Hallo ervaringsdeskundigen.
Ik overweeg sterk om deze hybride warmtepompboiler te gaan plaatsen maar vraag me aantal dingen af.
Onze situatie: we hebben een aanbouw achter het huis die voorheen bijkeuken was en nu bij de woonkamer is betrokken. In deze aanbouw hebben we een inbouwkast van 4 M2 waarin onze CV ketel hangt en de wasmachine en droger staan. Ik wil in deze inbouwkast de in dit topic genoemde hybride boiler gaan hangen. Als voorbereiding hierop heb ik al een extra elektra groep laten aanleggen voor de boiler. Waren toch al bezig met elektra.
Warm tapwater is in de huidige situatie volledig afkomstig van de CV combiketel. Geen elektrische boiler. We hebben zonnepanelen liggen en ik wil als voorbereiding op 2027 einde van de salderingsregeling een gedeelte van de overtollige zonnestroom tijdens de piekuren waarop niemand thuis is, laten omzetten in warm tapwater zodat we per saldo kuubs gas besparen. Dit specifieke apparaat leek me een handige optie omdat je geen gekloot hebt met luchtleidingen en omdat de installatie ruimte vergeleken met een volledige warmtepompboiler mooi beperkt blijft.
Ik wil het ding nu alvast laten plaatsen maar aangezien 2027 al heel dichtbij is wil ik me volledig op die situatie richten. In die situatie is dus mijn idee hierbij in de zonnigste 9 maanden: de boiler verhit middels de warmtepomp geschakeld door een tijdsklok op het apparaat zelf of via een P1 meter op overtollige zonnestroom die anders teruggeleverd zou worden. Vraag. Kan dit ingesteld worden op het apparaat of moet dit omslagtig geregeld worden met een tijdschakelaar op het stopcontact?
Klopt mijn intuïtie hierbij dat dit een win win situatie is, namelijk, de boiler werkt als een soort van airco op de temperatuur in de inbouwkast in de woonkamer in de 9 warmste maanden van het jaar. Is deze temperatuurdaling significant of eerder verwaarloosbaar in jullie ervaring?
Hoe zit het met onderhoud? Valt onderhoud in eerste instantie onder garantie? Komen de doorsnee zzp installateurs in de wijk wijs uit dit apparaat onderhouden of is dit een onbekend systeem voor hen?
Ik heb dus het idee bij dit apparaat dat het een zeer voordelig alternatief is voor een dure thuisbatterij. Prijs van een thuisbatterij begint bij 1.000 - 1.300 euro. Daarmee kun je 2 tot 2.7 kWh per dag aan eigen zonnestroom verbruiken in de uren dat je geen opwek hebt. Met deze boiler doe je in feite hetzelfde maar het apparaat kost geen 1.000 euro, maar circa 500 euro netto voor installatie + aanschaf na subsidie. Je hebt dus een soort van extra mini airco gratis en voor niks. Je bespaart kuubs gas. En je maakt na 1 januari 2027 waardeloos geworden teruglever stroom dienstbaar. Hoeveel stroom ongeveer? 2 persoons huishouden met dus 2 douchebeurt en per dag. En wat afwaswater. Kan ik uitgaan van ongeveer 2 kWh per dag aan verbruik voor het opwarmen van dit warme water? Win - win - win. Toch?
Hoe zit het met geluid? Over het algemeen wil ik dus dat het apparaat alleen opwarmt tussen, zeg, 11 uur en 15 uur. Dan is er niemand thuis dus maakt geluid ook niet veel uit. Lijkt me dus geen probleem maar het apparaat komt wel indirect in de woonkamer te hangen. Aan de andere kant staan hier ook de wasmachine, droger en cv ketel. Kan me niet voorstellen dat deze boiler storend er is dan de overige apparaten. Overigens, het washokje staat direct in contact tot de ruimte boven het verlaagde plafond van de aanbouw. Dus de in dit topic genoemde 13 M3 wordt ruim behaald.
Hoe zit het met het op temperatuur houden van het water. Ik las in dit topic ergens dat het vat gemiddeld 0,5 graden per uur aan warmte verliest. In mijn ideale setup heb warm ik het vat op met overtollige zonnestroom tot maximaal 15-16 uur ongeveer, lijkt mij. Douchen doen we 's ochtends. Stel dat we de temperatuur van het vat instellen op 55 graden, dan is de temperatuur toch flink lager als we gaan douchen. 40-45 graden. Klopt dat?
In de 3 koudste maanden zie ik het nut niet in van deze opstelling die ik beschrijf. Het is dan een lose lose opstelling in mijn optiek. Het apparaat gebruikt warmte uit de woonkamer die we er zelf in hebben gestopt door gas te stoken. Het apparaat gebruikt stroom van het net terwijl we weinig tot geen overtollige zonnestroom opwekken. Oftewel, alleen maar duur om de boiler in de 3 koudste maanden te laten draaien. Ik zou dan de boiler volledig uit willen schakelen. Stekker eruit en in het voorjaar weer erin. Kan dat geen kwaad voor het apparaat? Het doet een auto ook niet echt goed om 3 maanden stil te staan.
Hoe is mijn redenatie? Meer mensen die op deze manier het apparaat gebruiken of van plan zijn het te gaan gebruiken vanaf 2027?
Ik ben enorm benieuwd naar jullie ervaringen!
[
Voor 13% gewijzigd door
stayned op 06-12-2025 22:57
]