Mijn oude warmtepompboiler Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT had een lekkage aan het koudemiddel. Helaas kon de monteur de lekkage(‘s) aan het koudemiddel niet vinden en heb ik een nieuwe warmtepompboiler gekocht. Hieronder mijn bevindingen.
Er is een ATAG Lydos 100 Hybrid gekomen. De reden is de prijs, formaat en gewicht. Op voorhand wist ik dat de COP redelijk waardeloos zou zijn met 1,89, en dit blijkt ook in de praktijk waardeloos te zijn. De opwarmtijd is erg lang, de 12:18 uur uit de folder kan wel kloppen.
De Lydos 100 Hybrid is een stuk stiller dan de Panasonic. Ik moet wel zeggen dat de Panasonic zonder luchtkanalen geïnstalleerd was als binnen/binnen opstellen. Met luchtkanalen en zelfs geluidsdempers verwacht ik dat de Panasonic stiller zou zijn geweest. De Lydos 100 Hybrid zou ik vanwege het geluid niet zo snel ophangen in een kamer waar mensen verblijven.
De COP vind ik teleurstellend. Eigenlijk had ik dit wel verwacht omdat de COP in de folder ook maar 1,89 is. Mijn vorige warmtepompboiler had bij iets gunstigere omstandigheden een COP van 3,8. De Lydos zit bij een ijskoude boiler op 2,2 op de zuinige stand ("GREEN"):
Meting koude boiler opwarmen:- De start omstandigheden was een koude warmtepompboiler.
- Start watertemperatuur in de top boiler: 10°C
- Eind watertemperatuur in de top boiler: 50°C
- Waterinhoud: 100 liter
- Theoretisch benodigde energie voor het opwarmen van 80 liter met een deltaT van 40°C: 4,65 kWh
- Duur opwarmen: ? uur.
- Temperatuur lucht inlaat: ~14°C
- Temperatuur lucht uitlaat: onbekend°C
- Ventilator instelling: niet instelbaar
- Energieverbruik stopcontact: 2,09 kWh
- De berekende COP komt uit op: 2,2 (=4,65 kWh / 2,09 kWh)
Deze meting is met ijskoud leidingwater, in de praktijk zal de onderkant warmer zijn door beperkte gelaagdheid waardoor de COP slechter is.
De warmte wordt ook nog eens onttrokken uit een onverwarmde zolder, ik weet niet hoe ik dit moet verrekenen in de COP gedurende het stookseizoen.
Temperatuur op het display |
De boiler geeft een temperatuur aan op het display. Getest is dat ie 36°C aangeeft op het moment dat de interne sensoren het volgende aangeven:
- 47°C (P12) (T DOME)
- 26°C (P11) (T HIGH)
- 23°C (P10) (T LOW)
Het vermoeden is dat de boiler het gemiddelde neemt van sensor P12 en P11, waardoor deze uitkomt op 36°C.
Het display gaat telkens uit waardoor je een knopje in moet drukken om de actuele temperatuur te zien.
Bij ongeveer 5°C onder het setpoint gaat ie weer verwarmen.
Nachtfunctie is dat de compressor niet gebruikt wordt, maar alleen het elektrische element. Het is bedoelt om geen geluid te maken, echter gaat ie dus verwarmen om het elektrische element met COP=1.
Functie PROGRAM PROG 1 / PROG 2 |
De boiler kan je instellen op PROG 1 / PROG 2. Dit betekend dat de boiler op een ingestelde temperatuur is op een ingesteld tijdstip. Helaas werkt deze functie niet goed omdat de boiler ook vaak het elektrische element erbij pakt. De enige optie om alleen op compressor te draaien is GREEN modus (excl. legionella run default 1× 30 dagen).
Er zit een garantiekaart bij die binnen 4 weken ingevuld moet worden omdat je anders geen garantie hebt. Het lijkt mij niet correct dat ATAG vraagt om persoonsgegevens voor garantie waar ik wettelijk recht op heb.
De onderkant van de boiler bestaat uit een hoop plastic met van die lipjes. Ik ben daar geen voorstander van. Het is mij ook niet gelukt de onderkant/voorkant te demonteren om de compressor en elektronica te bekijken.
De boiler hangt met 1 beugel aan de muur. Met een klein beetje zijdelingse kracht beweegt de hele boiler omdat de steunpunten aan de boiler dicht bij elkaar gemonteerd zit. Niet stevig.
De muurbeugel wordt warm door een slechte thermische onderbreking.
De prijs was € 799,- excl. subsidie excl. installatie. Je kan 500 euro ISDE subsidie krijgen.
Ik zou deze boiler niet aanraden. De boiler heeft een slechte COP (1,89), dunne isolatie (~23mm), een warme muurbeugel, warmt traag op, erg veel plastic.
Had ik een andere boiler willen hebben? Weet ik niet. Andere boilers zijn vaak een stuk groter, zwaarder en duurder. Bijvoorbeeld de Ariston Nuos Plus S2 WIFI 110 WH of Atlantic Calypso 100. Met goedkope stroom en omdat ik toch al een binnen/binnen opstelling had ben ik niet geheel ontevreden met de keuze voor de Lydos 100 hybrid. Een kleinere COP=1 elektrische boiler was ook nog een serieuze optie geweest, en achteraf gezien denk ik wel een betere keuze voor mij.