Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:14:
Blijft toch wonderlijk van die Ouders die tegen hun minderjarige kroost niet verder komen dan "doe voorzichtig", met hun over de snelweg en tegen rijrichtingen in crossende koters in aardig wat tonnen staal.
Ja, ik begreep gisteren van op1 ook dat 16 jarigen niet aangehouden mogen horen omdat ze bij hun moeder thuis horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
MikeyMan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:15:
[...]
Ja, ik begreep gisteren van op1 ook dat 16 jarigen niet aangehouden mogen horen omdat ze bij hun moeder thuis horen.
Ben je gek... Die koters mogen best de hele avond op de trekker rondcrossen. Ook op de snelweg. Wat ze dan weer niet mogen is na elven in Op1 zitten, en daarom is de uitzending van vanavond opgenomen. Dat konden ze er niet genoeg in wrijven...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:15:
[...]
Het is diep treurig dat er om die reden 16 jarige zoontjes ingezet worden voor protesten die ver over de grens gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
PP_Sound schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:18:
[...]

Het is diep treurig dat er om die reden 16 jarige zoontjes ingezet worden voor protesten die ver over de grens gaan.
He, maar zijn ouders hadden hem wel gewaarschuwd... Ze hadden gezegd "doe voorzichtig"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Ze zijn in ieder geval moeilijk te beschuldigen van al te veel zelfreflectie en dat bij herhaling bij al die incidenten, dus het idee dat er wel een slachtoffer zal gaan vallen, of bij de politie, of bij wat er doorgaat voor boeren, of bij derden die toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde moment zijn, lijkt me inderdaad niet irreëel.

Het interview met de jongeman in kwestie kwam ook niet veel verder dan iets in de trant van "Ja ik kon er niet langs en toen ging het over het stoepje achter m'n maten aan". Het gebrek aan enig verkeersinzicht blijf ik toch wel stuitend vinden als je met een zware trekker met dito oplegger rond aan het crossen bent op de openbare weg.

Misschien de trekkers als klasse maar opdoeken en terug naar een 1pk belgische knol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:26:
[...]

He, maar zijn ouders hadden hem wel gewaarschuwd... Ze hadden gezegd "doe voorzichtig"...
Dat heeft ie duidelijk niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
gekkie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:31:
Ze zijn in ieder geval moeilijk te beschuldigen van al te veel zelfreflectie en dat bij herhaling bij al die incidenten, dus het idee dat er wel een slachtoffer zal gaan vallen, of bij de politie, of bij wat er doorgaat voor boeren, of bij derden die toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde moment zijn, lijkt me inderdaad niet irreëel.

Het interview met de jongeman in kwestie kwam ook niet veel verder dan iets in de trant van "Ja ik kon er niet langs en toen ging het over het stoepje achter m'n maten aan". Het gebrek aan enig verkeersinzicht blijf ik toch wel stuitend vinden als je met een zware trekker met dito oplegger rond aan het crossen bent op de openbare weg.

Misschien de trekkers als klasse maar opdoeken en terug naar een 1pk belgische knol.
En daarom opperde ik eerder vanavond al dat het CBR ook gewoon rijbewijzen ongeldig kan verklaren wegens blijkbaar psychisch niet in staat om een voertuig te besturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:34:
[...]

En daarom opperde ik eerder vanavond al dat het CBR ook gewoon rijbewijzen ongeldig kan verklaren wegens blijkbaar psychisch niet in staat om een voertuig te besturen...
Ja dat is wel een goede proportionele maatregel voor rijden op de snelweg met een landbouwvoertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
PP_Sound schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:35:
[...]

Ja dat is wel een goede maatregel voor rijden op de snelweg met een landbouwvoertuig.
Het is een maatregel die ook opgelegd wordt bij racen op de snelweg. Dus veel te snel gaan op de snelweg. Dus ik zou dan niet zien waarom je het niet op zou leggen bij bewust de snelweg op gaan met een veel te langzaam voertuig ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Oekiejoekie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:34:
[...]
Onvoldoende besef van gevaarzetting door herhaaldelijk je op deze wijze in het verkeer te bevinden, je daarbij laten leiden door wat anderen doen en er geen blijk van geven zelfstandig de veilige beslissingen te kunnen nemen, lijkt me daar inderdaad wel onder kunnen vallen.
En dan zit je bij dan nog gaan rijden zonder rijbewijs als het goed is wel in de categorie misdrijven, waarbij uiteindelijk beslag leggen op gebruikte voertuig ook weer makkelijk wordt om herhaling van het misdrijf te voorkomen.

(en dat is buiten basis voertuigbeheersing ook wat de hoofdmoot van je normale rijbewijs is, zorgen dat je relatief en afdoende veilig de weg op kunt en je verdere ervaring (hopelijk ten positieve) op kunt gaan doen)

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 07-07-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Daarnaast lijkt me de leeftijdsgrens voor het besturen van landbouwvoertuigen op de openbare weg omhoog te trekken naar 18 jaar zeer wenselijk vanwege het formaat en gewicht van de huidige voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Voor de zoveelste keer...

Dat de poging doodslag geseponeerd is, maakt het nog geen onwettig aanhoudingsvuur. Is het nou zo moeilijk om die dingen los van elkaar te zien?

Ik zeg nergens dat het wel terecht is, maar er kunnen legio zaken gebeurd zijn die we niet zien, maar het schieten wel verdedigen. Je loopt hier wederom ongefundeerd op de zaken vooruit.

Dat gezegd hebbende, ik ben nog nooit beschoten door een agent. Dus het lijkt wel enigszins te voorkomen te zijn. Play stupid games, win stupid prizes zeg maar.
De politiecommissaris rept nu van angst voor groot gevaar, zie: https://www.rtlnieuws.nl/...ctor-trekker-demonstratie

Als dat het verhaal is zie ik het eigenlijk somber in voor de politie. Dan gaat ook de garantenstellung spelen. Wel met de uitdrukkelijke kanttekening dat op het filmpje niet te zien is wat er in de rijrichting van die trekker staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:45:
[...]

De politiecommissaris rept nu van angst voor groot gevaar, zie: https://www.rtlnieuws.nl/...ctor-trekker-demonstratie

Als dat het verhaal is zie ik het eigenlijk somber in voor de politie. Dan gaat ook de garantenstellung spelen. Wel met de uitdrukkelijke kanttekening dat op het filmpje niet te zien is wat er in de rijrichting van die trekker staat.
Naar verluidt niets, maar als je de situatie op google maps bekijkt, moet je toch nog wel een stukje tegen de rijrichting in rijden en vervolgens nog wat rijbaanscheidingen over voor je weer de juiste rijrichting kunt volgen, want het is daar een aaneenschakeling van pseudo-rotondes met meerdere rijstroken.

Dus geheel veilig en goed te overzien in een oogwenk is die situatie ook niet. Maar voor de bestuurder van een tractor is een groot deel van de andere verkeersdeelnemers geen gevaar, hooguit vrachtwagens. Uiteraard het omgekeerde voor kleinere verkeersdeelnemers met lichtere en lagere voertuigen.

Dat zal wellicht ook maken dat die jongen het niet best inschat met "ik reed maar over een stoepje".
Nee je reed over een rijbaanscheiding heen waar geen auto of busje dat snel zou gaan doen en die er niet voor niets ligt.

De ernst daarvan leek zowel hem als z'n ouders aardig te ontgaan.

[ Voor 25% gewijzigd door gekkie op 07-07-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Verder zie ik op diverse filmpjes trekkers die duidelijk harder kunnen dan de voorgeschreven maximum snelheid, dat mag niet en het voortuig kan dan meegenomen worden voor technische controle net zoals bij opgevoerde scootertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:51:
Verder zie ik op diverse filmpjes trekkers die duidelijk harder kunnen dan de voorgeschreven maximum snelheid, dat mag niet en het voortuig kan dan meegenomen worden voor technische controle net zoals bij opgevoerde scootertjes
Ja leuk. Maar dat stadium zijn we natuurlijk al lang voorbij op het moment dat er geschoten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:54:
[...]

Ja leuk. Maar dat stadium zijn we natuurlijk al lang voorbij op het moment dat er geschoten wordt.
Met een trekker doorrijden na aanhouding dan loop je dat risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:53
klaaas schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Historisch gezien is het correcter te stellen dat burgers inmiddels aardig diep in een boerenbolwerk zitten. Bedenk daarbij dat het ook de oorspronkelijke taak van de waterschappen is om de boel droog te houden. Dat we daar inmiddels anders tegenaan kijken is evengoed waar, maar het is niet alsof de waterschappen een orgaan zijn waar de boeren zich naar binnen gelobbyd hebben.
Pardon? Je weet misschien niet dat de boeren vaste zetels hebben bedongen bij de waterschappen? Er wordt zoveel onzin verkondigd in dit draadje de laatste tijd.....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:56:
[...]

Met een trekker doorrijden na aanhouding dan loop je dat risico.
_O-
Natuurlijk niet. Al was het maar omdat de maximale straf voor negeren bevel of vordering (een stopteken kan daar onder vallen) 3 maanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:59:
[...]

_O-
Natuurlijk niet. Al was het maar omdat de maximale straf voor negeren bevel of vordering (een stopteken kan daar onder vallen) 3 maanden is.
Die trekker wordt ingezet als machtsmiddel en dat verandert de situatie ietwat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:01:
[...]

Die trekker wordt ingezet als machtsmiddel en dat verandert de situatie ietwat.
Waar staat dat? Leuk dat aanhoudingsvuur, maar dat mag ook weer niet zomaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Waar staat dat? Leuk dat aanhoudingsvuur, maar dat mag ook weer niet zomaar…
Daar gaan wij niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Daar gaan wij niet over.
Jij beweert dat het inzetten van een trekker als machtsmiddel de inzet van vuurwapengeweld zou legitimeren. Ik niet. Ik verwijs slechts naar de geldende ambtsinstructie, waar aan aanhoudingsvuur tamelijk stevige eisen zijn gesteld. Dus…

Sterker nog, ik durf wel te voorspellen dat de agent die gaat schieten wegens onttrekken aan een technische controle mag voorkomen wegens poging tot doodslag.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2022 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
wowly schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:57:
[...]

Pardon? Je weet misschien niet dat de boeren vaste zetels hebben bedongen bij de waterschappen? Er wordt zoveel onzin verkondigd in dit draadje de laatste tijd.....
even gequote van https://www.rijksoverheid...-waterschapsverkiezingen:
Elk waterschap heeft een gekozen algemeen bestuur. De inwoners kiezen het grootste deel van de leden van het algemeen bestuur.

De andere zetels zijn voor het bedrijfsleven, de boeren en natuurbelangen. Daar kunt u niet voor stemmen.
Het waterschap is een bestuursorgaan. Net zoals de gemeente en het rijk. Maar ik denk niet dat we het zouden accepteren als er in de gemeenteraad zetels gereserveerd worden voor de winkeliersvereniging, of in de tweede kamer voor de multinationals ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:05:
[...]

Jij beweert dat het inzetten van een trekker als machtsmiddel de inzet van vuurwapengeweld zou legitimeren. Ik niet. Ik verwijs slechts naar de geldende ambtsinstructie, waar aan aanhoudingsvuur tamelijk stevige eisen zijn gesteld. Dus…

Sterker nog, ik durf wel te voorspellen dat de agent die gaat schieten wegens onttrekken aan een technische controle mag voorkomen wegens poging tot doodslag.
Ik vind dat jij een heleboel aannames doet en ga daar verder niet meer op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:08:
[...]

Ik vind dat jij een heleboel aannames doet en ga daar verder niet meer op in.
Aannames? Welke precies? Op een stopteken negeren drie maanden staat? Artikel 184 strafrecht. Dat voor aanhoudingsvuur meer nodig is? Artikel 7 lid 1 sub b ambtsinstructie.

De enige aanname hier is dat een technische controle of althans het onttrekken daar aan vuurwapengeweld zou rechtvaardigen. Dat is een aanname en nog een onjuiste ook, maar niet van mijn hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:24
wowly schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:57:
[...]

Vaste zetels kun je zeer zeker aanmerken als een resultaat van de lobby. Maar dat boeren een dikke vinger in de pap hebben in de waterschappen is historisch gezien toch niet echt als een verrassing aan te merken? Dat komt op mij over als verrast zijn over het feit dat veel boeren een lening hebben bij de boerenleenbank.

Jij ziet onzin, ik verbaas me over het ontbreken van historisch besef. En nee, dat betekent allerminst dat ik vind dat alles moet blijven zoals het historisch gegroeid is. Maar je verbazen over het feit dat boeren medezeggenschap hebben over het water in/onder/rond hun eigen grond vind ik wel een reactie waard.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Het waterschap schouwt ook de sloten elk jaar en wanneer niet goed schoongehouden volgt er een boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 22:25
sugarlevi01 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:05:
[...]

Wij hebben geen idee wat zich verder allemaal heeft afgespeeld buiten deze beelden om. Maar ik ken onze agenten niet als een stel cowbows die met hun pistolen rondzwaaien. Dus ik er ga ervan uit dat ze dat met goede reden doen. Naief misschien, maar wel mijn beste werkthesis op het moment.
Dat weten we wel toch? Politie statement was duidelijk, er werd op de agenten ingereden. Grote kans dat de voorste tractoren op enige moment naar voren aan het rijden waren en de aanwijzingen negeerden om te stoppen. Verder ook volstrekt irrelevant. Er was geen zelfverdediging en aanhoudingsvuur is in deze situatie niet toegestaan dus er was geen grondslag om te schieten. Het schijnt overigens dat de meeste schiet incidenten rechtmatig zijn (90%?) maar de helft van de beschietingen tegen voertuigen achteraf onrechtmatig blijkt.

Ondertussen zit de agent 'ziek thuis' en is de zaak tegen de jongen geseponeerd. Dus er is onderhand wel duidelijk dat de agent fout zat. Zelfs de agent zelf weet dat hij fout zit:
AKKRUM - De agent die dinsdagavond in Heerenveen op boerenzoon Jouke Hospes (16) uit Akkrum schoot, zit ziek thuis. Hij acht zichzelf momenteel niet in staat om te werken. Zeker niet nadat hij hoorde dat hij een kogel op een jonge jongen had afgevuurd.

„Toen werd hij bevangen door een dramatisch gevoel”, zegt Gery Veldhuis, hoofdcommissaris van de Regionale Politie Eenheid Noord-Nederland. Veldhuis zocht de betreffende politiemedewerker donderdagmiddag thuis op. Hij trof een gebroken man aan. „Het gaat slecht met hem”, zegt de hoofdcommissaris.
In een rechtstaat mag je vervolgens verwachten dat in plaats van de jongen de agent nu vervolgd gaat worden voor poging tot doodslag. Wat daar dan uitkomt zal de rechter bepalen. Dan krijg je ook niet die onzin dat men het nodig vind om bij mensen thuis verhaal te gaan halen... Wanneer men het vertrouwen in de politie verliest tot het punt dat men het idee heeft dat zelf recht te moeten zetten is het einde zoek.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 08-07-2022 00:23 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Wat weten we toch? Wat vage filmpjes en wat verklaringen, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:20:
[...]

Dat weten we wel toch? Politie statement was duidelijk, er werd op de agenten ingereden. Grote kans dat de voorste tractoren op enige moment naar voren aan het rijden waren en de aanwijzingen negeerden om te stoppen. Verder ook volstrekt irrelevant. Er was geen zelfverdediging en aanhoudingsvuur is in deze situatie niet toegestaan dus er was geen grondslag om te schieten. Het schijnt overigens dat de meeste schiet incidenten rechtmatig zijn (90%?) maar de helft van de beschietingen tegen voertuigen achteraf onrechtmatig blijkt.

Ondertussen zit de agent 'ziek thuis' en is de zaak tegen de jongen geseponeerd. Dus er is onderhand wel duidelijk dat de agent fout zat. In een rechtstaat mag je vervolgens verwachten dat in plaats van de jongen de agent nu vervolg gaat worden voor poging tot doodslag. Wat daar dan uitkomt zal de rechter bepalen. Dan krijg je ook niet die onzin dat men het nodig vind om bij mensen thuis verhaal te gaan halen... Wanneer iedereen voor eigen rechter gaat spelen is het einde zoek.
Ik verwacht hier geen poging doodslag, dat is sinds 1 juli alleen nog voor excessen. Ik verwacht dat de OvJ, als het tot strafvervolging komt, voor 372 strafrecht gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:24:
Wat weten we toch? Wat vage filmpjes en wat verklaringen, verder niets.
Feit: de trekker is aan de zijkant geraakt
Feit: de trekker was op dat filmpje al voorbij de agent op moment van schieten
Feit: de zaak tegen de bestuurder is geseponeerd
Feit: de politiecommissaris zegt dat de agent vreesde voor zijn collega’s

Noem het maar niets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:11:
[...]

Vaste zetels kun je zeer zeker aanmerken als een resultaat van de lobby. Maar dat boeren een dikke vinger in de pap hebben in de waterschappen is historisch gezien toch niet echt als een verrassing aan te merken? Dat komt op mij over als verrast zijn over het feit dat veel boeren een lening hebben bij de boerenleenbank.
Interessante opmerking. Want dat is niet helemaal toeval. Achter de boeren zit een hele industrie. Banken, diervoeding, voedingsindustrie, Organisaties die zich met de dierstapel bezig houden...

Als boer ben je eigenlijk niet zelfstandig. Want de bank wil dat je meer leent. Dus die pushen je daar naar toe. De diervoedingsindustrie smeert ze geimporteerd krachtvoer aan. De voedingsindustrie wil producten tegen lage kosten. Dus omzetmaximalisatie. En andere organisaties bepalen weer met wie je Bertha 79 moet insemineren, zodat je van de nakomelingen van Bertha 79 nog meer melkproductie hebt...

Die industrie die er achter zit, die doet aan zorgvuldige marketing. De Rabo, dat is een maatschappelijk betrokken bank. Friesland Campina levert melk van koeien die lekker heel de dag in de wei rond springen. En diervoederproducenten als 4farmers, die sponsoren Yvonne Jaspers die die leuke verhalen over boeren bij Boer zoekt vrouw vertelt...

De boer zelf ? Die wil gewoon boeren. Het is de sector er achter die ze steeds tot groei dwingt...

[ Voor 9% gewijzigd door Oekiejoekie op 08-07-2022 00:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:28:
[...]

Feit: de trekker is aan de zijkant geraakt
Feit: de trekker was op dat filmpje al voorbij de agent op moment van schieten
Feit: de zaak tegen de bestuurder is geseponeerd
Feit: de politiecommissaris zegt dat de agent vreesde voor zijn collega’s

Noem het maar niets.
Over al die feiten zal een rechter oordelen wanneer het tot vervolging komt, al deze stemmingmakerij is nergens voor nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:32:
[...]

Over al die feiten zal een rechter oordelen wanneer het tot vervolging komt, al deze stemmingmakerij is nergens voor nodig.
Komt ie met z’n volgende verwijt, nu doe ik aan stemmingmakerij. Volgens mij heb ik telkens een slag om de arm gehouden, telkens de nuance ‘het is een clipje van 10 seconden’ aangebracht etc. Dat verwijt slaat echt helemaal nergens op.

Alleen met wat er nu bekend is (hé kijk weer een nuancering) ziet het er gewoon niet fraai uit. En dat moet ook gezegd kunnen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:20:
[...]

Ondertussen zit de agent 'ziek thuis' en is de zaak tegen de jongen geseponeerd. Dus er is onderhand wel duidelijk dat de agent fout zat. Zelfs de agent zelf weet dat hij fout zit:

[...]

In een rechtstaat mag je vervolgens verwachten dat in plaats van de jongen de agent nu vervolgd gaat worden voor poging tot doodslag. Wat daar dan uitkomt zal de rechter bepalen. Dan krijg je ook niet die onzin dat men het nodig vind om bij mensen thuis verhaal te gaan halen... Wanneer men het vertrouwen in de politie verliest tot het punt dat men het idee heeft dat zelf recht te moeten zetten is het einde zoek.
Jij zit rustig thuis en hebt alle tijd om de filmpjes te bekijken. Maar zelfs in die situatie heb je de hooivork en fakkel al klaar staan om de verkeerde agent te gaan lynchen.

Maar de mensen die in het donker tussen dreigende trekkers in enkele millisecondes een beslissing moeten nemen op het moment dat ze denken dat hun collega's in gevaar zijn. Die moeten ogenblikkelijk voor het gerecht gesleept worden? Want het is logisch dat mensen het anders zelf maar doen?

In ieder geval is er bij deze agent nog sprake van zelfreflectie. En baalt hij er zelf ook enorm van dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt, hij wist achteraf blijkbaar niet eens dat hij degene was die heeft geschoten. Zo snel ging het allemaal. En dan is hij er ook nog eens enorm van geschrokken dat er een 16 jarig jochie in de trekker zat.

Die menselijkheid mist helaas dan weer bij veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlevi01 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 01:35:
[...]

Jij zit rustig thuis en hebt alle tijd om de filmpjes te bekijken. Maar zelfs in die situatie heb je de hooivork en fakkel al klaar staan om de verkeerde agent te gaan lynchen.

Maar de mensen die in het donker tussen dreigende trekkers in enkele millisecondes een beslissing moeten nemen op het moment dat ze denken dat hun collega's in gevaar zijn. Die moeten ogenblikkelijk voor het gerecht gesleept worden? Want het is logisch dat mensen het anders zelf maar doen?

In ieder geval is er bij deze agent nog sprake van zelfreflectie. En baalt hij er zelf ook enorm van dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt, hij wist achteraf blijkbaar niet eens dat hij degene was die heeft geschoten. Zo snel ging het allemaal. En dan is hij er ook nog eens enorm van geschrokken dat er een 16 jarig jochie in de trekker zat.

Die menselijkheid mist helaas dan weer bij veel mensen.
Nee hoor, die menselijkheid mist helemaal niet. Die agent is net zo goed slachtoffer. Maar dat neemt op geen enkele manier weg dat we als samenleving net even wat meer verwachten van agent als het aan komt op geweldsbeheersing dan van een goedwillende burger. En daar mag je volgens mij rustig wat van vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Goedwillende burgers stoppen wanneer de politie dat bordje laat zien.
In dit geval zat er een 16 jarig jochie achter het stuur die zulke dingen nog niet helemaal goed begrijpt
Pubers op een tractor naar protestacties laten gaan is gewoonweg onverantwoord gedrag

[ Voor 62% gewijzigd door PP_Sound op 08-07-2022 02:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu.nl heeft zowaar af en toe een inhoudelijk verhaal

Miljardenconcerns hebben flinke vinger in de pap bij boerenprotesten https://www.nu.nl/binnenl...-bij-boerenprotesten.html (via @NUnl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:01
MikeyMan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 05:11:

Miljardenconcerns hebben flinke vinger in de pap bij boerenprotesten https://www.nu.nl/binnenl...-bij-boerenprotesten.html (via @NUnl)
Dit artikel had een hoog "no shit sherlock"-gehalte, aan de andere kant is het ook goed dat het uitgezocht wordt en wordt bevestigd. En ook goed om dit duidelijk te maken naar de mensen die dit niet zagen. Boeren laten zich gewoon spannen voor het karretje van dit soort grote bedrijven. Natuurlijk is het vervelend dat de boeren in deze situatie zitten. Maar de boeren zitten ook in een grote keten waar ze één (klein) tandwieltje zijn tussen de vele grote tandwielen. En daar zijn de belangen misschien nog wel groter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 05:11:

Het financieren van de 'protesten'. Is daar niet een juridische knuppel tegen? Ik kan me niet voorstellen dat dit legaal is: 'boer, ga jij maar lekker 'demonstreren' met je trekker en hele familie, enig inkomstenverlies vergoeden wij wel.'

Ze financieren in feite rellen. Land of the free. Not for me but just for thee (with a tractor). :N

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 01:56:
[...]

Nee hoor, die menselijkheid mist helemaal niet. Die agent is net zo goed slachtoffer. Maar dat neemt op geen enkele manier weg dat we als samenleving net even wat meer verwachten van agent als het aan komt op geweldsbeheersing dan van een goedwillende burger. En daar mag je volgens mij rustig wat van vinden.
Als samenleving verwacht ik dat de politie optreedt tegen een club die de samenleving wil ontwrichten voor eigen gewin. En schieten met een pistool is het enige middel dat een kleine groep agenten heeft tegen een grote groep boeren met ieder 5 ton staal onder hun kont die niet willen meewerken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:27
PP_Sound schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:18:
[...]

Maak je een grapje of denk je echt dat dit het geval is? :?

Volgens mij zijn het juist de jongeren die zich druk maken om de kwestie omdat hun toekomstperspectief onzeker wordt met de nieuwe plannen.
En jongeren zijn nou eenmaal minder bedachtzaam in de gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

IJzerlijm schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:31:
[...]

Als samenleving verwacht ik dat de politie optreedt tegen een club die de samenleving wil ontwrichten voor eigen gewin. En schieten met een pistool is het enige middel dat een kleine groep agenten heeft tegen een grote groep boeren met ieder 5 ton staal onder hun kont die niet willen meewerken.
Ik was ook zo naief. Toch maar trekkers van Alibaba importeren. Je weet maar nooit wanneer de volgende demonstratie is.

Straks te lease op reltrekkerslease.nl! ;) :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

jordeeeh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:36:
[...]

Maak je een grapje of denk je echt dat dit het geval is? :?

Volgens mij zijn het juist de jongeren die zich druk maken om de kwestie omdat hun toekomstperspectief onzeker wordt met de nieuwe plannen.
Daar mogen ze zich hun eigen ouders voor aankijken. Het is niet de taak van de overheid om op te voeden, maar van de ouders. Als je ouders je een kant op duwen waar geen toekomst is....heb je behoorlijk gefaald als ouder. Dat ze naar een banenmarkt gaan met die trekker ipv beetje lopen rellen. Klopt wel meer niet hoe die denkt dat rellen een goed idee is. Kun je nagaan als er eens écht tegenslag is....
En jongeren zijn nou eenmaal minder bedachtzaam in de gevolgen.
Dus geven we ze de wijze les van geen consequenties. En van de ouders krijgen ze zeker nog complimenten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:36:
[...]

Ik was ook zo naief. Toch maar trekkers van Alibaba importeren. Je weet maar nooit wanneer de volgende demonstratie is.

Straks te lease op reltrekkerslease.nl! ;) :|
Een vrachtwagen huren en vol grind laden is in principe iets dat elke club kan doen om zo het effect van je blokkade vele malen groter te maken. Ook dan heeft de politie een probleem dat vele malen groter is dan 10 mensen wegslepen. Of je koopt wat vaten oud frituurvet en kiept ze om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Daar mogen ze zich hun eigen ouders voor aankijken. Het is niet de taak van de overheid om op te voeden, maar van de ouders. Als je ouders je een kant op duwen waar geen toekomst is....heb je behoorlijk gefaald als ouder. Dat ze naar een banenmarkt gaan met die trekker ipv beetje lopen rellen. Klopt wel meer niet hoe die denkt dat rellen een goed idee is. Kun je nagaan als er eens écht tegenslag is....

[...]

Dus geven we ze de wijze les van geen consequenties. En van de ouders krijgen ze zeker nog complimenten ook.
En hoezo wordt er weer genoemd dat de ouders ze een kant op geduwd hebben?

Is het zo moeilijk om te begrijpen dat die jongeren een passie hebben voor het beroep en dit graag willen doen?
Kan je, losstaand van de problemen die door de veehouderij ontstaan, hun kwalijk nemen dat ze zich hier hard voor maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zich niets mis mee dat een 16-jarige gaat protesteren, maar geef hem niet die trekker mee... Al geldt dat eigenlijk voor de hele familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

jordeeeh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:42:
[...]

En hoezo wordt er weer genoemd dat de ouders ze een kant op geduwd hebben?
Het is ze blijkbaar niet uitgelegd dat het een dode sector is? Misschien zijn genderstudies wat voor ze...
Is het zo moeilijk om te begrijpen dat die jongeren een passie hebben voor het beroep en dit graag willen doen?
Kan je, losstaand van de problemen die door de veehouderij ontstaan, hun kwalijk nemen dat ze zich hier hard voor maken?
Ja dat kan ik hen en de ouders kwalijk nemen. 16 jaar, weten niks van de wereld en zien alleen maar 'overheid pakt mijn werk af'. En op geen enkel moment wordt de vraag 'waarom' gesteld. Dat is de eerste en enige vraag die ze zich moeten stellen. Maar nee, rellen met die trekker is veel leuker dan íets te willen begrijpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:21
Het treurige van het verhaal is dat de boeren maar niet lijken door te hebben dat ze voor het karretje van enkele grootverdieners in de sector worden gespannen. Ik val in herhaling want ik heb het eerder benoemd.

Nog treuriger is dat er tieners zijn die een beeld voorgeschoteld krijgen dat hun manier van leven bedreigd wordt. Terwijl ze nog prima boer kunnen worden.

Gevolg is dat tieners met nog niet volwassen hersenen , geregeerd door puber hormonen , met boosheid op pad gaan met trekkers. En zich niet kunnen verplaatsen in wat agenten zien en voelen als er een stel van die dingen op ze af komt.

En zo wordt de nieuwe generatie door de Agri industrie voorbereid zoals de generaties daarvoor , als melkkoe voor de rijke industriëlen.

En de helft van Nederland denkt ook niet verder dan het goedkope biefstuk op het bord en staat er ‘achter’. Wat dat ook moge inhouden.

Totdat de natuurrampen zich opstapelen en ze wel met de problemen in aanraking komen.

Maar dan moet de overheid ze direct komen redden. De ironie.

Laten we nu eens met zijn allen om de tafel en oplossingen gaan bedenken. En uitvoeren, en wie weet gaan de toekomstige boeren dan weer leuk geld verdienen in plaats van de fooi waar ze nu mee afgescheept worden door de agri industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:46:
[...]

Het is ze blijkbaar niet uitgelegd dat het een dode sector is?
Dat is dus heel wat anders dan dat de ze ergens naartoe geduwd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

CornermanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:48:
Het treurige van het verhaal is dat de boeren maar niet lijken door te hebben dat ze voor het karretje van enkele grootverdieners in de sector worden gespannen. Ik val in herhaling want ik heb het eerder benoemd.

Nog treuriger is dat er tieners zijn die een beeld voorgeschoteld krijgen dat hun manier van leven bedreigd wordt. Terwijl ze nog prima boer kunnen worden.

Gevolg is dat tieners met nog niet volwassen hersenen , geregeerd door puber hormonen , met boosheid op pad gaan met trekkers. En zich niet kunnen verplaatsen in wat agenten zien en voelen als er een stel van die dingen op ze af komt.

En zo wordt de nieuwe generatie door de Agri industrie voorbereid zoals de generaties daarvoor , als melkkoe voor de rijke industriëlen.

En de helft van Nederland denkt ook niet verder dan het goedkope biefstuk op het bord en staat er ‘achter’. Wat dat ook moge inhouden.

Totdat de natuurrampen zich opstapelen en ze wel met de problemen in aanraking komen.

Maar dan moet de overheid ze direct komen redden. De ironie.

Laten we nu eens met zijn allen om de tafel en oplossingen gaan bedenken. En uitvoeren, en wie weet gaan de toekomstige boeren dan weer leuk geld verdienen in plaats van de fooi waar ze nu mee afgescheept worden door de agri industrie.
Ik geef je een splinternieuwe super-deluxe laptop als je daarmee de bank binnenhackt en leegrooft en alles stuurt op mijn bankrekening. Laptop mag je houden!

De oplossing van biologische boer is onhaalbaar. Dat gaat alleen werken met vaste prijzen en dan moet je ervoor zorgen dat elke andere voedselimport heftig belast wordt. Dat functioneert gewoon niet in een vrije markt.

Er is maar één oplossing en dat is minder vee. Daar kun je niet aan ontkomen. Dit is geen rocket science. De rest van het schoolsysteem staat er al, genoeg mogelijkheden. Maar ze wíllen niet. Ik wil ook van alles en nog wat niet, maar ik heb helaas geen trekker waarmee ik mijn zin kan doordrijven als een kleuter. Ik kan het niet anders vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

jordeeeh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:54:
[...]

Ze worden in ieder geval niet geduwd om wat te leren, danwel op school danwel op de boerderij.

Ja, i know, super simplistisch, maar daar komt het wel op neer.

[ Voor 10% gewijzigd door siggy op 08-07-2022 07:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:11:
[...]

Jij ziet onzin, ik verbaas me over het ontbreken van historisch besef. En nee, dat betekent allerminst dat ik vind dat alles moet blijven zoals het historisch gegroeid is. Maar je verbazen over het feit dat boeren medezeggenschap hebben over het water in/onder/rond hun eigen grond vind ik wel een reactie waard.
Boeren hebben een onevenredig hoge vertegenwoordiging in het waterschap. Ze kunnen op een ‘gewone’ politieke partij stemmen die hun belangen behartigt (CDA, sgp, VVD,CU). En daarnaast krijgen ze nog gratis extra zetels in het bestuur. Gevolg is dat als er kosten naar belastingcategorieën moeten worden verdeeld, boeren (en bedrijven) dit naar burgers schuiven. Of dat natuur belangen ondergeschikt raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:58:
[...]

Ze worden in ieder geval niet geduwd om wat te leren, danwel op school danwel op de boerderij.

Ja, i know, super simplistisch, maar daar komt het wel op neer.
Loopt het onderwijs sowieso niet standaard achter de feiten aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
kraanwagen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:00:
[...]

Boeren hebben een onevenredig hoge vertegenwoordiging in het waterschap.
Onevenredig qua wat precies?

Hun kosten mbt waterschap wijken volgens mij af. Ook hun verantwoordelijkheid qua onderhoud toch? En de wijze waarop ze water gebruiken ook. Dat is allemaal ook onevenredig. Of is dat dan wel prima?

[ Voor 7% gewijzigd door PLAE op 08-07-2022 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
PLAE schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Hun kosten mbt waterschap wijken volgens mij af. Ook hun verantwoordelijkheid qua onderhoud toch? En de wijze waarop ze water gebruiken ook. Dat is allemaal ook onevenredig. Of is dat dan wel prima?
Misschien dit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ludieke actie is leuk

Als ik het wel heb in antwoord op de vraag wie de minister president van de Vrije Republiek Tessel gaat worden vandaag langs zien komen:
Johan Vlemmix
Caronline vd Plas
Thiery Baudet

Had wel wat meer gokjes verwacht :) maar soms gaat het topic zo snel dat ik niet alles gelezen heb dus vul aan als ik iets gemist heb :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:21
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:55:
[...]

Ik geef je een splinternieuwe super-deluxe laptop als je daarmee de bank binnenhackt en leegrooft en alles stuurt op mijn bankrekening. Laptop mag je houden!

De oplossing van biologische boer is onhaalbaar. Dat gaat alleen werken met vaste prijzen en dan moet je ervoor zorgen dat elke andere voedselimport heftig belast wordt. Dat functioneert gewoon niet in een vrije markt.

Er is maar één oplossing en dat is minder vee. Daar kun je niet aan ontkomen. Dit is geen rocket science. De rest van het schoolsysteem staat er al, genoeg mogelijkheden. Maar ze wíllen niet. Ik wil ook van alles en nog wat niet, maar ik heb helaas geen trekker waarmee ik mijn zin kan doordrijven als een kleuter. Ik kan het niet anders vergelijken.
Uiteraard is de oplossing minder vee, en alles als bio boer kan ook niet , maar de kennis en het vak kan je prima wat mee in het buitenland. We kunnen voor de wereldwijde voeding nog niet af van melk producten. En dat kunnen wij best goed. Dus zet daar op in. Deels worden er bio boer of gaan bij Staatsbosbeheer werken of wat dan ook. En deels gaan in een andere rol met het vak aan de gang.

Sowieso kunnen niet alle kinderen van de boeren , het bedrijf van hun ouders overnemen.

Dus dat “probleem” was er altijd al. Al heb ik wel het idee dat er altijd wel 1 is die helemaal voorbereid wordt om het bedrijf over te moeten nemen. En het dan niet zo meer ervaart.

Dan is die druk er al wel , want als het overgenomen wordt is er het pensioen. Want dan gaat de (Rabo)bank wel weer de nieuwe generatie volstoppen met schulden.

Echte ondernemers zijn het niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
kraanwagen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:00:
[...]

Boeren hebben een onevenredig hoge vertegenwoordiging in het waterschap. Ze kunnen op een ‘gewone’ politieke partij stemmen die hun belangen behartigt (CDA, sgp, VVD,CU). En daarnaast krijgen ze nog gratis extra zetels in het bestuur. Gevolg is dat als er kosten naar belastingcategorieën moeten worden verdeeld, boeren (en bedrijven) dit naar burgers schuiven. Of dat natuur belangen ondergeschikt raken.
Of geborgde zetels nog passend zijn is onderwerp van een lopende discussie, die direct raakt aan de vraag wat precies de rol is van de waterschappen. Het gaat denk ik te ver die discussie hier te voeren, maar het lijkt me wel goed op te merken dat, met het onlangs aangenomen wetsvoorstel, boeren en natuurorganisaties evenveel geborgde zetels hebben.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
PLAE schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Als je ziet welke kosten een waterschap maakt om met name landbouw mogelijk te maken (bouw van gemalen om grondwater te verlagen, doorspoelen van watergangen om verzilting tegen te gaan, versterken van bruggen om grotere landbouwvoertuigen mogelijk te maken, baggeren, maken van waterbergingen om landbouwgebied te beschermen,etc.) en de hoogte van de belastingtarieven voor boeren, zie je dat er een zeer scheve verhouding ontstaan is. 30 jaar geleden betaalden boeren relatief gezien drie keer zoveel waterschapsbelasting. Het in de wet verankerde ‘belang, betaling, zeggenschap’ is niet feitelijk meer van toepassing: boeren betalen veel te weinig voor de zeggenschap die ze hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Of geborgde zetels nog passend zijn is onderwerp van een lopende discussie, die direct raakt aan de vraag wat precies de rol is van de waterschappen. Het gaat denk ik te ver die discussie hier te voeren, maar het lijkt me wel goed op te merken dat, met het onlangs aangenomen wetsvoorstel, boeren en natuurorganisaties evenveel geborgde zetels hebben.
Dat klopt niet. Het wetsvoorstel is nog niet aangenomen. Het CDA probeert de stemming daarover in de Eerste Kamer te vertragen zodat voor de volgende verkiezingen (in 2023) de onwenselijke geborgde zetels nog steeds niet zijn afgeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
siggy schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:55:
Boeren willen niet dat het om de inhoud gaat, die willen gewoon op hun trekker zitten en geen gedoe met de overheid willen. Doen ze al hun hele leven (bij wijze van), dus waarom nog niet even verder. Het is zonde dat de kabinet het over de schutting heft gegooid, want nu is er praktisch wéér uitstel. En mochten er tussentijdse verkiezingn komen wordt het weer uitstel.
Dit vat het probleem redelijk samen. Ik denk ook dat de bedrijven die echt zwaar onder vuur zullen liggen van de maatregelen (de industriele bedrijven) niet eens bij deze protesten staan.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:59

Amphiebietje

In de blubber

Stuk op nu.nl over de bedrijven die heimelijk en niet zo heimelijk de boerenprotesten financieren
In december 2019 beschreef NU.nl onder de titel Hoe een veevoergigant boerenprotesten een zet gaf de opkomst van Agractie en haar voorman, schapenhouder Bart Kemp uit Ede. "Toen ik nog helemaal alleen stond, werd ik benaderd door de directeur van ForFarmers Nederland", zei Kemp tegen NU.nl. "Het bedrijf steunde mijn doelen en de insteek en is er razendsnel bij ingesprongen."

ForFarmers betaalde destijds de rekening voor een communicatiebureau dat hielp met het ontwikkelen van een "heldere boodschap" en de bouw van een website. "Wij hebben gezegd: als je effectief wil zijn, zorg dan dat je een heldere boodschap hebt. Het vormt de start van een ordentelijk protest en dat is in ieders belang", aldus een woordvoerder van ForFarmers in 2019.

Kemp heeft zich de afgelopen drie jaar ontwikkeld tot een belangrijke stem in het boerendebat. Hij was de openingsspreker tijdens de grote demonstratie in Stroe op 22 juni. "Dit is de generale repetitie, de strijd begint nu", zei hij toen. En: "De Staat der Nederlanden is in oorlog met de Boerenrepubliek". Kemp stelde ook dat "er een staat van beleg" was afgekondigd om "onze grond en eigendommen te bezetten en te ontnemen op valse gronden".

ForFarmers wil geen reactie geven op de uitspraken van Kemp. Ook wil het bedrijf niet ingaan op vragen over huidige financiering van Agractie. Wel is het logo van ForFarmers verdwenen van de website van de actiegroep, terwijl veevoederbedrijf Royal De Heus nog wel als "partner" wordt opgevoerd. Royal De Heus reageert niet op vragen van NU.nl.
Toch opmerkelijk hoe ze enerzijds een communicatiebureau oprichten om de boeren van een heldere boodschap te voorzien (kunnen ze zelf niet helder communiceren?), maar vervolgens falen in verdere communicatie... :P
Naast het zaaien van twijfel en het steunen van Agractie financieren grote agribedrijven ook de website Agri Facts. Follow the Money onthulde begin 2020 dat het niet om een onafhankelijk platform gaat, maar dat het wordt gefinancierd door de landbouwindustrie. Eind 2021 - het stikstofdebat was in volle gang - maakten Royal A-ware, Royal De Heus en de VanDrie Group zelf bekend dat ze de website drie jaar lang jaarlijks met 225.000 euro zouden gaan ondersteunen.

"Het is goed dat Stichting Agri Facts de onderbouwing van beleid waar vraagtekens bij zijn grondig onderzoekt", zei Anker van Royal A-ware tegen de website Boerenbusiness.nl.

Agri Facts-oprichter Jan Cees Vogelaar is oud-melkveehouder en boerenbestuurder en stond bij de laatste verkiezingen op de lijst voor Forum voor Democratie. Hij is nu actief bij JA21. Vogelaar zei bij de oprichting van Agri Facts in 2018 dat in Nederland sprake is van een "antilandbouwsentiment". Volgens hem is er een georganiseerde lobby actief "die inzet op krimp van de veestapel". Vogelaar is inmiddels niet meer actief bij de website.

Volgens Agri Facts hebben de financiers geen invloed op het redactionele beleid en worden onderwerpen zelf gekozen, zo staat op de website te lezen. Wel is opvallend dat een van de onderzoeksjournalisten in ieder geval in 2019 woordvoerder was van de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), een belangengroep van Nederlandse varkensboeren.

De afgelopen jaren kwam Agri Facts met een reeks aan onderzoeken en rapporten, die door wetenschappers en overheden werden tegengesproken. Ook moest in 2020 een met veel bombarie gebracht onderzoek naar de uitstoot van stikstof door de landbouw worden bijgesteld toen bleek dat berekeningen niet klopten.

D66-Kamerlid Tjeerd de Groot doet Agri Facts op Twitter keer op keer af als "een door het agribedrijfsleven gefinancierde Twijfelbrigade". Caroline van de Plas van BoerBurgerBeweging verwijst op haar beurt regelmatig naar Agri Facts om haar betoog kracht bij te zetten. Ze plaatste in 2019 een oproep op Twitter om geld te doneren aan het platform.
Dus, eventjes kijken, links met dubieuze politieke organisaties die de democratie actief ondermijnen onder het mom van "vrije meningsuiting", zelf actief de feiten lopen ondermijnen, cirkelredeneringen waarin de ene persoon verwijst naar de andere en andersom, een persdienst die doet alsof ze een onafhankelijk tijdschrift zijn maar gelijktijdig mensen in dienst hebben die absoluut niet onbevooroordeeld zijn, en drie of meer bedrijven wiens motivaties te btwijfelen vallen als ze openlijk lopen te roepen dat het voor de boer en de boerenbedrijven is maar gelijktijdig een klein probleem hebben met aandeelhouders die hun investering met tot 75% zien dalen omdat de koersen in elkaar storten omdat het pyramide-spel van alsmaar nieuwe manieren vinden van vooral doorgaan met je kop in het zand te steken eindig is.

Juist ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
kraanwagen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:24:
[...]

Dat klopt niet. Het wetsvoorstel is nog niet aangenomen. Het CDA probeert de stemming daarover in de Eerste Kamer te vertragen zodat voor de volgende verkiezingen (in 2023) de onwenselijke geborgde zetels nog steeds niet zijn afgeschaft.
Dat klopt, het voorstel is aangenomen in de 2e kamer; daar doelde ik op. En typisch CDA om weer te vechten voor uitstel van executie. Want hoe je het ook wendt of keert, deze wijziging (of een nog verder gaande) gaat er gewoon komen. Het lijkt me van belang die positieve ontwikkeling ook te benoemen.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:10
(jarig!)
jordeeeh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:54:
[...]

Punt is dat ze zelf niet bewegen. In elke andere sector wordt er beleid gemaakt, worden de normen aangepast en kan de industrie zich aanpassen, ermee ophouden of failliet gaan. Bij de boeren mag er echter niets veranderen, ondanks dat overduidelijk is dat er iets moet veranderen. En ja, dan wordt je op een gegeven moment met de neus op de feiten gedrukt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Dat klopt, het voorstel is aangenomen in de 2e kamer; daar doelde ik op. En typisch CDA om weer te vechten voor uitstel van executie. Want hoe je het ook wendt of keert, deze wijziging (of een nog verder gaande) gaat er gewoon komen. Het lijkt me van belang die positieve ontwikkeling ook te benoemen.
Zie hier voor meer info: https://unievanwaterschap...mer-over-geborgde-zetels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:43:
[...]

En hoe verder je de berg naar achteren duwt, hoe hoger deze wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:02
Uiteindelijk draait alles alleen maar om het grote geld, of het nou olieboeren zijn of vleesboeren ze willen allemaal zo lang mogelijk de aarde blijven uitputten op zoek naar het grote geld.

Ik vraag mij af of de mensen die de boeren zo hardop steunen zich daar van bewust zijn, samen met het geluid dat ze afgeven dat ze geen klap geven om het leefmilieu en klimaat. Er vallen per jaar meer doden door stikstof dan door corona. Laat staan wat de toekomst nog brengt door klimaatwijzigingen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 19:07
LordSinclair schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:05:
Er vallen per jaar meer doden door stikstof dan door corona.
Heb je daar een bron van? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:52
LordSinclair schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:05:
Ik vraag mij af of de mensen die de boeren zo hardop steunen zich daar van bewust zijn, samen met het geluid dat ze afgeven dat ze geen klap geven om het leefmilieu en klimaat. Er vallen per jaar meer doden door stikstof dan door corona. Laat staan wat de toekomst nog brengt door klimaatwijzigingen.
Voor veel mensen geldt: als ze het niet kunnen zien, is er geen oorzakelijk verband. Dus die goedkope vliegvakantie naar Marbella en de COPD van oma hebben niets met elkaar te maken.

Dat is het probleem met Corona, dat is het probleem met CO₂, en dat is nu het probleem met stikstof. Het is zelfs het probleem met roken. Het is niet met het blote oog zichtbaar, en de effecten zijn statistisch, dus er zijn altijd gigantisch veel tegenvoorbeelden te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
redwing schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Punt is dat ze zelf niet bewegen. In elke andere sector wordt er beleid gemaakt, worden de normen aangepast en kan de industrie zich aanpassen, ermee ophouden of failliet gaan. Bij de boeren mag er echter niets veranderen, ondanks dat overduidelijk is dat er iets moet veranderen. En ja, dan wordt je op een gegeven moment met de neus op de feiten gedrukt.
Dan heb je denk ik een verkeerd beeld van de sector.
De norm wordt steeds strenger, niet alleen in de veeteelt maar in de gehele landbouwsector.
Hierdoor wordt er ook geïnnoveerd om aan deze nieuwe normen te voldoen.

Dàt is ook juist waarom de boeren zo fel zijn, ze hebben continu aan strengere normen moeten voldoen en de hiervoor benodigde investeringen gedaan.
Als je daarna de boodschap krijgt dat je op moet zouten, tja dan is het toch logisch dat je daar niet gelijk mee akkoord gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57
redwing schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Dit klopt ook niet helemaal, de boeren, los wat je van de huidige situatie vind, hebben de afgelopen tientallen jaren enorm bewogen in innovatie en stikstofreductie.

Het grote probleem is, gebrek aan perspectief.
Als er tegen boer X wordt gezegd, je hebt nu 200 melkkoeien, dit worden er 100, daarnaast kun je natuurbeheer gaan doen wat je netto hetzelfde oplevert, is er bij de meeste boeren geen enkel probleem.

Of tegen boer Y, je hebt nu 100 vleeskoeien, door het voer te veranderen verminder je de stikstofuitstoot met 30%, daarnaast worden de ketenprijzen aangepast zodat je met 60 vleeskoeien dezelfde netto-opbrengst hebt, is er bij de meeste boeren geen enkel probleem.

Enzovoorts.

Veel boeren willen echt wel bewegen en aanpassen, dat is de afgelopen jaren wel bewezen door alle reductie en innovaties.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat 'veel boeren' niet blokkeren helpt weinig als een paar procent harde kern in staat is het land plat te leggen. Die ook weer door 'veel boeren' en de media gesteund worden zodra er iets van geweld tegen ze gebruikt wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

jordeeeh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:21:
[...]

De norm wordt steeds strenger, niet alleen in de veeteelt maar in de gehele landbouwsector.

Dàt is ook juist waarom de boeren zo fel zijn, ze hebben continu aan strengere normen moeten voldoen en de hiervoor benodigde investeringen gedaan.
Als je daarna de boodschap krijgt dat je op moet zouten, tja dan is het toch logisch dat je daar niet gelijk mee akkoord gaat?
Dan kom ik weer terug dat ze gwoon geen idee van de eigen sector hebben. Weten ze wel waarom ze innoveren? Om aan de norm te voldoen? Want die norm is er voor de grap? Die norm is er voor een reden. Een klein kind kan nog extrapoleren dat als de rek eruit is het feest gewoon stopt. Minder uitstoot nodig, dus verkleinen/krimpen.

Er valt overigens niks om 'akkoord' te gaan. Ze horen zich aan de uitspraak van een rechter te houden. Maar prima, boeren hoeven daar niet meer akoord te gaan.

Leuk is anders, maar dan zijn ze behoorlijk kortzichtig geweest, druk van banken en andere partijn daargelaten. Ze vinden het prima om gepiepeld te worden door grote partijen, maar de overheid is alles schuld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@jordeeeh Dat is in basis te begrijpen, ware het niet dat dit het hele verhaal is. Ja, de normen worden aangescherpt, maar zijn vaak al teruggebracht van wat ze zouden moeten zijn, door 'invloed'. En vervolgens mag men dat nog jarenlang negeren, uitstellen, enzovoorts, op voordracht van de boerensupporters in de kamer en de zware lobby van de argrarische industrie. Het is niet voor niets dat gesteld wordt dat het probleem al decennia bekend is; dat is het ook. Kort door de bocht is men nu vooral geschokt dat de gebruikelijke manier van werken opeens geblokkeerd is.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54
Ora et Labora schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Dit klopt ook niet helemaal, de boeren, los wat je van de huidige situatie vind, hebben de afgelopen tientallen jaren enorm bewogen in innovatie en stikstofreductie.

Als er tegen boer X wordt gezegd, je hebt nu 200 melkkoeien, dit worden er 100, daarnaast kun je natuurbeheer gaan doen wat je netto hetzelfde oplevert, is er bij de meeste boeren geen enkel probleem.

Of tegen boer Y, je hebt nu 100 vleeskoeien, door het voer te veranderen verminder je de stikstofuitstoot met 30%, daarnaast worden de ketenprijzen aangepast zodat je met 60 vleeskoeien dezelfde netto-opbrengst hebt, is er bij de meeste boeren geen enkel probleem.

Enzovoorts.

Veel boeren willen echt wel bewegen en aanpassen, dat is de afgelopen jaren wel bewezen door alle reductie en innovaties.
Dat perspectief is er: er moet tot 70% minder stikstof worden uitgestoten. Het kabinet heeft het kader gemaakt en het is nu aan de provincies om dit uit te werken in daadwerkelijke maatregelen. En de getroffenen kunnen met hun provincie om tafel gaan zitten om te zorgen dat de maatregelen passend zijn voor die provincie - maar dan zouden ze zich constructief moeten opstellen en dat kan natuurlijk niet.

Dat de meeste vinden dat perspectief betekent 'er niet op achteruit gaan', is hun eigen probleem.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
jordeeeh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Ik heb een prima beeld van de sector. Het was nl. vanaf het begin al duidelijk dat alleen innoveren niet voldoende zou zijn. En in plaats van vooruit te kijken is de sector alleen maar groter geworden en door een grote lobby zijn de echte stappen iedere keer uitgesteld.
Zoals ik al eerder heb gezegd, bij een overname kijk je normaal gesproken naar de toekomst van de sector en het bedrijf zelf. Als een bedrijf enigszins op een normale manier gerunt zou worden, zouden alle overnames van de afgelopen 15 jaar hierop afgeketst zijn. De toekomst van groeien is er simpelweg niet.

Dus nee, het is geen boodschap dat ze op moeten zouten, het is een boodschap dat ze al jaren iets hadden kunnen doen, dat niet gedaan hebben en de deksel op de neus krijgen omdat er echt iets moet gebeuren. En ik leg het zeker niet alleen bij de boeren neer want de regering had ook veel eerder de hakken in het zand moeten zetten. Maar uiteindelijk is wat er nu gebeurt geen enkele verrassing, dit zat er al 20 jaar aan te komen. En de boeren weten dat prima (of hadden het iig moeten weten)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:01
Silent7 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:14:
Ludieke actie is leuk

Als ik het wel heb in antwoord op de vraag wie de minister president van de Vrije Republiek Tessel gaat worden vandaag langs zien komen:
Johan Vlemmix
Caronline vd Plas
Thiery Baudet

Had wel wat meer gokjes verwacht :) maar soms gaat het topic zo snel dat ik niet alles gelezen heb dus vul aan als ik iets gemist heb :)
Ergens hoop ik op Bennie Jolink, maar volgens mij had die onlangs nog wél iets verstandigs gezegd over de situatie.

Weten we zeker dat het een BN-er wordt? Of is gewoon ook een of andere boer van Texel, die verder niemand kent, zoals de "ministersploeg"?

Qua historisch besef zou Sicco Mansholt een leuke zijn, als we tenminste even negeren dat die 1. dood is en 2. zich na zijn pensioen heeft gerealiseerd dat die schaalvergroting, subsidies en protectionisme misschien toch niet zo'n goed idee waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
MikeyMan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:02:
[...]

En hoe verder je de berg naar achteren duwt, hoe hoger deze wordt.
Gelukkig lijkt de wal hier het schip ook al te keren. En laten we eerlijk zijn: we kunnen de fout bij het systeem leggen of bij de boeren, maar als maar 50% van de stemgerechtigden komt opdagen bij de verkiezingen, dan ligt daar ook een stuk gemiste verantwoordelijkheid.

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:52
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:27:
Leuk is anders, maar dan zijn ze behoorlijk kortzichtig geweest, druk van banken en andere partijndaargelaten. Ze vinden het prima om gepiepeld te worden door grote partijen, maar de overheid is alles schuld.
De landbouwsector produceert bulkgoederen waar al decennia enorme overschotten van zijn.

Je kunt je inkomen tijdelijk verhogen door méér te produceren (met melkrobots, meer koeien, dikkere varkens, whatever), maar het netto effect is telkens dat je de prijzen naar beneden drukt. Want je buurman doet precies hetzelfde, en het overschot wordt alleen maar groter.

In elke andere bedrijfstak zou je stoppen, of proberen je talenten en middelen te gebruiken om iets anders te produceren, waar wél hoge marges op zitten.

De meeste slimme boeren zijn al decennia geleden gestopt. Zijn vakantiehuisjes gaan bouwen, of houden nu Alpacaknuffelsessies, of hebben een beroep geleerd.

Wat nu over is gebleven is de harde kern die echt een plaat voor z'n kop heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Dan kom ik weer terug dat ze gwoon geen idee van de eigen sector hebben. Weten ze wel waarom ze innoveren? Om aan de norm te voldoen? Want die norm is er voor de grap? Die norm is er voor een reden. Een klein kind kan nog extrapoleren dat als de rek eruit is het feest gewoon stopt. Minder uitstoot nodig, dus verkleinen/krimpen.

Er valt overigens niks om 'akkoord' te gaan. Ze horen zich aan de uitspraak van een rechter te houden. Maar prima, boeren hoeven daar niet meer akoord te gaan.

Leuk is anders, maar dan zijn ze behoorlijk kortzichtig geweest, druk van banken en andere partijn daargelaten. Ze vinden het prima om gepiepeld te worden door grote partijen, maar de overheid is alles schuld.
Ik begrijp jouw felheid niet echt.

Ik ga er vanuit dat de meeste boeren heel goed begrijpen dat de rek eruit is.
Maar als je je altijd aan de gestelde norm hebt gehouden (en reken maar dat dat gecontroleerd wordt), dan hebben ze al die tijd toch niks verkeerd gedaan.
Dit beleid en de manier waarop dit aangekondigd is komt dan zeker wel uit de lucht vallen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
migchiell schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Ergens hoop ik op Bennie Jolink, maar volgens mij had die onlangs nog wél iets verstandigs gezegd over de situatie.

Weten we zeker dat het een BN-er wordt? Of is gewoon ook een of andere boer van Texel, die verder niemand kent, zoals de "ministersploeg"?

Qua historisch besef zou Sicco Mansholt een leuke zijn, als we tenminste even negeren dat die 1. dood is en 2. zich na zijn pensioen heeft gerealiseerd dat die schaalvergroting, subsidies en protectionisme misschien toch niet zo'n goed idee waren geweest.
https://www.texelsecouran...ubliek-tessel-in-den-burg
ze hebben het cht vover een BNner
Een oerend harde premier zou wel mooi zijn ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Gelukkig lijkt de wal hier het schip ook al te keren. En laten we eerlijk zijn: we kunnen de fout bij het systeem leggen of bij de boeren, maar als maar 50% van de stemgerechtigden komt opdagen bij de verkiezingen, dan ligt daar ook een stuk gemiste verantwoordelijkheid.
Dat lijkt te suggereren dat een andere verkiezingsuitslag voor een ander beleid had gezorgd? Terwijl dit volgens mij net iets is dat gewoon door de rechter wordt afgedwongen, en objectief gezien best prima.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
migchiell schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Bennie Jolink zou inderdaad een verrassing zijn. Die geeft al een tijdje aan dat de protestboeren niet zo zielig moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

Reinier

\o/

SnowDude schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Gewoon de stroom afschakelen naar het eiland.
Prima, maar dan wel graag na volgende week i.v.m. de vakantie van mijn dochter ;)

ik gok qua BN'er op Jan Smit of Jochem Myjer trouwens. Niet dat het me verder boeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
edie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:31:
[...]

Dat perspectief is er: er moet tot 70% minder stikstof worden uitgestoten. Het kabinet heeft het kader gemaakt en het is nu aan de provincies om dit uit te werken in daadwerkelijke maatregelen. En de getroffenen kunnen met hun provincie om tafel gaan zitten om te zorgen dat de maatregelen passend zijn voor die provincie - maar dan zouden ze zich constructief moeten opstellen en dat kan natuurlijk niet.

Dat de meeste vinden dat perspectief betekent 'er niet op achteruit gaan', is hun eigen probleem.
De 70% is een doel, niet een perspectief voor de toekomst van individuele boeren die zich hier, naar mijn inzien terecht, zorgen over maken.
Ik heb destijds het hele stikstofdebat in de kamer gevolgd met de minister van landbouw, zelfs de gehele kamer vond het slecht uitgewerkt, zonder of met weinig perspectief. Daar is met name de onrust over ontstaan bij de boeren.

Dhr Zegers is een van de weinigen die ik serieus alternatieven heb horen aangeven, bijvoorbeeld een stuk natuurbeheer met vergoeding in ruil voor minder vee en nog wat andere zaken.

Ik geloof dat nagenoeg geen enkele boer problemen zal maken als er tegen ze gezegd wordt, we gaan het anders doen maar je kunt boer blijven en je kunt een boterham blijven verdienen.

Inderdaad is de boodschap, de doelen zijn duidelijk, jullie moeten met de provincie om tafel om jullie toekomst te bepsreken, los wat je van alle acties vind, snap ik zeker wel dat boeren zich grote zorgen maken, mede namens eerdere "botte" uitspraken van bepaalde bewindspersonen over de veestapel en dergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Ora et Labora schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Enzovoorts.

Waarom moet dat perspectief zo geregeld worden? De boeren hebben tig jaren niets gedaan om zich aan te passen aan de veranderende werkelijkheid. In plaats daarvan hebben ze het met een grote lobby uit proberen te stellen. Nu is het echter afgelopen met uitstel en moet er daadwerkelijk iets gebeuren. En daarbij zullen er gewoon boeren zijn die ander werk zullen moeten zoeken. Iets wat in elke bedrijfstak heel normaal is, maar wat bij de boeren schijnbaar voorgekauwd moet worden. Er zijn gewoon teveel boeren dan er mogelijk zijn.

Dat perspectief zal dus voor een aantal bestaan uit omscholen en ander werk zoeken. Wederom iets dat in elke bedrijfstak heel gebruikelijk is.

En wat je je ook goed moet bedenken is dat de ketenprijzen zo laag zijn omdat ze de boeren tegen elkaar uitspelen en er ruim voldoende aanbod is om dat te kunnen doen. Uiteindelijk is er dus meer aanbod dan vraag waardoor het onrendabel is om te boeren. Dat is 'opgelost' met subsidies, maar geeft ook aan dat er teveel boeren zijn. Om wederom naar een 'normale' bedrijfstak te kijken, daar zouden er een aantal failliet gaan, waardoor het aanbod daalt en de prijzen omhoog gaan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

jordeeeh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Ik begrijp jouw felheid niet echt.
Hoeveel ton subsidi kreeg die boer-raadslid wel niet en gaat dan nog de natuur/bomen kapot maken? 4 ton? Dat soort mensen horen zich te schamen. Als ik 4 ton kreeg van de overheid zeg ik vriendelijk dankjewel.
Ik ga er vanuit dat de meeste boeren heel goed begrijpen dat de rek eruit is.
Maar als je je altijd aan de gestelde norm hebt gehouden (en reken maar dat dat gecontroleerd wordt), dan hebben ze al die tijd toch niks verkeerd gedaan.
Puur wettelijk ja. Maar als je dan je sector zo slecht door hebt dan alles aan elkaar hangt met heel veel subsidiegeld en leugens, dan hoor je gewoon beter te weten. Dat iets wetteljk mag, wil nog niet zeggen dat het een goed idee is/was.
Dit beleid en de manier waarop dit aangekondigd is komt dan zeker wel uit de lucht vallen zo.
Want de PAS was al geen draak van een absurde regeling en de boeren hebben de uitspraak van de rechter gemist? 2,5 jaar geleden intussen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ora et Labora
redwing schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:41:
[...]

Waarom moet dat perspectief zo geregeld worden? De boeren hebben tig jaren niets gedaan om zich aan te passen aan de veranderende werkelijkheid. In plaats daarvan hebben ze het met een grote lobby uit proberen te stellen. Nu is het echter afgelopen met uitstel en moet er daadwerkelijk iets gebeuren. En daarbij zullen er gewoon boeren zijn die ander werk zullen moeten zoeken. Iets wat in elke bedrijfstak heel normaal is, maar wat bij de boeren schijnbaar voorgekauwd moet worden. Er zijn gewoon teveel boeren dan er mogelijk zijn.

Dat perspectief zal dus voor een aantal bestaan uit omscholen en ander werk zoeken. Wederom iets dat in elke bedrijfstak heel gebruikelijk is.

En wat je je ook goed moet bedenken is dat de ketenprijzen zo laag zijn omdat ze de boeren tegen elkaar uitspelen en er ruim voldoende aanbod is om dat te kunnen doen. Uiteindelijk is er dus meer aanbod dan vraag waardoor het onrendabel is om te boeren. Dat is 'opgelost' met subsidies, maar geeft ook aan dat er teveel boeren zijn. Om wederom naar een 'normale' bedrijfstak te kijken, daar zouden er een aantal failliet gaan, waardoor het aanbod daalt en de prijzen omhoog gaan.
De boeren hebben juist wel veel aanpassingen gedaan de afgelopen tig jaren, om de 4 jaar werden nieuwe doelen gesteld, fosfaat, stikstof, luchtwassers, emmisiearme-vloeren en nog veel meer zaken. Er is, dacht ik, geen enkele andere sector die zo geinnoveerd heeft als juist de boerensector. De uitspraak dat ze de afgelopen jaren niks gedaan hebben, klopt daarom niet.

Overigens vind ik zelf ook dat er wat moet gebeuren want dit kan niet langer doorgaan, daar zal ook (vrijwillig) uitkopen en reduceren van de veestapel toe behoren.
Zoals door velen al gezegd, het is mede door het regeringsbeleid dat boeren op de huidige manier werken. Als individuele boer heb je volgens mij weinig verkeerds gedaan, elke keer geinvesteerd in innovaties, apparatuur, fosfaat en nog van alles, om aan de steeds strengere eisen te voldoen. Dan kan ik mij voorstellen dat dit flink rauw op het dak komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
MikeyMan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Dat lijkt te suggereren dat een andere verkiezingsuitslag voor een ander beleid had gezorgd? Terwijl dit volgens mij net iets is dat gewoon door de rechter wordt afgedwongen, en objectief gezien best prima.
Het verschil in opkomst tussen de waterschapsverkiezingen en de 2e kamerverkiezingen is in ieder geval dusdanig groot dat dat voor verschil had kunnen zorgen. Maar dat was niet mijn punt. Ik bedoelde dat we ons blind kunnen staren op de geborgde zetels, maar als we zelf vervolgens niet de moeite nemen om te gaan stemmen op de waterschappen dan is dat wel een balk en splinter verhaal imo.

Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben hoe de verhoudingen binnen de waterschappen liggen en of er een berg is die we voor ons uit aan het schuiven zijn, zoals jij stelt.

Edit n.a.v. je ninja-edit: welke rechterlijke uitspraak doel je op?

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 08-07-2022 09:51 ]

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kraanwagen
Ora et Labora schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:46:
[...]

De boeren hebben juist wel veel aanpassingen gedaan de afgelopen tig jaren, om de 4 jaar werden nieuwe doelen gesteld, fosfaat, stikstof, luchtwassers, emmisiearme-vloeren en nog veel meer zaken. Er is, dacht ik, geen enkele andere sector die zo geinnoveerd heeft als juist de boerensector. De uitspraak dat ze de afgelopen jaren niks gedaan hebben, klopt daarom niet.

Overigens vind ik zelf ook dat er wat moet gebeuren want dit kan niet langer doorgaan, daar zal ook (vrijwillig) uitkopen en reduceren van de veestapel toe behoren.
Zoals door velen al gezegd, het is mede door het regeringsbeleid dat boeren op de huidige manier werken. Als individuele boer heb je volgens mij weinig verkeerds gedaan, elke keer geinvesteerd in innovaties, apparatuur, fosfaat en nog van alles, om aan de steeds strengere eisen te voldoen. Dan kan ik mij voorstellen dat dit flink rauw op het dak komt.
Na 30 jaar waarschuwen dat landbouw te vervuilend is en te veel uitstoot, kun je niet spreken van ‘rauw op het dak vallen’. Ook de regering de schuld geven is wel erg makkelijk. Die hebben zich immers steeds door de machtigste lobbygroep van Nederland (de boeren) laten influisteren. Om maatregelen te nemen die hun bedrijfsmodel niet zouden aantasten.
Er is door veel boeren de afgelopen jaren veel te weinig gedaan aan het beperken van uitstoot en vervuiling. En dat gaat ten koste van de kleinere, biologische boeren die hier wel hun best voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Het verschil in opkomst tussen de waterschapsverkiezingen en de 2e kamerverkiezingen is in ieder geval dusdanig groot dat dat voor verschil had kunnen zorgen. Maar dat was niet mijn punt. Ik bedoelde dat we ons blind kunnen staren op de geborgde zetels, maar als we zelf vervolgens niet de moeite nemen om te gaan stemmen op de waterschappen dan is dat wel een balk en splinter verhaal imo.

Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben hoe de verhoudingen binnen de waterschappen liggen en of er een berg is die we voor ons uit aan het schuiven zijn, zoals jij stelt.

Edit n.a.v. je ninja-edit: welke rechterlijke uitspraak doel je op?
Ah, daar komt de aap uit de mouw.
Ik had het over het stikstofossier generiek, niet perse over de waterschappen.

Maar inderdaad, de opkomst daar is dramatisch. Weet oook nooit helemaal wat ik ermee aan moet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
kraanwagen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Na 30 jaar waarschuwen dat landbouw te vervuilend is en te veel uitstoot, kun je niet spreken van ‘rauw op het dak vallen’. Ook de regering de schuld geven is wel erg makkelijk. Die hebben zich immers steeds door de machtigste lobbygroep van Nederland (de boeren) laten influisteren. Om maatregelen te nemen die hun bedrijfsmodel niet zouden aantasten.
Er is door veel boeren de afgelopen jaren veel te weinig gedaan aan het beperken van uitstoot en vervuiling. En dat gaat ten koste van de kleinere, biologische boeren die hier wel hun best voor doen.
Boeren houden en hielden zich aan de op dat moment geldende wetgeving en doelen die door de regering zijn vastgesteld en hebben hier ook steeds in meebewogen en geinvesteerd met steeds veranderende normen en uitgangspunten die door de regering zijn vastgesteld.

Dat het regeringsbeleid veel tekort is geschoten, is een feit maar dat kun je de individuele boeren niet aanrekenen vind ik. Die hebben zich steeds aan het beleid gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ora et Labora schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Boeren houden en hielden zich aan de op dat moment geldende wetgeving en doelen die door de regering zijn vastgesteld en hebben hier ook steeds in meebewogen en geinvesteerd met steeds veranderende normen en uitgangspunten die door de regering zijn vastgesteld.

Dat het regeringsbeleid veel tekort is geschoten, is een feit maar dat kun je de individuele boeren niet aanrekenen vind ik. Die hebben zich steeds aan het beleid gehouden.
Hadden we het al over inmenging van lobby en boerenbedrijf in de politiek (vooral SGP en CDA) gehad? Dit heeft er zeker aan bijgedragen dat de hete aardappel constant is doorgeschoven. Tot op het punt dat het een keer klaar is en de rechter ingegrepen heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
MikeyMan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Hadden we het al over inmenging van lobby en boerenbedrijf in de politiek (vooral SGP en CDA) gehad? Dit heeft er zeker aan bijgedragen dat de hete aardappel constant is doorgeschoven. Tot op het punt dat het een keer klaar is en de rechter ingegrepen heeft.
Zeker maar daar kunnen de individuele boeren niks aan doen, tenminste, het merendeel hiervan. Die interesseren zich niet in politiek of "Den Haag" en doen hun werk zoals vastgesteld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaaas
Ora et Labora schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Zeker maar daar kunnen de individuele boeren niks aan doen, tenminste, het merendeel hiervan. Die interesseren zich niet in politiek of "Den Haag" en doen hun werk zoals vastgesteld.
Als je ervoor kiest om met oogkleppen op door het leven te gaan, moet je natuurlijk niet gek opkijken als je eens tegen een muur loopt.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:34
CornermanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Sowieso kunnen niet alle kinderen van de boeren , het bedrijf van hun ouders overnemen.

Dus dat “probleem” was er altijd al. Al heb ik wel het idee dat er altijd wel 1 is die helemaal voorbereid wordt om het bedrijf over te moeten nemen. En het dan niet zo meer ervaart.
Dit is niet helemaal waar.. Omdat de boerderijen allemaal vrij makkelijk enorm groot kunnen worden met hulp van de bank, worden ze nu zo groot dat meerdere gezinnen ervan moeten leven. In mijn familie zijn 2 boerengezinnen (gezin met 2 kids) die vroeger een normale kleine boer (1 stal met koeien) waren, maar nu zijn de kinderen volwassen en zijn de bedrijven zo groot geworden dat er 3 gezinnen van moeten leven.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
klaaas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Als je ervoor kiest om met oogkleppen op door het leven te gaan, moet je natuurlijk niet gek opkijken als je eens tegen een muur loopt.
Ik kies liever voor, eenvoudige, hardwerkende mensen, meestal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:59

Punkrocker

Mostly harmless

Ora et Labora schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Dan moet de individuele boer daar de individuele burger niet mee lastigvallen met gevaarlijke acties. maar hun acties richten op hun eigen lobbyisten, de veevoederbedrijven, de melkunie, suikerunie die de partijen zoals SGP en CDA zo hebben bespeeld dat die erin trapten.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
kraanwagen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Na 30 jaar waarschuwen dat landbouw te vervuilend is en te veel uitstoot, kun je niet spreken van ‘rauw op het dak vallen’.
Waarom niet? Zij hebben zich toch altijd aan de wet- en regelgeving gehouden?
Pagina: 1 ... 28 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.