stayned schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:43:
Hallo ervaringsdeskundigen.
In deze aanbouw hebben we een inbouwkast van 4 M2 waarin onze CV ketel hangt en de wasmachine en droger staan.
een gedeelte van de overtollige zonnestroom tijdens de piekuren waarop niemand thuis is, laten omzetten in warm tapwater zodat we per saldo kuubs gas besparen.
de boiler verhit middels de warmtepomp geschakeld door een tijdsklok op het apparaat zelf of via een P1 meter op overtollige zonnestroom die anders teruggeleverd zou worden. Vraag. Kan dit ingesteld worden op het apparaat of moet dit omslagtig geregeld worden met een tijdschakelaar op het stopcontact?
De warmtepompboiler WPB verwarmt het water met een warmtepomp WP, of met het verwarmingselement in de boiler. De standaard instelling is 17 graden ruimte temperatuur. Boven de 17 graden wordt de WP gebruikt en onder de 17 graden wordt het element gebruikt. Je kunt de instelling veranderen. Ik heb de boiler op zolder hangen en heb dit staan op 14 graden.
Je kunt kiezen uit verschillende menu's, ik heb gekozen dat de WPB een keer per dag het water verwarmt en daarmee om 15:00 uur klaar is. Op deze manier werkt de WPB alleen overdag en als de zon schijnt gebruikt de WPB de zonnestroom. Bij deze instelling worden de WP als het element samen gebruikt.
Je kunt deze WPB niet schakelen via een schakelaar op het stopcontact, als je de watertemperatuur lager hebt staan dan 60 graden. Als je de watertemperatuur lager hebt dan 60 graden voert de WPB een legionella run uit elke 30 dagen. Als je de WPB uitschakelt en daarna weer aanzet, wordt er meteen een legionella run uitgevoerd, de WPB gaat dan naar 60 graden. (Je moet dan zelf ook weer de tijd instellen, als deze niet meer in het geheugen zit).
de boiler werkt als een soort van airco op de temperatuur in de inbouwkast in de woonkamer in de 9 warmste maanden van het jaar. Is deze temperatuurdaling significant of eerder verwaarloosbaar in jullie ervaring?
Je kunt de temperatuur kiezen wanneer de WP gebruikt wordt. De warme en koude kant zitten allebei onder in de boiler. De boiler moet tenminste 50 cm ruimte onder vrij hebben. Ik heb de WPB op zolder bij het trapgat, de koude lucht gaat dan naar beneden en de WPB kan de warme lucht (in de zomer) van de zolder gebruiken. De afkoeling is niet zo groot als bij een airco, in vergelijking daarmee geeft het weinig afkoeling.
Hoe zit het met onderhoud? Valt onderhoud in eerste instantie onder garantie? Komen de doorsnee zzp installateurs in de wijk wijs uit dit apparaat onderhouden of is dit een onbekend systeem voor hen?
Het element is genoemd als "onderhoudsvrij" dat wil zeggen het roest niet weg, als de WPB maar onder spanning blijft (verwarmings element moet altijd onder stroom staan voor de anti roest werking).
Maar als je water hebt met een hoge hardheid (veel kalk) kun je onder in de boiler het element verwijderen en schoon maken (ook hierom de 50 cm vrije ruimte onder, anders kan het element niet uit de boiler gehaald worden) Beter is het bij hardheid boven de 6, om een waterontharder te gebruiken.
Een filmpje hoe je het element kunt verwijderen
YouTube: Ariston Lydos Hybrid karbantartás - bojlerguru.huLijkt me dus geen probleem maar het apparaat komt wel indirect in de woonkamer te hangen. Overigens, het washokje staat direct in contact tot de ruimte boven het verlaagde plafond van de aanbouw. Dus de in dit topic genoemde 13 M3 wordt ruim behaald.
Het geluid is ongeveer net zo veel als een diepvries. Bij plaatsing moeten wel de rubbers gebruikt worden, de WPB resoneert via de bevestiging en kan op onverwachte plaatsen in het huis een brommend geluid geven.
Hoe zit het met het op temperatuur houden van het water. Ik las in dit topic ergens dat het vat gemiddeld 0,5 graden per uur aan warmte verliest. In mijn ideale setup heb warm ik het vat op met overtollige zonnestroom tot maximaal 15-16 uur ongeveer, lijkt mij. Douchen doen we 's ochtends. Stel dat we de temperatuur van het vat instellen op 55 graden, dan is de temperatuur toch flink lager als we gaan douchen. 40-45 graden. Klopt dat?
Ik heb de temperatuur staan op 48 graden en laat de WPB 's middags het water verwarmen. Nu is het op zolder 15 graden. Als ik dan 's avonds en 's morgens warm water gebruik en ik wil daarna nog douchen kan het water gezakt zijn tot 38 graden.
(Dus in 20 uur met twee keer kort gebruik, waardoor er met koud water gevuld wordt, kan het met 10 graden gedaalt zijn)
In de 3 koudste maanden zie ik het nut niet in van deze opstelling die ik beschrijf. Het is dan een lose lose opstelling in mijn optiek. Het apparaat gebruikt warmte uit de woonkamer die we er zelf in hebben gestopt door gas te stoken. Het apparaat gebruikt stroom van het net terwijl we weinig tot geen overtollige zonnestroom opwekken. Oftewel, alleen maar duur om de boiler in de 3 koudste maanden te laten draaien. Ik zou dan de boiler volledig uit willen schakelen. Stekker eruit en in het voorjaar weer erin. Kan dat geen kwaad voor het apparaat? Het doet een auto ook niet echt goed om 3 maanden stil te staan.
Het water moet je dan verversen. Voor de uitschakeling de boiler leeg laten lopen, om legionella en het roesten van het element te voorkomen. Eventueel extra kranen plaatsen, zodat je de WPB kunt afkoppelen van het leidingnet.
Mijn maand verbruik (maart tot november) van de WPB (1 persoon). Jaar verbruik 2024 was 300 kWh
De afname van het net weet ik niet, in de zomer verwarm ik bijna helemaal met de zonnestroom.
Verbruik WPB: 200 W warmtepomp, 1100 W element, samen aan, dan 1300 W.
Het verbruik in de winter is hoger, door de lagere temperatuur van het ingaande leidingwater en de temperatuur op de zolder.
Ik heb een WPB zonder WiFi en weet niet of je met WiFi meer mogelijkheden hebt om de WPB aan en uit te zetten als de zon schijnt ! Ik heb een Ariston (Atag) Lydos Hybrid van 100 liter
Voordelen: goedkoop in aanschaf en onderhoud
Nadelen: niet schakelbaar (door legionella run)
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)