Kassad schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:03:
[...]
offtopic:
Het kan geen kwaad om met inSSIDer te checken welk 5Ghz kanaal vrij is. De meeste 5GHz apparaten staan op 5500MHz, kanaal 100 geloof ik, je kan via inSSIDer zien welk kanaal vrij is en voila, je hebt weer normale WiFi.
Alles tot 48 is hier vrij vol.
Nou kan onze router hoger, en dat helpt enorm (je zou bijna zeggen, de hele accesspoint is niet meer nodig)
Maar na een poos (paar uurtjes tot max 1 dag) schakelt hij terug naar kanaal 48 (soms 44), waar alle "ellende" van de buren rondom ons zitten.
Handmatig instellen lost dat niet op, en hoewel Asus beweert dat de router automatisch terug gaat, onze doet dat niet.
Maar ik weet dat deze dat wel kan doen, dus ik gok dat hij bewust de DFS kanalen mijdt.
Of de probleem daar aan ligt qua stabiliteit terzijde, internet en wifi zelf werken prima en hebben niet al te veel last van de andere netwerken beneden (daar was de oudere router minder blij mee)
Boven is een ander verhaal, vandaar de accesspoint die wij vroeger niet hadden (en die toen wij hier net kwamen wonen niet nodig was met de oude router, tot er meer mensen kwamen wonen allemaal met hun eigen router natuurlijk)
Maar bellen via wifi is nooit stabiel geweest met de oude, en de nieuwe router (en ik heb het weer uitgezet, accu ging niet minder snel naar beneden erdoor, maar de onstabiele verbinding is daarmee nog steeds het geval)
Onstabiel = tijdens bellen verbreekt het geluid, verbinding zelf niet en deze issue is er niet als dit uit staat.
En dit probleem hadden mijn vorige Android telefoons ook, en zo ook die van mijn partner.
Ik kan prima zonder, ik denk ook niet dat bellen via Wifi mij zal helpen, hopelijk doet iOS 17 dat wel want zoals ik zei had de iPhone er paar updates terug nergens last van, en de andere android telefoons thuis hebben sowieso geen last van.
En het ligt ook niet aan de sim kaart, ik heb een andere getest met zelfde resultaat.
Wat wel opvalt nu ik eraan denk is dat als ik mijn iPhone herstart, deze wel vol bereik heeft maar dan na een poos (waarschijnlijk) van toren wisselt en slechter bereik heeft.
Want de toren voor Vodafone staat op het dak van de flat tegenover ons.
Ik denk dat ik het hierbij laat, als ios17 dit niet oplost dan vraag ik een familielid van mij met een SE2022 of deze dan ook issues heeft hier met mijn sim kaart, zo nee dan gaat mijn 13 Pro de deur uit en heb ik geen idee wat het volgende wordt.
Zo ja, dan ligt het aan iOS en weet ik niet wat ik verder mee doe, de extra stand-by drain is nog te overzien (5% a 6% per nacht), maar bellen is een ander verhaal.
Want verder werkt het toestel prima.
[
Voor 52% gewijzigd door
Mizgala28 op 05-09-2023 00:31
]