Ik vind de fiets echt prachtig, maar wat een slechte reviews op Google. je betaalt een vermogen voor zo'n fiets, dan verwacht je ook een goede service
Er zijn zat mensen die tweedehands een auto kopen die goedkoper is dan deze fiets....
Tja, het is makkelijker een review achter te laten als je ontevreden bent...el flaco schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:11:
Ik vind de fiets echt prachtig, maar wat een slechte reviews op Google. je betaalt een vermogen voor zo'n fiets, dan verwacht je ook een goede serviceEr zijn zat mensen die tweedehands een auto kopen die goedkoper is dan deze fiets....
Voorlopig bevalt die van ons nog prima, paar duizend kilometer verder in drie jaar.
Onze fiets gaat nu na ruim 1 jaar en meer dan 5000 km naar de fietsenmaker voor wat garantie afhandeling:
- Bosch computer scherm heeft allemaal zwarte vlekken is daardoor moeilijk leesbaar
- Het voorbankje heeft de helft van zijn schroeven verloren (?!)
- De regenhuif ritsen zijn naar de gallemiezen
(ook was de koplamp er een keer afgetrilt. Die is opnieuw bevestigd, maar hij rammelt vaak nog tegen het spatbord aan, waar nu een flinke hap zwarte lak weg is. Zijn er meer mensen die merken dat de koplamp hoog afgesteld staat en eigenlijk niet lager kan, waardoor je tegenligger verblind...)
- Bosch computer scherm heeft allemaal zwarte vlekken is daardoor moeilijk leesbaar
(ook was de koplamp er een keer afgetrilt. Die is opnieuw bevestigd, maar hij rammelt vaak nog tegen het spatbord aan, waar nu een flinke hap zwarte lak weg is. Zijn er meer mensen die merken dat de koplamp hoog afgesteld staat en eigenlijk niet lager kan, waardoor je tegenligger verblind...)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hier ook/wel een tevreden gebruiker, alleen problemen gehad met huif.
Vraagje: als je het extra bankje voor hebt geïnstalleerd, kan je dan nog een maxi cosi plaatsen in de maxicosi steunen?
Vraagje: als je het extra bankje voor hebt geïnstalleerd, kan je dan nog een maxi cosi plaatsen in de maxicosi steunen?
Vrij zeker dat dat kan. Ik heb de maxicosi steunen er net uitgehaald..., maar we hebben wel een tijdje het voorbankje erin gehad met de steunen, alleen toen niet (vaak) meer de maxicosi gebruikt.Chriztiaan schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:34:
Ja kan gewoon.Chriztiaan schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:34:
Heb je wel weinig aan het bankje als de maxi cosi in de houder zit. Maar als de kleine niet mee gaat kan het bankje gebruik worden.
Op vakantie vier kinderen erin met bankje en maxi cosi houders (zonder maxi cosi
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Iemand ervaring met beschermstukken -zoals hieronder- voor de voorganger van de 'plus' bak?_superboer_ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:01:
Ik las hier al meerdere keren wat over de plus-versie van de Lovens maar helaas nog zonder foto’s. Vandaag bij een keten langs geweest die de plus aanbiedt om het verschil te bekijken.
Hier een foto van de plastic rand die aan beide kanten is toegevoegd om te voorkomen dat kinderen de bak kapot maken:
[Afbeelding]
https://shop.riesewijkexc...rer-rand-beschermerset-3d
Ja ervaring mee. Deze 3D-geprinte beschermstukken zitten met dubbelzijdig tape vast en passen perfect. Echter is het dubbelzijdige tape niet sterk genoeg en tik je hem zo los als je je koter uit de bak tilt. Daardoor is er eentje gevallen en op de naad gebroken.XiDiX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:14:
[...]
Iemand ervaring met beschermstukken -zoals hieronder- voor de voorganger van de 'plus' bak?
https://shop.riesewijkexc...rer-rand-beschermerset-3d
Keuze stress: een lovens s50 voor € 4.950 of een Lovens s75 auto voor € 5.550? Vrouwlief vindt een automatisch aandrijving overbodig, evenals extra power. We gaan de lovens alleen voor simpele ritten in de stad gebruiken.
Mijn voorkeur zelf gaat uit naar de s75 auto. Kan iemand argumenten aandragen om vrouwlief te overtuigen? 😂
Mijn voorkeur zelf gaat uit naar de s75 auto. Kan iemand argumenten aandragen om vrouwlief te overtuigen? 😂
[ Voor 21% gewijzigd door funkylicious op 06-09-2025 11:44 ]
Gooi het dan op de verkooprestwaarde, die hoger zal blijven bij de s75 auto, doordat accu simpelweg hogere capaciteit heeft, meer geschikt terrein (heuveltjes, bruggen, viaducten etc zonder problemen) en in toekomst dingen als automatisch schakelen een mooie plus zijn.
Ik zou zelf het automatisch schakelen echt niet meer willen missen. Zeker in de stad, met veel snelheidswisselingen, dus anders ook veel schakelen. Nu hoef ik daar totaal niet op te letten, en kan alle aandacht naar het verkeer en bijv bij het wegfietsen uit stilstand naar de balans (tis toch een zwaar ding).
Ik zou zelf het automatisch schakelen echt niet meer willen missen. Zeker in de stad, met veel snelheidswisselingen, dus anders ook veel schakelen. Nu hoef ik daar totaal niet op te letten, en kan alle aandacht naar het verkeer en bijv bij het wegfietsen uit stilstand naar de balans (tis toch een zwaar ding).
[ Voor 7% gewijzigd door Chriztiaan op 06-09-2025 12:46 ]
Dat de accu/batterij een grotere capaciteit heeft is natuurlijk onzin. Dat onderdeel kun je zelf configureren ongeacht de uitvoering. Het verschil zit hem inderdaad in de Nm power en het automatisch schakelen. Wij hebben zelf de S75 en weet het verschil niet met de S50. Maar we hebben wel bewust voor een automatiq gekozen na allebei getest te hebben en geen moment spijt van. Het fiets mijn inziens zoveel fijner om niet bezig te zijn met schakelen. Zeker bij stadsverkeer als je regelmatig stilstaat bij verkeerslichten e.d.Chriztiaan schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:29:
Gooi het dan op de verkooprestwaarde, die hoger zal blijven bij de s75 auto, doordat accu simpelweg hogere capaciteit heeft, en in toekomst dingen als automatisch schakelen een mooie plus zijn.
Ah sorry, haal accu en power door elkaar. Naja, extra power is ook fijn bij verkoop, meer terrein is dan geschikt, bijv heuvels, of met volle belading een viaduct of brug op fietsen.
[ Voor 16% gewijzigd door Chriztiaan op 06-09-2025 12:59 ]
Dank voor je snelle reactie! Ik denk dat ik ze dan met andere dubbelzijdige tape oid ga proberen.terror-oehoe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:58:
[...]
Ja ervaring mee. Deze 3D-geprinte beschermstukken zitten met dubbelzijdig tape vast en passen perfect. Echter is het dubbelzijdige tape niet sterk genoeg en tik je hem zo los als je je koter uit de bak tilt. Daardoor is er eentje gevallen en op de naad gebroken.
Wij hebben een automaat en zouden niet zonder willen. Het is vooral een stuk gemak. Juist in de stad waar je veel moet stoppen en starten/versnellen, is een automaat erg fijn. Bijvoorbeeld bij een stoplicht schakel je anders terug en bij het wegrijden weer op.funkylicious schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:43:
Keuze stress: een lovens s50 voor € 4.950 of een Lovens s75 auto voor € 5.550? Vrouwlief vindt een automatisch aandrijving overbodig, evenals extra power. We gaan de lovens alleen voor simpele ritten in de stad gebruiken.
Wellicht dat je het nog eens kan vergelijken bij een leverancier/fietsenwinkel met een proefrit.
Die versnelling is toch gewoon traploos.
Misschien dat het bij mij een automatisme is, maar dit gaat echt helemaal vanzelf en heb daar echt nulkommanul last van.
Als de ondersteuning ook op auto staat kom je altijd wel weg en anders draai je met gemak aan het handvat.
Dat is dus mijn ervaring. Goed om dus zelf even te testen of het je echt wat waard is.
Misschien dat het bij mij een automatisme is, maar dit gaat echt helemaal vanzelf en heb daar echt nulkommanul last van.
Als de ondersteuning ook op auto staat kom je altijd wel weg en anders draai je met gemak aan het handvat.
Dat is dus mijn ervaring. Goed om dus zelf even te testen of het je echt wat waard is.
Goed om te weten om na te vragen welke versie je krijgt. Enkele leveranciers lijken beide versies nog aan te bieden en vermelden dan bij de duurdere versie dat het gaat om de plus versie.Kodess schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:29:
[...]
Ja. Alles is nu plus. Het is namelijk niet de plus. De grotere bak heet de plus bak. Maar ze verkopen de kleinere bak niet meer
Ja, ik ga na of ik ergens een proefrit kan doen. We hebben e-bikes met beide Enviolo waarvan eentje een automaat betreft; persoonlijk vind ik het prettig werken. De S50 heeft Shimano Nexus 5 wat anders is dan een Enviolo handmatig zoals bij de S75/S85. Ik lees vooral dat de Nexus duurzamer zou zijn en eenvoudig te repareren omdat er nog weinig fietsenmakers zijn die kennis en ervaring hebben met Enviolo. Dat zal op termijn ongetwijfeld veranderen. Keuzes!XiDiX schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:23:
[...]
Dank voor je snelle reactie! Ik denk dat ik ze dan met andere dubbelzijdige tape oid ga proberen.
[...]
Wij hebben een automaat en zouden niet zonder willen. Het is vooral een stuk gemak. Juist in de stad waar je veel moet stoppen en starten/versnellen, is een automaat erg fijn. Bijvoorbeeld bij een stoplicht schakel je anders terug en bij het wegrijden weer op.
Wellicht dat je het nog eens kan vergelijken bij een leverancier/fietsenwinkel met een proefrit.
Hier de handmatige gekozen. Testrit op de automaat gedaan, maar het voelde niet als een toevoeging. Verder geen zin in mogelijke toekomstige elektrische storingen. De meeste fietsenmakers hebben niet zo veel met elektronica heb ik gemerkt.
Goed punt aangezien we nieuw kopen om de bakfiets over ca. 2,5/3 jaar te verkopen. De 50/65 versies lijken minder goed beschikbaar en in trek vergeleken met de 75/85 versies. En als je nu toch al genoeg uitgeeft, dan kan dat laatste beetje er ook nog wel bij. Dure krengen!Chriztiaan schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:29:
Gooi het dan op de verkooprestwaarde, die hoger zal blijven bij de s75 auto, doordat accu simpelweg hogere capaciteit heeft, meer geschikt terrein (heuveltjes, bruggen, viaducten etc zonder problemen) en in toekomst dingen als automatisch schakelen een mooie plus zijn.
Hier een eigenaar van de Lovens s75 uit 2023. Ik heb schade aan mijn bak en wil deze laten vervangen. Vroeg mij af of iemand weet of de lovens plus bak er ook op past? Kan me voorstellen dat het frame hetzelfde is en dat de plus bak enkel binnenin groter is.
En je kinderen worden zwaarder. Zo'n fiets koop je voor de komende 5/6 jaar.funkylicious schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:43:
Dat is een goede vraag..rdb91 schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:09:
Hier een eigenaar van de Lovens s75 uit 2023. Ik heb schade aan mijn bak en wil deze laten vervangen. Vroeg mij af of iemand weet of de lovens plus bak er ook op past? Kan me voorstellen dat het frame hetzelfde is en dat de plus bak enkel binnenin groter is.
Ik heb ze ooit naast elkaar gezien zonder meetlat, en het leek me inderdaad dat gewoon de bak wat stijler ingesneden is aan de voorkant, in de neus. daarom wat extra ruimte. Of dit gevolgen heeft voor het frame durf ik helaas niet te zeggen.
Het is de S75 auto geworden. Dank allemaal voor het meedenken. Ik had een proefrit gedaan op een S65 met traploos schakelen; ik bleef maar draaien en vond het niet fijn dat je dan niet kunt zien waarop die staat. S50 met 5 versnellingen is fijner, maar vond de 65 versie al niet heel krachtig.Stimulate14 schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:43:
[...]
En je kinderen worden zwaarder. Zo'n fiets koop je voor de komende 5/6 jaar.
De assemblage van de fiets zou wat beter moeten. Bij onze fiets hebben we vergelijkbare problemen. Veel van de schroeven hebben niet de juiste borging, waardoor ze los trillen. Zelf zet ik ze nu met wat loctite of een drupje secondelijm weer vast, waardoor ze niet los trillen.Kodess schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:37:
…
Bij ons is de koplamp verkeerd gemonteerd. Het beugeltje zat ondersteboven aan de voorvork bevestigd. Hierna is de lamp goed stelbaar, en is er voldoende ruimte tussen spatbord en koplam.
Qua huif zitten we nu op versie 3. Versie 2 had het probleem met de ritsen, en is bij ons onder garantie vervangen. De eerste rits ging door verkeerd gebruik kapot, en heb ik bij een kleermaker laten vervangen voor een tientje. Zo kan je de huif buiten garantie om nog weer voordelig functioneel maken.
Heb je een foto van de beugel op de juiste manier, dan kan ik zien of het bij mij ook fout zit,mcheijink schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:07:
[...]
De assemblage van de fiets zou wat beter moeten. Bij onze fiets hebben we vergelijkbare problemen. Veel van de schroeven hebben niet de juiste borging, waardoor ze los trillen. Zelf zet ik ze nu met wat loctite of een drupje secondelijm weer vast, waardoor ze niet los trillen.
Bij ons is de koplamp verkeerd gemonteerd. Het beugeltje zat ondersteboven aan de voorvork bevestigd. Hierna is de lamp goed stelbaar, en is er voldoende ruimte tussen spatbord en koplam.
Qua huif zitten we nu op versie 3. Versie 2 had het probleem met de ritsen, en is bij ons onder garantie vervangen. De eerste rits ging door verkeerd gebruik kapot, en heb ik bij een kleermaker laten vervangen voor een tientje. Zo kan je de huif buiten garantie om nog weer voordelig functioneel maken.
Ik heb de lamp nu gesteld zodat hij op de straat schijnt, maar nu rammelt de refelctor weer tegen het spatbord...
Huif garantie, via de FM of via Lovens als die 'gratis' via Lovens was?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb last van een zakkend zadel. De klem staat echt al superstrak afgesteld.
De zadelpen heb ik gereinigd en daarna gevet, maar dat had geen effect. Daarna vet verwijderd om te testen, maar ook dan blijft hij zakken.
Las de tip om vet met kleine korrels erin te gebruiken. Iemand ervaring daarmee of met andere oplossingen?
De zadelpen heb ik gereinigd en daarna gevet, maar dat had geen effect. Daarna vet verwijderd om te testen, maar ook dan blijft hij zakken.
Las de tip om vet met kleine korrels erin te gebruiken. Iemand ervaring daarmee of met andere oplossingen?
Wij hebben onze bak ook laten vervangen. Aan de fietsenmaker heb ik destijds dezelfde vraag gesteld. Die gaf toen aan dat het helaas niet mogelijk was. Je zou eens bij Lovens zelf kunnen navragen.rdb91 schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:09:
Ah dat heb ik ook gehad, alleen voor mij was het puur het aandraaien van de pen.MailMan schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:53:
Ja, onze verende zadelpen zit perfect en zakt niet naar beneden. De fietsenmaker heeft hem bij ons ingesmeerd met een grijs en korrelig smeer, speciaal voor meer frictie tussen de delen. Met mijn gewicht (120KG) is er niets aan de hand en blijft die perfect zitten.MailMan schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:53:
Welke zadelpen heb je? En heb je de zadel gelaten? Ik kan niet langer dan 15 min zitten, blessureNickEla schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:53:
[...]
Ja, onze verende zadelpen zit perfect en zakt niet naar beneden. De fietsenmaker heeft hem bij ons ingesmeerd met een grijs en korrelig smeer, speciaal voor meer frictie tussen de delen. Met mijn gewicht (120KG) is er niets aan de hand en blijft die perfect zitten.
Kinekt XR Geveerde zadelpen, daar zitten meerdere veren bij zodat je de juiste combinatie van 2 veren kunt maken op basis van je gewicht.Cooki schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:25:
[...]
Welke zadelpen heb je? En heb je de zadel gelaten? Ik kan niet langer dan 15 min zitten, blessure
Het zadel heb ik gelaten, vooral omdat het standaard zadel zo'n handvat heeft om de fiets mee te tillen, dat is toch wel erg handig. De combinatie van de Kinekt met het standaard zadel is voor mij persoonlijk erg comfortabel.
Links de montage zoals de fiets geleverd is. Door de beugel 180 graden te draaien, komt het armpje boven de beugel uit in plaats van eronder. Hierdoor kan de lamp voldoende naar beneden gericht worden zonder dat de reflector tegen het spatbord zit.Kodess schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:03:
[...]
Heb je een foto van de beugel op de juiste manier, dan kan ik zien of het bij mij ook fout zit,
Ik heb de lamp nu gesteld zodat hij op de straat schijnt, maar nu rammelt de refelctor weer tegen het spatbord...
Huif garantie, via de FM of via Lovens als die 'gratis' via Lovens was?
![]() | ![]() |
.. zo is die bij ons dus ook geleverd. En daardoor dus gigantisch gat in de lakmcheijink schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:07:
[...]
Links de montage zoals de fiets geleverd is. Door de beugel 180 graden te draaien, komt het armpje boven de beugel uit in plaats van eronder. Hierdoor kan de lamp voldoende naar beneden gericht worden zonder dat de reflector tegen het spatbord zit.Garantie van huif heb ik met de fietsenmaker geregeld.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Onze fiets van net 2jr en 1 mnd oud naar de fietsenmaker voor onderhoudsbeurt.
Nu blijkt remklauw zodanig verroest dat deze vervangen moet worden.
Toegegeven: hij staat buiten (onder regenhuif). Maar is dit iets wat je normaal kan verwachten?
Ik ga sowieso kijken of ik dit onder garantie kan laten vallen, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen op dit onderdeel.
(De remblokken moesten ook overigens vervangen worden: maar daar kijk ik minder van op, het is een slijtage deel en die dingen zijn best zwaar.)
Toegegeven: hij staat buiten (onder regenhuif). Maar is dit iets wat je normaal kan verwachten?
Ik ga sowieso kijken of ik dit onder garantie kan laten vallen, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen op dit onderdeel.
(De remblokken moesten ook overigens vervangen worden: maar daar kijk ik minder van op, het is een slijtage deel en die dingen zijn best zwaar.)
8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort
Ja, remklauwen/remschijven van alle fietsen zijn gevoelig voor roest. Er zijn diverse producten van bv Muc-off op de markt waarmee je dit kan voorkomen door de remschijven en klauwen (en overige onderdelen van de fiets) regelmatig mee kan reinigen, behandelen en beschermen. Ik maak de fiets zeker elke 1 a 2 maanden schoon met tal van middelen van Muc-off, zoals ook bv de remklauw en remschijf reiniger, dan blijft roest tot een minimum beperkt. Bij onze vorige lovens deed ik dit niet en zat er idd ook forse roest op de schijf en ook op de klauwkingtim schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:45:
Onze fiets van net 2jr en 1 mnd oud naar de fietsenmaker voor onderhoudsbeurt.
Ik hoor graag hoe je dit doet, en of dit lukt. Wij hadden na 2 jaar en een aantal maanden flink gedoe en Lovens zelf dekt / doet niets. De fietsenmaker heeft ons geholpen door zijn uren niet te rekenen, maar ik moet zeggen dat ik in Lovens wat dit betreft al meerdere malen teleurgesteld ben. Een minimale wettelijke garantie afgeven voor iets wat veel langer dan 2 jaar mee zou moeten gaan en zodra die verstreken is, ook echt niet meer helpen. Alleen doorverwijzen naar de dealer.kingtim schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:45:
Dat is inderdaad teleurstellend van Lovens, al hebben ze juridisch gezien wel gelijk dat de dealer verantwoordelijk is voor de garantie.Hendrik85 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:41:
[...]
Ik hoor graag hoe je dit doet, en of dit lukt. Wij hadden na 2 jaar en een aantal maanden flink gedoe en Lovens zelf dekt / doet niets. De fietsenmaker heeft ons geholpen door zijn uren niet te rekenen, maar ik moet zeggen dat ik in Lovens wat dit betreft al meerdere malen teleurgesteld ben. Een minimale wettelijke garantie afgeven voor iets wat veel langer dan 2 jaar mee zou moeten gaan en zodra die verstreken is, ook echt niet meer helpen. Alleen doorverwijzen naar de dealer.
Toevallig heb ik dit laatst ook gedaan. Op die manier kun je ook meer ruimte creëren tussen de voorband en het spatbord.mcheijink schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:07:
[...]
Links de montage zoals de fiets geleverd is. Door de beugel 180 graden te draaien, komt het armpje boven de beugel uit in plaats van eronder. Hierdoor kan de lamp voldoende naar beneden gericht worden zonder dat de reflector tegen het spatbord zit.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb dit eigenlijk meteen weer omgedraaid (dus de beugel van de lamp onderlangs). Dat heb ik gedaan omdat de speling tussen de lampbeugel en daarboven (aansluiting van de stuurkabels?) kleiner is dan de veerweg van de voorvork. Daarmee was ik bang dat ik de lampbeugel zou gaan beschadigen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IUJftgr3HeojYy5zDrbyRdF3.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door XiDiX op 23-09-2025 10:41 ]
Inmiddels bankje gekocht en geïnstalleerd. Man man wat een geld toch voor die kleine balkjes staal en een kussentje, Viel me oprecht tegen toen ik t bankje in handen had, had meer materiaal oid verwacht.Kodess schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:37:
[...]
Ja kan gewoon.
Heb je wel weinig aan het bankje als de maxi cosi in de houder zit. Maar als de kleine niet mee gaat kan het bankje gebruik worden.
Op vakantie vier kinderen erin met bankje en maxi cosi houders (zonder maxi cosi)
Hoeveel heb je dan voor het bankje betaald?Chriztiaan schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:50:
[...]
Inmiddels bankje gekocht en geïnstalleerd. Man man wat een geld toch voor die kleine balkjes staal en een kussentje, Viel me oprecht tegen toen ik t bankje in handen had, had meer materiaal oid verwacht.
Ik heb hem nieuw gekocht voor 90 euro. (Afspraak met FM, alle accesoires die we nu willen kopen sinds aankoop van de fiets zijn met 50% korting)
[ Voor 16% gewijzigd door Kodess op 24-09-2025 21:06 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Helaas niet zulke afspraken kunnen maken, fiets is via lease van werk. 170 euro mogen aftikken.Kodess schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:06:
[...]
Hoeveel heb je dan voor het bankje betaald?
Ik heb hem nieuw gekocht voor 90 euro. (Afspraak met FM, alle accesoires die we nu willen kopen sinds aankoop van de fiets zijn met 50% korting)
Dan is het een duur grapje.
Let wel op, de schroeven die het kussen vasthouden zijn bij mij na een jaar gewoon los getrild.
Let wel op, de schroeven die het kussen vasthouden zijn bij mij na een jaar gewoon los getrild.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hm is die reflector niet gewoon verwijderbaar? Die zal niet veel toevoegen aan zichtbaarheid als je ook de ledstrip hebt. Dan stopt het getik en beschadigen van het spatbord ook lijkt me.XiDiX schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:39:
[...]
Toevallig heb ik dit laatst ook gedaan. Op die manier kun je ook meer ruimte creëren tussen de voorband en het spatbord.
Ik heb dit eigenlijk meteen weer omgedraaid (dus de beugel van de lamp onderlangs). Dat heb ik gedaan omdat de speling tussen de lampbeugel en daarboven (aansluiting van de stuurkabels?) kleiner is dan de veerweg van de voorvork. Daarmee was ik bang dat ik de lampbeugel zou gaan beschadigen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Weet je hoe ik aan die schroeven kom?Kodess schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:02:
Dan is het een duur grapje.
Bouwmarkt of je fietsenmaker.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik kan nergens een Lovens Explorer bezichtigen waarin ook het voorbankje is bevestigd. Heeft iemand de volgende maten bij deze configuratie?
1. Afstand tussen de twee bankjes.
2. Hoe hoog de rugleuning aan de voorzijde is, gemeten vanaf het voorbankje.
Hebben jullie misschien ook last van piepende/krakende EPP bak? Ik merk soms best wel wat geluid thv de gordel aansluiting linksvoor.
Ik heb dit, dus als je vragen hebt shoot.rgras schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:41:
Ik kan nergens een Lovens Explorer bezichtigen waarin ook het voorbankje is bevestigd. Heeft iemand de volgende maten bij deze configuratie?
Zeer toevallig viel mij dit afgelopen weken ook op, eerder niet gehad, of niet opgevallen. Nu ik het eenmaal gehoord heb, kan ik het ook niet meer on-horenCooki schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:31:
Hebben jullie misschien ook last van piepende/krakende EPP bak? Ik merk soms best wel wat geluid thv de gordel aansluiting linksvoor.
Zelf gedacht aan een beetje WD40 oid, gewoon om te kijken of het wat uithaalt. Maar nog niet gedaan.
Wij hebben sinds zaterdag ook een Lovens, erg blij mee! Ik wilde twee AirTags plaatsen en dacht dat dit een goede plek was… Totdat er één in het gat viel. Hij kwam in de hoek uit en zit nu nog redelijk vast dankzij het dubbelzijdig tape dat ik heb gebruikt, maar ik weet niet hoelang dat zo blijft. Weet iemand of dit gedeelte een lege omhulzing is? En stel dat de AirTag losraakt tijdens het fietsen, kan die dan schade aanrichten aan bewegende onderdelen in dit deel van de fiets?
Voor wie nu op het punt staat om te kopen: er wordt 4 november iets nieuws aangekondigd. Geen idee wat.
https://lovensbikes.com/teaser/
en
YouTube: Innovation Meets Design
en
[ Voor 25% gewijzigd door MrAcid op 23-10-2025 14:19 ]
Ik heb naast de Tracefy ook een AirTag. Die heb ik in een magnetische behuizing onder het bankje.Thomas19903 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:47:
Wij hebben sinds zaterdag ook een Lovens, erg blij mee! Ik wilde twee AirTags plaatsen en dacht dat dit een goede plek was… Totdat er één in het gat viel. Hij kwam in de hoek uit en zit nu nog redelijk vast dankzij het dubbelzijdig tape dat ik heb gebruikt, maar ik weet niet hoelang dat zo blijft. Weet iemand of dit gedeelte een lege omhulzing is? En stel dat de AirTag losraakt tijdens het fietsen, kan die dan schade aanrichten aan bewegende onderdelen in dit deel van de fiets?
[Afbeelding]
Nieuw ontwerp zo te zien. Een goeie tijd om goedkoop de oude versie op de kop te tikkenMrAcid schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:13:
Voor wie nu op het punt staat om te kopen: er wordt 4 november iets nieuws aangekondigd. Geen idee wat.
en
In ander nieuws: Net de 2e beurt van de Lovens gehad. We zitten op 15 maanden bezit, 5500km.
We hebben een nieuwe regenhuif gekregen onder garantie (we hadden de oude en een rits was stuk)
We hebben een nieuw Bosch Kioxia Display gekregen onder garantie (de oude had 2 grote zwarte vlekken in het scherm gekregen, geen beschadigingen, gewoon opeens)
We hebben een gratis nieuwe achterband gekregen. (Blijkbaar te lang op een slappe band gereden en dan verliest hij teveel vorm, iets waar we wat meer op gaan letten)
Er waren wat schroeven los getrilt (en verdwenen) van het voorbankje. Ook 1 van de rubberstopjes was al redelijk snel verdwenen. Ze hebben alle schroeven vervangen door eigen schroeven en de rubberstop die er nog was eraf gehaald en 2 nieuwe geplaatst. Dit van het voorbankje is eigenlijk niet hun verantwoordelijkheid. Het voorbankje is een 'af product' wat ze van de fabriek krijgen dus ze hoopte dat het garantie was, maar helaas. Toen hebben ze het zelf opgelost
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Voor de bezitters van een Enviolo AUTOMATiQ automaat, enige tijd geleden is firmware v13 gereleased
Release notes: https://support.enviolo.c...irmware-release-notes#v13
Handleiding updaten: https://support.enviolo.c...new-enviolo-AUTOMATiQ-App
Ik moest zelf na het updaten van de firmware, de automaat opnieuw pairen met de app.
Release notes: https://support.enviolo.c...irmware-release-notes#v13
Handleiding updaten: https://support.enviolo.c...new-enviolo-AUTOMATiQ-App
Ik moest zelf na het updaten van de firmware, de automaat opnieuw pairen met de app.
[ Voor 11% gewijzigd door XiDiX op 29-10-2025 21:43 ]
Iemand een oplossing of bekend met de oorzaak? Lijkt namelijk erger te worden.
Hendrik85 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:41:
[...]
Zeer toevallig viel mij dit afgelopen weken ook op, eerder niet gehad, of niet opgevallen. Nu ik het eenmaal gehoord heb, kan ik het ook niet meer on-horen![]()
Zelf gedacht aan een beetje WD40 oid, gewoon om te kijken of het wat uithaalt. Maar nog niet gedaan.
Sinds een tijdje heeft onze Lovens een bijzonder geluid vanuit de trapas, hoorbaar bij goed aanzetten. Eerst ging het nog weg na een paar kilometer, maar nu bijna constant aanwezig. Februari j.l. nog een servicebeurt gehad.
Filmpje van gemaakt, hier te zien. Iemand bekend mee?
Filmpje van gemaakt, hier te zien. Iemand bekend mee?
Op onze S85 Automaat staat nu 6500km op de teller en heb dit weekend de remblokken voor de 4e keer vervangen.
Wij wonen in de heuvels van Limburg en rijden zo veel bergafwaarts met twee kinderen en van alles er in, die remmen slijten dan echt hard.
Wij hebben Magura remmen op onze Lovens S85 en heb deze blokjes er op gezet: https://shop.riesewijkexc...-remblokset-set-a-4-stuks
"Magura* Magura 8P MT Performance 4P Remblokset"
Post het maar even hier zodat mensen het kunnen vinden, want ik twijfelde zelf even welke blokjes ik nodig had.
Vervangen ging erg makkelijk en nu remt de fiets weer perfect! Vorige keren door de fietsenmaker gedaan, maar het is een klusje van niets eigenlijk.
Wij wonen in de heuvels van Limburg en rijden zo veel bergafwaarts met twee kinderen en van alles er in, die remmen slijten dan echt hard.
Wij hebben Magura remmen op onze Lovens S85 en heb deze blokjes er op gezet: https://shop.riesewijkexc...-remblokset-set-a-4-stuks
"Magura* Magura 8P MT Performance 4P Remblokset"
Post het maar even hier zodat mensen het kunnen vinden, want ik twijfelde zelf even welke blokjes ik nodig had.
Vervangen ging erg makkelijk en nu remt de fiets weer perfect! Vorige keren door de fietsenmaker gedaan, maar het is een klusje van niets eigenlijk.
Superfijn om te horen! Bij ons wordt ook vrij consistent de remblokken vervangen elke 6 mndn...Snow_King schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:16:
8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort
Ik had Magura 8s zachte hars sport blokken voor vier zuiger remmen gekocht bij Mantel.
https://www.mantel.com/magura-8s-sport-schijfremblokjes
Installatie is eenvoudig inderdaad. Even zorgen dat je de zuigers weer volledig open duwt voordat je de tangen met nieuwe blokken weer over de schijven schuift.
Installatie is eenvoudig inderdaad. Even zorgen dat je de zuigers weer volledig open duwt voordat je de tangen met nieuwe blokken weer over de schijven schuift.
Wat gebruik je om ze open te duwen?OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:44:
Ik had Magura 8s zachte hars sport blokken voor vier zuiger remmen gekocht bij Mantel.
Bij mij was het na een ritje in de regen weer weg...Cooki schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:03:
Iemand een oplossing of bekend met de oorzaak? Lijkt namelijk erger te worden.
[...]
Daarom dacht ik het even te delen. Het is echt niet veel werk. Het kost mij meer tijd de fiets weg te brengen en alles er omheen te regelen dan het zelf even in de schuur te vervangen.kingtim schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:22:
[...]
Superfijn om te horen! Bij ons wordt ook vrij consistent de remblokken vervangen elke 6 mndn...
Specifieke reden dat je de zachte blokken hebt gekozen?OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:44:
Ik heb een brede platte schroevendraaier gebruikt en zachtjes de zuigers terug gedrukt. Je hoeft helemaal niet veel kracht te zetten. Het kan wel tegen een stootje, maar ga niet de lomp aan de slag.
Deze blokken kwamen er ook uit toen ik ze openmaakte, vandaarSnow_King schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:19:
[...]
Specifieke reden dat je de zachte blokken hebt gekozen?
Stoelverwarming en knipperlichten: als je alles aanklikt kun je richting de 9000eur gaan. 
Duidelijk updates voor de leasemarkt waarin mensen vooral naar de maandlasten kijken.
Duidelijk updates voor de leasemarkt waarin mensen vooral naar de maandlasten kijken.
[ Voor 33% gewijzigd door MrAcid op 04-11-2025 11:13 ]
Oeh, die knipperlichten wil ik ook. Dat mis ik altijd ontzettend.Cooki schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:09:
https://lovensbikes.com/lovens-explorer-2/
Lovens Explorer 2 wat vinden wij ervan?
Gaaf ook dat ze naar monocasting frames gaan ipv de huidige gelaste frames.
All-electric.
Ik denk dat m'n kinderen stoelverwarming wel erg zouden waarderen in de winter. Misschien moet ik toch een keer een stoov oid toevoegen in de Lovens 1.
Interieurverlichting, hoofdsteunen, usb-c poorten en dan die verwarmde zitjes... Zijn de knipperlichten echt 100eu waard? Verder:
- Bak van 130L naar 193L
- Grotere draaicirkel
- Purion 200 zijdisplay
- Voorlicht zit nu vast aan de bak dus geen verlichting in de bocht
- Betere accu beveiliging maar kost je wel 160eu
Kunnen ze straks mooi nog een optie voor meedraaiende/matrix koplampen meeverkopenterror-oehoe schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:54:
- Voorlicht zit nu vast aan de bak dus geen verlichting in de bocht
All-electric.
Gaan we ook niet een beetje té ver om het iedereen zo comfortabel mogelijk te maken?Gillonde schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:57:
Ik denk dat m'n kinderen stoelverwarming wel erg zouden waarderen in de winter. Misschien moet ik toch een keer een stoov oid toevoegen in de Lovens 1.
Overigens best wel een mooie upgrade, vooral qua frame. Die van ons is net drie jaar oud en nog geen vijfduizend km, dus ben nog niet toe aan wat nieuws... Maar, ben wel benieuwd wat erbij moet..
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Mooie fiets Explorer 2. Purion 200 display is wel een misser. Kiox 300 kon men als E-lock gebruiken door scherm af te nemen en als navigatie display. Als je nu je telefoon kwijt bent kon je met Kiox 300 nog gewoon wegrijden, dat is nu niet meer mogelijk en creert extra onnodige afhankelijkheid. In mijn geval moet je dus extra kosten maken door er een Kiox 300 bij op te zetten. Purion heeft ook geen navigatie functie direct op scherm welke ik nog regelmatig aan zet naar mijn werk. Geeft je toch wat meer info over je batterij en nog hoeveel km te rijden. Soms kom ik daardoor net uit met batterij. Toch een gemiste kans dat je dit zelf moet uitbreiden. De vorige explorer was in dit opzicht beter en uitgebreider kwa functionaliteit.
Kont verwarming is leuk, maar kost ongetwijfelt batterij en de leuke langere ritjes zullen in de Lente zijn als de zon al keihard op het leer brand en de kinderen niet eens meer willen zitten. Knipperlichten, tja wel leukge gadget maar je hand uitsteken kan ook. Het enige toppunt is eigenlijk het design.
Kont verwarming is leuk, maar kost ongetwijfelt batterij en de leuke langere ritjes zullen in de Lente zijn als de zon al keihard op het leer brand en de kinderen niet eens meer willen zitten. Knipperlichten, tja wel leukge gadget maar je hand uitsteken kan ook. Het enige toppunt is eigenlijk het design.
[ Voor 59% gewijzigd door m.theloosen op 04-11-2025 21:32 ]
Hier loopt onze S65 Auto op 't einde van z'n lease. Zal richting de 7000 km op de teller hebben. Heel tevreden van - buiten dat hij op hellingen toch net wat tekort schiet, die motor. Het leeggewicht, de breedte (past met moeite door de voordeur en we willen 'm toch graag binnen) en het gebrek aan hoofdsteunen heeft ons naar een alternatief doen kijken. Dat is een Packster2 70 geworden. 40 kg leeg ipv 60, hoofdsteunen in de buggy-uitvoering en ook iets smaller. De lichtstrip vooraan ga ik missen, zeker in het donker durven tegenliggers zich nogal 'ns verslikken in de breedte van zo'n bakfiets.
De Explorer 2 ziet er een leuke upgrade uit, maar die zetelverwarming, dat gaat ongetwijfeld inderdaad aan je batterij vreten. En dan leveren ze nog altijd modellen uit met 400W blijkbaar, daar loop je helemaal niet ver mee.
De Explorer 2 ziet er een leuke upgrade uit, maar die zetelverwarming, dat gaat ongetwijfeld inderdaad aan je batterij vreten. En dan leveren ze nog altijd modellen uit met 400W blijkbaar, daar loop je helemaal niet ver mee.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Merkte van de week op dat de remschijf van het voorwiel wat 'wiebelt'/speling heeft.
Inmiddels ben ik erachter dat je de 'lockring' kunt aandraaien (gewoon met de hand door te duwen tegen die 'kartels). Dat lost het 'wiebelen'/de speling op, maar laat het wiel minder soepel draaien.
Herkent iemand het 'wiebelen' van de remschijf en het feit dat die lockring helemaal niet vast zit?
Of speelt de voorvork-asdop / steekas-einddop hier nog een rol wellicht?
Hieronder een foto met pijl naar wat ik met de lockring bedoel.
:strip_exif()/f/image/j2hSvydfljkkiHDWOWX88FfG.png?f=user_large)
(Ja, beetje smerig door natte weer)
Inmiddels ben ik erachter dat je de 'lockring' kunt aandraaien (gewoon met de hand door te duwen tegen die 'kartels). Dat lost het 'wiebelen'/de speling op, maar laat het wiel minder soepel draaien.
Herkent iemand het 'wiebelen' van de remschijf en het feit dat die lockring helemaal niet vast zit?
:strip_exif()/f/image/j2hSvydfljkkiHDWOWX88FfG.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 13-11-2025 20:38 ]
Wiel eruit, lockring aandraaien, wiel er weer inJBS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:33:
Merkte van de week op dat de remschijf van het voorwiel wat 'wiebelt'/speling heeft.
[Afbeelding]
Maar als je dat gereedschap niet hebt, zou ik zsm even langs de fietsenwinkel. Het is beter om zo niet te blijven fietsen en wordt door een fatsoenlijke fietsenwinkel gefixt terwijl je wacht
Dank voor je advies. Waar ik benieuwd naar ben: Wat maakt het wiel eruit halen voor een verschil rondom het aandraaien van de lockring? Als ik nu de lockring met de hand een beetje aandraai, merk ik direct dat het wiel minder soepel ronddraait. Waarom zal dat niet zo zijn als ik de lockring aandraai wanneer het wiel eruit is?Hendrik85 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:44:
[...]
Wiel eruit, lockring aandraaien, wiel er weer in![]()
Maar als je dat gereedschap niet hebt, zou ik zsm even langs de fietsenwinkel. Het is beter om zo niet te blijven fietsen en wordt door een fatsoenlijke fietsenwinkel gefixt terwijl je wacht
Hoi allen,
Hier ook een op zich tevreden gebruiker van een Lovens explorer, s85 + abs.
Tijdje geleden kregen we echter foutmelding 800001 op de ABS.:strip_exif()/f/image/UIaxcW5xd1GJwIKfPpPOrDwM.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar kon ik op internet vrij weinig over vinden, dus zijn we maar naar de fietsenmaker gegaan. Tevens omdat de fiets nog niet ouder is dan 2 jaar en we een garantie afhandeling verwachten.
Bosch is kennelijk niet de makkelijkste met garantie verzoeken. Eerst moesten ze een onderdelen nummer hebben en later wilden ( alsdus de fietsenmaker) ze de gehele ABS pomp hebben.
De bakfiets krijgen we nu na ruim 3 weken terug. Met gelukkig geen moeilijkheden en netjes een 0.- factuur. Hopelijk was dit de laatste ABS storing.
Tijdje geleden kregen we echter foutmelding 800001 op de ABS.
:strip_exif()/f/image/UIaxcW5xd1GJwIKfPpPOrDwM.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar kon ik op internet vrij weinig over vinden, dus zijn we maar naar de fietsenmaker gegaan. Tevens omdat de fiets nog niet ouder is dan 2 jaar en we een garantie afhandeling verwachten.
Bosch is kennelijk niet de makkelijkste met garantie verzoeken. Eerst moesten ze een onderdelen nummer hebben en later wilden ( alsdus de fietsenmaker) ze de gehele ABS pomp hebben.
De bakfiets krijgen we nu na ruim 3 weken terug. Met gelukkig geen moeilijkheden en netjes een 0.- factuur. Hopelijk was dit de laatste ABS storing.
Wow, dat deze "fiets" nu ook al abs heeft.Zephyrex schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:33:
Hoi allen,
Tijdje geleden kregen we echter foutmelding 800001 op de ABS.[Afbeelding]
Die optie was er altijd al op de Lovens. UA en Gazelle hebben het ook.twowheeler schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:41:
[...]
Wow, dat deze "fiets" nu ook al abs heeft.
Heb 't uiteindelijk niet genomen omdat ik de remweg toch al enorm kort vond (op nat wegdek). Als 't sneeuwt oid pak ik toch de auto. Ze kunnen voor die meerprijs van 300 euro imho beter die onderbemeten gewone-fietsremschijfjes upgraden naar iets dat wél geschikt is voor het te stoppen gewicht.
All-electric.
En "gewoon" leren remmen. Uiteindelijk is het nog steeds een fiets. Als je het niet kan beremmen ga je te hard.
https://fietsenwinkel.nl/...lektrische_fietsen-lovens
Voor diegene die nog 1 wilt scoren. Mooie prijzen voor de Explorer 1
Voor diegene die nog 1 wilt scoren. Mooie prijzen voor de Explorer 1
Ben er inmiddels achter dat het minder soepel ronddraaien van het wiel na weer aandraaien van de lockring door de rem komt. Die heb ik opnieuw afgesteld en nu draait het wiel ook na aandraaien van de lockring soepel.JBS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:33:
[Afbeelding]
Denk wel dat het verstandig is die lockring nog met specifiek gereedschap aan te draaien, met de hand lukt dat natuurlijk niet zo goed.
Zonder het wiel los te halen, lijkt iets als dit wellicht geschikt te zijn, hoewel die eigenlijk voor de trapassleutel is. https://www.mantel.com/bbb-cycling-btl-24-trapassleutel
[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 15-11-2025 12:45 ]
Je kan deze eenvoudige adapter kopen (ook bij Mantel verkrijgbaar voor 10 euro), en dan een bahco of iets dergelijks erop zetten.
Of, een volledige cassette afnemer zoals deze.
[ Voor 81% gewijzigd door Hendrik85 op 17-11-2025 09:38 ]
Ah, ik klikte op 'quote' toen je bericht nog anders wasHendrik85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:34:
Je kan deze eenvoudige adapter kopen (ook bij Mantel verkrijgbaar voor 10 euro), en dan een bahco of iets dergelijks erop zetten.
Duidelijk, thanks. Heb deze besteld https://www.mantel.com/bbb-cycling-btl-24-trapassleutel, mogelijk lukt het aandraaien hiermee ook zonder het wiel eruit te halen. Anders ga ik alsnog het wiel eruit halen, ook niet zo ontzettend veel extra werk natuurlijk.
Reactie op aangepast bericht:
De dingen die je in je aangepaste bericht linkt, zijn bedoeld om het wiel eruit te halen, toch? Dus om dat ding met RST erop los te draaien.
[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 17-11-2025 09:43 ]
Nee, die producten in linkjes zijn om de lockring aan te draaien. Het wiel verwijder je met een inbussleutel.JBS schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:39:
[...]
De dingen die je in je aangepaste bericht linkt, zijn bedoeld om het wiel eruit te halen, toch? Dus om dat ding met RST erop los te draaien.
Maar het is nog anders zie ik nu: vergeet wat ik gezegd heb
Dit is een centerlock lockring, je hebt gereedschap nodig voor een centerlock lockring. Maar ik zou gewoon ff langs de fietsenmaker rijden, dan is t zo opgelost.
[ Voor 22% gewijzigd door Hendrik85 op 17-11-2025 11:06 ]
Mooi model met strakkere lijnen en zonder lasnaden! Het is wederom een uniek frame (niet altijd handig als je bijvoorbeeld voetsteuntjes wil monteren die gemaakt zijn voor een doorsnee rond frameCooki schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:09:
https://lovensbikes.com/lovens-explorer-2/
Lovens Explorer 2 wat vinden wij ervan?
Ze lijken bij Lovens de meeste feedback/ervaringen wel mee te nemen in de doorontwikkeling.
- Koplamp: Geïntegreerde koplamp is een plus. Minder gevoelig voor afbreken en geen getik meer tegen het spatbord.
- Zadelpen: Slimme ovale zadelpen; dat voorkomt in ieder geval draaien. Vervangen door een andere pen is daardoor natuurlijk niet mogelijk. Er is wel een verend exemplaar als accessoire verkrijgbaar.
- Display: Eens dat de Purion 200 wel een klein display is. Met name als je zou willen navigeren. Anderzijds geloof ik dat er genoeg gebruikers zijn niet via de Flow-app navigeren en een los scherm nogal eens kwijtraken. Je kan natuurlijk overwegen om hier je telefoon voor te gebruiken. Opladen met de SmartphoneGrip zal dan waarschijnlijk niet gaan (https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/smartphonegrip)
- Accu: Voor de Explorer 1 is men door de jaren heen ook naar een standaard 400 Wh accu gegaan. Ik ben blij dat wij in ieder geval een 545 Wh hebben.
- Knipperlichten/Verwarmde zitjes: Knipperlichten en verwarmde zitjes zijn leuke maar ook prijzige gadgets. Verwarming zal stroom vreten.
- Interieurverlichting: Leuke gadget. Praktisch in het donker en mogelijkheid om op te laden met USB-C.
- Regenhuif: De nieuwe regenhuif kun je zo te zien echt helemaal openklappen. Dat is wel echt een grote verbetering voor de toegang tot de bak! Zeker als je er een MaxiCosi in hebt zitten.
Voor diegene die graag de LED dagverlichting willen maar geen actie hadden en 130 euro teveel vinden, deze FCOB LED strip werkt ook
https://a.aliexpress.com/_EIOJnwG.
Hoeveel led/m heb je gebruikt?JBS schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:07:
Voor diegene die graag de LED dagverlichting willen maar geen actie hadden en 130 euro teveel vinden, deze FCOB LED strip werkt ook
Bij te hoge led count heb je kans dat hij teveel stroom trekt en de display in alarm gaat.
Een dimmer ertussen helpt 😉
336.OxyDrokz schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:09:
[...]
Hoeveel led/m heb je gebruikt?
Bij te hoge led count heb je kans dat hij teveel stroom trekt en de display in alarm gaat.
Een dimmer ertussen helpt 😉
:strip_exif()/f/image/dLgTJx6cagDgg02pSsn9FZem.jpg?f=fotoalbum_large)
Een andere LED strip die ik had liggen gaf inderdaad een error op 't display.
Ik gebruik inderdaad ook altijd 336 van BTF voor m'n strips.JBS schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:18:
[...]
336.
[Afbeelding]
Een andere LED strip die ik had liggen gaf inderdaad een error op 't display.
Lekker bezig
Iemand een idee hoe ik het beste een tweedehands Lovens uit 2022 kan verzekeren? Als ik hem voor de originele waarde wil verzekeren moet er een GPS module inzitten. Deze zit er standaard in vanuit Lovens, maar kan nu niet achterhalen of dit een gecertificeerde module is voor een verzekering. Laten taxeren door een fietsenmaker, kan ook nog een optie zijn.
De gok nemen, zonder verzekering?
Ik woon ook nog eens in Utrecht stad, waardoor de premie vrij fors is.
Ik zou de gok niet nemen, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Daarnaast weet ik niet hoeveel bakfietsen er en regio Utrecht worden ontvreemd.pelt schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:36:
Iemand een idee hoe ik het beste een tweedehands Lovens uit 2022 kan verzekeren? Als ik hem voor de originele waarde wil verzekeren moet er een GPS module inzitten. Deze zit er standaard in vanuit Lovens, maar kan nu niet achterhalen of dit een gecertificeerde module is voor een verzekering. Laten taxeren door een fietsenmaker, kan ook nog een optie zijn.
Dat zou ik niet doen, kans op diefstal is fors in de grote steden. Maargoed ik kan idd niet in je portemonnee kijken en/of afwegen of het de premie waard is.pelt schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:36:
De grote verzekeraars accepteren iig niet de ingebouwde bosch tracker als GPS module. Wij hebben er daarom één van tracefy inzitten.
All-electric.
Diefstalcijfers bakfietsen zijn in Utrecht erg fors, ik behandel diefstalclaims voor diverse verzekeraars en een Lovens in Utrecht zonder verzekering zou ik je niet aanraden.pelt schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:36:
De meeste verzekeraars eisen een taxatierapport om de verzekerde som te kunnen bepalen, dit kan je bij nagenoeg elke fietsenmaker laten doen.
De GPS module van Lovens is er één van AXA, dat is de enige GPS module die samenwerkt met de officiele Lovens App. Dat is een goedgekeurde GPS mits je het abonnement afsluit met opsporingsdienst. Er zijn ook zat GPS trackers beschikbaar zonder opsporing, daar moet je goed naar kijken, niet elke verzekeraar neemt daar genoegen mee.
Verder, let erop dat de GPS module opgeladen blijft. Accu opladen terwijl die in de fiets zit, niet binnenshuis. Als de GPS module goed is aangesloten op de stroomvoorziening van de motor dan kan deze ook opladen op die wijze. Een niet werkzame GPS module, wanneer bv de batterij leeg is, is bij sommige verzekeraars een 100% afwijzingsgrond.
Dank voor jullie antwoorden. Inmiddels heb ik de prijzen en voorwaarden vergeleken en deze verschillen echt enorm (mijn postcode werkt in ieder geval ook niet echt mee qua kosten idd). Verder valt het op dat je wel echt de kleine lettertjes moet induiken om te checken wat ze nou precies vergoeden ivm afschrijving en tweedehands status.NickEla schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:58:
[...]
Diefstalcijfers bakfietsen zijn in Utrecht erg fors, ik behandel diefstalclaims voor diverse verzekeraars en een Lovens in Utrecht zonder verzekering zou ik je niet aanraden.
De meeste verzekeraars eisen een taxatierapport om de verzekerde som te kunnen bepalen, dit kan je bij nagenoeg elke fietsenmaker laten doen.
De GPS module van Lovens is er één van AXA, dat is de enige GPS module die samenwerkt met de officiele Lovens App. Dat is een goedgekeurde GPS mits je het abonnement afsluit met opsporingsdienst. Er zijn ook zat GPS trackers beschikbaar zonder opsporing, daar moet je goed naar kijken, niet elke verzekeraar neemt daar genoegen mee.
Verder, let erop dat de GPS module opgeladen blijft. Accu opladen terwijl die in de fiets zit, niet binnenshuis. Als de GPS module goed is aangesloten op de stroomvoorziening van de motor dan kan deze ook opladen op die wijze. Een niet werkzame GPS module, wanneer bv de batterij leeg is, is bij sommige verzekeraars een 100% afwijzingsgrond.
Uit de voorwaarden van Qover die ook nog eens meer dan de helft goedkoper is dan bijv. de ANWB haal ik:
Opdat uw GPS tracker geldig zou zijn, is het verplicht dat:
de GPS tracker uitgerust is met een GPS chip;
u uw fiets kan lokaliseren via een applicatie die een melding stuurt in geval van verdachte bewegingen;
de batterij van de GPS tracker minstens 1 week autonomie heeft.
En verder:
Wij kunnen de fiets tot 8 jaar na de eerste aankoop verzekeren. Als u hem tweedehands heeft gekocht, verzekeren wij de fiets tot 8 jaar vanaf de datum waarop de eerste eigenaar hem kocht.
Ze hanteren als afschrijving:
Op het einde van jaar 1 100%
Op het einde van jaar 2 100%
Op het einde van jaar 3 100%
Op het einde van jaar 4 100%
Op het einde van jaar 5 100%
Van het begin tot het einde van jaar 6 85%
Van het begin tot het einde van jaar 7 70%
Van het begin tot het einde van jaar 8 55%
Op papier is dit voor mij ideaal (bij diefstal in mijn eerste twee jaar zal het betekenen dat ik de nieuw waarde terugkrijg, terwijl de tweedehands prijs uiteraard lager ligt). Maar zie ik iets over het hoofd?
Deze verzekeraar ken ik niet, alleen in de passages die je hebt meegezonden lees ik nergens dat ze aangeven dat ze de aankoopwaarde van de 1e eigenaar verzekeren. Er staat nergens nieuwwaarde of vervangingswaarde namelijk, mogelijk in de polisvoorwaarden zelf wel hoor maar die heb ik niet gelezen.
Daarnaast las ik wel dat optische schades volledig zijn uitgesloten, dus bij een valpartij schaafplekken op je frame etc, dat is niet gedekt.
Verder, kijk ook wat men doet met je premiebetaling en/of korting bij GPS abonnement. Ik zit zelf bij ENRA en krijg 20% korting omdat ik een GPS tracker heb. Bij ENRA krijg je na diefstal van de fiets alle resterende polispremie terug.
Daarnaast las ik wel dat optische schades volledig zijn uitgesloten, dus bij een valpartij schaafplekken op je frame etc, dat is niet gedekt.
Verder, kijk ook wat men doet met je premiebetaling en/of korting bij GPS abonnement. Ik zit zelf bij ENRA en krijg 20% korting omdat ik een GPS tracker heb. Bij ENRA krijg je na diefstal van de fiets alle resterende polispremie terug.
[ Voor 70% gewijzigd door NickEla op 20-11-2025 17:19 ]
/f/image/mqVD0JTx8wpAyiycPDKC3YZX.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mmu5BQytbQmqcj8WSJkJKml5.jpg?f=fotoalbum_tile)