Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:45:
[...]

Natuurlijk worden vliegtijden langer ingeschat, voor het geval de wind de verkeerde kant op staat of ze op Schiphol de Polderbaan moeten gebruiken, terwijl zulke situaties in de meeste gevallen niet van toepassing zijn, maar door dat soort factoren mee te nemen loopt de geschatte aankomsttijd al snel op. Maar zelf heb ik daarbij nooit het idee gehad dat er echt zoveel meer vliegtijd bij wordt geschat dat het echt gaat om bewust onder die 2 uur vertraging te blijven.
Ik dacht dat dit vooral een tactiek was van de low-cost carriers.

Je zou dan [imo] een langere vlucht in kunnen plannen + kortere turnaround. Daardoor komen er meer vluchten op tijd aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 20:32
Dit is niet alleen op Schiphol, wereldwijd zijn er recent duizenden vluchten gecanceled.

More than 7,000 flights canceled worldwide over Memorial Day weekend
https://www.cbsnews.com/n...-day-weekend-2022-travel/

Maar luchtvaartmaatschappijen kunnen het leien want die zijn stiekem banken geworden.
YouTube: How Airlines Quietly Became Banks

Dit is het eindstation van de kapitalistische "race to the bottom".

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
die we met z'n allen, als maatschappij, willen want we willen goedkope vakanties, goedkoop eten, goedkope plastic spullen uit China, goedkope kleding enzovoort. En alles moet daarnaast ook nog snel, instant. De oorzaak ligt niet bij de luchtvaartmaatschappij :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bockelaar schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:02:
[...]

die we met z'n allen, als maatschappij, willen want we willen goedkope vakanties, goedkoop eten, goedkope plastic spullen uit China, goedkope kleding enzovoort. En alles moet daarnaast ook nog snel, instant. De oorzaak ligt niet bij de luchtvaartmaatschappij :)
*knip* of ga in op een stelling of niet, maar met deze oneliner voeg je niets toe aan deze discussie

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 08-06-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:55

Agent47

I always close my contracts.

Mijn taxi komt over een half uur aan bij het hotel hier. Ik ben benieuwd zometeen. Ik vlieg om 07:00

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

2:45 aanwezig. 4:47 door alles heen.
Super grote rijen. Ik ben blij dat ik vooraan stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:57
BadRespawn schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:53:
Dit is niet alleen op Schiphol, wereldwijd zijn er recent duizenden vluchten gecanceled.

Maar luchtvaartmaatschappijen kunnen het leien want die zijn stiekem banken geworden.

Weer een extra nagel aan de doodskist die luchtvaart heet welke zo langzamerhand getimmerd wordt.

Vermoed dat er de komende periode nog wel flink wat staat te gebeuren op dit vlak. De branche wordt nog amper tot niet belast terwijl de uitstoot gigantisch is. Integendeel, er moeten miljarden gemeenschapsgeld opgehoest worden om het geheel draaiende te houden. En dan maakt men zelfs nog verlies op de corebusiness (het vliegen), een verlies dat dus gecompenseerd wordt met een volatiel loyaliteitsprogramma waar een bijkans indicatieve (maar wel zeer hoge) waarde aan wordt gegeven.

Het kan voor de industrie dus zelfs lucratief zijn om een gecontroleerde hoeveelheid chaos in stand te houden welke middels bijbetaling (deels) vermeden kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door alexbl69 op 07-06-2022 08:43 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Bockelaar schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Ehhh... Weet niet of je hebt gezien wat een huurauto, een vakantie, of een grafische kaart kost :+ Of hout om te klussen, of een tweedehands auto (of een nieuwe auto) of... of... of...

Niet de hele wereld loopt in Primark kleding hoor :+

Als vliegtickets duurder worden, gaan mensen nog gewoon op vliegvakantie hoor. Het zijn toch echt de vliegmaatschappijen zelf én de vliegvelden (zoals Schiphol) die puur voor winstmaximalisatie gaan ten kostte van alles en iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

BadRespawn schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:53:

Er worden al decennia duizenden vluchten gecanceled, dit uit 2014:
Now is the winter of our disconnects. And cancellations. And getting stuck in faraway places with no fast way home. A single snowy week in February saw more than 14,000 flights canceled, among the nearly 79,000 erased by a series of winter storms that are partly the product of a weather phenomenon called the polar vortex. More flights have been grounded this winter than at any time since 1987, when the Department of Transportation first started collecting data. An additional 290,000 have been delayed, according to flight-tracking website FlightAware.
https://time.com/8703/fourth-of-july-flight-cancelllation/

En ook toen al waren het algoritmes die (mede) de beslissingen maakten.
But who, amid the enraged tweets and forlorn Instagrams, actually decides which flights will live or die? In 2014 that decision is being made by an algorithm–with input from human operators–that tries to weigh which flights can be shelved while keeping an airline’s schedule as whole as possible. American Airlines’ employees even have a nickname for their program: the Cancellator. The Cancellator–and programs like it at other airlines–attempts to keep the chaos in the system to a minimum even as it maximizes the headaches for the unlucky.
Uiteindelijk is het massa vliegvervoer een enorm listige operatie met talloze niet te beheersen variabelen, strakke veiligheidsregels en minuscule marges. Het is wat meer dan alleen de baas ontslaan en eventjes het personeel verdubbelen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 21:27
Ben heel benieuwd. Wij vliegen aanstaande zaterdag met Transavia. Ik kan online inchecken, hopelijk koffer afgeven bij de self service bagage drop off en dan meteen naar security. Gelukkig geen corona toestanden die we moeten laten zien, maar ik zorg toch maar dat ik ongeveer 4 uur van tevoren aanwezig ben.

Eigenlijk te idioot voor woorden deze hele situatie, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:15:
[...]
Als vliegtickets duurder worden, gaan mensen nog gewoon op vliegvakantie hoor.
Sommige wel, sommige niet. Uiteindelijk voor elke euro dat het duurder wordt zal voor sommige de grens zijn bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dawg schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:10:
[...]
*knip* of ga in op een stelling of niet, maar met deze oneliner voeg je niets toe aan deze discussie
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar voor veruit de meeste personen heeft hij gewoon gelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 08-06-2022 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 20:32
IJzerlijm schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Er worden al decennia duizenden vluchten gecanceled, dit uit 2014:

https://time.com/8703/fourth-of-july-flight-cancelllation/

A single snowy week in February saw more than 14,000 flights canceled,

Uiteindelijk is het massa vliegvervoer een enorm listige operatie met talloze niet te beheersen variabelen, strakke veiligheidsregels en minuscule marges. Het is wat meer dan alleen de baas ontslaan en eventjes het personeel verdubbelen.
Deze keer is het anders: de oorzaak is niet de weersomstandigheden, maar geheel voorspelbare drukte die ze geheel voorspelbaar niet aankunnen vanwege hun eigen personeelsbeleid. Daarbij speelt Covid een niet onbelangrijke rol, wat de situatie uniek maakt. Maar de oplossing is simpel an had al geïmplementeerd kunnen zijn: verhoog de lonen voor het personeel, dan kunnen ze zo al die vacatures opvullen.

Maar dat veroorzaakt een ander probleem wat blijkbaar belangrijker wordt gevonden: vanwege de toegenomen kosten zou dan de waarde van de luchtvaartmaatschappij afnemen, en dat zou aandeelhouders en grote investment management bedrijven (zoals BlackRock) ongelukkig maken.
Praktisch gezien is de corebusiness al lang niet meer het leveren van vliegtransport, maar het tevreden houden van de financiële overlords.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:33
BadRespawn schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Deze keer is het anders: de oorzaak is niet de weersomstandigheden, maar geheel voorspelbare drukte die ze geheel voorspelbaar niet aankunnen vanwege hun eigen personeelsbeleid. Daarbij speelt Covid een niet onbelangrijke rol, wat de situatie uniek maakt. Maar de oplossing is simpel an had al geïmplementeerd kunnen zijn: verhoog de lonen voor het personeel, dan kunnen ze zo al die vacatures opvullen.
Het is natuurlijk wel zo dat we meer vacatures hebben dan werkzoekenden. Per 100 werkzoekenden ongeveer 133 vacatures.

Hoe zie jij het voor je dat het personeelstekort magisch opgevuld wordt met het aanbieden van een hoger loon? Dit is gewoon weer veel te simplistisch geredeneerd en de impact van deze maatregel lijkt me een beetje overschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 15:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

eric.1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:32:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat we meer vacatures hebben dan werkzoekenden. Per 100 werkzoekenden ongeveer 133 vacatures.

Hoe zie jij het voor je dat het personeelstekort magisch opgevuld wordt met het aanbieden van een hoger loon? Dit is gewoon weer veel te simplistisch geredeneerd en de impact van deze maatregel lijkt me een beetje overschat.
Men zou ook kunnen proberen de stille arbeidsreserve (personen in de werkzame leeftijd, die niet werken en ook geen werk zoeken) te activeren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:51

Dido

heforshe

eric.1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:32:
offtopic:
Ik ben geen manager, dus ik snap het ook niet, maar in de (overheids)organisatie waar ik werk is dit standaard beleid. Capaciteitstekort? Dan moet er budget geregeld worden. Hoe iemand die centen om gaat zetten in werkende software weet niemand, maar dat is een implementatiedetail wat management delegeert naar de werkvloer (waar dus te weinig mensen zitten |:(
Freee!! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:41:
Men zou ook kunnen proberen de stille arbeidsreserve (personen in de werkzame leeftijd, die niet werken en ook geen werk zoeken) te activeren.
Is dat nou een sneer naar de Nederlandse ambtenaar? :+

[ Voor 17% gewijzigd door Dido op 07-06-2022 12:45 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:33
[...]

Klinkt misschien heel cru, maar waarom zou iemand die geen werk zoekt een baan aannemen met best wel matige voorwaarden (buiten salaris) en ook nog een locatie wat misschien onhandig ligt icm vervoer?

Misschien moeten de huurprijzen in regio Amsterdam eens omlaag om andere soorten werkzoekenden te lokken, om maar eens iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

eric.1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:45:
[...]
Klinkt misschien heel cru, maar waarom zou iemand die geen werk zoekt een baan aannemen met best wel matige voorwaarden (buiten salaris) en ook nog een locatie wat misschien onhandig ligt icm vervoer?

Misschien moeten de huurprijzen in regio Amsterdam eens omlaag om andere soorten werkzoekenden te lokken, om maar eens iets te noemen.
Vervoer is inderdaad mogelijk een lastig punt, maar een deel van de activatie zou kunnen bestaan uit het ook verbeteren van de andere voorwaarden dan het salaris.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Sissors schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Sommige wel, sommige niet. Uiteindelijk voor elke euro dat het duurder wordt zal voor sommige de grens zijn bereikt.
Zolang de alternatieven even hard meegroeien (zie de benzineprijs) zal het aantal vluchten weinig afnemen verwacht ik. Als vliegen nu duurder zou worden tov de andere opties....

Het enige wat je gaat missen zijn de mensen die het niet langer kunnen betalen. Maar een weekje hoogseizoen in Nederland is bijna net zo duur als een weekje naar Turkije/Bulgarije. Dus die groep zal toch dan wel het vliegtuig blijven pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:18
Waah schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Zolang de alternatieven even hard meegroeien (zie de benzineprijs) zal het aantal vluchten weinig afnemen verwacht ik. Als vliegen nu duurder zou worden tov de andere opties....

Het enige wat je gaat missen zijn de mensen die het niet langer kunnen betalen. Maar een weekje hoogseizoen in Nederland is bijna net zo duur als een weekje naar Turkije/Bulgarije. Dus die groep zal toch dan wel het vliegtuig blijven pakken.
Bijna? Ik denk dat een weekje all-inclusive Turkije met een gezin goedkoper is dan een weekje centerparcs in Nederland in het hoogseizoen. Uiteraard afhankelijk van het type all-inclusive dat gekozen wordt. Maar uitgaande van de doelgroep die nu naar Turkije vliegt omdat dat lekker goedkoop is, is het aannemelijk dat je het daarvoor niet in het high-end segment zoekt. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Eens kijken, waarmee deze F.I.R.E.-huisvader/ex-IT-er gelokt kan worden om na te denken daar te helpen:
  • Gratis parkeren en volledige km-vergoeding (dus meer dan 0,19 cent).
  • Fysiek werk geen probleem (ben nu ook al 3 uur per dag aan het sporten)
  • Korting op vluchten
  • Lunch inbegrepen.
  • Uiteraard een niet-beledigend vergoeding (hoef geen IT-freelancer niveau te zijn, maar moet wel waardering tonen dan een vrijwilligersvergoeding en/pof cassieremedewerker). dit betekent automatisch ook vergoeding voor werken op onpopulaire tijden

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kmf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:48:
[...]
Eens kijken, waarmee deze F.I.R.E.-huisvader/ex-IT-er gelokt kan worden om na te denken daar te helpen:
  • Gratis parkeren en volledige km-vergoeding (dus meer dan 0,19 cent).
  • Fysiek werk geen probleem (ben nu ook al 3 uur per dag aan het sporten)
  • Korting op vluchten
  • Lunch inbegrepen.
  • Uiteraard een niet-beledigend vergoeding (hoef geen IT-freelancer niveau te zijn, maar moet wel waardering tonen dan een vrijwilligersvergoeding en/pof cassieremedewerker). dit betekent automatisch ook vergoeding voor werken op onpopulaire tijden
Jij begrijpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47

Spooksel

Spooksel!

Mjah, aangezien je toch een arbeidscontract aan zou gaan kom je gewoon terecht in een bepaalde loonschaal volgens de aldaar geldende CAO lijkt me, daarin staan natuurlijk ook secundaire voorwaarden bepaald en ik kan me voorstellen dat korting op vluchten er niet eentje is :P

Hoe dan ook, het penibele is natuurlijk dat ze mensen zoals jou (die ze tijdelijk nodig zouden hebben) niet ineens allerlei juicy extra's kunnen gaan aanbieden die de 'regulars' niet krijgen. Anders gaan die meteen weer aan het staken natuurlijk.

Hoezeer ik het met je eens bent dat basics zoals gratis parkeren (maar dat hebben medewerkers volgens mij al) en kostendekkende km-vergoeding wel vereist zijn. Voor de auto waar ik in rij is dat ong 50ct/km bijv.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Spooksel schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:53:

Hoezeer ik het met je eens bent dat basics zoals gratis parkeren (maar dat hebben medewerkers volgens mij al) en kostendekkende km-vergoeding wel vereist zijn. Voor de auto waar ik in rij is dat ong 50ct/km bijv.
Ik las juist dat medewerkers dus niet gratis kunnen parkeren, waarbij ik dus echt van opkeek ( @_Bailey_ ?)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:17
kmf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:48:
volledige km-vergoeding (dus meer dan 0,19 cent).
Ze krijgen nu al bijna 100x meer dan dat je denkt ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:05
Sissors schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:02:
[...]

En dan begint de discussie over hoe vliegtickets dicriminerend onbereikbaar zijn voor de lagere sociale klasse. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
---

[ Voor 100% gewijzigd door _Bailey_ op 28-04-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:19
Is Schiphol eigenlijk wel met de fiets bereikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:38:
Is Schiphol eigenlijk wel met de fiets bereikbaar?
Er is een fietspad en fietsenstalling (daar onder staan lockers). Ben benieuwd hoe je een locker kan krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 07-06-2022 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Ik las juist dat medewerkers dus niet gratis kunnen parkeren, waarbij ik dus echt van opkeek ( @_Bailey_ ?)
Nou ik heb over het algemeen ook niet veel met OV. Maar er zijn heel weinig plaatsen zo goed bereikbaar met OV als schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 14:55

Prx

_Bailey_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:36:
[...]

inderdaad, niet gratis. Zo rond de €25-30 per maand voor een parkeerplaats op P30 of P40 (afhankelijk van waar er plek is en soms is er even een wachtlijst)
P30 en P40 zijn parkeerterreinen voor Schipholmedewerkers.
Volgens mij is een P30 autorisatie 38 euro per maand. En voor alle mensen hier die een kans zien: er vindt monitoring plaats dat je niet langer dan X uur op een parkeerplaats staat. Alleen vliegend personeel van Airlines zijn van die controle uitgezonderd. :p Even goedkoop parkeren voor de familie vakantie is dus niet mogelijk.

Parkeerplaatsen worden verder gefactureerd aan de werkgever van de betreffende persoon. De zogenaamde gemachtigde moet deze als autorisatie aanvragen via het toegangsbeheersysyeem.

Edit:
Tarieven per parkeerplaats voor personeel:
https://www.schiphol.nl/n...eren-met-een-schipholpas/

Doorklikken naar welke parkeerplaats je zou willen. P30 en P40 zijn dus 37,51 (ex btw)

Met een Schipholpas kun je ook een gratis OV abbo activeren voor op het Schiphol terrein. Dus van/naar de parkeerplaats kost je dan verder niets.

[ Voor 17% gewijzigd door Prx op 07-06-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Volgens mij is een P30 autorisatie 38 euro per maand. En voor alle mensen hier die een kans zien: er vindt monitoring plaats dat je niet langer dan X uur op een parkeerplaats staat. Alleen vliegend personeel van Airlines zijn van die controle uitgezonderd. :p Even goedkoop parkeren voor de familie vakantie is dus niet mogelijk.

Parkeerplaatsen worden verder gefactureerd aan de werkgever van de betreffende persoon. De zogenaamde gemachtigde moet deze als autorisatie aanvragen via het toegangsbeheersysyeem.

Edit:
Tarieven per parkeerplaats voor personeel:
https://www.schiphol.nl/n...eren-met-een-schipholpas/

Doorklikken naar welke parkeerplaats je zou willen. P30 en P40 zijn dus 37,51 (ex btw)

Met een Schipholpas kun je ook een gratis OV abbo activeren voor op het Schiphol terrein. Dus van/naar de parkeerplaats kost je dan verder niets.
ken collega's die daar hun auto neerzetten en vervolgens een weekendje weg gaan met het vliegtuig. Het mag niet, gebeurd wel.

maar goed, dit gaat redelijk offtopic

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 07-06-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

LordSinclair schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:48:
[...]

Ze krijgen nu al bijna 100x meer dan dat je denkt ;)
0.18 cent stond er laatst in de vacature. niet echt 100x meer...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:05
kmf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:12:
[...]

0.18 cent stond er laatst in de vacature. niet echt 100x meer...
19 cent = 0,19 euro = 100x 0,19 cent

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Sissors schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Nou ik heb over het algemeen ook niet veel met OV. Maar er zijn heel weinig plaatsen zo goed bereikbaar met OV als schiphol.
Overdag lukt dat inderdaad wel, maar midden in de nacht is het toch wel wat beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ben wel benieuwd hoe het nu op schiphol is met wachttijden en ellende enzo, het is daar behoorlijk stil over

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Gisteren bij aankomst was het lekker rustig en kon ik snel doorlopen ook bij vertrek op 24 mei naar Turkije was het toevallig rustig. Eind april naar Oostenrijk met KLM was het wel redelijk druk. İn juli of oktober ga ik opnieuw vliegen en ga ik waarschijnlijk niet meer met Schiphol omdat schoonmaak en onderhoud duidelijk achter blijft in tegenstelling met Oostenrijk en Turkije.

[ Voor 32% gewijzigd door New Yorker op 08-06-2022 13:10 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 15:36
Bockelaar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:05:
ben wel benieuwd hoe het nu op schiphol is met wachttijden en ellende enzo, het is daar behoorlijk stil over
Mijn moeder vertrok vandaag naar Kreta, kwam om 10:50 aan op Schiphol via de trein en 11:30 was ze de douane door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

markisoke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:09:
[...]
Mijn moeder vertrok vandaag naar Kreta, kwam om 10:50 aan op Schiphol via de trein en 11:30 was ze de douane door.
Valt dus niet echt een pijl op te trekken vooraf?
(Kreta is Griekenland overigens en dus Schengen, dus geen paspoortcontrole ;) )

Zo te zien is elke dat een 'drukke dag' met morgen wel een 'piekdag'.
https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/vandaag

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 08-06-2022 13:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
[...]

Bij vertrek bij mij was er geen douane. Ik heb gewoon 4 litter whiskey meegenomen omdat het in Turkije duur is.

[ Voor 23% gewijzigd door New Yorker op 08-06-2022 13:28 ]

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:35

FreakNL

Well do ya punk?

New Yorker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Bij vertrek bij mij was er geen douane.
Je hebt nooit te maken met douane bij vertrek.
[...]

Welke douane? Er is geen sprake van douane bij vertrek.

Aangezien het Schengen is:

1) Koffers inleveren (mits van toepassing)
2) Door de security
3) Winkelen/eten/drinken
4) Boarden

Je moeder was dus in 40 minuten door check-in en security heen. Had ze wel koffers om in te checken?

[ Voor 177% gewijzigd door FreakNL op 08-06-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 15:36
FreakNL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Je hebt nooit te maken met douane bij vertrek.

[...]

Welke douane? Er is geen sprake van douane bij vertrek.

Aangezien het Schengen is:

1) Koffers inleveren (mits van toepassing)
2) Door de security
3) Winkelen/eten/drinken
4) Boarden

Je moeder was dus in 40 minuten door security heen. Had ze wel koffers om in te checken?
Security bedoel ik inderdaad, wel een koffer om in te checken ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dan is dat vrij rap voor de huidige tijden :)

En mag deze sticky in de TS misschien, zodat de terminologie helder is?

Beveiliging/Security = Kijken of je wapens of bommen mee hebt. Dus de check waar je je zooi in een plastic bak op een band zet en je zelf door zo'n poortje loopt.
Koninklijke Marechaussee = grenscontrole/paspoortcontrole/politietaken. Waar je je paspoort laat zien of scant (alleen als je buiten Schengen gaat).
Douane = controle op goederen. Dus daar heb je alleen op eindbestemming mee te maken. Op Schiphol dus alleen bij terugkomst. Het zijn die gasten die bij de bagageband rondhangen en waar je bij "nothing to declare" door de poortjes gaat. Af en toe pikken ze er iemand uit.. Verder doen ze ook weleens checks op koffers die net uit het vliegtuig komen. Terwijl je er niet bij bent, dus nog voordat hij op de band ligt.

De medewerkers van bovenstaande diensten zijn ook helemaal niet uitwisselbaar (zoals sommige mensen soms denken)..

Van de douane heb je echt het minste last qua wachtrijen.. Die doen gewoon wat minder checks als het drukker is.. Je hebt dus in drukkere periodes ook meer kans om goederen binnen te smokkelen. Daarmee wil ik overigens geen illegale shit promoten, maar als je van buiten Schengen 2 sloffen sigaretten bij je hebt ben je in principe al in "overtreding".. Dus kies je moment ;)

De security wordt iets lakser als het drukker is, maar alsnog kunnen daar rijen ontstaan.

Een deel van de problematiek zit bij de paspoortcontrole. Mensen snappen de zelfscan niet goed genoeg (begrijpelijk als je 1 keer per jaar op Schiphol komt) en er zijn te weinig poortjes... En daardoor is het bij security ook weer drukker, want daar stoppen ze elke keer de verwerking als de rij bij de paspoortcontrole te lang..

Maargoed, het zal ook op andere vlakken zitten, want ook binnen Schengen was/is de wachttijd hoog.

[ Voor 96% gewijzigd door FreakNL op 08-06-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Op Schiphol bij vertrek hal 1. Geen enkele rij bij de bagage afgifte. Geen enkele rij bij beveiliging. Kon direct gaan uitkleden. Schijnbaar was het eerder vandaag drukker. Maar nu was het gewoon rond uit rustig. Vertrek hal wel wat drukker, maar niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 07:48
Inderdaad, wij kwamen om 14:00 aan met de trein en voor 14:30 waren we door de bagage afgifte en security. Dat is zonder enige vorm van priority en met een toiletbezoek, extra controle van de tas en gewoon rustig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:38:
Dan is dat vrij rap voor de huidige tijden :)

En mag deze sticky in de TS misschien, zodat de terminologie helder is?

Beveiliging/Security = Kijken of je wapens of bommen mee hebt. Dus de check waar je je zooi in een plastic bak op een band zet en je zelf door zo'n poortje loopt.
Koninklijke Marechaussee = grenscontrole/paspoortcontrole/politietaken. Waar je je paspoort laat zien of scant (alleen als je buiten Schengen gaat). (alleen als je buiten Schengen gaat)
Douane = controle op goederen. Dus daar heb je alleen op eindbestemming mee te maken. Op Schiphol dus alleen bij terugkomst. Het zijn die gasten die bij de bagageband rondhangen en waar je bij "nothing to declare" door de poortjes gaat. Af en toe pikken ze er iemand uit.. Verder doen ze ook weleens checks op je koffer (terwijl je er niet bij bent, dus voordat hij op de band ligt).

De medewerkers van bovenstaande diensten zijn ook helemaal niet uitwisselbaar (zoals sommige mensen soms denken)..

Van de douane heb je echt het minste last qua wachtrijen.. Die doen gewoon wat minder checks als het drukker is.. Je hebt dus in drukkere periodes ook meer kans om goederen binnen te smokkelen. Daarmee wil ik overigens geen illegale shit promoten, maar als je van buiten Schengen 2 sloffen sigaretten bij je hebt ben je in principe al in "overtreding".. Dus kies je moment ;)

De security wordt iets lakser als het drukker is, maar alsnog kunnen daar rijen ontstaan.

Een deel van de problematiek zit bij de paspoortcontrole. Mensen snappen de zelfscan niet goed genoeg (begrijpelijk als je 1 keer per jaar op Schiphol komt) en er zijn te weinig poortjes... En daardoor is het bij security ook weer drukker, want daar stoppen ze elke keer de verwerking als de rij bij de paspoortcontrole te lang..

Maargoed, het zal ook op andere vlakken zitten, want ook binnen Schengen was/is de wachttijd hoog.
#
@Piet_Piraat7 Piet_Piraat

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

FreakNL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Bijkomend probleem is dat minderjarigen niet door de zelfscan mogen (en ouders ze niet zelfstandig langs de KMar sturen om zelf door de zelfscan te gaan ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Toch apart om te lezen. Toen ik m’n grote koffers (20kg) had gedropt stond de rij van vertrekhal 3 tot de ingang van vertrekhal 1.
Dat tussen 02:00-04:00, ongekend.

Het valt me vooral op dat mensen niet weten waar ze heen moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Freee!! schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:55:
[...]

Bijkomend probleem is dat minderjarigen niet door de zelfscan mogen (en ouders ze niet zelfstandig langs de KMar sturen om zelf door de zelfscan te gaan ;) ).
Dat zou sowieso niet kunnen bij vertrek, want beide ouders moeten aanwezig zijn bij de KMar ambtenaar.

Ik ging in rij1 en vriendin met kind bij rij2. Ik was er veel eerder door (mijn rij ging sneller) maar mooi dat vriendin er niet doorkwam met kind en zonder vader. Hadden we totaal niet bij stilgestaan. Gelukkig stond ik nog achter de hokjes te wachten, want ik moest eigenlijk wel naar het toilet, stond nog te twijfelen om dat meteen te doen omdat vriendin nog 3 wachtenden voor zich had toen ik al klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

FreakNL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:24:
[...]
Dat zou sowieso niet kunnen bij vertrek, want beide ouders moeten aanwezig zijn bij de KMar ambtenaar.
Hoe strict is de KMar daarop? In Duitsland (FRA) kon mijn vrouw zo'n 6.5 jaar geleden zonder mij en zonder problemen met twee kinderen door de paspoortcontrole (ik stond wel in de buurt te wachten totdat ik zeker was dat ze erdoor waren voordat ik weer richting huis vertrok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

N=1 heel strikt :+

Nee geen idee verder. Wij zijn zo Hollands als wat dus het was ook geen profilering.

https://www.nu.nl/reizen/...een-vliegen-met-kind.html

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 09-06-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:41
Agent47 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:09:
Toch apart om te lezen. Toen ik m’n grote koffers (20kg) had gedropt stond de rij van vertrekhal 3 tot de ingang van vertrekhal 1.

Midden in de nacht zo'n rij? Dat had ik niet verwacht.. Komende zondag gaan wij ook rond die tijd, dat belooft wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:18:
[...]

Midden in de nacht zo'n rij? Dat had ik niet verwacht.. Komende zondag gaan wij ook rond die tijd, dat belooft wat
Dit gaat komende zomervakantie vrijwel elke (zeer) vroege ochtend gebeuren. Zeker met oa Transavia en TUI , welke al soms rond 4.30u/5.00u beginnen met de eerste vluchten.

Ik verwacht in juli en augustus vanaf 2.30u/3.00u al behoorlijke drukte met zo rond 4.00u start van de ontzettend zware ochtendspits welke zo doorloopt tot ong 9.00/10.00u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Ik vlieg vanaf terminal 3 / G pier. Ben benieuwd wat dat voor avontuur gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Vast onnodig, maar ik houd mijn hart nu al vast voor half Juli als wij gaan. Een Dinsdag om half 5 smiddags. Met een baby + kind wordt dat nog een hele uitdaging.

Andere kant: Ooit op Annecy 4 uur moeten wachten vanwege mist, daarna een transfer naar een ander vliegveld en daar nog 3 uur gewacht voor we opstegen. Dus het kan altijd erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waah schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:43:
Vast onnodig, maar ik houd mijn hart nu al vast voor half Juli als wij gaan. Een Dinsdag om half 5 smiddags. Met een baby + kind wordt dat nog een hele uitdaging.

Andere kant: Ooit op Annecy 4 uur moeten wachten vanwege mist, daarna een transfer naar een ander vliegveld en daar nog 3 uur gewacht voor we opstegen. Dus het kan altijd erger.
Famous last words :+

Wij vliegen 1 juli 07:00.. een tijd waarvan ik dacht dat het relatief rustig zou zijn maar blijkt dus de drukste tijd te zijn 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
FreakNL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:24:
[...]

Zo strikt is het niet. Ik ben ooit alleen met 1 van mijn kinderen op pad geweest, en toen was het voldoende dat ik mijn vrouw belde en de telefoon even aan de KMar ambtenaar gaf zodat hij het kon checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:18:
[...]

Toen ik 20+ jaar geleden op Schiphol werkte was dat ook al zo. Stond er een mooie slang in vertrekhal 1 met allemaal Transavia passagiers.

Was tijdens de etenspauze in de nachtdienst altijd een leuk spektakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Fly-guy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Toen ik 20+ jaar geleden op Schiphol werkte was dat ook al zo. Stond er een mooie slang in vertrekhal 1 met allemaal Transavia passagiers.

Was tijdens de etenspauze in de nachtdienst altijd een leuk spektakel.
Jep ook Transavia nu. Zelf vind ik wachten niet zo erg maar we gaan met een kind van 1. Ik kijk flink op tegen de heenreis, ik had gehoopt dat 05:30 vliegen juist een rustige tijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Laatst online: 25-04 19:04
Vlieg 27 juni 7:20 met Tui Fly naar Dalaman, Turkije. Ik lees op mijn account bij de vluchtinfo dat ik op de luchthaven moet inchecken maar elders op de site staat dat voor vluchten naar Turkije het wel mogelijk is om online in te checken (min. 24 uur voor vertrek). Iemand enig idee waar ik vanuit kan gaan? Scheelt nogal wat wachttijd als online inchecken wel mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:11
Ik vlieg morgen om 09:05, ik zal mijn bevindingen melden met een stopwatch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat zijn de ervaringen inmiddels bij terugkomst op Schiphol?

Bagage snel op te halen? Vlieg morgenmiddag terug vanuit Madeira/Lissabon.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:45:

Zie mijn reactie van vorige pagina

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:12
Agent47 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:09:

Dus vertrekhal 3 was heel erg druk? Of 1?
Liep het wel een beetje door?
Welke dag was dit precies?

[ Voor 3% gewijzigd door Aggressor op 10-06-2022 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:41
Nou, als je dan niet te laat zou zijn door personeelstekorten bij Schiphol, dan kom je wel te laat door personeelstekorten bij de NS.
Misschien moeten we dit topic hernoemen naar "chaos in de publieke sector door personeelstekorten" :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Het is vooral chaos bij alles wat acuut last had van de pandemie. Vliegen(of eigenlijk reizen), feestjes en horeca lopen aan kop maar ook het halen van een rijbewijs heeft last van capaciteitsproblemen. De belastingdienst loopt op haar beurt weer in de soep vanwege alle uitzonderingen op de regels die zij nu moeten implementeren om de verschillende steun-acties en uitstel van betalingen recht te breien. Bouwbedrijven die om komen in het werk doordat iedereen die geen last van de pandemie had zijn vakantiegeld kwijt moet is ook zo'n tenenkrommend 1e wereld probleem. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Aggressor schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:54:
[...]

Dus vertrekhal 3 was heel erg druk? Of 1?
Liep het wel een beetje door?
Welke dag was dit precies?
Als je m’n post terug leest kan je zien dat dit maandag nacht was. De rij stond van vertrekhal 3 tot de ingang van 1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• codex
Ben er al door, vertrekhal 1.

5:47 aankomst bij check in (KLM)
6:23 bagage gedropt
6.25 in rij security
07:02 klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:13

GG85

.......

Agent47 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 04:47:
2:45 aanwezig. 4:47 door alles heen.
Super grote rijen. Ik ben blij dat ik vooraan stond.
Bizar wat een verschil, ik vloog om 1600 die dag, was er 1300 want druk en stond om 1330 bij de gate 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

GG85 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:58:
[...]

Bizar wat een verschil, ik vloog om 1600 die dag, was er 1300 want druk en stond om 1330 bij de gate 8)7
Misschien is het omdat het de nacht van tweede pinksterdag was, er is echt geen pijl op te trekken.

Toevallig sprak ik gisteren mensen die bij mij in de rij stonden. Die hadden ook nog nooit zoiets meegemaakt. Toevallig dat ze ook bij mij op het park zitten.

Kan je toevallig ook ergens terug zien qua beelden hoe druk het was? Camera’s op Schiphol ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
codex schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:23:

6.25 in rij security
Lijkt wel of het vooral in de nacht is als ik @Agent47 zijn ervaring lees. Onze vlucht vertrekt 05:30. Misschien veel minder mensen aan het werk bij security in verhouding tot het aantal vertrekkende vluchten in die vroege uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Lijkt wel of het vooral in de nacht is als ik @Agent47 zijn ervaring lees. Onze vlucht vertrekt 05:30. Misschien veel minder mensen aan het werk bij security in verhouding tot het aantal vertrekkende vluchten in die vroege uren?
Vermoed dat de grootste factor dan Pinksteren was oid. 3/4/5/6 Juni was het epicentrum van de laatste vertragingen.

Ik vrees vooral voor de drukte zodra de school vakanties beginnen…

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 11-06-2022 10:36 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Dat zou ik niet vreemd vinden, was mijn gedachte ook in de trein. Zat nogal wat beveiligingspersoneel in de eerste treinen, toen wij onze bagage af hadden geven zag ik de rij ook slinken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
01:50 op de parkeerplaats
02:55 bagage in kunnen checken
03:40 door security heen
03:55 bij de gate
05:30 gaat de vlucht

Allemaal prima gered gelukkig maar de rijen na ons werden heel snel heel lang. We hadden niet veel later moeten aan komen.

Complimenten voor het grondpersoneel trouwens. Vriendelijk en behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Piet_Piraat7 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 03:55:

Allemaal prima gered gelukkig maar de rijen na ons werden heel snel heel lang. We hadden niet veel later moeten aan komen.

Het lijkt erop alsof de vluchten vanaf 06:00-10:00 echt killing zijn qua drukte. Precies wat jij omschrijft had ik ook. Ik was er met 2 uur en 2 minuten doorheen, alleen ik had inderdaad niet een kwartier later moeten aankomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Van de week gevolgen op BRU en Alicante, zo wel heen en terug rond 9:00 vertrek. Beide keren amper een rij bij de security en binnen 15 minuten er door heen met kids, het kan dus wel gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Greatsword schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:45:

Mijn ervaring een paar weken geleden is dat het nog prima loopt. Een kwartier nadat ik bij de band was kwamen de eerste koffers. Dat was vroeger 5 minuten, maar die extra tijd komt waarschijnlijk omdat het een klein vliegtuigje was (dat is irritant koffers laden).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Iemand een idee hoe de rijen bij de restaurants zijn? voor het geval de security toch een korte rij is, is even eten terwijl er 3 uur gewacht moet worden wel wat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

kmf schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:10:
Iemand een idee hoe de rijen bij de restaurants zijn? voor het geval de security toch een korte rij is, is even eten terwijl er 3 uur gewacht moet worden wel wat fijner.
Mijn eerdere ervaring was minimaal een half uurtje waardoor ik niet heb kunnen eten aangezien security zo druk was. Was een weekje terug.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
Je kunt beter iets halen bij de kleinere afhaal eetgelegenheden, gaat lekker vlot en qua prijs is het ook nog iets acceptabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
Wij hadden oorspronkelijk een vlucht afgelopen zaterdag maar die werd een avond van tevoren geannuleerd, dus snel een vlucht geboekt voor de volgende dag.

Meer dan 4 uur van tevoren aanwezig omdat de taxi chauffeur zei dat het druk was. Dat viel wel mee. Check-in desk ging van 2 uur later open dus we hebben eigenlijk alleen daarop gewacht. Security ging heel vlug.

De chaos is eigenlijk vooral daarna merkbaar. Het is allemaal heel rommelig, vies, lange rijen bij winkels en restaurants, weinig plek om te zitten bij de gates.

Als hier niet snel een oplossing voor wordt gevonden dan zal het deze zomer echt een enorme puinhoop worden. Gelukkig zijn wij niet gebonden aan schoolvakanties, maar ik wens alvast iedereen sterkte die in deze periode moet vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik weet niet of je Burger King onder restaurant classificeert, maar daar stond vanmorgen om 03:50 (en een tijd daarna) een hele lange rij. Ging om 04:00 open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
Burger King was een drama. Hele lange rij, in 10 minuten amper een meter opgeschoten, 1 bestelmachine die gebruikt kan worden, personeel maakt ook niet echt haast.

Wij zijn uiteindelijk weggelopen en hebben een broodje gekocht in de buurt van de gate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
codex schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:23:

6.25 in rij security
Vrijdag ook zo'n doorlooptijd (KLM, vertrekhal 2). 06:55 in de rij bij ingang vanaf station, 07:00 bagage afgegeven, 07:30 door beveiliging heen.

Die variantie in de wachttijd is alleen killing. Tien minuten later aankomen scheelt meer dan tien minuten wachttijd.
Piet_Piraat7 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 03:55:

Snelle post na aankomst bij de gate :+
Voor deze ochtendvluchten kan je dus bijna de laatste trein pakken. De "ben je hier niet te vroeg" controle kon je op vrijdag ontlopen vanaf het station door de trap te pakken ipv het rolpad.

[ Voor 40% gewijzigd door ANdrode op 12-06-2022 16:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mooie analyse over de problemen, en hoe het zover heeft kunnen komen: Van visitekaartje tot schandvlek: hoe kon Schiphol ooit zover afglijden?
Onze grootste luchthaven had lange tijd een goede naam over de hele wereld. Dat imago ligt volledig aan diggelen. Bezoekers spreken schande van de chaos en lange wachtrijen. Het ergste: de directie en het kabinet creëerden zelf het probleem door voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Reconstructie van een aangekondigde ramp.

[ Voor 40% gewijzigd door wildhagen op 12-06-2022 16:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jammer dat ze zich zo tot superlatieven laten verleiden in zo’n opiniestuk ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik sprak een Engelsman hier op vakantie over de chaos op Schiphol. Hij zei dat de grote luchthavens in Engeland hetzelfde meemaken; lange wachtrijen door (in corona tijd) weggestuurd personeel. Hij had zijn bagage de avond voor vertrek afgeleverd, naar huis gereden om te slapen en de volgende dag gevlogen waarbij die dus alleen langs security hoefde. Ik geloof niet dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Piet_Piraat7 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:20:
Ik sprak een Engelsman hier op vakantie over de chaos op Schiphol. Hij zei dat de grote luchthavens in Engeland hetzelfde meemaken; lange wachtrijen door (in corona tijd) weggestuurd personeel. Hij had zijn bagage de avond voor vertrek afgeleverd, naar huis gereden om te slapen en de volgende dag gevlogen waarbij die dus alleen langs security hoefde. Ik geloof niet dat dat niet kan.
Het zal misschien kunnen afhankelijk van de airline.
Schiphol heeft een aardig grote baggage storage, maar weet niet of airlines daar extra voor moeten lappen als ze daar extra koffers in het systeem houden voor zo’n lange tijd?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Klopt. In Dublin en Dusseldorf hetzelfde verhaal. En waarschijnlijk nog wel meer, maar deze heb ik uit eerste hand gehoord. En het grappige was toen ik tegen mij Ierse collega's zei dat het hier ook zo'n zooitje was geloofde ze met niet want in Nederland gaat altijd alles goed. Alleen in Ierland is het waardeloos, in andere landen is alles beter was hun reacties. Zo zie je maar, iedereen denkt dat het gras elders altijd groener is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
JP_Frost schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:11:
[...] Meer dan 4 uur van tevoren aanwezig omdat [...]

De chaos is eigenlijk vooral daarna merkbaar. Het is allemaal heel rommelig, vies, lange rijen bij winkels en restaurants, weinig plek om te zitten bij de gates.
[...]
En dat komt natuurlijk omdat iedereen zo vroeg komt. Als iedereen 4 uur van tevoren aanwezig is uit angst voor drukte, terwijl vaak 90 minuten voldoende is, dan zijn er dus 3x meer mensen tegelijk op het vliegveld dan nodig is.

En het is heel begrijpelijk hoor, ik was vorige week ook 3 uur voor gate close op Schiphol, waar ik in normale tijden 1 uur wel vroeg genoeg had gevonden en ik nu zelfs in 30 minuten bij de gate had kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

codex schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Je kunt beter iets halen bij de kleinere afhaal eetgelegenheden, gaat lekker vlot en qua prijs is het ook nog iets acceptabeler.
Of gewoon iets meenemen.

Eten is schandalig duur op luchthavens. Toen ik nog geen lounge access had kocht ik privé nooit iets. Niet dat ik het niet kan betalen maar het staat me ook gewoon tegen, er is geen enkele reden dat een maaltijd binnen Schiphol 100 euro moet kosten en 100meter erbuiten 50 euro.

Sowieso, binnen Europa kun je met volle maag vanuit huis op pad en vlieg je langer krijg je aan boord eten.

Er zijn veel vervelende dingen met de huidige drukte maar dat het te druk bij de restaurants is zou mij aan mijn reet roesten.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 12-06-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Laatst online: 02-05 15:55
Was vorige week op Birmingham. Sliep in een hotel bij het vliegveld dus kwam elke dag rond 18:00 langs het vliegveld, super rustig.. Tot de dag dat wij terug moesten. Vlucht om 18:00, was om 15:30 op het vliegveld en de rij voor security was dermate lang dat hij niet alleen op de 2de verdieping (waar security is) was, maar ook langs de rol trap naar beneden en de hele gang door tot nagenoeg het einde van het vliegveld fysiek.

Bij inchecken gevraagd of we de vlucht gingen halen, “ja hoor, het gaat snel.” Inchecken kon pas vanaf 2 uur vantevoren, dus op de minuut inchecken gedaan, de rij in gegaan..

Anderhalf uur later kwamen ze alle passagiers richting Amsterdam uit de rij plukken. Ik schat in dat als we op dat tempo verder waren gegaan, dat we pas halverwege waren tot de security. Frustrerend: toen wij al een uur in de rij stonden kwamen mensen nog aanzetten, aan de medewerkers vragen of de rij daar begon (nee natuurlijk niet, staan honderden mensen achter ons) en zuchtend achterin de rij aansluiten. Die stonden natuurlijk lachend bij de gate, ze hadden immers amper in de rij gestaan uiteindelijk.

Kortom, was net zo goed een absoluut zooitje. En dat op een maandag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
Lapa schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:48:
[...]

En dat komt natuurlijk omdat iedereen zo vroeg komt. Als iedereen 4 uur van tevoren aanwezig is uit angst voor drukte, terwijl vaak 90 minuten voldoende is, dan zijn er dus 3x meer mensen tegelijk op het vliegveld dan nodig is.

En het is heel begrijpelijk hoor, ik was vorige week ook 3 uur voor gate close op Schiphol, waar ik in normale tijden 1 uur wel vroeg genoeg had gevonden en ik nu zelfs in 30 minuten bij de gate had kunnen zijn.
Eens, en ik denk ook dat mensen een beetje gek worden gemaakt door alle negatieve berichten. Wij hadden het vandaag makkelijk gehaald als we de standaard 2 of 2,5 uur van tevoren naar Schiphol waren gekomen. Iedereen moet ergens blijven hangen als je nog 3 uur moet wachten tot je kan boarden. Dat zag je ook overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Het lijkt ineens wat stiller te zijn rondom Schiphol, minder verhalen over lange rijen de afgelopen dagen? Is dit slechts stilte voor de (zomervakantie) storm of is het ook deze dagen nog vaak druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:17

vhal

ಠ_ಠ

Mijn ouders hadden vandaag een vlucht om 5:20. Ze waren om 1:00 op Schiphol, om 1:15 hebben ze hun koffers ingeleverd en rond 1:35 waren ze door de security heen :+

Volgens mij is is geheel random wat je aan kan treffen...

Wij gaan de eerste maandag van de zomervakantie met een vlucht van 5:00, ik kijk er nu al naar uit om een nacht door te halen met 2 kinderen.... /s

[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 15-06-2022 07:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Homeland schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:06:
Het lijkt ineens wat stiller te zijn rondom Schiphol, minder verhalen over lange rijen de afgelopen dagen? Is dit slechts stilte voor de (zomervakantie) storm of is het ook deze dagen nog vaak druk?
De extreme drukte was rond de meivakantie en het Pinksterweekend. Het is nu gewoon een wat rustigere periode tot de zomervakantie.

Hopelijk hebben ze het dan iets beter op orde, maar er zullen zeker weer flinke rijen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
JP_Frost schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:07:
Burger King was een drama. Hele lange rij, in 10 minuten amper een meter opgeschoten, 1 bestelmachine die gebruikt kan worden, personeel maakt ook niet echt haast.

Wij zijn uiteindelijk weggelopen en hebben een broodje gekocht in de buurt van de gate.
BK heeft wel de ruimste openingstijden.
Ik kwam om 22:00 aan. En op de BK na was eigenlijk alles gesloten.
Lange rij voor de enige bestelmachine.

Maar wat die lange rij blijkbaar had gemist is dat er om het hoekje achter een pilaar nog 8 bestelmachines staan... Dus ik had 5 minuten later een burger.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

RocketKoen schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:35:
[...]

BK heeft wel de ruimste openingstijden.
Ik kwam om 22:00 aan. En op de BK na was eigenlijk alles gesloten.
Lange rij voor de enige bestelmachine.

Maar wat die lange rij blijkbaar had gemist is dat er om het hoekje achter een pilaar nog 8 bestelmachines staan... Dus ik had 5 minuten later een burger.
Handig dat BK personeel dat niet even aangeeft dan.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 18:23
Homeland schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:06:
Het is nog steeds druk: 2 tot 2:30 uur in de wachtrij voor een simpele Europa vlucht is ook deze week niet ongebruikelijk.
Nog steeds mensen die hun vlucht missen door de wachtrijen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TommyGun schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Handig dat BK personeel dat niet even aangeeft dan.
Die zijn allang blij dat ze minder hard hoeven te werken omdat ‘die domme klanten’ maar 1 van de 9 terminals gebruiken. oOo :Y)

PSN

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste