The best is yet to come
- lelijke radiatoren eruit (oke die split units zijn ook niet altijd even mooi, maar ze hangen wat hoger en het zijn er niet zo veel)
- filtert ook lucht en dus goede afvoer van co2. Bij een radiator oplossing moet je nog altijd extra ventileren en dus het liefst met een wtw systeem.
- kan ontvochtigen
- lage aansluitwaarde (doorgaans < 1kw afhankelijk van je vermogen)
- en uiteraard koelen ze ook nog eens flink in de zomer, wanneer er toch een overschot aan zonnestroom is
Hoe het zit met modulatie en het aansturen van de zones, daar ben ik wel benieuwd naar. Maar ik lees dat dit tegenwoordig het moduleren met inverter airco's perfect gaat en je ook 'rustig' kunt verwarmen.
En dan in de toilet, hal en bijkeuken e.d. elektrische convectie of IR verwarming.
Dan heb je 400+% efficientie in de airo ruimten en 100% efficientie in de kleine ruimten. Toch jammer dat stroom transporteren niet zo efficient is en dat nog altijd een groot deel van de stroom van gas gemaakt wordt. We zouden eigenlijk buisjes in de grond moeten leggen zodat iedereen het gas thuis om kan zetten naar warmte...

Hoe kom je aan deze wijsheid: "- filtert ook lucht en dus goede afvoer van co2." CO2 kan je niet heel makkelijk filteren, om makkelijk van CO2 af te komen kan je maar 1 ding doen en dat is gewoon luchten met buitenlucht.justin_ti schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:43:
Ik weet nog niet hoe comfortabel het is om te verwarmen met airco's in vergelijking met convectie radiatoren, dus ik kan niet helemaal goed oordelen. Maar heeft verwarmen op airco niet nog veel meer voordelen?
- lelijke radiatoren eruit (oke die split units zijn ook niet altijd even mooi, maar ze hangen wat hoger en het zijn er niet zo veel)
- filtert ook lucht en dus goede afvoer van co2. Bij een radiator oplossing moet je nog altijd extra ventileren en dus het liefst met een wtw systeem.
- kan ontvochtigen
- lage aansluitwaarde (doorgaans < 1kw afhankelijk van je vermogen)
- en uiteraard koelen ze ook nog eens flink in de zomer, wanneer er toch een overschot aan zonnestroom is
Hoe het zit met modulatie en het aansturen van de zones, daar ben ik wel benieuwd naar. Maar ik lees dat dit tegenwoordig het moduleren met inverter airco's perfect gaat en je ook 'rustig' kunt verwarmen.
En dan in de toilet, hal en bijkeuken e.d. elektrische convectie of IR verwarming.
Dan heb je 400+% efficientie in de airo ruimten en 100% efficientie in de kleine ruimten. Toch jammer dat stroom transporteren niet zo efficient is en dat nog altijd een groot deel van de stroom van gas gemaakt wordt. We zouden eigenlijk buisjes in de grond moeten leggen zodat iedereen het gas thuis om kan zetten naar warmte...
IR Panelen op toilet etc vind ik wel een interessante, ga ik eens naar kijken. Dus thanx voor de tip!
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Je hebt gelijk, ik maak hier een fout. Maar wat ik eigenlijk bedoel is: ververst lucht en dus voert ook CO2 af (hoewel ik niet makkelijk kan vinden of dit een gebruikelijke feature is). En filteren doen ze daarnaast ook, maar co2 wordt er niet mee omgezet idd. Tenzij er planten in beginnen te groeienJustMyOpinion schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:53:
[...]
Hoe kom je aan deze wijsheid: "- filtert ook lucht en dus goede afvoer van co2." CO2 kan je niet heel makkelijk filteren, om makkelijk van CO2 af te komen kan je maar 1 ding doen en dat is gewoon luchten met buitenlucht.
IR Panelen op toilet etc vind ik wel een interessante, ga ik eens naar kijken. Dus thanx voor de tip!
[ Voor 4% gewijzigd door justin_ti op 07-04-2022 11:59 ]
Nee, ik denk niet dat die zover terug koelen (tot onder 10C) waarbij condensatie optreed en de luchtvochtigheid in je huis prettig verlaagd wordt.CurlyMo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:56:
[...]
En waarom zou dat niet ook met een L/W kunnen. Daar heb je fancoils voor. Die doen exact hetzelfde.
Als er wel veel condensatie is krijg je grote plassen water onder je fancoils en ik weet niet of die daar voor gemaakt zijn en of dat fijn is….
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Je noemt veel goede punten over de werking van een airco systeem!justin_ti schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:19:
[...]
Je hebt gelijk, ik maak hier een fout. Maar wat ik eigenlijk bedoel is: ververst lucht en dus voert ook CO2 af (hoewel ik niet makkelijk kan vinden of dit een gebruikelijke feature is). En filteren doen ze daarnaast ook, maar co2 wordt er niet mee omgezet idd. Tenzij er planten in beginnen te groeienMaar dat lijkt me ook niet perse gezond.
Maar een airco doet 0,0 op de werking van lucht verversing. Je hebt een binnenunit en een buitenunit en die werken volledig gescheiden van elkaar, met alleen de de 2 druk leidingen tussen beide. Geen lucht transport of weet ik veel wat.
Ventilatie staat dus volledig los van verwarming eigenlijk. Voor een prettig klimaat is het wel belangrijk dat er voldoende geventileerd wordt, maar ook niet teveel en je “de warmte verliest”. Ik heb hier in huis al enorm veel tochtgaten en kieren gedicht, maar ben een beetje voorzichtig met verder afdichten want als ik alles potdicht heb dan moet ik dan alsnog weer met ventilatieroosters en dergelijke aan de slag en dat is ook niet handig. Een zekere mate van “natuurlijke ventilatie” is altijd wel okee
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Condensatie hoeft niet bij een l/w warmtepomp, ik koel met 5-10 graden aanvoer op mijn jaga convectoren, mijn leidingwerk is er wel op aangelegd om het op die manier te kunnen doen(voldoende dampdicht geïsoleerd en de jagas moeten wel op stand 2/3 staan om condens te voorkomen)Gerco-M schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:17:
[...]
Nee, ik denk niet dat die zover terug koelen (tot onder 10C) waarbij condensatie optreed en de luchtvochtigheid in je huis prettig verlaagd wordt.
Als er wel veel condensatie is krijg je grote plassen water onder je fancoils en ik weet niet of die daar voor gemaakt zijn en of dat fijn is….
Ik creëer hier in de woonkamer en slaapkamers hetzelfde effect als een lp doet wat koeling betreft
Dank, weer wat geleerd.Gerco-M schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:22:
[...]
Je noemt veel goede punten over de werking van een airco systeem!![]()
Maar een airco doet 0,0 op de werking van lucht verversing. Je hebt een binnenunit en een buitenunit en die werken volledig gescheiden van elkaar, met alleen de de 2 druk leidingen tussen beide. Geen lucht transport of weet ik veel wat.
Ventilatie staat dus volledig los van verwarming eigenlijk. Voor een prettig klimaat is het wel belangrijk dat er voldoende geventileerd wordt, maar ook niet teveel en je “de warmte verliest”. Ik heb hier in huis al enorm veel tochtgaten en kieren gedicht, maar ben een beetje voorzichtig met verder afdichten want als ik alles potdicht heb dan moet ik dan alsnog weer met ventilatieroosters en dergelijke aan de slag en dat is ook niet handig. Een zekere mate van “natuurlijke ventilatie” is altijd wel okee
Okee dat is dan zeker een nette koeling voor de L/W WP maar zonder de condensatie en verlaging van de luchtvochtigheid mis je een belangrijke functie van wat een airco eigenlijk doet om het binnenklimaat te verbeteren. En is de werking van een L/L en een L/W kwa koeling dus niet exact vergelijkbaar naar mijn mening.123Arjan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:29:
[...]
Condensatie hoeft niet bij een l/w warmtepomp, ik koel met 5-10 graden aanvoer op mijn jaga convectoren, mijn leidingwerk is er wel op aangelegd om het op die manier te kunnen doen(voldoende dampdicht geïsoleerd en de jagas moeten wel op stand 2/3 staan om condens te voorkomen)
Ik creëer hier in de woonkamer en slaapkamers hetzelfde effect als een lp doet wat koeling betreft
Wel is het kwa koeling natuurlijk zeker de moeite waard voor een L/W WP als je tot die lage temperaturen kan, en ook actieve convectie (jagas) hebt.
Maar de werking van een L/L en een L/W kwa koeling “hetzelfde” noemen gaat mij wat ver.
Daarom heb je net als bij standaard airco units ook bij fancoils een afvoer nodig als je gaat koelen.Gerco-M schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:17:
[...]
Nee, ik denk niet dat die zover terug koelen (tot onder 10C) waarbij condensatie optreed en de luchtvochtigheid in je huis prettig verlaagd wordt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Je kan ook niet alles weten, maar er hoeft echt geen verschil te zijn.Gerco-M schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:07:
[...]
Maar de werking van een L/L en een L/W kwa koeling “hetzelfde” noemen gaat mij wat ver.
Ik heb wellicht ook ietwat ruim gecalculeerd met 2 baden per dag.Mike2k schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:38:
Ik heb niet alles gelezen maar ik heb wel een huis wat ik zelf gasloos heb gemaakt...
Een paar puntjes:[/rant mode]
- "ik wil niet beknibbelen op comfort....2 baden per dag"
Prima toch, het is jouw portemonnee. maar het is wel van de zotten...wat een verspilling van water en energie- Ik begrijp niet helemaal goed wat je hier komt doen...je wil niets doen aan je leefstijl dus bakken water verspillen en het huis op graadje sauna verwarmen...Klopt het dat je hier alleen komt omdat je hoopt dat wij je kunnen helpen wat minder geld uit te geven ?
- Waarom zou je niet eerst eens kijken of het allemaal wel een beetje minder kan en dan dat duurzaam gaan doen
Ik zeg het heel zuur maar kom op...het kan echt wel wat minder!
Hoe ik het hier heb geregeld:
Een huis uit 1993 met dubbelglas (ben ik langzaamaan aan het vervangen voor HR++)
Een warmtepomp van Valiant (de UNITower)
Overal vloerverwarming
Naregeling met een Honeywell Evohome.
Alle ruimtes zijn opgedeeld en zones en elke zone is apart aan te sturen. De slaap- en kledingkamer bijvoorbeeld, worden nooit verwarmd. De werkkamers van vriending en mij gaan tussen 09:00 en 17:00 naar 19 graden (de Evohome rekent hierbij zelf uit hoe laat er gestart moet worden met verwarmen) en de woonkamer is tijdens het ontbijt, de lunch en na het avond eten 19 graden.
Jij zou dan Lage Temperatuur radiatoren kunnen gaan gebruiken. Die hebben ventilatoren erin.
Wat doet dat met het energieverbruik: de warmtepomp heeft in januari (en toen klopte de naregeling nog niet helemaal) ongeveer 550 kWH verbruikt.
We hebben 19 zonnepanelen niet helemaal gunstig en die hebben in de maand maart 680kWH opgewekt en dan moeten de lange zomerdagen nog komen. Wat dat betreft zou het uit moeten kunnen.
Uiteindelijk zal het geen nul-op-de-meter huis worden maarja.
Oh en wat jullie 2x per dag doen, doen wij 2 keer per week...Ben je echt zo'n enorme zweter of fysiek harde werker dat je 2x per dag moet badderen ?
PS. met een warmtepomp kan je airco in principe weg. De warmtepomp (beide zijn namelijk exact hetzelfde) kan ook koelen
Die overigens niet alleen voor mezelf zijn
Ik zal het misschien eens echt goed moeten bijhouden voor een week. Ik ben voor werk ook zeer regelmatig in het buitenland, dus dat valt al allemaal weg. Misschien is een realistischer beeld 7 dagen per week. Maar liever aan de veilige kant qua berekenen.
Ik heb gister mijn P1 Homewizard binnen gekregen juist met het doel om te gaan zien wat we kunnen besparen in de huidige situatie. Dus verlichting volledig LED maken, etc.
The best is yet to come
Ja, ik heb (wat ik hierboven schrijf) misschien ietwat royaal gerekend. Ik ga het meer nauwkeurig bijhouden, en tevens zien wat een bad dan aan gas verbruik oplevert.!null schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:16:
Ik denk dat het wel nuttig is nu het gasverbruik van het badderen te hebben. Dan kun je bepalen of het 1/6e of toch stiekem 1/3e is van het geheel.
En warmtepomp boiler installatie op dimensioneren etc.
The best is yet to come
Maar kun je dan verwarmen met louter de WP en alleen het gas voor warm water gebruiken in jouw situatie?Anoniem: 91634 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:54:
Ik zal voor hybride systeem gaan.
Ik heb zelf een Inventum ecolution 50 en ik verbruik daardoor nog maar 150m³ gas per jaar.
Geheel van gas af is niet interessant. Heeft onder ander mee te maken doordat het rendement van de warmte pompen die hun warmte van buiten pakken behoorlijk inzakken tijdens de vorst dagen.
Tenzij je een warmte pomp hebt op aardwarmte maar dan zit je wel in een hele andere prijs klasse.
Vandaar dat een hybride systeem erg interessant is gezien paar vorst dagen die we per jaar hebben.
Kijk ook goed naar de energie contracten. De vaste kosten voor mijn gas aansluiting bedraagt rond de 200 euro terwijl ik 250 euro van mijn energie leverancier terug krijg zolang ik gas van hun afneem. (Ook met een verbruik van 0 zou ik zeker zo aansluiting laten zitten, verwijderen kan nog altijd. Terug plaatsen kost een hoop geld).
Voor koken en warmt water hoef je het ook niet te doen. Met hybride systeem verbruik ik 0,2m³ per douchbeurt, en koken ergens onder de 0,01m³ en warm bad rond de 0,3m³. Mijn hybride systeem heeft een boiler vat van 50 liter die op rond de 50 graden houdt. Ik ben een 1 persoons huishuiden.
The best is yet to come
De warmetepomp boiler of een FE pomp?Gerco-M schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:30:
[...]
Nee het koelen met een airco kan je echt niet vergelijken met het koelen met een L/W warmtepomp! Die laatste kan echt niet zo serieus goed koelen als een “echte” airco, en ook verlaagd deze de luchtvochtigheid niet wat erg belangrijk is voor het creeren van een koel comfortabel klimaat in huis.
Inderdaad kunnen hybride warmtepompen best goed werken. Maar je blijft gas verbranden, je blijft Poetin steunen (vind ik ook best een punt) en het blijft een “tussenoplossing” Echt duurzaam verwarmen doe je zonder gas, en met warmtepompen als hoofdverwarming, en desnoods een IR paneel, of een elektrische kachel of een airco, of “all the above”Met meerdere opties ben je ook klaar voor als het echt koud wordt. En kan je nog steeds gasloos verwarmen. Ja de efficiency van een warmtepomp is lager als het koud is buiten, maar voor die 4 dagen per jaar tegenwoordig zet dat echt geen zoden aan de dijk op je energierekening…
Met het warm water gebruik wat je hebt is een warmtepompboiler ook heel snel rendabel dus daarvoor kan je ook zonder moeite van het gas af. Met subsidie erbij zijn deze ook niet erg duur, en tegenwoordig ook nog wel verkrijgbaar volgens mij.
Met alle genoemde opties kan je tenminste je gas aansluiting echt opzeggen, besparen op vastrecht en ben je echt klaar voor de toekomst.
The best is yet to come
Ik snap je punt, maar in ons geval is dat niet zo wenselijk. We hebben in 2014 volledig gerenoveerd, daarbij ook alles in de muren laten wegwerken etc. Een radiator verwijderen is optisch niet het meest wenselijk. Dan moet je weer gaan stucen (en schilderen, wat net vorige week weer gebeurd is).justin_ti schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:43:
Ik weet nog niet hoe comfortabel het is om te verwarmen met airco's in vergelijking met convectie radiatoren, dus ik kan niet helemaal goed oordelen. Maar heeft verwarmen op airco niet nog veel meer voordelen?
Idem voor elektrische verwarming, op de plaatsen waar de airco-unit niet komt te hangen zou ik dan stroom over de muur moeten trekken, terwijl het nu allemaal netjes is weggewerkt.
The best is yet to come
Ik bedoelde de warmtepompboiler. Deze kosten E2-3K en daar gaat nog wat subsidie af maar je hebt ook weer wat installatie kosten (minder als je veel zelf kan)
Die zijn denk ik ook nog wel verkrijgbaar toch. Zijn hier ook een aantal topics over. Atlantic Explorer V4 270L is popular, ook andere komen voorbij.
FE (full electric) kan ook, dat heet ook wel een E boiler (zonder warmtepomp) maar is natuurlijk niet heel efficient. Wij gebruiken hier zeer weinig warm water en vanwege de lage kosten (E300) heb ik voor nu hier gekozen voor een E boiler. Zodat wij ook gasloos zijn in de praktijk. Een boiler heeft wel wat standby verlies maar ik heb de onze na geisoleerd met een dikke glaswol deken en dit is nu ipv 1 kwh per dag maar 0,5 kwh.
Er zijn veel types elektrische verwarming hoor. Kleine elektrische kacheltjes, radiators met olie, of IR panelen of een MILL radiator. Geen kabels op de muur nodig hoor.
En ik zou inderdaad ook je radiatoren laten hangen. Dan kan je daar naast je L/L systeem nog een L/W systeem op installeren en elk afzonderlijk redelijk laag dimensioneren zodat je als het echt koud wordt beide tegelijk gebruikt. Maar voordat beide 24/7 moeten draaien om het uberhaupt warm te krijgen moet er heel wat gebeuren in NL kwa vriezen denk ik. Elfstedentocht?
Lucht/lucht: niet doen. Je levert in op comfort en het maakt de lucht 'kapot'.
Lucht/water: niet doen zonder vloerverwarming of ltv. Je krijgt het niet warm met max 60 graden water.
Hybride zou kunnen (maar doen zij niet).
Ik heb inmiddels m'n Homewizard aangesloten!
[ Voor 14% gewijzigd door Dean Martin op 08-04-2022 16:20 ]
The best is yet to come
The best is yet to come
Een CV zet je toch iets vaker aan en uit terwijl een L/W systeem je iets meer gewoon moet laten draaien om zijn ding te doen. En als het echt koud is snachts ook aan laten, maar gewoon wat graden lager.
Ik heb geen idee hoe je de lucht “kapot” maakt maar als deze persoon bedoeld dat de luchtstroming zelf vervelend is, dat is natuurlijk een hele andere beleving dan verwarming met radiatoren want je hebt toch continu iets van een lucht beweging om het warm te houden maar ook daarmee, als je gewoon continu op een bepaalde temperatuur verwarmt valt dat ook enorm mee. Zeker als je huis een beetje goed geisoleerd is en de warmte vraag niet zeer hoog is.
Verder wel handig dat deze persoon overal tegen is. Wat verkoopt hij eigenlijk wel?
Die 50 graden test is een heel goede inderdaad, als dat een beetje werkt weet je al heel veel! Houd ook het gasverbruik en de temperaturen in de verschillende ruimtes in de gaten zodat je een beetje wat waar hoe warm wordt en hoeveel energie het kost.
Alleen adviseer ik altijd dat je toch met minimaal 45 graden een comfortabele warmte in huis moet kunnen hebben om met een warmtepomp te draaien(enkele dagen in het jaar dat het -5 en lager is erbuiten gelaten)
Moet je warmer was het altijd voordeliger om op gas te blijven (met de huidige gasprijzen kan je wel de 50-55 graden voor de warmtepomp pakken en dan nog is de warmtepomp rendabel, maar niemand weet hoelang deze prijzen zo hoog blijven)
Met lucht 'kapot' maken doelde hij voornamelijk op het heel droog worden van lucht en benoemde drogen ogen en hoesten.Gerco-M schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:25:
Hoe warm je het krijgt met de CV op 50 graden ligt natuurlijk aan je huidige radiatoren, en het huidige weer. Het is vast inderdaad waar dat je het niet warm kan krijgen. Als het -10C vriest en je alleen met de huidige radiatoren verwarmt. Maar bij het huidige weer heb je een goede kans dat het gewoon lukt. Neem ook in beschouwing dat de tijd factor ook belangrijk is.
Een CV zet je toch iets vaker aan en uit terwijl een L/W systeem je iets meer gewoon moet laten draaien om zijn ding te doen. En als het echt koud is snachts ook aan laten, maar gewoon wat graden lager.
Ik heb geen idee hoe je de lucht “kapot” maakt maar als deze persoon bedoeld dat de luchtstroming zelf vervelend is, dat is natuurlijk een hele andere beleving dan verwarming met radiatoren want je hebt toch continu iets van een lucht beweging om het warm te houden maar ook daarmee, als je gewoon continu op een bepaalde temperatuur verwarmt valt dat ook enorm mee. Zeker als je huis een beetje goed geisoleerd is en de warmte vraag niet zeer hoog is.
Verder wel handig dat deze persoon overal tegen is. Wat verkoopt hij eigenlijk wel?![]()
Die 50 graden test is een heel goede inderdaad, als dat een beetje werkt weet je al heel veel! Houd ook het gasverbruik en de temperaturen in de verschillende ruimtes in de gaten zodat je een beetje wat waar hoe warm wordt en hoeveel energie het kost.
Hij verkoopt het liefst lucht/water in nieuw- en utiliteitsbouw.
The best is yet to come
Maar is het dan niet 'simpelweg' de thermostaat altijd op temperatuur X laten staan met een WP? Zodat het huis warm blijft. Of is dat te onzuinig?123Arjan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:35:
Met 60 graden houd je iedere woning op temperatuur (op temperatuur brengen is wat anders)
Alleen adviseer ik altijd dat je toch met minimaal 45 graden een comfortabele warmte in huis moet kunnen hebben om met een warmtepomp te draaien(enkele dagen in het jaar dat het -5 en lager is erbuiten gelaten)
Moet je warmer was het altijd voordeliger om op gas te blijven (met de huidige gasprijzen kan je wel de 50-55 graden voor de warmtepomp pakken en dan nog is de warmtepomp rendabel, maar niemand weet hoelang deze prijzen zo hoog blijven)
Is het nog steeds voordeliger om op gas te blijven wanneer je het energievraagstuk van de pomp grotendeels kunt coveren met panelen?
The best is yet to come
Lucht wordt droog door vewarming met een L/L systeem?Dean Martin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:38:
[...]
Met lucht 'kapot' maken doelde hij voornamelijk op het heel droog worden van lucht en benoemde drogen ogen en hoesten.
Hij verkoopt het liefst lucht/water in nieuw- en utiliteitsbouw.

Ik ga toch een beetje twijfelen aan de kennis van deze persoon over L/L systemen, op dit forum zit al veel meer kennis volgens mij en dan heb ik het nog niet eens over mezelf
Want een L/L doet helemaal niets met de luchtvochtigheid. Deze verwarmd de lucht alleen. Bij koelen met een L/L systeem wordt de luchtvochtigheid wel lager, maar dat is juist prettig in de zomer als het 36 graden is….
Wel is er door een L/L systeem de genoemde lucht beweging wat sommige mensen prettig vinden, andere wat minder. Maar zoals die persoon het steld dat je droge ogen krijgt en hoesten is het echt niet hoor.
Edit: Als je zonnepanelen hebt dan heb je goedkoper stroom dan uit het net waarmee je de WP goedkoop kan voeden of bv een Audi laden
[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 08-04-2022 19:47 ]
Don't shoot the messengerGerco-M schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:44:
[...]
Lucht wordt droog door vewarming met een L/L systeem?![]()
Ik ga toch een beetje twijfelen aan de kennis van deze persoon over L/L systemen, op dit forum zit al veel meer kennis volgens mij en dan heb ik het nog niet eens over mezelf![]()
Want een L/L doet helemaal niets met de luchtvochtigheid. Deze verwarmd de lucht alleen. Bij koelen met een L/L systeem wordt de luchtvochtigheid wel lager, maar dat is juist prettig in de zomer als het 36 graden is….
Wel is er door een L/L systeem de genoemde lucht beweging wat sommige mensen prettig vinden, andere wat minder. Maar zoals die persoon het steld dat je droge ogen krijgt en hoesten is het echt niet hoor.
Maar in het algemeen is dit de 'kloterij'.
Persoon A zegt dit, B het tegenovergestelde, C weer wat anders (en dan heb ik het niet persé hier, maar vooral de installateurs).
[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 08-04-2022 19:48 ]
The best is yet to come
Wij hebben op zolder ook airco’s. Verwarmt lekker snel. Maar de warmte vind ik niet prettig, is heel anders dan indirecte warmte van radiatoren. Daarom bij ons ook geen airco’s in de woonkamer. Dus ik snap wel wat ie bedoelt.Gerco-M schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:44:
[...]
Lucht wordt droog door vewarming met een L/L systeem?![]()
Ik ga toch een beetje twijfelen aan de kennis van deze persoon over L/L systemen, op dit forum zit al veel meer kennis volgens mij en dan heb ik het nog niet eens over mezelf![]()
Dat is het principe erachter.Dean Martin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:39:
[...]
Maar is het dan niet 'simpelweg' de thermostaat altijd op temperatuur X laten staan met een WP? Zodat het huis warm blijft. Of is dat te onzuinig?
Is het nog steeds voordeliger om op gas te blijven wanneer je het energievraagstuk van de pomp grotendeels kunt coveren met panelen?
Het is goedkoper om naar een 24 uurs regime overtestappen bij lage temperaturen en in de koudste uren van de nacht de warmtepomp desnoods op eco stand laten doordraaien. Nachtverlaging kan dan nog wel maar als je dat moet inhalen later met hogere temperaturen en een veel hogere cop dan is het alsnog even duur. Het liefst zo kort mogelijk.
Hoe kleiner de temperatuurschommelingen en dat je alleen warmteverlies moet opvangen maakt het mogelijk dat je met een lagere temperatuur toekan ondanks dat de afgifte kleiner is.
Eigenlijk simuleer je een warmtepomp zogezegd.
Heb je een gigantische overproductie op jaarbasis van stroom en maakt de COP je weinig uit dan is met hoge temperatuur prima mogelijk. Dan maar wat minder salderen. Waar het duurder wordt in die situatie is als de gas prijs weer daalt.
Dus idealiter met 40 graden op en rond het vriespunt je huis op temperatuur kunnen houden bij een 24 uurs regime is prima. Wordt het echt kouder dan heb je nog enige ruimte om optehogen naar 45 graden of 50 max. Dan is het zo koud dat de COP van secundair belang is.
Ja dat heb je soms met installateurs en het ligt ook aan wat zij vooral verkopen, en aan je het liefst willen verkopen.Dean Martin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:47:
[...]
Don't shoot the messenger
Maar in het algemeen is dit de 'kloterij'.
Persoon A zegt dit, B het tegenovergestelde, C weer wat anders (en dan heb ik het niet persé hier, maar vooral de installateurs).
Het mooie van dit forum hier is, ik wil je helemaal niets verkopen. Anders dan te zorgen dat je met goede informatie zelf je eigen keuzes kunt maken wat voor jouw situatie het meest economisch / prettig / comfortabel / duurzaam en slim is
En dat waardeer ik dan ook enorm!Gerco-M schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:06:
[...]
Ja dat heb je soms met installateurs en het ligt ook aan wat zij vooral verkopen, en aan je het liefst willen verkopen.
Het mooie van dit forum hier is, ik wil je helemaal niets verkopen. Anders dan te zorgen dat je met goede informatie zelf je eigen keuzes kunt maken wat voor jouw situatie het meest economisch / prettig / comfortabel / duurzaam en slim is
Aan de andere een installateur vinden(regio Maastricht) is überhaupt al lastig. Eentje die dan 'tegen' een L/W pomp (hier) is maakt het dan nog een extra horde.
The best is yet to come
“Tegen” hoeft niet perse maar de voors en tegens kent van alle systemen en weet welk systeem in welke situatie het beste is, dat is wel belangrijk. En ook luisterd naar de klant en weet wat kwa comfort en wensen voor jullie goed zou werken.
Ik zie hier op het forum toch heel veel dat duurzaam verwarmen en “toekomstbestendig” verbouwen vooral neerkomt op een combinatie van vele verschillende maatregelen en componenten. Er is niet “een ding” wat je huis duurzaam maakt. Want jouw huis is niet “een huis” het is JOUW huis. Vele verschillende componenten en maatregelen nemen die in jouw situatie en in jouw huis het beste zijn werkt vaak het meest effectief, kwa comfort en kwa duurzaamheid, en vooral, kwa verlaging van energielasten.
Zodat je elk afzonderlijk component / maatregel exact kan afstemmen op jouw situatie. Daarmee wordt het netto meer modulair kwa opbouwen en verbeteren, maar ook meer effectief.
In het kort voor jou bv
- Isoleren waar je nog kan, en kierdichtheid moet goed zijn
- warmtepompboiler voor je hoge warmwater verbruik is relatief goedkoop en besparend
- verwarmen met L/L units kan op korte termijn al en voor milde winters (korte termijn leverbaar)
- L/W verwarming voor echte winters en bijverwarming (langere termijn / leverbaarheid)
Heel veel mensen durven niet serieus stappen te zetten of risico te nemen en gaan dan voor de hybride WP maar ik zie zo gebeuren dat die over 6 jaar al weer achterhaald zijn of dat gas zo duur is dat niemand deze nog “hybride” gebruikt. Dus als je gelijk klaar wilt zijn moet je een eigen “hybride” systeem bouwen met L/L en W/P en een WPB en evt IR panelen. En wij hebben hier ook nog een inbouw haard voor als het volgend winter eens zomaar -20C gaat vriezen
Dat sowieso. Ik heb het nog niet koud....Thermostaat op 20 met cv aanvoer op 45.Gerco-M schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:22:
Oh ja en natuurlijk je dak volleggen met zonnepanelen. Dat nam ik al niet eens mee in de belangrijke punten want dat is tegenwoordig al gewoon een standaard punt wat voor iedereen en altijd rendabel is
The best is yet to come
Als een installateur enkel in nieuwbouw een warmtepomp wilt plaatsen moet je snel een andere installateur zoeken, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Dit wijst namelijk op onkunde, voor iedere woning is een geschikt systeem te bedenken
Hybride ben ik ook absoluut geen voorstander van, die verkoop ik dan ook niet maar pas dan een “bivalent” systeem toe(Wp voor cv tot een bepaalde ingestelde temperatuur bijvoorbeeld-5, daarna neemt de cv het 100% over, tapwater blijft in dat geval 100% bij de ketel
Temperatuur ligt puur aan je eigen wensen, ik werk met enorme nachtverlaging omdat er tussen 23.00-16.00 geen warmtevraag is, en anders zetten wij hem handmatig wat hoger(radiatoren op Wp)Dean Martin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:39:
[...]
Maar is het dan niet 'simpelweg' de thermostaat altijd op temperatuur X laten staan met een WP? Zodat het huis warm blijft. Of is dat te onzuinig?
Pomp was 1,5 jaar terug voordeliger bij een cop van 2,75 dus met de gasprijzen van 1,5 jaar terug was het voor 75% van de woningen al voordeliger (vastrecht van gas opzeggen was nog niet eens meegerekend meen ik)
Aanvoer is 45 graden.
Dan lijkt het me toch te kunnen om op lage temperatuur te verwarmen met de huidige radiatoren, of mis ik iets essentieels?
Buiten is het nu 3 graden hier.
[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 09-04-2022 08:36 ]
The best is yet to come
En dan heb je nog speling in de aanvoer, en zou je nog heatfans kunnen plaatsen.123Arjan schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:04:
Dat gaat prima, 2 graden per uur met buitentemperatuur van 3
Ik zie geen directe hindernis om FE te gaan?
Volgens berekening zou ik 8.7 kw nodig hebben.
The best is yet to come
Waterzijdig inregelen en het vermogen van je ketel omlaag zetten voor verwarming zal het gasverbruik nog wat verder reduceren.
Dat is inderdaad waar. Heb de 1850m3 gebruikt.Insert12 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:41:
Die berekening is op basis van een aanvoer temperatuur van 80 graden, met 45 graden aanvoertemperatuur gaat je gasverbruik al behoorlijk omlaag.
Waterzijdig inregelen en het vermogen van je ketel omlaag zetten voor verwarming zal het gasverbruik nog wat verder reduceren.
Hoeveel scheelt het ongeveer wanneer je van 80 naar 40-45 zakt? Enig idee toevallig? Ik heb mijn Homewizard te kort om er iets zinnigs over te zeggen.
The best is yet to come
Mooi om te horen dat wat bij ons thuis prima werkt dus feitelijk niet kanDean Martin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:16:
Lucht/water: niet doen zonder vloerverwarming of ltv. Je krijgt het niet warm met max 60 graden water.

Je hebt boven al een airco systeem, heb je daar al wel eens mee verwarmd? Dan kan je zelf al ervaren hoe dat is en hoe het je zou bevallen. Als je voor een L/L / LW hybride systeem zou gaan.
Hoewel alleen L/W misschien ook zou kunnen dan als je een installateur kan vinden tenminste want die hebben het op het moment nogal druk.
Hier dus ookCurlyMo schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:56:
[...]
Mooi om te horen dat wat bij ons thuis prima werkt dus feitelijk niet kan
The best is yet to come
EN die L/W aandurft in een niet 'standaard' L/Wsituatie ( geen vloerverwarming etc.).Gerco-M schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:00:
Heel goed nieuws! Dan kan je in elk geval een optie wegstrepen. Gas!
Je hebt boven al een airco systeem, heb je daar al wel eens mee verwarmd? Dan kan je zelf al ervaren hoe dat is en hoe het je zou bevallen. Als je voor een L/L / LW hybride systeem zou gaan.
Hoewel alleen L/W misschien ook zou kunnen dan als je een installateur kan vinden tenminste want die hebben het op het moment nogal druk.
Airco boven vind ik prima warmte geven! Alleen nooit langdurig gebruikt eerlijk gezegd.
[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 09-04-2022 11:53 ]
The best is yet to come
Wat is jullie idee hierbij?
The best is yet to come
Ik moet een beetje lachen, zegt dat genoeg over mijn idee hierbij?Dean Martin schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:42:
1 van de installateurs die langs komt heeft op de website staan dat een vereiste voor een pomp mechanische ventilatie is. Nu kan ik dat nergens anders terug vinden.
Pomp als in warmtepomp of cirulatie pomp of waar hebben we het over?Dean Martin schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:42:
1 van de installateurs die langs komt heeft op de website staan dat een vereiste voor een pomp mechanische ventilatie is. Nu kan ik dat nergens anders terug vinden.
Ik zou geen verband weten eigenlijk, welke pomp ook
Warmtepomp..Gerco-M schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:07:
[...]
Pomp als in warmtepomp of cirulatie pomp of waar hebben we het over?
Ik zou geen verband weten eigenlijk, welke pomp ook
The best is yet to come
En dan nog hebben we het alleen over een warmtepomp boiler. Een warmtepomp systeem als een L/W of L/L heeft helemaal niets met mechanische ventilatie te maken.

Wat 'ie wel aan heeft geboden:
- Volledige installatie van een hybride pomp (Remeha Elga Ace 4k)
- Volledige installatie van CV installatie met Nefit Proline HRC30 cw5
€ 8.000
The best is yet to come
Die Nefit Proline is een “klassieke” gas verbrand ketel en niet eens hybride.
En is dat combinatie met de hybride unit voor het genoemde bedrag of? Want die ketel zelf is lang geen E8k met installatie mag ik hopen. Dus ik vat hem nog niet helemaal.
Ik zou zelf denken, gewoon een all electric W/P met een redelijk vermogen en voor extra benodigde warmte een L/L systeem erbij monteren voor de woonkamer. Boven heb je al zo’n unit. Dan ben je gasloos, en ben je tenminste helemaal klaar met dat gas en klaar voor de toekomst
En bespaar je flink op je energierekening als je je dak ook vol legt met PV panelen zoals je graag wilde toch.
Het lijkt alsof de hele installatie branche zich in handjes knijpt en vol op de hybrides inzet. Lijkt me voor consumenten niet het meest efficiënt, en ook voor ons allen kortzichtig.
Lage temperatuur radiatoren. Het was gewoon heel duidelijk dat FE bij hem niet past in zijn plaatje.D-dark schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:18:
Hmm, en hij heeft niet aangegeven wat er aangepast moet worden om wel full electric mogelijk te maken?
Hij kwam m.i met geen enkel valide argument....
Als je het gaat hebben over: Hoe krijg ik mijn boilervat hier boven? Moet ik het dak open maken? Met dit soor argumenten zijn we wat mij betreft snel klaar. Daar is altijd wel wat op te vinden. Desnoods een kraan via het dakkapel. Ik betaal het wel als het sommetje klopt.
The best is yet to come
Hij zou de huidige ketel vervangen voor een nieuwe CV ketel met een hybride ernaast. Prijs is inclusief montage ja. Ik ben het volledig met je eens, ik zou direct JA zeggen tegen een all-electric (tegen een normale prijs), echter is er niemand die komt installerenGerco-M schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:23:
Okee maar je hebt zelf de 45 graden test gedaan wat volgens mij wel goed werkte toch? Dus wat bedoelde deze persoon met “het wordt niet warm”? Als het -20C gaat vriezen of zo? Of wordt hij er niet warm van als hij je geen dure gasverbrander kan verkopen?![]()
Die Nefit Proline is een “klassieke” gas verbrand ketel en niet eens hybride.![]()
En is dat combinatie met de hybride unit voor het genoemde bedrag of? Want die ketel zelf is lang geen E8k met installatie mag ik hopen. Dus ik vat hem nog niet helemaal.
Ik zou zelf denken, gewoon een all electric W/P met een redelijk vermogen en voor extra benodigde warmte een L/L systeem erbij monteren voor de woonkamer. Boven heb je al zo’n unit. Dan ben je gasloos, en ben je tenminste helemaal klaar met dat gas en klaar voor de toekomst![]()
![]()
En bespaar je flink op je energierekening als je je dak ook vol legt met PV panelen zoals je graag wilde toch.
[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 13-04-2022 13:33 ]
The best is yet to come
Ok, dat klinkt als een cv-boer welke hybride er bij doet.Dean Martin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:31:
[...]
Lage temperatuur radiatoren. Het was gewoon heel duidelijk dat FE bij hem niet past in zijn plaatje.
Hij kwam m.i met geen enkel valide argument....
Als je het gaat hebben over: Hoe krijg ik mijn boilervat hier boven? Moet ik het dak open maken? Met dit soor argumenten zijn we wat mij betreft snel klaar. Daar is altijd wel wat op te vinden. Desnoods een kraan via het dakkapel. Ik betaal het wel als het sommetje klopt.
Volgende leverancier zoeken en dan eentje die ook warmtepompen plaatst of iemand die verstand heeft van airco's
Beste voor dat soort installateurs is gasketel neerknallen, is het makkelijkste en dan hebben ze jaarlijkse contracten voor onderhoud e.d.
Ik denk als zij een hybride ophangen dat de afregeling ook niet best zal zijn.
Maar heb je al geprobeerd om op 45 graden zoals @Gerco-M ook vroeg, proberen te verwarmen met je huidige radiatoren?
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
De 26e komt iemand langs waar ik mee vertrouwen in heb. Al ben ik biased en denk ik dat hij op lucht/lucht gaat inzetten.D-dark schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:34:
[...]
Ok, dat klinkt als een cv-boer welke hybride er bij doet.
Volgende leverancier zoeken en dan eentje die ook warmtepompen plaatst of iemand die verstand heeft van airco's
Heel misschien is er nog een forum-lid die er heil in ziet
The best is yet to come
Op 40 zelfs. Dat werkt prima.Phyt_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:35:
Mogelijk heb ik eroverheen gelezen, maar je huidige ketel hoeft toch ook niet vervangen te worden? En dan nog wel een CW5 ook.
Beste voor dat soort installateurs is gasketel neerknallen, is het makkelijkste en dan hebben ze jaarlijkse contracten voor onderhoud e.d.
Ik denk als zij een hybride ophangen dat de afregeling ook niet best zal zijn.
Maar heb je al geprobeerd om op 45 graden zoals @Gerco-M ook vroeg, proberen te verwarmen met je huidige radiatoren?
The best is yet to come
Ik denk dat ik het antwoord al weet maar vraag het toch even.
Heeft de hybride adviseur vermeld waarom je wel met die hybride-warmtepomp over je radiatoren kan verwarmen en tot welke temperatuur ?
Want ik zou dan toch voor een FE warmtepomp gaan, en indien nodig extra isolatie/fans of grotere / LTV radiator vervangen, daar waar nodig.
Je kunt altijd nog even je huidige gasketel laten hangen indien je bang bent de aankomende winter het niet te halen. Als je uberhaupt een warmtepomp+installateur vind die dit jaar nog tijd heeft en wat geleverd krijgt.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Nee, had 'ie geen antwoord op anders dan 'dan springt de CV wel bij'. tot 55 graden overigens.Phyt_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:06:
[...]
Ik denk dat ik het antwoord al weet maar vraag het toch even.
Heeft de hybride adviseur vermeld waarom je wel met die hybride-warmtepomp over je radiatoren kan verwarmen en tot welke temperatuur ?
Want ik zou dan toch voor een FE warmtepomp gaan, en indien nodig extra isolatie/fans of grotere / LTV radiator vervangen, daar waar nodig.
Je kunt altijd nog even je huidige gasketel laten hangen indien je bang bent de aankomende winter het niet te halen. Als je uberhaupt een warmtepomp+installateur vind die dit jaar nog tijd heeft en wat geleverd krijgt.
The best is yet to come
Als ik nu op lucht/lucht overga en daarbij een elektrische boiler laat installeren, ben ik van het gas af toch? Of mis ik nu iets?
The best is yet to come
Je kookt ook al op inductie toch.
Dus ja dan ben je van dat gas af, gefeliciteerd!
Hier zijn we in de praktijk ook van het gas af, maar toch nog even een jaartje gas aanhouden “voor als” (SWW + CV verwarming) Gebruiks kosten hebben we dan in elk geval al niet meer, alleen nog tijdelijk de aansluitkosten / vastrecht.
Koken is inderdaad elektrisch!Gerco-M schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:39:
Ik denk het wel ja!
Je kookt ook al op inductie toch.
Dus ja dan ben je van dat gas af, gefeliciteerd!
Hier zijn we in de praktijk ook van het gas af, maar toch nog even een jaartje gas aanhouden “voor als” (SWW + CV verwarming) Gebruiks kosten hebben we dan in elk geval al niet meer, alleen nog tijdelijk de aansluitkosten / vastrecht.
Een 300 liter elektrische boiler is best scherp geprijsd en volgens mij vrij eenvoudig te installeren.
Ik zou het dan inderdaad ook doen zoals jij ja!
[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 14-04-2022 21:42 ]
The best is yet to come
Ik zou dan toch wel voor een warmtepompboiler gaan ipv elektrisch, met aftrek van de subsidie is de investering dan nog redelijk snel terug verdiend met de cop van 3+ wat ze halenDean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:28:
Vandaag offerte getekend om 24 panelen neer te leggen met een gemiddelde opbrengst van 8.600kWh.
Als ik nu op lucht/lucht overga en daarbij een elektrische boiler laat installeren, ben ik van het gas af toch? Of mis ik nu iets?
Ll warmtepomp is puur persoonlijk wat je ervan vindt, zijn meningen nogal verdeeld over:)
Ja elektrische boilers zijn op zich niet duur nee, en redelijk gemakkelijk te installeren. Je hebt alleen koud / warm water en een stekker nodig, en de montage zelf.Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:41:
[...]
Koken is inderdaad elektrisch!
Een 300 liter elektrische boiler is best scherp geprijsd en volgens mij vrij eenvoudig te installeren.
Ik zou het dan inderdaad ook doen zoals jij ja!
Ik heb de onze wel op een tijdschakelaar zodat deze opwarmt als de PV ook produceerd, vanaf 9 uur sochtends tot 9 uur savonds. Dan heb je relatief goedkope stroom, ook na salderen. Ook heeft onze Tesy een schakelaar om vermogen te schakelen van 1200 naar 2400 watt en ik heb deze op 1200 staan, zodat er meer kans is dat er voldoende PV opbrengst is hiervoor. Wij redden het hier (mij en vriendin) nog met een 80 liter boiler. Evt kan ik er een bij ophangen, maar denk ik niet nodig.
Op de lange termijn wil ik wel de CV verwijderen en vervangen door een mooi L/W systeem met 300 liter SWW vat maar omdat we nu al economisch verwarmen en gas vrij zijn zou dat vooral vanwege comfort en bredere verwarmings opties zijn. En niet echt een TVT hebben
Eerst maar eens onze zolder verder isoleren want daar waaide het hard doorheen langs alle open dak dak rand en zolder vloer. Nu dat al gedeeltelijk geisoleerd is kan ik al merken dat de warmtevraag ook lager is, temperatuur meer constant en dat is ook al heel prettig
Dat ligt wel heel erg aan hoeveel gas je verbruikt voor warm water. Hier zaten we aan 100 m3 per jaar voor SWW en dan is een WPB niet snel rendabel, vandaar onze keuze voor een E boiler. Die wordt overdag opgewarmd door de PV dus dat helpt al wel weer iets in de kosten. (na saldering)123Arjan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:47:
[...]
Ik zou dan toch wel voor een warmtepompboiler gaan ipv elektrisch, met aftrek van de subsidie is de investering dan nog redelijk snel terug verdiend met de cop van 3+ wat ze halen
Ll warmtepomp is puur persoonlijk wat je ervan vindt, zijn meningen nogal verdeeld over:)
Lucht/water zou m'n voorkeur hebben (denk ik), maar er is niemand die het installeren kan/wilt!123Arjan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:47:
[...]
Ik zou dan toch wel voor een warmtepompboiler gaan ipv elektrisch, met aftrek van de subsidie is de investering dan nog redelijk snel terug verdiend met de cop van 3+ wat ze halen
The best is yet to come
Zijn de warmtepompboilers wel te leveren overigens123Arjan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:47:
[...]
The best is yet to come
Merk waar ik hoofdzakelijk mee werk zit maar maximaal (afhankelijk van het model) 3 week levertijd op
Ben toch bereid die consessie te doen jaGramser schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:29:
Maarre, hebben jullie die baddertijd nou al gedecimeerd?
The best is yet to come
Dat vind ik super - dán ben je bezig met duurzaamheid die bij jezelf begint!Dean Martin schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:03:
[...]
Ben toch bereid die consessie te doen ja
[ Voor 19% gewijzigd door Dean Martin op 15-04-2022 07:24 ]
The best is yet to come
Ik begin er nu ook de lol (wellicht verkeerde woordkeuze) van in te zien om zo zuinig en duurzaam mogelijk te worden.Gramser schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:19:
[...]
Dat vind ik super - dán ben je bezig met duurzaamheid die bij jezelf begint!
Gister (pas...) alle spotjes en lampen door led vervangen overigens.
The best is yet to come
Uitstekende woordkeus, wat mij betreft!
Enkel op de warmtepomp duurt het gemiddeld 4 uur(afhankelijk hoe ver je hem leegtrekt)Dean Martin schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:21:
Zou een WPB van 200 liter voldoende zijn? Hoe snel is er nieuw warm water beschikbaar? Ik lees 4 uur voor 150 liter...klopt dat?
Als je comfort boven gebruikskosten stelt zit er een 2kw elektrische element in welke erbij ingeschakeld kan worden, dan wordt de opwarmtijd een stuk korter
En in mijn geval ook nog wel eens door te slaanGramser schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:40:
Als je ergens lol in hebt, ben je al gauw geneigd het goed te doen en ermee door te gaan.
Uitstekende woordkeus, wat mij betreft!
The best is yet to come
Wij zetten alles elektriciteit in huis uit bij niet gebruik of niet thuis, vakantie door de stekkerdoos uit te zetten met 1 druk op de knop. Alleen onze koel-vriescombinatie A++ heeft zijn eigen stekker 24uur/7 aan. Overal LED-lampen in huis maximaal 10.5Watt
Oh ja was doen wij op 30-graden Eco-stand en droger gebruiken wij bijna nooit meer en de vaatwasser als wij die al gebruiken op 50-graden Eco-stand. Thermostaat staat op 4 graden en gemiddeld altijd 18-graden in huis.
Ik heb nog tot september een lopende contract uit 2019. Ik schrik wel van de prijzen die TS noemt. Let wel op sinds 1 januari 2022 krijgt iedereen €400,- belasting verlaging op gas en elektriciteit en vanaf 1 juli gaat de belastingschijf op gas en elektriciteit van 21% naar 9%
[ Voor 29% gewijzigd door Van der Berg op 15-04-2022 11:19 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Waarom zou dat gas besparen? Water lijkt me logisch als je een kraan dicht zetVan der Berg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:03:
Wat ook misschien helpt: Tijdens het douchen de kraan uitzetten, dat doen wij ook bij het wassen. Je zal denken wat vreemd, maar het bespaart een hoop op gas en water.
Wij warmen op door gas en iedere keer bij douchen wordt er gas gebruikt naast waterZenomyscus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:10:
[...]
Waarom zou dat gas besparen? Water lijkt me logisch als je een kraan dicht zet
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Omdat je met gas je water verwarmen doetZenomyscus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:10:
[...]
Waarom zou dat gas besparen? Water lijkt me logisch als je een kraan dicht zet

Zit hier ook over na te denk om met soort gelijke constructie van gas af te gaan. Niet om dit topic te hyjacken trouwens. Heb heerlijk mee gelezen. Keuze is hier denk ik op 150ltr boiler zo vaak word er niet gebadderd hier
[ Voor 31% gewijzigd door mutsje op 15-04-2022 10:14 ]
Ik verwarm de bovenverdiepingen helemaal niet. Ook niet s'winters. De isolatie houdt die verdiepingen warm genoeg door de warmte van de onderste woonlaag dat je niet bang hoeft te zijn op bevriezing en of zulke lage temperaturen dat het niet leefbaar is. Maar wij leven dan ook volledig op de onderste woonlaag. Slapen alleen boven. Volgens greenchoice verbruik ik inmiddels minder gas dan een 1 persoons appartementje. Neemt niet weg dat ik nogsteeds 370 euro voor mijn gas en electra betaal.Dean Martin schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:58:
[...]
De thermostaat staat op 21. En verwarmen inderdaad alle verdiepingen.
's Nachts 16.
Ik ga eens kijken naar een P1 meter.
Gewoon de radiatoren vervangen door (Z)LT convectoren.Androo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:27:
zonder vloerverwarming, is het nog maar de vraag, of je je huis s'winters warm kan krijgen / houden met alleen een warmte pomp. Daar moet je even goed na laten kijken, en laten adviseren.
Dan kan je werken met een aanvoertemp. tussen 27 en 35°C wat niet veel hoger is dan bij VVW.
Bijkomend voordeel is dat LT convectoren (met een binnenthermostaat) vlugger kunnen reageren op invallende zonnewarmte (indien aanwezig).
Moet je wel genoeg afgifte vermogen kunnen realiseren. Ik zag dat de meeste Jaga’s echt wel minder vermogen hebben op de lagere aanvoer temps. Zelfs met actieve boosters (en dan krijg je nog het geluidsissues van de boosters in hun meest effectieve stand). Dus daar moet je wel genoeg ruimte voor hebben (en financien). 1 op 1 gewone radiatoren vervangen door LTV radiatoren gaat niet zomaar werken.IvoB2 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:05:
[...]
Gewoon de radiatoren vervangen door (Z)LT convectoren.
Dan kan je werken met een aanvoertemp. tussen 27 en 35°C wat niet veel hoger is dan bij VVW.
Bijkomend voordeel is dat LT convectoren (met een binnenthermostaat) vlugger kunnen reageren op invallende zonnewarmte (indien aanwezig).
[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 15-04-2022 18:18 ]
Hier ongeveer idem verbruik (all electric en vanaf half maart tot eind september gaan de prouctieoverschotten naar de batterij van de EV).borft schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:47:
[...]
Zo, dat vind ik best veel. Mijn huis is iets kleiner, en veel nieuwer (145 m2), all-electric, en wij vebruiken rond de 5000kWh / jaar voor alles.
140 m2: alles gelijkvloers maar verwarmen doorgaans alleen de leefruimte - een 83 m² - met een combinatie van L/W en L/L tussen 19 en 21°C. Badkamer sporadisch met een weerstandselement tijdens gebruik. Niet verwarmd gedeelte blijft altijd tussen 16 en 21°C.
COP doet er (voor ons) niet zoveel toe.123Arjan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:09:
Gaat prima zolang je niet naar de cop kijkt, deze is bij -10 en lager niet leuk, maar warm houden gaat prima (opwarmen is wat anders, dat wordt moeilijk maar alles onder de 0graden moet je de woning gewoon op temperatuur houden ipv opwarmen)
Kwestie dat we met de productie het grootste deel van het jaar zonder bijstand net kunnen.
Overigens woon ik in centraal Vlaanderen (
Hoogstens -7°C tot -8°C. Wat dan meestal (uitgezonder afgelopen winter) nog eens samengaat met strakke blauwe luchten waardoor veel zonne-instraling (dus alleen technisch verwarmen tussen zonsondergang en enkele uren na zonsopgang) en hoge productie.
Wanneer je verwarmt met WP L/W is het sowieso aangeraden de te verwarmen ruimte gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur te houden en niet met nachtverlagingen te werken.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2022 18:21 ]
In de leefruimte combineer ik de Jaga's met DBE ventilo's.olafmol schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:16:
[...]
Moet je wel genoeg afgifte vermogen kunnen realiseren. Ik zag dat de meeste Jaga’s echt wel minder vermogen hebben op de lagere aanvoer temps. Zelfs met actieve boosters (en dan krijg je nog het geluidsissues van de boosters in hun meest effectieve stand). Dus daar moet je wel genoeg ruimte voor hebben (en financien). 1 op 1 gewone radiatoren vervangen door LTV radiatoren gaat niet zomaar werken.
Uiteraard moet je - net zoals met radiatoren - het afgiftevermogen van de convectoren aanpassen aan het warmteverlies.
Onder de 27°C werken ze als gewone convectoren, pas vanaf een aanvoertemperatuur +27°C beginnen de DBE's echt te werken. De handmatige booststand 3 gebruiken we nooit.
Inzake geluidsniveau valt dat goed mee. Vanaf dat er een radio speelt of TV hoor je ze al niet meer.
Maakt in elk geval veel minder ruis dan de L/L (airco) WP.
Ik gebruik de Jaga DBE's nu al 8 winters. Dus redelijk wat ervaring mee.
Bewust niet voor vloerverwarming gekozen om drie redenen:
- Onvoldoende ruimte onder de vloer om optimaal te isoleren.
- VVW werkt - in ons geval - minder efficiënt samen met zonne-instraling door tripleglas en speksteenkachel
- Afhankelijk van buitentemperatuur, PV-producitie en zon schakelen we voor verwarming leefruimte tussen L/W en L/L WP.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2022 18:31 ]
Hier in het noorden van Nederland hebben wij begin vorig jaar toch nog enkele dagen -7/-15 gemeten, dus het komt nog steeds voor (of nog steeds, geen idee wanneer de vorige x was maar dat komt meer omdat ik er voorheen nooit mee bezig was)IvoB2 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:20:
[...]
COP doet er (voor ons) niet zoveel toe.
Kwestie dat we met de productie het grootste deel van het jaar zonder bijstand net kunnen.
Overigens woon ik in centraal Vlaanderen (waar ik de laatste 10 jaar geen buitentemperaturen van -10°C meer gemeten heb.
Hoogstens -7°C tot -8°C. Wat dan meestal (uitgezonder afgelopen winter) nog eens samengaat met strakke blauwe luchten waardoor veel zonne-instraling (dus alleen technisch verwarmen tussen zonsondergang en enkele uren na zonsopgang) en hoge productie.
Wanneer je verwarmt met WP L/W is het sowieso aangeraden de te verwarmen ruimte gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur te houden en niet met nachtverlagingen te werken.
Wordt vooral ingezet afhankelijk van dauwpunt. Anders gaat er te veel energie van de WP naar ontdooien van de buitenunit ipv naar verwarmen binnenruimte.
Alles heeft zijn optimum.
Die laatste zin klopt compleetIvoB2 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:33:
Voor die enkele uitzonderlijke dagen (zelfs niet zo extreem dan bij jullie) hebben we nog altijd een speksteenkachel met een voorraad hout uit eigen bosbeheer.
Wordt vooral ingezet afhankelijk van dauwpunt. Anders gaat er te veel energie van de WP naar ontdooien van de buitenunit ipv naar verwarmen binnenruimte.
Alles heeft zijn optimum.
Helaas kom ik genoeg klanten tegen die er niet zo over denken en ook geen backup willen hebben (ondanks ruimte of geld maar gewoon nog denken van moet het altijd doen)
Vandaar dat ik allerlei "back up" systemen heb en vooral inzet op een en/en verhaal ipv "of" verhaal.
Gezien ik drie verwarmingssystem heb kan ik inzake warmtecomfort ook het een en ander goed met elkaar vergelijken. Dan krijg je:
1. Speksteenkachel (de opslag en stralingswarmte is met niets te vergelijken)
2. L/W WP
3. L/L WP
Als je echter naar het volledig gebruikscomfort kijkt ziet het er weer anders uit:
1.L/W WP met Jaga (gewoon geen omkijken naar, redelijk geruisloos en gelijkmatige warmte, doch in de maanden december en januari (nog) niet genoeg PV productie om 100% zelfvoorzienend te zijn.
2. L/L WP (verbruikt minder energie maar minder aangenaam bij koud weer (luchtverplaatsing) en maakt meer lawaai.
3. Speksteenkachel: in een tijdspanne van 36 tot 48 uur moet er wel iemand twee tot vier uur aanwezig zijn om de brandkamer aan te vullen en nadien de kleppen volledig te sluiten. Van het handmatig verwerken van het hout krijg je wel extra verwarmingsenergie maar daar zit niet iedereen op te wachten. .
De zolder heeft een houten dekvloer en ik vraag me of of het gewenst is daar een boiler op te plaatsen....
[ Voor 40% gewijzigd door Dean Martin op 16-04-2022 08:33 ]
The best is yet to come
Wel de draagkracht van de balken onder de dekvloer.
Dat is inderdaad waar ik op doel. Maar hoe kom ik daar achter?IvoB2 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:38:
De aard van de dekvloer is niet belangrijk.
Wel de draagkracht van de balken onder de dekvloer.
The best is yet to come
Is dat zo?Heeft uw woning een mechanische ventilatie system met bij behorende kanalen en afzuigpunten in : keuken. Berging , toilet en badkamer?
Wij komen wel eens warmtepomp boilers tegen die geplaatst zijn in de garage of berging en enkel in die ruimte de lucht aanzuigt, zonder kanalen systeem of de benodigde voorzieningen om de warmtepomp met een acceptable rendament te laten draaien.
Zonder boven omschreven voorzieningen is uw woning NIET geschikt voor een warmtepomp boiler.
The best is yet to come
Wij kwamen erachter door de bouwtekening bij onze gemeente op te vragen, bouwjaar 1962. Hieruit konden wij de hart op hart maat, balkdikte/hoogte en overspanning halen. Een constructeur kan daar vervolgens de maximaal toelaatbare vloerbelasting mee berekenen. Wij hebben een 300 liter vat staan op een houten vloer. Het gedeelte waar de boiler staat is de overspanning van muur naar muur maar klein en er is een extra balk geplaatst tijdens de verbouwing.Dean Martin schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:41:
[...]
Dat is inderdaad waar ik op doel. Maar hoe kom ik daar achter?
[ Voor 28% gewijzigd door 1wouterb op 19-04-2022 12:18 ]
Het ligt wel aan het formaat van de ruimte natuurlijk en de hoeveelheid gebruik, en ook wat de temperatuur van die ruimte meestal is. Een berghok van 2x2m voor een veel gebruikte WPB is een probleem, een garage van 5 x 10 M voor een WPB die niet vaak draaid is denk ik helemaal geen probleem.Dean Martin schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:20:
Installateur v.w.b. de warmtepompboiler:
[...]
Is dat zo?
Want door de werking van de WPB koelt de ruimte natuurlijk iets af. En dat verminderd de efficiency (COP) en ook het standby verlies wordt groter.
Met bovenstaande in ogenschouw wordt het hier wel vaak gedaan volgens mij, want die afkoeling valt op zich nog best mee. En is het rendement nog best okee, zeker in vergelijking met als je de unit laat draaien op koude buitenlucht, zeker in de winter.