drooger schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:55:
Meer biologisch, daar wil de EU namelijk ook graag naartoe.
Het is voor zover ik heb gelezen nog nergens concreet gemaakt, maar er gaan signalen rond dat men 40% biologisch wil hebben tegen 2030.
En zoals gebruikelijk is Nederland een van de hekkensluiters.
Hmm de vader van een vriendin heeft een appel/fruit boerderij in de kop van Noord Holland.
Zijn punt was, bio boeren gebruiken ANDER gif maar wel veel vaker, lastig om het verschil echt te weten.
Wat ik als consument wel weet is dat als ik hier bij de groenten sta en de keuze heb uit Italiaanse tomaten, Spaanse tomaten en Nederlandse tomaten ik de volgende afweging maak:
De Italianen misbruiken goedkope arbeid op grote schaal, uitvloeisel van de oude maffia
De Spanjaarden hebben ze buiten hangen en moeten wel spuiten om ze te beschermen
De Nederlanders hebben ze hangen in kassen, warmte en CO zou als afvalproduct gekocht moeten kunnen worden, maar giffen spuiten is niet nodig, want de kas is gesloten dus met natuurlijke wes[en etc kunnen ze alles gezond onder controle houden.
Bij ongeveer gelijke prijs ga ik voor Nl daarna Spaans en dan pas Italiaans
Maar goed ik vind het echt leuk om me in het proces te verdiepen en hoe het hele traject ervoor staat. En ik heb die keuze, de Eleclerck dichtbij heeft een goed vers deel.
Als ik naar de Lidl ga, dan zie ik enkel Nederlandse groenten en misschien wat Belgische en Poolse champignons.
Ik pluk liever lindenbladeren uit de tuin dan de Italiaanse maffia te steunen dus alle Italiaanse verse groenten vallen af. Maar goed je kan niet verwachten dat iedereen er in duikt.
Oeps helemaal off topic, biologisch, geef mij maar een NEderlandse paprika of tomaat uit de kasboven een biologische paprika of tomaat uit welk land dan ook waar ze buiten hangen, hoe biologisch dan ook ze zullen met troep moeten spuiten, de kas niet, dus stiekem veel biologischer.
En dat is het probleem, het is zo lastig om alles mee te nemen, ik ga er vanuit dat ik ook te simpel denk en doe. laat staan mensen die gewoon zonder denken hun boodschappen willen doen.