offtopic:
Ik heb ooit forum software gezien waarbij de gewaardeerde post steeds nadrukkelijker (groter tekst, meer contrast, et cetera) weergeven werd terwijl de "normale post" en "onderwaardeerde posts" steeds kleiner gemaakt werd.
Daarmee gezegd wil ik vooral mijn dank uitspreken voor ieder (inclusief degene genoemd door @
Deathchant) die zeer inhoudelijk argumenteren. Ik ben van mening dat ik daar elke keer van bij leer.
Wat meer on topic.
Gisteravond reed ik naar huis en luisterde ik naar Haagse Zaken op NPO Radio 1 (
hier terug te luisteren) met als titel: de voedsellobby en de (toekomstige) voedselvoorziening in Nederland.
Deelnemers waren:
- Caroline van de Plas (BBB)
- Laurens Hoedemaker ("Centrale Organisatie voor de Vleessector" en "Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie")
- Marc Jansen (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel)
- Jaap Korteweg (oprichter "De Vegetarische Slager") die komt er halverwege er ook bij
Voor degene die niet willen luisteren (en terecht gezien de bagger) hier in snippers wat mij opviel. Als je interesse hebt in informatieverwerking dan is dit wel een aardig stuk om te analyseren.
Welkom
Laurens: 'Mensen moeten geen nep-vlees' eten en verwijst naar e-nummers, de marges
(ugh... angst zaaien als je opening is een zwak begin)
Caroline: Met het doorzetten van de stikstof plannen gaan we een "kritische massa boeren" verliezen
Hoewel het afbouwen van de sector tot verlies van kennis, kunde en contacten als gevolg hebben, ben ik zeer benieuwd wat een "kritisch massa" is
Caroline over mogelijk gevolg van het afbouwen: We importeren nu al heel veel "koffie, thee, sinaasappel, rijst, ketjap, pasta, chocolade..." en daar gaan we meer afhankelijk van worden.
Ik weet vrij zeker dat we het merendeel daarvan niet in Nederland produceertEven een stukje stikstof
Leuke truc #1: "Als je daar even op doordenkt". Men wilt dat je hun lijn van denken volgt tot het einde.
Leuke truc #2: "Als we onderzoek doen op [gevolg van afschaling van de boeren]". Onderzoek doen naar een logisch gevolg is blijkbaar belangrijker dan een kritisch en acuut probleem.
Laurens: We doen al veel voor het dierenwelzijn (verwijst naar beterleven van de Dierenbescherming).
(In 2019 had nog geen 40% van het vleesomzet het keurmerk en het keurmerk vlees is duurder dus die statistieken zeggen niks over consumptie)
Onderbreking door de
tafelheer voor het Journaal: Moeten we ons niet schamen voor het eten van een gehaktbal? Willen we wel dat ons mensen dat ons aanpraten.
(Ik proef Tucker Carlson in zijn woorden. Bah!)
Laurens: Gruwelt van vleesvervanger, vind ook dat ze geen "vlees" mogen heten.
Caroline: is dat "vlees" alleen gebruikt mag worden op "dierenvlees". Terwijl je ook "vruchtvlees" hebt. Maar bij een vega-hamburger gaat het om de vorm.
(Het doel van een eigennaam is om een onderwerp te herkennen)Introductie Jaap Korteweg
Jaap: Vega-vlees bij introductie was nieuw en ook duurder. Tegenwoordig een stukgoedkoper. Worst is nu gemaakt op basis van vlees, maar kan ook op basis van planten.
Jaap: We maken nu direct vlees van planten ipv dieren. Dat is een stuk efficiënter.
(Efficiënt ja, maar alleen als je mee gaat met het idee dat vlees een direct of indirect een plantaardig product is)
Jaap: Mensen eten vega-vlees omdat ze ervan houden maar niet de [dierlijke] ellende die daar achter zit
Plantaardig vs beestaardig(?)
Tafelheer: Hebben we wel genoeg ruimte voor plantaardig eten
Jaap: Als alles vegetarisch is kunnen we met '33% van de grond' de volledige '100% van de voedselbenodigdheden' aanpakken. Nu is het '100% van de grond' die maar '80% van de voedselbenodigdheden' aanpakte.
(Deze aantal verbaasde me op twee redenen: 1) Ik wist dat dieren dusdanig inefficiënt waren. 2) Waarom doen we dit niet?)
Tafelheer geeft aan dat anderen willen reageren.
Laurens: niet 100% van de grond geschikt is.
(Jaap herhaalt dat 33% niet hetzelfde is aan 100%)
Transcriptie 00:39:11 puur omdat dit een belachelijke dialoog is
Tafelheer: "Dus u zegt eigenlijk dat mensen die boer zijn rondom de Veluwe dat die kunnen stoppen"
Laurens: "Het is niet meer nodig. Dat is toch fantastisch nieuws? ..."
Tafelheer: "... nou, niet voor die mensen ..."
Jaap: "... We hebben het niet meer nodig om die mensen te voeden"
Tafelheer: "Mevrouw van de Plas"
Caroline: "Ja... Uhm... De passie die de heer Korteweg heeft siert hem. Uh... Die passie hebben de boeren ook uh... voor uhm... hun vee en uh... veehouderij. Maar ik ben eigenlijk ook benieuwd naar als we de hele wereld plantaardig gaan voeden wat we dan doen met de resten van de akkerbouw: Aardappelschillen, bietenpulp, uhm... Allerlei restproducten uit de akkerbouw worden nu gebruikt voor veevoer. Dit wordt altijd gedaan, ook door de heer korteweg, dat alle dieren hier volgepropt worden met soja, maar dat is niet zo. En ook is het vaak zo dat bij koeien en varkens is het een klein beetje van ratsoen en het feit dat er heel veel restanten uit de levensmiddelen industrie in het veevoer gaan hier in Nederland uhm... maakt ook dat ons voedsel betaalbaar blijven en als dat niet meer kan dan, straks, en die restanten uit de levensmiddelen industrie waar gaan die dan naar toe?"
Tafelheer: "Meneer korteweg, heeft u hier een antwoord?"
Caroline (blijft doorpraten): "Uhm... Bierfabrikanten hebben ook al aangegeven dan gaat het prijs van het biertje gaat dan echt wel forst omhoog als zij voor het bierborstel, dat is een bijproduct, gaat ook in veevoer, als dat niet meer naar de veehouderij kan en uhm..."
(valt het je op dat ze nu geen "uhm..." heeft en zoveel mogelijk afstand tussen haar vraag en een mogelijk antwoord wilt creëren door specifieke zaken te benoemen?)
Jaap: "Ik wil daar graag op reageren. Het is zo dat wij nu bijvoorbeeld voor onze soja, het bijproduct van Soja is dat er olie uitgehaald wordt en wat er dan overblijft is een eiwit rijke fractie: Sojaschroot en daar zit het eiwit in dat gebruik dat zelfde soort gebruiken wij voor onze [ham]burgers.
Als het gaat over de restomzetting van dieren dan zijn er veel efficiëntere vormen, wij zijn dat nu ook bezig om dat te doen met micro organismen dat te doen. Die kunnen dat vele malen efficiënter. Dat zijn zaken die nu in ontwikkeling zijn.
Maar wat vooral speelt is dat we het niet nodig hebben. We hebben die reststromen niet nodig en dat betekent dus dat het nieuwe vlees en het nieuwe zuivel dus alleen maar goedkoper gaan worden.
Het is dus niet alleen dat het duurzamer is, maar de uiteindelijke consequentie van duurzaamheid als je het in de markt zet is dat het goedkoper wordt"
Einde transcriptie 00:41:24
Jaap: 1/5 van de vleesmarkt is plantenvlees en de prijs is nu vergelijkbaar ondanks het enorme schaal nadeel.
Jaap: Je hebt maar 1/5 van de hoeveelheid bonen en granen nodig om 1kg plantaardig vlees te maken.
Caroline: De schillen die overblijven van de aardappels moeten ergens heen, en dat gaat nu naar de boeren en daarom hebben we vleesproducten nodig. Vervolgens nog een poging om te zeggen dat iedereen de halve waarheid vertelt.
(Ze vergeet te melden dat zij met regelmatig ook incompleet is in haar vertellingen)
Caroline: Wat moeten we dan doen met die schillen en hoe hoog wordt de prijs van het voedsel als we daar niks mee doen?
Jaap: De prijs wordt lager en die schillen kunnen gebruikt worden voor biobrandstof. Door het te vergisten kunnen we er energie uit halen en de mineralen die overblijven kunnen we gebruiken om de akkers plantaardig te bemesten.
(Dat heet compost, maar waarom gebruiken we mest? En waarom weerlegt niemand zijn argument door over de voordelen van mest te beginnen? Of zijn die er niet?)
Tafelheer: We gaan terug naar het onderwerp, want het gaat natuurlijk nooit gebeuren dat we geen vlees meer eten.
(Tucker Carlson, ga terug je hok in met je absolute uitspraken die nergens op gebaseerd zijn)
Tafelheer: De supermarkten zijn het er niet mee eens en de politiek aan tafel is het er niet mee eens.
* DevWouter kijkt naar de lijst van deelnemers en rolt met zijn ogen
Tafelheer: Wat denkt u wel dat een haalbaar percentage is dat de vleesvervangers het echt vlees gaat vervangen?
Jaap: Over 20 jaar is 80% van het vlees in de schappen vegetarisch en dan krijgen we een nieuwe discussie over of dieren houden voor hun vlees nog verantwoordelijk is gezien de kosten, de overlast en het leed.
Tafelheer twijfelt maar Jaap zegt dat die discussie natuurlijk zal ontstaan wanneer er betere alternatieven zijn.
Tafelheer vraagt aan de supermarkten of het haalbaar is.
Marc: Daar moet je de consument mee voor hebben. In 2035 willen we op 60% zitten.
Tafelheer vraagt aan de vleessector daar geen rekening mee moet houden dat er minder vraag zal zijn.
Laurens: Wat de mensen graag eten dat produceren we en mensen willen vlees eten
(Hij negeert de trendontwikkeling die net besproken is)
Laurens verwijst vervolgens naar andere landen waar ze meer vlees eten en dat ze ook kunnen exporteren.
(Let op! Nederland loopt voor op andere landen qua vleesvervangers.)Lobby in Den Haag
Wat zure woorden over dat de vega-sector goeie campagnes heeft en welzijnorganisaties mee heeft terwijl de vlees sector normaal aan het eind van elk jaar een mega-bbq houdt voor de politiek.
Vervolgens een drog van verhaal dat het een opgezet plan is dat 15 jaar geleden begonnen is en dat de natuurorganisaties heel strategisch natura2000 locaties heeft uitgezocht.
(De reinste bullshit die ik ooit gehoord hebt)
Caroline die uitlegt dat de boerenlobbies echt zeldzaam is en dat ze daar zelden mee te maken heeft.
Heeft zij dan helemaal geen contact meer met vrienden, kennisen, et cetera uit de tijd dat ze als verslaggever schreef over varkenshouderijen en pluimveebedrijven? Of toen ze werkte voor LTO? Of toen ze bij de Nederlandse bond van Varkenshouders zat? Of toen ze zelf boerin was?De vleestax
Caroline: De overheid heeft zich nooit bemoeit met de prijs om bepaald gedrag te belonen en te straffen en daar moet en ze ook niet mee beginnen.
(Onzin, zie de roken en de sigarenboer)
Caroline: En als vlees duurder wordt dan straffen we daarmee vooral de armen
(Onzin, dat was al besproken maar zie ook waarbij "Twintig procent van de plantaardige producten bleek echter goedkoper te zijn dan de goedkoopste dierlijke versie")Mijn gedachten achteraf
Toen ik in de auto naar huis reed kwam ik voorbij veel boerengrond, immers dat is veel van Nederland, en wat mij het meest bij bleef staan was "kritische massa boeren".
Als ik daar nu over nadenk dan lijkt dan op een trucje om te voorkomen dat tegenstanders kunnen beweren dat er nu geen kritisch hoeveelheid is terwijl we dat juist wel hebben. "Kritisch hoeveelheid" verwijst naar een aantal waar je in de problemen dreigt te raken. Dat kan wanneer er te veel boeren hebt maar ook wanneer er te weinig boeren zijn.
Het is inderdaad zo dat wanneer de hoeveelheid afneemt bepaalde processen niet meer zo effecient zijn en dat die processen zich kunnen verplaatsen. Maar ik heb niet het idee dat de boeren dat argument als inhoudelijk argument gebruiken.
Ook Caroline van de Plas verwijst hier naar, maar haar volgende argument is meteen dat we meer gaan importeren (waarbij ze producten noemt die niet in Nederland geproduceerd worden). Het lijkt dan ook de zoveelste argument op basis van angst.
De manier waarop de argumenten gepresenteerd worden zijn ook opvallend. Men verwijt anderen en men negeert oplossingen die aangeboden wordt. In sommige gevallen praten ze er overheen zodat men de oplossing niet hoeft te horen (Caroline) en in andere gevallen geven ze de oplossing verkeerde eigenschappen zodat de onhaalbaar lijkt (Laurens).
De tafelheer (Martijn de Greve) helpt ook niet echt door elke stelling op de spits te drijven. Dit maakt voor een dynamisch programma, maar hier was het wel erg voor ingenomen. Vooral het beroep op absoluten die geen basis hadden was storend.
Wat betreft de deelnemers (in het kort):
- Caroline kan leuk praten maar duidelijk niet die scherpste in de keukenla. Luisteren is haar vreemd. Veel geneuzel over wat een woord wel/niet betekent
- Laurens was zoals verwacht zwaar bevooroordeeld. Maar dat vind ik niet erg als je namens een lobby spreekt. Maar wat vooral opviel was dat zijn argumenten allemaal op emotie en beleving was gericht.
- Marc was relatief neutraal maar vooral in "don't rock the boat". Zijn uitspraken aan het einde over de '60% vleesvervangers in 2035' voelde ook een beetje als een trap na tegen de onzin van de ander twee.
- Jaap had ik vooraf in hetzelfde kader gezet als Laurens (lobbyist), maar viel positief op door zijn oplossingen, argumenten en onderbouwing. In verhouding met de Caroline en Laurens was het gewoon pijnlijk hoeveel kennis hij heeft en zij missen.
Oh... En dit programma mag van mij van de radio. Ik wil geen FoxNews op NPO Radio 1.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel