Atag Lydos warmtepomp boiler, juiste keuze?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:06
Na wat onderzoek kwam ik ook bij de Lydos 100 uit. De inhoud van mijn techniekruimte is niet voldoende en ik zou dus een gat / rooster moeten hebben door de muur om de 13m3 te halen.

Ik lees hier toch wel wat klachten / negatieve punten. Ik heb geen afvoer naar buiten en heel weinig betaalbare opties. Volledig elektrisch of hybrid, zoals de Lydos 100. Elektrische boilers zijn er inmiddels ook met A label en ik vraag me af wat jullie zouden doen? Is dit een aanrader in combinatie met een WTW systeem waarbij het lucht uit de woning wordt gebruikt. Of is het dan beter om een zo zuinig mogelijk elektrisch apparaat te kopen met 80L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
1 persoons huishouden nemen 50 of 80liter. ( 65graden)
Genoeg om een kwartier te douchen .
Zelf nog een laagje extra isolatie aan de buitenzijde aanbrengen.
En een dynamisch energiecontract, zodat je kan verwarmen tijdens de goedkope uren.

Een warmtepompboiler slijt veel harder, maakt geluid, en is duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 20:37

nkooij

Ond

nkooij schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:18:
Even een geheel andere vraag.
Ik heb een lydos 100 met wifi board die ik via Homeassistant bestuur.

Nu wil het geval dat de stroom gisteren negatief was en ik dus de boost functie wilde activeren.

Helaas was de ariston site niet bereikbaar en wilde ik de boost functie met de hand activeren.

De boost knop (>>) zet nu echter het wifi-symbool aan en uit (en niet de boost functie).
Wie weet hoe ik de boost functie nu moet activeren?
Ik ben er achter. Gedurende 3 seconden mode en wifi (>>) toets gelijktijdig indrukken en dan set. Vervolgens doeltemp ophogen met de + toets en dan weer set.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 18:53
nkooij schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Ik ben er achter. Gedurende 3 seconden mode en wifi (>>) toets gelijktijdig indrukken en dan set. Vervolgens doeltemp ophogen met de + toets en dan weer set.
En ben je er ook al achter hoe je hem handmatig weer uitzet? Doel temperatuur verlagen(lijkt me raar)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 20:37

nkooij

Ond

KiefDelicious schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:51:
[...]

En ben je er ook al achter hoe je hem handmatig weer uitzet? Doel temperatuur verlagen(lijkt me raar)?
Ik denk dat je hem dan gewoon met de mode toets op eco moet zetten.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-06 21:09
Weet iemand waarom de minimale inhoud van de plaatsingsruimte 13 kuub moet zijn?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:25

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MichielFRL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:21:
Weet iemand waarom de minimale inhoud van de plaatsingsruimte 13 kuub moet zijn?
Dit is een warmtepomp boiler, die geen luchtaansluiting heeft.
De boiler zuigt warme lucht aan en blaast koude lucht uit aan de onderzijde in de ruimte waar hij hangt.

De 13 m3 zijn ervoor om voldoende warme lucht aan te kunnen zuigen, zonder dat de boiler weer de eigen koude lucht aanzuigt.

Ik heb de boiler op zolder, op de overloop gehangen, de koude lucht gaat via de trap dan naar beneden. :P

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-06 21:09
PeteSplit schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:33:
[...]

Dit is een warmtepomp boiler, die geen luchtaansluiting heeft.
De boiler zuigt warme lucht aan en blaast koude lucht uit aan de onderzijde in de ruimte waar hij hangt.

De 13 m3 zijn ervoor om voldoende warme lucht aan te kunnen zuigen, zonder dat de boiler weer de eigen koude lucht aanzuigt.
Ideaal om de ruimte waar de wasdroger etc staat te koelen dus.

De ruimte waar de boiler zou komen te staan is iets van 7m3 maar de deur staat (bijna) altijd open. Toch maar eens met een installateur bespreken.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hij hangt bij mij in de technische ruimte op de eerste etage, dat is een hokje van 2,5 x 1 met schuin dak. Gaat al bijna 2 jaar prima.

Heb wel een rooster met ventilatiepan in die ruimte (de oude dakdoorvoer van de CV ketel :9 ) en ook in de wand zit een rooster van ~ 40 x 20 cm (oude aanvoer hetelucht CV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet iemand wat je met de WiFi module kan op de Lydos? Ik zou de temperaturen willen loggen en watertemperatuur willen sturen aan de hand van tijdstip (zonder elektrische element).

En wat zijn de ervaringen of de WiFi uberhaupt werkend te krijgen. Ik lees wisselende verhalen over de (prijzige) WiFi-kaart :/

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 22-10-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Heeft iemand al ooit de magnesium anode moeten vervangen ?

In de handleiding staat niets hoe je de boiler open moet maken en waar de anode zich bevind...

[ Voor 45% gewijzigd door PeteSplit op 01-11-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:12
PeteSplit schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:08:
Heeft iemand al ooit de magnesium anode moeten vervangen ?

In de handleiding staat niets hoe je de boiler open moet maken en waar de anode zich bevind...
Hier zie je het op youtube, wel in een andere taal maar heb je een idee:)

YouTube: Ariston Lydos Hybrid karbantartás - bojlerguru.hu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Bikkelreal schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 01:07:
[...]

Hier zie je het op youtube, wel in een andere taal maar heb je een idee:)

YouTube: Ariston Lydos Hybrid karbantartás - bojlerguru.hu
Dank je, ik had er engelse ondertiteling bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-06 22:03
Weet iemand of je de titanium-anode ook kan afkoppelen en permanent extern voeden? In dat geval kan je met Home Assistant en een aan/uit switch de opwarmuren beperken tot b.v. 10-16 uur o.i.d. Of is dit geen goed idee? Heeft iemand zich hier in verdiept?

Venus E (V1) V151 + CT003 V114 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik denk niet dat een permanente spanning gaat lukken:

Hoe werkt een titanium anode?
De actieve anode meet kortstondig de gedetecteerde spanning die ontstaat in het medium (drinkwater), en corrigeert met een tegenspanning. Door deze regeling, blijft de boiler optimaal beschermd, en slijt de anode niet.

Ik heb PROG1 ingesteld op een tijd overdag (wanneer de meeste zonnepanelen opbrengst is). Een nadeel hiervan is, dat de boiler bijna altijd even de booster gebruikt (warmte pomp en elektrisch tegelijk).

[ Voor 223% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2024 09:53 ]

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-06 22:03
@PeteSplit Bedankt voor je uitleg. Permanente spanning op de anode is dus geen goed idee omdat de werking wordt gestuurd.

Ik lees nu in de handleiding dat je de warmtepompboiler uit kan zetten (aan/uit knop op het apparaat) maar dat de titanium elektrode dan toch in werking blijft zolang je de stroom naar het apparaat maar niet onderbreekt.

Letterlijk: “Uitschakelen: schakel de boiler uit door op de ON/OFF toets te drukken. De “SMILE LED” gaat uit, zoals ook het licht van het DISPLAY en de andere signaleringen die daarvoor actief waren. Alleen de tekst “OFF” blijft op het display staan. De corrosiebescherming blijft gegarandeerd en het apparaat zal er automatisch voor zorgen dat de temperatuur van het water in het reservoir nooit onder de 5°C zal dalen.”

Blijkbaar blijft er spanning op de anode bij “off”. Als dat zo is, zou je dan niet de werking van de aan/uit knop kunnen nabootsen met een (gestuurde) switch? Dus dan 's nachts de knop met de switch op “Off” en pas op "On" rond het middaguur, wanneer de hoogste buitentemperatuur is bereikt hetgeen de COP heel positief beïnvloedt, en je zonnestroom kan gebruiken, als je die hebt, en eventueel ook nog om nachtelijke herrie te vermijden Ten minste twee vliegen in een klap..... :)

Weet jij of iemand anders of dit idee kan worden omgezet in werkelijkheid? En Hoe dan?

[ Voor 1% gewijzigd door Totalen123 op 14-11-2024 10:29 . Reden: taalkundig ]

Venus E (V1) V151 + CT003 V114 + ISK5 + 2600 Wp solar

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Totalen123 interessante gedachtes. Als ik naar de Aristion NET app kijk, zou je daar on/off mee kunnen zetten (in de demo modus in elk geval).

Wellicht dat iemand die de wifi module heeft ingebouwd hier wat over kan zeggen? @nkooij misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferid
  • Laatst online: 04-06 11:21
Bij deze de nodige screenshots van de app. Laat gerust weten, mocht ik wat gemist hebben.
Heb ook nog minimaal 1 flatcable over voor de wifi module. Mocht iemand deze goed kunnen gebruiken, laat het even weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vIjQUl0AmtVFYJt2hOKI_1HB50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VBGInaE6iJrWunxpjdAXX6VR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGimRWESHt-GbfEqqvkJOJiR5ew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TitRdTdgHbVYeUI5LlnUbvlh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtEKESICS73G3fzoRaEfkUfiriM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VEWxpnRg4UHDloorSW8Odhl1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTUpxk5eJ2xEvkSJZmDbUIECufk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/beCDuYMdVXLINId6nGdjkh4x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epH3bgwKbNzhOgCzgfb7yzcXklE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mdjgHcpGLLaoRuDaUiyccvJH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqJHWds0oy5ib6AeCcd214GDBs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Ff2SmIQbWCNnbElRavhoEB1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EwfM8n2T0zvvR3tMLF4wWcqOVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7H9sorsGlQ4k7oztVvzDL4wi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdSdJSFnu4RZoxdbFI5GI7Xkxgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AWoClir56WZILNoAWYIcYhRA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reYU9SJN_KtHz3tfzTflOg8kKMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4tZuCtlKAEGLJk2vVZFkDFSi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdeD6D4uBBuzdHPnZxEFdFOPuzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nmc5Z1SSZmL0UdRMW9djXG3B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukOSRvp-jek2WhfpPd1e9_umPYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xXUhwxijeJZ2L8FHCxlOUlI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IXJEER1300
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-12-2024
3kes schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:14:
Mijn lydos 100 hangt nu bijna twee jaar en begint kuren te vertonen. Error 141, ventilator probleem. De ventilator draait zonder problemen, stof is er ook niet. Een reset helpt niet. Om toch maar wat te proberen wil ik die fan wel vervangen maar een zoektocht op internet levert niets op.

Weet iemand waar onderdelen te verkrijgen zijn?
Heb je geen garantie? Dit zou twee jaar moeten zijn.
Onze Lydos geeft dezelfde foutmelding (141) Er zit inmiddels een nwe ventilator in (Na een maand op dat onderdeel gewacht te hebben), maar het probleem blijft.
Net zoals de foutmelding. Na ongeveer twee uur verschijnt de foutmelding en stopt de ventilator. Even uit- en weer aanzetten en het apparaat werkt weer twee uur. Het verwarmingselement werkt wel. De installateur weet het niet en heeft ATAG ingeschakeld. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe krijg je de boiler naar 65°C. Door eerste met compressor naar 53°C te gaan en daarna door op het element. In Green modus kan ik niet hoger instellen dan 53?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avdven
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Met belangstelling bovenstaande berichten gelezen.

Ik heb van de week bij Kazanguru een printje met kabel gekocht voor € 75 inclusief verzenden, gewoon overgemaakt op zijn bankrekening en vandaag geinstalleerd.
Ariston Lydos Hybride complete package 29908028 (items 65118028 wifi pcb + 65152990 pcb cable)

(particulieren kunnen niet kopen bij wasco, wel via warmteservice maar dan ben de € 101,75 kwijt en 4 weken levertijd....)

Nu ging in eerste instantie het installeren via de app niet, na lang zoeken gevonden hoe het kwam. Ik neem aan dat het in en uitbouwen bekend is. als t printje gemonteerd is doe dan hetvolgende:
1. voor installatie, stekker uit het stopcontact
2. Stekker weer in stopcontact.
3. Druk MODE & + knopen tegelijk in voor 3 sec.
Er komt nu P222 knipperend in het display te staan.
4. Verander P222 middels + knop naar P234 en bevestig met SET knop.
5. Er komt nu P 01 knipperend in het display te staan.
6. Ga naar P 24 middels + knop en bevestig met SET knop.
7. Veranderd nu WIFI mode van OFF naar ON bevestiging met SET knop.
8. Verlaat installatie menu middels MODE knop.

9. Herstart boiler(10 sec stekker eruit en erin)
Als je alles goed heb gedaan komen er geen errors in display te staan.
10. Druk nu 5 sec de BOOST knop totdat er AP in venster komt te staan.
11. Download de Ariston Net app en volg nu de instructies in de Ariston NET app.
12. Na activatie gaat het wifi symbool aan.

Kan nu de Lydos veel beter bedienen en aanpassen.
Succes.

[ Voor 0% gewijzigd door avdven op 29-11-2024 14:49 . Reden: tekst edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IXJEER1300
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-12-2024
Dre schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:55:
Hoe krijg je de boiler naar 65°C. Door eerste met compressor naar 53°C te gaan en daarna door op het element. In Green modus kan ik niet hoger instellen dan 53?
De boosterknop is daarvoor. Instellen op b.v. 65 gr. en het element zorgt dat de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Daarna gaat het systeem weer over op Green mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

IXJEER1300 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:33:
[...]

De boosterknop is daarvoor. Instellen op b.v. 65 gr. en het element zorgt dat de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Daarna gaat het systeem weer over op Green mode.
Het werkt niet. De boost-knop zet meteen het elektrische element aan, ook bij temperaturen onder de 53°C. Graag wil ik tot 53°C alleen op de compressor, en daarna mag pas het elektrische element aan. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 18:53
Dre schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:20:
[...]

Het werkt niet. De boost-knop zet meteen het elektrische element aan, ook bij temperaturen onder de 53°C. Graag wil ik tot 53°C alleen op de compressor, en daarna mag pas het elektrische element aan. Is dat mogelijk?
Gewoon de temperatuur in het programma hoger zetten dan 53 graden. Dus niet de green mode gebruiken. Volgens mij is dit gewoon in de handleiding te vinden

[ Voor 52% gewijzigd door KiefDelicious op 03-12-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:12
avdven schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:48:
Met belangstelling bovenstaande berichten gelezen.

Ik heb van de week bij Kazanguru een printje met kabel gekocht voor € 75 inclusief verzenden, gewoon overgemaakt op zijn bankrekening en vandaag geinstalleerd.
Ariston Lydos Hybride complete package 29908028 (items 65118028 wifi pcb + 65152990 pcb cable)
Dank voor de tip. Vorige week heb ik hier ook het printje en de flat-cable besteld. Via de webshop kan je niet laten bezorgen naar Nederland, maar door even een e-mail te sturen kan het buiten de webshop om besteld worden en betaald (via Revolut in Euro's).

https://www.kazanguru.hu/...i-bojler?keyword=29908028

Net ingebouwd en het werkt perfect!

* De flatcable kan er maar op één manier in, maar om de zijde van het moederbord aan te sluiten, moest ik wel eerst het grote bord volledig losschroeven. De kabel zit dan gedraaid, maar het werkt dus blijkbaar is dit zo ontworpen. Of ik heb het wifi-board er verkeerd ingezet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV_M7ZP2w4eueSnpKui8wwf-1O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDfx0c4xWlCO1ScQFBIDIoGw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Robert-Jan op 12-12-2024 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bikkelreal
Ja zit verkeerd:) wiffi kaartje omdraaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ojErWskbyeba54vQrsvbXOH1tE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uvYeiQjBNbSiM7LGBWVq0Ruj.jpg?f=user_large

[ Voor 151% gewijzigd door Bikkelreal op 12-12-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:12
Bikkelreal schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:44:
Ja zit verkeerd:) wiffi kaartje omdraaien
Daar was ik achteraf inderdaad al bang voor. Voor nu laat ik 'm lekker zo zitten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ruikt iemand, met een Atag of Ariston Lydos boiler, ook een ozon luchtje, als de warmtepomp gebruikt wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
PeteSplit schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:48:
Ruikt iemand, met een Atag of Ariston Lydos boiler, ook een ozon luchtje, als de warmtepomp gebruikt wordt ?
Nee nooit iets raar geroken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Legionella-run vanaf een koude boiler duurt een eeuwigheid met de Lydos op een onverwarmde zolder. Het traject tot 53°C is voor vrijwel 100% op de warmtepomp uitgevoerd; de zolder was dus warm genoeg.
  • 17°C tot 53°C duurt 12:33 uur
  • 53°C tot 65°C duurt 01:14 uur
Totaal 13:47 uur.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 01-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Dre schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:29:
Legionella-run vanaf een koude boiler duurt een eeuwigheid met de Lydos op een onverwarmde zolder. Het traject tot 53°C is voor vrijwel 100% op de warmtepomp uitgevoerd; de zolder was dus warm genoeg.
  • 17 tot 53°C duurt 12:33 uur
  • 53°C tot 65°C duurt 01:14 uur
Totaal 13:47 uur.
Ligt er wel erg aan wat de temp op zolder is, de zomer zijn de tijden veel korter met warmtepomp.
Heb de min temp voor de warmtepomp op 16 graden gezet, is de temp lager wordt de pomp niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
  • Laatst online: 08-06 14:45
hallorichard schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:56:
[...]

Hij bevalt prima. Alleen is de druk wat minder dan bij de cv ketel.

Hij is in serie aangesloten op de cv ketel voor naverwarming. Met een verdeling van 2 personen in de ochtend en 2 in de avond prima te doen op 55 graden.

Ik heb de delta temperature op 3 graden gezet zodat hij bij 51 graden weer gaat verwarmen.

Legionella run op eens in de week gezet, maar hij kwam op dag 4 en 5 gewoon met een legionella run. Legionella programma uitgezet en nu op zondag een tijdsperiode van 65 in het programma.

We hallen de lucht uit huis en de koude lucht naar buiten.

Geluid valt mee, hij hangt op zolder in het stookhok. Met de deur dicht is het in de kamer ernaast niet te horen.

Hij zit ook aangesloten op home assistant.
[Afbeelding]
Hallo wij hebben de zelfde doet het prima maar hoe stel jij die delta temp in dan want bij ons is het verval van temperatuur wel meer dan 10gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 19:17
Rokar schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Hallo wij hebben de zelfde doet het prima maar hoe stel jij die delta temp in dan want bij ons is het verval van temperatuur wel meer dan 10gr
Setting is volgens mij P9 "HYST HP". Hysteresewaarde waarmee de warmtepomp kan herstarten nadat de nagestreefde temperatuur is bereikt. Dit kan door de installateur in het [3/20°C]-bereik worden ingesteld.

Staat in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
hallorichard schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Setting is volgens mij P9 "HYST HP". Hysteresewaarde waarmee de warmtepomp kan herstarten nadat de nagestreefde temperatuur is bereikt. Dit kan door de installateur in het [3/20°C]-bereik worden ingesteld.

Staat in de handleiding.
oke, bedankt voor de snelle reaktie ik had dat wel gelezen maar wist niet precies wat dat betekende
ik ga het uitproberen .

Gr, Roelof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
Rokar schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:22:
[...]

oke, bedankt voor de snelle reaktie ik had dat wel gelezen maar wist niet precies wat dat betekende
ik ga het uitproberen .

Gr, Roelof
ps, heb het gevonden en het stond bij mij op 15 vandaar dat het zolang duurde voordat hij weer ging verwarmen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:47
Robert-Jan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:30:
[...]

Dank voor de tip. Vorige week heb ik hier ook het printje en de flat-cable besteld. Via de webshop kan je niet laten bezorgen naar Nederland, maar door even een e-mail te sturen kan het buiten de webshop om besteld worden en betaald (via Revolut in Euro's).

https://www.kazanguru.hu/...i-bojler?keyword=29908028

Net ingebouwd en het werkt perfect!

* De flatcable kan er maar op één manier in, maar om de zijde van het moederbord aan te sluiten, moest ik wel eerst het grote bord volledig losschroeven. De kabel zit dan gedraaid, maar het werkt dus blijkbaar is dit zo ontworpen. Of ik heb het wifi-board er verkeerd ingezet?

[Afbeelding]
Ik quote jou even, ik ben ook van plan om daar te bestellen. Maar bij mij gaat het om het printplaatje. Warmtepomp boiler deed het aan het begin van het jaar niet, na enige tijd wilde die weer opstarten en het antibacterieel programma draaien, daarna deed die het zo'n 14 uur en ging die weer gekke dingen doen. Ik heb zo'n vermoeden dat het PCB'tje stuk is. Boiler is zo'n 4 jaar oud. https://www.kazanguru.hu/ariston-vezerlopanel-lydos-hybrid

Ik ga hem een mailtje sturen en kijken hoelang het duurt. Hopelijk doet die het daarna weer goed zonder problemen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmphamers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-04 23:06
Op de aanschaf en installatie van een warmtepompboiler zoals de ariston lydos 80 liter zit een subsidie van 500 euro. Ik wil een ariston Lydos 80 l in België bestellen. Heb ik dan nog recht op de Nederlandse subsidie van 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

wmphamers schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:19:
Op de aanschaf en installatie van een warmtepompboiler zoals de ariston lydos 80 liter zit een subsidie van 500 euro. Ik wil een ariston Lydos 80 l in België bestellen. Heb ik dan nog recht op de Nederlandse subsidie van 500 euro?
Ik denk het niet, omdat de volledige installatie door een (Nederlands) bouw(installatie)bedrijf (KvK) moet worden gedaan.

https://www.rvo.nl/subsid...en/warmtepomp#voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmphamers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-04 23:06
Ik bestel hem wel in België, maar de installateur is een erkende uit Nederland. Dan zou ik wel aan de voorwaarden moeten voldoen, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bestellen uit België heb ik ook gedaan. De boiler moet worden geïnstalleerd door iemand met een inschrijving in de juiste KvK categorie. https://www.kvk.nl/inschrijven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb de wifi module ook binnen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe en waar je deze moet installeren? Is hier een beschrijving van beschikbaar?

Dankzij YouTube: BOILER LYDOS - NUOS ARISTON AGGIUNTA WIFI #fotovoltaico #faidate is het inbouwen gelukt.

Het verbinden met de App valt nog niet mee. Zelfs met gebruik van het serienummer (moest dat ding dus weer helemaal open schroeven) lukt het niet. Hij maakt wel verbinding met de wifi maar daarna houdt het op.

Iemand een suggestie hoe ik de wifi verbinding tot stand breng? @Ferid misschien, aangezien jij hetzelfde probleem had zo te zien? Of @avdven misschien?

Klopt het dat op zowel het mainboard als op de wifi kaart de connector "verkeerd om" zit, dus de kabel naar de achterkant van de printplaat wijst? (Het past volgens mij niet anders maar toch).

Heb ik een model waarop wifi niet werkt? Nummer begint bij mij met 3629053.

[ Voor 90% gewijzigd door Beekforel op 12-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvdende
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-02 15:11
Goede avond ik heb een ariston van 100 Liter hangen en nog een oude boiler van eldom..ze zijn aan elkaar gekoppeld zou het veel schelen als ik de eldom vervang voor een ariston 100 kwa stroom .en nog een vraag wat is nou de beste instelling voor de ariston warmtepomp boiler alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:55:
Ik heb de wifi module ook binnen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe en waar je deze moet installeren? Is hier een beschrijving van beschikbaar?

Dankzij YouTube: BOILER LYDOS - NUOS ARISTON AGGIUNTA WIFI #fotovoltaico #faidate is het inbouwen gelukt.

Het verbinden met de App valt nog niet mee. Zelfs met gebruik van het serienummer (moest dat ding dus weer helemaal open schroeven) lukt het niet. Hij maakt wel verbinding met de wifi maar daarna houdt het op.

Iemand een suggestie hoe ik de wifi verbinding tot stand breng? @Ferid misschien, aangezien jij hetzelfde probleem had zo te zien? Of @avdven misschien?

Klopt het dat op zowel het mainboard als op de wifi kaart de connector "verkeerd om" zit, dus de kabel naar de achterkant van de printplaat wijst? (Het past volgens mij niet anders maar toch).

Heb ik een model waarop wifi niet werkt? Nummer begint bij mij met 3629053.
Ok twee dagen later even een zelf-quote, ik zet net m'n PC weer aan en zag het scherm van Ariston nog ingevuld openstaan dus klikte nog een keer op registreren en vervolgens kreeg ik de melding dat het geslaagd is. :D

Ook de integratie in Home Assistant is gelijk gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 19:17
Heeft iemand al eens onderhoud gedaan aan een Ariston/atag, en door wie?

Ik heb een Ariston Nuos s2 wifi.

O.a de verdamper moet volgens de handleiding worden schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 13:25
hallorichard schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Staat in de handleiding.
Maar dit geldt vm niet voor de lydos 100 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 23:10
Hallo,

ik sta momenteel op het punt om de Lydos Hybrid aan te schaffen, maar twijfel tussen de 80 liter of de 100 liter versie. De 80 liter versie heeft een COP van 2,02 en die van 100 van 1,89. Ik wil de boiler plaatsen voor de CV in een wat kleinere ruimte De boiler mag in een ruimte op zolder komen (waar momenteel de CV ook hangt en de unit voor de ventilatie). De ruimte heeft een afmeting van ongeveer 1.60 meter x 1,17 meter (lengte x breedte). Op het hoogste punt is de hoogte 1,94m en op het laagste punt 100 cm in verband met de schuin aflopende wand. Op basis van de afmetingen van de boiler is er een hoogte beschikbaar van 1,60 meter op het laagste punt van de schuine wand, wanneer de boiler tegen de hoogste wand wordt geplaatst. Dit betekent dat er 45 centimeter vrije ruimte is bij het 100 liter model op het laagste punt van de wand en 60 bij de 80 liter versie. Ik las in de gebruiksaanwijzing dat er 50 centimeter aan de onderkant aan vrije ruimte wordt geadviseerd en 5 centimeter aan de bovenkant.

Wat zouden jullie adviseren? Het 80 liter model gezien de hogere COP en dat hiermee meer vrije ruimte beschikbaar is? Of toch het 100 model en de iets lagere COP waarde voor lief nemen en deze plaatsen? Prijs is nagenoeg gelijk (ik wil via een Duitse webshop bestellen).

[ Voor 10% gewijzigd door jeffreypot1987 op 02-04-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jeffreypot1987 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:46:
Hallo,

ik sta momenteel op het punt om de Lydos Hybrid aan te schaffen, maar twijfel tussen de 80 liter of de 100 liter versie. De 80 liter versie heeft een COP van 2,02 en die van 100 van 1,89. Ik wil de boiler plaatsen voor de CV in een wat kleinere ruimte De boiler mag in een ruimte op zolder komen (waar momenteel de CV ook hangt en de unit voor de ventilatie). De ruimte heeft een afmeting van ongeveer 1.60 meter x 1,17 meter (lengte x breedte). Op het hoogste punt is de hoogte 1,94m en op het laagste punt 100 cm in verband met de schuin aflopende wand. Op basis van de afmetingen van de boiler is er een hoogte beschikbaar van 1,60 meter op het laagste punt van de schuine wand, wanneer de boiler tegen de hoogste wand wordt geplaatst. Dit betekent dat er 45 centimeter vrije ruimte is bij het 100 liter model op het laagste punt van de wand en 60 bij de 80 liter versie. Ik las in de gebruiksaanwijzing dat er 50 centimeter aan de onderkant aan vrije ruimte wordt geadviseerd en 5 centimeter aan de bovenkant.

Wat zouden jullie adviseren? Het 80 liter model gezien de hogere COP en dat hiermee meer vrije ruimte beschikbaar is? Of toch het 100 model en de iets lagere COP waarde voor lief nemen en deze plaatsen? Prijs is nagenoeg gelijk (ik wil via een Duitse webshop bestellen).
Uit de handleiding
= Controleer of de installatieruimte een volume van minstens 13 m3 heeft, met een geschikte luchtverversing.
Installeer het apparaat niet in een ruimte waar een ander apparaat staat dat lucht verbruikt tijdens de werking (bv. gasketel met open systeem, gasboiler met open systeem). =

Deze boiler haalt de warmte uit de omgeving en geeft dan koude lucht terug (de fabrieksinstelling staat ingesteld op 17 graden omgeving temperatuur, als dit lager is wordt de warmtepomp niet meer gebruikt).
De CoP is dus afhankelijk van de warmte van de omgeving (gebruik warmtepomp of element).
Ik heb de boiler geplaatst op zolder bij het trapgat, de koude lucht gaat dan via het trapgat omlaag. Ik heb de temperatuur van het gebruik van de warmtepomp ingesteld op 14 graden.

Ik heb de 100 liter en deze hoeveelheid is bij mij voldoende voor een dag. Ik heb de boiler ingesteld op een maal daags verwarmen van het water overdag (als de zonnepanelen meestal ook werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

jeffreypot1987 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:46:
Prijs is nagenoeg gelijk (ik wil via een Duitse webshop bestellen).
Ik vind een Duitse shop die het 100L model met wifi voor rond de 620 euro verkoopt. Dat is wel een koopje. Helemaal met 500 euro subsidie!
https://www.idealo.de/pre...on-thermo.html#pricechart

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb de Lydos 100 in een vrij klein hokje hangen, valt mij alles mee hoe hij presteert. Ook nog nooit last gehad van < 17 graden omgevingstemperatuur.

Sinds ik de wifi module werkend heb ben ik wat aan het experimenteren met aansturing, waardoor mijn verbruikscijfers niet meer heel representatief zijn. De standaard temperatuur heb ik op 42 graden staan, dat is voldoende voor een douche van 1 van ons beide (en sowieso is 42 een mooi getal) maar zodra er voldoende zonopwek is schakel ik hem om naar boost zodat hij gaat opwarmen tot 70 graden.

Dit fakkelt wat zonnestroom af naar warm water, zorgt dat ik eigenlijk altijd ruim boven de 50 graden water heb en dat ik eigenlijk alleen op "gratis" stroom het water opwarm.

Hij koelt ongeveer een 0,5 graad af per uur stilstand, ik wil de boiler nog extra gaan isoleren. Sinds ik deze hogere temperaturen aanhoud merk ik dat hij best veel warmte afstraalt wat natuurlijk wel zonde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
Kip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:51:
[...]

Ik vind een Duitse shop die het 100L model met wifi voor rond de 620 euro verkoopt. Dat is wel een koopje. Helemaal met 500 euro subsidie!
https://www.idealo.de/pre...on-thermo.html#pricechart
Bedankt, ik heb inmiddels de 80 liter versie besteld op Baumarkt.de

675 euro inclusief verzenden.

Deze was qua prijs even duur als de 100 liter versie, maar de 80 liter versie past beter in de ruimte. Ruimte is niet heel groot, maar ik kan hier makkelijk de deur open laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
Beekforel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:00:
Ik heb de Lydos 100 in een vrij klein hokje hangen, valt mij alles mee hoe hij presteert. Ook nog nooit last gehad van < 17 graden omgevingstemperatuur.

Sinds ik de wifi module werkend heb ben ik wat aan het experimenteren met aansturing, waardoor mijn verbruikscijfers niet meer heel representatief zijn. De standaard temperatuur heb ik op 42 graden staan, dat is voldoende voor een douche van 1 van ons beide (en sowieso is 42 een mooi getal) maar zodra er voldoende zonopwek is schakel ik hem om naar boost zodat hij gaat opwarmen tot 70 graden.

Dit fakkelt wat zonnestroom af naar warm water, zorgt dat ik eigenlijk altijd ruim boven de 50 graden water heb en dat ik eigenlijk alleen op "gratis" stroom het water opwarm.

Hij koelt ongeveer een 0,5 graad af per uur stilstand, ik wil de boiler nog extra gaan isoleren. Sinds ik deze hogere temperaturen aanhoud merk ik dat hij best veel warmte afstraalt wat natuurlijk wel zonde is.
Bedankt voor je verhaal, ik laat de Lydos 80 ook installeren in een kleine ruimte op zolder, aangezien de temperatuur hier altijd gunstig is geloof ik wel dat dit goed komt.

Doe je de instellingen aanpassen zelf handmatig met de app? Ik ben hetzelfde wat jij doet van plan, bij een negatieve stroomprijs de maximale temperatuur van de boiler gewoon omhoog schroeven zodat je een soort van thuisaccu hebt in de vorm van warm water.

30 april wordt bij mij de Lydos geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jeffreypot1987 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:33:
[...]

Bedankt voor je verhaal, ik laat de Lydos 80 ook installeren in een kleine ruimte op zolder, aangezien de temperatuur hier altijd gunstig is geloof ik wel dat dit goed komt.

Doe je de instellingen aanpassen zelf handmatig met de app? Ik ben hetzelfde wat jij doet van plan, bij een negatieve stroomprijs de maximale temperatuur van de boiler gewoon omhoog schroeven zodat je een soort van thuisaccu hebt in de vorm van warm water.

30 april wordt bij mij de Lydos geïnstalleerd
Nee, Home Assistant regelt het via https://github.com/fustom...ethermo-home-assistant-v3.

De app heb ik er al weer afgegooid sinds HA werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bikkelreal schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Ligt er wel erg aan wat de temp op zolder is, de zomer zijn de tijden veel korter met warmtepomp.
Heb de min temp voor de warmtepomp op 16 graden gezet, is de temp lager wordt de pomp niet gebruikt.
Nou het duurt nu nog steeds een eeuwigheid om de boiler te verwarmen.

Vandaag waren er 8 goedkope elektriciteitsuren, maar het lukt mij niet de boiler naar de maximale warmtepomp setpoint (53°C) te krijgen in die tijd. Er werd wel tussentijds water getapt. Ik blijf het een teleurstellende boiler vinden en ik denk dat ik achteraf liever voor de Atlantic calypso 100 was gegaan. Weliswaar een stuk duurder en groter, maar wel veel meer vermogen, betere COP en tot lagere omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

jeffreypot1987 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:05:
[...]

Bedankt, ik heb inmiddels de 80 liter versie besteld op Baumarkt.de

675 euro inclusief verzenden.

Deze was qua prijs even duur als de 100 liter versie, maar de 80 liter versie past beter in de ruimte. Ruimte is niet heel groot, maar ik kan hier makkelijk de deur open laten staan.
Heb je de warmtepompboiler inmiddels geplaatst?
Ben zelf namelijk benieuwd hoe het bestellen en installatie is verlopen :)

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Kip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:40:
[...]
Ik heb de warmtepompboiler (100 L) al een paar jaar, sept 2021 en geinstalleerd door de webshop NL.
Door het gewicht en plaatsing op zolder, had ik dit erbij "besteld".

Aansluitingen (onderzijde), warm en koud water en de condens afvoer en afvoer van een overdruk beveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGe34j-9qZci8Bttog8HM83YkH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgtGRMwf5iLuB9QHVyZVBkte.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nu wel dat de condens water afvoer wel vuil geworden is.

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 29-05-2025 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeffreypot1987
Kip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Heb je de warmtepompboiler inmiddels geplaatst?
Inmiddels is de warmtepompboiler geplaatst. Ik heb hiervoor een bedrijf benaderd dat deze installatie wel wou verzorgen, ondanks dat zij het product niet zelf leverden (volgens dit bedrijf was deze boiler niet meer te bestellen door hun zelf).

Het bestellen via Baumarkt.de ging prima, de boiler werd ongeveer een week later afgeleverd door Dachser (klein vrachtwagentje kwam de boiler leveren). Sinds eind april heb ik de boiler in gebruik.

De boiler is geplaatst voor mijn CV, een Intergas HRE 36/30. Het water uit de boiler wordt uitsluitend gebruikt voor het tapwater. Ik heb na het plaatsen van de boiler de maximale temperatuur van tapwater van de CV ingesteld naar 50 graden, omdat de Lydos met uitsluitend de warmtepomp het water naar maximaal 53 graden kan verwarmen. Zou het zelf dan zonde vinden dat altijd de CV nog mee wil doen (hij stond ingesteld op 60), ook al is water van 53 graden warm genoeg om mee te douchen of als warm tapwater. De installateur was niet bang op iets van legionella met een maximale temperatuur van 50, ook omdat ik zelf de temperatuur van de boiler regelmatig verhoog naar 65 (voordat iemand gaat douchen) en de boiler zelf in een cyclus ook een legionella run doet (water verwarmen naar 60). De installatie duurde een ochtend, de boiler is in een vrije kleine ruimte op zolder geplaatst naast de cv, maar ik kan van deze ruimte de deur open laten staan zodat meer 'vrije' lucht beschikbaar is. Op zolder is de temperatuur altijd tussen de 19 en 23 graden ongeveer.

Momenteel heb ik nog een maand een vast energiecontract waarin ik zonder boete mag salderen. Wat ik nu doe, is voordat iemand gaat douchen, de boiler temperatuur naar 65 graden zet, ik heb immers toch stroom over. Ik wil er naar toe met Home Assistant dat straks afhankelijk van de stroomprijs (vanaf begin juli ga ik naar dynamisch), de stroomprijs bepaalt wat de instelling is van de Lydos. Draaien op warmtepomp wanneer dit financieel het meest aantrekkelijk is en het verwarmingselement inschakelen wanneer de stroomprijs laag is (of zelfs negatief).

Qua prestaties doet de Lydos wat ik ervan verwacht had. Het is natuurlijk niet de meest efficiënte warmtepompboiler die er bestaat, maar types die efficiënter zijn en sneller water opwarmen met de warmtepomp zijn ook een stuk duurder. Tevens heb ik vanwege de beperkte ruimte in het 'cv hok' gekozen voor de 80 liter variant. Zo houd ik aan de boven en onderkant nog voldoende ruimte vrij voor aanvoer van de warme lucht (bovenkant) en afvoer van de koude lucht (onderkant). In een nacht kan het water op de warmtepomp prima weer worden verwarmd van 25 naar 53 graden. Qua geluid is het niet meer dan dat ik had verwacht. De cv ruimte is af te sluiten met een deur en deze cv ruimte is in mijn kantoor. Ook dit kantoor is weer af te sluiten met een deur. Dan is het geluid wel te horen als je goed luistert, maar je kunt er prima om slapen (slaapkamer is ook op zolder).

Na installatie heb ik direct aanvraag voor subsidie ingediend (500 euro). De aanvraag was zo'n twee weken in behandeling en na goedkeuring had ik na een week het geld op de rekening (29 mei). Korte samenvatting: bestellen van de boiler in buitenland (Duitsland) is dus geen probleem om voor de subsidie in aanmerking te komen. De aanschaf en installatie totaal heeft me na aftrek subsidie zo'n 600 euro gekost. Per dag verbruik ik nog zo'n 0,2 kuub gas aan warm water. Dit zijn de momenten dat de CV toch mee gaat verwarmen omdat de temperatuur van de boiler onder de 50 graden komt. Ik vind het lastig inschatten wat de besparing zal zijn op gas in een jaar, maar ik verwacht dat dit tussen de 150 en 200 kuub zal zijn. Jaarverbruik was voor installatie ongeveer 800 kuub per jaar, voor verwarmen van huis en warm water (alles met CV). Mocht je nog meer vragen hebben, laat het gerust weten!

Korte samenvatting: ik ben blij met mijn aankoop. Opwarmtijd is volgens het boekje en met boost functie is het water erg snel op temperatuur. Ook gezien gas wat ik lees weer duurder wordt in 2026, is dit een prima aankoop naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@jeffreypot1987 je zou de Intergas mogelijk nog wat lager kunnen zetten qua sww temperatuur, zodat hij minder snel aanspringt. Beetje mee spelen tot het moment dat je koud moet douchen ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@jeffreypot1987 Bedankt voor het uitgebreid verslag!
Het idee om de WPB voor de CV ketel te plaatsen is slim.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@jeffreypot1987
Intergas kan je ook voorzien van een extra sensor S4 om in de boiler de temperatuur te meten:
Slechte regeling 'naverwarmen zonneboiler' van INTERGAS HRE

Heb je tapcomfort uitstaan op de Intergas? Je gaat nu bij elke keer tappen de warmtewisselaar in de Intergas opwarmen, maar als je een bad ofzo hebt dan is 80L te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffreypot1987
@Beekforel bedankt voor je tip, zou je dan niet bang zijn voor legionella oid als ik de temperatuur van de cv naar 45 graden max zet? @Dre bedankt voor deze tip. Is volgens mij wel een technisch verhaal, als ik zie hoe die sensor gekoppeld moet worden. Maar ik heb wel het idee inderdaad dat over de dag heen elke keer de CV ketel een 'beetje' mee wil doen en elke keer iets aan gas verbruikt (ook al is de temperatuur van de boiler hoog genoeg). Tapcomfort staat inderdaad helemaal uit, deze stond nog op eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:28
Klopt het dat deze warmtepomp een warmtewisselaar heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
StormRider schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:15:
Klopt het dat deze warmtepomp een warmtewisselaar heeft?
sorry, elke warmtepomp heeft een warmtewisselaar, maar dat bedoel jij waarschijnlijk niet, bedoel je bv een hygienespiraal voor SWW (tapwater) in een buffervat ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:28
MacD007 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:19:
[...]

sorry, elke warmtepomp heeft een warmtewisselaar, maar dat bedoel jij waarschijnlijk niet, bedoel je bv een hygienespiraal voor SWW (tapwater) in een buffervat ?
Haha, inderdaad.

Een extra warmtewisselaar. Ik heb een ruimte ernaast met 5m2 vloer verwarming. Deze zou ik stiekem erbij op willen zetten met een apart pompje.
Pagina: 1 2 3 Laatste