Nou dit wilde ik net letterlijk gaan zeggen. Dat ze de hardware los van iOS moeten gaan verkopen en je bij de installatie een keuze krijgt tussen 1) zoals we het hebben bedoeld en 2) jalbreakversie met “al zet je er Android op, alleen niet bij ons over softwaresupport komen zeuren”.Mizgala28 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:58:
[...]
Misschien moet Apple 2 iOS versie gaan maken, voor mensen die geen keuzes willen, en voor mensen die dat wel willen, lekker makkelijk (en dan by default de eerste aanbieden, zodat mensen die dat te weinig vinden hun eigen weg ernaartoe vinden)
Past wel goed bij ons zo lekker gesloten eco-systeemToppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:07:
Wellicht moet je lekker een biertje pakken en daarna naar bed gaan ipv ons als iOS gebruikers weg te zetten als het volk wat nergens voor open staat

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Eens. Als Apple eens zou luisteren naar developers dan zou het niet nodig zijn. Maar dat doen ze niet. Ze houden eigenwijs vast aan hun arbitraire regeltjes.Donstil schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:09:
Eens! Alternative stores zijn niet nodig.
Ja inderdaad, dat mag allemaal wel wat flexibeler.Mog schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:13:
[...]
Eens. Als Apple eens zou luisteren naar developers dan zou het niet nodig zijn. Maar dat doen ze niet. Ze houden eigenwijs vast aan hun arbitraire regeltjes.
Dat we overal voor openstaan zegt hij natuurlijk niet.Mizgala28 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:16:
[...]
bier? nee bedankt ik hou het op thee/koffie
Als iOS users dan open staan voor alles.
Waarom is men dan zo tegen die 2 dingen?
Precies...
genoeg gezegd, deze discussie is precies zo gegaan als verwacht, tijd voor koffie en Tweakers uit
Maar dat onderste is dan weer een onnodige sneer. Als je al wist welke kant het op zou gaan, waarom doe je het dan, is dat dan om te trollen of hoe moet ik dat dan interpeteren?
Los van dat is het eigenlijk totaal off-topic in het iOS16 topic maar heeft het in een los topic best kans van slagen schat ik zo in. Dus mijn advies, probeer het eens neutraal, onderbouwd en zonder die steken onderwater op te schrijven en dan kan je misschien best een leuk discussie topic starten.
Het is/was geen trollen, het is slechts zeggen wat gezegd moest worden (alleen onnodig lang, bij deze)Donstil schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:21:
[...]
Dat we overal voor openstaan zegt hij natuurlijk niet.
Maar dat onderste is dan weer een onnodige sneer. Als je al wist welke kant het op zou gaan, waarom doe je het dan, is dat dan om te trollen of hoe moet ik dat dan interpeteren?
Los van dat is het eigenlijk totaal off-topic in het iOS16 topic maar heeft het in een los topic best kans van slagen schat ik zo in. Dus mijn advies, probeer het eens neutraal, onderbouwd en zonder die steken onderwater op te schrijven en dan kan je misschien best een leuk discussie topic starten.
En nee dat deed ik niet op de meest charmante manier, maar als dat de bedoeling was dan had ik simpelweg gezegd "men moet er geen drama van maken tot het uit is".
Want dat is waar het op neerkomt, eerst zien hoe Apple dat aanpakt en niet meteen keihard tegen zijn.
En dat keihard tegen veranderingen zijn, was een reden dat ik jarenlang weg van de iOS community bleef (had niks met Android te maken, ondanks dat ik later Android gebruikte hield ik mij net zo veel bezig met andere community's, iOS (in eerste instantie), Linux, Windows en ga zo door)
Want je kan met de meeste mensen die iOS gebruiken niet discussiëren, of ik het nou netjes hou of niet, je trap altijd iemand op de tenen (tenzij in een beperktere groep)
Rant was onnodig lang, dus bij deze pas ik dat aan.
back on topic, ik wijk al genoeg af hiermee
[Voor 4% gewijzigd door Mizgala28 op 14-12-2022 23:46]
Dit bericht vandaag op RTLNieuws : https://www.rtlnieuws.nl/...rnieuwd-benelux-navigatie
Maar hoe kun je nou controleren of je de update al hebt ??
Eric, Signing off !!
Gebeurt automatisch. Je ziet het vanzelf aan het vernieuwde design.Eric H schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:45:
Dit bericht vandaag op RTLNieuws : https://www.rtlnieuws.nl/...rnieuwd-benelux-navigatie
En je kunt eventueel deze website in de gaten houden, hij post altijd wanneer updates live staan met screenshots.
https://www.justinobeirne.com/
Maar Update #16 staat nog niet beschreven.
[Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 15-12-2022 09:06]
Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Ik vraag me af uit welke database die 3D -tekeningen komen. Ik zie op de iculture-link het Gelredome benoemd. Toevallig zat ik afgelopen week daar in de McDrive op het BMW-navischerm te kijken en verwonderde mij over hoe gedetailleerd het stadion erop staat, tot aan het logo bij de ingang en de zonnepaneeltjes op het dak aan toe. Zal geen toeval zijn dat die hier is benoemd, wellicht gebruiken ze de zelfde database. Dan zou ik het ook wel leuk vinden mijn eigen gebouw ergens in te ontwerpen en in te dienen bij die database....
Volgens mij is het gewoon hun eigen database.Dennisdn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:22:
Ik vraag me af uit welke database die 3D -tekeningen komen. Ik zie op de iculture-link het Gelredome benoemd. Toevallig zat ik afgelopen week daar in de McDrive op het BMW-navischerm te kijken en verwonderde mij over hoe gedetailleerd het stadion erop staat, tot aan het logo bij de ingang en de zonnepaneeltjes op het dak aan toe. Zal geen toeval zijn dat die hier is benoemd, wellicht gebruiken ze de zelfde database. Dan zou ik het ook wel leuk vinden mijn eigen gebouw ergens in te ontwerpen en in te dienen bij die database....
De BMW navigatie is van HERE en daar staan inderdaad ook mooie 3D gebouwen in.

Erg gedetailleerd.
Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Bij Here kan je meedoen zie ik. https://www.here.com/platform/map-data/premier-3d-citiesRivanov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:32:
[...]
Volgens mij is het gewoon hun eigen database.
De BMW navigatie is van HERE en daar staan inderdaad ook mooie 3D gebouwen in.
Erg gedetailleerd.
Eens een poging wagen

Het zal me niets verbazen als het dan uiteindelijk ook in Apple terecht komt, ik vind het te toevallig dat ze beide Gelredome hebben, zo bijzonder is dat gebouw nou ook weer niet. Aan de andere kant is het wel een echte landmark als je de stad in komt rijden.
Ja en dat is al jaren ook, mijn vorige auto (een bmw uit november 2014) had via zijn ingebouwde navigatie al een goeie gedetailleerde 3D weergave.Dennisdn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:22:
Rivanov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:08:
Ah, iCulture heeft al screenshots live staan.
https://www.iculture.nl/n...aarten-nederland-release/
Ze zijn ook helemaal gek bij Apple hè. Wel 90 hele gebouwen in 3D met extra detail in 5 landen, moet niet gekker worden.Apple heeft een groot aantal kenmerkende gebouwen extra veel details gegeven.
…
Dit is slechts een selectie, want het gaat om nog veel meer gebouwen. In totaal heeft Apple meer dan 90 gebouwen toegevoegd in de vijf landen die nu het nieuwe Apple Kaarten hebben.
Daar heeft een stagiair 3D modeling toch wel een middagje werk aan gehad
[Voor 5% gewijzigd door Donstil op 15-12-2022 10:13]
Ho ho.. méér dan 90 gebouwen he.Donstil schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:12:
[...]
[...]
Ze zijn ook helemaal gek bij Apple hè. Wel 90 hele gebouwen in 3D met extra detail in 5 landen, moet niet gekker worden.
Daar heeft een stagiair 3D modeling toch wel een middagje werk aan gehad

Haha ja das waar, “meer dan 90”. Politiek correct voor 91 maar dat bekte niet zo lekker.
Aangezien er een heel lijstje op iculture staat doet wel vermoeden dat het alleen die zaken zijn in NL.
(Ik heb het overigens zelf nog niet)
Heb het updaten van m’n iPhone tijdelijk uitgezet en zal voorlopig op iOS 16.1 blijven.
Reden is dat airdrop gelimiteerd wordt op 10 minuten. Ik wacht wel op iOS 16.4 ofzo waarbij de unlimited functie stiekem weer terug komt.
Reden is dat airdrop gelimiteerd wordt op 10 minuten. Ik wacht wel op iOS 16.4 ofzo waarbij de unlimited functie stiekem weer terug komt.
Ik verwacht niet dat ze dat terug gaan brengen.
Maak je veel gebruik van die functie dan? Ik zelf AirDrop alleen met mijn contacten, dus ik kan zelf even geen use case bedenken waarom je het zou willen (ook security wise).
Maak je veel gebruik van die functie dan? Ik zelf AirDrop alleen met mijn contacten, dus ik kan zelf even geen use case bedenken waarom je het zou willen (ook security wise).
Hoi,
Ervaart iemand problemen met de toetsenbordfeedback? Ik heb zelf een 14 pro max met ios 16. Ik ervaar dat de toetsenbordfeedback minimaal is of soms helemaal niet werkt met het standaard toetsenbord. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Ik gebruik nu de Swiftkey toetsenbord en daar werkt de feedback wel goed.
Ervaart iemand problemen met de toetsenbordfeedback? Ik heb zelf een 14 pro max met ios 16. Ik ervaar dat de toetsenbordfeedback minimaal is of soms helemaal niet werkt met het standaard toetsenbord. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Ik gebruik nu de Swiftkey toetsenbord en daar werkt de feedback wel goed.
Iemand al de nieuwe Apple Maps? Loop al de hele dag te refreshen, maar helaas.
Nee. Ik heb het nog niet ontvangen.Rivanov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
Onderstaande is wel jammer.
Op wegen waar de maximale snelheid verandert gedurende de dag (bijvoorbeeld 130 kilometer per uur na 19:00), wordt de maximale snelheid niet getoond.
Op wegen waar de maximale snelheid verandert gedurende de dag (bijvoorbeeld 130 kilometer per uur na 19:00), wordt de maximale snelheid niet getoond.
Ja, is wel jammer. Dat heeft TomTom dan wel beter voor elkaar.[b]meesje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:54:
Onderstaande is wel jammer.
Omdat ik (ook) een Wazer ben, dat deze dynamische snelheidsbeperkingen ook niet kent, zal ik er geen moeite mee hebben.
Die wisselende snelheidsbeperkingen hebben de af-fabriek navigatiesystemen van auto’s ook moeite mee. Dan staat er een dubbel logo zo van kijk zelf maar wat het is. Blijkbaar is het echt iets Nederlands dat het kan variëren.
Nee helaas ook nog niet.Rivanov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
©2004
Nope. Alles behalve een verse install al geprobeerd. Het komt blijkbaar wanneer het komt.Rivanov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
Vanmiddag al. Of is dit niet de nieuwe??Rivanov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
[Voor 41% gewijzigd door Tylen op 15-12-2022 22:00]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nope. Dat is de oude versie. De nieuwe versie heeft o.a. Look Around en een 3D versie van landmarks in de “getekende” weergave.Tylen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:59:
[...]
Vanmiddag al. Of is dit niet de nieuwe??
[Afbeelding]
Ik weet niet of het bij jullie ook zo werkt, maar pas toen ik helemaal uitzoomde tot ik de aarde zag om vervolgens weer helemaal in te zoomen op mijn locatie / huisadres werd het nieuwe kaartmateriaal ingeladen.
Bedoel je dit met Look Around?Rivanov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:18:
[...]
Nope. Dat is de oude versie. De nieuwe versie heeft o.a. Look Around en een 3D versie van landmarks in de “getekende” weergave.
Ja ze staat nu online inderdaad, inclusief look around.
En meteen mezelf en m'n moeder gespot
Herinnerde me nog dat we eens ergens zo'n Apple 'streetview' auto hebben zien rijden; en ja hoor, we staan er mooi op; wel geblurd

Herinnerde me nog dat we eens ergens zo'n Apple 'streetview' auto hebben zien rijden; en ja hoor, we staan er mooi op; wel geblurd

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'
Hier inmiddels ook de nieuwe maps, best geinig maar van de 3D modellen van onze huizen klopt erg weinig helaas.
Edit: Onze straat zit wel in rondkijken, inclusief mijn auto op de oprit. Dat is wel geinig.
Google heeft daar nog foto’s uit 2015.
Ervaring met rondkijken is ook wel goed, allemaal net soepeler dan met google streetview.
Edit2: Ze zijn een paar keer terug geweest in de buurt hier, zie op alle beelden in Rond kijken ander weer
Edit: Onze straat zit wel in rondkijken, inclusief mijn auto op de oprit. Dat is wel geinig.
Google heeft daar nog foto’s uit 2015.
Ervaring met rondkijken is ook wel goed, allemaal net soepeler dan met google streetview.
Edit2: Ze zijn een paar keer terug geweest in de buurt hier, zie op alle beelden in Rond kijken ander weer

[Voor 67% gewijzigd door Donstil op 15-12-2022 23:15]
Ik woon nog steeds in een grasveld in plaats van een in 2019 opgeleverd huis…
Keurig actuele beelden hier van alle locaties die ik op zoek. Ziet er leuk uit. 

MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED
Dit werkt bij mij ook!swv schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:32:
Ik weet niet of het bij jullie ook zo werkt, maar pas toen ik helemaal uitzoomde tot ik de aarde zag om vervolgens weer helemaal in te zoomen op mijn locatie / huisadres werd het nieuwe kaartmateriaal ingeladen.
Hier ook nieuw design! Beelden zijn niet super nieuw. Want heb nog geen voortuin. Zijn van voorjaar 2021.
Hier ook nieuwe kaarten, maar ben vooralsnog niet onder de indruk.
Blijf het verbazingwekkend vinden dat mijn vorige woonplaats (Heinenoord) mooi 3D in beeld te brengen is, maar mijn huidige woonplaats (Zoetermeer) totaal niet.
Geldt trouwens voor de gehele Haagse regio, Nootdorp, Leidschenveen, Leidschendam, Wateringen, Pijnacker, etc. etc.
Gaat dan om de satellietview.
Blijf het verbazingwekkend vinden dat mijn vorige woonplaats (Heinenoord) mooi 3D in beeld te brengen is, maar mijn huidige woonplaats (Zoetermeer) totaal niet.
Geldt trouwens voor de gehele Haagse regio, Nootdorp, Leidschenveen, Leidschendam, Wateringen, Pijnacker, etc. etc.
Gaat dan om de satellietview.
Eric, Signing off !!
De foto’s van Look Around bij mij in de straat zijn tussen April en Juni 2021 gemaakt.
M’n vorige auto staat daar op en die kreeg ik in April 2021, en de voortuin is nog niet aangeplant..dat gebeurde in Juni 2021.
Satellietview is enkele jaren oud. Want daar is mijn huis nog een grote kale vlakte.
M’n vorige auto staat daar op en die kreeg ik in April 2021, en de voortuin is nog niet aangeplant..dat gebeurde in Juni 2021.

Satellietview is enkele jaren oud. Want daar is mijn huis nog een grote kale vlakte.
[Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 16-12-2022 06:54]
Ja hier nu ook de 3D-map.
Vandaag dan maar weer eens een poging maken met CarPlay. Tot nu toe val ik toch altijd weer hard terug op de inbouwsystemen omdat CarPlay het op veel dingen net niet is.
Vandaag dan maar weer eens een poging maken met CarPlay. Tot nu toe val ik toch altijd weer hard terug op de inbouwsystemen omdat CarPlay het op veel dingen net niet is.
Welke inbouwsystemen bedoel je? De door de autofabrikanten ingebouwde navigatie? Dat materiaal is toch al oud nadat het door hen is omgebouwd en geschikt is gemaakt om gebruikt te kunnen worden in hun gebrekkige navigatie?Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:28:
Met CarPlay en consorten heb je in principe altijd wel actueel materiaal.
Misschien ben je aan het trollen, of heb je gewoon nooit een modern ingebouwd navigatiesysteem gebruikt. Maar net zoals je bij Apple Maps al een tijdje turn-by-turn navigatie hebt, heb je bij de meeste inbouw-navigatiesystemen al denk ik tientallen jaren de mogelijkheid voor kaartupdates. Tegenwoordig vaak automatisch, realtime zodra de kaartaanbieder het materiaal updatet, via de ingebouwde dataverbinding van de auto.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:19:
[...]
Welke inbouwsystemen bedoel je? De door de autofabrikanten ingebouwde navigatie? Dat materiaal is toch al oud nadat het door hen is omgebouwd en geschikt is gemaakt om gebruikt te kunnen worden in hun gebrekkige navigatie?
Gebrekkig zou ik ingebouwde navigatiesystemen over het algemeen niet noemen. Noem bijvoorbeeld maar de betere GPS-verbinding dan die van een telefoon, en de verbinding met de sensoren van de auto, waardoor ook bij wegvallende GPS (tunnels, parkeergarage) de auto ongeveer weet waar die is. Wellicht zijn ingebouwde navigatiesystemen wel overpriced vergeleken wat je ook met een telefoon kunt.
Ik heb alleen ervaring met de prof-navisystemen van VAG en BMW. Die worden beide een paar keer per jaar geupdated. Zojuist weer een rit gemaakt met CarPlay en weet meteen weer waarom ik het niets vind.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:19:
[...]
Welke inbouwsystemen bedoel je? De door de autofabrikanten ingebouwde navigatie? Dat materiaal is toch al oud nadat het door hen is omgebouwd en geschikt is gemaakt om gebruikt te kunnen worden in hun gebrekkige navigatie?
Sowieso vind ik het uiterlijk van de inbouwsystemen gewoon mooier. Die CarPlay-kaarten blijven maar draaien, echt irritant bij een bocht. Gedoe met de apps openen als ze niet in het lijstje links staan. Gedoe met schakelen naar de rest van de boordcomputer, en vrijwel niets in te stellen.
Oef, ik zal het door de toevoeging van ‘trollen’, maar niet als een persoonlijke aanval proberen te zien. Ik zie ook niet in waarom ik aan het trollen ben.Of-Aaargh schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:23:
Misschien ben je aan het trollen, of heb je gewoon nooit een modern ingebouwd navigatiesysteem gebruikt. Maar net zoals je bij Apple Maps al een tijdje turn-by-turn navigatie hebt, heb je bij de meeste inbouw-navigatiesystemen al denk ik tientallen jaren de mogelijkheid voor kaartupdates. Tegenwoordig vaak automatisch, realtime zodra de kaartaanbieder het materiaal updatet, via de ingebouwde dataverbinding van de auto.
Gebrekkig zou ik ingebouwde navigatiesystemen over het algemeen niet noemen. Noem bijvoorbeeld maar de betere GPS-verbinding dan die van een telefoon, en de verbinding met de sensoren van de auto, waardoor ook bij wegvallende GPS (tunnels, parkeergarage) de auto ongeveer weet waar die is. Wellicht zijn ingebouwde navigatiesystemen wel overpriced vergeleken wat je ook met een telefoon kunt.
Ik rijd thans Renault met een Apple CarPlay headunit. Ook krijg ik steeds aanbiedingen van Renault om voor relatief lage bedragen mijn onboard nav up te daten. Ofwel door nieuw kaartmateriaal te kopen. Daar wringt naar mijn mening de schoen, want die kaarten zijn gewoon niet up-to-date. Zodra een merk, als Renault of welk ander merk ook, nieuw kaartmateriaal uitbrengt is dat al achterhaald kaartmateriaal, omdat de fabrikanten het kaartmateriaal o.a. geschikt moeten maken voor de headunits in hun verschillende modellen en uitvoeringen.
Door gebruik te maken van telefoonnavigatie of via Android Auto of CarPlay heb je met Google Maps, Apple Maps, Waze, etc etc altijd up-to-date kaartmateriaal. Dit wel als je online navigeert. Als je materiaal eerst downloadt zoals bij Google Maps of TomTom GO loop je altijd achter de feiten aan als je niet tijdig je materiaal update. En dt is exact hetzelfde als voor onboard autonavigatie.
Verschillende mensen, verschillende meningen. Ik vind de onboard navs juist niet mooier. Geef mij maar Waze en Apple Kaarten.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:28:
Sowieso vind ik het uiterlijk van de inbouwsystemen gewoon mooier. Die CarPlay-kaarten blijven maar draaien, echt irritant bij een bocht. Gedoe met de apps openen als ze niet in het lijstje links staan. Gedoe met schakelen naar de rest van de boordcomputer, en vrijwel niets in te stellen.
Wel had enige jaren terug al weer mijn broer in zijn Laguna onboard TomTom kaarten en dat zag er wel fraai uit.
Weet niet hoe dat bij de Fransen zit, dus kan daar weinig over zeggen. Maar (bijna) alle andere Europese merken werken met de kaarten van Here. Minimaal 2x per jaar een recente update van het kaartmateriaal en die schoppen de fabrikanten rechtstreeks, over het algemeen gratis, OTA naar de auto.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:34:
[...]
Zodra een merk, als Renault of welk ander merk ook, nieuw kaartmateriaal uitbrengt is dat al achterhaald kaartmateriaal, omdat de fabrikanten het kaartmateriaal o.a. geschikt moeten maken voor de headunits in hun verschillende modellen en uitvoeringen.
Mijn excuus, omdat je reactie een beetje zuur klonk, dacht ik dat je aan het trollen was. Maar ik kan me voorstellen dat als de veel betaald hebt voor een navigatiesysteem, en je moet dan ook nog bijbetalen voor updates, je gefrustreerd kunt raken. Het hangt denk ik ook van het merk af, en hoe oud de hardware van je systeem is. Ik krijg elke twee, drie maanden een OTA update van de kaarten in mijn auto.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:34:
[...]
Oef, ik zal het door de toevoeging van ‘trollen’, maar niet als een persoonlijke aanval proberen te zien. Ik zie ook niet in waarom ik aan het trollen ben.
Ik rijd thans Renault met een Apple CarPlay headunit. Ook krijg ik steeds aanbiedingen van Renault om voor relatief lage bedragen mijn onboard nav up te daten. Ofwel door nieuw kaartmateriaal te kopen. Daar wringt naar mijn mening de schoen, want die kaarten zijn gewoon niet up-to-date. Zodra een merk, als Renault of welk ander merk ook, nieuw kaartmateriaal uitbrengt is dat al achterhaald kaartmateriaal, omdat de fabrikanten het kaartmateriaal o.a. geschikt moeten maken voor de headunits in hun verschillende modellen en uitvoeringen.
Door gebruik te maken van telefoonnavigatie of via Android Auto of CarPlay heb je met Google Maps, Apple Maps, Waze, etc etc altijd up-to-date kaartmateriaal. Dit wel als je online navigeert. Als je materiaal eerst downloadt zoals bij Google Maps of TomTom GO loop je altijd achter de feiten aan als je niet tijdig je materiaal update. En dt is exact hetzelfde als voor onboard autonavigatie.
Maar weer (enigszins) ontopic: Ik vind hoe Apple hun 'Streetview' hebben gemaakt heel gelikt, vergeleken met Google maps. Alleen wel jammer dat de beelden inderdaad meestal zo'n anderhalf jaar oud zijn.
Excuus aanvaard 👍🏻.Of-Aaargh schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:39:
Mijn excuus, omdat je reactie een beetje zuur klonk, dacht ik dat je aan het trollen was. Maar ik kan me voorstellen dat als de veel betaald hebt voor een navigatiesysteem, en je moet dan ook nog bijbetalen voor updates, je gefrustreerd kunt raken. Het hangt denk ik ook van het merk af, en hoe oud de hardware van je systeem is.
Maar weer (enigszins) ontopic: Ik vind hoe Apple hun 'Streetview' hebben gemaakt heel gelikt, vergeleken met Google maps. Alleen wel jammer dat de beelden inderdaad meestal zo'n anderhalf jaar oud zijn.
Bij Renault betaal je echt niet de hoofdprijs voor nieuw materiaal, dat is het hem niet, maar bij onboard nav heb je gewoon geen actueel kaartmateriaal. Of je nu 2x, 4x, 8x of weet ik hoeveel keer kunt updaten je loopt altijd achter de feiten aan. Sorry voor mijn ‘zuurheid’ 😊😁.
Ja, sorry, maar dan toch maar 2x per jaar. Oke, waar hebben we het over, maar de laatste jaren, nu wat minder door de stikstofcrisis, werd er zo veel en snel bijgebouwd, dat je daardoor echt wel achter de feiten aan kunt lopen.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:38:
Weet niet hoe dat bij de Fransen zit, dus kan daar weinig over zeggen. Maar (bijna) alle andere Europese merken werken met de kaarten van Here. Minimaal 2x per jaar een recente update van het kaartmateriaal en die schoppen de fabrikanten rechtstreeks, over het algemeen gratis, OTA naar de auto.
Ik weet dat BMW met Here werkt, maar BMW bewerkt het Here materiaal niet eerst om geschikt te maken? Dat weet ik niet.
De laatste keer dat ik een nieuwe situatie tegenkwam die nog niet was bijgewerkt is 2 auto’s geleden, toen rond 2015 de snelwegen rond Rotterdam een paar veranderingen doormaakte. Bij de eerste update zat die er weer goed in.
Apple én Google Maps denken dat ik aan een doodlopende weg woon, die al minimaal 90 jaar gewoon doorlopend is de stad uit. Als ik hun zou volgen laten ze me 2x per dag 6 kilometer omrijden. Natuurlijk, het is maar een n=1 maar het geeft mij weinig vertrouwen in hoeveel ze me laten omrijden in gebieden die ik niét ken.
En dan mag je nog hopen dat je een nieuwe auto hebt... Ik rij een bijna 10 jaar oude Volvo V40... Ding is nog in prima staat, maar de laatste kaartupdate was van december 2020, en dat is inderdaad kaartmateriaal van 2018/2019.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:42:
[...]
Bij Renault betaal je echt niet de hoofdprijs voor nieuw materiaal, dat is het hem niet, maar bij onboard nav heb je gewoon geen actueel kaartmateriaal. Of je nu 2x, 4x, 8x of weet ik hoeveel keer kunt updaten je loopt altijd achter de feiten aan. Sorry voor mijn ‘zuurheid’ 😊😁.
Verder komen er geen nieuwe updates meer. Je navi is dus jaren eerder afgeschreven dan de auto zelf. En het is nou niet dat je tegenwoordig even naar de Mediamarkt kunt om voor een paar honderd euro een nieuwe, actuele headunit te halen en er in te zetten. Fijn al die moderne ellende met volledig geintegreerde multimedia in plaats van gewoon een single of dubbele DIN unit met standaard stekkers die je makkelijk vervangt...
Dus rij ik maar met de RDS tekst van de radio op het mooie geintegreerde scherm, en mijn telefoon op een Magsafe houder aan een ventilator-roostertje...
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'
Bij mijn Volkswagen (toch vrij Europees) is de update inderdaad gratis maar update kan alleen via een USB stick, duurt heel lang en dan heb je alsnog een systeem dat er en niet uitziet en slechtere routeplanning biedt en achterloopt qua maps.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:38:
[...]
Weet niet hoe dat bij de Fransen zit, dus kan daar weinig over zeggen. Maar (bijna) alle andere Europese merken werken met de kaarten van Here. Minimaal 2x per jaar een recente update van het kaartmateriaal en die schoppen de fabrikanten rechtstreeks, over het algemeen gratis, OTA naar de auto.
Ik gebruik dus alleen CarPlay, kom alleen in de headunit interface die 3x per jaar dat ik radio wil luisteren en de Maps heb ik na 1x updaten gelaten voor wat ze zijn. (NB ik gebruik TomTom Go of AppleMaps)
Dan moet het een wat oudere VW zijn want de Golf 7-generatie kan al via WiFi of via het mobiele netwerk de kaarten updaten. Overigens kán mijn auto het OTA, maar doe ik het in de praktijk altijd via de USB, voelt net wat sneller en zekerder.Tomba schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:01:
[...]
Bij mijn Volkswagen (toch vrij Europees) is de update inderdaad gratis maar update kan alleen via een USB stick, duurt heel lang en dan heb je alsnog een systeem dat er en niet uitziet en slechtere routeplanning biedt en achterloopt qua maps.
Ik ken de verhalen van Volvo ook. Misschien dat ik daar dan ook wel mijn (zure….🙄😊) mening zo op heb gebaseerd, want Volvo maakte er echt een potje van. Ik heb ook een aantal jaren een Volvo gehad, een oude, zonder navigatie. Maar ik ken de verhalen van forumgenoten destijds. Volvo moest echt het kaartmateriaal bouwen en geschikt maken voor haar headunit en nam daar zeer uitgebreid de tijd voor.SambalBij schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:57:
En dan mag je nog hopen dat je een nieuwe auto hebt... Ik rij een bijna 10 jaar oude Volvo V40... Ding is nog in prima staat, maar de laatste kaartupdate was van december 2020, en dat is inderdaad kaartmateriaal van 2018/2019.
Verder komen er geen nieuwe updates meer. Je navi is dus jaren eerder afgeschreven dan de auto zelf. En het is nou niet dat je tegenwoordig even naar de Mediamarkt kunt om voor een paar honderd euro een nieuwe, actuele headunit te halen en er in te zetten. Fijn al die moderne ellende met volledig geintegreerde multimedia in plaats van gewoon een single of dubbele DIN unit met standaard stekkers die je makkelijk vervangt...
Dus rij ik maar met de RDS tekst van de radio op het mooie geintegreerde scherm, en mijn telefoon op een Magsafe houder aan een ventilator-roostertje...
Ja dat heb ik ook wel, de recente generaties van bmw Idrive zijn echt heel mooi en compleet. Navigatie daarvan verkies ik ook altijd boven CarPlay op design en functies.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:28:
[...]
Ik heb alleen ervaring met de prof-navisystemen van VAG en BMW. Die worden beide een paar keer per jaar geupdated. Zojuist weer een rit gemaakt met CarPlay en weet meteen weer waarom ik het niets vind.
Heb al heel vaak gehad dat die kaart ook meer up to date was dan de Apple Maps variant.
Edit: Mijn volgende auto wordt er eentje met Android Automotive (helaas) maar daar heeft de fabrikant wel CarPlay in gekregen. Dus dan zal het wel voornamelijk CarPlay worden schat ik zo in.
[Voor 14% gewijzigd door Donstil op 16-12-2022 11:12]
E-golf uit 2020 dus een Golf 7.5.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:04:
[...]
Dan moet het een wat oudere VW zijn want de Golf 7-generatie kan al via WiFi of via het mobiele netwerk de kaarten updaten. Overigens kán mijn auto het OTA, maar doe ik het in de praktijk altijd via de USB, voelt net wat sneller en zekerder.
Er zit geen mobiel netwerk optie in dus dat valt al af en voor de update via WiFi moet het contact aanblijven dus dat schiet ook niet echt heel erg op.
Maar goed zoals gezegd, ik probeer die archaïsche interface van de Discover Pro te vermijden. Ik ben dolblij dat er CarPlay bestaat. Een actuele kaart, bediening van mijn media (Spotify/Apple Music/SoundCloud) en ook nog eens gewoon bellen in de bekende moderne interface.
Enige jammere is dat die ‘praat knop’ op het stuur de (onbruikbare) ingebouwde stem ‘assistent’ gebruikt, die zou toch eens aan Siri te koppelen moeten zijn…
[Voor 7% gewijzigd door Tomba op 16-12-2022 11:11]
Oke, oke, heb je wel een punt, want Apple Kaarten dat gebruik maakt(e?) van TomTom kaarten en TomTom zelf ook notabene, leidde mij nog altijd via een thans voormalige bouwweg naar de school van mijn kinderen. Die school staat er al 1,5 jaar. Ben benieuwd of die route er nu wel goed in staat.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:53:
Apple én Google Maps denken dat ik aan een doodlopende weg woon, die al minimaal 90 jaar gewoon doorlopend is de stad uit. Als ik hun zou volgen laten ze me 2x per dag 6 kilometer omrijden. Natuurlijk, het is maar een n=1 maar het geeft mij weinig vertrouwen in hoeveel ze me laten omrijden in gebieden die ik niét ken.
Eens. Het geeft een keus en bij huur- of leen-auto’s kijk ik meteen of er CarPlay in zit, dan is het echt ideaal.
Helemaal mee eens.[b]Tomba schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:10:
Ik ben dolblij dat er CarPlay bestaat. Een actuele kaart, bediening van mijn media (Spotify/Apple Music/SoundCloud) en ook nog eens gewoon bellen in de bekende moderne interface.
Enige jammere is dat die ‘praat knop’ op het stuur de (onbruikbare) ingebouwde stem ‘assistent’ gebruikt, die zou toch eens aan Siri te koppelen moeten zijn…
In mijn vorige auto een VW Golf Highline uit 2009 met een multifunctioneel stuurwiel had ik de headunit vervangen door een RCD330, waardoor ik middels de ‘praatknop’ gelukkig wel Siri kon oproepen.
Hoe krijg ik die 3D items in CarPlay eigenlijk?
Ik dacht ik die het even maar daar zie ik niets.
Same here....Donstil schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:24:
Hoe krijg ik die 3D items in CarPlay eigenlijk?
Vanochtend even de dochters met de auto naar school gebracht vanwege gladheid. (als ik die had laten fietsen had ik vanmiddag in de gipskamer gezeten ;-) )
Dus dacht, joh ik ken de route, maar ik start toch even de navigatie.
Maar ook bij mij geen 3D in CarPlay....
Eric, Signing off !!
Hier idem vanochtend, geen 3D in CarPlay. Heb er tijdens stoplichtmomenten ook geen instelling voor kunnen vinden.
[Voor 47% gewijzigd door Dennisdn op 16-12-2022 11:34]
kan niet wachten tot het mogelijk is om via Carplay te navigeren met de nieuwe Look Around optie in Apple Maps. Dat lijkt mij echt veel toegevoegde waarde geven. Hoop echt dat die mogelijkheid een keer komt.
[Voor 12% gewijzigd door remmuz op 16-12-2022 11:39]
Aah dat zit niet in mijn instellingen dan dus. Want die had ik ook al uitgeplozen 

Denk dat dat niet mag, het is redelijk stevig vastgelegd hoeveel afleiding er mag zijn in een auto.remmuz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:37:
kan niet wachten tot het mogelijk is om via Carplay te navigeren met de nieuwe Look Around optie in Apple Maps. Dat lijkt mij echt veel toegevoegde waarde geven. Hoop echt dat die mogelijkheid een keer komt.
Maar het werkt wel veel mooier, vloeiender en fijner dan Google Maps. Je kan bijna gewoon een soort meerijden met de camerawagen als je een beetje handigheid hebt gevonden in waar en wanneer je de puntjes moet drukken.
Hier ook geen 3D in CarPlay, althans nauwelijks. Ik zie wel wat dikkere schaduwachtige muren van de bebouwing, maar niet meer dan dat. En dan zie ik deze '3D' alleen als ik in de bebouwde kom rijd met dus alles van bovenaf/in vogelvlucht. Al rijdend, waarbij het beeld dus meer kantelt, is de omgeving wel aanzienlijk gedetailleerder, maar echt 3D? Nee, dat kan ik zo niet noemen.
Edit:
Maar damn, zo werd ik tot gisteren via een voormalige bouwweg naar de school van mijn kinderen geleid, maar zojuist werd ik aan de achterzijde naar de school geleid. Daar zit echt geen ingang of toe-/oprit. Dit is wel een anti-climax. Niet dat ik de weg niet weet naar de school, maar alles doe ik op de navigatie, zodat ik kan worden omgeleid mocht dit nodig zijn vanwege eventuele verkeersdrukte of calamiteiten.
Edit:
Maar damn, zo werd ik tot gisteren via een voormalige bouwweg naar de school van mijn kinderen geleid, maar zojuist werd ik aan de achterzijde naar de school geleid. Daar zit echt geen ingang of toe-/oprit. Dit is wel een anti-climax. Niet dat ik de weg niet weet naar de school, maar alles doe ik op de navigatie, zodat ik kan worden omgeleid mocht dit nodig zijn vanwege eventuele verkeersdrukte of calamiteiten.
[Voor 35% gewijzigd door RicoK op 16-12-2022 13:01]
Even Feedback indienen, in de Maps app -> je profielfoto (naast de zoekbalk) -> Reports -> Report Route Issue, wordt over het algemeen snel en goed opgepakt. Hier kan je de aankomstlocatie rapporteren als zijnde incorrect.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:58:
Edit:
Maar dat van die “schaduwachtige muren” was er al toch? Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn huidige scherm en dat van een paar maanden geleden eigenlijk.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:58:
Hier ook geen 3D in CarPlay, althans nauwelijks. Ik zie wel wat dikkere schaduwachtige muren van de bebouwing, maar niet meer dan dat. En dan zie ik deze '3D' alleen als ik in de bebouwde kom rijd met dus alles van bovenaf/in vogelvlucht. Al rijdend, waarbij het beeld dus meer kantelt, is de omgeving wel aanzienlijk gedetailleerder, maar echt 3D? Nee, dat kan ik zo niet noemen.
@Donstil Ik zie juist wel heel erg veel verschil. In mijn woonwijk zijn bijvoorbeeld de straten en pleintjes achter mijn straat nu gedetailleerd.
Nah ik denk dat dit wel moet kunnen, als je ziet wat nieuwe auto’s hebben met AR en hele schermen die een nacht camera kunnen worden dan kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat een vierkantje met street view beelden binnen CarPlay niet zou mogen.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:22:
[...]
Denk dat dat niet mag, het is redelijk stevig vastgelegd hoeveel afleiding er mag zijn in een auto.
Ja binnen de app op mijn devices zie ik het ook wel hoor. 3D huizen kloppen niet maar er is wel meer detail.RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:11:
@Donstil Ik zie wel heel erg veel verschil. In mijn woonwijk, zijn bijvoorbeeld de straten en pleintjes achter mijn straat nu gedetailleerd.
In de auto op CarPlay heb ik geen verschil.
Edit: Ooh kolere ik zie nu pas aan het plaatsen van de foto dat dit google maps is
Ik ga zo nog eens met maps proberen

Ik ga zo nog eens met maps proberen

[Voor 70% gewijzigd door Donstil op 16-12-2022 13:14]
#RookieMistake
Jammer dat wij antwoorden; we zien ook geen 3D…. Anders was je nu onderhand de hele auto aan het resetten 😂Donstil schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:13:
Edit: Ooh kolere ik zie nu pas aan het plaatsen van de foto dat dit google maps is
Hahah ja op zeker.Dennisdn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:19:
[...]
Jammer dat wij antwoorden; we zien ook geen 3D…. Anders was je nu onderhand de hele auto aan het resetten 😂
Maps in CarPlay heeft netjes de 3D huizen. Ook in mijn durpke.
Nou.....niet in ZoetermeerRivanov schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:04:
[...]

Eric, Signing off !!
In mijn Seat Leon uit 2018 werkt dit gewoon. De knop kort indrukken triggert de assistent van de auto, de knop lang indrukken triggert Siri. Probeer dat eens. Alternatief is om de 'home' knop in CarPlay ingedrukt te houden.Tomba schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:10:
[...]
Geldt idd voor de Toyota ook.Julio_Ricardo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:36:
[...]
In mijn Seat Leon uit 2018 werkt dit gewoon. De knop kort indrukken triggert de assistent van de auto, de knop lang indrukken triggert Siri. Probeer dat eens. Alternatief is om de 'home' knop in CarPlay ingedrukt te houden.
©2004
Als je inzoomed niet?
Dit is in Apple Maps in Ventura.. maar in CarPlay werkt het hetzelfde.
Zoiets zie ik ook in Carplay. Ik kan nu kiezen tussen 2D en 3D weergave.Rivanov schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:54:
[...]
Als je inzoomed niet?
Dit is in Apple Maps in Ventura.. maar in CarPlay werkt het hetzelfde.
[Afbeelding]
Dat kon altijd al.meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:05:
[...]
Zoiets zie ik ook in Carplay. Ik kan nu kiezen tussen 2D en 3D weergave.
Dat staat voor “plat van boven” (2D) of “birds eye view” (3D).
Ik zie het nu idd. Ziet er wel geinig uit zo binnen CarPlay.Rivanov schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:04:
[...]
De 3D huizen kloppen verder niet echt maar dat merk je alleen als je de plek ook echt kent.
Ah ok. Maar dat je nu dus de woningen in 3D ziet, is wel nieuw toch? Het ziet er overigens wel een beetje suf uit. Alle woningen in mijn buurt hebben ronde hoeken.Donstil schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:20:
[...]
Dat kon altijd al.
Dat staat voor “plat van boven” (2D) of “birds eye view” (3D).
Uiteraard. 99% van de content is AI generated en dus generiek.meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:35:
[...]
Ah ok. Maar dat je nu dus de woningen in 3D ziet, is wel nieuw toch? Het ziet er overigens wel een beetje suf uit. Alle woningen in mijn buurt hebben ronde hoeken.
De vormen van onze huizen kloppen overigens wel (vrijstaand geschakeld).
Ja das een beetje verwarrend, er is nu 3D binnen de “3D” view zeg maar.meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:35:
[...]
Ah ok. Maar dat je nu dus de woningen in 3D ziet, is wel nieuw toch? Het ziet er overigens wel een beetje suf uit. Alle woningen in mijn buurt hebben ronde hoeken.
Huizen hier zijn ook afgerond idd. Zo is bij ons elk huis in het echt anders omdat alle percelen anders zijn maar binnen die nieuwe maps zijn we echter een “normaal” rijtje van dezelfde huizen.
Ik zag overigens de 3D optie in Maps op mijn iPhone pas verschijnen toen ik even van kaartlaag was gewisseld: van auto naar satelliet en weer terug. Nu wel continu de 3D optie zichtbaar. Dat was voor mij extra verwarrend.Donstil schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:40:
[...]
Ja das een beetje verwarrend, er is nu 3D binnen de “3D” view zeg maar.
Huizen hier zijn ook afgerond idd. Zo is bij ons elk huis in het echt anders omdat alle percelen anders zijn maar binnen die nieuwe maps zijn we echter een “normaal” rijtje van dezelfde huizen.
@meesje en als je dan nu in ‘Auto’ 2D aanzet? Dan heb ik vanuit ‘Auto’ weer niet de 3D tot mijn beschikking. Zodra ik weer van laag verwissel staat daar wel weer 3D bij Auto.
Aah dat is dan wel een bugje waarschijnlijk. Hier werkt die knop wel nog.
RicoK schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:43:
@meesje en als je dan nu in ‘Auto’ 2D aanzet? Dan heb ik vanuit ‘Auto’ weer niet de 3D tot mijn beschikking. Zodra ik weer van laag verwissel staat daar wel weer 3D bij Auto.
Dit lijkt inderdaad op een bugje. Net Maps op iPhone geopend en ik heb nu de 2D/3D switch niet. Deze is pas zichtbaar als ik weer even naar de ‘satelliet’ laag ga. Daarna weer terug naar ‘Auto’ en dan is deze knop er wel.Donstil schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:56:
Aah dat is dan wel een bugje waarschijnlijk. Hier werkt die knop wel nog.
Ook even tijdens het rijden in CarPlay geprobeerd, maar de 2D/3D optie was alleen bij mij zichtbaar toen ik klaar was met de rit. Of het normaal is dat je tijdens de rit dit niet kunt wijzigen, weet ik niet meer. Dat ga ik morgen wel uitproberen. Nu blijf ik lekker binnen.

[Voor 14% gewijzigd door meesje op 16-12-2022 18:34]
Tijdens de rit kan je dit normaal gezien ook wisselen inderdaad. Gewoon een knopje rechts boven.meesje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:32:
[...]
[...]
Dit lijkt inderdaad op een bugje. Net Maps op iPhone geopend en ik heb nu de 2D/3D switch niet. Deze is pas zichtbaar als ik weer even naar de ‘satelliet’ laag ga. Daarna weer terug naar ‘Auto’ en dan is deze knop er wel.
Ook even tijdens het rijden in CarPlay geprobeerd, maar de 2D/3D optie was alleen bij mij zichtbaar toen ik klaar was met de rit. Of het normaal is dat je tijdens de rit dit niet kunt wijzigen, weet ik niet meer.
Verdorie. Ik ervaar dus wel wat kleine bugjes. Morgen weer wat verder proberen. Ik zal ook wel eerst even de iPhone opnieuw starten. Soms wil dit bij vage problemen wel eens de oplossing zijn.Donstil schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:34:
[...]
Tijdens de rit kan je dit normaal gezien ook wisselen inderdaad. Gewoon een knopje rechts boven.
Ik zie nog steeds TomTom staan klopt datSambalBij schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:44:
Ja ze staat nu online inderdaad, inclusief look around.
Domme vraag wellicht, want ik ben al iPhone gebruiker sinds de 3GS, maar mijn huidige 12 mini geeft aan dat ik 63,8 GB van de 64 GB verbruikt heb. En ik heb van de week al 4 apps van ±500 MB per stuk weggedaan. Grootste deel is apps, dan iOS zelf en dan Photos die op 4,1 GB zit en ik niet kleiner krijg (ik heb iCloud 2 TB). Ik gebruik geen games op 1 simpele na die 300 MB is.
Ik heb dus vorige week al 2 GB aan apps weggegooid, maar nu is de opslag wéér 63,8 GB en krijg ik bij mail de melding: clear storage in settings to use mail. Ik snap niet waar ineens die 2 GB vandaan komt in 1 week tijd?!
Wel valt me op dat veel apps "Documents & Data" zeer veel gebruiken, wat ik niet kleiner krijg. Sommige heb ik ook voor werk nodig of betreft de app voor mijn auto.
Kort overzicht: Photos 4,1 GB (alles is data), Music 1,23 GB (1,22 GB data), Teams 719 MB (406 MB data), Telegram 658 MB (551 MB data, heb al foto's enzo geleegd vanuit de app), etc. Ik heb verder geen opgeslagen Music playlists (ik gebruik wel Apple Music) of Podcasts (gebruik de app wel) en na wat apps zoals MyMazda, Xiaomi Home, Tesla en Outlook waar ik gewoon niet van af kan, zit de rest allemaal onder de 400 MB en zijn het allemaal apps die ik gebruik in meer of mindere mate.
De enige laatste optie die ik nog kan overwegen is om Netflix, Prime Video, HBO Max enzo weg te doen, die gebruik ik in principe alleen op Apple TV, maar bij elkaar gaat het om pakweg 1 GB en dat is maar de helft van wat ik vorige week verwijderd heb en wat er nu alweer bij is.
Er blijft ook een heel groot deel grijs en dat blijft op calculating staan, maar ik gok gezien de balk dat het zeker wel zo'n 15-20 GB is, is namelijk ongeveer 1/3e van het totaal.
Ik snap er niks van want ik heb hiervoor een 64 GB iPhone 8 gehad en daarvoor een 6s (ook 64 GB) en nooit problemen gehad. Ook toen al iCloud storage/photos en Apple Music enzo. Ik ben eigenlijk totaal niet toe aan een nieuwe telefoon, maar dit slaat helemaal nergens op natuurlijk.
Dus tips zijn zeer welkom! Met name op gebied waar in het "grijze gebied" winst te behalen valt. Ik gok dat dat veel cache is? Maar waar worden de "Docs & Data" eigenlijk bij gerekend die onder de apps genoemd worden? Want mijn Apps sectie is ±40% van het geheel, dus ik zou zeggen dat het daar onder valt (zie ook mijn uitleg van grootste apps die ik heb) maar dan snap ik dus niet die enorme ±30% grijze balk.
Edit: ik heb net 1,5 GB aan apps verwijderd door heel rigoreus te zijn. Vervolgens ging hij van 63,8 GB naar 62,3 GB uiteraard, maar ik zit ook met de iPhone 13 128 GB van mijn vrouw te vergelijken en terwijl ik dat doe zie ik gewoon de MB's erbij komen, van 62,4 naar 62,5 en nu 62,6 GB! Terwijl ik letterlijk niks doe! En ik heb App Updates ook al niet op automatisch staan, dus ik snap echt totaal niet waar dit vandaan komt.
Ik zit overigens op iOS 16.2 en sindsdien krijg ik deze meldingen dus. Is die zoveel groter dan 16.1? Ook wil de laatste grijze balk dus niet stoppen met Calculating terwijl hij bij mijn vrouw binnen no-time System Data zegt en echt véél kleiner is. Ja, zij heeft een 128 GB iPhone, maar zelfs als ik mijn balk effectief halveer is ie nog 50% groter dan bij haar. En ja hoor, terwijl ik dit typ: 62,7 GB.
Ik krijg sterk de indruk dat er een opslagprobleem in iOS 16.2 zit.
Ik heb dus vorige week al 2 GB aan apps weggegooid, maar nu is de opslag wéér 63,8 GB en krijg ik bij mail de melding: clear storage in settings to use mail. Ik snap niet waar ineens die 2 GB vandaan komt in 1 week tijd?!
Wel valt me op dat veel apps "Documents & Data" zeer veel gebruiken, wat ik niet kleiner krijg. Sommige heb ik ook voor werk nodig of betreft de app voor mijn auto.
Kort overzicht: Photos 4,1 GB (alles is data), Music 1,23 GB (1,22 GB data), Teams 719 MB (406 MB data), Telegram 658 MB (551 MB data, heb al foto's enzo geleegd vanuit de app), etc. Ik heb verder geen opgeslagen Music playlists (ik gebruik wel Apple Music) of Podcasts (gebruik de app wel) en na wat apps zoals MyMazda, Xiaomi Home, Tesla en Outlook waar ik gewoon niet van af kan, zit de rest allemaal onder de 400 MB en zijn het allemaal apps die ik gebruik in meer of mindere mate.
De enige laatste optie die ik nog kan overwegen is om Netflix, Prime Video, HBO Max enzo weg te doen, die gebruik ik in principe alleen op Apple TV, maar bij elkaar gaat het om pakweg 1 GB en dat is maar de helft van wat ik vorige week verwijderd heb en wat er nu alweer bij is.
Er blijft ook een heel groot deel grijs en dat blijft op calculating staan, maar ik gok gezien de balk dat het zeker wel zo'n 15-20 GB is, is namelijk ongeveer 1/3e van het totaal.
Ik snap er niks van want ik heb hiervoor een 64 GB iPhone 8 gehad en daarvoor een 6s (ook 64 GB) en nooit problemen gehad. Ook toen al iCloud storage/photos en Apple Music enzo. Ik ben eigenlijk totaal niet toe aan een nieuwe telefoon, maar dit slaat helemaal nergens op natuurlijk.
Dus tips zijn zeer welkom! Met name op gebied waar in het "grijze gebied" winst te behalen valt. Ik gok dat dat veel cache is? Maar waar worden de "Docs & Data" eigenlijk bij gerekend die onder de apps genoemd worden? Want mijn Apps sectie is ±40% van het geheel, dus ik zou zeggen dat het daar onder valt (zie ook mijn uitleg van grootste apps die ik heb) maar dan snap ik dus niet die enorme ±30% grijze balk.
Edit: ik heb net 1,5 GB aan apps verwijderd door heel rigoreus te zijn. Vervolgens ging hij van 63,8 GB naar 62,3 GB uiteraard, maar ik zit ook met de iPhone 13 128 GB van mijn vrouw te vergelijken en terwijl ik dat doe zie ik gewoon de MB's erbij komen, van 62,4 naar 62,5 en nu 62,6 GB! Terwijl ik letterlijk niks doe! En ik heb App Updates ook al niet op automatisch staan, dus ik snap echt totaal niet waar dit vandaan komt.
Ik zit overigens op iOS 16.2 en sindsdien krijg ik deze meldingen dus. Is die zoveel groter dan 16.1? Ook wil de laatste grijze balk dus niet stoppen met Calculating terwijl hij bij mijn vrouw binnen no-time System Data zegt en echt véél kleiner is. Ja, zij heeft een 128 GB iPhone, maar zelfs als ik mijn balk effectief halveer is ie nog 50% groter dan bij haar. En ja hoor, terwijl ik dit typ: 62,7 GB.

[Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-12-2022 19:36]
Iemand enig idee waarom je geen screenshot van je eigen beveiligingscamera’s mag maken in Woning en of daar omheen te werken valt? oO Kan ‘t nergens vinden, dus ben bang van niet. 

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Let op:
Discussies over iPadOS mogen in [iPadOS 16 beta] - Ervaringen & Discussie.
iOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.
Ben je benieuwd of jouw favoriete app goed werkt op een iOS beta? Dan is deze Google Sheet een goed startpunt. Staat jouw favoriete app er niet bij maar ben je intussen wel een ervaring rijker? Dan kan je die ervaring delen via het App Compatibility Form
Discussies over iPadOS mogen in [iPadOS 16 beta] - Ervaringen & Discussie.
iOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.
Ben je benieuwd of jouw favoriete app goed werkt op een iOS beta? Dan is deze Google Sheet een goed startpunt. Staat jouw favoriete app er niet bij maar ben je intussen wel een ervaring rijker? Dan kan je die ervaring delen via het App Compatibility Form