Exact. Ik zal proberen het uiteen te zetten. Er zijn wat mij betreft 2 ratels:
1) wanneer je de telefoon heen en weer schud (violently shaking in het Engels) hoor je een ratel. Dit is normaal en komt door hoe de camera module gebouwd is. Je kunt de OIS van de reguliere camera horen alsook de bewegende module voor het focussen van de zoom lens. Tijdens normaal gebruik hoor je dit ratelen niet.
2) al bij het kantelen van de telefoon van links naar rechts hoor je een ratel. Sterker nog, zelfs bij lopen met de telefoon in je broekzak hoor je de ratel. Of zoals in de eerder geposte video dat het hoorbaar is. Deze ratel komt van de zoomlens. Zet je de 5x camera namelijk aan dan is de ratel weg, omdat alle camera electronica aanstaat.
In mijn geval was mijn telefoon zoals nummer 1 tijdens de eerste 4 maanden. Echter, opeens zonder aanleiding heb ik sinds gister nu nummer 2, en om eerlijk te zijn vind ik dat behoorlijk vervelend. Ik snap ook echt niet hoe dit zo opeens kan veranderen zonder aanleiding.
Overigens ben ik niet de enige waar het zomaar overgaat van 1 naar 2, er zijn meer verhalen op internet te vinden.
Ik zou dan ook graag voorstellen dat als iemand het hier over een ratel/rammel heeft hij/zij vermeld wanneer de ratel te horen is. 1) bij hard schudden van de telefoon of 2) al bij zachte bewegingen.
Ik ben heel benieuwd bij de lezers van deze thread welke van de 2 ratels zij hebben. Het is dat ik niet weet hoe een poll aan te maken, dat was wel handig geweest.
[
Voor 5% gewijzigd door
zunrob op 23-03-2023 21:10
]