu over zich heen laat lopen en wetteloosheid stilletjes accepteert is ongekend. Dit is geen tijd van onbeperkt polderen en navelstaren, er moet actie komen!
Ah, we komen weer aan op het punt van schuimbekkend "Zet het leger maar in!" roepen.

Ik ben heel benieuwd hoe iedereen die dat roept het precies voor zich ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:27:
[...]

Ah, we komen weer aan op het punt van schuimbekkend "Zet het leger maar in!" roepen.

Dan ben ik benieuwd hoe jij de oplossing voor je ziet? De trias politica maar uitbreiden met een vierde pilaar? Iedereen met een trekker mag doen en laten wat ie wil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

hamsteg schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Wow, deze is te makkelijk. Er is sinds de jaren 80 (en eerder zie topic @DutchCommando ergens hierboven) met de boeren overlegd dat zij zelf met plannen zouden komen. De boeren wilden geen lange termijn beleid, geen regeltjes (in '88 is er ook gesproken over uitkopen!) en het resultaat is nu dat er nu keiharde regels gaan komen door gebrek aan inzet van de kant van de boeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/627tG7JorO6p-gVDUQCbqlRksgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2b5zML0MMy1PzhpyaceZpYQW.png?f=fotoalbum_large

Ja die is heel makkelijk... sinds de jaren 80 is er ook zichtbaar helemaal niets gedaan volgens de meesten hier natuurlijk. Is ook bewijs dat er 0 gereduceerd is omdat de boeren zich niet ingezet hebben... toch? :+
Roozzz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:27:
[...]

. Iets minder happen, iets meer nadenken.
Tja minder "happen" zeggen ze dan, terwijl een complete sector hier op 1 hoop gegooid wordt en voor terroristen uitgemaakt wordt. In die sector hebben veel kennissen van mij een bedrijf, dus ik gok dat ik toch dichter er op zit als de meesten hier, en ja dan steekt het mij enorm dat je van die onnozele idioten hebt die niet inzien dat er genoeg mensen zijn die wel willen en wat doen.

[ Voor 20% gewijzigd door flessuh op 29-07-2022 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Op het moment dat je als overheid op het punt komt dat je het leger in moet zetten tegen je eigen bevolking, dan is het tijd om af te treden, er is dan op zoveel plekken gefaald.

Volgens mij zijn er nog legio mogelijkheden om dit zonder militaire interventies op te lossen, de bereidheid om dat te doen is er alleen niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Lekker makkelijker roepen zo. Kom eens met een werkbaar alternatief? En nee, "laat de boeren lekker doorgaan met hun acties" is géén alternatief.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:22
wildhagen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Ow, dat had ik nog niet eens meegekregen. Oudste artikel wat ik hierover vond was uit 1981.

Moet je nagaan, dit speelt dus al 57 jaar...
Zonder muur: Volkskrant - Ons mestprobleem is al meer dan vijftig jaar oud: de stikstofcrisis is één groot déjà vu

En nog een artikel uit 1990 over de constateringen van 1965 van NRC:
NRC - Kop in het zand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Een probleem dat nu al meer dan een hele generatie boeren oud is dus. Die er toch echt met kennis van de situatie bewust ingestapt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Sorcerer8472 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:41:

En intussen krijgt die FDF-pipo heel veel gratis media-aandacht in berichten waarin hij in bedekte termen deze manier van protesteren goedkeurt.
Ik vind het sowieso bezopen dat die FDF club nog welkom is aan tafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

flessuh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:30:
[...]

[Afbeelding]

Ja die is heel makkelijk... sinds de jaren 80 is er ook zichtbaar helemaal niets gedaan volgens de meesten hier natuurlijk. Is ook bewijs dat er 0 gereduceerd is omdat de boeren zich niet ingezet hebben... toch? :+
Mooi plaatje, dan ook de complete context graag. Ik kan ook een dood bos plaatsen en doen alsof dit de schuld van de stikstof is.
De reductie is het resultaat van de vernieuwde mestboekhouding (aangescherpt door de overheid, niet door de boeren). Ergens midden jaren 80 is daar een begin mee gemaakt en rond de eeuwwisseling is deze aangescherpt ivm met fosfaten etc. De bijvangst is inderdaad een reductie in stikstof maar geloof mij maar dat dit niet op initiatief was van de boeren.

Een deel is ook techniek: door de vergrijzing in het boerenvak, is de schaalvergroting groter geworden en daardoor zijn wasinstallaties min of meer verplicht geworden (in de aanvraag voor een geur- en hinderwet vergunningen). Deze credits kan ik ook niet toewijzen aan de boeren maar is ook overheidsregelgeving.

[ Voor 13% gewijzigd door hamsteg op 29-07-2022 11:46 . Reden: Impact wasinstallaties toegevoegd ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 09:46
wildhagen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Lekker makkelijker roepen zo. Kom eens met een werkbaar alternatief? En nee, "laat de boeren lekker doorgaan met hun acties" is géén alternatief.
Interessante gedachtegang in deze vind ik 'wat als dit zwartepietendemonstranten waren geweest?'
[...]

[Afbeelding]

[...]

Tja minder "happen" zeggen ze dan, terwijl een complete sector hier op 1 hoop gegooid wordt en voor terroristen uitgemaakt wordt. In die sector hebben veel kennissen van mij een bedrijf, dus ik gok dat ik toch dichter er op zit als de meesten hier, en ja dan steekt het mij enorm dat je van die onnozele idioten hebt die niet inzien dat er genoeg mensen zijn die wel willen en wat doen.
Duidelijk is dat de snelheidsreductie ook gegrond is. Waar ik me dan aan stoor, is dat ik dagelijks ingehaald wordt door gasten die nog altijd 130+ rijden. In zekere zin net zo asociaal als het gedrag dat sommige boeren vertonen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
[...]

De term 'schuimbekkend' laat ik maar voor jouw rekening.

Het is in mijn ogen onacceptabel dat een snelweg 2 dagen dicht blijft omdat er a) illegale zooi gedumpt is en b) niemand het op durft te ruimen omdat ze bedreigd worden.

Dit heeft niks meer met actievoeren te maken, dit is terrorisme. Het feit dat de overheid tegen beide aspecten niet lijkt op te treden is een gotspe.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:34
[...]

[Afbeelding]

[...]

De jaren '80 zijn dusdanig verleden tijd dat ze eigenlijk voor de huidige situatie compleet irrelevant zijn. Wat aan dit kaartje vooral opvalt is dat de uitstoot voor landbouw de laatste 20 jaar vrijwel gelijk is gebleven terwijl voor verkeer en industrie de waarden zijn gehalveerd.

Dit om nog maar even de uitspraken van de boerenlobby's in perspectief te stellen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

alexbl69 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Dit heeft niks meer met actievoeren te maken, dit is terrorisme.
Klopt. Als we de definitie van de AIVD erbij pakken:
Het plegen van of dreigen met op mensenlevens gericht geweld of het aanrichten van ernstige materiële schade die maatschappijontwrichtend werkt, met als doel maatschappelijke veranderingen voor elkaar te krijgen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen en politieke besluitvorming te beïnvloeden.
(zie https://www.aivd.nl/onder...d/inlichtingenwoordenboek), is het idd terrorisme:

- plegen van of dreigen met op mensenlevens gericht geweld: check, ze zijn al met trekkers ingereden op diverse mensen bij eerdere acties
- aanrichten van ernstige materiele schade: check, nu al voor vele tonnen danwel miljoenen aan schade
- maatschappelijke veranderingen voor elkaar krijgen: check, ze willen het beleid veranderen
- bevolking ernstige vrees aanjagen: check, er zijn al ongevallen door hun acties gebeurd, plus intimidatie-acties
- politieke besluitvorming beinvoeden: check, ze willen het beleid veranderen

Ze voldoen dus letterlijk aan de definitie voor terrorisme.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Iemand die biologische boer bij Renze gezien gisteren? Die man had een heel helder verhaal. waarbij de vervuiling en de noodzaak tot verandering breder getrokken werd dan stikstof Jammer dat dit zo weinig gehoord wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]

Pas op met dit soort aannames. Lang niet iedere user hier is een IT-nerd, net als dat niet iedere boer 'harde' acties uitvoert (waarvan er diverse als terreur aangemerkt kunnen worden). Er is meer onder de zon dan al het activistisch gedachtegoed dat verspreid wordt. Ik zie hier ook regelmatig terug komen dat er nogal wat verschil zit tussen de ene en de andere boer. De wereld bestaat uit vele tintjes grijs en is zeker niet zo zwart-wit als jij (en diverse lobbyclubs) het regelmatig maakt.

Andere deelnemers in de discussie aanduiden als 'onnozele idioten' is respectloos; en zegt vooral iets over je eigen mindset waarin je deelneemt aan de discussie. Boosheid en frustratie komt de argumentatie en discussie vaak niet ten goede, en dan mag je ook stevige reacties terug verwachten. Probeer te begrijpen waar jouw frustratie vandaan komt. Cognitieve dissonantie is een ding.

En lees mijn vorige post nog eens rustig door, nu niet direct happen en uit de emotie reageren...
*einde preek* :>

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 29-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Afslepen van zwaar materieel zou een goede inzet voor het leger zijn, lijkt me zo.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Afslepen van zwaar materieel zou een goede inzet voor het leger zijn, lijkt me zo.
Daarvoor is het leger al ingezet.

Maar ik denk dat 'het leger' niet heel veel meer kan doen. Als je militairen in gaat zetten voor geweldsinzet dan is heel gauw het hek van de dam voor een grotere escalatie.

Dat je die afvaldumpers en trekker-aanrijders als 'terroristen' kan labelen kan ik het inderdaad mee eens zijn. Maar je moet uitkijken om niet alle omgekeerde-vlag-hangers en mensen met 'OPRUTTE' op de auto geschreven daar ook gelijk onder te rekenen.

[ Voor 23% gewijzigd door Stoney3K op 29-07-2022 11:54 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

D-e-n schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:45:
Iemand die biologische boer bij Renze gezien gisteren? Die man had een heel helder verhaal. waarbij de vervuiling en de noodzaak tot verandering breder getrokken werd dan stikstof Jammer dat dit zo weinig gehoord wordt.
Inderdaad spijtig. Er gaat bovenmatig aandacht naar de groep "wil niet, nooit niet". Terwijl er best wel wat geluiden in den lande zijn die een stuk genuanceerder zijn.

Ik zie zojuist deze langskomen en in dit licht wel treffend:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/293510068_2001050836771539_1759443824399381370_n.jpg?_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=5cd70e&_nc_ohc=ufTzvQ-f3P8AX9MejCG&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT-ktteeQBhvlOyRfaHwt5Lg1xh5oGwnRSj1zg6OYlnFpg&oe=62E86AF3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Roozzz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Probeer te begrijpen waar jouw frustratie vandaan komt. Cognitieve dissonantie is een ding.

En lees mijn vorige post nog eens rustig door, nu niet direct happen en uit de emotie reageren...
*einde preek* :>
Begrijpen waar de frustratie vandaan komt, dat zouden meer mensen moeten doen. Begrip waarom boeren zijn begonnen te demonstreren ontbreekt het hier veelal aan. Er wordt gewoon geroepen "je moet, jammer dan".
Waar mijn frustraties vandaan komen weet ik zeker wel, goede vrienden van mij hebben namelijk hier mee te maken.
Ja die zijn boer, ja die zijn al jaren bezig met hun uitstoot te verminderen zover ze kunnen, ja die worden hier uitgemaakt voor terroristen enkel omdat een paar idioten van alles uithalen en mensen hier geen onderscheid maken...

En dat niet iedereen hier een IT nerd is weet ik wel, ik heb zelf een milieukundige achtergrond, dus ik weet ook wel degelijk waar ik het over heb,

Pagina: 1 ... 48 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.