Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:40
flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:45:

En wie blijft met niets zitten? De boeren zelf.
Misschien moeten ze eens bij Remkes gaan zitten om hun eisen daarin op tafel te leggen. Over compensatie valt te spreken. Doorgaan met de huidige stikstof uitstoot is uitgesloten.

Vrees dat het politiek tijdswindow voor ruime compensatie kort is. Nu geld in overvloed, recessie aanstaande. Komt tegen de krib gooien heeft als risico dat je straks een lege schatkist aantreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

HEY_DUDE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Misschien moeten ze eens bij Remkes gaan zitten om hun eisen daarin op tafel te leggen. Over compensatie valt te spreken. Doorgaan met de huidige stikstof uitstoot is uitgesloten.

Vrees dat het politiek tijdswindow voor ruime compensatie kort is. Nu geld in overvloed, recessie aanstaande. Komt tegen de krib gooien heeft als risico dat je straks een lege schatkist aantreft.
offtopic:
wellicht kunnen de bedrijven ook eens iets minder letten op "iets mislukt, lelijk gesneden, etc. -> afval" en wij als consument iets minder zeuren dat er consumptie er soms als een lelijke aardappel uitziet, maar daardoor zeker niet minder eetbaar is. De metaforische medaille lijkt te zwaar te zijn om op te tillen, teneinde de andere kant te willen zien, heb ik het idee.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 08:33
DeKever schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Ik vind zelf de noodzaak tot ingrijpen ook maar lastig. Ergens roept een stemmetje dat het net zo'n project is als de wolf in Nederland. Iets van een romantisch idee dat in Nederland het weer zoemt van de bijtjes en hommels. Ergens weet ik ook dat dit een valse argumentatie is.
Waarom meld je het dan?

Wolf is sowieso gewoon hierheen komen wandelen uit Duitsland en is uberhaupt geen project geweest in Nederland. Dus slaat inderdaad compleet nergens op. Tevens is stikstof schade in de natuur al meer dan 40 jaar bekend en bewezen dus tja ... nogal vreemde opmerkingen en dan druk ik me zacht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Eerste ongeluk is een feit: https://www.nu.nl/binnenl...-op-wegen-gevaarlijk.html
Een automobilist is woensdagochtend op een toerit naar de A32 bij Meppel-Noord op een hooibaal gereden. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt, meldt een politiewoordvoerder. Rijkswaterstaat heeft de auto geborgen.

Hoewel de politie spreekt van een hooibaal ging het volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat om een aantal balken en rommel. Boeren hebben woensdagochtend onder meer mest en puin op en bij snelwegen gestort. Ook zijn hooibalen in brand gestoken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 19:00

Dido

heforshe

Wat ik zwak vind is dat er geen beperkingen voor andere sectoren op tafel ligt.
Dat blijf ik het zwakste argument van de protesteerders vinden.

Het doet me toch steeds weer denken aan die muis en die olifant op de brug, en dat die muis opmerkt hoe hard ze stampen.

Als dan blijkt dat de brug op instorten staat en aan de olifant gevraagd wordt om minder te stampen om te voorkomen dat de brug instort klimt de olifant de tuien in met een omgekeerde vlag en gaat heel hard huilen omdat er niks aan de muis gevraagd wordt!

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
@DeKever ze pakken juist niet compleet de regie , en ze doen precies wat je kan verwachten. De markt heeft de tijd gehad om de problemen op te lossen. En is niet , zoals we weten , als vanzelf stikstof als het op te lossen probleem gaan zien , maar als zoveel mogelijk de randen op gaan zoeken om alles te laten zoals het was.

Het idee van de overheid was , we laten zoveel mogelijk ruimte en dan beweegt de markt vanzelf naar onze doelstelling. Geheel in lijn met het neo liberale geloof.

Maar een markt beweegt in de gegeven ruimte naar winstmaximalisatie. En is gebaat bij het zo lang mogelijk uitnutten van bestaande oplossingen.

Dat heeft de overheid zich eindelijk gerealiseerd en wordt nu streng. De tijd is voorbij. De markt bleek zich niet te bewegen in de gewenste richting, en dus wordt het speelveld kleiner.

Ze zeggen nu , dit is het nieuwe speelveld , nog steeds in hetzelfde denkpatroon. Maar nu doet de markt (alle partijen) alsof het uit de lucht komt vallen. En willen ze allemaal door dezelfde deur naar buiten. De exit moet nu, en de grote partijen willen stiekem als eerste , en dus schadeloos , door die deur.

En de boeren ? Die proberen nog de boel te houden zoals die is. Wat niet kan. En kunnen straks niet door die deur.

Wat de overheid had kunnen doen. Als ze een ander inzicht hadden op het gebied van markten, collectieve infrastructuur, is een alomvattend plan presenteren waarbij alle deelnemers een , waarschijnlijk voor de grote partijen pijnlijker verhaal , naar draagkracht gerichte bijdrage leveren aan het terugdringen van de uitstoot.

Maar door het huidige systeem en het denken daarin is het nu zo dat er geen gezamenlijk doel is, eerst wil men uit de handel en daarna pas verder kijken. Men kan geen korte termijn pijn lijden voor het behoud van lange termijn welvaart.

De overheid pakt mijn inziens eerder nog veel te weinig regie omdat ze denken dat mensen weten waarvoor ze de afgelopen 40 jaar gestemd hebben , maar dat is dus niet zo.

De meeste mensen hebben geen flauw idee wat deze neo liberale geloofsovertuiging inhoudt, en dus worden ze boos als het als een boemerang terugkomt. Penny wise pound foolish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:15

Sorcerer8472

Mens sana?

renegrunn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Tuurlijk, ze hebben zelf de handtekening gezet. Maar, waar het om gaat is dat de verantwoordelijkheid mbt het probleem waarmee we nu met ons allen in zitten, niet enkel bij de boeren kan worden neergelegd. Ook de rekening ervan niet.

Het systeem van overheid, banken, agrarische sector, export, subsidies etc hebben geleid tot waar we vandaag staan.
Nee, het stikstofbeleid dat heel veel jaren geleden door CDA (gesteund door PvdA) is opgezet waarbij de Raad van State al heel lang waarschuwde over dat het problematisch kon zijn, dat heeft hiertoe geleid.

Als dat beleid werd gevolgd dan kon de hele subsidie-handel vrolijk doorgaan en zouden alleen heel veel nieuwe vergunningen toen al zijn geweigerd.

Los van dit alles ben ik ook geen voorstander van die subsidies. Laat die producten gewoon kosten wat ze écht kosten zou ik zeggen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Je kan moeilijk 'de markt' alleen de schuld geven met zo'n enorm bedrag aan subsidies voor landbouw, het handig uitbuiten daarvan is belangrijker geworden dan het boeren zelf. En als nu blijkt dat de incentives via subsidies van een paar decennia geleden van akkerbouw naar intensieve veeteelt problematisch zijn was dat niet de schuld van de markt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Je kan ook niet als overheid na 40 jaar laissez-faire (klopt niet helemaal, de regelgeving is keer op keer verscherpt) ineens de regie pakken en verwachten dat iedereen dat maar makkelijk accepteert. Zeker niet als het plan gebrekkig zou zijn.

Ik vind zelf de noodzaak tot ingrijpen ook maar lastig. Ergens roept een stemmetje dat het net zo'n project is als de wolf in Nederland. Iets van een romantisch idee dat in Nederland het weer zoemt van de bijtjes en hommels. Ergens weet ik ook dat dit een valse argumentatie is.

In grote lijnen denk ik dat de gekozen richting redelijk is. Compensatie voor boeren, reductie van stikstof binnen een aantal jaar. Wat ik zwak vind is dat er geen beperkingen voor andere sectoren op tafel ligt. Het vliegverkeer zou ook om andere redenen beperkt moeten worden. Te beginnen met een vliegtax van 100 euro op elk ticket. Maar goed, dat moet natuurlijk Europees geregeld worden en Europa is net zo slagvaardig als NL op het stikstofdossier.
Das mooi, ik wil ook wel compensatie voor alle uren dat ik 100 moet rijden in plaats van 130.

Waar kan ik mijn handje ophouden net zoals de boeren dan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:48
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Nee, het stikstofbeleid dat heel veel jaren geleden door CDA (gesteund door PvdA) is opgezet waarbij de Raad van State al heel lang waarschuwde over dat het problematisch kon zijn, dat heeft hiertoe geleid.

Als dat beleid werd gevolgd dan kon de hele subsidie-handel vrolijk doorgaan en zouden alleen heel veel nieuwe vergunningen toen al zijn geweigerd.

Los van dit alles ben ik ook geen voorstander van die subsidies. Laat die producten gewoon kosten wat ze écht kosten zou ik zeggen.
Er is naar mijn idee niet 1 op zichzelf staande reden, allerlei zaken hangen met elkaar samen, dat is wat ik probeerde aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 22:58
Dido schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Het doet me toch steeds weer denken aan die muis en die olifant op de brug, en dat die muis opmerkt hoe hard ze stampen.

Als dan blijkt dat de brug op instorten staat en aan de olifant gevraagd wordt om minder te stampen om te voorkomen dat de brug instort klimt de olifant de tuien in met een omgekeerde vlag en gaat heel hard huilen omdat er niks aan de muis gevraagd wordt!
Waarom moet boer Piet met 100 koeien daar 90 koeien van wegdoen en zouden de 3 grootste ammoniak uitstoters, Rockwool, Yara en Chemelot niks hoeven doen. Of dacht je dat die alleen produceren voor de Nederlandse markt? Die producten gaan haast nog meer dan onze zuivel de wereld rond.
In absolute getallen is de agrarische sector misschien de grootste. Maar kijk je naar individuele bedrijven dan zijn er genoeg andere uitstoters die ook kunnen krimpen. Waarom moet de grootste isolatiefabriek van Europa in een land staan wat zoveel problemen heeft met stikstof uitstoot. Dat kan toch veel beter in een land waar de natuur er geen last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:12
Kojoottii schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Waarom meld je het dan?

Wolf is sowieso gewoon hierheen komen wandelen uit Duitsland en is uberhaupt geen project geweest in Nederland. Dus slaat inderdaad compleet nergens op. Tevens is stikstof schade in de natuur al meer dan 40 jaar bekend en bewezen dus tja ... nogal vreemde opmerkingen en dan druk ik me zacht uit.
Soms helpt het om je emoties verpakt in argumenten op tafel te leggen om te constateren dat het emoties zijn. Is onderdeel van een normale gedachtenwisseling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 08:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sp3dy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Waarom moet boer Piet met 100 koeien daar 90 koeien van wegdoen en zouden de 3 grootste ammoniak uitstoters, Rockwool, Yara en Chemelot niks hoeven doen. Of dacht je dat die alleen produceren voor de Nederlandse markt? Die producten gaan haast nog meer dan onze zuivel de wereld rond.
In absolute getallen is de agrarische sector misschien de grootste. Maar kijk je naar individuele bedrijven dan zijn er genoeg andere uitstoters die ook kunnen krimpen. Waarom moet de grootste isolatiefabriek van Europa in een land staan wat zoveel problemen heeft met stikstof uitstoot. Dat kan toch veel beter in een land waar de natuur er geen last van heeft?
Wie zegt dat die buiten schot blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

[...]

Wie zegt dat?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Dido schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Kijk, dat je begint bij de grootste vervuiler is natuurlijk logisch. Maar de olifant en muis vergelijking is te sterk als ik begrijp dat 40% van de stikstofuitstoot door landbouw veroorzaakt wordt. Het helpt niet bij de acceptatie als je alleen de landbouw maatregelen oplegt.

Tenminste, op dit moment zijn bij mij geen plannen bekend voor andere sectoren.

[ Voor 4% gewijzigd door DeKever op 27-07-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:19
[...]

Het gaat toch niet (alleen) over absolute hoeveelheid uitstoot maar vooral over waar het gebeurt? En ja, dan kan het zijn dat boeren aan de rand van natuurgebieden moeten inbinden en een fabriek ver weg van natuur gewoon door mag gaan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Waarom moet boer Piet met 100 koeien daar 90 koeien van wegdoen en zouden de 3 grootste ammoniak uitstoters, Rockwool, Yara en Chemelot niks hoeven doen.
Die drie zijn de grootste uitstoters in de 10 procent die niet door de veeteelt komt.De 259 duizend kilo van Rockwool per jaar is niks vergeleken met de meer dan 100 miljoen kilo van de veeteelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Das mooi, ik wil ook wel compensatie voor alle uren dat ik 100 moet rijden in plaats van 130.

Waar kan ik mijn handje ophouden net zoals de boeren dan?
Dit soort vergelijkingen zit in de catagorie wolf waar ik eerder mee kwam. Kan dus de beste overkomen ;)

Je hebt geen enkele economische schade vanwege waardeloos geworden investeringen. Bovendien mag ik hopen dat je manier van leven ook niet op zijn kop staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 18:03

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]

Wat de mensen hierboven al zeggen. Ook die moeten hun stikstofuitstoot verminderen, zie o.a. https://www.aanpakstiksto...ie/maatwerk-piekbelasters
Yara (en een aantal andere bedrijven in die top 100 lijst (zie https://www.rijksoverheid...xiden-bronnen-nox-als-no2) die gedeeld wordt ter ondersteuning van het "argument" waarom zij niet en wij wel) is bovendien een slecht voorbeeld, die is namelijk onderdeel van de agrarische industrie.

Wat mij betreft stoppen die rellende boeren die het hardst roepen dat ze zo onmisbaar zijn voor 2 jaar met hun bedrijf en dan zien we vanzelf wel of we in Nederland op een houtje moeten bijten. Ik denk dat dat wel meevalt, ondertussen kunnen ze zich mooi omscholen of een duurzamere bedrijfsvoering opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:15

Sorcerer8472

Mens sana?

DeKever schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Dit soort vergelijkingen zit in de catagorie wolf waar ik eerder mee kwam. Kan dus de beste overkomen ;)

Je hebt geen enkele economische schade vanwege waardeloos geworden investeringen. Bovendien mag ik hopen dat je manier van leven ook niet op zijn kop staat.
Mogen ondernemers in corona-tijd dan nog even hun hand ophouden? Daar speelt dit wel en het beleid van de overheid was vaak tegen advies van wetenschappers in waardoor er veel meer economische schade is geleden door ondernemers dan nodig.

Ik vraag me trouwens af of er geen uitkoop+ mogelijk is; als je recente investeringen hebt gedaan dan wordt de daardoor geleden schade ook vergoed. Case-by-case.

Maar goed, we zien het wel als Remkes terug is van vakantie :+
De Tweede Kamer is intussen nu in week 2 van 8 van hun reces. Terwijl dit gezien de "protesten" en ook de economische situatie eigenlijk best een crisisperiode is.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
DeKever schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Soms helpt het om je emoties verpakt in argumenten op tafel te leggen om te constateren dat het emoties zijn. Is onderdeel van een normale gedachtenwisseling.
Mwah, onzin verkondigen en afsluiten met "Ergens weet ik ook dat dit een valse argumentatie is." vind ik nou niet echt normaal.

Met je "Ergens" zwak je die "valse argumentatie" ook al compleet af. Zo lijkt het eerder een nogal knullige poging feiten in twijfel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Ik had een oprechte vraag, ik erken je punt maar vindt dit dus te makkelijk. Er komen al verhalen dat EV's nu zonder lading stil staan langs de weg. Hoera, je mag gesleept worden! Ik zou schadeloos gesteld willen worden.

"Hoe lang woon je ondertussen al in Nederland", irrelevant en had je weg mogen laten.
Deze had je waarschijnlijk ook al gezien en zo niet zie hier punt 2 van mijn argumentatie:
https://www.nu.nl/binnenl...vindbaar-zouden-zijn.html

Dus succes met het vergoeden/verhalen van eventuele schades. Zoals die meneer/mevrouw/x die tegen de hooibaal/puin was aangereden bij Meppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Rockwool en die andere weet ik niet, maar je zou eens moeten opzoeken hoe vaak Chemelot in opspraak is geweest wegens de uitstoot en het lozen van werkelijk van alles. Alleen is het ook een grote werkgever in die regio, en dan mag je blijkbaar onofficieel meer dan eigenlijk is toegestaan (eigenlijk vergelijkbaar met Tata Steel)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 19:01

Tijntje

Hello?!

Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Deze had je waarschijnlijk ook al gezien en zo niet zie hier punt 2 van mijn argumentatie:

Dus succes met het vergoeden/verhalen van eventuele schades. Zoals die meneer/mevrouw/x die tegen de hooibaal/puin was aangereden bij Meppel.
Vooral hier zakt mijn broek van af
"Als het gevaarlijk is, zullen we optreden", gaat hij verder. "Maar dat is vanmorgen niet gebeurd." Hij zegt wel dat de acties niet zijn verlopen "zoals het hoort". Het lijkt hem onwaarschijnlijk dat de politie kan achterhalen wie hiervoor verantwoordelijk zijn. "Er staat geen bordje bij wie het heeft gedaan."

Ten slotte benadrukt de woordvoerder dat de politie ervoor kiest niet verder op de situatie in te gaan, omdat ze geen reden tot ingrijpen zag.
Dat is toch met alle misdaad die niet op heterdaad betrapt wordt, er staan honderden camera's langs al onze wegen. Politie is al meermaals in opspraak geraakt dat ze die beelden te lang bewaarde.
En dan kunnen ze ineens geen onderzoek meer doen 8)7

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:16:
[...]

De persoon boven mij die de boeren een olifant noemt. Wanneer je als sector kijkt dan klopt dat. Maar wanneer je naar individuele bedrijven kijkt dan zijn de meeste boeren muisjes vergeleken met olifant Rockwool.
Ik snap ook wel dat we Rockwool en Chemelot niet zo maar gaan sluiten. Dat kost ook weer een hoop mensen hun baan. Alleen vind ik dat je alle individuele boeren bedrijven niet zomaar op een hoop kan gooien en de rest van de vervuilers daar buiten kan laten omdat die hoop toch al het meeste uitstoot.
Wat mij betreft goed als iedereen evenveel moet reduceren. Niet alleen boeren bedrijven, ook de rest van de vervuilers. Of we nou melk, isolatiemateriaal of kunstmest exporteren maakt ook weer niet zoveel uit. De focus in de media ligt nu alleen op boerenbedrijven die op een hoop zijn gegooid en de rest blijft lekker buiten schot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tijntje schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Vooral hier zakt mijn broek van af

[...]

Dat is toch met alle misdaad die niet op heterdaad betrapt wordt, er staan honderden camera's langs al onze wegen. Politie is al meermaals in opspraak geraakt dat ze die beelden te lang bewaarde.
En dan kunnen ze ineens geen onderzoek meer doen 8)7
Eigenlijk geeft de politie hier gewoon een vrijbrief om je afval op de snelweg te dumpen. Blijkbaar is het niet gevaarlijk en/of schadelijk voor de omgeving.

Scheelt weer afval/stort kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Natuurlijk zijn de daders onvindbaar. Als je ze niet tegenhoudt terwijl ze met hun illegale acties bezig zijn en gewoon laat wegrijden zonder ze te filmen/nummerborden te noteren omdat je liever leuke koffietafelgesprekken met ze voert dan je wettelijke taak uit te voeren, tja, dan wordt ze later "vinden" inderdaad heel moeilijk.

Krijgen we straks ook "Ja, die hardrijders kunnen we niet meer vinden omdat we de camera in onze auto hadden uitgeschakeld omdat ze anders wel eens boos zouden kunnen worden op ons."?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sp3dy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:44:
[...]
Of we nou melk, isolatiemateriaal of kunstmest exporteren maakt ook weer niet zoveel uit. De focus in de media ligt nu alleen op boerenbedrijven die op een hoop zijn gegooid en de rest blijft lekker buiten schot.
Als Rockwool vrachtwagens snelwegen gaan blokkeren komt daar ook wel een hoop media aandacht voor. Dat de boeren nu zich zielig vinden omdat de media zo op ze focust is toch hun eigen rotschuld met hun acties die zo veel mogelijk mensen moeten dwars zitten. En zij zijn de grootste uitstoters dus daar is met de minste aantal getroffenen de meeste winst te behalen. De turfstekers en strokarton arbeiders zijn uiteindelijk ook verdwenen zonder dat de maatschappij daarmee ineen stortte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

[...]

Wat mij betreft goed als iedereen evenveel moet reduceren. Niet alleen boeren bedrijven, ook de rest van de vervuilers. Of we nou melk, isolatiemateriaal of kunstmest exporteren maakt ook weer niet zoveel uit.
Mooi, dat is exact wat er gaat gebeuren. Alle sectoren moeten aan de bak en worden geraakt.
De focus in de media ligt nu alleen op boerenbedrijven die op een hoop zijn gegooid en de rest blijft lekker buiten schot.
Tja, dat is een narratief vanuit de boeren en gelieerde industrie dat hard gepusht wordt. Dat maakt het nog niet waar. Deze communicatielijn wordt in mijn optiek vooral gevolgd om de actiebereidheid van de boeren te vergroten, polarisatie te vergroten en om iedere vorm van verandering te remmen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Verplaatst

[ Voor 98% gewijzigd door Onbekend op 27-07-2022 13:53 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Caayn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:46:
[...]
Eigenlijk geeft de politie hier gewoon een vrijbrief om je afval op de snelweg te dumpen. Blijkbaar is het niet gevaarlijk en/of schadelijk voor de omgeving.

Iets zegt me dat als jij daar alleen op de camera's staat zonder tractor, ze je wel ineens kunnen vinden... Hoog tijd dat ze ook maar eens een dikke bezem door justitie halen, wat een incompetente schijterds daar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

De persoon boven mij die de boeren een olifant noemt. Wanneer je als sector kijkt dan klopt dat. Maar wanneer je naar individuele bedrijven kijkt dan zijn de meeste boeren muisjes vergeleken met olifant Rockwool.
Ik snap ook wel dat we Rockwool en Chemelot niet zo maar gaan sluiten. Dat kost ook weer een hoop mensen hun baan. Alleen vind ik dat je alle individuele boeren bedrijven niet zomaar op een hoop kan gooien en de rest van de vervuilers daar buiten kan laten omdat die hoop toch al het meeste uitstoot.
Wat mij betreft goed als iedereen evenveel moet reduceren. Niet alleen boeren bedrijven, ook de rest van de vervuilers. Of we nou melk, isolatiemateriaal of kunstmest exporteren maakt ook weer niet zoveel uit. De focus in de media ligt nu alleen op boerenbedrijven die op een hoop zijn gegooid en de rest blijft lekker buiten schot.
Krijgen we dit sprookje nou echt elke paar dagen? Als iets volstrekt onlogisch lijkt, zou er misschien een belletje kunnen rinkelen dat je wellicht niet op de hoogte bent van het hele verhaal.

Kijk eens naar dit grafiekje en kom dan nog eens met een argument waarom we ons toch vooral op de industrie 'olifant' moeten gaan focussen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/06/28/873554/768x432a.jpg
https://nos.nl/collectie/...en-bedrijfstak-afschuiven

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 27-07-2022 13:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Caayn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Volgens mij kom je er alleen mee weg als je boer bent. Die lijken immers boven alle wetten en regels te staan, en mogen doen en laten wat ze willen.

Als jij je ouwe bank daar dumpt zetten ze er vermoedelijk direct de recherche op om je op te sporen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
https://nos.nl/artikel/24...ppen-met-onveilige-acties

Niet meer doen, jongens! En als jullie het nog wel doen, dan doen wij niets. Groetjes, de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19

marapuru

db.

Volgens mij is het geen hele vreemde de-escalatie tactiek. Er zullen vanzelf bij de boeren groeperingen personen opstaan die zeggen: Dit gaat te ver.

De politie heeft daarnaast volgens mij de mankracht niet om in te grijpen, dus is deescalatie op deze manier de oplossing. En als ze wel fysiek ingrijpen, dan zal het waarschijnlijk verder escaleren. En zullen alle FvD achtige partijen er weer opspringen: "De staat snoert de boeren de mond!". Het is een hopeloze zaak.

[ Voor 4% gewijzigd door marapuru op 27-07-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
marapuru schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Volgens mij is het geen hele vreemde de-escalatie tactiek. Er zullen vanzelf bij de boeren groeperingen personen opstaan die zeggen: Dit gaat te ver.

De politie heeft volgens mij de mankracht niet om in te grijpen. En als ze dat al doen, dan zal het waarschijnlijk verder escaleren. En zullen alle FvD achtige partijen er weer opspringen: "De staat snoert de boeren de mond!". Het is een hopeloze zaak.
Zolang de status quo overeind blijft staan, winnen de boeren en gebeurt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:14

steveman

Comfortabel ten onder

[...] afval en asbesthoudend materiaal heeft aangestoken op snelwegen.
WTF, asbesthoudend spul in de hens gestoken ook nog...? Mag hopen dat dit geen opzet was, dan wel verkeerd beoordeeld is door degene die het spul aantrof.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
steveman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:15:
[...]

WTF, asbesthoudend spul in de hens gestoken ook nog...? Mag hopen dat dit geen opzet was, dan wel verkeerd beoordeeld is door degene die het spul aantrof.
Als ik dat lees, dan mag ik hopen dat deze uitspraken van de politie een staartje gaan krijgen. Wat een hoop onzin bij elkaar in een aantal zinnen zeg, dat nu.nl bericht.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Gezellig Telegram-groepje, dat ConvoyNederland. De acties van vanmorgen worden er uitgebreid verheerlijkt, en ondertussen wordt er opgeroepen om namen en telefoonnummers te posten van bedrijven die de puinhoop opruimen. Want meewerken is landverraad !!

Verder worden er triomfantelijk berichten gepost van bedrijven die gemeld hebben dat ze met de werkzaamheden gestopt zijn, omdat de bedreigingen vanuit de boerenhoek ze iets te veel werden...

Dit is geen protest meer. Dit is terreur...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kojoottii
steveman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:15:
[...]

Ach na natuurgebieden omploegen en oude wilgen kappen zal dit ook vast een bewuste actie zijn van een boer die zo goedkoop van zijn asbest af kan komen. En tja, wie houdt hem tegen? Er stond geen bordje bij wie het had gedaan namelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 17-09 10:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

*knip* whataboutism is geen argument

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 14:31 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Oekiejoekie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:24:
Gezellig Telegram-groepje, dat ConvoyNederland. De acties van vanmorgen worden er uitgebreid verheerlijkt, en ondertussen wordt er opgeroepen om namen en telefoonnummers te posten van bedrijven die de puinhoop opruimen. Want meewerken is landverraad !!

Verder worden er triomfantelijk berichten gepost van bedrijven die gemeld hebben dat ze met de werkzaamheden gestopt zijn, omdat de bedreigingen vanuit de boerenhoek ze iets te veel werden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d52EZcC3PIfJHMkoLmAvKJ2Hx2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MlTRImrmAKtmm9rqDv50jEpM.png?f=user_large

Euh, het bedrijf zegt er van te balen en volledig achter de boeren te staan :?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:30
Ghostrider schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:27:
[...]

*knip* whataboutism is geen argument
Dat is net zoiets als zeggen dat je geen bericht mag plaatsen over het stelen van een portemonnee, omdat je bij de supermarkt ook je geld kwijt bent.

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 14:31 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ghostrider schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding]

Vind je het heel gek? Hierboven werd al genoemd dat mensen die bijvoorbeeld die omgekeerde vlaggen weghalen 'opgeknoopt moeten worden' en mensen die die rotzooi op de snelweg opruimen zijn benoemd tot 'landverraders'.

Denk dat die mensen er weinig van voelen dat er straks door de boeren een aanslag op hun leven, of dat van hun kinderen/gezin, wordt gepleegd onder het mom van 'opknopen die landverraders' :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kojoottii schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Ach na natuurgebieden omploegen en oude wilgen kappen zal dit ook vast een bewuste actie zijn van een boer die zo goedkoop van zijn asbest af kan komen. En tja, wie houdt hem tegen? Er stond geen bordje bij wie het had gedaan namelijk 8)7
Precies, je moet echt wel een flinke tor in je hoofd hebben wil niet doorhebben dat iets asbest bevat.

Dat het de politieleiding helemaal niks uitmaakt is natuurlijk ook al een tijd duidelijk, en dat is natuurlijk geen verrassing. Denk dat je het aantal progressieve politie-agenten inmiddels op twee handen kan tellen. De hele cultuur van de politie is eentje van regressie, agressie en autoriteit, en mensen die de boel willen veranderen, worden weggepest en zelfs verkracht.

offtopic

Dus ja, dan ga je natuurlijk boeren ook niet lastigvallen. Dat zijn gewoon je autoritair-rechtse vriendjes.

stop met kinderachtige naamsverbasteringen van instanties

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 14:50 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
terrorisme, en zo moet het ook maar eens behandeld worden

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
[...]

[Afbeelding]

Euh... Lees die reactie eens. Er staat weldegelijk dat hij gestopt is na "nare bedreigingen".

En wat betreft dat hij achter de boeren staat... Zou hij dat echt vrijwillig zeggen ? Of zou hij gewoon niet willen dat ze zijn bedrijf ook nog een week komen blokkeren. Dit soort spijtbetuigingen doen me een beetje denken aan opgepakte Russische oppositieleden. Daar wordt ook vaak een filmpje van gepost vanuit een strafkamp, waarin ze verklaren dat Poetin echt een hele goede president is. Ja, het staat er wel, maar je weet dat ze het niet menen...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
[...]

Hoe vaak moeten mensen je nog laten zien dat de rest niet buiten schot blijft? Notabene op de zelfde pagina als je reactie staan er links waar je dat kan teruglezen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
[...]
Is dat heel verrassend? Veel transportbedrijven werken voor de agrarische sector, en willen dat graag blijven doen. Dus, dit zou ook zomaar 1 kunnen zijn die in het najaar bijvoorbeeld de bietencampagne rijdt.

Voor de rest, dit is allemaal zo fout als wat. Voordat iemand mij verkeerd begrijpt… ;)

Edit: website bekeken. Dat bedrijf leeft dus vrijwel uitsluitend van de agrarische sector.

[ Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 27-07-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:46

Daar moeten ze ook eens wat aan doen, ik durf wel te wedden dat grotendeels het helemaal geen boeren zijn, maar die corona wappies die nu iets anders moeten gaan doen (werken doen die klaplopers toch niet).
Die telegram groepen kunnen ze toch ook blokkeren, het enige lastige is dat het zal werken als een rode lap boerenzakdoek en dat de wappies meteen zeggen 'zie je nou wel, great reset, ze willen ons monddood maken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
RobinHood schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Precies, je moet echt wel een flinke tor in je hoofd hebben wil niet doorhebben dat iets asbest bevat.

Dat het de politieleiding helemaal niks uitmaakt is natuurlijk ook al een tijd duidelijk, en dat is natuurlijk geen verrassing. Denk dat je het aantal progressieve politie-agenten inmiddels op twee handen kan tellen. De hele cultuur van de politie is eentje van regressie, agressie en autoriteit, en mensen die de boel willen veranderen, worden weggepest en zelfs verkracht.

offtopic
Dus ja, dan ga je natuurlijk boeren ook niet lastigvallen. Dat zijn gewoon je autoritair-rechtse vriendjes.
Het begint er wel angstvallig op te lijken inderdaad, zou natuurlijk niet de eerste keer zijn dat de politie voor een groot gedeelte "fout" is :/ Zal mij benieuwen of die droeftoeters wegkomen met "Er stond geen bordje bij wie het heeft gedaan", zo ja is het wel een enorm zorgelijk teken in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
offtopic

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 20:17
Amphiebietje schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Natuurlijk zijn de daders onvindbaar. Als je ze niet tegenhoudt terwijl ze met hun illegale acties bezig zijn en gewoon laat wegrijden zonder ze te filmen/nummerborden te noteren omdat je liever leuke koffietafelgesprekken met ze voert dan je wettelijke taak uit te voeren, tja, dan wordt ze later "vinden" inderdaad heel moeilijk.

Krijgen we straks ook "Ja, die hardrijders kunnen we niet meer vinden omdat we de camera in onze auto hadden uitgeschakeld omdat ze anders wel eens boos zouden kunnen worden op ons."?
Ieder wegdeel heeft toch zo ongeveer z'n camera's. Ik kan me voorstellen dat het voor trekkers zonder kenteken wat lastig wordt, maar begin toch gewoon met het verantwoordelijk houden van degenen die wél te herkennen zijn. Het klinkt eerder als onwil dan onkunde op dit moment.
wildhagen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Vind je het heel gek? Hierboven werd al genoemd dat mensen die bijvoorbeeld die omgekeerde vlaggen weghalen 'opgeknoopt moeten worden' en mensen die die rotzooi op de snelweg opruimen zijn benoemd tot 'landverraders'.

Denk dat die mensen er weinig van voelen dat er straks door de boeren een aanslag op hun leven, of dat van hun kinderen/gezin, wordt gepleegd onder het mom van 'opknopen die landverraders' :X
En hier hetzelfde: Er zijn er een hoop te stom om hun uitingen op persoonlijke noot te doen. Is er al iemand van z'n bed getild en veroordeeld voor bedreiging, intimidatie of aantasting van de goede naam?

Ja het apparaat is zwaarbelast, maar het kan toch niet zo zijn dat er helemaal niks wordt gedaan, noch een teken wordt gezet dat maatschappelijk geaccepteerde grenzen hier grootscheeps overtreden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Cid Highwind schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:47:

En hier hetzelfde: Er zijn er een hoop te stom om hun uitingen op persoonlijke noot te doen. Is er al iemand van z'n bed getild en veroordeeld voor bedreiging, intimidatie of aantasting van de goede naam?

Ja het apparaat is zwaarbelast, maar het kan toch niet zo zijn dat er helemaal niks wordt gedaan, noch een teken wordt gezet dat maatschappelijk geaccepteerde grenzen hier grootscheeps overtreden worden?
In grote maten is de transportsector straks ook de sjaak; dus ik snap wel dat ze zich aansluiten.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
offtopic

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
Ghostrider schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:48:
[...]

In grote maten is de transportsector straks ook de sjaak; dus ik snap wel dat ze zich aansluiten.
Valt toch wel mee? Het werk ligt overal voor het oprapen en ook in de transportsector zijn tekorten aan personeel. Die komen zo wel weer aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Valt toch wel mee? Het werk ligt overal voor het oprapen en ook in de transportsector zijn tekorten aan personeel. Die komen zo wel weer aan de bak.
Wat is dat nou weer voor non argument, de crisis staat om te hoek. Een bedrijfseigenaar is wat anders dan een personeelslid.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
Ghostrider schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Wat is dat nou weer voor non argument, de crisis staat om te hoek. Een bedrijfseigenaar is wat anders dan een personeelslid.
Hoezo non argument? Jij zegt dat de banen van de transporteurs op de tocht staan. Ik zag dat er nog zat werk is te vinden. Dan is dat toch een prima argument. Je bent het misschien niet eens met mijn argument maar het is geen non argument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Gniffel, Mark van den Oever (FdF) doet een Sywertje: https://www.bnr.nl/nieuws...hop-farmers-defence-force

Wel geen 9M, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
Eli3l schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Hoe vaak moeten mensen je nog laten zien dat de rest niet buiten schot blijft? Notabene op de zelfde pagina als je reactie staan er links waar je dat kan teruglezen. 8)7
Je hebt het over het linkje wat gedeeld werd waarin staat dat er 20 miljoen beschikbaar is zodat grote uitstoters vrijwillig wat mogen reduceren als ze daar zin in hebben? Dat is heel wat anders dan het verplicht uitkopen van boerenbedrijven waar nu over gesproken wordt.
Ik ben ook na het lezen van alle reacties op mijn post nog steeds heel erg benieuwd of Rockwool straks procentueel gezien net zoveel ammoniak mag gaan reduceren als mijn buurman met zijn 100 melkkoeien. Ik verwacht dat ze grotendeels buiten schot blijven net als de rest van de top 3 maar zie met heel veel plezier mijn ongelijk tegemoet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Hoezo non argument? Jij zegt dat de banen van de transporteurs op de tocht staan. Ik zag dat er nog zat werk is te vinden. Dan is dat toch een prima argument. Je bent het misschien niet eens met mijn argument maar het is geen non argument.
De sector noem ik.

Als je een bedrijf hebt met 90% agrarische klanten en dat klantenbestand valt straks grotendeels weg zie ik zo niet een nieuwe markt verschijnen?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
Sp3dy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Je hebt het over het linkje wat gedeeld werd waarin staat dat er 20 miljoen beschikbaar is zodat grote uitstoters vrijwillig wat mogen reduceren als ze daar zin in hebben? Dat is heel wat anders dan het verplicht uitkopen van boerenbedrijven waar nu over gesproken wordt.
Ik ben ook na het lezen van alle reacties op mijn post nog steeds heel erg benieuwd of Rockwool straks procentueel gezien net zoveel ammoniak mag gaan reduceren als mijn buurman met zijn 100 melkkoeien. Ik verwacht dat ze grotendeels buiten schot blijven net als de rest van de top 3 maar zie met heel veel plezier mijn ongelijk tegemoet :) .
je bent hier een stevige false balance aan het bouwen op deze manier.

1. ligt er een NATURA2000 gebied om / in de buurt van Rockwool? En hoeveel is het stikstofoverschot hier
2. idem voor je illustere buurman met 100 stuks melkvee.
3. andere sector, andere oorzaak, dus welke technologische opties heeft Rockwool, ALS ze al moeten reduceren.

En zelfs dan kun je het niet vergelijken, want het kan goed zijn dat je buurman compleet moet opdoeken en Rockwool volstaat met een reductie van een paar procenten.

Voor de rest is je 'ik verwacht dat ze buiten schot zullen blijven' niet bepaald onderbouwt waarom dat zo zou zijn. Je doet wel doodleuk de bewijstlast bij anderen neergooien: 'bewijs maar dat ik ongelijk heb'.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Ghostrider schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:03:
[...]

[...]

De sector noem ik.

Als je een bedrijf hebt met 90% agrarische klanten en dat klantenbestand valt straks grotendeels weg zie ik zo niet een nieuwe markt verschijnen?
Ik hoop dat bedrijven met een beetje toekomst visie zich al aan het focussen zijn op markten buiten de agrarische sector. Of op een toekomstige agrarische sector die er sterk anders uit zal zien dan op dit moment.

Krimpt de veeteelt niet vanwege de stikstofuitstoot dan zal het later alsnog moeten krimpen om klimaatdoelen te behalen. Zeker een industrie die zo extreem inefficient (grondstoffen tegenover eindproduct) is als veeteelt zal niet buiten schot blijven. Hoe graag men ook "balletje gehakt per dag" roept.

De eerst volgende maatregelen staan al voor deur van de Nederlandse boeren, iets waarop ze al jaren een uitzonderingspositie hadden ten opzichte van boeren net over de grens: https://nos.nl/artikel/24...nderingspositie-voor-mest

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 27-07-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Caayn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:11:
[...]
Ik hoop dat bedrijven met een beetje toekomst visie zich al aan het focussen zijn op markten buiten de agrarische sector. Of op een toekomstige agrarische sector die er sterk anders uit zal zien dan op dit moment.

Krimpt de veeteelt niet vanwege de stikstofuitstoot dan zal het later alsnog moeten krimpen om klimaatdoelen te behalen. Zeker een industrie die zo extreem inefficient (grondstoffen tegenover eindproduct) is als veeteelt zal niet buiten schot blijven. Hoe graag men ook "balletje gehakt per dag" roept.

De eerst volgende maatregelen staan al voor deur van de Nederlandse boeren, iets waarop ze al jaren een uitzonderingspositie hadden ten opzichte van boeren net over de grens: https://nos.nl/artikel/24...nderingspositie-voor-mest
Kort samengevat: Dat is het nadeel van al je eieren in één mand leggen. Slimme bedrijven hadden voor wat differentie gezorgd. Iets minder slimme bedrijven zorgen daar op korte termijn ook voor. Domme bedrijven zullen omvallen. En de chauffeurs van dat bedrijf gaan dan aan de slag bij een ander bedrijf waar genoeg werk te vinden is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Vrij letterlijk zelfs, al voordat er bedrijven gechanteerd werden:
Website van de AIVD
Onder terrorisme verstaat de AIVD:

'Het uit ideologische motieven (voorbereiden van het) plegen van op mensenlevens gericht geweld of het veroorzaken van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel (een deel van) de bevolking ernstige vrees aan te jagen, maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen en/of politieke besluitvorming te beïnvloeden.'

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

nst6ldr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:20:
[...]

Vrij letterlijk zelfs, al voordat er bedrijven gechanteerd werden:

[...]
Met het verschil; als jij in je eentje wat flikt, of bijdehand tegen een agent doet, dan komt het hele korps je zowat ophalen (we hebben het in de aangrenzende straat wel eens gehad, jongere gaf een agent een tik en 10 minuten later stonden er 17 busjes en 50! agenten in de straat). Maar bij deze boeren niet, die hebben carte-blanche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19

marapuru

db.

dr.lowtune schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Met het verschil; als jij in je eentje wat flikt, of bijdehand tegen een agent doet, dan komt het hele korps je zowat ophalen (we hebben het in de aangrenzende straat wel eens gehad, jongere gaf een agent een tik en 10 minuten later stonden er 17 busjes en 50! agenten in de straat). Maar bij deze boeren niet, die hebben carte-blanche.
Het voorbeeld dat jij aandraagt gaat over een voorval binnen een controleerbare omgeving. Namelijk een woonwijk. De boerenprotesten zijn landelijk. Waardoor het vele malen lastiger is voor de politie om op te treden.

Komt nog eens bij dat jou voorbeeld geen timestamp, bron of verder verhaal uitlegd. Dus dan is het lastig wegen.

[ Voor 7% gewijzigd door marapuru op 27-07-2022 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:38
[...]

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat hier niet tegen hard opgetreden wordt. Is het dan echt zo dat de politiek te bang is voor de fallout van al die dwazen gewoon met de knuppel bewerken?
Ik snap ook echt niet waar al die boeren het lef en de entitlement vandaan halen. Hoe ze ook allemaal op die jongen reageerden die beschoten is (los van dat ik dat ook wel excessief vond). Hij had niks verkeerd gedaan. Uhhm je bent met je tractor daar bewust de snelweg opgereden, wat voor zover ik weet niet mag?
Ze vinden deze excessen volgens mij gewoon allemaal terecht en volledig te verantwoorden.
Kan me ook echt niet voorstellen dat het meerendeel van de bevolking hier achter staat zoals ze beweren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Het ergste is dat toen de politie er letterlijk bijstond wilden ze niet ingrijpen omdat het anders zou escaleren. Nu gaan ze niks doen omdat ze niets weten. Prachtige excuusjes. Klassejustitie ten top.
Dit vind ik intussen veel erger dan de acties zelf.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:30
[...]

Is er al een boer geweest die een agent fysiek heeft belaagd dan? Voor zover ik weet is de escalatie er tot dusver alleen vanuit de politie geweest, namelijk gericht geschoten op een jongen van 16. Die niets anders deed dan wegrijden. Beetje perspectief mag wel, i.p.v. de gebruikelijke beeldvorming hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Koenoe op 27-07-2022 15:52 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:03
Caayn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:11:
[...]

En daarna volgt de waterkwaliteit. Het is crisis op crisis op crisis.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Is er al een boer geweest die een agent fysiek heeft belaagd dan? Voor zover ik weet is de escalatie er tot dusver alleen vanuit de politie geweest, namelijk gericht geschoten op een jongen van 16. Die niets anders deed dan wegrijden. Beetje perspectief mag wel, i.p.v. de gebruikelijke beeldvorming hier.
Ah het goedpraten is alweer begonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
[...]

Ik vind met een tractor op mensen inrijden toch wel behoorlijk kwalificeren als belagen.
En zoals ik hierboven al zei, vind ik "niks anders doen dan wegrijden" nogal ongenuanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
dr.lowtune schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:53:
[...]

Ah het goedpraten is alweer begonnen!
Goedpraten waarvan? Dat de boeren staken? Met een spandoek lopen op het Malieveld gaat je echt niets brengen, behalve een glimlach van Rutte. Staken moet pijn doen, anders luistert niemand.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
Henkie_NtA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:56:
[...]

Ik vind met een tractor op mensen inrijden toch wel behoorlijk kwalificeren als belagen.
En zoals ik hierboven al zei, vind ik "niks anders doen dan wegrijden" nogal ongenuanceerd.
Waar is er ingereden op de politie? Geef eens voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:56:
[...]
Staken moet pijn doen, anders luistert niemand.
Maar als je een bedrijf van een ander of een snelweg blokkeert heb je helemaal geen pijn, de boerderij draait lekker door terwijl je blokkeert. Laat de boeren lekker staken door een tijdje geen melk of vlees te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Sp3dy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Dat is ook iets wat ondersneeuwt de niet agrarische industrie stoot vooral stikstofoxide uit en geen ammoniak. Oxide en ammoniak moeten gereduceerd worden. En je kan niet met stikstofoxide besparing ammoniak uitstoting compenseren. Zijn ver ik weet zijn de boeren vrijwel 100% verantwoordelijk voor het ammoniak. Met het sluiten van de industrie moeten de boeren als nog de ammoniak besparing opbrengen.

Edit: Edit toch even opgezocht Rockwool, Chemelot en Yara stoten als weinige industrie toch ammoniak uit. De overige industrie vooral stikstofoxide. Als we rockwool en Yara sluiten dan hoeven we een paar boerenbedrijven minder uit te kopen. Maar moeten we nog steeds nagenoeg net zoveel boerenbedrijven stoppen.

Het is wel redelijk hypocriet om als grootst vervuilende sector te wijzen naar die paar bedrijven die ook ammoniak uitstoten.

[ Voor 16% gewijzigd door HEY_DUDE op 27-07-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Joris748 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:53:
[...]

En daarna volgt de waterkwaliteit. Het is crisis op crisis op crisis.
Water zit al met een crisis: watertekort

Watertekort speelt al veel langer, alleen hebben we daar als Nederland nog redelijk beperkt last van. Wacht maar tot we hier meer natuurbranden krijgen zoals in Zuid-Europa. Aan de basis daar van ligt droogte.

Water kwaliteit is slecht in Nederland, maar dat is uiteraard gemakkelijker af te wentelen naar buitenlandse bedrijven.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Water zit al met een crisis: watertekort

Watertekort speelt al veel langer, alleen hebben we daar als Nederland nog redelijk beperkt last van. Wacht maar tot we hier meer natuurbranden krijgen zoals in Zuid-Europa. Aan de basis daar van ligt droogte.

Water kwaliteit is slecht in Nederland, maar dat is uiteraard gemakkelijker af te wentelen naar buitenlandse bedrijven.
Vervelende is alleen dat de boeren gebieden ook hier deel van de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:57:
[...]

alstu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
HEY_DUDE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Dat is ook iets wat ondersneeuwt de niet agrarische industrie stoot vooral stikstofoxide uit en geen ammoniak. Oxide en ammoniak moeten gereduceerd worden. En je kan niet met stikstofoxide besparing ammoniak uitstoting compenseren. Zijn ver ik weet zijn de boeren vrijwel 100% verantwoordelijk voor het ammoniak. Met het sluiten van de industrie moeten de boeren als nog de ammoniak besparing opbrengen.
dit is al vele malen weerlegt geworden. Als je twijfels hebt over meetresultaten zul je dat met zeer gedegen wetenschappelijk onderzoek moeten onderbouwen

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 28-07-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

29 juni.. dus oud nieuws en hier al uitgebreid besproken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 07:13
[...]

Tuurlijk, vol doorrijden richting auto's die in de weg staan en dan vlak ervoor pas stoppen, auto's van de weg duwen en dat soort dingen mag natuurlijk gewoon. Of een snelweg blokkeren en vol met brandend spul gooien waar al een paar ongelukken mee gebeurt zijn is natuurlijk ook normaal.
Maar inderdaad mag een beetje perspectief inderdaad wel ja.....

Even voor de duidelijkheid, bij het geval met die jongen van 16 stonden er 4 politie-agenten met hun hand aan het pistool. Dat doe je alleen in een dreigende situatie. En de politie moet daarmee om kunnen gaan, maar dat doet er niets aan af dat de boeren daar zelf voor de dreigende situatie hebben gezorgd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Foutje mag weg

[ Voor 97% gewijzigd door HEY_DUDE op 27-07-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Vervelende is alleen dat de boeren gebieden ook hier deel van de oplossing zijn.
Lokaal zeker, sproei installaties minder zal zeker helpen voor onze drinkwater winning uit de bodem.
Echter op een grotere schaal is dat een druppel op een gloeiende plaat.

Lullige is dat als het echt droog wordt we het zelfs gaan merken in de energievoorziening omdat de hoeveelheid koelwater gelinkt is aan het debiet van het water waar een centrale aan staat (tenzij dit sinds een jaar of 8 geleden verandert is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
redwing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:06:
[...]

Tuurlijk, vol doorrijden richting auto's die in de weg staan en dan vlak ervoor pas stoppen, auto's van de weg duwen en dat soort dingen mag natuurlijk gewoon. Of een snelweg blokkeren en vol met brandend spul gooien waar al een paar ongelukken mee gebeurt zijn is natuurlijk ook normaal.
Maar inderdaad mag een beetje perspectief inderdaad wel ja.....

Even voor de duidelijkheid, bij het geval met die jongen van 16 stonden er 4 politie-agenten met hun hand aan het pistool. Dat doe je alleen in een dreigende situatie. En de politie moet daarmee om kunnen gaan, maar dat doet er niets aan af dat de boeren daar zelf voor de dreigende situatie hebben gezorgd.
Is al besproken. De agent wordt vervolgd voor poging tot doodslag. Dat is een feit. Wat jij hier doet is speculaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:05:
[...]

29 juni.. dus oud nieuws en hier al uitgebreid besproken
En? Er wordt om een voorbeeld gevraagd, dus dat geef ik. Hoe oud dat dan is lijkt me niet zo relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 20:17
Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:56:
[...]
Goedpraten waarvan? Dat de boeren staken? Met een spandoek lopen op het Malieveld gaat je echt niets brengen, behalve een glimlach van Rutte. Staken moet pijn doen, anders luistert niemand.
Laat de boeren vooral staken. Hun belangrijkste slogan is "No Farmers, no food", dus als ze daarvan overtuigd zijn hebben ze een enorm wapen in handen. Als ze zouden staken zou er immers geen voedsel meer zijn? Wel opvallend dat ze ervoor kiezen dat wapen niet gebruiken, maar in plaats daarvan snelwegen en distributiecentra blokkeren en politici te intimideren. Dat zegt denk ik veel over die slogan.

Overigens is die slogan in essentie waar als je die letterlijk opvat. Als er helemaal geen boeren meer zouden zijn, dan was er inderdaad ook geen voedsel. Maar dat toont weer aan wat een valse voorstelling van zaken het is, want helemaal niemand, ook het kabinet niet, stelt voor om de agrarische sector helemaal af te schaffen.

Het gaat bij de protesten dan ook helemaal niet om de voedselveiligheid, maar om de belangen van de individuele boerenbedrijven. Overigens staat het de boeren volkomen vrij om op te komen voor hun particuliere belangen, maar ik vind het persoonlijk wel slap om je te verschuilen achter voedselveiligheid. Ook vind ik de manier van protesteren bij veel van de acties onacceptabel, namelijk o.a. intimidatie, veroorzaken van extreme overlast bij derden en het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid.
Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:57:
Hier heb je helemaal gelijk. Bij het schietincident zat de schietende agent gewoon fout. Er was in die situatie geen reden om te schieten. Natuurlijk stond de agent in kwestie onder grote druk, maar dat neemt niet weg dat hij gewoon niet had mogen schieten. De 16 jarige jongen reed op dat moment gewoon weg, dus schieten was helemaal fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

IJzerlijm schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Maar als je een bedrijf van een ander of een snelweg blokkeert heb je helemaal geen pijn, de boerderij draait lekker door terwijl je blokkeert. Laat de boeren lekker staken door een tijdje geen melk of vlees te leveren.
Het effect daar van duurt lang, en dan hebben ze zichzelf in de portemonnee te pakken aangezien het ondernemers zijn en geen bescherming hebben wat dat betreft.

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/staken/stakingsrecht

Het is niet voor niets dat het vooral vakbonden zijn die staken, die medewerkers voelen er minder van ;)

Daarom namen ze de kortere weg door distributiecentra te blokkeren. Gewoon sneller effect.

[ Voor 12% gewijzigd door flessuh op 27-07-2022 16:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Lokaal zeker, sproei installaties minder zal zeker helpen voor onze drinkwater winning uit de bodem.
Echter op een grotere schaal is dat een druppel op een gloeiende plaat.

Lullige is dat als het echt droog wordt we het zelfs gaan merken in de energievoorziening omdat de hoeveelheid koelwater gelinkt is aan het debiet van het water waar een centrale aan staat (tenzij dit sinds een jaar of 8 geleden verandert is)
Nee, het probleem is structureel.

Om de akkerlanden in het voorjaar droog genoeg te houden, wordt het grondwaterpeil verlaagd. Heel Nederland is ingericht op zo snel mogelijk in zee dumpen van kostbaar zoet water om onder andere deze reden. Oplossing is, omkeren van de waterhuishouding. Houd het water binnen ons land.
Maar ook daarvoor zal veel land moeten worden gebruikt.

In other news:

Je verwacht het niet...

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2022 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 11:38
IJzerlijm schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Inderdaad, Boeren protesten als staken portretteren is van de zotte.

Boeren zijn eigenaar van hun eigen onderneming, die doen hun eigen broekzak pijn als ze het werk zouden neerleggen, en dat doen ze dus expliciet niet.

Ze vinden het prima als hun spul de winkel niet haalt, zolang ze er al voor betaald zijn.

Ik raad de boeren aan daadwerkelijk te gaan staken, en gewoon het komende halfjaar niet meer te slachten, te melken of te oogsten.

Laat ons maar voelen dat geen boeren geen voedsel is.

Krijg je vast tijdelijke compensatie van farmers defense force of agriactie of de LTO. Oh wacht. of zouden die organisaties de boer niet daadwerkelijk steunen? zouden die boeren ook een stakingsvergoeding van een kleine 80 euro per dag geven zoals een fatsoenlijke vakbond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:13

watercoolertje

Untertitel

flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Daarom namen ze de kortere weg door distributiecentra te blokkeren. Gewoon sneller effect.
Sneller effect maar ook het juiste effect?

Ik kijk in de winkel nu enkel naar groente en fruit van buiten NL :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:05:
dit is al vele malen weerlegt geworden. Als je twijfels hebt over meetresultaten zul je dat met zeer gedegen wetenschappelijk onderzoek moeten onderbouwen
Schiphol moet anders voor het eerst in zijn bestaan gedwongen krimpen. Lelystad gaat voorlopig niet open. Vliegbelasting is voig jaar weer geherintroduceerd en men wil dat voor komend jaar gaan verhogen. Waardoor hopelijk minder mensen gaan vliegen en bijv. een treinreis aantrekkelijker wordt.

Had het zwaarder gemogen? Jazeker.

[ Voor 38% gewijzigd door polthemol op 28-07-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 07:13
Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:09:
[...]

Is al besproken. De agent wordt vervolgd voor poging tot doodslag. Dat is een feit. Wat jij hier doet is speculaas.
Nee hoor, er wordt hier gezegd dat de boeren braaf aan het demonstreren zijn en verder niet dreigen. Het is echter overduidelijk dat ze dat wel doen. Dat de politie daar niet op in moet gaan en al helemaal niet moet gaan schieten lijkt me ook overduidelijk. Maar het ging nu even over het eerste stuk. Daarnaast ben ik van alles wat ik hier zeg filmpjes tegen gekomen op o.a. TikTok.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:05:
Duidelijk waar jouw voorkeuren liggen, maar je bent erg de onderbouwing van je eigen gedachten aan het beredeneren.

Terwijl de feiten toch anders liggen;
Veestallen zijn grote uitstoters van ammoniak, dat 87 procent uitmaakt van de stikstofuitstoot door landbouw. In totaal stoot de landbouw 60 procent van alle Nederlandse stikstof uit. In de stikstofdepositie – de neerslag op de bodem die natuurgebieden beschadigt – speelt de sector een nog grotere rol, doordat ammoniak sneller neerdaalt dan stikstofoxide.
Bron: https://www.volkskrant.nl...grote-veestapel~b19ed95a/ (en vele anderen).

Opvallend kaartje voor je (wellicht) uitstoot van ammoniak in Nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbfN4wgl1LLUojIBp3247C3ZlBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MOeHTnpuo9gb7fxo2aEok2Sb.webp?f=fotoalbum_large

En meteen wat cijfers waarom er naar de veestallen wordt gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqxDTfMRIcyN2hTiYsIMY-uguaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVBei923UpzsolduV88GOIl4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 28-07-2022 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
EricEric752 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Laat de boeren vooral staken. Hun belangrijkste slogan is "No Farmers, no food", dus als ze daarvan overtuigd zijn hebben ze een enorm wapen in handen. Als ze zouden staken zou er immers geen voedsel meer zijn? Wel opvallend dat ze ervoor kiezen dat wapen niet gebruiken, maar in plaats daarvan snelwegen en distributiecentra blokkeren en politici te intimideren. Dat zegt denk ik veel over die slogan.

Overigens is die slogan in essentie waar als je die letterlijk opvat. Als er helemaal geen boeren meer zouden zijn, dan was er inderdaad ook geen voedsel. Maar dat toont weer aan wat een valse voorstelling van zaken het is, want helemaal niemand, ook het kabinet niet, stelt voor om de agrarische sector helemaal af te schaffen.

Het gaat bij de protesten dan ook helemaal niet om de voedselveiligheid, maar om de belangen van de individuele boerenbedrijven. Overigens staat het de boeren volkomen vrij om op te komen voor hun particuliere belangen, maar ik vind het persoonlijk wel slap om je te verschuilen achter voedselveiligheid. Ook vind ik de manier van protesteren bij veel van de acties onacceptabel, namelijk o.a. intimidatie, veroorzaken van extreme overlast bij derden en het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid.
Probleem is dat door globalisering men helemaal niet beseft hoe belangrijk ze zijn. Terwijl tijdens de tweede wereldoorlog de kinderen uit de randstad naar het oosten en noorden werden gestuurd om de monden te voeden. Alsmede dat hele volkstammen die kant op trokken voor voedsel. Decenia erna natuurlijk ook nog belangrijk gebleven.

Dat is men kennelijk vergeten en men denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen. Immers het voedsel komt wel uit het buitenland enzo. Als we iets geleerd hebben de afgelopen maanden is dat die zekerheid er niet is.

Dat we momenteel meer produceren dan nodig, ok. Maar dan moet daar over gepraat worden. Niet om het boerenbestand de nek om te draaien. Want dat is wat er gevraagd wordt met dat Natura2000 verhaal. Of anders gezegd, dat is het proefballonnetje/zeppelin die opgelaten werd door Den Haag. En in hun gezicht ontplofde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Barrycade schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Duidelijk waar jouw voorkeuren liggen, maar je bent erg de onderbouwing van je eigen gedachten aan het beredeneren.

Terwijl de feiten toch anders liggen;

[...]

Bron: https://www.volkskrant.nl...grote-veestapel~b19ed95a/ (en vele anderen).

Opvallend kaartje voor je (wellicht) uitstoot van ammoniak in Nederland
[Afbeelding]

En meteen wat cijfers waarom er naar de veestallen wordt gekeken.
[Afbeelding]
Dat zeg toch al eerder. Natuurlijk zitten de boeren in natuur gebieden...

Het is moeilijk boeren in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Koenoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Probleem is dat door globalisering men helemaal niet beseft hoe belangrijk ze zijn. Terwijl tijdens de tweede wereldoorlog de kinderen uit de randstad naar het oosten en noorden werden gestuurd om de monden te voeden. Alsmede dat hele volkstammen die kant op trokken voor voedsel. Decenia erna natuurlijk ook nog belangrijk gebleven.

Dat is men kennelijk vergeten en men denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen. Immers het voedsel komt wel uit het buitenland enzo. Als we iets geleerd hebben de afgelopen maanden is dat die zekerheid er niet is.

Dat we momenteel meer produceren dan nodig, ok. Maar dan moet daar over gepraat worden. Niet om het boerenbestand de nek om te draaien. Want dat is wat er gevraagd wordt met dat Natura2000 verhaal. Of anders gezegd, dat is het proefballonnetje/zeppelin die opgelaten werd door Den Haag. En in hun gezicht ontplofde.
Exact mijn punt... zet eerst de import en export van voedsel wat we hier produceren maar eens stil. Dan weet je wat er werkelijk weg kan.

De oorlog in Oekraïne en effecten daar van zou toch een eye-opener moeten zijn wat afhankelijkheid betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:27:
[...]

Exact mijn punt... zet eerst de import en export van voedsel wat we hier produceren maar eens stil. Dan weet je wat er werkelijk weg kan.

De oorlog in Oekraïne en effecten daar van zou toch een eye-opener moeten zijn wat afhankelijkheid betreft.
Moeten we de vlees import en export stil zetten? Helemaal prima hoor, geloof niet dat we dan grote voedsel problemen gaan krijgen... Nouja, de prijs van vlees zal waarschijnlijk flink gaan dalen :-)
Pagina: 1 ... 41 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.