Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 10:14
Ik loop er op dit moment tegen aan dat budgetenergie geen maandoverzicht meer levert sinds april. De laatste was over maart. Ik heb hierover gesproken met budgetenergie en ik moest nog geduld hebben.

In eerste instantie lag het volgens budgetenergie aan de netbeheerder, die had niets verstuurd. De netbeheerder op zijn beurt (Liander) gaf mij aan dat budgetenergie wel degelijk mijn meterstand heeft uitgelezen. Hierna gaf budgetenergie toe dat men een storing had in de communicatie met Liander en dat heel veel klanten hier last van hebben.

In deze tijd van variabele tarieven mag het natuurlijk niet gebeuren dat een energieleverancier mij al twee maanden niet kan vertellen wat mijn verbruik en mijn teruglevering is.

Ook heb ik aan budgetenergie een gedetailleerde voorbeeldberekening gevraagd over de toepassing van saldering in combinatie met maandelijks wisselende tarieven. Ook hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen.

- Hebben meer mensen dit probleem met Liander geconstateerd buiten budgetenergie om?
- Of hebben alleen budgetenergie-klanten hier last van?

Update: Lees net op klachtenkompas dat de storing nog steeds gaande is. Oorzaak is mede omdat een deel van de IT-afdeling zich in Oekraïne bevindt.

[ Voor 11% gewijzigd door Not_Disclosed op 08-06-2022 12:35 ]

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@Not_Disclosed

Ik zou heel snel ook zelf je slimme meter uitlezen en loggen, en eventueel ook je PV omvormer! Dat kan heel low end/ low tech:
Ik gebruik een gratis account bij slimmemeterportal.nl en combineer in Excel de waardes van mijn slimme meter en mijn PV opgewekte kWh's.

Dit ben ik gaan doen omdat er weinig statistieken te vinden zijn voor gasloze woningen (en ik twijfelde aan de geadviseerde 3x35A aansluiting, die ik omzet naar een goedkopere 3x25A aansluiting), maar ik kan er ook de maandoverzichten van mijn energiemaatschappij mee controleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
@MSXBas

Bedankt voor de tip. Maar ik doe dat al via homewizard waarbij ik de API lokaal uitlees samen met de zonnepanelen in Home Assistant.

Ik heb de data grotendeels wel. Het is net dat ik de zonnepanelen pas geïnstalleerd heb gekregen nadat budgetenergie niet meer gerapporteerd heeft. Ik kan nog niet eens zien of alles juist verwerkt wordt. Ik weet mijn verbruik dus wel, maar weet budgetenergie het ook (nog).

Dus moet ik nog bewezen zien dat budgetenergie de gegevens ook met terugwerkende kracht nog heeft. Bij ontbreken van deze gegevens in combinatie met variabele tarieven voorzie ik daar ook een vervelende discussie.

En een fatsoenlijke discussie over de verlaging van je maandbedrag is nu al een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codin the Coder
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 16:13
Zojuist binnen van Frank Energie support:
Goedemiddag [Codin],

We doen [salderen] maandelijks, omdat we gebruik maken van dynamische contracten. Dus het is inderdaad dat je niet bij ons kunt sparen en vervolgens in de winter kunt wegstrepen.
Vriendelijke groet,

Team Frank Energie
Goedemorgen [Codin],

Onze manier van salderen is goedgekeurd door de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en is dus gewoon legaal.

Als je verder nog vragen hebt dan horen we het graag. Fijn weekend alvast!
Met vriendelijke groet,

Team Frank
Momenteel hang ik met ACM aan de lijn om het hierover te hebben.

Er is een terugbel afspraak geplanned voor volgende week.

[ Voor 4% gewijzigd door Codin the Coder op 10-06-2022 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codin the Coder
Zie de PDF op Frank's site.

De saldering is maandelijks, maar je krijgt het elk contractjaar op je eindafrekening te zien.

Op die manier kunnen ze toch zeggen dat ze jaarlijks salderen. En dat is precies wat Tibber ook doet.

Tibber vertelt me expliciet dat ze jaarlijks salderen. Maar wanneer ik hen laat zien hoe Frank het doet, krijg ik te horen dat ze het in principe hetzelfde doen.

Behoort saldering niet te fungeren als een perfecte batterij: wat je erin stopt, kun je er later altijd weer uithalen?

In de zomer lever je veel. Daar wil je in de winter weer van gebruiken. Saldering heeft dus alleen nut over een jaar.

Hoeveel maanden in het jaar zijn er waar je in de eerste 2 weken teruglevert, en waarbij je in de laatste 2 weken gebruikt?

Alleen de laatste zomermaand, dunkt mij?

Als er door energiebedrijven massaal maandelijks gesaldeerd wordt, wat heb je dan uberhaupt nog aan zonnepanelen?

'Jaarlijkse' saldering begint eruit te zien als de grootste wassen neus van de eeuw.

Zijn we hier nou echt massaal in aan het instinken, of mis ik iets?

[ Voor 7% gewijzigd door Codin the Coder op 10-06-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:18:
Zie de PDF op Frank's site.

De saldering is maandelijks, maar je krijgt het elk contractjaar op je eindafrekening te zien.

Op die manier kunnen ze toch zeggen dat ze jaarlijks salderen. En dat is precies wat Tibber ook doet.

Tibber vertelt me expliciet dat ze jaarlijks salderen. Maar wanneer ik hen laat zien hoe Frank het doet, krijg ik te horen dat ze het in principe hetzelfde doen.

Behoort saldering niet te fungeren als een perfecte batterij: wat je erin stopt, kun je er later altijd weer uithalen?

In de zomer lever je veel. Daar wil je in de winter weer van gebruiken. Saldering heeft dus alleen nut over een jaar.

Hoeveel maanden in het jaar zijn er waar je in de eerste 2 weken teruglevert, en waarbij je in de laatste 2 weken gebruikt?

Alleen de laatste zomermaand, dunkt mij?

Als er door energiebedrijven massaal maandelijks gesaldeerd wordt, wat heb je dan uberhaupt nog aan zonnepanelen?

'Jaarlijkse' saldering begint eruit te zien als de grootste wassen neus van de eeuw.

Zijn we hier nou echt massaal in aan het instinken, of mis ik iets?
We stinken er massaal in, de ACM doet ondertussen of haar neus bloedt.

Als de energiebedrijven morgen besluiten om maandelijks een factuur te sturen vanwege de onzekere omstandigheden is de klant de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ben bang dat je er behoorlijk bent ingestonken:

https://www.acm.nl/nl/pub...en-met-dynamische-prijzen

Je bent je saldering kwijt en elke teruglevering gaat per actuele marktprijs. Dit soort contracten NOOIT afsluiten als je aan teruglevering doet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:48:
[...]

We stinken er massaal in, de ACM doet ondertussen of haar neus bloedt.

Als de energiebedrijven morgen besluiten om maandelijks een factuur te sturen vanwege de onzekere omstandigheden is de klant de pineut.
Ik denk dat dat wat kort door de bocht is. Bij contracten met dynamische prijzen vind ik maandelijkse of misschien zelfs dagelijkse saldering best verdedigbaar. Dat zit namelijk in de aard van die dynamische prijzen.

Bij modelcontracten is veel meer discussie mogelijk. Ten eerste omdat een tariefswijziging dan niet zomaar kan en ten tweede omdat die contracten ogv wettelijke bepalingen verplicht moeten worden aangeboden door leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
cryptapix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat dat wat kort door de bocht is. Bij contracten met dynamische prijzen vind ik maandelijkse of misschien zelfs dagelijkse saldering best verdedigbaar. Dat zit namelijk in de aard van die dynamische prijzen.

Bij modelcontracten is veel meer discussie mogelijk. Ten eerste omdat een tariefswijziging dan niet zomaar kan en ten tweede omdat die contracten ogv wettelijke bepalingen verplicht moeten worden aangeboden door leveranciers.
Het kan best verdedigbaar zijn maar dan moet het wel wettelijk vastgelegd zijn dat die mogelijkheid bestaat Vooralsnog heb ik die wet of ACM aanwijzing nergens gezien.

En je hebt naast modelcontracten ook gewoon onbepaalde tijd contracten met variabele tarieven waar dit voor geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bij dynamische contracten reken je zelfs af per uur.

Maar de ACM mag wel eens naar deze site kijken:

https://www.dynamische-energieprijzen.nl/

Er staat geen enige informatie op wat betreft teruglevering.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Op zijn minst is dit ernstige misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Het kan best verdedigbaar zijn maar dan moet het wel wettelijk vastgelegd zijn dat die mogelijkheid bestaat Vooralsnog heb ik die wet of ACM aanwijzing nergens gezien.

En je hebt naast modelcontracten ook gewoon onbepaalde tijd contracten met variabele tarieven waar dit voor geldt.
Mwah, er staat nergens expliciet of het wel of niet mag. Het is allemaal wat vaag en die leemtes in de wet worden vaak opgevuld door de redelijkheid en billijkheid. Lang leve NL :)

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 10-06-2022 16:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je een dynamisch contract afsluit ga je je als marktpartij gedragen, dan moet je niet gaan piepen dat je teruglevering ook afhankelijk is van de markt. Je sluit welbewust een overeenkomst, al is de voorlichting dramatisch slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Ik krijg zojuist verheldering van Tibber.

Als ik het goed begrijp, word je gesaldeerd voor wat je teruglevert per maand. Dus dat zou dan betekenen dat zij mij betalen die maand.

Bij de jaarlijkse eindafrekening vindt er een correctie plaats, die ervoor zorgt dat je niet meer hebt gesaldeerd dan je verbruikt hebt.

Ik vraag nog even door.

Ik moet zeker weten dat die saldering pluis is, anders ga ik niet aan de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:02:
Ben bang dat je er behoorlijk bent ingestonken:

https://www.acm.nl/nl/pub...en-met-dynamische-prijzen

Je bent je saldering kwijt en elke teruglevering gaat per actuele marktprijs. Dit soort contracten NOOIT afsluiten als je aan teruglevering doet.
Ik heb nog geen panelen, dus ben er (nog) niet ingestonken.

Dank voor de link.

Probleem is dat iedereen tegenwoordig dynamische prijzen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bijna niemand heeft dynamische beprijzing, is een speciaal contract waarbij je per uur afrekent aan de hand van de spotmarkt. Denk dat je in de war bent met variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:21:
Ik moet zeker weten dat die saldering pluis is, anders ga ik niet aan de panelen.
Serieus? In de tijd dat je erover treuzelt waren ze al terugverdiend en het is sowieso niet alsof je zonder saldering niks aan panelen hebt. Wel eens in het terugleververgoedingentopic gekeken?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Termy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Serieus? In de tijd dat je erover treuzelt waren ze al terugverdiend en het is sowieso niet alsof je zonder saldering niks aan panelen hebt. Wel eens in het terugleververgoedingentopic gekeken?
Of jij denkt dat ik jarenlang treuzel, of jij denkt dat zonnepanelen zichzelf in een paar weken hebben terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:35:
Bijna niemand heeft dynamische beprijzing, is een speciaal contract waarbij je per uur afrekent aan de hand van de spotmarkt. Denk dat je in de war bent met variabel.
Degenen waar ik naar kijk zijn degenen die energie leveren tegen inkoopprijs. Want waarom zou je ergens anders naar kijken?

Dat zijn dus Frank, Mega, Easy en Tibber. Allemaal dynamische prijzen, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Degenen waar ik naar kijk zijn degenen die energie leveren tegen inkoopprijs. Want waarom zou je ergens anders naar kijken?

Dat zijn dus Frank, Mega, Easy en Tibber. Allemaal dynamische prijzen, volgens mij.
Jij wilt graag een dief van je eigen portemonee zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:59:
[...]

Jij wilt graag een dief van je eigen portemonee zijn?
Doe niet zo bijdehand en zeg gewoon wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:01:
[...]

Doe niet zo bijdehand en zeg gewoon wat je bedoeld?
Precies wat ik zeg, als je graag geld weg gooit moet je daar zijn. Misschien is gas niet zo slecht, ik heb zelf geen gas dus geen ervaring. Maar met stroom valt daar geen stuiver te verdienen.
Tvt van panelen is dan tien jaar ipv één jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:54:
[...]

Of jij denkt dat ik jarenlang treuzel, of jij denkt dat zonnepanelen zichzelf in een paar weken hebben terug verdiend.
Paar weken net niet nee, maar gezien hoe je er hier mee om gaat heb je duidelijk niet door hoe de business case van zonnepanelen werkt.

Hint: saldering is niet relevant op de levensduur van het systeem. Ze waren al prima rendabel voor de crisis en nu zijn ze een goudmijn. Het is niet heel moeilijk verder.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Precies wat ik zeg, als je graag geld weg gooit moet je daar zijn. Misschien is gas niet zo slecht, ik heb zelf geen gas dus geen ervaring. Maar met stroom valt daar geen stuiver te verdienen.
Tvt van panelen is dan tien jaar ipv één jaar
Hoe is energie tegen inkoopprijs duurder dan energie waar een winstmarge op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Termy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Paar weken net niet nee, maar gezien hoe je er hier mee om gaat heb je duidelijk niet door hoe de business case van zonnepanelen werkt.

Hint: saldering is niet relevant op de levensduur van het systeem. Ze waren al prima rendabel voor de crisis en nu zijn ze een goudmijn. Het is niet heel moeilijk verder.
Totdat er in je buurt netcongestie optreedt en je panelen uitschakelen.

Business case niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Totdat er in je buurt netcongestie optreedt en je panelen uitschakelen.
Goed argument om geen zonnepanelen te nemen. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
GioStyle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Goed argument om geen zonnepanelen te nemen. _O-
Want je hebt totale controle over het net in jouw buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:37:
[...]

Want je hebt totale controle over het net in jouw buurt?
Volgens mij betaal ik jaarlijks een bedrag aan de netbeheerder. Dus als mijn spanning te hoog is, dan is het aan mijn netbeheerder om daar iets aan te doen.

Jouw argument is hetzelfde als zeggen dat je geen auto gaat kopen, omdat er mogelijk op de weg weleens een spijker zou kunnen liggen, waardoor je een lekke band kan krijgen...

[ Voor 20% gewijzigd door GioStyle op 10-06-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:48

aip

GioStyle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:37:
[...]

Volgens mij betaal ik jaarlijks een bedrag aan de netbeheerder. Dus als mijn spanning te hoog is, dan is het aan mijn netbeheerder om daar iets aan te doen.
Precies. En zorgen voor een 3-fase omvormer ipv 1-fase is ook altijd verstandig. Want als die eenmaal uitvalt, dan heeft de netbeheerder echt iets uit te leggen. Drie fases boven de 253V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Hoe is energie tegen inkoopprijs duurder dan energie waar een winstmarge op zit?
Zonnepanelen kopen geen stroom...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
GioStyle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:37:
[...]

Jouw argument is hetzelfde als zeggen dat je geen auto gaat kopen, omdat er mogelijk op de weg weleens een spijker zou kunnen liggen, waardoor je een lekke band kan krijgen...
Het komt toch echt voor:

https://www.gld.nl/nieuws...zon-doen-ze-helemaal-niks

Hier kun je bekijken hoe het in jouw regio zit:

https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/

Omdat ik er de laatste weken nogal actief mee bezig ben, krijg ik momenteel heel erg veel nieuwsberichten in mijn news feed voorbij over het feit dat er grote dreiging is voor netcongestie.

https://eenvandaag.avrotr...anleg-van-kabels-sneller/

https://www.telegraaf.nl/...van-stroom-bedrijven-stil

https://www.nu.nl/economi...oor-nieuwe-bedrijven.html

https://www.nu.nl/290603/...erland-overvol-raakt.html

https://solarmagazine.nl/...erugleveren-zonne-energie

Het is niet dat er af en toe een spijker op de weg zou kunnen liggen. Het is dat er overal emmers spijkers langs de weg staan, die op elk moment om zouden kunnen kieperen.

In dat geval zou ik zelf inderdaad niet voor een auto gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Zonnepanelen kopen geen stroom...
Momenteel heb ik ze nog niet, dus dan zit ik sowieso goedkoper bij Frank/Mega/Easy/Tibber tegen inkoopprijs, dan elders tegen winstmarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:12:

In dat geval zou ik zelf inderdaad niet voor een auto gaan.
Dan is het verschil tussen jou en mij dat ik in een auto heel Nederland heb gezien en jij komt nergens.

Ik zit in regio Utrecht en heb daar nog nooit last van gehad. Ik snap dondergoed dat er heus wel hier en daar capaciteitsproblemen zijn, maar daar betalen we met zijn allen voor om dat te laten oplossen door de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Codin the Coder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Momenteel heb ik ze nog niet, dus dan zit ik sowieso goedkoper bij Frank/Mega/Easy/Tibber tegen inkoopprijs, dan elders tegen winstmarge.
Dat is natuurlijk helemaal niet per definitie zo, als je een vastgestelde prijs hebt kan je prima onder het gemiddelde uitkomen van dagprijzen ook "zonder" winstmarge dat doet momenteel iedereen met een "oud"contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
GioStyle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Dan is het verschil tussen jou en mij dat ik in een auto heel Nederland heb gezien en jij komt nergens.

Ik zit in regio Utrecht en heb daar nog nooit last van gehad. Ik snap dondergoed dat er heus wel hier en daar capaciteitsproblemen zijn, maar daar betalen we met zijn allen voor om dat te laten oplossen door de netbeheerders.
Waarom wil jij altijd alles persoonlijk maken en iedereen te slim af zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
twain4me schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:33:
[...]

Dat is natuurlijk helemaal niet per definitie zo, als je een vastgestelde prijs hebt kan je prima onder het gemiddelde uitkomen van dagprijzen ook "zonder" winstmarge dat doet momenteel iedereen met een "oud"contract.
Ja, en als ik in 2000 een contract voor 30 jaar af had gesloten, dan was ik nu ook beter af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 14:04
Misschien kunnen we het in dit draadje even over het topic houden waar het over ging i.p.v. allerlei persoonlijke vetes uit te vechten over zaken waar niemand in is geïnteresseerd?

Wat ik graag van de topic starter zou willen weten: wat is nu de status van zijn beklag en/of hij inmiddels duidelijkheid heeft of het toegestaan is om per tariefperiode te salderen bij een variabel contract? En zo nee welke acties er zijn opgestart.

[ Voor 19% gewijzigd door marktweakt op 13-06-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 20:15

PuijkeN

euhm ?

Voor de geintereseerden, naar aanleiding van dit topic heb ik ook eens expliciet de vraag gesteld bij BudgetEnergie - die wijzigen maandelijks hun tarieven.

--> saldering is dus maandelijks dus in de winter dikke pech en dure energie aanschaffen .. ik ga ook maar eens overstappen !

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
PuijkeN schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:56:
Voor de geintereseerden, naar aanleiding van dit topic heb ik ook eens expliciet de vraag gesteld bij BudgetEnergie - die wijzigen maandelijks hun tarieven.

--> saldering is dus maandelijks dus in de winter dikke pech en dure energie aanschaffen .. ik ga ook maar eens overstappen !
Al een klacht ingediend bij de ACM?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Al een klacht ingediend bij de ACM?
Ik ben nog even door deze topic aan het bladeren wat nu precies wel kan/mag .. ik vind het ook vreemd want dit maakt salderen in principe compleet nutteloos .. wat is de TLDR van deze topic ondertussen?

Aangezien je me aanraadt een klacht in te dienen bij de ACM klopt het niet helemaal dat maandelijks salderen?

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Not_Disclosed
Ik heb onlangs ook een gesprek gehad met de ACM. Uit dat gesprek bleek dat de ACM ook zoekende is naar een juiste interpretatie. Op dit moment lijkt het zo te zijn dat een energiebedrijf maandelijks mag salderen als ze het ook duidelijk vermelden in de voorwaarden.

Nu heb ik al een aantal weken een vraag uitstaan bij budgetenergie voor een duidelijke voorbeeldberekening waarin rekening werd gehouden met salderen en maandelijks wisselende tarieven. Tot op dit moment heb ik nog niets ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
PuijkeN schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Ik ben nog even door deze topic aan het bladeren wat nu precies wel kan/mag .. ik vind het ook vreemd want dit maakt salderen in principe compleet nutteloos .. wat is de TLDR van deze topic ondertussen?

Aangezien je me aanraadt een klacht in te dienen bij de ACM klopt het niet helemaal dat maandelijks salderen?
Bij de ACM staat er dit;
“Het is niet toegestaan om de bestaande salderingsregeling op te delen in afzonderlijke termijnen en bijvoorbeeld toe te passen op maandfacturen.”

En dit staat er bij o.a. de Consumentenbond;
“ De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die je afneemt. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen stroom minus teruggeleverde stroom) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.”

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 15:17
Ik heb het hele topic doorgenomen omdat ik zelf ook met de vraag speelde wat gebeurt er met een contract op variabel tarief en sladeren over de looptijd van het contract. Gezien hier wordt gemeld dat de energie leveranciers hier erg creatief mee omgaan en de ACM wel regels heeft opgesteld, maar bij vragen over verduidelijking van de praktijken van de energie leveranciers uiterst terughoudend is. Is het dan niet wijs met ons verbruikt van 6000kwh (met LLWP en WP Boiler) en 5000kwh opwekking en 0 gas om niet gewoon aan een jaar contract te gaan wat op dit moment wel aangeboden wordt door Innova en gewoon energie met een kwh prijs van 0.56 euro?
wij hebben zelf nog een feraris meter waar door uitschakeling van het TF signaal enkel nog 1 tarief mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:57
Dit is ook mijn conclusie; We hebben een jaarcontract genomen en nemen voor de afgelopen periode ons 'verlies' (al valt dat mee, want de periode 1/11/21 - 1/7/22 hadden we 1 tarief, dus het verbruik in de wintermaanden salderen we voor een groot deel toch weg met de opwek van de laatste paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 15:17
StarC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:12:
Dit is ook mijn conclusie; We hebben een jaarcontract genomen en nemen voor de afgelopen periode ons 'verlies' (al valt dat mee, want de periode 1/11/21 - 1/7/22 hadden we 1 tarief, dus het verbruik in de wintermaanden salderen we voor een groot deel toch weg met de opwek van de laatste paar maanden.
Op dit moment loopt mijn contract bij Energie direct tot October dus je kunt denken ik zit de rit nog wel even uit. Echter met de huidige volatiliteit en onberekenheid is het ook mogelijk gewoon voor zekerheid te kiezen. Bij innova krijg je nog 345 euro welkomst bonus. Dat zou betekenen -55 euro per jaar.
Onze elektrische auto gaat dan in die periode enkel op de zaak op aan de openbare paal opgeladen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:04
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:14:
[...]

Bij de ACM staat er dit;
“Het is niet toegestaan om de bestaande salderingsregeling op te delen in afzonderlijke termijnen en bijvoorbeeld toe te passen op maandfacturen.”

“ De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die je afneemt. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen stroom minus teruggeleverde stroom) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.”
ik ben nog steeds op zoek naar een wet die dit onderbouwt. De ACM kan die niet geven. De energieleverancier moet minimaal 1 keer per jaar factureren en salderen mag per factuur. Dat jaar wordt nergens genoemd anders dan dat er minimaal 1 keer per jaar gefactureerd moet worden. Het sleutelwoord hier is natuurlijk 'minimaal'.

Mijn leverancier heeft mij inmiddels bedankt voor mijn kritische vragen en heeft toegezegd per jaar te blijven salderen, een voorbeeld factuur is onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@emielbf Wetten zijn lang niet altijd waterdicht, vandaar dat er vaak reparatiewetgeving achter aan komt.
Dat kan zijn omdat er in de 1e en 2e Kamers/de politiek/etc daar omheen gevonden dat de wet tot teveel misbruik (wat de Minister van Financiën teveel geld kost..) o.i.d. leidt of te multi-interpretabel is, er is vast nog meer.
Wat daar voor helpt is dat er een keer een rechter aan te pas komt zodat er jurisprudentie komt op het vlak wat deze kwestie betreft.

Mijn perceptie van zo'n rechtsgang is dat de rechter wel meegaat in wat @HereIsTom quote van de ACM (verboden om afzonderlijke termijnen per maand mbt salderen toe te passen), maar dat de rechter wel de redelijkheid er in ziet dat er binnen een jaar er per tariefperiode gesaldeerd wordt: Het salderen van een periode is gebonden aan het tarief dat voor die periode in een afrekenjaar geldt. Dat laatste is uiteraard mijn n=1 mening of zijn er meer mensen die dit gaan verwachten? Dat er veel tegenstanders zijn is inmiddels wel bekend. Gevoelsmatig te begrijpen, maar als een bepaald tarief in een bepaalde periode 2-3x zo hoog zou worden, heb ik er zelf moeite mee om daar een claim op te leggen dat het dan ook maar voor die andere periodes in dat jaar zou gelden, imho gaat daar echt geen rechter in mee. Wil best ergens veel energie in steken maar niet in zo'n imho niet haalbare "constructie".
Dat er een energiearmoede probleem is en wrs nog groter wordt is een feit, maar daar gaat deze vraag niet om. En aan dat probleem moet zeker heel veel meer aan gedaan worden dan tot nu toe. Maar dat was niet de insteek van de TS, om ff duidelijk te blijven.

De kans dat iemand het hier zonder een rechtsbijstandsverzekering op een rechter laat aankomen? Niet dus, en is er iemand met zo'n verzekering, die dit al gedaan heeft en het loopt nog of alsnog van plan is ????? Ook op dit vlak is het fijn om een idee te hebben hoe dat hier meer leeft dan tot nu toe al geschreven is en of er wat mee gedaan wordt.

Eigenlijk begon de TS zelf uiteraard met de bevraging, maar zie ik zelf nog te weinig concreets, behalve o.a. veel begrijpelijke zorgen:
Saldering per kwartaal of jaar
Vragen aan mijn medetweakers:
Wat is verstandig de geschillencommissie of gelijk naar de kantonrechter?
Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten?
Wat is de beste manier om bestanden die ik met jullie wil delen online te gooien? (iCloud? syncthing?)
Zijn er nog dingen die beter kunnen in deze start-post
Ergo: Het is zaak dat grote belangenorganisaties zoals de Consumentenbond de handschoen oppakt.
Maar heeft iemand die lid is van de CB en nu al met die vraag zit al een vraag bij hun loket neergelegd?
Kan me dit niet herinneren dat dit gelezen te hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 14-06-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Wat van groot belang is bij een eventuele rechtsgang - en dit wordt ook door de ACM beaamd - is dat het duidelijk in de voorwaarden moet staan dat er per tariefperiode wordt gesaldeerd.

Als dit niet het geval is (zoals bij Greenchoice's variabel contract) dan sta je als consument erg sterk bij de rechter verwacht ik.

Het zou mij dan ook niet verbazen als binnenkort veel energieleveranciers hun contracten/voorwaarden hier stilletjes op zullen gaan aanpassen. Wees hier alert op.

In mijn geval heb ik de huidige contractvoorwaarden veilig gesteld voor het geval dat ik ga procederen na de komende jaarafrekening. Bij Greenchoice staan deze dus alleen online en zijn na een eenzijdige wijziging niet meer in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
emielbf schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:26:
[...]
Mijn leverancier heeft mij inmiddels bedankt voor mijn kritische vragen en heeft toegezegd per jaar te blijven salderen, een voorbeeld factuur is onderweg.
Dit geeft al aan dat ze per jaar moeten salderen anders geven ze echt niet aan jou toe!

De ACM is ook een slappe hap, blaffende honden bijten niet en dat weten de leveranciers.
De meeste mensen weten het niet, snappen het niet of doen niks en daar zijn leveranciers blij mee.
Op diverse sites zowel bij de ACM en de Consumentenbond staat letterlijk dat energieleveranciers wettelijk verplicht zijn om per jaar te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
HereIsTom schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Op diverse sites zowel bij de ACM en de Consumentenbond staat letterlijk dat energieleveranciers wettelijk verplicht zijn om per jaar te salderen.
Als je het heel goed leest wat er op de site van de ACM staat dan is er ruimte voor interpretatie mogelijk. Het is niet ondubbelzinnig duidelijk. En daarnaast lijkt de ACM geen actie te willen ondernemen ondanks dat er nu toch al meerdere klachten hierover binnen zijn gekomen. Aan de ACM ga je hier dus blijkbaar niet veel hebben.

Wat de consumentenbond allemaal op hun site schrijft daar hebben de meeste energieleveranciers geen boodschap aan. Daar heb je dus ook niet zoveel aan op dit moment.

Het grote probleem is dat de wet niet erg duidelijk is en ruimte voor interpretatie laat. Die ruimte kan alleen worden opgevuld door een duidelijke uitspraak van de klachtencommissie en/of de rechter.

Of de ACM moet alsnog in beweging komen. Een stortvloed van klachten zou misschien kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

Illusion

(the art of)

marktweakt schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:51:
...
In mijn geval heb ik de huidige contractvoorwaarden veilig gesteld voor het geval dat ik ga procederen na de komende jaarafrekening. Bij Greenchoice staan deze dus alleen online en zijn na een eenzijdige wijziging niet meer in te zien.
Heb je gezien hoe ontzettend veel varianten van de contractvoorwaarden greenchoice op zijn site heeft staan?
https://www.greenchoice.nl/klantenservice/voorwaarden/
Ik zie nog voorwaarden uit 2017 staan https://www.greenchoice.n...e-inkoop_november2017.pdf, dus ik vind dat ze dat best netjes doen.
(waarbij ik het ook wel suf vind dat ze uberhaupt oveel verschillende varianten hebben)

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 14-06-2022 21:50 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

[...]

Bij de ACM staat er dit;

Dat kreeg ik ook via de chat bij ACM te horen + de link naar deze tekst inclusief voorbeeldbrief voor klachten. Het ACM zegt dus bovenstaande op de website en dat je bij betwisting op je eindnota dus best niet betaalt.

Dus ofwel zorgen dat je een heel laag maandbedrag hebt zodat je zeker moet bijleggen op je eindnota - zal makkelijker zijn dan betwisten en eventueel geld terugkrijgen.

Ofwel toch maar gewoon weggaan voor ergens een modelcontract electriciteit - nu in de helft van het jaar overstappen zou me genoeg moeten opleveren voor mijn winterverbruik tot 01/01/23 en dan wanneer ze de prijzen veranderen in het modelcontract heb ik opnieuw een half jaar om te salderen.

Laatste lijkt me in elk geval de veiligere optie .. wat een bizarre sitautie tussen ACM en de leveranciers dat dit zo voor interpratie vatbaar is .. het hele voordeel van salderen vervalt wel op deze manier natuurlijk.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:04
Ik heb bij de consumentenbond nagevraagd waar zij dat 'wettelijk op jaarbasis' op baseren, nog geen antwoord..... Verder is het niet betalen van facturen nooit slim, dan gaan er allerlei incassoprocessen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
In de toelichting bij Elektriciteitswet is het meest concrete dat ik hierover kan vinden "Bij het opstellen van de jaarlijkse facturering voor de leveringskosten komt de saldering tot uiting." en "Voor deze saldering geldt thans een bovengrens van 5000 kWh per factureringsperiode. Voor het overige dient de leverancier een redelijke vergoeding te betalen." (het wetsvoorstel bevatte o.m. het laten vervallen van deze bovengrens). bron.

Met deze toelichting kan je denk ik wel meerdere kanten op. Een meer duidelijke aanwijzing heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ah mooi, dit topic is inmiddels verder in de discussie dan Het grote terugleververgoeding topic. Leuke koekenbakkers bij Eneco weer die her en der schrijven dat ze per tariefperiode gaan salderen:

ursusMaritimus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:31:
Bericht van Eneco over welke tarieven gebruikt per periode voor teruglevering:

Als een tarief voor stroom of een belasting wijzigt, lezen we bij een slimme meter de meterstanden uit. Bij een conventionele meter schatten we de standen. Vanaf die meterstand geldt het nieuwe tarief. Op een jaar- of eindnota wordt het verbruik en de teruglevering in dezelfde tariefperiode gesaldeerd. Als er meer verbruik is dan er wordt terug geleverd, dan wordt het verbruik tegen de juiste tarieven afgerekend op de nota. Als er meer wordt terug geleverd, dan verbruikt dan wordt er ook voor het juiste tarief terugleververgoeding uitbetaald.
Het kan hierdoor voorkomen dat de klant in de ene tariefperiode verbruik moet betalen en in een volgende verbruik terug geleverd krijgt.

Ik vraag zelf per eind juni een tussentijdse nota aan. Heb al gezien hier van iemand die het verwachte leuke bedrag ook ontvangen heeft. Alleen nog de appeltaart ...

Nieuwe tarieven komen 10 dagen voor 1 juli, dus als het goed is 20 juni. Spannunt!
De chatmedewerker schrijft mij vandaag dat ze mijn vraag over waarom ze zich eit aan de regels houden niet mag beantwoorden en dat ik mag bellen met afdeling Duurzaam. Signaaltje maar weer naar de ACM.

Een en ander is nu volledig afhankelijk van de tarieven per tariefperiode of je er een voordeeltje uit haalt of niet. Voorbeeld:
  • stel: 1000 kWh overproductie over een heel (contract)jaar na salderen
  • stel: 1jan-30jun overproductie 1300 kWh, tarief TLV 0,50 cent, tarief afname 0,60 cent
  • stel: 1jul-31dec onderproductie 300 kWh, tarief TLV 0,30 cent, tarief afname 0,40 cent
  • mijn verwachting zoals het hoort: overproductie valt geheel in tariefvak A, is 500 euro terug op de jaarnota
  • zoals Eneco het nu uitlegt, krijg je over tariefvak A 650 terug, en betaal je over tariefvak B 120 euro bij. Saldo is 530 euro.
Kortom: het kán voordeliger zijn zoals de energieleveranciers het uitleggen, maar volgens mij moet er worden gekeken naar welk deel van je op jaarbasis overproductie per tariefperiode gerealiseerd is. Hoe dan ook komt er meer transparantie, maar deugt de methode waarover ze transparanter zijn dan eventjes geleden, nog steeds niet.

Uiteindelijk zijn de verschillen te verwaarlozen bij een leverancier die per 1-1 en per 1-7 de tarieven aanpast omdat je in beide tariefvakken aardige periodes met zonstraling meepakt. Tja, in mijn voorbeeld gaat het om 30 euro. Kijk wat een tijd het kost om dit gedoe allemaal op te lossen, dan ga je voor een paar tientjes niet moeilijk doen. En ik heb hetzelfde gevoel als @route99 , ik vind het ergens ook wel eerlijk om per tariefperiode te salderen, maar dat zijn nu eenmaal niet de regels, en rechtszekerheid als consument is ook belangrijk.

[edit] 2 rekenvoorbeelden gemaakt. Wie de spreadsheet wil, geef maar een gil. Kun je zelf fröbelen. Er is nog wel wat te verbeteren qua formules. ;) Eerlijk gezegd doe ik ook een aanname over hoe de ACM als nettoafnemer de uitleg doet. Want hoe wordt wat er overblijft aan afname dan afgerekend? Gaat de kaasschaaf van in dit voorbeeld 600 euro verhoudingsgewijs naar wat je per tariefperiode afneemt, of gaat de 600 euro door twee, dus 300 kWh tariefperiode A en dan 300 kWh tariefperiode B? Dat is mij dan ook niet duidelijk.

let op: de formule in A17 klopt nog niet als je over meerdere tariefperiodes overdproductie hebt, had nog niet goed voor ogen hoe ik dat in een formule wilde opnemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoXt7CfRJyLtyQiQje4VlJdARMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJ7FhzayQlc4U897CbELjTdp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gps3SXTX3tRYxizorUK3mRXTrzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hCuMriSVd4eWNpB8eBQTApvv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Tiffanylampje op 16-06-2022 17:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Tiffanylampje schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:33:
Wie de spreadsheet wil, geef maar een gil.
Graag! Misschien op Google docs zetten zodat iedereen die dit topic later nog tegenkomt ook kan downloaden en rekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Done. https://docs.google.com/s...T1otOML0/edit?usp=sharing Mag wat mij betreft in de OP.

Ik vond trouwens nog wat moois bij nota bene Consuwijzer:
https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen

Hebt u een slimme meter? Deze meet direct wat u verbruikt en teruglevert. En geeft dit door aan de leverancier. Geeft u de meterstanden zelf door? Met het doorgeven van de meterstanden eindigt de periode voor de rekening. Daarmee stopt ook de periode waarin uw leverancier saldeert. Het kan soms ongunstig zijn als u de meterstanden te vroeg doorgeeft. Bijvoorbeeld in de winterperiode.
Kortom, met deze uitleg is het 'salderen per (contract)jaar' bijna niet meer houdbaar als het al niet hoeft als je op eigen initiatief een tussennota vraagt, en dan vooral bij een ouderwetse meter. In hoeverre mag het dan op initiatief van je leverancier? Mag het wel als je er van tevoren expliciet mee akkoord gaat via de algemene voorwaarden, het per tariefperiode salderen?| Vragen, vragen...

[ Voor 4% gewijzigd door Tiffanylampje op 16-06-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Kan je uiteindelijk nog beter het uitlezen op afstand uitschakelen en zelf gaan rekenen .. zal dan toevallig heel veel verbruiken in de zomer, en een erg laag verbruik hebbe in de winter...

Bedankt voor de spreadsheet! Ga even bekijken hoeveel het ongeveer bij mij zou schelen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 17-05 18:17
Tiffanylampje schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:52:
Done. https://docs.google.com/s...T1otOML0/edit?usp=sharing Mag wat mij betreft in de OP.

Ik vond trouwens nog wat moois bij nota bene Consuwijzer:

[...]

Kortom, met deze uitleg is het 'salderen per (contract)jaar' bijna niet meer houdbaar als het al niet hoeft als je op eigen initiatief een tussennota vraagt, en dan vooral bij een ouderwetse meter. In hoeverre mag het dan op initiatief van je leverancier? Mag het wel als je er van tevoren expliciet mee akkoord gaat via de algemene voorwaarden, het per tariefperiode salderen?| Vragen, vragen...
Dus met toestemming geven om de digitale lezer uit te lezen, geef je dan defacto al de mogelijkheid over een jaar te salderen op eigenlijk. Het valt me op dat energiebedrijven altijd expliciet extra vragen om de dagelijkse uitlezing, de tweewekelijkse of maandelijkse hebben ze sowieso (denk ik?). Vraag me af of dat nog als onderscheid gebruikt kan worden. Ik heb er de laatste keer op gelet, maar er zaten geen * kleine lettertjes bij de online vraag voor dagelijkse uitlezing.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Goed punt, heb het uitlezen zojuist administratief uitgezet. Ik heb inmiddels toch de P1-kabel en Domoticz aan de praat, dus ik houd het nu ook zelf automatisch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Ik heb mijn vorige nota eens bekeken, van 27 juli 2020 tot 27 juli 2021.

Periode 1: 27-7-2020 tot 1-1-2021 --> Tariefwijziging (ik geloof dat ik vanaf dit moment heb gekozen voor enkel tarief)
Periode 2 1-1-2021 tot 14-4-2021 --> Contractswijziging (hierna variabel)
Periode 3 14-4-2021 tot 5-5-2021 --> 3 fasen slimme meter gekregen
Periode 4 5-5-2021 tot 1-7-2021 --> nieuwe variabele tarieven per 1-7.
Periode 5 1-7-2021 tot 27-7-2021 --> Periodieke meterstand (einde contractjaar)

Over ieder periode wordt voor zover ik kan zien apart gesaldeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

PuijkeN schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:25:
Kan je uiteindelijk nog beter het uitlezen op afstand uitschakelen en zelf gaan rekenen .. zal dan toevallig heel veel verbruiken in de zomer, en een erg laag verbruik hebbe in de winter...

Bedankt voor de spreadsheet! Ga even bekijken hoeveel het ongeveer bij mij zou schelen.
Ja, of je fraudeert gewoon niet. Dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:08
Termy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:29:
[...]

Ja, of je fraudeert gewoon niet. Dat kan natuurlijk ook.
Energiemaatschappijen zijn ook nier gek. Als het opgegeven verbruik zoveel afwijkt van de verwachte waarden gaan ze alsnog wel even de digitale meterstanden opvragen bij de netbeheerder en krijg je alsnog de correcte afrekening, een boete en een paar keer per jaar een vriendelijke meteropnemer aan de deur. Gewoon niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compuchip87 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:20:
[...]

Energiemaatschappijen zijn ook nier gek. Als het opgegeven verbruik zoveel afwijkt van de verwachte waarden gaan ze alsnog wel even de digitale meterstanden opvragen bij de netbeheerder en krijg je alsnog de correcte afrekening, een boete en een paar keer per jaar een vriendelijke meteropnemer aan de deur. Gewoon niet proberen.
Precies, met een analoge kun je nog zeggen dat je bril scheef stond, maar de standen van de slimme meter hebben ze altijd zichtbaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Compuchip87 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:20:
[...]

Heb je daar ook een bron voor of is dit een verwachting die je uitspreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
Helaas laat budgetenergie zich nu ook kennen:

Van https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen :
Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
Dit is pas de eerste heldere uitleg over de wijze waarop de saldering plaatsvind, en deze is volgens mij in tegenspraak met die van de ACM.

Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen maar anderen al wel met daar op ook deze aantekening.

Budgetenergie vermeld in zijn voorwaarden GEEN berekenwijze voor der saldering. Deze aanpassing maken ze dan ook via de tarieven. Dan vraag ik me af of dit wel geldig is.

Maar ook dan telt natuurlijk, als je het er niet mee eens bent: :w

In ieder geval raakt budgetenergie op deze manier snel trouwe klanten kwijt.

[ Voor 0% gewijzigd door Not_Disclosed op 17-06-2022 15:43 . Reden: Link verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
En weg is de pagina…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 13:44
Not_Disclosed schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:54:
Helaas laat budgetenergie zich nu ook kennen:

Van https://www.budgetthuis.n...om/terugleveren-salderen:

[...]

Dit is pas de eerste heldere uitleg over de wijze waarop de saldering plaatsvind, en deze is volgens mij in tegenspraak met die van de ACM.

Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen maar anderen al wel met daar op ook deze aantekening.

Budgetenergie vermeld in zijn voorwaarden GEEN berekenwijze voor der saldering. Deze aanpassing maken ze dan ook via de tarieven. Dan vraag ik me af of dit wel geldig is.

Maar ook dan telt natuurlijk, als je het er niet mee eens bent: :w

In ieder geval raakt budgetenergie op deze manier snel trouwe klanten kwijt.
Zojuist ook met een medewerker van BudgetEnergie in de chat gezeten hieromtrent. Hij gaf kortgezegd aan geen boodschap te hebben aan mijn bezwaren en dat zij gewoon gaan salderen per maand. Voor de overproductie in de zomermaanden krijg je vervolgens maar 50% van de kale prijs (wat neer komt op zo'n €0,16). Dit betekent per saldo een afschaffing van de salderingsregeling.

Ik ben nu aan het twijfelen om de installatie van mijn zonnepanelen over 2 weken te annuleren. Mijn vorige energieleverancier ging in december failliet, waardoor ik automatisch op een variabel contract bij BudgetEnergie kwam. Er waren ook geen vaste contracten beschikbaar, ook niet bij andere leveranciers. Mijn oplossing was dus om maar duur energie af te nemen in het eerste half jaar, om ongeveer hetzelfde aantal KWH te gaan terugleveren in het tweede halfjaar (door een investering in zonnepanelen). Na saldering verwachtte ik dan een energierekening o.b.v. netto KWH verbruik van €0 (afgezien van belastingen en subsidies). Nu steekt de energieleverancier daar een stokje voor en kan de investering in de panelen eigenlijk niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
EDIT:
[quote]GioStyle schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:28:
En weg is de pagina…
[/quote]
Dat is toevallig. Het lijkt er bijna op of dat een reactie is op mijn niet zo prettige contact met de chatservice.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan_M op 17-06-2022 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robinvw1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 15:35
Er staat een : teken aan het eind van de URL. De juiste link van @Not_Disclosed moet zijn:
https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daar het een open deur is ga ik niet vegen hier, maar verkeerde meterstanden doorgeven is gewoon frauderen. Graag hier verder niet meer over ingaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Het was maar een snelle opmerking hoor.. had niet gedacht dat het zo serieus genomen ging worden … excuses.

Lijkt me vrij logisch dat je zo vlot door de mand valt inderdaad.

[ Voor 24% gewijzigd door PuijkeN op 17-06-2022 11:55 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Zojuist ook met een medewerker van BudgetEnergie in de chat gezeten hieromtrent. Hij gaf kortgezegd aan geen boodschap te hebben aan mijn bezwaren en dat zij gewoon gaan salderen per maand. Voor de overproductie in de zomermaanden krijg je vervolgens maar 50% van de kale prijs (wat neer komt op zo'n €0,16). Dit betekent per saldo een afschaffing van de salderingsregeling.

Ik ben nu aan het twijfelen om de installatie van mijn zonnepanelen over 2 weken te annuleren. Mijn vorige energieleverancier ging in december failliet, waardoor ik automatisch op een variabel contract bij BudgetEnergie kwam. Er waren ook geen vaste contracten beschikbaar, ook niet bij andere leveranciers. Mijn oplossing was dus om maar duur energie af te nemen in het eerste half jaar, om ongeveer hetzelfde aantal KWH te gaan terugleveren in het tweede halfjaar (door een investering in zonnepanelen). Na saldering verwachtte ik dan een energierekening o.b.v. netto KWH verbruik van €0 (afgezien van belastingen en subsidies). Nu steekt de energieleverancier daar een stokje voor en kan de investering in de panelen eigenlijk niet meer uit.
Jij laat de installatie van zonnepanelen afhangen van 1 leverancier? Ok 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
De ratten van Budgetenergie!

Altijd verkondigen dat het teruglever tarief gelijk is aan het energietarief gaan ze dit halverwege juni per 1 juli wijzigen!

50% is overigens ook niet eens de redelijke vergoeding van 70% kale energietarief.
Adios Budgetenergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:14
[...]

Bij de ACM staat er dit;
Is bij een variabel contract een termijn niet een maand? Aangezien tegenwoordig dit per maand kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
cryptapix schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Jij laat de installatie van zonnepanelen afhangen van 1 leverancier? Ok 8)7
Aangezien ik daar al een half jaar (soort van noodgedwongen) stroom afneem (ook tarieven van €0,60/kwh gehad volgens mij) en de zonnepanelen aan wilde schaffen om die dure afname te salderen.

Als ik van leverancier wissel, krijg ik nog een dure eindafrekening. Dat bovenop de aan mij geoffreerde prijs van de zonnepanelen (€1,50/wp), maakt dat het investeringsbedrag dat ik nu nodig heb dan wel erg groot wordt. Daarnaast kom ik bij een nieuwe leverancier dan meteen in een terugleversituatie terecht aangezien ik niets te salderen heb. De terugleververgoeding is altijd lager dan de prijs die ik moet betalen voor de afname (zeker de €0,60 die ik al betaald heb).

Zou jouw overweging in deze situatie anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 16:22
Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Interessant, ik heb zojuist een medewerker van Budget telefonisch gesproken en ze vertelde me dat:
- Salderen van teruggeleverde stroom tegen verbruikte stroom niet verandert en nog steeds op jaarbasis gebeurt,
- Het overschot aan teruggeleverde stroom wordt per maand berekend en vergoed tegen 50% van het dan geldende kale leveringstarief. Dit wordt inzichtelijk gemaakt op de jaarafrekening.
- Ze wilde / kon geen voorbeeld jaarafrekening delen.

In mijn leveringsovereenkomst staat het volgende over saldering:
6. Teruglevering
Als u op een van de aansluitingen binnen dit contract met zonnepanelen of een kleine windmolen zelf
energie opwekt, kunt u terugleveren aan Budget Energie als uw installatie is aangemeld bij
www.energieleveren.nl.
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de
hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En
indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen
elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit
moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen
(zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen,
dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u
niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.

Al met al ben ik er (nog) niet gerust op maar het lijkt toch minder dramatisch te zijn dan ik in de eerste instantie dacht (KWhs in de zomer opgewekt tegen 50% van kaal tarief vergoed, KWhs in de winter verbruikt tegen hoog kaal tarief betaald)

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Aangezien ik daar al een half jaar (soort van noodgedwongen) stroom afneem (ook tarieven van €0,60/kwh gehad volgens mij) en de zonnepanelen aan wilde schaffen om die dure afname te salderen.

Als ik van leverancier wissel, krijg ik nog een dure eindafrekening. Dat bovenop de aan mij geoffreerde prijs van de zonnepanelen (€1,50/wp), maakt dat het investeringsbedrag dat ik nu nodig heb dan wel erg groot wordt. Daarnaast kom ik bij een nieuwe leverancier dan meteen in een terugleversituatie terecht aangezien ik niets te salderen heb. De terugleververgoeding is altijd lager dan de prijs die ik moet betalen voor de afname (zeker de €0,60 die ik al betaald heb).

Leg maar uit hoe het precies gunstiger is om gewoon een toptarief te blijven betalen, zonder zonnepanelen, dan je verbruik minstens met je opwek te verminderen (het deel dat nooit langs de meter gaat dus) en voor teruglevering alsnog meer te vangen dan een jaar geleden.

En realistisch gezien ga je uiteraard gewoon naar een andere leverancier (mogelijk zelfs met een jaarcontract) en bespaar je alsnog afgrijselijk veel stroomkosten. Afhankelijk van hoeveel je opwekt zou het zelfs serieus geld kunnen opleveren. Je hebt maar 1 leverancier nodig die je niet naait.

Laat ik het zo zeggen: als ik meer dak had gehad waren die gisteren al volgeramd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Het salderen bij een dubbele meter vindt, als ik het goed heb, plaats per meter, of dat nu per jaar is of per maand. De ratio hierachter lijkt me het verschil in tarief. In het verlengde daarvan is het toch verdedigbaar dat ditzelfde gebeurt met een afrekening waarin verschillende tarieven hebben gegolden.

Dat een leverancier binnen een periode met hetzelfde tarief geen onderscheid moet maken lijkt me wel helder, maar daarbuiten snap ik het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan_M
drdistortion schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Interessant, ik heb zojuist een medewerker van Budget telefonisch gesproken en ze vertelde me dat:
- Salderen van teruggeleverde stroom tegen verbruikte stroom niet verandert en nog steeds op jaarbasis gebeurt,
- Het overschot aan teruggeleverde stroom wordt per maand berekend en vergoed tegen 50% van het dan geldende kale leveringstarief. Dit wordt inzichtelijk gemaakt op de jaarafrekening.
- Ze wilde / kon geen voorbeeld jaarafrekening delen.

In mijn leveringsovereenkomst staat het volgende over saldering:
6. Teruglevering
Als u op een van de aansluitingen binnen dit contract met zonnepanelen of een kleine windmolen zelf
energie opwekt, kunt u terugleveren aan Budget Energie als uw installatie is aangemeld bij
www.energieleveren.nl.
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de
hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En
indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen
elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit
moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen
(zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen,
dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u
niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.

Al met al ben ik er (nog) niet gerust op maar het lijkt toch minder dramatisch te zijn dan ik in de eerste instantie dacht (KWhs in de zomer opgewekt tegen 50% van kaal tarief vergoed, KWhs in de winter verbruikt tegen hoog kaal tarief betaald)
In welke zin is het anders dan jij in eerste instantie dacht? "KWhs in de zomer opgewekt tegen 50% van kaal tarief vergoed, KWhs in de winter verbruikt tegen hoog kaal tarief betaald". Dat is namelijk precies het geval.

De medewerker die ik heb gesproken maakte het nogal cryptisch:
"Zoals ik aangaf, word het ook pas gesaldeerd aan het eind van je verbruiksjaar. Wij kijken echter per maand wat er verbruikt en opgeleverd/teruggeleverd is en dat word vervolgens gesaldeerd tegen de dan geldende tarieven. Dit mogen wij wettelijk gewoon doen"

Niet echt een duidelijk antwoord anders dan dat ik er uit opmaak dat als ik 300 KWH verbruik in juli en 500 KWH teruglever. Ik per saldo 200 KWH tegen €0,16 verkoop voor in totaal €32.

In december is de situatie mogelijk andersom en verbruik ik 500 KWH met 300 KWH opwekking. Ik moet dus 200 KWH inkopen tegen het volle tarief van (nu ca.) €0,40 = €80.

Dat kost mij per saldo dus €48. Terwijl mijn opwek en verbruik in KWH gelijk zijn. En dan houd ik nog geeneens rekening met het feit dat de energieprijs in december waarschijnlijk een stuk hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Termy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Leg maar uit hoe het precies gunstiger is om gewoon een toptarief te blijven betalen, zonder zonnepanelen, dan je verbruik minstens met je opwek te verminderen (het deel dat nooit langs de meter gaat dus) en voor teruglevering alsnog meer te vangen dan een jaar geleden.

En realistisch gezien ga je uiteraard gewoon naar een andere leverancier (mogelijk zelfs met een jaarcontract) en bespaar je alsnog afgrijselijk veel stroomkosten. Afhankelijk van hoeveel je opwekt zou het zelfs serieus geld kunnen opleveren. Je hebt maar 1 leverancier nodig die je niet naait.

Laat ik het zo zeggen: als ik meer dak had gehad waren die gisteren al volgeramd geweest.
Ok. Voor het deel dat direct verbruikt wordt zijn de panelen inderdaad gunstig. Echter is dat verbruik per saldo natuurlijk maar beperkt (verlichting, TV, elektra met name in de avonduren in gebruik). Daarnaast maakt de door Budget Energie gehanteerde aanpak t.o.v. salderen op jaarbasis wel degelijk een groot verschil in de terugverdientijd en toegevoegde waarde van zonnepanelen.

Als Budget Energie dit gewoon in praktijk kan brengen, dan is het een kwestie van tijd voordat alle leveranciers deze strategie gaan hanteren. Switchen gaat dan geen verschil meer maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan_M op 17-06-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 16:22
Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:42:
[...]

In welke zin is het anders dan jij in eerste instantie dacht? "KWhs in de zomer opgewekt tegen 50% van kaal tarief vergoed, KWhs in de winter verbruikt tegen hoog kaal tarief betaald". Dat is namelijk precies het geval.

De medewerker die ik heb gesproken maakte het nogal cryptisch:
"Zoals ik aangaf, word het ook pas gesaldeerd aan het eind van je verbruiksjaar. Wij kijken echter per maand wat er verbruikt en opgeleverd/teruggeleverd is en dat word vervolgens gesaldeerd tegen de dan geldende tarieven. Dit mogen wij wettelijk gewoon doen"

Niet echt een duidelijk antwoord anders dan dat ik er uit opmaak dat als ik 300 KWH verbruik in juli en 500 KWH teruglever. Ik per saldo 200 KWH tegen €0,16 verkoop voor in totaal €32.

In december is de situatie mogelijk andersom en verbruik ik 500 KWH met 300 KWH opwekking. Ik moet dus 200 KWH inkopen tegen het volle tarief van (nu ca.) €0,40 = €80.

Dat kost mij per saldo dus €48. Terwijl mijn opwek en verbruik in KWH gelijk zijn. En dan houd ik nog geeneens rekening met het feit dat de energieprijs in december waarschijnlijk een stuk hoger ligt.
Ja precies wat je nu omschrijft was wat ik in de eerste instantie dacht (worst-case vermoeden). Tijdens het telefoongesprek probeerde de medewerkster duidelijk te maken dat salderen van KWhs nog steeds per geheel jaar gaat en vervolgens het overschot aan teruggeleverde KWhs tegen 50% van het kale leveringstarief vergoedt wordt tegen het kale leveringstarief per maand. Dus in het geval van je voorbeeld zou je die 200KWh die je in juli teruglevert nog steeds kunnen wegstrepen tegen de 200KWh die je in december verbruikt.

Uiteraard leverde dit meer vragen dan antwoorden op (hoe worden die verbruikte KWhs dan weggestreept tegen geleverde KWhs? Verdeeld over alle maanden, first-in, first-out, ... ? Dit kon de medewerker niet uitleggen en ze kon ook geen voorbeeld eindafrekening toesturen waaruit dit duidelijk zou worden.

Kortom, ik ben er niet gerust op en neig er sterk naar om nu een jaarcontract af te sluiten bij bijvoorbeeld Shell of Greenchoice om zo te waarborgen dat ik in ieder geval KWhs over het hele jaar kan salderen ipv mogelijk per maand (zomeropwek-overschot wegstrepen tegen winterverbruik).

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Er gaat gewoon op leveringstarieven per maand gesaldeerd worden en op belasting per jaar. Ja, de energiemaatschappijen gaan hier vooral profiteren ten koste van de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ok. Voor het deel dat direct verbruikt wordt zijn de panelen inderdaad gunstig. Echter is dat verbruik per saldo natuurlijk maar beperkt (verlichting, TV, elektra met name in de avonduren in gebruik). Daarnaast maakt de door Budget Energie gehanteerde aanpak t.o.v. salderen op jaarbasis wel degelijk een groot verschil in de terugverdientijd en toegevoegde waarde van zonnepanelen.

Als Budget Energie dit gewoon in praktijk kan brengen, dan is het een kwestie van tijd voordat alle leveranciers deze strategie gaan hanteren. Switchen gaat dan geen verschil meer maken.
Het is alleen een groot verschil als je niets krijgt voor je teruglevering en dat is niet het geval. Zelfs een schamele 50% van het kale tarief is nu veel hoger dan de beste TLV van een jaar geleden. Ik begon met zonnepanelen toen ik saldeerde tegen 23 ct en (een beetje) terugleverde voor 10,5 ct en toen had ik ongeveer 4 jaar TVT. Met m'n huidige tarieven is de TVT van m'n nieuwe set zo'n 1.5 jaar. Zelfs als dat 3 jaar zou worden door dalende tarieven is dat alsnog veel beter dan het was. Niet bepaald een reden om zonnepanelen te annuleren.

Plus: je kunt nu alsnog een jaarcontract afsluiten met best aardige TLV en dan saldeer je zeker wel over het jaar want het tarief wijzigt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Termy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Het is alleen een groot verschil als je niets krijgt voor je teruglevering en dat is niet het geval. Zelfs een schamele 50% van het kale tarief is nu veel hoger dan de beste TLV van een jaar geleden. Ik begon met zonnepanelen toen ik saldeerde tegen 23 ct en (een beetje) terugleverde voor 10,5 ct en toen had ik ongeveer 4 jaar TVT. Met m'n huidige tarieven is de TVT van m'n nieuwe set zo'n 1.5 jaar. Zelfs als dat 3 jaar zou worden door dalende tarieven is dat alsnog veel beter dan het was. Niet bepaald een reden om zonnepanelen te annuleren.

Plus: je kunt nu alsnog een jaarcontract afsluiten met best aardige TLV en dan saldeer je zeker wel over het jaar want het tarief wijzigt niet.
Kijk eens voor de grap wat een nieuwe set panelen kost inclusief installatie: €2 per Wp is niet vreemd meer. Aanschaf voor zonnepanelen wordt op dit moment steeds meer een speculatie dan een investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

GioStyle schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Kijk eens voor de grap wat een nieuwe set panelen kost inclusief installatie: €2 per Wp is niet vreemd meer. Aanschaf voor zonnepanelen wordt op dit moment steeds meer een speculatie dan een investering.
De kudde volgen is nooit optimaal, nee, maar feit blijft dat zelfs met de lagere TLV vanaf 1 juli (zie het TLV topic) is de TLV zo'n 4x hoger dan vroegah met slechts ongeveer 2x hogere prijs voor panelen. Je kunt het ook niet doen natuurlijk, wat jij wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Ik snap je redenatie niet helemaal. Juist met deze stroomtarieven is je investering toch juist eerder terugverdiend? En inmiddels wacht je zo lang, dat je straks een jaarnota krijgt en dan is er niets te salderen. Dan betaal je dus over een heel jaar die 60ct per kWh.

Volgens mij kun je beter nu even de pijn lijden en evt dat half jaar budgetenergie aftikken, ok vervolgens de komende jaren lekker te salderen en voor overschot een hoge TLV te ontvangen.

Maar goed, het budget moet er wel zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
drdistortion schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Ja precies wat je nu omschrijft was wat ik in de eerste instantie dacht (worst-case vermoeden). Tijdens het telefoongesprek probeerde de medewerkster duidelijk te maken dat salderen van KWhs nog steeds per geheel jaar gaat en vervolgens het overschot aan teruggeleverde KWhs tegen 50% van het kale leveringstarief vergoedt wordt tegen het kale leveringstarief per maand. Dus in het geval van je voorbeeld zou je die 200KWh die je in juli teruglevert nog steeds kunnen wegstrepen tegen de 200KWh die je in december verbruikt.

Uiteraard leverde dit meer vragen dan antwoorden op (hoe worden die verbruikte KWhs dan weggestreept tegen geleverde KWhs? Verdeeld over alle maanden, first-in, first-out, ... ? Dit kon de medewerker niet uitleggen en ze kon ook geen voorbeeld eindafrekening toesturen waaruit dit duidelijk zou worden.

Kortom, ik ben er niet gerust op en neig er sterk naar om nu een jaarcontract af te sluiten bij bijvoorbeeld Shell of Greenchoice om zo te waarborgen dat ik in ieder geval KWhs over het hele jaar kan salderen ipv mogelijk per maand (zomeropwek-overschot wegstrepen tegen winterverbruik).
Een medewerker die iets uitlegt en niet op verduidelijkende vragen kan ingaan zou ik niet geloven.

En let op met Shell, die salderen ook terug op een manier die je niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 05:08
Volgens mij hier alles goed gegaan met het salderen
Leverancier: greenchoice
Contract: Groen uit nederland variabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2HH6QwCH5phsaWYhzyjiljo0bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv4w38nnITZNoxvrhUBQp89M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag wel dat ze een bepaalde zinsnede uit de voorwaarden van terugleveren hadden geschrapt die op 1 juli ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
atsan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:09:

[Afbeelding]
Plak even de specificatie die je in MijnGreenchoice vindt en we kunnen het zien.
Ik zag wel dat ze een bepaalde zinsnede uit de voorwaarden van terugleveren hadden geschrapt die op 1 juli ingaat.
Welke zinsnede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M

[Afbeelding]

Dank voor het overzicht. Zoals ik de salderingsregeling interpreteer zouden ze eigenlijk de opgewekte KWH en de afgenomen KWH tegen elkaar weg moeten salderen. Dat betekent voor jou een eindsaldo teruglevering van 93KWH en afname 0KWH. Voor de teruglevering moeten zij dan een prijs betalen.

Aangezien jouw terugleververgoeding nagenoeg gelijk is aan de kale inkoopprijs gaat het in deze berekening ook goed, maar de aparte berekeningen voor teruglevering en inkoop zouden niet meer juist zijn als er een groot verschil zit in de terugleververgoeding en de kale inkoopprijs. Dan maakt een saldering o.b.v. KWH of o.b.v. Euro's nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
cryptapix schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Ik snap je redenatie niet helemaal. Juist met deze stroomtarieven is je investering toch juist eerder terugverdiend? En inmiddels wacht je zo lang, dat je straks een jaarnota krijgt en dan is er niets te salderen. Dan betaal je dus over een heel jaar die 60ct per kWh.

Volgens mij kun je beter nu even de pijn lijden en evt dat half jaar budgetenergie aftikken, ok vervolgens de komende jaren lekker te salderen en voor overschot een hoge TLV te ontvangen.

Maar goed, het budget moet er wel zijn natuurlijk.
Dank voor jouw reactie. Dat is inderdaad het geval. Als de energiemaatschappijen echter allen beslissen om de TLV zwaar naar beneden bij te stellen, te salderen op maandbasis en vervolgens in de wintermaanden extreem hoge leveringstarieven te hanteren, dan is een terugverdientijd bijna niet meer te berekenen. Uiteraard blijft er een besparing op de direct verbruikte energie die dan niet meer afgenomen hoeft te worden i.c.m. de gesaldeerde energie binnen een maand.

Misschien maak ik het inderdaad te complex. Ik ben een beetje gedesillusioneerd aangezien ik dacht mijn stroomverbruik van de afgelopen maanden mooi te kunnen salderen met mijn opbrengst van de aankomende maanden na installatie van de panelen. Dat gaat helaas niet door. Dan inderdaad maar even de pijn nemen en op zoek naar een leverancier met een betere TLV. Ik heb alleen geen idee wat dit gaat betekenen voor de vermindering energiebelasting die volgens mij op jaarbasis bepaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 05:08
Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Aangezien jouw terugleververgoeding nagenoeg gelijk is aan de kale inkoopprijs gaat het in deze berekening ook goed,
HA!

Ik had gehoopt dat ik mijn kwh voor 8ct kon aftikken. Maar helaas, ik betaal net als jullie ergens tussen de 30 en de 40ct. Dus daarom heb ik wel vertrouwen dat die verekening werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Dank voor jouw reactie. Dat is inderdaad het geval. Als de energiemaatschappijen echter allen beslissen om de TLV zwaar naar beneden bij te stellen, te salderen op maandbasis en vervolgens in de wintermaanden extreem hoge leveringstarieven te hanteren, dan is een terugverdientijd bijna niet meer te berekenen. Uiteraard blijft er een besparing op de direct verbruikte energie die dan niet meer afgenomen hoeft te worden i.c.m. de gesaldeerde energie binnen een maand.

Misschien maak ik het inderdaad te complex. Ik ben een beetje gedesillusioneerd aangezien ik dacht mijn stroomverbruik van de afgelopen maanden mooi te kunnen salderen met mijn opbrengst van de aankomende maanden na installatie van de panelen. Dat gaat helaas niet door. Dan inderdaad maar even de pijn nemen en op zoek naar een leverancier met een betere TLV. Ik heb alleen geen idee wat dit gaat betekenen voor de vermindering energiebelasting die volgens mij op jaarbasis bepaald wordt?
Als de energieleveranciers dat doen, grijpt de overheid hopelijk in. We zijn jarenlang aangemoedigd om te investeren in PV en er is een redelijke terugverdientermijn voorgehouden, dat zou dan niet meer kloppen. Het zou ook botsten met het hele idee rondom de afbouw van de salderingsregeling.

Als je geen panelen legt, valt er sowieso niets te salderen en of wat BE nu voorstelt mag valt ook nog te betwijfelen. Maar goed, daar heb jij nu weinig aan.

De vermindering wordt gewoon naar rato verrekend: (vermindering / 365) * aantal dagen geleverd door BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
atsan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:02:
[...]

HA!

Ik had gehoopt dat ik mijn kwh voor 8ct kon aftikken. Maar helaas, ik betaal net als jullie ergens tussen de 30 en de 40ct. Dus daarom heb ik wel vertrouwen dat die verekening werkt.
In de screenshot die jij deelde staat 8ct? Desalniettemin heb ik jouw situatie even in Excel gezet wat de impact is van salderen o.b.v. Euro's of o.b.v. KWH wanneer de TLV veel lager is dan het inkooptarief (zoals nu bij Budget Energie het geval is). Een verschil van €570 (€220 te betalen i.p.v. €350 te ontvangen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty6fuRZ5uiziL8ZI7YCoAYIlb8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xqvxz6euWb2btoQKAVAV5CCp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Als je oneerlijke praktijken ondervindt, meldt het a.j.b. bij de ACM, werd mij vriendelijk verzocht aan jullie door te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Ik heb net via de chat contact gehad met Eneco. Ook mij werd bevestigd dat Eneco saldeert per tariefperiode. Ik heb nog gevraagd of er wel volledige saldering enkel voor de energiebelasting en btw mogelijk was, maar ook dat gaat per tariefperiode.

Kortom: ik ga mijn bevindingen ook maar eens voorleggen aan de ACM.

Het is wat jij betreft aan de ACM om de onduidelijkheid op de markt hierover weg te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 17-06-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 18:33

Dido

heforshe

offtopic:
Kennelijk let ik al een tijdje niet goed op wat er gebeurt in energieland, maar sinds wanneer is het daltarief hoger dan het "normale" tarief?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Rolfie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:18:
[...]

Is bij een variabel contract een termijn niet een maand? Aangezien tegenwoordig dit per maand kan veranderen?
Nee ook niet, salderen is per jaar! Maar ze proberen/doen het gewoon omdat toch niemand actie onderneemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:43
Dido schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:37:
[...]

offtopic:
Kennelijk let ik al een tijdje niet goed op wat er gebeurt in energieland, maar sinds wanneer is het daltarief hoger dan het "normale" tarief?
Dat heeft te maken met de vele opwek, ze willen daarom motiveren overdag stroom te gebruiken ipv in dal uren.
Pagina: 1 ... 4 ... 34 Laatste