Dat hangt enorm af van een toestel.
In het algemeen (dus niet alleen iOS en Android, maar ook Linux, Windows ect) bestaan er genoeg programma's die echt complex is, ik gebruik op PC bepaalde tools die zoveel settings hebben dat tenzij je weet hoe en wat je gewoon een tutorial/handleding bij moet pakken wat aan of uit kan, en of bepaalde settings ergens anders invloed op kunnen hebben.
Qua Android, EMUI en Samsung hun skin zie ik als "heeft te veel opties voor een gemiddelde gebruiker", maar zelfs als je een Android toestel bij pakt die weinig opties biedt, als je wilt hun je alsnog dingen aanpassen die stock niet mogelijk zijn.
Het doet mij een beetje denken aan Jailbreaken op iOS vroeger, je deed dat om bepaalde functionaliteit te hebben die iOS mist, maar je was niet verplicht om het te gaan gebruiken.
Er bestaat zoiets als opties geven en opties geven, het klinkt misschien hetzelfde maar een tool die je een berg aan settings geeft is verwarrend voor de meesten, daar ben ik het mee eens.
Maar een simpele stock ervaring geven waar 95% van de gebruikers tevreden zijn, en daarbovenop wat meer "advanced" opties is ook "opties geven".
Het is fijn als een bedrijf een keuze geeft, en niet "hun visie/keuze" door je strot duwt.
Batterij percentage terzijde, want die mis ik niet echt (mijn vorige Android telefoon toonde deze ook door de notch niet, tenzij je een tooltje voor ging downloaden), beetje vrijheid kan geen kwaad, vooral als het optioneel is.
Ik bedoel het is 2022 en iOS dwingt het nog steeds af dat iconen van links naar rechts, van boven naar beneden gaan... of willen we dat niet omdat dat "te veel keuze voor de gebruiker is"
Misschien ligt het wel aan mij, iOS bevalt mij net zo goed als voor de overstap naar Android, maar ik ga niet mijzelf wijsmaken dat wat iOS doet altijd "de beste manier is".
Overigens kan die batterij percentage prima ernaast/of in plaats van in de batterij icoon zelf, het is dat Apple dat niet wil.
Zonde alleen dat Apple nooit iets doet met dat soort feedback, juist omdat iOS bepaalde vrijheden niet heeft, zou goed luisteren naar de feedback van de gebruikers nog belangrijker moeten zijn.