Ervaring met de Lovens Explorer - E-bike bakfiets

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Nu wij binnenkort een derde krijgen zit ik ook te kijken naar een bagagedrager en fietstassen of iets dergelijks, om alle tassen mee te kunnen nemen naar school/opvang. Die gooien we nu in de bak bij de kinderen, maar echt fijn is dat (nu al) niet voor ze. Laat staan straks met de autostoel erbij.

De bagagedrager zou ik ook kunnen gebruiken voor een kinderstoel natuurlijk.. Maar heb ze liever in de bak.

Iemand inspiratie hiervoor?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Sorry, nee, een krat. Zie deze foto, die maakt meer duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoY0D4hu3DAWZ3GTc87QA6nxjyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LuuWXMUAYbVIvMRTwJMRUMS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met hoe je het beste een Babboe peuterschaal vastmaakt in de Lovens Explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:05
Tjark schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:41:
Even een vraag of iemand dit weet: zit er standaard een ringslot op een nieuwe fiets? Is dat dan deze? Lovens Explorer Frame Lock Combi BES3 https://shop.riesewijkexc...-slot-combi-bes3-10207163
Eh ja die lijkt er wel op. Er kan een kettingslot in inderdaad. Tenminste, bij mijne die begin dit jaar geleverd is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
_superboer_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:30:
Heeft er iemand ervaring met hoe je het beste een Babboe peuterschaal vastmaakt in de Lovens Explorer?
Hoe nodig is een peuterschaal eigenlijk? Het is voor maar een paar maanden toch, en het kind kan al zitten. Als je de riem strak zet dan glibbert ie niet weg.
Onze 2e zit vanaf 14 maanden zelfstandig in de bakfiets. De derde moet volgend jaar ook uit de autostoel en op het bankje.
Ben benieuwd hoe nodig zo'n peuterschaal is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:15
_superboer_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:30:
Ja, twee spanbandjes van de action. 1 kan zelfs ook nog. Super stevig.
M'n dochter zit nu tot haar tweede al in de schaal. Loopt bijna op z'n eind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5p3UVMGU94eCjAwRWVrcp7_N-I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rYhJ8bLHAz9YnJj6HaVmD44c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:11
JanHenk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:18:
Nu wij binnenkort een derde krijgen zit ik ook te kijken naar een bagagedrager en fietstassen of iets dergelijks, om alle tassen mee te kunnen nemen naar school/opvang. Die gooien we nu in de bak bij de kinderen, maar echt fijn is dat (nu al) niet voor ze. Laat staan straks met de autostoel erbij.

De bagagedrager zou ik ook kunnen gebruiken voor een kinderstoel natuurlijk.. Maar heb ze liever in de bak.

Iemand inspiratie hiervoor?
De drager heeft een mik hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:10
Snow_King schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:47:
Achterop de fiets hebben wij nog wel een bak gemonteerd zodat we daar ook nog tassen en anders spul van de kinderen in mee kunnen nemen.
Handig! Erg benieuwd, foto? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevchelios
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 00:42
Mbakker7 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:26:
Sinds enkele weken zijn wij ook de trotse eigenaar van een S75, een genot om mee te fietsen!

Er is alleen iets wat me opviel, er staat op 2 plaatsen een framenummer, namelijk in de bak en bij het achterwiel. Horen deze nummers hetzelfde te zijn? Bij mij zijn ze namelijk verschillend waardoor registratie eerst mis ging.
Bij mij ook zie ik nu. Welke heb je opgegeven bij de verzekering? Ik die bij het achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
chevchelios schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:16:
[...]

Bij mij ook zie ik nu. Welke heb je opgegeven bij de verzekering? Ik die bij het achterwiel.
Die van achterwiel is degene die je moet aanhouden. Die staat op je aankoopbewijs!

Ik vroeg mij af hoe andere lovens eigenaren de lovens schoon houden/wassen?

[ Voor 4% gewijzigd door Cooki op 21-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 23:01
Cooki schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:56:
[...]

Die van achterwiel is degene die je moet aanhouden.

Ik vroeg mij af hoe andere lovens eigenaren de lovens schoon houden/wassen?
Wilde hem gisteren net gaan wassen. Denk met wat water uit de tuinslang ma afborstelen. Is toch zo weer vies door de modderpaden wie we elke keer door moeten met de regen van de laatste tijd.

Gisteren trouwens een probleem met de sleutel van het slot. Die gaat ineens niet verder dan 1cm in het ringslot of het accuslot. Reservesleutel gaat prima. Zo eens kijken of ik op het oog iets zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delia
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 21:06
Ik ben me aan het oriënteren op een Lovens bakfiets. Proefrit gemaakt en bevalt goed.
Weet iemand hoeveel minder de actieradius is van de 85nm motor tov de 50 of 75nm?
Ik kan er niks online over vinden terwijl ik aanneem dat dit wel een impact heeft op de kilometers die je ermee af kan leggen.

Wellicht is een grotere accu dan ook wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiDiX
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 00:10
Delia schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:40:
Ik ben me aan het oriënteren op een Lovens bakfiets. Proefrit gemaakt en bevalt goed.
Weet iemand hoeveel minder de actieradius is van de 85nm motor tov de 50 of 75nm?
Ik kan er niks online over vinden terwijl ik aanneem dat dit wel een impact heeft op de kilometers die je ermee af kan leggen.

Wellicht is een grotere accu dan ook wenselijk.
Zie mijn post: XiDiX in "Ervaring met de Lovens Explorer - E-bike bakfiets"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delia
Dank! Er lijken maar kleine verschillen in actieradius te zijn tussen de 3 motoren van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 15:33
Eigenlijk al sinds de herfst/winter is begonnen heeft onze Lovens veel last van galmende voorremmen. Dat doet zich met name voor als er vochtig weer is, dus regen/natte fietspaden/mist. Bij het licht inknijpen van de voorrem galmt deze enorm. Als ik enige tijd doorfiets terwijl ik de voorrem ingeknepen houd dan is het geluid weg en kan ik weer normaal remmen voor de komende minuten. Echter, als ik een paar minuten de voorrem niet heb gebruik dan is het galmende geluid weer terug bij het opnieuw remmen. De achterrem heeft hier helemaal geen last van.

Ik ben zojuist langs de dealer gefietst en die geeft aan dat het enige dat ze kunnen doen het inremmen is. Ze hebben de fiets op een soort rollerbank gezet en meermaals hard geremd. Het probleem zou daarna opgelost moeten zijn, maar bij het wegrijden van de fietsenzaak was de galm al terug. Ze geven aan dat het hoort bij schijfremmen, een soort producteigenschap dus.

Wat zijn jullie ervaringen met piepende / galmende remmen? Alleen voor, of ook achter? Of zijn er ook die er helemaal geen last van hebben? Ik heb de remmen nog niet ontvet, dat staat nog op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Doen ze hier ook helaas meer wel dan niet. Al zowat sinds het begin, voor zover ik het me kan herinneren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiDiX
mrunknown223 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:44:
Eigenlijk al sinds de herfst/winter is begonnen heeft onze Lovens veel last van galmende voorremmen. Dat doet zich met name voor als er vochtig weer is, dus regen/natte fietspaden/mist. Bij het licht inknijpen van de voorrem galmt deze enorm. Als ik enige tijd doorfiets terwijl ik de voorrem ingeknepen houd dan is het geluid weg en kan ik weer normaal remmen voor de komende minuten. Echter, als ik een paar minuten de voorrem niet heb gebruik dan is het galmende geluid weer terug bij het opnieuw remmen. De achterrem heeft hier helemaal geen last van.

Ik ben zojuist langs de dealer gefietst en die geeft aan dat het enige dat ze kunnen doen het inremmen is. Ze hebben de fiets op een soort rollerbank gezet en meermaals hard geremd. Het probleem zou daarna opgelost moeten zijn, maar bij het wegrijden van de fietsenzaak was de galm al terug. Ze geven aan dat het hoort bij schijfremmen, een soort producteigenschap dus.

Wat zijn jullie ervaringen met piepende / galmende remmen? Alleen voor, of ook achter? Of zijn er ook die er helemaal geen last van hebben? Ik heb de remmen nog niet ontvet, dat staat nog op mijn lijstje.
Dat hebben onze remmen nooit gedaan, maar is onze voorrem wel gaan doen na de 2e servicebeurt (1 jaar en 3 maanden, bijna 3.300 km) vorige week. Bij deze beurt zijn de remblokken vervangen; verder geen spannende dingen. De fiets heeft er de ene keer wel last van, de andere keer niet. Bij het licht inknijpen van de voorrem, hoor je het geluid niet.

Volgens de fietsenmaker zou dit te maken hebben met vieze remschijven. Die zou je dan bv. met remmenreiniger schoon moeten maken. Toch vreemd, want onze fiets staat eigenlijk altijd buiten en hiervoor hebben we er nooit last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiDiX
XiDiX schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:25:
[...]

Hmm dat lijkt hier ook het geval te zijn. Ik ga de dealer contacten. Heb je een idee wat ze bij jou precies gedaan hebben?

Ook wij hebben ivm een kapotte rits -na de nodige weken wachten- een nieuwe regenhuif ontvangen. De grotere nieuwe ritsen zien er een stuk degelijker uit. Op de nieuwe huif zitten aan elke kant twee lusjes. Weet iemand waar deze lusjes voor dienen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf maar eens navraag gedaan bij Lovens/Optima Cycles. Zij geven het volgende aan over deze lusjes op de nieuwe regenhuif:
Deze lusjes kunt u vasthouden wanneer u de rits dichtritst. Zo kunt u meer spanning creeeren, waardoor de rits makkelijker en beter dicht kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 18:28
Bij ons ook het geval: ook waren de voorremmen sowieso helemaal versleten na een jaar. Dus zeker iets om in de gaten te houden.

Verder zijn er weinig bakfietsen bij mij in de buurt die niet galmende remmen hebben: in mijn hoofd hoort het iig een beetje er bij.

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 20:26
kingtim schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:12:
Bij ons ook het geval: ook waren de voorremmen sowieso helemaal versleten na een jaar. Dus zeker iets om in de gaten te houden.
Inclusief schijven of alleen de blokjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als die schijven slijten dan wil dat zeggen dat je blokjes al een tijdje heen zijn 😉.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
Piepende remmen komt denk ik doordat dealers andere merk remblokken plaatsen. Hier ook enorm veel last van.

[ Voor 11% gewijzigd door Cooki op 15-01-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
Bazziek schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Inclusief schijven of alleen de blokjes?
Alleen de blokken zijn vervangen, wel eigenlijk iets te laat. Blijkbaar hebben we wel een stukje ijzer op ijzer geremd (maar nog niet erg genoeg om daar echt problemen van te ondervinden. Zo heb ik mij iig laten vertellen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 09:21

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hebben jullie ook last van de beugel van de koplamp? Die is bij ons gebroken. Die beugel dan.

https://shop.riesewijkexc...hel-shiny-80-lux-10207188

Ik ben op zoek naar alleen die beugel. Iemand een tip?
Wellicht gebruik ik de verkeerde zoekterm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thuisklusser
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 15:42
Wij hebben een relatief nieuwe (paar maanden oude) Lovens Explorer waarbij de verstelbare zadelpen niet goed genoeg vast zit. Ik ben lang dus zet het zadel hoog maar zit na 10 minuten fietsen op de laagste stand.. zelfs als hij zo aangedraaid is dat je de klem nauwelijks meer met de hand dicht krijgt, zit hij nog niet genoeg vast. Ook roteert het zadel naar links en rechts. De klem doet niet goed genoeg z’n werk.

Onze buren die ongeveer even oude Explorer hebben, hebben hetzelfde probleem en worden er ook gek van. Meerdere keren terug geweest naar de dealer zonder echt goed opgelost te worden. Lijkt dus een ontwerpfout of assemblage fout van deze series?

Iemand hier dezelfde ervaring en een goeie oplossing gevonden?
Ik zie hier wat positieve verhalen over de verende zadelpen, misschien sowieso wel fijn, zou ik daarmee wellicht twee vliegen in één klap oplossen? Of gebruikt dit dezelfde klem en diameter pen en dus waarschijnlijk geen verschil?

Wel matig dat zoiets basics niet in orde is in deze prijsklasse.. maargoed, moet toch te fixen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
Heeft er iemand toevallig een kinderzitje voor kinderen van 5+ achterop de bagagedrager gemonteerd? Zo ja, hoe hebben jullie de voetsteunen bevestigd? We hebben de Urban Iki Junior op het oog, maar ik weet niet zo goed waar ik de voetsteunen kwijt zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:51
Thuisklusser schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:05:
Wel matig dat zoiets basics niet in orde is in deze prijsklasse.. maargoed, moet toch te fixen zijn..
Wij hebben hetzelfde (halfjaartje oid).
Aangegeven bij de dealer en deze gaat deze fixen. Ben alleen nog niet in staat geweest langs te fietsen.

Bij mij vloog het zadel dus gewoon tijdens fietsen naar de laagste stand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
Tja, de tweaker in mij zou dit uittekenen en 3d printen. Maar dat moet je dan wel kunnen...
Verder kom je er wel denk ik met "koplamphaak" of "koplampbeugel" o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunriseBGN
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 22:25
Dit weekend is onze Lovens helaas gestolen uit de ondergrondse fietsenstalling van ons appartementencomplex, omgeving Den Haag. Om de fietsenstalling in- en uit te komen, heb je een tag nodig. De fiets stond met twee sloten vast, en de accu lag in onze woning, maar helaas mocht dat allemaal niet baten.

We hopen dat de verzekeringsmaatschappij de schade vergoedt, zodat we opnieuw een Lovens kunnen aanschaffen. Het is namelijk echt een fijne fiets.

Gezien de woonsituatie is het lastig om bijvoorbeeld een slot aan een vast object te bevestigen of een camera op te hangen. Daarom zijn we benieuwd naar tips om de nieuwe fiets zo goed mogelijk te beveiligen, zowel thuis als in de stad. We denken bijvoorbeeld aan:
  • Abus Alarmbox
  • ART4 (motor)slot
  • Extra kettingslot voor de regenhuif
  • Lockride voor de accu
Hebben jullie soortgelijke ervaringen of andere suggesties? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:59
Misschien een beetje een aparte vraag: In dit topic wel eens gelezen dat mede tweakers een buggy aan de buitenkant van de bakfiets bevestigen. Welke Buggy is dat en hoe bevalt deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Mjelnir schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:12:
Misschien een beetje een aparte vraag: In dit topic wel eens gelezen dat mede tweakers een buggy aan de buitenkant van de bakfiets bevestigen. Welke Buggy is dat en hoe bevalt deze ?
Buitenkant heb ik nog niet gezien eigenlijk...
Na een hoop zoeken zijn wij bij de Cybex Libelle uitgekomen. Deze past vrij goed in de bak, maar je houdt dan niet heel veel ruimte meer over.
Wat ik wel gezien heb is een buggydrager aan de bagagedrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wij hebben een Libelle 2 buggy van Cybex. Die past perfect in de bak, en hebben we ook regelmatig in een Bakkie fietstas hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:42
Erg handig om hier al jullie ervaringen te lezen! Ik sta op het punt om er een te bestellen vanuit mijn onderneming. Nu zag ik dat de eisen voor Milieu-investeringsaftrek en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen zijn aangescherpt. De fiets moet meer dan 75kg wegen. De explorer weegt 55kg.

Maar nu komt het: accessoires die duurzaam verbonden zijn met de bakfiets of specifiek bedoeld zijn voor de bakfiets mogen worden meegerekend.

Hebben jullie toevallig nog inspiratie voor accessoires die er 20kg bij optellen? Ik kom niet verder dan een lockride accuslot, regenhuif en bankje voor de kinderen. Dat zal max 5kg zijn lijkt me

Ik denk dat het een beetje vergezocht is, maar wellicht hebben jullie nog inspiratie :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
LeBrun schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:30:
Erg handig om hier al jullie ervaringen te lezen! Ik sta op het punt om er een te bestellen vanuit mijn onderneming. Nu zag ik dat de eisen voor Milieu-investeringsaftrek en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen zijn aangescherpt. De fiets moet meer dan 75kg wegen. De explorer weegt 55kg.

Maar nu komt het: accessoires die duurzaam verbonden zijn met de bakfiets of specifiek bedoeld zijn voor de bakfiets mogen worden meegerekend.

Hebben jullie toevallig nog inspiratie voor accessoires die er 20kg bij optellen? Ik kom niet verder dan een lockride accuslot, regenhuif en bankje voor de kinderen. Dat zal max 5kg zijn lijkt me

Ik denk dat het een beetje vergezocht is, maar wellicht hebben jullie nog inspiratie :-)
20kg aan accessoires wordt lastig vrees ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
OxyDrokz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:15:
[...]

20kg aan accessoires wordt lastig vrees ik :9
Haha ik was er al bang voor. Ik zou nog voor een dubbele accu + lockride kunnen gaan. En dan een ART4 motorslot. Al kan je daarvan moeilijk stellen dat het 'duurzaam verbonden' is met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@LeBrun Het MIA / VAMIL feestje op elektrische bakfietsen is eigenlijk al een tijdje over, je hebt er alleen recht op als je hem uitsluitend bedrijfsmatig gebruikt.

Edit; dit was de definitie in 2024, ik zie dat het weer is gewijzigd in de milieulijst 2025. De kg-eis is nieuw, maar er staat ook toegelicht dat dit exclusief accessoires is. Oftewel gewicht volgens de brochure.

Juist om fietsen zoals de Lovens, UA, etc. uit te sluiten van aftrek en alleen de echte bedrijfsmatige cargo-fietsen toe te laten.. :)

[ Voor 53% gewijzigd door JanHenk op 21-01-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
JanHenk schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:30:
@LeBrun Het MIA / VAMIL feestje op elektrische bakfietsen is eigenlijk al een tijdje over, je hebt er alleen recht op als je hem uitsluitend bedrijfsmatig gebruikt.

Edit; dit was de definitie in 2024, ik zie dat het weer is gewijzigd in de milieulijst 2025. De kg-eis is nieuw, maar er staat ook toegelicht dat dit exclusief accessoires is. Oftewel gewicht volgens de brochure.

Juist om fietsen zoals de Lovens, UA, etc. uit te sluiten van aftrek en alleen de echte bedrijfsmatige cargo-fietsen toe te laten.. :)
Ja daar lijkt het inderdaad voor bedoeld. Accessoires is wellicht nog wat mogelijk voor dingen die vast zitten op de fiets, zoals een bagagedrager of een accuslot. Maar daar haal je geen 20kg mee.

Wat betreft prive gebruik denk ik dat je iets te streng bent: als je de bakfiets meer dan incidenteel privé gebruikt, kun je volgens de Vamil alsnog toepassen, maar dan moet je een deel van de investeringskosten uitsluiten van de Vamil. Dit doe je naar rato van het privégebruik.

Voor mij houdt MIA/VAMIL op, nog steeds wel leuk om de btw terug te krijgen en er is ook nog de Kleine Investergingsaftrek (KIA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:35
Yep, ervaring mee, zij het wel met een andere bakfiets.
https://www.cargobikeforu....3035/page-94#post-190808

Tl;dr Maxi Cosi Leona 2 + haken + snelbinders

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:47
Ik heb een Bakkie in combinatie met een Babyzen Yoyo. Bevalt prima!
https://bakkiecycles.fr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Laatst online: 08:59
argi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:51:
Ik heb een Bakkie in combinatie met een Babyzen Yoyo. Bevalt prima!
https://bakkiecycles.fr/
Zo dat is een handig ding die ga ik zeker opslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NepGangster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 13:03
Thuisklusser schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:05:
Wij hebben een relatief nieuwe (paar maanden oude) Lovens Explorer waarbij de verstelbare zadelpen niet goed genoeg vast zit. Ik ben lang dus zet het zadel hoog maar zit na 10 minuten fietsen op de laagste stand.. zelfs als hij zo aangedraaid is dat je de klem nauwelijks meer met de hand dicht krijgt, zit hij nog niet genoeg vast. Ook roteert het zadel naar links en rechts. De klem doet niet goed genoeg z’n werk.

Onze buren die ongeveer even oude Explorer hebben, hebben hetzelfde probleem en worden er ook gek van. Meerdere keren terug geweest naar de dealer zonder echt goed opgelost te worden. Lijkt dus een ontwerpfout of assemblage fout van deze series?

Iemand hier dezelfde ervaring en een goeie oplossing gevonden?
Ik zie hier wat positieve verhalen over de verende zadelpen, misschien sowieso wel fijn, zou ik daarmee wellicht twee vliegen in één klap oplossen? Of gebruikt dit dezelfde klem en diameter pen en dus waarschijnlijk geen verschil?

Wij rijden al bijna 2 jaar op die van ons.
We hebben dit even gehad, toen hebben we inderdaad die schroef aangedraaid van de klem (als hij van t slot is) en daarna trekt hij m echt wel weer strak.
Kan je eens een foto maken hoe hij zit?
Ik neem aan dat je de klem wel om het frame hebt zitten die de zadelpen moet klemmen?

Hoe zwaar ben je? (if you don't mind me asking)
Ik zit zelf rond de 80kg en heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Wij hebben het probleem van het zakkende zadel ook. Ik ben een kilo of 60, dus dat mag het probleem niet zijn. Hij blijft bij ons alleen zitten als ik de zadelklem nog aandraai als hij al vast zit. Hij zit dan zo vast dat de klem niet meer open te maken is. Als ik dat niet doe, dan zakt hij na een klein stukje rijden naar beneden.
Over een paar weken staat de eerst onderhoudsbeurt gepland, dan mogen ze er naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20
Herkenbaar probleem, ook bij de UA. Smeer eens wat vet tussen de hendel en de klem, daar waar ie scharniert. Dan kun je hem iets strakker aandraaien, zodat ie niet meer zakt, en tegelijkertijd krijg je de klem nog open en dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Geen zakkend zadel hier, met meer dan 100kg :P

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiDiX
Wij hebben een Steco buggydrager: https://www.steco.nl/producten/buggy-mee

Daar hangen we een Prenatal buggy aan, die compacter is op te vouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiadYRh908geeH6IZxZ_-zMo-9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1NXgFYGG2aQX4tNKiBteo9B.jpg?f=user_large

Betaalbaar, hangt stevig, snel bevestigen/loshalen. Je bakfiets wordt er wel (nog) langer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:52
Voor de zakkende zadelpennen, je hebt meer frictie tussen pen en frame nodig. Carbon pasta die wordt gebruikt voor racefietsen en mountainbikes werkt uitstekend. Zou iedere fatsoenlijke fietsenmaker moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
Simonsters schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:38:
Voor de zakkende zadelpennen, je hebt meer frictie tussen pen en frame nodig. Carbon pasta die wordt gebruikt voor racefietsen en mountainbikes werkt uitstekend. Zou iedere fatsoenlijke fietsenmaker moeten hebben.
Is een bekend probleem, en de dealer zou dit moeten oppakken. Vanuit lovens is daar een oplossing voor. Dus allemaal contact leggen met de dealer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:52
Cooki schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Is een bekend probleem, en de dealer zou dit moeten oppakken. Vanuit lovens is daar een oplossing voor. Dus allemaal contact leggen met de dealer
Ik heb de zakkende zadelpen, die wij ook hadden, op deze manier verholpen.
Evt. kun je een stuk van een blik cola oid knippen en als shim gebruiken. Werkt bij goedkope stalen mtb frames met een slechte passing.

Verder eens dat de dealer het mag verhelpen, mag je toch wel iets van verwachten bij een ‘premium’ fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Tja, ik vind de fiets op sommige puntjes niet zo premium. Zo was onze bel kapot na 3 maanden (uberhaubt cheap ding), herken ik de zadelproblemen, maar hadden we ook gedoe met de voorrem.

Die voorrem vond ik altijd maar pulserend reageren, veel piepen en te snel aangrijpen. Afgelopen week bleef hij aanlopen en dus zelf losgeschroefd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4L4hsUG_aQjcxDbRhDVvMM0Kpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXqZuu9fHFobre1pAl2uB0mz.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt alsof er verkeerde blokjes gemonteerd waren bij aflevering. Want de rechter in de foto steekt verder uit dan de inkeping waar ook de zuigers zitten. Met als gevolg een scheef aangrijpend blokje, en ongelijke druk. Ook totaal versleten aan 1 kant na 1000km.

Nieuwe blokjes en schijfrem gekregen. Dat remt een stuk aangenamer maar het piepen blijft bij nat weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooki
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, na ongeveer 1000 kilometer en 5 maanden gebruik van mijn Lovens Explorer S85 deed zich een probleem voor dat absoluut niet zou mogen gebeuren. Het remvlak (het gedeelte van de remblok dat tegen de schijf drukt) kwam volledig los van de rest van de remblok. Je zou denken dat dit onder de garantie valt, maar ik moest de kosten zelf betalen. Mijn vermoeden is dat de Tektro-remblok mogelijk niet sterk genoeg is om het gewicht of de belasting aan te kunnen. Hoe dan ook, het is onacceptabel dat een essentieel onderdeel zoals het remvlak loskomt van de blok, zeker bij een fiets van deze kwaliteit en prijsklasse.

Ergens in de forum heb ik er nog een foto van gepost

[ Voor 4% gewijzigd door Cooki op 27-01-2025 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MailMan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:36:
Tja, ik vind de fiets op sommige puntjes niet zo premium. Zo was onze bel kapot na 3 maanden (uberhaubt cheap ding), herken ik de zadelproblemen, maar hadden we ook gedoe met de voorrem.
Welke bel hebben jullie dan geïnstalleerd? De onze was ook snel weg, winkel heeft er een goedkoop belletje opgezet, nu denkt iedereen dat ik met een gewone fiets rij ipv met een bakfiets 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Borromini schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:54:
[...]

Welke bel hebben jullie dan geïnstalleerd? De onze was ook snel weg, winkel heeft er een goedkoop belletje opgezet, nu denkt iedereen dat ik met een gewone fiets rij ipv met een bakfiets 8)7.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NPW7JWOVnpD/1081x1200.jpg

Misschien een ander merk maar wel dit model. Flexibell als ik Google.

Maar bij regen deed die vorige daarvan helemaal niets. Kon niet vrij trillen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
Bij regen blijft er een plasje water in, dat zorgt ervoor dat hij even blijft hangen! En dus niet vrij kan trillen

[ Voor 68% gewijzigd door Cooki op 27-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Cooki schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:25:
Bij regen blijft er een plasje water in, dat zorgt ervoor dat hij even blijft hangen! En dus niet vrij kan trillen
Ik noem zoiets een ontwerpfout :P

Juist bij slecht weer wil je dat een bel het doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delia
ik kwam onderstaande melding tegen bij de plaatselijke fietsenmaker. Dit is een andere issue kennelijk dan het zakken van het zadel.
Safety warning zadelpen Lovens Explorer/ algemeen
Veiligheid voorop. Als wij iets signaleren dat deze veiligheid mogelijk kan beperken, ondernemen we uit voorzorg actie en waarschuwen wij over de risico's. In dit bericht stellen we je daarom op de hoogte van een mogelijk probleem dat kan ontstaan wanneer tijdens montage de bouten van de zadelpenklem veel te strak worden aangedraaid. Lees dit bericht goed door, zodat je op de hoogte bent van het probleem en de vervolgstappen,
Bij het monteren of afstellen van het zadel worden 2 bouten aangedraaid om het zadel vast te zetten. Wanneer een bout te los zit, kan het. zadel verschuiven in de rails. Wanneer een bout aanmerkelijk strakker wordt aangedraaid dan voorgeschreven, bestaat een kans op overbelasting. Bij langdurig zware overbelasting zou de bout tijdens het fietsen kunnen breken. Wanneer een bout breekt, kan het zadel in het ergste geval zelfs loskomen van de zadelpen. Dat willen we natuurlijk te allen tijde voorkomen.
In technische termen gezegd: er geldt een aandraaimoment van 10 Nm zoals ook is aangegeven op de zadelpen. Deze waarschuwing betreft oa de zadelpen zoals hierboven afgebeeld.
We benadrukken dat de zadelpen en bouten zelf veilig zijn en aan alle eisen voldoen. Het betreft slechts een uitzonderlijke situatie waarbij de bouten harder dan toegestaan worden aangedraaid. Dit blijkt ook uit vele testen waarbij we langdurig op breuk hebben getest. Alleen bij zware overbelasting van de bouten hebben We een breukgeval kunnen nabootsen, nooit wanneer de bouten op de juiste manier waren aangedraaid. Wat kun je doen? Zorg dat de bouten nooit lOS zitten waardoor het zadel kan schuiven en zeker ook niet strakker zijn aangedraaid dan toegestaan. Verstel de bouten alleen met een het juiste gereedschap (momentsleutel) volgens het juiste aandraaimoment, Als je zelt geen momentsleutel hebt en je merkt dat het nodig is om het zadel af te stellen; laat dan jouw Lovens verkooppunt deze bouten afstellen. Zolang er zekerheid is dat de bouten juist aangedraald zijn, hoeft er niets gecaan te worden.
ZADEL-PEN BOUTEN EEN VẠN DE HOOGST BELASTE ONDERDELEN VAN EEN FIETS!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IGhOIQvbT5aiJ5cKDy988-1lz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoiSTW2PImGQeVCdQO1xb3se.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
Ik denk niet dat ze in de fietsenwinkel momentsleutels gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 10:43
Cooki schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:42:
Ik denk niet dat ze in de fietsenwinkel momentsleutels gebruiken.
Dit is een grap toch?

On a different note: iemand hier ervaring met het zelf monteren van de bagagedrager? En zoja, komt die montage overeen met die in dit filmpje?

[ Voor 33% gewijzigd door new_born89 op 30-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 11:28
new_born89 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Dit is een grap toch?

On a different note: iemand hier ervaring met het zelf monteren van de bagagedrager? En zoja, komt die montage overeen met die in dit filmpje?
Denk dat ik het inderdaad ongeveer net zo gedaan heb. In mijn herinnering moest volgens de instructie het hele wiel eruit. Dit heb ik in ieder geval niet hoeven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMAN!
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-01 11:26
Cooki schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:26:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, na ongeveer 1000 kilometer en 5 maanden gebruik van mijn Lovens Explorer S85 deed zich een probleem voor dat absoluut niet zou mogen gebeuren. Het remvlak (het gedeelte van de remblok dat tegen de schijf drukt) kwam volledig los van de rest van de remblok. Je zou denken dat dit onder de garantie valt, maar ik moest de kosten zelf betalen. Mijn vermoeden is dat de Tektro-remblok mogelijk niet sterk genoeg is om het gewicht of de belasting aan te kunnen. Hoe dan ook, het is onacceptabel dat een essentieel onderdeel zoals het remvlak loskomt van de blok, zeker bij een fiets van deze kwaliteit en prijsklasse.

Ergens in de forum heb ik er nog een foto van gepost
Ik had hetzelfde een van de blokjes was compleet los gelaten. Heb onder garantie beide blokken vervangen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMAN!
.

[ Voor 99% gewijzigd door TMAN! op 31-01-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMAN!
Heb nu een ander issue dat de lagers van mijn voorwiel naaf (deore) versleten zijn door de pekel en troep. Voor het idee heb er 6000km meegefietst.

Begreep dat de hele naaf of zelfs het wiel vervangen moet worden... omdat dit type naaf de lagers niet zomaar van vervangen kunnen worden ook vrij biza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
Ik moest 80 euro aftikken, voor dit soort gelijke geval. Circa 1000km en paar maanden oud.. denk niet meer dat ik terug ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 16:20
Hier ook last van een zakkende zadelpen. We hebben net de eerste 500km er op staan, probleem is pas sinds de laatste 50 km (en wordt steeds erger), ga dit zeker aan de dealer voorleggen aangezien de fiets nu toch voor een beurt mag.

Voor ons is het wel belangrijk dat het zadel eenvoudig te verstellen blijft, als ik er lekker op kan fietsen, kan mijn partner niet met haar benen aan de grond, nadraaien met een losse sleutel is dus niet echt een oplossing, is dit bij jullie naar tevredenheid opgelost? De pasta er tussen smeren kinkt voor mij maar als een tijdelijke fix.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tracefy
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-05 14:35
SunriseBGN schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:49:
Dit weekend is onze Lovens helaas gestolen uit de ondergrondse fietsenstalling van ons appartementencomplex, omgeving Den Haag. Om de fietsenstalling in- en uit te komen, heb je een tag nodig. De fiets stond met twee sloten vast, en de accu lag in onze woning, maar helaas mocht dat allemaal niet baten.

We hopen dat de verzekeringsmaatschappij de schade vergoedt, zodat we opnieuw een Lovens kunnen aanschaffen. Het is namelijk echt een fijne fiets.

Gezien de woonsituatie is het lastig om bijvoorbeeld een slot aan een vast object te bevestigen of een camera op te hangen. Daarom zijn we benieuwd naar tips om de nieuwe fiets zo goed mogelijk te beveiligen, zowel thuis als in de stad.
Beste @SunriseBGN
Zou u ons het framenummer willen mailen op support@tracefy.com?
Dan zetten wij deze bij ons in het bestand mochten we wederom weer meerdere fietsen aantreffen dan kunnen rekening houden met uw bakfiets. Er is in Den Haag een diefstalgolf gaande wat betreft cargo-bikes Daarbij is ook de politie ingelicht. Recentelijk is daarbij als een hele reeks teruggevonden en retour eigenaar gegaan. Groet Team Tracefy.

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 01-02-2025 11:02 . Reden: Quote fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 21:07

M-ThijZ

Riding on Rails

Vandaag een proefrit gemaakt op een Lovens en een Urban Arrow bakfiets. Qua rijden en sturen vond ik de één niet meteen onder doen voor de ander. Beide hadden een andere Bosch motor en daarin zat voor mijn gevoel het voornaamste verschil. Ik had overigens geen lading in de bak.

Als ik moest kiezen dan zou mijn voorkeur nu naar de Lovens uitgaan. Ik vind deze er iets mooier uit zien en ik denk dat de geveerde voorvork voor mijn passagiers comfortabeler is bij langere ritten in het buitengebied.

Wat ik even gemist heb: hoe zit dit met de GPS-module op de Lovens bakfiets? In de fietsenwinkel hoorde ik dat deze door verzekeraars tegenwoordig verplicht is, maar de Lovens heeft deze niet ingebouwd, of wel? Op de Lovens website zie ik deze accessoire niet terug, dus het is mij niet duidelijk wat daarvan de bijkomende eenmalige (en terugkerende) kosten voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
M-ThijZ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:51:
Vandaag een proefrit gemaakt op een Lovens en een Urban Arrow bakfiets. Qua rijden en sturen vond ik de één niet meteen onder doen voor de ander. Beide hadden een andere Bosch motor en daarin zat voor mijn gevoel het voornaamste verschil. Ik had overigens geen lading in de bak.

Als ik moest kiezen dan zou mijn voorkeur nu naar de Lovens uitgaan. Ik vind deze er iets mooier uit zien en ik denk dat de geveerde voorvork voor mijn passagiers comfortabeler is bij langere ritten in het buitengebied.

Wat ik even gemist heb: hoe zit dit met de GPS-module op de Lovens bakfiets? In de fietsenwinkel hoorde ik dat deze door verzekeraars tegenwoordig verplicht is, maar de Lovens heeft deze niet ingebouwd, of wel? Op de Lovens website zie ik deze accessoire niet terug, dus het is mij niet duidelijk wat daarvan de bijkomende eenmalige (en terugkerende) kosten voor zijn.
Wij hebben de Bosch gps module die zit ingebouwd in de motor. Eenmalige kosten rond de 200 en voor 5 jaar abonnement 170 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 16-06 17:27
Bazziek schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Wij hebben de Bosch gps module die zit ingebouwd in de motor. Eenmalige kosten rond de 200 en voor 5 jaar abonnement 170 totaal.
Waar heb je je bakfiets verzekerd als ik het vragen mag? Onze fietsenmaker werkt alleen met ENRA en die accepteren de Bosch Connect module niet. We hebben ook gekeken naar ANWB, die eist een SCM-certificering en dat heeft die module geloof ik ook niet.

Ze werken hier alleen met de Tracefy module, ik zie dat die iig goede service verlenen hier op het forum, dat is me ook wat waard ;) maar die is wel weer 100 euro duurder en integreert natuurlijk niet zo mooi met de Bosch app.

@M-ThijZ De Lovens heeft idd geen ingebouwde tracker, itt de gazelle en een deel van de UA modellen.

Wij hebben zaterdag ook even proefgereden op in ons geval de Lovens en de Gazelle, maar nu toch een hele duidelijke voorkeur voor de Lovens gekregen qua rijeigenschappen en iets waar we niet aan gedacht hadden, maar de zadelverstelling met een snelsluiting is veel makkelijker bij Lovens dan Gazelle. Aangezien we nogal wat lengteverschil hebben zou ik me denk ik heel erg gaan irriteren aan het systeem van Gazelle.

We hebben ook kunnen ervaren dat het optionele ABS-systeem eigenlijk niet zoveel toevoegt, de remweg zonder op koud- en nat wegdek is ook een halve meter, dus die optie laten we denk ik toch zitten. Die paar dagen per jaar dat het echt spiegelglad is pakken we de auto wel. We gaan dan voor de S75 AUTO met de 400Wh accu. Ik vind de upgrade naar 545Wh voor 300 euro nogal overpriced als ik voor 418 euro een 2e 400Wh accu kan bestellen. Dan doe ik dat liever eigenlijk.

Ik mis nog wel elke keer richtingaanwijzers op een bakfiets, maar dat zal wel aan mijn motor-achtergrond liggen. Zit uit gewoonte steeds op de knopjes van het scherm te drukken. :+

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 03-02-2025 09:57 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
RonJ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Waar heb je je bakfiets verzekerd als ik het vragen mag? Onze fietsenmaker werkt alleen met ENRA en die accepteren de Bosch Connect module niet. We hebben ook gekeken naar ANWB, die eist een SCM-certificering en dat heeft die module geloof ik ook niet.

Ze werken hier alleen met de Tracefy module, ik zie dat die iig goede service verlenen hier op het forum, dat is me ook wat waard ;) maar die is wel weer 100 euro duurder en integreert natuurlijk niet zo mooi met de Bosch app.
Excuus, ik zat er helemaal naast, wij hebben ook de Tracefy. Kosten wel zoals eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
M-ThijZ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:51:

Je kan een Bosch of Tracefy GPS module nemen.
De Lovens heeft een kleinere draaicirkel dan de UA, is mij al meerdere keren goed uitgekomen :)
Ik heb hem verzekerd bij Centraal Beheer.
Geen GPS verplicht. Ook geen tweede slot verplicht.
Maar dat kan liggen aan waar we wonen (Dorp in Noord-Brabant)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Meer mensen last van zwaar sturen bij dit koude weer?

Ik merkte vanochtend tijdens het fietsen dat het sturen steeds zwaarder werd. Op een gegeven moment kon ik niet verder dan 10 graden stuuruitslag krijgen. Ik vermoed door vocht in de leidingen, maar eigenlijk vind ik dit een vrij serieus issue dat niet voor zou moeten mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
MailMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:53:

Ik merkte vanochtend tijdens het fietsen dat het sturen steeds zwaarder werd. Op een gegeven moment kon ik niet verder dan 10 graden stuuruitslag krijgen. Ik vermoed door vocht in de leidingen, maar eigenlijk vind ik dit een vrij serieus issue dat niet voor zou moeten mogen komen.
Zeker, 2x gehad deze winter. Waaronder vandaag.
Uit de schuur en naar school geen issue, vanaf school terug naar huis ging het lekker stroef, maar eenmaal een paar bochtjes gedaan ging het weer.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooki
MailMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:53:

Daar was een terugroepactie ooit voor iets wat hier op lijkt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@MailMan Yes, daar is een terugroepactie voor. Even contact opnemen met je dealer dus. Ze maken dan volgens mij simpelweg een gaatje onderaan in het frame (daar waar het stuur in zit). Er kan water in blijven staan en als dat bevriest, kun je slecht sturen...

Die van ons staat warm binnen, dus zelf geen last van gehad, maar kan haast niet missen dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:17:
@MailMan Yes, daar is een terugroepactie voor. Even contact opnemen met je dealer dus. Ze maken dan volgens mij simpelweg een gaatje onderaan in het frame (daar waar het stuur in zit). Er kan water in blijven staan en als dat bevriest, kun je slecht sturen...

Die van ons staat warm binnen, dus zelf geen last van gehad, maar kan haast niet missen dat dat het is.
Hm ik weet van die terugroepactie, maar mijn fiets is geproduceerd daarna dus neem aan dat dat verholpen is.

Ook ging dat om regen water wat in het stuur bleef zitten en dan kon vriezen, mijn fiets staat in een schuur.
Zal het toch bij de volgende service melden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Op deze website van Optima Cycles staan alle terugroepacties: https://www.optima-cycles.nl/safety-and-recalls/

Het gaat om deze (let op; link naar PDF-file) terugroepactie.

@Kodess Als jouw fiets na 20-01-2024 geproduceerd is zou het inderdaad opgelost moeten zijn... Zou toch maar even de dealer vragen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:02:
Op deze website van Optima Cycles staan alle terugroepacties: https://www.optima-cycles.nl/safety-and-recalls/

Het gaat om deze (let op; link naar PDF-file) terugroepactie.

@Kodess Als jouw fiets na 20-01-2024 geproduceerd is zou het inderdaad opgelost moeten zijn... Zou toch maar even de dealer vragen in ieder geval.
Hmm ik heb de mijne in September 2024 gekocht en een maand later ontvangen geloof ik. Dus zou denken dat het een fiets is van na 20-01-2024. Misschien toch niet goed opgelost of een ander issue.

Ik bel morgen de dealer ('s maandags gesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertTheman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 20:40
interpolis accepteert bakfiets verzekeringen zonder tracker te verplichten btw. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:29

Hemingr

Gekke henkie

Vandaag de Lovens eens uit het vet gehaald voor het nieuwe jaar, en meteen de melding dat er onderhoud nodig is, dus onderhoud gedaan, standaard verhaal, de fiets heeft 200KM erop staan, dus even alles nadraaien en testen. Prima in orde. Maar ik heb geen idee hoe ik die melding wegkrijg.

Bij een zoektocht online is de algehele conclusie "dit is een geldklopper functie van de dealer, dit kan je niet weghalen".

Ik hoop eigenlijk dat er een tweaker is die wel een foefje heeft zodat ik niet voor 150 euro een nutteloos "dealer" onderhoud hoef te hebben.

Ps Kingpolis accepteert ook zonder tracker. Al werd dat mij pas verteld nadat ik voor 250 euro een tracker en een 5 jarig abbo van 350 euro had afgesloten.

pps: S75+ Kiox 300 met ABS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Hemingr schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:04:
Vandaag de Lovens eens uit het vet gehaald voor het nieuwe jaar, en meteen de melding dat er onderhoud nodig is, dus onderhoud gedaan, standaard verhaal, de fiets heeft 200KM erop staan, dus even alles nadraaien en testen. Prima in orde. Maar ik heb geen idee hoe ik die melding wegkrijg.

Bij een zoektocht online is de algehele conclusie "dit is een geldklopper functie van de dealer, dit kan je niet weghalen".

Ik hoop eigenlijk dat er een tweaker is die wel een foefje heeft zodat ik niet voor 150 euro een nutteloos "dealer" onderhoud hoef te hebben.

Ps Kingpolis accepteert ook zonder tracker. Al werd dat mij pas verteld nadat ik voor 250 euro een tracker en een 5 jarig abbo van 350 euro had afgesloten.

pps: S75+ Kiox 300 met ABS.
Je zal inderdaad naar de dealer moeten gaan. Maar ze kunnen dan ook instellen dat er geen interval meer is. Dus dat die melding uit staat. Als je dat vriendelijk vraagt willen ze dat vast wel doen.

Wij bezitten onze S75+ met automaat nu 9 maanden en zitten op 2600 km gefietst, hij moet volgende maand voor zijn 2e onderhoudsbeurt. Er is natuurlijk niet heel veel te onderhouden maar goed, het onderhoud kost ons iets van 50 euro, mogen ze weer wat schroefjes aandraaien en remschijven wisselen :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Kodess schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Je zal inderdaad naar de dealer moeten gaan. Maar ze kunnen dan ook instellen dat er geen interval meer is. Dus dat die melding uit staat. Als je dat vriendelijk vraagt willen ze dat vast wel doen.

Wij bezitten onze S75+ met automaat nu 9 maanden en zitten op 2600 km gefietst, hij moet volgende maand voor zijn 2e onderhoudsbeurt. Er is natuurlijk niet heel veel te onderhouden maar goed, het onderhoud kost ons iets van 50 euro, mogen ze weer wat schroefjes aandraaien en remschijven wisselen :+
Eens dat het weinig werk is, maar toch vind ik het fijn dat er mensen naar kijken met verstand. Ik vervoer er dagelijks mijn kinderen in.

Een ‘vreemd paar ogen’ die naar de fiets kijkt vind ik fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
Snow_King schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:43:
[...]
Eens dat het weinig werk is, maar toch vind ik het fijn dat er mensen naar kijken met verstand. Ik vervoer er dagelijks mijn kinderen in.

Een ‘vreemd paar ogen’ die naar de fiets kijkt vind ik fijn.
Tja ik kijk liever zelf
Er rammelde iets voor de eerste service beurt maar dat was opgehouden voor de beurt.
Daarna hoorde ik het weer. Paar weken later viel de koplamp eraf....
Ze hebben gewoon niet de schroeven gecontroleerd... bij de eerste service beurt.
Ik geloof er dus vrij weinig van dat ze preventief dingen controleren, behalve firmwareupdates maar die zijn echt niet nodig voor veiligheid.
Ik geef ook aan wat ze moeten doen, en voor de rest hoor ik vrij weinig eigen intiatief.

Had vanochtend trouwens weer het zwaar sturen probleem.
's Ochtends fiets uit de ongeisoleerde schuur, naar school, daar parkeren. 10 minuten later weg fietsen en het sturen was heel zwaar.
Ik vermoed dat het niet de terugroepactie is, maar dat hoor ik bij de komende service beurt :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Aangezien er geen specifiek UA topic is even hier (en de techniek is hetzelfde). Ik merk de laatste dagen op dat zodra ik de eerste keer aanzet om weg te fietsen (na inschakelen fiets) hij doortrapt. Ik weet niet waar dit vandaan komt. Betreft de performance motor (75 nM) en een Automatiq. Herkent iemand dit/weet wat de oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
zunrob schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:38:
Aangezien er geen specifiek UA topic is even hier (en de techniek is hetzelfde). Ik merk de laatste dagen op dat zodra ik de eerste keer aanzet om weg te fietsen (na inschakelen fiets) hij doortrapt. Ik weet niet waar dit vandaan komt. Betreft de performance motor (75 nM) en een Automatiq. Herkent iemand dit/weet wat de oplossing is?
Definieer doortrappen? :9
Als ik wegfiets dan hoor ik hem meteen naar de laagste 'versnelling' gaan en na 2 seconde naar de juiste als die eenmaal door heeft hoe ik trap.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Kodess schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Definieer doortrappen? :9
Als ik wegfiets dan hoor ik hem meteen naar de laagste 'versnelling' gaan en na 2 seconde naar de juiste als die eenmaal door heeft hoe ik trap.
Doortrappen als in je zet kracht maar de trapper schiet zonder weerstand meteen door naar de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
zunrob schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:33:
[...]

Doortrappen als in je zet kracht maar de trapper schiet zonder weerstand meteen door naar de grond.
Misschien een plakkende/vastgevroren vrijloop/freewheel? Als het met warmer weer opgelost is, dan zou ik het daar op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
SH007 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Misschien een plakkende/vastgevroren vrijloop/freewheel? Als het met warmer weer opgelost is, dan zou ik het daar op gooien.
Naja, hij staat in de garage onder het huis, daar is het ongeveer 12 graden. Dus dat zou het eigenlijk niet kunnen zijn.

• crispo
  • Laatst online: 17-06 14:06
Ben bezig met zelf de op MP gekochte ledstrip te monteren, volgens mij niet heel moeilijk maar hoe krijg je doorzichtig plastic strip er zonder schade af? Ben beetje bang dat ik 'm sloop..
@OxyDrokz : volgens mij verkoop jij die dingen, had ooit een link gekregen naar instructiefilmpje maar heb blijkbaar geen rechten om filmpje te zien.

edit: en m'n standaard wil niet meer geheel inklappen, gasveer schoonmaken of heeft iemand nog andere tip?

[ Voor 14% gewijzigd door crispo op 20-02-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
crispo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:57:
Ben bezig met zelf de op MP gekochte ledstrip te monteren, volgens mij niet heel moeilijk maar hoe krijg je doorzichtig plastic strip er zonder schade af? Ben beetje bang dat ik 'm sloop..
@OxyDrokz : volgens mij verkoop jij die dingen, had ooit een link gekregen naar instructiefilmpje maar heb blijkbaar geen rechten om filmpje te zien.

edit: en m'n standaard wil niet meer geheel inklappen, gasveer schoonmaken of heeft iemand nog andere tip?
Ik ben niet meer de enige die ze verkoopt, (helaas). De mijne komen zeker te weten met een duidelijke pdf met instructies, dat kunnen een aantal hier beamen.
Ik stuur wel even een DM, dan komen we er wel uit samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki
Weet er iemand waarom lovens verschillende handvaten levert, als je een lovens aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_1985
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-04 14:59
Rob_1985 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

Zeker balen, vooral omdat de levertijd nu zo lang is. Alsof ze het zo getimed hebben. Ben benieuwd wat ze ermee willen. De lijmnaden voor zaten los (het bekende garantieverhaal, we waren op een vervangend zeil aan het wachten) en die zijband hebben ze dus door moeten knippen omdat het slot erdoorheen zat. Ik zou er op Marktplaats niet op bieden...

Dank voor de tip. Dat alarm van Abus heb ik destijds ook overwogen. We hebben echter het alarm en de ingebouwde gps-module van Bosch al in de bakfiets. Dat werkt goed. En hij is ook verzekerd. Dus genoeg gemoedsrust voor de bakfiets zelf, maar die regenhuif is natuurlijk een ander verhaal.

We wonen ook in de stad en hebben geen voortuin. Zo'n oude hoes klinkt inderdaad effectief, maar ik zou er niet zo'n zin in hebben om die elke avond eroverheen te doen.

Ik zag dat er overigens voor de regenhuif nog geen regenhuifslot bestaat, zoals die er wel voor de Urban Arrow is (https://studiovollebak.nl...U4UUQAJNonO0LMfIDS1kx5ety). Jammer.
Vannacht helaas voor de tweede keer in een half jaar tijd (zie mijn vorige bericht) onze regenhuif gestolen. Dit keer heb ik de dief op een opname van mijn Ring-deurbel staan, maar natuurlijk onherkenbaar (capuchon op).

De Lovens is via Kingpolis verzekerd, inclusief onderdelen. Maar helaas bij de vorige diefstal (ook na bezwaar) niet vergoed gekregen omdat ik destijds op de 2e generatie regenhuif heb gewacht na aankoop van de bakfiets. De voorwaarde is blijkbaar dat alle onderdelen op hetzelfde moment en dus op dezelfde factuur als de bakfiets staan vermeld.

Dus dat wordt al voor de derde keer 350 euro neertellen. Om moedeloos van te worden. Elke avond eraf halen is eigenlijk geen optie. Wellicht een hoes eroverheen. Of zo'n Abus-alarm.

Zelf heb ik bij de gisteren gestolen regenhuif aan beide kanten twee tiewraps vastgemaakt, maar dit was natuurlijk eenvoudig door te knippen.

Ik zag dit slot, maar het overtuigt me eigenlijk niet (omdat ze die 'band' van de regenhuif waar het slot omheen zit simpelweg doorknippen en er onderdoor trekken):
https://studiovollebak.nl...nhuifslot-lovens-explorer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NepGangster
Rob_1985 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Ik zag dit slot, maar het overtuigt me eigenlijk niet (omdat ze die 'band' van de regenhuif waar het slot omheen zit simpelweg doorknippen en er onderdoor trekken):
Dit is natuurlijk gewoon compleet waardeloos.
Ik zou graag zien dat we in een wereld kunnen leven waar dit gewoon niet nodig is.. maar zo blijkt het toch te zijn.
Een 3d geprint object zou het ook nog kunnen helpen, dit stalen object is uiteraard wel een veel steviger meganisme..
Het doorknippen heb je wel een punt, al zijn deze dieven echt niet naaitantes thuis om dit te fixen.
Voor dit soort mensen is het gewoon een ding van 200eur doorverkoopwaarde wat in hun ogen open en bloot klaar ligt om te pakken dus nemen ze het mee.
Zodra ze iets moeten slopen, en maken, dan wordt het vaak te moeilijk en doen ze het neit meer..
Dus een simpel hangslotje zou hetzelfde doen als deze op-maat-gemaakte beugel..

Ook zou ik aanraden om toch eens te kijken of je hem kan personaliseren, al is het een stikseltje ergens extrra erin drukken. Iets wat niet op valt, maar wat wel te zien is bij de marktplaats advertentie.

[ Voor 3% gewijzigd door NepGangster op 07-03-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooki
[...]

Vannacht helaas voor de tweede keer in een half jaar tijd (zie mijn vorige bericht) onze regenhuif gestolen. Dit keer heb ik de dief op een opname van mijn Ring-deurbel staan, maar natuurlijk onherkenbaar (capuchon op).

De Lovens is via Kingpolis verzekerd, inclusief onderdelen. Maar helaas bij de vorige diefstal (ook na bezwaar) niet vergoed gekregen omdat ik destijds op de 2e generatie regenhuif heb gewacht na aankoop van de bakfiets. De voorwaarde is blijkbaar dat alle onderdelen op hetzelfde moment en dus op dezelfde factuur als de bakfiets staan vermeld.

Dus dat wordt al voor de derde keer 350 euro neertellen. Om moedeloos van te worden. Elke avond eraf halen is eigenlijk geen optie. Wellicht een hoes eroverheen. Of zo'n Abus-alarm.

Zelf heb ik bij de gisteren gestolen regenhuif aan beide kanten twee tiewraps vastgemaakt, maar dit was natuurlijk eenvoudig door te knippen.

Andere verzekering nemen? Je zou toch zeggen dat je extra accessoires voor je fiets mag kopen en dat deze meeverzekerd zijn.. slot extra bankje uhmm misschien een zitje of bagagedrager.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-06 22:13
Ik ben bezig met het verwijderen van de peuterschaal, hiervoor moet ook het bankje verwijderd worden.
Vreemd genoeg blijkt de schroefinzet losgetrokken te zijn uit de bak.
Heeft iemand dit al gezien? En heeft er iemand een idee hoe je die schroefinzet terug in de bak krijgt?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8q7PYg13Lr8utSW4kx48ZYiT2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnDzX4ONeTMlmwdgpXbKSidB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
MathieuT schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:42:
Ik ben bezig met het verwijderen van de peuterschaal, hiervoor moet ook het bankje verwijderd worden.
Vreemd genoeg blijkt de schroefinzet losgetrokken te zijn uit de bak.
Heeft iemand dit al gezien? En heeft er iemand een idee hoe je die schroefinzet terug in de bak krijgt?
Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Nog niet voorgehad...
Of hij fijn terug wil is niet zeker.
Meestal zit er een inwendige zeskant in waarmee je hem kunt indraaien met een inbussleutel.
Anders een bout erin waarmee je hem weer terug kunt zetten. Als het een blind gat is een kort boutje.

Zie net dat het geen uitwendige draad is, maar zo'n geribbelde...
Dan zou ik het zo snel niet weten.
Terug smelten door hem met een soldeerbout terug te duwen?
Terugduwen met sterke lijm?
Aan de andere kant een moer erop en de bout vervangen door een langere?

[ Voor 13% gewijzigd door OxyDrokz op 09-03-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-06 22:13
OxyDrokz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Nog niet voorgehad...
Of hij fijn terug wil is niet zeker.
Meestal zit er een inwendige zeskant in waarmee je hem kunt indraaien met een inbussleutel.
Anders een bout erin waarmee je hem weer terug kunt zetten. Als het een blind gat is een kort boutje.

Zie net dat het geen uitwendige draad is, maar zo'n geribbelde...
Dan zou ik het zo snel niet weten.
Terug smelten door hem met een soldeerbout terug te duwen?
Terugduwen met sterke lijm?
Aan de andere kant een moer erop en de bout vervangen door een langere?
Het gat is te klein om de insert terug te duwen en de plastic is redelijk hard.
Ik heb al de haardroger en soldeerbout combo geprobeerd maar dat lukte niet. Ik heb toevallig wel een soldeerstation met heteluchtpomp op komst dus misschien dat het daarmee wel lukt...
Toch maar eerst de fietsenmaker verwittigen, het is een lease dus zelf niet te veel aan prutsen ook al gaan we hem overnemen na de lease :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:18
[...]

-knip-
Zaterdag hebben wij de knoop doorgehakt en een Lovens S75 besteld. Nu loopt er nog een actie dat de regenhuif en ledstrip gratis meegeleverd worden.
Nav bovenstaande bericht van Rob heb ik contact gezocht met Centraal Beheer over het meeverzekeren van accessoires die gratis meegeleverd worden. Ze staan ook met een prijs van €0,00 op de factuur.

Ik kreeg onderstaand antwoord terug:

Bij schade toont u de waarde van uw accessoires aan met uw aankoopnota

Krijgt u accessoires gratis of met korting? Dan kunt u deze accessoires niet voor een hoger bedrag dan u betaalde meeverzekeren.

Dat zou dus betekenen dat bij diefstal van de huif niets vergoed wordt?
Moet ik proberen om de huif met een waarde op de factuur te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 16-06 17:27
Mriceke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Zaterdag hebben wij de knoop doorgehakt en een Lovens S75 besteld. Nu loopt er nog een actie dat de regenhuif en ledstrip gratis meegeleverd worden.
Nav bovenstaande bericht van Rob heb ik contact gezocht met Centraal Beheer over het meeverzekeren van accessoires die gratis meegeleverd worden. Ze staan ook met een prijs van €0,00 op de factuur.

Ik kreeg onderstaand antwoord terug:

Bij schade toont u de waarde van uw accessoires aan met uw aankoopnota

Krijgt u accessoires gratis of met korting? Dan kunt u deze accessoires niet voor een hoger bedrag dan u betaalde meeverzekeren.

Idealiter dan de adviesprijs/waarde erop en dan met 100% korting. Wel een beetje kinderachtig van de verzekeraars zeg.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NepGangster
Mriceke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Ja.
Dit kunnen ze inderdaad wel doen hoor..
Zo staat hij bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy4524_h9y9uKyvszZtye3ifzfw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XM6qKWh9pgtAVGfkktONl0dy.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door NepGangster op 10-03-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:18
NepGangster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Ja.
Dit kunnen ze inderdaad wel doen hoor..
Zo staat hij bij ons:
[Afbeelding]
Ja dat wilde ik inderdaad vragen.
Centraal Beheer geeft wel nog steeds aan dat wanneer je niet hebt betaald voor de accessoire, dat deze dan ook niet vergoed wordt bij eventuele diefstal.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Evt bij andere verzekeraar?

@NepGangster Heb jij dan bij te verzekeren accessoires wel het bedrag ingevuld van alle accessoires bij elkaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Mriceke op 10-03-2025 11:11 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste