Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-07-2022
Hoi allen,
Thuis is de netspanning te hoog en het kan tot 2jaar duren vooraleer netbeheerder dit oplost ondanks ik verschillende pogingen heb gedaan naar hun toe voor de netspanning te verlagen.
Door de warmtepomp ben ik veel te veel stroom van het net aan het nemen
Het probleem is dat de omvormer uitvalt en was aan het denken voor er voorlopig een transformator tussen te zetten.
Netspanning verlagen van 248-250 naar 230-240v
Hier en daar toch gelezen dat dit kan.
Maar weet niet wat moet nemen.
Heeft er iemand ervaring mee
Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Welke omvormer heb je? Mogelijk kan je de instellingen wat veranderen zodat hij niet uitvalt bij het huidige spanningsniveau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axino
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 13:10
Ik denk niet dat je die transformator gaat terugverdienen met die paar kWh die je op jaarbasis mist.

Wat bedoel je dat je veel te veel stroom aan het afnemen bent met je warmtepomp?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naast dat het natuurlijk gewoon niet mag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

Tazzios

..

Door stroom afname (door warmtepomp) stijgt de spanning toch niet?

Heb je meerdere fases(of kun je dat aanvrage)? en deze allemaal gemeten?

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 13-05-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 09:16
hoezo zou een hoge netspanning zorgen voor meer verbruik van je warmtepomp?
uiteindelijk gaat heel NL naar 250V

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49

Flo

Ik vermoedt dat met teveel stroom afname door warmtepomp wordt gedoeld op minder saldering Dan gewenst….

Als omvormer telkens afschakelt produceer je niet op goede dagen. Dus verbruik warmtepomp wordt niet weggestreept door zonne productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Meestal als je warmtepomp moet draaien is er ook weinig zon om stroom op te wekken. Dus die gedachte zou ik loslaten. Maar stroom is nog altijd goedkoper dan gas, dus je verbruikt wel veel meer stroom dan gas maar omgerekend in euro's ben je nog steed goedkoper uit. 1000m3 gas kost meer dan 3000kWh stroom.

Je mag niet zomaar de instellingen van je omvormer aanpassen, dat levert direct problemen op voor je eigen apparatuur en eventueel bewoners in de buurt.
Zelf de netspanning verlagen is niet te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een dure oplossing zou kunnen zijn om een grote accu te nemen en je woning op momenten met een hoge netspanning te ontkoppelen van het grid. Die accu moet dan de opslagcapaciteit hebben en aangestuurd worden om je eigen opwek gedurende momenten met een te hoge netspanning te absorberen om later gedurende de dag, wanneer je weer gekoppeld bent met het net die energie terug te leveren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als er meer wordt terug geleverd dan het net aankan gaat de spanning omhoog.

Wordt er meer verbruikt dan het net aan kan dan gaat de spanning omlaag.

Dat je omvormer uitschakelt is bedoelde functionaliteit. Het betekent dat er in de buurt meer stroom opgewekt wordt dan het net aan kan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je een 3 fase aansluiting hebt (en een enkel fase omvormer) kan je de omvormer eens op een andere fase aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Hoeveel Wp heb je liggen? En zit dat op een 1-fase of 3-fase omvormer?
Als het een 1-fase omvoermer is, dan zou ik eerst eens kijken of deze kan worden vervangen door een 3-fase omvormer. Dan heb je veel minder snel last van een te hoge spanning als bij een 1-fase omvormer.
Die truc met een transformator werkt in theorie wel, maar daarmee stuw je de spanning voor andere aparatuur in je huis en bij je buren nog verder op, met kans op defecte apparatuur. Nooit doen dus. De te hoge spanning is er immers nog steeds, alleen ziet je omvormer dat niet dus die blijft doorduwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wolly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:47:
Als je een 3 fase aansluiting hebt (en een enkel fase omvormer) kan je de omvormer eens op een andere fase aansluiten.
Ik denk dat het handiger is om in dat geval eerst eens een P1 logger aan de meter te hangen en te kijken wat de verschillende netspanningen doen zodat je vooraf al kunt kijken op welke fase de spanning lager is. Dan kun je ook kijken of de netspanning gemeten bij de meter gelijk is aan de netspanning die je omvormer meet. Als daar veel verschil in zit zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat de weerstand tussen de meter en de omvormer te hoog is. In dat geval zou het ook wel eens kunnen helpen om een dikkere kabel aan te leggen tussen de meter en de omvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door Janoz op 13-05-2022 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Loggen bij P1 is inderdaad ook een goed idee. Misschien heeft hij wel 10V drop over de kabel naar de omvormer bijvoorbeeld. Dan is daar ook nog wat te halen.

Nogmaals, trafo of settings aanpassen zijn gewoon illegaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Welkom op Tweakers.net @PAUL50

De omvormer stopt met terugleveren op de momenten dat de (bij de omvormer gemeten) netspanning >253V is. Dit is om te voorkomen dat er andere apparaten stuk gaan door een te hoge netspanning. Dit los je niet op met een transformator en mag ook niet.

1. Is de spanning thv de meterkast ook zo hoog? Zo nee, dan zou je de (waarschijnlijk dan vrij lange) kabel tussen de meterkast en omvormer een maatje zwaarder kunnen neerleggen. Dus 4 of 6mm2 ipv 2.5mm2. Dan is er minder spanningval en daalt de spanning thv de omvormer.
(Alternatief kun je in dit geval de omvormer ook op "België" zetten; de maximale spanning is dan 260V. Dit mag echter formeel niet en zou ik alleen overwegen als een lange/dunne kabel het probleem is en vervangen daarvan geen optie.)

2. Als je panelen op het zuiden liggen: kun je de panelen oost/west leggen? Dat helpt afhankelijk van de hoek flink om de middagpiek te verlagen en naar de ochtend/avond te schuiven. Ook beter voor je eigenverbruik in de toekomst.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Wolly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:47:
Hier ook gedaan. Van L1 naar L3 verplaatst. L3 heeft een gemiddeld 5-8V lagere spanning dan L1 (tijdens piek productie uren). Hierdoor is de efficiëntie en teruglevering iets toegenomen voor mijn installatie op de garage. Op mijn 3fasige omvormer van het schuine dak zie ik ook dat L2 en L3 net wat meer terugleveren dan L1.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:33
Cr3ator schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:25:
Welkom op Tweakers.net @PAUL50

De omvormer stopt met terugleveren op de momenten dat de (bij de omvormer gemeten) netspanning >253V is. Dit is om te voorkomen dat er andere apparaten stuk gaan door een te hoge netspanning. Dit los je niet op met een transformator en mag ook niet.

1. Is de spanning thv de meterkast ook zo hoog? Zo nee, dan zou je de (waarschijnlijk dan vrij lange) kabel tussen de meterkast en omvormer een maatje zwaarder kunnen neerleggen. Dus 4 of 6mm2 ipv 2.5mm2. Dan is er minder spanningval en daalt de spanning thv de omvormer.
(Alternatief kun je in dit geval de omvormer ook op "België" zetten; de maximale spanning is dan 260V. Dit mag echter formeel niet en zou ik alleen overwegen als een lange/dunne kabel het probleem is en vervangen daarvan geen optie.)
Dit is een interessant weetje. Ik heb zelf een kabel liggen van zo'n 70 meter. Wel 4mm2 gekozen ivm met de spanningsval. Maar zelfs met 4mm2 is er een spanningsval van 10V als deze vol op 16A staat te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Yep, daarom is over die lengte 3-fase al helemaal interessant. Dan heb je met zelfde draaddikte (maar goed, effectief dus wel meer koper) nog maar 1/6e spanningsval en nog maar 1/18e vermogensverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Is de netspanning altijd te hoog? Of op bepaalde momenten? Hoeveel loop je mis ongeveer?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dooxed schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:53:
Welke omvormer heb je? Mogelijk kan je de instellingen wat veranderen zodat hij niet uitvalt bij het huidige spanningsniveau.
Gewoon niet doen. Deze hoort uit te vallen bij 253 Volt.
Je kan dit wel aanpassen, maar bij eventuele brand dan zal de verzekering heel lastig gaan doen. En bovendien zou als iedereen dat zou doen alle apparatuur in de wijk voorzien worden van hogere spanning dan de maximale marge toelaat. Dat is ook weer niet zo fijn.

Enigste oplossing is met de hele buurt collectief bij de energiebeheerder melden.
Pat-Juh schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:40:
Hier ook gedaan. Van L1 naar L3 verplaatst. L3 heeft een gemiddeld 5-8V lagere spanning dan L1 (tijdens piek productie uren). Hierdoor is de efficiëntie en teruglevering iets toegenomen voor mijn installatie op de garage. Op mijn 3fasige omvormer van het schuine dak zie ik ook dat L2 en L3 net wat meer terugleveren dan L1.
Hier heeft Stedin ook gekeken, maar op onze 1-fase aansluiting zaten alle fases op het limiet.
Na veel klagen met de buurt bleek dat Stedin al plannen had om een extra transformatorstation in de wijk te plaatsen. En met succes: Op zonnige dagen staat deze nu op 235 volt. _O_

[ Voor 35% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2022 13:05 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Femme schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:35:
Een dure oplossing zou kunnen zijn om een grote accu te nemen en je woning op momenten met een hoge netspanning te ontkoppelen van het grid. Die accu moet dan de opslagcapaciteit hebben en aangestuurd worden om je eigen opwek gedurende momenten met een te hoge netspanning te absorberen om later gedurende de dag, wanneer je weer gekoppeld bent met het net die energie terug te leveren.
Hoe zit dit eigenlijk? Volgens mij willen veel huishoudens dit, maar kleven er toch wat nadelen aan.
Denk aan brandveiligheid. Ik heb wel eens gehoord dat dit niet in huis mag worden geplaatst, en dat de brandweer er vanaf buiten af toegang moet kunnen krijgen. Volgens mij staat ook niet elke gemeente dit nog toe, herinner ik mij vaag.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2022 13:00 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:33
Septillion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:15:
Yep, daarom is over die lengte 3-fase al helemaal interessant. Dan heb je met zelfde draaddikte (maar goed, effectief dus wel meer koper) nog maar 1/6e spanningsval en nog maar 1/18e vermogensverlies.
Het is natuurlijk ook wel relatief. Het verlies bij 16A bij 70meter/4mm2 is ~4.6%. Het moment dat je niet de volle 16A door de kabel heen duwt (90% van de tijd) zakt dat percentage weer.
Nu is de set-up hier ook dusdanig dat ik die set panelen ook maar op 1 fase aan kon sluiten, dus zo druk maak ik me er niet om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Laatst online: 18:21

Managelorian

“This is the workflow.”

Septillion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:11:
Nogmaals, trafo of settings aanpassen zijn gewoon illegaal.
Ik zou niet weten waarom een trafo in je EIGEN installatie plaatsen niet zou mogen. Settings aanpassen lijkt mij inderdaad niet de bedoeling (je mag immers geen spanningen hoger dan nominaal+10% op het net zetten), maar ik zou niet weten waarom een trafo 'verboden' zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Team Welles

@Managelorian de trafo an sich is niet verboden (ik vind het acceptabel bij oude micro-omvormers die bij 240V al uit gaan) maar je moet het openbare net wel onder de 253V houden.
En dat wil TS nou juist omzeilen :)
Met een trafo maak je een lokaal net van netjes 230V maar het openbare net loopt dan buiten de specs.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2022 13:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

boxlessness schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Dit is een interessant weetje. Ik heb zelf een kabel liggen van zo'n 70 meter. Wel 4mm2 gekozen ivm met de spanningsval. Maar zelfs met 4mm2 is er een spanningsval van 10V als deze vol op 16A staat te blazen.
Ik moet ook 70 meter overbruggen en heb juist hiervoor bewust voor 4x16mm2 gekozen....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Managelorian schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Ik zou niet weten waarom een trafo in je EIGEN installatie plaatsen niet zou mogen. Settings aanpassen lijkt mij inderdaad niet de bedoeling (je mag immers geen spanningen hoger dan nominaal+10% op het net zetten), maar ik zou niet weten waarom een trafo 'verboden' zou zijn.
Omdat je door die trafo te plaatsen effectief hetzelfde doet als de settings aanpassen. Het effect is hetzelfde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:08
Ik zit zelf in hetzelfde proces hier bij mij in de wijk en wil graag een aantal fabels verhelpen/verduidelijken.

Als je contact opneemt met de netbeheerder is het eerste wat ze vragen "Is de spanning boven de 253V meneer?". Nee, dat is niet zo, maar de inverter valt wel uit, want die schakelt uit bij 253V en die dient altijd een hoger voltage te zijn om elektriciteit het net op te duwen.
Volgens de netbeheerder was er dan niets aan de hand omdat ze als netbeheerder voldoen aan de max van 253V.
Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar als je even goed nadenkt is het onmogelijk om door de vele zonnepanelen in de wijk ooit boven de 253V te komen op je aansluiting. Zoals hierboven gezegd moeten inverters bij 253V uitschakelen en die hebben altijd een hoger voltage dan die van het net, anders komt er geen elektriciteit uit. Op het moment dat inverters uitchakelen gaat het voltage van het net naar beneden en komt daardoor dus nooit hoger dan 253V op het meetpunt van de netbeheerder. Resultaat: netbeheerder voldoet en de hele wijk zit met uitschakelende inverters.
Dit is dus een kul argument, want als al die inverters pas op 260V uit zouden schakelen heeft de netbeheerder wel een probleem en voldoen ze niet aan de wet (max 253V).

Vervolgens zijn er bij de netbeheerder mensen die aanraden om een accusysteem te plaatsen. Als je al hoge voltages hebt zoals bij mij en de hele wijk panelen heeft,gaat die accu daar helemaal niets aan veranderen. Sterker nog, mijn inverter zal blijven uitvallen, met of zonder accu. Maar als de accu elektriciteit afneemt zou het voltage moeten zakken toch? Dat doet het zeker, echter wordt de invloed hiervan als enkel huishouden versus de hele wijk zwaar overschat.
Om even mijn eigen voorbeeld er bij te pakken, als ik continu 15kW!! aan elektra afneem zakt het voltage met minder dan 1V.
Daarnaast moet het probleem van de netbeheerder, welke hiervoor verantwoordelijk is en verzaakt, niet bij de consument neergelegd worden. Ik heb ook al tegen mijn netbeheerder gezegd dat ik best mee wil helpen met een accusysteem om het voltage proberen recht te trekken op de pieken, echter moet dat wel financieel gedragen worden door de netbeheerder. Daar werd ik maar raar aangekeken...

Uiteindelijk heb ik naar de storingsdienst gebeld en daar werd met veel moeite een monteur ingepland om langs te komen bij mij thuis. De monteur begreep meteen wat er aan de hand was en wij zijn nu de vervolgstappen aan het zetten (hij moet nog een keer meten want het was precies bewolkt). Gezien ik alles log per seconde voor de afgelopen 1,5 jaar heb ik alle data kunnen laten zien dat het echt niet OK is en het langzaam steeds hoger wordt.
Spaar je tijd met de klantenservice en bel je storingsnummer.
En onthoud, afhankelijk van de grootte van je wijk ga je als enkele woning helemaal niets kunnen veranderen aan het voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:07
[...]

Die trafo mag je er wel in zetten, je mag alleen niet terugleveren als de netspanning boven de 253V komt. Oftewel als jij die trafo er tussen wil zetten en een monitoring ertussen zet die hem uitschakelt bij 253V mag dat prima. Alleen gebeurt er dan hetzelfde als waar je nu last van hebt.

Uiteindelijk doet die trafo precies hetzelfde als die setting aanpassen, nl. toch terugleveren bij 253+V

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 14:57
[...]

Weet je wat die trafo doet? die verhoogt de spanning aan de net kant (en verlaagt de spanning aan de omvormer kant). Je gaat dan dus meer dan 253V het net opsturen, en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Atlas @boxlessness 70 meter met meer dan een paar paneeltjes moet je gewoon op driefase doen. Dan doet een 11 kW omvormer met 2.5mm² hooguit 8 V verhogen.
4x16mm² is echt zonde van het schaarse koper, tenzij je 64 kWp+ hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Proton_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:01:
@Atlas @boxlessness 70 meter met meer dan een paar paneeltjes moet je gewoon op driefase doen. Dan doet een 11 kW omvormer met 2.5mm² hooguit 8 V verhogen.
4x16mm² is echt zonde van het schaarse koper, tenzij je 64 kWp+ hebt.
8 volt op 230 is bijna 3.5%, wat gewoon vragen om problemen is... Je wil eigenlijk onder de 1% zitten, vandaar die 16mm2.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Atlas dat kan je vinden, dan is 16mm² alsnog onnodig duur, met 10mm² zit je al onder de 1% op 11kW.

De 8V was als illustratie voor @boxlessness die meer koper gebruikt voor meer verlies. Zelfs 5x0,75mm² zou minder verlies geven dan 3x4mm² :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Atlas schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Ik moet ook 70 meter overbruggen en heb juist hiervoor bewust voor 4x16mm2 gekozen....
Is 16mm2 niet veel te dun als je een installatie hebt van 80 kW AC?
Waarom 1% spanningsverlies acceptabel, met 0,3% heb je minder spanningsval :)

Met andere woorden: We missen wat cruciale informatie. Ik neem aan dat die 16mm2 een wel overwogen (uitgerekende) keuze was.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 13-05-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
In hoeverre is het een oplossing voor TS als hij bewust een spanningsval creert door middel van een langere kabel tussen groepenkast en omvormer (zeg 3x2,5mm, 30 meter, spanningsval iets van 7V).

De stroom die dan uit de omvormer komt is onderweg dan een deel van de spanning verloren (ik vermoed als warmte) waardoor het veilig het net op kan. Of lost dit niks op?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41
spone schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:08:
In hoeverre is het een oplossing voor TS als hij bewust een spanningsval creert door middel van een langere kabel tussen groepenkast en omvormer (zeg 3x2,5mm, 30 meter, spanningsval iets van 7V).

De stroom die dan uit de omvormer komt is onderweg dan een deel van de spanning verloren (ik vermoed als warmte) waardoor het veilig het net op kan. Of lost dit niks op?
Dat werkt juist averrechts, dan stopt de omvormer al met leveren als de netspanning in de meterkast 246V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
spone schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:08:

De spanning die de omvormer meet is de spanning van het net+de spanningsval. En als dat totaal boven de 253V komt schakelt hij uit. Precies hierom wil je juist dikke draden met zo min mogelijk spanningsverlies.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Welkom op Tweakers.net @PAUL50 (Alternatief kun je in dit geval de omvormer ook op "België" zetten; de maximale spanning is dan 260V.
Voor zover ik weet is de grens in België ook gewoon 253V. Hier bij mij althans, en ook bij al mijn collega's met PV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:31

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Omdat we regels hebben rondom wat wel en niet mag. Dat het je eigen installatie is maakt niet uit. Die moet voldoen aan de normen die gesteld zijn. En daar is men heel streng in.

Als Belg kan ik geen uitspraken doen over hoe het in Nederland zit, maar wij hebben het AREI ofwel het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties. Honderden paginas die iedereen die aan elektrische installaties werkt hoort te kennen.

Vergeet ook niet dat je eigen installatie geen eilandje is. Het is uiteindelijk verbonden met een netwerk waar heel Europa mee verbonden is. En er zitten uiteraard veiligheden in om te voorkomen dat jij met je eigen installatie heel dat Europese net kunt neerhalen, maar lokaal, bij jouw in de wijk, kan je wel voor problemen zorgen als jij de regels niet respecteert.

Je stelt zelf dat je beseft dat je geen spanning hoger dan 10% Vnom op het net mag zetten. Moet jij mij eens uitleggen waarom die transfo niet hetzelfde effect heeft. Een transfo werkt uiteindelijk in 2 richtingen. Het is niet omdat wij spreken van een primaire en secundaire kant dat je die niet kunt omdraaien en het effect niet hetzelfde is. Als jij een transfo neemt van 240V naar 12V en je sluit de 240V aan op de 12V kant dan krijg je aan de andere kant 4800V.

Als jij een transfo gaat plaatsen aan je omvormer om de spanning te verlagen zodat deze niet uitvalt, dan krijg je aan de andere kant van die transfo op zulke momenten een spanning van boven de 253V en doe je dus hetzelfde als wanneer je gewoon die instelling had verhoogd waarvan je dus donders goed weet dat het niet mag en waarom dat dat een slecht idee zou zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Laatst online: 18:21

Managelorian

“This is the workflow.”

Waarom een trafo prima zou kunnen helpen:
1. Er zijn omvormers zie iets eerder af schakelen dan 253V. Leuk voor de netbeheerder, maar dan ben je dus de pineut. Met trafo kun je doorgaan tot het maximum zelfs als je omvormer eerder wil afschakelen.
2. Je omvormer schakelt af wanneer ‘ie een netspanning van 253V ziet op z’n aansluiting en dit is vanwege de ohmse weerstand tussen jouw meter en omvormer niet hetzelfde als de netspanning zoals ‘ie uit jouw huis gaat. Je moet zorgen dat jouw netspanning t.h.v. je meter maximaal 253V is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Het lijkt mij het beste om tijdens volle teruglevering (zoals al reeds gezegd) de volgende zaken te meten:

1. Wat is de spanning op de hoofdschakelaar bij de meter?
2. Wat is de spanning op de omvormer?

Anders kun je niet zeggen dat een step-up transformator een oplossing is: immers is misschien de spanningsval maar 2V.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
AW_Bos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Gewoon niet doen. Deze hoort uit te vallen bij 253 Volt.
Mee eens maar er is nog nergens gesteld dat de omvormer van TS daadwerkelijk klapt boven 253 V. Soms staat een omvormer strakker afgesteld dan nodig (en gaat dus al uit bij een lagere spanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

drocona schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:45:

Vervolgens zijn er bij de netbeheerder mensen die aanraden om een accusysteem te plaatsen. Als je al hoge voltages hebt zoals bij mij en de hele wijk panelen heeft,gaat die accu daar helemaal niets aan veranderen. Sterker nog, mijn inverter zal blijven uitvallen, met of zonder accu. Maar als de accu elektriciteit afneemt zou het voltage moeten zakken toch? Dat doet het zeker, echter wordt de invloed hiervan als enkel huishouden versus de hele wijk zwaar overschat.
Om even mijn eigen voorbeeld er bij te pakken, als ik continu 15kW!! aan elektra afneem zakt het voltage met minder dan 1V.
Daarnaast moet het probleem van de netbeheerder, welke hiervoor verantwoordelijk is en verzaakt, niet bij de consument neergelegd worden. Ik heb ook al tegen mijn netbeheerder gezegd dat ik best mee wil helpen met een accusysteem om het voltage proberen recht te trekken op de pieken, echter moet dat wel financieel gedragen worden door de netbeheerder. Daar werd ik maar raar aangekeken...

Uiteindelijk heb ik naar de storingsdienst gebeld en daar werd met veel moeite een monteur ingepland om langs te komen bij mij thuis. De monteur begreep meteen wat er aan de hand was en wij zijn nu de vervolgstappen aan het zetten (hij moet nog een keer meten want het was precies bewolkt). Gezien ik alles log per seconde voor de afgelopen 1,5 jaar heb ik alle data kunnen laten zien dat het echt niet OK is en het langzaam steeds hoger wordt.
En onthoud, afhankelijk van de grootte van je wijk ga je als enkele woning helemaal niets kunnen veranderen aan het voltage.
Ergens is een accu systeem wel een "oplossing" mits je het breder trekt richting de toekomst. Er zullen nog meer installaties bij komen en de salderingregeling zal afgebouwd worden.

Het ligt er vooral aan welk type accu systeem je neemt. Kies je voor een systeem zonder Transferswitch dan heb je inderdaad er weinig aan want immers die doet mee met het net. Kies je er een met transferswitch dan zet het zoden aan de dijk. Bij veel opwekking en weinig verbruik vul jij je accu, een overvloed kan (indien het net niet te hoog is) teruggeleverd worden, een tekort juist aangevuld. 's Avonds en 's nachts gebruik jij ook je eigen stroom en koop je als het goed is minder tot geen elektra in.

Met de huidige saldering scheelt het bij een kleine installatie en 3500kWh/Jaar ongeveer €100 per jaar. richting 2027-28 scheelt het ruim €1000 euro per jaar (even snel rekenvoorbeeld genomen van de ANWB en voor de aanschaf van elektra het accu pakket als alternatief genomen). Dit natuurlijk tegen de huidige tarieven.

Het zal inderdaad niets veranderen aan de hoge spanning in je wijk als enkel en alleen jij dit doet, daar heb je een punt :).

Op dit moment staat wat mij betreft vrijwel alles op losse schroeven... Komen er nog meer panelen in de wijk? Past de netbeheerder het net hierop aan? Hoe worden de prijzen van accu's de komende jaren? Hoe wordt de prijs van elektra de komende jaren? En hoe wordt de gasprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:35
In België zijn er 2 limieten. Volgens C10/11 norm:
Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.
Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.

In Nederland geldt volgens mij maar 1 limiet en dat is de 253V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:11
Hier gelukkig geen problemen met de spanning (3f, midden ban de dag rond 225V) wel laatst een uitval van 1 omvormer op 51Hz(ik twijfel of het geen interne meetfout was), wat is jullie hoogste gemeten frequentie?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
[...]
De trafo zelf is niet verboden.
Het externe net omhoog drukken boven de 253V is wel verboden. En dat is precies wat die transformator gaat doen.

Geen idee hoe dat zit met aansprakelijkheid als je de apparatuur in de wijk opblaast met zo'n trucje.

Afgezien van:
- eigen kabelverliezen verminderen
- wisselen van fase (bij een 1f inverter)
- overschakelen op 3F
- PV opstelling aanpassen (O-W ipv zuid)
kun je weinig doen helaas.

Het net is daar gewoon overbelast

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:52
drocona schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:45:
Mijn ervaring bij Liander (regio Arnhem) is toch echt anders. In maart een belletje naar de klantenservice, daarna een mail met vragenlijst ontvangen, na invullen en meesturen logs van de omvormer kwam een paar week later een monteur langs die een meetkastje heeft geplaatst in onze meterkast. Na een weekje meten is deze week opgehaald en ontving ik snel daarna de volgende conclusie:
Naar aanleiding van uw klacht heeft Liander in de periode 29 maart t/m 6 april 2022 een meting bij uw aansluiting verricht en hiervan een rapport opgesteld. Netspecialisten van Liander hebben dit meetrapport incl. uw netsituatie beoordeeld en geadviseerd om uw hoofdleiding te voeden vanuit een nieuw te plaatsen transformatorstation. Het nieuwe transformatorstation zorgt voor meer capaciteit voor levering en teruglevering van stroom. Liander moet hiervoor een nieuw distributienet ontwerpen, grond aankopen, vergunningen verzorgen en mensen, middelen, materialen inplannen. Een dergelijk project kan een lange doorlooptijd hebben. De opdracht voor deze netaanpassing is net gegeven. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer deze werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Wij zullen u informeren wanneer de periode van uitvoering bekend is.

Om de klachten te verminderen voordat het nieuwe voedingspunt is gerealiseerd zal de uitgaande spanning vanaf de transformator worden verlaagd. Naar verwachting zal deze aanpassing binnen 4 weken worden uitgevoerd. Indien nodig zal de Uitvoerder u middels een brief op de hoogte stellen van de datum en tijdstip wanneer deze aanpassing uitgevoerd gaat worden.
Het verlagen van de spanning is een paar weken geleden ook doorgevoerd, de netspanning zit op prime time een 10V lager dan voorheen :)
Dus mijn ervaring met de netbeheerder is louter positief, ze hebben het snel en effectief afgehandeld! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
luukske schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:26:
In België zijn er 2 limieten. Volgens C10/11 norm:
Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.
Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.

In Nederland geldt volgens mij maar 1 limiet en dat is de 253V.
In Nederland zit ook wel zoiets, maar dan gaat het over secondes en niet 10 minuten. Enige piekjes/storing mag je dus wel het net op sturen, maar zodra het over een continue hogere netspanning gaat moet de omvormer wel gelijk afschakelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Ik zal effe alles op een rijtje zetten,
Mijn installateur is failliet en sta in contact met fabrikant growatt.
Na aandringen gevraagd beveiliging op 260v te zetten.
Omvormer staat op 260v ingesteld volgens growatt.
Ik heb een growatt omvormer sph5000 en 10kvh thuisbatterij,5,575w zonnepanelen
3m stroomkabel van 4cm wat naar de meterkast gaat.
Als de zon schijnt dan begint de omvormer vanaf rond 11u tot rond 16u alleen de batterij opladen en reageert op niks meer.Ongeacht wat ik van het net neem.
Omvormer staat op ct klem ingesteld.Dus hij zou moeten stoppen met laden als ik meer stroom van het net neem.Maar blijft gewoon laden en zonnepanelen geven dan wat batterij nodig heeft rond 3500w.Bewolkte dagen kan hij wel soms 5,500w geven dit is dan ok.
S'morgens is de netspanning 238v,dan gaat alles normaal, smiddags tegen 250v geeft de omvormer aan op display dan begint het.
Digitale meter van netbeheerder geeft rond de 244-245v aan.
Growatt zegt dat door de netverhoging komt.Kan dit ondertussen ook geloven mits bij lage netspanning alles normaal gaat.
Daarmee dat ik een trafo wil voor het net te verlagen van Ongeveer 8-10v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Het is een 1fase omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Net mail gehad van Growatt dat ik een installateur moet contacteren omdat de omvormer meer volt geeft dan wat het net geeft.
Ik had gezegd dat dit toch onder garantie valt mits de installateur failliet is.
Kreeg antwoord dat ik dit zelf moet betalen mits er niets aan de omvormer scheelt.
Wat een gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:47:
Net mail gehad van Growatt dat ik een installateur moet contacteren omdat de omvormer meer volt geeft dan wat het net geeft.
Ik had gezegd dat dit toch onder garantie valt mits de installateur failliet is.
Kreeg antwoord dat ik dit zelf moet betalen mits er niets aan de omvormer scheelt.
Wat een gedoe
Je kunt toch bij de omvormer meten hoeveel de spanning is en kijken of de omvormer hetzelfde geeft? Als de omvormer meer aan geeft klopt er iets niet met de omvormer. Als de meting en omvormer overeenkomen is je spanningsverlies tussen de omvormer en het net te hoog.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Omvormer geeft 5v meer als ik op display kijk.
Ik weet niet hoe ik moet meten. Elektrischiteit is niet mijn ding.
Installateur vinden die gratis komt.Kost al geld genoeg allemaal🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:47:
Wat een gedoe
Het lijkt me vrij logisch dat dit niet onder garantie valt, met de apparatuur is immers niets mis en die reageert zoals het zou moeten.

In mijn geval heb ik bij mijn omvormer de grens een paar volt hoger gezet waardoor hij pas afslaat bij 257v, dat was net genoeg marge om geen uitval te hebben. Je ziet dat de omvormer ook blijft leveren en inderdaad keurig een voltage hoger dan 253v aan geeft. Met de spanningsval op de kabel zit je alsnog ruim onder de 253v in de meterkast dus met het elektriciteitsnetwerk is niks aan de hand.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
Sowieso 5600 Wp op één fase? Lijkt me ook bijzonder....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
De omvormer staat bij mij op 260v ingesteld maar de vraag is waarom die vanaf 249v alleen denkt aan batterij opladen en dat de zonnepanelen bijna niets meer geven dan alleen wat de batterij aan kan?
Bv de zonnepanelen geven 4000w en er gaat 3000w naar de batterij en maar 1000w naar stroom verbruik als meer dan 5000w stroom vraag.
Batterij moet stoppen met laden en alles moet naar mijn stroom verbruik gaan.
Is de batterij vol dan geven de zonnepanelen hoogstens nog 1000watt.
En dit is alleen als de zon schijnt en als de omvormer dan vanaf 248v werkt.
Bij 245v loopt alles nog goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Juist nog eens gekeken er komt 243v van netbeheerder binnen en omvormer schommelt op 247-248v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Het is nu bewolking met af en toe wat zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:51
Je hebt bijvoorbeeld dergelijke bedrijven:

link

Die zetten een transfo voor uw huis om zogezegd energie te besparen. Werkt uiteraard niet, maar het heeft wél als effect dat uw omvormer niet meer zal uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Dat lijkt mij wel iets ja...kubieke one

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Heb je al eens de handleiding bekeken en installateurscode opgezocht? Vaak kan je dan wel zelf een instellingen overlopen en zien of daar iets fout/onhandig geconfigureerd staat

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Ja is al gebeurd,alles staat goed ingesteld.Growatt heeft zelf ook ingelogd gehad in de omvormer.Zij zeggen dat het door hoge netspanning komt dat de omvormer niet goed meer reageert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:25
metteko schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:16:
Je hebt bijvoorbeeld dergelijke bedrijven:

link

Die zetten een transfo voor uw huis om zogezegd energie te besparen. Werkt uiteraard niet, maar het heeft wél als effect dat uw omvormer niet meer zal uitschakelen.
Dit is de grootste onzin die er is, zeker als je je hele huis erachter zou hangen dan gaat het ook nog aardig wat transformatorverlies kosten. Er zijn al meerdere topics over geweest, iedere keer worden ze met de grond gelijk gemaakt. Bijv: Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?

Verder kun je natuurlijk zo'n ding misbruiken om de netspanning illegaal te verhogen natuurlijk, maar als je dat willens en wetens gaat doen, waarom zou je dan niet gewoon je omvormer direct op een andere regio instellen waar hogere spanningen toegestaan zijn? Scheelt je een apparaat en transformatorverliezen.
PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:45:
Juist nog eens gekeken er komt 243v van netbeheerder binnen en omvormer schommelt op 247-248v
Bedenk je dat die spanning niet "van de netbeheerder binnen" komt, maar van jouw omvormer in dit geval. Je drijft hem zelf omhoog. Als je wilt weten wat de netspanning is van de beheerder, moet je je meter uitlezen terwijl je omvormer (of eigenlijk je hoofdschakelaar zelfs) uit staat.

Niet dat dat veel zegt, de weerstand van de kabel is waarschijnlijk belangrijker. Die kun je wel inschatten door een bekende load aan te zetten (bijv. een waterkoker) en te kijken hoe ver de spanning in de meterkast inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Heeft er hier iemand de omvormer growatt 1fase sph5000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Hier hangt digitale meter van de netbeheerder en kan er alles van aflezen hoeveel het net is opmoment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PAUL50
De voltage zakt bijna niks als ik 6kvh aan apparatuur op heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:16
PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:26:
Omvormer geeft 5v meer als ik op display kijk.
Ik weet niet hoe ik moet meten. Elektrischiteit is niet mijn ding.
Installateur vinden die gratis komt.Kost al geld genoeg allemaal🤭
Maar goed, dit gaat toch ook om geld. Dan mag een installateur toch best wat kosten. Hoe sneller dit opgelost is voor je, hoe beter. Dat een installateur niet gratis wil komen terwijl hij de installatie niet heeft mogen leveren snap ik wel, werk genoeg waar ze wel graag betalen voor een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
@Dennism ik begrijp u standpunt wel maar als alles in orde is kan ik moeilijk 200€ betalen aan installateur en dan nog kosten gaan doen voor het inorde de krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:48:
@Dennism ik begrijp u standpunt wel maar als alles in orde is kan ik moeilijk 200€ betalen aan installateur en dan nog kosten gaan doen voor het inorde de krijgen.
Omgekeerd; wie moet het dan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Nouja, er zal hoe dan ook iemand een gecalibreerde multimeter op de klemmen van de omvormer moeten houden en op schrift zetten dat de omvormer onjuist meet als je growatt in beweging wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
@jeroen3 dat zal ik eens doen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Het is zwaar bewolkt nu...netbeheerder geeft 230v en omvormer display 234v.
Waarschijnlijk omdat de mensen hier in de straat niet veel op het net gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:40
maartentmm schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:07:
hoezo zou een hoge netspanning zorgen voor meer verbruik van je warmtepomp?
uiteindelijk gaat heel NL naar 250V
Hier heb ik even naar gezocht maar kan niks vinden over een geplande 250VAC netspanning op termijn.
Voor wanneer is dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:49:
Het is zwaar bewolkt nu...netbeheerder geeft 230v en omvormer display 234v.
Waarschijnlijk omdat de mensen hier in de straat niet veel op het net gooien
Denk eerder dat die 4v het verlies op je kabels is.

Zoals gezegd; die voltages zouden gelijk moeten (kunnen) zijn, tenzij je je omvormer uitzet/afschakelt.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Nu is het 4v maar als de zon blijft schijnen zonder bewolking gaat het tot 8v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:25
8v is wel vrij veel. Ruim binnen de norm (5%) maar nog steeds vrij veel. Als dat is bij 5000W (20A) zit je op zo'n 0,4 ohm.

Als ik het goed begrijp zei je eerder dat de omvormer achter een 4mm² kabel van 3 meter zit. Enkelfase dus dat is 6 meter koper. Dan zou de kabelweerstand nog geen 0,004 ohm moeten zijn. Kortom ik zou eens controleren of je niet ergens met grote overgangsweerstand zit, of misschien toch beter een monteur erbij halen om dat te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:41:
Nu is het 4v maar als de zon blijft schijnen zonder bewolking gaat het tot 8v
Enige wat je kunt doen is met een Volt-meter kijken of wat je omvormer aangeeft ook daadwerkelijk op de klemmen staat. Aangezien je dat verschil op ziet lopen met meer zon zal dat waarschijnlijk wel het geval zijn. Als dat zo is, is er niets mis bij de netbeheerder maar wel bij jou. Je kunt dit pas zeker weten na meten, maar ik krijg het idee dat je simpelweg een langere, dunnere draad of iig eentje met teveel weerstand hebt. Daarmee krijg je een hoge spanningsval en als je hier zelf al zegt dat je verschillen van 8V ziet, schakelt je omvormer dus al uit bij 245V netspanning (wat ruim binnen de specs van de netbeheerder is)

Oftewel je moet toch echt eerst die meting hebben om zeker te zijn dat de spanningsval tussen meter en omvormer te groot is. Daarna moet je uitzoeken wat er tussen zit en waarom dat zo'n grote spanningsval geeft. Gezien de afstand maar een paar meter is, zou die spanningsval nl. nooit meer dan een paar V mogen zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-06 18:56
Een groot spanningsverschil kan ook duiden op een slechte verbinding, wat weer brandgevaar kan opleveren. Met een relatief korte kabel en 4mm2 is zo'n spanningsverschil wel hoog en zou dan op een slechte las of kabelverbinding kunnen duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dus 4 of 6mm2 ipv 2.5mm2. Dan is er minder spanningval en daalt de spanning thv de omvormer.
Heb je hier ook een berekening op losgelaten wat de spanningsval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

sypie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Heb je hier ook een berekening op losgelaten wat de spanningsval is?
Op 10m circuitlengte en 20A ga je bij 2.5 en 6.0mm2 van 3.04V naar 1.27V spanningsval.
Have fun @ https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Cr3ator schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Op 10m circuitlengte en 20A ga je bij 2.5 en 6.0mm2 van 3.04V naar 1.27V spanningsval.
Have fun @ https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
Maar het is een éénfase omvormer, is dat niet standaard 16A max?

Ik heb even mijn telraam aan het werk gezet.
Spanning 230V, vermogen 3680W, stroom 16A, lengte enkele draad 30 meter (lekker riant genomen)

Bij 2,5mm2 is dat 6,72V.
Bij 4mm2 is dat 4,2V.
Bij 6mm2 is dat 2,8V.

Uiteraard laat ik me graag corrigeren. (ik weet dat ik met een te lage spanning heb gerekend aangezien er hier sprake is van een te hoge spanning)

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 16-05-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Ik ga het laten nameten...maar als de digitale meter van netbeheerder 245v aangeeft wat binnen komt is toch ook hoog voor elektrische toestellen?
Is alleen als de zon schijnt.
Heb al ventilator op omvormer gezet want word heel heet bij zonnig weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:29:
Ik ga het laten nameten...maar als de digitale meter van netbeheerder 245v aangeeft wat binnen komt is toch ook hoog voor elektrische toestellen?
Is alleen als de zon schijnt.
Heb al ventilator op omvormer gezet want word heel heet bij zonnig weer
245V past binnen de eisen. https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben . Daar zal overige apparatuur gewoon tegen kunnen.
Dat de omvormer warm wordt heeft niets met de netspanning te maken. Die wordt warm van het werk wat hij verzet en warmer als de omgevingstemperatuur toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Kan de batterij ook eventueel de spanning wat op drijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PAUL50 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:32:
Kan de batterij ook eventueel de spanning wat op drijven?
Nee. Die spanningsval zit echt tussen de meter en de omvormer. Zoals gezegd lijkt het op een slechte verbinding/kabel, of de afstand is toch een stuk meer dan de genoemde 4 meter.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Wanneer de batterij aan het laden is, dan is dit net een verbruiker en zou deze dus net moeten helpen om de spanning een heel klein beetje te verlagen. Pas wanneer je elektriciteit uit de batterij verbruikt zal deze zijn spanning verhogen om het gevraagde vermogen te leveren ipv dat het van het net komt.

Indien het klopt dat je omvormer reeds op 260V staat, wat tegen de regels ingaat, dan wil je echt niet meer verder verhogen. Er zijn limieten en er is redelijkheid. Ik lees ook dat je netspanning "slechts" 245V is, hoog, maar binnen limiet en laag genoeg om in principe de omvormer niet te doen afslaan, al zeker niet bij een limiet van 260V op die omvormer. Als het verlies meer dan 15V bedraagt heb je echt wel een probleem.

Het lijkt mij dan ook eerder dat er een fout in je setup zit in combinatie met hoe de batterij geladen moet worden, waarbij de batterij bij hoge spanning probeert te veel naar zich toe te trekken. Ik ken zelf niets af van setups met batterijen, maar zou me niet verbazen dat hier een configuratiefout is gebeurd danwel een ontwerpfout.

En ja, dan kan Growatt niet veel meer betekenen. Dat zal je echt moeten oplossen met behulp van een installateur. Spijtig dat diegene die de installatie geplaatst is failliet is gegaan, maar ik raad je toch echt aan om een specialist naar je installatie te laten kijken, alles te laten uitmeten en de schema's,als die er zijn, te beoordelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-06 19:26
redwing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:09:
[...]

In Nederland zit ook wel zoiets, maar dan gaat het over secondes en niet 10 minuten. Enige piekjes/storing mag je dus wel het net op sturen, maar zodra het over een continue hogere netspanning gaat moet de omvormer wel gelijk afschakelen.
Is het veranderen van het land naar België niet een relatief makkelijke oplossing totdat de netbeheerder met een structurele oplossing is gekomen?

Ikzelf zie een probleem voor mijn installatie komen binnen afzienbare tijd. Zit nu al geregeld boven de 250 volt en 2 buren zitten ook aan panelen te denken. Wanneer ik mijn omvormer op België zet zullen de omvormers van de buren eerder afschakelen zodat er ook weer spanning op het net vrijkomt. Mijn omvormer die dan niet afschakelt zou dan niet ver boven de 253 v moeten uitkomen en mocht dit wel voor 10 min het geval zijn dan schakelt die alsnog af. Je zorgt dus alleen ervoor dat jij niet de eerste bent die afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mathijshooi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Is het veranderen van het land naar België niet een relatief makkelijke oplossing totdat de netbeheerder met een structurele oplossing is gekomen?

Ikzelf zie een probleem voor mijn installatie komen binnen afzienbare tijd. Zit nu al geregeld boven de 250 volt en 2 buren zitten ook aan panelen te denken. Wanneer ik mijn omvormer op België zet zullen de omvormers van de buren eerder afschakelen zodat er ook weer spanning op het net vrijkomt. Mijn omvormer die dan niet afschakelt zou dan niet ver boven de 253 v moeten uitkomen en mocht dit wel voor 10 min het geval zijn dan schakelt die alsnog af. Je zorgverzekering dus alleen voor dat jij niet de eerste bent die afschakelt.
Maar het mag niet, en als de netbeheerder ziet dat de spanning vaak boven de 253V uitkomt kunnen ze wel gaan kijken wat er aan de hand is. Het idee is dus leuk en het zal best werken, maar het mag niet en je kunt er problemen mee krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
redwing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Maar het mag niet, en als de netbeheerder ziet dat de spanning vaak boven de 253V uitkomt kunnen ze wel gaan kijken wat er aan de hand is. Het idee is dus leuk en het zal best werken, maar het mag niet en je kunt er problemen mee krijgen.
Ok. Binnenkort maar eens melding gaan maken bij netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mathijshooi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Je zorgverzekering dus alleen voor dat jij niet de eerste bent die afschakelt.
Zorgverzekering, echt :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06 05:45
Hmmmm .... misschien een beetje off-topic, maar zou de te hoge spanning veroorzaakt worden door zonnepanelen? Lees net dit stukje in de krant:

Zeker 75.000 huishoudens met zonnepanelen op het dak kunnen regelmatig hun opgewekte zonnestroom niet terugleveren. Er is dan zó veel zonnestroom in de wijk dat de netspanning te hoog oploopt en het veiligheidssysteem de zonnepanelen uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Hah, autocorrect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@matthys70 Niets misschien aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Da vermoeden heb ik ook mits als de batterij vol is er niets naar het net word gestuurd en de zonnepanelen bijna niets meer geven.

1jaar geleden toen ik de batterij nog niet had geen problemen.
Nu heel de straat ondertussen panelen gelegd en dan bevindt mijn huis zich kort aan de stroom kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Bewolking loopt alles goed.....zon schijnt dan begint het rond 10u30 tot 16u ongeveer...dan bolt alles weer normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan zal het zonder de batterij ook wel zo gaan.
Voordeel is de volle batterij maar dan verkoop je je stroom niet en het verlaagt de spanning niet genoeg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Als ik de batterij uitschakel veranderd er niks...
Ik had nog een vraagje,ze hebben 2panelen met hogere wattages gelegd...maar kon volgens installateur geen kwaad.
Kan dit mss ook nie de boosdoener zijn waarom omvormer hogere netspanning heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAUL50
Normaal 325watt de 2 panelen 375watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Meer panelen is natuurlijk iets meer leveren en dus iets meer opdrijven.

Maar met die verschil in panelen zou ik eerder aan de DC kant problemen verwachten door de mismatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De mppt zal wat minder goed werken, de andere 325Wp panelen begrenzen de stroom zodat er minder dan het maximum door de 375Wp panelen gaat.
Maar ja, wat is 100Wp extra op het totaal ...
Hier 5590Wp op een 4000W omvormer (2 strings en 2 oriëntaties met gelijke panelen) en dat gaat prima.
Ik vind het verschil ook groot, ik heb maar 2,5V verschil tussen de P1 meter en de SMA omvormer en dat is een 2,5mm2 groep.
Ik heb sinds 2012 zonnepanelen en nog nooit ging de boel uit door een te hoge spanning, nou ja wel een keer door een te LAGE spanning toen er transformatorhuisje af fikte :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PAUL50 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:14:
Als ik de batterij uitschakel veranderd er niks...
Ik had nog een vraagje,ze hebben 2panelen met hogere wattages gelegd...maar kon volgens installateur geen kwaad.
Kan dit mss ook nie de boosdoener zijn waarom omvormer hogere netspanning heeft?
Dat zit voor de omvormer. Je wekt hiermee wel wat meer op, maar dat ga je echt niet merken in de netspanning. Je zult toch echt het probleem in het grote spanningsverlies tussen meterkast en omvormer moeten zoeken.

Hier heb ik trouwens over een afstand van ruim 30meter met 2.5mm2 en een 3-fase opstelling (7800Wp) hooguit een verlies van een paar Volt.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 17-05-2022 13:55 ]

[removed]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.