Sp3dy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:07:
Kan je zeggen, als je hier niet tegen kan sluit je er dan voor af. Maar dat lukt me dan ook weer niet.
Het helpt ook niet dat ik zowel vind dat de boeren volledig gelijk hebben dat ze onredelijk worden behandeld als dat ik het er volledig mee eens ben met dat sommige demonstraties veel te ver gaan.
Dat kamp lijkt niet te bestaan. Het is vinden dat de boeren ongelijk hebben en de demonstraties te ver gaan. Of de boeren hebben gelijk en de demonstraties moeten allemaal maar kunnen.
Daar ben je zeker niet de enige in.
Ik heb zelf laatst voor een minor op mijn opleiding een onderzoek gedaan naar de kosten en baten van de klimaat-maatregelen en stikstof-maatregelen, en daarin kwam heel sterk naar voren dat de boeren een groot boosdoener zijn in het Nederlandse landschap. Aan de boeren (zowel veehouders als akkerbouwers) hebben we onder meer te danken:
- Dat er bijna 1 miljoen huizen dreigen te verzakken in het laagland omdat het grondwaterpeil continu kunstmatig laag gehouden wordt (kostenpost voor herstel van die huizen: tussen de 40 en de 200 miljard euro),
- Dat de oppervlaktewateren in de zomers tegenwoordig woekeren met blauwalg door de eutrofiëring veroorzaakt door het bemesten van de intensieve landbouw en de niet opgeruimde koeienvlaaien. Daardoor kunnen we niet meer in onze plassen en meertjes zwemmen, maar belangrijker: onze drinkwatervoorziening komt in gevaar,
- Dat het grondwater in het laagland steeds brakker en zelfs zout wordt omdat het zoute zeewater steeds verder landinwaarts kwelt. Veroorzaakt door het gebruik van grondwater voor irrigatie en, nogmaals, het kunstmatig laag gehouden grondwaterpeil
En er zijn er nog meer, maar dit zijn de duurste, de meest zichtbare, en de reden waarom boeren zelf ook baat hebben bij krimp van de sector. Als ze zelf niet gaan minderen, dan zal de zoute bodem er op den duur wel voor zorgen dat ze moeten gaan stoppen.
Dus ik ben absoluut wel van mening dat we een hele hoop boeren kwijt moeten, of dat de boeren flink minder intensief moeten gaan veehouden en landbouwen. Bovendien moet hun vaste stoeltje bij de waterschappen absoluut verdwijnen.
Desondanks kan ik de reddeloosheid van de boeren heel goed begrijpen. Je kunt het prima enerzijds eens zijn met de statistiek dat het op deze manier niet langer kan, en tegelijkertijd empathisch zijn naar de boeren als persoon die hun levenswerk in rook zien opgaan. Want het is een keuze van niets die ze krijgen: De Nederlandse grond is veel te duur om niet intensief op te verbouwen of vee te houden. Als je gaat downsizen, ben je óf niet meer concurrerend, óf niet winstgevend.
Je kunt ook prima sympathie hebben naar die jonge boeren die graag het bedrijf van hun vader willen voortzetten, maar nu door de overheid te horen krijgen dat ze dat mooi kunnen vergeten. En er zitten ook zat boeren tussen die een boerenbedrijf hebben gestart/overgenomen in de afgelopen jaren en nu dus hun investering nooit meer lijken terug te kunnen verdienen. Want een boer ben je niet voor even: eer je de investering voor het beginnen of overnemen van een boerderij hebt terugverdiend, ben je zomaar 20-25 jaar verder.
Ik denk dat daar vooral het lastige deel van het verhaal zit: De politiek doet wat zij moet doen, er zijn doelen gesteld, en die doelen zijn we verplicht te halen. Maar het is niet zo dat alle boeren een gelijk deel inleveren en dan vrolijk verder kunnen. Hier worden bedrijven om zeep geholpen, de restricties maken winstgevend zijn onmogelijk en dus is het een keuze tussen uitgekocht worden of doodbloeden. En ik begrijp heel erg goed dat de boeren niet het idee hebben dat dat deel van het verhaal wordt begrepen in Den Haag, want in Den Haag wordt gekeken naar de statistiek, niet naar het individu.
Ik ben het daarom tegelijkertijd enorm eens met het politieke standpunt dat er iets moet gebeuren en dat we dat nu moeten doen, maar ook met de boeren dat Den Haag niet begrijpt dat de eis die nu wordt gesteld niet haalbaar is zonder een complete sector om zeep te helpen.
Tot slot: Den Haag begrijpt ook niet dat 'we willen eerst de sector zelf de kans geven tot zelfregulering voordat wij ingrijpen' een ontzettend stom idee is. Maak ff de keuze tussen lekker intensief zoveel mogelijk koeien houden zodat je winstgevend en concurrerend bent, of vrijwillig een noodlijdende biologische veehouder zijn, al je liquiditeit over boord gooien, en dadelijk nog het risico lopen ook dat door jouw goede inzet de doelen worden gehaald en het andere bedrijf gewoon door kan gaan met nog meer productie tegen nog lagere prijzen. Koekoek

Zelfregulering is geen regulering.