Grondstewardess is geen ongeschoolde arbeid. Moet je een opleiding voor volgen. Ik snap je rekensom ook niet, want heb je het hier over bruto bedragen of netto bedragen? 40 uur werkweek? (meeste grondstewardessen werken niet 40 uur per week).Zorg schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:10:
Tenenkrommend als je het mij vraagt.... merendeels vd vakanties zijn ver op voorhand geboekt en met alle data van nu zouden ze toch vrij accuraat kunnen inschatten hoe druk het is.
FNV net een interview op NPO1 samen met een medewerker:
Drukte zou komen doordat mensen nu 5x op vakantie zouden gaan?!?![]()
![]()
Sorry maar merendeels van de mensen gaan echt niet 5x op vakantie omdat ze 2 jaar tijdens corona niet kunnen vliegen! Dat doet nog geen 5% volgens mij! Is er te weinig personeel en is het druk? Zeker! Maar is het significant drukker dan voorheen? Daar twijfel ik toch serieus aan. Ja nu is het druk, 2 jaar lang is het rustig geweest!
En dan zegt de dame die werkt als grondstewardess, ik verdien slechts 13,50 per uur.
Dat is 30,500 per jaar (modaal is 35,000) en dus 2,000 netto per maand! Dat is toch niet slecht voor, laten we eerlijk zijn, ongeschoolde arbeid? Het enige valide punt dat ik zou kunnen zien is significant hogere passagiersaantallen tov aantal werknemers....
De werkdruk is immens hoog, omdat er heel veel uitloop is geweest in de corona periode. Mensen zijn ontslagen, omdat de luchtvaartindustrie heel slecht liep. Of mensen zijn permanent uitgevallen door long-covid. Je moet dus nagaan, dat door drukte en chaos grondstewardessen heel veel te voorduren hebben. Denk hierbij met name aan agressie en extreme drukte. Nu komt er ook nog eens de tekorten bij beveiliging erbij. Ze beginnen zich ook steeds onveiliger te voelen op het werk. Ze doen al hun best, maar er vallen nu steeds meer mensen uit door de extreme werkdruk, wat leidt tot nog meer personeelstekorten.
Dat mensen gefrustreerd zijn i.v.m. vakantie is goed te begrijpen, maar het draagt niet bij aan het oplossen van het probleem. Vooral als je dit gaat uiten naar het personeel toe. Personeel weet het, maar staan er ook machteloos ertegen over. Ze kunnen niet ineens tickets zomaar omboeken of geld restitueren. Het interne systeem bepaald het. Sommige jongedames moeten nu gewoon vechtpartijen sussen zonder beveiliging, iets wat normaliter gewoon sporadisch voorkwam. Sta je daar dan, als grondstewardess (moeder van 2 kinderen) af te vragen waarom het werk zo rot is geworden.
Zij/wij zijn allemaal maar mensen.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys