NickEla schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:58:Diefstalcijfers bakfietsen zijn in Utrecht erg fors, ik behandel diefstalclaims voor diverse verzekeraars en een Lovens in Utrecht zonder verzekering zou ik je niet aanraden.
De meeste verzekeraars eisen een taxatierapport om de verzekerde som te kunnen bepalen, dit kan je bij nagenoeg elke fietsenmaker laten doen.
...
Ik kan wel wat analysekracht gebruiken bij een specifiek verzekeringsvraagstuk. Het gaat om een Lovens bakfiets die ik uit de lease overneem. Om dit vóór 1 juni goed geregeld te krijgen, loop ik tegen de bepaling van de "verzekerde som" aan.
De situatie
Het overnamebod van de leasebakfiets is € 1.400,-. Dit is slechts 20% van de oorspronkelijke aanschafprijs op het leasecontract (ca. € 7.000,-). Als ik de fiets voor het aankoopbedrag verzeker, ben ik zwaar onderverzekerd. De economische dagwaarde ligt immers rond de € 4.500,-. Kan minder zijn door de hoge KM-stand.
Specificaties Lovens S75 Automatiq (juni 2023, 6900 km):- Accessoires: Bagagedrager, voorbankje, Regenhuif 2.0, LED-verlichting.
- Accu: 540Wh.
- Beveiliging: Abus IVY 9210 kettingslot, Abus ringslot, Abus Alarmbox 2.0.
Ik heb de volgende opties tot nu toe verkend:
ANWB (Unigarant)
Zij gaan akkoord met de oorspronkelijke nieuwwaarde van € 7.000,- uit het leasecontract als verzekerde som. Ik heb dit zwart-op-wit via mail.
Nadeel: Ik ben hiermee 'oververzekerd' (betaal premie over 7k terwijl de dagwaarde lager is). Daarnaast is een GPS-tracker (Tracefy Pro + abo) verplicht.
Centraal Beheer
Na intern overleg schatten zij de waarde op ± € 4.500,-. Ik zou hem moeten opvoeren met de aanschafprijs van € 1.400,-, waarbij zij bij diefstal de dagwaarde uitkeren (die dus hoger ligt). Dit kan alleen telefonisch worden afgesloten, vermoedelijk om de premieberekening handmatig te corrigeren, anders kom ik te goedkoop uit... Ik wacht nog op definitieve bevestiging hoe ze dit willen vorm geven. Voordeel: geen GPS tracker vereist!
Interpolis (Rabobank)
Vaag verhaal. Ik moet eerst opnieuw klant worden voordat ze überhaupt naar de casus willen kijken. Weinig vertrouwen in een snelle oplossing hier.
De vraag
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het verzekeren van een ex-leasebakfiets tegen de
werkelijke waarde in plaats van de gunstige overnamesom? Is een officieel taxatierapport de enige waterdichte methode om discussie bij diefstal te voorkomen,.
@
NickEla, weet je zeker dat een taxatierapport voor een Lovens nagenoeg bij elk fietsenwinkel kan laten doen? Het zwarte fietsenplan (Utrecht) vertelde dat ze geen Lovens taxaties doen, omdat ze het merk niet verkopen. De meeste overige fietsenwinkels zijn op dit moment dicht (maandag). Dus morgen ga ik ook hen benaderen.