Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

moppentappers schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:59:
[...]

In de Filipijnen is de zoon van een dictator gekozen, welke het land voor miljarden hebben besloten. Mensen zijn helaas niet rationeel en er is ook niet echt iets te kiezen.
Dat mensen niet rationeel (genoeg) zijn ben ik met je eens, maar niet dat er geen (echte) keuze zou zijn. Ik snap zo'n uitspraak in de context van een land waar ze middels first past the post bepalen wie het voor het zeggen heeft, maar in Nederland hoeft het niet. Wat we in Nederland zien is dat men zich (m.i.) onevenredig bezighoudt met zaken die in de praktijk niet problematisch zijn en graag op partijen stemt die op die onderwerpen zegt wat men wil horen zonder ernaar te handelen.
Wilders wordt buitengesloten, maar zal ook nooit in staat zijn om ons land te leiden, Thierry Baudet is niet eens in staat zijn eigen partij te leiden, dus stem je op VVD omdat anders wellicht D66 of GroenLinks de grootste worden.
Tsja. Als je alleen maar op die manier stemt dan wil je ook niet dat het beter gaat.
Kijk naar Amerika, Hillary of Trump. Trump of Biden.. als het beste wat je te bieden hebt bestaat uit 2 bejaarde mannen gaat er gewoon iets niet goed.
Ja, dat heb je als er maar één de winnaar kan zijn. Dan blijven er eigenlijk altijd maar twee keuzes over. Dat die keuzes dan altijd aankomen op twee blanke oude mannen komt ook meer dóór het volk dan door de partijen zelf.
Ik denk persoonlijk dat je zou kunnen stellen dat het feit dat je een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging hebt niet perse hoeft te betekenen dat je in een democratie leeft, althans niet zoals ik die voor me zie.
Het is zo'n beetje de definitie van wat een democratie is, maar wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat een democratie waarbij het volk geen goed geïnformeerde, enigszins rationele, keuze maakt niet veel waarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
Patriot schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Dat mensen niet rationeel (genoeg) zijn ben ik met je eens, maar niet dat er geen (echte) keuze zou zijn. Ik snap zo'n uitspraak in de context van een land waar ze middels first past the post bepalen wie het voor het zeggen heeft, maar in Nederland hoeft het niet. Wat we in Nederland zien is dat men zich (m.i.) onevenredig bezighoudt met zaken die in de praktijk niet problematisch zijn en graag op partijen stemt die op die onderwerpen zegt wat men wil horen zonder ernaar te handelen.

[...]

Tsja. Als je alleen maar op die manier stemt dan wil je ook niet dat het beter gaat.

[...]

Ja, dat heb je als er maar één de winnaar kan zijn. Dan blijven er eigenlijk altijd maar twee keuzes over. Dat die keuzes dan altijd aankomen op twee blanke oude mannen komt ook meer dóór het volk dan door de partijen zelf.

[...]

Het is zo'n beetje de definitie van wat een democratie is, maar wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat een democratie waarbij het volk geen goed geïnformeerde, enigszins rationele, keuze maakt niet veel waarde heeft.
Je haalt me de woorden uit de mond :)

En dat het in Nederland niet hoeft ben ik ook met je eens, maar ik denk dat het type mensen wat we nodig hebben in de politiek niet/te weinig daadwerkelijk de politiek in gaat. Integere, slimme mensen die daadwerkelijk het beste met het land voor hebben en waarvan het eigenbelang ondergeschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had hem al eerder geplugd, maar lukte niet om een directe link te maken. Nu wel:

https://share.podimo.com/...V2w&source=ln&from=mobile

Podcast over de evolutie van de landbouw in Nederland en Europa, onder aanvoering van Sicco Manholt. Die schaalvergroting als het grootste goed zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
BlazeMuis schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:07:
[...]

_O- _O- _O-

Wat een mooie politie hebben we toch in dit land, kunt zo'n beetje alles maken als je maar een trekker hebt, tenzij je onderweg bent naar een politie bureau :+
Dat is ook te kort door de bocht, wat ik schreef, recht van de sterksten voor mensen die hun recht om te doden (dat doen veehouders namelijk in de basis) vraagt om een sterker optreden, de ME geeft dus duidelijk het signaal dat de blokeerboeren niet meer de sterksten zijn waar de ME aankomt, mooi, er is een insteek en dus middel om tot alles onde controle te krijgen.
Politie is anders dan de ME, inderdaad meer vriendelijke bromsnor, Me daar spot je niet mee, fijn dat het eindelijk helder is, nu hopen dat het in Den Haag ook door gaat dringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
Toch maar eens langs de demonstratie gefietst, rustige boel.
Ze hebben inmiddels grote tenten opgezet waar ze met z'n allen zaten te eten, zag er (zeker voor een demonstratie) gezellig uit. :P

Wat ik wel bijzonder vond, er was geen politie te bekennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:11
Ben ik de enige die het verbazingwekkend vind dat je de publieke opinie best wel mee hebt maar dan zo hevig gaat protesteren, dat je die voor een heel groot kwijtraakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

bazzemans schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:45:
Ben ik de enige die het verbazingwekkend vind dat je de publieke opinie best wel mee hebt maar dan zo hevig gaat protesteren, dat je die voor een heel groot kwijtraakt?
Meeste mensen weten niet waar het over gaat, klinkt wel symphatiek die boeren. En nu hebben ze er last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wat vind je precies verbazingwekkend? In hun optiek strijden ze voor hun toekomst en zijn ze dus niet zo heel erg geïnteresseerd in de publieke opinie. Natuurlijk voelen ze zich gesterkt door lovende woorden uit de rest van de bevolking, maar als het erop aankomt gaat het ze om het teweegbrengen van veranderingen in de aanpak van de stikstofproblematiek zodat ze daar minder hard door worden geraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Was in de verscheidene Telegram topic een behoorlijk hot item om de schappen van de supers leeg te gaan halen.

Met een oproep om toch vooral iets voor de oudere mensjes achter te houden zodat die niet zouden verhongeren. :')

Wat een droefenis die groepen.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlevi01 op 04-07-2022 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat we prima verder kunnen als de boeren een dag het werk neerleggen. Het gaat pas mis als de transport stil ligt. Logisch ook want wie gaat anders al dat voedsel in en exporteren? Die sector mag ook wel even in het zonnetje gezet worden.

De medestanders van de boeren lijken voor mij op Twitter in ieder geval een grote overlap te hebben met de “standaard” anti-overheid beweging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
RobinHood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:02:
De Nederlandse politie, een kort verhaal, via de NOS liveblog:

[...]

[was ook nog wat over bedreiging, maar na een laatste waarschuwing was het toch okay]

en toen:

[...]

:/
De ME heeft dus de vredige aanpak geprobeerd en heeft gefaald, verwacht dat voor de tweede poging een minder vredige aanpak gehanteerd word.

Helaas weten we dat het niet zo zal gaan, maar wat mij betreft mag de ME als tweede poging wel even laten zien dat het niet de boer is die de regels in dit land bepaald.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:11
Patriot schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:51:
[...]

Wat vind je precies verbazingwekkend? In hun optiek strijden ze voor hun toekomst en zijn ze dus niet zo heel erg geïnteresseerd in de publieke opinie. Natuurlijk voelen ze zich gesterkt door lovende woorden uit de rest van de bevolking, maar als het erop aankomt gaat het ze om het teweegbrengen van veranderingen in de aanpak van de stikstofproblematiek zodat ze daar minder hard door worden geraakt.
Publieke opinie is nogal helpend als je de politiek ergens van wilt overtuigen. De politiek vertegenwoordigt in basis in een democratie namelijk het volk. Als je dan de publieke opinie tegen je krijgt, versterk je het geloof van de politiek dat de keuzes die ze maken juist zijn en is de kans dat ze bewegen in jouw richting aanzienlijk kleiner. Dus tactisch vind ik het heel onverstandig. Je ziet nu al dat de groep die voorstander is van stevig optreden tegen deze demonstraties groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Oekiejoekie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Tja, ik ben ook bang dat geen enkel bergingsbedrijf een trekker weg gaat takelen. Zodra die trekker achter een auto van jouw bedrijf hangt, is het bedreigingen in 3,2,1...

Dat zag je ook bij de eerdere protesten in Den Haag. Een bedrijf regelde daar de afzettingen (containers met zand en zo neerzetten, zodat de trekkers niet naar het Binnenhof konden). Dat bedrijf kreeg doodsbedreigingen binnen. Bij de latere protesten hebben ze defensie het maar op laten knappen...
YPR ervoor en ros die trekker maar dwars door z'n remmen heen de dieplader op, geen zin en tijd voor netter.
Gaan ze maar lekker dreigen bij het leger :p

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 04-07-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

bazzemans schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:10:
[...]

Publieke opinie is nogal helpend als je de politiek ergens van wilt overtuigen. De politiek vertegenwoordigt in basis in een democratie namelijk het volk. Als je dan de publieke opinie tegen je krijgt, versterk je het geloof van de politiek dat de keuzes die ze maken juist zijn en is de kans dat ze bewegen in jouw richting aanzienlijk kleiner. Dus tactisch vind ik het heel onverstandig. Je ziet nu al dat de groep die voorstander is van stevig optreden tegen deze demonstraties groeit.
Het is natuurlijk niet de éérste fase van dit protest. Het is al een tijdje aan de gang. Publieke opinie op hun hand heeft ze nergens gebracht. Vanuit hun perspectief is er geen verschil tussen relatief milde protesten en geen protesten, want er is wat hun betreft nog niet genoeg veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Vrij militante horken en de rest die zwijgt (voorlopig), omdat ze ook niet echt weten waar aan ze toen zijn, omdat dat ook nog niet echt bekend is. Maar ook maar iets van een gesprek lijkt weer onmogelijk doordat men die horken niet links laat liggen. Wellicht dat daar met Remkes dan wat verandering in komt, geen gesprek met die horken, wel met de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:14
FabianGTI schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Die producten worden voornamelijk nu door de boeren zelf gekocht, volle karren met eieren en zuivel verlaten de winkel. ;)
Mark en Sigrid zullen er geen boterham minder om eten en AH en Jumbo hebben het geld al binnen.

Een dommere actie kan je niet verzinnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:24:
[...]

Mark en Sigrid zullen er een boterham minder om eten en AH en Jumbo hebben het geld al binnen.

Een dommere actie kan je niet verzinnen...
En wanneer de AH en Jumbo besluiten om hun melk voortaan niet meer uit NL te halen, hebben de melkveehouders een groot probleem

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
RobinHood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Ik mag hopen dat de ME nu wel direct ingrijpt, of begint het hele riedeltje weer overnieuw, inclusief bedreigingen?

Normaal vind ik de-escaleren zeker een goed idee, maar ik denk dat we dat stadium voorbij zijn sinds onze democratie letterlijk wordt aangevallen.

En ballen tonen helpt ook gewoon. Het was erg duidelijk dat iedere trekker in de buurt van Schiphol afgepakt ging worden, dus lo and behold, geen terreurboer te zien.
Politie in dit land is gewoon een lachertje. Wordt totaal niet serieus genomen door relschoppers en tuig want men weet gewoon dat er nauwelijks wordt opgetreden.

De overheid heeft hierin natuurlijk ook een rol. Dit probleen speelt inmiddels al langer. Had inmiddels gewoonweg geacteerd, te beginnen met kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Had een boete in het leven geroepen van 10k euro voor rijden met een landbouwvoertuig op de snelweg. Had strafrecht opgenomen, na recidivisme celstraffen van ten minste 3 maanden. Had boeren die zich schuldig maken aan dit soort gedrag uitgesloten van verdere subsidie regelingen en uitkoopregelingen.

Maar nee, laten we gewoon met ons blijven laten sollen. Zowel als overheid zijnde als politie zijnde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Eind van de dag, qua nieuwsberichten krijg ik de indruk dat er op enkele vrachtwagenchauffeurs na, de boeren wederom alles mogen doen zoals verwacht. En de politie :Z

Dus politie blokkeert op en afritten van snelwegen zodat boeren er niet opkunnen had ik gelezen. Maar normale auto's worden dan ook geblokkeerd... Euh weinig zinvol lijkt me.....

Hopelijk worden alle kosten op de boeren verhaald.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Patriot schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:23:
[...]

Het is natuurlijk niet de éérste fase van dit protest. Het is al een tijdje aan de gang. Publieke opinie op hun hand heeft ze nergens gebracht. Vanuit hun perspectief is er geen verschil tussen relatief milde protesten en geen protesten, want er is wat hun betreft nog niet genoeg veranderd.
En daarom moet de overheid en politie hun tanden gaan laten zien. Dit soort herhaaldelijk maatschappij ontwrichtende acties moeten we als land niet tolereren. Wie is tenslotte anders de volgende partij die dit gaat doen? Ergens mee oneens? Laten we gewoon massaal de snelwegen en wat dan ook gaan blokkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
psychodude schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Politie in dit land is gewoon een lachertje. Wordt totaal niet serieus genomen door relschoppers en tuig want men weet gewoon dat er nauwelijks wordt opgetreden.

De overheid heeft hierin natuurlijk ook een rol. Dit probleen speelt inmiddels al langer. Had inmiddels gewoonweg geacteerd, te beginnen met kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Had een boete in het leven geroepen van 10k euro voor rijden met een landbouwvoertuig op de snelweg. Had strafrecht opgenomen, na recidivisme celstraffen van ten minste 3 maanden. Had boeren die zich schuldig maken aan dit soort gedrag uitgesloten van verdere subsidie regelingen en uitkoopregelingen.

Maar nee, laten we gewoon met ons blijven laten sollen. Zowel als overheid zijnde als politie zijnde.
Vind sommige van de geopperde zaken wat lastig, doorgaans leggen we geen verband in rechtsgevolg met dingen die er weinig direct mee te maken hebben.
Als je vaker door rood rijgt wordt je ook niet gekort op je uitkering. Wel ben je je rijbewijs wellicht kwijt en krijg je een stapel boetes (die uiteindelijk wel (deels) op je uitkering gekort kunnen worden mitsdien je niet op tijd betaald hebt.

Laat onverlet dat er ook nu inderdaad ook binnen het verkeer nog genoeg mogelijk is aan sancties die wel degelijk zouden kunnen aankomen. Zoals rijbewijs invorderen, daarna worden het dan al gauw misdrijven en kun je ook makkelijker spullen in beslag gaan nemen. Niet te lang wachten met die eerste stap, lijkt mij nu het devies. Er is nog genoeg mogelijk binnen de bestaande regelgeving, daar is in eerste instantie weinig nieuws voor nodig. Handhaven en (snel)recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
gekkie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:39:
[...]

Vind sommige van de geopperde zaken wat lastig, doorgaans leggen we geen verband in rechtsgevolg met dingen die er weinig direct mee te maken hebben.
Als je vaker door rood rijgt wordt je ook niet gekort op je uitkering. Wel ben je je rijbewijs wellicht kwijt en krijg je een stapel boetes (die uiteindelijk wel (deels) op je uitkering gekort kunnen worden mitsdien je niet op tijd betaald hebt.
Is natuurlijk niet helemaal waar. Als ik bepaalde fratsen uithaal kan ik ook zo maar geen VOG meer ontvangen. En verlies ik dus ook bepaalde rechten. Diezelfde grondslag kan in deze gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Gelukkig maar dat de politie hier fatsoenlijk met mensen omgaat. Je ziet in genoeg andere landen dat ze verdachte gelijk veroordelen en daarin ook nog beschermd worden vanuit de wet (zie VS).

Je idee voor tractoren is leuk maar mosterd naar de maaltijd. Achteraf met langdurige en ingrijpende maatregels komen is natuurlijk makkelijk scoren. Alles vooraf bedenken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:14
psychodude schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:37:
[...]

En daarom moet de overheid en politie hun tanden gaan laten zien. Dit soort herhaaldelijk maatschappij ontwrichtende acties moeten we als land niet tolereren. Wie is tenslotte anders de volgende partij die dit gaat doen? Ergens mee oneens? Laten we gewoon massaal de snelwegen en wat dan ook gaan blokkeren.
Dat klinkt bekend. Owja! Zo gaat het altijd al: niet eens met kernenergie, ketten jezelf vast aan het spoor. Niet eens met klimaaturgentie, gaan we in de stad op de weg liggen. Shell breidt uit: ketten jezelf vast aan een opslagsilo.

Dit is toch gewoon de "normale" gang van zaken als je het ergens niet mee eens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:06
dehardstyler schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Dat klinkt bekend. Owja! Zo gaat het altijd al: niet eens met kernenergie, ketten jezelf vast aan het spoor. Niet eens met klimaaturgentie, gaan we in de stad op de weg liggen. Shell breidt uit: ketten jezelf vast aan een opslagsilo.

Dit is toch gewoon de "normale" gang van zaken als je het ergens niet mee eens bent?
Nee, want daarop grijpt de politie in en worden de mensen gearresteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
[...]
Had strafrecht opgenomen, na recidivisme celstraffen van ten minste 3 maanden.
Ik heb mezelf voorgenomen om het niet vaker dan 1x per dag te noemen, maar art. 162 Sr.

Enig openbare landweg. Dus ook een openbare toegangsweg van een distributiecentrum, niet alleen de snelweg.

En zoals gisteren genoemd kun je dan doorpakken met inbeslagname en later art. 36b en 36c Sr.

Ik zit net naar het 18:00 journaal te kijken waar een agent loopt te verkondigen dat ze ingrijpen als er strafbare feiten worden gepleegd. Nou. Ik zou zeggen lees art. 162 Sr.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00

drooger

Falen is ook een kunst.

psychodude schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Ik snap juist wel dat ze nog steeds de kant van de-escalatie prefereren.
De verhoudingen tussen (boeren)volk en politie gaat over tientallen jaren.

Het is een afweging in wat erger is, nu wat meer ruimte toekennen, of de langdurige relatie (nog verder) verzuren.

Ik weet nog wel dat bij een bevriend politieman in een stadje van 5k inwoners in begin 2000 meermaals een ruit is ingegooid, hoogstwaarschijnlijk puur vanwege zijn beroep. (en was niet eens wijkagent in dezelfde gemeente)
Dat gaat niet beter worden als de (kant van de) boeren zich nog verder vervreemden of gaan afzetten tegen de politie.

Je kan ervoor kiezen om (steeds meer) het imago van 'de politie is je beste vriend' los te laten, maar besef wel dat er flink wat consequenties bij komen kijken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:14
migchiell schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Waar reageer je op? :P
Het is toch de normale gang van zaken om de boel te blokkeren en te frustreren? Dat de politie hier dan wel of niet reageert heeft helemaal niks met mijn reactie te maken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
De boeren wordt geen strobreed in de weg gelegd - pun intended. Walgelijk gewoon. Het bestaat toch niet dat zij op zo'n manier bedrijven kunnen blokkeren en anderen hinderen zonder daarbij aangepakt te worden? 4 bekeuringen in Veghel, laat me niet lachen. Vergelijk dit met elke andere demonstratie en specifiek met bv. de extinction rebellion die gelijk keihard aangepakt worden alleen omdat ze geen trekkers hebben en een enorme financiële lobby inclusief alle industrie eromheen. Er is al zo ontzettend lang bekend dat deze sector op veel te grote voet leeft. Waarom moeten wij in Nederland deze enorme bio-industrie in stand houden die voor 80% voor de export bedoeld is, terwijl wij hier de mest, urine en niet te vergeten zoonosen voor onze kiezen krijgen? Dit is niet houdbaar, dat was al lang duidelijk en wordt de afgelopen 30-40 jaar alleen maar duidelijker, maar de boeren hebben vooral een financieel belang en daar zit een enorme lobby achter. Ik vind heus dat boeren een eerlijke prijs moeten krijgen voor hun producten zodat ze op een kleinere schaal een fatsoenlijk bestaan kunnen houden, maar de sector als geheel moet zich aan gaan passen, net als alle andere sectoren en iedereen dat moet om hoop op een duurzame toekomst te kunnen houden.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

migchiell schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Tot op een bepaalde grootte. Als 50.000 mensen een weg blokkeren gaan ze niet iedereen arresteren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PP_Sound schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:29:
[...]

En wanneer de AH en Jumbo besluiten om hun melk voortaan niet meer uit NL te halen, hebben de melkveehouders een groot probleem
Dat lijkt me logistiek wel een beste operatie, moet je daar eerst een fabriek gaan ombouwen die producten voor de Nederlandse markt maakt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Ondertussen beginnen de tragische gevolgen van deze harde acties wel zichtbaar te worden volgens het liveblog op nos.nl:
Lege schappen
Op verschillende plekken in het land zijn al meer lege schappen in de supermarkt te zien dan de laatste tijd gebruikelijk is. Dat is een gevolg van de boerenblokkades van distributiecentra. In een Jumbo in Baarn was het bijvoorbeeld te zien bij het zuivelschap en in de groentekoeling.
Ik voorzie dat John de Mol een avondvullende tv-actie gaat houden om al die arme mensen in het Gooi die zonder prosecco zitten te helpen :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens het liveblog van de NOS:
De blokkade van verschillende distributiecentra in het land duurt al sinds vanochtend. Koepelorganisatie CBL roept de politie op overal de blokkades te beëindigen, maar dat zal niet zomaar gebeuren, zegt politiecommandant Willem Woelders: "Ik snap de oproep vanuit die zijde, maar uiteindelijk gaat het distributiecentrum er in overleg met de politie en de burgemeester over of er wordt ingegrepen."

Dat is op een aantal plaatsen gebeurd, aldus Woelders. De commandant raadt distributiecentra aan het gesprek met de boeren aan te gaan: "Dan kun je ze misschien beter beïnvloeden." In algemene zin zegt hij dat de politie ingrijpt bij strafbare feiten, het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid of als de openbare orde in het geding is. "Uiteindelijk is het een demonstratie, waarbij de burgemeester de aanwijzing kan geven om die te beëindigen.
Ik neem aan dat het volledig blokkeren van een bedrijf, zodat het financiële schade lijdt, wel strafbaar is op de een of andere manier?

In ieder geval is het parkeren voor een inruit/uitrit strafbaar met een boete,

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Sympathiserende politiechef biedt ruim baan aan blokkeerboeren
Politiechef van de Landelijke Eenheid Willem Woelders vindt het niet de taak van de politie om een eind te maken aan de boerenblokkades. Dat meldt de NOS. Volgens Woelders gaan de distributiecentra daar zelf over en worden de demonstraties pas opgebroken na overleg met de burgemeester. Ook adviseert hij de distributiecentra om zelf in gesprek met de boeren te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:07:
Ik neem aan dat het volledig blokkeren van een bedrijf, zodat het financiële schade lijdt, wel strafbaar is op de een of andere manier?
Als ze bewust de weg blokkeren zeker wel: Real in "Boerenprotesten vanwege de stikstofmaatregelen"
Het gaat dus niet over foutparkeren afhankelijk waar de tractors staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

He? Dus zegt de politie in feite dat dit een privaat probleem is en geen strafrechtelijke overtreding is? Nou, je baas blokkeren is dus ook prima straks. Dat gaat nog leuke baanopzeggingen opleveren..

Dit verzin je gewoon niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:57
_O- is dat een reactie op de volgende reorganisatie in de huidige politietop die vorige week aangekondigd werd... ;(

Maar ik snap het wel want, met een noodbevel hebben ze gewoon een mandaat om heel de handel uit een gebied te schuiven. Nu krijg je dan alleen het verwijderen van de blokkades terwijl de rest intimiderend en hinderend in de buurt achter blijft BBQ'en.

Dit is eigenlijk gewoon een statement om die stok achter de deur vandaan te kunnen halen, en er een beetje mee rond te kunnen zwaaien. :+

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 04-07-2022 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
dehardstyler schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Niet helemaal. Ik snap je punt, maar de schaal daarin is gebruikelijk veel kleiner. En daarmee dan ook veel minder maatschappij ontwrichtend.

Stel nu dat de buschauffeurs volgende week gaan staken, en besluiten om allen in een bus op de snelweg te gaan staan, de boel blokkeren?

Stel nu dat onderwijzend Nederland gaat staken, en massaal auto's op afritten steden in gaat plaatsen, en spoorwegovergangen gaan blokkeren?

Vrachtwagenchauffeurs ontevreden? Idem dito, snelwegen zijn zo geblokkeerd.

De gecoördineerde schaal is wat het ontwrichtend voor de samenleving maakt. En waarom het niet getolereerd moet worden. Er wordt nu gewoon een precedent geschept dat dit kan en mag. Het laatste wat je wilt hebben.

En de houding van politie tegenover blokkades op privé terrein is natuurlijk ook een leuke. Want kennelijk kun je als actievoerders dus ook grootschalig gewoon ketens het leven zuur maken zonder consequenties.
RobinHood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:07:
Volgens het liveblog van de NOS:

[...]

Als ik directeur bij Jumbo, AH of wat dan ook was zou ik gewoon alle contracten met agrarisch Nederland af laten lopen, waar juridisch mogelijk direct laten ontbinden. Haal het dan wel lekker uit het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Oekiejoekie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:02:
Ondertussen beginnen de tragische gevolgen van deze harde acties wel zichtbaar te worden volgens het liveblog op nos.nl:

[...]

Ik voorzie dat John de Mol een avondvullende tv-actie gaat houden om al die arme mensen in het Gooi die zonder prosecco zitten te helpen :+
offtopic:
vind het in dit soort gevallen altijd wel grappig om te zien wat er dan blijft staan :P

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

"Fijn" zo'n politiebaas, op het matje met die gast en op nonactief zetten. Beetje seniel geworden blijkbaar.

Want wat moeten dan zijn medewerkers dan? Krijgen bij iedere keer optreden dus te horen dat hun baas dat niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
siggy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:13:
[...]
He? Dus zegt de politie in feite dat dit een privaat probleem is
Het is uiteraard beiden. Maar de bedrijfseigenaar van het distributiecentrum moet weten wie het zijn. Als ze dat weten, kunnen ze doorpakken. Je zou namelijk kunnen betogen dat er sprake is van pluraliteit van schuldenaren uit onrechtmatige daad, dus hoofdelijke aansprakelijkheid voor de miljoenenschade.

Daar kun je met je uitkoopregeling niet tegen op uiteraard.

Het leuke is dat ze ook nog op televisie hebben lopen opscheppen dat ze het distributiecentrum gingen blokkeren. Dus die zijn vrij makkelijk traceerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nee, wij zijn de butjes als we zeggen dat andere groepen wel hard worden aangepakt :')

Naja, dat de politie niks doet heeft mij eigenlijk nooit serieus verbaasd. Het is volgens mij al een tijdje duidelijk wat voor volk er bij de politie rondloopt, kijkend naar schandalen van de afgelopen jaren, en blijkbaar zit de rot tot in de top van de boom.

Pas zodra de politie zelf in gevaar is, wordt er een blik ME'ers opgetrokken, dan is het opeens wel mogelijk om in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Erasmo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Dat lijkt me logistiek wel een beste operatie, moet je daar eerst een fabriek gaan ombouwen die producten voor de Nederlandse markt maakt.
Zo lastig is dat niet, Aldi en Lidl liggen er vol mee.
Ik drink sowieso geen Nederlandse zuivel want daar kunnen mijn darmen niet tegen. De melk die ik drink komt van een verwerker in Düsseldorf, lactosevrij.

Ik koop nu uit protest zoveel mogelijk biologisch, en moet zeggen, het bevalt me goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Hehe. we hebbben dan toch eindelijk nog één verstandige burgemeester in Nederland:

https://www.nijkerk.eu/no...or-aanpak-boerenprotesten

Noodverordening voor Nijkerk, om de blokkade van een distributiecentrum te beeindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ah, de politie zet nu akoestische wapens in:

Helaas blijken de boeren fan te zijn van Hazes.

Ik maak er maar een grapje van, want eigenlijk is het gewoon te triest voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Dat is een flink stuk omrijden..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Walgelijke gang van zaken dit. "Dan moet je maar met de boeren in gesprek gaan." Ongekend...
psychodude schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Niet helemaal. Ik snap je punt, maar de schaal daarin is gebruikelijk veel kleiner. En daarmee dan ook veel minder maatschappij ontwrichtend.

Stel nu dat de buschauffeurs volgende week gaan staken, en besluiten om allen in een bus op de snelweg te gaan staan, de boel blokkeren?

Stel nu dat onderwijzend Nederland gaat staken, en massaal auto's op afritten steden in gaat plaatsen, en spoorwegovergangen gaan blokkeren?

Vrachtwagenchauffeurs ontevreden? Idem dito, snelwegen zijn zo geblokkeerd.

De gecoördineerde schaal is wat het ontwrichtend voor de samenleving maakt. En waarom het niet getolereerd moet worden. Er wordt nu gewoon een precedent geschept dat dit kan en mag. Het laatste wat je wilt hebben.

En de houding van politie tegenover blokkades op privé terrein is natuurlijk ook een leuke. Want kennelijk kun je als actievoerders dus ook grootschalig gewoon ketens het leven zuur maken zonder consequenties.
Naast de schaal zijn de protesten al geruime tijd aan de gang. En waar het nu op lijkt is dat eigenlijk niemand zijn vingers er aan wil branden omdat het een 'politiek gevoelige' kwestie is. De boeren kunnen immers op veel draagvlak rekenen en menig politieke partij doet zijn best om zijn straatje schoon te vegen. Dat maakt het een vrij uniek scenario.

[ Voor 64% gewijzigd door Xa!pt op 04-07-2022 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:24:
Hehe. we hebbben dan toch eindelijk nog één verstandige burgemeester in Nederland:

https://www.nijkerk.eu/no...or-aanpak-boerenprotesten

Noodverordening voor Nijkerk, om de blokkade van een distributiecentrum te beeindigen.
Een burgermeester met gezond boeren verstand (pun intended) die snapt dat het blijven dulden van deze protesten het gezag sterk ondermijnt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17
Wel mooi die negativiteit richting de boeren hier.
Hebben jullie zelf wel is verdiept in het boeren leven. Hoe het gaat met melk contracten, de efficiëntie, de concurrentie uit het buitenland etc.

Ik ben niet voor Megastallen etc. Maar om nu net als de Haag heeft gedaan alle boeren een stikstof probleem op te leggen gaat te ver.
En ja als je demonstreert moet je overlast veroorzaken anders veranderd er echt helemaal niks. Alleen maar foei zeggen en weer doorgaan maakt geen indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:50
psychodude schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:18:
Als ik directeur bij Jumbo, AH of wat dan ook was zou ik gewoon alle contracten met agrarisch Nederland af laten lopen, waar juridisch mogelijk direct laten ontbinden. Haal het dan wel lekker uit het buitenland.
Voelt goed, lik op stuk. Maar check eerst wie je daarmee raakt, 60% vd Nederlande melk [CBS] gaat al naar het buitenland. Wie zijn dat, megastalfabrieken of boeren met een meer 'normale' afdruk. M.a.w. waar komen de spullen voor Nederlandse supers vandaan? (iemand een idee of link?)
En dito voor vleesproducten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:23
souljah1h schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:31:
[Twitter]

Dat is een flink stuk omrijden..
Hopen dat het morgenvroeg is opgelost....
Ik moet er namelijk langs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Tito129 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:38:
Hebben jullie zelf wel is verdiept in het boeren leven. Hoe het gaat met melk contracten, de efficiëntie, de concurrentie uit het buitenland etc.

Ik ben niet voor Megastallen etc. Maar om nu net als de Haag heeft gedaan alle boeren een stikstof probleem op te leggen gaat te ver.
En ja als je demonstreert moet je overlast veroorzaken anders veranderd er echt helemaal niks. Alleen maar foei zeggen en weer doorgaan maakt geen indruk.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een dooddoener. Morgen gaan de pakketbezorgers al hun busjes maar inzetten om alles te blokkeren, de dag erna....Nouja je snapt 'm wel.

Er zijn zoveel takken waar niet alles rozengeur en maneschijn is.

Dit is gedrag dat thuishoort in een bananenrepubliek.

The best is yet to come

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:30

Punkrocker

Mostly harmless

Lees het Stikstof topic even door.
Dan weet je dat het een echt problemen is met als voornaamste veroorzakers de intensieve veehouderij.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Damn, voor heel eventjes dacht ik dat je het ondernemersleven beschreef. Wat zat ik ernaast. :X
Ze zijn met afstand de grootste uitstoters van stikstof. Stikstof moet gereduceerd worden (gerechterlijke uitspraak) dus ga je beginnen met de grootste uitstoter. Lijkt me bijzonder simpel. Dat het niet leuk is, is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 16:02
Ik moet zeggen dat het mij allemaal wat tegenvalt, dit is toch niet "het land plat leggen"?
Opmerkelijk ook hoe mensen zichzelf kunnen opwinden over een kleine demonstratie. Terwijl 3 landen verder een mega oorlog wordt uitgevochten.

De passieve houding van de politie snap ik ook wel. Altijd dat gezeik over police brutality en de schietgrage politie in Nederland. Ze laten perfect zien dat ze gewoon rustig kunnen blijven. Tenzij het uit de hand loopt, wat nu niet bepaald het geval is.

Straks zullen de normale boeren weer naar het gezin gaan, dan blijven de relschoppers achter en sluiten er misschien nog wat groepjes aan die puur komen om te rellen. Dan zal het wel wat harder worden en minder gemoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:14

flessuh

Set sail for fail!

siggy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Damn, voor heel eventjes dacht ik dat je het ondernemersleven beschreef. Wat zat ik ernaast. :X

[...]

Ze zijn met afstand de grootste uitstoters van stikstof. Stikstof moet gereduceerd worden (gerechterlijke uitspraak) dus ga je beginnen met de grootste uitstoter. Lijkt me bijzonder simpel. Dat het niet leuk is, is wat anders.
Oh dus Tata Steel en Schiphol gaan dicht? :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

flessuh schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Oh dus Tata Steel en Schiphol gaan dicht? :P
Schiphol en Tata Steel stoten ook 40-45% van alle stikstof in Nederland uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xa!pt
Want als je dat doet dan ontstaat er een stuk meer sympathie voor de boeren die nu op de barricaden staan? Dat heeft toch eerder het tegenovergestelde effect.
Dat stikstofprobleem was er al een tijdje. Door druk vanuit de sector schuiven we de rekening (zoals gebruikelijk) door naar de volgende maar als de rechter daar dan eindelijk een stokje voor steekt is het de schuld van Den Haag. Heel bijzonder hoe dat werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
siggy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Schiphol en Tata Steel stoten ook 40-45% van alle stikstof in Nederland uit ?
Betreft Schiphol .

https://schipholwatch.nl/...uchtvaart-niet-meegeteld/.

Nu boeren keihard worden aangepakt door de overheid om hun stikstofuitstoot te beteugelen, blijkt een groot deel van de uitstoot door de luchtvaart niet te worden meegeteld. Die uitstoot slaat deels wel neer op natuurgebieden die beschermd dienen te worden.

Dit blijkt uit een nog te verschijnen studie van de faculteit lucht- en ruimtevaart op de Technische Universiteit van Delft.

Van de TU Delft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
siggy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:42:
[...]

[...]

Eens.
Los daarvan is dit gewoon 'drammen tot ik mijn gelijk krijg' gedrag van de boeren.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Doet dat er toe dan? Hoef jij je te verdiepen in het werk wat een politicus van dag tot dag doet om het al dan niet eens te zijn met zijn besluiten? Wat een boer precies doet, hoe de zaken in zo'n branche gedaan worden, is niet relevant.
Nederland zit met een stikstofprobleem, niet alleen de boeren ;)
Het één heeft niks te maken met het ander. Voor demonstreren is geen overlast vereist. Het idee dat de overlast die de boeren nu veroorzaken echt effect gaat sorteren is ook vrij dubieus. Ik snap de logica achter deze vorm van protest wel hoor, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gemiddelde demonstrant ermee denkt te gaan bereiken. Die verwacht misschien dat hij zijn boerenbedrijf kan blijven voeren, maar daarvoor moet de stikstofproblematiek genegeerd worden. Dat gaat echt niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Rockvee2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Betreft Schiphol .

https://schipholwatch.nl/...uchtvaart-niet-meegeteld/.

Nu boeren keihard worden aangepakt door de overheid om hun stikstofuitstoot te beteugelen, blijkt een groot deel van de uitstoot door de luchtvaart niet te worden meegeteld. Die uitstoot slaat deels wel neer op natuurgebieden die beschermd dienen te worden.

Dit blijkt uit een nog te verschijnen studie van de faculteit lucht- en ruimtevaart op de Technische Universiteit van Delft.

Van de TU Delft.
Ohja, die 1% van het totaal van de luchtvaart gaat met 70% omhoog. Oei, dan wordt de luchtvaart met 1,7% de op-een-na-grootste vervuiler van stikstof. Not.

Boeren zijn en blijven, ongeacht welke gefoetel met cijfers dan ook, de grootste vervuiler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xa!pt
TheBrut3 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:42:
De passieve houding van de politie snap ik ook wel. Altijd dat gezeik over police brutality en de schietgrage politie in Nederland. Ze laten perfect zien dat ze gewoon rustig kunnen blijven. Tenzij het uit de hand loopt, wat nu niet bepaald het geval is.
Imagoschade weegt kennelijk zwaarder dan consequent zijn in handhaven. Tijd om vrouwe Justitia te vervangen door een realistischer weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17
Xa!pt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Want als je dat doet dan ontstaat er een stuk meer sympathie voor de boeren die nu op de barricaden staan? Dat heeft toch eerder het tegenovergestelde effect.

[...]

Dat stikstofprobleem was er al een tijdje. Door druk vanuit de sector schuiven we de rekening (zoals gebruikelijk) door naar de volgende maar als de rechter daar dan eindelijk een stokje voor steekt is het de schuld van Den Haag. Heel bijzonder hoe dat werkt...
Klopt dat het probleem al 30jaar speelt. (Was er bij tijdens de protesten over de mestboekhouding)
Maar de politiek heeft dit altijd aangemoedigd.
Het is te te gemakkelijk om even een kaartje online te gooien zonder te kijken naar de consequenties. Bij elke bedrijfstak waar dit bij gebeurd wordt het ellende.
En ja de boeren hebben geluk dat ze groot materieel hebben. Ze helpen ook vaak genoeg de overheid daar mee.

De uitspraak ligt er. Maar dat kwam ook door de fout van de overheid om PAS te introduceren.
Denk dat de meeste boeren wel snappen dat het minder moet en we niet voor de hele wereld bevolking vlees moeten maken. Maar we doen het wel. We doen het efficiënt, diervriendelijk en schoner dan de rest van de wereld.

Oja dat stikstof probleem heeft de overheid ook zelf gecreëerd door natura2000 gebieden aan te wijzen. De meeste gebieden waren vroeger allemaal bos tot dat ze werden begraasd door dieren en er heide kwam.
De hoeveelheid natura2000 gebieden in Nederland is gewoon doorgeslagen. We wonen in een groot park

En ja ik gooi even de knuppel in dit topic:)

[ Voor 11% gewijzigd door Tito129 op 04-07-2022 19:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Tito129 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Klopt dat het probleem al 30jaar speelt. (Was er bij tijdens de protesten over de mestboekhouding)
Het is te te gemakkelijk om even een kaartje online te gooien zonder te kijken naar de consequenties. Bij elke bedrijfstak waar dit bij gebeurd wordt het ellende.
En ja de boeren hebben geluk dat ze groot materieel hebben. Ze helpen ook vaak genoeg de overheid daar mee.

De uitspraak ligt er. Maar dat kwam ook door de fout van de overheid om PAS te introduceren.
Denk dat de meeste boeren wel snappen dat het minder moet en we niet voor de hele wereld bevolking vlees moeten maken. Maar we doen het wel. We doen het efficiënt, diervriendelijk en schoner dan de rest van de wereld.
Ik vind 'we hebben het altijd zo gedaan, dus' nou niet een heel sterk argument.

Als we blijven doen wat we deden, krijgen we wat we kregen: teveel stikstof.

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 04-07-2022 19:53 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:50
Er is (vermoed ik) niet zoiets als 'de boeren'. Probleem is met alles wat er gebeurt en wordt geroepen, niet alleen buiten maar ook hier, wordt er een frame gecreerd, de boeren versus de rest.
Helaas is het ook erg stil onder die grote noemer 'de boeren'. Ik vermoed dat ook daar veel meer nuance aan meningen is en dat groepen bang zijn te worden weggezet (en behandeld) als de nieuwe nsb-ers.
Ikzelf heb een (ongefundeerd onderbuik) beeld van megagrote vlees- en melkfabriek producenten (met dito stikstofbijdrage) die op afstand staan en tevreden naar het strijdgewoel kijken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
dit is niet de huiskamer

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 05-07-2022 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Xa!pt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:49:
Imagoschade weegt kennelijk zwaarder dan consequent zijn in handhaven. Tijd om vrouwe Justitia te vervangen door een realistischer weergave.
Imagoschade voor die paar Tweakers die zich er aan ergeren van achter het computerscherm? Denk dat ze daar wel mee kunnen leven. De imagoschade door het regelmatige populistische, en meer dan eens feitelijk onjuiste, gebash is veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard

Ik besef me dat het lastig is en niet eenvoudig en ook niet leuk. Er is echter een rechterlijke uitspraak over stikstof waar het kabinet zich aan heeft te houden. Er zijn klimaatafspraken gemaakt en op Europees niveau gaan er ook veel zaken veranderen. Dus we moeten dingen op een andere manier gaan doen met zijn allen in plaats van maar te blijven lobbyen voor meer subsidie en uitzonderingen. Toevallig zijn vrienden van ons melkveehouders en die zagen de bui jaren geleden al aankomen en zijn naar Canada verkast. Het kan wel op kleinere en duurzamere schaal bv. biologisch. Daar is de rest van de keten ook voor nodig, dat hoeven de boeren niet alleen te doen. Er zijn blijkbaar nog veel te veel boeren die denken dat het allemaal maar zo door kan blijven gaan en dat hen de hand boven het hoofd moet worden gehouden. Iedereen moet zich aanpassen en concessies doen de komende jaren.

Ik heb een idee voor de distributiecentra; laat de chauffeurs hun vrachtwagens voor alle boerenbedrijven zetten of voor de veevoederbedrijven, zeg wij organiseren niks.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
[...]

Nou ja, zoals het er nu voor staat mogen andere sectoren vooral de klappen vangen want de boeren hebben in verschillende provincies een flinke vinger in de pap. De rekening moet betaald worden, dus ik snap niet helemaal waarom andere sectoren daar dan vooral voor zouden moeten boeten en degene die de meeste schulden heeft gemaakt ook niet het meeste hoeft bij te dragen.
PAS is alleen maar tot stand gekomen omdat we deze situatie voor ons uit hebben willen schuiven. Als er geen PAS was bedacht dan hadden we exact hetzelfde probleem gehad, maar dan 5 jaar eerder. Je kunt het de overheid kwalijk nemen dat ze dat hebben gedaan, maar dat is natuurlijk alleen maar zo gelopen omdat men dat lastige gesprek niet eerder wilde voeren en ook niet hebben gedaan omdat de boeren daar toen zelf ook niet aan wilden geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Imagoschade voor die paar Tweakers die zich er aan ergeren van achter het computerscherm? Denk dat ze daar wel mee kunnen leven. De imagoschade door het regelmatige populistische, en meer dan eens feitelijk onjuiste, gebash is veel groter.
Ik vraag me af op de publieke opinie 'pro-boer' is. En hoe lang dat blijft. Ik denk namelijk dat het merendeel van de bevolking geen idee heeft wat er nou echt speelt.

Zodra ze er zelf last van krijgen, is sympathie heel snel weg.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online

Eigenlijk zeg je dat je op een doodlopende weg zit, dan zou je die stikstof crisis en uitkoop regeling als boer ook kunnen aangrijpen om uit de race to the bottom te stappen en je bedrijf om te vormen naar de af en toe voorgestelde circulaire landbouw. (Sowieso zou je het als kans/mogelijkheid kunnen zien ook omdat toevallig vandaag weer in het nieuws is dat Nederland de EU voorkeurs positie om extra mest uit te rijden lijkt te gaan verliezen, ook dat is iets wat er al aan zat te komen, en idd een extra reden dat de veeteelt nog meer in de problemen komt, dus zich zal moeten aanpassen). Dan zou je nog kunnen onderhandelen over hoe/wat, desnoods demonstreren over onvoldoende gevoelde overheidssteun, dat zou al heel anders over komen dan een stelling welke botweg neerkomt "stikstof probleem: nee, doorgaan op de oude voet" en inzetten op meer traineren (eisen nieuwe onderzoeken/cijfers) van besluitvorming.

[ Voor 3% gewijzigd door Norjee op 04-07-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dean Martin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Ik vraag me af op de publieke opinie 'pro-boer' is. En hoe lang dat blijft. Ik denk namelijk dat het merendeel van de bevolking geen idee heeft wat er nou echt speelt.

Dan moet de last de afkeer van de overheid overtreffen en dat duurt nog wel even.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xa!pt
TheBrut3 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Nee, imagoschade vanuit de relatief grote groep mensen die achter de boeren staat en waar zelfs de VVD nu probeert net te doen alsof zij dit ook allemaal niet hebben gewild. Terwijl de feitelijke situatie vrij simpel is, maar omdat niemand electoraal verlies wil lijden en dit gevoelig ligt laten we het maar een beetje op z'n beloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Dan moet de last de afkeer van de overheid overtreffen en dat duurt nog wel even.
We zullen het zien. Ik denk dat het wel meevalt.
Vooral anti-corona demonstranten zijn anti-overheid, en pro-boer. De gematigde meerderheid is dat niet (lang).

The best is yet to come

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Dat ontslaat de boeren niet voor de verantwoordelijkheid die zij hebben voor het probleem dat we hebben. Juist vanwege druk uit de branche is het beleid steeds te zwak geweest. Het nu verkopen als "wij hebben ons alleen niet in kunnen houden omdat de overheid zo enthousiast was" is buiten een enorm zwaktebod ook gewoon een vertekening van de waarheid.
Dat is niet wat ze hebben gedaan. Je doet nu alsof er klakkeloos door een willekeurige ambtenaar een ongefundeerd jpeg'je de ether in is gegooid onder het mom van "stik erin boeren." Er is wel degelijk over zo'n plan nagedacht, en het feit dat het voor sommige mensen heel erg vervelende uitwerkingen heeft doet daar niks aan af. Die rekening is 30 jaar lang doorgeschoven, daar wordt 'ie niet lager van.
Oh, dus de persoon met de grootste stok heeft gelijk? De overheid heeft veel grotere stokken hoor.
PAS komt uit 2015, het heeft enkele jaren extra tijd gekocht voor de boeren waarin ze de rekening wéér vooruit hebben geschoven. Het stikstofprobleem is niet ontstaan na PAS en het is niet erger geworden door PAS. Het probleem was er al zeker 25 jaar en heeft toen nog 4 jaar extra kunnen broeien. De boer die er pas in 2019 achter kwam dat PAS een kleine pleister op een grote etterende wond was die ze niet langer kon beschermen stond met zijn kop in 't zand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Dean Martin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Vooral anti-corona demonstranten zijn anti-overheid, en pro-boer. De gematigde meerderheid is dat niet (lang).
oh dus nu zijn de boeren ook al *knip*? Wow wat een opmerkingen hier..

echt geen idee wat er echt bij de boeren zelf speelt is goed te merken hier

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 04-07-2022 20:21 . Reden: Leg elkaar geen woorden in de mond aub. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Zo, nou dat viel alles mee toch vandaag?!

Je gooit de boel natuurlijk ook niet plat als alles en iedereen stand-by staat. Dat doe bij voorkeur uit het niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
flessuh schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:03:
[...]

oh dus nu zijn de boeren ook al pro-poetin? Wow wat een opmerkingen hier..

lezen is best moeilijk. Nuance ook. Nee, de anti-coronademonstranten die zich graag bij deze demonstraties voegen onder andere FvD en complotdenkers. Zitten er trouwens zeker ook wel van onder de boeren, niet dat ze dat allemaal zijn.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Dean Martin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Mensen hebben een korte termijn geheugen .

Kijk maar eens naar alle schandalen van de VVD en D66 o.a maar toch blijven mensen erop stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
PLAE schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:06:
Zo, nou dat viel alles mee toch vandaag?!

Je gooit de boel natuurlijk ook niet plat als alles en iedereen stand-by staat. Dat doe bij voorkeur uit het niets.
Heel Nederland had 'n briefje geregeld dat ze naar het ziekenhuis moesten. En dan mocht je er langs van de boeren :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Denk dat de meeste boeren wel snappen dat het minder moet en we niet voor de hele wereld bevolking vlees moeten maken. Maar we doen het wel.
Ik denk niet dat de boeren het snappen, want anders hadden ze er wel iets aan gedaan ;)

Het merendeel gaat naar het buitenland. Dat is compleet onnodig en kan echt flink in gesneden worden zonder dat we hier in Nederland een voedselvoorzieningsprobleem krijgen.

Boeren hadden de export enorm af kunnen bouwen, bijv door onderling quota af te spreken of iets dergelijks, maar daar is niets van gekomen.

Ik heb het al paar keer eerder gezegd in dit topic, maar ik hoor boeren vooral "het plan moet van tafel" (al dan niet schuimbekkend), en ik hoor heel weinig "hier is een plan, waarbij we gezamenlijk een convenant creëren waar we quote afspreken, onderling ruimte maken in minder vervuilde gebieden zodat boeren nabij Nature2000 gebieden zich kunnen hervestigen, solidariteitsafspraken maken zodat we meer geld van de supermarkten kunnen afdwingen, etc., etc"

Het is allemaal reactief Calimerootje spelen in plaats van proactief vooruitdenken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
[...]

Volgens mij lees je niet goed.

Hij zegt niet dat boeren anti vaccinatie zijn. Maar dat anti vaxxers (niet boeren) anti regering zijn, en dus per definitie pro boer (want die vechten tegen de overheid).

Hij zegt niet dat boeren pro-poetin zijn (dat haal je er zelf bij?) of dat het anti vaxxers zijn.

Als je slecht leest, ja dan snap ik dat je schrikt van de opmerkingen hier. Maar dat ligt aan je leesvaardigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Even los van dat (vrijwel) niemand het leuk vind als de overheid/rechter verteld hoe je je werk moet gaan uitvoeren. Maar ik dacht dat onze boeren internationaal bekend waren om hun vindingrijkheid. In het verleden en recentelijk her en der wat docua gezien over hoe vooruitstrevend sommige zijn. Ook al boeren met minimale stikstof uitstoot. Is mijn beeld op hoeveel boeren er op die “nieuwe” manier van boeren ondernemen dan zo onwijs verkeerd? Oprechte vraag, I like to be educated.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Dean Martin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:56:

Het ging over imagoschade van de politie.
Xa!pt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:58:
Nee, imagoschade vanuit de relatief grote groep mensen die achter de boeren staat en waar zelfs de VVD nu probeert net te doen alsof zij dit ook allemaal niet hebben gewild. Terwijl de feitelijke situatie vrij simpel is, maar omdat niemand electoraal verlies wil lijden en dit gevoelig ligt laten we het maar een beetje op z'n beloop.
Maar waarom zou dat imagoschade aanrichten bij de politie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Het ging over imagoschade van de politie.

[...]

Maar waarom zou dat imagoschade aanrichten bij de politie?
https://www.ad.nl/rotterd...ers-aangehouden~a63241ba/

Daar wordt wel ingegrepen door de politie en niet bij de distributiecentra van vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
[...]

Ik zeg dat de mensen die anti-overheid (anti-corona demonstranten bijvoorbeeld) zijn automatisch ook pro-boer zijn. Dat het andersom zo is hoor je mij niet zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 04-07-2022 20:19 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
Jasphur schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:11:
Even los van dat (vrijwel) niemand het leuk vind als de overheid/rechter verteld hoe je je werk moet gaan uitvoeren. Maar ik dacht dat onze boeren internationaal bekend waren om hun vindingrijkheid. In het verleden en recentelijk her en der wat docua gezien over hoe vooruitstrevend sommige zijn. Ook al boeren met minimale stikstof uitstoot. Is mijn beeld op hoeveel boeren er op die “nieuwe” manier van boeren ondernemen dan zo onwijs verkeerd? Oprechte vraag, I like to be educated.
Sinds 1990 is er een reductie gerealiseerd van 64% door de sector. Maar dat staat nu min of meer stil en gaat (volgens velen) niet snel genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Jasphur schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:11:
Ze waren redelijk vooruitstrevend, maar sinds ongeveer anderhalf decennia staat de innovatie qua stikstof uitstoot stil.

Ze zijn vooral héél goed in efficiënt boeren, maar dat is juist niet wat je wil qua natuurbehoud: dieren als efficiencyfabriek.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
PLAE schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Sinds 1990 is er een reductie gerealiseerd van 64% door de sector. Maar dat staat nu min of meer stil en gaat (volgens velen) niet snel genoeg.
Op papier ? Of in het echt ? Veel van die maatregelen bleken alleen op papier een reductie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

PLAE schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Dus het was een ramp en is nu een iets mindere ramp?
Reductie is leuk, maar als de veestapel maar is blijven groeien dan zet het nog geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* we gaan hier niet de crisis gewoon ontkennen, ook niet met zo’n dubieuze bron

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 04-07-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Oekiejoekie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Op papier ? Of in het echt ? Veel van die maatregelen bleken alleen op papier een reductie...
Aldus het RIVM. Ik ben geen expert.

https://nos.nl/collectie/...er-de-uitstoot-van-boeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Oekiejoekie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:19:
[...]

het gaat toch om wat op papier staat? Waarom vertrouwen we anders in modellen en gaan we niet alles na-meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
siggy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Dus het was een ramp en is nu een iets mindere ramp?
Reductie is leuk, maar als de veestapel maar is blijven groeien dan zet het nog geen zoden aan de dijk.
Wees dan eerlijk en zeg gewoon dat ieder dier in die industrie je teveel is. Als er een techniek zou zijn die ervoor zorgt dat een koe niks uitstoot schat ik op basis van je reactie in dat je er nog steeds problemen mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
flessuh schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:22:
[...]

het gaat toch om wat op papier staat? Waarom vertrouwen we anders in modellen en gaan we niet alles na-meten?
Nou, iets met luchtwassers. Die de oplossing voor alles leken. Maar waarvan het merendeel niet (goed) bleek te werken. Dan ben je op papier schoon, maar in werkelijkheid stoten ze nog gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Oekiejoekie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Nou, iets met luchtwassers. Die de oplossing voor alles leken. Maar waarvan het merendeel niet (goed) bleek te werken. Dan ben je op papier schoon, maar in werkelijkheid stoten ze nog gewoon uit.
Lag dat er niet min of meer aan dat die dingen voor andere stallen ontworpen waren dan wat men hier gebruikt? In deel van de gevallen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:21
Ik heb net nog ff boodschappen gedaan voor de rest van de week. Heb alleen voor morgen geen avondeten nodig (Rammstein 8) ) en zaterdag ga ik op scouting kamp. Maar er waren al een boel lege schappen, was even puzzelen om voor 3 dagen ingredienten te combineren tot een gerecht.

Ik verwacht niet dat die blokkade van distributiecentra heel lang gaat duren, er zal morgen of overmorgen ingegrepen gaan worden, mensen moeten toch eten. Maar als er volgende week weer een nieuwe blokkade van distributiecentra volgt gaat het knap lastig worden om voor 35 kinderen + leiders boodschappen te doen :/ Dat wordt een avondje pizza bestellen voor iedereen.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 04-07-2022 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
*knip* liever een tr

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 04-07-2022 20:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*knip* liever een tr

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 04-07-2022 20:48 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.