hardware-lover schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:10:
@
eriksl, halverwege de jaren tachtig toen menig huishouden nog een 4:3 TV in huis had staan in een 27" of 32" formaat? Ja, dan kan ik mij de irritatie veel beter voorstellen als je op zo'n formaatje een film met zwarte balken krijgt voorgeschoteld en je bijna de helft van dat kleine beeld daaraan kwijt bent. Nu met (misschien wel) 50-55" als "klein" formaat is dat natuurlijk veel minder een issue geworden (voor mijn gevoel denk ik dan maar).
wat later

Het probleem is niet alleen dat je beeld kleiner wordt, maar je gooit ook een deel van je resolutie weg.
Als de media anamorf wordt uitgezonden (aspect ratio in de metadata, geen zwarte balken in het beeld), dan kun je kiezen. Als jij dat wilt, kan de ontvanger zwarte balken toevoegen. Dan is de media zelf nog volle resolutie maar verkies je er zelf voor een flink deel van de pixels van de TV niet gebruiken.
Als de media amorf wordt uitgezonden (de provider stopt er zelf zwarte balken in, aspect ratio is 16:9), dan ben je dat stuk resolutie sowieso kwijt (aan de zwarte balken). Echt zonde. Je kunt op veel TV's en ontvangers er wel voor kiezen "in te zoomen", maar de resolutie komt daarmee niet terug, in tegenstelling tot anamorf. Je ziet het echt minder scherp worden. Deze keuze heeft trouwens nog een nadeel. De zwarte balken moet ook encoded worden. Hoewel dat op zich vrij efficient kan, kost het toch bandbreedte. Bandbreedte die wordt afgesnoept van het geheel die vaak toch al niet overdadig is.
Wat je ook vaak ziet is dat de provider met zwarte balken uitzendt, dat "iemand" die er weer uitknipt en de aspect ratio aanpast, zodat het weer anamorf wordt. Heel netjes en mooi natuurlijk, maar ook dan ben je een stuk resolutie kwijt. Je HD film wordt dan opeens 1920x800
Maar ik zie al dat dit allemaal nauwelijks leeft...
"einde rant"