Toon posts:

Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• joeb1304
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-05 10:02
firmware upgrade uitgevoerd - laadpaal van eind 2020 (firmware 4.xxx) - Eve Double Pro Line - voor upgrade van de firmware vraagt hij naar een paswoord - ik sla het op (neem zelfs een printscreen) - na de upgrade geeft hij aan dat hij het paswoord niet kan opslaan.

Ik heb 15 minuten tijd, anders kan het paswoord niet opgeslagen worden. 15 minuten proberen, maar niks werkt, paswoord kan niet opgeslagen worden.
Ik kan nu op geen enkele manier meer inloggen op de laadpaal om settings aan te passen.

Firmware werd wel goed doorgevoerd staat nu op 6.xxx maar ik kan niet meer inloggen.

Iemand enig idee?

Ik raad af om via de My Eve App een firmware upgrade uit te voeren (al stelt hij zelf voor om dit door te voeren, doe het vooral niet).

Vooraf al een welgemeende dank voor de reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:56
joeb1304 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:26:
firmware upgrade uitgevoerd - laadpaal van eind 2020 (firmware 4.xxx) - Eve Double Pro Line - voor upgrade van de firmware vraagt hij naar een paswoord - ik sla het op (neem zelfs een printscreen) - na de upgrade geeft hij aan dat hij het paswoord niet kan opslaan.

Ik heb 15 minuten tijd, anders kan het paswoord niet opgeslagen worden. 15 minuten proberen, maar niks werkt, paswoord kan niet opgeslagen worden.
Ik kan nu op geen enkele manier meer inloggen op de laadpaal om settings aan te passen.

Firmware werd wel goed doorgevoerd staat nu op 6.xxx maar ik kan niet meer inloggen.

Iemand enig idee?

Ik raad af om via de My Eve App een firmware upgrade uit te voeren (al stelt hij zelf voor om dit door te voeren, doe het vooral niet).

Vooraf al een welgemeende dank voor de reacties!
@Daveth Weer eentje...
Blijft toch bijzonder dat ze niet meer bereikbaar zijn na het upgraden en voorzien zijn van een wachtwoord. Ik ben heel benieuwd wat er nou gebeurd en waarom dat niet werkt. En tijd voor een serieuze waarschuwing op de website van Alfen en hier wellicht omdat er nu al zoveel onbereikbaar gemaakt zijn... :X

@joeb1304 : hopelijk heb je de papieren nog of kun je toegang verkrijgen via de leverancier.

Whoop!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:21
Tonne schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:55:
[...]

Met een factory reset doet hij inderdaad dit als tussenstap. Maar nu moet je dus initialiseren en dan wordt het weer een s-line. De fabrieksinstellingen resetten is wat ingewikkelder dan je zou verwachten.
Ja dat heb ik gemerkt uiteindelijk gelukt maar vraag me af of hij nu de files ergens meot downloaden voor reset. Dat leek er namelijk op.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:08
mklcln schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:00:
[...]

Ja dat heb ik gemerkt uiteindelijk gelukt maar vraag me af of hij nu de files ergens meot downloaden voor reset. Dat leek er namelijk op.
Nee als het goed is dan kun je met de ACE Service Installer de laadpaal initialiseren. Let wel op dat je de laatste versie gebruikt, of tenminste de versie die voor jouw firmware vereist is. Je zou geen bestand moeten downloaden.

• Arfman
  • Laatst online: 30-05 15:05

Arfman

Drome!

Ja, je leverancier bellen. Niet Alfen, die doen niks voor je.
Eens. Ik was ook ooit zo dom om dat te doen, en ondanks het feit dat ik het wachtwoord had gegenereerd met een password vault, deze had opgeslagen en nog in het klembord stond werkte het toch niet. Niet alleen geeft Alfen niet thuis als je om support vraagt, hun updateproces is ook nog eens flawed.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• bbdv
  • Laatst online: 04-05 16:43
Wij hebben sinds kort een dak vol zonnepanelen en daarbij ook 3 Alfen EVE double PRO laadpalen laten installeren. Sinds de installatie hebben we één voor één diverse storingen gemeld bij de installateur en laten oplossen. Praktisch gezien is alleen de behuizing en de kabels in de grond nog hetzelfde als bij de oplevering 6+ maanden geleden. Auto's konden eerst helemaal niet laden, daarna knalde de laadpaal groep eruit maar nu worden de auto opgeladen. Maaar...

We hebben nog een situatie waar we niet uitkomen; Onze laadpalen laden de auto's te langzaam op (ongeveer 30% van de laadcapaciteit van de auto's).

We hebben een enorm overschot aan stroom (dat zou het probleem niet moeten zijn) en de laadpalen zelf geven aan dat ze 11kwh kunnen leveren (op het scherm). Onze auto's laden nu als volgt op:
  • (5x) Nissan LEAF laad met 1,4 kwh (kan 6,6 kwh)
  • Opel CORSA-e laad met 3,9 kwh (kan 11kwh)
  • Hyundai KONA laad met 3,4 kwh (kan 11kwh)
Tevens geen noemenswaardige verschillen met laden bij een lege, volle, warme of koude accu. Installatie partner en alfen zeggen geen idee te hebben.

Iemand ervaring hiermee of bekend met instellingen die dit gedrag kan verklaren??

• Arfman

Arfman

Drome!

Lijkt er op dat alle Alfen palen zijn geconfigureerd op 1 fase?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:33
Arfman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:41:
Lijkt er op dat alle Alfen palen zijn geconfigureerd op 1 fase?
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Maar daar zal de installateur en Alfen toch wel naar gekeken hebben? Daarnaast verklaart het de Nissan leafs niet. Maar mogelijk dat dit compatibiliteit tussen de Leaf en Alfen is?
Ik zou in ieder geval het aantal fasen en de max stroom controleren.

[Voor 20% gewijzigd door pieterhi op 20-04-2023 13:24]

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:33
bbdv schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:16:
Wij hebben sinds kort een dak vol zonnepanelen en daarbij ook 3 Alfen EVE double PRO laadpalen laten installeren. Sinds de installatie hebben we één voor één diverse storingen gemeld bij de installateur en laten oplossen. Praktisch gezien is alleen de behuizing en de kabels in de grond nog hetzelfde als bij de oplevering 6+ maanden geleden. Auto's konden eerst helemaal niet laden, daarna knalde de laadpaal groep eruit maar nu worden de auto opgeladen. Maaar...

We hebben nog een situatie waar we niet uitkomen; Onze laadpalen laden de auto's te langzaam op (ongeveer 30% van de laadcapaciteit van de auto's).

We hebben een enorm overschot aan stroom (dat zou het probleem niet moeten zijn) en de laadpalen zelf geven aan dat ze 11kwh kunnen leveren (op het scherm). Onze auto's laden nu als volgt op:
  • (5x) Nissan LEAF laad met 1,4 kwh (kan 6,6 kwh)
  • Opel CORSA-e laad met 3,9 kwh (kan 11kwh)
  • Hyundai KONA laad met 3,4 kwh (kan 11kwh)
Tevens geen noemenswaardige verschillen met laden bij een lege, volle, warme of koude accu. Installatie partner en alfen zeggen geen idee te hebben.

Iemand ervaring hiermee of bekend met instellingen die dit gedrag kan verklaren??
Hoe is de loadbalancing geconfigureerd?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HomeAssistant: HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A1 | gasloos |

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Tonne schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:55:
[...]

Met een factory reset doet hij inderdaad dit als tussenstap. Maar nu moet je dus initialiseren en dan wordt het weer een s-line. De fabrieksinstellingen resetten is wat ingewikkelder dan je zou verwachten.
Heb precies hetzelfde, maar hoe krijg je het werkend dan? Want zowel de app op de telefoon als de ACE installer kan het niet fixsen.

• mklcln
eth0 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:24:
[...]

Heb precies hetzelfde, maar hoe krijg je het werkend dan? Want zowel de app op de telefoon als de ACE installer kan het niet fixsen.

[Afbeelding]
Ik had dit ook, ik heb toen via MyEve factory reset nogmaals uitgevoerd en wel voor elkaar gekregen om de factory settings terug te krijgen via een 4g routertje. Alfen software is soms echt van slag ofzo.

Heeft iemand de integratie met ha werkend gekregen met 6.1?
https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox

Ik krijg hem niet werkend.
Alfen Wallbox
Unexpected error creating device.

[Voor 16% gewijzigd door mklcln op 20-04-2023 19:50]

• eth0
mklcln schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:45:
[...]

Ik had dit ook, ik heb toen via MyEve factory reset nogmaals uitgevoerd en wel voor elkaar gekregen om de factory settings terug te krijgen via een 4g routertje. Alfen software is soms echt van slag ofzo.

Heeft iemand de integratie met ha werkend gekregen met 6.1?
https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox

Ik krijg hem niet werkend.
Alfen Wallbox
Unexpected error creating device.
Met de app krijg ik dit...

Ik wel in HA voorheen wel zelfde probleem, reboot de laadpaal, en voeg hem nog eens toe.

• Tonne
eth0 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding]
Ik kreeg geen foutmelding. Dus daar kan ik je helaas niet helpen

• mklcln
Probeer eens de naam te wijzigen van AL1000 naar je laadpaal naam.
Loop dan de normale setup wizard door of probeer factory reset, moest ik ook paar keer proberen.
Ook nog tijdje schakelaar uitgezet.

Ik heb er ook tijdje mee lopen klooien.

Hoe had je het in HA werkend gekregen is dat met admin / wachtwoordvandekaart?

[Voor 14% gewijzigd door mklcln op 20-04-2023 20:08]

• eth0
mklcln schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:05:
Probeer eens de naam te wijzigen van AL1000 naar je laadpaal naam.
Loop dan de normale setup wizard door of probeer factory reset, moest ik ook paar keer proberen.
Ook nog tijdje schakelaar uitgezet.

Ik heb er ook tijdje mee lopen klooien.

Hoe had je het in HA werkend gekregen is dat met admin / wachtwoordvandekaart?
De naam veranderen kom je idd wel iets verder in de app, maar factory reset in de app faalt, en de ace installer daarna error met het restoren. Morgen maar eens de leverancier contacten.

In ha idd met admin / wwvandekaart, let op als je dit gebruikt dat werkt, maar de app of ace installer wordt er steeds uitgegooid, dit omdat we maar 1 login/http connectie mag zijn.

• mklcln
eth0 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:53:
[...]

De naam veranderen kom je idd wel iets verder in de app, maar factory reset in de app faalt, en de ace installer daarna error met het restoren. Morgen maar eens de leverancier contacten.

In ha idd met admin / wwvandekaart, let op als je dit gebruikt dat werkt, maar de app of ace installer wordt er steeds uitgegooid, dit omdat we maar 1 login/http connectie mag zijn.
Heb je ook in de eve app de setup wizard gedaan afgerond en toen gereset?

Aah ok 1 login maar dat is dan ook weer zo jammer

• eth0
mklcln schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:05:
[...]

Heb je ook in de eve app de setup wizard gedaan afgerond en toen gereset?

Aah ok 1 login maar dat is dan ook weer zo jammer
Ja, eerst de setup gedaan, daarna factory default in de app, krijg ik het volgende...

• mklcln
eth0 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:11:
[...]

Ja, eerst de setup gedaan, daarna factory default in de app, krijg ik het volgende...

[Afbeelding]
Kan je iets met een 4g hotspot en dan bekabeling naar laadpaal zodat het een andere internet verbinding probeert?.

• joeb1304
  • Laatst online: 28-05 10:02
Arfman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:19:
[...]

Ja, je leverancier bellen. Niet Alfen, die doen niks voor je.

[...]

Eens. Ik was ook ooit zo dom om dat te doen, en ondanks het feit dat ik het wachtwoord had gegenereerd met een password vault, deze had opgeslagen en nog in het klembord stond werkte het toch niet. Niet alleen geeft Alfen niet thuis als je om support vraagt, hun updateproces is ook nog eens flawed.
Idem hier

Heeft je leverancier dat dan kunnen oplossen?

SSA staat gelukkig wel open

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-05 01:36
Sarge78 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:43:
@sergeklapwijk of @Daveth Vraagje die jullie misschien kunnen beantwoorden:

Ik krijg nog wel eens overcurrent meldingen. Ik vraag mij af waar dat in zit. Auto, laadpaal, huis zijde en of het een probleem is.

2023-04-04T02 17 INFO Socket #1 Active current 20.0->19.9 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 17 INFO Socket #1 overcurrent detection limited for max. 30 seconds (33.3->33.1)
2023-04-04T02 17 INFO Socket #1 state led LOADBALANCING_LIMITED
2023-04-04T02 17 INFO Socket #1 Active current 19.9->19.5 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 17 INFO Socket #1 overcurrent detection limited for max. 30 seconds (33.1->32.5)
2023-04-04T02 17 INFO Socket #1 DC 32.50% (20A)
2023-04-04T02 17 INFO Socket #1 PWM DC 32.5% (20A)
2023-04-04T02 18 INFO Socket #1 Active current 19.5->19.3 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 18 INFO Socket #1 overcurrent detection limited for max. 30 seconds (32.5->32.1)
2023-04-04T02 18 INFO Socket #1 Active current 19.3->19.2 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 18 INFO Socket #1 overcurrent detection limited for max. 30 seconds (32.1->31.9)
2023-04-04T02 18 INFO Socket #1 PWM DC 31.9% (19A)
2023-04-04T02 18 INFO Socket #1 overcurrent detection limited for max. 30 seconds (31.9->31.8)
2023-04-04T02 19 INFO Socket #1 Active current 19.1->19.1 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 19 INFO Socket #1 overcurrent detection limited for max. 30 seconds (31.8->31.7)
2023-04-04T02 20 INFO Socket #1 overcurrent detection limited for max. 30 seconds (31.7->31.6)
2023-04-04T02 21 INFO Socket #1 Active current 19.0->19.4 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 21 INFO Socket #1 DC 32.30% (19A)
2023-04-04T02 21 INFO SMt (2.0 5.0 1.0)A Free (23.0 20.0 24.0)A ALB (24.5 19.4 24.0)A
2023-04-04T02 21 INFO Socket #1 Active current 19.4->19.6 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 21 INFO Socket #1 PWM DC 32.7% (20A)
2023-04-04T02 21 INFO Socket #1 Active current 19.6->19.8 due to current limit Active-LoadBalancing
2023-04-04T02 22 INFO Socket #1 Active current 19.9->19.9 due to current limit Active-LoadBalancing
@sergeklapwijk of @Daveth bump hem nog een keertje, misschien dat jullie deze bekend voor komen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• eth0
eth0 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:53:
[...]

haha, vandaag contact met de leverancier, die krijgt de sch*t van Alfen, jij bent de 4de al deze maand met dit probleem. Hij zet alles door naar Alfen, en zij zullen mij contacten...

• mklcln
eth0 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:33:
[...]

haha, vandaag contact met de leverancier, die krijgt de sch*t van Alfen, jij bent de 4de al deze maand met dit probleem. Hij zet alles door naar Alfen, en zij zullen mij contacten...
En ik. dacht dat ik de enige was eerst. Maar het is dus die firmware/software van hun.

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 10:51
Moustaccio schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:33:
@Rogerkleinen de firmware moet in stapjes omhoog. Je kunt niet ineens naar een nieuwe firmware.
Wanneer je geen problemen hebt, zou ik niet upgraden. Mijn laadpaal (welke ik 2e hands heb overgenomen) blijkt door de updates weer in beheer te zijn gekomen van Alfen die vervolgens op afstand ineens Loadbalancing eruit gegooid hebben, want sinds 5.4 is het een losse optie... Echt onwenselijk.
Ik heb ook een 2e hands Alfen Eve Pro gekocht, is ongeveer anderhalf jaar oud. Hoe kom ik aan het wachtwoord of hoe reset ik het wachtwoord ?

PV Output

• pieterhi
wpeterw schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:52:
[...]
Ik heb ook een 2e hands Alfen Eve Pro gekocht, is ongeveer anderhalf jaar oud. Hoe kom ik aan het wachtwoord of hoe reset ik het wachtwoord ?
Dit dus... Hoe langer die dingen in het veld staan, hoe vaker de paal van eigenaar veranderd door verhuizing, verkoop, etc. Niet altijd wil of kan de vorige eigenaar meewerken om de installateur te vinden.. als dat bedrijf nog bestaat. Dit proces zal toch echt beter en efficiënter moeten lopen lijkt me. De naam als laadpaal leverancier wordt er anders niet beter op.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 22:45
Precies. En prima business model lijkt me, paar tientjes verdienen aan een password retrieval.

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:17
Is het ook mogelijk om zowel de sim kaart voor de verbiding naar de backoffice en daarnaast ook de utp te gebruiken om de laadpaal te koppelen met Home Assistant?

• Arfman

Arfman

Drome!

Gaat niet door schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:21:
Is het ook mogelijk om zowel de sim kaart voor de verbiding naar de backoffice en daarnaast ook de utp te gebruiken om de laadpaal te koppelen met Home Assistant?
Niet dat ik weet.

• pieterhi
Waarom zou je SIM/GSM en UTP tegelijkertijd willen gebruiken? Wanneer je UTP gebruikt, kan je er via home automation bij en de laadpaal kan via jouw netwerk het internet weer op, om zo bij de backoffice te kunnen komen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

pieterhi schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:37:
[...]

Waarom zou je SIM/GSM en UTP tegelijkertijd willen gebruiken? Wanneer je UTP gebruikt, kan je er via home automation bij en de laadpaal kan via jouw netwerk het internet weer op, om zo bij de backoffice te kunnen komen.
Misschien draait zijn HA in een IoT VLAN welke niet het internet op kan.. zat use-cases te verzinnen waarbij 'internet' niet vanzelfsprekend danwel noodzakelijk is :)

In dit geval is het alles of niets 'helaas' ;)

www.google.nl

• pieterhi
MisteRMeesteR schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:57:
[...]
Misschien draait zijn HA in een IoT VLAN welke niet het internet op kan.. zat use-cases te verzinnen waarbij 'internet' niet vanzelfsprekend danwel noodzakelijk is :)

In dit geval is het alles of niets 'helaas' ;)
Er is inderdaad van alles te bedenken, maar een reden/achtergrond heeft de vraagsteller niet gegeven 😉

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49
En utp en sim tegelijkertijd werkt prima. Althans, zo is het bij mij, heb niet gecontroleerd over welke verbinding de backoffice data nu echt naar buiten gaat…. Maar de paal heeft wel twee ip adressen, 1 van mijn netwerk en 1 van de provider sim

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mezelf schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:45:
En utp en sim tegelijkertijd werkt prima. Althans, zo is het bij mij, heb niet gecontroleerd over welke verbinding de backoffice data nu echt naar buiten gaat…. Maar de paal heeft wel twee ip adressen, 1 van mijn netwerk en 1 van de provider sim
Ik kan ook bevestigen dat dit prima werkt. Hier is het ook met sim en UTP. Ik geloof dat je kan instellen welke verbinding prio heeft.

• wpeterw
Ik heb het password voor de Alfen Eve vlot gekregen via EVCompany (Alfen wilde niks doen). Volgende hobbel: hoe weet ik welke backoffice ik moet kiezen ?

PV Output

• Tonne
wpeterw schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:18:
Ik heb het password voor de Alfen Eve vlot gekregen via EVCompany (Alfen wilde niks doen). Volgende hobbel: hoe weet ik welke backoffice ik moet kiezen ?
Ben je aangesloten bij iets? Want als je niet weet welke backoffice, dan lijkt het mij dat je 'standalone' moet kiezen

• wpeterw
Tonne schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:11:
[...]

Ben je aangesloten bij iets? Want als je niet weet welke backoffice, dan lijkt het mij dat je 'standalone' moet kiezen
Het is een leaseauto en die komt met een EU laadpas. De laadpaal hebben we zelf aangeschaft en laten plaatsen door een electricien. Dat vinden leasemaatschappijen maar ingewikkeld.

PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mklcln
wpeterw schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:55:
[...]

Het is een leaseauto en die komt met een EU laadpas. De laadpaal hebben we zelf aangeschaft en laten plaatsen door een electricien. Dat vinden leasemaatschappijen maar ingewikkeld.
Ik heb precies hetzelfde gedaan scheelt in leasebedrag p/m daarnaast en gewoon gekoppeld met e-flux.

Alleen eigenaarschap dus overdracht van installateur doet alfen moeilijk over want je moet een bedrijf/kvk hebben

[Voor 13% gewijzigd door mklcln op 25-04-2023 18:44]

• wpeterw
stefaanbolle schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
# ~> cat evcc.yaml
# open evcc at http://evcc.local:8087
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS
  port: 7070

log: info
levels:
  cache: warn

interval: 10s # control cycle interval
sponsortoken: <token>

mqtt:
  broker: <ip>:1883
  topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable publishing
  user: <user>
  password: <password>

meters:
- name: dsmr
  type: template
  template: mqtt-meter
  usage: grid
  power: dsmr/reading/electricity_currently_delivered
  scalepower: 1000
  energy: dsmr/day-consumption/electricity_merged
  scaleenergy: 1
  currentp1: dsmr/reading/phase_power_current_l1
  currentp2: dsmr/reading/phase_power_current_l2
  currentp3: dsmr/reading/phase_power_current_l3
  timeout: 60s
- type: template
  template: solarlog
  usage: pv
  host: <ip>
  port: 502
  name: solarlog

chargers:
  template: alfen
  id: 1
  host: <ip>
  modbus: tcpip
  name: alfen

vehicles:
  template: tesla
  title: <name>
  accessToken: <token>
  refreshToken: <token>
  vin: <VIN>
  capacity: 82
  phases: 3
  mode: minpv
  minSoC: 10
  targetSoC: 90
  minCurrent: 6
  maxCurrent: 16
  name: Tesla

loadpoints:
- title: Alfen
  charger: alfen
  vehicles:
  - Tesla
  soc:
    poll:
      mode: connected
      interval: 60m
    min: 10
    estimate: true
  phases: 3
  enable: # pv mode enable behavior
    delay: 1m # threshold must be exceeded for this long
    threshold: 0 # grid power threshold (in Watts, negative=export). If zero, export must exceed minimum charge power to enable
  disable: # pv mode disable behavior
    delay: 3m # threshold must be exceeded for this long
    threshold: 200 # maximum import power (W)
  mincurrent: 6
  maxcurrent: 16
  guardDuration: 10m
  resetOnDisconnect: true

site:
  title: Home
  meters:
    grid: dsmr
    pvs:
    - solarlog
  residualPower: 0
Ik krijg het DSMR deel niet aan de praat, bij starten krijg ik de melding:

cannot create meter 'dsmr': cannot create meter 'template': template not found: mqtt-meter

Heb ik een plugin oid nodig ?

PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonne
wpeterw schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:55:
[...]

Vaak geeft de leasemaatschappij of de werkgever een backoffice aan. Maar puur voor de functionaliteit is het niet nodig. Standalone en je pas koppelen werkt ook prima. Alleen voor het automatisch kunnen verrekenen is de juiste backoffice nodig.

• pieterhi
Tonne schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:20:
[...]

Vaak geeft de leasemaatschappij of de werkgever een backoffice aan. Maar puur voor de functionaliteit is het niet nodig. Standalone en je pas koppelen werkt ook prima. Alleen voor het automatisch kunnen verrekenen is de juiste backoffice nodig.
Zelf een backoffice kiezen is ook een goede optie. Bijvoorbeeld eflux is er eentje die voor 5,3 euro per maand alles op je laadpaal vertekent. He kan zelf de vergoeding per kWh kiezen. Ze hebben mij prima geholpen toen andre partijen geen idee hadden wat er moest gebeuren wanneer iemand een laadpaal van iemand anders over had genomen. Ik had 1 minuut nodig om te vertellen waar ik stond en was een paar minuten later aangesloten. Bij de andere partijen was ik na een paar maanden nog steeds niet aangesloten.
Zal ongetwijfeld nu beter zijn ... mijn ervaring blijft staan.

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:47
Ja dat kan als je de loadbalancing licentie actief hebt en daarmee modbus beschikbaar is. Dan kan je via Modbus een integratie maken in HA om bijv. de charge current aan te passen. De verbinding met de backoffice blijft gewoon actief via de SIM voor de authorisatie van kaarten en doorgeven van laadsessies e.d.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:17
Ik lees veel problemen met het wachtwoord opslaan bij updaten van 4.x naar 5.x. Zijn er wel Tweakers waar dit zonder problemen gelukt is met een wat oudere laadpaal? De mijne is inmiddels zeven jaar oud en vertoont wat kuren. Alfen geeft aan alleen te kunnen helpen met logs van nieuwere firmware, maar ben huiverig helemaal naar 6.x te gaan.

• Tonne
orillion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:57:
Ik lees veel problemen met het wachtwoord opslaan bij updaten van 4.x naar 5.x. Zijn er wel Tweakers waar dit zonder problemen gelukt is met een wat oudere laadpaal? De mijne is inmiddels 7 en vertoont wat kuren. Alfen geeft aan alleen te kunnen helpen met logs van nieuwere firmware, maar ben huiverig helemaal naar 6.x te gaan.
Ik zou in elk geval afraden via de app te updaten. Gebruik de ACE service installer. Maar ervaring heb ik op dit vlak ook niet. Ik lees hier wel iemand die zegt dat de 6 firmware nog wat bugs bevat.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:06
Ik lees veel problemen met het wachtwoord opslaan bij updaten van 4.x naar 5.x. Zijn er wel Tweakers waar dit zonder problemen gelukt is met een wat oudere laadpaal? De mijne is inmiddels zeven jaar oud en vertoont wat kuren. Alfen geeft aan alleen te kunnen helpen met logs van nieuwere firmware, maar ben huiverig helemaal naar 6.x te gaan.
Nou ik zit met dezelfde gedachte, ik draai nu de laatste versie 4 en het is stabiel. Backoffice werkt nog, want het logo van kantoor kwam ineens in beeld als screensaver.

Als ik naar versie 5 ga moet ik (want ik druk op upgrade) het nieuw geïntroduceerde masterwachtwoord aanmaken. Wat ik niet kan overzien zijn de gevolgen naar de backoffice toe, ik kan mij voorstellen dat ik dan per direct hun lees en schrijf rechten ontneem op mijn laadpaal?

Waar de facturatie wel door blijft lopen omdat dit protocol al staat ingesteld, totdat zij een wijziging doen en mijn laadpaal niet meer mee komt.

Andersom geredeneerd, elke nieuwe laadpaal van het afgelopen jaar zal a-fabric al versie 5 hebben, ze zullen toch wel bekend zijn met de masterwachtwoorden?

PS: heeft iemand de NFC chip uit zijn tankpas al weten te porteren naar een sleutelhanger die gelezen wordt door Alfen?

[Voor 4% gewijzigd door stormfly op 29-04-2023 16:00]

• stormfly
wpeterw schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:18:
Hm bekende provider, hebben ze jou het masterwachtwoord gegeven? Van een paal die via hen is geïnstalleerd en waar nu nog een actief facturatie abonnement op loopt (backoffice).

Kan je nu in je eigen laadpaal inloggen, via UTP? Dat is eigenlijk de combinatie die ik ook zou willen.

• stormfly
Mezelf schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:45:
De voorkeuze verbinding kan je instellen in de ACE serviceinstaller.

• Tonne
stormfly schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:59:
[...]

Nou ik zit met dezelfde gedachte, ik draai nu de laatste versie 4 en het is stabiel. Backoffice werkt nog, want het logo van kantoor kwam ineens in beeld als screensaver.

Als ik naar versie 5 ga moet ik (want ik druk op upgrade) het nieuw geïntroduceerde masterwachtwoord aanmaken. Wat ik niet kan overzien zijn de gevolgen naar de backoffice toe, ik kan mij voorstellen dat ik dan per direct hun lees en schrijf rechten ontneem op mijn laadpaal?

Waar de facturatie wel door blijft lopen omdat dit protocol al staat ingesteld, totdat zij een wijziging doen en mijn laadpaal niet meer mee komt.

Andersom geredeneerd, elke nieuwe laadpaal van het afgelopen jaar zal a-fabric al versie 5 hebben, ze zullen toch wel bekend zijn met de masterwachtwoorden?

PS: heeft iemand de NFC chip uit zijn tankpas al weten te porteren naar een sleutelhanger die gelezen wordt door Alfen?
Hier is vorige week een laadpaal geplaatst door Vattenfall met firmware 4.12.
Maar een paar maanden geleden 2 van Warmteservice met een versie 5.

Welk probleem wil je oplossen met de update? Of is het omdat je de melding krijgt in de app?

• stormfly
Tonne schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:08:
[...]

Welk probleem wil je oplossen met de update? Of is het omdat je de melding krijgt in de app?
Nee er is geen probleem nu, maar toen v4 nog actief werd bijgehouden patchte ik gewoon voor de voet op mee. Dat ligt nu al geruime tijd stil vanwege de "angst" van het masterwachtwoord in v5

Wil gewoon begrijpen hoe het zit met het masterwachtwoord icm een actieve beheer/facturatie partij, en later besluiten of ik update.

• stormfly
nevermind

[Voor 98% gewijzigd door stormfly op 29-04-2023 16:31]

• stormfly
Arfman schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:52:
[...]

Gevonden! Bij het toevoegen van de laadpaal vraagt hij echter om een username/password (username is standaard admin). Geen idee welke user/pass combo ik hier moet gebruiken, iemand een idee?

EDIT: laat maar, al eerder gesteld zie ik nu. User admin, wachtwoord is je owner password. Niet heel duidelijk gedocumenteerd maar vooruit :)
Waar kan ik als owner mijn owner_password vinden? Jullie spreken over een kaart, zou ik die kaart moeten hebben? Als gebruiker van een lease Alfen paal, welke wel mijn eigendom wordt door afbetaling.

[Voor 12% gewijzigd door stormfly op 29-04-2023 16:32]

• orillion
Tonne schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:08:
[...]

Ik krijg foutmeldingen over de aarde als het vochtig weer is. Resetten van de paal lost het dan op maar een paar dagen later is het weer.

• orillion
stormfly schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:59:
[...]

Ja, daar is een knop voor in de Windows software. Vervolgens kun je allerlei NFC tags ervoor houden tot je op stop klikt. Geen idee hoe dat met backoffice werkt, mijn paal heeft geen internet.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:21
Bij is de update gelukt en lader ook gelijk kapot. De update verliep zoals ik gewent was maar de lader werkte niet meer, error:001. Toen via de app nog een keer een update gedaan, maar dat maakt geen verschil. Hij geeft ook geen informatie meer aan m.b.t. tot the geïnstalleerde hardware zoals de NFC reader.
A.s. maandag komt er een monteur. Te gek voor woorden dat de lader het begeeft als je een firmware upgrade uitvoert.

• eth0
iemand een idee? bij het verbinden van de eflux back office reboot de paal zich elke min.

• orillion
wfveennl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:08:
[...]

Bij is de update gelukt en lader ook gelijk kapot. De update verliep zoals ik gewent was maar de lader werkte niet meer, error:001. Toen via de app nog een keer een update gedaan, maar dat maakt geen verschil. Hij geeft ook geen informatie meer aan m.b.t. tot the geïnstalleerde hardware zoals de NFC reader.
A.s. maandag komt er een monteur. Te gek voor woorden dat de lader het begeeft als je een firmware upgrade uitvoert.
Tegen mij werd gezegd dat het controllerboard de nieuwste versies niet aan kan. Als dat waar is dan heb jij daar misschien ook last van? Hoe oud is je lader?

• mklcln
eth0 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:06:
iemand een idee? bij het verbinden van de eflux back office reboot de paal zich elke min.
Je hebt je paal via internet gekoppeld door LAN of SIM? En natuurlijk e-flux account?
Volg de handleiding:
https://manuals.e-flux.io/configuration/alfen
Daarna via chat of telefoon je paal laten checken ze meoten het nog accepteren bbij e-flux.
En dan kan je de laadpaal registreren op de website en gebruiken,

[Voor 6% gewijzigd door mklcln op 30-04-2023 00:00]

• eth0
mklcln schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:58:
[...]

Je hebt je paal via internet gekoppeld door LAN of SIM? En natuurlijk e-flux account?
Volg de handleiding:
https://manuals.e-flux.io/configuration/alfen
Daarna via chat of telefoon je paal laten checken ze meoten het nog accepteren bbij e-flux.
En dan kan je de laadpaal registreren op de website en gebruiken,
Ja dat is allemaal gedaan, maar werkt dus niet goed, de laad paal is wel zichtpaar bij eflux, maar hetstart simpel wel elke min. Zodra ik internet blokeer van de paal reboot hij niet meer. Bij eflux weten ze het niet, en moet er betaald een eflux engeineer naar kijken

Alfen helpt niet, verwijst naar leverancier, leverancier maakt dan weer een case aa nbij alfen.

Allemaal soepel gaat het dus niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wpeterw
stormfly schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:05:
[...]

Hm bekende provider, hebben ze jou het masterwachtwoord gegeven? Van een paal die via hen is geïnstalleerd en waar nu nog een actief facturatie abonnement op loopt (backoffice).

Kan je nu in je eigen laadpaal inloggen, via UTP? Dat is eigenlijk de combinatie die ik ook zou willen.
Ik kan via de Service Installer de instelling wijzigen, ik bleek geen password nodig te hebben. Geen idee waar het password voor is dat ik van EV Company heb gekregen. Er was geen laadpaas meer actief.

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tonne
wpeterw schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:26:
[...]

Ik kan via de Service Installer de instelling wijzigen, ik bleek geen password nodig te hebben. Geen idee waar het password voor is dat ik van EV Company heb gekregen. Er was geen laadpaas meer actief.
Welke versie van de firmware heb je? Ik denk 4.x. Vandaar. Dat password is nodig als je upgrade naar 5.x of hoger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wpeterw
Tonne schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Welke versie van de firmware heb je? Ik denk 4.x. Vandaar. Dat password is nodig als je upgrade naar 5.x of hoger.
Versie: 4.7.1-3158. Beter niet upgraden dus ?

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfveennl
orillion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:24:
[...]

Tegen mij werd gezegd dat het controllerboard de nieuwste versies niet aan kan. Als dat waar is dan heb jij daar misschien ook last van? Hoe oud is je lader?
Mijn lader is van eind 2017.

Vandaag is er een monteur geweest. Alfen komt niet zelf maar een ingehuurd bedrijf, Circet.

Na ongeveer 45 min. en na het wijzigen van allerlei instellingen en weer uitproberen, wat ik overigens zelf ook al had gedaan, heeft de monteur Alfen gebeld. Volgend Alfen moet er dus een onderdeel vervangen worden. Ik ben verteld welk onderdeel maar dat zal ongetwijfeld de controller zijn.

De monteur heeft het onderdeel echter niet bij zich (handig als je op pad gaat voor een reparatie) en ook niet in voorraad. Dus dit moet eerst weer bij Alfen vandaan komen. Als Alfen nu eerst ff de moeite had genomen om zelf in te loggen hadden ze deze conclusie waarschijnlijk direct wel kunnen trekken neem ik aan.

Kortom, zit al een week of 4 zonder laadunit en nog geen idee hoe lang dit gaat duren.

Dan zal er waarschijnlijk een strijd komen over de reparatiekosten. Volgens de ANWB heeft een laadunit, afhankelijk van de weersinvloeden en het gebruik, een economische levensduur van minimaal 10 jaar. Mijn unit hangt in de meterkast en het gebruik is slecht minimaal geweest en het is defect geraakt als gevolg van een firmware update.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:12
Een zoekactie binnen dit draadje leverde niet het antwoord op de raag waar ik mee zit op:

Kan iemand met een Alfen socket model (s-line of pro lijkt me in dezen geen verschil maken) mij vertellen wanneer ik een laadkabel erin zou laten steken, is deze dan te vergrendelen aan de laadbox kant?

Wel vond ik terug dat mensen problemen bij het starten van een laadsessie, bij een socket model met kabel vast erin laten hangen, dat deze niet zondermeer ging laden / pas na het ontkoppelen van de kabel aan de paal. Is dit nog aan aan de orde / zijn er nog mee ervaringen hiermee?

Dank alvast!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tonne
wpeterw schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Daar zou ik terughoudend mee zijn. Eventueel naar de meest recente 4.x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:41
wpeterw schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Niet upgraden! Grote kans dat je jezelf er uit gooit of erger (bricken), zeker als je Service Acces vergeet aan te vinken. Tenzij je een PRC hebt, maar dat zal wel niet als de paal met 4.x is uitgeleverd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:46
Hey allemaal,

Ik heb een Alfen S-Line single met fixed cable 3 fase en die kwam binnen op versie 4x en heb het gewoon geupgrade naar 6. De myEve app knalde er een paar keer uit maar 2/3 keer proberen en het werkte. Ik heb de laadpaal zelf gekocht en dus ook een Owner password gekregen waardoor ik de password perikelen allemaal heb overgeslagen. Wel raad ik aan om SSA te activeren voor je upgrade dan kan een alfen installeteur er nog bij.

Ik heb vandaag `evcc` opgezet met enphase zonnepanelen en met dsmr-reader. De configuratie voor evcc stond op pagina 1 is verouderd (mqtt template is er uit gehaald) en ik heb nergens een voorbeeld met Enphase zonnepanelen gezien inclusief DSMR dmv mqtt. Ook zie je dat ik electricity_returned met -1000 en dat aftrek zodat evcc het snapt. Ik heb dit nog niet voorelkaar voor `energy` maar tot dusver heeft het geen impact.

Deze config is met DSMR-Reader en Enphase PV installatie en een Tesla in gedachte en kan je ook gebruiken zonder de zonnepanelen (enphase pv) configuratie dan werkt het ook. Als je je productie deelt met evcc kan evcc beter vormgeven wat je eigen verbruik is als je teruglevert (immers teruglevering bij DSMR is NA je eigen verbruik).

In de screenshot na minuut 17:08 zie je het effect van evcc. Toen had ik evcc op `pv` mode aangezet.
Je ziet dat teruglevering en verbruik geminimaliseerd is wat betekent dat productie en consumptie nagenoeg gelijk wordt gehouden. De pieken die je ziet is mijn quooker :)
Nog enthousaster ben ik over de mogelijke voltage verlaging. In mijn straat heeft iedereen zonnepanelen en voltage ligt vaak rond de 245 in de middag. Rond de 250 klappen de omvormers in de straat er allemaal uit wat natuurlijk moet om je apparatuur te beschermen en de grid. Maar met evcc zorg ik eigenlijk voor wat extra verbruik en hoop ik dat mijn enphase micro-omvormers dus langer aanblijven. Als ik meer weet

Nog een laatste tip, `evcc` doet [b][NIET/b] aan loadbalancing! Het heeft nog de code niet hiervoor. Het laad alleen op aan de zon maar gaat gewoon full blast en houd geen rekening met je fases. Er wordt wel aan gewerkt: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/3453

evcc.yml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS
  port: 7070

log: info
levels:
  cache: warn

interval: 10s # control cycle interval
sponsortoken: <sponsortoken is nodig om alfen te gebruiken maar is het waard!>

mqtt:
  broker: 10.10.12.4:1883
  topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable publishing
  #user: <user>
  #password: <password>

meters:
  - name: enphase
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: http://<ip envoy>/production.json
      method: GET
      jq: .production[0].wNow
      scale: 1
    energy:
      source: http
      uri: http://<ip envoy>/production.json
      method: GET
      jq: .production[0].whLifetime
      scale: 0.001
  - name: dsmr
    type: custom
    power:
      source: calc
      add:
      - source: mqtt
        topic: dsmr/reading/electricity_currently_delivered
        scale: 1000  # Die Leistung wird in Watt erwartet. Falls z.b. kW geliefert wird, kann dies hier mit dem Wert 1000 angepasst werden
        timeout: 60s  # Akzeptiere keine Daten die älter als dieser Wert ist
        topic: dsmr/reading/electricity_currently_returned
        scale: -1000  # Die Leistung wird in Watt erwartet. Falls z.b. kW geliefert wird, kann dies hier mit dem Wert 1000 angepasst werden
    energy:
      source: calc
      add:
        topic: dsmr/reading/electricity_delivered_1
        scale: 1000
        topic: dsmr/reading/electricity_delivered_2
        scale: 1000
    currents:
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l1
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l2
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l3
chargers:
  template: alfen
  id: 1
  host: <ip alfen>
  modbus: tcpip
  name: alfen

vehicles:
  - name: Tesla
    type: template
    template: tesla
    accessToken: <tesla token>
    refreshToken: <tesla refresh token>

loadpoints:
- title: Alfen
  charger: alfen
  soc:
    poll:
      mode: connected
      #interval: 60m
      interval: 15m
    #min: 10
    estimate: true
  phases: 0 # Zorgt ervoor dat je automatisch tussen 1 en 3 fase kan wisselen, Goed, want 1fase betekent dat je je verbruik zo laag mogelijk kan aanpassen aan de zon
  enable: # pv mode enable behavior
    delay: 1m # threshold must be exceeded for this long
    threshold: 0 # grid power threshold (in Watts, negative=export). If zero, export must exceed minimum charge power to enable
  disable: # pv mode disable behavior
    delay: 3m # threshold must be exceeded for this long
    threshold: 200 # maximum import power (W)
  minCurrent: 6
  maxCurrent: 16
  guardDuration: 5m
  resetOnDisconnect: true

site:
  title: Home
  meters:
    grid: dsmr
    pvs:
      - enphase
  residualPower: 0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wpeterw
shadylog schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:42:
Nog een laatste tip, `evcc` doet [b][NIET/b] aan loadbalancing! Het heeft nog de code niet hiervoor. Het laad alleen op aan de zon maar gaat gewoon full blast en houd geen rekening met je fases. Er wordt wel aan gewerkt: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/3453
Dit betekent dat je de laadpaal nu zonder loadbalancing gebruikt ? (Voor gebruik met evcc moet de Data Source voor active loadbalancing op EMS staan (modbus) en heb je dus geen P1 data.)

Update:

Ik zie in de "general tab" niet de optie "Station password". Ik heb van de vorige "beheerder" een password gekregen:

Hierbij het wachtwoord van EVC xxx op uw verzoek:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Graag wil ik u erop attenderen dat uw zelf verantwoordelijk bent voor het wijzigen van instellingen van uw laadpaal, wij zijn daar niet aansprakelijk voor.

Waar gebruik ik dit password ?

[Voor 27% gewijzigd door wpeterw op 02-05-2023 09:10]

PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonne
wpeterw schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:34:
[...]

Dit betekent dat je de laadpaal nu zonder loadbalancing gebruikt ? (Voor gebruik met evcc moet de Data Source voor active loadbalancing op EMS staan (modbus) en heb je dus geen P1 data.)

Update:

Ik zie in de "general tab" niet de optie "Station password". Ik heb van de vorige "beheerder" een password gekregen:

Hierbij het wachtwoord van EVC xxx op uw verzoek:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Graag wil ik u erop attenderen dat uw zelf verantwoordelijk bent voor het wijzigen van instellingen van uw laadpaal, wij zijn daar niet aansprakelijk voor.

Waar gebruik ik dit password ?
Als je update naar 5.x of hoger dan is het password nodig. Het is dan het ‘master’ password.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wpeterw
Ik heb deze upgrade mogelijkheden. Is het de bedoeling om eerst naar 5.x te gaan en dan naar 6.x ? En moet ik beide files uploaden: de a en de b ?

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shadylog
wpeterw schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:56:
Ik heb deze upgrade mogelijkheden. Is het de bedoeling om eerst naar 5.x te gaan en dan naar 6.x ? En moet ik beide files uploaden: de a en de b ?

[Afbeelding]
Ik ben naar 6 gegaan met de MyEve app. Dit mislukte een paar keer, klaagde dat de reboot niet gelukt was. Maar moet wel zeggen dat ik mijn laadpaal had ik prive gekocht en is nog maar een maand oud kwam met een Owner Password (zat een etiket op geplakt). Zorg dat je SSA aanstaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wpeterw
shadylog schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:29:
[...]

Ik ben naar 6 gegaan met de MyEve app. Dit mislukte een paar keer, klaagde dat de reboot niet gelukt was. Maar moet wel zeggen dat ik mijn laadpaal had ik prive gekocht en is nog maar een maand oud kwam met een Owner Password (zat een etiket op geplakt). Zorg dat je SSA aanstaat.
Huidige firmware is 4.7.1, ik zie nergens iets dat op SSA lijkt in de Service Installer.

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfveennl

[Afbeelding]
Ik ben van 4 naar 6.x gegaan. Ik heb begrepen dat als je van 4.x. naar 6.x gaat dat je de "B" versie moet gebruiken.

Bij mij is de update niet goed afgelopen want na de update wordt de hardware zoals de card reader, modem etc. niet meer herkent, als gevolg zit ik met een laad unit die niet meer laad, zie mijn vorige posts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wpeterw
wfveennl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Ik ben van 4 naar 6.x gegaan. Ik heb begrepen dat als je van 4.x. naar 6.x gaat dat je de "B" versie moet gebruiken.

Bij mij is de update niet goed afgelopen want na de update wordt de hardware zoals de card reader, modem etc. niet meer herkent, als gevolg zit ik met een laad unit die niet meer laad, zie mijn vorige posts.
Het lijkt me sterk dat de Service Installer toestaat dat je een verkeerde firmware installeert. Weet je zeker dat dat de oorzaak is ?

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shadylog
Waarschijnlijk is SSA juist in die v4/v5 erbij gekomen als onderdeel van hun nieuwe wachtwoord/eigenaarsschap beleid?

Ik kan me niet herinerren dat ik in MyEve meerdere opties zat voor v5/v6. Wat zegt de myEve app voor je als je daar een update selecteerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wpeterw
shadylog schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:41:
Waarschijnlijk is SSA juist in die v4/v5 erbij gekomen als onderdeel van hun nieuwe wachtwoord/eigenaarsschap beleid?

Ik kan me niet herinerren dat ik in MyEve meerdere opties zat voor v5/v6. Wat zegt de myEve app voor je als je daar een update selecteerd?
De myeve app vindt geen laadstation en handmatig toevoegen werkt ook niet. Ik ben nog niet heel erg onder de indruk van de developers bij Alfen.

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tonne
wpeterw schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Het lijkt me sterk dat de Service Installer toestaat dat je een verkeerde firmware installeert. Weet je zeker dat dat de oorzaak is ?
Lees de post er hier maar op na. Soms gaat een firmware update behoorlijk mis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:26
hey,

uurlijks gebeurt er op mijn alfen eve pro een "periodic connection check"
hij faalt daar blijkbaar op en doet dan een reconnect.
tijdens het laden verlies hij dan de connectie met EMS waarna hij even tijdelijk naar minimum laadsterkte afremt

is er iemand die hier een oplossing voor weet? (of de oorzaak)

grts

setup:
*Alfen EVE pro FW: 6.1.0
*full control "lifepowr FLEXIO" EMS (loadbalancing + dynamische prijzen)
*communicatie = bekabeld via netwerkswitch die zelf rechtstreeks op de router is aangesloten en de internetconnectie is steeds aanwezig.
*netwerkkabel is ook al volledig uitgetest en ok bevonden.
*geen simkaart/backoffice en hij staat stand-alone

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
2023-05-02T18:47:25.117Z:USER:comConnect.c:278:Periodic connection check
2023-05-02T18:47:25.125Z:ERROR:tcp_rtos.c:429:No Internet connection, restart networking
2023-05-02T18:47:25.132Z:INFO:taskTCPIP.c:771:Restart wired TCP/IP link.
2023-05-02T18:47:25.140Z:INFO:taskTCPIP.c:627:Network interface is down
2023-05-02T18:47:25.148Z:INFO:busTCPIPSlave.c:1197:Stop Modbus TCP/IP Slave
2023-05-02T18:47:25.156Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2023-05-02T18:47:25.167Z:WARNING:taskWebServer.c:207:WebServer stopped
2023-05-02T18:47:25.175Z:INFO:taskTCPIP.c:573: IP address assigned by DHCP
2023-05-02T18:47:25.183Z:INFO:taskTCPIP.c:601:Network interface is up
2023-05-02T18:47:25.191Z:INFO:taskTCPIP.c:610: IP      : 192.168.50.233
2023-05-02T18:47:25.199Z:INFO:taskTCPIP.c:611: Netmask : 255.255.255.0
2023-05-02T18:47:25.207Z:INFO:taskTCPIP.c:612: Gateway : 192.168.50.1
2023-05-02T18:47:25.218Z:INFO:taskTCPIP.c:613: DNS1    : 192.168.50.1
2023-05-02T18:47:25.226Z:INFO:taskTCPIP.c:614: DNS2    : 0.0.0.0
2023-05-02T18:47:25.234Z:USER:taskWebServer.c:198:WebServer started on port 443
2023-05-02T18:47:25.242Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2023-05-02T18:47:25.257Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STANDALONE
2023-05-02T18:47:32.175Z:ERROR:busTCPIPSlave.c:1176:eMBSTCPInit failed
2023-05-02T18:47:32.781Z:USER:taskMaster.c:5977:Temperature: 30.8 C
...
2023-05-02T19:47:24.945Z:USER:comConnect.c:278:Periodic connection check
2023-05-02T19:47:24.953Z:ERROR:tcp_rtos.c:429:No Internet connection, restart networking
2023-05-02T19:47:24.960Z:INFO:taskTCPIP.c:771:Restart wired TCP/IP link.
2023-05-02T19:47:24.972Z:INFO:taskTCPIP.c:627:Network interface is down
2023-05-02T19:47:24.980Z:INFO:busTCPIPSlave.c:1197:Stop Modbus TCP/IP Slave
2023-05-02T19:47:24.988Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2023-05-02T19:47:24.996Z:WARNING:taskWebServer.c:207:WebServer stopped
2023-05-02T19:47:25.003Z:INFO:taskTCPIP.c:573: IP address assigned by DHCP
2023-05-02T19:47:25.011Z:INFO:taskTCPIP.c:601:Network interface is up
2023-05-02T19:47:25.019Z:INFO:taskTCPIP.c:610: IP      : 192.168.50.233
2023-05-02T19:47:25.027Z:INFO:taskTCPIP.c:611: Netmask : 255.255.255.0
2023-05-02T19:47:25.039Z:INFO:taskTCPIP.c:612: Gateway : 192.168.50.1
2023-05-02T19:47:25.046Z:INFO:taskTCPIP.c:613: DNS1    : 192.168.50.1
2023-05-02T19:47:25.054Z:INFO:taskTCPIP.c:614: DNS2    : 0.0.0.0
2023-05-02T19:47:25.062Z:USER:taskWebServer.c:198:WebServer started on port 443
2023-05-02T19:47:25.070Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2023-05-02T19:47:25.089Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STANDALONE
2023-05-02T19:47:32.003Z:USER:busTCPIPSlave.c:1184:Started Modbus TCP/IP Slave
2023-05-02T19:47:33.250Z:USER:taskMaster.c:5977:Temperature: 30.5 C

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Wat ik ondervonden heb na een update dat het soms even kan duren dat alles weer werkt na een voltooide update. Geef het even de tijd.

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_cobra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 14:25
Een vraagje voor de specialisten op het forum hier: kan de loadbalancing module op Alfen EVE de loadgegevens lezen via MQTT ?? Ik heb mijn gridload beschikbaar in MQTT waardes. Deze kunnen in theory uitgelezen worden door elk apparaat met MQTT ondersteuning en een netwerkkaart. Kan de Alfen dit ?

Of, als alternatief, kan hij die waardes lezen via LAN & MODBUS over TCP ? (maar dan moet ik wel een additionele MODBUS server gaan draaien hetgeen ik wil vermijden). Mijn vermogenmeter (inepro PRO-380-mod) heeft spijtig genoeg geen rechtstreekse LAN aansluiting, alleen seriele MODBUS die op de PV omvormer hangt. Via de PV omvormer, lees ik dan de waardes uit en zet ze in MQTT (de PV omvormer heeft modbus over TCP, maar kan maar 1 uitlezer tegelijk aan, dank SolarEdge :-)

[Voor 6% gewijzigd door the_cobra op 03-05-2023 10:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefaanbolle
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 10:55
the_cobra schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:19:
Een vraagje voor de specialisten op het forum hier: kan de loadbalancing module op Alfen EVE de loadgegevens lezen via MQTT ?? Ik heb mijn gridload beschikbaar in MQTT waardes. Deze kunnen in theory uitgelezen worden door elk apparaat met MQTT ondersteuning en een netwerkkaart. Kan de Alfen dit ?

Of, als alternatief, kan hij die waardes lezen via LAN & MODBUS over TCP ? (maar dan moet ik wel een additionele MODBUS server gaan draaien hetgeen ik wil vermijden). Mijn vermogenmeter (inepro PRO-380-mod) heeft spijtig genoeg geen rechtstreekse LAN aansluiting, alleen seriele MODBUS die op de PV omvormer hangt. Via de PV omvormer, lees ik dan de waardes uit en zet ze in MQTT (de PV omvormer heeft modbus over TCP, maar kan maar 1 uitlezer tegelijk aan, dank SolarEdge :-)
Bekijk even evcc.io. Deze kan met al je parameters rekening houden (oa mqtt) en regelt de slimme sturing van je laadpaal.
Een Protoss PE11 kan modbus-naar-LAN (er is ook een versie naar WIFI) converteren en naar MQTT schrijvenschrijven

[Voor 6% gewijzigd door stefaanbolle op 03-05-2023 10:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
shadylog schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:41:
Waar zet je dit proactief aan voor de upgrade? De KB artikelen van Alfen zitten achter een login.

Ik heb nog een v4 paal waarbij er geen password op karton is uitgeleverd. Overigens ook nog met een 2G modem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

the_cobra schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:19:
Nee, je zult met Modbus aan de slag moeten.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wpeterw
de Peer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Nee, je zult met Modbus aan de slag moeten.
stefaanbolle schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Bekijk even evcc.io. Deze kan met al je parameters rekening houden (oa mqtt) en regelt de slimme sturing van je laadpaal.
Een Protoss PE11 kan modbus-naar-LAN (er is ook een versie naar WIFI) converteren en naar MQTT schrijvenschrijven
evcc doet (nog) geen loadbalancing.

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

wpeterw schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:29:
[...]

[...]

evcc doet (nog) geen loadbalancing.
klopt, maar je kunt zelf wel via home assistant het load balancen regelen natuurlijk.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shadylog
de Peer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:47:
[...]

klopt, maar je kunt zelf wel via home assistant het load balancen regelen natuurlijk.
Met bijv https://docs.evcc.io/docs/reference/api/#mqtt-api zou je maxCurrent kunnen zetten wanneer je dsmr currents plots te hoog zijn. Dat kan maar als home assistant down is dan heb je een probleem. Met evcc niet. Omdat alfen de "safe current" hanteerd als deze niet meet kan praten met evcc via modbus. Wat ik hoop is dat de nieuwe PR van evcc slim omgaat met fases, dat we misschien 3 fase kunnen laden maar op L3 lager bijv. Weet iemand of dit uberhaupt technisch kan met Alfen? Op individuele fase load balancen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfveennl
wpeterw schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Dat weet ik dus niet maar het lijkt er wel verdacht veel op. Maar iemand heeft ook gesuggereerd dat de controller en firmware V 6.X geen goede combinatie is. Ik weet in elk een ding zeker, ik had versie 4.x heb V 6.1.x geïnstalleerd en de unit werkt niet meer.

Morgen komt de monteur opnieuw, dus we gaan het zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 16:58

[Afbeelding]
Volgens mij staat er op de beginpagina ook je 'Board/hardware' versie, dit is wellicht A of B.
In mijn geval B, dus heb ik B gekozen. De mobiele app koos automatisch voor B volgens mij.

Weet niet zeker, maar hopelijk helpt het!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:05
stormfly schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Waar zet je dit proactief aan voor de upgrade? De KB artikelen van Alfen zitten achter een login.

Ik heb nog een v4 paal waarbij er geen password op karton is uitgeleverd. Overigens ook nog met een 2G modem
SSA en alle andere wachtwoord systemen worden pas actief bij een firmware 5 of hoger.
Met een 2G modem heb je over een paar jaar een probleem want alle mobiele providers gaan met 2G stoppen en ik heb begrepen dat de laatste in 2025 stopt.
Voor die tijd moet je iets geregeld hebben anders heb je geen internet verbinding meer en dus ook geen backoffice koppeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
Daveth schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:55:
[...]

SSA en alle andere wachtwoord systemen worden pas actief bij een firmware 5 of hoger.
Met een 2G modem heb je over een paar jaar een probleem want alle mobiele providers gaan met 2G stoppen en ik heb begrepen dat de laatste in 2025 stopt.
Voor die tijd moet je iets geregeld hebben anders heb je geen internet verbinding meer en dus ook geen backoffice koppeling.
Aha vandaar dat ik deze optie nu niet zie in de GUI.

Jeps er ligt een UTP die functioneert. Dat 2G stopt is meer iets voor de werkgever. Het is nu nog een lease constructie inclusief auto.

• Luc Beek
Over 2 weken ga ik mijn privé aangeschafte s-line installeren met mijn vaste elektricien (die geen specifieke kennis heeft van deze laadvoorziening). Hoewel ik zeer comfortabel ben met software en configuraties daarvan, en ik later mogelijk ook ga stoeien van modbus aansturing, solar, etc, begin ik mij langzaam toch een beetje zorgen te maken over de correcte initiële setup van deze laadvoorziening. Volgens mij doorloop ik onderstaande stappen sowieso:

1. Hardware matige installatie van de laadvoorziening.
2. Ace installer service installeren op windows machine. (Eve-app even links laten liggen).
3. Eerste inlog middels een account op te vragen bij Alfen.
(Maar ik begrijp dat hier ook een algemene account voor gebruikt kan worden, wellicht te delen?)
4. Tweede inlog op basis van user/wachtwoord uit de flyer
5. Niet upgraden.
(Hoewel dit enorm aan mij knaagt, mocht er op termijn toch noodzaak ontstaan door bv. een extra module of optie voor rechtstreekse solarcharging, er toch nog geen instellingen zijn gemaakt die verloren kunnen raken, er nu nog garantie op zit, etc.)
6 Initiële basis configuratie, stroomsterktes, etc.
7 Setup load-balancing (al dan niet onderdeel van initiële configuratie).
8 Back-office instellen dusdanig dat ik met de leasemaatschappij door een deur kom.

Zou iemand deze stappen kunnen bevestigen en/of verduidelijken waar noodzakelijk?

Daarnaast benieuwd of iemand zijn setup van punten 6 en 7 kan delen in de vorm van scharmafdrukken binnen de Ace Installer Service. Dit mag ook in een DM eventueel. En dan specifiek voor een (huis)installatie van:

3 Fase laadstation, 11kw met vaste kabel en Loadbalancing via p1
3 fase huisinstallatie van 3x25A
Afzekering met alamat van 20A conform handleiding Alfen (jammer want ik heb mogelijk nog eentje van 16A 'over')

Hoop dat iemand de initiële setup gegevens kan verduidelijken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shadylog
Luc Beek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:55:
Over 2 weken ga ik mijn privé aangeschafte s-line installeren met mijn vaste elektricien (die geen specifieke kennis heeft van deze laadvoorziening). Hoewel ik zeer comfortabel ben met software en configuraties daarvan, en ik later mogelijk ook ga stoeien van modbus aansturing, solar, etc, begin ik mij langzaam toch een beetje zorgen te maken over de correcte initiële setup van deze laadvoorziening. Volgens mij doorloop ik onderstaande stappen sowieso:

1. Hardware matige installatie van de laadvoorziening.
2. Ace installer service installeren op windows machine. (Eve-app even links laten liggen).
3. Eerste inlog middels een account op te vragen bij Alfen.
(Maar ik begrijp dat hier ook een algemene account voor gebruikt kan worden, wellicht te delen?)
4. Tweede inlog op basis van user/wachtwoord uit de flyer
5. Niet upgraden.
(Hoewel dit enorm aan mij knaagt, mocht er op termijn toch noodzaak ontstaan door bv. een extra module of optie voor rechtstreekse solarcharging, er toch nog geen instellingen zijn gemaakt die verloren kunnen raken, er nu nog garantie op zit, etc.)
6 Initiële basis configuratie, stroomsterktes, etc.
7 Setup load-balancing (al dan niet onderdeel van initiële configuratie).
8 Back-office instellen dusdanig dat ik met de leasemaatschappij door een deur kom.

Zou iemand deze stappen kunnen bevestigen en/of verduidelijken waar noodzakelijk?

Daarnaast benieuwd of iemand zijn setup van punten 6 en 7 kan delen in de vorm van scharmafdrukken binnen de Ace Installer Service. Dit mag ook in een DM eventueel. En dan specifiek voor een (huis)installatie van:

3 Fase laadstation, 11kw met vaste kabel en Loadbalancing via p1
3 fase huisinstallatie van 3x25A
Afzekering met alamat van 20A conform handleiding Alfen (jammer want ik heb mogelijk nog eentje van 16A 'over')

Hoop dat iemand de initiële setup gegevens kan verduidelijken!
De afzekering van 16A wordt inderdaad in de handleiding afgeraden. Deze 20A installatieautomaat is wat ik gebruik: https://www.elektramat.nl...l-20a-b-kar-30ma-2015b20/

Foto nemen van je Owner password (kartonnetje geplakt op je laadpaal)
ACE installer wachtwoord: Via alfen support request een id laten aanmaken, instructies daarvoor staan in de handleiding. Kan je nu al doen.

Backoffice e-flux: Ik gebruik e-flux, ik ken geen andere. https://www.e-flux.io/nl/tarieven/ <- daar gewoon een abonnement maken en starten. Het is gratis totdat je een laadpaal toevoegt (Location). Ik heb geen rfidkaarten ofzo besteld en niet nodig. Je kan namelijk roaming aanzetten met eflux en dan werkt je leaseplan rfid gewoon met je paal. Wat heel belangrijk is als je een "location" toevoegt is dat je je alfen laadpaal id "ACEXXXXX" toevoegt aan e-flux, is dat je ze belt en ze vraagt of ze je paal kunnen toevoegen. Je krijgt namelijk in hun website interface een melding over foute configuratie. Dit was echt heel storend want de configuratie stond gewoon goed maar aan de e-flux kant moeten ze het een en ander inregelen. Gewoon bellen.

Backoffice in alfen: Ik heb gewoon bij ACE/MyEve "e-flux platform" gekozen in de dropdown voor backoffice en het was klaar. Ik heb wel wired installatie en dus de mobiele netwerk connecties allemaal uitgezet.

Update: Ik had een nieuwe paal en waarschijnlijk al v5? Ik weet het niet, maar ik had na een paar pogingen gewoon geupdate naar v6. Ja het kostte wat reboots en herhalingen en terugzetten naar fabrieksinstellingen, maar uiteindelijk werkte het gewoon en omdat ik een Owner wachtwoord had gekregen bij arrival had ik veel zekerheid dat ik niet de problemen zou krijgen die de rest in dit topic hebben.

Loadbalancing: Ik had maar 1 rj45 kabel lopen, die heb ik gesplit zodat ik misschien ooit de P1 manier van load balancing kan gebruiken. maar ik gebruik zoals ik eerder in een post had gezet, de modbus/EMS variant

Instellingen zijn hetzelfde als hier: https://community.home-as...via-tcp-modbus/346000/127

Ik had nog een instelling gewijzigd in ACE mbt tot goed werken van evcc (timeout bij loadbalancing op 900s gezet). Ik zal kijken of ik wat fotos kan nemen deze week.

• Luc Beek
Dank voor je reactie tot zo ver! Ik hoop geen e-flux nodig te hebben, LP gaf aan de paal 'over te kunnen nemen' en dat het abbo dus via hen loopt. Echter wil ik eerst de paal zonder back-office werkend hebben. NB, in een eerdere post gaf je aan de upgrade firmware via de eve-app gedaan te hebben, toch? Ik zou liever alles doen via ACE omdat er zoveel negatieve geluiden zijn over de app. Ik heb overigens de Alfen ook nieuw besteld bij hetzelfde bedrijf dus ik vermoed dat de aanwezige firmware identiek is. Mocht ik of iemand zo eigenwijs zijn te gaan updaten dan op zijn minst SCA aanzetten ;-)

Foto's / afdrukken van de configuratieschermen in de Ace-installer zijn dus zeer welkom voor mijn eerste doel. Als iemand die nog kan delen, heel graag!

• shadylog
Luc Beek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:47:
Dank voor je reactie tot zo ver! Ik hoop geen e-flux nodig te hebben, LP gaf aan de paal 'over te kunnen nemen' en dat het abbo dus via hen loopt. Echter wil ik eerst de paal zonder back-office werkend hebben. NB, in een eerdere post gaf je aan de upgrade firmware via de eve-app gedaan te hebben, toch? Ik zou liever alles doen via ACE omdat er zoveel negatieve geluiden zijn over de app. Ik heb overigens de Alfen ook nieuw besteld bij hetzelfde bedrijf dus ik vermoed dat de aanwezige firmware identiek is. Mocht ik of iemand zo eigenwijs zijn te gaan updaten dan op zijn minst SCA aanzetten ;-)

Foto's / afdrukken van de configuratieschermen in de Ace-installer zijn dus zeer welkom voor mijn eerste doel. Als iemand die nog kan delen, heel graag!
Oh kan dat? Elke keer als ik leaseplan belde wisten ze niet wat ze met me aan moesten. Maar ze gaan dus jou backoffice settings geven? Hoe werkt het met prijs instellingen? Wat ik nu fijn vind is dat ik de electraprijs zelf kan aanpassen bij e-flux en zo geld teruggestort krijg. Kan dat dan ook bij leaseplan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luc Beek
Haha, herkenbaar ja, mij kunnen ze ook nooit direct voorzien van een antwoord. Maar, ik krijg wel response en er lijkt schot in de zaak te zitten. Na meerdere malen contact per mail en telefonisch ging de laatste reactie over dat 'laadstation overnemen'. Mits uitgerust met RFID en zij voeren Alfen. Ik moet nu eerst een werkend station hebben en dan ga ik weer verder met ze in conclaaf. Ik zal je, al dan niet in DM op de hoogte houden!

Voor nu eerst nog op zoek naar configuratie instellingen in Ace voor mijn situatie ;-). Hoop dat iemand zal delen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 16:58
shadylog schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Oh kan dat? Elke keer als ik leaseplan belde wisten ze niet wat ze met me aan moesten. Maar ze gaan dus jou backoffice settings geven? Hoe werkt het met prijs instellingen? Wat ik nu fijn vind is dat ik de electraprijs zelf kan aanpassen bij e-flux en zo geld teruggestort krijg. Kan dat dan ook bij leaseplan?
Dit dacht ik eerst ook, dat ik een backoffice moest nemen die de leasemaatschappij accepteert, maar dat is niet zo. Dit is blijkbaar universeel.

De backoffice stort de stroomkosten terug op je rekening en belast kosten door aan de paseigenaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-05 14:21
Ik ben trouwens bezig om de paal aan te sturen middels modbus i.p.v. P1, om het vervolgens te kunnen integreren in Home Assistant en bijvoorbeeld een melding te krijgen als de laadsessie klaar is of de paal aan te kunnen sturen met een max aantal A waarmee hij op dat moment mag laden i.v.m. zonnepanelen/huidige opbrengst.
eehhh als ik de documentatie van Alfen goed lees gedraagt de laadpaal zich als Modbus master terwijl je bij de modbus integratie van HA juist wilt dat de paal zich als slave zou gedragen dus ik ben benieuwd hoe dat werkt?
dus volgens mij zou de OCPP integratie van HACS moeten gebruiken en dan kun je alle waarden die OCPP je levert, integreren in je HA.

[Voor 10% gewijzigd door dirksenrdh op 05-05-2023 15:19]

plans without actions are dreams

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
dirksenrdh schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:18:
[...]

eehhh als ik de documentatie van Alfen goed lees gedraagt de laadpaal zich als Modbus master terwijl je bij de modbus integratie van HA juist wilt dat de paal zich als slave zou gedragen dus ik ben benieuwd hoe dat werkt?
dus volgens mij zou de OCPP integratie van HACS moeten gebruiken en dan kun je alle waarden die OCPP je levert, integreren in je HA.
Dan lees je de documentatie fout, de laadpaal kan als master en als slave werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dirksenrdh
Hallo,
ik heb net mijn Alfen Eve single 3 fase met RFID aan de muur geschroefd. Zelf gekocht dus ook owners password in mijn bezit.
Laadpaal via bekabeld netwerk aangesloten, hij krijgt een IPnummer van de DHCP server.
De paal werkt: als ik er een auto aan hang en een laadpas presenteer gaat hij laden met 11kW.

Ace Service installer ook gedownload.
via account voor aftersales een user/pw ticket aaangevraagd
en zowaar de ticket werd binnen enkele minuten afgehandeld en Ace installer werkt nu.

nu dus de integratie met HA via de OCPP extension.

[Voor 40% gewijzigd door dirksenrdh op 05-05-2023 16:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
Zojuist van v4 naar v5 naar v6 geupgrade, alles blijft werken en ziet er goed uit. Geupgrade via de ACE Installer.

Wat echter niet werkt in de MyEve app, het lukt de app niet om lokaal te verbinden met het laadstation. Ook de Homeassistant Alfen integratie wil niet verbinden.

Waarbij de ACE Installer wel goed kan verbinden met het nieuwe eigenaar password.

Is het een configuratieparameter om de MyEve app te activeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
dirksenrdh schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:37:
Ace Service installer ook gedownload. vraagt om user/password, maar waar maak je een account aan voor de service installer, of is dat iets voor gecertificeerde Alfen partners.
Op de alfen site is er een optie voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormfly
stormfly schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:04:
Zojuist van v4 naar v5 naar v6 geupgrade, alles blijft werken en ziet er goed uit. Geupgrade via de ACE Installer.

Wat echter niet werkt in de MyEve app, het lukt de app niet om lokaal te verbinden met het laadstation. Ook de Homeassistant Alfen integratie wil niet verbinden.

Waarbij de ACE Installer wel goed kan verbinden met het nieuwe eigenaar password.

Is het een configuratieparameter om de MyEve app te activeren?
Arghh je moet op hetzelfde subnet zitten, heb een NAT rule aangemaakt in de router.

[Voor 3% gewijzigd door stormfly op 05-05-2023 16:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dirksenrdh
ik heb momenteel FW 5.5.1-4099
als upgrade opties kijg ik 5.6.0.4104
dat lijkt me geen goed plan dus door naar versie 6.

6.1.0.4159-a.fwi en 6.1.0.4159-b.fwi

weet iemand het verschil en welke ik zou moeten gebruiken?

[Voor 13% gewijzigd door dirksenrdh op 05-05-2023 16:40]

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee