Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik overweeg aanschaf van een Atag Lydos Hybrid 100l

Hoe zit het met het vervangen van de anode?

Is dit nodig om de paar jaar?

In de handleiding kan ik er niks over terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 20:37

nkooij

Ond

nlmobile schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:52:
Ik heb voor deze ATAG Lydos hybrid 100L Wifi zitten kijken ter aanvulling op onze zonnepanelen. Echter zit ik te twijfelen of het wel haalbaar is. We verbruiken nu ongeveer 1m3 aan gas voor warm water voor 4 personen per dag.

2025 zal salderen afnemen (nu: 1500kWh terugleveren), maar onze terugverdientijd voor deze warmtepompboiler zal dan nog steeds lang zijn.Is het nog wel nuttig om voor een warmtepompboiler te gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door nkooij op 30-07-2023 15:34 ]

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

technopeuter schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:01:
[...]

“The wifi cable for that board has ariston code 65152990, but it is a
spara parts that we do not have in the catalogue.“

Dus moet die ergens vandaan fixen of zelf maken
Kun je een foto vd connector op het lydosboard waar de wifi module in moet en een foto vd connector vh wifiboard delen? Dan kan ik kijken of ik kan helpen met de kabel.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Martinus123 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:40:
Ik overweeg aanschaf van een Atag Lydos Hybrid 100l

Hoe zit het met het vervangen van de anode?

Is dit nodig om de paar jaar?

In de handleiding kan ik er niks over terugvinden.
Bij mijn weten zit er een (actieve) anode in die je niet hoeft te vervangen.

De anode (dus de boiler) moet wel altijd onder stroom staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 31-07-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:58
Hebben jullie deze video gezien? Hier wordt de boiler na ongeveer een jaar opengemaakt en schoongemaakt. Tenminste, dat begrijp ik uit de vertaalde ondertiteling.
Ik schrok daar wel van, hoe vies het is geworden!

Lydos schoonmaak filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ArnieNFW schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:54:
Hebben jullie deze video gezien? Hier wordt de boiler na ongeveer een jaar opengemaakt en schoongemaakt. Tenminste, dat begrijp ik uit de vertaalde ondertiteling.
Ik schrok daar wel van, hoe vies het is geworden!

Lydos schoonmaak filmpje
Mooie video wel.

Het is voornamelijk kalk lijkt het? En als ik het goed begrijp heeft de boiler nooit legionellarun gedraaid?

Geen idee ook hoe de waterkwaliteit in Hongarije is verder (in Boedapest vond ik het niet lekker iig), maar dat zal ook van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Naar aanleiding van het filmpje.
Heeft iemand hier ook al eens zelf deze boiler schoongemaakt of doorgespoeld? Zou dit eens in de zoveel tijd moeten gebeuren? Wat zijn jullie ervaringen/gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Ik heb hier een dure 120l huur boiler hangen (huur, dus met service). Hangt hier al >>12jaar. Is nog nooit schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
Wel een interessant iets, want in de handleiding staat volgens het tabelletje dat je 1x per jaar het eventuele aanwezige beslag zou moeten spoelen. Maar er staat niet hoe, en ik lees van niemand ook terug dat het gedaan wordt. Zelf heb ik de instelling op 55 graden staan en 1x per week een legionella run van 65 graden bij deze lydos boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Is er een verschil tussen een Atag Lydos hybrid 100liter en een Ariston Lydos hybrid 100 liter?

Ik vraag dit omdat de 2 op de meldcodelijst van RVO een aparte meldcode hebben. Wat ik opmerkelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Martinus123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:45:
Is er een verschil tussen een Atag Lydos hybrid 100liter en een Ariston Lydos hybrid 100 liter?

Ik vraag dit omdat de 2 op de meldcodelijst van RVO een aparte meldcode hebben. Wat ik opmerkelijk vind.
Volgens mij hierdoor:
Ketelfabrikant ATAG is sinds 2014 eigendom van het Italiaanse Ariston Thermo, waardoor het ook de merken Elco en Artiston voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Maar is het ook daadwerkelijk 100% identiek hetzelfde product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbe
  • Laatst online: 09-03 12:49

robbe

Ik zit te twijfelen tussen een geiser, elektrische boiler en deze warmtepompboiler voor een aparte douche in onze houten (deels geisoleerde) aanbouw/wellness. Hij hoeft dus alleen maar een douche te bedienen en een wastafel. Douchen zal maar een paar keer per week zijn voor de keren dat we in de Jacuzzi/sauna gaan.

De WPB zou aan de andere kant van de muur van de badkamer komen in de schuur. Dus korte leidingen. De vloer is beton met tegels maar wanden zijn dubbel hout met daartussen isolatie. Maar het blijft een houten aanbouw.

Ik ben vooral benieuwd naar geluid/resonantie. Wil niet in de sauna zitten en dan in de verte een continu gebrom horen. Kan deze WPB alleen hangen of ook staan?
En is eventueel een (camping) geiser op propaan voor deze use case een betere optie?

If it ain't broke still fix it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hij moet hangen.

Hij zal pas aan springen nadat je verbruik hebt (OK en af en toe even om het warm te houden), dus met wat goeie configuratie heb je denk ik geen last van het geluid.

Geluid maakt hij zeker wel. Het is niet luid, maar ook niet echt prettig. ik hoor hem in het toilet een verdieping lager wel brommen.

Je andere opties heb ik geen ervaring mee. Als het voor incidenteel gebruik is kun je een doorstromer ook nog overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

technopeuter schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:01:
[...]

“The wifi cable for that board has ariston code 65152990, but it is a
spara parts that we do not have in the catalogue.“

Dus moet die ergens vandaan fixen of zelf maken
Hallo, ik las op het homey forum een nare ervaring van een mede tweaker die ik jullie niet wil onthouden. Ik citeer:

HI, kleine uitdaging…
* Ik koopt een Artiston Lydos Hybride (zonder wifi)
* Ik zie in het installatie menu dat ik wifi aan/uit kan zetten.
* Ik koop een wifi module + kabel in Tsjechië voor veel te veel geld.
* Ik plaats de wifi module, alles werkt, krijg hem op me eigen wifi aangemeld.
* Maar bij aanmelden in de App - Cloud doet ie het niet.
* Na contact Atag zegt men : nee het serienummer van je boiler is niet wifi, en daarmee afgesloten.
Ik ben het hier niet mee eens. Dit is puur een commercial iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:03

BTS

@nkooij als hij een Ariston gekocht heeft moet die niet Atag contacten. Misschien dat Ariston klantenservice wel kan helpen.

Edit:
https://www.ariston.com/nl-be/service-client

[ Voor 17% gewijzigd door BTS op 23-08-2023 13:15 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 83daveb38
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-03-2024
Ik heb de boiler nu enkele dagen in "goed gebruik" maar moet eerlijk zeggen dat hij behoorlijk wat water verspilt. Dit kan ik meten omdat ik er nog een bak onder heb staan en ook 1 bij de inlaatcombinatie. Beiden moet ik 2x per dag toch echt legen. Hebben er meer mensen hier last van. Tevens heb ik hem op de ingestelde wtw temperatuur laten staan van 52 graden. En ik twijfel om deze naar 60 te zitten omdat wij gezin van 4 niet helemaal uitkomen met de hoeveelheid beschikbare wtw uit het reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@83daveb38 hoeveel gaat er in die bak dan? Heb je geen lekkage?

Als je met 4 personen dagelijks wilt douchen is de Lydos niet de beste keuze denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
  • Laatst online: 04-06 11:21
Ik wacht op bericht van Wasco of zij de WIFI module kunnen leveren. De kabel hebben ze in ieder geval wel: https://www.wasco.nl/artikel/8553608
Verder heb ik tijdens het schoonmaken afgelopen weekend het moederbord bekeken. Alleen zie ik daar geen vrije connector voor de kabel. Of zou je deze over CN6 (2de van linksboven) moeten schuiven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah3UkOjCZdWPSN8qd70fK-QPp0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwvbLMUBcNPcHOuUkB1Wx0K0.jpg?f=fotoalbum_large

• ArnieNFW
Ferid schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:12:
Ik wacht op bericht van Wasco of zij de WIFI module kunnen leveren. De kabel hebben ze in ieder geval wel: https://www.wasco.nl/artikel/8553608
Verder heb ik tijdens het schoonmaken afgelopen weekend het moederbord bekeken. Alleen zie ik daar geen vrije connector voor de kabel. Of zou je deze over CN6 (2de van linksboven) moeten schuiven?
[Afbeelding]
Als je kijkt naar de connector op het wifiboard (zie link paar pagina's terug: https://www.gasboilerspar...id-wi-fi-80-65118028.html ) lijkt die wel heel veel op de door jou genoemde CN6. Dus mijn wilde gok is "ja".

[edit]
Ook als je zoekt op het kabelnr (bv https://www.piecesxpress....i-fi-65152990-ariston.htm ) dan zie je dat het idd een connector is die op een print plaat schuift.

[ Voor 10% gewijzigd door ArnieNFW op 13-09-2023 10:14 ]

• Stanneke10
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-06 08:24
Dag allemaal,

Ik ben ook in bezit van een Lydos. Ik schakel hem 's nachts uit met een slimme stekker. Ik lees echter in deze draad dat de anode constant spanning moet hebben. Waarom is dit?

Bvd, Stan

• Ferid
ArnieNFW schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:09:
[...]

Als je kijkt naar de connector op het wifiboard (zie link paar pagina's terug: https://www.gasboilerspar...id-wi-fi-80-65118028.html ) lijkt die wel heel veel op de door jou genoemde CN6. Dus mijn wilde gok is "ja".

[edit]
Ook als je zoekt op het kabelnr (bv https://www.piecesxpress....i-fi-65152990-ariston.htm ) dan zie je dat het idd een connector is die op een print plaat schuift.
Ja, denk ook dat je gelijk hebt. Nu nog zien of ik het bordje hier in Nederland kan vinden. Anders wellicht uit het buitenland halen.

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 09:26
Stanneke10 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:43:
Dag allemaal,

[..... ] Ik schakel hem 's nachts uit met een slimme stekker. Ik lees echter in deze draad dat de anode constant spanning moet hebben. Waarom is dit?
Omdat de ketel beschermd wordt door een elektrische spanning tegen doorroesten.

In plaats van uitschakelen kan je "programma 1" gebruiken die je zo instelt dat de boiler om bijvoorbeeld 20 uur op 53 graden moet staan. Dan is ie daarna stil.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Speedy-Andre schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:23:
Als ik tussen 2 Italianen moest kiezen werd het 'dan maar niet' :+
In mijn wpboiler sheet (zie dat topic) zie ik welgeteld 1 Ferroli en 1 Ariston tussen de 52 wpb's staan.
Aangezien dat topic al jaren actueel is kan je wel stellen dat die merken niet vaak gekozen worden.
Misschien is het feit dat Atag Ariston levert een lichtpuntje ...
Atag is al lang niet meer nederlands, maar italaans.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
Stanneke10 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:43:
Dag allemaal,

Ik ben ook in bezit van een Lydos. Ik schakel hem 's nachts uit met een slimme stekker. Ik lees echter in deze draad dat de anode constant spanning moet hebben. Waarom is dit?

Bvd, Stan
Blijkbaar is het dan toch weer niet zo slim om de stroom af te zetten via een slimme meter.

Dat niet uitzetten cq onder spanning laten staan staat ook in je handleiding, hebt je deze wel eens gelezen? Blijkbaar niet.
Deze Anode zal ook wel om de zoveel tijd vervangen moeten worden.

uitzetten dus via het aan/uit knopje. zie handleiding.
"Uitschakelen: om de boiler uit te schakelen, hoeft u enkel op de ON/OFF-knop te drukken. De LED gaat uit, zoals ook de verlichting van de DISPLAY en de andere signaleringen die daarvoor actief waren. Alleen de tekst “OFF” blijft op de display staan. De corrosiebescherming blijft gegarandeerd en het apparaat zal er automatisch voor zorgen dat de temperatuur van het water in het reservoir nooit onder de 5 °C daalt."

op pagina 9 en 10 zie je dat er een magnesiumanode (opofferingsanode) in zit. (code O) en titanium anode met opgedrukte stroom (om deze bescherming in stand te houden heb je dus wel spanning nodig).
er word in de handleiding dan ook een hele duidelijke waarschuwing geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8xTpfa8UbBgQx0bUiLUrfg8ewE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hpMYjRKIjQsDnd0mqXZlW5Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2023 12:44 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MacD007 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:18:
[...]

Atag is al lang niet meer nederlands, maar italaans.
Dat is me duidelijk, Atag heeft echt niet zelf opeens een wpb ontwikkeld maar een stikker ergens op geplakt.
Een extra merk om te vermijden dus :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• MacD007
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is me duidelijk, Atag heeft echt niet zelf opeens een wpb ontwikkeld maar een stikker ergens op geplakt.
Een extra merk om te vermijden dus :+
Eigenlijk is ATAG al jaren geleden door de Italianen overgenomen. Maar ze gebruiken de naam omdat deze in de EU een goede naam heeft nog steeds voor een boel producten.
Dat zie je overigens veel, op zich is dit ook niet erg. Ze zijn overigens in deze markt geen kleine speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Beekforel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:30:
[...]

Bij mijn weten zit er een (actieve) anode in die je niet hoeft te vervangen.

De anode (dus de boiler) moet wel altijd onder stroom staan.
Er zitten twee soorten anodes in waarvan eentje een opofferingsanode (magnesiumanode) is, die zal op den duur vervangen moeten worden. Zie mijn eerdere post hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

MacD007 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:55:
[...]

Er zitten twee soorten anodes in waarvan eentje een opofferingsanode (magnesiumanode) is, die zal op den duur vervangen moeten worden. Zie mijn eerdere post hierover.
Ja, ondertussen had ik dit ook begrepen. Jammer dat het niet duidelijk is hoe en hoe vaak je die moet vervangen.

@Ferid heb jij die magnesiumanode gezien/bekeken tijdens je schoonmaakactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 19:17
MacD007 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:55:
[...]

Binnenkort wordt er bij ons ook een Atag hybride geplaatst. Maar hoelang gaat de anode mee en hoe vervang ik deze?

Er is geen info hierover te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hallorichard schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:46:
[...]

Binnenkort wordt er bij ons ook een Arag hybride geplaatst. Maar hoelang gaat de anode mee en hoe vervang ik deze?

Er is geen info hierover te vinden.
ik verwacht dat dat ook vrij lastig gaat worden, een Arag hybride warmtepomp boiler, ik wist niet dat verzekeringsbedrijven (ARAG Group is een internationaal opererende verzekeraar uit Duitsland, bron wiki) ook al die dingen gaan verkopen? :?
Ik verwacht dat je ATAG bedoeld, als je daarop gaat zoeken vind je deze wel. O-)

mogelijk dat dat in de installatiehandleiding staat, ik zou dat gewoon aan je installateur vragen, Veelal word dat bij een periodieke controle gekeken hoever de anode is opgegeten en op een bepaald punt zal deze vervangen moeten worden.
Dus hier is regelmatig onderhoud wel belangrijk.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 17-09-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferid
Beekforel schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:47:
[...]

Ja, ondertussen had ik dit ook begrepen. Jammer dat het niet duidelijk is hoe en hoe vaak je die moet vervangen.

@Ferid heb jij die magnesiumanode gezien/bekeken tijdens je schoonmaakactie?
Geen idee waar ik naar had moeten kijken? Wat ik heb gedaan is de verdamper stofvrij maken. Hier kan aardig wat tussen gaan zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferid op 18-09-2023 12:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
nkooij schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Hallo, ik las op het homey forum een nare ervaring van een mede tweaker die ik jullie niet wil onthouden. Ik citeer:

HI, kleine uitdaging…
* Ik koopt een Artiston Lydos Hybride (zonder wifi)
* Ik zie in het installatie menu dat ik wifi aan/uit kan zetten.
* Ik koop een wifi module + kabel in Tsjechië voor veel te veel geld.
* Ik plaats de wifi module, alles werkt, krijg hem op me eigen wifi aangemeld.
* Maar bij aanmelden in de App - Cloud doet ie het niet.
* Na contact Atag zegt men : nee het serienummer van je boiler is niet wifi, en daarmee afgesloten.
Ik ben het hier niet mee eens. Dit is puur een commercial iets
Ik begrijp het niet helemaal, maar houd dit in dat je geen gebruik kunt maken van de reguliere app voor de warmtepomp boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Ferid schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:52:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal, maar houd dit in dat je geen gebruik kunt maken van de reguliere app voor de warmtepomp boiler?
Dat was de ervaring van deze persoon op het Homey forum en geldt dus voor een boiler zonder wifi waar later een wifi-module aan toegevoegd is.
Ik heb inmidels in Hongarije een wifi-print en kabel gekocht en geinstalleerd en dit blijkt prima te werken.
Ik heb overigens mijn boiler in Belgie gekocht en dat is dus geen Atag versie.

[ Voor 7% gewijzigd door nkooij op 22-09-2023 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 22:32
nkooij schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:24:
[...]

Dat was de ervaring van deze persoon op het Homey forum en geldt dus voor een boiler zonder wifi waar later een wifi-module aan toegevoegd is.
Ik heb inmidels in Hongarije een wifi-print en kabel gekocht en geinstalleerd en dit blijkt prima te werken.
Heb je de wifi print in Hongarije zelf gekocht? Of een webshop waar je medetweakers ook kunnen bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

KiefDelicious schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:08:
[...]

Heb je de wifi print in Hongarije zelf gekocht? Of een webshop waar je medetweakers ook kunnen bestellen :P
Ik heb hem hier gekocht via een vriend die in hongarije woont. Is daar besteld, bij hem in hongarije afgeleverd en door hem bij mij in Nederland afgeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9a60TcgZODzW_rOemxhqdXt0cJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cADqQnCnTxYIRLjuLOsXLq7P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-10-2023
Onze CV-onderhoudsman adviseerde ons over te gaan op een andere ketel, want hij (combiketel) is al 17 jaar oud en nu kan het nog. Hij adviseerde een op gas draaiende CV-ketel en daarnaast voor het warme water deze Atag warmtepomp boiler.

Ik heb de informatie hier gelezen en krijg nu toch mijn twijfels.

We hebben zonnepanelen en veel overcapaciteit, dus de stroomkosten zijn laag, zeker als de zon schijnt.

We douchen maximaal eenmaal per dag, direct na het opstaan, en dan achter elkaar. In totaal ca. 20 minuten. We houden van een stevige straal water.

Onze gaskosten voor het warmwatergebruik zijn ca. 15 m3 per maand (dat is ons gasverbruik in de zomer namelijk). Dus dat kost ca. € 20 per maand. Zal met een nieuwe ketel nog wat lager liggen.

Mijn vragen:
- als we 's ochtends douchen, moet de ketel dan 's nachts opwarmen, want dan hebben we niets aan de zonnepanelen, of blijft het water 16 uur warm?
- de cv-ketelruimte is boven de slaapkamer. Klopt het dat ik goed begrijp dat het gebrom van de boiler daar goed tot kan doordringen?
- is 20 minuten douchen met een stevige straal überhaupt mogelijk?
- hoe lang duurt het daarna tot je weer warm water hebt voor het wassen van handen en dergelijke?
- het lijkt erop dat het water te weinig vaak ruim boven de 60 graden komt om legionella tegen te gaan, klopt dat?
- zo te lezen is het stroomgebruik 5 tot 10 kWh per dag, begrijp ik dat goed?
- de kosten van de ketel zijn ca € 1000, min subsidie en + installatie, ben ik dan ca. € 750 kwijt?

Eigenlijk is de hoofdvraag: is op basis van de kennis van nu deze warmtepompboiler überhaupt wel een goede keuze voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Huiszoekster hoeveel personen?

Stroomverbruik ligt bij ons een stuk lager. Op een dag met legionellrun 3,7 kWh.
Je kunt hem zo instellen dat hij in de nacht niet draait zodat je geen last van het geluid hebt, in de ochtend is er nog voldoende warm water.

20 minuten moet wel lukken. Je kunt altijd nog de boost functie gebruiken, dan heb je heel snel weer warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-10-2023
We hebben een huishouden van 2 (oudere) personen. Daarom begon de onderhoudsmonteur hier ook over.

Terugverdientijd schat ik op zo'n 4 à 5 jaar aan gasvermindering. Als mijn bovenstaande inschattingen goed zijn. Dus daar ben ik ook benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
Nog een vraagje. Moet je deze perse laten installeren om voor subsidie in aanmerking te komen of kregen jullie ook met alleen de aankoopbon de subsidie. Er valt hier namelijk weinig aan te installeren geen f gassen gedoe toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
We gebruiken hier thuis nu 100 m3 gas per jaar voor douchen/tapwater. Douchekop is waterbesparende variant, verbruik ergens tussen 5 en 6 liter per minuut.

Na lezen van dit forum kom ik op:
- 100 liter boiler geeft circa 120 liten gemengd water op 40 graden.
- Dus met douchekop van 6 liter per minuut is dat 20 minuten douchen

Mijn vragen:
- Klopt dat in de praktijk?
- En stel dat je langer wil douchen, bijv omdat er logees zijn, kan dat dmv de boost knop dan snel? Of moet je dan bijv een uur wachten of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Funnyman schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:11:
Nog een vraagje. Moet je deze perse laten installeren om voor subsidie in aanmerking te komen of kregen jullie ook met alleen de aankoopbon de subsidie. Er valt hier namelijk weinig aan te installeren geen f gassen gedoe toch?
Subsidie krijg je alleen bij installatie door officiële monteur. Maar er zijn her en der bedrijfjes te vinden die jouw zelf-installatie kort checken en daarna voor 150 euro een installatiefactuur sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
BBKing schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:25:
....
- En stel dat je langer wil douchen, bijv omdat er logees zijn, kan dat dmv de boost knop dan snel? Of moet je dan bijv een uur wachten of zo?
Dan stel je tevoren de temperatuur hoger in.
Maar doe dat wel bijtijds, want het verwarmingselement ( boven 53° ) is maar 1000 Watt ( bij COP=1 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickelluiten
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 17:18
WIFI werkt nog steeds niet (ik ben de Homey gebruiker wat @nkooij heeft gemeld hier.

Het eerdere antwoord van AristonConnectivy was dat mijn model 3629127 niet geschikt was voor wifi, ondanks dat in de gebruiksmanual staat dat je wifi kan enabled/disablen en de PCB(getest) dit ook doet.
![image|690x67](upload://sJwP7v5bZ64t5IJDyyJNmlLSwEQ.png)

Maar als ik op de website gaat kijken van leverancier(Wasco) verkopen ze 2 modellen.
1. ATAG Lydos Hybrid (leveranciersnummer 3629127)
2. Ariston Lydos Hybrid (leveranciersnummer 3629054)

In contact met een Ariston dealer in Italy, deze gaf aan dat elke land een eigen productnr hebben? En klaarblijkend ondanks dat Atag en Ariston 1 is ook hier een verschil in zit.
Ariston NL & BE vallen onder dezelfde "regio" dus boiler uit BE of NL zou niet moeten uitmaken ATAG of Ariston branded dus wel als het om wifi gaat.

**IK ben dus erg benieuwd bij de mensen waar het wifi wel werkt welke productnr zei hebben, dit staat op de sticker op de boiler(eerst 7 cijfers van het volledige nummer)?**

De wifi kaart die ik in Tsjechië heb gekocht staat tegenwoordig op de site dat deze geschikt is voor product nummers:
* 3629053 LYDOS HYBRID 100 vanaf productiedatum: 09-2017
* 3629052 LYDOS HYBRID 80 vanaf productiedatum: 09-2017

Dus de combinatie die ik heb (3629127 & wifikaart(3629053) gaat per definitie niet werken mijn inziens.

Op de site van de Italiaanse dealer hebben ze een PCB en Wifiboard staan die geschikt zou zijn voor productnr 3629064(uitgaand dat productnr branded is op de PCB), maar men krijgt geen uitsluitsel van Ariston zelf of die bij mij gaat werken.. Klaarblijkelijk weet Ariston het zelf ook niet.

Helpdesk Ariston BE/NL is ook lekker snugger, hele verhaal ook naar hun gestuurd met melding dat er valse verwachting worden gewekt met het wifi verhaal in de handleiding en wat sturen ze terug : de handleiding met de melding dat dat daar geen wifi systeem in voorkomt.
En op de vraag wat een mogelijk oplossing kan zijn geen antwoord(hele verhaal met serienummer etc gestuurd)

Ariston/Atag maakt er zelf dus een rommel van.
- Handleidingen die valse verwachtingen kweekt
- Productnummers zooitje.
-Ariston Support weet het zelf ook niet lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferid
nkooij schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:24:
[...]

Weet je toevallig welk modelnummer boiler je hebt? Ik probeer nu al enige tijd de wifi module via Wasco in te kopen. Zelf heb ik de EN LYDOS HYBRID 100 Nr. 3629127 warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
Ik heb even gekeken en ook modelnummer: 3629127

Ik zou ook graag wifi willen toevegen, maar zo te zien lijkt dat niet zo makkelijk, naast dat de informatie gefragmenteerd is is het dus maar de vraag of en waar de juiste modules te vinden zijn.

Andere vraag:
Ik ben benieuwd naar mensen met deze boiler die ook Zonnepannelen hebben en op welk tijdstip(tijdstippen) ze de boiler gezet hebben?

Daarnaast is mijn boiler alsvolgt aangesloten (zie plaatje uit handleiding van de Intergas Extreme CV)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4alZl5NZ6n1ZZbo9c8-HzmZkpkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6iNwRdhLaLCwGyDPkykPXsHz.png?f=fotoalbum_large

Hierdoor heb ik in principe altijd warm water (als aanvoer van de WPB onder de 55C komt, verwarmt de CV bij), en boven de 55C laat hij het door, dmv het omschakelventiel. Ik heb de WPB op 63C staan, (dus de laatste 10C verwarmt hij met het elektrische element). Heeft iemand ervaring of dit de meest kosten efficiënte setup is (zonder te veel comfort in te leveren)? Of is het bijv handiger om de WPB gewoon op 53C te zetten en de CV altijd laten bijverwarmen (CV kan niet lager dan 55C), gezien dat ook niet heel veel energie kost omdat het water al 53C is? (Ik snap dat dat ook wel te maken heeft met de gasprijs vs stroomprijs, maar ben benieuwd naar de ervaringen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 83daveb38
Nou ik wilde toch nog eens reageren over mijn ervaring met de boiler. Wij gezin van 4 kunnen prima overweg met deze boiler. Kids kunnen prima na elkaar douchen en als de vrouw een uurtje later wilt gaan even de boost button aanzetten. Wij hebben hem op 53 graden staan ivm de warmtepomp. Verbruik geen idee. Maar zoals gezegd tijdens opwarmen komt er uit de inlaatcombinatie best wel wat uit. Met de boost functie aan zeker 100ml extra. Vanuit de warmtepomp zelf komt er gemiddeld per 2 dagen een bakje van 5 a 10L uit. Dit zal vermoedelijk vocht uit de lucht zijn?

Maar al met al zeer zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
83daveb38 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:00:
Nou ik wilde toch nog eens reageren over mijn ervaring met de boiler. Wij gezin van 4 kunnen prima overweg met deze boiler. Kids kunnen prima na elkaar douchen en als de vrouw een uurtje later wilt gaan even de boost button aanzetten. Wij hebben hem op 53 graden staan ivm de warmtepomp. Verbruik geen idee. Maar zoals gezegd tijdens opwarmen komt er uit de inlaatcombinatie best wel wat uit. Met de boost functie aan zeker 100ml extra. Vanuit de warmtepomp zelf komt er gemiddeld per 2 dagen een bakje van 5 a 10L uit. Dit zal vermoedelijk vocht uit de lucht zijn?

Maar al met al zeer zeer tevreden mee.
Ok goed om te horen. Hoe lang kun je (direct achter elkaar) douchen totdat het echt koud wordt? Is dat iets van 20 minuten of lukt dat langer?
(ik neem aan dat je waterbesparende douchekop hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Ferid schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Weet je toevallig welk modelnummer boiler je hebt? Ik probeer nu al enige tijd de wifi module via Wasco in te kopen. Zelf heb ik de EN LYDOS HYBRID 100 Nr. 3629127 warmtepompboiler.
Ik heb de Lydos Hybrid 100 FR Nr. 3629054. Ik heb het wifi board met spare part nr. 65118028 en kabel met nr 65152990 aangeschaft in hongarije en deze werken samen met mijn boiler.
Op de web-site is nu ook een combinatie van wifi module en kabel beschikbaar. Dat is goedkoper als deze los bestellen. Zie deze link:
https://www.kazanguru.hu/...i-bojler?keyword=65118028

[ Voor 25% gewijzigd door nkooij op 11-11-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry vd Hoven
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-12-2023
Frank.v schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:06:
Wel een interessant iets, want in de handleiding staat volgens het tabelletje dat je 1x per jaar het eventuele aanwezige beslag zou moeten spoelen. Maar er staat niet hoe, en ik lees van niemand ook terug dat het gedaan wordt. Zelf heb ik de instelling op 55 graden staan en 1x per week een legionella run van 65 graden bij deze lydos boiler.
Hallo Frank, hoe heb je de instellingen precies staan. Ik wil de legionellarun ook naar 1x per week brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 83daveb38
De kinderen kunnen elke ongeveer 10 min douchen idd. Als mijn vrouw ook wilt douchen erna zetten we de boost aan. Zouden we langer willen douchen hebben we altijd de keuze om de temperatuur van de boiler te verhogen. Tot max 70 graden. Dit geeft je dan de mogelijkheid om langer te douchen.

• Frank.v
Henry vd Hoven schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:52:
[...]

Hallo Frank, hoe heb je de instellingen precies staan. Ik wil de legionellarun ook naar 1x per week brengen.
Ingesteld op 55 graden (de interne heater moet de laatste 2 graden bijwarmen, gezien de warmtepomp tot 53 graden gaat. Echter merk ik dat de slimme stand hier goed op inspringt en niet altijd de heater aanzet. Deze stand weet wanneer je het vaakst doucht en speelt daarop in) op de 'slimme stand' en via het instellingen menu de run ingesteld op 7 dagen met een max van 67 graden.

• hallorichard
Eerst gekeken naar de Atag lydos maar uiteindelijk de ariston nuos plus s2 gekocht. Voordeel van de s2 is dat deze standaard wifi heeft en daarnaast een cop van bijna 3. Installatie volgende week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slootweg
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-12-2023
Lydos hybrid 100 nu een jaar in gebruik, 2 personen, (vrouw douched langer dan gemiddeld....). Totaal 1690 kwh. Aug 80kwh, Dec 185kwh. Aanbevolen om 1x per jaar de "radiateur" te reinigen waar de aangezogen lucht door stroomt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAcBncyGwjhlYSM6s9_TGA-xS80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcRWcxGMDv03gO6mV3Yetr4G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:40
hallorichard schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:06:
Eerst gekeken naar de Atag lydos maar uiteindelijk de ariston nuos plus s2 gekocht. Voordeel van de s2 is dat deze standaard wifi heeft en daarnaast een cop van bijna 3. Installatie volgende week.
En is alles goed gegaan, en hoe bevalt hij tot nu toe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hallorichard
Jonny2x4 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:58:
[...]

En is alles goed gegaan, en hoe bevalt hij tot nu toe?
Hij bevalt prima. Alleen is de druk wat minder dan bij de cv ketel.

Hij is in serie aangesloten op de cv ketel voor naverwarming. Met een verdeling van 2 personen in de ochtend en 2 in de avond prima te doen op 55 graden.

Ik heb de delta temperature op 3 graden gezet zodat hij bij 51 graden weer gaat verwarmen.

Legionella run op eens in de week gezet, maar hij kwam op dag 4 en 5 gewoon met een legionella run. Legionella programma uitgezet en nu op zondag een tijdsperiode van 65 in het programma.

We hallen de lucht uit huis en de koude lucht naar buiten.

Geluid valt mee, hij hangt op zolder in het stookhok. Met de deur dicht is het in de kamer ernaast niet te horen.

Hij zit ook aangesloten op home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hx-MbGqV_o2pANGYF074NbQsMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxZEczOJjBaoIQTJgAb0Dxuu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Slootweg schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:29:
Lydos hybrid 100 nu een jaar in gebruik, 2 personen, (vrouw douched langer dan gemiddeld....). Totaal 1690 kwh. Aug 80kwh, Dec 185kwh. Aanbevolen om 1x per jaar de "radiateur" te reinigen waar de aangezogen lucht door stroomt.[Afbeelding]
Gister even door het rooster gekeken maar hij ziet er nog brandschoon uit bij ons na een dik half jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
nkooij schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb de Lydos Hybrid 100 FR Nr. 3629054. Ik heb het wifi board met spare part nr. 65118028 en kabel met nr 65152990 aangeschaft in hongarije en deze werken samen met mijn boiler.
Op de web-site is nu ook een combinatie van wifi module en kabel beschikbaar. Dat is goedkoper als deze los bestellen. Zie deze link:
https://www.kazanguru.hu/...i-bojler?keyword=65118028
Is er iets speciaals dat je moet doen om de module werkend te krijgen? Anders ben ik namelijk inderdaad bang dat deze niet werkt met de LYDOS HYBRID 3629127.
Ik heb de module geinstalleerd, installermenu P234 opgezocht en vervolgens parameter P24 (WIFI) geactiveerd. Zodra ik bij de parameter kom, begint de WIFI led te branden op de unit. Het maakt geen verschill of ik deze op ON of OFF zet, zodra ik m set, gaat de led uit :(
Hopelijk zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
Ik ben iets te voorbarig geweest :)
De Boost knop wordt namelijk de WIFI knop. Na het volgen van de instructies om de boiler in AP mode te zetten, wordt deze gevonden in de app en connect de boiler met het WIFI netwerk. Dan gaat de app de unit registreren. Hier gaat het mis. Dit las ik ook al elders. Je krijgt dan namelijk een melding dat er een probleem is.Aantal keren geprobeerd zonder succes.
De boiler blijft verbonden met het WIFI netwerk. Wat ik vervolgens heb gedaan is wederom proberen een product toe te voegen. Alleen geef je nu aan dat het product reeds is verbonden. Je wordt dan gevraagd om het sn#. Hier heb ik het nummer van de WIFI module opgegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qyIgTI_14UIKmfUvZ_RDbK7yXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OsuyjV10kGKb5BhGFVrFz7OQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn Lydos lijkt te lekken. Bij de warme aansluiting, boven de di-elektrische koppeling... :S

Boven de rode ring lijkt ook iets van aanslag te zitten, wit.

Het is niet veel en ook niet constant. Zal het in de gaten houden, vermoed dat het met verwarming gebeurt. Dat zou wellicht betekenen dat m'n inlaatcombinatie niet in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
Afgelopen weekend de tweede boiler gedaan. Hierbij ging het registreren gelijk goed zonder het serienummer te hoeven invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
Ferid schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:49:
Afgelopen weekend de tweede boiler gedaan. Hierbij ging het registreren gelijk goed zonder het serienummer te hoeven invoeren.
2e boiler? en wat wil je daarmee zeggen? waarom kan je het zonder serienummer doen bij deze, en niet bij je eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
KiefDelicious schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:12:
[...]

2e boiler? en wat wil je daarmee zeggen? waarom kan je het zonder serienummer doen bij deze, en niet bij je eerste?
Heb er 2. Geen idee waarom het bij de 2e gelijk lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
Ferid schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:59:
[...]

Heb er 2. Geen idee waarom het bij de 2e gelijk lukte.
En hetzelfde serienummer ?. Want dan is het misschien de moeite waard om de gok te nemen en ook zon wifi board aan te schaffen. Blijft vreemd dat je hem dan nu nog steeds niet met de eerste aan de praat krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
KiefDelicious schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:05:
[...]

En hetzelfde serienummer ?. Want dan is het misschien de moeite waard om de gok te nemen en ook zon wifi board aan te schaffen. Blijft vreemd dat je hem dan nu nog steeds niet met de eerste aan de praat krijgt
Het zijn 2 gelijke boilers, de 3629127.
Voor de duidelijkheid, ik heb ze nu dus beide werkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferid
Ter info, kabel en bordje heb ik uiteindelijk bij Wasco (zakelijk) kunnen bestellen.
Het bordje heeft bij mij Wasco nr CV236074
Dit moet de kabel zijn: https://www.wasco.nl/arti...nt-wi-fi-65152990/8553608

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KiefDelicious
Ik heb Warmteservice gecontact, zei kunnen het artikel ook leveren (dank Ferid, voor de hulp).

Dus mochten mensen in de toekomst het wifiboard en kabel nodig hebben, bestel het via WarmteService.nl

dit zijn de gegevens:

X990007657 Ariston elektrische bedrading print WI-FI 65152990
X990007658 WiFi board Ariston water heater Lydos Hybrid Wi-Fi 100 65118028

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
KiefDelicious schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:46:
Ik heb Warmteservice gecontact, zei kunnen het artikel ook leveren (dank Ferid, voor de hulp).

Dus mochten mensen in de toekomst het wifiboard en kabel nodig hebben, bestel het via WarmteService.nl

dit zijn de gegevens:

Super beiden! Ik ga het ook proberen te bestellen via deze weg, wel kreeg ik een factuur van ongeveer 80 euro voor het bestellen van deze producten. Is dit vergelijkbaar met jullie bestellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferid
Frank.v schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:03:
[...]

Super beiden! Ik ga het ook proberen te bestellen via deze weg, wel kreeg ik een factuur van ongeveer 80 euro voor het bestellen van deze producten. Is dit vergelijkbaar met jullie bestellingen?
Bij Wasco betaal je in de BTW €70,75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:32
KiefDelicious schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:46:

dit zijn de gegevens:

Ik heb contact gehad met warmteservice Eindhoven, want ik wil deze onderdelen ook bestellen.
Kreeg dit als antwoord.

Bedankt voor uw mail.

Ik zie dat deze artikelen speciaal voor iemand besteld / opgevraagd zijn bij een leverancier, hierdoor wordt door de leverende vestiging een eenmalig artikelnummer startende met een ‘’X” aangemaakt, helaas kunnen wij hier niet op terugzoeken.
Indien u ons kunt vertellen bij welke vestiging dit besteld is, dan kunnen wij aan hun de bestelgegevens opvragen en een offerte aanmaken.

Kun je mij vertellen welke vestiging je deze "X" nummers hebt opgevraagd

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
Bikkelreal schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb contact gehad met warmteservice Eindhoven, want ik wil deze onderdelen ook bestellen.
Kreeg dit als antwoord.

Bedankt voor uw mail.

Ik zie dat deze artikelen speciaal voor iemand besteld / opgevraagd zijn bij een leverancier, hierdoor wordt door de leverende vestiging een eenmalig artikelnummer startende met een ‘’X” aangemaakt, helaas kunnen wij hier niet op terugzoeken.
Indien u ons kunt vertellen bij welke vestiging dit besteld is, dan kunnen wij aan hun de bestelgegevens opvragen en een offerte aanmaken.

Kun je mij vertellen welke vestiging je deze "X" nummers hebt opgevraagd

Alvast bedankt :)
Ik heb het via de klantenservice geregeld, ik stuur je een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Even een heel ander punt:

Af en toe staat de Lydos (als de interne temperatuur bv 30 graden is) de hele nacht bij te verwarmen in de Eco stand. Dat merk je nu in de winter fiks in de temperatuur in de ruimte waar de Lydos hangt.

Dat is naturlijk zonde voor het rendement.

Heeft iemand wel eens overwogen om de lucht-uitlaat naar buiten te leiden? Het condenswater wordt opgevangen dus dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

nkooij schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:42:
Even een heel ander punt:

Af en toe staat de Lydos (als de interne temperatuur bv 30 graden is) de hele nacht bij te verwarmen in de Eco stand. Dat merk je nu in de winter fiks in de temperatuur in de ruimte waar de Lydos hangt.

Dat is naturlijk zonde voor het rendement.

Heeft iemand wel eens overwogen om de lucht-uitlaat naar buiten te leiden? Het condenswater wordt opgevangen dus dat zou moeten kunnen.
Hij draait bij mij alleen overdag op de compressor ivm geluid, maar bij mij is ook zoiets door mijn gedachtes gegaan. Ik heb er een afvoer naast, maar weet niet zeker of die geschikt is. Ben bang dat het snel gaat aanvriezen?

De uitlaat zit natuurlijk wel lekker onhandig om dit te realiseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
Ik had daar ook wel eens overnagedacht, hij staat bij mij ook alleen overdags aan, maar bij ons hangt die beneden op de bg (staat de CV ook), en het is echt goed koud in die ruimte tegen de middag (ik heb maar een verwarming in die ruimte iets open gezet, lijkt me ook beter voor het rendement.

Ik dacht misschien een duct ontwerpen en dan 3d printen. maar ik heb niet echt een makkelijke weg naar buiten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim8400
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-01-2024
knip, graag een eigen, nieuw topic openen en hou daarbij de template aan

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 25-01-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:59
Hier de boiler nu 3 jaar hangen, Het verbruik is lager dan de sticker aangeeft
verbruik 2023: 626kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvb9GWlMoG3nS5d1bmJMNrvUMHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElmNmp1pJjU7FOVUTy6XUX56.jpg?f=fotoalbum_large

Settings: green/nachtstand (dom) en <17 blijven werken

ik ga de boiler naisoleren, kijken wat dat doet (4 cm armaflex)
wifikabel is besteld.
ook ff dat ding een x schoonmaken, dasty schijnt prima te zijn icm water.

[ Voor 11% gewijzigd door technopeuter op 29-01-2024 14:00 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35
KiefDelicious schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Ik heb het via de klantenservice geregeld, ik stuur je een pm.
Graag hoor ik wat er voor nodig is om het wifi-board aan te kunnen schaffen.

Nou ja, eigenlijk zou ik graag willen zien wat de boiler precies doet. De Ariston / ATAG Energion Lydos Hybride 100 heb ik in augustus 2022 aangeschaft. De temperatuur (setpoint) heb ik ingesteld op 55 graden, maar als ik op het display kijk, dan komt de temperatuur vaak niet verder dan een graad of 43 op dit moment. Als ik dan de boostknop activeer, gaat de boiler wel opwarmen naar 60 graden, dus het verwarmingselement werkt wel.

Er wordt in ons gezin niet op vaste tijden gedoucht, dus de i-memoryfunctie gebruik ik niet. Op dit moment heb ik PROG1 en PROG2 actief. Deze staan ingesteld op 8:00 uur en 17:00 uur, met het idee dat ik de hele dag door warm water beschikbaar wil hebben.

Misschien begrijp ik de werking van de boiler niet, maar ik zou verwachten dat om 8:00 uur en 17:00 uur minimaal de 55 graden zou moeten worden bereikt, ook als dat met alleen de warmtepompfunctie niet lukt.

Mijn volgende stap is dan misschien om de boostfunctie permanent te activeren?

[ Voor 64% gewijzigd door Robert-Jan op 29-02-2024 09:35 . Reden: Reden toegevoegd waarom ik graag de wifi connectiviteit wil toevoegen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
Robert-Jan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:24:
[...]

Graag hoor ik wat er voor nodig is om het wifi-board aan te kunnen schaffen.

Nou ja, eigenlijk zou ik graag willen zien wat de boiler precies doet. De Ariston / ATAG Energion Lydos Hybride 100 heb ik in augustus 2022 aangeschaft. De temperatuur (setpoint) heb ik ingesteld op 55 graden, maar als ik op het display kijk, dan komt de temperatuur vaak niet verder dan een graad of 43 op dit moment. Als ik dan de boostknop activeer, gaat de boiler wel opwarmen naar 60 graden, dus het verwarmingselement werkt wel.

Er wordt in ons gezin niet op vaste tijden gedoucht, dus de i-memoryfunctie gebruik ik niet. Op dit moment heb ik PROG1 en PROG2 actief. Deze staan ingesteld op 8:00 uur en 17:00 uur, met het idee dat ik de hele dag door warm water beschikbaar wil hebben.

Misschien begrijp ik de werking van de boiler niet, maar ik zou verwachten dat om 8:00 uur en 17:00 uur minimaal de 55 graden zou moeten worden bereikt, ook als dat met alleen de warmtepompfunctie niet lukt.

Mijn volgende stap is dan misschien om de boostfunctie permanent te activeren?
ik stuur je een PM voor de contactpersoon bij wartmeservice.

Verder zal je in de app niet veel meer info hebben als op het display, bijkomend grote voordeel van de app is wel dat je een dag programma kan maken. en dus niet max maar 2 tijdstippen die elke dag hetzelfde zijn.

Als je in de handleiding kijkt zie je ook hoe je kan zien of het elektrisch element actief is, de warmtepomp en beide (is te zien aan de stand van het blaadjes icoon).

De warmtepomp kan tot max 53c verwarmen, zet je je WPB dus op 55c zal die de laatste 2 graden elektrisch verwarmen. Verder als de ruimte temperatuur te laag word (volgens mij onder de 10c, maar ook in de handleiding te vinden) zal die moeite hebben om op temperatuur te komen.

dat tijdstip van 8:00uur haal je misschien niet als je de nachtstand, aan hebt staan. maar hoe dat ook al weer precies werkt zou ik op moeten zoeken (in de handleiding :P).

mijne staat op 63c omdat de leiding door mijn CV loopt en die bijverwarmt als de aanvoer watertemperatuur 55c of lager is.

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35
KiefDelicious schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:42:
[...]

ik stuur je een PM voor de contactpersoon bij wartmeservice.

[...]
Dank, nog even over nadenken of wifi-verbinding dan echt voordelen heeft.

Dat zal inderdaad het probleem zijn, dat de ketel veel moeite heeft om op temperatuur te komen nu het kouder is. Ik zal nog eens spelen met wat instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
De Wifi werkt en de condensor is schoongemaakt. Ook nachtstand uit en al 2cm isolatie erom. Deze maand ca 13kWh minder verbruikt door beide maatregelen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Robert-Jan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:45:
[...]

Dank, nog even over nadenken of wifi-verbinding dan echt voordelen heeft.

Dat zal inderdaad het probleem zijn, dat de ketel veel moeite heeft om op temperatuur te komen nu het kouder is. Ik zal nog eens spelen met wat instellingen.
Wifi voordelen: beter inzicht in het verbruik, alles gaat die kant op en nis historisch terug te zien.
programma's zijn per dag in te programmeren dus uitgebreider als in de boiler zelf
en via de app te bedienen of via de website

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Max. watertemperatuur met warmtepomp tot 53°C ! dus voor je hygiene run (anti-legionella programma) heb je altijd electrische bijverwarming nodig omdat je minimaal op 60 graden moet gaan zitten. In de winter zal dat behoorlijk duur waren.

let wel deze gebruikt nog R143a Koudemiddel, gezien de nieuwe F-gassenverordening is dat niet echt ideal.
Koudemiddelen zoals R134a, R407C en R410A installaties mogen na 2030 gewoon bijgevuld worden.

Deze heeft dus ook een zeer lage COP, zelfs voor een WPB, nu mogelijk wel goedkoop, maar gezien de langere levensduur zul je waarschijnlijk met deze duurder uitkomen gezien de stroomkosten, wek je deze zelf op speelt dat natuurlijk geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb vorige maand een Lydos Hybride Wifi bij mij laten plaatsen op aanraden van de installateur. Op zich deed hij het perfect. Had eerst warm water van een CW3 ketel, met de nieuwe boiler heb ik veel meer druk en warmte is super.

Echter na 2 weken krijg ik een foutmelding 021. Volgens mijn installateur is dit een interne storing en zou er een lek zijn in de boiler dat er nu te weinig koelmiddel in zit. Hij mag dit niet herstellen, zou wat met certificaten te maken hebben. Nu ben ik afhankelijk van Atag. Installateur heeft gisteren een verzoek ingediend bij Atag om tot herstel over te gaan, maar installateur geeft aan dat het nog even kan duren omdat Atag niet snel reageert op dergelijke verzoeken.

Nu zit ik zonder warm water en ben ik afhankelijk van Atag en de garantie.Zijn er anderen die ook ervaring hebben met Atag en hoe snel zij dergelijke problemen herstellen?

Maak mij nu zorgen over de kwaliteit van dit merk of boiler en of ik wel de goede keuze heb gemaakt.

Als ik had geweten dat niet alle installateurs interne warmtepomp werkzaamheden mogen uitoefenen op die boiler dan had ik een andere installateur ingeschakeld, voel mij er niet lekker bij. Op zich ben ik wel tevreden met de installateur, heeft alles netjes afgewerkt en hij gaf nog aan dat zij dit model alleen maar staand mochten vervoeren en dat was ook gebeurd, maar toch. Ook hebben zij een paar dagen gewacht met het daarna in werking stellen.

Ik houd jullie op de hoogte mbt de afhandeling door Atag, lijkt mij wel belangrijk voor anderen die deze boiler willen kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchsat op 05-03-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Even stekker eruit en dr weer in. En anders Orgen dat de boiler opwarmt via t element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Ja heb ik inmiddels gedaan foutmelding blijft en kennelijk verwarmt hij dan via element, warm water is er. Maar goed nu verbruikt ie het dubbele aan stroom is niet de bedoeling.

Na een paar dagen nog altijd geen reactie van Atag. Ik dacht echt met een A fabrikant te maken te hebben. Ik was bezig met de offerte aanvraag voor een Energion solo warmtepomp, wacht deze even af dan. Als dadelijk in de winter die pomp een storing heeft zit ik dadelijk weken in de koude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn oude warmtepompboiler Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT had een lekkage aan het koudemiddel. Helaas kon de monteur de lekkage(‘s) aan het koudemiddel niet vinden en heb ik een nieuwe warmtepompboiler gekocht. Hieronder mijn bevindingen.

ATAG Lydos 100 Hybrid

Er is een ATAG Lydos 100 Hybrid gekomen. De reden is de prijs, formaat en gewicht. Op voorhand wist ik dat de COP redelijk waardeloos zou zijn met 1,89, en dit blijkt ook in de praktijk waardeloos te zijn. De opwarmtijd is erg lang, de 12:18 uur uit de folder kan wel kloppen.

Geluid

De Lydos 100 Hybrid is een stuk stiller dan de Panasonic. Ik moet wel zeggen dat de Panasonic zonder luchtkanalen geïnstalleerd was als binnen/binnen opstellen. Met luchtkanalen en zelfs geluidsdempers verwacht ik dat de Panasonic stiller zou zijn geweest. De Lydos 100 Hybrid zou ik vanwege het geluid niet zo snel ophangen in een kamer waar mensen verblijven.

COP oftewel rendement

De COP vind ik teleurstellend. Eigenlijk had ik dit wel verwacht omdat de COP in de folder ook maar 1,89 is. Mijn vorige warmtepompboiler had bij iets gunstigere omstandigheden een COP van 3,8. De Lydos zit bij een ijskoude boiler op 2,2 op de zuinige stand ("GREEN"):
Meting koude boiler opwarmen:
  • De start omstandigheden was een koude warmtepompboiler.
  • Start watertemperatuur in de top boiler: 10°C
  • Eind watertemperatuur in de top boiler: 50°C
  • Waterinhoud: 100 liter
  • Theoretisch benodigde energie voor het opwarmen van 80 liter met een deltaT van 40°C: 4,65 kWh
  • Duur opwarmen: ? uur.
  • Temperatuur lucht inlaat: ~14°C
  • Temperatuur lucht uitlaat: onbekend°C
  • Ventilator instelling: niet instelbaar
  • Energieverbruik stopcontact: 2,09 kWh
  • De berekende COP komt uit op: 2,2 (=4,65 kWh / 2,09 kWh)
Deze meting is met ijskoud leidingwater, in de praktijk zal de onderkant warmer zijn door beperkte gelaagdheid waardoor de COP slechter is.

De warmte wordt ook nog eens onttrokken uit een onverwarmde zolder, ik weet niet hoe ik dit moet verrekenen in de COP gedurende het stookseizoen.

Temperatuur op het display

De boiler geeft een temperatuur aan op het display. Getest is dat ie 36°C aangeeft op het moment dat de interne sensoren het volgende aangeven:
  • 47°C (P12) (T DOME)
  • 26°C (P11) (T HIGH)
  • 23°C (P10) (T LOW)
Het vermoeden is dat de boiler het gemiddelde neemt van sensor P12 en P11, waardoor deze uitkomt op 36°C.
Het display gaat telkens uit waardoor je een knopje in moet drukken om de actuele temperatuur te zien.

Bij ongeveer 5°C onder het setpoint gaat ie weer verwarmen.

Nachtfunctie

Nachtfunctie is dat de compressor niet gebruikt wordt, maar alleen het elektrische element. Het is bedoelt om geen geluid te maken, echter gaat ie dus verwarmen om het elektrische element met COP=1.

Functie PROGRAM PROG 1 / PROG 2

De boiler kan je instellen op PROG 1 / PROG 2. Dit betekend dat de boiler op een ingestelde temperatuur is op een ingesteld tijdstip. Helaas werkt deze functie niet goed omdat de boiler ook vaak het elektrische element erbij pakt. De enige optie om alleen op compressor te draaien is GREEN modus (excl. legionella run default 1× 30 dagen).

Garantiekaart

Er zit een garantiekaart bij die binnen 4 weken ingevuld moet worden omdat je anders geen garantie hebt. Het lijkt mij niet correct dat ATAG vraagt om persoonsgegevens voor garantie waar ik wettelijk recht op heb.

Plastic

De onderkant van de boiler bestaat uit een hoop plastic met van die lipjes. Ik ben daar geen voorstander van. Het is mij ook niet gelukt de onderkant/voorkant te demonteren om de compressor en elektronica te bekijken.

Bevestiging muurbeugel

De boiler hangt met 1 beugel aan de muur. Met een klein beetje zijdelingse kracht beweegt de hele boiler omdat de steunpunten aan de boiler dicht bij elkaar gemonteerd zit. Niet stevig.
De muurbeugel wordt warm door een slechte thermische onderbreking.

Prijs

De prijs was € 799,- excl. subsidie excl. installatie. Je kan 500 euro ISDE subsidie krijgen.

Conclusie

Ik zou deze boiler niet aanraden. De boiler heeft een slechte COP (1,89), dunne isolatie (~23mm), een warme muurbeugel, warmt traag op, erg veel plastic.

Had ik een andere boiler willen hebben? Weet ik niet. Andere boilers zijn vaak een stuk groter, zwaarder en duurder. Bijvoorbeeld de Ariston Nuos Plus S2 WIFI 110 WH of Atlantic Calypso 100. Met goedkope stroom en omdat ik toch al een binnen/binnen opstelling had ben ik niet geheel ontevreden met de keuze voor de Lydos 100 hybrid. Een kleinere COP=1 elektrische boiler was ook nog een serieuze optie geweest, en achteraf gezien denk ik wel een betere keuze voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Dre mooi uitgebreid verhaal en test. Kritisch maar toch positief afgesloten.

Ik heb de Lydos nu een jaar en er destijds ook voor gekozen ivm de compactheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 22:11
Inmiddels een half jaar de nuos evo+ 150l in bezit.
En toch redelijk teleurgesteld in deze boiler wat me tegenvalt is dat ie bij zn voor geprogammeerd modussen (P1 , P2) dus bijv om 17.00 warm water 55 graden zn warmte element bijschakeld wat natuurlijk zonde is.
In mijn optiek begint de boiler er te laat mee, waardoor ie erachter komt ik gaat het niet redden, laat ik me warmte element maar bijschakelen om de gewenste temp op tijdstip x te halen. ipv gewoon eerder te starten met het programma zou dit niet hoeven.
Enkel bij de green modus loopt ie enkel op zn warmtepomp .
Ervaren meerdere mensen dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

stefanv010 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:19:
Inmiddels een half jaar de nuos evo+ 150l in bezit.
En toch redelijk teleurgesteld in deze boiler wat me tegenvalt is dat ie bij zn voor geprogammeerd modussen (P1 , P2) dus bijv om 17.00 warm water 55 graden zn warmte element bijschakeld wat natuurlijk zonde is.
In mijn optiek begint de boiler er te laat mee, waardoor ie erachter komt ik gaat het niet redden, laat ik me warmte element maar bijschakelen om de gewenste temp op tijdstip x te halen. ipv gewoon eerder te starten met het programma zou dit niet hoeven.
Enkel bij de green modus loopt ie enkel op zn warmtepomp .
Ervaren meerdere mensen dit ?
Hier hetzelfde probleem met de Lydos op P1, P2. Elektrische element aan bij P1, P2. Ik ben ook teleurgesteld in de boiler. Mijn advies zou zijn het elektrische element af te koppelen. Beter nog gewoon deze boiler niet kopen :X

Mijn Lydos pakt soms zelfs het elektrische element bij de green modus. Ik ben nog aan het onderzoeken of dat komt omdat de ruimte onder de 10°C zou uit kunnen komen. Verwacht van niet, maar moet even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Weet iemand wat je met de WiFi module kan op de Lydos? Ik zou de temperaturen willen loggen en watertemperatuur willen sturen aan de hand van tijdstip (zonder elektrische element).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Weet iemand welke eenheid P15, P16 en P17 hebben?

P15 (HP HOURS) geeft aan 15
P16 (HE HOURS) geeft aan 0
P17 (HP CYCLE) geeft aan 29

De Lydos heeft 38 kWh verbruikt volgens mijn eigen energiemeter. Ik kan me niet voorstellen dat ie maar 15 uur gedraaid heeft, als alleen het eerste keer opwarmen al ruim 12 uur zou moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:37
Dre schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:59:
Weet iemand welke eenheid P15, P16 en P17 hebben?

P15 (HP HOURS) geeft aan 15
P16 (HE HOURS) geeft aan 0
P17 (HP CYCLE) geeft aan 29

De Lydos heeft 38 kWh verbruikt volgens mijn eigen energiemeter. Ik kan me niet voorstellen dat ie maar 15 uur gedraaid heeft, als alleen het eerste keer opwarmen al ruim 12 uur zou moeten kosten.
Volgens het boekje zouden P15 en 16 idd uren zijn.
P17 aantal starts.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leuk dit topic gevonden te hebben.

Ik heb een Ariston Lydos Hybrid 100 liter sinds september 2021 en was op internet aan het zoeken of deze boiler onderhoud nodig heeft.

Ik heb gekeken naar de warmtewisselaar, maar hier zit geen stof op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO46UKLK3bi7Ci98CtFOJzlxCBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEATrO6VPBDQv17UlVcCNmzm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd de boiler open te maken, maar verder dan het witte paneel aan de zijkanten los te maken kwam ik niet. Het paneel blijft vastzitten bij het info-bedieningspaneel. Ik durf er niet te hard aan te trekken, want het plastic breekt snel. Een van de kapjes over de schroeven is een klem al van afgebroken.

Gebruiks info

Ik heb de boiler in de green modus staan op 46 graden.
De inschakeling van de elektrische elementen pas onder de 15 graden (17 graden is fabrieksinstelling).
Legionella run volgens gebruiksaanwijzing een keer per 30 dagen.
Jaarverbruik (een persoon huishouden en alleen badkamer) 350 kWh.
Plaats boiler op zolder bij de trap (koude lucht gaat naar beneden verdieping).
Geluid hoorbaar (oude vrieskast) resonantie via muur ophanging (brom).

De boiler gekocht om all-electric te gaan met zonnepanelen, maar helaas is deze boiler niet in te stellen voor gebruik met zonnepanelen. Ik ben deze dagen aan het proberen, hoe het gaat, als ik hem in de nacht handmatig uitzet.

Vandaag aangezet om 14:15 en afgeslagen om 18:37 uur, totaal 0,7 kWh, temperatuur van 40 naar 46 graden (en even de douche gebruikt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15bTpYGuYR136612EJCvQuQi0pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rb3YFeHD4n2eJHFy4kyH2f4.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier al eens onderhoud laten plegen aan de boiler en door wie is dit gedaan ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickelluiten
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 17:18
Je kan voorzichtig met een platte schroevendraaier het kunststof kapje van bedieningspaneel los wippen, hier zitten namelijk nog 2 schroeven achter en dan kan je de gehele kap naar voren halen

Het kapje zit namelijk gewoon geklemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
maar helaas is deze boiler niet in te stellen voor gebruik met zonnepanelen?

Je kan een programma instellen dat ie om b.v. 15:00 53°C moet zijn. Dat doet ie dan met de WP. met zonne-energie als dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ijgenweis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:33:
maar helaas is deze boiler niet in te stellen voor gebruik met zonnepanelen?

Je kan een programma instellen dat ie om b.v. 15:00 53°C moet zijn. Dat doet ie dan met de WP. met zonne-energie als dat er is.
Is dit ook mogelijk in de green mode?
Ik heb dit niet geprobeerd, maar ik las hier in het forum topic dat dit niet mogelijk zou zijn, als je alleen de warmtepomp wilt gebruiken.
Bij mij gebruikt hij minder dan 200 W en met de verwarmings elementen 1200 W, dan verbruikt hij namelijk snel meer dan de zonnepanelen leveren.
(Dit is geen probleem als je kunt salderen, maar bij een dynamisch contract weer wel)

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 03-04-2024 09:48 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@ijgenweis @PeteSplit

Wat ik een tijdje getest heb is green mode gecombineerd met nacht modus. Hij probeert dan de boiler alleen te verwarmen tijdens het door jou ingestelde tijdsblok.

Heb echter in de praktijk gemerkt dat hij helaas dan soms juist het element bijschakelt buiten die tijden waardoor het weer helemaal teniet gedaan wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
Beekforel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:02:
@ijgenweis @PeteSplit

Wat ik een tijdje getest heb is green mode gecombineerd met nacht modus. Hij probeert dan de boiler alleen te verwarmen tijdens het door jou ingestelde tijdsblok.

Heb echter in de praktijk gemerkt dat hij helaas dan soms juist het element bijschakelt buiten die tijden waardoor het weer helemaal teniet gedaan wordt.
nachtmodus mijden, dan gebruikt ie het element namelijk!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 09:31
Mijn lydos 100 hangt nu bijna twee jaar en begint kuren te vertonen. Error 141, ventilator probleem. De ventilator draait zonder problemen, stof is er ook niet. Een reset helpt niet. Om toch maar wat te proberen wil ik die fan wel vervangen maar een zoektocht op internet levert niets op.

Weet iemand waar onderdelen te verkrijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij

nkooij

Ond

Even een geheel andere vraag.
Ik heb een lydos 100 met wifi board die ik via Homeassistant bestuur.

Nu wil het geval dat de stroom gisteren negatief was en ik dus de boost functie wilde activeren.

Helaas was de ariston site niet bereikbaar en wilde ik de boost functie met de hand activeren.

De boost knop (>>) zet nu echter het wifi-symbool aan en uit (en niet de boost functie).
Wie weet hoe ik de boost functie nu moet activeren?

[ Voor 3% gewijzigd door nkooij op 02-05-2024 15:19 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste