Ervaring met de Lovens Explorer - E-bike bakfiets

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-04 13:32
Zou zelf geen Lovens meer kopen naar aanleiding van alle slechte ervaringen. Hij rijdt wel lekker en moet zeggen dat het laatste jaar er geen grote problemen zijn. Maar de ervaringen met Bike totaal en Lovens zijn echt slecht. Hoe dat bij Urban Arrow is weet ik niet.

Als je hem gaat leasen is het sowieso een hele andere insteek natuurlijk.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Angriebirdie Wij hebben de 1e generatie 3 jaar gehad (7000 km), en buiten een gebroken balein van de regenhuif (waar Lovens inderdaad niet over thuisgaf) geen problemen gehad. Ja, onze Kiox ging kapot, maar dat is dezelfde fietscomputer die bij duizenden andere fietsen gemonteerd is, dus dat is geen probleem dat bij Lovens ligt.

Zoals vaak zijn de mensen met klachten zichtbaarder dan die zonder.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Hier ook gewoon een aanrader hoor! Inmiddels 8000 km verder, en geen enkel probleem met de fiets, alleen met de huif (3x ingeruild onder garantie, zonder gedoe). Ook service van Bike Totaal prima hier, bij 2 verschillende vestigingen.

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:26
Hier hetzelfde, na 7000km niks te klagen.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Hier ook zero problemen na enkele duizenden km's. Scheelt een hoop dat ie binnen staat denk ik en op tijd z'n beurtjes krijgt.

All-electric.

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-04 10:27
Het ziet ernaar uit dat deze seatpost niet past op de Explorer 1 https://lovensbikes.com/e...atpost-lovens-explorer-2/
Jammer, welke raden jullie aan op de 1?
Ik twijfel vanwege de ongewone hellingsgraad van de zadelpen of een standaard suspension zadelpen even goed werkt.

• NickEla
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-03 17:24
ringlord_oc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:49:
Het ziet ernaar uit dat deze seatpost niet past op de Explorer 1 https://lovensbikes.com/e...atpost-lovens-explorer-2/
Ik twijfel vanwege de ongewone hellingsgraad van de zadelpen of een standaard suspension zadelpen even goed werkt.
Kinekt XR Verende Zadelpen 350mm

Deze heb ik op onze Explorer 1 gezet, die bevalt enorm goed.

• RonJ
ringlord_oc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:49:
Wij hebben op aanraden van mensen hier deze van Suntour. Bevalt zeer goed, veranderd de ervaring totaal.

All-electric.

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-04 13:53
nrg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 06:42:
Nee, geen ABS. Als ik de lagers wat minder strak zet dan ze stonden dan loopt het aanzienlijk beter, maar de pitting in de lagerschalen betekent volgens mij dat er iets vervangen moet worden omdat dat het begin van het einde is van de lagers. Liefst zou ik somehow de schalen eruit persen en nieuwe erin, maar ik heb geen idee of dat kan en of die dingen te koop zijn.

Edit:
Fietsenmaker gaf aan dat hij de lagercups nog een kans zou gunnen, dus heb de boel goed schoongemaakt, in het vet gezet en gemonteerd met nieuwe kogeltjes en conussen 🤞

@m.theloosen bedoel je nr. 3 in dit schema?
Nee, het was een ringetje aan de kant
van nummer 10, remschijf kant. tussen vork en deze gehele unit. Het was wel zon dun ringetje maar echt aan de lockring kant.

[ Voor 4% gewijzigd door m.theloosen op 25-03-2026 18:10 ]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 08:37

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Echt wel een gepruts om dat ringetje tussen vork en naaf te krijgen en vervolgens de steekas erin te doen. Ringsteken voor gevorderden :p

Onze Lovens viel in de winter heel af en toe uit tijdens het fietsen, 2 keer op een koude ochtend. En nu viel hij vorige week vrijdag ook even uit tijdens het fietsen. Viel me vooral op dat het bij lage snelheden gebeurde waarbij de automaat niet werd geactiveerd. Mijn 4-jarige fietst nog zo langzaam dat dat niet gebeurde. Als ik even hard ging trappen gebeurde het niet.
edit:
Ik lees dat er in December een update is uitgebracht die systeem storingen verhelpt. Die heb ik nog niet geïnstalleerd.
Onze Kiox is een maand geleden gejat, dat is wel balen.

En vanmorgen wilde de standaard niet meer inklappen. Feest... Waarschijnlijk een kapotte gasveer. Hopelijk kan die onder garantie worden gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 30-03-2026 21:03 ]

If it aint fixed, it's broken.

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:44
Tjebakka schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:45:
En vanmorgen wilde de standaard niet meer inklappen. Feest... Waarschijnlijk een kapotte gasveer. Hopelijk kan die onder garantie worden gemaakt.
Mocht het niet onder garantie vallen, ik heb zelf deze eenvoudig kunnen repareren, deze gasveer gekocht, vervangen was niet zo moeilijk.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 08:37

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

crispo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:13:
[...]

Mocht het niet onder garantie vallen, ik heb zelf deze eenvoudig kunnen repareren, deze gasveer gekocht, vervangen was niet zo moeilijk.
Ze gingen het indienen bij Lovens zeiden ze. Bakfiets is van juni '24. We horen het wel. Garantie of niet, voor die paar tientjes ook wel prettig om niet op m'n rug onder de bakfiets te hoeven liggen prutsen :P

If it aint fixed, it's broken.

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:34
Hallo allemaal. Wij hebben in maart ons eerste kindje gekregen en zijn ons nu aan het oriënteren op een bakfiets. We twijfelen nu tussen de Urban Arrow FamilyNext en de Lovens Explorer 2. Omdat de fietsen vanaf papier zoveel op elkaar lijken qua specs, zijn wij benieuwd of er op dit forum leden zijn die dezelfde vergelijking hebben gemaakt en wat de doorslag voor de Lovens heeft gegeven? Alvast bedankt voor de informatie!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:23
Tjenok schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:44:
Hallo allemaal. Wij hebben in maart ons eerste kindje gekregen en zijn ons nu aan het oriënteren op een bakfiets. We twijfelen nu tussen de Urban Arrow FamilyNext en de Lovens Explorer 2. Omdat de fietsen vanaf papier zoveel op elkaar lijken qua specs, zijn wij benieuwd of er op dit forum leden zijn die dezelfde vergelijking hebben gemaakt en wat de doorslag voor de Lovens heeft gegeven? Alvast bedankt voor de informatie!
Wij hebben juist gekozen voor de UA. We vonden die stabieler rijden, maar vooral omdat de bak langer is.

Je moet ze gewoon allebei gaan proef fietsen!

• RonJ
zunrob schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:28:

Je moet ze gewoon allebei gaan proef fietsen!
Dat dus, ga naar een zaak waar je ze beide kan uitproberen. Wij vonden toen allebei al heel snel de Lovens veruit het beste rijgedrag hebben van de 3 opties op ons lijstje (gazelle, UA, lovens) hebben. Maar dat kan voor een ander weer helemaal anders zijn natuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door RonJ op 05-04-2026 13:54 ]

All-electric.

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:34
RonJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:45:
[...]

Dat dus, ga naar een zaak waar je ze beide kan uitproberen. Wij vonden toen allebei al heel snel de Lovens veruit het beste rijgedrag hebben van de 3 opties op ons lijstje (gazelle, UA, lovens) hebben. Maar dat kan voor een ander weer helemaal anders zijn natuurlijk.
We zijn gisteren bij de dichtstbijzijnde zaak gaan proefrijden, maar die hebben van beide merken alleen het vorige model. Het rijgedrag zal ongetwijfeld niet veel veranderd zijn, maar toch. Op basis daarvan vonden wij de Lovens wat zenuwachtiger rijden.

• RonJ
Tjenok schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:20:
[...]

We zijn gisteren bij de dichtstbijzijnde zaak gaan proefrijden, maar die hebben van beide merken alleen het vorige model. Het rijgedrag zal ongetwijfeld niet veel veranderd zijn, maar toch. Op basis daarvan vonden wij de Lovens wat zenuwachtiger rijden.
Ik denk dat dat fundamentele verschil redelijk gelijk blijft. De UA (en de meeste anderen) gebruikt een stuurstang tussen stuur en voorwiel. De lovens een dubbele staalkabel. Dat is niet veranderd met de nieuwe versies. Dat maakt de lovens idd een stuk zenuwachtiger op (hele) lage snelheid, maar daar staat weer tegenover dat ie op hogere snelheden juist veel preciezer te plaatsen is en je veel beter voelt wat er met je voorwiel gebeurd, terwijl de UA en Gazelle dan juist weer heel "vaag" werden en minder precies te besturen. Dat is fundamenteel de trade off over en weer die je zelf moet maken.

Welke het ook wordt: Neem er een verende "suspension" zadelpen bij. Wij hebben de suntour. Dat maakt de gebruikservaring van welke bf dan ook echt 10x beter.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 05-04-2026 14:27 ]

All-electric.

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste