Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Johan Bogle schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:36:
Hoe lang blijft Benschop nog? Ik zeg dat hij het einde van de week niet eens meer haalt.
denk dat Dick morgen tijdens het debat in de Tweede Kamer een (flinke) tik op de vingers krijgt en vanaf woensdag gewoon weer verder gaat met zijn ''''werk'''' op Schiphol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Even een andere koers dan in plaats van puur klagen: hoe kan dit opgelost worden? dat blikje aan mensen kan niet opengetrokken worden.
valt er nog meer te automatiseren of stroomlijnen? de laatste paar keer dat ik moest vliegen zit de knelpunt vooral in dat zowel de online ingechekte als niet ingecheckte reizigers in de rij gaan staan voor de boarding pass en/of bagage drop. hier zijn al printers en bagage apparaten voor. Waarom wordt deze niet meer gestroomlijnd?

secucrity: als er al een selfservicescanner aan het begin van de lijn staat welke een prescan doet en waarschuwt als er vloeistof in zit, scheelt het weer een kwartier voordat die appelsap van de kinderen eruit gehaald is en weggegooid..

kunnen die koffers niet automatisch ingeladen worden?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Het is hier al eens eerder genoemd. Maar ik vind het eerder storend dat mensen hun shit niet voor elkaar hebben.

1. Mensen weten van te voren vaak niet waar ze eerst heen moeten, iedereen loopt kris-kras door elkaar.
2. Vervolgens bij het inleveren van je grote koffer ( 20 kg +) moet er eerst door de tassen gezocht worden naar de papieren, dit zitten soms nog in de koffer. Dan is er weer één z'n paspoort of ID kwijt.
3. Mensen die met volle flesjes drinken langs de douane moeten en zich niet realiseren dat je niks mee mag nemen VOORDAT je de poortjes door bent.

Veel ligt ook bij de mens zelf hoor.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
Agent47 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:01:
Het is hier al eens eerder genoemd. Maar ik vind het eerder storend dat mensen hun shit niet voor elkaar hebben.

1. Mensen weten van te voren vaak niet waar ze eerst heen moeten, iedereen loopt kris-kras door elkaar.
2. Vervolgens bij het inleveren van je grote koffer ( 20 kg +) moet er eerst door de tassen gezocht worden naar de papieren, dit zitten soms nog in de koffer. Dan is er weer één z'n paspoort of ID kwijt.
3. Mensen die met volle flesjes drinken langs de douane moeten en zich niet realiseren dat je niks mee mag nemen VOORDAT je de poortjes door bent.

Veel ligt ook bij de mens zelf hoor.
Dat is gewoon menselijk gedrag. Ik vlieg met enige regelmatig en vind reizen met het openbaar vervoer spannender dan reizen met het vliegtuig. Maar heel veel mensen zijn dat simpelweg niet gewend. Voor hen betekent op tijd op de luchthaven aankomen al stress.

En dat gewone menselijke gedrag is van alle tijden, die belachelijke rijen op Schiphol niet. Die zijn een rechtstreeks gevolg van personeelstekort.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
kmf schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:53:
Even een andere koers dan in plaats van puur klagen: hoe kan dit opgelost worden? dat blikje aan mensen kan niet opengetrokken worden.
valt er nog meer te automatiseren of stroomlijnen? de laatste paar keer dat ik moest vliegen zit de knelpunt vooral in dat zowel de online ingechekte als niet ingecheckte reizigers in de rij gaan staan voor de boarding pass en/of bagage drop. hier zijn al printers en bagage apparaten voor. Waarom wordt deze niet meer gestroomlijnd?
Wat je noemt, er wordt al veel geautomatiseerd. Ik weet niet hoe het achter de schermen gaat, maar hele bagage drop-off is in principe automatisch steeds vaker tegenwoordig. Moet ik wel zeggen: laatste keer op Schiphol ging er wat fout, en ja dan heb je één iemand die moet helpen bij 16 van die drop-off dingen, en ja dan schiet het niet op. Maar tegenwoordig ook op Eindhoven zo, en daar elke keer vloeiend gegaan.

Ook betere scanners helpen: Ja ik ben nog steeds wel even bezig met vest uit doen, bril af, riem af, portemonee, horloge, etc. Maar tegenwoordig mag ik iig bij Eindhoven gewoon alles in mijn tas laten zitten als die door de scanner gaat, ipv alle elektronica eruit te doen (en geloof me, daar ben ik meestal wel tijdje mee bezig :P ).

Daar verdere verbeteringen zodat je niet half hoeft uit te kleden helpt natuurlijk ook. En dan zie je ook grote verschillen tussen luchthavens. Soms moeten zelfs gewone schoenen uit, in Singapore mocht ik gewoon portemonnee in mijn zak houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52

secucrity: als er al een selfservicescanner aan het begin van de lijn staat welke een prescan doet en waarschuwt als er vloeistof in zit, scheelt het weer een kwartier voordat die appelsap van de kinderen eruit gehaald is en weggegooid..

Self drop off hebben ze al op Schiphol, zelf ook ooit gebruik van gemaakt maar volgens mij alleen in vertrekhal 1 https://www.schiphol.nl/n...hecken-en-bagage-afgeven/ Geen idee of ze er nog staan.

Verder is die hele vloeistoffen regel onzin (was ooit een tijdelijke regel) en wordt ons al 16 jaar een scanner beloofd die het kan opsporen. Ook wordt niet op alle luchthavens het zelfde gehandeld en is in het buitenland meer toegestaan. https://www.technischweek...iet-door-de-securitycheck

Want ja, een pakje Wicki van een 4 jarige wat niet in het doorzichtige plastic zakje past is natuurlijk een security risk. Gelukkig kunnen ze na de douane weer mooi drinken verkopen met hun woekerprijzen.

Verder kan de security zelf ook duidelijker zijn, krijg je de vraag of je een laptop bij hebt, nee -> tas door de scan -> terug -> moet de ipad er uit...

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 30-05-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

_Bailey_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:10:
[...]
werk nu 19 jaar op Schiphol.
Tot een paar maanden geleden was er nauwelijks tot geen sprake van de extreem lange wachtrijen zoals die nu afgelopen weken laten zien.
Mijn punt is meer dat het iets is dat leeft bij veel meer luchthavens. Het is niet de schuld van alleen de beheerder van de A9 als er een file staat op de A9. Het is inherent aan het soort gebruik x het aantal autorijders dat per se tijdens filetijden wil rijden.

Ik heb trouwens geen banden met Schiphol of zo. En stem ook geen Groen Links en vlieg wel met vakanties. Maar vind niet dat het alleen Schiphol / de vliegmaatschappijen die er op vliegen aan gaat.
jarenlang heeft Schiphol zijn (ingehuurde) beveiligingspersoneel zwaar onderbetaald en alle klachten omtrent werkdruk, extreem lange werkdagen volledig naast zich neegelegd.
Staking lijkt me dan erg uitlegbaar. Hoe erg het ook zuigt voor de vakantiegangers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
de inzet van de FNV (ze zetten wel erg hoog, vind ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zriyemEA75-rVUyKFSh0O6NHvSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew4mklWMgHDOMxuNMaayyhY2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
GrooV schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:17:
[...]
Verder kan de security zelf ook duidelijker zijn, krijg je de vraag of je een laptop bij hebt, nee -> tas door de scan -> terug -> moet de ipad er uit...
Volgende keer: Heb je een iPad bij je? Nee. -> tas door de scan -> terug -> moet de Android tablet er uit. :P ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

_Bailey_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:45:

[Afbeelding]
Die toeslag van €200,- krijgen ze nooit joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:07
Agent47 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Die toeslag van €200,- krijgen ze nooit joh
Als de nood hoog is zal er ook hoog ingezet worden. Voor iedereen die de komende tijd naar schiphol moet.... sterkte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 19:55
GrooV schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Self drop off hebben ze al op Schiphol, zelf ook ooit gebruik van gemaakt maar volgens mij alleen in vertrekhal 1 https://www.schiphol.nl/n...hecken-en-bagage-afgeven/ Geen idee of ze er nog staan.

Verder is die hele vloeistoffen regel onzin (was ooit een tijdelijke regel) en wordt ons al 16 jaar een scanner beloofd die het kan opsporen. Ook wordt niet op alle luchthavens het zelfde gehandeld en is in het buitenland meer toegestaan. https://www.technischweek...iet-door-de-securitycheck

Want ja, een pakje Wicki van een 4 jarige wat niet in het doorzichtige plastic zakje past is natuurlijk een security risk. Gelukkig kunnen ze na de douane weer mooi drinken verkopen met hun woekerprijzen.

Water? nee dat kan echt niet! Water voor je baby? Ja hoor neem maar een literfles mee :+

heb ook al 2x gehad (bedankt Miss Waah) dat er nog een grote fles zonnebrandcreme in de tas zat. Met een blik op de baby mocht die dan na een controle door zo'n apparaatje toch mee.

Met al dat soort regels maken we het ook wel lastig soms.

Bagage drop off kan vaak alleen voor bepaalde maatschappijen. Sowieso vind ik het hele afgeven van bagage onzinnig. Thuis inchecken, qr-code printen, die scannen ze en krijg je alsnog nieuwe tickets 8)7 Waarom check ik dan vooraf in? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 12:48
Iemand ervaring met P6 Valet parking tijdens deze chaos ?
Normaal ben je binnen paar minuten bij de check-in want je bent al binnen na afgifte auto, maar moet je nu buiten achteraan sluiten als er een "file" staat ?
Kan me voorstellen dat je kwade gezichten krijgt als je er tussen schuift.

Ook al mail gestuurd maar kan 30 dagen duren voor antwoord..belachelijk.

Hartelijk dank voor je mail. Wij hebben de e-mail goed ontvangen en gaan er binnen 30 dagen mee aan de slag

[ Voor 25% gewijzigd door fotojunk op 30-05-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:45:

[Afbeelding]
Hopelijk komen ze er uit, anders ben ik bang dat mijn vlucht op 1 juni sowieso niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

stylezzz schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Als de nood hoog is zal er ook hoog ingezet worden. Voor iedereen die de komende tijd naar schiphol moet.... sterkte ;)
Volgende week dinsdag vlieg ik... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:44
Jackson6 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Hopelijk komen ze er uit, anders ben ik bang dat mijn vlucht op 1 juni sowieso niet gaat.
Hier gaat nog weken als niet maanden overheen.

Wist trouwens niet dat het personeel moet betalen om te komen mogen werken. ( betaald parkeren ) |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zorg dat er, Europa-breed, minder mensen gaan vliegen. Dus kosten omhoog. BTW heffen op kerosine, Europabreed om te voorkomen dat men een land verderop gaat tanken/landen. En de prijs per ticket 50 of 100 euro omhoog ongeacht hoe en wat (ontmoedig korte vluchten). Met de opbrengsten naar groepen werknemers die nu te kort krijgen.

Verbeter met de extra belastinginkomsten de OV-infra. En door de marktwerking gaan er misschien wel meer mensen treinen = meer budget voor treinen = betere concurrentiepositie = nog wat minder vliegen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Het is ook natuurlijk:

Het vliegen is goedkoper dan voorheen
Mensen hebben " nog wat in te halen" na corona
Schiphol heeft de helft van de mensen eruit gegooid, die werken nu elders, ook door corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02

Minder willen/moeten...
Wat betreft security is het een doorstroom probleem: voor n passagiers, en y security personeel, moet ieder personeelslid n/y passagiers verwerken in x-uur. Je personeelsbestand is redelijk fixed, dus dan heb je nog maar twee knoppen waar je aan kunt draaien: minder passagiers, of minder tijd per passagier = minder grondige controle.
Misschien dan wat meer zakmessen aan boord, en dan wel met z'n allen met het vliegtuig naar Lesbos.

Afbeeldingslocatie: https://elitees.com/wp-content/uploads/2021/04/it-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 18:46
fotojunk schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:59:
Iemand ervaring met P6 Valet parking tijdens deze chaos ?
Normaal ben je binnen paar minuten bij de check-in want je bent al binnen na afgifte auto, maar moet je nu buiten achteraan sluiten als er een "file" staat ?
Kan me voorstellen dat je kwade gezichten krijgt als je er tussen schuift.

Ook al mail gestuurd maar kan 30 dagen duren voor antwoord..belachelijk.

Hartelijk dank voor je mail. Wij hebben de e-mail goed ontvangen en gaan er binnen 30 dagen mee aan de slag
Daar ga ik woensdagochtend achter komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 12:48
Stroopwafels schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Daar ga ik woensdagochtend achter komen...
Ok, dan ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaring...in ieder geval prettige vlucht gewenst met hopelijk een vlotte check-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

F_J_K schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Verbeter met de extra belastinginkomsten de OV-infra. En door de marktwerking gaan er misschien wel meer mensen treinen = meer budget voor treinen = betere concurrentiepositie = nog wat minder vliegen.
Ik zie dit nog niet gebeuren. Alle kansen die er momenteel zijn om OV infra te verbeteren worden geblokkeerd.. Zo zijn ze recentelijk begonnen met de herbouw van de spoorbrug bij Leer, die er nog maar sinds 2015 uit ligt... De herbouw? geschikt voor 4 treinen per uur. Waarom wordt daar niet een oplossing gebouwd die direct geschikt is voor hogesnelheidsverkeer?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Zorg dat er, Europa-breed, minder mensen gaan vliegen. Dus kosten omhoog. BTW heffen op kerosine, Europabreed om te voorkomen dat men een land verderop gaat tanken/landen. En de prijs per ticket 50 of 100 euro omhoog ongeacht hoe en wat (ontmoedig korte vluchten). Met de opbrengsten naar groepen werknemers die nu te kort krijgen.
Over die BTW op kerosine geen discussie van mij uit, en verder gewoon eerlijke belastingen en heffingen ook op vliegen. Maar een vaste toeslag per ticket? Want we willen vooral dat mensen ver op vakantie gaan?

Als mijn korte vlucht naar familie in Frankrijk niet meer mag, dan is mijn alternatief de auto. Heb dat eens nagezocht, levert evenveel CO2 op als het vliegtuig pakken. Duurt wel stuk langer en is een stuk duurder. Ja trein heeft als voordeel dat je andere dingen kan doen in die tijd, maar tja, dat is uiteindelijk van deur tot deur zoveel langer, en veel duurder, nog dingen als in Parijs een stuk de metro moeten pakken enzo. Dan pak ik dus wel de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Zorg dat er, Europa-breed, minder mensen gaan vliegen. Dus kosten omhoog. BTW heffen op kerosine,
dat schaar ik onder VVD-categorie: "vettax en suikertax om overgewicht tegen te gaan". mensen gaan op reis. dat wilt de hele wereld, zorg er maar voor dat dat duurzaam en goed kan gebeuren ipv het te zien als smoes om de kas te spekken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:56
Er zijn meerdere oplossingen. Als je bijvoorbeeld meer geld betaalt voor arbeidskrachten dan krijg je vanzelf meer arbeidskrachten. Tevens zou het eindelijk eens klaar moeten zijn met dat gedraal rondom Lelystad Airport. Spreiden van mensen is een krachtig wapen en Lelystad zal een andere poule met medewerkers aan kunnen boren waar Schiphol te ver reizen voor weg is.
Vloeistoffen (en andere zaken ook) mogen tegenwoordig in de handbagage blijven zitten:
Goed nieuws voor reizigers op Schiphol die geen zin hebben in ‘gedoe’ bij de controle. Verpakkingen met vloeistoffen, hun telefoon en andere elektronica kunnen gewoon blijven waar ze zitten.
https://www.metronieuws.n...ktronica-schiphol-in-tas/
Alle verschillende vormen, van zowel de koffers als bagageruimen en bochten in het laadruim zullen dit verhinderen. Dus nee, ik denk dat dat voorlopig geen optie is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
kmf schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:38:
[...]

dat schaar ik onder VVD-categorie: "vettax en suikertax om overgewicht tegen te gaan". mensen gaan op reis. dat wilt de hele wereld, zorg er maar voor dat dat duurzaam en goed kan gebeuren ipv het te zien als smoes om de kas te spekken.
Het voelt een beetje als accijns op alchol, tabak of brandstof inderdaad. We willen 'de geneugten des levens' wat inperken, dus heffen we er accijns op. Aan de andere kant ook weer niet zoveel dat niemand er meer gebruik van maakt, maar zodat we er een mooie cent voor de staatskas aan over houden.

Lees: Gaan we daadwerkelijk minder vliegen als een ticket barcelona geen 35 euro maar 135 euro kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:08:
Het is ook natuurlijk:

Het vliegen is goedkoper dan voorheen
Mensen hebben " nog wat in te halen" na corona
Er gaan niet meer vluchten dan in 2019, en goedkoper dan voorheen is ook niet waar. Genoeg routes waar vliegen duurder is dan pre-corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:51:
[...]
Lees: Gaan we daadwerkelijk minder vliegen als een ticket barcelona geen 35 euro maar 135 euro kost?
Het aandeel in de totale reissom is inderdaad zo minimaal dat je dat meestal wel kunt compenseren door iets anders in je reis te minderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 19:55
[...]

Het voelt een beetje als accijns op alchol, tabak of brandstof inderdaad. We willen 'de geneugten des levens' wat inperken, dus heffen we er accijns op. Aan de andere kant ook weer niet zoveel dat niemand er meer gebruik van maakt, maar zodat we er een mooie cent voor de staatskas aan over houden.

Als het per persoon trouwens 100 euro meer kost, dan wordt de bagage-afhandeling en douane opeens wel een heel goed betaalde baan.

Ik gok dat je het eerder over 35 -> 40 euro hebt en dan kan je al een normaal loon bieden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Hoe is nul belasting realistisch? We hebben het nog geen eens over accijnzen of een laag BTW tarief, het is nu nul. Ik kan me wel betere dingen voorstellen waar lagere belasting op kan als op kerosine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Kijkend naar de voorwaarden om te mogen "werken" bij een "bedrijf" op Schiphol.
Daar dit een Security Restricted Area's (SRA) komt o.a om de hoek kijken.

Na succes volle sollicitatie volgt een screenings traject, als deze is afgerond zeg naar acht weken, maar kan worden 'opgeschort' als er gewacht moet worden op informatie.
Dan pas kan het traject voor een Schipholpas gestart worden. Een of meerdere test / trainingen succesvol worden afgerond, verplichte Iris scan,

Als medewerker met een vaste aanstelling op Schiphol ben je voor 5 jaar voorzien, uitzendkrachten dienen het traject 2 keer per jaar te door lopen aan genomen dat ze langer dan de max van 6 maanden er werkzaam zijn.

https://www.schiphol.nl/e...hich-tests-must-you-take/
https://www.schiphol.nl/n...badge-center-en-neem-mee/

Dat blik "uitzendt krachten" of Buitenlandse werknemers dat gaat dus niet 1,2,3
Twijfel zelfs of de screening van "Soldaat door defensie" voldoende is om daar vrijelijk rond te lopen als zeg maar een "Alberto Stegerman"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

[...]
Oneens, natuurlijk wil de hele wereld op reis. Maar de hele wereld de mensen die dat kunnen veroorloven * doen dat alleen omdat het te betaalbaar is geworden. En ja dat doet pijn en ja dat zuigt als we verworven rechten inleveren. Voor mij ook. Maar de boodschap is dus: zorg voor minder vluchten. Langere wachtrijen leidt blijkbaar niet tot minder, meer kosten dan wel? Roken is een goed voorbeeld. Het aantal rokers daalt al vele jaren. Dit lijkt me overigens meer een Groenlinks- dan een VVD-standpunt. Maar ik zou geen van beide stemmen.

De grafiek van https://www.clo.nl/indicatoren/nl0039-deelname-aan-vakanties gaat de verkeerde kant op (bij het CBS zie ik zo 1-2-3 alleen https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84363NED).

* Als er nu jaarlijks 25 miljoen India'ers en 150 miljoen chinezen de grens over komen. Wat gebeurt er met de wachttijden als een deeltje van de andere 2,5 miljard ook komen? Nee dat past niet. Er is een max. Uurtarief van huidige bewakers en bagagehandlers verdubbelen is symptoombestrijding, geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
NielsFL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Het aandeel in de totale reissom is inderdaad zo minimaal dat je dat meestal wel kunt compenseren door iets anders in je reis te minderen.
Dat bedoel ik. Ik denk dat het aantal vluchten niet of nauwelijks zal afnemen, maar dat we op de plaats van bestemming misschien 1 of 2x een hamburger bij de macdonalds zullen scoren i.p.v. uitgebreid een lokaal terras te bevolken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

F_J_K schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Oneens, natuurlijk wil de hele wereld op reis. Maar de hele wereld de mensen die dat kunnen veroorloven * doen dat alleen omdat het te betaalbaar is geworden. En ja dat doet pijn en ja dat zuigt als we verworven rechten inleveren. Voor mij ook. Maar de boodschap is dus: zorg voor minder vluchten. Langere wachtrijen leidt blijkbaar niet tot minder, meer kosten dan wel? Roken is een goed voorbeeld. Het aantal rokers daalt al vele jaren. Dit lijkt me overigens meer een Groenlinks- dan een VVD-standpunt. Maar ik zou geen van beide stemmen.

De grafiek van https://www.clo.nl/indicatoren/nl0039-deelname-aan-vakanties gaat de verkeerde kant op (bij het CBS zie ik zo 1-2-3 alleen https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84363NED).

* Als er nu jaarlijks 25 miljoen India'ers en 150 miljoen chinezen de grens over komen. Wat gebeurt er met de wachttijden als een deeltje van de andere 2,5 miljard ook komen? Nee dat past niet. Er is een max. Uurtarief van huidige bewakers en bagagehandlers verdubbelen is symptoombestrijding, geen oplossing.
het is schiphol zelf die slots verkopen terwijl ze er geen capaciteit voor hebben. dus als ze dat niet doen komen er vanzelf minder vluchten op schiphol en wordt het beter verdeeld over andere vliegvelden.

schiphol heeft gewoon doelbewust alles in de soep laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:02
PolarBear schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Nog wel priority voor business class/privium/skypriortity of ook niet?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Donderdagochtend voor het eerst met Privium (onderdeel van creditcard, dus niet genomen vanwege de problemen) het vliegveld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 08:36
mat.hi.as schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Donderdagochtend voor het eerst met Privium (onderdeel van creditcard, dus niet genomen vanwege de problemen) het vliegveld op.
Zojuist door security heen. Privium heeft priority nog steeds. Aparte ingang naar security toe. Er is 1 lane voor hen gereserveerd. Alle andere honderden mensen hadden 2 andere lanes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

Als je met een familie van vier gaat, dan is dat toch 400 euro verschil. Ik denk wel dat mensen toch even twee keer extra nadenken i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
onno oliver schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:13:
Kijkend naar de voorwaarden om te mogen "werken" bij een "bedrijf" op Schiphol.
Daar dit een Security Restricted Area's (SRA) komt o.a om de hoek kijken.

Na succes volle sollicitatie volgt een screenings traject, als deze is afgerond zeg naar acht weken, maar kan worden 'opgeschort' als er gewacht moet worden op informatie.
Dan pas kan het traject voor een Schipholpas gestart worden. Een of meerdere test / trainingen succesvol worden afgerond, verplichte Iris scan,

Als medewerker met een vaste aanstelling op Schiphol ben je voor 5 jaar voorzien, uitzendkrachten dienen het traject 2 keer per jaar te door lopen aan genomen dat ze langer dan de max van 6 maanden er werkzaam zijn.

https://www.schiphol.nl/e...hich-tests-must-you-take/
https://www.schiphol.nl/n...badge-center-en-neem-mee/

Dat blik "uitzendt krachten" of Buitenlandse werknemers dat gaat dus niet 1,2,3
Twijfel zelfs of de screening van "Soldaat door defensie" voldoende is om daar vrijelijk rond te lopen als zeg maar een "Alberto Stegerman"
Ik neem aan dat als ik retour vlieg naar bijv. Barcelona dat de security aan beide kanten van de vlucht even goed is. Waarom zou een beveiliger in Spanje niet in Amsterdam kunnen werken als hij de zelfde mensen op het vliegtuig zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

GrooV schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Ik neem aan dat als ik retour vlieg naar bijv. Barcelona dat de security aan beide kanten van de vlucht even goed is. Waarom zou een beveiliger in Spanje niet in Amsterdam kunnen werken als hij de zelfde mensen op het vliegtuig zet.
Omdat personeel gescreened moet worden door de AIVD volgens het profiel 'Burgerluchtvaart'. De AIVD heeft dit echter weer uitbesteed/gemandateerd aan de KMar. Maar alsnog moet er voldoende materiaal beschikbaar zijn om een 'Verklaring Geen Bezwaar' (VGB) af te kunnen geven. Als dat er niet is dan krijgt personeel geen Schipholpas en kom je dus niet heel ver. Spanje mag een controle uitgevoerd hebben op die persoon, maar dat wil niet zeggen dat onze overheidsdienst toch niet iets kan vinden wat bezwarend is.

https://wetten.overheid.n...z=2022-01-01&g=2022-01-01

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 30-05-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 15:33
t14wo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Zojuist door security heen. Privium heeft priority nog steeds. Aparte ingang naar security toe. Er is 1 lane voor hen gereserveerd. Alle andere honderden mensen hadden 2 andere lanes.
Welke vertrekhal was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Prx schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Omdat personeel gescreened moet worden door de AIVD volgens het profiel 'Burgerluchtvaart'. De AIVD heeft dit echter weer uitbesteed/gemandateerd aan de KMar. Maar alsnog moet er voldoende materiaal beschikbaar zijn om een 'Verklaring Geen Bezwaar' (VGB) af te kunnen geven. Als dat er niet is dan krijgt personeel geen Schipholpas en kom je dus niet heel ver. Spanje mag een controle uitgevoerd hebben op die persoon, maar dat wil niet zeggen dat onze overheidsdienst toch niet iets kan vinden wat bezwarend is.

Ik snap hoe het in Nederland werkt maar het is toch krom dat iemand die een passagier in Spanje naar Nederland controleert niet in Nederland iemand naar Spanje mag controleren.

Overigens is het niet eens mogelijk om nu op Schiphol te werken als je de laatste 8 jaar niet in NL hebt gewoond, dan kan je niet volledig door de screening komen

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 30-05-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

GrooV schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:24:
[...]

Ik snap hoe het in Nederland werkt maar het is toch krom dat iemand die een passagier in Spanje naar Nederland controleert niet in Nederland iemand naar Spanje mag controleren
Ja, zo voelt het wel inderdaad. Maar omdat Europese wetgeving verankert moet worden in Nederlandse wetgeving krijg je die vertaalslag naar onze relevante achtergrond onderzoeken.

Ik vrees dat niemand een broodje speciaal wil gaan inrichten voor die handvol Spaanse concullega's die misschien hier zouden willen werken/helpen. Dan maar gewoon door het standaard Nederlandse proces heenjakkeren.

Maar als we van een luchthaven/land bepaald hebben dat de beveiligingscontroles daar op hetzelfde niveau zijn als hier, en je dus bij overstappen niet nogmaals gecontroleerd hoeft te worden, waarom dan niet de personen vertrouwen die diezelfde (gelijke) controle hebben uitgevoerd? Ben het met je eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

ThunderNet schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:22:
Ik zie dit nog niet gebeuren. Alle kansen die er momenteel zijn om OV infra te verbeteren worden geblokkeerd.. Zo zijn ze recentelijk begonnen met de herbouw van de spoorbrug bij Leer, die er nog maar sinds 2015 uit ligt... De herbouw? geschikt voor 4 treinen per uur. Waarom wordt daar niet een oplossing gebouwd die direct geschikt is voor hogesnelheidsverkeer?
Inderdaad.. En ook hier, pak het Europees op. Japan is een goed voorbeeld van hoe het ook kan, laat staan China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-G0c117YBqpYNy4GxnGeSjKhz8=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/y21hln3YyECO0mR9Yt0AsmiG.webp?f=fotoalbum_large

Eisen en mijn visie/idee alleen op beveiliging.
1. Vergeet het maar. Dit jaar zal er geen oplossing zijn voor de tekorten. En aan de hand van het inwilligen van de overige eisen volgend jaar misschien wel of misschien niet.. Nu aannemen betekend 4 tot 8 weken wachten op de aivd background check. Daarna 2 (1?) weken opleiding (dit is alleen de start, de rest van de opleiding niet toepasbaar op de luchthaven is zelf doen binnen 1 jaar.,

2.Vergeet het maar, Bijna al het beschikbare personeel is al ingezet. Geen verlof/zeer beperkt verlof. Dus volgens deze eis moet je al je personeel 800 bruto extra betalen. De contracten op Schiphol gaan via tenders, een x aantal miljoen voor het te beveiligen gebied. Schiphol gaat dat niet betalen, de bedrijven kunnen het niet betalen.

3. Waarom? je solliciteert naar een functie op de luchthaven?

4. In mijn tijd, als je een dienst had waarin OV geen mogelijkheid was dan werden je parkeerkosten a39euro betaald voor die maand. Vind en vond ik kansloos, als bedrijf wil je dat je personeel altijd op dienst moet kunnen komen, Dan regel je dat als personeel (koop een auto) en vervolgens meld de werkgever, nee sorry je had ook 2 uur met het openbaarvervoer kunnen reizen..(ipv 30 auto min)

5. Vergeet het maar, geen personeel genoeg. In mijn 15 jaar ben ik nooit in het hoogseizoen op vakantie geweest. (ik wou dat ook niet, ) Maar van een team (15/20 man) kon er in het hoogseizoen wel 1 persoon per dag afwezig zijn.

6. Ik heb geen idee wat ze nu betaald krijgen. Ik had eerlijk gemeld geen moeite met mijn betaling voor het werk. (veel vroege ochtenden, full time) Veiligwerk, tja niet echt een puntje van uit mijn visie. (tenzij gekkie met een plofvest)

Hoe kan je de beveiliging weer oke krijgen?
1. Terug onder de konmar. de verantwoordelijkheid. Nu moeten de beveiligingen bedrijven te veel dansen naar wat Schiphol wilt. Snellere doorstoom gaat altijd ten kosten van in dit geval veiligheid.
Beslissingen die eigenlijk voor een overheidsinstelling zijn, worden nu genomen door Schiphol.
De bedrijven laten dit toe, want schiphol is de baas

2. Stoppen met tenders waar de bedrijven elkaar beconcurreren voor de laagste prijs. Geeft alleen maar onrust en rare ideeen om kosten te besparen. 444 bv 4 uur werken, 4 uur niet, 4 uur wel. Diensten van max 4 uur..

3. Daarna een hoop meer personeel, en dat krijg je vermoedelijk door meer te betalen. Betere invloed in roosters aan te bieden. Betere werkomgeving, eindelijk echt je werk kunnen doen, zonder dat er iemand komt vertellen dat je moet opschieten..

Nouja, Suc6 met vliegen dit jaar.,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
is die drukte voor de security alleen voor Departure 2 en de D/E pier? Gaan depature 1 en 3 door hun eigen securitygates? Of wordt alles gekanaliseerd naar de security bij Departure 2?
Als bij 1 en 3 de security ook open is, is het daar dan ook zo druk? De G Pier is nou niet direct de grootste van Schiphol :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
jack zomer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:02:
[Afbeelding]

1. Vergeet het maar. Dit jaar zal er geen oplossing zijn voor de tekorten. En aan de hand van het inwilligen van de overige eisen volgend jaar misschien wel of misschien niet.. Nu aannemen betekend 4 tot 8 weken wachten op de aivd background check. Daarna 2 (1?) weken opleiding (dit is alleen de start, de rest van de opleiding niet toepasbaar op de luchthaven is zelf doen binnen 1 jaar.,
Kan dat niet parallel? Gebruik Lelystad als trainingslocatie bijv :P
Kan toch ook wel iets opgezet worden waar je niet de clearance direct al voor nodig hebt? Snelle check, VOG oid en hup beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[Afbeelding]

1. Terug onder de konmar. de verantwoordelijkheid.
KMar zit op Schiphol ook met personeelstekorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
jip_86 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:54:
[...]

Kan dat niet parallel? Gebruik Lelystad als trainingslocatie bijv :P
Kan toch ook wel iets opgezet worden waar je niet de clearance direct al voor nodig hebt? Snelle check, VOG oid en hup beginnen.
Commercieel belang voor veiligheid. Nooit een goed idee.
Niet wanneer de gevolgen zo groot kunnen zijn.
_Bailey_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:02:
[...]

KMar zit op Schiphol ook met personeelstekorten
Klopt, ik zeg ook niet dat de kmar zelf de controle moet doen. Maar wel de eindverantwoordelijke dient te zijn,. Waar nu Schiphol deze rol heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
[Afbeelding]

2.Vergeet het maar, Bijna al het beschikbare personeel is al ingezet. Geen verlof/zeer beperkt verlof. Dus volgens deze eis moet je al je personeel 800 bruto extra betalen. De contracten op Schiphol gaan via tenders, een x aantal miljoen voor het te beveiligen gebied. Schiphol gaat dat niet betalen, de bedrijven kunnen het niet betalen.

3. Waarom? je solliciteert naar een functie op de luchthaven?

4. In mijn tijd, als je een dienst had waarin OV geen mogelijkheid was dan werden je parkeerkosten a39euro betaald voor die maand. Vind en vond ik kansloos, als bedrijf wil je dat je personeel altijd op dienst moet kunnen komen, Dan regel je dat als personeel (koop een auto) en vervolgens meld de werkgever, nee sorry je had ook 2 uur met het openbaarvervoer kunnen reizen..(ipv 30 auto min)

5. Vergeet het maar, geen personeel genoeg. In mijn 15 jaar ben ik nooit in het hoogseizoen op vakantie geweest. (ik wou dat ook niet, ) Maar van een team (15/20 man) kon er in het hoogseizoen wel 1 persoon per dag afwezig zijn.

6. Ik heb geen idee wat ze nu betaald krijgen. Ik had eerlijk gemeld geen moeite met mijn betaling voor het werk. (veel vroege ochtenden, full time) Veiligwerk, tja niet echt een puntje van uit mijn visie. (tenzij gekkie met een plofvest)

1. Terug onder de konmar. de verantwoordelijkheid. Nu moeten de beveiligingen bedrijven te veel dansen naar wat Schiphol wilt. Snellere doorstoom gaat altijd ten kosten van in dit geval veiligheid.
Beslissingen die eigenlijk voor een overheidsinstelling zijn, worden nu genomen door Schiphol.
De bedrijven laten dit toe, want schiphol is de baas

2. Stoppen met tenders waar de bedrijven elkaar beconcurreren voor de laagste prijs. Geeft alleen maar onrust en rare ideeen om kosten te besparen. 444 bv 4 uur werken, 4 uur niet, 4 uur wel. Diensten van max 4 uur..

3. Daarna een hoop meer personeel, en dat krijg je vermoedelijk door meer te betalen. Betere invloed in roosters aan te bieden. Betere werkomgeving, eindelijk echt je werk kunnen doen, zonder dat er iemand komt vertellen dat je moet opschieten..

Nouja, Suc6 met vliegen dit jaar.,
Oud personeel met clearance terug halen met een dikke vette bonus. Desnoods alleen background check van de maanden/jaren dat ze er niet meer werkten.

Om hoeveel FTE hebben we het nu als we praten over het te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

GrooV schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Oud personeel met clearance terug halen met een dikke vette bonus. Desnoods alleen background check van de maanden/jaren dat ze er niet meer werkten.

Die screening is het probleem niet, echt niet. In het verleden zijn er vaker momenten geweest waarbij, in goed overleg met de KMar, er tijdelijk veel aandacht is geweest voor het uitvoeren van de screening. De backlog is dan zo weggewerkt. Als de politiek dit zou willen en dit via Defensie laat weten, dan valt hier echt wel een mouw aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

jack zomer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Klopt, ik zeg ook niet dat de kmar zelf de controle moet doen. Maar wel de eindverantwoordelijke dient te zijn,. Waar nu Schiphol deze rol heeft
Het Ministerie van J&V en de KMar als entiteit van defensie zijn uiteindelijk al de partijen die eindverantwoordelijk/regievoerder zijn.

Alles met betrekking tot de beveiliging op een luchthaven moet verantwoording aan de overheid over afgelegd worden.

Of is je voorstel om KMar personeel neer te gaan zetten? Want alleen operationeel merk je het dat het beveiligers zijn. Als er ook maar iets wordt gevonden bij iemand bij een controle moet ook direct de KMar erbij gehaald worden.

Je doet net alsof de overheid erop zit te wachten om werk te verzetten daar op Schiphol met het controleren van mensen. Dat zitten ze echt niet. Die hele paspoort controle van de KMar is eigenlijk ook een verantwoordelijkheid van J&V, die ze zelf niet willen invullen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 30-05-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
GrooV schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:53:
[...]
.

Geen idee. Info heb ik niet
Prx schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:15:
[...]

Het Ministerie van J&V en de KMar als entiteit van defensie zijn uiteindelijk al de partijen die eindverantwoordelijk/regievoerder zijn.

Alles met betrekking tot de beveiliging op een luchthaven moet verantwoording aan de overheid over afgelegd worden.

Of is je voorstel om KMar personeel neer te gaan zetten? Want alleen operationeel merk je het dat het beveiligers zijn. Als er ook maar iets wordt gevonden bij iemand bij een controle moet ook direct de KMar erbij gehaald worden.

Je doet net alsof de overheid erop zit te wachten om werk te verzetten daar op Schiphol met het controleren van mensen. Dat zitten ze echt niet. Die hele paspoort controle van de KMar is eigenlijk ook een verantwoordelijkheid van J&V, die ze zelf niet willen invullen. :P
Klopt, op papier en natuurlijk als er werkelijk iets gebeurd.
Maar elk bedrijf heeft zijn handboek, en daar staat erg vaak in raadpleeg Schiphol sso. Ook bij het overschrijden van overheidsdrempels.

1 voorbeeld, bij het aantreffen van een mogelijk explosief in de handbagage.
Stel Schiphol op de hoogte,. Niet bel koninklijke marechaussee.
En dan heb je dus commercieel belang vs veiligheidsbelang

Vanuit Schiphol is het belangrijk de tas zo snel mogelijk open en veilig te hebben, zodat de afgesloten lane weer actief is.

Veiligheid halve wil je dat iemand met verstand de tas beoordeeld en veilig maakt, dat kost tijd om deze persoon ter plaatse te krijgen. en wil je risico's beperken dus lanes ontruimen.

En nee, je hoeft geen konmar op de lane werkend te hebben.
Mooie taak voor de beveiligsbedrijven, maar haal Schiphol uit de lijst.
Heel simpel, tref je iets aan dan is het aan de konmar via een directe lijn.

Nu is het eerst Schiphol die er wat van vind,
met antwoorden als:
gooi maar weg.
Pak de tas maar gewoon uit.
Laat de lane maar open, het zal wel niks zijn.

Omdat ze in de communicatie tussen de beveiligingsbedrijven en de overheid zijn gaan zitten.

Geen bonus kan mij overhalen terug te komen in de beveiliging op Schiphol.
Maar wanneer Schiphol tussen de beveiligingsbedrijven en de overheid weg gaat, dan heb ik geen bonus nodig. Want ik vond het een heerlijk werkplek, met genoeg uitdagingen. de collega's, de passagiers.
Gate security was nog leuker, maar goed dat komt nooit meer terug.

[ Voor 94% gewijzigd door jack zomer op 30-05-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpele korte termijn deeloplossing: de priority lane opheffen. Wachtrijtheorie zegt dat je dan meer doorvoer hebt, echte impact kun je aan rekenen.
Privium houders geef je geld terug of een consumptiebon en voor de rest jammer maar overmacht. Nog altijd stukken goedkoper en sneller in te zetten als middel dan nieuw personeel werven dat wel voor een schijntje wil komen werken.

Overigens zie ik net dat je voor 65 euro een trial privium basic af kunt sluiten. Vooralsnog mag je dan met prio door de security. Wel even zelf stopzetten een maand voor het afloopt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:14

Skinny

DIRECT!

The Eagle schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:27:

Overigens zie ik net dat je voor 65 euro een trial privium basic af kunt sluiten. Vooralsnog mag je dan met prio door de security. Wel even zelf stopzetten een maand voor het afloopt.
Eerste afspraak mogelijkheid : 27 juli , niet echt een korte termijn oplossing dus >:) ;)

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 08:36
JJerome schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:13:
[...]

Welke vertrekhal was dit?
Vertrekhal 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:48

FreakNL

Well do ya punk?

Sissors schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Over die BTW op kerosine geen discussie van mij uit, en verder gewoon eerlijke belastingen en heffingen ook op vliegen. Maar een vaste toeslag per ticket? Want we willen vooral dat mensen ver op vakantie gaan?

Als mijn korte vlucht naar familie in Frankrijk niet meer mag, dan is mijn alternatief de auto. Heb dat eens nagezocht, levert evenveel CO2 op als het vliegtuig pakken. Duurt wel stuk langer en is een stuk duurder. Ja trein heeft als voordeel dat je andere dingen kan doen in die tijd, maar tja, dat is uiteindelijk van deur tot deur zoveel langer, en veel duurder, nog dingen als in Parijs een stuk de metro moeten pakken enzo. Dan pak ik dus wel de auto.
Ook de auto zal duurder en duurder worden en terecht. We verplaatsen ons (vervuilend) veel meer dan goed is voor moedertje aarde.

Nu nog lokaal produceren en consumeren. Het slaat nergens dat graan vanuit Georgië naar Ierland verscheept wordt, daar door koeien wordt verslonden en de biefstuk van die koeien dan weer in Griekenland op je bord ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Dat bedoel ik. Ik denk dat het aantal vluchten niet of nauwelijks zal afnemen, maar dat we op de plaats van bestemming misschien 1 of 2x een hamburger bij de macdonalds zullen scoren i.p.v. uitgebreid een lokaal terras te bevolken.
retourtje Barcelona zal rond de 400 worden als vliegen eindelijk normaal belast gaat worden.

Dat is al 1600 (ipv 200/300) voor een weekendje met het gezin…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

mat.hi.as schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Heb je wel vantevoren de irisscan laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:02
FreakNL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:34:
[...]

Heb je wel vantevoren de irisscan laten doen?
Ja, gelukkig wel. Dank voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ter reminder: om 18:00 uur komt de directeur van Schiphol vandaag in de Tweede Kamer uitleg geven over de situatie op Schiphol. Onder andere hier te volgen:

https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Daarnaast komt ook de campagneleider Schiphol van de FNV langs. Zie voor achtergrond bijvoorbeeld:

https://www.fnv.nl/nieuws...schiphol-aantrekkelijk-te

De directeur van Schiphol was eerder volgens Wikipedia overigens persoonlijk medewerker van Joop den Uyl, vertrouweling van Wim Kok en staatssecretaris voor de PvdA in kabinet Kok II.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Real schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:19:
Ter reminder: om 18:00 uur komt de directeur van Schiphol vandaag in de Tweede Kamer uitleg geven over de situatie op Schiphol. Onder andere hier te volgen:

https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Daarnaast komt ook de campagneleider Schiphol van de FNV langs. Zie voor achtergrond bijvoorbeeld:

https://www.fnv.nl/nieuws...schiphol-aantrekkelijk-te

De directeur van Schiphol was eerder volgens Wikipedia overigens persoonlijk medewerker van Joop den Uyl, vertrouweling van Wim Kok en staatssecretaris voor de PvdA in kabinet Kok II.
Tja, wat verwacht men daarvan? De problemen zijn duidelijk: te weinig personeel.

Gaat de politiek mensen verplicht te werk stellen?

Er zijn maar twee oplossingsrichtingen:
1. Meer gaan betalen voor je personeel, want voor het huidige loon krijg je ze simpelweg niet meer.
2. Mensen vervangen door techniek/de efficiëntie verhogen van processen. Gaat ook even duren, en doet niets aan de huidige drukte.

Beide oplossingen gaan flink geld kosten, en ik hoop dat de politiek weigert hieraan bij te dragen. Schiphol mag z'n eigen broek omhoog houden, dan gaan de kosten voor maatschappijen maar omhoog.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:25:
[...]

Schiphol mag z'n eigen broek omhoog houden, dan gaan de kosten voor maatschappijen maar omhoog.
Nog meer omhoog?

Schiphol heeft al bekend gemaakt om (in 3 jaar) de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen met 37% te verhogen.
Dit werd eind vorig jaar bekend gemaakt.

https://www.bnr.nl/nieuws...hol-met-37-procent-omhoog

En zie hier nu de complete puinhoop op Schiphol…

[ Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 31-05-2022 08:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

_Bailey_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Nog meer omhoog?

Schiphol heeft al bekend gemaakt om (in 3 jaar) de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen met 37% te verhogen.

En wel bonussen uitkeren?
Als ze niet zelf hun broek omhoog kunnen houden is er wat mis met de bedrijfsvoering lijkt me.

Zie niet in waarom de overheid daar voor moet opdraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 31-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nathilion
  • Laatst online: 14:46
[...]

Nog meer omhoog?

Mooi toch? Dat is de verheerlijkte marktwerking van de VVD. Van mij mag Schiphol dan ook kei en keihard failliet gaan. Net zoals ook KLM en al die andere luchtvaartbedrijven met hun verkapte staatssteun van mij ook mogen omvallen.

Het wordt tijd om het dooie hout te gaan snoeien uit de luchtvaartindustrie en ruimte te maken voor nieuwe bedrijven en/of alternatieven. Een Europees netwerk van echte HSL lijnen met hoog-frequente diensten voor continentale reizen, om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
hjs schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Als ze niet zelf hun broek omhoog kunnen houden is er wat mis met de bedrijfsvoering lijkt me.

Ik ben het compleet met je eens hoor. Sterker nog, vraag me onderhand af waar die 37% verhoging naar toe gaat.
In ieder geval niet naar personeel en ook niet naar de terminals/gates.
Die gaan namelijk laatste paar jaar enorm achteruit in oa onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Nathilion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Mooi toch? Dat is de verheerlijkte marktwerking van de VVD. Van mij mag Schiphol dan ook kei en keihard failliet gaan. Net zoals ook KLM en al die andere luchtvaartbedrijven met hun verkapte staatssteun van mij ook mogen omvallen.

Het wordt tijd om het dooie hout te gaan snoeien uit de luchtvaartindustrie en ruimte te maken voor nieuwe bedrijven en/of alternatieven. Een Europees netwerk van echte HSL lijnen met hoog-frequente diensten voor continentale reizen, om maar een voorbeeld te noemen.
Prima hoor, met alle toeleveranciers waarvan sommige vrijwel geheel afhankelijk zijn van Schiphol en oa KLM komen er dan nog zo’n 100.000 werklozen bij.
Gelukkig is er voldoende werk op de arbeidsmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@_Bailey_ Als Schiphol, het bedrijf, omvalt, dan is dat een teken dat het bedrijfsmodel niet levensvatbaar is. Dan kun je wel aan een dood paard gaan lopen trekken, maar dat rottende karkas gaat alleen maar stank opleveren. Dan kun je beter het dooie vlees wegsnijden en er iets nieuws voor laten terugkomen. Want Schiphol het vliegveld kan wel enorm renderen. De klanten zijn er! Een investeringspartij zou hier een flinke slag kunnen slaan, mits de oude garde eerst geruimd wordt.

En dan zullen die toeleveranciers even op een houtje moeten bijten, maar er komt heus wel iets voor terug. En anders is het ook voor hen dan een gevalletje 'jammer joh'. Als je afhankelijk bent van één klant dan ben je zelf ook kwetsbaar. Dat is gewoon geen handige bedrijfsvoering.

Wat je zegt, er is meer dan voldoende werk in deze tijden. Dus durf dan ook je verliezen te nemen en stap over voordat je echt in de penarie zit.

Of je doet aan marktwerking, of je maakt er allemaal staatsbedrijven van en spreidt de kosten uit over alle belastingbetalers. Of we gaan gewoon niet vliegen, nog beter voor het klimaat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:27
[...]

Lijkt mij ook een prima plan. Onbegrijpelijk dat hier nog niet aan gewerkt wordt, wetende dat het zeker 15 jaar duurt om te realiseren. In Azie zie je dit veel meer

[ Voor 17% gewijzigd door Johan Bogle op 31-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26

Dido

heforshe

Johan Bogle schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:03:
Lijkt mij ook een prima plan. Onbegrijpelijk dat hier nog niet aan gewerkt wordt, wetende dat het zeker 15 jaar duurt om te realiseren. In Azie zie je dit veel meer
Je weet wat er gebeurt in Europa (en zeker in Nederland) zodra je een HSL wilt aanleggen? Heb je enig idee hoe we dat bij toekomstige projecten gaan voorkomen, of gebruiken we de overheids-projectaanpak "deze keer zal het vast veel beter gaan want we hebben er meer managers op gezet"?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ben je nou voor of tegen marktwerking? Want je spreekt nu jezelf tegen in je eigen bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nathilion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:59:
@_Bailey_ Als Schiphol, het bedrijf, omvalt, dan is dat een teken dat het bedrijfsmodel niet levensvatbaar is. Dan kun je wel aan een dood paard gaan lopen trekken, maar dat rottende karkas gaat alleen maar stank opleveren. Dan kun je beter het dooie vlees wegsnijden en er iets nieuws voor laten terugkomen. Want Schiphol het vliegveld kan wel enorm renderen. De klanten zijn er! Een investeringspartij zou hier een flinke slag kunnen slaan, mits de oude garde eerst geruimd wordt.

En dan zullen die toeleveranciers even op een houtje moeten bijten, maar er komt heus wel iets voor terug. En anders is het ook voor hen dan een gevalletje 'jammer joh'. Als je afhankelijk bent van één klant dan ben je zelf ook kwetsbaar. Dat is gewoon geen handige bedrijfsvoering.
Probleem is nu dat er te weinig personeel is, en dat het personeel dat er niet is overwerkt is en belabberd betaald wordt voor wat ze doen. En dan is de oplossing nu een externe investeringspartij eens de handel laten opkopen en er lekker in gaan laten snijden enzo? Waar exact de bedrijven die dat personeel die nu problemen hebben in dienst zijn, maar op een houtje moeten bijten? Want denk je dat dat betekent voor dat personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
The Eagle schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:27:
Simpele korte termijn deeloplossing: de priority lane opheffen. Wachtrijtheorie zegt dat je dan meer doorvoer hebt, echte impact kun je aan rekenen.
Mijn ervaring is dat die lane gewoon bijgevuld wordt door de normale rijen als er geen prio mensen doorlopen. Dus dan maakt het niks uit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26

polthemol

Moderator General Chat
laten we even niet vergeten dat Schiphol en hun klanten (luchtvaartmaatschappijen) drijven op enorme zakken subsidies in deze of gene vorm (denk aan de noodleningen bv, overheid die aandelen heeft en opnieuw gaat kopen, geen belasting op bv. de kerosine).

Je merkt dat men ook daar niet genoeg aan heeft om het draaiende te houden, dat zelfs het negeren van de kosten van impact op milieu niet volstaat, het bedrijfsmodel is niet rendabel.

Blijkbaar kan men ook niet personeel aan zich binden in de hang naar eeuwige groei en is dat punt nu op barsten gekomen.

Schiphol en veel bedrijven daar dus als 'vrije markt' bestempelen is te kort door de bocht, dit is meer 'corporate socialism' te noemen.

Ik vraag me ook af hoeveel winst Schiphol (of wij als maatschappij) hebben met het hele hub-punt. Als alle overstappers weg zouden vallen op Schiphol (je komt niet aan in NL, je vertrekt niet vanuit NL): zou dat ook niet het personeelstekort oplossen? Misschien is men simpelweg op het punt gekomen dat er niet genoeg mensen zijn om door te kunnen blijven gaan met wat ze zich wensen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

Daarnaast is het ook niet verstandig om nog flink te investeren in een 'hub' de markt laat zien dat point to point de toekomst gaat zijn ipv van point to hub to hub to point. (Zie o.a. het floppen van de A380).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Sissors schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Ben je nou voor of tegen marktwerking? Want je spreekt nu jezelf tegen in je eigen bericht.
Ik weet niet waar jij nou die tegenspraak in leest. Ik nergens in ieder geval. Ja, ik ben voor marktwerking als men (de politiek) graag dat labeltje er op plakken. Dus als de politici Schiphol als bedrijf beschouwen dan moeten ze het gewoon lekker failliet laten gaan. Dat risico is er altijd met een bedrijf.

Wil je als land geen marktwerking in je luchtvaart, maak dan de gehele keten van bedrijven en bedrijfjes rondom Schiphol één enkel gigantisch staatsbedrijf en sloop elke vorm van marktwerking eruit. Vind ik ook prima. Kan de overheid lekker de staatskas vullen van de opbrengsten.

Maar ga niet op de poot van marktwerking dansen als het goed gaat, en dan staatssteun verlenen als fout gaat. Dat is gewoon lekker risicoloos aanmodderen met belastinggeld. Dan is er geen stimulans om een goed bedrijf te voeren, want je wordt toch gered als je het fout doet.
Probleem is nu dat er te weinig personeel is, en dat het personeel dat er niet is overwerkt is en belabberd betaald wordt voor wat ze doen. En dan is de oplossing nu een externe investeringspartij eens de handel laten opkopen en er lekker in gaan laten snijden enzo? Waar exact de bedrijven die dat personeel die nu problemen hebben in dienst zijn, maar op een houtje moeten bijten? Want denk je dat dat betekent voor dat personeel?
Nee, niet snijden. Laten doodgaan en iets nieuws beginnen. Op een gegeven moment is iets gewoon zo door en door rot dat je beter opnieuw kan gaan beginnen. Dat is dan jammer voor iedereen die er nu aan gerelateerd is, maar je kan niet tot in de eeuwigheid op dezelfde voet blijven doorgaan.

Is dat kut voor het personeel? Ja, behoorlijk. Is dat het einde van hun leven? Nee, er komt wel iets nieuws of iets anders. Dat merkt dat personeel nu zelf ook, nu ze doorhebben dat er groener gras is buiten Schiphol en iedereen massaal wegloopt.

Linksom, of rechtom, de boel valt toch al om. Je hebt alleen nog de keus of je er miljarden aan overheidssteun in gaat pompen om het sterven te rekken, of dat je enkele tientallen miljoenen aan heropleidingstrajecten en WW/bijstand gaat spenderen en al die mensen aan een beter betalende baan helpt.

Dan kies ik toch echt voor het laatste en offer ik met plezier Schiphol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dus. Om 0831 de queue voor de security in, en om ca 0920 was ik er doorheen. Collega van me mocht stukje afsnijden, die zat op 20 min.
Alles meegevallen. Begon in de rij spontaan de tune van het carnavalsfestival te fluiten :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:01:
Dus. Om 0831 de queue voor de security in, en om ca 0920 was ik er doorheen. Collega van me mocht stukje afsnijden, die zat op 20 min.
Alles meegevallen. Begon in de rij spontaan de tune van het carnavalsfestival te fluiten :+
Vanochtend was het inderdaad aanzienlijk rustiger vergeleken met gisterochtend.

Oh was jij dat die floot!? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:49:
laten we even niet vergeten dat Schiphol en hun klanten (luchtvaartmaatschappijen) drijven op enorme zakken subsidies in deze of gene vorm (denk aan de noodleningen bv, overheid die aandelen heeft en opnieuw gaat kopen, geen belasting op bv. de kerosine).
Had je KLM geen lening gegeven (of überhaupt geen NOW in het leven geroepen) dan waren er vele tienduizenden extra werklozen bijgekomen in de corona periode. Wat uiteindelijk ook veel extra kosten voor de overheid betekend. En wie weet hoe dan de economie zich had ontwikkeld. De noodleningen van KLM kan je wellicht als subsidie zien, maar ik ken weinig subsidies waar de overheid zulke hoge eisen stelt, hoge/marktconforme rentes tot bijna 8%, diverse regels over arbeidsvoorwaarde en milieu. Het is geen gratis lunch.
Je merkt dat men ook daar niet genoeg aan heeft om het draaiende te houden, dat zelfs het negeren van de kosten van impact op milieu niet volstaat, het bedrijfsmodel is niet rendabel.

Blijkbaar kan men ook niet personeel aan zich binden in de hang naar eeuwige groei en is dat punt nu op barsten gekomen.
Ik snap niet zo goed hoe dit personeelsprobleem op Schiphol als een soort onoplosbaar, definitief probleem wordt gezien. Of als omslagpunt. Er zijn in Nederland als enkele kwartalen meer vacatures dan werklozen. In het eerste kwartaal 2022 stonden er meer dan 450.000 vacatures open. En ja een deel van het probleem is het salaris maar zelfs met verhoogde salarissen of zelfs voor heel goed betaalde vacatures zijn de mensen domweg niet te vinden.

Personeelstekort op Schiphol alleen maar wijten aan een onrendabel bedrijfsmodel, eeuwige groei etc is wensdenken en jezelf een beetje voor de gek houden.
Ik vraag me ook af hoeveel winst Schiphol (of wij als maatschappij) hebben met het hele hub-punt. Als alle overstappers weg zouden vallen op Schiphol (je komt niet aan in NL, je vertrekt niet vanuit NL): zou dat ook niet het personeelstekort oplossen? Misschien is men simpelweg op het punt gekomen dat er niet genoeg mensen zijn om door te kunnen blijven gaan met wat ze zich wensen.
Geen overstappers meer kan prima, je krijgt wel een soort Brussels airport, een stuk rustiger, een stuk minder directe bestemmingen en veel vakantiebestemmingen. Je kan er lang en kort over discussiëren wat dat doet voor het vestigingsklimaat in Nederland maar ik denk dat het niet positief is. Milieutechnisch zal het betekenen dat een deel van de Nederlanders een extra stop gaan maken op Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26

polthemol

Moderator General Chat
PolarBear schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Had je KLM geen lening gegeven (of überhaupt geen NOW in het leven geroepen) dan waren er vele tienduizenden extra werklozen bijgekomen in de corona periode. Wat uiteindelijk ook veel extra kosten voor de overheid betekend. En wie weet hoe dan de economie zich had ontwikkeld. De noodleningen van KLM kan je wellicht als subsidie zien, maar ik ken weinig subsidies waar de overheid zulke hoge eisen stelt, hoge/marktconforme rentes tot bijna 8%, diverse regels over arbeidsvoorwaarde en milieu. Het is geen gratis lunch.
je pikt de makkelijkste eruit, maar je begrijpt het punt wat ik maakte mag ik hopen? Overall kijk je gewoon naar de effecten van 'a race to the bottom', waarbij mensen opeens alternatieven hebben om niet meer mee te hoeven doen hieraan (oa. andere banen, ze hebben nu wat te eisen).
Ik snap niet zo goed hoe dit personeelsprobleem op Schiphol als een soort onoplosbaar, definitief probleem wordt gezien. Of als omslagpunt. Er zijn in Nederland als enkele kwartalen meer vacatures dan werklozen. In het eerste kwartaal 2022 stonden er meer dan 450.000 vacatures open. En ja een deel van het probleem is het salaris maar zelfs met verhoogde salarissen of zelfs voor heel goed betaalde vacatures zijn de mensen domweg niet te vinden.

Personeelstekort op Schiphol alleen maar wijten aan een onrendabel bedrijfsmodel, eeuwige groei etc is wensdenken en jezelf een beetje voor de gek houden.
welke kant wil je nu op dan? Want je haalt precies aan wat ik als een pijnpunt zie: het bedrijfsmodel was heel lang op groei gericht, waarbij men overal wel probeerde te snijden in kosten, met name dus personeel. Personeel is het nu moe en heeft alternatieven en Schiphol worstelt met de gevolgen. Dus dan moet je toch gaan overwegen: kan het met minder mensen en mogelijk dat je zult moeten snijden in diensten dan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
The Eagle schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:01:
welke vertrekhal had je?
en heeft elke vertrekhal zijn eigen security check in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aggressor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:15:
[...]

welke vertrekhal had je?
en heeft elke vertrekhal zijn eigen security check in?
Vertrek 1. En volgens mij iedere hal zijn eigen idd, maar weet niet zeker. Van wat ik begreep was dit redelijk snel allemaal, eentje van het personeel riep al 3 of 4 uur meegemaakt te hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Ik ben benieuwd, vlieg morgen naar Ierland via vertrekhal 3. Met de eerste trein ben ik er 2,5 uur voor vertrek, anders wordt het op Schiphol slapen, dus ik gok het er maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
loeberce schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:48:
Ik ben benieuwd, vlieg morgen naar Ierland via vertrekhal 3. Met de eerste trein ben ik er 2,5 uur voor vertrek, anders wordt het op Schiphol slapen, dus ik gok het er maar op.
hoe laat vlieg je?
kan je laten weten hoe druk het is?
thanks!
heb je er al antwoord op? ik kan het zo 1 2 3 niet vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Aggressor op 31-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Aggressor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:20:
[...]

hoe laat vlieg je?
kan je laten weten hoe druk het is?
thanks!

[...]

heb je er al antwoord op? ik kan het zo 1 2 3 niet vinden.
Ik vlieg om 925 uur. Kijk wel even of ik na de security hier nog een update kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

loeberce schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:48:
Riskant. Ik vlieg vrijdag om 9:20, en heb besloten dat ik met alle verhalen 3 uur en 20 minuten van te voren niet genoeg vind op een piekdag, ondanks dat ik online kan inchecken en geen baggage af hoef te leveren. Hopelijk liggen de stoelen bij de gate lekker.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
GrooV schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Een beveiliger wonend in Spanje zal nooit en nimmer door de strenge screening komen.
Dit omdat deze niet aan de voorwaarden van acht jaar wonend in Nederland kan voldoen waarschijnlijk de Nederlandse taal niet machtig is en ga zo maar door.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prx

Prx

[...]

Nog meer omhoog?

Dit wordt echt zo compleet uit het verband getrokken en maar weinig mensen die weten hoe die wereld nu echt in elkaar zit.

Ik heb hier eerder in het topic al wat over geplaatst, maar zal het nu dan iets uitgebreider doen.

Alle activiteiten die Schiphol uitvoert in het kader van de primaire functie van de luchthaven (wat ze noemen 'Aviation') moeten tegen kostprijs uitgevoerd worden. Dat betekent dat Schiphol binnen die activiteiten dus ook geen buffer op kan en mag bouwen. Er is een bepaalde marge die gemaakt mag worden, maar deze dient direct weer geïnvesteerd te worden in de luchthaven of anders verrekend te worden met de luchtvaartmaatschappijen. In mijn eerdere post (die ik hierboven heb gelinkt) staat de link naar die wettekst over kostprijs. Dat gaat met plannen en budgetten van meerdere jaren, die getoetst worden door de ACM.

Dat betekent dat Schiphol alleen winst mag kan en mag maken op zaken als commercie (winkels en privium), real estate (pandverhuur en grondverkoop) en parkeren.

Volgend op de eerder genoemde wet is ook bepaald dat, juist omdat Schiphol geen winst mag maken op Aviation, eventuele verliezen als gevolg van Airlines die geen gebruik maken van hun gereserveerde diensten, deze kosten mag verrekenen in de tarieven van de opvolgende periode. Daar komt dus die 37% vandaan. Dat is niet omdat Schiphol 'meer winst wil' (wat dus niet mogelijk is), maar omdat ze dekking willen voor de Aviation verliezen. Die 37% had nog hoger mogen zijn, maar Schiphol heeft zelf honderden miljoenen aan winsten uit de commerciële diensten ingezet om dit te dempen.

Laat dit nou net allemaal weer niet op de voorpagina's van nu.nl en de telegraaf terecht zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

hjs schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Er zijn in 2020 geen bonussen uitgekeerd aan de top, er is geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders (Nederlandse Staat en wat Gemeentes).
Er zijn in 2021 geen bonussen uitgekeerd aan de top, er is geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Bron: https://www.jaarverslagsc...ncial_Statements_2021.pdf (Pagina 164)
Schiphol complied with
the following conditions for the 2021 (and 2020) financial years with regards to the NOW subsidies:
no distribution of dividends, no buy back of shares, no payment of bonuses to the Board and
providing of training and development to personnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
polthemol schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:49:

Als je de cijfers van voor corona bekijkt is er gewoon een positieve business case.

Schiphol en veel bedrijven daar dus als 'vrije markt' bestempelen is te kort door de bocht, dit is meer 'corporate socialism' te noemen.

In ieder geval niet bij de beveiliging.

Bij een overstap ben je immers al gecontroleerd op de luchthaven van vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ter reminder: over circa vijf minuten start gesprek in de Tweede Kamer met de directeur van Schiphol en een afgevaardigde van FNV. Zie links in mijn reactie van eerder vandaag:

Real in "Chaos op Schiphol door personeelstekorten"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
FNV en Schiphol hebben blijkbaar akkoord op hoofdlijnen bereikt, medewerkers operationeel zullen betere beloning krijgt, maar er wordt ook in welzijn, veiligheid en gezondheid geïnvesteerd begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
FNV vertegenwoordiger benoemt (vanzelfsprekend) de werkomstandigheden en waarom er is uitbesteed aan veel beveiligingsbedrijven en niet inbesteed (wat in Europa dus ook gebeurd). Volgens FNV heeft Schiphol (zoals ik al vermoedde en begreep uit Buitenhof) lang geleden gekozen om de goedkoopste in Europa te zijn. Wijst ook naar de Rijksoverheid die daar als grootaandeelhouder op heeft aangedrongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Dit wordt echt zo compleet uit het verband getrokken en maar weinig mensen die weten hoe die wereld nu echt in elkaar zit.

Ik heb hier eerder in het topic al wat over geplaatst, maar zal het nu dan iets uitgebreider doen.

Alle activiteiten die Schiphol uitvoert in het kader van de primaire functie van de luchthaven (wat ze noemen 'Aviation') moeten tegen kostprijs uitgevoerd worden. Dat betekent dat Schiphol binnen die activiteiten dus ook geen buffer op kan en mag bouwen. Er is een bepaalde marge die gemaakt mag worden, maar deze dient direct weer geïnvesteerd te worden in de luchthaven of anders verrekend te worden met de luchtvaartmaatschappijen. In mijn eerdere post (die ik hierboven heb gelinkt) staat de link naar die wettekst over kostprijs. Dat gaat met plannen en budgetten van meerdere jaren, die getoetst worden door de ACM.

Dat betekent dat Schiphol alleen winst mag kan en mag maken op zaken als commercie (winkels en privium), real estate (pandverhuur en grondverkoop) en parkeren.

Volgend op de eerder genoemde wet is ook bepaald dat, juist omdat Schiphol geen winst mag maken op Aviation, eventuele verliezen als gevolg van Airlines die geen gebruik maken van hun gereserveerde diensten, deze kosten mag verrekenen in de tarieven van de opvolgende periode. Daar komt dus die 37% vandaan. Dat is niet omdat Schiphol 'meer winst wil' (wat dus niet mogelijk is), maar omdat ze dekking willen voor de Aviation verliezen. Die 37% had nog hoger mogen zijn, maar Schiphol heeft zelf honderden miljoenen aan winsten uit de commerciële diensten ingezet om dit te dempen.

Laat dit nou net allemaal weer niet op de voorpagina's van nu.nl en de telegraaf terecht zijn gekomen.
Bedankt voor deze uiteenzetting van zaken. Veel was mij inderdaad (blijkbaar) onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[quote]_Bailey_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Bedankt voor deze uiteenzetting van zaken. Veel was mij inderdaad (blijkbaar) onbekend.

Neemt niet weg dat Benschop heeft gefaald. Dat beaamt oa Halbers ook (in andere bewoordingen weliswaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:50

Neus

www.zenaconsult.com

Vlieg op 2 juli naar Nederland en de 9e weer terug - moet ik mij al zorgen maken om evt. annuleringen of is het te vroeg om daar iets over te zeggen ?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:28
Neus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:17:
Vlieg op 2 juli naar Nederland en de 9e weer terug - moet ik mij al zorgen maken om evt. annuleringen of is het te vroeg om daar iets over te zeggen ?
https://nos.nl/artikel/24...stakingsdreiging-afgewend

Je hoeft in ieder geval niet te vrezen voor annuleringen door stakingen. Annuleringen door capaciteitsverlaging is volgens mij nog niet uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Pfoee ben erg blij dat ze het eens zijn, ik vlieg morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Eerste rondje vragen Kamerleden. Weinig nieuws.

Worden vluchten verplaatsen naar regionaal?
Vindt directeur zichzelf nog geloofwaardig?
Reflectie op uitgebreide aanbestedingen met veel bedrijven?
Wat betekent het voor Schiphol als tarieven omhoog gaan?
Heeft minister niet teveel gestuurd op lage kosten?
Hoe blijft Schiphol binnen CO2 grenzen?
Welke scenario's zijn er uitgedacht en welke is er uitgekomen?
Wat is inhoud hoofdlijnen akkoord?
Wat verwacht Schiphol van Tweede Kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Benschop is een soort Hugo de Jonge qua woordgebruik. Veel woorden, weinig inhoudelijke reactie op de vragen.

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste