Cid Highwind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:10:
Dat het hier op de site was, dat was zeker. Het betrof een advertentie zoals ze onderaan een frontpage artikel of soms in het midden van een artikel voorkomen.
Zoals ikzelf ook dagelijks mag ervaren wanneer een gebruiker zich bij mij meldt met een vraag, laat het zich natuurlijk op afroep niet reproduceren
Doe ik de correcte aanname dat de richtlijnen betreffende advertenties enkel intern beschikbaar zijn en niet, zoals bijvoorbeeld de huisregels, ergens op de site te lezen zijn voor gebruikers? (Voor mij overigens volledig begrijpelijk en uitlegbaar, maakt het alleen voor mij natuurlijk lastiger in te schatten of advertenties van politieke partijen verwacht mogen en kunnen worden of niet, ik was er nu door verrast, omdat het voor mij een eerste keer was)
Er is voor zover mij bekend geen online pagina met specifieke regels en richtlijnen.
Deze pagina verwijst al snel door naar een contactformulier.
Wat betreft politieke advertenties spelen er een aantal zaken: ten eerste de Europese verordening die morgen ingaat, waarbij politieke advertenties niet meer gericht mogen zijn en voorzien moeten van een duidelijke disclaimer, waarbij DPG ook vereist dat de disclaimer vermeld wie de sponsor is van de advertentie.
Ten tweede speelt het feit dat Microsoft - vendor van het door ons gebruiker adplatform - net als Google en Meta vanwege de complexe Europese regels hebben gezegd helemaal geen politieke advertenties meer toe te staan op of via hun platformen. Op
sommige DPG-sites kunnen wel politieke advertenties (met disclaimer) worden getoond via een andere adserver,
maar Tweakers is daar geen onderdeel van.
Hierdoor zou je dus op Tweakers (iig vanaf morgen) helemaal geen politieke advertenties mogen zien. Wanneer dat toch (weer) gebeurd dan zou een screenshot erg behulpzaam zijn
[
Voor 3% gewijzigd door
crisp op 09-10-2025 16:31
]