Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-10 09:37
Inmiddels heb ik reactie van Greenchoice:
Goedemiddag, je appt met -------. Bedankt voor jouw bericht. Wij blijven salderen zoals je van ons gewend bent. Jaarlijks op de jaarnota. Natuurlijk salderen we wel tegen de tarieven die over een periode geldig waren. We kijken dan wel naar het totale verbruik en de totale teruglevering van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
Cruise schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:58:
Inmiddels heb ik reactie van Greenchoice:

[...]
Goedemiddag, je appt met -------. Bedankt voor jouw bericht. Wij blijven salderen zoals je van ons gewend bent. Jaarlijks op de jaarnota. Natuurlijk salderen we wel tegen de tarieven die over een periode geldig waren. We kijken dan wel naar het totale verbruik en de totale teruglevering van het verbruik.
Dat is dan nog steeds niet juist. Zeker niet als zij zelf de tarieven per periode mogen bepalen.

[ Voor 37% gewijzigd door Arjan_M op 27-06-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16
Salderen moet idd per kWh, niet per tarief per periode...

oh oh oh

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:48
Het enige wettelijke in een vergaderstuk wat ik heb gevonden over de (dus niet eens in de electriciteitswet want daar wordt nergens gesproken over een periode voor zover ik kan vinden) is dit:
Als een kleinverbruiker in een bepaalde verbruiksperiode meer duurzame elektriciteit op het net invoedt dan hij eraan onttrekt, dan geldt dat de leverancier voor het meerdere aan de kleinverbruiker een redelijke vergoeding betaalt.
Dus dan is belangrijk te weten wat de definitie van een verbruiksperiode is. Als dit niet gedefinieerd is kan dit zijn van een nanoseconde tot oneindig en legt deze wet in de letter niks vast.

In dat geval zijn we overgeleverd aan de goodwill of badwill van de energieleveranciers.

Alleen bij een jaarcontract waarbij dit is vastgelegd weet je waar je aan toe bent.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html
JanHenk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:22:
Artikel 31c van de elektriciteitswet gaat inderdaad over hoeveelheid (dus niet in euro's maar in kWh), echter wordt niets beschreven over de 'periode'. Dat is nu de crux, vooral bij verschillende leveringstarieven in een contractjaar c.q. afrekeningsjaar.

Dus Jetten zegt dat het op basis van jaar- of eindafrekening moet. Mooi, dan kan hij dat verklaren bij de rechtbank 8) Maar, beter is het om dat meteen vast te leggen in de wet. Hij stelt het daar namelijk wel, maar een rechtbank zou ook een andere mening toegedaan kunnen zijn. De vraag is daarbij in hoeverre je mag vertrouwen op zo'n uitspraak die gedaan is in een ander kader.

Overigens is het wetsvoorstel voor afbouw salderingsregeling op enig moment controversieel verklaard en eigenlijk ook alweer achterhaald. Ik denk dat ze terug moeten naar de tekentafel, maar nog niets is zeker.

De geplande afbouw van die salderingsregeling is trouwens op basis van het kalenderjaar. Ook dan krijg je weer een verplichte knip in je te salderen terug geleverde energie.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenst op 27-06-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHVDGXTE
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09-2022
Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:33:
Ik vind de antwoorden van BudgetEnergie heel leuk. Maar BudgetEnergie rekent helemaal niet per maand af, ik betaal nog steeds een voorschot iedere maand en krijg een jaarafrekening. Ja, ik krijg een maandoverzicht met mijn gebruik (en daar koppelen ze heel handig een kostenoverzichtje aan vast, maar dat is niet gelijk aan een factuur. Hoezo kunnen ze dan een maandelijkse factuur als loophole gebruiken terwijl ze daar helemaal niet aan voldoen?
Geldt dit voor een vast of variabel contract? Als het om een variabel contract gaat dat klopt het niet wat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-10 21:51

Tjark

DON'T PANIC

Lieuwe15 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:47:
[...]
Die zijn snel gewisseld.. Afgelopen dinsdag gaven ze nog op de facebook chat aan dat ze nog steeds jaarlijks salderen..
Maar hoe dan? Bron van 'dinsdag'?
Tegen welk tarief wordt de eindafrekening dan gemaakt als je stroom 'tekort' hebt? Het gemiddelde? Je laatste tarief?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Bron is een Facebook conversatie, en zover heb ik niet nagevraagd wat hun specifieke salderingsregeling is.
Daar ik toch voor een andere partij heb gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 08:24
jeroenst schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:06:
Het enige wettelijke in een vergaderstuk wat ik heb gevonden over de (dus niet eens in de electriciteitswet want daar wordt nergens gesproken over een periode voor zover ik kan vinden) is dit:

[...]

Dus dan is belangrijk te weten wat de definitie van een verbruiksperiode is. Als dit niet gedefinieerd is kan dit zijn van een nanoseconde tot oneindig en legt deze wet in de letter niks vast.

In dat geval zijn we overgeleverd aan de goodwill of badwill van de energieleveranciers.

Alleen bij een jaarcontract waarbij dit is vastgelegd weet je waar je aan toe bent.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html

[...]
Niet helemaal waar, er wordt wel degelijks als beleidsregel door de NMa (nu AFM) over een jaar gesproken, zie hetvolgende:
Als deze afnemers niet alleen invoeden maar ook elektriciteit onttrekken aan het net moet de netbeheerder salderen (artikel 31c, tweede lid Elektriciteitwet 1998). Dat betekent dat de netbeheerder moet bijhouden hoeveel er is verbruikt (onttrokken) en die hoeveelheid moet hij verminderen met de hoeveelheid elektriciteit die op het net is ingevoed (teruggeleverd). De gesaldeerde hoeveelheid geeft hij jaarlijks door aan de vergunninghouder die op basis hiervan de jaarlijkse afrekening stuurt aan de afnemer
De gesaldeerde hoeveelheid wordt jaarlijks doorgegeven en op basis daarvan wordt de jaarlijkse afrekening op gemaakt.

Is dit waterdicht? Nee, nogmaals: als het helder was, dan was er geen 27 pagina's discussie.

Maar het jaarlijks salderen is niet uit de lucht gegrepen. Het maandelijks salderen van budgetenergie is sowieso fout. Hoe het wel moet? Onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:19
EHVDGXTE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Geldt dit voor een vast of variabel contract? Als het om een variabel contract gaat dat klopt het niet wat zeggen.
Ja, een variabel contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:00
Jovatov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:48:
Maar het jaarlijks salderen is niet uit de lucht gegrepen. Het maandelijks salderen van budgetenergie is sowieso fout. Hoe het wel moet? Onduidelijk.
Als je niet weet hoe het wel moet, hoe kan je dan stellen dat wat BudgetEnergie doet (maandelijks salderen) fout is?

Ik ben van mening dat wat BudgetEnergie doet gewoon binnen de regels is. Vind ik het leuk? Nee, want het gaat mij hoogstwaarschijnlijk geld kosten.

Dus per tariefsperiode salderen (in het geval van BudgetEnergie maandelijks) qua leveringstarieven en jaarlijks salderen qua belastingen.

Wil je dit gezeur niet? Sluit een jaarcontract af.

[ Voor 31% gewijzigd door GioStyle op 27-06-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
GioStyle schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:23:
[...]

Wil je dit gezeur niet? Sluit een jaarcontract af.
Waar kan je tegenwoordig nog een jaarcontract afsluiten? Op prisewise en overstappen.nl vind ik maar 2 aanbieders (met ongunstige tarieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
K.123 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Waar kan je tegenwoordig nog een jaarcontract afsluiten? Op prisewise en overstappen.nl vind ik maar 2 aanbieders (met ongunstige tarieven)
Ik kwam Gewoon Energie tegen met niet superongunstige tarieven via gaslicht.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Ik kwam Gewoon Energie tegen met niet superongunstige tarieven via gaslicht.com
Die zie ik ook, veel slechte reviews helaas. Een voorbeeld:

"Absoluut heel slechte communicatie. Het maandbedrag en de tarieven zijn een farce. Onder aan de streep, na heel ingewikkelde en onduidelijke berekeningen kom ik op een meer verdubbelde rekening. Vrijwel niet bereikbaar en zeer gebrekkige email beantwoording ook"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Op dit moment zie ik Innova en Gewoon Energie. Ik verwacht na 1 juli wel weer meer jaarcontracten van andere aanbieders. Ik zit momenteel bij Eneco met modelcontract, maar ik wil liever zekerheid en dus een jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ja een vriend van me zat bij Essent en kon onlangs verlengen met een jaar voor een gasprijs van 1.80 geloof ik. Was weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Toch heb ik wel belang bij salderen per uur. Mits de energiebelasting en btw wel gewoon jaarlijks worden gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-10 14:34
Cruise schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:58:
Ik mis nog steeds informatie voor mijn gevoel, of ik begrijp het gewoon niet goed... :)

Namelijk: hoe weet in dit geval GreenChoice wat de tarieven waren van de gebruikte KWh's wanneer je een analoge meter hebt (of een digitale meter administratief uitgeschakeld hebt)?

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 22:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dezonnebril schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:15:
[...]
Ik mis nog steeds informatie voor mijn gevoel, of ik begrijp het gewoon niet goed... :)

Namelijk: hoe weet in dit geval GreenChoice wat de tarieven waren van de gebruikte KWh's wanneer je een analoge meter hebt (of een digitale meter administratief uitgeschakeld hebt)?
Die zal jij dan handmatig per betaalperiode moeten doorgeven of men gaat schatten.
Ep Woody schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:11:
Toch heb ik wel belang bij salderen per uur. Mits de energiebelasting en btw wel gewoon jaarlijks worden gesaldeerd.
Ik in principe niet, ik wil de zomer en winter in Kwh tegen elkaar kunnen wegstrepen, anders wordt het nog veel duurder en wordt de terugverdientijd van de panelen alleen maar weer langer.

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2022 19:31 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
_Dune_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Ik in principe niet, ik wil de zomer en winter in Kwh tegen elkaar kunnen wegstrepen, anders wordt het nog veel duurder en wordt de terugverdientijd van de panelen alleen maar weer langer.
Begrijp ik, maar toch is er ook een use case voor andere standpunten. Zeker met day ahead prijzen, dat je bewust accu's gaat laden tijdens lage prjizen om deze terug te leveren als de prijzen hoger zijn bijvoorbeeld, maar inderdaad, je wil of een goede terugleververgoeding (als het 80% was geweest was er waarschijnlijk veel minder over gezeurd) of salderen over het volle tarief.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat BE dit doet om jurisprudentie te krijgen over dit onderwerp, voordat de belangen veel te groot worden. Nu is het nog te overzien en valt er een enkeling over, maar over een paar jaar, zeker als saldering afgebouwd wordt, kon dat wel eens een veel groter ding worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
K.123 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Die zie ik ook, veel slechte reviews helaas. Een voorbeeld:

"Absoluut heel slechte communicatie. Het maandbedrag en de tarieven zijn een farce. Onder aan de streep, na heel ingewikkelde en onduidelijke berekeningen kom ik op een meer verdubbelde rekening. Vrijwel niet bereikbaar en zeer gebrekkige email beantwoording ook"
Zijn er energiebedrijven met goede reviews?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
  • Laatst online: 21-10 16:58
[...]

@K.123
Kijk eens even op dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
[...]

[...]

Exact, zo zie ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Heb ook aan Oxxio gevraagd, hier kreeg ik het volgende antwoord…
Goed dat je hierover contact opneemt. Het salderen word 1 keer per jaar gedaan en dat is op de jaarnota. Dit is daarom niet per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:47
Ep Woody schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:11:
Waarom denk je dat?

Probleem is toch dat als er veel zon is en het waait ook nog eens flink, de prijs van deze groene energie snel daalt en de spotprijs zelfs negatief kan worden? Dat is toch ook het probleem van de energiemaatschappijen op dit moment: salderen heeft tot gevolg dat de dure prijs in de wintermaanden en tijdens de piekuren wordt gecompenseerd met de goedkope prijs in de zomermaanden en de prijs rond het middaguur? Hoe moet een energiemaatschappij zich hiertegen indekken? Langetermijncontracten? Bij welke producent kan ie terecht en welke consument wil zo'n contract?

Ik zie veel posts die zeggen dat de wet duidelijk is, maar wijziging van omstandigheden en redelijkheid en billijkheid zijn ook van belang. De salderingsregeling is ingegeven om de consument te stimuleren om zonnepanelen aan te schaffen en op dit moment wordt dat ook massaal gedaan. Waarom? Vanwege de hoge prijs voor elektriciteit: hierdoor wordt de terugverdientijd korter. Is het dan redelijk en billijk om de salderingsregeling onverkort over een periode van een jaar te willen handhaven, terwijl de prijzen per dag en uur een volkomen andere volatiliteit te zien geven dan toen de salderingsregeling tot stand is gekomen?

De eigenaren van zonnepanelen willen uiteraard zo snel mogelijk hun investering terugverdienen. Toen zij een aantal jaren geleden dat deden rekenden ze gemiddeld met een energieprijs van zeg 22 cent per kWh inclusief belastingen en btw. Nu die prijs is gestegen naar zeg 66 cent, verdienen zij 3x zoveel maar het lijkt erop dat zij die nieuwe realiteit niet willen verdisconteren in hun prijsberekeningen en dat zij vinden dat zij nog steeds recht hebben op een prijs van 22 cent. Wie moet dat prijsverschil van 44 cent ophoesten? De mensen zonder zonnepanelen, de energiemaatschappijen, de producenten, de overheid?

[ Voor 5% gewijzigd door Harvest2002 op 27-06-2022 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Harvest2002 dat verhaal gaat alleen op voor degenen met flinke overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:16:
@Harvest2002 dat verhaal gaat alleen op voor degenen met flinke overproductie.
Nee het gaat voor iedereen op. Energie is veel duurder en volatieler geworden. Iedereen zal daaraan moet wennen en zich moeten aanpassen, of je wel of niet zonnepanelen hebt en of je wel of niet overproductie hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Harvest2002 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:14:
[...]

Waarom denk je dat?

Probleem is toch dat als er veel zon is en het waait ook nog eens flink, de prijs van deze groene energie snel daalt en de spotprijs zelfs negatief kan worden? Dat is toch ook het probleem van de energiemaatschappijen op dit moment: salderen heeft tot gevolg dat de dure prijs in de wintermaanden en tijdens de piekuren wordt gecompenseerd met de goedkope prijs in de zomermaanden en de prijs rond het middaguur? Hoe moet een energiemaatschappij zich hiertegen indekken? Langetermijncontracten? Bij welke producent kan ie terecht en welke consument wil zo'n contract?

Ik zie veel posts die zeggen dat de wet duidelijk is, maar wijziging van omstandigheden en redelijkheid en billijkheid zijn ook van belang. De salderingsregeling is ingegeven om de consument te stimuleren om zonnepanelen aan te schaffen en op dit moment wordt dat ook massaal gedaan. Waarom? Vanwege de hoge prijs voor elektriciteit: hierdoor wordt de terugverdientijd korter. Is het dan redelijk en billijk om de salderingsregeling onverkort over een periode van een jaar te willen handhaven, terwijl de prijzen per dag en uur een volkomen andere volatiliteit te zien geven dan toen de salderingsregeling tot stand is gekomen?

De eigenaren van zonnepanelen willen uiteraard zo snel mogelijk hun investering terugverdienen. Toen zij een aantal jaren geleden dat deden rekenden ze gemiddeld met een energieprijs van zeg 22 cent per kWh inclusief belastingen en btw. Nu die prijs is gestegen naar zeg 66 cent, verdienen zij 3x zoveel maar het lijkt erop dat zij die nieuwe realiteit niet willen verdisconteren in hun prijsberekeningen en dat zij vinden dat zij nog steeds recht hebben op een prijs van 22 cent. Wie moet dat prijsverschil van 44 cent ophoesten? De mensen zonder zonnepanelen, de energiemaatschappijen, de producenten, de overheid?
Zoals ik al aangaf, ik persoonlijk hoef over mijn overproductie niet veel extra te hebben, ik wil alleen salderen over het jaar zoals wettelijk vastgesteld en waar mijn investering op gebasseerd is. Dus zomermaanden kunnen wegstrepen met de wintermaanden in Kwh niet in eurocenten.

En ja, de overheid is medeverantwoordelijk door jaren lang slecht beleid rondom gas. Te veel afhankelijk gemaakt van de russen ondanks zelf genoeg te hebben, maar dat was veel leuker om dat te verkopen en de winsten in het westland te laten liggen (nee, ik woon niet in Groningen, ik heb er wel gewerkt, met name bij Gasunie). Gasunie heeft jaren geleden al gewaarschuwd voor dit beleid en het teveel afhankelijk zijn van Rusland en andere landen in het oosten.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2022 20:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:22
Harvest2002 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Nee het gaat voor iedereen op. Energie is veel duurder en volatieler geworden. Iedereen zal daaraan moet wennen en zich moeten aanpassen, of je wel of niet zonnepanelen hebt en of je wel of niet overproductie hebt.
Dat verandert toch totaal niets aan de regeling? Als de prijzen de andere kant op waren gegaan was er ook niets verandert, maar nu het voor de bedrijven wat minder wordt, mogen ze de regels even eenzijdig aanpassen? Zo werkt dat niet, de salderingsregeling is gewoon opgezet op salderen per jaar.

Als ze dit bij mij gaan doen krijgen ze gewoon maandelijks een meterstand die langzaam terugloopt :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Zoals gezegd, dat snap ik. Ik wil dat ook. De vraag is of dit redelijk en billijk is. Waarom moet de 1 wel betalen voor de hogere energieprijzen maar de eigenaar van zonnepanelen niet? Moet die daar nu extra aan verdienen?

PS Ik heb zelf ook zonnepanelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:59

Osxy

Holy crap on a cracker

Harvest2002 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:24:
Zoals gezegd, dat snap ik. Ik wil dat ook. De vraag is of dit redelijk en billijk is. Waarom moet de 1 wel betalen voor de hogere energieprijzen maar de eigenaar van zonnepanelen niet? Moet die daar nu extra aan verdienen?

Omdat eigenaren van zonnepanelen al heeft betaald met de investering in zonnepanelen? Wat gebeurd op basis van wetgevingen om te bepalen of het een investering is die je wilt / kan maken.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar hoe denk je er dan aan te verdienen als je geen overproductie hebt? Dit heeft m.i. geen invloed op de tvt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K.123

Hoe zit het met mensen die een warmtepomp hebben aangeschaft en de TVT hebben berekend op basis van de salderingsregeling met hun zonnepanelen?

Die leveren in de winter niet zoveel op terwijl de warmtepomp juist dan veel KwH verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

As jij je eigen melk maakt hoef je toch ook niet de marktprijs voor die melk te betalen? Hooguit gaat de prijs van veevoer (zonnepanelen) omhoog. Er vanuitgaande dat de koe en het land waar ie op graast bijna oneindig meegaat (zon).

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
K.123 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Hoe zit het met mensen die een warmtepomp hebben aangeschaft en de TVT hebben berekend op basis van de salderingsregeling met hun zonnepanelen?

Die leveren in de winter niet zoveel op terwijl de warmtepomp juist dan veel KwH verbruikt.
Mijn punt is dat je een investering doet op basis van de op dat moment geldende tarieven en de aannames van de tarieven voor zeg de komende 10 jaar. Op het moment dat je de investering doet, was het tarief 22 cent en je nam aan dat het tarief de komende 10 jaar ook 22 cent was. Gedurende de looptijd van je investering, kijk je wat de werkelijke tarieven zijn. Als de tarieven omhoog gaan, is dat gunstig want anders had je veel meer voor elektriciteit moeten betalen. Daalt de prijs, geldt het omgekeerde.

Iedereen met zonnepanelen is nu hartstikke goed af: je terugverdientijd wordt korter en ondanks dat je meer winst maakt, krijg je ook nog eens de volledige extra korting op de energiebelasting.

Vergelijk dat eens met iemand zonder zonnepanelen en met een variabel contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Harvest2002 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Mijn punt is dat je een investering doet op basis van de op dat moment geldende tarieven en de aannames van de tarieven voor zeg de komende 10 jaar. Op het moment dat je de investering doet, was het tarief 22 cent en je nam aan dat het tarief de komende 10 jaar ook 22 cent was. Gedurende de looptijd van je investering, kijk je wat de werkelijke tarieven zijn . Als de tarieven omhoog gaan, is dat gunstig want anders had je veel meer voor elektriciteit moeten betalen. Daalt de prijs, geldt het omgekeerde.

Iedereen met zonnepanelen is nu hartstikke goed af: je terugverdientijd wordt korten en ondanks dat je meer winst maakt, krijg je ook nog eens de volledige extra korting op de energiebelasting.

Wat hebben mensen zonder zonnepanelen te maken met een nu geldende salderingswet die op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd? Als je een discussie wilt over de have’s en have not’s zit je in het verkeerde topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
Zoals je zelf zegt, is het een juridisch vraagstuk. Ik heb zelf rechten gestudeerd en wijs erop dat wijziging van omstandigheden en redelijkheid en billijkheid daar een doorslaggevende rol in kunnen spelen. Verder probeer ik dat te beargumenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Harvest2002 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:49:
Zoals je zelf zegt, is het een juridisch vraagstuk. Ik heb zelf rechten gestudeerd en wijs erop dat wijziging van omstandigheden en redelijkheid en billijkheid daar een doorslaggevende rol in kunnen spelen. Verder probeer ik dat te beargumenteren.
Mooi en aardig, maar is dan de eerste zet niet om dat bij de wetgever aan te kaarten? Of moeten we maar accepteren dat elk bedrijf wat het misschien moeilijk krijgt maar zelf uitmaakt welke wet relevant genoeg is om te volgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Mijn punt is dat je een investering doet op basis van de op dat moment geldende tarieven en de aannames van de tarieven voor zeg de komende 10 jaar. Op het moment dat je de investering doet, was het tarief 22 cent en je nam aan dat het tarief de komende 10 jaar ook 22 cent was. Gedurende de looptijd van je investering, kijk je wat de werkelijke tarieven zijn. Als de tarieven omhoog gaan, is dat gunstig want anders had je veel meer voor elektriciteit moeten betalen. Daalt de prijs, geldt het omgekeerde.

Iedereen met zonnepanelen is nu hartstikke goed af: je terugverdientijd wordt korter en ondanks dat je meer winst maakt, krijg je ook nog eens de volledige extra korting op de energiebelasting.

Ik zie mijn terugverdientijd nergens sneller gaan als energeileveransiers gaan handelen zoals in dit topic besproken wordt, omdat ik niet meer kan salderen over het gehele jaar. Hierdoor kun je in de wintermaanden praktisch niet salderen en betaal je de hoofdprijs aan energie, dat helpt niet bij de terugverdientijd van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Ik ben overgestapt naar een vast contract Innova energie (is trouwens dezelfde als gewoon energie).

Gewoon normaal salderen en een prima teruglever vergoeding.

Maandbedrag 20 euro per maand (als ze het niet onterecht verhogen) en over een jaar 360 euro terug (als ze dan nog bestaan).

Wat dat betreft is er veel onzeker en veel koffiedik kijken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Ofwel zonder slimme meter tast de energieleverancier theoretisch in het duister. Ze zouden zelfs niet eens de meterstanden moeten doorkrijgen maar alleen het totale verbruik of teruglevering.

Of dit in de praktijk zo werkt is de vraag. Van Eneco ontving ik de informatie ik dat ze aan het einde van het contractjaar de eindnota opmaken met de tarieven die dan gelden, dus dan tast men helemaal in het duister over wat de eindnota gaat worden. De tarieven kunnen immers nog alle kanten op gaan.
Jovatov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Niet helemaal waar, er wordt wel degelijks als beleidsregel door de NMa (nu AFM) over een jaar gesproken, zie hetvolgende:

[...]

De gesaldeerde hoeveelheid wordt jaarlijks doorgegeven en op basis daarvan wordt de jaarlijkse afrekening op gemaakt.

Is dit waterdicht? Nee, nogmaals: als het helder was, dan was er geen 27 pagina's discussie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Maar redelijkheid en billijkheid is niet dat je je zonnepanelen nooit meer terug kan verdienen en daar lijkt het nu wel op.

In ieder geval bestaat die mogelijkheid als er vrijwel een nultarief is als de zon schijnt en er een hoog tarief geld in de winter.

Zodra dat breder bekend wordt is het geen zonnepanelen meer en geen warmtepompen. Lijkt me niet in het belang van de maatschappij als de stimuleringsregeling negatief is.

En daar was de hele salderingsregeling voor bedoeld, particulieren stimuleren om zonnepanelen te nemen (en warmtepompen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Indoubt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Maar redelijkheid en billijkheid is niet dat je je zonnepanelen nooit meer terug kan verdienen en daar lijkt het nu wel op.

In ieder geval bestaat die mogelijkheid als er vrijwel een nultarief is als de zon schijnt en er een hoog tarief geld in de winter.

Zodra dat breder bekend wordt is het geen zonnepanelen meer en geen warmtepompen. Lijkt me niet in het belang van de maatschappij als de stimuleringsregeling negatief is.

En daar was de hele salderingsregeling voor bedoeld, particulieren stimuleren om zonnepanelen te nemen (en warmtepompen etc)
Bijna drie jaar geleden riep ik al op het warmtepomp forum, wacht maar tot iedereen er eentje heeft, en in principe heel nl er van afhankelijk word, dan worden we genaaid met hoge stroom prijzen. De oorlog versneld nu de zaak een beetje, komt regering goed uit. Btw ruim helft minder, maar prijs 3 keer zo hoog geworden, hoppa, subsidies lekker snel terug de kas in.
Daarom heb ik ook gelijk een hout kachel er naast gezet, ik kan dus kiezen.
Hetzelde geld voor de elektrische auto, als die goed ingeburgerd is dezelfde hoge stroom prijs en toren hoge wegenbelasting.
Ik zal er dus niet aan beginnen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

reneeke1970 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Daarom heb ik ook gelijk een hout kachel er naast gezet, ik kan dus kiezen.
Ik ben bang dat je van die houtkachel niet lang zal genieten, dat zal niet erg lang meer duren voordat daar een verbod op komt. Niet dat ik tegen houtstook ben, maar ondanks dat de subsidie er nog maar net af is zie ik een verbod voor de deur staan.

Wat de warmtepompen betreft, elke installateur die ik spreek geeft hetzelfde aan: "Het is niet de oplossing, maar het wordt gepushed door de overheid en levert ons handel op".

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2022 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Dune_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:08:
[...]

Wat de warmtepompen betreft, elke installateur die ik spreek geeft hetzelfde aan: "Het is niet de oplossing, maar het wordt gepushed door de overheid en levert ons handel op".
Dan ben ik benieuwd wat die installateurs wel als oplossing zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:11:
[...]
Dan ben ik benieuwd wat die installateurs wel als oplossing zien.
Niet deze decentrale manier van energieopwekkking. Veelal wind- en zonenergie centraal opgewekt gecombineerd met waterstof voor opslag van energie, met een stabiele laag van energieopwekking doormiddel van een aantal kleinere kerncentrales.

Door deze vele decentrale opwekking ga je alleen maar een heel ingewikkeld energienetwerk krijgen. IK heb er nu een stuk of zes gesproken, in meetings rondom de energietransitie en komen allemaal ongeveer op hetzelfde verhaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Dune_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:17:
[...]

Niet deze decentrale manier van energieopwekkking. Veelal wind- en zonenergie centraal opgewekt gecombineerd met waterstof voor opslag van energie, met een stabiele laag van energieopwekking doormiddel van een aantal kleinere kerncentrales.

Door deze vele decentrale opwekking ga je alleen maar een heel ingewikkeld energienetwerk krijgen. IK heb er nu een stuk of zes gesproken, in meetings rondom de energietransitie en komen allemaal ongeveer op hetzelfde verhaal uit.
Dat zijn dan toevallig die zes installateurs die wel weten waar ze het over hebben? :+

Op zich hoeft het energienetwerk niet perse ingewikkelder te worden, maar wel zwaarder. Das op zich evengoed zo in het scenario dat je schetst. Flinke overproductie is inderdaad niet zo heel handig voor het net. Maar een paneel of 15 per huis lijkt me een prima bijdrage leveren. En er valt m.i. nog een hele slag te maken met het afstemmen van oplevering en gebruik. Of salderen tot maximaal je eigen verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Ik ben het in de basis wel met je eens, maar je verhaal rammelt ook wel ten delen. Hoe zit het met de rechtsgelijkheid van consumenten met een slimme meter versus die met een ferrarismeter? Gaan we bedrijven die profiteren van de hoge energie (of mijn part graan) prijzen dan ook extra belasten op hun winsten? Kan ik best mee leven maar dan gaat echt heel ons belastingstelsel op zijn kop. Dat de huidige regelgeving op termijn niet houdbaar is ben ik met je eens, maar het is niet aan een budget energie om dan maar eenzijdig de spelregels aan te passen. Ik hoop dat ze snel worden teruggefloten, dit is ook niet eerlijk tov hun concurrenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:29:
[...]
Dat zijn dan toevallig die zes installateurs die wel weten waar ze het over hebben? :+
Meestal met de woorden, "Maar daar hadden we 10 tot 15 jaar geleden al mee moeten beginnen". :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]

Tja, dan moet de regering de salderingsregeling aanpassen. Mij ook prima, maar het kan niet zo zijn dat een bedrijf eenzijdig een wet naast zich neer gaat leggen omdat hij nu wat minder winst maakt. En dat gaat dan ten koste van de klant, die nu door deze aanpassing plotseling veel duurder uit is. Ik kan wat dat betreft trouwens heel simpel zijn, met deze uitleg gaat mijn terugverdientijd juist omhoog en niet omlaag. Met de saldering zoals die zou moeten zijn, zou ik gratis stroom hebben. Met de huidige uitleg van sommige energiemaatschappijen moet ik plotseling weer veel gaan betalen.

Dus waarom vind je het wel logisch dat de energiemaatschappijen meer winst mogen maken door de dure prijzen en daar bovenop nog extra inkomsten krijgen door de saldering aan te passen. Maar je vindt het niet logisch dat de saldering gewoon blijft zoals hij is en ook hoort te zijn waardoor de mensen met zonnepanelen wat beter uit zijn?
Waarom zou ik dat daarmee moeten vergelijken? Voorheen was ik met mijn investering in zonnepanelen ook goedkoper uit omdat ik die dingen op het dak had liggen. Dat is nu net het hele idee waarom je ze op het dak legt en bovenal waarom de salderingregeling er is.

Punt is dat er een regeling is die duidelijk aangeeft dat salderen per kalenderjaar is, zodat je zomer/winter tegen elkaar weg kunt strepen. Deze regeling is er om mensen aan zonnepanelen te krijgen. Als dat vanwege de tarieven aangepast moet worden is dat aan de wettenmaker en niet de energieleverancier.

Maar zoals ik al zei ben ik blij dat ik nog mijn domme meter heb. Als ze echt maandelijks de stand willen hebben, krijgen ze mooi een maandelijks aflopende stand, ongeacht of het nu zomer of winter is. De 1e jaren saldeer ik dus nog gewoon, ongeacht wat voor geintjes ze verzinnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
_Dune_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:17:
[...]

Voor het opwekken van energie met zonnepanelen op elk huis heb je gelijk, maar met een warmtepomp bij elke woning krijg je toch geen ingewikkeld energienetwerk?

[ Voor 5% gewijzigd door K.123 op 28-06-2022 05:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:08

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

K.123 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 05:42:
[...]

Voor het opwekken van energie met zonnepanelen op elk huis heb je gelijk, maar met een warmtepomp bij elke woning krijg je toch geen ingewikkeld energienetwerk?
Warmtepompen zijn grote verbruikers. Als één huis in elke straat er één heeft, dan is er geen probleem.

Ga je ieder huis in iedere straat in de wijk met een warmtepomp uitrusten, dan voldoet het elektriciteitsnetwerk in die wijk mogelijk niet meer (kabels zijn te dun, transformator is te licht, mogelijk is ook de capaciteit van de bekabeling van de transformator naar het onderstation te krap bemeten).

Overigens moet je een en ander ook in het grotere plaatje zien. Warmtepompen staan niet alleen in een soort bubbel, er is ook een tendens van elektrisch rijden gaande en we gebruiken met z'n allen ook nog eens meer vermogen met alle apparaten die we in huis hebben.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:19:
[...]

Warmtepompen zijn grote verbruikers. Als één huis in elke straat er één heeft, dan is er geen probleem.

Ga je ieder huis in iedere straat in de wijk met een warmtepomp uitrusten, dan voldoet het elektriciteitsnetwerk in die wijk mogelijk niet meer (kabels zijn te dun, transformator is te licht, mogelijk is ook de capaciteit van de bekabeling van de transformator naar het onderstation te krap bemeten).

Overigens moet je een en ander ook in het grotere plaatje zien. Warmtepompen staan niet alleen in een soort bubbel, er is ook een tendens van elektrisch rijden gaande en we gebruiken met z'n allen ook nog eens meer vermogen met alle apparaten die we in huis hebben.
Dat de capaciteit aangepakt moet worden is een trend die toch onomkeerbaar is. Juist een combinatie van eigen opwekking dmv warmtepomp/zonnepanelen en een smart grid dat goed om kan gaan met de verschillende pieken in de systemen (veel zon en dus hoge opbrengst, thuis komen na werk en auto gaat opladen en dus veel verbruik) zou juist de toekomst moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:19:
[...]

Enig idee hoe een warmtepomp werkt? Dat ding pruttelt de hele dag op 500-700W, zou me drukker maken om de inductieplaat en oven rond etenstijd en dan nog de auto erbij. Verdiep je er eerst in voor je over een bubbel praat ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:06
Is er hier geen moderator die dit draadje on topic kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
klump4u schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Enig idee hoe een warmtepomp werkt? Dat ding pruttelt de hele dag op 500-700W, zou me drukker maken om de inductieplaat en oven rond etenstijd en dan nog de auto erbij. Verdiep je er eerst in voor je over een bubbel praat ;)
Een inductieplaat verbruikt ook nog niet eens zo heel veel. Neem dan de elektrische auto als voorbeeld. Als iedereen rond 1700/1800 thuiskomt in je straat en iedereen gaat zijn/haar EV opladen... Ja, dan voorzie ik wel potentiële problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Die zal jij dan handmatig per betaalperiode moeten doorgeven of men gaat schatten.

[...]

@Harvest2002
Verschillende situaties zijn lastig met elkaar te vergelijken. Ja salderen is een fantastische oplossing, maar er is ook best een usecase voor niet salderen van het verbruik, zeker als je accu's hebt. Zolang ze maar duidelijk en open hierover communiceren.

Voor de leveranciers is het inderdaad wel een ding. Nu veel duurder moeten inkopen bij de terug leverende consument en straks duur inkopen op de markt voor diezelfde klant. Laat het snel maar weer rustig worden op de energiemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

marktweakt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:55:
offtopic:
Je kunt per post, waar in jouw ogen iets mee gedaan moet worden, op Rapporteer drukken. Die knop bestaat ook voor het topic in algemene zin.

Dat is een stuk effectiever dan deze losse post, want hiermee gaat geen enkele alarmbel af bij de moderators. Met Rapporteer wel :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

marktweakt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:55:
Het gebruik van het stroomnet is uiteindelijk de kern van de salderingsdiscussie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

klump4u schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Ik werk bij een grote netbeheerder.

Met "bubbel" bedoel ik niet zoiets als een "internetbubbel", maar als "afzonderlijk ding op een eilandje". Warmtepompen zijn een extra belasting op een bestaand net dat is berekend op een bepaald vermogen. Dat is wat ik daarmee bedoel.

Als je +/ 100 warmtepompen van 500-700 W continue vermogen extra aansluit op een wijkring, dan heb je het over zo'n 60kW extra op een trafo die doorgaans ergens rond de 160kVA is bemeten.

Dat is wat ik bedoel met capaciteitsproblemen.

Dat die opgelost moeten worden, is evident.

[ Voor 29% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-06-2022 09:50 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Met "bubbel" bedoel ik niet zoiets als een "internetbubbel", maar als "afzonderlijk ding op een eilandje". Warmtepompen zijn een extra belasting op een bestaand net dat is berekend op een bepaald vermogen. Dat is wat ik daarmee bedoel.

Als je +/ 100 warmtepompen van 500-700 W continue vermogen extra aansluit op een wijkring, dan heb je het over zo'n 60kW extra op een trafo die doorgaans ergens rond de 160kVA is bemeten.

Maar dan is wel interessant wat je dan bedoelt met die oplossing?
Ben benieuwd hoe daar vanuit de netbeheerder over gedacht wordt.

Is er een andere oplossing dan de capaciteit vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Waarom legt die netbeheerder dan niet meteen bij mij in de wijk van 1950 nieuwe stroomkabel terwijl ze al alles opengooien voor nieuwe gasleiding? Het is gewoon een logge vanuit de overheid ontstane firma die het alleenrecht heeft en maar gewoon doormoddert in mijn ogen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:52:
[...]

Maar dan is wel interessant wat je dan bedoelt met die oplossing?
Ben benieuwd hoe daar vanuit de netbeheerder over gedacht wordt.

Is er een andere oplossing dan de capaciteit vergroten?
De oplossing is nu alleen nog maar capaciteitsvergroting. 15-20 jaar geleden werd nog gedacht dat er met een smartgrid* nog wel een mouw aan te passen was, maar men ziet dat niet meer als een realistische oplossingsrichting. Dat smartgrid komt er overigens wel (men is er al ver mee), maar dan meer om storingen sneller te kunnen detecteren en "transformatorhuisjes" op afstand te kunnen monitoren.

De capaciteitsvergroting is een verhaal op zich dat maar moeilijk voortgang boekt. Daar heb ik elders op dit forum al eens uitleg over gegeven en is niet zo zwart-wit als vaak wordt gedacht.

*smartgrid: capaciteits"vergroting" op basis van slimmer gebruik van de bestaande capaciteit. Het idee was dat apparatuur zich bewust zou zijn van de beschikbare capaciteit op ieder moment op de dag en dan zou in- of uitschakelen wanneer dat handig zou zijn. Er zijn proeftuinen gebouwd waar mensen dus wasmachines hadden die zelf besloten wanneer ze gingen wassen en dergelijke. De winst was bij lange na niet genoeg om voldoende capaciteit vrij te maken voor de echte grote verbruikers die veel of zelfs continu vermogen vroegen.

Daarnaast lag de slimme meter destijds erg gevoelig; de slimme meter was juist beoogd om dit alles mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

klump4u schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:04:
[...]
Waarom legt die netbeheerder dan niet meteen bij mij in de wijk van 1950 nieuwe stroomkabel terwijl ze al alles opengooien voor nieuwe gasleiding? Het is gewoon een logge vanuit de overheid ontstane firma die het alleenrecht heeft en maar gewoon doormoddert in mijn ogen.
Dan heb jij een verkeerd beeld van de netbeheerders, tenminste in ieder geval de netbeheerder die ik heel goed ken, maar ik verwacht dat zij allemaal ongeveer hetzelfde opereren. Waar je wel gelijk in hebt is dat de vertraging en laksheid wederom bij de overheid gezocht moet worden.

De situatie die jij beschrijft vereisd gewoon coordinatie van betreffende gemeente. Meppel, waar ik woon, was een van de eerst steden in het noorden die ook de gehele binnenstad van glasvezel voorzien is. Omdat de gehele binnenstad open moest is dit zo gecoordineerd, dat alle andere nutsvoorzieningen ook direct zijn aangepakt. Zo hoefde voor het grootste deel alles maar eenmaal open gelegd te worden.

Verder kwa netbeheerders, zij geven ook al jaren aan dat er actie moet komen op aanpassing van het net, maar dat moeten zij wel toestemming en mandaat krijgen om de grotere extra kosten uit te mogen geven van de eigenaren en laten de aandeelhouders nu net gemeenten en provincien zijn.

Omdat het net in een veel sneller tempo verzwaard moet worden dan berekend is met regulier onderhoud, moeten trajecten op de schop die eigenlijk nog niet aan vernieuwing toe zijn. Dit is dus niet ingecalculeerd in het reguliere onderhoud en gaat velemalen extra kosten. Ook hier hebben de netbeheerders al heel lang voor gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
lithoijen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Ik ben het in de basis wel met je eens, maar je verhaal rammelt ook wel ten delen. Hoe zit het met de rechtsgelijkheid van consumenten met een slimme meter versus die met een ferrarismeter? Gaan we bedrijven die profiteren van de hoge energie (of mijn part graan) prijzen dan ook extra belasten op hun winsten? Kan ik best mee leven maar dan gaat echt heel ons belastingstelsel op zijn kop. Dat de huidige regelgeving op termijn niet houdbaar is ben ik met je eens, maar het is niet aan een budget energie om dan maar eenzijdig de spelregels aan te passen. Ik hoop dat ze snel worden teruggefloten, dit is ook niet eerlijk tov hun concurrenten.
Even voor de goede orde. Ik verdedig nergens Budget Energie en zeg nergens dat ik ze gelijk geef. Ik zie hun optreden echter wel als een teken aan de wand. Energiemaatschappijen gaan failliet en de prijsvechters als eersten. Ze gaan niet failliet omdat ze veel winst maken maar omdat ze verlies leiden en onvoldoende eigen vermogen hebben om dat (lang) vol te houden. In september 2021 dacht iedereen nog dat de energieprijzen wel weer zouden normaliseren na de winter. Nu ziet dat plaatje er heel anders uit. En we hopen allemaal dat de markt weer normaliseert maar het is koffiedik kijken of en zo ja wanneer dat gebeurt. En de huidige salderingsregeling op jaarbasis maakt het voor de energiemaatschappijen niet makkelijk.

Iedereen heeft daar last van. Ik zie niet in waarom de eigenaars van zonnepanelen daar geen last van zouden mogen hebben. Iemand die in de zomer 3000 kWh produceert waar de energiemaatschappij nauwelijks aan verdient en in de winter 3000 kWh afneemt van het net waar de energiemaatschappij dik voor moet betalen, ontvangt dit jaar 825 euro van zijn medebelastingbetalers. Geen slechte deal lijkt me. Dat mag je jezelf wel afvragen of dit redelijk is. Ik doe dat in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Harvest2002 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:34:
Iedereen heeft daar last van. Ik zie niet in waarom de eigenaars van zonnepanelen daar geen last van zouden mogen hebben. Iemand die in de zomer 3000 kWh produceert waar de energiemaatschappij nauwelijks aan verdient en in de winter 3000 kWh afneemt van het net waar de energiemaatschappij dik voor moet betalen, ontvangt dit jaar 825 euro van zijn medebelastingbetalers. Geen slechte deal lijkt me. Dat mag je jezelf wel afvragen of dit redelijk is. Ik doe dat in ieder geval wel.
Waar haal je die €825 vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Vermindering energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Alleen jammer dat ie geen €824,77 op jaarbasis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Dat begrijp ik niet. Wat is ie dan volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Harvest2002 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:48:
Dat begrijp ik niet. Wat is ie dan volgens jou?
De vermindering van de energiebelasting voor het jaar 2022 is zoals je zegt €824,77 inclusief 21% btw. Vanaf 1 juli gaat de btw naar 9% en dat heeft ook invloed op je vermindering energiebelasting. Als ik dat terug reken kom ik uit op €742,97 (op jaarbasis) voor de tweede helft van het jaar.

Heerlijk als de overheid met getallen gaat goochelen. Die btwverlaging is dus deels een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:10
Ik zou niet zeggen dat het een sigaar uit eigen doos is.

Als je stroomrekening 1000 euro was inclusief alle belastingen en 21% BTW, betaal je na 825 euro korting nog maar 175 euro.

Met de BTW-verlaging wordt de stroomrekening 900 euro. Je krijgt daar "nog maar" 743 korting op en betaalt uiteindelijk 158 euro.

Het netto-effect is dus positief voor de mensen voor wie het bedoeld is. Ik kan geen medelijden hebben met de Tweakers die geen 6.000 euro meer terugkrijgen van hun energieleverancier maar nog maar 5.900 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En ga er maar vanuit dat het rond 0 tot -5 makkelijk twee tot misschien wel vier keer zoveel word.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Ik zie niet in waarom de eigenaars van zonnepanelen daar geen last van zouden mogen hebben. Iemand die in de zomer 3000 kWh produceert waar de energiemaatschappij nauwelijks aan verdient en in de winter 3000 kWh afneemt van het net waar de energiemaatschappij dik voor moet betalen, ontvangt dit jaar 825 euro van zijn medebelastingbetalers. Geen slechte deal lijkt me. Dat mag je jezelf wel afvragen of dit redelijk is. Ik doe dat in ieder geval wel.
Omdat het al jaren aanstaande is, en ik en velen met mij daarom flink geïnvesteerd hebben in panelen, isolatie en warmtepompen. Natuurlijk zag ik de oorlog in Oekraïne niet aankomen, maar dat de prijzen flink zouden gaan stijgen was wel duidelijk IMO. In januari had ik daarom nog even snel 10 panelen extra besteld (voor de grote prijsstijging) en op het dak gelegd. De rekensom was daarbij de hoge energietarieven en de salderingsregeling. Terugverdientijd <2 jaar.

Wij hebben het risico genomen en profiteren nu. Soms heb je dat gewoon, dat een risico zich uitbetaald. Het is niet fair om ineens de spelregels te veranderen als een aantal partijen die flink huilie huilie kunnen doen er last van krijgen. In de energiewereld is dat gewoon ondernemersrisico.

Voor hetzelfde geld was Rusland Oekraïne niet binnengevallen en was de prijs wel genormaliseerd. Dan hadden de energiebedrijven weer vollop geprofiteerd: waarschijnlijk veel dure jaarcontracten (of langer :X ) verkocht en laag inkopen. Was je dan ook voor ingrijpen geweest?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En ze willen dat de particulier en regering er aan mee betaald, of hun dwingen tot onzinnige accu's, daarom maken ze nu misbruik van het probleem rondom zonnepanelen, want dat snapt iedereen.
80 procent van nl weet niet eens wat een warmtepomp is, dus die als probleem aankaarten is zinloos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

Even voor de goede orde. Ik verdedig nergens Budget Energie en zeg nergens dat ik ze gelijk geef. Ik zie hun optreden echter wel als een teken aan de wand. Energiemaatschappijen gaan failliet en de prijsvechters als eersten. Ze gaan niet failliet omdat ze veel winst maken maar omdat ze verlies leiden en onvoldoende eigen vermogen hebben om dat (lang) vol te houden. In september 2021 dacht iedereen nog dat de energieprijzen wel weer zouden normaliseren na de winter. Nu ziet dat plaatje er heel anders uit. En we hopen allemaal dat de markt weer normaliseert maar het is koffiedik kijken of en zo ja wanneer dat gebeurt. En de huidige salderingsregeling op jaarbasis maakt het voor de energiemaatschappijen niet makkelijk.
Ze gaan vooral failliet omdat ze geen lange termijn contracten afsluiten voor de inkoop, maar dat wel doen voor de verkoop. En dat was vooral met het idee dat ze dan op de goedkope momenten inkochten. Helaas zijn die momenten er nu niet meer, en kwamen daardoor die maatschappijen in de problemen. Uiteindelijk heeft dat niets met de prijzen zelf te maken, maar met slecht beleid.
Je kunt je hierbij beter afvragen waarom de regering de compensatie niet via de rekening doet (b.v. BTW eraf, of zelfs korting geven). Je krijgt dan automatisch dat mensen met veel verbruik meer subsidie krijgen. Enige nadeel is dat je dan verbruik aan het subsidieren bent, terwijl je juist minder verbruik wil krijgen.

Hoe dan ook blijft dit geen reden om eenzijdig contracten aan te passen. Ik mag toch ook niet zomaar minder gaan betalen omdat de prijzen zo hoog worden? Ik vind b.v. een gasprijs van 1 euro hoog genoeg, dus dan zou ik eenzijdig de prijs aan mogen passen :? Er zijn gewoon regels/wetten hiervoor en als de energiemaatschappijen het er niet mee eens zijn, moeten ze daar zijn voor aanpassingen. Maar eenzijdig de contracten veranderen is gewoon een no-go.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@redwing je hebt het over eenzijdig aanpassen van contracten, zijn vaste of variabele want dan vind ik het niet of wel mogelijk, bovendien heb je altijd de vrije keuze om te vertrekken bij die toko.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
[...]

Ik vind het niet erg dat zonnepanelen eigenaren meebetalen aan de energietransitie en aan de energiecrises. Maar dan wel nadat de juiste processen doorlopen zijn (1e en 2e kamer) en via de geeigende systemen (lees belastingen). Op die manier kan zorgvuldig de voor en nadelen worden afgewogen, de rechtsgelijkheid worden gewaarborgd (slimme meter vs ferraris meter).

Nu zijn het cowboy acties van energie stunters die:
- Op een oneerlijk manier concurreren met hun concullega's
- Hun bedrijfsrisico's afwentelen op hun klanten
- Dit alles zonder nette communicatie maar met een soort bluf strategie

Daarom hoop ik dat de ACM hier hard en snel tegen optreed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

klump4u schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:54:
@redwing je hebt het over eenzijdig aanpassen van contracten, zijn vaste of variabele want dan vind ik het niet of wel mogelijk, bovendien heb je altijd de vrije keuze om te vertrekken bij die toko.
En naar welke toko ga je dan? Het lijkt erop alsof de meeste energiemaatschappijen dezelfde truuk gaan uithalen.

Ik heb even gepolst bij enkele van mijn mede VvE eigenaren en sommige hebben al gezegd dat onder deze omstandigheden er geen zonnepanelen gaan worden aangeschaft.

Hopeloos jammer dit. We zouden in Nederland juist zoveel mogelijk zonnepanelen moeten neerleggen. Als we daarmee kunnen voorkomen dat een deel van de kolen en/of een deel van het gas niet hoeft te worden verstookt om elektriciteit op te wekken als de zon schijnt dan zou dat een flinke bijdrage kunnen leveren aan het totale gas en kolen verbruik in Nederland op jaarbasis.

Dat was ook het idee toen de salderingsregeling er kwam.

Ik hoop ergens, misschien tegen beter weten in, dat het kabinet alsnog ingrijpt om een redelijke salderingsregeling in stand te houden. We zouden er als maatschappij bij zijn gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:49
Indoubt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:04:
[...]

En naar welke toko ga je dan? Het lijkt erop alsof de meeste energiemaatschappijen dezelfde truuk gaan uithalen.
Wat ik ervan gezien heb gaan de meeste energiemaatschappijen het niet zo bont maken als Budgetenergie (die dus elke maand de salderingsgrens bepalen). De meeste kijken daarvoor nog wel naar het hele jaar. Wat (alle?) energiemaatschappijen nu wel doen bij variabele contracten is levering en teruglevering over tariefsperiodes salderen in euro's met behulp van de meterstanden aan het begin en eind van die periodes. Is dat redelijk? Ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Indoubt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Ik heb even gepolst bij enkele van mijn mede VvE eigenaren en sommige hebben al gezegd dat onder deze omstandigheden er geen zonnepanelen gaan worden aangeschaft.

Hopeloos jammer dit. We zouden in Nederland juist zoveel mogelijk zonnepanelen moeten neerleggen. Als we daarmee kunnen voorkomen dat een deel van de kolen en/of een deel van het gas niet hoeft te worden verstookt om elektriciteit op te wekken als de zon schijnt dan zou dat een flinke bijdrage kunnen leveren aan het totale gas en kolen verbruik in Nederland op jaarbasis.

Dat was ook het idee toen de salderingsregeling er kwam.

Ik hoop ergens, misschien tegen beter weten in, dat het kabinet alsnog ingrijpt om een redelijke salderingsregeling in stand te houden. We zouden er als maatschappij bij zijn gebaat.
Naar een vast contract of per 1 juli en per 1 januari naar een variabele aanbieder die wel niet met maandtarieven werkt.
Saldering is nooit houdbaar geweest dus gewoon een 80% vergoeding voor teruglevering. Geheid dat er dan nog meer zonnepanelen komen want er is duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je op dít moment een beslissing moest nemen over een offerte voor zonnepanelen, wat zouden jullie dan doen? Is er nog geld op te verdienen als alle energiemaatschappijen het voorbeeld van BudgetEnergie gaan volgen?

Je zou het geld ook in isolatie kunnen stoppen, dat heeft ook een effect op je energieverbruik...
Er van uit gaande dat je het geld maar 1 keer kan uitgeven en er niet ander geld beschikbaar is.

[ Voor 13% gewijzigd door Chickendorp op 28-06-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20
Chickendorp schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:30:
Als je op dít moment een beslissing moest nemen over een offerte voor zonnepanelen, wat zouden jullie dan doen?
Uitzoeken of je nog een goed vast contract kan vinden. Dan heb je sowieso geen gezeur meer over tariefperiodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een 'goed' vast contract is lastig te vinden, zoals ik eerder in het topic liet zien met een overzichtje,
zijn de aanbieders met 1-jarig contract rond de 400 euro duurder dan Budget Energie.

Ik kan niet zo gauw de rekensom maken, maar het lijkt me moeilijk voor te stellen dat maandelijks salderen 400 euro per jaar gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
klump4u schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:54:
Bij beide is het prima mogelijk. Je zult iets moeten verzinnen voor de prijs van wat er na salderen nog geleverd/teruggeleverd wordt, maar salderen kan altijd prima. Want ook bij variabele contracten kun je de opbrengst en het verbruik tegen elkaar afstrepen om tot een uiteindelijk verbruik te komen. Dat je voor wat er overblijft het gemiddelde of een wat gunstiger tarief voor de maatschappij pakt kan ik me voorstellen.

Vertrekken is natuurlijk onzin als de wet gewoon voorschrijft dat ze het salderen per per jaar moeten doen. Dat als oplossing zien vind ik dan ook erg zwak.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:49
Chickendorp schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:49:
Ik kan niet zo gauw de rekensom maken, maar het lijkt me moeilijk voor te stellen dat maandelijks salderen 400 euro per jaar gaat kosten?
Oh, dat kan zeker, met de rekenmethode van Budgetenergie, zeker als je een warmtepomp hebt.
Driekwart van het jaar krijg je voor je teruggeleverde kWh grotendeels 50% van je leveringstarief, want zeker als je geen airco hebt zul je in die periode van het jaar aanzienlijk meer energie terugleveren dan je geleverd krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Een 'goed' vast contract is lastig te vinden, zoals ik eerder in het topic liet zien met een overzichtje,
zijn de aanbieders met 1-jarig contract rond de 400 euro duurder dan Budget Energie.

Als ik mijn verbruik per maand bekijk kom ik bij een totaal verbuik van 4500kWh op een tekort in de winter van zo'n 1500kWh en in de zomer draait mijn meter weer door de 0. Met de huidige prijzen betaal ik dan 800 euro, en krijg ik er in de zomer weer 200 euro extra terug. Dat zou me dan dus 600 euro kosten, terwijl met normaal salderen ik geen kosten zou hebben en zelfs nog wat geld toe krijg.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
  • Laatst online: 21-10 16:58

In onze situatie kost dit ca 1000 euro per jaar!
(19 zonnepanelen en gebruik airco als cv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 08:24

Let wel dat er natuurlijk een verschil zit tussen het vergelijk van maandelijks danwel jaarlijks salderen en vergelijk van energiekosten bij het wel/geen zonnepanelen aanschaffen.

Daarbij heeft maandelijks salderen een negatief effect in de terugverdientijd van zonnepanelen. Tegelijkertijd wegen de stijgende energieprijzen (uiteindelijk de oorzaak van minder vaste contracten/meer variabele tarieven) juist weer aan de positieve kant van de weegschaal mee in de terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-10 11:32

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik lees een paar posts terug over GewoonEnergie. Ik zie inderdaad dat dit van Innova is. Voor mei zat ik ook bij innova. Beviel prima. GewoonEnergie lijkt inderdaad jaarlijks te salderen? Goed moment denk ik dus om nu zsm daar naar over te stappen? (zit nu bij BudgetThuis, wat een ratten zijn dat zeg als ik dat hier zo lees).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Dat ligt dan aan jouw gemeente. het is in Nederland nu eenmaal zo dat je niet zomaar iets mag doen als netbeheerder. Het net ligt namelijk in grond die niet van de netbeheerder is, dus moet overal toestemming (vergunning) voor gevraagd worden.

Die vergunningen moeten bij veel gemeentes door een enorme ambtelijke molen en er worden voorwaarden aan verbonden. Er zijn bepaalde gemeentes waar bedrijven geen toestemming krijgen om meerdere werken tegelijk uit te voeren omdat de straat zo snel mogelijk weer dicht moet of de sleuf niet breder mag zijn dan zij vaststellen. Of de vergunning wordt verleend voor "onderhoud" en niet "vernieuwing", of er staat specifiek in dat alleen de gasleiding "beroerd" mag worden.

Overigens is het erg verschillend per gemeente; sommige gemeenten denken wel mee en er zijn er een paar die het zelfs verplichten, waardoor onderhoud moet wachten op een "venster" waarin de straat open mag).

Er is overigens ook een platform waar eigenaren van ondergrondse infra verenigd zijn (denk ook aan KPN, Ziggo, je waterbedrijf etc.) waar de dialoog met gemeente en provincie wordt gevoerd. Er is langzaam verbetering zichtbaar.
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:20:
[...]

En ze willen dat de particulier en regering er aan mee betaald, of hun dwingen tot onzinnige accu's, daarom maken ze nu misbruik van het probleem rondom zonnepanelen, want dat snapt iedereen.
80 procent van nl weet niet eens wat een warmtepomp is, dus die als probleem aankaarten is zinloos
Nee, zie ook de link in mijn vorige post waar ik een en ander uitleg.

Het geluid dat er niet voldoende is geïnvesteerd in de netten is zeker waar, maar daar kun je de netbeheerders niet de schuld van geven. Daarvoor moet je naar Den Haag kijken: zowel de overheid als de ACM (toen nog NMa) heeft investeringen in het net al die jaren tegengehouden omdat men niet wou dat de tarieven voor consumenten en het bedrijfsleven zouden stijgen. Eigen vermogen mocht niet ingezet worden; de winst mocht maar beperkt voor investering gebruikt worden (het grootste deel van de winst moest en zou als dividend naar de aandeelhoudende gemeenten en provincies, oftewel de overheid zelf vloeien, om de extra kosten die men moest maken voor de gedecentraliseerde taken als jeugdzorg te kunnen bekostigen).

Netbeheerders dwingen niemand tot accu's. Maar feit is dat de capaciteit in delen van Nederland is bereikt. Wil je dan de pieken kunnen opvangen, dan ontkom je bijna niet aan lokale opslag. Anders klapt de boel er regelmatig uit (zie hoe het in Californië gaat op hete dagen als voorbeeld).

----

Kijk, ik zit hier niet om mijn werkgever en branche te verdedigen, maar ik vind dat de discussie wel gevoerd moet worden op basis van alle bekende feiten.

Mijn achtergrond: ik werk al bijna 20 jaar voor een netbeheerder. Ik heb de splitsing van leveringsbedrijf en netbeheerder meegemaakt en ook de start van de energietransitie. ik zit behoorlijk dicht bij het vuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-06-2022 14:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik hang met budget thuis aan de lijn. Ik zal het opgenomen gesprek even muten waar nodig en het dan hier plaatsen. Het is echt idioot wat ze zeggen.

Hier is ie dan:

https://drive.google.com/...EwZDibx_/view?usp=sharing

lekker tegenstrijdig ook. Eerst zeggen dat het maandelijks is. En dan ineens is de berekening maandelijks, maar salderen jaarlijks? Jaja

Maar ook dat de verbinding ineens verbroken was. Sure...

-----
Wat vinden jullie hier van?

[ Voor 60% gewijzigd door NeFoRcE op 28-06-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:12
Tjark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:37:
Net in de chat gezeten met Energiedirect.nl waar ik variabel zit. Die geven ook aan dat ze het per maand verrekenen. Lekker rot, want ze hebben een teruglevertarief van 0,05. Nu produceer ik over het jaar maar iets meer dan ik verbruik, dus scheelde het niet veel, maar wel natuurlijk als ze me nu in de zomer 3x niks geven voor m'n stroom, en in de winter mag ik vol betalen.

Denk dat ik voor m'n stroom dan maar overstap naar een vast jaarcontract van een ander.
https://www.energiedirect.../terugleveren-en-salderen
Je zonnepanelen wekken 2000 kWh per jaar op. Daarvan gebruik je zelf 1000 kWh. Je levert dan nog 1000 kWh terug aan het elektriciteitsnet. En je energieleverancier levert je 3500 kWh. De salderingsgrens in dit voorbeeld is dus 3500 kWh. Hiervan wordt de door jou teruggeleverde stroom (1000 kWh) nog afgetrokken op de jaarafrekening. Voor de resterende 2500 kWh betaal je de normale stroomkosten.
Staat toch dat ze per jaar verrekenen. Of lees ik dit verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@hhoekstra ze verrekenen eens per jaar maar de tarieven gaan per periode, je krijgt een cent in de zomer en een tientje in de winter per kWh.

Reken dat maar eens door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:52
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:14:
[...]

En ga er maar vanuit dat het rond 0 tot -5 makkelijk twee tot misschien wel vier keer zoveel word.
Nee dat is niet waar, efficiëntie gaat langzaam omlaag, alleen de heel oude warmtepompen verwarmen met element, of een slecht ingerichte installatie.

Een defrost gebeurd ook met warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2022 15:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

NeFoRcE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:39:
Ik hang met budget thuis aan de lijn. Ik zal het opgenomen gesprek even muten waar nodig en het dan hier plaatsen. Het is echt idioot wat ze zeggen.

Hier is ie dan:

lekker tegenstrijdig ook. Eerst zeggen dat het maandelijks is. En dan ineens is de berekening maandelijks, maar salderen jaarlijks? Jaja

-----
Dankjewel voor het delen. Ik zou deze opname delen met ACM.

Zoals ik de uitleg van de dame aan de telefoon begrijp, is dit wat BudgetEnergie haar medewerkers laat oplezen:
  • "Juridisch uitgezocht" = lees: onze juridische afdeling heeft de definitie van "jaarlijks salderen" opgerekt
  • "We salderen eens per jaar" = lees: we sturen u één keer per jaar een jaarnota waarop we een overzicht tonen van wat we dat jaar salderen
  • "We berekenen eens per maand" = lees: ook al sturen we u eens per jaar een jaarnota, we hanteren iedere maand een ander tarief en strepen de opbrengt en afname per maand tegen elkaar weg in plaats van jaarlijks.
Aanvulling: dat alles wat energieleveranciers doen "juridisch wel klopt, want anders deden we dit natuurlijk niet meneer" is natuurlijk een vreemde redenering. De directie heeft een doel voor ogen en zal heus wel een juridische afdeling op de zaak hebben gezet. Als daar uitkomt dat de tekst "variabel interpreteerbaar" is, dan neemt men de gok gewoon. De kosten die men bij ongelijk moet betlen, is altijd nog lager dan iedereen 40 ct per kWh geven voor teruggeleverde energie.

De eerstvolgende keer dat je zo'n argument hoort: nog geen jaar geleden zagen we dat energieleveranciers eenzijdig contracten met een vast leveringstarief ontbonden waar dat juridisch helemaal niet mag. Ook dat was ongetwijfeld "juridisch uitgezocht".

[ Voor 26% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-06-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
NeFoRcE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:39:

Hier is ie dan:

-----
Het gesprek is niet om aan te horen, dus niet afgeluisterd.

Heb je ook doorgevraagd of ze maandelijks gaan salderen qua kale leveringstarieven en per jaar qua belastingen? Of was dat teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

GioStyle schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Het gesprek is niet om aan te horen, dus niet afgeluisterd.

Heb je ook doorgevraagd of ze maandelijks gaan salderen qua kale leveringstarieven en per jaar qua belastingen? Of was dat teveel gevraagd?
Wat dan? Het kwam er op neer dat ze eerst zei dat het maandelijks was (wat dus ook op de website staat), maar dat na overleg met een collega, ze er ineens op terug kwam dat de berekening maandelijks is, maar salderen op jaarbasis. En dat slaat dus kant noch wal, met wat er op de website staat ook. Dat hele zaakje stinkt bij hun...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

We weten hier toch ook wel dat dit soort telefoontjes geen enkele zin hebben? Die mensen weten duidelijk nauwelijks wat salderen inhoudt.. voor elk vraag is even 'overleg nodig' - waarschijnlijk met iemand die ook maar geïnstrueerd is door iemand bovenin de keten, mogelijk met foutieve info.

Het enige wat hier helpt is brieven sturen en met rechtszaken dreigen :p Pas dan kom je in contact met mensen met iets meer kennis.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
Indoubt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:50:
@hhoekstra ze verrekenen eens per jaar maar de tarieven gaan per periode, je krijgt een cent in de zomer en een tientje in de winter per kWh.

Reken dat maar eens door
Eerst salderen dan verrekenen, dan moet het tarief per periode toch niet uitmaken?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

NeFoRcE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Wat dan? Het kwam er op neer dat ze eerst zei dat het maandelijks was (wat dus ook op de website staat), maar dat na overleg met een collega, ze er ineens op terug kwam dat de berekening maandelijks is, maar salderen op jaarbasis. En dat slaat dus kant noch wal, met wat er op de website staat ook. Dat hele zaakje stinkt bij hun...
Ze proberen om de wet heen te praten.

Als ze stellen dat ze maandelijks salderen, geven ze toe dat ze fout zitten. Dus ze salderen niet maandelijks, ze "berekenen" het tarief maandelijks.

Door verwarring te scheppen over wat salderen dan precies inhoudt, kweken ze bij een groot deel van de bellers het beeld dat het niet anders is en BudgetEnergie gelijk heeft.

Het is heel eenvoudig: per jaar (ongeacht wat de ingangs- en einddatum is, gewoon twaalf maanden) dient je leveranciers de eindstand op te maken. Wat heb je ingekocht, wat heb je teruggeleverd, wat is het tarief en welke voorschotten heb je betaald.

Dat men nu, bij een variabel contract, maandelijks de tarieven voor geleverde energie bepaalt, is helemaal prima. Er is echter geen voorziening in de wet om dat ook voor de te salderen energie te doen. Die moet dus, aan het eind van het jaar, kWh-voor-kWh van de afname afgetrokken worden. err wordt niet gesproken over euro's in de regeling, maar over kiloWatt-uren.

En dat is vervelend nieuws voor BudgetEnergie. Ze lopen hierdoor inkomsten mis. Dat is de hele reden waarom ze dit op deze manier proberen recht te praten.

Dat ze vervolgens maar 50% van je teruggeleverde energie (dus het deel dat resteert na aftrek eigen verbruik) van je willen inkopen, klinkt ook niet zuiver. Daar heb ik echter nog even geen juridische onderbouwing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Pagina: 1 ... 8 ... 34 Laatste