Toon posts:

Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:55
Andy01 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:55:
Nu vind ik dat de Alfen lader best wat vertraging heeft voordat hij zijn vermogen verlaagt op het moment dat dat gevraagd wordt. Dan heb ik het over enkele seconden. Dat was bij load balancing via DSMR ook het geval.

Ik wil eigenlijk kunnen laden wat mijn (1 fase 35A) hoofdzekering verdraagt maar het moet niet zo zijn dat deze klapt als de vaatwasser en/of de oven aan gaan.

Iemand hier ervaring mee?
Je kan alleen aangegeven hoeveel de laadpaal beschikbaar stelt, niet wat de auto daadwerkelijk gebruikt. Daar zit natuurlijk ook vertraging in. Over het algemeen heb je overigens wel wat speling en knalt hij er niet direct uit. Je kan daar grafieken over opzoeken waarin amps en tijd in weergeven zijn.

Buiten dat.. en juist omgekeerd...(bijvoorbeeld bij alleen laden bij overschot)
Bij mij viel het op dat de Tesla het niet leuk vindt wanneer je te snel schakelt tussen geen vermogen beschikbaar (hij moet dus even stoppen met laden) en er is vermogen beschikbaar (hij kan weer laden). De auto geeft aan dat er een storing is in het laadpunt en komt er niet gemakkelijk meer uit.
Ook iets om rekening mee te houden... Het protocol tussen laadpunt en auto (wat loopt oa via Pulse Width Modulation) heeft een bereik tussen 6A en als 80A.
Wanneer je echt minimaal wil laden, dan is dus 1 phase 6A het minimum wat een laadpaal aan de auto kan doorgeven als beschikbaar voor laden.
Mijn conclusie is dat het dus erg lastig wordt om echt alleen het overschot aan energie te gebruiken om de auto te laden.

• Andy01
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-03 00:54
Ik heb wat testjes gedaan door manueel energiewaarden zijn kant op te sturen, zo heb ik hem in laten zakken tot 1kw, dus minder dan 4,5A, dat accepteert de IoniQ zonder morren.
Op het moment dat ik het commando afgeef het laden geheel te stoppen pakt hij ook weer netjes op bij activatie. Blijkbaar houdt het station de auto toch wakker, dat gaat wel goed dus.

Dat van die zekering heb ik me wel bedacht inderdaad maar zijn die dingen in de regel altijd traag of kan het zomaar zijn dat er een FF in mijn hoofzekering box hangt?
In dat geval neem ik aan dat het bij 35A snel ophoudt.

[Voor 4% gewijzigd door Andy01 op 16-02-2023 23:10]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

Arfman

Drome!

Even een vraag waarop ik het antwoord al denk te weten, maar misschien zit hier een handig iemand die mij kan helpen.

Is het mogelijk om de Alfen laadpaal te instrueren om een beperkt aantal kWh te sturen voor een laadsessie? Ik heb sinds kort een 28kWh Ioniq als 2e auto en deze heeft niet de mogelijkheid om het laadpercentage te limiteren zoals mijn e-Niro dat wel heeft. Ik wil dus graag limiteren hoeveel kWh er naar de auto gaat, als hij bijvoorbeeld nog 20% lading heeft wil ik er 20kWh naar toe sturen zodat die auto niet altijd tot 100% wordt geladen.

Ideeen? Ik sta open voor wat softwarematige knutselarij, ik heb b.v. HomeAssistant draaien met de OCPP plugin.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Andy01
Via Modbus kun je het aantal geladen kw's rechtstreeks van de lader ontvangen, als dat geen optie is zou je er een Kwh meter tussen kunnen plaatsen in je meterkast. Ik geloof dat Eastron er eentje met Wifi heeft die met Homewizzard werkt. Edit, deze: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/ Is er ook in 1 fase uitvoering.
In beiden gevallen kun je die data gebruiken om het laden stop te zetten als een gezette limiet bereikt is.

Ikzelf laat hem afschakelen op het moment dat het laadvermogen zakt terwijl deze niet gelimiteerd wordt door load balancing. Dit gebeurt bij ongeveer 90% vulling. Inderdaad ook om de accu te sparen.

Op deze manier is het volledig geautomatiseerd.

Geloof dat Homeassistant ook wel modbus Tcp plugins heeft.

[Voor 16% gewijzigd door Andy01 op 17-02-2023 10:37]

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-03 14:22
Ik zie net dat er een nieuwe firmware beschikbaar is met een nieuwe bootlader. 6.0.0

@Daveth en anderen natuurlijk ook: Iemand hier al ervaring mee?

[Voor 11% gewijzigd door moviemaster op 17-02-2023 11:55]

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:00
moviemaster schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:55:
Ik zie net dat er een nieuwe firmware beschikbaar is met een nieuwe bootlader. 6.0.0

@Daveth en anderen natuurlijk ook: Iemand hier al ervaring mee?
Nee nog geen ervaring mee, maar als je geen reden hebt tot update doe het dan niet, zeker bij een firmware versie zoals deze, ik zou eerst een half jaar wachten tot dat je zeker weet dat alle nieuwe bugs er weer uit zijn.

Alfen brengt continue nieuwe firmwares uit maar dit zijn "all in one" updates.
Deze zijn niet alleen voor jou lader maar ze maken een firmware voor alle type laders die zij hebben en dan niet alleen de laders in Nederland maar ook de laders die naar het buitenland gaan en die afwijkend kunnen zijn vanwege regelgeving van het land.
In 95% heeft zo'n update helemaal geen voordeel voor jou, wil je precies weten wat zo firmware doet lees dan eerst goed wat er veranderd is.
Ik persoonlijk zou nooit de laatste firmware installeren zolang ik daar geen reden toe heb.

[Voor 36% gewijzigd door Daveth op 17-02-2023 12:10]

• moviemaster
Bedankt voor je uitleg. Ik heb er nu 1 die draait nog op 4.xx. Werkt verder prima.
Raad je ook niet aan om naar 5.xx te gaan?

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:00
moviemaster schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:11:
Bedankt voor je uitleg. Ik heb er nu 1 die draait nog op 4.xx. Werkt verder prima.
Raad je ook niet aan om naar 5.xx te gaan?
Nee als 4.x.x. goed werkt zou ik geen update uitvoeren, ik lees dat er af en toe iets fout gaat met een wachtwoord dat de gebruiker zeker weet dat hij een wachtwoord goed hebt in gevoerd maar daarna er niet meer in kom.
Bij 4.x.x. heb je geen last van de wachtwoorden, dit moet je verplicht instellen als je van 4.x.x naar 5/6 gaat.

Ik heb wel begrepen (en vaak gezien) dat er wat problemen zijn met de SIM kaart modems op het controllerboard dat deze bij een bepaalde type chipset in eens niet meer werken en dat probleem is als het goed is wel opgelost in 5.x.x. en hoger.
Eenmaal modem niet meer werkend gaat deze ook nooit meer werken en moet het controllerboard vervangen worden.
Het modem probleem zou voor mij de enige reden zijn om van 4.x.x. naar 5/6 te gaan.

• Andy01
Als ervaringsdeskundige raad ik je ten zeerste af om te updaten als je niet in het bezit bent van de default code.

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:59
Andy01 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:07:
Ik heb wat testjes gedaan door manueel energiewaarden zijn kant op te sturen, zo heb ik hem in laten zakken tot 1kw, dus minder dan 4,5A, dat accepteert de IoniQ zonder morren.
Op het moment dat ik het commando afgeef het laden geheel te stoppen pakt hij ook weer netjes op bij activatie. Blijkbaar houdt het station de auto toch wakker, dat gaat wel goed dus.

Dat van die zekering heb ik me wel bedacht inderdaad maar zijn die dingen in de regel altijd traag of kan het zomaar zijn dat er een FF in mijn hoofzekering box hangt?
In dat geval neem ik aan dat het bij 35A snel ophoudt.
Misschien wel goed mee te nemen dat de efficiency nogal afneemt naarmate je met minder vermogen laadt. Lager vermogen/langere laadtijd kan wel 9 tot 13% verlies geven tussen laadpaal en accu. Met heel veel pech (oudere/langere kabel tussen meterkast en laadpaal bijvoorbeeld) is 30% verlies tussen meterkast en accu zomaar mogelijk.

• Andy01
GJA schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Misschien wel goed mee te nemen dat de efficiency nogal afneemt naarmate je met minder vermogen laadt. Lager vermogen/langere laadtijd kan wel 9 tot 13% verlies geven tussen laadpaal en accu. Met heel veel pech (oudere/langere kabel tussen meterkast en laadpaal bijvoorbeeld) is 30% verlies tussen meterkast en accu zomaar mogelijk.
Hij zal in de praktijk niet zo ver inzakken hoor, dat was puur voor de test. Als de vaatwasser bezig is met verwarmen, de oven aan staat, de wasmachine centrifugeert en wat kleinverbruikers staan te pruttelen heb ik nog ruim 10A over. Als er dan ook nog gestofzuigd wordt hebben we wel een heel unieke situatie :)

• pieterhi
GJA schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:41:
[...]
en... Afhankelijk van de efficiëntie van de auto kan je daar ook nog extra verliezen hebben. Er zijn EVs die niet slapend laden en een boordcomputer hebben die tijdens het laden nog wel wat verstookt...
Ook vindt een accu het niet leuk om bevroren geladen te worden. Dus wanneer je met vorst thuiskomt, wil je de warme accu direct gaan laden. Wanneer je wacht tot het om 2 in de nacht lekker goedkoop laden is, heb je met een beetje pech een te koude accu waar eerst weer energie in gestopt moet worden om hem op temperatuur te krijgen zodat ie ook nog fatsoenlijk geladen kan worden.

• Andy01
Valt me trouwens wel op dat op 26A laden er wel voor zorgt dat de kabel tussen de groepenkast en de lader iets warm wordt.
Ook de kwh meter en aardlek automaat worden warm.

Kabel is 4mm2 over een lengte van 6 meter.

Ervaringen?

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 22:40
Daveth schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:58:
[...]
In 95% heeft zo'n update helemaal geen voordeel voor jou, wil je precies weten wat zo firmware doet lees dan eerst goed wat er veranderd is.
Ik persoonlijk zou nooit de laatste firmware installeren zolang ik daar geen reden toe heb.
Firmware update v6 brengt Solar Charging! Zo vertelt de app update ons. Daarnaast geeft de app bij solar charging aan dat ik de firmware eerst nog moet updaten.

Daveth schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Nee als 4.x.x. goed werkt zou ik geen update uitvoeren, ik lees dat er af en toe iets fout gaat met een wachtwoord dat de gebruiker zeker weet dat hij een wachtwoord goed hebt in gevoerd maar daarna er niet meer in kom.
Bij 4.x.x. heb je geen last van de wachtwoorden, dit moet je verplicht instellen als je van 4.x.x naar 5/6 gaat.
Ervaringsdeskundige hier.

Na de v4 naar v5 update (volgens de handleiding) heb ik 6 weken gedaan over het lospeuteren van het default firmware wachtwoord bij zowel Eneco als Alfen. Je komt in een helpdesk edge case van een edge case terecht waar niemand je wil helpen zonder door 25 brandende hoepels te springen. Geen leuke periode, maar ik weet nu hoe het wel moet ;)

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 22:53
Net geprobeerd om de firmware te updaten op mijn laadpaal maar krijg een hele reeks met foutmeldingen. Zowel met mobiele app als de Service Installer geven "UpdateFirmware invalid header".

Hebben jullie dit ook?

• davidj
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:07
De app geeft bij mij ook een fout:

https://tweakers.net/i/oFwQN7oa6Cn5n6HjXaG1FuEpJvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NovyAXAw8RTxlKDpKXkuwEoB.jpg?f=fotoalbum_large

De reboot heb ik al verschillende keren gedaan, maar zonder resultaat.

Service Installer heb ik nog niet kunnen proberen.

[Voor 5% gewijzigd door davidj op 25-02-2023 16:29. Reden: Opmerking over service installer toegevoegd.]

• moviemaster
Ik heb via iemand een Eve Single Pro gekocht, maar deze restart regelmatig spontaan. Deze draait nog op versie 3.xx. Ik durf niet te upgraden naar versie 5 of 6, want heb geen zin om een Recovery Code te gaan zoeken.

Heeft er iemand nog de laatste firmware van versie 4.xx en dan de A variant?

@Daveth wellicht?

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:13

Audione0

Strijdt der titanen

Ik krijg de update helemaal niet voor elkaar..

Iemand een oplossing?

Na meerdere keren de box te hebben gereboot geen mogelijkheid om de firmware up te daten.

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• moviemaster
Audione0 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:41:

[Afbeelding]

Iemand een oplossing?

Na meerdere keren de box te hebben gereboot geen mogelijkheid om de firmware up te daten.
Draai jij nog op versie 4?

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Nee, op 5.8.1.xxx

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:53
Audione0 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:41:

[Afbeelding]

Iemand een oplossing?

Ik krijg precies dezelfde melding.
Meerdere malen gereboot en ook de software opnieuw geinstalleerd (en de firmware bestanden opnieuw laten downloaden) maar helaas.
Ik vermoed dat er een probleem in de firmware zit dus wellicht een ticket bij alfen aanmaken of afwachten op een nieuwere versie!

Ik zit zelf op versie 5.8.1-4123 en gebruik de B firmware versie als update.

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Goed dat ik hier lees dat ik best nog niet naar v6 firmware update. Ik had de solar charging ook gezien en wou al beginnen met fw update maar dan wacht ik nog wel even.

• Arfman

Arfman

Drome!

Andy01 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:25:
Via Modbus kun je het aantal geladen kw's rechtstreeks van de lader ontvangen, als dat geen optie is zou je er een Kwh meter tussen kunnen plaatsen in je meterkast. Ik geloof dat Eastron er eentje met Wifi heeft die met Homewizzard werkt. Edit, deze: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/ Is er ook in 1 fase uitvoering.
In beiden gevallen kun je die data gebruiken om het laden stop te zetten als een gezette limiet bereikt is.

Ikzelf laat hem afschakelen op het moment dat het laadvermogen zakt terwijl deze niet gelimiteerd wordt door load balancing. Dit gebeurt bij ongeveer 90% vulling. Inderdaad ook om de accu te sparen.

Op deze manier is het volledig geautomatiseerd.

Geloof dat Homeassistant ook wel modbus Tcp plugins heeft.
Hoi, even mee bezig geweest, maar er lijkt geen data binnen te komen via Modbus. Ik zie dat ik loadbalancing op DSMR heb staan, hier kan ik ook voor Modbus kiezen (maar dat wil ik niet want ik doe loadbalancing via de P1 poort). Is modbus altijd "aan" op Alfen laadpalen? De documentatie zegt dat ik het moet enablen via loadbalancing maar dat is documentatie van jaren oud.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• B1OO
Weet iemand precies wat Solar Charging is en hoe dat werkt?

Mijn aanname zou zijn dat de laadpaal de P1 poort van de slimme meter uitleest en op basis van de teruglevering de output naar de auto moduleert?

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08
Voor upgrade naar versie 6; de release notes zeggen dat je niet kunt updaten naar versie 6 als de laadpaal nog een oude bootloader heeft. Alfen moet een speciale "Minimal Firmware" uitbrengen die tegelijkertijd de bootloader en de firmware update.

Op dit moment is die "Minimal Firmware" update er niet, voor zover ik kan zien. Dus je kunt bestaande palen nog niet updaten.

Voor upgrade naar versie 5 had ik een leuk probleem voor dat de upgrade half misging, het wachtwoord werd niet meer herkend. Gelukkig was de paal nog geregistreerd bij een backend en kon ik via de backend een tijdelijk wachtwoord zetten waarmee de downgrade mogelijk was. Daarna weer een upgrade naar 5 en toen werkte het nieuwe wachtwoord wel.

• Mezelf
Arfman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Hoi, even mee bezig geweest, maar er lijkt geen data binnen te komen via Modbus. Ik zie dat ik loadbalancing op DSMR heb staan, hier kan ik ook voor Modbus kiezen (maar dat wil ik niet want ik doe loadbalancing via de P1 poort). Is modbus altijd "aan" op Alfen laadpalen? De documentatie zegt dat ik het moet enablen via loadbalancing maar dat is documentatie van jaren oud.
Om waarden uit te lezen via Modbus moet de Alfen zich als Modbus Slave gedragen. En de Alfen gedraagt zich alleen als ModBus Slave als je hem in EMS mode zet. Anders staat het uit.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Mezelf schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Om waarden uit te lezen via Modbus moet de Alfen zich als Modbus Slave gedragen. En de Alfen gedraagt zich alleen als ModBus Slave als je hem in EMS mode zet. Anders staat het uit.
Idd.

@Arfman volgens mij is het OF P1, OF Modbus.

www.google.nl

• pieterhi
B1OO schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:22:
Weet iemand precies wat Solar Charging is en hoe dat werkt?

Mijn aanname zou zijn dat de laadpaal de P1 poort van de slimme meter uitleest en op basis van de teruglevering de output naar de auto moduleert?
Ben ook benieuwd, niet zo zeer hoe het werkt, maar hoe effectief het is en wat ouders verwachting hiervan is 😂
Naar mijn weten communiceert de laadpaal het maximale vermogen wat de auto mag afnemen via PWM (pulse width modulation). Volgens de standaard (IEC 61851-1) begint het bij 6A ten 80A.
Nu heb ik hier op het forum begrepen dat iemand via PWM terug heeft kunnen knijpen tot iets van 4,5 oid. Dit lijkt niet volgens de standaard PWM te gaan (of de paal en auto houden zich niet aan standaardisatie) of de paal en auto communiceren via een hoger protocol.
Anyways, wanneer je hoopt/verwacht dat je al je zonneenergie overschot je auto in kan jassen zonder stroom van het net te halen.. helaas zo werkt het dus niet.
Wanneer je de auto met een zo groot mogelijk deel van eigen zonnestroom wil voorzien, zal je pas moeten gaan laden wanneer je gemiddeld boven de 6A overschot zit. Ik heb aardig wat panelen en met max vermogen leveren ze 16A op 1 fase.
Je moet dus al een redelijk zonnige dag hebben om alleen je overschot je auto in te krijgen.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:30
Voor de updaters onder ons.

Je moet een firmware versie hebben met BL in de tekst. Dat is de minimal firmware met de bootloader erin.
Ook moet je de nieuwe service installer hebben, dus kijk even of dat het probleem oplost. Als de BL versie dan niet zichtbaar is, denk ik dat je nog even moet wachten tot die erin komt te staan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Iemand (van Alfen?) die al heeft uitgedoktert hoe 'Solar charging' werkt? Moet de laadpaal bijvoorbeeld aan de P1 poort hangen? Is hij dan nog wel aan te sturen middels modbus (ipv of P1 of Modbus zoals nu)?

Ben ook benieuwd of de paal zelfstandig kan schakelen tussen laden op 1 fase (eco+ stand?) en 3 fase (turbo-stand?) bij het gebruik van Solar Charging. Al heb je 3-fase omvormer voor je panelen, de slimme meter saldeert intern over de fasen, wat dus met een opbrengst vanaf 6A op 1 fase ervoor zou kunnen worden dat de auto enkel en puur op zonnestroom geladen kan worden.

Ben wel benieuwd hoe de on-board-charger van de auto dit vindt, als hij bijv. om de paar minuten uit- danwel ingeschakeld wordt omdat de drempelwaarde van 6A wel/niet/wel/niet gehaald wordt door de opbrengst van de panelen. Wordt hier bijvoorbeeld een timer achter gezet, zodat de paal maximaal 1 keer per zeg 10 minuten in- danwel uit kan schakelen?

#zoveel vragen :+

www.google.nl

• pieterhi
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:54:<knip>Al heb je 3-fase omvormer voor je panelen, de slimme meter saldeert intern over de fasen, wat dus met een opbrengst vanaf 6A op 1 fase ervoor zou kunnen worden dat de auto enkel en puur op zonnestroom geladen kan worden.

Ben wel benieuwd hoe de on-board-charger van de auto dit vindt, als hij bijv. om de paar minuten uit- danwel ingeschakeld wordt omdat de drempelwaarde van 6A wel/niet/wel/niet gehaald wordt door de opbrengst van de panelen. Wordt hier bijvoorbeeld een timer achter gezet, zodat de paal maximaal 1 keer per zeg 10 minuten in- danwel uit kan schakelen?
Ik heb het geprobeerd met alleen zonnestroom. Dat is nog best wel lastig kan ik je verklappen. In ieder geval in Nederland 😉
De minimale laadstroom van 6A op 1 phase is al een dingetje. Mijn panelen leveren op de mooiste dag 16A op 1 phase. Wanneer je over het jaar heen kijkt zijn de momenten met 6A overschot toch wel beperkt. Ik zal het een loggen en concreet proberen te maken.
Het idee om de stroomlevering te stoppen zodra hij onder de 6A overschot komt, werkt op zich.. Het zal alleen afhankelijk van de auto zijn wat die er van gaat vinden. Ik had de auto (Tesla M3) al snel in storing zodra ik met een paar minuten te stroom weer beschikbaar stelde. Er kwam een melding dat er iets mis is met het laadstation 😂 Die dingen proberen ook te slim te zijn... Je moet dus inderdaad weet even wachten voordat je het weer beschikbaar stelt. Tja komt er weer een wolk... en moet je hem na een paar minuten laden weer afschakelen.
Met een gemiddeld overschot over een wat langere periode (30min bv) werkt al een stuk beter.
Je laadt dan dus per definitie niet met 100% zonnestroom op. Wanneer je dat gaat proberen zijn er in NL best veel dagen dat je er niets in gaat krijgen. Daar moet dus nog wel wat aan gesleuteld worden.
Ben wel benieuwd hoe andere merken autos reageren op het vlot beschikbaar en niet beschikbaar stellen van de stroom.

• Arfman

Arfman

Drome!

MisteRMeesteR schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:44:
[...]

Idd.

@Arfman volgens mij is het OF P1, OF Modbus.
Bedankt, dan biedt het voor mij dus ook geen soelaas. Vraag me nu af of ik toch niet beter een Zappi had moeten kopen, maarja dat is mosterd na de maaltijd.

• davidj
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:07
Ik gebruik al een tijdje “solar charging” met de Alfen laadpaal met behulp van https://solarmanager.ch.
Mijn Renault Zoë gaat niet in storing bij wisselende vermogens en schakelt ook tijdens het laden van 1 fase naar 3 fasen en terug.

Enige probleem was dat de Zoë nog wel eens “in slaap viel” tijdens het wachten op beschikbaar vermogen. Dat heb ik opgelost met een eenvoudig scriptje dat een statuswijziging op de solarmanager signaleert en dan via de Renault-API de auto een startseintje geeft.

Misschien dat ze zo’n scriptje in solarmanager ooit inbouwen, maar voorlopig draait dat op mijn NAS.

• Andy01
moviemaster schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:19:
Ik heb via iemand een Eve Single Pro gekocht, maar deze restart regelmatig spontaan. Deze draait nog op versie 3.xx. Ik durf niet te upgraden naar versie 5 of 6, want heb geen zin om een Recovery Code te gaan zoeken.

Heeft er iemand nog de laatste firmware van versie 4.xx en dan de A variant?

@Daveth wellicht?

[Afbeelding]
Dat deed hij bij mij toen de simkaart geplaatst was terwijl de backoffice niet (juist) geconfigureerd was.
Simkaart eruit gewipt, toen was het over.

• moviemaster
Andy01 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:50:
[...]

Dat deed hij bij mij toen de simkaart geplaatst was terwijl de backoffice niet (juist) geconfigureerd was.
Simkaart eruit gewipt, toen was het over.
Bedankt voor je reactie. Er zit echter geen simkaart in. Maar ik heb het probleem al op kunnen losser door de laatste versie 4.xx te uploaden. Daveth had hem gelukkig nog 🎉

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mezelf
Versie 6.1.0-4159 is nu beschikbaar waarmee bij mij het updaten is gelukt.

Solarcharging lijkt alleen nog niet beschikbaar te zijn in deze firmware versie.

[Voor 38% gewijzigd door Mezelf op 03-03-2023 18:55]

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Mezelf schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:47:
Versie 6.1.0-4159 is nu beschikbaar waarmee bij mij het updaten is gelukt.

Solarcharging lijkt alleen nog niet beschikbaar te zijn in deze firmware versie.
Bij mij nu indd ook gelukt..

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

En? Kan 1 van jullie inzicht geven in het stukje ‘solar-charging’? Welke menu’s en instellingen zijn er om hier vorm aan te geven? Werkt het enkel op P1? Ook op ModBus? Alfen is helaas errrrrg summier met hun release notes dus vooralsnog blijf ik lekker op 4.x.y draaien i.c.m. ModBus aansturing vanuit HA.

www.google.nl

• Mezelf
Ik heb nog geen solar functies kunnen ontdekken. heb niet alle mogelijkheden geprobeerd. De MyEve app geeft nog steeds dat ik moet upgraden naar de nieuwste firmware voor solar functies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Mezelf schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:37:
Ik heb nog geen solar functies kunnen ontdekken. heb niet alle mogelijkheden geprobeerd. De MyEve app geeft nog steeds dat ik moet upgraden naar de nieuwste firmware voor solar functies.
Indd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B1OO
Vandaag de update 6.1.0-4159 geïnstalleerd, maar nog geen teken van SolarCharge.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Klinkt leuk die solar charging, maar lijkt me dat er wel een een of ander meetpunt tussen moet die de PV installatie in de gaten houdt. Via de P1 poort is dat te basaal.

Kijk naar de Fronius wattpilot

of anders via een andere oplossing zoals met Loxone

[Voor 23% gewijzigd door Centauriprime op 06-03-2023 13:09]

15x330 SW38

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Centauriprime schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:05:
Klinkt leuk die solar charging, maar lijkt me dat er wel een een of ander meetpunt tussen moet die de PV installatie in de gaten houdt. Via de P1 poort is dat te basaal.

Kijk naar de Fronius wattpilot

of anders via een andere oplossing zoals met Loxone
Hoe bedoel je dat? Op basis van de P1 kan er toch gezien worden of er netto teruggeleverd wordt en dat zou een reden kunnen zijn om te gaan laden, zeker als je zelf een drempelwaarde in zou kunnen stellen waarbij je wilt dat hij gaat laden (en wanneer niet).

de PV installatie zelf (omvormer) is juist niet relevant, het gaat om het (netto) totaalplaatje.

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 06-03-2023 13:39]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toesoe
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:37
Solar charging is nog WIP, komt in 6.2, en werkt idd via P1 :)

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier ook succesvol 6.1.0-4159 geïnstalleerd.

• B1OO
Toesoe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:25:
Solar charging is nog WIP, komt in 6.2, en werkt idd via P1 :)
Goed geïnformeerd! Any ETA?

• Mezelf
P.S. er is ook een nieuwe ACE Service Installer versie 3.6.6_163 . Die wordt niet automatisch aangeboden als update, je moet hem zelf downloaden en installeren vanaf hier:
https://alfen.com/de/media/980

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-03 14:34
@ de tweakers die succesvol naar 6.1.0 hebben geupdatet:

Is dat met die 'minimal' firmware dan niet meer van toepassing? Dat stond (alleen) in de releasenotes van 6.0.0.

Ik draai hier nog op de laatste v5 (5.8.x geloof ik) en heb 6.0.0 (onbewust) overgeslagen.

• Mezelf
aangezien ik kon updaten met 6.1, denk ik dat 6.1 is gepubliceerd als minimal firmware. De term "minimal firmware" is van Alfen, ze hebben niet gezegd hoe je een firmware kunt identificeren als "minimal firmware". Daarmee concludeer ik dan zelf, dat als update van 5.x naar 6.x lukt, de firmware waar dat mee lukt een "minimal firmware" is.

• f.h
Mezelf schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:29:
aangezien ik kon updaten met 6.1, denk ik dat 6.1 is gepubliceerd als minimal firmware. De term "minimal firmware" is van Alfen, ze hebben niet gezegd hoe je een firmware kunt identificeren als "minimal firmware". Daarmee concludeer ik dan zelf, dat als update van 5.x naar 6.x lukt, de firmware waar dat mee lukt een "minimal firmware" is.
Volg je gedachtengang hoor. Jij bent van 5.x ook direct naar 6.1 gegaan?

Vind software updaten altijd leuk, maar bij de laadpaal (en m'n Unifi spullen overigens ook) ben ik iets voorzichtiger met zomaar op die update knop rammen. Iets te veel afhankelijkheden :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mezelf
Idd direct van 5 naar 6.1

• Elektriek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-03 19:02
Beste forumleden,
Onlangs heb ik de licentie voor de loadbalancing gekocht voor mijn Eve Single S-line (3 x 25 A). Ik heb de instellingen gezet zoals op de foto te zien is. De leverancier wist het niet zeker, maar dacht dat ik bij de slimme meter de instelling op 25 A zou kunnen zetten. Maar volgens mij klopt dat niet en laat ik het toch maar veilig op 16 A staan. Is dat goed zo? En bovendien de vraag of het inderdaad goed is aan te vinken om zowel in 3 als 1 fase(n) te kunnen laden.
Gaarne jullie deskundig advies. Mijn dank alvast.

• Mezelf
Niet echt te beantwoorden zonder extra informatie. Hier wat ideeen:
  • Misschien kan je paal maar 16A, dan is 16A waarschijnlijk wel goed voor Maximale Stroomsterkte
  • De maximale stroomsterkte moet in ieder geval gelijk of minder zijn dan je hoofdzekering.. Heb je een aansluting van 3x20 ampere, 3x25, 3x32, .... of nog iets anders?
  • De veilige stroomsterkte hangt af van je hoofdzekering en je normaal te verwachten gebruik vanuit andere apparaten. Als je zware gebruikers hebt (inductie, oven, warmtepomp) en een beperkte stroom aansluiting, dan zou ik de veilige stroomsterkte op 6 A zetten
Voor 1 of 3 phase laden toestaan; hangt van je auto af en hoe snel je wilt laden. Kan geen kwaad denk ik om aan te laten.

[Voor 23% gewijzigd door Mezelf op 09-03-2023 13:30]

• Elektriek
Beste Mezelf, dank voor je reactie. Ik heb een 3 faseaansluiting (3x25). Op Aardlekautomaat van Wallbox staat: ADM 416G / B16. Dus 16 ampère? Op Hoofdzekering staat 40 A.

• Toesoe
  • Laatst online: 09:37
f.h schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
@ de tweakers die succesvol naar 6.1.0 hebben geupdatet:

Is dat met die 'minimal' firmware dan niet meer van toepassing? Dat stond (alleen) in de releasenotes van 6.0.0.

Ik draai hier nog op de laatste v5 (5.8.x geloof ik) en heb 6.0.0 (onbewust) overgeslagen.
Alle huidige 6.x firmware-releases zijn "minimal firmwares" met ingebakken bootloaderupdate ;) Zie de release notes!

[Voor 15% gewijzigd door Toesoe op 09-03-2023 15:19]

• f.h
Toesoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Alle huidige 6.x firmware-releases zijn "minimal firmwares" met ingebakken bootloaderupdate ;) Zie de release notes!
Check, dank voor de toelichting! :)

[Voor 24% gewijzigd door f.h op 09-03-2023 15:55]

• Mezelf
Elektriek schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:00:
Beste Mezelf, dank voor je reactie. Ik heb een 3 faseaansluiting (3x25). Op Aardlekautomaat van Wallbox staat: ADM 416G / B16. Dus 16 ampère? Op Hoofdzekering staat 40 A.
Dan kun je de maximale stroomsterkte voor slimme meter op 25A zetten. De veilige stroom op 16A of lager; ik zou die op 10A zetten. Die 10A wordt alleen gebruikt als maximum laadstroom wanneer de communicatie tussen de slimme meter en laadpaal is onderbroken. Zou als dingen goed zijn aangelegd praktisch nooit mogen voorkomen.

• Elektriek
Dank voor je info, Mezelf!

• f.h
Inmiddels hier ook de update uitgevoerd naar 6.1.0. Ging prima. Moest wel een flink aantal keren mijn Owner password invullen, maar uiteindelijk succesvol geslaagd.

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:40
Hallo forum,

heb een single-pro in gebruik (laatste FW-versie 6.1.x net geinstalleerd, verschillende releases 5.x ook geprobeerd), het lukt me echter niet om uitgesteld te laden (tijdvenster via auto-app) of het laden te pauzeren/herstarten.

LP staat standalone, dus geen backoffice (modem staat uit), vaste kabel, mono 32A met loadbalancing (dit werkt prima) en een BMW i4.

Krijg telkens deze boodschap op de LP, en kan daarna enkel de auto ontkoppelen ... dus een pauze/standby toestand lukt met niet ...

Enig idee ?? Alvast bedankt.

• B1OO
Marcher schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:35:
Hallo forum,

heb een single-pro in gebruik (laatste FW-versie 6.1.x net geinstalleerd, verschillende releases 5.x ook geprobeerd), het lukt me echter niet om uitgesteld te laden (tijdvenster via auto-app) of het laden te pauzeren/herstarten.

LP staat standalone, dus geen backoffice (modem staat uit), vaste kabel, mono 32A met loadbalancing (dit werkt prima) en een BMW i4.

Krijg telkens deze boodschap op de LP, en kan daarna enkel de auto ontkoppelen ... dus een pauze/standby toestand lukt met niet ...

Enig idee ?? Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Heb je al met de Service Installer de gedetailleerde logs bekeken?

• Marcher
B1OO schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:17:
[...]

nog niet, zal ik eens bekijken bij een volgende test ... thx!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:11
f.h schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:28:
Inmiddels hier ook de update uitgevoerd naar 6.1.0. Ging prima. Moest wel een flink aantal keren mijn Owner password invullen, maar uiteindelijk succesvol geslaagd.
Installatie hier 3x uitgevoerd. 3x succesvol zegt de app. En dan kijk ik via de app en zie nog steeds de oude firmware staan. Werkt verre van soepel heb ik de indruk…. Of?

• Marcher
B1OO schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:17:
[...]

ok, heb net een sessie getest, hierbij de log :

2337280_2023-03-11T13:49:56.351Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed
2337152_2023-03-11T13:49:56.339Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2337024_2023-03-11T13:49:51.449Z:INFO:active_lb.c:297:SMt:(-11.9 0.0 0.0)A Free:(51.9 40.0 40.0)A ALB:(52.4 40.0 40.0)A
2340992_2023-03-11T13:51:26.968Z:INFO:taskMain.c:6257:Socket #1: CPlow -11.26 V
2340864_2023-03-11T13:51:26.960Z:INFO:taskMain.c:6255:Socket #1: CPhigh 5.78 V
2340736_2023-03-11T13:51:26.601Z:INFO:taskMain.c:5901: Station-MaxCurrent, Cable, ChargingProfile, Powerboard
2340608_2023-03-11T13:51:26.601Z:INFO:taskMain.c:5901:Socket #1: Active current 16.0->32.0 due to current limit: Connector-MaxCurrent,
2340480_2023-03-11T13:51:25.988Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : CHARGING_PRE_POWER_OFF
2340352_2023-03-11T13:51:25.054Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : CHARGING_PREPARING
2340224_2023-03-11T13:51:25.042Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : WAIT_FOR_START_METERVALUE
2340096_2023-03-11T13:51:25.031Z:INFO:taskMain.c:889:Socket #1: charging session status set active
2339968_2023-03-11T13:51:24.941Z:INFO:taskMain.c:1341:Socket #1: main state: EV_CONNECTED_AUTHORIZED, CP: 8.7/8.7, tag: ace0129432
2339840_2023-03-11T13:51:23.957Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : EV_CONNECTED
2339712_2023-03-11T13:51:23.945Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1
2339584_2023-03-11T13:51:23.937Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : EV_CONNECTED_AUTHORIZED
2339456_2023-03-11T13:51:22.921Z:INFO:taskMain.c:1341:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 8.7/8.7, tag: ace0129432
2339328_2023-03-11T13:51:22.296Z:INFO:taskMaster.c:5807:Socket #1: CPlow : 8.7 V
2339200_2023-03-11T13:51:22.289Z:INFO:taskMaster.c:5801:Socket #1: CPhigh: 8.7 V
2339072_2023-03-11T13:51:22.269Z:INFO:taskMain.c:6257:Socket #1: CPlow 8.69 V
2343040_2023-03-11T13:51:37.312Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2342912_2023-03-11T13:51:27.632Z:INFO:taskMain.c:1341:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_ON, CP: 5.8/-11.2, tag: ace0129432
2342784_2023-03-11T13:51:27.152Z:USER:taskMaster.c:6115:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.0mA
2342656_2023-03-11T13:51:27.140Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=236.7V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2342528_2023-03-11T13:51:27.132Z:INFO:taskMaster.c:6033:Start logging meter values @30s.
2342400_2023-03-11T13:51:27.121Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_ON
2342272_2023-03-11T13:51:27.113Z:INFO:taskMaster.c:5827:Socket #1: PWM DC: 53.3% (32A)
2342144_2023-03-11T13:51:27.082Z:INFO:taskMaster.c:5807:Socket #1: CPlow : -11.2 V
2342016_2023-03-11T13:51:27.074Z:INFO:taskMaster.c:5801:Socket #1: CPhigh: 5.8 V
2341888_2023-03-11T13:51:27.062Z:INFO:taskMaster.c:5254:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2341760_2023-03-11T13:51:27.054Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : CHARGING_POWER_ON
2341632_2023-03-11T13:51:27.042Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_C2
2341504_2023-03-11T13:51:27.035Z:INFO:taskMaster.c:4305:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_ON
2341376_2023-03-11T13:51:27.011Z:INFO:db_transaction.c:162:Added TransactionStart for socket 1 at 0x00006aa0 (ts: 2023-03-11 13:51:25)
2341248_2023-03-11T13:51:26.996Z:INFO:taskMaster.c:6850:New charging session started, metervalue=630056.000
2341120_2023-03-11T13:51:26.976Z:INFO:taskMain.c:6262:Socket #1: DC 53.30% (32A)
2345088_2023-03-11T13:52:37.472Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2344960_2023-03-11T13:52:37.457Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2344832_2023-03-11T13:52:37.437Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2344704_2023-03-11T13:52:37.429Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 3/3
2344576_2023-03-11T13:52:37.375Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2344448_2023-03-11T13:52:27.191Z:USER:taskMaster.c:6115:Socket #1: I1=30.3A I2=0.0A I3=0.0A P=7.0kW Idc=0.0mA
2344320_2023-03-11T13:52:27.175Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=230.4V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2344192_2023-03-11T13:52:26.597Z:INFO:taskMain.c:6315:Socket #1: reset HF switch count 1
2344064_2023-03-11T13:51:57.195Z:USER:taskMaster.c:6115:Socket #1: I1=30.4A I2=0.0A I3=0.0A P=7.0kW Idc=0.0mA
2343936_2023-03-11T13:51:57.183Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=229.7V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2343808_2023-03-11T13:51:56.253Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed
2343680_2023-03-11T13:51:56.242Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2343552_2023-03-11T13:51:37.382Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2343424_2023-03-11T13:51:37.363Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2343296_2023-03-11T13:51:37.347Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2343168_2023-03-11T13:51:37.339Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 2/3
2347136_2023-03-11T13:52:59.542Z:USER:taskMain.c:2612:AutoStop after 5s.
2347008_2023-03-11T13:52:59.523Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : CHARGING_NON_CHARGING
2346880_2023-03-11T13:52:57.207Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed
2346752_2023-03-11T13:52:57.199Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2346624_2023-03-11T13:52:57.187Z:USER:taskMaster.c:6115:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.0mA
2346496_2023-03-11T13:52:57.171Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=237.6V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2346368_2023-03-11T13:52:55.570Z:INFO:taskMain.c:1341:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.7/-11.2, tag: ace0129432
2346240_2023-03-11T13:52:55.531Z:INFO:taskMaster.c:5827:Socket #1: PWM DC: 26.6% (16A)
2346112_2023-03-11T13:52:55.523Z:INFO:taskMaster.c:5801:Socket #1: CPhigh: 8.7 V
2345984_2023-03-11T13:52:55.464Z:INFO:taskMain.c:6262:Socket #1: DC 26.60% (16A)
2345856_2023-03-11T13:52:55.457Z:INFO:taskMain.c:6255:Socket #1: CPhigh 8.67 V
2345728_2023-03-11T13:52:54.562Z:INFO:taskMain.c:5901:Socket #1: Active current 32.0->16.0 due to current limit: Start
2345600_2023-03-11T13:52:54.554Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT
2345472_2023-03-11T13:52:54.542Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
2345344_2023-03-11T13:52:54.531Z:INFO:taskMaster.c:4305:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_OFF
2345216_2023-03-11T13:52:54.523Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
2349184_2023-03-11T13:53:37.464Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2349056_2023-03-11T13:53:27.171Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=238.8V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2348928_2023-03-11T13:53:06.648Z:INFO:taskMain.c:1341:Socket #1: main state: WAIT_FOR_DISCONNECT, CP: 8.7/8.7, tag: ace0129432
2348800_2023-03-11T13:53:03.972Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : WAIT_FOR_DISCONNECT
2348672_2023-03-11T13:53:03.964Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1
2348544_2023-03-11T13:53:03.949Z:INFO:db_transaction.c:162:Added TransactionStop for socket 1 at 0x00006b14 (ts: 2023-03-11 13:53:03)
2348416_2023-03-11T13:53:03.929Z:INFO:db_transaction.c:162:Updated TransactionStart for socket 1 at 0x00006aa0 (ts: 2023-03-11 13:51:25)
2348288_2023-03-11T13:53:03.621Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : WAIT_FOR_DISCONNECT
2348160_2023-03-11T13:53:03.578Z:INFO:taskMain.c:889:Socket #1: charging session status set inactive
2348032_2023-03-11T13:53:00.589Z:INFO:taskMain.c:1341:Socket #1: main state: WAIT_FOR_STOP_METERVALUE, CP: 8.7/8.7, tag: ace0129432
2347904_2023-03-11T13:52:59.621Z:INFO:taskMaster.c:5807:Socket #1: CPlow : 8.7 V
2347776_2023-03-11T13:52:59.609Z:INFO:taskMain.c:6257:Socket #1: CPlow 8.67 V
2347648_2023-03-11T13:52:59.601Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : WAIT_FOR_VEHICLE
2347520_2023-03-11T13:52:59.593Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_C1
2347392_2023-03-11T13:52:59.582Z:INFO:taskMaster.c:4305:Socket #1: state power : POWER_MAIN_OFF_BYPASS_OFF
2347264_2023-03-11T13:52:59.570Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : WAIT_FOR_STOP_METERVALUE
2351232_2023-03-11T13:53:52.625Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2351104_2023-03-11T13:53:52.613Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : AVAILABLE
2350976_2023-03-11T13:53:43.582Z:INFO:taskMain.c:1341:Socket #1: main state: WAIT_FOR_DISCONNECT, CP: 11.6/11.6, tag: ace0129432
2350848_2023-03-11T13:53:43.375Z:INFO:taskMaster.c:5807:Socket #1: CPlow : 11.6 V
2350720_2023-03-11T13:53:43.367Z:INFO:taskMaster.c:5801:Socket #1: CPhigh: 11.6 V
2350592_2023-03-11T13:53:43.320Z:INFO:taskMain.c:6257:Socket #1: CPlow 11.59 V
2350464_2023-03-11T13:53:43.312Z:INFO:taskMain.c:6255:Socket #1: CPhigh 11.59 V
2350336_2023-03-11T13:53:42.566Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : WAIT_FOR_DISCONNECT
2350208_2023-03-11T13:53:37.609Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2350080_2023-03-11T13:53:37.589Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2349952_2023-03-11T13:53:37.570Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2349824_2023-03-11T13:53:37.562Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 1/3
2349696_2023-03-11T13:53:37.539Z:INFO:comConnect.c:903:el, prio #1
2349568_2023-03-11T13:53:37.539Z:INFO:comConnect.c:903:Connecting wired to: ws://kpneflux.optimile.eu/services/ocppj/Hermans%20-%20Dess
2349440_2023-03-11T13:53:37.511Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STANDALONE
2349312_2023-03-11T13:53:37.492Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2353280_2023-03-11T13:55:21.507Z:SEC:httpd_login.c:154:WebClient - connected (account: admin)
2353152_2023-03-11T13:54:57.253Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=238.6V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2353024_2023-03-11T13:54:56.175Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed
2352896_2023-03-11T13:54:56.164Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2352768_2023-03-11T13:54:37.671Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2352640_2023-03-11T13:54:37.652Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2352512_2023-03-11T13:54:37.632Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2352384_2023-03-11T13:54:37.625Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 2/3
2352256_2023-03-11T13:54:37.597Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2352128_2023-03-11T13:54:27.210Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=238.5V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2352000_2023-03-11T13:53:57.554Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed
2351872_2023-03-11T13:53:57.546Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2351744_2023-03-11T13:53:57.214Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=239.5V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2351616_2023-03-11T13:53:53.601Z:INFO:taskMain.c:1343:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 11.6/1.2, no tag
2351488_2023-03-11T13:53:52.640Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : AVAILABLE
2351360_2023-03-11T13:53:52.632Z:INFO:taskMain.c:6234:Socket #1: active tag cleared
2355328_2023-03-11T13:55:37.714Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2355200_2023-03-11T13:55:37.695Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2355072_2023-03-11T13:55:37.687Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 3/3
2354944_2023-03-11T13:55:37.660Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2354816_2023-03-11T13:55:29.066Z:SEC:httpd_login.c:154:WebClient - connected (account: admin)
2354688_2023-03-11T13:55:27.250Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=238.3V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2354560_2023-03-11T13:55:26.484Z:INFO:taskWebClient.c:155:Removing previously connected client
2354432_2023-03-11T13:55:26.476Z:SEC:taskWebClient.c:430:Received unauthorized request
2354304_2023-03-11T13:55:25.523Z:INFO:taskWebClient.c:155:Removing previously connected client
2354176_2023-03-11T13:55:25.503Z:SEC:_functionality.c:714:Webserver logout client 0
2354048_2023-03-11T13:55:25.308Z:SEC:httpd_login.c:154:WebClient - connected (account: admin)
2353920_2023-03-11T13:55:24.878Z:SEC:httpd_login.c:154:WebClient - connected (account: admin)
2353792_2023-03-11T13:55:22.332Z:INFO:taskWebClient.c:155:Removing previously connected client
2353664_2023-03-11T13:55:22.312Z:SEC:_functionality.c:714:Webserver logout client 0
2353536_2023-03-11T13:55:21.890Z:WARNING:_functionality.c:417:Failed to parse property '3280_2'
2353408_2023-03-11T13:55:21.882Z:WARNING:_functionality.c:417:Failed to parse property '3280_1'
2357376_2023-03-11T13:56:57.597Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2357248_2023-03-11T13:56:37.863Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2357120_2023-03-11T13:56:37.843Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2356992_2023-03-11T13:56:37.824Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2356864_2023-03-11T13:56:37.812Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 1/3
2356736_2023-03-11T13:56:37.792Z:INFO:comConnect.c:903:el, prio #1
2356608_2023-03-11T13:56:37.792Z:INFO:comConnect.c:903:Connecting wired to: ws://kpneflux.optimile.eu/services/ocppj/Hermans%20-%20Dess
2356480_2023-03-11T13:56:37.765Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STANDALONE
2356352_2023-03-11T13:56:37.746Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2356224_2023-03-11T13:56:37.718Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2356096_2023-03-11T13:56:27.253Z:INFO:taskMaster.c:6021:Stop logging meter values @30s.
2355968_2023-03-11T13:56:27.242Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=240.4V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2355840_2023-03-11T13:55:57.246Z:USER:taskMaster.c:6079:Socket #1: L1N=240.0V L2N=0.0V L3N=0.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2355712_2023-03-11T13:55:56.343Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed
2355584_2023-03-11T13:55:56.332Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2355456_2023-03-11T13:55:37.734Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2358656_2023-03-11T13:58:11.832Z:INFO:taskWebClient.c:155:Removing previously connected client
2358528_2023-03-11T13:58:11.812Z:SEC:_functionality.c:714:Webserver logout client 0
2358400_2023-03-11T13:57:57.257Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed
2358272_2023-03-11T13:57:57.250Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)
2358144_2023-03-11T13:57:37.921Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2358016_2023-03-11T13:57:37.902Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2357888_2023-03-11T13:57:37.886Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2357760_2023-03-11T13:57:37.878Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 2/3
2357632_2023-03-11T13:57:37.851Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2357504_2023-03-11T13:56:57.609Z:ERROR:websockets.c:440:Open Socket failed

Vind het wel raar dat er blijkbaar nog steeds deze er meermaals tussen staat.

2355584_2023-03-11T13:55:56.332Z:ERROR:tcp_rtos.c:370:Could not connect to kpneflux.optimile.eu:80 (-1) : (103)

Heb de LP op standalone staan en modem inactief.

Dank aan de experten die hier wat in kunnen ontdekken!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:11
spidertje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Installatie hier 3x uitgevoerd. 3x succesvol zegt de app. En dan kijk ik via de app en zie nog steeds de oude firmware staan. Werkt verre van soepel heb ik de indruk…. Of?
Poging 5 was succesvol. Zie geen verschillen met 5.8 die ik kan gebruiken of instellen trouwens.

• f.h
spidertje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Ik heb het in Windows via de Service Installer gedaan dus niet via de (iOS) app. Ik moest dus een keer of 5/6 het owner password invullen (misschien vanwege de bootloader upgrade?), daarna kreeg ik een melding dat de boel succesvol was geüpgraded.

• B1OO
Macher, staat je back-office op 'None' of Standalone. Dus niet alleen je connectie uitzetten?

• Marcher
B1OO schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:47:
Macher, staat je back-office op 'None' of Standalone. Dus niet alleen je connectie uitzetten?
"Standalone" , "None' staat niet in de lijst ...

• Winkelhaak1337
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-03 21:48
MisteRMeesteR schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Zoals reeds eerder gepost:

[Afbeelding]

Linksboven in je lader. Boven is RJ45 voor LAN, onder is RJ12 voor P1 meter (t.b.v. DLB).
MisteRMeesteR - dank voor je post! Dit heeft mij enorm geholpen. Ik wil hetzelfde gaan toepassen.

Mijn laadpaal was in beheer bij Eneco Mobility en ik wil hem nu zelf gaan beheren. Er is destijds 1 etherkabel aangeleverd voor de loadbalancer (RJ12). Nu wil ik hem splitsen in de laadpaal (RJ45) en meterkast voor internet.

Zou jij kunnen aangeven hoe je van 1 etherkabel (CAT5 - 8 aders) een RJ12 en RJ45 aansluiting maakt? Hoe verdeel je dan precies de aders (welke volgorde van kleuren voor welke stekker)?

Alvast bedankt

[Voor 21% gewijzigd door Winkelhaak1337 op 12-03-2023 21:45]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Laatst online: 22-03 13:28
B1OO schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Goed geïnformeerd! Any ETA?
Hallo allemaal, hier Serge van Alfen.
Solar charging is inderdaad in ontwikkeling, maar wij bekijken heel nadrukkelijk of dit goed werkt voordat wij dit in een wide release uitrollen. Dus nog niet een gegeven dat dit in FW6.2 is. In de release notes van de 6.2 RC staat het volgende:
Solar charging

Added two modes for solar charging: minimum power mode and suspend mode.

In minimum power mode the vehicle will be charged with a minimum power level regardless of the actual excess PV power measured. If measured excess power is higher than this power level the charge rate will be adjusted accordingly.

Added a minimal charging current setting for solar charging

In suspend mode the vehicle will only be charged if the measured excess PV power is higher than the minimum power level supported by the vehicle. A parameter renewableShare is introduced to allow charging at lower excess power levels by defining the minimum share of the charge that needs to be provided by excess PV power. The remaining share of the charge power will be sourced from the grid.

Added 5% hysteresis when comparing the current renewable share with the minimum renewable share.

There's now a 60 second debounce period for the renewable share when starting and stopping charging in suspend mode.

Enabling solar charging will force the charging station to single phase charging.

Switching back to 3-phase charging after solar charging is disabled requires a reboot.

When P1 communication is lost, minimum current is used for min power mode, and 0 current in case of suspend mode.The charging bar on the screen will now turn yellow when solar charging is ongoing and we are actually using solar power

The LED will now continuously glow yellow while charging using solar energy. If solar charging is configured to suspend mode and not enough power is available the LED will blink light blue/yellow.

Sidenote: This entire feature is currently only designed for Eve Singles. Using this feature on an Eve Double could lead to unintended charging behavior.
De functionaliteit heeft dus voor nu nog zo zijn beperkingen, maar wij willen dit in de loop van de komende maanden verfijnen in meerdere releases.
Mochten er hier vragen over zijn, laat maar weten!
Mocht je komende week op de Solar Solutions beurs zijn kom dan zeker langs op de Alfen stand, daar geef ik (of een van mijn collega's) een solar charging demo.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Daarnet sprong onze single line knipperend op rood, nu al een paar x gereboot en zelf 10 minuten van t stroom afgehaald, maar na de reboot meteen weer rood knipperend. Weet iemand wat het kan zijn?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• sergeklapwijk
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:54:
Iemand (van Alfen?) die al heeft uitgedoktert hoe 'Solar charging' werkt? Moet de laadpaal bijvoorbeeld aan de P1 poort hangen? Is hij dan nog wel aan te sturen middels modbus (ipv of P1 of Modbus zoals nu)?

Ben ook benieuwd of de paal zelfstandig kan schakelen tussen laden op 1 fase (eco+ stand?) en 3 fase (turbo-stand?) bij het gebruik van Solar Charging. Al heb je 3-fase omvormer voor je panelen, de slimme meter saldeert intern over de fasen, wat dus met een opbrengst vanaf 6A op 1 fase ervoor zou kunnen worden dat de auto enkel en puur op zonnestroom geladen kan worden.

Solar charging werkt op basis van een meting aan het grid point, in Nederland en Belgie is dit de slimme meter middels de P1-poort. Het neemt dus het verbruik in de rest van jouw woning dus ook mee in de berekening van het beschikbare overschot van vermogen van jouw PV-systeem. Je zal solar charging aan en uit kunnen zetten los van een transactie, maar wij zijn ook bezig om het mogelijk te maken om tijdens een sessie te overrulen en op vol vermogen te gaan laden. Aangezien het kijkt naar vermogen, wordt er dus ook geen rekening gehouden met ongelijke belasting op de fasen (bijvoorbeeld bij een enkelfasige PV-omvormer met een driefasig laadpunt). Er zijn dus twee modi:

- Een die het mogelijk maakt om volledig op een overschot zonne-energie te laden, als er dus geen zon is wordt de auto ook niet geladen (onder de 6A enkelfasig ofwel 1,4kW kunnen auto's dit niet).
- Een die "trickle charging" doet (standaard op diezelfde 1,4kW) als er te weinig overschot is en als er meer overschot dan dat is gaat de lader sneller laden.

Dus als je teruglevering wilt voorkomen of zekerheid wilt van een geladen auto is de tweede de betere keuze (zoals in Belgie met het capaciteitstarief), als je er op gebrand op om puur op zonne-energie te laden kan dit middels de eerste. Maar dan moet je wel een PV-systeem hebben die enigzins overgedimensioneerd is.

Deze functionaliteit is niet gratis, dit is onderdeel van de bestaande Active Load Balancing licentie. Dus als je als ALB hebt is dit gratis als je firmware updatet, maar voor klanten zonder ALB zullen zij eerst die licentie aan moeten schaffen.

Als de auto's netjes het IEC61851 standaard volgen dan zou deze functionaliteit geen probleem moeten zijn. Maar de realiteit is altijd weerbarstig en nemen wij ook de tijd om eerst goed te testen.

• AvE
  • Laatst online: 18-03 16:11
Goede dag,

Bij mijn huis heb ik een 22KW CAB T2 8M RFID DISPLAY ALFEN LOAD BALANCING Licentie laadpaal.
Deze was al aanwezig en wordt door mij privé gebruikt.
Nu krijgt mijn zoon binnenkort ook een elektrische auto van de zaak.
Is het mogelijk om onze laadpaal zo in te richten dat wij beide kunnen laden maar dat hij zijn zakelijke pas ook kan gebruiken ivm de Facturatie naar zijn werkgever toe?
Of zijn er andere mogelijke op.lossingen voor zoiets?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sergeklapwijk
AvE schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:43:
Goede dag,

Bij mijn huis heb ik een 22KW CAB T2 8M RFID DISPLAY ALFEN LOAD BALANCING Licentie laadpaal.
Deze was al aanwezig en wordt door mij privé gebruikt.
Nu krijgt mijn zoon binnenkort ook een elektrische auto van de zaak.
Is het mogelijk om onze laadpaal zo in te richten dat wij beide kunnen laden maar dat hij zijn zakelijke pas ook kan gebruiken ivm de Facturatie naar zijn werkgever toe?
Of zijn er andere mogelijke op.lossingen voor zoiets?
Om zakelijk te verrekenen is een verbinding met een backoffice (middels OCPP) nodig.
De typische manier om dit te doen is via mobiele connectiviteit (2G/4G), waarvoor de leasemaatschappij een SIM-kaart dan zal moeten leveren die in het laadpunt moet komen, vervolgens zal het laadpunt dan geconfigureerd moeten worden om verbinding te krijgen.

Als alternatief kan dit ook via het thuisnetwerk lopen als het laadpunt verbonden is met dit netwerk met een ethernetkabel, maar meestal willen de leasemaatschappijen dat niet.

Zodra het laadpunt verbonden is met het backoffice van de leasemaatschappij, is het in principe mogelijk om ook privé-gebruikers toe te staan om te laden (die moeten dan een specifieke pas gebruiken die vrijgegeven wordt), maar ook dit moet dan in het backoffice geregeld worden.
Dus als dit echt de wens is, zal uw zoon dit voornamelijk met de leasemaatschappij moeten bespreken.
Dan is het ook primair een zakelijke laadpaal die daarnaast privé-gebruikers toestaat.

En anders...de kWh's noteren uit de transactie-lijst in MyEve/Service Installer en handmatig de verrekening doen...

[Voor 5% gewijzigd door sergeklapwijk op 13-03-2023 15:35]

• Denny35
  • Laatst online: 26-03 17:08
Hier doet de Eve Single Pro heel raar de laatste tijd; na het laden en het uitpluggen uit de auto geeft de paal heel even de laadtijd en geladen stroom weer en start daarna opnieuw op. Iemand daar ervaring mee?

• moviemaster
Iemand een idee wat dit kan zijn. Heb een tweedehands Alfen Single Pro gekocht. Zodra ik hem aan de auto hang en de laadsessie begint, krijg ik meteen deze melding. Te veel vermogen gevraagd?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

moviemaster schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:15:
Iemand een idee wat dit kan zijn. Heb een tweedehands Alfen Single Pro gekocht. Zodra ik hem aan de auto hang en de laadsessie begint, krijg ik meteen deze melding. Te veel vermogen gevraagd? [Afbeelding]
Ik las ergens in de handleiding dat als je 2 aders kortsluit van de UTP kabel tussen laadpaal en P1 van je slimme meter dat je dan dit kunt krijgen. Maar dan moet die functie (laden pauzeren op afstand) wel aangezet zijn.
Maar ik kan je niet verder helpen. Gaat het laden wel verder als je de kabel uit de slimme meter trekt?

https://alfen.com/nl/file-download/download/public/1608
zie pagina 12

[Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 13:39]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• moviemaster
de Peer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Ik las ergens in de handleiding dat als je 2 aders kortsluit van de UTP kabel tussen laadpaal en P1 van je slimme meter dat je dan dit kunt krijgen. Maar dan moet die functie (laden pauzeren op afstand) wel aangezet zijn.
Maar ik kan je niet verder helpen. Gaat het laden wel verder als je de kabel uit de slimme meter trekt?
Bedankt, maar ik heb de P1 helemaal niet aangesloten.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

moviemaster schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Bedankt, maar ik heb de P1 helemaal niet aangesloten.
https://alfen.com/nl/file-download/download/public/1608
zie pagina 52. Ik zou proberen die suspend mode uitgeschakeld te krijgen.

Hier het document over de suspend mode:
https://alfen.com/file-download/download/public/1395

Ik zou hier dus voor de DSMR P1 kiezen in plaats van 1 van die suspend modes.
Ik vermoed dat nu 1 van de suspend modes actief is.

[Voor 43% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 13:44]

• FrenzyFreak
@moviemaster Er bestaat een "veilige waarde" setting die de paal als max vermogen mag gebruiken indien de P1 geen waarde kan uitlezen.

Mogelijk had de vorige eigenaar wel de P1 aangesloten en een zeer lage waarde hierop ingesteld? Of dat wat @de Peer zegt? ;)

[Voor 8% gewijzigd door FrenzyFreak op 17-03-2023 13:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

FrenzyFreak schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:53:
@moviemaster Er bestaat een "veilige waarde" setting die de paal als max vermogen mag gebruiken indien de P1 geen waarde kan uitlezen.
Dat klopt, daar maak ik zelf actief gebruik van om mijn paal te pauzeren/starten op basis van dynamische tarieven.
Echter krijg je dan een andere melding, namelijk 'wachten op vermogen' en niet de melding hierboven genoemd.

• moviemaster
Bedankt @de Peer en @FrenzyFreak

Het probleem is dat ik niet kan inloggen, omdat er een Password op zit. En de vorige eigenaar reageert niet op mijn vragen.
Ik kan dus geen instellingen veranderen helaas. Enige wat ik kan doen is er een pasje voor houden. Het display heeft trouwens 7.4kW aan op 1 fase. Heb 3x25A aansluiting. Kan dat ook het probleem zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

moviemaster schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:58:
Bedankt @de Peer en @FrenzyFreak

Het probleem is dat ik niet kan inloggen, omdat er een Password op zit. En de vorige eigenaar reageert niet op mijn vragen.
Ik kan dus geen instellingen veranderen helaas. Enige wat ik kan doen is er een pasje voor houden. Het display heeft trouwens 7.4kW aan op 1 fase. Heb 3x25A aansluiting. Kan dat ook het probleem zijn?
Je zult sowieso instellingen moeten wijzigen, dus dat wachtwoord ga je echt nodig hebben. Prio 1 is dus daar achter aan gaan. Alfen doet namelijk erg moeilijk en gaat jou niet zo maar het wachtwoord geven.

die 7.4 kW zou het probleem niet moeten zijn lijkt me, daar heb je je aardlekautomaten voor in het geval je te veel stroom zou trekken.
Echter kan er natuurlijk wel iets ingesteld zijn in de laadpaal als beveiliging... want 7.4 kW uit 1 fase trekken is niet de bedoeling natuurlijk. Je zou dan alleen geen melding over de energieleverancier verwachten.

Ik gok nog steeds op mijn 1e suggestie: de suspend mode die geactiveerd is.
Misschien helpt het juist wel om wél P1 aan te sluiten in jouw situatie.

[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 14:04]

• moviemaster
Daar was ik al bang voor.

Klopt, Alfen doet niks en stuurt me door naar de backoffice en die stuurt me door naar de vorige eigenaar. Ben er wel mee bezig iig.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

moviemaster schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:04:
Daar was ik al banf voor.

Klopt, Alfen doet niks en stuurt me door naar de backoffice en die stuurt me door naar de vorige eigennaar. Ben er wel mee bezig iig.
Ah je hebt wel een back office? Dan kun je die ook gewoon bellen om de instellingen even door te nemen. Zij kunnen het dan op afstand voor je instellen.

• FrenzyFreak
@moviemaster De vorige eigenaar is irrelevant.

Je moet weten welke partij voorheen de laadpaal heeft aangekocht bij Alfen (en dus beheerd / geïnstalleerd), zij kunnen alleen bij dat wachtwoord. Bij mij was dat Eneco eMobility.

Via Alfen kun je opvragen wie dat was. Dan kun je die partij vragen voor het wachtwoord. Eneco wilde mij niet helpen aan het wachtwoord, dus uiteindelijk heb ik de paal overgeschreven naar een eigen bedrijf en webshop toegang bij Alfen gekregen, waarna ik zelf het wachtwoord kon opzoeken.

Kost je 6 weken voor je het wachtwoord hebt, daarna 5 minuten om de settings te wijzigen. Zeker doorgaan met die aanvraag, maar voor een setting wijziging inderdaad even backoffice vragen, zoals @de Peer zegt.

• moviemaster
de Peer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Ah je hebt wel een back office? Dan kun je die ook gewoon bellen om de instellingen even door te nemen. Zij kunnen het dan op afstand voor je instellen.
Nee, heb geen backoffice. Wil hem privé gaan gebruiken, maar Alfen verwijst me naar de backoffice waar hij onder beheer stond. Zij doen niks omdat hij niet meer in beheer is. Ik ben dus eigenlijk verplicht om een backoffice abonnement te nemen om dat stomme password zien te bemachtigen.

Ik ga toch eens proberen om een P1 kabel te gebruiken. Laat wel ff weten of het wat oplevert.

• moviemaster
FrenzyFreak schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:08:
@moviemaster De vorige eigenaar is irrelevant.

Je moet weten welke partij voorheen de laadpaal heeft aangekocht bij Alfen (en dus beheerd / geïnstalleerd), zij kunnen alleen bij dat wachtwoord. Bij mij was dat Eneco eMobility.

Via Alfen kun je opvragen wie dat was. Dan kun je die partij vragen voor het wachtwoord. Eneco wilde mij niet helpen aan het wachtwoord, dus uiteindelijk heb ik de paal overgeschreven naar een eigen bedrijf en webshop toegang bij Alfen gekregen, waarna ik zelf het wachtwoord kon opzoeken.

Kost je 6 weken voor je het wachtwoord hebt, daarna 5 minuten om de settings te wijzigen. Zeker doorgaan met die aanvraag, maar voor een setting wijziging inderdaad even backoffice vragen, zoals @de Peer zegt.
De backoffice is Allego, maar die helpen me niet. Eneco heb ik ook ervaring mee gehad bij een ander laadpunt. Zij gaven me toen wel het default password.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FrenzyFreak
moviemaster schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:10:
[...]
De backoffice is Allego, maar die helpen me niet. Eneco heb ik ook ervaring mee gehad bij een ander laadpunt. Zij gaven me toen wel het default password.
Als Allego er niks meer mee te maken wil hebben, mogen ze even een formuliertje voor je invullen en eigendom overdragen. Dan heb je ze nooit meer nodig.

Het ACE nummer kun je zelf invullen.
Het bestemmingsbedrijf moet een geregistreerd bedrijf zijn met een account bij Alfen Servicedesk onder een daadwerkelijk email adres van dat bedrijf. Welk bedrijf het is maakt verder niet uit.

Hier open je vervolgens een 'Service request' ticket om de paal over te schrijven met bovenstaand documentje toegevoegd en verzoek tot de webshop daarna.

• moviemaster
Thanx. Heb zelf wel een account bij Alfen. Maar het moet dus een bestand bedrijf zijn? Ik weet wel dat mijn werkgever ook Alfen laadpalen heeft. Kan ik eventueel met mijn werkadres een account aanvragen en dat op naam van mijn werkgever proberen te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrenzyFreak
Alfen doet alleen Business2Business, dus voor particulieren willen ze niets doen inderdaad.

Ik zou dat vooraf wel even met werkgever/wagenpark overleggen, misschien hebben ze zelfs al een servicedesk of webshop account. De webshop account staat namelijk op het primaire email adres, niet je persoonlijke email waarmee je het ticket aanmaakt.

Deze accounts ook niet verwarren met de laadpaal account of de ACE Service Installer configuration tool account. Alfen is niet bekend met het Single Sign-On principe.

• moviemaster
moviemaster schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Nee, heb geen backoffice. Wil hem privé gaan gebruiken, maar Alfen verwijst me naar de backoffice waar hij onder beheer stond. Zij doen niks omdat hij niet meer in beheer is. Ik ben dus eigenlijk verplicht om een backoffice abonnement te nemen om dat stomme password zien te bemachtigen.

Ik ga toch eens proberen om een P1 kabel te gebruiken. Laat wel ff weten of het wat oplevert.
P1 kabel aangesloten. Heeft helaas geen effect op de pauzeermelding.

• B1OO
moviemaster schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:15:
Iemand een idee wat dit kan zijn. Heb een tweedehands Alfen Single Pro gekocht. Zodra ik hem aan de auto hang en de laadsessie begint, krijg ik meteen deze melding. Te veel vermogen gevraagd? [Afbeelding]
Ik denk dat er nog een back-end configuratie/connectie actief is in je laadpaal. Dit kan je met de ACE Service Installer van Alfen wijzigen. Je hebt wel het wachtwoord nodig. Lijkt er dus op dat je gescande pas wordt nu geweigerd door de geconfigureerde back-end. Maar dat kan je allemaal precies uitlezen in de logs.

[Voor 8% gewijzigd door B1OO op 17-03-2023 16:32]

• moviemaster
B1OO schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Ik denk dat er nog een back-end configuratie/connectie actief is in je laadpaal. Dit kan je met de ACE Service Installer van Alfen wijzigen. Je hebt wel het wachtwoord nodig. Lijkt er dus op dat je gescande pas wordt nu geweigerd door de geconfigureerde back-end. Maar dat kan je allemaal precies uitlezen in de logs.
Elke pas wordt gewoon geaccepteerd. Zowel met de simkaart er in als zonder simkaart. Dus daar ligt het niet aan. Eerst dat password maar eens zien te achterhalen.

• Courage2000
  • Laatst online: 18-03 18:26
Hallo!
Ik kom uit Roemenië en ik heb twee Alfen eve double pro-lijnen.
Ik gebruik Google translate, dus excuseer mijn schrijfproblemen.

Ik heb gevonden dat dit onderwerp zoekt naar firmware 6 die niet wordt geïnstalleerd.
Ik heb de nieuwste firmware geïnstalleerd (met PV-productie), maar ik gebruik deze met EVCC-software om het opladen van mijn auto alleen met PV-productie te regelen.

Ik heb de twee opties voor de meter gezien - Modbus-meter (we zullen zien welk model) en P1 (niet populair in mijn hoek van de wereld)

Ik heb een probleem met beide opladers.

Van tijd tot tijd krijg ik een geweigerde verbinding van de oplader in EVCC, alsof er een limiet is voor verzoeken.
Ben ik de enige met dit probleem?

Alfen-ondersteuning stuurt me naar de verkoper, de verkoper heeft geen idee. 8)7

[Voor 44% gewijzigd door Courage2000 op 18-03-2023 11:53]

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Courage2000 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:51:
Hallo!

Ik heb gevonden dat dit onderwerp zoekt naar firmware 6 die niet wordt geïnstalleerd.
Ik heb de nieuwste firmware geïnstalleerd (met PV-productie), maar ik gebruik deze met EVCC-software om het opladen van mijn auto alleen met PV-productie te regelen.

Ik heb de twee opties voor de meter gezien - Modbus-meter (we zullen zien welk model) en P1 (niet populair in mijn hoek van de wereld)

Van tijd tot tijd krijg ik een geweigerde verbinding van de oplader in EVCC, alsof er een limiet is voor verzoeken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alfen-ondersteuning stuurt me naar de verkoper, de verkoper heeft geen idee. 8)7
Welkom op het forum👌

Met je schrijf problemen is niets aan de hand, helder verhaal 👍😊👍

Nu even wachten tot iemand wellicht een oplossing voor je Alfen probleem heeft😊

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-03 23:10
Courage2000 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:51:
Hallo!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hallo!

Hoe staat de meter geconfigureerd? Volgens mij werkt de laadpaal nu als Master. Dit houdt in dat hij externe waardes krijgt en daarmee zelf berekent wat er geladen mag worden. Als je bij 'Data Source' niet 'Meter', maar 'Energy Management System' kiest werkt hij als slave. In dat geval bepaald een extern apparaat hoeveel stroom er gebruikt mag worden. Ik heb hier eerlijk gezegd geen ervaring mee, maar ik denk wel dat EVCC werkt als een EMS ;)

Zie ook deze link, maar ik gok dat je al over deze info beschikt :)

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 19:29
de Peer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Het is mij ook overkomen. Ik logde in op de paal en die vroeg: wilt u de software bijwerken??
dus ik dacht: nou doe maar, waarom niet.

En toen had ik ik dus ook dat probleem. Uiteindelijk heeft leaseplan energy mij (met tegenzin) het wachtwoord gegeven en kon ik toch weer de paal in.
Zou dat hetzelfde zijn voor alle palen? Ik heb via Leaseplan Energy een Eve Single Pro-line laten installeren toen ik nog bij mijn vorige werkgever zat. Bij uit-dienst gaan heb ik de auto+laadpaal laten omzetten naar private lease, en nu wil ik dus de paal zelf gaan beheren. Zou je mij dat wachtwoord via een PM kunnen sturen?

Bedankt!

Jeroen

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jeroen94704 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:31:
[...]

Zou dat hetzelfde zijn voor alle palen? Ik heb via Leaseplan Energy een Eve Single Pro-line laten installeren toen ik nog bij mijn vorige werkgever zat. Bij uit-dienst gaan heb ik de auto+laadpaal laten omzetten naar private lease, en nu wil ik dus de paal zelf gaan beheren. Zou je mij dat wachtwoord via een PM kunnen sturen?

Bedankt!

Jeroen
Nee dat is mijn eigen wachtwoord. het wachtwoord is paal-gebonden. Jij zult dus zelf het wachtwoord moeten opvragen bij ze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 19:29
de Peer schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Nee dat is mijn eigen wachtwoord. het wachtwoord is paal-gebonden. Jij zult dus zelf het wachtwoord moeten opvragen bij ze.
Wat zijn de magische woorden (behalve "alsjeblieft" :))?

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee