klump4u schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:04:
[...]
Waarom legt die netbeheerder dan niet meteen bij mij in de wijk van 1950 nieuwe stroomkabel terwijl ze al alles opengooien voor nieuwe gasleiding? Het is gewoon een logge vanuit de overheid ontstane firma die het alleenrecht heeft en maar gewoon doormoddert in mijn ogen.
Dat ligt dan aan jouw gemeente. het is in Nederland nu eenmaal zo dat je niet zomaar iets mag doen als netbeheerder. Het net ligt namelijk in grond die niet van de netbeheerder is, dus moet overal toestemming (vergunning) voor gevraagd worden.
Die vergunningen moeten bij veel gemeentes door een enorme ambtelijke molen en er worden voorwaarden aan verbonden. Er zijn bepaalde gemeentes waar bedrijven geen toestemming krijgen om meerdere werken tegelijk uit te voeren omdat de straat zo snel mogelijk weer dicht moet of de sleuf niet breder mag zijn dan zij vaststellen. Of de vergunning wordt verleend voor "onderhoud" en niet "vernieuwing", of er staat specifiek in dat alleen de gasleiding "beroerd" mag worden.
Overigens is het erg verschillend per gemeente; sommige gemeenten denken wel mee en er zijn er een paar die het zelfs verplichten, waardoor onderhoud moet wachten op een "venster" waarin de straat open mag).
Er is overigens ook een platform waar eigenaren van ondergrondse infra verenigd zijn (denk ook aan KPN, Ziggo, je waterbedrijf etc.) waar de dialoog met gemeente en provincie wordt gevoerd. Er is langzaam verbetering zichtbaar.
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:20:
[...]
En ze willen dat de particulier en regering er aan mee betaald, of hun dwingen tot onzinnige accu's, daarom maken ze nu misbruik van het probleem rondom zonnepanelen, want dat snapt iedereen.
80 procent van nl weet niet eens wat een warmtepomp is, dus die als probleem aankaarten is zinloos
Nee, zie ook de link in mijn vorige post waar ik een en ander uitleg.
Het geluid dat er niet voldoende is geïnvesteerd in de netten is zeker waar, maar daar kun je de netbeheerders niet de schuld van geven. Daarvoor moet je naar Den Haag kijken: zowel de overheid als de ACM (toen nog NMa) heeft investeringen in het net al die jaren tegengehouden omdat men niet wou dat de tarieven voor consumenten en het bedrijfsleven zouden stijgen. Eigen vermogen mocht niet ingezet worden; de winst mocht maar beperkt voor investering gebruikt worden (het grootste deel van de winst moest en zou als dividend naar de aandeelhoudende gemeenten en provincies, oftewel de overheid zelf vloeien, om de extra kosten die men moest maken voor de gedecentraliseerde taken als jeugdzorg te kunnen bekostigen).
Netbeheerders dwingen niemand tot accu's. Maar feit is dat de capaciteit in delen van Nederland is bereikt. Wil je dan de pieken kunnen opvangen, dan ontkom je bijna niet aan lokale opslag. Anders klapt de boel er regelmatig uit (zie hoe het in Californië gaat op hete dagen als voorbeeld).
----
Kijk, ik zit hier niet om mijn werkgever en branche te verdedigen, maar ik vind dat de discussie wel gevoerd moet worden op basis van alle bekende
feiten.
Mijn achtergrond: ik werk al bijna 20 jaar voor een netbeheerder. Ik heb de splitsing van leveringsbedrijf en netbeheerder meegemaakt en ook de start van de energietransitie. ik zit behoorlijk dicht bij het vuur.
[
Voor 8% gewijzigd door
Heroic_Nonsense op 28-06-2022 14:29
]