redwing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:29:
[...]
Dat is verplicht. Ik schat dat er anders veel zouden zijn die het niet zouden doen.
Hoe dan ook branden er meer huizen per jaar af dan dat er elektriciteits-storingen zijn

Als je je ergens voor wil indekken moet je dus juist geen vuur-kachel in huis plaatsen.
In België is een brandverzekering niet verplicht. Een van de weinige algemene verplichte verzekeringen is de BA voor een gemotoriseerd voertuig dat je in het openbaar verkeer brengt. Nochtans worden er jaarlijks voor miljoenen euro aan andere verzekeringen verkocht. Tot overlijdens- en begrafenisverzekeringen toe. En die laatste zal uiteindelijk niemand kunnen voorkomen.
Een doorgebrande automaat heb ik wel al gehad. Een uitgebrande massakachel nog nooit.
Ik weet niet hoe het in Nl zit maar in België onststaan een groot deel van de woningbranden door huishoudtoestellen en voornamelijk droogkasten (en dus niet door kachels).
Een droogkast heb ik trouwens niet.
Heb je al gezien wat de houtprijzen momenteel doen en hoe de beschikbaarheid is? En ook als je wat anders stookt is het maar de vraag of dat even probleemloos en goedkoop zal blijven. Dat is dus geen probleem wat alleen aan de elektriciteitkant ligt en wat je dus ook niet gaat ondervangen door een hout/massakachel
.
Neen. Geen interesse in de houtprijzen.
Ik lees wel af en toe berichten in de media dat er mensen zijn wiens elektriciteitsrekening en gasfactuur verdubbeld tot verdriedubbeld is.
Ik maak ook nergens reclame voor houtkachels. Ik ga alleen op vraag van TS in hoe te verwarmen zonder WP
en te verwarmen met een soort leemkachel. Als alternatief stel ik - uit ervaring - een massakachel voor en nog beter de combinatie PV/WP en massakachel. Aan hun om er al dan iets mee te doen.
Het is je misschien ontgaan maar ik had al eerder geschreven dat wanneer je hout stookt en onafhankelijk wenst te zijn je beter ook over een eigen goede voorraad droog hout beschikt en dat ik de laatste jaren meer gratis aangeboden hout moet weigeren dan ik zelf kan verstoken (de meeste mensen zijn immers te lui of hebben de kennis niet meer om met hout als brandstof om te gaan).
Voor mij klopt de rekening dus wel. Moest het dat niet doen had ik op iets anders ingezet.
Ik heb er ook geen probleem mee dat voor wie een WP, massakachel, passiefhuis,...... of wat dan ook niets lijkt inzet op iets wat beter bij hun past.
Misschien begrijpt TS nu ook beter waarom je hier zo weinig leest over alternatieven.
Je krijgt dan waarschijnlijk weer een hele hoop tegenstanders (die er meestal zelf geen ervaring mee hebben) over je heen omdat het voor hen niet past. En dan is de zin vlug over om er nog uit ervaring op te reageren.
En ik denk, toch in vergelijking met de doorsnee Belg en Nederlander, dat ik inzake energieverbruik en totaliteit van CO2 uitstoot en milieubelasting weinig terechtwijzigingen dien te ondergaan.
Alles begint met je energieverbruik en consumptiegedrag terug te dringen. Daarna zijn de maatregelen die je dan nog nodig hebt om dat gezonder te maken of om je negatieve voetafdruk te verminderen peaunuts in vergelijking met zij die zogezegd van alles doen maar in feite gewoon verder doen zoals ze altijd al deden maar op een iets mediageniekere "verantwoorde" wijze.
Om het extreem te stellen: een Bantoe in zijn hutje op de savanne die zijn potje op een houtvuurtje stookt zijn klimaat- en milieubelasting is tig keer kleiner dan de meest gesofisticeerde westerse passief woning.
Vergeet niet dat als meer mensen net als jou overstappen op andere verwarmingsbronnen het niet lang zal duren voordat die ook belast worden. Welke oplossing je ook kiest, je bent altijd afhankelijk van derden en dat ga je echt niet veranderen.
Als ik de commentarten hier lees zal dat risico uiterst klein zijn.
Nogmaals ik heb geen enkele missie om anderen te "bekeren" tot mijn oplossingen. Dat lijkt me eerder het probleem van de andere kant.
Inmiddels zit ik toch al aan jaar 11 en die periode gaat niemand mij meer afnemen. En voorlopig ziet het er, zelfs nu de gas- en elektriciteitsprijzen aangeleverd door derden de pan uit swingen, ook niet naar uit dat dit vlug gaat veranderen. En als het zo ver is kijken we wel weer uit naar een andere oplossing.
Maar ik heb het nu ook begrepen.
Je zwijgt beter over alles wat niet op elektriciteit werkt.
[
Voor 18% gewijzigd door
IvoB2 op 30-05-2022 14:30
]