Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Desmoerick schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:08:
De prijzen was ik vergeten erachter te zetten, nu ik die erachter heb gezet kunnen we denk ik stellen dat een WP wellicht goed is voor het milieu (lager gasverbruik) maar absoluut niet voor je portemonnee.
Zou handig zijn als je laat zien wat voor een berekening doet (edit: een screenshot is niet lekker te volgen). Op dit moment staan er vreemde dingen in zoals het rendement van een gascentrale, plus een veel te hoog rendement van een CV ketel. Het zou makkelijker zijn als je duidelijk weergeeft hoeveel kWh je had, plus hoeveel m3.

Verder, sorry, maar je doet echt gigantisch veel aannames waarbij je voor gas de meest gunstige waardes pakt, vervolgens het zo negatief mogelijk maakt voor elektrisch. Vergeet ook niet dat op dit moment de kWh prijs behoorlijk hoog is juist omdat Nederland veel gascentrales heeft. Echter werd vorig jaar, plus komende jaren behoorlijk wat extra windenergie op zee geplaatst. Hetzelfde voor zon. Deze vormen van energie zijn flink goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
bkor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Zou handig zijn als je laat zien wat voor een berekening doet (edit: een screenshot is niet lekker te volgen). Op dit moment staan er vreemde dingen in zoals het rendement van een gascentrale, plus een veel te hoog rendement van een CV ketel. Het zou makkelijker zijn als je duidelijk weergeeft hoeveel kWh je had, plus hoeveel m3.

Verder, sorry, maar je doet echt gigantisch veel aannames waarbij je voor gas de meest gunstige waardes pakt, vervolgens het zo negatief mogelijk maakt voor elektrisch. Vergeet ook niet dat op dit moment de kWh prijs behoorlijk hoog is juist omdat Nederland veel gascentrales heeft. Echter werd vorig jaar, plus komende jaren behoorlijk wat extra windenergie op zee geplaatst. Hetzelfde voor zon. Deze vormen van energie zijn flink goedkoper.
Waar zitten volgens jou mijn aannames? Het enigste wat ik probeer is enige duidelijkheid in deze hele discussie te geven. Zelf zat ik ook vast in mijn hoofd, dus werd het tijd wat te berekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Desmoerick op 31-05-2022 14:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:48
jhveldhuis schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:11:
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden. Inderdaad is dit een particuliere unieke situatie waarbij rationele en minder rationele argumenten een rol zullen spelen in de afweging welke installatie wij gaan bouwen. Door kennis en ervaring te vergaren - o.a. hier op dit forum - probeer ik beslagen ten ijs te komen bij de WP/PV/kachel verkopers.

Ik ontwerp liefst zo simpel mogelijk systeem waar weinig aan kapot kan gaan. Aan de andere kant zorgen de complexere apparaten/systemen juist weer voor meer efficiëntie/comfort. Ook gelet op de kosten zullen wij hier dus een afweging in moeten gaan maken.

Enkele verduidelijkende kenmerken van onze situatie:

- Jong gezin van 5 die zich dus niet houden aan de max. 5 min doucheregel van vader. Ook het electriciteits gebruik is dus hoger dan gemiddeld. Wij hebben een EV die we laden op het normale stopcontact. Ik wil graag een elektrische sauna aansluiten in de tuin naast het natuurzwembad;

- De woning is een bungalow (1000m3) uit `65 met - na verbouwing - in het woon/keuken en slaapgedeelte een open ruimte met zicht tot het plafond (4-5m bouwhoogte). In het andere gedeelte kamers met verdiepingsvloer (zolderkamer). Het huis staat in de bebouwde kom en er is er na 4uur relatief veel schaduw van hoge eikenbomen in de zomer.

- Wat betreft verbouwen zal er een nieuw dak en vloer moeten komen. Wij willen de sfeer/bouw van de woning niet ingrijpend veranderen, dus wordt er voor gekozen de buitenmuren te laten staan. Bij de verbouwing zal een afweging gemaakt gaan worden wat echt moet en waar wij consessies moeten doen. Anders kunnen wij beter de shovel laten komen en het geheel neerhalen. Duurzaam vind ik dit echter niet. Dit uitgangspunt betekent dus ook dat wij niet veel kunnen veranderen aan de huidige kozijn posities. Dit geeft dus beperkingen in het passief huis principe.
* De "beste" muur oplossing lijkt dan spouwmuur vulling (9cm);
* De kozijnen dienen vervangen te worden en zullen afweging maken welke (triple glas, maar passiefhuis kozijnen?
* Er zal een aanbouw worden gemaakt van rond de 40m2. Gekeken moet worden welke materialen best passend zijn;
* Dak moet vervangen worden, ik moet uitzoeken of een kant en klare PV dak op de zuidzijde slim is. Ook zullen wij een tuinhuis bouwen en zal ik ook uitzoeken of hier ook een kant en klaar (betaalbaar) PV dak op kan.
* Vloer moet vervangen worden. Ik begrijp dat de grond wat vochtiger is dan gemiddeld. Ik begreep dat dit betekent dat er altijd ventilatie onder de vloer aanwezig moet blijven. Tezamen met dat er op de gang en keuken beton ligt zullen wij moeten kijken welke vloerisolatie met evt. VVW haalbaar is;

- Wij wonen momenteel in een nieuwbouwhuis met L/W WP en vinden de VVW prettig, maar missen tijdens koude dagen stralingswarmte. Vandaar dat ik de oplossing zag van de leemkachel als massa kachel. Ook gezien de hoge ruimtes die wij krijgen. Speksteen vinden wij minder mooi, vandaar de voorkeur voor leem. Ik begreep dat de rocket stove leemkachel het meest efficiënt is. Daarbij de restwarmte gebruiken voor SWW leek mij ideaal. Het vlammenvuur is echter ook bedoeld als sfeerverhogend voor in de avond, echter is het dus de vraag of je dit systeem dan op deze manier moet gebruiken. Je zult dan de massakachel beter in de ochtend aan kunnen doen volgens mij. Hier moet ik mij nog in verdiepen (o.a. in dus de afstemming met WP) en as. zaterdag ga ik naar een info ochtend van deze kachels. Ook is het de vraag hoeveel massa je nodig hebt en of onze vloer dit kan dragen/betaalbaar blijft.

- Ik vind convectoren of zichtbare airco's foeilelijk en zou deze liefst niet willen gebruiken in ons systeem (klopt, minder rationeel). Ik hoop dat de schaduw in de namiddag voor natuurlijke koeling kan zorgen, naast evt. vloerkoeling door WP.

- ik moet gaan afwegen welke keuze WP. Wat de huidige prijzen zijn van bijv. de grond WP. Kan een L/W WP ook gebruik maken van mijn ventilatie ruimte etc;

- Zonneboiler bij het systeem moet ik ook nog gaan uitzoeken.

Maar dank voor al jullie bijdrages!
Ik heb in 2020 onze woning (bouwjaar 1938) helemaal gerenoveerd en van het gas afgehaald. De grootste les is vooral dat er maar weinig installateurs zijn die dit kunnen en willen uitvoeren, en dan nog tegen een redelijke prijs. Meestal was de reactie dat het met zo'n oude woning niet zou kunnen, maar dat motiveerde ons alleen maar meer...

Om te beginnen is het belangrijk om je warmtebehoefte goed uit te rekenen. Dit om de juiste capaciteit van de warmtepomp vast te stellen. Wij kregen bijvoorbeeld 'experts' over de vloer die aangaven dat er een 16 kW WP nodig zou zijn. Uiteindelijk hebben we een 7,5 kW WP en die volstaat makkelijk. Hadden we toch een 16 kW unit gehad, dan was er een probleem geweest dat de warmtebehoefte vaak lager is dan het minimale vermogen dat zo'n 16 kW unit kan leveren.

Het is dus belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen en liefst met zo concreet mogelijke specificaties.

Nu, wat wij hebben gedaan met de woning:

- Begane grond plankenvloer is vervangen door schuimbeton. Hierop is de vloerverwarming aangebracht.
- Op de 1e en 2e etage is vloerverwarming aangebracht met een droogbouwsysteem
- Al het glas vervangen door HR++ glas (NB HR+++ is dikker en zwaarder, dus houd rekening met kozijnen en totaalgewicht)
- Spouwmuurisolatie met korrels
- Dak geïsoleerd met 16 cm PIR
- Ventilatiesysteem met WTW
- L/W Warmtepomp
- 300L boilervat (we hebben twee badkamers, waarvan 1 met een bad)
- Pelletkachel

De laatste hadden we achteraf gezien niet echt nodig. Hij helpt vooral om soms even snel op te warmen.

Het was allemaal prima in te passen doordat we een totaalrenovatie hebben gedaan. Alle leidingen en ventilatiebuizen zijn goed weggewerkt en de woning is heel comfortabel. Paar kleine dingen die we achteraf gezien hadden willen aanpassen:

- verschillende verwarmingszones per etage (thermostaat staat nu beneden, waardoor het op de tweede wat kouder is dan de ingestelde temperatuur.
- toch een airco in de slaapkamer. Koelen met een WP leidt tot condens op de verwarmingsbuizen en verdelers.
- Ons dak is niet zo gunstig geörienteerd, dus we hebben meegedaan met een postcoderoos project. Achteraf gezien hadden we beter wel zonnepanelen kunnen doen. Maar goed. De dakpannen moeten nog worden vervangen. Hiervoor gaan we kijken naar een in-dak systeem, wat inmiddels een beetje uit de experimentele fase lijkt te komen. Dan kunnen we ook de sfeer van de woning beter behouden en meer oppervlakte met zonnecellen bedekken.

In jouw situatie zou ik me dus goed oriënteren en ook bekijken welk doel je kunt en wilt behalen binnen je budget. Het mooie is dat veel van de investeringen in isolatie etc. toch al moeten gebeuren met een huis uit 1965, dus de meerkosten van helemaal verduurzamen vallen dan wel mee. Ja, de warmtepomp was wat duurder dan een nieuwe ketel, maar er was ook een subsidie op. De rest besparen we wel met lager energieverbruik.

Succes met je project!

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 31-05-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
dunklefaser schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:21:
@Desmoerick Ik weet jouw opleiding/achtergrond niet, misschien kan je niets met de informatie op de volgende websites:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte
en
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel#Rendement,_onderwaarde_of_bovenwaarde

P.S.: De screenshot ziet nu wat duidelijker uit - over de prijzen valt te twisten.
Uiteraard, er valt veel op te betwisten, ik ben gewoon even snel aan het rekenen gegaan om e.e.a. wat duidelijker te krijgen. Er wordt namelijk nogal veel beweerd (inc. door mijzelf 8)7 ) en achtte dit dus nodig om e.e.a. helder te krijgen. Enfin, bedankt voor je verduidelijking in de beide Wiki links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
mr_evil08 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Wordt niet verboden maar wel steeds lastiger gemaakt, zoals eerst wat al in Duitsland het geval is verplicht onderhoud per jaar of je verzekering dekt het niet meer en even later met een verplicht roetfilter.

En de prijs van hout/pellets stijgen mee in prijs, goedkoop is het straks alleen nog bij een "grijs" adresje.
Onderhoud en fijnstoffilter spreken voor zichzelf, ook zonder verplicht te zijn.
En ik zal het nog eens herhalen, het blijft goedkoop wanneer je in je eigen houtvoorraad kan voorzien.
Wie dat niet kan en niet op een geschikte locatie woont kiest dus best voor iets anders.
Het is een en/en verhaal.
Warmtepompen kunnen ook niet in om het even welke woning of woonomgeving geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gwaihir schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:06:
Welk fijnstoffilter gebruikt jouw kachel trouwens, @IvoB2 ? (Ik moet daar zelf nog even op doordrukken; meeste haardverkopers hier in NL zijn nog niet zo ver. Die vinden dat alleen voor een oude haard.)
Oekotube outside 40 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
bilgy_no1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Ik heb in 2020 onze woning (bouwjaar 1938) helemaal gerenoveerd en van het gas afgehaald. De grootste les is vooral dat er maar weinig installateurs zijn die dit kunnen en willen uitvoeren, en dan nog tegen een redelijke prijs. Meestal was de reactie dat het met zo'n oude woning niet zou kunnen, maar dat motiveerde ons alleen maar meer...

Om te beginnen is het belangrijk om je warmtebehoefte goed uit te rekenen. Dit om de juiste capaciteit van de warmtepomp vast te stellen. Wij kregen bijvoorbeeld 'experts' over de vloer die aangaven dat er een 16 kW WP nodig zou zijn. Uiteindelijk hebben we een 7,5 kW WP en die volstaat makkelijk. Hadden we toch een 16 kW unit gehad, dan was er een probleem geweest dat de warmtebehoefte vaak lager is dan het minimale vermogen dat zo'n 16 kW unit kan leveren.

Het is dus belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen en liefst met zo concreet mogelijke specificaties.

Nu, wat wij hebben gedaan met de woning:

- Begane grond plankenvloer is vervangen door schuimbeton. Hierop is de vloerverwarming aangebracht.
- Op de 1e en 2e etage is vloerverwarming aangebracht met een droogbouwsysteem
- Al het glas vervangen door HR++ glas (NB HR+++ is dikker en zwaarder, dus houd rekening met kozijnen en totaalgewicht)
- Spouwmuurisolatie met korrels
- Dak geïsoleerd met 16 cm PIR
- Ventilatiesysteem met WTW
- L/W Warmtepomp
- 300L boilervat (we hebben twee badkamers, waarvan 1 met een bad)
- Pelletkachel

De laatste hadden we achteraf gezien niet echt nodig. Hij helpt vooral om soms even snel op te warmen.

Het was allemaal prima in te passen doordat we een totaalrenovatie hebben gedaan. Alle leidingen en ventilatiebuizen zijn goed weggewerkt en de woning is heel comfortabel. Paar kleine dingen die we achteraf gezien hadden willen aanpassen:

- verschillende verwarmingszones per etage (thermostaat staat nu beneden, waardoor het op de tweede wat kouder is dan de ingestelde temperatuur.
- toch een airco in de slaapkamer. Koelen met een WP leidt tot condens op de verwarmingsbuizen en verdelers.
- Ons dak is niet zo gunstig geörienteerd, dus we hebben meegedaan met een postcoderoos project. Achteraf gezien hadden we beter wel zonnepanelen kunnen doen. Maar goed. De dakpannen moeten nog worden vervangen. Hiervoor gaan we kijken naar een in-dak systeem, wat inmiddels een beetje uit de experimentele fase lijkt te komen. Dan kunnen we ook de sfeer van de woning beter behouden en meer oppervlakte met zonnecellen bedekken.

In jouw situatie zou ik me dus goed oriënteren en ook bekijken welk doel je kunt en wilt behalen binnen je budget. Het mooie is dat veel van de investeringen in isolatie etc. toch al moeten gebeuren met een huis uit 1965, dus de meerkosten van helemaal verduurzamen vallen dan wel mee. Ja, de warmtepomp was wat duurder dan een nieuwe ketel, maar er was ook een subsidie op. De rest besparen we wel met lager energieverbruik.

Succes met je project!
Dank voor je uitgebreide reactie en ervaringen, dit sterkt de zoektocht :) Waarschijnlijk gaan wij soortgelijke keuzes maken. Ik wil ook kijken naar indak zonnepanelen systemen omdat wij het dak toch gaan vervangen. Heb jij topics/websites/aanbieders als tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Desmoerick schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:41:
[...]
Laten we dit ook even snel nuanceren. Een warmtepomp zal bij lage temperaturen (lees beneden de 5gr. C) naar alle waarschijnlijkheid geen COP meer van 5 halen maar eerder rond de twee oid. Er is eenvoudigweg minder “warmte” beschikbaar in de buitenlucht. Dus die vergelijking naar 500% gaat never nooit niet op.
COP 3 is haalbaar bij -7, hoe vaak is het kouder dan -5 in Nederland bijvoorbeeld?
COP 3 tot 5 zijn geen uitzonderingen.

Gaat mij niet om het welles en nietes verhaal maar om het realistisch houden van de situatie.
COP 2 is zeer onrealistisch en daardoor neem ik je hele verhaal niet meer serieus.

Van systeem A pak je de ideale situatie op papier en systeem B de meest slechte situatie waarvan ik grote vraagtekens zet of het überhaupt nog mogelijk is.

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2022 20:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:48
jhveldhuis schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie en ervaringen, dit sterkt de zoektocht :) Waarschijnlijk gaan wij soortgelijke keuzes maken. Ik wil ook kijken naar indak zonnepanelen systemen omdat wij het dak toch gaan vervangen. Heb jij topics/websites/aanbieders als tip?
Ik zit nu hier naar te kijken: https://www.wienerberger.nl/wevolt.html

Moet nog vous hun contact krijgen met een installateur. Ben erg benieuwd wat de kosten hiervan zijn...

Voor ons huis is de dakpan het mooist, maar dat vlakke dak past waarschijnlijk beter bij een modernere woning. Dat zijn systemen van Exasun (en Nederlandse onderneming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
redwing schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Het 2e betoog komt een stuk dichter bij de werkelijkheid en gebruikt ook veel minder aannames. Even heel simpel met de rendementen die jij hier geeft:
107% rendement gasketel = 107% energie uit je gas.
60% rendement centrale met COP van 5 van een WP geeft 300% rendement uit datzelfde gas.

Waarbij ook nog eens die 60% rendement van de central kan worden omgezet naar zon/wind/water-energie. Of evt later naar waterstof als we een overcapaciteit aan energie hebben en die makkelijk op willen slaan. Veel makkelijker te verduurzamer dus.

[...]

Al met al is die WP dus voor nu de meest efficiënte oplossing om de energietransitie vooruit te helpen.
Dat is uiteraard wel wat kort door de bocht. Je moet ook de kosten en vervuiling van het massaal upgraden van het elektranet meenemen. Die 60% rendement gaat dan nog wel een tikkie omlaag.

Het is op korte termijn geen haalbare kaart om grootschalig wp's te installeren. Ik geloof helemaal niet dat op korte termijn ook gaat gebeuren. Er moet grootschalig geinvesteerd worden in het elektranet, want doordat we hier massaal gas hebben, is dat relatief gezien ondergedimensioneerd. En dan zijn er ook nog stapels monteurs nodig. Leuk voor de buhne, maar compleet onhaalbaar.

En ik ben ook geinteresseerd wat er nu in Dld gaat gebeuren, daar waren ze gas aan het promoten, maar blijft dat zo met de stijgende prijzen en de nieuwe realiteit inzake Rusland.

Ik gok dat er massaal ingezeg gaat worden op het vervangen van gas door stadsver(w)arming, dan kan er gewoon geld verdiend worden en wellicht dat tweakers zelf een wp installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:37
Gwaihir schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Schoner? Vieze fossiele brandstof waarvan het verstoken onze planeet naar de kl.. helpt.
Ik zou het zelf ook niet doen, zijn hier al gasloos. Ik bedoelde dat je minder last hebt van geur/fijnstof vergeleken met hout, en dat de omgeving er ook minder last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
jerh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:19:
[...]
Dat is uiteraard wel wat kort door de bocht. Je moet ook de kosten en vervuiling van het massaal upgraden van het elektranet meenemen. Die 60% rendement gaat dan nog wel een tikkie omlaag.
Waarbij je dan weer minder onderhioud aan het gasnetwerk hebt (en zelfs bij nieuwbouw al regelmatig helemaal geen). Zeker op langere termijn middelt dat snel uit. Ga dus maar gewoon uit van die 60% rendement. Anders moet je nog veel meer zaken mee gaan nemen die meestal negatief uitpakken voor het gas/CV.
Het is op korte termijn geen haalbare kaart om grootschalig wp's te installeren. Ik geloof helemaal niet dat op korte termijn ook gaat gebeuren. Er moet grootschalig geinvesteerd worden in het elektranet, want doordat we hier massaal gas hebben, is dat relatief gezien ondergedimensioneerd. En dan zijn er ook nog stapels monteurs nodig. Leuk voor de buhne, maar compleet onhaalbaar.
Ligt er aan wat je korte termijn noemt. Met een aantal jaren kun je best grote stappen maken, maar je moet niet verwachten dat we binnen die paar jaar allemaal over zijn. Als je echter over b.v. 10 jaar kijkt zou je toch al een heel eind kunnen zijn. Het gaat alleen wel wat investeringen in het elektriciteitsnet kosten.
En ik ben ook geinteresseerd wat er nu in Dld gaat gebeuren, daar waren ze gas aan het promoten, maar blijft dat zo met de stijgende prijzen en de nieuwe realiteit inzake Rusland.

Ik gok dat er massaal ingezeg gaat worden op het vervangen van gas door stadsver(w)arming, dan kan er gewoon geld verdiend worden en wellicht dat tweakers zelf een wp installeren.
Voor Duitsland zou dat best eens kunnen. In Nederland zie ik het niet grootschalig meer gebeuren, stadsverwarming heeft hier een slechte naam en is daarmee waardeverminderend voor een huis. Ik ken hier in de buurt al ontwikkelaars die hierom opdrachten niet door hebben laten gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
bilgy_no1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:13:
[...]

Ik zit nu hier naar te kijken: https://www.wienerberger.nl/wevolt.html

Moet nog vous hun contact krijgen met een installateur. Ben erg benieuwd wat de kosten hiervan zijn...

Voor ons huis is de dakpan het mooist, maar dat vlakke dak past waarschijnlijk beter bij een modernere woning. Dat zijn systemen van Exasun (en Nederlandse onderneming).
Dank, ik ben ook benieuwd wat de kosten zijn. Ik ga dit draadje eens doorspitten:

Het "grote" In-dak Zonnepanelen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 17:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

redwing schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:51:

Voor Duitsland zou dat best eens kunnen. In Nederland zie ik het niet grootschalig meer gebeuren, stadsverwarming heeft hier een slechte naam en is daarmee waardeverminderend voor een huis. Ik ken hier in de buurt al ontwikkelaars die hierom opdrachten niet door hebben laten gaan.
Met het huidige betaalmodel van stadsverwarming blijft het voorlopig ook nog wel even een slechte naam houden. Betalen voor de aansluiting (gebaseerd op de prijs van een cv ketel+ onderhoudscontract) en de energie die je afneemt kost bijna niks.

De gemeente Zwolle heeft mijn wijk aangewezen als een wijk (jaren 60 en 80) waar we over moeten op stadsverwarming. Ik ben blij dat ik sinds 2013 al in kleine stapjes mijn gasverbruik aan het reduceren ben. Geen grote investering dus maar zaken die toch al (deels) nodig zijn. (helaas ook 0,0 subsidie). Wanneer mijn CV ketel einde oefening is. (2026-2030) hoop ik zo ver te zijn dat er gewoon een warmtepomp in kan.

Met de huidige energieprijzen ben ik met een gemiddelde COP van 2,36 al goedkoper uit dan verwarmen met gas. Dus prijs technisch is het een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sr_Ogel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Met het huidige betaalmodel van stadsverwarming blijft het voorlopig ook nog wel even een slechte naam houden. Betalen voor de aansluiting (gebaseerd op de prijs van een cv ketel+ onderhoudscontract) en de energie die je afneemt kost bijna niks.

De gemeente Zwolle heeft mijn wijk aangewezen als een wijk (jaren 60 en 80) waar we over moeten op stadsverwarming. Ik ben blij dat ik sinds 2013 al in kleine stapjes mijn gasverbruik aan het reduceren ben. Geen grote investering dus maar zaken die toch al (deels) nodig zijn. (helaas ook 0,0 subsidie). Wanneer mijn CV ketel einde oefening is. (2026-2030) hoop ik zo ver te zijn dat er gewoon een warmtepomp in kan.

Met de huidige energieprijzen ben ik met een gemiddelde COP van 2,36 al goedkoper uit dan verwarmen met gas. Dus prijs technisch is het een no-brainer.
WP paar jaar naar voren trekken en subsidie pakken. ik zou het niet op de laatste dag aan laten komen de afschrijving van de cv ketel kan nooit hoger zijn dan de besparing.
jaren 60-80 woningen lenen zich heel erg goed om over te stappen op wp's dat komt omdat de radiatoren in die tijd met een vork zijn berekend en er vaak verbeteringen in het huis zijn aangebracht zoals hr++ glas en dak isolatie. wat gunstig is voor het warmteverlies, uiteindelijk gaat het alleen maar om de verhouding tussen afgifte en warmteverlies. staar je dus niet blind op verberteren van het huis, grote kans dat het al goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 17:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

twain4me schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:29:
[...]

WP paar jaar naar voren trekken en subsidie pakken. ik zou het niet op de laatste dag aan laten komen de afschrijving van de cv ketel kan nooit hoger zijn dan de besparing.
Zo had ik het nog niet bekeken / berekend. Gaan we mee bezig.

Laatste aanpassing in huis is van deze winter. Keuken moest vervangen worden. Nieuwe keuken betekende nieuwe vloer, nieuwe vloer betekende vloerverwarming en ook de hele meterkast moest vervangen worden (ombouw 3 fase) Met de laatste schilderbeurt is het laatste enkel glas vervangen. Spouw en kruipruimte zijn geïsoleerd. Enige wat nu nog uit 81 is, is het dak en de 1e generatie dubbelglas dakramen. Ik zou zeggen dat ik er isolatie technisch ook wel ben nu maar mijn CV uit 2013 nu al aan de weg zetten vind ik wat vroeg.
Pagina: 1 2 Laatste