Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door JanHenk op 25-06-2022 23:22 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

FrederiqueLM schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:15:
[...]

In het voorstel van het kabinet staat 80% van het leveringstarief als redelijke terugleveringsvergoeding vastgesteld. Door dit in twijfel te trekken neem je daarmee dus het standpunt in dat dit geen 80% hoeft te zijn. In de kabinetsplannen staat namelijk al onderbouwd waarom hiervoor gekozen is.
Waar haal je nu uit dat ze dit in twijfel trekken? Is toch gewoon een vraag of ze het hebben overwogen en dan waarom wel of waarom niet. Inlees nergens dat het CDA dit anders wil dan 80%

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
klump4u schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:22:
[...]

Waar haal je nu uit dat ze dit in twijfel trekken? Is toch gewoon een vraag of ze het hebben overwogen en dan waarom wel of waarom niet. Inlees nergens dat het CDA dit anders wil dan 80%
Dan heb je nog nooit iets in de politiek gedaan. Alle vragen worden met een reden gesteld en zijn geen vragen om het vragen (want nogmaals, de onderbouwing stond al in de kabinetsplannen). Lees de andere reacties van partijen maar eens door, daar zie je enorme politieke kleur in en lees dan ook welke vragen niet gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

_Dune_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:03:
[...]

Er een aantal site er op nageslagen te hebben is het toch 2023:

Bijvoorbeeld https://www.zelfenergiepr...e-slimme-meter-verplicht/

https://www.independer.nl...rs/slimme-meter/verplicht

Je hebt gelijk dat de afbouw nu vanaf 2025 zal zijn, maar de verplichting voor een digitale meter zie ik nog niet gewijzigd.
De noodzaak is dat er rechtsongelijkheid ontstaat wanneer saldering afgebouwd wordt en er nog ferrarismeters zijn. Er zijn momenteel echter schreeuwende tekorten aan digitale meters. Zelfs voor dat tekort was in 1e instantie de deadline al naar 2024 verlegd omdat ze niet voor 2023 al alle oude meters vervangen konden hebben. Dus leuk dat er 2023 staat maar praktisch kan dat dus nooit dus zal het er niet komen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
JanHenk schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:24:
Ik zie hier regelmatig totaal irrelevante jurisprudentie terugkomen als onderbouwing van een standpunt dat op zichzelf ook behoorlijk wankel is.

Er is naar mijn mening wettelijk zo weinig vastgelegd over saldering, dat de interpretatie gewoon voor meerdere uitleg vatbaar is. Iets dat je dus ook ziet gebeuren op afrekeningen. Daarnaast is de terminologie ook nog eens slecht.

We hebben hier overigens ook twee verschillende “salderingen”, wellicht goed om die uit elkaar te houden.

1. Voorheen (maar tegenwoordig niet) belangrijkste was de energiebelasting en de btw. De teruggeleverde stroom bespaart je energiebelasting en btw op de afgenomen stroom. Dit is ook de regeling waar men over spreekt als er politiek gesproken wordt over “afbouw” van de regeling. Dit gaat wel gewoon goed in de afrekeningen.

2. De saldering van teruggeleverde stroom met afgenomen stroom voor het leveringstarief. Nu de kale energieprijzen dusdanig zijn gestegen, is dit ineens de meest belangrijke vorm van saldering geworden. En deze vorm van saldering is niet goed vastgelegd. Belangrijke vragen zijn vooral; hoe ga je om met verschillende kale leveringstarieven in een kwartaal/maand/week of zelfs uur (zie “day ahead” problematiek). Mag je een overschot in een periode verrekenen met een afname in een andere tariefsperiode?

Vooral op de tweede vorm moet dus een antwoord komen. Maar m.i. is dat er gewoon nog niet, althans niet wettelijk. Ik zie veel argumenten voorbij komen, maar de wettelijke grondslag is gewoon karig en voor veel standpunten bruikbaar (of juist niet). Dan ben je overgeleverd aan de afspraken tussen jou en je leverancier.

Ik heb het antwoord ook niet, maar iets meer kaders zouden hier wel helpen.

(Overigens is de ACM is een orgaan van handhaving en geen beleidsbepaler, dus die is niet zo relevant naar mijn mening. De antwoorden die ze geven aan bepaalde consumenten bieden ook weinig hoop. )
Als ik de officiele documenten van de Tweede Kamer lees, dan zegt Minister Jetten zwart op wit: "Saldering wordt toegepast over het totale verbruik van de jaar- of eindafrekening. Het is voor de consument voordelig dat dit op deze wijze gebeurt, omdat over het algemeen in de zomer meer elektriciteit op het net wordt ingevoed dan afgenomen en dit in de winter juist precies andersom is en het daardoor gunstig is een en ander tegen elkaar weg te kunnen strepen in de jaarfactuur."

https://zoek.officielebek.../ah-tk-20212022-1701.html

Dan is de situatie toch duidelijk, of zie ik iets over het hoofd?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En daarmee kan dit draadje op slot. :+

[ Voor 4% gewijzigd door ds23man op 26-06-2022 05:44 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:49
Unstable Element schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:19:
[...]

Het is een langzaam proces kan ik je vertellen.
Veel overleg gehad met de rechtsbijstands verzekering. Echter deze wil afkopen en niet procederen.

Op persoonlijk vlak heb ik deze week e.e.a. afgerond waardoor ik ook (veel) meer tijd heb.
Planning is nu deze week de formele klacht uit te sturen waardoor we naar de geschillencommissie kunnen.
Goed om te horen hoe de zaken er nu voorstaan.

Tja grappig hé zo'n rechtsbijstandverzekering. Willen ze dan ook voor de komende jaren afkopen want dit gaat natuurlijk elk jaar weer terugkomen?

Mag ik vragen wat de afwegingen waren om voor de geschillencommissie te kiezen i.p.v. de rechter?

[ Voor 10% gewijzigd door marktweakt op 26-06-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@Tiesert
Ja je ziet inderdaad dingen over het hoofd. Deze zijn hiervoor in dit draadje al verschillende keren naar voren gebracht. Lees het draadje maar eens goed door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

marktweakt schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:45:
@Tiesert

[...]

Ja je ziet inderdaad dingen over het hoofd. Deze zijn hiervoor in dit draadje al verschillende keren naar voren gebracht. Lees het draadje maar eens goed door.
Misschien even een Readers Digest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Unstable Element schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:50:
Oeps helemaal de kamervragen gemist.
Ik probeer nu even contact te zoeken met dhr Bontebal
Begrijp ik goed dat je wel een jaarcontract had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tiesert schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:05:
[...]Als ik de officiele documenten van de Tweede Kamer lees, dan zegt Minister Jetten zwart op wit: "Saldering wordt toegepast over het totale verbruik van de jaar- of eindafrekening. Het is voor de consument voordelig dat dit op deze wijze gebeurt, omdat over het algemeen in de zomer meer elektriciteit op het net wordt ingevoed dan afgenomen en dit in de winter juist precies andersom is en het daardoor gunstig is een en ander tegen elkaar weg te kunnen strepen in de jaarfactuur."
Goed punt. En hoe gaat dit zich nu verder ontwikkelen? Zoals al een keer geschreven heb over ruim een half jaar wordt ons tarief vrijwel zeker variabel en heeft er zich in ca 1 jaar tijd een aardverschuiving voortgedaan hoe er naar energiecontracten gekeken wordt en hoe zal zich dan het salderen zich ontwikkelen? Mijn perceptie is nog steeds dat ik er een hard hoofd in heb dat daar niks zou gebeuren.

Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de invulling van de afspraken in het coalitieakkoord ten aanzien van zon-PV (de zonnebrief) (Kamerstuk 32813, nr. 1046)
16 juni 2022
2022D25482
Inbreng verslag schriftelijk overleg

Inhoudsopgave
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
II Antwoord / Reactie van de minister
Punt II is nog leeg.... De minister moet nog heel wat salderingsvragen beantwoorden die in dit verslag benoemd zijn en gaat dat dan meer dan alleen hoe de salderingsregeling eruit zal zien qua bestaan en mogelijke afbouw of gaat dat ook het verrekenen mbt het het tarief/periode betreffen? Ik houd dus de andere opties nog open.
Edit: Het antwoord vd minister die jij quote moest ca 9 weken op gewacht worden. Ben benieuwd hoe lang we op de antwoorden van de huidige vragen moeten wachten, ook gezien het a.s. zomerreces.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 26-06-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

FrederiqueLM schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:39:
[...]

Dan heb je nog nooit iets in de politiek gedaan. Alle vragen worden met een reden gesteld en zijn geen vragen om het vragen (want nogmaals, de onderbouwing stond al in de kabinetsplannen). Lees de andere reacties van partijen maar eens door, daar zie je enorme politieke kleur in en lees dan ook welke vragen niet gesteld worden.
Nee nooit gedaan en zal ik ook nooit doen, 2 gezichten opzetten lukt niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Stuurt Budget Energie ook een factuur per maand? Zodat je iedere maand een rekening krijgt? Als ze dat doen dan lijkt het te passen binnen Artikel 31c lid 1 van de Energiewet 1998. https://wetten.overheid.n...z=2021-07-01&g=2021-07-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
JHaer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:15:
Heeft iemand ervaring met energieleverancier Engie?
Als ik op hun site 3000 kWh verbruik en 3000 kWh teruglevering invul, dan komt er een termijnbedrag uit van €10 per maand.
Dit lijkt mij, als leek, op een juiste saldering.
Of zie ik iets over het hoofd?
3000 kWh verbruik en 3000 kWh teruglevering komt op een totaal verbruik van 0 (nul) kWh.
Dan betaal je dus alleen je aansluit- en leveringskosten en krijg je de tegemoetkoming energiekosten terug.
Per saldo is dat dus een negatieve energie-rekening!

Op 15-6 heb ik mijn jaarrekening ontvangen. Ik had een netto afname 282 kWh en kreeg € 325 en een beetje terug. Maar ook bij mij zijn afname en teruglevering eerst omgezet naar euro's en is dat met elkaar verrekend . . .
Ik ga zo een kijken hoeveel dat scheelt als eerst alle kWh tegen elkaar weg gestreept worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Berekening is wel interessant om te zien of er verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:58
Ik kreeg deze reactie van eneco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sNJR21W0J3OGji4GxwUSGW1iRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IQuA0jJlEA3yAxRXsAeiqVK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door jeroenst op 27-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Eneco saldeert per tariefsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
ds23man schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:46:
Berekening is wel interessant om te zien of er verschil is.
Hmmm, interessante oefening . . .
Salderen per kWh dus :
Verbruik normaal tarief - teruglevering normaal tarief : 1418 - 2745 = - 1327
verbruik dal tarief - teruglevering dal tarief : 2925 - 1316 = 1609
saldo dal tarief en normaal tarief verrekenen : 1609 - 1327 = 282 kWh netto afname in het daltarief
282 kWh afrekenen volgens dal tarief komt op -/- € 282,72 (normaal tarief zou -/- € 272,01 zijn).
Daar zit dan ook bij :
* verrekening van € 20,- aan voorschotten
* Energie belasting en Opslag duurzame energie over 282 kWh
* Vaste leveringskosten, Netbeheerkosten en Vermindering energie belasting

Maar volgens mijn leverancier is het eindbedrag dus -/- € 325,23 :? :? :?
Salderen in kWh zou voor mij dus € 42.51 duurder zijn!

Verder viel me dit nog op op de rekening,
Tarief levering normaaltarief : 0,13549
Tarief teruglevering normaal : 0,13205
en voor de dal uren
Tarief levering daltarief : 0,10411
Tarief teruglevering dal : 0,10631

Tijdens de normale uren is het levertarief dus hoger, tijdens dal uren is TERUGlevertarief hoger. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:44
GioStyle schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Eneco saldeert per tariefsperiode.
Maar je krijgt wel een jaarafrekening met de saldering per tariefsperiode, dus er is geen woord gelogen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Mawlana schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Maar je krijgt wel een jaarafrekening met de saldering per tariefsperiode, dus er is geen woord gelogen. :P
Plus salderen van belasting over het hele jaar. Soms is het allemaal zo doorzichtig... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Iemand die zijn slimme meter administratief heeft laten uitzetten?
Dus dat de slimme meter geen gegevens meer verstuurd?
Ben wel benieuwd hoe bijv. Budget Energie daar op zou reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Chickendorp schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:22:
Iemand die zijn slimme meter administratief heeft laten uitzetten?
Dus dat de slimme meter geen gegevens meer verstuurd?
Ben wel benieuwd hoe bijv. Budget Energie daar op zou reageren.
Daar zitten leveranciers echt niet mee hoor. Dan vragen ze je waarschijnlijk om zelf meterstanden door te geven. En anders hebben ze genoeg data om vrij aardig te kunnen schatten.

[ Voor 8% gewijzigd door Compuchip87 op 26-06-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvd1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Hoi,
Wij zitten noodgedwongen (failliet fenor) bij budgetenergie met zonnepanelen. Met de nieuwe truc per juli (saldering per maand en 50% terug op teruglevering, lees wegval wegstrepen zomer en winter) graag naar een energiemaatschappij die daar anders mee omgaat. Heeft iemand advies voor een betere optie? Al wel klacht ingediend maar dit zal allemaal wel erg lang duren ben ik bang. Hopelijk iemand met goed advies ......
Is greenchoice iets? Zoek dus naar energiemaatschappij die niet doet aan maandelijks salderen, ik heb een slimme meter.
gr Gijs en bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:53
klopt het dat je wel per jaar saldeert bij budget energie als je een vast tarief hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

buakaw schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:32:
klopt het dat je wel per jaar saldeert bij budget energie als je een vast tarief hebt?
Ja want de prijs is iedere maand hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:11
buakaw schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:32:
Las toevallig net een laatste review van Budget Energie.

Reactie van de eigenaar een minuut geleden
Goedemorgen!

Wat vervelend dat je goede ervaring inmiddels minder fijn is. Volgens mij doel je op onze variabele contracten, daarvan wisselen de tarieven maandelijks met de markt mee. Ook gaan we inderdaad vanaf 1 juli 2022 50% van de opwekking salderen. Dit doen we ook bij vaste contracten.

Mocht je nog vragen hebben, dan kan je ons altijd bellen! En als je moeite hebt met het verstaan van onze medewerkers, dan is chatten gelukkig ook nog een optie.

Jacqueline
Klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Kingsolo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Las toevallig net een laatste review van Budget Energie.

Reactie van de eigenaar een minuut geleden
Goedemorgen!

Wat vervelend dat je goede ervaring inmiddels minder fijn is. Volgens mij doel je op onze variabele contracten, daarvan wisselen de tarieven maandelijks met de markt mee. Ook gaan we inderdaad vanaf 1 juli 2022 50% van de opwekking salderen. Dit doen we ook bij vaste contracten.

Mocht je nog vragen hebben, dan kan je ons altijd bellen! En als je moeite hebt met het verstaan van onze medewerkers, dan is chatten gelukkig ook nog een optie.

Jacqueline
Klantenservice
Dat is dan een aanpassing van het contract en dan mag je per direct weg, maar dat zal wel bij nieuwe vaste contracten zijn die ze nu niet hebben.
Edit, dan moeten ze de klant daar ook nog eens tijdig van op de hoogte brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 27-06-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bij vaste contracten?

Dat lijkt me sterk, maar het kan. Dat is mogelijk contractbreuk. Het probleem daarmee is echter; je mag je contract dan meteen ontbinden, maar is dat wel zo gunstig?

Hoog tijd dat de tweede kamer hier op duikt en eens duidelijke kaders gaat stellen over wat de salderingsregeling nu precies inhoudt. En voor de duidelijkheid, het gaat dan eens een keer niét over de energiebelastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wat een topic. Het maakt mij ook gewoon boos.

Wellicht handig om een overzicht te maken?

Leveranciers die salderen per jaar op basis van jaarcontract
...

Leveranciers die salderen per jaar op basis van flexibel contract
...

Leveranciers die salderen per periode (kwartaal bijv.) op basis van jaarcontract
...

Leveranciers die salderen per periode (kwartaal bijv.) op basis van flexibel contract
...

En een link naar klachtenformulier bij acm?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

NeFoRcE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:07:
Wat een topic. Het maakt mij ook gewoon boos.

Wellicht handig om een overzicht te maken?

Leveranciers die salderen per jaar op basis van jaarcontract
...

Leveranciers die salderen per jaar op basis van flexibel contract
...

Leveranciers die salderen per periode (kwartaal bijv.) op basis van jaarcontract
...

Leveranciers die salderen per periode (kwartaal bijv.) op basis van flexibel contract
...

En een link naar klachtenformulier bij acm?
Succes, we wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 01:44
Ik vraag me af hoe dit pak 'm beet een jaar of twee geleden was. In de tijd dat bij een variabel contract de tarieven hooguit 2x per jaar werden gewijzigd.

Zijn mensen er meer op gaan letten of hebben de leveranciers hun methode aangepast vanwege de behoorlijk fluctuerende tarieven? Als iemand nou eens een jaarnota zou delen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Mawlana schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:15:
Ik vraag me af hoe dit pak 'm beet een jaar of twee geleden was. In de tijd dat bij een variabel contract de tarieven hooguit 2x per jaar werden gewijzigd.

Zijn mensen er meer op gaan letten of hebben de leveranciers hun methode aangepast vanwege de behoorlijk fluctuerende tarieven? Als iemand nou eens een jaarnota zou delen... :P
Toen werd gewoon gemiddeld volgens mij want de prijsschommelingen waren toen maar honderden van centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat middelen gebeurt alleen maar bij klanten waar geen slimme meter hangt. Heb hier een jaarnota die exact aangepast is op de meterstanden bij een belastingswijziging (vast contract). Dus netjes de periode met het exacte verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Mawlana Terechte vraag, die schoot mij ook te binnen, maar is dat wel relevant...

Ik vermoed dat de leveranciers hun methodes hebben gewijzigd door de sterk stijgende en fluctuerende tarieven.

Zoals gezegd, toen stroom nog een paar cent (leveringstarief) kostte, maalde niemand er om. Belangrijkste was de saldering van de energiebelasting en btw van zo'n 17 à 18 cent. En dat ging (en gaat) nog altijd wel goed. Waarschijnlijk vanwege het belang; leveranciers hebben er geen belang bij om dit anders te verwerken dan voorheen.

Als we het hebben over saldering van het leveringstarief, hebben ze er wél belang bij om dit nu anders te doen dan anders (en voorheen nauwelijks). Immers is anno 2022 het leveringstarief zomaar 40 a 50 cent. Dat gaat ergens over.

Er moet een antwoord komen (mijn mening is dat we dat hier niet gaan oplossen) op hoe leveranciers daar uniform mee om moeten gaan.

Bij uitblijven van een antwoord is het een extra dimensie in de keuze van leverancier...

Zou de historie hierin kunnen helpen? M.i. niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ds23man schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:37:
Dat middelen gebeurt alleen maar bij klanten waar geen slimme meter hangt. Heb hier een jaarnota die exact aangepast is op de meterstanden bij een belastingswijziging (vast contract). Dus netjes de periode met het exacte verbruik.
Het gaat over tariefswijziging van de leverancier zelf en dan het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Simpele oplossing,
Stel 3 maandelijks prijs aanpassing.
1e kwartaal €0,30 per kWh, 2e kwartaal €0,25, 3e kwartaal €0,20 en 4 kwartaal €0,35 TVL is gelijk aan levering.
1e kw. 1000 verbruik en 500 teruglevering, 500 tekort van €0,30
2e kw. 800 verbruik en 2000 teruglevering, 1200 over van €0,25
3e kw. 800 verbruik en 1500 teruglevering, 700 over van €0,20
4e kw. 1200 verbruik en 400 teruglevering, 800 tekort van €0,35
Eerst die 800 wegstrepen tegen €0,25 is 800 x €0,10 is €80,- tekort
Dan die 500 min 400 van €0,25 en 100 van €€0,20 is 400x€0,05 en 100x€0,10 is €50,- tekort
€130,- tekort min TLV van overschot van 600 x €0,20 is €120- dus €10,- bijbetalen.
Dit is gerekend zonder btw en heffingen en bij 3800 verbruik en 4400 teruglevering op de teller, eigen verbruik voor de meter niet meegerekend.
Schiet maar raak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
klump4u schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:07:
Simpele oplossing,
Stel 3 maandelijks prijs aanpassing.
1e kwartaal €0,30 per kWh, 2e kwartaal €0,25, 3e kwartaal €0,20 en 4 kwartaal €0,35 TVL is gelijk aan levering.
1e kw. 1000 verbruik en 500 teruglevering, 500 tekort van €0,30
2e kw. 800 verbruik en 2000 teruglevering, 1200 over van €0,25
3e kw. 800 verbruik en 1500 teruglevering, 700 over van €0,20
4e kw. 1200 verbruik en 400 teruglevering, 800 tekort van €0,35
Eerst die 800 wegstrepen tegen €0,25 is 800 x €0,10 is €80,- tekort
Dan die 500 min 400 van €0,25 en 100 van €€0,20 is 400x€0,05 en 100x€0,10 is €50,- tekort
€130,- tekort min TLV van overschot van 600 x €0,20 is €120- dus €10,- bijbetalen.
Dit is gerekend zonder btw en heffingen en bij 3800 verbruik en 4400 teruglevering op de teller, eigen verbruik voor de meter niet meegerekend.
Schiet maar raak
Maar dan saldeer je dus per tarief, waar je als je per jaar zou salderen helemaal niets zou hoeven betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Jovatov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Maar dan saldeer je dus per tarief, waar je als je per jaar zou salderen helemaal niets zou hoeven betalen...
Nee want wat je teveel hebt in positieve kwartalen mag je wegstrepen in negatieve kwartalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Reactie van budgetenergie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_guqXWkPZzLUU2gHP0Fmk66eSAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Cj0YBAI4WDwtzJs4ZiGMkNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door jeroenst op 27-06-2022 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:57
Ligt het aan mij maar snap hier nu echt niets meer van. 8)7 zou hier wel eens een voorbeeld berekening van willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 09:11
Als ik de reactie van budget energie lees ga ik er van uit dat ze dus per maand salderen.

Dus juni 300 kwh verbruikt, 500 terug geleverd is 200 over a 40 cent en dan juli dus gewoon weer vrolijk opnieuw beginnen en niet die 200 van juni gebruiken om je verbruik te salderen.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 09:06
vincent_1971 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Ligt het aan mij maar snap hier nu echt niets meer van. 8)7 zou hier wel eens een voorbeeld berekening van willen zien.
En dat doen ze niet bij budgetenergie. (Naam supportmedewerker aangepast)

Jij:
In een chatgesprek met budgetenergie van 12 mei is mij toegezegd dat er contact opgenomen zou worden over een voorbeeldberekening
Mijn vraag was toen:
"Hebben jullie een rekenvoorbeeld welke duidelijk laat zien hoe er gerekend wordt met saldering en maandelijks wisselende tarieven? In combinatie met een overschot aan teruglevering"

Ik heb niets meer gehoord hier over. Ik wil hier graag duidelijkheid over.

Budgetenergie:
Oke. Nee dit hebben we niet. Dit word alleen op de nota bekend gemaakt

Jij:
Dus ik weet pas in April 2023 hoe jullie omgaan met saldering en maandelijks wisselende tarieven?

Budgetenergie:
Klopt

Jij:
Ik hoop dat je zelf ziet hoe verontrustend dat antwoord is?

Budgetenergie:
Ja begrijp ik. Het spijt me voor het antwoord.

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

Magnetronkip schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:00:
Als ik de reactie van budget energie lees ga ik er van uit dat ze dus per maand salderen.

Dus juni 300 kwh verbruikt, 500 terug geleverd is 200 over a 40 cent en dan juli dus gewoon weer vrolijk opnieuw beginnen en niet die 200 van juni gebruiken om je verbruik te salderen.
Als je er vanuit gaat dat ze zich aan de ACM regels houden zal het eerder iets al:

Maand 1: 500 overschot a 0,20 per kwh
Maand 2: 300 te kort
Maand 3: 400 overschot a 0,15 per kwh

Einde van rit krijg je dan:
200 a 0,20 (500-300) +
400 a 0,15 uitgekeerd

Maar het blijft speculeren zonder verduidelijking vanuit budget.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

En dan ook nog eens rekening houdend met dit:
Per 1 juli 2022 bedraagt de terugleververgoeding 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw, voor klanten met een variabel energiecontract.
Dus hetgeen je teruglevert wordt per maand gesaldeerd voor de halve prijs, je kan er dus nog geen net een 0,5 kWh voor terugkopen als de tarieven niet wijzigen, nog minder als ze stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHVDGXTE
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09-2022
Zojuist ook even een chat gehad gesprek gehad met BudgetEnergie aangezien mijn vast contract 3 juli afloopt.

Ik: In de mail die ik van jullie ontvangen heb, wordt gemeld dat jullie maandelijks salderen. Dat wil dus zeggen als ik in juni 500 kwh meer opwek dan dat ik in juni verbruik. Deze 500 kwh meteen verrekend wordt. Deze wordt helaas niet "opgespaard" zodat ik deze in de winter maanden kan gebruiken om te salderen met het verbruik dan.

Budget: dat klopt.

Dus ga nu maar haastig opzoek naar een maatschappij waar niet per maand wordt gesaldeerd. Aangezien ik meer opwek dan ik verbruik. (Verhouding 1/3 verbruik en 2/3 terug leveren)

Bij gaslicht geven ze aan ze niet te weten welke maatschappijen vanaf 1 juli maandelijks gaan salderen. Deze informatie is nog niet binnen. Ze konden alleen vertellen dat bij de 2 maatschappijen die nu vast contract aanbieden jaarlijkse gesaldeerd wordt.

Echter is hier de gasprijs een stuk hoger. Dat wordt even wat berekeningen maken in Excel.

P.s. Wat denkt men van de energie prijzen in de winter maanden? Deze lijken in mijn ogen wel te gaan stijgen vergeleken met de zomermaanden, of zie ik dit verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
EHVDGXTE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:14:
Zojuist ook even een chat gehad gesprek gehad met BudgetEnergie aangezien mijn vast contract 3 juli afloopt.

Ik: In de mail die ik van jullie ontvangen heb, wordt gemeld dat jullie maandelijks salderen. Dat wil dus zeggen als ik in juni 500 kwh meer opwek dan dat ik in juni verbruik. Deze 500 kwh worden meteen verrekend wordt. Deze wordt helaas niet "opgespaard" zodat ik deze in de winter maanden kan gebruiken om te salderen met het verbruik dan.

Budget: dat klopt.

Dus ga nu maar haastig opzoek naar een maatschappij waar niet per maand wordt gesaldeerd. Aangezien ik meer opwek dan ik verbruik. (Verhouding 1/3 verbruik en 2/3 terug leveren)

Bij gaslicht geven ze aan ze niet te weten welke maatschappijen vanaf 1 juli maandelijks gaan salderen. Deze informatie is nog niet binnen. Ze konden alleen vertellen dat bij de 2 maatschappijen die nu vast contract aanbieden jaarlijkse gesaldeerd wordt.

Echter is hier de gasprijs een stuk hoger. Dat wordt even wat berekeningen maken in Excel.

P.s. Wat denkt men van de energie prijzen in de winter maanden? Deze lijken in mijn ogen wel te gaan stijgen vergeleken met de zomermaanden, of zie ik dit verkeerd.
Zou het kopietje van de chat ook even naar de ACM sturen. Hoe meer meldingen hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:30
Ik heb een aanvraag lopen voor vergroting van mijn meterkast aansluitwaarde, van 1x25A naar 3x25A. Hierbij zal ook mijn oude geliefde Ferraris meter vervangen gaan worden voor een slimme/digitale meter. Ik was hier al huiverig voor, en nu ik dit topic doorlees al helemaal..! :X

Is er al bewijs of dit uberhaupt iets uitmaakt i.c.m. deze maandelijkse salderingsperikelen? Moeten mensen met een analoge meter maandelijks de stand doorgeven of ontspring je met een analoge meter de dans en blijf je jaarlijks salderen? Ik heb zelf op dit moment nog een lopend contract van 2,5 jaar bij GreenChoice, met -als het goed is- jaarlijkse saldering.

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruise
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 12:20
Ik heb een variabel contract bij Greenchoice en heb een whatsapp chat gestart met dezelfde vragen. Even kijken waar zij mee terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@dezonnebril Deze problematiek speelt niet met vaste prijzen. Tenzij ze je contract (eenzijdig) aanpassen en dan is er sprake van contractbreuk.

Het speelt bij variabele prijzen (leveringstarief), waarbij er dus per tariefperiode wordt gesaldeerd. En indien er sprake is van netto teruglevering over de tariefperiode, een terugleververgoeding wordt ontvangen die ook nog regelmatig minder is dan het leveringstarief in de periode.

Om saldering van energiebelasting hoef je je geen zorgen te maken. Dit volgt gewoon op de (eind)afrekening.

Je kunt je slimme meter overigens ook blokkeren voor uitlezen op afstand. Dan heb je effectief hetzelfde als je analoge meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
EHVDGXTE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:14:

Ik kan je het op een papiertje meegeven dat wanneer energiemaatschappijen maandelijks gaan salderen de tarieven in de zomer lekker laag houden en in de winter lekker hoog. Gewoon, want winstmaximalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk toch dat je bij een aflopend contract, zoals in mijn situatie, en dus een maandcontract, helemaal niet zo'n sterk verhaal hebt. Weten zij veel op welk moment je vertrekt. En er dus gesaldeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
Not_Disclosed schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:01:
[...]

En dat doen ze niet bij budgetenergie. (Naam supportmedewerker aangepast)

Jij:
In een chatgesprek met budgetenergie van 12 mei is mij toegezegd dat er contact opgenomen zou worden over een voorbeeldberekening
Mijn vraag was toen:
"Hebben jullie een rekenvoorbeeld welke duidelijk laat zien hoe er gerekend wordt met saldering en maandelijks wisselende tarieven? In combinatie met een overschot aan teruglevering"

Ik heb niets meer gehoord hier over. Ik wil hier graag duidelijkheid over.

Budgetenergie:
Oke. Nee dit hebben we niet. Dit word alleen op de nota bekend gemaakt

Jij:
Dus ik weet pas in April 2023 hoe jullie omgaan met saldering en maandelijks wisselende tarieven?

Budgetenergie:
Klopt

Jij:
Ik hoop dat je zelf ziet hoe verontrustend dat antwoord is?

Budgetenergie:
Ja begrijp ik. Het spijt me voor het antwoord.
Ook hiervan zou ik een melding maken bij de ACM, eventueel met kopie van de chat. De ACM heeft dan via dit forum alleen al 4 meldingen gekregen over Budget Energie in 1 week tijd. Dat i.c.m. de publiciteit op o.a. nu.nl maakt onze casus steeds sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Maak er maar 5 van. De volgende dag werd ik al gebeld door ACM, maar had geen tijd om het uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk dat de ACM dit draadje al een tijdje aan het volgen is. Maar echte meldingen zijn gewoon nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:41:
Ik denk toch dat je bij een aflopend contract, zoals in mijn situatie, en dus een maandcontract, helemaal niet zo'n sterk verhaal hebt. Weten zij veel op welk moment je vertrekt. En er dus gesaldeerd moet worden.
In ieder geval bij de eindafrekening (tussentijds bij overstap) óf jaarafrekening. Toch?

Desniettemin heeft volgens mij niemand een sterk verhaal, zowel energiemaatschappijen als particulieren niet. Ze wijzen allemaal naar hetzelfde artikel maar de interpretatie is naar gelang wat de betreffende partij financieel het beste uitkomt...

Ter aanvulling nog op bovenstaand; het nadeel is dat de energiemaatschappij hier al het standpunt inneemt dat voor hen voordelig is en dat op de factuur verwerkt. Als je niet op let, heb je al betaald...

Als je de factuur betwist en niet betaalt, zal de energiemaatschappij een vordering in moeten dienen en hun standpunt uit moeten leggen. Maar voor je zover bent, haken veel consumenten al af...

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 27-06-2022 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Jij snapt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
En hoe zit het dan met de wettelijke jaarafrekening omtrent saldering?

Ik snap dat niet, maandelijks en jaarlijks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 15-09 17:21
Ik heb ook net bevestiging gehad van Budget Energie:
  • U ontvangt de teruglevering zoals u gewend bent…. alleen gaan wij per maand de overcapaciteit met u verrekenen - 50%
Dus net ook een klacht bij ACM ingediend.....

[ Voor 7% gewijzigd door mdcobra op 27-06-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mdcobra schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:43:
  • U ontvangt de teruglevering zoals u gewend bent…. alleen gaan wij per maand de overcapaciteit met u verrekenen - 50%
Ze zullen bij BudgetEnergie wel een Budget hebben gereserveerd voor een legertje advocaten die zullen pleiten dat “jaarlijks salderen” alleen inhoudt dat het zichtbaar moet zijn op de jaarlijkse nota :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

vincent_1971 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:35:
[...]

En hoe zit het dan met de wettelijke jaarafrekening omtrent saldering?

Ik snap dat niet, maandelijks en jaarlijks.
Maandelijks salderen, januari 200 verbruik en 50 teruglevering is voor januari 150 betalen.
Juni 200 verbruik en 350 teruglevering is dan 150 uitbetaald tegen terugleveringstarief.

Bij jaarlijks salderen mag je die 150 overschot van juni wegstrepen tegen het tekort van januari.

Nu de prijzen erbij, 1kWh kost €0,50 inc. btw en milieuheffingen, terugleveringstarief is €,040 is exclusief.
200 x €0,50, is €100,- min 50 x€0,50 is €75, betalen voor januari
Juni 200 x €0,50 is €100,- min 200 saldering is 0 en 150 x €0,40 is €60,- terug.
75 min 60 is uiteindelijk €15,- betalen bij maandelijks salderen.
Nu per jaar,
Januari 200 - 50 is 150 en dan haal je die 150 van juli eraf is dus 0
Juni 200 - 200 (want 150 naar januari) is dus ook nu.
Snappie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Vast of variabel contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
klump4u schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Nee want wat je teveel hebt in positieve kwartalen mag je wegstrepen in negatieve kwartalen.
Nee, de regel is juist: wat je teveel hebt in een jaar, mag je wegstrepen in een jaar.

Bij wisselende tarieven leidt dus tot een vraagstuk, want op welk tarief streep je het dan tegen weg?

Jouw berekening is daar één mogelijke oplossing voor, wegstrepen per kwartaal, en vier kwartalen maakt een jaar dus uiteindelijk: salderen in een jaar.

Een andere oplossing is om de 'overgebleven' 600 teruglevering te verrekenen met het gemiddelde tarief door het jaar heen. Kan ook. Of met het laagste tarief. Of per maand gaan verrekenen en verder schijt hebben zoals budgetenergie doet.

In elk geval is er geen duidelijke oplossing of regel, als dat er was hadden we geen topic van 26 pagina's volgekregen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 27-06-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 15-09 17:21
Wolly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Ze zullen bij BudgetEnergie wel een Budget hebben gereserveerd voor een legertje advocaten die zullen pleiten dat “jaarlijks salderen” alleen inhoudt dat het zichtbaar moet zijn op de jaarlijkse nota :o
Dat denk ik ook:
U bent niet de eerste vandaag… de juridische afdeling heeft dit goedgekeurd anders hadden wij dit nooit doorgevoerd. Vele bedrijven zijn ons voor gegaan, wij volgens slechts vanaf 1 juli
@klump4u Ik heb een variabel tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
klump4u schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Maandelijks salderen, januari 200 verbruik en 50 teruglevering is voor januari 150 betalen.
Juni 200 verbruik en 350 teruglevering is dan 150 uitbetaald tegen terugleveringstarief.

Bij jaarlijks salderen mag je die 150 overschot van juni wegstrepen tegen het tekort van januari.

Nu de prijzen erbij, 1kWh kost €0,50 inc. btw en milieuheffingen, terugleveringstarief is €,040 is exclusief.
200 x €0,50, is €100,- min 50 x€0,50 is €75, betalen voor januari
Juni 200 x €0,50 is €100,- min 200 saldering is 0 en 150 x €0,40 is €60,- terug.
75 min 60 is uiteindelijk €15,- betalen bij maandelijks salderen.
Nu per jaar,
Januari 200 - 50 is 150 en dan haal je die 150 van juli eraf is dus 0
Juni 200 - 200 (want 150 naar januari) is dus ook nu.
Snappie?
Nee snap het niet. Wat nu als er een overschot is in een goedkope maand en een tekort in een dure maand. Dan zie ik wel een prijs verschil op maandelijkse en jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

vincent_1971 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Nee snap het niet. Wat nu als er een overschot is in een goedkope maand en een tekort in een dure maand. Dan zie ik wel een prijs verschil op maandelijkse en jaarbasis.
Dan moeten ze het nog tegen elkaar wegstrepen per jaar maar dan dien je wel het verschil in tarief bij te betalen, lijkt mij wel zo eerlijk.
@mdcobra dan meteen weg daar, daar wil je niet zitten dan, genoeg alternatieven.

[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 27-06-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:30
Cruise schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:31:
Ik heb een variabel contract bij Greenchoice en heb een whatsapp chat gestart met dezelfde vragen. Even kijken waar zij mee terug komen.
Ik ga er vanuit dat je op mijn bericht reageerde(?), ik ben heel benieuwd naar de reactie van GC...
JanHenk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:37:
@dezonnebril Deze problematiek speelt niet met vaste prijzen. Tenzij ze je contract (eenzijdig) aanpassen en dan is er sprake van contractbreuk.

Het speelt bij variabele prijzen (leveringstarief), waarbij er dus per tariefperiode wordt gesaldeerd. En indien er sprake is van netto teruglevering over de tariefperiode, een terugleververgoeding wordt ontvangen die ook nog regelmatig minder is dan het leveringstarief in de periode.

Om saldering van energiebelasting hoef je je geen zorgen te maken. Dit volgt gewoon op de (eind)afrekening.

Je kunt je slimme meter overigens ook blokkeren voor uitlezen op afstand. Dan heb je effectief hetzelfde als je analoge meter.
Met vaste prijzen inderdaad niet, en ik heb nog wel even te gaan. Maar als ik na die periode alsnog beter af ben met een echte analoge meter dan moet ik mijn wensen misschien toch aanpassen... Het zou in eerste instantie natuurlijk raar zijn wanneer iemand met een analoge meter dan beter af zou zijn (rechtsongelijkheid).

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Salderen zou natuurlijk ook in euro's kunnen IPV kWh.

En dat proberen ze dus dus te doen, maar tegen 50% van het teruglever tarief.

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 27-06-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
klump4u schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:10:
[...]

Dan moeten ze het nog tegen elkaar wegstrepen per jaar maar dan dien je wel het verschil in tarief bij te betalen, lijkt mij wel zo eerlijk.
@mdcobra dan meteen weg daar, daar wil je niet zitten dan, genoeg alternatieven.
Krijg je wel ongelijkheid met mensen met een vast contract. Denk dat er nog wel iets juridisch achteraankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
vincent_1971 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Krijg je wel ongelijkheid met mensen met een vast contract. Denk dat er nog wel iets juridisch achteraankomt.
Wat is dan de ongelijkheid? Dat je andere prijzen betaalt? Ik denk dat er helemaal niets gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:12:
Salderen zou natuurlijk ook in euro's kunnen IPV kWh.

En dat proberen ze dus dus te doen, maar tegen 50% van het teruglever tarief.
Nee dat kan niet in euro's ipv kWh.
Op uw energierekening staat hoeveel energie u geleverd hebt gekregen van uw energieleverancier. Dat staat vermeld in kWh. Levert u zelf energie aan het openbare net? Dat trekt uw leverancier van de door hem geleverde energie af. Deze aftreksom heet salderen.
Consuwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Nee dat kan niet in euro's ipv kWh.

[...]

Consuwijzer
das wel een heel vrije interpretatie van wat daar staat.

Er staat niets ander dan dat dit vermeld staat in kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Nee, er staat dat salderen gaat op basis van de hoeveelheid levering en teruglevering gemeten in kWh, dat is namelijk de eenheid die daarvoor gebruikt wordt.

Komt uiteindelijk voort uit de wet.
Artikel 31c1.Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan_M
MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:36:
[...]

De hoeveelheid energie kent als eenheid kWh. Zowel voor de hoeveelheid geleverd als de hoeveelheid teruggeleverd. Dat van elkaar aftrekken gaat uiteraard ook in kWh, anders ben je appels van peren aan het aftrekken en dat kan niet.

De energieleverancier probeert het uiteraard wel, want dan kan je lekker goochelen met getallen. Salderen gaat echter puur over de hoeveelheid energie (kWh). De tarieven zijn dan ook niet relevant. Pas bij een tekort of overproductie gaat een tarief een rol spelen, want dan moet er bij gekocht of verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
GioStyle schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Wat is dan de ongelijkheid? Dat je andere prijzen betaalt? Ik denk dat er helemaal niets gaat gebeuren.
Dat terugleveringen (=saldering) van de zelfde opgewekte kWh in andere prijscategorien vallen. Zit volgens mij een ongelijkheid in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan_M
vincent_1971 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Dat terugleveringen (=saldering) van de zelfde opgewekte kWh in andere prijscategorien vallen. Zit volgens mij een ongelijkheid in.
Iedereen heeft andere afspraken gemaakt met de energieleverancier. Dat is per definitie ongelijkheid. De ongelijkheid zit hem dan met name in de prijs die je betaalt/ontvangt per kWh. Het toepassen van de salderingsregeling gaat over kWh. Dat is voor iedereen eenzelfde eenheid (of dat nou een vast contract of een variabel contract is). Toepassen van die regeling is dus per definitie gelijk voor beide type contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Wolly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Nee, er staat dat salderen gaat op basis van de hoeveelheid levering en teruglevering gemeten in kWh, dat is namelijk de eenheid die daarvoor gebruikt wordt.

Komt uiteindelijk voort uit de wet.

[...]
Ik zie dat in het wetsvoorstel (nog niet aangenomen) salderen overigens wel net anders omschreven staat (dikgedrukte door mij):
De met zonnepanelen opgewekte stroom wordt jaarlijks verrekend met de stroom die verbruikt is, tegen hetzelfde tarief. Dit heet salderen.
Hier wordt wel degelijk gesproken van tarief, en dat geeft dan wel degelijk grond voor energiemaatschappijen dat (als dit voorstel is aangenomen) om in elk geval tegen het dan-geldende tarief te salderen.
Als het tarief niet wijzigt in een jaar, maakt dat dus geen verschil, maar wanneer dat wel gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
Ik heb van 't weekend even zitten kijken vattenfall doet al jaren bij mij inderdaad maandelijks de overgebleven terug geleverde energie per maand verrekenen. Daar krijg ik zelfs een overzicht van.

Ik had geen idee, dat ze dat op deze manier deden. Dat heeft mij de afgelopen 3 jaar al geld gekost dus? T viel alleen niet zo op ivm de prijs per kwh

Andere vraag

Is het voor de mensen die meer terug leveren dan verbruiken. Al helemaal met een warmtepomp, inmiddels niet verstandiger een duurder vast tarief per jaar contract af te nemen?

Als ik alles zo is lees dwing je de energieboeren in dat geval 1 tarief te gebruiken. Als ik dit zo is lees allemaal word het een dure winter, als die energieboeren maandelijks/wekelijks of zelfs straks dagelijks de prijzen gaan wijzigen.

Afgezien van of het mag wat GC en andere leveranciers hier doen. Want TS geeft mijn inziens correct aan dat kwh per jaar verrekend moet worden en niet het tarief. Lijkt mij dat het voor iemand die meer terug leverd dan verbruikt het in iedergeval raadzaam is voor de zekerheid maar een jaar contract met vaste prijs te regelen. Dit om zo niet met een verrassing komen te zitten dat de prijs komend winter nog is x2 of x3 gaat en je zelfs met een terug levering van bijna 800kwh na saldering bij moet gaan zitten betalen.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:07
exact dit heb ik ook gedaan. even melding bij de ACM. Heb nog wel de moeite gedaan te bellen en dan wordt er geschermd met dat het mag volgens hun voorwaarden. Heb het ook maar even als klacht intern laten noteren dus ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jovatov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Hier wordt wel degelijk gesproken van tarief, en dat geeft dan wel degelijk grond voor energiemaatschappijen dat (als dit voorstel is aangenomen) om in elk geval tegen het dan-geldende tarief te salderen.
Als het tarief niet wijzigt in een jaar, maakt dat dus geen verschil, maar wanneer dat wel gebeurt...
Misschien in komende wetgeving, met de nadruk op komende, dus welke er nog niet door is. De huidige wetgeving geeft dus iets anders aan, dat er op jaarbasis wordt gesaldeerd waarbij wat jij in de zomermaanden opwekt weggestreept moet kunnen worden wat jij in de wintermaanden afneemt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

vincent_1971 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:16:
[...]
Denk ik toch niet. Je hebt toch zelf die keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Dune_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Misschien in komende wetgeving, met de nadruk op komende, dus welke er nog niet door is. De huidige wetgeving geeft dus iets anders aan, dat er op jaarbasis wordt gesaldeerd waarbij wat jij in de zomermaanden opwekt weggestreept moet kunnen worden wat jij in de wintermaanden afneemt.
Exact. Momenteel is het zoals het is en zoals ook de minister recent in februari nog heeft aangegeven.
Tiesert schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:05:
[...]

Als ik de officiele documenten van de Tweede Kamer lees, dan zegt Minister Jetten zwart op wit: "Saldering wordt toegepast over het totale verbruik van de jaar- of eindafrekening. Het is voor de consument voordelig dat dit op deze wijze gebeurt, omdat over het algemeen in de zomer meer elektriciteit op het net wordt ingevoed dan afgenomen en dit in de winter juist precies andersom is en het daardoor gunstig is een en ander tegen elkaar weg te kunnen strepen in de jaarfactuur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Artikel 31c van de elektriciteitswet gaat inderdaad over hoeveelheid (dus niet in euro's maar in kWh), echter wordt niets beschreven over de 'periode'. Dat is nu de crux, vooral bij verschillende leveringstarieven in een contractjaar c.q. afrekeningsjaar.

Dus Jetten zegt dat het op basis van jaar- of eindafrekening moet. Mooi, dan kan hij dat verklaren bij de rechtbank 8) Maar, beter is het om dat meteen vast te leggen in de wet. Hij stelt het daar namelijk wel, maar een rechtbank zou ook een andere mening toegedaan kunnen zijn. De vraag is daarbij in hoeverre je mag vertrouwen op zo'n uitspraak die gedaan is in een ander kader.

Overigens is het wetsvoorstel voor afbouw salderingsregeling op enig moment controversieel verklaard en eigenlijk ook alweer achterhaald. Ik denk dat ze terug moeten naar de tekentafel, maar nog niets is zeker.

De geplande afbouw van die salderingsregeling is trouwens op basis van het kalenderjaar. Ook dan krijg je weer een verplichte knip in je te salderen terug geleverde energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

BJBoes schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:05:
Ik heb van 't weekend even zitten kijken vattenfall doet al jaren bij mij inderdaad maandelijks de overgebleven terug geleverde energie per maand verrekenen. Daar krijg ik zelfs een overzicht van.
Dat overzicht is indicatief (je krijgt ook niet per maand een rekening met dat bedrag), op je jaar afrekening wordt dat allemaal samengevat en verrekend.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Nou 4 dagen verder en hier geen sluitend antwoord, maar deze kreeg ik wel:

Mijn bericht de dft.nl / energiespreekuur;
Nu er geen contracten meer worden gegeven voor langer dan 3 maanden word er iedere drie maanden een afrekening gemaakt op basis van de prijzen van dat kwartaal.

Dat zou betekenen dat salderen over een periode van een jaar niet meer mogelijk is, waardoor meer opwekken dan nodig per dag eigenlijk niet meer aantrekkelijk is.

Tussen winter en zomer verbruik zit een verschil van ca 40%, als je een WP hebt zal dit verschil vele maken groter zijn.

Klopt dit en mag dit?

Dit is het antwoord:

Hartelijk dank voor uw vraag aan het energiespreekuur.

U geeft aan dat de prijzen per kwartaal wijzigen en dat er daarom per kwartaal wordt gesaldeerd door uw leverancier. U vraagt of dit mag.

Nee, dat mag niet. Er moet gesaldeerd worden op de jaarlijkse afrekening, zie Wat is terugleveren? En hoe werkt salderen? | ACM ConsuWijzer. U kunt u leverancier hier op aanspreken. Leidt dit niet tot het gewenste resultaat, dan kunt u overwegen om een geschil in te dienen bij de Geschillencommissie Energie, zie www.degeschillencommissie.nl.

Bedankt voor uw vraag aan het energiespreekuur.

Met vriendelijke groet,

ACM/ConsuWijzer

Namens De Telegraaf, Gaslicht.com en ACM/ConsuWijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Bij budget energie salderen ze niet in kWh maar in euro's:
Hi Jeroen,

Bijvoorbeeld: je levert in juni, juli, en augustus elke maand 300kWh terug (dat is dus nadat het afgestreept is tegen het verbruik van die maand). In die maanden waren je tarieven respectievelijk 0,40/kwh, 0,30kwh, en 0,20kwh. Alle andere maanden heb je meer verbruikt dan opgewekt.

In juni word je nog tegen 100% van het kale leveringstarief gesaldeerd, dus je krijgt voor die maand € 120,- saldering.
In juli en augustus word je tegen 50% van het kale leveringstarief gesaldeerd, dus voor je teruglevering in juni krijg je € 45,- en in augustus € 30,-

Dit wordt allemaal verrekend met de kosten uit alle andere maanden, dus € 195,- wordt van de verbruikskosten van de andere maanden afgehaald.

Groet, ...

[ Voor 80% gewijzigd door jeroenst op 27-06-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jeroenst schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:43:

[Afbeelding]
Ja, de helft dus maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
:) en dat mag dus niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[...]
De politiek steggelt al jaren over de afbouw van de salderingsregeling en BudgetEnergie doet het in een maand tijd :X Dit wordt echt een shitshow als hier niet heel snel door de ACM op wordt gereageerd.

En dan bevat dat voorbeeld ook nog eens dalende energieprijzen terwijl het er niet naar uitziet dat dat erg realistisch is.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 27-06-2022 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfred Vink
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02-2024
Klacht ingediend/bezwaar aangetekend bij Budget Energie en een klacht ingediend bij de ACM.
De geschillencommissie kan ook, maar ik wacht eerst het antwoord van Budget Energie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Nog een reactie van budget energie, volgens hun mag je bij een variabel contract per maand salderen.
Hi Jeroen,

Mijn excuses, de termen werken bij ons intern iets anders (salderen is het bedrag dat je krijgt voor je teruglevering). Dat wordt elders de tergleververgoeding genoemd.

Omdat, bij de variabele contracten, de tarieven maandelijks wijzigen, moet er op deze manier gesaldeerd worden. Anders is het niet bij te houden welke verbruik tegen welk tarief wordt gesaldeerd. De voorbeelden en regels die door het ACM worden getoond zijn van toepassing op contracten waarbij het tarief niet veranderd. Bij onze vaste contracten gaat het nog wel op die manier.

Groet, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het is creatief omgaan met taal.

[1] In het antwoord van BudgetEnertgie uit de laatste post van @jeroenst stelt het bedrijf:
[...]
(dat is dus nadat het afgestreept is tegen het verbruik van die maand)
[...]
Dus men lijkt het erop te gooien dat men wel gewoon saldeert in kWh zonder 50% aftrek, maar beperkt de periode waar die berekening over gaat tot een maand in plaats van een jaar.

[2] BudgetEnergie stelt dan dat, indien er na die "saldering over een periode van een maand" nog wat opwerk over die die niet weggestreept kan worden, dat voor de helft wordt vergoed. Met andere woorden, je krijgt over de helft van die hoeveelheid de waarde in euro's; de andere helft geef je kado aan ze.

Over het eerste deel heb ik dezelfde mening die de meesten hier ook hebben: dit mag niet. Salderen dient over een kalenderjaar te gaan, tenzij je contract korter dan een kalenderjaar duurde. En ik denk dat daar de crux zit: BudgetEnergie lijkt te stellen dat ze iedere maand een nieuwe overeenkomst met je aangaan en die afrekenen aan het eind van die periode. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit mag.

Over het tweede deel: dat is natuurlijk een vreemde beredenering: als men had gezegd dat men de terugleververgoeding maandelijks op de helft van de gemiddelde prijs van levering over die periode vhad vastgesteld, had ik ze meer kans gegeven bij de rechter. Nu echter, zetten ze de deur wagenwijd open voor een rechtszaak die ze gaan verliezen.

Waarom zou je de helft van het aanbod van PV weigeren (als in: niet willen inkopen)? Er is geen overschot op die momenten namelijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ze hebben het er maar druk mee bij de ACM om al die klagers terug te verwijzen naar hun energieleverancier.

Het lijkt de overheid wel. Hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Ik vind de antwoorden van BudgetEnergie heel leuk. Maar BudgetEnergie rekent helemaal niet per maand af, ik betaal nog steeds een voorschot iedere maand en krijg een jaarafrekening. Ja, ik krijg een maandoverzicht met mijn gebruik (en daar koppelen ze heel handig een kostenoverzichtje aan vast, maar dat is niet gelijk aan een factuur. Hoezo kunnen ze dan een maandelijkse factuur als loophole gebruiken terwijl ze daar helemaal niet aan voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Net in de chat gezeten met Energiedirect.nl waar ik variabel zit. Die geven ook aan dat ze het per maand verrekenen. Lekker rot, want ze hebben een teruglevertarief van 0,05. Nu produceer ik over het jaar maar iets meer dan ik verbruik, dus scheelde het niet veel, maar wel natuurlijk als ze me nu in de zomer 3x niks geven voor m'n stroom, en in de winter mag ik vol betalen.

Denk dat ik voor m'n stroom dan maar overstap naar een vast jaarcontract van een ander.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tjark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:37:
Denk dat ik voor m'n stroom dan maar overstap naar een vast jaarcontract van een ander.
Probeer maar eens een leverancier te vinden die een jaarcontract wil aangaan... dat zal waarschijnlijk behoorlijk gaan tegenvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
jeroenst schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:

Mijn excuses, de termen werken bij ons intern iets anders (salderen is het bedrag dat je krijgt voor je teruglevering). Dat wordt elders de tergleververgoeding genoemd.

[...]
Sorry maar dat is b*llsh*t.
Salderen = wegstrepen, terugleververgoeding = voor netto overschot.

Probeer eens:
"Beste Budget Energie. Mijn excuses, de termen werken bij ons intern iets anders. 'Welkomstbonus' is dat ik direct van jullie 1200 euro krijg. Dat wordt elders de 'eindafrekening' genoemd. Ik zie het bedrag graag tegemoet".

Je kan niet 'intern' termen gaan herdefiniëren zoals het je uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:50
Tjark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:37:
Net in de chat gezeten met Energiedirect.nl waar ik variabel zit. Die geven ook aan dat ze het per maand verrekenen. Lekker rot, want ze hebben een teruglevertarief van 0,05. Nu produceer ik over het jaar maar iets meer dan ik verbruik, dus scheelde het niet veel, maar wel natuurlijk als ze me nu in de zomer 3x niks geven voor m'n stroom, en in de winter mag ik vol betalen.

Die zijn snel gewisseld.. Afgelopen dinsdag gaven ze nog op de facebook chat aan dat ze nog steeds jaarlijks salderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:41:
[...]

Probeer maar eens een leverancier te vinden die een jaarcontract wil aangaan... dat zal waarschijnlijk behoorlijk gaan tegenvallen.
Dat is niet zo moeilijk, maar de vraag is of je dan goedkoper uit bent.
Zoals je hieronder kunt zien ben ik bij de goedkoopste aanbieder met een vast contract alsnog 430 euro duurder uit per jaar dan bij BudgetEnergie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3ssm43UufbDH2ScmS4Cb5qqsw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n5YDqU289KfY6lrxQr7x4q5a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Die zijn snel gewisseld.. Afgelopen dinsdag gaven ze nog op de facebook chat aan dat ze nog steeds jaarlijks salderen..
Inderdaad. Per maand zou trouwens vreemd zijn aangezien hun prijzen per half jaar wijzigen volgens mij als je variabel zit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Chickendorp schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:53:
[...]

Dat is niet zo moeilijk, maar de vraag is of je dan goedkoper uit bent.
Zoals je hieronder kunt zien ben ik bij de goedkoopste aanbieder met een vast contract alsnog 430 euro duurder uit per jaar dan bij BudgetEnergie...

[Afbeelding]
Ik vraag me af of die online calculator de nieuwe "salderings"-regels van BE meeneemt in de berekening.

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1 ... 7 ... 34 Laatste