Oei...poestoe schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:06:
[Afbeelding]
Welke sukkel heeft tijdens het plaatsen de kop van de rechter schroef van de drukverbinding afgebroken, waardoor de schroef in de voorkant gedraaid zit, maar zonder de kop. Idd deze sukkel
Gaatje boren en een extractor er in draaien.
Ik kwam net van kantoor en ben meteen doorgereden om ze op te halen.
Maar dan, staat die bakfiets daar. Met compleet platte band. Hoe krijg je die weer thuis / bij de fietsenmaker?
Gelukkig bedacht ik mij dat er “pechhulp” bij onze fietsverzekering zit (ENRA). De volgende dag gebeld en ze waren zeer snel ter plaatse, al was er natuurlijk geen haast bij. Het is overigens meer bergingshulp. Ze repareren ter plaatse niets. Alleen vervoer naar huis of fietsenmaker naar keuze.
En dan krijg je dit soort vrij lachwekkende situaties…
:strip_exif()/f/image/pvcxY1WdUK4Az9abQl24T0kd.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is afgeleverd bij de fietsenmaker. Bleek een stukje staal van zo’n borstel waar de gemeente mee schoonmaakt in de band te zitten. Kosten van herstel ik nog declareren bij de gemeente ook. En de pechhulp was gratis.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Balen!! Ik heb precies hetzelfde gehad na een paar maanden. Gelukkig woon ik redelijk dichtbij de fietsenmaker, maar 1,5km lopen met het achterwiel in de lucht was toch best pittig...stefaan1o schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:38:
Het ringslot van onze bakfiets krijgen we ineens niet meer open.
De sleutel past er perfect in maar wil niet meer rond draaien. Ik heb al behoorlijk wal slotolie ingespoten en ook eens met perslucht ingeblazen ( vuiltjes wegblazen ).
Is het normaal dat er geen regenkapje op dit slot zit? ( bij de batterij zit dat er wel op )
[Afbeelding]
Ik vind dat het slot er ook behoorlijk los in zit. Wat denken jullie ?
[Video]
Bakfiets is 8 maanden oud. Lijkt me in principe een gevalletje garantie. Onze fietsenmaker is echter nog twee weken met vakantie. Iemand ervaring met een vast zittend slot of een tip wat nog te proberen ?
Uiteindelijk hebben ze het daar ook geprobeerd. Net toen ze op het punt stonden om het slot open te snijden kregen ze hem daar toch open... Heb nu wel een ander slot.
[ Voor 59% gewijzigd door argi op 15-08-2024 14:24 ]
De eerste en tweede rit wel een aantal keer een klingend geluid gehoord, alsof er wat aanloopt (remmen?), maar dat lijkt nu verdwenen.
De flow navigatie app stopt er wel continue mee als ik mijn telefoon in mijn zak doe.
Is dit een kwestie van opnieuw koppelen? of foute instelling? (android)
Voor de remmen;Plint schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:08:
Na een weekje testen zijn we erg blij met de s85. De eerste 75km zitten erop
De eerste en tweede rit wel een aantal keer een klingend geluid gehoord, alsof er wat aanloopt (remmen?), maar dat lijkt nu verdwenen.
De flow navigatie app stopt er wel continue mee als ik mijn telefoon in mijn zak doe.
Er staat in mijn telefoon ook nog een filmpje daarvan omdat het me opviel toen we hem net hadden. Na een tijdje was het inderdaad verdwenen.
Ooit met een lekke band van station naar huis moeten lopen. we kwamen op het idee om het achterwiel op een skateboard te leggen en zo rustig naar huis te lopen. Dat ging best soepel!argi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:21:
[...]
Balen!! Ik heb precies hetzelfde gehad na een paar maanden. Gelukkig woon ik redelijk dichtbij de fietsenmaker, maar 1,5km lopen met het achterwiel in de lucht was toch best pittig...
hisdudeness91 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:40:
Weet iemand of het mogelijk is om naast de Tracefy ook een Bosch Connectmodule te kunnen istalleren? En of heeft iemand al zon combinatie? Zo ja, is dit makkelijk zelf te doen? Had nog geen specifiek Lovens 500 DIY video gezien. Ik vind het met name interessant vanwege het alarm met de Flow+ app.
En wat zijn jullie ervaringen met de Bosch Connectmodule en de Flow+ app? Bvb dank
p.s.: had precies hetzelfde betreft vertraging regennhuif, ook twee keer opsturen. Gaan ook maar klantenservice berichten. Bedankt voor de tip.
/f/image/hRJD7AaoUyF35nFKRFNUxUAD.webp?f=fotoalbum_large)
Gebruikt tracefy de PowUnity BikeTrax GPS-tracker?EnergyExplorer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:34:
Zelf was ik er inderdaad vanuit gegaan dat twee gps modules niet mogelijk is. De Bosch motor heeft een voeding stekker voor een gps module, maar ik denk niet dat je die kan splitsen (zie foto). Zelf hebbik ook de Tracefy, omdat dit van de verzekering moest. Volgens de fietsenmaker voldoet de Bosch module niet voor het afsluiten van een verzekering.
[Afbeelding]
Dank voor duidelijke toelichting! Helaas. Wellicht ga ik toch nog even vragen bij de fietsenmaker om zeker te zijn. Ja klopt betreft verzekering, vandaar tracefy.EnergyExplorer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:34:
Zelf was ik er inderdaad vanuit gegaan dat twee gps modules niet mogelijk is. De Bosch motor heeft een voeding stekker voor een gps module, maar ik denk niet dat je die kan splitsen (zie foto). Zelf hebbik ook de Tracefy, omdat dit van de verzekering moest. Volgens de fietsenmaker voldoet de Bosch module niet voor het afsluiten van een verzekering.
[Afbeelding]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Waarschijnlijk heb je batterij optimalisatie aan staan voor de app (batterijgebruik door app moet op 'onbeperkt' staan)Plint schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:08:
Wij zitten nog wel met de verzekering.. Die kon via de winkel en ENRA voor ongeveer 15 euro in de maand maar dan moest er wel een tracefy/loqator in voor 150+60/jaar. Zelf ook gaan vergelijken voor verzekeringen en er zijn nog opties waarbij geen GPS+dito kosten nodig zijn van o.a. Centraal Beheer (CB) en Rabobank/Interpolis.
Echter, als ondernemer is de fiets zakelijk aangekocht (want belasting/btw voordeel). Nu lijkt het dat er geen normale zakelijke fietsverzekering af te sluiten is.(behalve voor maaltijdbezorgers/koeriers etc.)
De vraag: Centraal Beheer zegt dat ik geen particuliere verzekering kan afsluiten voor een fiets die zakelijk is aangekocht en op de balans staat. Volgens Rabobank/Interpolis kan dit wel.
Ik neem aan dat er hier meer ondernemers via deze constructie een bakfiets hebben gekocht. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Eenmanszaak is simpel. Gewoon alles particulier afsluiten en obv vermogensetikettering op de balans van de eenmanszaak. En de verzekeringspremie idem aftrekken. Wel 7% bijtelling privégebruik meenemen aan het eind van het jaar.
Let daarnaast wel op met de btw, woon-werk verkeer is privé voor de btw. Je kan niet alle btw zomaar aftrekken en er is geen forfait van toepassing.
Bij BV is het mogelijk lastiger, zou ik operational lease overwegen.
Het gaat om een b.v.JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:00:
@Kneh91 BV of eenmanszaak?
Eenmanszaak is simpel. Gewoon alles particulier afsluiten en obv vermogensetikettering op de balans van de eenmanszaak. En de verzekeringspremie idem aftrekken. Wel 7% bijtelling privégebruik meenemen aan het eind van het jaar.
Let daarnaast wel op met de btw, woon-werk verkeer is privé voor de btw. Je kan niet alle btw zomaar aftrekken en er is geen forfait van toepassing.
Bij BV is het mogelijk lastiger, zou ik operational lease overwegen.
Voor de btw moet je inderdaad privé/zakelijk proportioneel handhaven.
De B.V.’s die ik bedien met (bak)fietsen hebben ze ofwel niet verzekerd ofwel via lease (bijv. Lease-a-bike).Kneh91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:10:
[...]
Het gaat om een b.v.
Voor de btw moet je inderdaad privé/zakelijk proportioneel handhaven.
Bij Centraal Beheer mag je inderdaad niet een fietsverzekering afsluiten voor een BV
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wij hebben nu een paar maandjes een S75+ABS (Magura remmen). Na ca 120 kilometer ratelt de achter rem (dus niet de rem met de ABS, die zit voor) bij remmen. Bij stationair (wiel in de lucht) remmen is er niets aan de hand, maar zodra je er op fiets en remt met de achter rem "schokt" en "ratelt" deze. Het lijkt wel een soort pulsende vibratie.
Iemand dezelfde ervaring, oplossing? Ik kan online eigenlijk niets vinden behalve dat de remblokjes verrot zijn, wat me bijzonder stug lijkt na 120km licht gebruik.
Make Tweakers Great Again
Waarschijnlijk niet goed ingeremd. Of de rem zit scheef. Wat je eerst kunt proberen is de remklauw een slag los draaien, rem een paar keer inknijpen, ingeknepen houden en dan de remklauw weer vastdraaien (op het juiste moment).Hemingr schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:21:
Even een check met mede gebruikers.
Wij hebben nu een paar maandjes een S75+ABS (Magura remmen). Na ca 120 kilometer ratelt de achter rem (dus niet de rem met de ABS, die zit voor) bij remmen. Bij stationair (wiel in de lucht) remmen is er niets aan de hand, maar zodra je er op fiets en remt met de achter rem "schokt" en "ratelt" deze. Het lijkt wel een soort pulsende vibratie.
Iemand dezelfde ervaring, oplossing? Ik kan online eigenlijk niets vinden behalve dat de remblokjes verrot zijn, wat me bijzonder stug lijkt na 120km licht gebruik.
Als dat niet werkt: remblokjes er uit, licht opschuren (met fijne korrel), goed ontvetten. Remschijven ook goed ontvetten en eventueel 'opschuren' met een schuursponsje met remmenreiniger.
Zorgen dat je het remvlak van de blokjes en de schijf niet meer aanraakt na ontvetten.
Dan goed inremmen. Let op, hij zal eerst heel slecht remmen, dus doe voorzichtig!
Inremmen: accelereren tot 17-20km/h en dan met alleen de desbetreffende rem remmen. Zo hard mogelijk remmen zonder je wiel te blokkeren. Niet helemaal tot stilstand komen en weer accelereren. Dat doe je 20x
Daarna tot 25km/h en dat nog 10x.
De remmen worden heel heet, waardoor er een dun laagje van de blokjes over de schijf 'gesmeerd' wordt. Het resultaat is dat blok en schijf perfect op elkaar in slijten en de frictie maximaal is.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
[ Voor 10% gewijzigd door nrg op 06-09-2024 06:02 ]
Ze hadden er niets over op te merken. Alleen wat dingen weer wat aangedraaid.
Ook geen last gehad van remmen moet ik zeggen.
Er is nu wel weer een rammeltje terug nu hij een beurt had. Lijkt op de kabel die het voorwiel stuurt dat die als die goed op spanning staat ergens tegen aan trilt (als ik over klinkers etc rij, dus niet altijd)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Omdat het een kwartiertje werk is vs afspraak maken, wachten, fiets wegbrengen,.fiets weer opalen. Zo twee uur werk met een flinke wachttijd.nrg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 06:01:
Maar als dit al na 120km het geval is, dan ga je toch naar de fietsenmaker waar je hem gekocht hebt ipv het zelf proberen op te lossen?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Die snap ik en dat zou ook zo mijn eigen gedachtegang kunnen zijn, alleen als er dan iets mis gaat wil je ook niet dat de fietsenmaker naar jou gaat wijzen. Dit is gewoon een garantiekwestie op een aanschaf van ruim 6K, dat moet een fietsenmaker netjes en snel oplossen.Devil schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:41:
[...]
Omdat het een kwartiertje werk is vs afspraak maken, wachten, fiets wegbrengen,.fiets weer opalen. Zo twee uur werk met een flinke wachttijd.
Stukje achtergrond:
Net wezen proefrijden met vriendin op zowel de Lovens Explorer+ S75 als Urban Arrow Family Active & Performance line. De S50 dus niet kunnen proberen.
Het viel mij op hoeveel strakker de Lovens stuurde. Dat had ik niet verwacht na eerder proefritten op de Urban Arrow. Die voelde wat wankel/instabiel op lagere snelheid in vergelijking, alsof er speling op de stuurstang zat. Verschil in Active vs. Performance motor is ook merkbaar maar niet enorm.
We zoeken een fiets voor 3 kinderen, dus een grote bak (Carqon valt daarom af). De Plus van de Lovens is lekker breed, maar lijkt ook minder lang dan de UA. Hoe is de ervaring van mensen met 3 kinderen?
Wij hebben gekozen voor de UA ivm de langere bak. Significant meer beenruimte voor de kids. Overigens vonden we die juist ook veel directer sturen dan de Lovens met kabels..MailMan schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:52:
Hoe kijkt men hier aan tegen de S50 vs S75 qua kracht en schakelen? Is het traploos schakelen en de 25Nm minder echt een gemis?
Stukje achtergrond:
Net wezen proefrijden met vriendin op zowel de Lovens Explorer+ S75 als Urban Arrow Family Active & Performance line. De S50 dus niet kunnen proberen.
Het viel mij op hoeveel strakker de Lovens stuurde. Dat had ik niet verwacht na eerder proefritten op de Urban Arrow. Die voelde wat wankel/instabiel op lagere snelheid in vergelijking, alsof er speling op de stuurstang zat. Verschil in Active vs. Performance motor is ook merkbaar maar niet enorm.
We zoeken een fiets voor 3 kinderen, dus een grote bak (Carqon valt daarom af). De Plus van de Lovens is lekker breed, maar lijkt ook minder lang dan de UA. Hoe is de ervaring van mensen met 3 kinderen?
Nadeel is wel het ontbreken van een geveerde voorvork. Lang getwijfeld over de nieuwste UA maar dat werd ons te duur
[ Voor 5% gewijzigd door gdvm op 07-09-2024 14:29 ]
Maar onze oudste kan inmiddels ook prima zelf fietsen, ik denk dat we die zoveel mogelijk ook zelf laten fietsen naast de bakfiets. Maar even kijken hoe dat gaat. Anders kunnen ze er allemaal ook in.
Precies die waren ook onze overwegingen! Ook hier dus een UA.gdvm schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:27:
[...]
Wij hebben gekozen voor de UA ivm de langere bak. Significant meer beenruimte voor de kids. Overigens vonden we die juist ook veel directer sturen dan de Lovens met kabels..
Nadeel is wel het ontbreken van een geveerde voorvork. Lang getwijfeld over de nieuwste UA maar dat werd ons te duur
Als je even terug zoekt vind je ook een link naar een tabel met de afmetingen van beide fietsen.
[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 07-09-2024 16:09 ]
De 2 oudste van 4 en 2 zitten nu naast elkaar, en dat gaat niet lang meer passen als ik naar de schoudertjes kijk. De benen kunnen ze gewoon in elkaar schuiven en onder de bankjes als ze echt lang worden.
(en de Urban kon toen niet met automaat. De Lovens ging laatst voor zijn eerste beurt, kreeg een normale schakel ebike met hetzelfde systeem behalve de automaat/traploosheid. Man man man, ik ging zo traag vooruit)
@JanHenk schooltas onder de autostoel kan gewoon
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Bedoel je deze?zunrob schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:47:
[...]
Precies die waren ook onze overwegingen! Ook hier dus een UA.
Als je even terug zoekt vind je ook een link naar een tabel met de afmetingen van beide fietsen.
https://docs.google.com/s...wxB-k/edit?usp=drive_link
Enig idee of dat de Plus afmetingen zijn van Lovens?
Ging je van automaat naar een versnelling met trappen (zoals een normale fiets) of van automaat naar traploze versnelling?Kodess schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:35:
Wij hebben voor de Lovens gekozen omdat we 3 kinderen hebben
De 2 oudste van 4 en 2 zitten nu naast elkaar, en dat gaat niet lang meer passen als ik naar de schoudertjes kijk. De benen kunnen ze gewoon in elkaar schuiven en onder de bankjes als ze echt lang worden.
(en de Urban kon toen niet met automaat. De Lovens ging laatst voor zijn eerste beurt, kreeg een normale schakel ebike met hetzelfde systeem behalve de automaat/traploosheid. Man man man, ik ging zo traag vooruit)
Die laatste heb ik geprobeerd en vond ik prima en gemakkelijk schakelen. Maar de S50 heeft de Shimano Nexus 5 met trappen en daar heb ik nog geen ervaring mee op een bakfiets.
Yes, die is van mij. Idd van de Plus.MailMan schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:23:
[...]
Bedoel je deze?
[...]
Ging je van automaat naar een versnelling met trappen (zoals een normale fiets) of van automaat naar traploze versnelling?
Die laatste heb ik geprobeerd en vond ik prima en gemakkelijk schakelen. Maar de S50 heeft de Shimano Nexus 5 met trappen en daar heb ik nog geen ervaring mee op een bakfiets.
Naar een Shimano, ik had niet verwacht dat van 1 naar 5 zoveel tijd kostte gewoon doordat je je arm moet draaien en dat tijd kost.MailMan schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:23:
[...]
Bedoel je deze?
[...]
Ging je van automaat naar een versnelling met trappen (zoals een normale fiets) of van automaat naar traploze versnelling?
Traploos zonder automaat ben ik sowieso geen fan van. Ik spring toh altijd van 1 naar de hoogste en terug.
En bij traploos gaat dat langzamer.
Je moet wel proefritten maken he, en niet alles op theorie besluiten. Wij hebben de UA en de Lovens met 2 kinderen getest en maxicosi erbij.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja die proefrit van vanochtend bespreek ik in mijn eerdere postKodess schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:47:
[...]
Naar een Shimano, ik had niet verwacht dat van 1 naar 5 zoveel tijd kostte gewoon doordat je je arm moet draaien en dat tijd kost.
Traploos zonder automaat ben ik sowieso geen fan van. Ik spring toh altijd van 1 naar de hoogste en terug.
En bij traploos gaat dat langzamer.
Je moet wel proefritten maken he, en niet alles op theorie besluiten. Wij hebben de UA en de Lovens met 2 kinderen getest en maxicosi erbij.
Ik verbaasde me alleen over het stuurgedrag/verschil tussen UA en Lovens. Een paar dagen eerder had een een UA Performance getest (leeg) en die stuurde strak en stabiel.
Vanochtend vond ik hem wat zwabberen met 1 kind van 16kg op lage snelheid. Wat gevoeld aan de stuurstang en daar leek klein beetje speling in te zitten maar weet niet wat normaal is. Zat 650km op de demofiets.
De Lovens voelde lichter, directer en stijver op lage snelheid. Kan mij voorstellen dat die wat nerveuzer voelt voor sommigen.
Denk dat ik over een paar dagen nog een proefrit maak bij een andere zaak voor de zekerheid.
Baal wel dat de actie van de regenhuif net voorbij is bij Lovens.
Je wil niet weten wat mijn vriendin allemaal nog meer meeneemt, o.a. de luiertas van de jongste en haar eigen werktas.Kodess schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:35:
Maar het past allemaal en die derde ook nog wel, zit er absoluut niet over in
Wel goed om te horen, want 10cm minder lange bak dan de UA vind ik best veel. Maar misschien dat de extra breedte dat compenseert doordat kinderen schuiner kunnen met hun benen.JanHenk schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:49:
Veel fietsenzaken en -fabrikanten zitten met best veel voorraad, door het bullwhipeffect ivm corona. Er is denk ik aardig wat ruimte voor onderhandeling inmiddels.
[...]
Je wil niet weten wat mijn vriendin allemaal nog meer meeneemt, o.a. de luiertas van de jongste en haar eigen werktas.
Maar het past allemaal en die derde ook nog wel, zit er absoluut niet over in
Bij Fietsvoordeelshop/Juizz was er in de prijs niet veel te doen leek het. Alleen in de accessoires. Maar misschien verandert dat als je echt van plan bent hem aan te schaffen.
Ze hoeven niet schuin te zitten hoor, de benen passen gewoon tussen elkaar. Bij de UA heb je dus meer kans dat ze niet naast elkaar passen, schouders proppen zijn ze minder fan van. Dan moet eentje naar voren zitten met de rug en kan de riem weer niet om etc.MailMan schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:36:
[...]
Wel goed om te horen, want 10cm minder lange bak dan de UA vind ik best veel. Maar misschien dat de extra breedte dat compenseert doordat kinderen schuiner kunnen met hun benen.
Bij Fietsvoordeelshop/Juizz was er in de prijs niet veel te doen leek het. Alleen in de accessoires. Maar misschien verandert dat als je echt van plan bent hem aan te schaffen.
Hm mijn ervaringis dat Juizz juist wat van de fiets afpraat en BikeTotaal de accesoires. Ze komen altijd ongeveer even goed uit.
Behalve dat ik dan accesoires kan na bestellen voor 50% van de prijs. Ook 2 jaar na aankoop
Het was nog goedkoper dan bij Juizz kopen en 2e hands de accesoires kopen. Bij Biketotaal waren de service kosten ook veel goedkoper dan Juizz omdat je daar ook flink wat koritng op kreeg.
[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 08-09-2024 20:08 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
We hebben een kleine tuin met een smalle gang waar de schuur deur op uitkomt. De Lovens kunnen we er net in manouvreren. UA had zeker niet gepast en dan moest ie buiten logeren... no thanks
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
FirePuma142 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
FYI, dit werkt voor geen meter. De adapterplaat waarop de pannier tubes gemonteerd kunnen worden, is alleen geschikt voor niet MIK-bagagedragers. Voor de wel MIK-bagagedragers zoals die op de Lovens gemonteerd is er geen enkele mogelijkheid die panniertubes te monteren, dan wel een beetje een normale (enkele) fietstas zonder MIK-systeem te monteren.
Heb je inmiddels een juiste fietstas gevonden?
Zijn er andere die een fietstas gebruiken ? Misschien icm een kinderzitje/kussen?
Alvast bedankt
Dan komt er nog bij dat het MIK-systeem echt heel erg matig is gedocumenteerd, dus je kunt er via de website voor je bestelt niet heel veel wijzer van worden. Voor mij achteraf wel een minpunt, je wordt min of meer in de walled garden van MIK opgesloten voor bagagedrageraccessoires.
Dat is echt een groot verschil en dat komt door een stuurpen die met kabels wordt bewogen of door een stuurstang aan de voorvork. Stuurstang is altijd kortere draaicirkel en een van de twee kanten is ook minder te kantelen dan de andere.Kodess schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:11:
Oh wat voor ons ook de doorslag gaf: de draaicirkel van de Lovens is veel kleiner! En hij is ook iets korter.
We hebben een kleine tuin met een smalle gang waar de schuur deur op uitkomt. De Lovens kunnen we er net in manouvreren. UA had zeker niet gepast en dan moest ie buiten logeren... no thanks
Onze voorkeur was 100% met kabels, vanwege het fietsgevoel en de draaicirkel.
Wij kozen destijds voor een Ca Go FS200, maar dit topic is ook leuk om te volgen
[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 09-09-2024 19:25 ]
AndersomTomino schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:24:
[...]
Dat is echt een groot verschil en dat komt door een stuurpen die met kabels wordt bewogen of door een stuurstang aan de voorvork. Stuurstang is altijd kortere draaicirkel en een van de twee kanten is ook minder te kantelen dan de andere.
Onze voorkeur was 100% met kabels, vanwege het fietsgevoel en de draaicirkel.
Wij kozen destijds voor een Ca Go FS200, maar dit topic is ook leuk om te volgen![]()
Stuurstang is grotere draaicirkel, stuurkabels is kleinere draaicirkel.
Voordat iemand je post leest en het daardoor verkeerd om onthoud
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ben nog steeds benieuwd hoe die ervaring is omdat ik denk dat een 75Nm motor overkill is voor onze situatie.
Lovens past constant de specs aan. Ik kan me niet herinneren dat er een Nexus5 variant werd verkocht, maar die staat nu toch echt op de website.MailMan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:05:
Ik lees echt nergens reviews/ervaringen met de S50 en de Nexus 5 erop. Wordt die gewoon niet verkocht?
Ben nog steeds benieuwd hoe die ervaring is omdat ik denk dat een 75Nm motor overkill is voor onze situatie.
In dit draadje waren wel mensen met een S50, moet je even terugzoeken.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Misschien als je zoekt op "50" in plaats van "S50"? De S is er pas gekomen met introductie van het Smart systeem. Wij hebben bijv. ook een Explorer 75 (zonder S).MailMan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:05:
Ik lees echt nergens reviews/ervaringen met de S50 en de Nexus 5 erop. Wordt die gewoon niet verkocht?
De Explorer 50 was er al vanaf het begin, met de Bosch Active Line en Nexus 5 inderdaad. Ik ken wel iemand die één van de eersten heeft. Ik denk wel dat ie verhoudingsgewijs het minste wordt verkocht inderdaad..
Wij wonen gewoon in het vlakke, maar ik vond vooral de toevoeging van de automaat wel fijn en die is alleen op de 75 en hoger een optie. Als je door de stad fietst met volle belading, vind ik het persoonlijk wel lekker als de automaat de cadans op de juiste instelling houdt, zelfs als je ineens moet remmen etc.
De fiets is 54kg en kan max. 250kg wegen. Met jezelf, de kinderen (straks drie in ons geval) en wat tassen etc. ben je op zich met best wat gewicht onderweg. Leek mij wel lekker om wat over te hebben. Maar ik heb eerlijk gezegd niet gereden met de 50.
Echter zoek ik nu naar een geveerde zadelpen en heb wat gelezen over een SR Suntour product.
We zijn beiden tevreden over de zadelhoogte stand en verschillend in geweicht, rond 75 en 85kg, en vervoeren 1 of 2 kleine kids. Dagelijkse gebruik.
Wie heeft een geveerde zadelpen er nu voor langere tijd op? Kun je laten weten hoe dit bevalt en wat adviseer je?,
De Urban Iki die ook op de normale fiets zit. Die heeft een adapter dus met 2 adapters klik je hem snel van de een op de andere fiets.Cooki schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:47:
Iemand een kinderzitje of een tas op de baggagedrager?? Zo ja welke en wellicht een foto?
Heb alleen nog nooit er een foto van gemaakt achter op de Lovens
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik lees wel een paar berichten in dit topic over scheuren. Komt dit (vaak) voor bij het nieuwe model?
Huif bevalt prima. De naden zijn inderdaad niet zo mooi afgewerkt, maar werkt allemaal prima (so far).MailMan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:20:
Hoe is de nieuwe regenhuif? De verkoper vond die van de Lovens beduidend minder in kwaliteit dan die van UA. Met name hoe de naden gelijmd zijn.
Ik lees wel een paar berichten in dit topic over scheuren. Komt dit (vaak) voor bij het nieuwe model?
Verklaar je nader?poestoe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:30:
Binnenkort lekker met helm op fietsen.
Zie ondertitel
Hier erg tevreden mee. Zit er nu al een jaar op en functioneert perfect. Rotsen werken prima, en het schaduwdoek is ideaal.MailMan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:20:
Hoe is de nieuwe regenhuif? De verkoper vond die van de Lovens beduidend minder in kwaliteit dan die van UA. Met name hoe de naden gelijmd zijn.
Ik vond dit redelijk snel, maar wij wonen in Limburg (Venlo) en wonen op een heuvel van zo'n 30m hoog. Wij rijden best veel naar boven en beneden en je moet dan vaak stevig remmen.
Het maakt mij niet veel uit, wat moet gebeuren moet gebeuren, maar dacht dit even te melden. Dealer heeft de fiets opgehaald de dag voor onze vakantie en bracht hem na onze vakantie gelijk weer terug. Ideaal :-)
Nee, ik ben er niet meer mee bezig geweest, er staat nu een krat achterop, met MIK-aansluiting.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
De oude was gescheurd in een hoek waar het buisje doorheen loopt.
Zo op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd..
Iemand meer info of hij in de tussentijd wel verbeterd is?
Ik moest bij Juizz wachten op de nieuwe lichting, dus verwacht wel het allerlaaste model te hebben (als die er al is).
Ik snap niet dat ze hem niet gewoon even stikken op die naad in plaats van plakken.
EDIT
Bij nader inzien wel degelijk een verschil..
Ik zie veel dikkere ritsen, en flapjes bij de ritsen maar weet nog niet waar deze voor dienen.. Misschien een stokje door te halen om makkelijk op te rollen?
:strip_exif()/f/image/0fB5jI359xoOs09SpqfKVvll.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mFBfemVDIPbeR20JENezPBkE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door NepGangster op 14-09-2024 16:35 ]
Even een update. Gisteren had ik toevallig wat extra tijd over dus naar de fietsenmaker gefietst om hem eens te laten kijken. Aanvankelijk bij een collega vestiging geweest die bevestigde dat er nieuwe blokjes nodig waren, maar hij geen tijd had. Dus door naar de hoofdvestiging waar het probleem is verholpen met afstellen (er zat schijnbaar het een en ander niet goed) en een behandeling met dit goedje: Disc brake silencerHemingr schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:21:
Even een check met mede gebruikers.
Geen idee of dit de lange termijn oplossing is, maar vooralsnog is het probleem verholpen.
Make Tweakers Great Again
Nee hoor, ook de 65 is met automaat te krijgen - en nog altijd. Hebben wij hier ook. Wel niks marge op een stevige helling met een klein kind in de bak.JanHenk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:29:
[...]
Wij wonen gewoon in het vlakke, maar ik vond vooral de toevoeging van de automaat wel fijn en die is alleen op de 75 en hoger een optie. Als je door de stad fietst met volle belading, vind ik het persoonlijk wel lekker als de automaat de cadans op de juiste instelling houdt, zelfs als je ineens moet remmen etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 20-09-2024 05:30 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik moet mezelf corrigeren, we hebben ook een 65 AUTOBorromini schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 05:29:
[...]
Nee hoor, ook de 65 is met automaat te krijgen - en nog altijd. Hebben wij hier ook. Wel niks marge op een stevige helling met een klein kind in de bak.
Twee jaar geleden dat je ook drie opties. 50, 65 en 75 dan.
Met de introductie van de S-versies is de S75 de “middelste” versie geworden, vandaar mijn verwarring.
Nu wil ik een Allianz fietsverzekering afsluiten, maar dat kan niet op de website van Allianz zelf, en bij vergelijkingssites zie ik ze ook niet terugkomen? Alleen via een verzekeringsadviseur?
https://www.allianz-assistance.nl/fietsverzekering.html
Hoe hebben jullie deze afgesloten?
Had deze uitgekozen ivm gunstige voorwaarden en niet verplichting tot GPS.
Oh shit... ze doen het sinds een maand niet meer: https://radar.avrotros.nl...ktrische-bakfietsen-60786
Is er nog een redelijk voordelige fietsverzekering waar Track & Trace niet verplicht is? Volgens mij alleen de Rabobank/Interpolis?
[ Voor 53% gewijzigd door MailMan op 21-09-2024 19:32 ]
Unive, geen GPS en geen tweede slot nodig.MailMan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:18:
Vandaag ook de knoop doorgehakt voor een S75 Plus
Nu wil ik een Allianz fietsverzekering afsluiten, maar dat kan niet op de website van Allianz zelf, en bij vergelijkingssites zie ik ze ook niet terugkomen? Alleen via een verzekeringsadviseur?
Oh shit... ze doen het sinds een maand niet meer: https://radar.avrotros.nl...ktrische-bakfietsen-60786
Is er nog een redelijk voordelige fietsverzekering waar Track & Trace niet verplicht is? Volgens mij alleen de Rabobank/Interpolis?
Hoefde niet al klant te zijn van unive.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Pepper92 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:55:
@MailMan Univé, maar dan moet je daar wel een andere verzekering hebben of afsluiten. Zelf autoverzekering ernaar overgeheveld, was nog goedkoper ook & beste uit de test van consumentenbond (de autoverzekering)
“ Vanwege de waarde van de fiets en eventuele accessoires is het helaas niet mogelijk om deze verzekering af te sluiten.”Kodess schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:05:
[...]
Unive, geen GPS en geen tweede slot nodig.
Hoefde niet al klant te zijn van unive.
Ah ok het kan als ik een andere verzekering afsluit bij hun, maar is best duur met 30 euro per maand (inc Schade).
Qover/Alpina lijkt wel een interessante optie.
[ Voor 10% gewijzigd door MailMan op 21-09-2024 22:48 ]
Ja vanaf een bepaald bedrag verzekeren ze alleen wanneer je al een andere verzekering hebt lopen. Hier betalen we €14 daar, misschien hebben ze het duurder gemaakt. Bij mijn voorwaarden zijn trouwens ook een tweede slot verplicht.MailMan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:26:
[...]
[...]
“ Vanwege de waarde van de fiets en eventuele accessoires is het helaas niet mogelijk om deze verzekering af te sluiten.”
Ah ok het kan als ik een andere verzekering afsluit bij hun, maar is best duur met 30 euro per maand (inc Schade).
Qover/Alpina lijkt wel een interessante optie.
Alpina/Qover kan met kortingscode in mijn gebied (regio Utrecht) voor €15,12 per maand zonder GPS:Pepper92 schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:52:
[...]
Ja vanaf een bepaald bedrag verzekeren ze alleen wanneer je al een andere verzekering hebt lopen. Hier betalen we €14 daar, misschien hebben ze het duurder gemaakt. Bij mijn voorwaarden zijn trouwens ook een tweede slot verplicht.
- Inc accu verzekerd tegen diefstal
- Inc pechhulp
- ART2 slot aan vast object
- Schade niet verzekerd
Benieuwd hoe lang dat zo blijft
Met GPS geven ze wat korting en is het €12,12. Voorbeeld dat ze zelf geven is een Invoxia: https://www.invoxia.com/e...e#technicalSpecifications
€150 inc 3 jaar abo. Wat goedkoper dan de Tracefy
Wellicht handig voor toekomstige kopers
[ Voor 11% gewijzigd door MailMan op 22-09-2024 09:36 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Centraal Beheer?MailMan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:18:
Vandaag ook de knoop doorgehakt voor een S75 Plus
Kan, maar bijna 10 euro per maand duurder dan eerder genoemde.
Zou kunnen, maar als je verzekering maar vergoedt maakt dat dan echt uit?Borromini schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:28:
Wat ik me afvraag bij zo'n tracker die je op je zadelpen monteert (zoals die Invoxia): die halen dieven er toch zo af? Zadel erafhalen en hun 'probleem' is opgelost. Zeker als ze met een bakfiets van 60 kg aan de haal gaan doe je dat niet zomaar effe. Die weten ongetwijfeld ook wel hoe de meest courante trackers eruit zien.
[ Voor 55% gewijzigd door MailMan op 22-09-2024 12:24 ]
Echter hebben een probleem met de trapondersteuning die maar blijft aanslepen.
De trapondersteuning durft soms niet inschakelen na kort of lang stil te staan. Soms kan je dit oplossen door tussen de modi’s te switchen, soms moet je ondersteuning af en opnieuw inschakelen. Dit was al eens aangehaald bij de winkel, maar er werd geen probleem gevonden. Vandaag is hij opnieuw binnen omdat het probleem zich maar blijft voordoen en opnieuw kan er niet gevonden worden wat het probleem is. Alle elektrische componenten werken nog goed.
Het lastige aan dit probleem is, is dat het niet altijd voorvalt. Het kan soms 3 keer per week voorvallen, soms 2 weken niet en we kunnen ook geen trigger vinden.
Zijn er eigenaars die dit probleem ook hadden/hebben?
Hee dit heb ik vorige week gehad! Dus 1x in het laatste halfjaar. Heb hem uit en aan gedaan en toen werkte het weer.KoenHaemels schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:25:
Wij hebben een Lovens S75+ en zijn er heel tevreden over.
De trapondersteuning durft soms niet inschakelen na kort of lang stil te staan. Soms kan je dit oplossen door tussen de modi’s te switchen, soms moet je ondersteuning af en opnieuw inschakelen. Dit was al eens aangehaald bij de winkel, maar er werd geen probleem gevonden. Vandaag is hij opnieuw binnen omdat het probleem zich maar blijft voordoen en opnieuw kan er niet gevonden worden wat het probleem is. Alle elektrische componenten werken nog goed.
Het lastige aan dit probleem is, is dat het niet altijd voorvalt. Het kan soms 3 keer per week voorvallen, soms 2 weken niet en we kunnen ook geen trigger vinden.
Verder helaas weinig informatie voor je
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Bedoel je dat ie helemaal niet aangaat om te ondersteunen, of dat het langer duurt om te gaan ondersteunen nadat jij begonnen bent met trappen?KoenHaemels schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:25:
Wij hebben een Lovens S75+ en zijn er heel tevreden over.
Soms totaal geen ondersteuning en dan moet hij opnieuw gestart worden.zunrob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:19:
[...]
Bedoel je dat ie helemaal niet aangaat om te ondersteunen, of dat het langer duurt om te gaan ondersteunen nadat jij begonnen bent met trappen?
Andere keren duurt het dan langer na je begonnen bent met trappen, of je begint tussen de modi's te wisselen, dan ondersteunt hij plots ook terug.
Zo erg herken ik het niet van onze Urban Arrow. Wel is het na het inschakelen zo dat ie soms bij de minste beweging van trappen al begint te ondersteunen, soms moet je echter al meer trappen voordat ie begint te ondersteunen. Maar helemaal niet gelukkig nog niet mee gemaakt.KoenHaemels schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:46:
[...]
Soms totaal geen ondersteuning en dan moet hij opnieuw gestart worden.
Andere keren duurt het dan langer na je begonnen bent met trappen, of je begint tussen de modi's te wisselen, dan ondersteunt hij plots ook terug.
Heb je de laatste software geïnstalleerd?
Voor de rest werkt hij heel goed qua ondersteuning. Enkel dit probleem dat het sporadisch gebeurd zonder enige trigger is wat lastig. Ja, telkens wanneer er nieuwe software is installeer ik deze.zunrob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:05:
[...]
Zo erg herken ik het niet van onze Urban Arrow. Wel is het na het inschakelen zo dat ie soms bij de minste beweging van trappen al begint te ondersteunen, soms moet je echter al meer trappen voordat ie begint te ondersteunen. Maar helemaal niet gelukkig nog niet mee gemaakt.
Heb je de laatste software geïnstalleerd?
- Het geschatte bereik op de Bosch Kiox met 80-85% accu en max ondersteuning was maar iets van 22Km op een 400Wh accu. Ik dacht dat een volle accu 40Km zou zijn waardoor ik met 80% batterij nog wel 30+Km zou verwachten. Dat was onbeladen en zonder huif. Moet het "smart" systeem zich nog een beetje kalibreren na aanvang?
- Ik vond de fiets toch wat zenuwachtiger/nerveuzer rijden dan de demo fietsen die we geprobeerd hebben. Alsof hij alles wilde behalve exact rechtdoor rijden
- Heeft iemand van jullie de ENRA verzekering via de dealer afgesloten? Hoe verhouden deze prijzen zich tot die op de ENRA site zelf? Want daar staat alleen dat de Connected verzekering 25% goedkoper is dan een Casco verzekering. Maar ik weet niet of de dealers zelf ook nog hierop willen verdienen?
[ Voor 5% gewijzigd door MailMan op 29-09-2024 08:01 ]
In de handleiding staat juist dat je de accu voor de eerste rit helemaal op moet ladenjochem05 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:35:
Wij kregen van de dealer mee dat we de eerste keer de accu helemaal leeg moesten rijden en opladen en dat dan ook de inschatting van het bereik gekalibreerd zou zijn.
In de Bosch Flow app staat trouwens dat de range ingeschat wordt op basis van rijstijl en dat deze inschatting geupdate wordt. Zal eens kijken hoe het zich na een paar keer laden verhoudt, want nu is het met volle batterij een inschatting van 30Km op Turbo.
- Bereik (met een 400kW accu) is een stuk minder dan verwacht. Men adverteert met 40-100km. Maar bij mij is het 28-62. Blijkbaar gaat men bij de inschatting niet uit van iemand die continu 25km/h wil fietsen? Toch wel benieuwd waar jullie op uitkomen.
- De connector aan de onderkant van de accuhouder is ontzet toen ik de accu terugplaatste. Ik had dat niet door, behalve dan dat de accu er moeilijk in ging. Die Bosch controller aan de linkerkant liet wel de lampjes van het starten zien maar ging dan weer uit. Na het terug op de plaats duwen van de connector ging het goed. Maar snap niet hoe die connector kan schuiven.
- Hard zadel. Hij lijkt zo zacht als je erop drukt. Bekend ding, maar toch raar. Na 10km heb ik echt wel zere billen
Verder wel lekker gereden gelukkig
Kou en wind hebben veel impact op je bereik, en ook je ondersteuning niveau uiteraard.MailMan schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:15:
Hmm toch wat mindere ervaring vandaag bij een eerste volle dag fietsen.
- Bereik (met een 400kW accu) is een stuk minder dan verwacht. Men adverteert met 40-100km. Maar bij mij is het 28-62. Blijkbaar gaat men bij de inschatting niet uit van iemand die continu 25km/h wil fietsen? Toch wel benieuwd waar jullie op uitkomen.
- De connector aan de onderkant van de accuhouder is ontzet toen ik de accu terugplaatste. Ik had dat niet door, behalve dan dat de accu er moeilijk in ging. Die Bosch controller aan de linkerkant liet wel de lampjes van het starten zien maar ging dan weer uit. Na het terug op de plaats duwen van de connector ging het goed. Maar snap niet hoe die connector kan schuiven.
- Hard zadel. Hij lijkt zo zacht als je erop drukt. Bekend ding, maar toch raar. Na 10km heb ik echt wel zere billen![]()
Ja die connector kan weg schieten, heel irritant en echt slecht design van Bosch.
Op Auto haalde ik 33 km als ik met 2 kinderen en bepakking fiets en dan had ik nog 7% over.
Dat is aardig dicht bij de geadverteerde 40.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja dat komt in de buurt, al is het de ondergrens van 40-100. Ik had eigenlijk verwacht 40 op Turbo en 100 op Eco, met Auto daar ergens tussenin.Kodess schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:22:
[...]
Kou en wind hebben veel impact op je bereik, en ook je ondersteuning niveau uiteraard.
Ja die connector kan weg schieten, heel irritant en echt slecht design van Bosch.
Op Auto haalde ik 33 km als ik met 2 kinderen en bepakking fiets en dan had ik nog 7% over.
Dat is aardig dicht bij de geadverteerde 40.
En dat bereik bij mij was grotendeels zonder kind en zonder regenhuif.
Mag je de fiets trouwens in de regen laten staan als er geen accu in zit, of is dat echt slecht voor de connector?
[ Voor 16% gewijzigd door MailMan op 30-09-2024 22:10 ]
Dat probleem met die connector heb ik ook in het begin voor gehad (en nog steeds af en toe), de eerste keer had ik ook niet door dat dat het probleem was. Het kost ook meestal vrij veel kracht om die connector terug te duwen. Beste tactiek om het te voorkomen is om de batterij niet te horizontaal te houden bij het terug insteken van de batterij. Dus dat de batterij niet te veel scharniert op de connector.MailMan schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:15:
Hmm toch wat mindere ervaring vandaag bij een eerste volle dag fietsen.
- Hard zadel. Hij lijkt zo zacht als je erop drukt. Bekend ding, maar toch raar. Na 10km heb ik echt wel zere billen![]()
https://youtube.com/shorts/qH067jXJHoE?si=l6VE63yf58LNvSqc
Ik ben bezig deze te ontwikkelen, dit is niet mijn filmpje, maar ik heb al een adresseerbare rgb strip in m'n fiets gehad.Cooki schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:09:
Goedemiddag, ik ben nog steeds opzoek naar een ledstrip. Nou kwam ik deze op YouTube tegen.. weet iemand hoe ik aan deze kom?
Voorlopig is het bij een prototype gebleven...
In de tussentijd verkoop ik wel solid koud-witte strips, met afstandsbediening, knipperfunctie en eventueel bluetooth app.
[ Voor 11% gewijzigd door OxyDrokz op 02-10-2024 14:25 ]
Ik heb de normale/originele ledstrip. Je weet dat je nooit de ledstrip ziet als bestuurder... dus een beetje nutteloos mits het extra kostCooki schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:09:
Goedemiddag, ik ben nog steeds opzoek naar een ledstrip. Nou kwam ik deze op YouTube tegen.. weet iemand hoe ik aan deze kom?
De koud witte is de helft goedkoper dan de originele 😉Cardinal schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:36:
[...]
Ik heb de normale/originele ledstrip. Je weet dat je nooit de ledstrip ziet als bestuurder... dus een beetje nutteloos mits het extra kost
De RGB is puur voor de pats natuurlijk. End game wordt het hebben van richtingaanwijzer knipperlichten.
Jij ziet het niet. Anderen wel. Je bent veel beter zichtbaar in het verkeer. Je rijdt met een afwijkende vorm van een fiets dus des te belangrijker om dmv de ledstrip extra zichtbaar te zijn dat je met een groot voertuig fietst.Cardinal schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:36:
[...]
Ik heb de normale/originele ledstrip. Je weet dat je nooit de ledstrip ziet als bestuurder... dus een beetje nutteloos mits het extra kost
Ik vind het een must.
Heb de snelspanner nu dicht gedaan, en dan de bout met een inbussleutel op gevoel vastgezet. Niet te strak. Zadel zakt nog een beetje. Trek ik de bout nog iets harder aan gaat de snelspanner relatief zwaar.
Ben geen snelspanner gewend op andere fietsen, dus wanneer is ie goed?
Ik heb hier ook last van en mag langs de winkel, waar ze er iets tussen gaan zetten. Het schijnt vaker voor te komen.zunrob schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:47:
Hoe strak moet de snelspanner voor het zadel zitten? Sinds vandaag zakt het zadel naar beneden, terwijl volgens mij de bout niet aan of los gedraaid is. Wel zie ik dat er op de zadelstang een grijs goedje zit, maar dat zit er al op sinds aflevering.
Heb de snelspanner nu dicht gedaan, en dan de bout met een inbussleutel op gevoel vastgezet. Niet te strak. Zadel zakt nog een beetje. Trek ik de bout nog iets harder aan gaat de snelspanner relatief zwaar.
Vrij irritant, want heb al een aantal keer gehad dat ik aan het fietsen was en het zadel bij een drempel zo'n 15 cm naar beneden komt.

Heb de inbus nu strakker gezet maar krijgt mijn vrouw deze niet los.
Dat heb ik ook gedaan. Schroef ik hem met de inbus vast op gevoel, dan zakt ie niet meer omlaag. Echter de klem is dan nauwelijks open te krijgen.Plint schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:00:
[...]
Ik heb hier ook last van en mag langs de winkel, waar ze er iets tussen gaan zetten. Het schijnt vaker voor te komen.
Vrij irritant, want heb al een aantal keer gehad dat ik aan het fietsen was en het zadel bij een drempel zo'n 15 cm naar beneden komt.![]()
Heb de inbus nu strakker gezet maar krijgt mijn vrouw deze niet los.
Ik lees op internet dat er een soort van grease tussen moet/kan, ik denk dat ik dat eerst eens ga proberen.
Mijn nieuwe Lovens (week oud) had dat vanuit de Fietsenwinkel meteen al. Gevolg is dat de verf van de zadelstang er deels afgesleten is. Misschien bij jou ook het geval, het lijkt namelijk alsof er een grijs goedje op zitzunrob schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:47:
Hoe strak moet de snelspanner voor het zadel zitten? Sinds vandaag zakt het zadel naar beneden, terwijl volgens mij de bout niet aan of los gedraaid is. Wel zie ik dat er op de zadelstang een grijs goedje zit, maar dat zit er al op sinds aflevering.
Bij mij zit er ook montagevet op. Vraag me af of dat er juist niet voor zorgt dat het makkelijker glijdt.
Uiteindelijk handmatig de inbus vaster gedraaid terwijl de klem zelf ontspannen was, en daarna weer vaster gezet. Kan hem nog wel met de hand vastzetten, maar moet wel flink drukken met m’n duim. Lijkt nu niet meer te zakken.
Andere vraag: meer mensen die vertraging hebben bij de bestellen van de nieuwe regenhuif? Stond 3 weken voor bij Fietsvoordeshop, maar nu staat er Niet meer leverbaar…
Gaat om de nieuwe versie.
Ik had de inbus aangedraaid toen de klem vast zat. Hij moet behoorlijk hard om hem nu vast te houden. Betreft overigens een Urban Arrow. Valt me wel op dat de verf aardig van de klem af is aan het gaan, zie foto. Waarschijnlijk door verstellen. Is dit normaal?MailMan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:42:
[...]
Mijn nieuwe Lovens (week oud) had dat vanuit de Fietsenwinkel meteen al. Gevolg is dat de verf van de zadelstang er deels afgesleten is. Misschien bij jou ook het geval, het lijkt namelijk alsof er een grijs goedje op zit
Bij mij zit er ook montagevet op. Vraag me af of dat er juist niet voor zorgt dat het makkelijker glijdt.
Uiteindelijk handmatig de inbus vaster gedraaid terwijl de klem zelf ontspannen was, en daarna weer vaster gezet. Kan hem nog wel met de hand vastzetten, maar moet wel flink drukken met m’n duim. Lijkt nu niet meer te zakken.
Andere vraag: meer mensen die vertraging hebben bij de bestellen van de nieuwe regenhuif? Stond 3 weken voor bij Fietsvoordeshop, maar nu staat er Niet meer leverbaar…
Gaat om de nieuwe versie.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1BCE4CK10Vz0VZNrnp5orPCc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is denk ik niet normaal want je ziet de krassen in het aluminium. Bij de lovens zit er nog een sluitring tussen de klem en het frame, waarop de klem draait. Dat zou deze slijtage moeten tegengaan lijkt me.zunrob schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:57:
[...]
Ik had de inbus aangedraaid toen de klem vast zat. Hij moet behoorlijk hard om hem nu vast te houden. Betreft overigens een Urban Arrow. Valt me wel op dat de verf aardig van de klem af is aan het gaan, zie foto. Waarschijnlijk door verstellen. Is dit normaal?
[Afbeelding]
Als er geen sluitring zit dan zit er vaak een kunststof loopvlak tussen. Zoek maar eens naar klem zadelpen.
[ Voor 6% gewijzigd door MailMan op 06-10-2024 11:37 ]
Ja, dat had ik ook al gezien en daar verbaasde ik me ook wat over. Deze klem lijkt niet zo een goede kwaliteit te zijn. Overigens heeft deze klem aan de achterkant een schroef zitten wat hem anders maakt dan reguliere klemmen. Volgens mij zit deze schroef in de groef van de zadelpen zodat deze niet draait. Heb je toevallig een foto van de zadelklem van de Lovens? Ga ik eens kijken of ik die ook kan kopen.MailMan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Dat is denk ik niet normaal want je ziet de krassen in het aluminium. Bij de lovens zit er nog een sluitring tussen de klem en het frame, waarop de klem draait. Dat zou deze slijtage moeten tegengaan lijkt me.
Als er geen sluitring zit dan zit er vaak een kunststof loopvlak tussen. Zoek maar eens naar klem zadelpen.
Dit is het nieuwste type op de UA, wat wij hebben dus.
https://www.busybikeshop....f-model-2023/#description
Volgens mij dient deze schroef er alleen maar voor om te voorkomen dat het zadel naar links een rechts draait? Dan zou ik dus gewoon een ander type zonder schroef erop kunnen zetten? Hoe zit deze klem om het frame? Gewoon geschoven? Oftewel trek ik die gewoon naar boven eraf?
Dit is de oude, idd met een tussen plaatje.
https://www.busybikeshop....er-oe-36-4mm/#description
Edit: misschien is een dropper wel handiger?
[ Voor 28% gewijzigd door zunrob op 06-10-2024 15:07 ]