Kentekens noteren en hun boerderij een paar weken blokkeren.wildhagen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:40:
De boeren zijn weer begonnen met het pesten van de reizigers op de snelwegen:
[...]
Bron en meer info: Boerenacties met brandende hooibalen hinderen verkeer in midden van het land
Ben inmiddels wel een beetje klaar met die flauwekul. We weten het nu allemaal wel, ga iets anders doen ofzo.
Verwijderd
Maar had je dan serieus verwacht, dat dit op zou houden voor er duidelijkheid is (en dus een stukje perspectief) voor de individuele boer? Ze hebben concreet nog niets, dus die gaan echt niet stoppen hoor. Het zullen nu alleen vaker van dit soort onaangekondigde kleinschalige acties zijn.wildhagen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Bron en meer info: Boerenacties met brandende hooibalen hinderen verkeer in midden van het land
Ben inmiddels wel een beetje klaar met die flauwekul. We weten het nu allemaal wel, ga iets anders doen ofzo.
Ik niet. Ik verwacht voorlopig geen verbetering. Dit zal nog wel even dooretteren.
Probleem is dat het werkt. Ze komen op tv en krijgen aandacht. Huisartsen hebben geen tractoren, wajongers destijds ook niet.wildhagen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Ik heb heel lang dit topic vermeden omdat ik eerst sympathie had, maar als je nu verdorie je medelandgenoten begint te klieren? Zijn de gewone boeren niet indmiddels aan het werk? Zitten er nog echte boeren tussen? Ik wil gewoon naar mijn werk en kan dat dan niet.wildhagen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Dit escaleert (denk ik) en krijg je hetze tussen de boer en de consument, zullen de eerste vechtpartijen komen? Of zijn die er al geweest, ik weet het niet.

Tractors kan je huren, helaas. En dit hoor je ook al vaker...D-e-n schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:00:
[...]
Probleem is dat het werkt. Ze komen op tv en krijgen aandacht. Huisartsen hebben geen tractoren, wajongers destijds ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door SkyStreaker op 27-07-2022 08:02 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Dan wil ik je vragen om wat verder te kijken. Als je bij weilanden bent, dan ja, de boeren zelf zijn voor een groot deel duidelijk in hun uitingen met een spandoek en een vlag hier en daar. Sommige boeren en anderen die in het noorden wonen zijn voor het ingrijpen in de crisis en dus uitkopen van een deel van de boeren. Maar die laten dat niet zien met een spandoek.President schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:03:
Ik woon in de randstad en ken de boerenprotesten alleen van televisie.
Nu op vakantie in het noorden van het land... Wat een verschil! Hier hangt in elke straat wel een vlag ondersteboven en soms meerdere aan huizen of lantaarnpalen. En dan ook die borden hier en daar in de velden:
- de minister verdient xxx.xxx euro, gaat zij straks ons eten betalen?
- help!
En nog veel meer gezien, onthoud het verder niet. Maar: wat een indoctrinatie zeg! Walgelijk, maar het zal de burgers van deze provincies vast bij elkaar brengen... Tegelijkertijd rijd ik over de wegen en zie ik de bomen naast alle wegen staan en besef ik mij: dit kan alleen allemaal betaald zijn met geld vanuit Den Haag.
Ohw wel.. weer nieuwe protesten: https://www.ad.nl/binnenl...-op-en-afritten~a6fb4e33/
Van mij mogen ze dagelijks in deze noordelijke provincies gaan staken!
Hier in het noorden woont in elke straat ook wel iemand die nauw verwant is aan een boerderij. Die gooit zo'n vlag in de tuin. Dat heb je in de randstad uiteraard veel minder. Het onderwerp is al weken dagelijks in het nieuws en in de politiek. Geen wonder dat het zo leeft, toch?
Indoctrinatie? Een boer komt voor zijn eigen bedrijf op, dat is alles. Jij doet alsof noorderlingen die teksten van boeren meteen geloven en volgen. Je wordt met die teksten alleen geconfonteerd met de emotie van een boerengezin, die al hun werk, hun toekomst en hun visie zien verdampen. Die emotie wordt hier in het noorden denk ik dan wel beter begrepen, omdat bijna iedereen hier wel een paar boeren kent of er eens één spreekt. Het valt bij veel boeren mee, eerlijk gezegd, maar voor een serieus aantal boeren is het de zoveelste klap in het gezicht. Veel mensen in de randstad hebben geen idee.
Over de bomen langs de weg. Dat is blijkbaar voor jou iets wat erg duur lijkt? Een boom stelt hier in het noorden weinig voor. Van nature zijn er veel bossen, behalve op de kleigronden langs de kust. Die bomen staan er al tientallen jaren, vaak meer dan 50 jaar. Vrijwel elke boerderij is omgeven door een boswal met tientallen bomen. Dat hoort bij de natuur hier, dat is niet aangelegd met geld uit de randstad. Mooi dat je als randstedeling hier op vakantie bent, dan krijg je toch een heel ander beeld van Nederland en ook hoe dingen anders kunnen.
Als je in Friesland bent, dan kan ik je aanraden om een sloep te huren om over de meren te varen. Of anders naar het waddengebied te gaan, langs de kust of op een eiland. Ben je niet bij water, dan kun je een groot bos in gaan. Het geeft wat een andere kijk op de stikstofcrisis. Als je in deze regio boer bent en je hebt zulke mooie natuur (natura2000 dus) om je heen én de mensen uit 'de randstad' komen je even vertellen dat je moet gaan stoppen met het familiebedrijf wat al meer dan 50 jaar, soms meer dan 100 jaar, bestaat, omdat er een berekening is gemaakt over ammoniak...
Ook al ben ik het eens met het afbouwen van intensieve landbouw en veeteelt, er is wel een andere kant.
Het is een dodelijk verkeersongeluk dat wacht te gebeuren. Met medeplichtigheid van de politie, aangezien die dit gewoonweg tolereert (behalve als het welke andere groepering dan ook is).SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:00:
Dit escaleert (denk ik) en krijg je hetze tussen de boer en de consument, zullen de eerste vechtpartijen komen? Of zijn die er al geweest, ik weet het niet.
@President je komt sowieso weinig buiten de deur denk ik. Ook in de randstad struikel je over de protestuitingen. Benthuizen, Boskoop, Stompwijk, Pijnacker, Delfgauw, Bleiswijk, Alphen. Het hangt er vol mee.
zal ook ene gevalletje zijn van wie heeft de meest ijverige mensen in de omgeving zitten op dat punt. Moeilijke met die protestuitingen aan openbare straat'items': 2 mensen kunnen heel veel straten volhangen, het kan ook door de mensen die in de straat wonen gedaan zijn. Het geeft een illusie van draagvlak, maar het kan evenzo een gigantisch disproportioneel signaal zijn.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:11:
@President je komt sowieso weinig buiten de deur denk ik. Ook in de randstad struikel je over de protestuitingen. Benthuizen, Boskoop, Stompwijk, Pijnacker, Delfgauw, Bleiswijk, Alphen. Het hangt er vol mee.
In omgeving Heerlen/Sittard heb ik weinig tot geen vlaggen kunnen spotten voor de rest.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Geef toe dat als NL echt een dictatuur was, zoals sommige personen beweren, ze het de geheime politie van Willem-A. wel makkelijk aan het maken zijn: overal zijn de panden met te verdwijnen personen netjes gemarkeerd.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:11:
Ja daar kom ik dan weer weinigpolthemol schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:15:
[...]
zal ook ene gevalletje zijn van wie heeft de meest ijverige mensen in de omgeving zitten op dat punt. Moeilijke met die protestuitingen aan openbare straat'items': 2 mensen kunnen heel veel straten volhangen, het kan ook door de mensen die in de straat wonen gedaan zijn. Het geeft een illusie van draagvlak, maar het kan evenzo een gigantisch disproportioneel signaal zijn.
In omgeving Heerlen/Sittard heb ik weinig tot geen vlaggen kunnen spotten voor de rest.
Rij geregeld een stukje met de motor. En blijft dan weg van de snelwegen. Hele dorpen hangen vol van begin tot eind. Aan de lantaarnpalen, maar ook aan de huizen. Moet een flinke klus geweest zijn.
Maar ik erger me er kapot aan. Spandoek prima, maar laat die vlag met rust.
Gezien de demografie van deze dorpen is het sowieso een disproportioneel signaal natuurlijk. Hoewel het gekke is dat er volgens mij vooral akkerbouw is. Die worden mooi meegenomen in de stroom onzin.
Verwijderd
Dat helpt niet. Je ziet dat dat soort blokkades op snelwegen ook maar enkele uren aanwezig zijn. Daarna wordt het gewoon opgeruimd. Die boeren hebben genoeg middelen om een blokkade van hun boerderij ongedaan te maken. Die kunnen het zelfs zelf, hebben daar geen Rijkswaterstaat of politie voor nodig. Genoeg zwaar materieel voor handen om onhandig geparkeerd materieel te verplaatsen. Vroeger kwam ik weleens op boerderijen (die mensen zijn allemaal gepensioneerd of overleden en hebben hun bedrijf lang geleden al verkocht) en heb het meer dan eens meegemaakt dat ze zoiets "knulligs" als een personenauto voor het toegangshek van een weiland gewoon even oplossen, met een loader (want die staat toch gewoon in de schuur, klaar om te pakken). Gewoon optillen en ergens anders weer neerzetten. En pas op, hij kan ook in de sloot. Maar dan had je vooraf waarschijnlijk al ruzie met de betreffende boer.De_Bastaard schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:51:
[...]
Kentekens noteren en hun boerderij een paar weken blokkeren.
Ik denk dat je vooral een "level up" bereikt door boerderijen te gaan blokkeren.
Hier hangen alle kruisingen vol met vlaggen en staat in ongeveer de helft van de weilanden langs de weg wel iets van een bord of spandoek.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:19:
[...]
Ja daar kom ik dan weer weinig
Rij geregeld een stukje met de motor. En blijft dan weg van de snelwegen. Hele dorpen hangen vol van begin tot eind. Aan de lantaarnpalen, maar ook aan de huizen. Moet een flinke klus geweest zijn.
Gezien de demografie van deze dorpen is het sowieso een disproportioneel signaal natuurlijk. Hoewel het gekke is dat er volgens mij vooral akkerbouw is. Die worden mooi meegenomen in de stroom onzin.
Ook logisch aangezien er hier (weer slechte communicatie) werd aangegeven dat een kwart van de boerderijen weg moesten en dat later niet zo bleek te zijn.
Elke boerderij die hier weg zou moeten zou gek zijn aangezien hier geen stikstof gevoelige natuur zit.. Enkel wat meren
Gezien de drukte in de weilanden kun je die zelf wel beantwoorden gok ikSkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:00:
[...]
Ik heb heel lang dit topic vermeden omdat ik eerst sympathie had, maar als je nu verdorie je medelandgenoten begint te klieren? Zijn de gewone boeren niet inmiddels aan het werk? Zitten er nog echte boeren tussen? Ik wil gewoon naar mijn werk en kan dat dan niet.
[ Voor 23% gewijzigd door flessuh op 27-07-2022 08:24 ]
Mijn recente ervaring was dus identiek. Wat mij het meeste er aan stoort is dat doordat alle lantaarnpalen voorzien zijn van een vlag, de suggestie wordt gewekt dat de gemeente er achter staat. Mij persoonlijk stoort het daarom ook enorm dat een dergelijke uiting van anti-democratische sentimenten niet wordt weggehaald door de (nu nog) democratisch gekozen overheid.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:19:
[...]
Een overheid, en daarmee dus z'n gebouwen, voertuigen en overige "bezittingen" dienen politiek neutraal te zijn. Het huidige zachte heelmeester staat lijnrecht tegenover dit principe.
@Playa del C.
Tis helaas niet ‘alles’, aangezien de protest uitingen exact dezelfde wending hebben genomen als de anti vaccin en covid richting.
Ik heb in het hele land dezelfde complotshit gezien - van gerelateerd aan de protesten tot aan ‘the great reset’ en de bekende dIcTaTuUr dingen. Vind het some lachwekkend, omdat het zo dom is.
Maar het overnemen van alt right groepen om de vlag ondersteboven te hangen vind ik vooral treurig. Dat is een extreemrecht symbool sinds een tijdje en dat nu voor een ander doel gebruiken legitimeert de altright beweging in NL weer. Geen verrassing dat FvD spontaan pro boeren is en dit weer koppelt aan hun anti EU verhaal.
Wederom dom, want boeren zijn 100% afhankelijk van de EU voor zowel afzetmarkt en subsidies.
Dus ik vind vooral de boeren die zich zorgen maken sympathiek, maar de wijze waarop hun protest is gekaapt en gebruikt voor populisme vind ik echt ziekelijk en schadelijk. Ik vrees alleen dat de boeren de steun wel prettig vinden of tenminste accepteren.
Ben wel klaar met deze trend van totaal stupiditeit, maar las vd week dat vervolgens TikTok voor oa mensen in het VK de voornaamste nieuwsbron is anno 2022.
Een Chinees medium bedoeld om je te vermaken met filmpjes en tegelijkertijd je data te jatten, gevuld met deepfake rommel en een goed algoritme - zou niet weten wat er mis kan gaan.
Tis helaas niet ‘alles’, aangezien de protest uitingen exact dezelfde wending hebben genomen als de anti vaccin en covid richting.
Ik heb in het hele land dezelfde complotshit gezien - van gerelateerd aan de protesten tot aan ‘the great reset’ en de bekende dIcTaTuUr dingen. Vind het some lachwekkend, omdat het zo dom is.
Maar het overnemen van alt right groepen om de vlag ondersteboven te hangen vind ik vooral treurig. Dat is een extreemrecht symbool sinds een tijdje en dat nu voor een ander doel gebruiken legitimeert de altright beweging in NL weer. Geen verrassing dat FvD spontaan pro boeren is en dit weer koppelt aan hun anti EU verhaal.
Wederom dom, want boeren zijn 100% afhankelijk van de EU voor zowel afzetmarkt en subsidies.
Dus ik vind vooral de boeren die zich zorgen maken sympathiek, maar de wijze waarop hun protest is gekaapt en gebruikt voor populisme vind ik echt ziekelijk en schadelijk. Ik vrees alleen dat de boeren de steun wel prettig vinden of tenminste accepteren.
Ben wel klaar met deze trend van totaal stupiditeit, maar las vd week dat vervolgens TikTok voor oa mensen in het VK de voornaamste nieuwsbron is anno 2022.
Een Chinees medium bedoeld om je te vermaken met filmpjes en tegelijkertijd je data te jatten, gevuld met deepfake rommel en een goed algoritme - zou niet weten wat er mis kan gaan.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat de vlaggen er nog steeds hangen is ook (misschien zo bedoeld, misschien toeval) een indicatie van de onmacht van de overheid. Die vlaggen zijn in een vroege ochtend door een handjevol boeren opgehangen zonder dat iemand het merkte en ze weghalen is blijkbaar een kolossale operatie die maanden gaat duren.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:19:
[...]
Moet de gemeente, provincie of Rijkswaterstaat ze weghalen? Moet er een aanbesteding worden gemaakt voor de hoogwerkers die gebruikt gaan worden want zelf heeft de overheid niet zulk materiaal meer. Kan de veiligheid worden gegarandeerd van degenen die ze weg halen, moet bijvoorbeeld de weg worden afgesloten tijdens het werk?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Terwijl Europa letterlijk in brand staat door de droogte gaat een stel boeren brandjes stoken. Om het argument dat de boeren het zo goed voor hebben met het milieu nog maar weer een keer te ontkrachtenwildhagen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
@flessuh De uitstoot is dusdanig hoog dat deze overal beperkt zal moeten worden. Niet alleen op de plekken met een natuurgebied in de buurt.
Lijkt me ook wel zo fair om de pijn een beetje te verdelen.
Dat laatste heb ik ook, ik was er tot voor kort nog niet echt tegen (wel de manier waarop, maar niet tegen het protest) maar ik begin onderhand ook wel een beetje zat te worden van die protestacties.wildhagen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Net als die vlag die elke keer maar weer op de kop moet hangen, al denk ik nog steeds dat het gros van de vlaggen is opgehangen door de Nederwappies die 'zich bij de boeren aansluiten'.
We weten het wel, ga anders even lekker met elkaar op vakantie naar China, Rusland en dat soort landen.
We hebben in Oost Duitsland dikke bosbranden en in Frankrijk is in het zuiden ook al weken raak. En dan gaan de boeren hier in Nederland hooibalen in de fik zetten in de berm? Is het nu echt wachten tot dit helemaal fout gaat en de halve Veluwe met de grond gelijk gemaakt wordt?
Laat ze er ook meteen een natuurbeheerder bij zetten bij hetzelfde item op TV om uit te leggen dat tijdens één van de droogste jaren ooit het niet handig is om spullen in brand te zetten. En daarna iemand van justitie die iets over snelrecht gaat roepen en gevangenisstraffen. Dit is toch echt te debiel voor woorden.D-e-n schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:00:
[...]
Probleem is dat het werkt. Ze komen op tv en krijgen aandacht. Huisartsen hebben geen tractoren, wajongers destijds ook niet.
Wie ze moet weghalen hangt van de locatie af. Zie ze hier langs provinciale wegen en in dorpen hangen. Maar of ze weg moeten is denk ik juridisch nog wel een interessante. Had gehoopt dat er nog iets van vlaggen eer in de wet terug te vinden was, maar no such luck.IJzerlijm schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:26:
[...]
Dat de vlaggen er nog steeds hangen is ook (misschien zo bedoeld, misschien toeval) een indicatie van de onmacht van de overheid. Die vlaggen zijn in een vroege ochtend door een handjevol boeren opgehangen zonder dat iemand het merkte en ze weghalen is blijkbaar een kolossale operatie die maanden gaat duren.
Moet de gemeente, provincie of Rijkswaterstaat ze weghalen? Moet er een aanbesteding worden gemaakt voor de hoogwerkers die gebruikt gaan worden want zelf heeft de overheid niet zulk materiaal meer. Kan de veiligheid worden gegarandeerd van degenen die ze weg halen, moet bijvoorbeeld de weg worden afgesloten tijdens het werk?
Echter is dat niet wat gecommuniceerd is; er is steeds gezegd dat het enkel om plekken naast natuurgebieden ging, dit omdat de stikstofdepositie over kleine afstand meegevoerd wordt.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:29:
@flessuh De uitstoot is dusdanig hoog dat deze overal beperkt zal moeten worden. Niet alleen op de plekken met een natuurgebied in de buurt.
Dus op grotere afstand weghalen heeft 0 effect.
mbt de vlaggen, hier zijn inderdaad geen regels voor dus juridisch hoeven ze niet eens weggehaald te worden, enkel als het het zicht ontneemt voor borden.
Wat betreft de huidige acties met dingen in de brand steken is dat zeker niet handig gezien het grotere probleem dan stikstof: watertekort... Erg onhandig dit
:fill(white):strip_exif()/f/image/CMZd6LFSrWei1TvT7t5r3tEF.png?f=user_large)
Ook een interessante overlay voor de stikstof kaart, aangezien natuur met hotspots op beide kaarten het gewoon heel zwaar zal hebben. Kun je de vraag stellen of het überhaupt mogelijk is de natuur op huidig niveau te houden, wat het doel van Natura2000 is.
[ Voor 29% gewijzigd door flessuh op 27-07-2022 08:45 ]
Mocht de wind aanwakkeren en harder worden, dan heb je dus kans op wat er tijdens de jaarwisseling een aantal jaren geleden bijna in Scheveningen gebeurde: vliegvuur + vuurstorm. Ik vermoed dat met de manier waarop diverse NL'se steden tegen bos aanschurken, zowel in het oosten als het westen van het land, het weleens echt goed fout zou kunnen gaan als zo'n brand inderdaad uit de hand loopt.Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:32:
We hebben in Oost Duitsland dikke bosbranden en in Frankrijk is in het zuiden ook al weken raak. En dan gaan de boeren hier in Nederland hooibalen in de fik zetten in de berm? Is het nu echt wachten tot dit helemaal fout gaat en de halve Veluwe met de grond gelijk gemaakt wordt?
[...]
Laat ze er ook meteen een natuurbeheerder bij zetten bij hetzelfde item op TV om uit te leggen dat tijdens één van de droogste jaren ooit het niet handig is om spullen in brand te zetten. En daarna iemand van justitie die iets over snelrecht gaat roepen en gevangenisstraffen. Dit is toch echt te debiel voor woorden.
Nou ja, zou wel goed zijn om NL wakker te schudden...
laat deze insinuaties van gericht geweld door welke partijen dan ook achterwege, het helpt niet in de discussies
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 14:37 ]
Dat idee is een week of twee geleden natuurlijk al aan bod gekomen toen er een stuk natuurgebied werd omgeploegd. Een klein stukje weliswaar maar de gedachte er achter was duidelijk: Als er geen natuur meer is, hoef je het ook niet meer te beschermen. Genoeg simpelen/recalcitranten binnen de groep opstandelingen die je een dergelijke gedachte met gemak kunt voeden.Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:32:
Het probleem is ook dat door het lakse optreden tot dusver, je als gemeentewerker vogelvrij wordt verklaard en bent overgeleverd aan mob justice. Of zijn er inmiddels als "protestanten" opgepakt en vastgezet vanwege bedreiging van politici en ambtenaren in functie? Zolang daar geen precedent wordt gezet, kan ik me goed voorstellen dat gemeentes er absoluut niet happig op zijn. Juist in de kleinere boerengemeentes kent iedereen iedereen en daar heeft een opmerking als "we weten je te vinden" een gigantische impact op je persoonlijk veiligheidsgevoel.IJzerlijm schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:26:
[...]
Dat de vlaggen er nog steeds hangen is ook (misschien zo bedoeld, misschien toeval) een indicatie van de onmacht van de overheid. Die vlaggen zijn in een vroege ochtend door een handjevol boeren opgehangen zonder dat iemand het merkte en ze weghalen is blijkbaar een kolossale operatie die maanden gaat duren.
En als de politie optreedt komen er wat goed gekozen smartphone fragmenten van dat optreden in de media en wordt er schande gesproken van zulk disproportioneel geweld. De bodycams van de politie laten een heel ander beeld zien maar die mogen niet getoond worden want privacy.Cid Highwind schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:40:
Het probleem is ook dat door het lakse optreden tot dusver, je als gemeentewerker vogelvrij wordt verklaard en bent overgeleverd aan mob justice. Of zijn er inmiddels als "protestanten" opgepakt en vastgezet vanwege bedreiging van politici en ambtenaren in functie? Zolang daar geen precedent wordt gezet, kan ik me goed voorstellen dat gemeentes er absoluut niet happig op zijn. Juist in de kleinere boerengemeentes kent iedereen iedereen en daar heeft een opmerking als "we weten je te vinden" een gigantische impact op je persoonlijk veiligheidsgevoel.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dus bedrijven mogen lantarenpalen voortaan gebruiken om reclameposters aan op te hangen? Die verdraaide Russische vlaggen zijn niet veel anders toch?flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:34:
[...]
mbt de vlaggen, hier zijn inderdaad geen regels voor dus juridisch hoeven ze niet eens weggehaald te worden, enkel als het het zicht ontneemt voor borden.
Reclameposters zijn geen vlaggen, daar zijn regels voor. Nu blijkt dat er voor vlaggen bijzonder weinig is vastgelegd.fsfikke schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:47:
[...]
Dus bedrijven mogen lantarenpalen voortaan gebruiken om reclameposters aan op te hangen? Die verdraaide Russische vlaggen zijn niet veel anders toch?
Althans dat is wat ik begreep van een post vorige week ofzo op nu.nl?
En houd eens op met je verwijzingen naar Rusland. Het gaat hier om demonstrerende Nederlandse boeren, niet om een Russische invasie in Nederland oid. Of kom eens met bronnen dat Rusland deze demonstraties aan heeft geslingerd en het geen reactie is op de onduidelijke communicatie van onze eigen overheid.
[ Voor 25% gewijzigd door flessuh op 27-07-2022 08:51 ]
Die vlaggen lijken anders sprekend op Russische vlaggen waarbij ze wit en blauw omgedraaid hebbenflessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:50:
[...]
Reclameposters zijn geen vlaggen, daar zijn regels voor. Nu blijkt dat er voor vlaggen bijzonder weinig is vastgelegd.
En houd eens op met je verwijzingen naar Rusland. Het gaat hier om demonstrerende Nederlandse boeren, niet om een Russische invasie in Nederland oid. Of kom eens met bronnen dat Rusland deze demonstraties aan heeft geslingerd en het geen reactie is op de onduidelijke communicatie van onze eigen overheid.
Voor politieke uitingen zijn toch ook regels vastgelegd? En anders is er wel ergens een APV of kapstokregel te vinden.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:50:
[...]
Reclameposters zijn geen vlaggen, daar zijn regels voor. Nu blijkt dat er voor vlaggen bijzonder weinig is vastgelegd.
Hoewel je waarschijnlijk een punt hebt dat er flink wat inmenging vanuit o.a. Rusland plaatsvindt, is het vlag argument wat vergezocht.fsfikke schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:00:
[...]
Die vlaggen lijken anders sprekend op Russische vlaggen waarbij ze wit en blauw omgedraaid hebbenEen Nederlandse vlag ziet er iig anders uit, dus waarom zouden deze ophangsels dezelfde status krijgen?
Ik zeg ook nergens dat Putin die vlaggen aan het ophangen is, maar als Nederlander associeer ik die opgehangen vlaggen gewoon niet met Nederland. Dan vind ik het grappig dat dezelfde demonstranten het over landverraders hebben.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:06:
[...]
Hoewel je waarschijnlijk een punt hebt dat er flink wat inmenging vanuit o.a. Rusland plaatsvindt, is het vlag argument wat vergezocht.
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 27-07-2022 09:10 ]
Ik weet de oplossing voor dit hele boerenprobleem: De boerengemeentes dienen zich af te scheiden van de rest van NL en de EU. Hop, een flink hek met grensposten er om heen met prikkeldraad en met hooivorken gewapende bewakers om andersdenkenden buiten de deur te houden, wat ventilatoren en damwanden om de stikstof zoveel mogelijk binnen de Vrije Boeren Staten (TM) te houden, en niemand heeft er meer last van.Cid Highwind schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:40:
[...]
Dat idee is een week of twee geleden natuurlijk al aan bod gekomen toen er een stuk natuurgebied werd omgeploegd. Een klein stukje weliswaar maar de gedachte er achter was duidelijk: Als er geen natuur meer is, hoef je het ook niet meer te beschermen. Genoeg simpelen/recalcitranten binnen de groep opstandelingen die je een dergelijke gedachte met gemak kunt voeden.
Is er iemand die dit idee bij de boeren op overtuigende wijze wil voorstellen?

Vreemd genoeg zijn er wel regels over reclame uitingen, maar helaas niet over vlag gebruik.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:50:
[...]
Ik erger me er groen en geel aan. Moet sterk de neiging onderdrukken om ze weg te halen, zeker als ze aan publieke middelen hangen.
Mede om het foute signaal, het voelt als een dikke fuck you. En gezien het privilege dat vele boeren tot een paar maanden genoten hebben is het gewoon niet terecht dat ze de vlag zo gebruiken omdat ze mede door de lobby van Friesland Campina, De Heus en andere boer gerelateerde bedrijven ze zo ver hebben kunnen gaan ook door de overheid van dat zelfde land.
Te veel stikstof uitstoten, te veel mest uitrijden en ondertussen overal op de wereld negatieve impact op milieu en locale boeren uitoefenen. Bv Amazone gebied voor de soja, melkpoeder dumpingen in Afrika waardoor locale boeren geen business case hebben als voorbeelden.
Ja het is vervelend als het licht aangaat op het foute feestje, maar laatste rondje was al een aantal keer afgeroepen. Dus boeren hadden beter kunnen weten.
En dat speelt ook mee in mijn irritatie. Komt zo onnozel over, geen actie nemen, maar hopen dat alles hetzelfde blijft na wat hooibalen op de snelweg en vlaggen op zijn kop ophangen.
Ik herken dit gevoel zo erg. De Nederlandse vlag is een van de weinige symbolen die ons verbindt. Wappers, schapen, boeren, whatever, we zijn allemaal Nederlander. Door de Nederlandse vlag om te draaien keer je je tegen Nederland, inclusief de Nederlandse bevolking. Het is een anti-Nederland symbool, niet een pro-boeren symbool. Zeer kwalijk en gevaarlijk.Barrycade schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:13:
Ik erger me er groen en geel aan. Moet sterk de neiging onderdrukken om ze weg te halen, zeker als ze aan publieke middelen hangen.
Mede om het foute signaal, het voelt als een dikke fuck you. En gezien het privilege dat vele boeren tot een paar maanden genoten hebben is het gewoon niet terecht dat ze de vlag landje zo gebruiken omdat ze mede door de lobby van Friesland Campina, De Heus en andere boer gerelateerde bedrijven ze zo ver hebben kunnen gaan ook door de overheid van dat zelfde land.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Probleem met die vlaggen is dat de boeren zich een plek in de openbare ruimte toe eigenen die tot op heden niet gebruikt werd voor protest acties / politieke acties. Als de boeren massaal vlaggen mogen ophangen, want vrijheid van meningsuiting. Dan mag extinction rebellion dat ook, en ook minder frisse rechtse club, want vrijheid van meningsuiting. Ben er niet zo voor dat elke lataarnpaal gebruikt mag worden door actiegroepen.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:34:
[...]
Zijn er al normale burgers die protesteren bij de hoofdkantoren van de Rabobank, De Heus, For Farmers, FrieslandCampina? Zij zitten dicht aan de basis van het huidige stikstofprobleem. DAAR zouden ingrijpende dingen gewijzigd moeten worden zodat de boeren ook mee kunnen veranderen en toch een goede boterham blijven verdienen.
Mij pesten op de snelweg, zoals vanochtend, helpt niks. Ga verdorie maar mest storten op de parkeerplaats van de Rabobank maar laat mij met rust!
Mij pesten op de snelweg, zoals vanochtend, helpt niks. Ga verdorie maar mest storten op de parkeerplaats van de Rabobank maar laat mij met rust!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
Maar dat is dus maar net afhankelijk van de kant vanaf waar je het bekijkt. De boeren zullen stellen dat NL zich tegen hen keert. De boodschap was tot nu toe "stoppen" en toen daar herrie van kwam begon men te zoeken naar een paar luchtkastelen in een (veel te late) poging de toon te veranderen. Ja.... dat werkt niet. We hebben jaren en jaren gehad (de laatste 12 jaren onder leiding van 1 politieke partij) om met een plan te komen, maar er kwam helemaal geen plan. We hebben nog steeds geen plan, alleen maar een bestemming en de TomTom doet het niet.Mog schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:23:
[...]
Ik herken dit gevoel zo erg. De Nederlandse vlag is een van de weinige symbolen die ons verbindt. Wappers, schapen, boeren, whatever, we zijn allemaal Nederlander. Door de Nederlandse vlag om te draaien keer je je tegen Nederland, inclusief de Nederlandse bevolking. Het is een anti-Nederland symbool, niet een pro-boeren symbool. Zeer kwalijk en gevaarlijk.
Weer lekker staaltje whataboutism. Dacht dat ER overigens vaak genoeg een lantarenpaal gebruikt om zich aan vast te lijmen/ketenenHEY_DUDE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:29:
[...]
Probleem met die vlaggen is dat de boeren zich een plek in de openbare ruimte toe eigenen die tot op heden niet gebruikt werd voor protest acties / politieke acties. Als de boeren massaal vlaggen mogen ophangen, want vrijheid van meningsuiting. Dan mag extinction rebellion dat ook, en ook minder frisse rechtse club, want vrijheid van meningsuiting. Ben er niet zo voor dat elke lataarnpaal gebruikt mag worden door actiegroepen.
Veel vlaggen hier staan netjes op het terrein van de boeren zelf. Een enkele hangt aan een lantarenpaal. Wat betreft ruimte gebruik zijn de rotondes hier meer een issue, daar staan/liggen borden/spandoeken/hooibalen met teksten op. Dat is zeker niet het terrein van de boeren, en ik moet zeggen dat ik ook wel verwacht had dat dit binnen een week weggehaald zou zijn, want dat is inderdaad toe eigenen van openbare grond.
Er hangen hier in de buurt ook een aantal stickers aan lantarenpalen en andere openbare objecten met de omgekeerde vlag en een steun betuigende tekst voor boeren. Nu woon ik in Amersfoort wat randje randstad/net buiten de randstad* (kies je definitie van randstad hier) maar niet echt een boeren bolwerk is. Ik heb wel eens overwogen om zelf ook maar eens wat stickers te laten drukken met de Nederlandse vlag en een pro Nederlandse uitspraak (iets van "Je maintiendrai" of Viva Hollandia ofzo) en deze over de omgekeerde vlag stickers heen te plakken. Maar heb mij de afgelopen maanden niet verveeld, dus het is er nog niet van gekomen...Mog schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:23:
[...]
Ik herken dit gevoel zo erg. De Nederlandse vlag is een van de weinige symbolen die ons verbindt. Wappers, schapen, boeren, whatever, we zijn allemaal Nederlander. Door de Nederlandse vlag om te draaien keer je je tegen Nederland, inclusief de Nederlandse bevolking. Het is een anti-Nederland symbool, niet een pro-boeren symbool. Zeer kwalijk en gevaarlijk.
offtopic:
Op de plekken waar die omgekeerde Nederlandse vlaggen stickers hingen, hingen wel vaker politieke stickers. Stickers tegen de QR code tijdens corona, stickers tegen vaccinatie en natuurlijk de grootste dooddoener slogan: "Het klopt niet". Liep ik laatst met de hond en toen zag ik een huis met een omgekeerde vlag + alle eerder genoemde stickers op de voordeur. Blijkt het gewoon om een corona demonstrerende boer te gaan.
Op de plekken waar die omgekeerde Nederlandse vlaggen stickers hingen, hingen wel vaker politieke stickers. Stickers tegen de QR code tijdens corona, stickers tegen vaccinatie en natuurlijk de grootste dooddoener slogan: "Het klopt niet". Liep ik laatst met de hond en toen zag ik een huis met een omgekeerde vlag + alle eerder genoemde stickers op de voordeur. Blijkt het gewoon om een corona demonstrerende boer te gaan.
Beide punten waren sterker geweest als je ze apart had gehoudenfsfikke schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:09:
[...]
Ik zeg ook nergens dat Putin die vlaggen aan het ophangen is, maar als Nederlander associeer ik die opgehangen vlaggen gewoon niet met Nederland. Dan vind ik het grappig dat dezelfde demonstranten het over landverraders hebben.
Ga gewoon aan het werk en protesteer binnen de kaders van de wet. Dus zonder trekker op het malieveld gaan staan ofzo. Hoezo een bedrijf lamleggen,Spotmatic schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:36:
Zijn er al normale burgers die protesteren bij de hoofdkantoren van de Rabobank, De Heus, For Farmers, FrieslandCampina? Zij zitten dicht aan de basis van het huidige stikstofprobleem. DAAR zouden ingrijpende dingen gewijzigd moeten worden zodat de boeren ook mee kunnen veranderen en toch een goede boterham blijven verdienen.
offtopic:
belly89 wordt ook boer denk ik, ze hebben allemaal zeeën van tijd blijkbaar
Omdat deze bedrijven dus een gigantische rol hebben in de protesten, en ze zelfs sponsoren. Overigens missen Agrifirm en A-Ware nog in deze lijstbelly89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Ga gewoon aan het werk en protesteer binnen de kaders van de wet. Dus zonder trekker op het malieveld gaan staan ofzo. Hoezo een bedrijf lamleggen,
offtopic:
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2022 10:01 ]
Ik ben benieuwd waar of op wie de financiële schade straks verhaald gaat worden.belly89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Ga gewoon aan het werk en protesteer binnen de kaders van de wet. Dus zonder trekker op het malieveld gaan staan ofzo. Hoezo een bedrijf lamleggen,
offtopic:
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Op niemand want dan is het in een keer een groep vol losse individuelen waarvan niet duidelijk is wie het organiseert of de boel financieel ondersteunt + niet eenduidig aangetoond kan worden wie wat heeft gedaan en gaat iedereen vrij uit. You know the drill. Hoe lang woon je ondertussen al in Nederland.SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:01:
[...]
Ik ben benieuwd waar of op wie de financiële schade straks verhaald gaat worden.
*knip*President schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:03:
Ik woon in de randstad en ken de boerenprotesten alleen van televisie.
Nu op vakantie in het noorden van het land... Wat een verschil! Hier hangt in elke straat wel een vlag ondersteboven en soms meerdere aan huizen of lantaarnpalen. En dan ook die borden hier en daar in de velden:
- de minister verdient xxx.xxx euro, gaat zij straks ons eten betalen?
- help!
En nog veel meer gezien, onthoud het verder niet. Maar: wat een indoctrinatie zeg! Walgelijk, maar het zal de burgers van deze provincies vast bij elkaar brengen... Tegelijkertijd rijd ik over de wegen en zie ik de bomen naast alle wegen staan en besef ik mij: dit kan alleen allemaal betaald zijn met geld vanuit Den Haag.
Niet iedereen hier in de regio is boer. In het dorp waar ik woon (tegenwoordig vooral een forenzendorp) zie je nauwelijks van die vlaggen of spandoeken. In een klein, agrarisch georiënteerd, dorpje waar ik kom weer wel. Je ziet ze ook overal langs de wegen in weilanden, maar dat is langs zo ongeveer de hele A7 en A6 ook zo. Boeren hebben mooie zichtlocaties, zullen we maar zeggen
Los van de hele boerentoestand is een gevoel van achterstelling in het noorden wel een echt ding. Een aardig stuk hieromtrent in het alumnimagazine van de RuG: hier, vanaf pagina 8. Vooral het idee van "rural proofing", het bekijken wat het effect van beleid is op plattelandsgebieden klinkt wel erg zinnig. En de voedingsbodem voor populistische bewegingen wegnemen door meer te doen aan de leefbaarheid in landelijk gebied ook.
[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 27-07-2022 11:12 . Reden: niet sneren aub ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ik had een oprechte vraag, ik erken je punt maar vindt dit dus te makkelijk. Er komen al verhalen dat EV's nu zonder lading stil staan langs de weg. Hoera, je mag gesleept worden! Ik zou schadeloos gesteld willen worden.Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Op niemand want dan is het in een keer een groep vol losse individuelen waarvan niet duidelijk is wie het organiseert of de boel financieel ondersteunt + niet eenduidig aangetoond kan worden wie wat heeft gedaan en gaat iedereen vrij uit. You know the drill. Hoe lang woon je ondertussen al in Nederland.
"Hoe lang woon je ondertussen al in Nederland", irrelevant en had je weg mogen laten.

Gisteren iets nieuws gespot bij een paar huizen: de boerenzakdoekvlag
In de file vanochtend (door de boerenprotesten) zag ik een aantal auto's en vrachtwagens met zo'n zakdoek eraan geknoopt. Ben benieuwd of die er ook nog steeds vierkant achter staan.Bananenplant schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]
Gisteren iets nieuws gespot bij een paar huizen: de boerenzakdoekvlag.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
En dan noem jij net iemand een "onwetende kneus".Bananenplant schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]
Gisteren iets nieuws gespot bij een paar huizen: de boerenzakdoekvlag.

Ze hadden toch Tessel (ze hebben ook eigen spellingsregels) al geannexeerd?Amphiebietje schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Ik weet de oplossing voor dit hele boerenprobleem: De boerengemeentes dienen zich af te scheiden van de rest van NL en de EU. Hop, een flink hek met grensposten er om heen met prikkeldraad en met hooivorken gewapende bewakers om andersdenkenden buiten de deur te houden, wat ventilatoren en damwanden om de stikstof zoveel mogelijk binnen de Vrije Boeren Staten (TM) te houden, en niemand heeft er meer last van.
Is er iemand die dit idee bij de boeren op overtuigende wijze wil voorstellen?![]()
Zolang de politie en de gemeente vinden dat ze hier niks aan hoeven te doen, worden er geen daders opgespeurd, en zolang er geen daders zijn, komt er geen geld.SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Ik had een oprechte vraag, ik erken je punt maar vindt dit dus te makkelijk. Er komen al verhalen dat EV's nu zonder lading stil staan langs de weg. Hoera, je mag gesleept worden! Ik zou schadeloos gesteld willen worden.
"Hoe lang woon je ondertussen al in Nederland", irrelevant en had je weg mogen laten.
Ben benieuwd of de supermarkten nog serieuze stappen gaan nemen.
People as things, that’s where it starts.
Ik meen me te herinneren dat het FvD reeds met dit voorstel is gekomenAmphiebietje schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Ik weet de oplossing voor dit hele boerenprobleem: De boerengemeentes dienen zich af te scheiden van de rest van NL en de EU. Hop, een flink hek met grensposten er om heen met prikkeldraad en met hooivorken gewapende bewakers om andersdenkenden buiten de deur te houden, wat ventilatoren en damwanden om de stikstof zoveel mogelijk binnen de Vrije Boeren Staten (TM) te houden, en niemand heeft er meer last van.
Is er iemand die dit idee bij de boeren op overtuigende wijze wil voorstellen?![]()
Counterpunt: Die ER'ers worden losgeknipt.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:48:
[...]
Weer lekker staaltje whataboutism. Dacht dat ER overigens vaak genoeg een lantarenpaal gebruikt om zich aan vast te lijmen/ketenen![]()
Veel vlaggen hier staan netjes op het terrein van de boeren zelf. Een enkele hangt aan een lantarenpaal. Wat betreft ruimte gebruik zijn de rotondes hier meer een issue, daar staan/liggen borden/spandoeken/hooibalen met teksten op. Dat is zeker niet het terrein van de boeren, en ik moet zeggen dat ik ook wel verwacht had dat dit binnen een week weggehaald zou zijn, want dat is inderdaad toe eigenen van openbare grond.
Verder hangt het van de regio af waar je komt. Maar in het groene hart was het afgelopen weekend in iedere kern waar doorheen werd gereden vlaggetjesweek. En dan niet een enkele lantaarnpaal, maar consequent iedere lantaarnpaal langs de doorgaande weg.
Ik vroeg me twee dingen af:
1. Is het draagvlak werkelijk zo groot en daarmee de afkalving, no pun intended, van de democratische rechtsstaat?
2. Is Sywert van Lienden niet toevallig recentelijk in de vlaggenbusiness gestapt?
https://www.nu.nl/binnenl...urt-nog-hele-ochtend.html
Ik vraag mij af hoe lang het nog door kan gaan met al deze extreme protesten. Er wordt nu gewoon mest, afval en puin gestort op de snelwegen, terwijl je normaal daar direct een boete voor krijgt vanwege verkeersveiligheid (artikel 5).
Op een gegeven moment is de gewone bevolking daar ook wel eens klaar mee, en hoop niet dat dit uit de hand gaat lopen.
Ik vraag mij af hoe lang het nog door kan gaan met al deze extreme protesten. Er wordt nu gewoon mest, afval en puin gestort op de snelwegen, terwijl je normaal daar direct een boete voor krijgt vanwege verkeersveiligheid (artikel 5).
Op een gegeven moment is de gewone bevolking daar ook wel eens klaar mee, en hoop niet dat dit uit de hand gaat lopen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Blijkbaar draait de overheid al wel wat bij als je dit leest:
https://nos.nl/collectie/...n-ruimte-voor-alle-ideeen
Dat of Remkes wordt gewoon keihard voorgelogen door het kabinet en er wordt informatie achtergehouden. Ook goed mogelijk
Nu is er ineens wel wat ruimte. Ik heb zelf sterk het gevoel dat de ruimte tussen de berekeningen van het huidige beleid en van het ministerie van financiën nu wordt ingezet als onderhandelingsruimte."Het kabinet heeft mij verzekerd dat er ruimte is en gezamenlijke oplossingen mogelijk zijn."
Dat of Remkes wordt gewoon keihard voorgelogen door het kabinet en er wordt informatie achtergehouden. Ook goed mogelijk
Hij heeft het over een boerenzakdoek in vlagformaat die je daadwerkelijk als vlag kan ophangen. Is ietsjes andersRobkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:16:
[...]
En dan noem jij net iemand een "onwetende kneus".Als je een beetje door Nederland heen rijdt dan had je de boerenzakdoek al wel vaker voorbij zien komen bij auto's.
Iets serieuzer antwoord. Je hebt twee zaken waar de politie mee te maken heeft. Het eerste is de-escaleren. Je kan de boeren keihard aanpakken maar dat zal de sfeer er niet beter op maken. De politie zal dus voornamelijk handelen om de boel te sussen en in goede banen te leiden. Pakken de excessen aan waar mogelijk. Maar dan kom je ook weer bij punt 2 aan: De politie is zwaar onderbemand door jarenlange bezuinigingen.SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Ik had een oprechte vraag, ik erken je punt maar vindt dit dus te makkelijk. Er komen al verhalen dat EV's nu zonder lading stil staan langs de weg. Hoera, je mag gesleept worden! Ik zou schadeloos gesteld willen worden.
Dat je schadeloos gesteld wil worden, is begrijpelijk. Maar de politie heeft hier geen capaciteit voor uit te zoeken wie nu exact de schuldige is. Er zijn denk ik zelfs een hele hoop zaken die een stuk erger zijn dan jouw genoemde probleem waar ze simpelweg de capaciteit niet voor hebben om het goed uit te zoeken. En dan sta jij toch echt een stuk lager op de lader.
Dus op de politie hoef je niet te rekenen. Dan zou jij het onderzoek zelf moeten doen, bewijs verzamelen, uit moeten zoeken welke individuen jou schade hebben aangericht en zelf een zaak moeten aanspannen tegen deze personen bij de rechter. Dat gaat je heel veel tijd en geld kosten + dat je het bewijs waarschijnlijk niet rond gaat krijgen en de personen niet kunt achterhalen. Met andere woorden: Gedoemd om te mislukken.
Boeren geven liever de schuld aan de partij (overheid) die jarenlang heeft toegestaan dat de boeren veel geld konden verdienen over de gezondheid van de burgers. Boeren zouden juist de overheid moeten bedanken op hun knieën hiervoor.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:00:
[...]
Omdat deze bedrijven dus een gigantische rol hebben in de protesten, en ze zelfs sponsoren. Overigens missen Agrifirm en A-Ware nog in deze lijst
Maar wat had de Rabobank moeten doen dan? Geen leningen verstrekken onder de noemer, je bent boer en dat heeft geen bestaansrecht op lange termijn?
Jij en ik mogen dat betalen. Een distributiecentrum afsluiten zorgt er alleen maar voor dat de prijzen van de boodschappen extra oplopen. Herstelwerkzaamheden en extra inzet van politie komt allemaal uit de zak van de belastingbetaler.SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:01:
[...]
Ik ben benieuwd waar of op wie de financiële schade straks verhaald gaat worden.
Vind het altijd bizar dat bij een groot protest wat uit de hand loopt waar honderden mensen aan meedoen er slechts een handvol worden gearresteerd. Als je nou consequent de mensen die de wet overtreden hiervoor oppakt en de kosten op hun verhaald geeft dit wel een signaal af naar de volgende groep clowns die erover nadenken het land plat te leggen.
Die ruimte was er altijd al. Het einddoel was gegeven, maar hoe daar te komen is aan de provincies om gezamenlijk te bepalen.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:27:
Blijkbaar draait de overheid al wel wat bij als je dit leest:
[...]
Nu is er ineens wel wat ruimte. Ik heb zelf sterk het gevoel dat de ruimte tussen de berekeningen van het huidige beleid en van het ministerie van financiën nu wordt ingezet als onderhandelingsruimte.
Dat de schreeuwers dit gemakshalve even negeerden is iets anders. De overheid is geen meter bewogen. Men blijkt nu alleen wel in staat om hun boodschap in de media te krijgen.
If you can see, look. If you can look, observe
Vind ik een sterk verhaal, als ik in de file sta kom ik over het algemeen met meer stroom thuis dan wanneer ik 100/130 mag rijdenSkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
Er komen al verhalen dat EV's nu zonder lading stil staan langs de weg. Hoera, je mag gesleept worden!
Desalniettemin zijn file's hoe dan ook wél een gigantische kostenpost
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Heb je hier een bron van? Ik kan er namelijk niets over vinden.SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Aangezien de blokkades op de snelweg zijn, waar het verbruik van een EV het hoogste is moet de bestuurder dan ook wel een mega risico genomen hebben als je hem leeg krijgt in een file waar je normaal met hoog verbruik door was gereden.
Misschien die bestuurders meteen maar aanpakken voor roekeloos rijgedrag.
Klinkt mij zeer onwaarschijnlijk dus.
Wat een gedoe om niks hier m.b.t. tot vlaggen. Zou blij zijn als dat het enige was eigenlijk als ik zie wat een stel onverlaten vanochtend weer op de snelweg heeft zitten uitspoken. Ik zou aannemen dat indien mogelijk de opruimkosten 1 op 1 worden verhaald?
Ik heb wel het idee dat men hier nog een beetje onderschat hoeveel de boeren eigenlijk worden gesteund in hun (stille) acties zoals mbt de vlaggen, dat is in 'de provincie' veel. Heel veel.
Getuige ook de laatste reactie van @President, blijkbaar niet echt idee gehad waarom er wat elders in het land speelt en hoe dit zover is gekomen? Indoctrinatie? Nee hoor: traditie, familie, vrienden, afkomst, achtergrond, gedeelde interesse, sociale cohesie en ga zo maar door.
Ik woon dus in het noorden. De meeste dorpen om mij heen hangen helemaal vol met vlaggen, als in: elke lantaarnpaal is voorzien naast de vele woningen zelf. Tuurlijk, grotendeels geïnitieerd door boeren. Maar guess what, in elke straat kwamen de mensen naar buiten om te helpen deze op te hangen. Als ik bij de supermarkt sta, de helft van de auto's heeft een rode zakdoek ergens aangeknoopt.
Wat men hier compleet vergeet of negeert daarin, het raakt in die regio's zoals het noorden en oosten van het land niet alleen de boeren zelf. Vrijwel de meeste mensen die in deze regio wonen heeft wel iemand in zijn of haar familie / vrienden of kennissen kring die in de agrarische sector werkzaam is, of daarmee direct verbonden is. Denk aan transport, veevoeders, werktuigbouwkundigen, veeartsen, installatietechniek, vertegenwoordigers, inspecteurs etc etc. Het gevoel van verbondenheid is momenteel enorm versterkt hierin.
*disclaimer: heb zelf geen vlag of zakdoek hangen. Van mij hoeft het zelf niet, maar heb er geen bezwaar tegen.
Ik heb wel het idee dat men hier nog een beetje onderschat hoeveel de boeren eigenlijk worden gesteund in hun (stille) acties zoals mbt de vlaggen, dat is in 'de provincie' veel. Heel veel.
Getuige ook de laatste reactie van @President, blijkbaar niet echt idee gehad waarom er wat elders in het land speelt en hoe dit zover is gekomen? Indoctrinatie? Nee hoor: traditie, familie, vrienden, afkomst, achtergrond, gedeelde interesse, sociale cohesie en ga zo maar door.
Ik woon dus in het noorden. De meeste dorpen om mij heen hangen helemaal vol met vlaggen, als in: elke lantaarnpaal is voorzien naast de vele woningen zelf. Tuurlijk, grotendeels geïnitieerd door boeren. Maar guess what, in elke straat kwamen de mensen naar buiten om te helpen deze op te hangen. Als ik bij de supermarkt sta, de helft van de auto's heeft een rode zakdoek ergens aangeknoopt.
Wat men hier compleet vergeet of negeert daarin, het raakt in die regio's zoals het noorden en oosten van het land niet alleen de boeren zelf. Vrijwel de meeste mensen die in deze regio wonen heeft wel iemand in zijn of haar familie / vrienden of kennissen kring die in de agrarische sector werkzaam is, of daarmee direct verbonden is. Denk aan transport, veevoeders, werktuigbouwkundigen, veeartsen, installatietechniek, vertegenwoordigers, inspecteurs etc etc. Het gevoel van verbondenheid is momenteel enorm versterkt hierin.
*disclaimer: heb zelf geen vlag of zakdoek hangen. Van mij hoeft het zelf niet, maar heb er geen bezwaar tegen.
Wat je hiermee bedoeld is mij een raadsel eerlijk gezegd. De weg waar je overheen reedt is evenzo betaald door belastinggeld?President schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:03:
Tegelijkertijd rijd ik over de wegen en zie ik de bomen naast alle wegen staan en besef ik mij: dit kan alleen allemaal betaald zijn met geld vanuit Den Haag.
Ik zou me eens inlezen in de rol van die bedrijven. Dat de boeren in de frame trappen zegt niet dat wij het ook moeten doen hier.belly89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:31:
[...]
Boeren geven liever de schuld aan de partij (overheid) die jarenlang heeft toegestaan dat de boeren veel geld konden verdienen over de gezondheid van de burgers. Boeren zouden juist de overheid moeten bedanken op hun knieën hiervoor.
Maar wat had de Rabobank moeten doen dan? Geen leningen verstrekken onder de noemer, je bent boer en dat heeft geen bestaansrecht op lange termijn?
De Rabobank bijvoorbeeld had gewoon een lening moeten geven voor het gevraagde in plaats van hierbij te pushen op schaalvergroting. 'Je krijgt alleen een lening als je je veestapel verdubbelt'
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2022 10:42 ]
Zo'n zelfde conclusie trok ik ook uit het lezen van dit NOS artikel. De doelen staan er, maar het staat volledig open hoe die bereikt gaan worden en daar is ook nog geen beslissing over genomen.Roozzz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:37:
[...]
Die ruimte was er altijd al. Het einddoel was gegeven, maar hoe daar te komen is aan de provincies om gezamenlijk te bepalen.
Dat de schreeuwers dit gemakshalve even negeerden is iets anders. De overheid is geen meter bewogen. Men blijkt nu alleen wel in staat om hun boodschap in de media te krijgen.
Natuurlijk staan er weer vooraan om te roepen dat het een politieke keuze is om hoofdzakelijk voor uitkopen te gaan. Dat is natuurlijk zo, maar dat lijkt mij gezien de cijfers van TNO ook wel te rechtvaardigen.
Tja, de banken krijgen uiteindelijk het uitkoopgeld (of groot deel er van), want de leningen zullen afbetaald moeten worden.
De verwerkende industrie krijgt minder basisproduct maar met minder input heb je een reden de prijzen omhoog te gooien, dus hun winst zal na een deukje wel weer op niveau komen.
En wie blijft met niets zitten? De boeren zelf.
@daanb14 juist die pagina van TNO laat zien dat er wat mis gaat... hele post van vliegverkeer is er niet eens, terwijl de uitstoot gewoon berekend kan worden (en dan niet gelimiteerd tot 300 meter hoogte)
De verwerkende industrie krijgt minder basisproduct maar met minder input heb je een reden de prijzen omhoog te gooien, dus hun winst zal na een deukje wel weer op niveau komen.
En wie blijft met niets zitten? De boeren zelf.
@daanb14 juist die pagina van TNO laat zien dat er wat mis gaat... hele post van vliegverkeer is er niet eens, terwijl de uitstoot gewoon berekend kan worden (en dan niet gelimiteerd tot 300 meter hoogte)
[ Voor 22% gewijzigd door flessuh op 27-07-2022 10:47 ]
Misschien is dan wat minder ethisch, maar toch geen reden om maar strafbare feiten tegen dat bedrijf te plegen? Vroeger kon je ook meer lenen dan je huis waard was en gingen mensen dit gebruiken voor en nieuwe auto etc. Moeten we dan maar als huizenbezitters de kantoren van de Rabobank in de fik zetten? Je kiest er toch zelf voor om de lening af te sluiten.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:41:
[...]
Ik zou me eens inlezen in de rol van die bedrijven. Dat de boeren in de frame trappen zegt niet dat wij het ook moeten doen hier.
De Rabobank bijvoorbeeld had gewoon een lening moeten geven voor het gevraagde in plaats van hierbij te pushen op schaalvergroting. 'Je krijgt alleen een lening als je je veestapel verdubbelt'
Lijkt me sterk, dan zouden er ook allemaal mensen zonder benzine of diesel moeten staan?SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Zo'n EV verbruikt ook niets wanneer die stil staan, en ook die auto's kan je gewoon uit zetten.
Waarschijnlijk iemand die zijn EV heeft onderschat en nu inderdaad langs de weg staat, mja, dan ben je gewoon niet snugger, net als te weinig brandstof in je tank hebben.
Ik ben wel blij dat dat hier niet zo is eerlijk gezegd, die eindeloze rij vlaggen en spandoeken langs de snelweg word ik al unheimisch genoeg van. De groep die straks rijp lijkt om door extreem-rechts geplukt te worden wordt wel akelig tastbaar zorenegrunn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:38:

Tuurlijk, ze hebben zelf de handtekening gezet. Maar, waar het om gaat is dat de verantwoordelijkheid mbt het probleem waarmee we nu met ons allen in zitten, niet enkel bij de boeren kan worden neergelegd. Ook de rekening ervan niet.belly89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:49:
[...]
Misschien is dan wat minder ethisch, maar toch geen reden om maar strafbare feiten tegen dat bedrijf te plegen? Vroeger kon je ook meer lenen dan je huis waard was en gingen mensen dit gebruiken voor en nieuwe auto etc. Moeten we dan maar als huizenbezitters de kantoren van de Rabobank in de fik zetten? Je kiest er toch zelf voor om de lening af te sluiten.
Het systeem van overheid, banken, agrarische sector, export, subsidies etc hebben geleid tot waar we vandaag staan.
Heel eerlijk, daar ben ik ook huiverig voor. Zeker als ik al zie hoe populair PVV / FvD hier al jaren zijn. Maarja, daar waar onvrede al jaren is, doet populisme het altijd goed.Bananenplant schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:51:
[...]
Ik ben wel blij dat dat hier niet zo is eerlijk gezegd, die eindeloze rij vlaggen en spandoeken langs de snelweg word ik al unheimisch genoeg van. De groep die straks rijp lijkt om door extreem-rechts geplukt te worden wordt wel akelig tastbaar zo.
Het gaat nieteens om ethisch of niet. Ze hebben actief een hele zware rol gespeeld in de situatie waar we nu in zitten. Dan heb ik eerlijk gezegd liever dat ze daar een tank mest leegtanken dan op een willekeurige snelweg of bij een minister.belly89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:49:
[...]
Misschien is dan wat minder ethisch, maar toch geen reden om maar strafbare feiten tegen dat bedrijf te plegen? Vroeger kon je ook meer lenen dan je huis waard was en gingen mensen dit gebruiken voor en nieuwe auto etc. Moeten we dan maar als huizenbezitters de kantoren van de Rabobank in de fik zetten? Je kiest er toch zelf voor om de lening af te sluiten.
Ben recent nog bij oma in Friesland op bezoek geweest (Kollum om precies te zijn). In haar dorp had je ook wel wat vlaggen hangen maar het was niet dat de hele straten vol hingen. Denk dat er misschien 20% een vlag had opgehangen. En ik vind het signaal heel begrijpelijk. In Friesland zijn veel meer mensen afhankelijk van de boeren. Men is of zelf boer of werkt in een sector die daaraan gelieerd is.renegrunn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:38:
Wat een gedoe om niks hier m.b.t. tot vlaggen. Zou blij zijn als dat het enige was eigenlijk als ik zie wat een stel onverlaten vanochtend weer op de snelweg heeft zitten uitspoken. Ik zou aannemen dat indien mogelijk de opruimkosten 1 op 1 worden verhaald?
[...]
Wat je hiermee bedoeld is mij een raadsel eerlijk gezegd. De weg waar je overheen reedt is evenzo betaald door belastinggeld?
Maar het stoort mij persoonlijk wel dat ze hier de Nederlandse vlag voor gebruiken (misbruiken). Hadden ze overal een boerenzakdoekvlag opgehangen, had ik er helemaal geen probleem mee. Maar door de Nederlandse vlag te gebruiken, zie ik dit toch een beetje als een aanval op Nederland zelf. En dat stoort mij persoonlijk wel een beetje.
Het hele probleem is dat de boeren en dus alles wat er omheen aan werkgelegenheid zit , zich in de luren hebben laten leggen door de lobby van de industrie. Die ruimte heeft gekregen door de angst op stemmen verlies bij het CDA , VVD en de christelijke partijen.renegrunn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:38:
[...]
Wat je hiermee bedoeld is mij een raadsel eerlijk gezegd. De weg waar je overheen reedt is evenzo betaald door belastinggeld?
Gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zoals ik al eerder aangaf zodra de Rabobank uit zijn slechte leningen kan valt de steun uit die hoek weg. Dan de verwerkende industrie, zodra die er goed uit kan door alternatieven is dat ook geregeld en gaan die vrolijk door met het verdienen van het meeste geld.
De boeren zijn jarenlang zoetgehouden met net genoeg kunnen verdienen om niet te hoeven stoppen en te weinig om te kunnen nadenken over een andere invulling en of het versneld aflossen van de schulden.
Ondertussen hebben de industrie en de Rabobank het meeste geld verdiend.
We kunnen niet door op de oude voet en ja we zijn veel te laat met nadenken over wat hier aan te doen. En dat hebben wij als hele samenleving gedaan, niet alleen de boeren. Maar niemand heeft zich om uiteenlopende redenen gerealiseerd wat er moet gebeuren om het tij te keren.
Het hele neo liberale (markt)denken en zelfredzaamheid geloof heeft gefaald.
Zolang daar niets aan gebeurd blijven er groepen in de samenleving die een keer klem komen te zitten. Van toeslagen affaire slachtoffers tot minima , boeren , de middenklasse. Iedereen komt aan de beurt.
Je kan namelijk niet alles met hard werken en zelfredzaamheid oplossen. Je bent zo sterk als de collectieve infrastructuur toelaat. En die is stuk.
En zo worden we handig tegen elkaar uitgespeeld door partijen die baat hierbij hebben net zolang ze eraan kunnen verdienen of ze met een goede exit positie eruit kunnen.
Ondertussen is wat we moeten doen met alle deelnemers aan tafel en als doel stellen dat wat moet, namelijk de stikstof uitstoot drastisch naar beneden. En bouwen aan een maatschappij waarin we weer ter dege bewust zijn dat we elkaar echt nodig hebben om de problemen op te lossen.
Als dat besef niet snel komt , zie ik het somber in. Dus in plaats van vlaggen ophangen zou ik graag eens een goed gesprek zien.
De Rabobank doet overigens hetzelfde met hypotheken verstrekken aan mensen die eigen baas zijn. Die worden gepushed om extra veel te lenen door de hoogte van de hypotheek te koppelen aan de toekomstige performance van hun bedrijf, waarbij er wel gegroeid moet worden, met alle risico's van dien. Zoals dat als het fout gaat mensen zowel hun woning als bedrijf kwijt zijn...MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:41:
[...]
Iemand die ik ken is hierin getrapt, en het enige wat er tot nu toe gebeurt is dat er lening op lening op lening wordt gestapeld om het hoofd boven water te houden en de beloofde groei te kunnen realiseren.

ranten en naamsverbasteringen horen hier niet thuisRobkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:55:
[...]
Ben recent nog bij oma in Friesland op bezoek geweest (Kollum om precies te zijn). In haar dorp had je ook wel wat vlaggen hangen maar het was niet dat de hele straten vol hingen. Denk dat er misschien 20% een vlag had opgehangen. En ik vind het signaal heel begrijpelijk. In Friesland zijn veel meer mensen afhankelijk van de boeren. Men is of zelf boer of werkt in een sector die daaraan gelieerd is.
Maar het stoort mij persoonlijk wel dat ze hier de Nederlandse vlag voor gebruiken (misbruiken). Hadden ze overal een boerenzakdoekvlag opgehangen, had ik er helemaal geen probleem mee. Maar door de Nederlandse vlag te gebruiken, zie ik dit toch een beetje als een aanval op Nederland zelf. En dat stoort mij persoonlijk wel een beetje.
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 11:33 ]
Het is de Nederlandse vlag niet, want hij hangt op zijn kop.Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:55:
[...]
Ben recent nog bij oma in Friesland op bezoek geweest (Kollum om precies te zijn). In haar dorp had je ook wel wat vlaggen hangen maar het was niet dat de hele straten vol hingen. Denk dat er misschien 20% een vlag had opgehangen. En ik vind het signaal heel begrijpelijk. In Friesland zijn veel meer mensen afhankelijk van de boeren. Men is of zelf boer of werkt in een sector die daaraan gelieerd is.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Dat is nou juist het probleem, er is een doel gesteld zonder dat enige uitwerking bekend is, terwijl je meerdere opties hebt dat doel te bereiken.CornermanNL schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Ondertussen is wat we moeten doen met alle deelnemers aan tafel en als doel stellen dat wat moet, namelijk de stikstof uitstoot drastisch naar beneden. En bouwen aan een maatschappij waarin we weer ter dege bewust zijn dat we elkaar echt nodig hebben om de problemen op te lossen.
Als dat besef niet snel komt , zie ik het somber in. Dus in plaats van vlaggen ophangen zou ik graag eens een goed gesprek zien.
Juist daardoor wordt een volledige sector klem gezet, niemand kan nog investeren omdat je niet weet wat de uitwerking gaat doen met je bedrijf.
Het besef dat er iets moet gebeuren is er zeker wel (in ieder geval met de boeren waar ik mee praat) echter is er ook de irritatie dat zoals het nu gecommuniceerd wordt uitkoop/stoppen de enige optie lijkt.
Wat je "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" betreft, absoluut mee eens. Er ligt ook nog een uitspraak voor klimaatdoelen, laten we ook daar eens mee doorpakken zodat we dat binnen de deadline halen.
En als men zich dan vanuit de EU ook eens hard kan maken dat dat bij alle landen gebeurt...
Ik snap de emotie , maar door op die manier ernaar te kijken speel je de partijen in de kaart die baat hebben bij verdeling in de samenleving.Grimmie187 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:15:
[...]
ranten en naamsverbasteringen horen hier niet thuis
Partijen die niet staan voor vooruitgang maar alles doen om puur het eigen belang te pushen en dat floreert bij ontevredenheid en gebrek aan dialoog.
We komen zo geen stap dichterbij de oplossing, en we zijn al te laat.
Ik zou graag eens los van de emoties bij de partijen, die we niet moeten onderschatten of uit willen vlakken, een start willen zien van het echt werken aan een oplossing. En niet een waarbij alleen de bank en groot industrie gered wordt uit hun zelfgecreëerde positie maar er voor alle partijen een goede oplossing komt.
Maar het doel moet zijn stikstof drastisch omlaag.
Maak er een deltaplan van. Er moet gewoon begonnen worden in plaats van maar blijven vasthouden aan een situatie die 20 jaar geleden al achterhaald was.
[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 27-07-2022 11:34 ]
Nee, het is de vlag van de deelstaat Sleeswijk Holstein. Wie hou je hier voor de gek...Jumpman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:19:
[...]
Het is de Nederlandse vlag niet, want hij hangt op zijn kop.
Ben niet per se fan van hem, maar ik was het erg eens met Klaver tijdens het eerste debat. Ook hij haalde precies dit aan, dat de boodschap nu niet leuk is, maar laten we nu voor eens en altijd wel duidelijk zijn en daar, op een juiste manier uitvoer aan geven.CornermanNL schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zoals ik al eerder aangaf zodra de Rabobank uit zijn slechte leningen kan valt de steun uit die hoek weg. Dan de verwerkende industrie, zodra die er goed uit kan door alternatieven is dat ook geregeld en gaan die vrolijk door met het verdienen van het meeste geld.
De boeren zijn jarenlang zoetgehouden met net genoeg kunnen verdienen om niet te hoeven stoppen en te weinig om te kunnen nadenken over een andere invulling en of het versneld aflossen van de schulden.
Er is een doel gesteld, er is geld vrij gemaakt, en er is gefaciliteerd dat de provincie hier nog de nodige vrijheid in heeft om e.e.a. in goede banen te leiden.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Dat is nou juist het probleem, er is een doel gesteld zonder dat enige uitwerking bekend is, terwijl je meerdere opties hebt dat doel te bereiken.
Juist daardoor wordt een volledige sector klem gezet, niemand kan nog investeren omdat je niet weet wat de uitwerking gaat doen met je bedrijf.
Het besef dat er iets moet gebeuren is er zeker wel (in ieder geval met de boeren waar ik mee praat) echter is er ook de irritatie dat zoals het nu gecommuniceerd wordt uitkoop/stoppen de enige optie lijkt.
Wat je "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" betreft, absoluut mee eens. Er ligt ook nog een uitspraak voor klimaatdoelen, laten we ook daar eens mee doorpakken zodat we dat binnen de deadline halen.
En als men zich dan vanuit de EU ook eens hard kan maken dat dat bij alle landen gebeurt...
Zie je, je kunt het ook positief uitleggen
Maar gebeurt dat ook niet dan? De rekening ligt toch niet bij de boeren, die kunnen worden uitgekocht, dat wordt door iedereen in NL aan meebetaald. Natuurlijk is het vreselijk als je een bedrijf waar je hart en ziel in zit verloren gaat, maar het is niet alsof ze onder de brug moeten gaan slapen ofzo... En volgens mij is het ook niet alsof dit morgen al gerealiseerd moet zijn ofzo.renegrunn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:52:
[...]
Tuurlijk, ze hebben zelf de handtekening gezet. Maar, waar het om gaat is dat de verantwoordelijkheid mbt het probleem waarmee we nu met ons allen in zitten, niet enkel bij de boeren kan worden neergelegd. Ook de rekening ervan niet.
Het systeem van overheid, banken, agrarische sector, export, subsidies etc hebben geleid tot waar we vandaag staan.
Uiteindelijk hebben die bedrijven toch ook last van de beslissing van de rechter? Minder boeren is minder inkomsten. Niet alle leningen zullen terugbetaald worden dus die moeten ze afschrijven etc.MikeyMan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Het gaat nieteens om ethisch of niet. Ze hebben actief een hele zware rol gespeeld in de situatie waar we nu in zitten. Dan heb ik eerlijk gezegd liever dat ze daar een tank mest leegtanken dan op een willekeurige snelweg of bij een minister.
Iedereen wordt (indirect) geraakt door de stikstofcrisis. Niet alleen de boer, ook de bouw, luchthaven etc. Ben benieuwd wanneer KLM vliegtuigen laat landen op snelwegen onder de noemer demonstreren!
Hmm. zijn we 2008 vergeten? Sindsdien veel veranderd in deze hoek van de economie. (niet aan jou gericht @Amphiebietje ) Zou kunnen. Maar bij mijn weten wordt elke woning onafhankelijk getaxeerd en vertegenwoordig dit een marktwaarde waar de bank een hypotheek voor verstrekt.Amphiebietje schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:15:
[...]
De Rabobank doet overigens hetzelfde met hypotheken verstrekken aan mensen die eigen baas zijn. Die worden gepushed om extra veel te lenen door de hoogte van de hypotheek te koppelen aan de toekomstige performance van hun bedrijf, waarbij er wel gegroeid moet worden, met alle risico's van dien. Zoals dat als het fout gaat mensen zowel hun woning als bedrijf kwijt zijn...
Iemand die ik ken is hierin getrapt, en het enige wat er tot nu toe gebeurt is dat er lening op lening op lening wordt gestapeld om het hoofd boven water te houden en de beloofde groei te kunnen realiseren.
In het geval van de boer(en) werd een lenig onder voorwaarden van schaalvergroting verstrekt waarbij de investering nog moet worden terugverdient en de waarde enkel op papier gebaseerd werd.
Dat is inderdaad in grote lijnen volgens mij wel de intentie. Althans, dat is toegezegd. Maar hoe dit er er precies uit komt te zien, moet nog worden uitgezocht en bekend gemaakt worden.belly89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Maar gebeurt dat ook niet dan? De rekening ligt toch niet bij de boeren, die kunnen worden uitgekocht, dat wordt door iedereen in NL aan meebetaald. Natuurlijk is het vreselijk als je een bedrijf waar je hart en ziel in zit verloren gaat, maar het is niet alsof ze onder de brug moeten gaan slapen ofzo... En volgens mij is het ook niet alsof dit morgen al gerealiseerd moet zijn ofzo.
Stentor/FaceBook - maar toegegeven, ik controleer ook niet veel hoor!flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:38:
[...]
Heb je hier een bron van? Ik kan er namelijk niets over vinden.
Aangezien de blokkades op de snelweg zijn, waar het verbruik van een EV het hoogste is moet de bestuurder dan ook wel een mega risico genomen hebben als je hem leeg krijgt in een file waar je normaal met hoog verbruik door was gereden.
Misschien die bestuurders meteen maar aanpakken voor roekeloos rijgedrag.
Klinkt mij zeer onwaarschijnlijk dus.
Uiteindelijk wel ja. Maar tot nu toe is het 30 jaar goed gegaan. Vandaar nu de stress.belly89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Uiteindelijk hebben die bedrijven toch ook last van de beslissing van de rechter? Minder boeren is minder inkomsten. Niet alle leningen zullen terugbetaald worden dus die moeten ze afschrijven etc.
Iedereen wordt (indirect) geraakt door de stikstofcrisis. Niet alleen de boer, ook de bouw, luchthaven etc. Ben benieuwd wanneer KLM vliegtuigen laat landen op snelwegen onder de noemer demonstreren!
En daarbij worden boeren die alternatieven willen ontwikkelen zoals Bio aantoonbaar minder bedient worden dan de reguliere boeren. Omdat ze dat verdien model risicovoller vinden...renegrunn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:34:
[...]
Hmm. zijn we 2008 vergeten? (niet aan jou gericht @Amphiebietje ) Zou kunnen. Maar bij mijn weten wordt elke woning onafhankelijk getaxeerd en vertegenwoordig dit een marktwaarde waar de bank een hypotheek voor verstrekt.
In het geval van de boer(en) werd een lenig onder voorwaarden van schaalvergroting verstrekt waarbij de investering nog moet worden terugverdient en de waarde enkel op papier gebaseerd werd.
Ook hetzelfde als met de ontwikkelingen van Lely moet hun dure apparatuur voor N reductie meer support krijgen omdat de Rabobank die dure investeringen liever ziet omdat daar meer duurdere leningen voor nodig zijn.
Zit mijn leven lang al bij de Rabo, maar moet zeggen dat ik hierdoor toch stiekem al bij de concurrenten zit te kijken. Helaas zit ik aan ze vast voor een deel met mijn hypotheek.
Zuid-Holland gaat gelukkig eindelijk iets doen aan die 'vlaggen':
NOS: Zuid-Holland gaat boerenprotestvlaggen en spandoeken verwijderen
Blijkbaar zijn ze nog knullig opgehangen ook:
De eerste afgescheurde vlag is al op een auto terechtgekomen en daarom is het volgens de provincie tijd voor maatregelen. "Hoe langer de vlaggen en spandoeken blijven hangen, hoe groter de kans dat deze op enig moment losraken en daarmee een gevaar zijn voor de verkeersveiligheid."
[ Voor 61% gewijzigd door fsfikke op 27-07-2022 11:41 ]
Dat is nu mijn punt, je kan in de huidige systematiek van marktdenken en een afzijdige overheid (neo liberale geloof dat de markt altijd de juiste en goede oplossing als vanzelf kiest) niet verwachten van de overheid dat ze een uitgekristalliseerd plan hebben.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Dat is nou juist het probleem, er is een doel gesteld zonder dat enige uitwerking bekend is, terwijl je meerdere opties hebt dat doel te bereiken.
Je kan niet 40 jaar in die richting bewegen en dan ineens van de overheid verwachten dat ze het ideale plan en uitvoering daarvan ophoesten.
Het probleem in de samenleving is het denken als individu, maar niet die verantwoording kunnen dragen. Wat gebeurd er, succes wordt toegeschreven aan het eigen ‘harde werken’ en het geloof dat iedereen het maar moet kunnen,
En falen ligt altijd ergens anders, en alleen als het misgaat willen we dat de overheid het oplost. Maar dat moet wel zodanig dat niemand er last van heeft.
Nu heeft de overheid door dat het niet langer zo kan en geeft het signaal af het moet naar beneden.
Doe het dus maar, markt en individu. Je hebt jarenlang ook de andere kant zelf gedaan nu mag je dit ook doen.
Uitkopen is 1 uiterste optie , maar je zelfredzaamheid is toch ruim voldoende om het te kunnen ? Je bent toch die geweldige ondernemer ?
Hier is de termijn en ga aan de slag. Niets anders dan wat we van een overheid aan de zijlijn hoeven te verwachten.
Het bovenstaande klinkt wat cynisch, maar je kan niet jarenlang dit systeem in stand houden omdat het je goed uitkomt en du moment dat het moeilijk wordt , en let wel zelfveroorzaakt , verwachten dat er ineens wel een tot in de punten uitgewerkt plan is.
Zo werkt het niet. En daar zit ook het probleem niet weten waar je als individu op stemt als je 40 jaar stemt op minder belasting en minder bemoeienis en een afzijdige technocratische overheid waar op Excels bestuurd wordt.
Ja, laten we inderdaad naar anderen wijzen en hopen dat die het klimaatprobleem voor ons op gaan lossen. Bij ons gaat dat namelijk (dankzij onze lieve boeren) niet lukken, om o.a. miljoenen tonnen CO2 uitstoot te verminderen: NOS: Juristen voorzien bouwstop na de zomer door verwachte stikstofuitspraakflessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Porthos is bedoeld om CO2 van de industrie in de Rotterdamse haven te vervoeren en op te slaan in lege gasvelden onder de Noordzee. Dat moet bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen, maar tijdens de aanleg van de infrastructuur komt stikstof vrij. Als de Raad van State de vrijstelling van Porthos afwijst, kan dat grote gevolgen hebben voor andere projecten.
[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 27-07-2022 11:47 ]
Deze denk ik:SkyStreaker schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:37:
[...]
Stentor/FaceBook - maar toegegeven, ik controleer ook niet veel hoor!
https://www.destentor.nl/...1KdTH6uBzOBJGdKoYc6wku1Zc
Dus het is de Nederlandse vlag niet.Robkazoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:29:
[...]
Nee, het is de vlag van de deelstaat Sleeswijk Holstein. Wie hou je hier voor de gek...
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Dapper. Mensen die die vlaggen weghalen worden door de boeren (of hun sympathisanten) met de dood bedreigd en aangevallen:fsfikke schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:39:
Zuid-Holland gaat gelukkig eindelijk iets doen aan die 'vlaggen':
[...]
Bron en meer info: Burgemeester Oldebroek klaar met intimidatie na weghalen vlaggen: ‘Ik moest mezelf maar opknopen’Dat burgemeester Tanja Haseloop van Oldebroek zich niet populair maakt met het plan om de omgekeerde Nederlandse vlaggen in het openbaar gebied te verwijderen, had ze wel verwacht. Maar de bedreigingen en intimidatie waar zij en haar ambtenaren mee geconfronteerd worden gaan haar veel te ver.
Eigenlijk had de burgemeester vlak voor haar vakantie een leuk stukje op de site van de gemeente willen zetten over mooie plekjes. Dat het nu een hartenkreet is geworden, heeft alles te maken met haar besluit om de omgekeerde Nederlandse vlaggen aan lantaarnpalen en ander openbaar straatmeubilair te verwijderen.
"Het gevolg was heel veel bijzondere berichten en boze mensen aan de telefoon", schrijft ze. "Een persoon stelde online zelfs voor dat alle ambtenaren geen pensioen meer moesten krijgen en dat ik mijzelf met een vlag aan een lantaarnpaal moest opknopen. Dat gaat best heel ver."
Maar daar bleef het niet bij. In het weekend kreeg Haseloop onverwacht bezoek bij haar thuis. "We zagen beweging bij mij voor het hek. Twee jonge mannen, één zelfs met een zak over zijn hoofd, plantten een omgekeerde vlag bij mij voor het huis. Een provocatie, een intimidatie?"
Moet kennelijk allemaal kunnen bij de boeren met hun 'protesten'....

Virussen? Scan ze hier!
Maar dat is niet bepaalt een EV, gewoon de accu leeg door de lampen te laten branden.
Ik moet zeggen dat ik het intussen wel tijd vind worden dat er eens een vocale groep "Farmers against Fascism" oid opstaat die zich openlijk distantieert van de groepen waar de boeren nu support van beginnen te krijgen.
Correct!
Ik ben bang dat ik er te snel overheen heb gelezen (renegrunn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:49:
[...]
Haha, denk het ook. Maar niet elke auto/wagen met een accu is een EV? @SkyStreaker

[ Voor 32% gewijzigd door SkyStreaker op 27-07-2022 11:58 ]
Niet zozeer whstsboutidm meer wat willen we als samenleving toestaan aan actiegroepen / demonstranten. Boeren hebben daarin niet het alleenrecht op een bepaalde uitingsvorm.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:48:
[...]
Weer lekker staaltje whataboutism. Dacht dat ER overigens vaak genoeg een lantarenpaal gebruikt om zich aan vast te lijmen/ketenen![]()
Reed afgelopen weekend door het groene hart en daar waren heel veel lantaarnpalen behangen. Alsof het een dorps feest was. Vind dat niet zo’n goede ontwikkeling. En ook terecht als dat weggehaald wordt.
Wat een ieder aan zijn huis of op zijn grond plaats moet men inderdaad zelf weten. Mits binnen de wet natuurlijk.
En hier dus het hele kromme van het verhaal. Heb je een mogelijkheid om de CO2 te verminderen wordt het onmogelijk gemaakt door andere regels omtrent stikstof. Nee, we zijn lekker bezig in dit land.fsfikke schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:45:
[...]
Ja, laten we inderdaad naar anderen wijzen en hopen dat die het klimaatprobleem voor ons op gaan lossen. Bij ons gaat dat namelijk (dankzij onze lieve boeren) niet lukken, om o.a. miljoenen tonnen CO2 uitstoot te verminderen: NOS: Juristen voorzien bouwstop na de zomer door verwachte stikstofuitspraak
[...]
Natuurlijk moet er wat gebeuren maar juist dit soort regeltjes en uitspraken maakt het nou niet bepaald verkoopbaar.
Edit, wat ik vooral probeer te zeggen is dat er eens niet naar afzonderlijke regeltjes gekeken moet worden maar naar het geheel.
[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 27-07-2022 12:03 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dan hoop ik eerder op een Farmers for the Future groep. Die wel gewoon het gesprek aan wil gaan. En daadwerkelijk een toekomst wil neerzetten die voor iedereen een stap vooruit is.Bananenplant schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:55:
Ik moet zeggen dat ik het intussen wel tijd vind worden dat er eens een vocale groep "Farmers against Fascism" oid opstaat die zich openlijk distantieert van de groepen waar de boeren nu support van beginnen te krijgen.
Zou alleen iets kunnen worden wanneer iemand als van der Plas hier zich tegen uitspreekt / afstand van neemt.Bananenplant schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:55:
Maarja, die zit elke ochtend haar virtuele zetels ook te tellen natuurlijk...
Je kan ook niet als overheid na 40 jaar laissez-faire (klopt niet helemaal, de regelgeving is keer op keer verscherpt) ineens de regie pakken en verwachten dat iedereen dat maar makkelijk accepteert. Zeker niet als het plan gebrekkig zou zijn.CornermanNL schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:42:
[...]
Dat is nu mijn punt, je kan in de huidige systematiek van marktdenken en een afzijdige overheid (neo liberale geloof dat de markt altijd de juiste en goede oplossing als vanzelf kiest) niet verwachten van de overheid dat ze een uitgekristalliseerd plan hebben.
Je kan niet 40 jaar in die richting bewegen en dan ineens van de overheid verwachten dat ze het ideale plan en uitvoering daarvan ophoesten.
Het probleem in de samenleving is het denken als individu, maar niet die verantwoording kunnen dragen. Wat gebeurd er, succes wordt toegeschreven aan het eigen ‘harde werken’ en het geloof dat iedereen het maar moet kunnen,
En falen ligt altijd ergens anders, en alleen als het misgaat willen we dat de overheid het oplost. Maar dat moet wel zodanig dat niemand er last van heeft.
Nu heeft de overheid door dat het niet langer zo kan en geeft het signaal af het moet naar beneden.
Doe het dus maar, markt en individu. Je hebt jarenlang ook de andere kant zelf gedaan nu mag je dit ook doen.
Uitkopen is 1 uiterste optie , maar je zelfredzaamheid is toch ruim voldoende om het te kunnen ? Je bent toch die geweldige ondernemer ?
Hier is de termijn en ga aan de slag. Niets anders dan wat we van een overheid aan de zijlijn hoeven te verwachten.
Het bovenstaande klinkt wat cynisch, maar je kan niet jarenlang dit systeem in stand houden omdat het je goed uitkomt en du moment dat het moeilijk wordt , en let wel zelfveroorzaakt , verwachten dat er ineens wel een tot in de punten uitgewerkt plan is.
Zo werkt het niet. En daar zit ook het probleem niet weten waar je als individu op stemt als je 40 jaar stemt op minder belasting en minder bemoeienis en een afzijdige technocratische overheid waar op Excels bestuurd wordt.
Ik vind zelf de noodzaak tot ingrijpen ook maar lastig. Ergens roept een stemmetje dat het net zo'n project is als de wolf in Nederland. Iets van een romantisch idee dat in Nederland het weer zoemt van de bijtjes en hommels. Ergens weet ik ook dat dit een valse argumentatie is.
In grote lijnen denk ik dat de gekozen richting redelijk is. Compensatie voor boeren, reductie van stikstof binnen een aantal jaar. Wat ik zwak vind is dat er geen beperkingen voor andere sectoren op tafel ligt. Het vliegverkeer zou ook om andere redenen beperkt moeten worden. Te beginnen met een vliegtax van 100 euro op elk ticket. Maar goed, dat moet natuurlijk Europees geregeld worden en Europa is net zo slagvaardig als NL op het stikstofdossier.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.