@
cryptapix Ik ga mijn contract & voorwaarden naast die wat er dan bekend is van officiële zijde om te zien of het klopt.
En voor de rest zijn het mijn percepties voor mijn rekening.
Als dit al gaat gebeuren wat je schrijft
Onduidelijkheden in een wet worden door een rechter veelal uitgelegd naar “de geest van de wet”.
dan is het blijkbaar niet eenvoudig om er uit te komen, wat ik er ook van vind. Dus laat die rechter dan maar recht spreken. Ik ga niet op jouw vraag in om dus als rechter op te treden. Ik ben verder ook geen wet expert dus ik zou altijd als het nodig is een toetsing moeten laten doen. En om ins Blaue hinein zonder expert te zijn zitten te filosoferen wat het had moeten zijn, das mijn stijl niet, graag respect daar voor.
Ik zal een extreem voorbeeld geven waarbij ik zeker van ben dat een rechter akkoord gaat met de koppeling van het tarief van een deel van de nota periode en het salderen.
Imho gaat de rechter ons ongelijk geven omdat we met het optellen van het salderen per jaar cherry picking wat ons het beste uitkomt en gaan we voorbij aan het feit dat de leverancier per kwartaal ook andere tarieven heeft waarmee het gas ingekocht is.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou geen neen zeggen tegen die nul rekening, zou een mooi kadootje zijn van de leverancier, maar ik verwacht de rekening die opgesplitst is per kwartaal of welke periode indeling dan ook. Dit is hoe ik iig naar de huidige salderingsregeling kijk als er met periode gebonden tarieven en dus ook periode gebonden salderingen gewerkt wordt. Eigenlijk alleen maar in cijfers wat ik eerder alleen maar als tekst schreef.
Als ik volgens de rechter ongelijk zou hebben, is het voor iedereen een zeer grote meevaller..... maar als het andersom is hebben anderen zich niet terecht rijk gerekend. Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik verwacht het niet.
Het kan wel zijn dat a.g.v. dit zich voordoende probleem de wet bijgeschaafd wordt en dan ten gunste van de consument. Daar ziet het nu nog niet naar uit, maar het kan altijd nog.
/f/image/C01QmzpaewkWTXJEPsMKMrVQ.png?f=fotoalbum_large)
De verdere details over aansluitkosten/leverkosten/BTW zijn weggelaten, dit is een kale berekening obv alleen wat er staat.
Edit: Als de rechter dit als rekenmodel gaat accepteren dan zal dat ook voor minder extreme berekeningen het geval zijn, immers het gaat om een op feiten gebouwde, te checken rekening. Dus imho onafhankelijk van hoeveel er nu werkelijk gebruikt, gesaldeerd dan wel terug geleverd wordt.
Als de uitkomst zou zijn dat de jaar nota echt €0,00 zou zijn, dan vrees ik voor het failliet van de meeste energiebedrijven en waar worden we dan aan overgeleverd. aan de (geld)wolven en misschien nog erger dan wat de mensen die nu dit al getroffen heeft?
Mijn horizon gaat veel verder dan nu alleen deze nota, het gaat mij ook om een duurzaam beleid waarbij voor iedereen in principe de energie jaar nota betaalbaar moet zijn.
Met het vermarkten van energie (en nog heel veel zaken) hebben we nu onze eigen glazen ingegooid. Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn van de EU regels. Ze zeggen wel eens: Elk volk krijgt de regering die het verdient.... Maar is dat wel zo....?
https://www.socialevraags...egering-die-we-verdienen/
Het gebrek aan balans en een goede lange termijn beleid in de politiek gaat ons meer en meer opbreken.
Slecht leiderschap leidt tot gevoelens van onveiligheid, tot verdeeldheid en onderling wantrouwen, tot het zoeken van zondebokken en tot uitsluiting en haat ten opzichte van minderheden en kwetsbare groepen. De huidige onrust in de samenleving is in ieder geval voor een flink deel het gevolg van falend leiderschap. Je ziet nu ook dat zelfs regeringspartijen zich haasten om zondebokken buiten zichzelf te zoeken, in plaats van er alles aan te doen om de fundamentele waarden van de democratische rechtsstaat te verdedigen. Je zou daarom eigenlijk eerder het omgekeerde kunnen stellen: dat leiders het volk krijgen dat ze verdienen.
Dit gaan we in dit topic niet oplossen....
En ik nodig je uit om jouw berekening er naast te zetten hoe jij denkt dat het bij dit voorbeeld "had moeten zijn"
https://workupload.com/file/JPwxgLBwvMq
PS: Dit voorbeeld blijft 3650 dagen staan in mijn workload omgeving. De jaarnota incl de details ervan zijn uiteraard in euros (dimensie even vergeten, ik laat het nu zo, in tekst hier toegevoegd).
[
Voor 66% gewijzigd door
route99 op 20-05-2022 09:31
]