The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Je staat bij opritten, trekker wil snelweg op, sommeren de privinciale weg te blijven gebruiken...bij weigering, ME erbij, trekker in de berm, onklaar maken, allemaal. Elke oprit 1 politieauto, 5 ME-ers, rijdens op snelwegen vliegende keep ME-ers.arbraxas schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:36:
[...]
Bij vorige protesten waren er trekkers onderweg vanuit Groningen naar Den Haag. Hebben ze er blijkbaar voor over. Maar tenzij er een specifieke noodverordening is, waar wil je precies die wielklemmen op baseren?
Slipt er een trekker door? bij eerste trukkerstop/benzine station van de weg af, oplader op afvoeren dikkere boete en wegslepen betalen.
Boete betalen bij een politiekantoor in den lande (ik stel voor Maastricht
Vroeger mocht je ook naar een depot om je wielklemboete te betalen voor je klem eraf ging, ze wisten hoe het moest, kunnen dat dus gewoon weer opstarten.
Wikipedia: Extinction RebellionCynicRelief schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:41:
[...]
soort BBB icm FvD toch? ohhh, nou doe ik het zelf ook, politiek boven inhoud, afijn, niets onmenselijks is mij vreemd, back on topic pls
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Onteigenen van voetuign is het enige wat gaat helpen. Doe maar niet in Maastricht, laat die shit lekker naar Den Haag gaan.Silent7 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:42:
[...]
Je staat bij opritten, trekker wil snelweg op, sommeren de privinciale weg te blijven gebruiken...bij weigering, ME erbij, trekker in de berm, onklaar maken, allemaal. Elke oprit 1 politieauto, 5 ME-ers, rijdens op snelwegen vliegende keep ME-ers.
Slipt er een trekker door? bij eerste trukkerstop/benzine station van de weg af, oplader op afvoeren dikkere boete en wegslepen betalen.
Boete betalen bij een politiekantoor in den lande (ik stel voor Maastricht) en bij bewijs boete betaling trekker vrijgeven.
Vroeger mocht je ook naar een depot om je wielklemboete te betalen voor je klem eraf ging, ze wisten hoe het moest, kunnen dat dus gewoon weer opstarten.
ja, ik weet het, die selderijknabbelaars; ik was politiek aan het bedrijven, my bad & excuses
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Mwoa, het is een gek groepje hart op de juiste plaats, maar geen idee wat er loos is. Naief, niet zoals die relschoppers als die boeren.CynicRelief schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:46:
[...]
ja, ik weet het, die selderijknabbelaars; ik was politiek aan het bedrijven, my bad & excuses
Wat the fuck, zit Wilders nu ook met een harde G te praten? Om toch maar ram off topic te blijven.
Off-topic meta-discussie laten we achterwege.
[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 01-07-2022 21:44 ]
Van je afschuiven is poltieke taak nr.1. En Dinsdag is men verbaasd wat er maandag gebeurd is.Silent7 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:48:
oooh maandag is een dag en nu tillen ze het stemmen naar dinsdag
ik lig wat achter met kijken, ben daar nu pas.... maar ja, echt, what the hell.... ze kunnen ook gewoon de auto, fiets, ov, whatever pakken en de trekker op een weiland laten staansiggy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:19:
Wat een misselijk figuur die van BBB 'trekker blijft niet thuis, gaat niet gebreuren'. "men wil niet dat trekkers ove rprovinciale wegen waar kinderen fietsen'.
Wat een absurd stille ginsinueerd dreigement.Uiteraard heeft de voorzitter en niemand er geen problemen mee. Het zal wel aan mij liggen.
Vooral lief blijven tegenover wetsovertredende boeren. Want stel je voor....
Ik snap niet wat hier grappig aan is. Te maf voor woorden. Insinuaties over en weer, prima toch. Paar kinderen in onveiligheid brengen, dan is de snelweg toch beter?Waarom wordt hier op ingegaan? Dit is toch compleet het gedogen van dit gedrag?
Pff ik word gek. Het lijkt mijn inziens dat er zoveel genormaliseerd wordt wat niet genormaliseerd zou mogen worden. Pseudo dreigementen van de BBB, ach, het is politiek...
de verontwaardiging over de excessen is terecht lijkt me, maar idd niet alle boeren over 1 kam scheren
[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 01-07-2022 21:46 . Reden: Quote aangepast ]
volgens mij gaat het in dit topic niet over DAT boeren demonstreren of wat ze zouden moeten doen maar dit is het topic over HOE ze het hebben gedaan.
En ja hoor, nou maar eens kijken hoe Nederland er maandag weer op staat, dinsdag stemmen tss
[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 01-07-2022 21:47 . Reden: Quote aangepast ]
Dat is best lastig als ze het gedogen, steunen, begrijpen, maar niet afkeuren, proberen te stoppen. Wat verwacht men dan? wel claimen dat het slechts een minderheid is, maar er vervolgens niks aan doen om het te stoppen. Dan scheren ze zichzelf over een kam.CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:02:
[...]
de verontwaardiging over de excessen is terecht lijkt me, maar idd niet alle boeren over 1 kam scheren
Begrip voor boeren is 1 ding. Bagataliseren dat de snelweg blokkeren prima is, dan begrijp je echt compleet niet wat er kan gebeuren
Maandag wordt het weer feest, politiek heeft gekozen om er dinsdag over te stemmen. Same old same old.
De minderheid heeft gewoon een extreem groot effect. Het effect moet aangepakt worden, en niet dat het niet aangepakt moet worden omdat het een minderheid is. Dat is onzinnig. Men bagataliseert het nu al om kiezers niet af te schrikken, maar gezien de bereidheid van alle boeren om er niks tegen te doen, vindt men het maar prima. En de rest van NL mag ervoor boeten. Zie het verhaal van de ambulance. Het zal je maar gebeuren. Maar ach, het is maar een minderheid. Dat maakt het goed.
[ Voor 32% gewijzigd door siggy op 01-07-2022 00:11 ]
De boer bestaat al lang niet meer, je hebt akkerbouwers, tuinbouwers, veehouders en ik zal vast nog een aantal vergeten.CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:02:
[...]
[ Voor 73% gewijzigd door defiant op 01-07-2022 00:16 ]
[ Voor 86% gewijzigd door defiant op 01-07-2022 00:17 ]
maar degene die met een trekker over een politieauto is gereden, is opgespoord en aangehouden, alsmede de politiebus-hameraars; trekkers toch op de snelweg oogluikend toelaten was voornl. initiele schrik van die grote trekkers en de-escalatiesiggy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:06:
[...]
Dat is best lastig als ze het gedogen, steunen, begrijpen, maar niet afkeuren, proberen te stoppen. Wat verwacht men dan? wel claimen dat het slechts een minderheid is, maar er vervolgens niks aan doen om het te stoppen. Dan scheren ze zichzelf over een kam.
Begrip voor boeren is 1 ding. Bagataliseren dat de snelweg blokkeren prima is, dan begrijp je echt compleet niet wat er kan gebeuren
Maandag wordt het weer feest, politiek heeft gekozen om er dinsdag over te stemmen. Same old same old.
het zijn voornl. melkveehouders die gebeten hond(en) zijn begreep ik, als het om stikstof/ammoniak gaat, maar goed, ook onder hen zitten ondernemers met realiteitszinPP_Sound schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:10:
[...]
De boer bestaat al lang niet meer, je hebt akkerbouwers, tuinbouwers, veehouders en ik zal vast nog een aantal vergeten.
Klein stapje? Voor jou misschien, ik denk daar anders over. Bovendien had er ook een kind van een boer in kunnen liggen, domme redenatie van je.siggy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:10:
[...]
Ahja, ambulances vertragen is helemaal prima. Als je geen issues hebt met het breken van de wet, waarom dan wel met intimidatie? Is maar een heel klein stapje. Het zal je kind maar zijn die naar het ziekenhuis moet. Maar ach, het is niet gebeurd (dit keer), dus is het prima. We/ze gaan door totdat het wel eens echt misgaat. Wat boeit een kind nou van een niet-boer uiteindelijk? niks toch?
Dus de politie mag hun macht gewoon misbruiken en wel langzaam rijden op de snelweg? Hoe is dat anders dan? En zelf, rij je zelf ook altijd de snelheid? Doe jij nooit wat verkeerd? Antwoord maar niet, ik geloof je toch niet.Echt ik word moe van dat gebagataliseer. Er zijn regels en wetten voor een reden, niet omdat iedereen het zo leuk vond. Er horen gewoon consequenties aan overtredingen vast te zitten anders krijg je dit soort gebagataliseer. Ach het is maar 1 kind, ach het zijn maar 10 kinderen. Ach het is maar band. Waar stopt het? Stopt het als het misgaat bij 1?
Dat zie je verkeerd. Wat mij betreft mag iedereen demonstreren, alleen keur ik geweld, vandalisme en zaken zoals intimidatie af. Tja dat boeren hun materieel in kunnen zetten is natuurlijk wel een verschil.EricEric752 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Je vindt het misschien lastig om je eigen woorden zo terug te lezen, maar het is toch echt wat je zelf hebt gezegd. Dat de situatie voor boeren anders is...
Twarp schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:36:
[...]
Bij een boer ligt dit wel iets anders. Het boerenbedrijf is iets wat eerder een levenswijze is dan een baan.Natuurlijk kan je een boer vertellen dat hij een stevige reductie moet toepassen, wat voor hem/haar betekend dat er een hoeveelheid inkomsten verloren gaat, En soms zoveel dat hij/zij moet stoppen. Dit is niet stoppen met een baan, dit is stoppen met een levenswijze.
En wat die levenswijze aangaat, als je als werknemer/ondernemer je baan verliest en je niet in je eigen zaak woont (zoals het bijvoorbeeld ook wel eens bij horeca het geval is) dan is de impact veel lager dan wanneer je als boer van je bedrijf afgezet wordt. Dus ja, een veel ingrijpendere situatie als dan van een reguliere baan wisseling. En ja ik heb begrip voor hun situatie. Demonstreren is iets wat een andere demonstrant ook gewoon van mij mag doen. Geen verschil daar.
Kennelijk is mijn tolerantie voor demonstraties in deze groter dan die van jou. En hoe een boer zich voelt ten opzichte van een ander is compleet irrelevant. Ze hebben alleen de middelen om meer kracht bij te zetten in hun demonstratie. Dat maakt hun niet beter of slechter, wellicht efficiënter waarbij ik in het midden laat of de sympathie voor hun acties hiermee wijzigt bij de rest van het volk.Je claimt hiermee een bijzondere positie voor boeren. Het is, voor jou blijkbaar, anders (meer...) dan voor andere mensen. Vandaar dat boeren blijkbaar in hun acties verder mogen gaan dan anderen? Want als je dat NIET wilde zeggen, waarom benoemde je dan uberhaupt het verschil met een "gewone" baan? Het kan niet beide waar zijn: Dat de boeren (of jij) claimen dat ze door hun situatie verder mogen gaan in hun acties dan "gewone" mensen, maar dat ze zich tegelijkertijd NIET anders (meer) voelen dan anderen.
[ Voor 21% gewijzigd door Twarp op 01-07-2022 00:23 . Reden: Toevoeging ]
Meh ...
Het gaat er hier nogal zwart/wit aan toe, de boer is inderdaad uiteindelijk gelijk aan iedere andere ondernemer. Wat het nu wel wat crue maakt is dat boeren uiteindelijk wel een vergunning hebben gekregen voor hun stallen + fosfaatrechten hebben gekocht om een bepaald aantal koeien te mogen houden. Vooral dat laatste is vrij recent. Ik vraag me dan ook af of de overheid wel zo makkelijk boeren verplicht kan laten stoppen/uitkopen.EricEric752 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Je vindt het misschien lastig om je eigen woorden zo terug te lezen, maar het is toch echt wat je zelf hebt gezegd. Dat de situatie voor boeren anders is...
Twarp schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:36:
[...]
Bij een boer ligt dit wel iets anders. Het boerenbedrijf is iets wat eerder een levenswijze is dan een baan.Natuurlijk kan je een boer vertellen dat hij een stevige reductie moet toepassen, wat voor hem/haar betekend dat er een hoeveelheid inkomsten verloren gaat, En soms zoveel dat hij/zij moet stoppen. Dit is niet stoppen met een baan, dit is stoppen met een levenswijze.
Je claimt hiermee een bijzondere positie voor boeren. Het is, voor jou blijkbaar, anders (meer...) dan voor andere mensen. Vandaar dat boeren blijkbaar in hun acties verder mogen gaan dan anderen? Want als je dat NIET wilde zeggen, waarom benoemde je dan uberhaupt het verschil met een "gewone" baan? Het kan niet beide waar zijn: Dat de boeren (of jij) claimen dat ze door hun situatie verder mogen gaan in hun acties dan "gewone" mensen, maar dat ze zich tegelijkertijd NIET anders (meer) voelen dan anderen.
Zoals je hebt kunnen lezen vond ik de politieacties op de snelweg ook niet kunnen.
Gemeentes hebben in het verleden ook vaak te snel een vergunning afgegeven, zie hiervoor ook de dubbele Zembla aflevering in april. Eenmaal afgegeven wordt het ook extreem lastig om die vergunning weer in te trekken.
BlaBlaBla
Los dat een groot gedeelte van de producten (meer dan de helft in elk geval) naar het buitenland geëxporteerd wordt.caspervc schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:49:
Wat ik een goede oplossing zou vinden is het verdubbelen van de prijs die een boer voor zijn waar krijgt. In relatie tot wat wij betalen in de winkel is dat vrij weinig. Stel dat vlees 50ct per kilo duurder wordt, en de boer daarmee een dubbele opbrengst haalt. Dan kan hij theoretisch met de helft aan dieren een rendabel bedrijf draaien. Maar goed, het monopolie van de supermarkten in prijsbepaling...
Beter is dat de overheid extra belasting heft wat de boer verkoopt en dit vervolgens terug uit keert aan de boer. Op die manier verdienen de boeren dan ook wanneer het product over de grens verkocht wordt.
Dat gezegd: Wanneer een boer winstmaximalisatie als doel heeft zal die altijd de grenzen opzoeken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Hoe heet dat ook alweer (mijn lessen eco waren 30 jaar geleden), prijselasticiteit?
[ Voor 39% gewijzigd door anandus op 01-07-2022 06:23 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Je zie toch hopelijk ook wel in, dat het volstrekt oneerlijk en onwenselijk is dat een groep die toevallig over zwaar materiaal kan beschikken, meer kans heeft om hun zin door te drijven? Wat als defensiepersoneel tanks en pantserwagens in zou zetten om hun zin door te drijven? Zeg je dan ook "Tja dat soldaten hun materieel in kunnen zetten is natuurlijk wel een verschil.". Dat noemen we in het buitenland namelijk gewoon een staatsgreep. Of dat ICT-ers bij banken het geldsysteem platleggen of manipuleren? "Tja dat ICT-ers bij banken hun toegang tot het geldsysteem in kunnen zetten is natuurlijk wel een verschil"Twarp schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:22:
[...]
Dat zie je verkeerd. Wat mij betreft mag iedereen demonstreren, alleen keur ik geweld, vandalisme en zaken zoals intimidatie af. Tja dat boeren hun materieel in kunnen zetten is natuurlijk wel een verschil.
En wat die levenswijze aangaat, als je als werknemer/ondernemer je baan verliest en je niet in je eigen zaak woont (zoals het bijvoorbeeld ook wel eens bij horeca het geval is) dan is de impact veel lager dan wanneer je als boer van je bedrijf afgezet wordt. Dus ja, een veel ingrijpendere situatie als dan van een reguliere baan wisseling. En ja ik heb begrip voor hun situatie. Demonstreren is iets wat een andere demonstrant ook gewoon van mij mag doen. Geen verschil daar.
Kennelijk is mijn tolerantie voor demonstraties in deze groter dan die van jou. En hoe een boer zich voelt ten opzichte van een ander is compleet irrelevant. Ze hebben alleen de middelen om meer kracht bij te zetten in hun demonstratie. Dat maakt hun niet beter of slechter, wellicht efficiënter waarbij ik in het midden laat of de sympathie voor hun acties hiermee wijzigt bij de rest van het volk.
En opnieuw, het kan niet beide tegelijkertijd waar zijn:
- "En hoe een boer zich voelt ten opzichte van een ander is compleet irrelevant."
- "En wat die levenswijze aangaat, als je als werknemer/ondernemer je baan verliest en je niet in je eigen zaak woont (zoals het bijvoorbeeld ook wel eens bij horeca het geval is) dan is de impact veel lager dan wanneer je als boer van je bedrijf afgezet wordt."
OF de levenswijze van een boer is voor jou WEL relevant om te bepalen welke acties er nog acceptabel zijn, OF het is voor jou NIET relevant. Blijkbaar is het voor jou WEL relevant, want je begon zelf over de levenswijze en ook hier geef je weer aan dat het ingrijpender is dan een reguliere baan. Dat doe je niet voor niets lijkt me. Aangezien dit topic gaat over de boerenacties zelf en NIET over of de stikstofmaatregelen terecht zijn of niet, zeg je daarmee dus impliciet dat het "levenswijze" punt, boeren in een bijzondere situatie plaatst en daarmee dus impliciet ook dat ze meer recht hebben op sympathie en begrip en dus impliciet ook dat ze meer rechten hebben dan anderen.
En daar ben ik het volstrekt mee oneens. Ik heb best begrip en sympathie voor de boeren. De situatie waarin ze zitten moet eg pijnlijk voor ze zijn. Maar als je in een moeilijke situatie zit en toevallig over zwaar materiaal beschikt, geeft je dat nog niet het recht om geweld te plegen, te dreigen met geweld of extreme, potentieel levensbedreigende, overlast te veroorzaken.
Prijselasticiteit is het effect van de prijs op de verkochte hoeveelheid. Dus inderdaad zou dat een dempend effect kunnen hebben. De vraag is of men werkelijk minder vlees of zuivel zal consumeren, of dat het dusdanig in de gewoonte gebakken zit dat men het op de koop toe neemt.anandus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:19:
Hogere prijzen hoeven niet meer inkomsten te betekenen, natuurlijk.
Hoe heet dat ook alweer (mijn lessen eco waren 30 jaar geleden), prijselasticiteit?
En eigenlijk maakt het ook niks uit, als het werkelijk elastisch is des te beter: per eenheid krijgt men meer betaald, en als de vraag daalt kan men alsnog productie schrappen om het milieu te sparen. Win win.
Probleem is het eerder genoemde effect hoe marges worden gehanteerd door supermarkten. En de inkoop van vlees gaat vooralsnog via een vrije markt principe. Het idee van een vleestax, die dan wordt herverdeeld via de agrarische subsidies (dat systeem is er toch al), klinkt wat dat betreft als een interessante optie.
Het probleem is, en dat is denk ik ook een deel waarom hier veel kritiek is op “de boeren”, dat iedere vorm van afbouw bij voorkeur wordt afgekeurd.
Dit vind ik dus ook echt veel te makkelijk en ook onwaar. Helaas zie ik hier juist vanuit het pro-boer kamp dezelfde logica en argumentatie gehanteerd als destijds in het anti-COVID maatregelen kamp: De discussie wordt meteen op scherp gesteld, de enige acceptabele maatregel is geen enkele maatregel. Iedereen met een half stel hersenen weet dat er iéts gedaan moet worden. Het maakt niet uit hoe genuanceerd en beargumenteerd je voorstel is voor die partij, zolang zij ook maar iets bij moeten dragen of in moeten geven krijg je weer exact dezelfde riedel van drogredenen te horen om vervolgens te beëindigen met “dus wij doen niks en anderen moeten het maar oplossen”.
Ik kom zelf uit een boerenbuurt overigens. Er is best wat sympathie op te brengen voor de getroffenen maar de status quo is dat het boerenfront, incl. hun politieke vertegenwoordiging, zich compleet heeft ingegraven. Het enige compromis wat men aan wil gaan is dat de gifbeker volledig aan hun sector voorbij gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 01-07-2022 21:47 ]
Je onderschat de implicaties van 'alleen maar wegen blokkeren' wel erg lichtjes in. Dat heeft zoveel conseuqenties en potentieel dodelijker dan intimidatie.Twarp schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:22:
[...]
Klein stapje? Voor jou misschien, ik denk daar anders over. Bovendien had er ook een kind van een boer in kunnen liggen, domme redenatie van je.
Huh. Wat?Dus de politie mag hun macht gewoon misbruiken en wel langzaam rijden op de snelweg? Hoe is dat anders dan? En zelf, rij je zelf ook altijd de snelheid? Doe jij nooit wat verkeerd? Antwoord maar niet, ik geloof je toch niet.
De meeste zzp'ers wonen wel in hun eigen zaak, zíjn hun eign zaak. Blijft gewoon maf dat een boer als 'beter' of 'meer' wordt gezien. Compleet geen enkele reden daartoe.Dat zie je verkeerd. Wat mij betreft mag iedereen demonstreren, alleen keur ik geweld, vandalisme en zaken zoals intimidatie af. Tja dat boeren hun materieel in kunnen zetten is natuurlijk wel een verschil.
Als het irrelevant is, waarom dit drama maken?Kennelijk is mijn tolerantie voor demonstraties in deze groter dan die van jou. En hoe een boer zich voelt ten opzichte van een ander is compleet irrelevant.
Ah, het recht van de sterkste. Geeft goed het niveau aan van de boeren.Ze hebben alleen de middelen om meer kracht bij te zetten in hun demonstratie. Dat maakt hun niet beter of slechter, wellicht efficiënter waarbij ik in het midden laat of de sympathie voor hun acties hiermee wijzigt bij de rest van het volk.
Na weer het zoveelste belachelijke 'debat' te hebben gezie vannacht zal maandag weer gewoon van alles en nog wat gebeuren zonder dat er ook maar iets van fatsoenlijke tegengas gegeven gaat worden. Politiek mag zich bijzonder schamen. Alweer.
Het grote verschil is natuurlijk dat de covid maatregelen iedereen troffen en deze maatregelen alleen een groep die in de maatschappij heel ver af staat van Tweakers. Zie deze nuancering over gewelddadige rellen tegen de avondklok:Cid Highwind schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:50:
[...]
\
Dit vind ik dus ook echt veel te makkelijk en ook onwaar. Helaas zie ik hier juist vanuit het pro-boer kamp dezelfde logica en argumentatie gehanteerd als destijds in het anti-COVID maatregelen kamp: De discussie wordt meteen op scherp gesteld, de enige acceptabele maatregel is geen enkele maatregel.
Dat de grootste vervuiler de meeste last van maatregelen zou moeten ondervinden was ook compleet fout tijdens covid, de ongevaccineerden die aantoonbaar meer zorgdruk opleverden mochten op geen enkele manier daar nadelige gevolgen van ondervinden zonder dat dat het einde zou zijn van de rechtsstaat.Ik denk dat je eens enkele geschiedenisboekjes moet gaan openslaan. Er zijn maar weinig grote veranderingen geweest zonder flinke rellen etc.
Dat we het vaak proberen uit te vlakken is een ander verhaal, maar kijk eens naar de mensenrechtenbewegingen in de VS van de afgelopen 70 jaar. Er is echt niet zoveel bereikt met een handjevol vreedzame protesten.
Het grote probleem is juist dit soort enorm zwart-wit denken. Je kan simpelweg niet iedereen wegzetten als simpel reltuig die niet meer mee mag doen. Je mag het wel doen, moet je alleen niet surprised pikachu zijn als het de volgende keer gewoon weer gebeurd, door dezelfde klasse mensen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Als je dan toch de geschiedenisboekjes opentrekt, dan zie je dat eerdere 'boerenoorlogen' niet leidde tot grote veranderingen, denk aan Hollandsche Veld (Landbouwschap), denk aan Tubberggen (verkaveling).IJzerlijm schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:58:
[...]
Zie deze nuancering over gewelddadige rellen tegen de avondklok:
Het grootste succes behaalden de boeren toch vooral via de lobby (de afgelopen drie decennia), maar nu gaan ze aan hun eigen succes van zorgen dat het pappen en nathouden bleef ten onder, de rek is er uit. Vanalles is van stal gehaald, van slechte wetgeving (PAS) tot héél Nederland dertig kilometer langzamer te laten rijden tot het simpelweg constant uitstellen van maatregelen.
De boeren wilden zachte heelmeesters en zit nu met stinkende wonden.
Wat dat betreft vind ik de protesten ook (deels) onterecht, gezien de overheid echt alles uit de kast heeft getrokken om de boeren te ontzien en we zien daar weinig dankbaarheid voor terug.
Je vergeet dat de boerenlobby een enorme vinger in de pap heeft gehad hierbij. De boerenlobby die nog steeds volop gesteund wordt door de boeren zelf. En dat terwijl het al veel langer bekend was dat dit niet goed zou blijven gaan.Twarp schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:03:
[...]
Binnen een marktwerking kan ik mij dat inderdaad voorstellen. Alleen is het nu de overheid die door jaren wanbeleid, in europa met de billen bloot moet en dit nu specifiek afreageert op de boeren de bouw en andere stikstof afhankelijke bedrijven.Daarnaast rekenen ze met oude gegevens en met modellen die boeren reductie van 95% moeten bewerkstelligen op een eiland waar geen boeren zitten.
Verder kun je klagen over de cijfers en of die helemaal kloppen, feit blijft dat uit elk onderzoek weer komt dat de boeren nu eenmaal het grootste aandeel in dit probleem hebben. En ja, je zult altijd wel ergens een foutje kunnen vinden, maar dat verandert niets aan het feit dat de boeren hier een groot gedeelte van het probleem zijn. En dat probleem is veroorzaakt door zowel de regering als de boeren zelf.
Dat hebben we zelf afgepakt. Je weet dat VVD tegen zo'n referendum is, maar we hebben ook de laatste keer weer massaal VVD gestemd. Veel van wat de regering doet, doen ze al jaren en aangezien we hetzelfde blijven stemmen vind schijnbaar de meerderheid van de bevolking dat het prima gaat.[...]
Een referendum zou op zijn plaats zijn dan ... O ja dat heeft de overheid ook al van ons afgepakt ...
[removed]
Hiermee laat je vooral zien er niets van te (willen) begrijpen. De gemiddelde ZZP’er (gemiddeld is inmiddels in je vinexwoning achter een laptop aan de keukentafel) vergelijken met een boer. Zo is er toch geen beginnen aan?siggy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:56:
De meeste zzp'ers wonen wel in hun eigen zaak, zíjn hun eign zaak. Blijft gewoon maf dat een boer als 'beter' of 'meer' wordt gezien. Compleet geen enkele reden daartoe.
Ik heb weinig tot geen problemen met blokkades. Eerlijk verhaal is wel dat mijn fam een achtergrond heeft in transport en wel eens naar hetzelfde middel heeft ‘moeten’ grijpen. Maar ik begrijp wel dat blokkades + enkele geweldadige / intimiderende momenten politici munitie geeft om de maatschappij af te leiden van de kern van het probleem.
En nee die kern is wat mij betreft niet stikstof. Maar de wurggreep waar we onszelf, deels via de EU, als land in hebben genomen.
Hoe is dat anders?Twarp schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:22:
[...]
Dus de politie mag hun macht gewoon misbruiken en wel langzaam rijden op de snelweg? Hoe is dat anders dan? En zelf, rij je zelf ook altijd de snelheid? Doe jij nooit wat verkeerd? Antwoord maar niet, ik geloof je toch niet.
a.) Ze reden in voertuigen die überhaupt de snelweg op mogen, i.t.t. landbouwvoertuigen
b.) Ze reden 60, geen 0-25
c.) Er was geen sprake van een blokkade
d.) In zekere zin was het niets veel meer dan een gecontroleerde bewegende file.
Sjah, en dan komt een trekker voorbij die niet eens op de snelweg mag komen en rijdt in op een politievoertuig terwijl collega's van hem snelwegen geheel blokkeren. Zoek de verschillen.
Het idee dat de modellen en metingen niet kloppen is onjuist.Twarp schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:03:
[...]
Daarnaast rekenen ze met oude gegevens en met modellen
Om die discussie te beslechten is er in 2020 een commissie in het leven geroepen, de commissie Hordijk.
Deze commissie kwam tot de conclusie dat grosso modo de methoden en resultaten klopten, al kwam het wel met een aantal aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn ook grotendeels overgenomen en geïmplementeerd.
Inderdaad, een gemiddelde ZZP'er woont niet op een landgoed wat een paar miljoen waard is. En hebben niet het 'fatsoen' van de boeren om de boel t treiteren.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:29:
[...]
Hiermee laat je vooral zien er niets van te (willen) begrijpen. De gemiddelde ZZP’er (gemiddeld is inmiddels in je vinexwoning achter een laptop aan de keukentafel) vergelijken met een boer. Zo is er toch geen beginnen aan?
Dat eindeloos gebagataliseer mag afgelopen zijn. En als je stikstof en de boeren zelf niet als het probleem zit, dan wil je het zelf ook niet snappen.
https://www.nu.nl/binnenl...over-stikstofplannen.html
En het feest blijft doorgaan. Er gaat gewoon niks veranderen. En dan weer de schuld bij alles en iedereen leggen, behalve bij henzelf. Wat een kindercreche is het toch geworden.
Prachtige manier van goedpraten. Complimenten.eric.1 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:30:
d.) In zekere zin was het niets veel meer dan een gecontroleerde bewegende file.
Nu komt de aap uit de mouw?siggy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:33:
[...]
Inderdaad, een gemiddelde ZZP'er woont niet op een landgoed wat een paar miljoen waard is.
De schulden die daar tegenover staan heb je geen idee van?
En daar raak je overigens wel een kern. Al generaties lang bouwt zo'n familie iets op, op diezelfde plek. Er is een enorme verbondenheid met dat land. Dat is wat het vooral anders maakt.
[ Voor 34% gewijzigd door PLAE op 01-07-2022 08:42 ]
Ga je nu proberen om met feiten een verhitte emoitionele discussie te beslechten? Terwijl de protesten steeds meer gebaseerd (b)lijken te zijn op wat gewoon oude conspiracy-wijn in nieuwe zakken is?anandus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:30:
Het idee dat de modellen en metingen niet kloppen is onjuist.
Om die discussie te beslechten is er in 2020 een commissie in het leven geroepen, de commissie Hordijk.
Deze commissie kwam tot de conclusie dat grosso modo de methoden en resultaten klopten, al kwam het wel met een aantal aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn ook grotendeels overgenomen en geïmplementeerd.
Als we de afgelopen jaren iets geleerd hebben is het wel dat feiten, wetenschap en realiteit werken als een rode lap op een stier bij mensen die besloten hebben dat ze zielige slachtoffers van een samenzwering zijn

Bron: https://nos.nl/artikel/24...ken-stemden-over-stikstofTen minste achttien Provinciale Statenleden met een professionele achtergrond in de landbouw hebben zich mogelijk schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling door mee te stemmen over stikstofmoties. In de meeste gevallen overtraden zij daarmee provinciale integriteitsregels, blijkt uit onderzoek van NRC.
Het gebeurde sinds 2019 in negen provincies. De politici mochten vanwege hun werk als bijvoorbeeld melkveehouder of akkerbouwer niet stemmen over provinciale regelingen en moties waarbij zij een belang hadden. Acht van deze achttien Statenleden bekleden ook een functie bij LTO of een andere belangenorganisatie.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Neen, ik vond ook dat niet acceptabel. Alleen waren er wel significante verschillen, dat valt niet te ontkennen.
[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 01-07-2022 08:42 ]
Voor degenen die dachten dat we van de boterberg af waren, hij i steruggevonden op het hoofd van een aantal politici. Weinig verrassend, maar misschien kunnen we wat met die olie?drooger schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:39:
En voor de mensen die nog meer olie op het vuur willen / bewijs willen van oneigenlijk gelobby:
Blijkbaar kun je een gemiddelde ZZP-er volgens jou niet vergelijken met een boer. Prima. Maar waarom is het voor jou (en mensen als Twarp) toch zo belangrijk of je een boer al of niet kunt vergelijken met een ZZP-er of iemand met een "gewone" baan? Waarom maak je daar uberhaupt een punt van? Dat kan toch alleen maar zijn omdat je daarmee wilt zeggen dat boeren anders, bijzonderder, beter zijn dan anderen en daarmee meer "recht" hebben om hun zaak te verdedigen? En dat je dus vindt dat boeren daarom het "recht" hebben om de samenleving te intimideren.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:29:
[...]
Hiermee laat je vooral zien er niets van te (willen) begrijpen. De gemiddelde ZZP’er (gemiddeld is inmiddels in je vinexwoning achter een laptop aan de keukentafel) vergelijken met een boer. Zo is er toch geen beginnen aan?
Het maakt voor de discussie in dit topic helemaal niet uit of de boeren gelijk hebben of niet (daar is een ander topic voor) en of hun situatie vergelijkbaar is met een ZZP-er of niet. Boeren mogen net als iedereen demonstreren, maar ze mogen niet de samenleving intimideren met het zware materieel waarover ze toevallig beschikken. Het hebben van een trekker is niet hetzelfde als het hebben van gelijk.
Dit is een beetje een probleem van boeren, ze vinden zichzelf zo enorm belangrijk en hebben verder totaal geen binding met de door hun genoemde burgerlui... In mijn familie zitten een aantal boeren en elke keer verbaas ik me weer hoe belangrijk ze zichzelf vinden en vooral hoe denigrerend ze praten over de burger..EricEric752 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:41:
[...]
Blijkbaar kun je een gemiddelde ZZP-er volgens jou niet vergelijken met een boer. Prima. Maar waarom is het voor jou (en mensen als Twarp) toch zo belangrijk of je een boer al of niet kunt vergelijken met een ZZP-er of iemand met een "gewone" baan? Waarom maak je daar uberhaupt een punt van? Dat kan toch alleen maar zijn omdat je daarmee wilt zeggen dat boeren anders, bijzonderder, beter zijn dan anderen en daarmee meer "recht" hebben om hun zaak te verdedigen? En dat je dus vindt dat boeren daarom het "recht" hebben om de samenleving te intimideren.
Het maakt voor de discussie in dit topic helemaal niet uit of de boeren gelijk hebben of niet (daar is een ander topic voor) en of hun situatie vergelijkbaar is met een ZZP-er of niet. Boeren mogen net als iedereen demonstreren, maar ze mogen niet de samenleving intimideren met het zware materieel waarover ze toevallig beschikken. Het hebben van een trekker is niet hetzelfde als het hebben van gelijk.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Omdat dat de emotie zo anders maakt. En je er volgens mij goed aan doet daar rekening mee te houden. Dus ja ook vanuit de overheid anders mee omgaan. Maar we zitten hier op Tweakers waar 1 + 1 altijd 2 moet zijn. Zo werkt het gewoon niet.EricEric752 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:41:
[...]
Blijkbaar kun je een gemiddelde ZZP-er volgens jou niet vergelijken met een boer. Prima. Maar waarom is het voor jou (en mensen als Twarp) toch zo belangrijk of je een boer al of niet kunt vergelijken met een ZZP-er of iemand met een "gewone" baan? Waarom maak je daar uberhaupt een punt van?
Zo ervaar ik het zelf niet. Maar ik vind het vervelend voor anderen als zij dat wel zo ervaren. Ik kan het mij bijna niet voorstellen maar vooruit.En dat je dus vindt dat boeren daarom het "recht" hebben om de samenleving te intimideren.
Natuurlijk daar heb je gelijk in. Maar ik begrijp heel goed dat het doel de middelen soms heiligt.Boeren mogen net als iedereen demonstreren, maar ze mogen niet de samenleving intimideren met het zware materieel waarover ze toevallig beschikken.
Ik kan me het gevoel van meten met twee maten wel voorstellen. Ook de politie heeft gevaarlijke situaties veroorzaakt door op de koop toe te nemen dat er mensen achter op een file in zouden kunnen rijden. En ook met hun acties hebben ambulances vertraging opgelopen.eric.1 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:30:
[...]
Hoe is dat anders?
a.) Ze reden in voertuigen die überhaupt de snelweg op mogen, i.t.t. landbouwvoertuigen
Sjah, en dan komt een trekker voorbij die niet eens op de snelweg mag komen en rijdt in op een politievoertuig terwijl collega's van hem snelwegen geheel blokkeren. Zoek de verschillen.
Het is alleen zo jammer dat er gedaan wordt alsof er nu inene wél verontwaardiging is, terwijl er destijds ook best wel wat reuring was, ook op Tweakers meen ik me te herinneren. Alleen gezien de proportionaliteit van de acties is de kritiek nu ook wat heftiger. Da's logisch. Jammer dus van het valse ongegronde verwijt. Doet een inhoudelijke discussie ook geen goed en geeft het pro boerenactie kamp enkel een verder calimero-imago.
In Belgie niet. Daar gingen ze stipheidsacties houden en snelwegen blokkeren met dienstvoertuigen om files te maken.eric.1 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:30:
[...]
Hoe is dat anders?
Dat vind ik net zo fout als tractors inzetten (misschien nog fouter omdat hun voertuigen en loon uit gemeenschapsgeld worden betaald) ook al mag de politie op de snelweg komen en mag de politie mensen controleren).
Maar de boeren maken hier ook gewoon misbruik dat ze zware voertuigen hebben. Je kan als overheid dan niks doen, er een paar een bekeuring geven (nummerborden zijn ook vaak afgeplakt) of er tanks tegenover zetten. Het is een rotsituatie voor ze, maar iedereen voelt de maatregelen (huizentekort, honderd rijden, rekening rijden) en in het verleden is het ook wel vaker gebeurd dat bedrijven moeten stoppen of dingen aanpassen voor het milieu (denk aan aircobranche, autobranche, alle bedrijven die vroeger zure regen veroorzaakten, de vliegmaatschappijen komen ook nog wel aan de beurt) of andere door andere maatschappelijke veranderingen moesten stoppen (hoefsmid, videotheek, ketellapper, kolenboer etc).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Vanaf vandaag is er in Nederland een kentekenplicht.Marzman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Maar de boeren maken hier ook gewoon misbruik dat ze zware voertuigen hebben. Je kan als overheid dan niks doen, er een paar een bekeuring geven (nummerborden zijn ook vaak afgeplakt)
Want boeren houden zich graag aan de regels.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:49:
[...]
Vanaf vandaag is er in Nederland een kentekenplicht.
Geloof me, ik kan me erg goed voorstellen dat het voor veel boeren heel moeilijk is om in deze situatie te zitten. Maar als je als groep (impliciet) tegen de samenleving zegt "wij zijn nu eenmaal veel bijzonderder en belangrijker dan jullie met de reguliere baantjes en ZZP dingetjes en daarom moeten jullie maar accepteren dat we jullie leven ontregelen en de politici die wij samen hebben gekozen bedreigen", dan heb je gewoon een ontzettend slecht verhaal.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Omdat dat de emotie zo anders maakt. En je er volgens mij goed aan doet daar rekening mee te houden. Dus ja ook vanuit de overheid anders mee omgaan. Maar we zitten hier op Tweakers waar 1 + 1 altijd 2 moet zijn. Zo werkt het gewoon niet.
[...]
Zo ervaar ik het zelf niet. Maar ik vind het vervelend voor anderen als zij dat wel zo ervaren. Ik kan het mij bijna niet voorstellen maar vooruit.
[...]
Natuurlijk daar heb je gelijk in. Maar ik begrijp heel goed dat het doel de middelen soms heiligt.
Misschien komt het voor sommige boeren als een verrassing, maar ook "gewone" mensen vinden hun eigen leven best belangrijk en bijzonder...
De ironie is wel dat door de stikstofproblemen er een generatie is die nog amper aan een appartement of rijtjeshuis kan komen. Het enige waar zij mee kunnen zwaaien is een studieschuld.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:37:
[...]
Nu komt de aap uit de mouw?
En daar raak je overigens wel een kern. Al generaties lang bouwt zo'n familie iets op, op diezelfde plek. Er is een enorme verbondenheid met dat land. Dat is wat het vooral anders maakt.
Dus ja, van een zekere boergoisie kan je wel spreken, de klassieke grootgrondbezitters. Vergeet niet dat grond van een overvloedig goed tot een schaars goed is geworden, juist gedurende de generaties dat men er reeds zit. Wat vroeger moeras was, is tegenwoordig potentieel hard nodig zijnde bouwgrond.
Die verbondenheid snap ik overigens volledig. Dat van eventuele schulden sowieso, ongeacht hoe die tot stand zijn gekomen. Maar gezien de belangen die alle partijen en de maatschappij hebben, zou hier toch wel een compromis te vinden moeten kunnen zijn. Alleen dan komen weer bij het punt compromis- en discussiebereidheid. Zolang de enige acceptabele uitkomst het handhaven van de status quo is, kom je nergens.
En morgen komt er een wet dat het verboden is hooibalen in de fik te steken langs de snelweg? Volgens mij is er genoeg wetgeving om iets te doen, maar een politieagent met een busje of een motoragent kan niet zo veel tegen 100 woedende boeren. Er zijn een paar dappere die mensen aan het bekeuren zijn geweest.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:49:
[...]
Vanaf vandaag is er in Nederland een kentekenplicht.
Klopt, al wordt er een beetje (flink) overdreven met die studieschullden. De bedragen die sommigen als schulden noemen heeft de overheid geen een generatie gegeven.Cid Highwind schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:53:
[...]
De ironie is wel dat door de stikstofproblemen er een generatie is die nog amper aan een appartement of rijtjeshuis kan komen. Het enige waar zij mee kunnen zwaaien is een studieschuld.
Bovendien is het dezelfde generatie die alles een versnelling hoger heeft gezet door te demonstreren in Brussel. You can't have the cake and eat it.
[ Voor 42% gewijzigd door Marzman op 01-07-2022 08:57 ]
/▌
Er worden er een paar wakker hoor...
Volgende week een artikel van follow the money. Ben benieuwd wat daar uit komt.
Dat is onzin. De bouwsector is zo druk dat de stikstof momenteel niet de beperkende factor is. En de staat van de woningmarkt is ook niet terug te voeren op stikstof. HCid Highwind schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:53:
[...]
De ironie is wel dat door de stikstofproblemen er een generatie is die nog amper aan een appartement of rijtjeshuis kan komen. Het enige waar zij mee kunnen zwaaien is een studieschuld.
Hij wil.
Daarnaast herinner ik me dat de politie maar 1 of 2 keer deze traagheidsacties deden en ook vrij beperkt.Cid Highwind schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Ik kan me het gevoel van meten met twee maten wel voorstellen. Ook de politie heeft gevaarlijke situaties veroorzaakt door op de koop toe te nemen dat er mensen achter op een file in zouden kunnen rijden. En ook met hun acties hebben ambulances vertraging opgelopen.
Het is alleen zo jammer dat er gedaan wordt alsof er nu inene wél verontwaardiging is, terwijl er destijds ook best wel wat reuring was, ook op Tweakers meen ik me te herinneren. Alleen gezien de proportionaliteit van de acties is de kritiek nu ook wat heftiger. Da's logisch. Jammer dus van het valse ongegronde verwijt. Doet een inhoudelijke discussie ook geen goed en geeft het pro boerenactie kamp enkel een verder calimero-imago.
Kijk naar de allereerste protesten met trekkers op de snelweg, toen was het sentiment ook geheel anders.
Inmiddels na meermaals hetzelfde "trucje" is men er wel klaar mee.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Wat een niveau.Boeren houden zich inderdaad aan ongelooflijk veel regels. Het punt is dat dit het makkelijker zal maken voor de overheid om te handhaven. Niet in alle gevallen nee maar in veel gevallen wel.
Het is een zeer valide punt van @siggyPLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:37:
[...]
Als een veehouder uitgekocht is, zijn schulden weg, maar het leven op de prachtige plek van generaties kan gewoon (en heck wie stopt ze er een permacultuur boomgaard te maken welke stikstof opneemt, CO2 opneemt, wat geld in de lade brengt en de natuur kansen geeft? Niets e dan woon je heerlijk op een waardevol toekomstbestendig milieu helpend domein wat alleen maar meer waarde zal krigen.
uhm wat? Het grootste deel van de bevolking zou aardig lopen te miepen als ze zoveel uren moeten draaien voor het geld.siggy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:52:
[...]
Dat is niet hoe ht werkt helaas. Ze hebben dan 50 cent per kilo meer omzet. Zegt niks over de kosten, vast of variabel.
De vragen die niet gesteld worden zijn hoezo tekenen de boeren deze contracten? Zit daar dwang bij? Waarom beginnen boeren niet zelf supermarkten? Tenzij er dwang bij is komen kijken zijn het toch volwassen mensen of niet?
Zit Marijnissen nou serieus een lans breken voor de boeren? Klinkt als weer oppositiegelul ipv waar het over moet gaan....Boeren hebben het verdomd goed vergelijken met elke andere inwoner. Beetje raar om dit aan te pakken als kloof tussen burgern en overheid. Extreem vreemd.
Heel veel mensen gaan hier blijkbaar mee met het framen dat boeren miljonairs zijn. Hun bedrijf is misschien veel waard, maar 90% staat nog als onderpand voor een lening welke ze af moeten lossen.
Leningen afgesloten om het bedrijf te laten bestaan binnen de regels....
Zoals gezegd heb ik een keer van een boer uit mijn regio bij de kvk van alles opgevraagd (ja n=1) wta er op te vragen was. Denk maar niet dat als iets 'generaties lang is opgebouwd' dat er nog uberhaupt veel van vastgoed in de BV zit. Dat is allang prive wat ze aan zichzelf verhuren.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:37:
[...]
Waanzin. Geloof je zelf wat je typt?PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Omdat dat de emotie zo anders maakt. En je er volgens mij goed aan doet daar rekening mee te houden. Dus ja ook vanuit de overheid anders mee omgaan. Maar we zitten hier op Tweakers waar 1 + 1 altijd 2 moet zijn. Zo werkt het gewoon niet.
[...]
Zo ervaar ik het zelf niet. Maar ik vind het vervelend voor anderen als zij dat wel zo ervaren. Ik kan het mij bijna niet voorstellen maar vooruit.
[...]
Natuurlijk daar heb je gelijk in. Maar ik begrijp heel goed dat het doel de middelen soms heiligt.
"Het doel soms de middelen heiligt". Wat betekent dat? Waar doel je op?
Dus omdat een boer generaties op één plek blijft hangen met z'n onderneming, is het opeens wél toegestaan om zich te gedragen als relnichten of semi-terreur organisatie?
Besef dat de overheid de provinciën alleen nog maar een taak heeft gegeven om in bepaalde gebieden de uitstoot te verminderen. That's it. Niemand heeft een pistool tegen de boer zijn slaap gezet om te verkopen. Daar zijn we nog lang niet.
Maar bij het minste of geringste wat ook maar klinkt als "krimp van de veestapel" flipt de recalcitrante minderheid van de boeren al, en wordt Nederland "platgelegd".
Wat een onzin. "De emotie" moeten de boeren misschien leren beheersen. Het waren toch ondernemers?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Dat ik ook mijn tractor zou gebruiken of misbruiken. Maar mooi dat een aantal in dit topic als zij een boer waren de trein zouden pakken om op het Malieveld een statement te maken.Jeroenneman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:05:
[...]
"Het doel soms de middelen heiligt". Wat betekent dat? Waar doel je op?
Een normaal mens voelt zich niet superieur tov de rest en zoekt zich wat anders. Zeker als ondernemer. Ze willen het zelf, ze worden niet gedwongen én ze krijgen tonnen subsidie. Zie die boer die al die bomen dood heeft gekapt. Bijna half miljoen subsidie. Nou, als ik een stuk grond kon kopen om te boeren zou ik het zo doen. Zoals gezegd, genoeg harde werkers in dit land. Dat maakt een boer nog zeker niet speciaal. Waarom dat elke keer weer erbij gehaald wordt.....flessuh schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:03:
[...]
uhm wat? Het grootste deel van de bevolking zou aardig lopen te miepen als ze zoveel uren moeten draaien voor het geld.
20% is miljonair, volgens artikel van het AD een tijdje terug zelfs een kwart. Vind maar eens een sector waar dat het geval is. Ook hier in dit financieel relaas vergeet je de subsidiekraan. Hopelijk komt FTM met een goede analyse. En niet met loze kreten roepen hoe zwaar de boeren het wel niet hebben.Heel veel mensen gaan hier blijkbaar mee met het framen dat boeren miljonairs zijn. Hun bedrijf is misschien veel waard, maar 90% staat nog als onderpand voor een lening welke ze af moeten lossen.
Leningen afgesloten om het bedrijf te laten bestaan binnen de regels....
Vergeet niet dat het boerenleven vaak van generatie op generatie gaat, dat is veel minder in andere sectoren.siggy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:08:
[...]
20% is miljonair, volgens artikel van het AD een tijdje terug zelfs een kwart. Vind maar eens een sector waar dat het geval is. Ook hier in dit financieel relaas vergeet je de subsidiekraan. Hopelijk komt FTM met een goede analyse. En niet met loze kreten roepen hoe zwaar de boeren het wel niet hebben.
Dus vanzelfsprekend worden er dan een aantal op ten duur miljonair, maar daar hebben ze dan ook hard voor gewerkt.
Nu kan ons land het stikstof dat wij produceren , en boeren zijn nu eenmaal grote uitstoters, niet meer verwerken. Waardoor onze leefomgeving er aan gaat.
Ik begrijp de emotie bij de boeren, familiebedrijven die generatie op generatie zijn gegaan, lijken van de een op de andere dag weg te moeten. Maar velen hebben zich simpelweg een rad voor de ogen laten draaien door de grote industriële spelers. De mensen die de boeren net genoeg betaalde om het net geen hobby te laten lijken en zelf de grote winsten op te strijken. En dat zijn de mensen die de grote hoeveelheden nodig hebben om hun miljoenen winsten te behouden.
Ik zou zeggen ga daar demonstreren, want zij zijn degenen die de bedrijven via de banken vol hebben gepompt met schulden (en daarmee het risico uit hun bedrijven hebben verlegd op de boeren) en daarmee ook nog eens aan de prijscontrole knop zitten.
Laten we nu als samenleving naar die grote spelers stappen en zeggen , jullie gaan nu eindelijk eens betalen voor de schade en meewerken aan een transitie van de boerenbedrijven die nu in het verdom hoekje zitten.
De banken gaan eindelijk eens betalen voor de perverse schulden parade die ze decennia hebben kunnen doen langs de boeren.
En de boeren gaan eindelijk eens echt ondernemen en aan oplossingen werken in plaats van star vasthouden aan het ingeprente mantra van schaalvergroting.
En de consument gaat vlees weer als luxe artikel zien en gewoon 1 keer in de week een goed stuk vlees eten en de rest van de week halen we de eiwitten uit duurzamere bronnen.
(Wellicht moeten mensen dan wel op kookcursus want een biefstuk direct uit de koelkast in de pan is ook gewoon niet te eten)
Dan hoeven we ook onze tijd niet te verspillen aan al deze veelal idiote acties. En gewoon weer doen waar we ooit goed in waren, aanpakken van problemen en oplossen. In plaats van vage notities schrijven en wachten op marktwerking.
Ik heb FTM niet nodig om te weten hoe het er voor staat. Ik ken namelijk genoeg boeren hier in de buurt en weet hoe het er bij hun voor staat.siggy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:08:
[...]
Een normaal mens voelt zich niet superieur tov de rest en zoekt zich wat anders. Zeker als ondernemer. Ze willen het zelf, ze worden niet gedwongen én ze krijgen tonnen subsidie. Zie die boer die al die bomen dood heeft gekapt. Bijna half miljoen subsidie. Nou, als ik een stuk grond kon kopen om te boeren zou ik het zo doen. Zoals gezegd, genoeg harde werkers in dit land. Dat maakt een boer nog zeker niet speciaal. Waarom dat elke keer weer erbij gehaald wordt.....
[...]
20% is miljonair, volgens artikel van het AD een tijdje terug zelfs een kwart. Vind maar eens een sector waar dat het geval is. Ook hier in dit financieel relaas vergeet je de subsidiekraan. Hopelijk komt FTM met een goede analyse. En niet met loze kreten roepen hoe zwaar de boeren het wel niet hebben.
Dit zijn de melkvee bedrijven die al meerdere generaties door ploeteren. Ook zij worden geraakt door deze regels. En dat zijn ook de bedrijven waar het aantal zelfdodingen erg in stijgt. Dat zijn niet de megastallen waarvan de media doet alsof ons land er vol mee gebouwd is..
en subsidies? Waar deze boeren de meeste subsidies voor krijgen is natuurbeheer. Dus onderhoud van de gebieden waarvan ze beschuldigd worden dat ze die slopen. Gaat ook nog leuk worden als de boeren verdwijnen. Binnen paar jaar is die "natuur" dan overwoekerd met planten die je er niet wil hebben en zijn de soorten die we willen behouden alsnog weg.
[ Voor 11% gewijzigd door flessuh op 01-07-2022 09:17 ]
Een aantal in dit topic?PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:07:
[...]
Dat ik ook mijn tractor zou gebruiken of misbruiken. Maar mooi dat een aantal in dit topic als zij een boer waren de trein zouden pakken om op het Malieveld een statement te maken.
Wat dacht je van bijna elke andere beroepsgroep in Nederland.
Zie je de mensen van Defensie de weg blokkeren met tanks, omdat ze praktisch geen materieel meer hebben?
Zie je welke random groep mensen dan ook, de weg blokkeren met auto's?
Buschauffeurs de weg blokkeren met bussen?
Er is gewaarschuwd, vooraf, dat de SNELweg niet geblokkeerd mocht worden.
Ik kan me de laatste non-boeren blokkade nog wel heugen... Daar werd toch echt anders opgetreden als nu
https://nos.nl/artikel/22...s-is-een-serieus-misdrijf
Zelfdoding? Vanwege een kaart met een paar stippen? Overigens begreep ik gisteren bij Op1 dat de melkboeren weinig tot niets te vrezen hebben.flessuh schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Ik heb FTM niet nodig om te weten hoe het er voor staat. Ik ken namelijk genoeg boeren hier in de buurt en weet hoe het er bij hun voor staat.
Dit zijn de melkvee bedrijven die al meerdere generaties door ploeteren. Ook zij worden geraakt door deze regels. En dat zijn ook de bedrijven waar het aantal zelfdodingen erg in stijgt. Dat zijn niet de megastallen waarvan de media doet alsof ons land er vol mee gebouwd is..
Emotionele chantage heet dat, iets wat de boeren erg goed beheersen blijkt wel de afgelopen tijd..
Je leest niet goed. Ik schreef: 'als zij een boer waren'.Waah schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:17:
[...]
Een aantal in dit topic?
Kan gebeuren
Sorry, wat zeg je nu precies over studieschulden? Dat het overdreven is?Marzman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:54:
[...]
Klopt, al wordt er een beetje (flink) overdreven met die studieschullden. De bedragen die sommigen als schulden noemen heeft de overheid geen een generatie gegeven.
Bovendien is het dezelfde generatie die alles een versnelling hoger heeft gezet door te demonstreren in Brussel. You can't have the cake and eat it.
[Afbeelding]
$ alias cd='rm -rf'
Aangezien je het niet wilt delen hebben simpele zielen als ik FTM wel nodig om erachter te komen wat waar is en wat niet. Vooral ook boeren zelf staan bekend om openheid van financien. Die durven nog niet eens te zeggen hoeveel subsidie ze krijgen. En dat ze alleen subsidie krijgen voor natuur is onzin. Boeren kunnen subsidie krijgen voor alles en nog wat, veel meer mogelijkheden dan de gemiddelde ondernemer. En ze krijgen idd subsidie per meter heggen die ze toch al moeten bijhouden. Puur omdat er iemand bedacht heeft dat het het landschap in stand houdt. En het is duidelijk hoe de boerenover natuur denken.flessuh schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Ik heb FTM niet nodig om te weten hoe het er voor staat. Ik ken namelijk genoeg boeren hier in de buurt en weet hoe het er bij hun voor staat.
en subsidies? Waar deze boeren de meeste subsidies voor krijgen is natuurbeheer. Dus onderhoud van de gebieden waarvan ze beschuldigd worden dat ze die slopen. Gaat ook nog leuk worden als de boeren verdwijnen. Binnen paar jaar is die "natuur" dan overwoekerd met planten die je er niet wil hebben en zijn de soorten die we willen behouden alsnog weg.
Ja, dit soort verhalen is gewoon zielig gedoe als je dan jezelf een pechgeneratie noemt..dogtagz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:24:
[...]
Sorry, wat zeg je nu precies over studieschulden? Dat het overdreven is?
https://indebuurt.nl/utre...nten-te-voorkomen~268072/
Niemand heeft 70.000 euro gehad van de overheid, ik heb zelf mijn studieschuld ook terug moeten betalen door omstandigheden en dat was iets van 12000 euro terwijl ik maximaal uitwonend kreeg. Het is even kut, maar iemand anders koopt er een leuke auto voor, het zijn geen levensveranderende bedragen en je kan het snel terugbetalen of er superlang over doen.
/▌
Dat bedoel ik precies met die wurggreep inderdaad. Wij hebben het probleem in de lucht nog groter gemaakt op papier (IMO) en plukken daar nu de vruchten van.Cid Highwind schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:53:
[...]
70.000 lijkt me ook wat overdreven idd, maar het is wel iets meer dan 'even kut' als je daardoor bijv. als starter tegenwoordig met geen mogelijkheid meer een huis kan kopen omdat de bank je geen hypotheek wil verstrekken.Marzman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:33:
[...]
Ja, dit soort verhalen is gewoon zielig gedoe als je dan jezelf een pechgeneratie noemt..
Niemand heeft 70.000 euro gehad van de overheid, ik heb zelf mijn studieschuld ook terug moeten betalen door omstandigheden en dat was iets van 12000 euro terwijl ik maximaal uitwonend kreeg. Het is even kut, maar iemand anders koopt er een leuke auto voor, het zijn geen levensveranderende bedragen en je kan het snel terugbetalen of er superlang over doen.
Ik weet niet wat studieschulden hiermee te maken hebben maar de laatste studenten demonstraties verliepen ordentelijk. Er werd geen rotzooi gemaakt en niets vernield.Marzman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:33:
[...]
Ja, dit soort verhalen is gewoon zielig gedoe als je dan jezelf een pechgeneratie noemt..
Maar ja, de doorsnee student heeft nu eenmaal geen trekker om mee te dreigen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Verwijderd
Heb probleem lijkt zich ook langzaam vanzelf op te lossen. Steeds meer boeren blijken helemaal niets te vrezen te hebben. Nou, waar hebben we het dan nog over? Of zou het dan zo zijn, dat in eerdere communicatie vanuit Den Haag "wat nuance" ontbrak (naast "wat perspectief")?Grimmie187 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:18:
[...]
Zelfdoding? Vanwege een kaart met een paar stippen? Overigens begreep ik gisteren bij Op1 dat de melkboeren weinig tot niets te vrezen hebben.
Emotionele chantage heet dat, iets wat de boeren erg goed beheersen blijkt wel de afgelopen tijd..
Ons grote probleem is, dat wij produceren voor het buitenland. Nou, heel simpel. Laten we daar eens mee stoppen en een exportverbod instellen voor vlees en melk. Dan zijn we in 1 klap van meer dan de helft van de producenten af, want die verdienen geen brood meer. Maar.... dat gaan ze in Den Haag natuurlijk niet doen. Want VVD. Met die export worden zakken gevuld in de hogere kringen en bij de VVD leggen ze het balletje liever een stuk lager in de keten.
In feite betekent deze stikstof-crisis niet meer dan dat Nederland niet meer in staat is om voor het buitenland te produceren.
Ik heb gisteren niet het hele debat gekeken, maar toen het kabinet eindelijk eens een keer aan het woord kwam, was ik niet echt onder de indruk. Rutte vond het allemaal vooral onacceptabel (ik ook, maar dan heb ik het over het feit dat we door zijn ontbrekende leiderschap in deze situatie terechtgekomen zijn, volstrekt onacceptabel) en maakt zich drukker om de gezinnen van zijn junior-ministers dan om hoe er met de burger omgegaan wordt.... Ik hoop dat het "zoet" in de late uurtjes voorbijgekomen is, want wat ik gezien heb belooft niet veel goeds voor maandag.
Ja, want de afgelopen 5 jaar kregen studenten ook een uitwondende beurs (niet dus). De huurprijzen zijn flink wat hoger dan voorheen. De huidige generatie wordt absoluut niet benadeeld als ze een hypotheek willen krijgen, met een studieschuld. Het zijn wel levensveranderende bedragen. En als het niet levensveranderend is volgens jou, waarom doet de overheid zo weinig voor studenten? Dan kunnen ze het toch gewoon oplossen?Marzman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:33:
[...]
Ik heb zelf een studieschuld van +- 40k. Ik heb m'n BSc gehaald in 4,5 jaar tijd (inclusief de corona lockdowns etc). Als ik dus een Master zou willen doen, kom ik toch wel richting dat bedrag. Ik woonde al op mijzelf en had daarvoor prima gespaard om ook wat dingen van te bekostigen (rond de 20k). Maar dat is absoluut niet genoeg om fatsoenlijk full time te studeren en ook nog te leven. Zelfs met een baan daarnaast valt het moeilijk te betalen.
Dat iemand anders dat geld heeft liggen voor een auto is een absolute drogreden om deze hele situatie te bagatelliseren.
Afijn /rant off/
edit: Dat je iemand met RSI af kan doen als zielig. Ben benieuwd wat je van jezelf vindt.
$ alias cd='rm -rf'
De rapen zouden gaar zijn als de exportsubsidie verdwijnt.flessuh schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Dan verdwijnt zomaar een grote afzetmarkt van ze.
Vergeet overigens niet de directe inkomenssteun:
In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft. Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling. Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.
Dat kan wel, maar je moet dan even die schuld versneld afbetalen voor het gemak. Dat moet in een paar jaar wel lukken. Ik had dat ook.Grimmie187 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:42:
[...]
70.000 lijkt me ook wat overdreven idd, maar het is wel iets meer dan 'even kut' als je daardoor bijv. als starter tegenwoordig met geen mogelijkheid meer een huis kan kopen omdat de bank je geen hypotheek wil verstrekken.
Ook is geen huis kunnen kopen niet iets nieuws voor de huidige generatie. Bij zowel mijn vaders als moeders kant hadden ooms huurhuizen, woonden ze tijdelijk bij iemand op zolder, lang bij ouders etc. De generatie daarvoor (mijn opa en oma's) hebben altijd gehuurd. De een een flatje, de ander een 'arbeiderswoning'.
/▌
Niet overdrijven, ze werken 7 dagen per week, maar daar hebben ze wel zelf voor gekozen.. Maar heel veel boeren die ik ken (ken er aardig wat, ook in de familie), doen rustig een middagslaapje en doen 's middags lekker even een bakkie bij een andere boer... Natuurlijk zijn er periodes in het jaar dat het drukker is, maar dat is echt niet het hele jaar.flessuh schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:03:
[...]
uhm wat? Het grootste deel van de bevolking zou aardig lopen te miepen als ze zoveel uren moeten draaien voor het geld.
En als je vind dat je teveel moet doen voor wat je krijgt, is het blijkbaar niet rendabel en moet je de boel verkopen en wat anders gaan doen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Waarom moet de overheid iemand zijn schulden oplossen? Als je even flink je schouders er onder zet is die schuld met een paar jaar afgelost, er zijn altijd wel tegenslagen in het leven. Ik had een schuld van 12.000 euro, bij mijn vader brak zijn distributieketting waardoor een auto van een paar jaar oud in een keer afgeschreven was, mijn neef heeft zijn appartement met 10k schuld moeten verkopen destijds. Moet de overheid dat allemaal oplossen?dogtagz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Ja, want de afgelopen 5 jaar kregen studenten ook een uitwondende beurs (niet dus). De huurprijzen zijn flink wat hoger dan voorheen. De huidige generatie wordt absoluut niet benadeeld als ze een hypotheek willen krijgen, met een studieschuld. Het zijn wel levensveranderende bedragen. En als het niet levensveranderend is volgens jou, waarom doet de overheid zo weinig voor studenten? Dan kunnen ze het toch gewoon oplossen?
[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 01-07-2022 09:52 ]
/▌
Iets met kenniseconomie, iets met investeren in je mensen, iets met maatschappelijke verantwoordelijkheid.Marzman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:51:
[...]
Waarom moet de overheid iemand zijn schulden oplossen?
Anders kunnen we DUO net zo goed afschaffen en studeren overlaten aan diegene die een rijke boomer papa / mama heeft. Alhoewel die generatie langzaam uitsterft en de problemen, wederom, bij de huidige generatie wordt neergelegd
$ alias cd='rm -rf'
Weliswaar geen blokkade maar de politie heeft zélf in het verleden 'langzaam aan' acties uitgevoerd:Waah schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:17:
[...]
Een aantal in dit topic?
Zie je de mensen van Defensie de weg blokkeren met tanks, omdat ze praktisch geen materieel meer hebben?
Zie je welke random groep mensen dan ook, de weg blokkeren met auto's?
Buschauffeurs de weg blokkeren met bussen?
https://www.district-brab...nelwegen-voor-betere-cao/
Ik weet niet in hoeverre dat nieuwsbericht en onderstaande radio-uitzending met elkaar samenhangen qua tijd, maar ook langzaam rijden mag niet:
https://smartadvocaten.nl/nl/langzaam-aan-actie-politie
De openbare weg is de openbare weg en geen malieveld. Dus geen blokkades, niet langzaam rijden, geen afleidende stropoppen of brandende hooibalen en weet ik wat meer. Er kunnen ernstige ongelukken gebeuren door dat soort acties en dan is het te laat.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
[ Voor 100% gewijzigd door Marzman op 01-07-2022 09:56 . Reden: Zie modbreak hierboven. ]
/▌
Dat de een (in dit voorbeeld de politie) iets doet, geeft een ander (de boeren) niet automatisch het recht om ook iets fout te doen.Real schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:54:
[...]
Weliswaar geen blokkade maar de politie heeft zélf in het verleden 'langzaam aan' acties uitgevoerd:
https://www.district-brab...nelwegen-voor-betere-cao/
Dat noemen we whataboutisme.
Als jouw buurman opeens een Napoleon-steek opzet en in de sloot springt, doe jij dat dan ook, "want de buurman doet het ook"?
Virussen? Scan ze hier!
Er wordt teveel stikstof uitgestoot in NL waarvan het merendeel wordt veroorzaakt door boeren (specifiek intensieve veehouderij), dat is het enige wat Den Haag heeft gecommuniceerd middels die kaart. Dat vervolgens boze trekker terroristen het land plat leggen omdat "iedereen onteigend gaat worden" is de schuld van Den Haag vanwege gebrek aan perspectief ja?..Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Heb probleem lijkt zich ook langzaam vanzelf op te lossen. Steeds meer boeren blijken helemaal niets te vrezen te hebben. Nou, waar hebben we het dan nog over? Of zou het dan zo zijn, dat in eerdere communicatie vanuit Den Haag "wat nuance" ontbrak (naast "wat perspectief")?
Mijn zegen heb je, door aanzienlijk minder te exporteren (en dus produceren!) is het stikstofprobleem grotendeels opgelost. Ga jij het de boeren vertellen? Ik denk dat die daar meer moeite mee hebben dan de politiek.Ons grote probleem is, dat wij produceren voor het buitenland. Nou, heel simpel. Laten we daar eens mee stoppen en een exportverbod instellen voor vlees en melk. Dan zijn we in 1 klap van meer dan de helft van de producenten af, want die verdienen geen brood meer. Maar.... dat gaan ze in Den Haag natuurlijk niet doen. Want VVD. Met die export worden zakken gevuld in de hogere kringen en bij de VVD leggen ze het balletje liever een stuk lager in de keten.
In feite betekent deze stikstof-crisis niet meer dan dat Nederland niet meer in staat is om voor het buitenland te produceren.
Bizar idd dat Rutte zich druk maakt om gezinnen van ministers die bedreigd worden..Ik heb gisteren niet het hele debat gekeken, maar toen het kabinet eindelijk eens een keer aan het woord kwam, was ik niet echt onder de indruk. Rutte vond het allemaal vooral onacceptabel (ik ook, maar dan heb ik het over het feit dat we door zijn ontbrekende leiderschap in deze situatie terechtgekomen zijn, volstrekt onacceptabel) en maakt zich drukker om de gezinnen van zijn junior-ministers dan om hoe er met de burger omgegaan wordt.... Ik hoop dat het "zoet" in de late uurtjes voorbijgekomen is, want wat ik gezien heb belooft niet veel goeds voor maandag.

Naast dat de beroepsgroep boeren het hoogste aantal miljonairs kent, zijn het ook de grootste subsidieslurpers van Europa. Misschien weet jij of je ook recht hebt op subsidie als je genoeg winst maakt? Lijkt mij nogal onlogisch namelijk.flessuh schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Je mag de verkapte subsidies, zoals de waterschapsbelastingen ook meerekenen. Hierin worden kosten die met name gemaakt worden voor boeren (bijvoorbeeld de bouw van een gemaal om het grondwaterpeil onder landbouwgrond te verlagen) met name op burgers afgeschoven.
Daarnaast zijn er tientallen andere subsidieregelingen, alleen op boeren gericht. Bijvoorbeeld om de afspoeling van chemische bestrijdingsmiddelen te verminderen (in plaats van te verbieden). Of voor bedrijfsmatige kosten als nauwkeurige op gps-gebaseerde watersproei-methoden om het gebruik van zoet water te verminderen.
Er zit geen btw op bestrijdingsmiddelen.
Kosten van door de boer veroorzaakte schade aan de natuur worden niet bij hem in rekening gebracht.
Glyfosaat is schadelijk en daarom voor iedereen verboden. Behalve voor boeren.
#dit lijstje kan vast wel langer, denk ik.
Lees je even mijn hele reactie terug @wildhagen? Wat staat er onderaan?wildhagen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Dat de een (in dit voorbeeld de politie) iets doet, geeft een ander (de boeren) niet automatisch het recht om ook iets fout te doen.
Ik pleit toch juist niet voor acties op wegen?
Miljonair in kapitaal of op de bankrekening? In kapitaal lijkt me logisch als je kijkt naar de machines en de grote hoeveelheid land die ze nodig hebben.kraanwagen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:06:
[...]
Naast dat de beroepsgroep boeren het hoogste aantal miljonairs kent, zijn het ook de grootste subsidieslurpers van Europa. Misschien weet jij of je ook recht hebt op subsidie als je genoeg winst maakt? Lijkt mij nogal onlogisch namelijk.
/▌
Punt blijft dat je het niet met elkaar kunt vergelijken. Beide mag inderdaad niet, maar zijn wel van heel verschillende proporties. Zoals ik al eerder zei, als de boeren alleen als aktie hadden gehad om langzaam op de snelwegen te rijden was dit hele topic nog geen 5 pagina's lang geweest.Real schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:07:
[...]
Lees even mijn hele reactie terug @wildhagen? Wat staat er onderaan?
Ik pleit toch juist niet voor acties op wegen?
[removed]
Nu nog wel ja, maar die orderportefeuille schijnt op te drogen. Omdat vergunningen, o.a. vanwege stikstof, niet/ veel trager verleend worden.klaaas schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:55:
[...]
Dat lijkt wel om te slaan. De bouwsector is zo druk dat de stikstof momenteel niet de beperkende factor is. En de staat van de woningmarkt is ook niet terug te voeren op stikstof. H
Mijn werkgever is bezig met een nieuw hoofdkantoor, verbouw start rond de jaarwisseling en tot nu toe zijn er meerdere bouwbedrijven benaderd en die geven allemaal aan wel ruimte te hebben.
Het gaat mij ten eerste om de tamelijke kortzichtige manier waarop sommige deelnemers blijkbaar aan één reactie kunnen afleiden of je een sympathisant bent of niet en dan ook nog eens volkomen de plank mis slaan door met zoiets als een whataboutism te gaan rondstrooien.redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:08:
[...]
Punt blijft dat je het niet met elkaar kunt vergelijken. Beide mag inderdaad niet, maar zijn wel van heel verschillende proporties.
Ik heb in diverse reacties uitgebreid toegelicht op welke rechtsgrond het OM allang had kunnen overgaan tot strafvervolging die wel wat verder rijkt dan een Mulder-feit.
De graadmeter is niet het aantal pagina's in een topic op Tweakers.Zoals ik al eerder zei, als de boeren alleen als aktie hadden gehad om langzaam op de snelwegen te rijden was dit hele topic nog geen 5 pagina's lang geweest.
Langzaam rijden is ook verboden zoals je kunt beluisteren. Het hele punt van mijn reactie was nu juist dat de politie niks of weinig doet én ze daarbij in het verleden zelf actie heeft gevoerd waarvan de verkeersrechtadvocaat duidelijk maakt waarom dat niet mag.
Wat ons in de toekomst te wachten staat is koffiedik kijken, maar dat jongeren geen woning kunnen kopen vanwege stikstof is echt klinkklare onzin. De woningnood was er al voor de stikstofcrisis, de prijzen waren al huizenhoog en de stikstofcrisis heeft niet voor een substantiële vertraging van de woningbouw gezorgd. Volgens mij hebben we hier ergens een apart topic over dit onderwerp waar de achtergronden van deze kwestie terug te lezen zijn. Maar stikstof is maar een heel klein onderdeel van die problematiek.rik86 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Nu nog wel ja, maar die orderportefeuille schijnt op te drogen. Omdat vergunningen, o.a. vanwege stikstof, niet/ veel trager verleend worden.
Mijn werkgever is bezig met een nieuw hoofdkantoor, verbouw start rond de jaarwisseling en tot nu toe zijn er meerdere bouwbedrijven benaderd en die geven allemaal aan wel ruimte te hebben.
Hij wil.
De strekking is toch exact gelijk? Genoeg bedrijven waar massa-ontslagen zijn, banken die de helft van het personeel ontslaan door economische crisis. Defensie die praktisch geen geld hadden voor munitie.PLAE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:23:
[...]
Je leest niet goed. Ik schreef: 'als zij een boer waren'.
Kan gebeuren
Toch zie je enkel deze houding enkel bij de boeren. Ze willen 0 water bij de wijn doen. Doorgaan zoals het nu gaat. Als grootste vervuiler is dat gewoon geen optie.
Dus nee, andere mensen zouden dit niet doen nee.
Misschien als ik een boer was, met hetzelfde aantal hersencellen... dat ik het ook zo zou doen. Maar dat is geen excuus natuurlijk.
En wat denk je dat er dan met die producenten van melk en vlees (dezelfde boeren dus) gebeurt?Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Heb probleem lijkt zich ook langzaam vanzelf op te lossen. Steeds meer boeren blijken helemaal niets te vrezen te hebben. Nou, waar hebben we het dan nog over? Of zou het dan zo zijn, dat in eerdere communicatie vanuit Den Haag "wat nuance" ontbrak (naast "wat perspectief")?
Ons grote probleem is, dat wij produceren voor het buitenland. Nou, heel simpel. Laten we daar eens mee stoppen en een exportverbod instellen voor vlees en melk. Dan zijn we in 1 klap van meer dan de helft van de producenten af, want die verdienen geen brood meer. Maar.... dat gaan ze in Den Haag natuurlijk niet doen. Want VVD. Met die export worden zakken gevuld in de hogere kringen en bij de VVD leggen ze het balletje liever een stuk lager in de keten.
Die gaan failliet ipv uitgekocht te worden, top plan
Dit is overduidelijk een nog een slechter plan dan van de overheid.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tuurlijk zouden ze dat kunnen doen, maar zoals gebruikelijk worden alleen de echte extremen aangepakt. Vaak is dat om escalatie te voorkomen, maar ook omdat uit onderzoek blijkt dat met de harde hand aanpakken vaak niet de beste optie is.Real schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Het gaat mij ten eerste om de tamelijke kortzichtige manier waarop sommige deelnemers blijkbaar aan één reactie kunnen afleiden of je een sympathisant bent of niet en dan ook nog eens volkomen de plank mis slaan door met zoiets als een whataboutism te gaan rondstrooien.
Ik heb in diverse reacties uitgebreid toegelicht op welke rechtsgrond het OM allang had kunnen overgaan tot strafvervolging die wel wat verder rijkt dan een Mulder-feit.
Verder ben ik het er mee eens dat de discussie niet altijd even netjes is en er ook vaak niet goed gelezen wordt. Maar bovenal dat vaak de aanname is dat je voor of tegen bent, terwijl dat vaak niet het geval is. Ik ben b.v. falikant tegen de huidige akties van de boeren, ik vind dat de boeren dit probleem mede veroorzaakt hebben en vind daardoor dat de oplossing van meerdere partijen zal moeten komen. Die boerenlobby moet gewoon opgedoekt worden (want die is er overduidelijk alleen voor zichzelf, maar niet voor de boeren of de regering) en de regering moet samen met de boeren tot een goede oplossing komen (inclusief een goede schadevergoeding)
Het aantal pagina's geeft echter wel vaak aan hoe iets leeft binnen de bevolking. Als er hier niet over geschreven wordt, wordt het normaal gesproken in RL ook amper besproken en vv.[...]
De graadmeter is niet het aantal pagina's in een topic op Tweakers.
En mijn punt is dat beide akties helemaal niet te vergelijken zijnLangzaam rijden is ook verboden zoals je kunt beluisteren. Het hele punt van mijn reactie was nu juist dat de politie niks of weinig doet én ze daarbij in het verleden zelf actie heeft gevoerd waarvan de verkeersrechtadvocaat duidelijk maakt waarom dat niet mag.
[removed]
Verwijderd
Op zich is het bizar, dat het allemaal zo selectief is. Het gezin van de boer wordt ook gewoon bedreigd, maar daar hoor je hem niet over. Dit hele circus was gewoon te verwachten. Dat krijg je als je gewoon een bommetje dropt zonder enige nuance en daarmee mensen in hun bestaan bedreigt. Ministers die het hebben over "boeren die aan de beurt komen" en een andere minister die vooral roept "dat er echt niets aan de plannen veranderd wordt". Dat is niet de manier waarop je de dialoog aangaat, dat is de manier om iets op voorhand te laten ontsporen. Ze hebben dit echt totaal over zichzelf afgeroepen, onder "regie" van Rutte.Grimmie187 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:05:
[...]
Bizar idd dat Rutte zich druk maakt om gezinnen van ministers die bedreigd worden..
En eerlijk gezegd verwacht ik eigenlijk dat dit de komende jaren alleen maar erger gaat worden. Er is in Den Haag helemaal geen binding meer met de echte Nederlander. Die mensen zitten daar in hun ivoren torentjes, omringd door gelijkgestemden.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2022 10:30 ]
Een beetje denegrerend, maar het is een apparte beroepsgroep die altijd dingen op hun eigen manier doet en een beetje los leeft van de maatschappij. Niet alleen in Nederland.Waah schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:23:
[...]
Misschien als ik een boer was, met hetzelfde aantal hersencellen... dat ik het ook zo zou doen. Maar dat is geen excuus natuurlijk.
Kijk eens een cowboyfilm voor een dag uit het leven van de koeienboer
/▌
Sorry, maar na dit soort opmerkingen haak ik echt af.. Spreek aub gewoon voor jezelf, je vertegenwoordigt een hele kleine minderheid.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Op zich is het bizar, dat het allemaal zo selectief is. Het gezin van de boer wordt ook gewoon bedreigd, maar daar hoor je hem niet over. Dit hele circus was gewoon te verwachten. Dat krijg je als je gewoon een bommetje dropt zonder enige nuance en daarmee mensen in hun bestaan bedreigt. Ministers die het hebben over "boeren die aan de beurt komen" en een andere minister die vooral roept "dat er echt niets aan de plannen veranderd wordt". Ze hebben dit echt totaal over zichzelf afgeroepen, onder "regie" van Rutte.
En eerlijk gezegd verwacht ik eigenlijk dat dit de komende jaren alleen maar erger gaat worden. Er is in Den Haag helemaal geen binding meer met de echte Nederlander. Die mensen zitten daar in hun ivoren torentjes, omringd door gelijkgestemden.
Economisch is dat ook helemaal geen probleem. De exportinkomsten per vierkante meter grondgebruik zijn best wel laag. Door niet meer te exporteren missen we een paar miljard in Nederland. Gebruik een klein stukje van die grond voor high-tech bedrijven en je verdient als land al weer meer dan wat je in mist door landbouwexport.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Ons grote probleem is, dat wij produceren voor het buitenland. Nou, heel simpel. Laten we daar eens mee stoppen en een exportverbod instellen voor vlees en melk. Dan zijn we in 1 klap van meer dan de helft van de producenten af, want die verdienen geen brood meer.
Dan had je geen maximale uitwonende beurs. 12000/4 jaar studie is 250 euro per maand. Das was enkel basisbeurs (en zelfs dat was hoger)Marzman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:33:
[...]
Maximaal uitwonende beurs (met aanvullend) zit eerder op 600/700 euro. Dan zit je al op 34.000
OV chipkaart er nog ff bijtellen. En dat is met een 4 jarige studie. Moet je geen arts willen worden
Dus nee, je kreeg geen 70k. Maar van 600/700 euro kan je niet leven als uitwonend student. En genoeg studies waar je echt niet naast kan studeren. Dus dan kom je toch al snel aan een schuld van 70K.
En wat krijgt deze groep als compensatie? 359 euro per studiejaar...
[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 01-07-2022 10:35 ]
We hebben net een high-tech bedrijf uit Zeewolde verjaagd en het is maar zeer de vraag of er electriciteit is voor zulke nieuwe bedrijven. Of bouwvakkers om ze te bouwen als straks Oekraine moet worden herbouwd.Frame164 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Economisch is dat ook helemaal geen probleem. De exportinkomsten per vierkante meter grondgebruik zijn best wel laag. Door niet meer te exporteren missen we een paar miljard in Nederland. Gebruik een klein stukje van die grond voor high-tech bedrijven en je verdient als land al weer meer dan wat je in mist door landbouwexport.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat wordt toch helemaal niet bedreigd? Ja, het inkomen van boeren, dat trouwens van subsidies aan elkaar hangt en waar vooral de rest van de keten van profiteert, dat wordt bedreigd. Maar ze worden zelf niet bedreigd. De groep die moet stoppen omdat ze echt niet kunnen veranderen is volgens mij heel beperkt. En als de boeren in verhouding tot de rest van de keten een eerlijkere prijs krijgt, is de groep die gedwongen moet stoppen helemaal beperkt.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Op zich is het bizar, dat het allemaal zo selectief is. Het gezin van de boer wordt ook gewoon bedreigd, maar daar hoor je hem niet over. Dit hele circus was gewoon te verwachten. Dat krijg je als je gewoon een bommetje dropt zonder enige nuance en daarmee mensen in hun bestaan bedreigt. Ministers die het hebben over "boeren die aan de beurt komen" en een andere minister die vooral roept "dat er echt niets aan de plannen veranderd wordt". Dat is niet de manier waarop je de dialoog aangaat, dat is de manier om iets op voorhand te laten ontsporen. Ze hebben dit echt totaal over zichzelf afgeroepen, onder "regie" van Rutte.
Daarnaast, er zijn de afgelopen jaren ontzettend veel beroepen verdwenen door veranderende maatschappelijke omstandigheden en er zullen ook ontzetten veel beroepen verdwijnen de komende jaren. Boeren zijn daar niet uniek in. Ik geef zelf leiding aan een financiële administratie, ik verwacht dat de komende 5 á 10 jaar het merendeel dat ik en mijn collega's verdwenen zal zijn en m'n baan niet meer zal bestaan. Maar ik ga daar ook niet voor protesteren.
En boeren zien dit probleem al 30 jaar aankomen
hoe wordt het gezin van de boer dan bedreigd? De Nederlandse maatschappij wordt vervuild en dat moet worden rechtgezet met strengere regels. Het is aan de boeren zelf om te beslissen of ze aan die regels gaan voldoen en door gaan met boer zijn. En zo niet dan zijn er genoeg andere mogelijkheden. Veel sectoren zitten nu met een tekort aan arbeidskrachten.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Op zich is het bizar, dat het allemaal zo selectief is. Het gezin van de boer wordt ook gewoon bedreigd, maar daar hoor je hem niet over. Dit hele circus was gewoon te verwachten. Dat krijg je als je gewoon een bommetje dropt zonder enige nuance en daarmee mensen in hun bestaan bedreigt. Ministers die het hebben over "boeren die aan de beurt komen" en een andere minister die vooral roept "dat er echt niets aan de plannen veranderd wordt". Dat is niet de manier waarop je de dialoog aangaat, dat is de manier om iets op voorhand te laten ontsporen. Ze hebben dit echt totaal over zichzelf afgeroepen, onder "regie" van Rutte.
Dit topic is gesloten.
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.