Verkennend onderzoek vervangen mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
In dit topic wil ik graag mijn opties verkennen voor een degelijke vervanging van mijn mechanische ventilatie box.

Enige tijd geleden ben ik verhuisd naar een woning met een type C mechanische ventilatie. Door zo veel mogelijk apparaten uit te schakelen en te kijken naar het huidige stroomverbruik schat ik dat de MV zo'n 55Wh aan stroom verbruikt in de laagste stand. Hierdoor heb ik het vermoeden dat dit geen moderne gelijkstroom versie is.

Aanvullende vraag: Wat meten jullie bij het elektriciteitsverbruik in de laagste en de hoogste standen?

Een aantal onderwerpen die voor mij belangrijk zijn:
  • Budget: ~200-500 euro
  • Betrouwbaar goed servicebaar model
  • Laag stroomverbruik in de laagste stand
  • Afstandsbediening voor twee verdiepingen lager
  • Timer-functie om de MV tijdens het douchen 1 uur op max te zetten
  • Bonus: Goed toekomstig te integreren met smart home / Apple HomeKit
  • Betrouwbare installatieservice midden Nederland
Huidige installatie
De huidige installatie hangt achter een gipsmuurtje op de bovenste verdieping. Dit maakt het wat krap om te installeren maar niet onmogelijk.

Het lijkt er op dat de verticale buis naar de woonkamer gaat. Mogelijk dat de horizontale buis naar de badkamer en de wc op de begane grond gaat.

In de keuken zit een drie standen schakelaar. Het lijkt er op dat stand 2 en 3 geen verschil hebben.

Ventiel / Kamer layout

Begane grond
  • Slaapkamer: Geen ventiel
  • Toilet: Ventiel
  • Badkamer: Ventiel
Eerste verdieping
  • Woonkamer/Keuken: 1 ventiel in de keuken
Tweede verdieping:
  • Waskamer: 1 open rooster direct rechts van de MV met een korte buis
  • Werkkamer: Geen ventiel
Overdag zit ik hoofdzakelijk op de tweede verdieping in de werkkamer, waardoor de ventilatiebehoefte van de onderste twee verdiepingen beperkt is. In de nacht uiteraard enkel behoefte aan de slaapkamer, maar hier zit geen direct ventiel en de toilet deur is gesloten dus daar zal denk ik slechts een beperkte luchtstroming zijn. Zijn er opties om de ventiel instellingen dynamischer te maken of is er wellicht ander advies om dit te verbeteren?

In de zomer staat vaak de deur naar het dakterras open en staan de ramen in de woonkamer op een kier omdat de woning beperkt door lucht en er warmte blijft hangen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij een aantal posts ben ik de Itho Ecofan tegengekomen. Als ik hier op google kom ik bijvoorbeeld uit op een site als deze.

Dan beginnen de vragen te spelen als: Heb ik baat bij een extra krachtig model als ik vrijwel altijd de laagste stand wil gebruiken? Heb ik een perilex stekker nodig?

Gezien andere opmerkingen op Tweakers heb ik niet veel vertrouwen in de vocht sensor. Daarom is momenteel de behoefte om handmatig met een afstandsbediening de afzuiging 1 uur op max te zetten tijdens en na het douchen.

Er is geen sprake van een CV ketel of gas, dus ik vraag me af of een CO2 sensor wel veel nut heeft in een eenpersoonshuishouden.

Ook heb ik posts voorbij zien gekomen over het zelf reinigen van de ventilatiekanalen. Ik neem aan dat hiervoor de unit moet worden afgekoppeld zodat de veegborstel naar beneden kan worden geduwd. Is dit iets wat jullie zouden aanraden in deze situatie?

Zijn er bepaalde modellen of bedrijven die juist wel of niet worden aangeraden? Misschien valkuilen of leerpunten? Alvast dank voor alle tips of opmerkingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:05
Interessant topic, ik lees met interesse mee.
Er is geen sprake van een CV ketel of gas, dus ik vraag me af of een CO2 sensor wel veel nut heeft in een eenpersoonshuishouden
Je verwisselt hier CO en CO2.
CO heeft met CV's en geisers te maken en is gevaarlijk. Dat detecteer je met een aparte CO melder. Je MV heeft hier niets mee te maken.

CO2 ademen we uit en kan door een (interne/aparte) sensor van de MV worden gemeten om te bepalen of de luchtkwaliteit onvoldoende is en dus of er meer geventileerd moet worden.
Het voordeel hiervan is (in theorie) dat de ventilatie standaard op een lager toerental kan draaien en wanneer er meer mensen aanwezig zijn, harder gaat draaien. En dit kan automatisch geregeld worden, zodat je er geen omkijken naar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Je kan ook voor Orcon gaan, makkelijk qua onderhoud en je kan hem ook Tweaken:

Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz
YouTube: Onderhoud ventilatiebox — Orcon MVS-15R — Besparingen en Duurzaamheid

Lager kan je ook vervangen als de fan minder gaat worden, dus al met al een duurzaam systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Soru schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:51:
Gezien andere opmerkingen op Tweakers heb ik niet veel vertrouwen in de vocht sensor. Daarom is momenteel de behoefte om handmatig met een afstandsbediening de afzuiging 1 uur op max te zetten tijdens en na het douchen.
Oh, hoezo dat? Hygrosensor in Comfofan S werkt hier perfect. Deze MV trekt overigens maar 3 W in de basisstand en 35 W in de hoogste (gemeten).
Er is geen sprake van een CV ketel of gas, dus ik vraag me af of een CO2 sensor wel veel nut heeft in een eenpersoonshuishouden.
Absoluut. Ook in je eentje is het makkelijk de CO2 op te drijven in een wat kleinere kamer. Met bezoek zeker.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
Met jouw budget wordt een directe vervanging het enige haalbare. Prima optie natuurlijk ook. Dynamische ventielen etc kan uiteraard wel. Maar niet voor jouw budget.

Mijn ervaring met een Itho box met vocht sensor zijn goed overigens. Echt een uitkomst.

Je koopt voor plm €230 uit mijn hoofd een hele set met box, nieuwe ventielen, afstandbediening. Die heb ik ook, top ding.

Standaard timer is geloof ik 10/30 minuten op de afstandsbediening.

Door de vocht sensor raak ik de afstandsbediening nooit aan.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb onlangs 1 uit 2007 door deze van Ocron vervangen, in onze badkamer een vocht/co2 draadloze sensor (op 230v) en inbouw draadloze sensor in de keuken.

Met gemak van dit soort spirobuizen was het allemaal prima te doen.

Via Feenstra heb ik voor 200 euro alle ventilatiebuizen laten schoonmaken en meting laten doen (met de oude ventilatiemotor, om het verschil te kunnen weten).

Ik zou dus eerst de reiniging laten uitvoeren of zelf doen. Geloof mij, ongelooflijke bende komt eruit.. dus die 200 euro was het mij wel waard ;)

Vergeet niet je raamroosters ook eens een grondige schoonmaakbeurt te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 10-05-2022 07:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 06:36:

Mijn ervaring met een Itho box met vocht sensor zijn goed overigens. Echt een uitkomst.
Toch even mijn ervaring delen dan ;) Ik ben minder positief over de ingebouwde vochtsensor. Ja het werkt, maar is té gevoelig. Ik heb in de keuken een ventiel zitten en als ik water kook, komt wat stoom in de ventilatiekanalen. Heel weinig en kortstondig, maar wel genoeg om die vochtsensor te triggeren en dat ding (overdreven lang) op vol vermogen te laten loeien.

Ook met douchen vind ik het niet prettig. Ik heb een inloopdouche en met de MV op vol vermogen wordt er een onprettige koude luchtstroom gegenereerd.

Ik heb die vochtsensor dus niet meer in gebruik. Wel heb ik een chip toegevoegd van iemand hier op het forum (kan ff niet zoeken) waarmee ik de unit heb gekoppeld aan HomeAssistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
Met jouw budget wordt een directe vervanging het enige haalbare. Prima optie natuurlijk ook. Dynamische ventielen etc kan uiteraard wel. Maar niet voor jouw budget.
Stel dat mijn budget 1000 euro was, wat zou er dan mogelijk zijn qua bijvoorbeeld dynamische ventielen of andere opties? Als ik google op dynamische ventielen kom ik nog niet zo heel veel informatie of producten tegen.

Overigens is het rooster op de bovenste verdieping direct tegen de installatie aan niet een ventiel maar echt een rooster, dit zal vast impact hebben omdat dit veel meer lucht doorlaat dan een ventiel denk ik zo.
Termy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:33:
[...]
Oh, hoezo dat? Hygrosensor in Comfofan S werkt hier perfect. Deze MV trekt overigens maar 3 W in de basisstand en 35 W in de hoogste (gemeten).
Er kwamen een aantal opmerkingen langs dat de vochtsensor erg gevoelig kan zijn waardoor deze snel op hoog aanslaat en langdurig aan blijft staan. Dank overigens voor het vermelden van het stroomverbruik, dat is iets wat ik ben vergeten te vragen maar nu heb toegevoegd aan het topic.

Je koopt voor plm €230 uit mijn hoofd een hele set met box, nieuwe ventielen, afstandbediening. Die heb ik ook, top ding.

Standaard timer is geloof ik 10/30 minuten op de afstandsbediening.

Door de vocht sensor raak ik de afstandsbediening nooit aan.
Fijn deze informatie. Ik heb nog een aantal vragen:
  • Enige idee wat het stroomverbruik is op de laagste stand?
  • Komt deze unit van een specifieke webwinkel?
  • Is de vocht sensor erg gevoelig waardoor deze vaak onterecht aan slaat?
  • Hoe werkt het met de receiver van de afstandsbediening? De box zit twee verdiepingen boven de badkamer.
Falcon schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:04:
Ik heb onlangs 1 uit 2007 door deze van Ocron vervangen, in onze badkamer een vocht/co2 draadloze sensor (op 230v) en inbouw draadloze sensor in de keuken.

Met gemak van dit soort spirobuizen was het allemaal prima te doen.
Het laten schoonmaken lijkt me ook een heel goed idee. Misschien dat Feenstra het wilt combineren met schoonmaken, meten, gekochte unit ophangen, meten. Waren de spirobuizen voor een specifiek doel voor het aansluiten van de box of om bijvoorbeeld de ventilatie anders aan te leggen?

------

Bij sommige units zie ik specifiek gelijkstroom vermeld staan en bij andere staat er dat het een EC motor betreft. Als energiezuinigheid essentieel is dan lijkt mij gelijkstroom beter. Klopt dit of is het praktisch hetzelfde?

[ Voor 19% gewijzigd door Soru op 10-05-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:05
Falcon schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:04:
Waarom een (dure) CO2 sensor in de badkamer? Die ventileer je toch juist op basis van vocht en eerder verblijfsruimtes zoals de woonkamer op basis van CO2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Idd, CO2 in verblijfsruimtes waar je niet al op basis van wat anders dat waarschijnlijker is (vocht) stuurt.

@sOid dunno hoe dat bij jouw sensor zit maar bij deze kan je met een potmetertje op het PCB instellen hoe hoog hij max gaat. Bij deze is dat standaard 50%, dus op basis van de vochtsensor gaat ie dus niet maar max. Dit zie ik ook aan het stroomverbruik dat ongeveer de helft van vol vermogen is.

Misschien kan dat bij de jouwe ook en dan kan je het dus prima instellen zoals je wilt. Ik zou overigens zeggen dat je ook gewoon wilt dat hij triggert op koken, vocht is vocht. Als "vol vermogen" bij jou veel meer is dan 35 W dan heb je misschien sowieso een nieuwe nodig :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:52:

@sOid dunno hoe dat bij jouw sensor zit maar bij deze kan je met een potmetertje op het PCB instellen hoe hoog hij max gaat. Bij deze is dat standaard 50%, dus op basis van de vochtsensor gaat ie dus niet maar max. Dit zie ik ook aan het stroomverbruik dat ongeveer de helft van vol vermogen is.
Hmm dat zit er bij mij niet op. Maar goed ik stuur 'm nu dus aan via HomeAssistant en dat is eigenlijk nog beter ;)
Misschien kan dat bij de jouwe ook en dan kan je het dus prima instellen zoals je wilt. Ik zou overigens zeggen dat je ook gewoon wilt dat hij triggert op koken, vocht is vocht. Als "vol vermogen" bij jou veel meer is dan 35 W dan heb je misschien sowieso een nieuwe nodig :p.
Het gaat me niet zo zeer om het verbruik, maar om de herrie. Ik ben nou eenmaal gevoelig voor geluid ;) Overigens heb ik een Itho CVE-S Eco dus veel nieuwere zijn er niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier de Itho CVE-S Eco in combinatie met een afstandsbediening, werkt perfect.
Het gaat om deze box: https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html
Met deze afstandbediening: https://www.ventilatielan...diening-wit-536-0150.html

Het geluid van deze box valt ontzettend mee, alleen in de hoogste stand hoor je 'm goed.

Verder is het vervangen van zulke boxen ontzettend eenvoudig: je haalt de stekker uit het stopcontact, koppelt de flexibele buis af, maakt de 4 schroeven op de hoeken los en pakt de box van de muur. De nieuwe box is zeer waarschijnlijk op dezelfde plek weer vast te schroeven, wat betekent dat je niet eens hoeft te boren.

Het enige wat je wel moet doen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust: het stopcontact vastzetten in een opbouwdoos, de losse installatiedraad (ik zag iets blauws met een lasklem er op) in buis doen. Met 230V dingen moet je niet te losjes omgaan... je hoeft er niet bang voor te zijn maar je mag er wel respect voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:04
De Itho boxen zijn ook zeer goed aan te passen, zie dit topic: Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
sypie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:18:
Hier de Itho CVE-S Eco in combinatie met een afstandsbediening, werkt perfect.
Het gaat om deze box: https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html
Met deze afstandbediening: https://www.ventilatielan...diening-wit-536-0150.html
Dank voor de informatie. Het stopcontact wil ik ook zeker vastzetten, helaas ben ik hier zelf niet heel handig in dus ik denk dat ik wat foto's moet gaan maken en tips moet vergaren hoe ik dit kan aanpakken.

Heb je enig idee wat het verbruik in de laagste stand is? 3-5Wh klinkt wel als heel voordelig.

------

Nog een algemene bijkomende vraag. Ik zit sterk te overwegen om zelf deze flexibele buigas aan te schaffen. Alleen weet ik dus niet zeker of deze ook zonder problemen in flexibele buizen gebruikt mogen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Soru op 10-05-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Soru Dit kun je in de bijbehorende documentatie vinden, die getallen komen écht wel in de buurt van het werkelijke verbruik. (bij mij is de site van Itho Daalderop even stuk, waarschijnlijk iets te veel geblokkeerd...)

EDIT: Flexibele buizen reinig je doorgaans niet, die vervang je. In de ribbels blijft mogelijk wat zooi zitten. Verder worden spirobuizen niet zo bijzonder vies van binnen, althans niet wanneer de afuigkaper er niet op zit aangesloten. Het is de moeite van het reinigen nauwelijks waard.

Wat je wel kunt doen is de box 1 keer in de paar jaar eens uit elkaar halen. De neergedaalde stof kun je daar makkelijk verwijderen, mocht dat nodig zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door sypie op 10-05-2022 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Soru schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:30:

Het laten schoonmaken lijkt me ook een heel goed idee. Misschien dat Feenstra het wilt combineren met schoonmaken, meten, gekochte unit ophangen, meten. Waren de spirobuizen voor een specifiek doel voor het aansluiten van de box of om bijvoorbeeld de ventilatie anders aan te leggen?

------

Bij sommige units zie ik specifiek gelijkstroom vermeld staan en bij andere staat er dat het een EC motor betreft. Als energiezuinigheid essentieel is dan lijkt mij gelijkstroom beter. Klopt dit of is het praktisch hetzelfde?
De flexibele buizen waren vies en sloten niet goed vacuüm. Deze specifieke spirobuis met rubberen rand zorgt daar wel voor en het is relatief makkelijk te bevestigen.

Ik heb alles kunnen vervangen door het te combineren met zonnepaneleninstallatie, hierdoor kon ik een energiedepot nemen in mijn hypotheek om dit te financieren. Misschien ook iets voor jou?

@schumacher Klopt, volgens mij had ik geen andere keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 11-05-2022 08:23 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vervangen is een klusje wat je eenvoudig zelf kunt doen als je geen twee linkerhanden hebt. Ik had hetzelfde type Stork hangen als bij jou, een nieuwe is behoorlijk veel zuiniger, zie metingen: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen"Mooiste is als je de installatie CO2-gestuurd hebt voor bijv. woonkamer en slaapkamer(s). Kan met een sensor van fabrikant, of als je domotica leuk vind dan bouw je zelf iets: CO2-meters voor in huis

Vergeet ook het inregelen van het systeem niet zodat elk ventiel de juiste hoeveelheid afzuigt (zoek op forum even op 'anemometer' als je dit zelf wil doen).

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
@Falcon @ThinkPad geweldige aanvullingen. Ik ga het nog even rustig doornemen.

Overigens dacht ik dat 1x Feenstra langs laten komen voor het schoonmaken 200-300 euro zou kosten. Dus als ik het dan met een draaiende borstel zelf 1x doe en aan vrienden/familie kan uitlenen dan zou zoiets misschien nuttig zijn. Waarschijnlijk heeft het minder nut dan ik dacht.

Wat betreft de spirobuizen wellicht kan ik afhankelijk van de positie van de openingen op de nieuwe unit twee 90 graden bochten gebruiken om de uitlaat te bevestigen. Enig idee wat de gangbare diameter is voor bijvoorbeelt een Itho Eco Fan?

Voor de flexibele buis links lijkt het wat lastiger te worden (zoom 1). Dit ziet er nogal krakkemikkig uit en alsof er overheen is gestuct om het vast te maken. Ik ben een beetje bang dat ik straks dat halve muurtje open breek.

-----

Inmiddels heb ik ook de stekker wat nader bekeken en ik moet helaas concluderen dat hier flink gebeund is. Er zit een Perilex gesplit naar een kabel die uiteindelijk naar de wandcontactdoos van de wasmachine gaat.

Wellicht zijn er nog suggesties hoe dit goed/net kan worden opgelost, al dan niet door een specialist. Ik heb totaal geen kennis of kunde van elektrische zaken. De Perilex hoeft wat mij betreft niet meer omdat ik niet zo'n fan van van de 3-standen schakelaar.

Verder nog een foto van het rooster direct rechts van de unit. Deze zit niet aan een buis maar direct tegen het ventilatiegat van de unit. En nog een algemene foto om een beeld te geven van hoe het momenteel is opgehangen.

Als ik zelf moet boren wordt dit voor mij een flink moeilijke klus omdat het heel lastig te bereiken is door een kleine opening van een gipswandje.

[ Voor 35% gewijzigd door Soru op 11-05-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die perilex die naar de WCD (wandcontactdoos) van de wasmachine gaat is waarschijnlijk de fase, nul en de aarde voor de ventilator. Vanuit de perilex gaat een buis met fasedraad naar de 3-standenschakelaar in je woning en komen er doorgaans 2 zwarte draden weer terug.

Wanneer dat zo is kun je de stroom even van de wasmachinegroep halen. Meet dit na met een multimeter in de WCD van de wasmachine. Wanneer er geen spanning meer op staat kun je de WCD van de wasmachine open maken en de draden naar de perilex er uit halen. Daarna demonteer je de perilex en verwijder je die. De draden naar de 3-standenschakelaar zou ik lekker in de muur laten zitten. Zit niet in de weg en je kunt ze eventueel later gebruiken als trekdraad. (mocht je ooit netwerk in de keuken willen dan kan dat ook nog...)

De WCD van de wasmachine vervang je door een dubbele WCD van waarvan je 1 gaat gebruiken voor de ventilatiebox, dat kan prima bij de wasmachinegroep op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
sypie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:03:
De WCD van de wasmachine vervang je door een dubbele WCD van waarvan je 1 gaat gebruiken voor de ventilatiebox, dat kan prima bij de wasmachinegroep op.
Geweldige uitleg. Wat ik nog niet geheel begrijp of wellicht vanuit mijn kant niet duidelijk genoeg heb laten zien is dat de WCD voor de wasmachine / droger aan de buitenzijde zit.

Ik gebruik zelf enkel een wasmachine en geen droger. Maar ik kan het me voorstellen dat een toekomstige bewoner dit wel zou willen gebruiken en dus beide stopcontacten moet kunnen benutten. Ook is het me nog niet helemaal helder hoe de MV aansluiting van binnen het muurtje zou moeten lopen.

Hoe ik het mezelf inbeeldde is inderdaad het (laten) verwijderen van de perilex, een dubbele WCD in de inbouwdoos in het beton laten plaatsen naast de MV. Vervolgens een type F stekker in 1 van de stopcontacten naar de dubbele WCD die aan de buitenzijde bij de was/droger zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Soru schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Ik gebruik zelf enkel een wasmachine en geen droger. Maar ik kan het me voorstellen dat een toekomstige bewoner dit wel zou willen gebruiken en dus beide stopcontacten moet kunnen benutten.
Dit is niet jouw probleem. Hoe een volgende bewoner het wil hebben mag die toch lekker zelf uitzoeken? Misschien wil die wel helemaal geen mechanische ventilatie en trekt die alles er uit...
Soru schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:31:
[...]
Vervolgens een type F stekker in 1 van de stopcontacten naar de dubbele WCD die aan de buitenzijde bij de was/droger zit.
En hiermee spreek je jezelf dan weer tegen. Je wilde toch die WCD vrijhouden? Dan nog, je gaat niet met een stekker in het stopcontact naar een WCD toe, dat doe je gewoon niet. Klaar. Daar leg je een buis voor aan met installatiedraad en verbind je de boel degelijk met lasklemmen aan elkaar. Dat kan waarschijnlijk prima in de lasdoos die achter de dubbele WCD van de wasmachine zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
sypie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:12:
[...]

En hiermee spreek je jezelf dan weer tegen. Je wilde toch die WCD vrijhouden? Dan nog, je gaat niet met een stekker in het stopcontact naar een WCD toe, dat doe je gewoon niet. Klaar. Daar leg je een buis voor aan met installatiedraad en verbind je de boel degelijk met lasklemmen aan elkaar. Dat kan waarschijnlijk prima in de lasdoos die achter de dubbele WCD van de wasmachine zit.
Wat ik naïef bedacht had was een dubbele WCD direct naast de MV met een aansluiting naar de dubbele WCD bij de was/droger. Ik was me er niet van bewust dat het mogelijk is om een vanuit een lasdoos met geïnstalleerde WCD een installatiedraad aan te leggen naar een andere WCD.

Wat ik dus momenteel graag wil laten aanleggen is een enkele WCD op de lasdoos naast de MV, waar deze op kan worden aangesloten. Vervolgens nog een installatiedraad langs de wand afgewerkt naar de WCD aan de buitenzijde van de muur voor de wasmachine.

Waarschijnlijk wil ik de nieuwe MV ook net anders laten positioneren zodat rechte spirobuizen een betere optie zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Soru op 12-05-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Soru Hoe staat het er inmiddels voor met je project? :)
Pagina: 1