Bij mij heet dat stoppen met douchenZenomyscus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:17:
Sorry ik was niet helemaal wakker nog denk ik. Tijd voor koffie. Ik dacht even dat je andere kranen in huis uit liet staan tijdens het douchen. Maar inderdaad. Tijdens het douchen de kraan van de douche uitzetten is zelfs voor mij te begrijpen
Ik heb een warmtepompboiler aan de muur. Zie deze post:Dean Martin schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:33:
Wat zijn de betere ervaringen met een warmtepompboiler? Met of zonder buiten unit?
De zolder heeft een houten dekvloer en ik vraag me of of het gewenst is daar een boiler op te plaatsen....
ZuinigeRijder in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Daarnaast verwarm ik met 1 airco: van 1600 m3 gas naar 1700 kWh airco verwarming en 365 kWh warm water. Zie deze serie: duurzamer leven begint bij jezelf.
En wanneer je om cijfertjes geeft, zie ook deel 3.

[ Voor 21% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-04-2022 13:07 ]
Huis uit 1963 hier
Spouwmuurisolatie laten uitvoeren
Overal dubbel glas of HR++ glas
Vloerisolatie zelf toegepast.
Andere voordeur, met 3 puntesluiting en dubbel glas.
Bij ons gaat de temperatuur niet over de 19,5. In het begin is het wennen maar het werkt goed.
Verder heb ik een airco boven die kan verwarmen tevens. CV ketel heb ik naar 60 gezet.
Wij betalen elke maand €150 en hebben nu 2 jaar achter elkaar steeds €400 terug gekregen. Nu moet ik wel toegeven dat mijn vrouw en ik beide wel langer dan 5 minuten douchen bijvoorbeeld.
bonus: Wij hebben bijvoorbeeld ook een waterton van 168 waar ik de bloembak in de tuin mee water geef, scheelt ook weer wat water. Klein knopje van de wc bij kleine boodschap etc.
Als we beide weg zijn zetten we hem op zomerstand (15 graden)
Spouwmuurisolatie laten uitvoeren
Overal dubbel glas of HR++ glas
Vloerisolatie zelf toegepast.
Andere voordeur, met 3 puntesluiting en dubbel glas.
Bij ons gaat de temperatuur niet over de 19,5. In het begin is het wennen maar het werkt goed.
Verder heb ik een airco boven die kan verwarmen tevens. CV ketel heb ik naar 60 gezet.
Wij betalen elke maand €150 en hebben nu 2 jaar achter elkaar steeds €400 terug gekregen. Nu moet ik wel toegeven dat mijn vrouw en ik beide wel langer dan 5 minuten douchen bijvoorbeeld.
bonus: Wij hebben bijvoorbeeld ook een waterton van 168 waar ik de bloembak in de tuin mee water geef, scheelt ook weer wat water. Klein knopje van de wc bij kleine boodschap etc.
Als we beide weg zijn zetten we hem op zomerstand (15 graden)
[ Voor 4% gewijzigd door Agent47 op 19-04-2022 13:17 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Vandaag een nieuwe adviseur gehad.
Het plaatsen van een WP boiler is lastig in onze situatie gezien de plaats die we ervoor over hebben.
Zijn advies is om beneden een MHI SRK60ZSX-W te hangen. Dat moet ruim voldoende zijn om de 155m3 beneden te verwarmen. Boven hebben we al een 3.5 hangen die het boven kan doen.
Vervolgens zou hij adviseren om een Nefit Proline CW5 op te hangen als vervanging voor onze huidige ketel.
Onze huidige ketel blijkt een inpandige boiler te hebben van 50 liter, waardoor er eigenlijk sprake is van overmatig gasgebruik. Volgens hem kan ik terug naar +- 300m3 gas op jaarbasis met de bovengenoemde ketel louter voor warm water gebruik.
Jullie meningen?
Volgens mijn berekening zou ik dan nog maar 300m3 gas vebruiken. Door overschot panelen etc. mee te berekenen kom ik op een 10tje per maand uit aan gaskosten.
Het plaatsen van een WP boiler is lastig in onze situatie gezien de plaats die we ervoor over hebben.
Zijn advies is om beneden een MHI SRK60ZSX-W te hangen. Dat moet ruim voldoende zijn om de 155m3 beneden te verwarmen. Boven hebben we al een 3.5 hangen die het boven kan doen.
Vervolgens zou hij adviseren om een Nefit Proline CW5 op te hangen als vervanging voor onze huidige ketel.
Onze huidige ketel blijkt een inpandige boiler te hebben van 50 liter, waardoor er eigenlijk sprake is van overmatig gasgebruik. Volgens hem kan ik terug naar +- 300m3 gas op jaarbasis met de bovengenoemde ketel louter voor warm water gebruik.
Jullie meningen?
Volgens mijn berekening zou ik dan nog maar 300m3 gas vebruiken. Door overschot panelen etc. mee te berekenen kom ik op een 10tje per maand uit aan gaskosten.
[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 26-04-2022 16:02 ]
The best is yet to come
De laatste 300 m3 gas is dan het duurst.
Inpandige boiler verbaasd mij. Die kan je vaak in het instellingenmenu uitschakelen. Beetje vreemd om daarvoor de cv ketel te vervangen.
Klinkt meer als niet willen proberen om gasloos te gaan ondanks de gewenste locatie
Inpandige boiler verbaasd mij. Die kan je vaak in het instellingenmenu uitschakelen. Beetje vreemd om daarvoor de cv ketel te vervangen.
Klinkt meer als niet willen proberen om gasloos te gaan ondanks de gewenste locatie
Dat is heel mooi van die 60 ZSX en dat gaat vast goed werken voor verwarming, heel zuinig en een fijne unit ook voor veel comfort.
Maar inderdaad waarom nog steeds aan het gas??
Je noemt in de topictitel duurzaam maar ik merk het hier ook niet zo heel erg.
Wat is er lastig aan de plaatsing van de WPB boiler? Is er niet genoeg ruimte, of kwa aansluitingen of anders? Je kan ook nog naar de E boiler of doorstromer of een kleinere WPB boiler of een combinatie of de WPB op een heel andere plek monteren. Garage bv. Er zijn altijd opties. Waar een wil is is een weg
Als je een overschot van de panelen hebt en dus goedkope stroom hebt is het helemaal zonde om nog gas te verbruiken want met de overschot stroom kan je helemaal goedkoop SWW maken, met bv een E boiler zoals wij hier ook hebben. Als de “niet de perfecte oplossing maar al wel van het gas af” optie.
Wat is er lastig aan de plaatsing van de WPB boiler? Is er niet genoeg ruimte, of kwa aansluitingen of anders? Je kan ook nog naar de E boiler of doorstromer of een kleinere WPB boiler of een combinatie of de WPB op een heel andere plek monteren. Garage bv. Er zijn altijd opties. Waar een wil is is een weg
Als je een overschot van de panelen hebt en dus goedkope stroom hebt is het helemaal zonde om nog gas te verbruiken want met de overschot stroom kan je helemaal goedkoop SWW maken, met bv een E boiler zoals wij hier ook hebben. Als de “niet de perfecte oplossing maar al wel van het gas af” optie.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Even uit de losse pols:Dean Martin schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:47:
Gas
beheerkosten 6 72
vastrecht 15 180
300 m3
huidige prijs 1,4 420
Totaal 672
per maand 56
Om op dat tientje per maand uit te komen moet je dan 46 euro per maand aan electriciteits overschot hebben en terugleveren.
Er zijn inmiddels 4 partijen hier geweest die allen aangeven dat gasloos hier niet gaat werken. Daarbij ook partijen die zelf geen gas systeem meer leveren!D-dark schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:00:
De laatste 300 m3 gas is dan het duurst.
Ik vind het ook lastig om door alle bomen het bos nog te zien eerlijk gezegd. De een zegt dit, de ander dat, etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 27-04-2022 07:47 ]
The best is yet to come
Vwb duurzaamheid zal de nieuwe situatie al een grote stap in de goede richting zijnGerco-M schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:49:
Dat is heel mooi van die 60 ZSX en dat gaat vast goed werken voor verwarming, heel zuinig en een fijne unit ook voor veel comfort.
The best is yet to come
Klopt inderdaad.D-dark schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:23:
[...]
Even uit de losse pols:
Gas
beheerkosten 6 72
vastrecht 15 180
300 m3
huidige prijs 1,4 420
Totaal 672
per maand 56
Om op dat tientje per maand uit te komen moet je dan 46 euro per maand aan electriciteits overschot hebben en terugleveren.
The best is yet to come
Die 0-op-de-meter daar komt een hoop gezeik van. Over een paar jaar komen de eerste claim stichtingen en zitten men huillie huillie bij Kassa of TROS Radar te doen Want ja: saldering wordt afgebouwd en nu is 0-op-de-meter niet meer 0-op-de-rekening. Nu begrijp ik dat afbouw is afgesteld maar ik gok dat dit straks alleen maar sneller gaat.107mb schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:21:
Ik woon zelf in een 0-op-de-meter nieuwbouwwoning, met een W/W warmtepomp en een WTW installatie. Verbruik is +/- 550 kWh per maand. Dit wordt volledig door de panelen afgedekt.
Ook worden de systemen steeds ingewikkelder. Dit gaat een vermogen kosten om te onderhouden en repareren. Ook nemen deze units steeds meer plek in (boilers etc)
Het is inderdaad een stap in de goede richting als je minder gas gebruikt, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom gasloos in jouw situatie niet werken voor SWW.Dean Martin schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:44:
[...]
Vwb duurzaamheid zal de nieuwe situatie al een grote stap in de goede richting zijn
Want dit is mogelijk met een WPB of een E boiler of een doorstroomverwarmer. Als ik even aanneem dat het volgens de installateur niet kan werken om economische redenen dan gaat het om de WPB denk ik, want een L/W systeem kost meer in aanschaf als je toch al met L/L verwarmt, en een E boiler of doorstroom verwarmer kosten meer in gebruik als je veel SWW gebruikt.
Maar dan nog kan je met een WBP alle kanten op kwa grootte en kwa aansluitingen. Zodat je er een kan plaatsen waar maar een beetje plek is in huis en kan aansluiten wat daar mogelijk is. Binnen / binnen of buiten / buiten of een andere optie. Let wel, de unit kan goed werken en is efficienter dan E boiler of doorstromer met elke aansluit optie, maar het rendement verbeterd met lucht van binnen, van een zo hoog mogelijke temperatuur.
Dus misschien zijn er nog opties voor je als je erg creatief kan zijn! Inderdaad zijn er soms zoveel opties dat je door bomen het bos niet meer ziet maar aan de hand van een “checklist” kan je kijken wat voor jouw situatie het meest praktisch en economisch is. En als een volledige warmtepomp voor verwarming (nog) geen optie is dan komt dit wel vaak op een WBP uit omdat er daarmee wel erg veel verschillende opties zijn om op iets uit te komen wat ideaal is in jouw situatie.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Hmm. Om hier verder over natedenken ben ik wel benieuwd naar de indeling van de woning en plattegronden.
Om toch terug te komen op het elektrisch verwarmen van het water.
Het punt is een beetje dat ik een buffervat groter dan 120 liter niet geplaatst krijg in een ruimte waar ik het zou willen.
120 liter vind ik toch wat beperkt. Zeker wanneer je vervolgens enkele uren moet wachten op nieuw warm water.
Ook gevraagd vwb een elektrische doorstroomverwarmer, en volgens de adviseurs kom je dan alsnog in de knel omdat je terug gaat naar minder dan een CW3 achtige situatie.
Edit:
Ik heb zojuist nog eens uitvoerig met mijn voorkeurspartij gesproken en zeer duidelijk aangegeven dat ik toch heel graag van het gas af wil en ze geven aan:
- Elektrische doorstromer installeren gaat max met een 11kw en daar haal je absoluut niet mee om te douchen.
- Een elektrische boiler, maar dan zit ik met het feit dat leeg ook koud betekent....
Het punt is een beetje dat ik een buffervat groter dan 120 liter niet geplaatst krijg in een ruimte waar ik het zou willen.
120 liter vind ik toch wat beperkt. Zeker wanneer je vervolgens enkele uren moet wachten op nieuw warm water.
Ook gevraagd vwb een elektrische doorstroomverwarmer, en volgens de adviseurs kom je dan alsnog in de knel omdat je terug gaat naar minder dan een CW3 achtige situatie.
Edit:
Ik heb zojuist nog eens uitvoerig met mijn voorkeurspartij gesproken en zeer duidelijk aangegeven dat ik toch heel graag van het gas af wil en ze geven aan:
- Elektrische doorstromer installeren gaat max met een 11kw en daar haal je absoluut niet mee om te douchen.
- Een elektrische boiler, maar dan zit ik met het feit dat leeg ook koud betekent....
[ Voor 81% gewijzigd door Dean Martin op 28-04-2022 13:24 ]
The best is yet to come
Fijn dat je alle opties overweegt!
In de ruimte die je hebt voor het buffervat, passen daar misschien 2 stuks van 80L bv?
Dan kan je bv een WPB plaatsen van 120L en een elektrische boiler (vrij compact) van 80L en heb je toch in totaal 200L wat vrij snel voldoende is. Evt met nog een doorstromer erna.
Er zijn best mensen die goed kunnen douchen op een 11kw doorstromer, maar dan heb je inderdaad zeker geen riante flow en misschien een waterbespaardouchekop of zo. Als dit in jullie situatie geen probleem zou zijn dan zou het kunnen. Hier kan je mee meten hoor, welke flow je nu hebt, en wat gewenst is, en wat de doorstromer kan doen. Wel is de delta T in de winter iets hoger dan in de zomer natuurlijk.
Toen ik op zoek was naar elektrische boilers kwam ik zeer veel verschillende vormen tegen. Smal, hoog, breed, dik en horizontaal. Dus die kan je iets makkelijker plaatsen dan een WBP. Die vaak “staand” zijn terwijl E boilers je gewoon kan ophangen. Ik heb nu zelf een 80L Tesy Modeco boiler opgehangen, maar zou op dezelfde plek er nog een 120 L boiler onder kunnen hangen! Maar er zijn dus ook smallere versies indien je minder breedte ruimte hebt.
Leeg is koud inderdaad, maar met een doostromer erna is het niet koud maar “lauw” als je nog steeds op een “high flow” douchekop zit. Dus dan weet je “oh jee het water is op” en ben je snel klaar met douchen! Maar dan krijg je in elk geval geen “koude douche” maar is het gewoon alleen “iets minder warm”
Maar als je dus met wat puzzelen wel naar 200L kan gaat dat ECHT niet snel gebeuren hoor.
Je kan ook naar hartelust puzzelen met vermogens. De TESY boilers die ik vond zijn instelbaar tussen 1200 of 2400 watt. Als je er dus 2 ophangt heb je 4800 watt aan opwarm vermogen. Dat is al bijna een halve doorstromer! Dus dat in combinatie MET een doorstromer en het kan zowiezo nooit koud worden denk ik…. En natuurlijk met 4800 watt heb je na ca 2 uur weer 200L warm water, als je hem daarvoor helemaal leeg gedouched hebt. Nou succes om dat te bereiken
Maar een WPB in combinatie met een E boiler is dus eigenljik een meer efficiente oplossing als je veel SWW gebruikt. Maar kwa ruimte puzzelen dus wel iets lastiger. Dus ik zou zelf dan denk ik gaan voor een WPB in combinatie met een kleinere E boiler voor extra water, en een doorstromer in serie zodat het nooit “op” is. Als je een 120L WBP gevonden hebt die wel past. Want E boilers kan je vinden in allerlei maten en vormen dus dat moet wel lukken om er een te vinden die precies past in de ruimte die je hebt.
Als het gaat lukken met puzzelen is het mooi! Als niet, heb je het in elk geval geprobeerd met alle mogelijke opties
In de ruimte die je hebt voor het buffervat, passen daar misschien 2 stuks van 80L bv?
Dan kan je bv een WPB plaatsen van 120L en een elektrische boiler (vrij compact) van 80L en heb je toch in totaal 200L wat vrij snel voldoende is. Evt met nog een doorstromer erna.
Er zijn best mensen die goed kunnen douchen op een 11kw doorstromer, maar dan heb je inderdaad zeker geen riante flow en misschien een waterbespaardouchekop of zo. Als dit in jullie situatie geen probleem zou zijn dan zou het kunnen. Hier kan je mee meten hoor, welke flow je nu hebt, en wat gewenst is, en wat de doorstromer kan doen. Wel is de delta T in de winter iets hoger dan in de zomer natuurlijk.
Toen ik op zoek was naar elektrische boilers kwam ik zeer veel verschillende vormen tegen. Smal, hoog, breed, dik en horizontaal. Dus die kan je iets makkelijker plaatsen dan een WBP. Die vaak “staand” zijn terwijl E boilers je gewoon kan ophangen. Ik heb nu zelf een 80L Tesy Modeco boiler opgehangen, maar zou op dezelfde plek er nog een 120 L boiler onder kunnen hangen! Maar er zijn dus ook smallere versies indien je minder breedte ruimte hebt.
Leeg is koud inderdaad, maar met een doostromer erna is het niet koud maar “lauw” als je nog steeds op een “high flow” douchekop zit. Dus dan weet je “oh jee het water is op” en ben je snel klaar met douchen! Maar dan krijg je in elk geval geen “koude douche” maar is het gewoon alleen “iets minder warm”
Maar als je dus met wat puzzelen wel naar 200L kan gaat dat ECHT niet snel gebeuren hoor.
Je kan ook naar hartelust puzzelen met vermogens. De TESY boilers die ik vond zijn instelbaar tussen 1200 of 2400 watt. Als je er dus 2 ophangt heb je 4800 watt aan opwarm vermogen. Dat is al bijna een halve doorstromer! Dus dat in combinatie MET een doorstromer en het kan zowiezo nooit koud worden denk ik…. En natuurlijk met 4800 watt heb je na ca 2 uur weer 200L warm water, als je hem daarvoor helemaal leeg gedouched hebt. Nou succes om dat te bereiken
Maar een WPB in combinatie met een E boiler is dus eigenljik een meer efficiente oplossing als je veel SWW gebruikt. Maar kwa ruimte puzzelen dus wel iets lastiger. Dus ik zou zelf dan denk ik gaan voor een WPB in combinatie met een kleinere E boiler voor extra water, en een doorstromer in serie zodat het nooit “op” is. Als je een 120L WBP gevonden hebt die wel past. Want E boilers kan je vinden in allerlei maten en vormen dus dat moet wel lukken om er een te vinden die precies past in de ruimte die je hebt.
Als het gaat lukken met puzzelen is het mooi! Als niet, heb je het in elk geval geprobeerd met alle mogelijke opties
Had je trouwens ook een WTW voor douchen? Als dat zo is dan kan je met een doorstromer heel goed douchen denk ik hoor. Tenzij je een extreme high flow regendouche hebt
Hmm, 120 liter zou kunnen als er een WTW unit in de afvoer geplaatst wordt.
Wel de temperatuur iets hoger instellen zodat er langer gemengd kan worden waardoor je iets meer volume krijgt.
Wel de temperatuur iets hoger instellen zodat er langer gemengd kan worden waardoor je iets meer volume krijgt.
Ik heb hetzelfde probleem als @Dean Martin (dus weinig ruimte).Gerco-M schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:36:
Fijn dat je alle opties overweegt!
Dan kan je bv een WPB plaatsen van 120L
De problemen van de WarmtePompBoilers (WPB) zijn als volgt;
- De kleinste hebben een 'waardeloze' COP. Ja die kleine WPB halen een COP van 2 en dat is meer dan 1 van een E-boiler, maar aanzienlijk slechter dan die 300 liter dingen.
- Veel van de COP van de WPB is niet gratis. B.v. als warmte wordt gehaald uit binnen ventilatielucht, dan is een gedeelte van het WPB rendement opgebracht door je verwarming.
- Je kunt wel WPB gaan combineren met E-boiler of doorstromer, maar nu moet ik 2 keer investeren, 2 keer verbouwen (b.v. krachstroom kabel daar krijgen). Effectief gaat de COP (qua kWhfinancieel) dalen als je WPB gaat combineren met een 'slurper'.
- WPB nemen ECHT SERIEUS VEEL ruimte in. Veel CV's zijn geplaatst in hokjes te breedte van een deur dus zeg 80 cm. Nou daar kan geen WPB in als je plaatst volgens voorschriften, want vaak is er 40 cm ruimte links en rechts nodig (en soms voor/achter). Een beetje WPB is al gauw minimaal 60 breed. Als ik dan 40 cm ruimte rondom vrij moet houden, neemt zo'n boiler dus bijna 2 vierkante meter in beslag!!
- Omdat WPB werkt met lagere temperatuur heb je grote vaten nodig met nog meer gewicht/nog meer omvang/nog trager opwarmen. Een E-boiler kan uit 1 liter warm water, zeg 2 liter 38 graden water maken. Dit gaat niet lukken met een WPB, dus je hebt al snel minimaal een WPB nodig an 150-300 liter.
Aangezien ik geen WPB kwijt kan (CV zit ter hoogte van knieschot, en daar kan geen WPB in), kan ik het volgende doen:
- Doorgaan met CV alleen voor SWW. Dit kost veel vastrecht. Verder is mijn CV end-of-line dus kan zomaar ineens afgelopen zijn.
- Doorstromer erin. Echter dit levert weinig flow op. ik begrijp ook dat er gesproken wordt om in 2025 te gaan switchen van capaciteitstarief. Ook zit ik binnenkort met 3 pubers, en met een doorstromer is er geen limit ;-)
- E-boiler erin. Boilers zijn te krijgen in allerlei vormen en maten (b.v ook plat).
Waarschijnlijk ga ik de goedkoopste E-boiler erin zetten met een redelijke energielabel. Ik ga later nog een keer een aanbouw doen, dan kan ik daar een ruimte voorzien voor WPB of zoiets. Die boiler heb ik met 1 jaartje gas vastrecht er wel uit. Als ik doorga met CV voor SWW is er een probleem als de CV ermee stopt. Dan moet er snel een oplossing komen, en relatief snel is een nieuwe CV erin, omdat een boiler erin meer werk is.
Verder zorgen dat de uitgangs positie optimaal is zoals spaarkop, thermostatische kraan etc.
[ Voor 3% gewijzigd door traders op 29-04-2022 22:38 ]
@traders Je noemt zeker een aantal goede punten over de minder positieve aspecten van een WBP, echter is een E boiler ook niet bijzonder duurzaam.
De hoeveelheid SWW water wat je gebruikt per jaar is in deze overwegingen toch wel een belangrijke factor vind ik, want met een E boiler kan het aardig duur worden in gebruik, met 3 pubers kan het vast hard aantikken. Een WPB is niet ideaal, maar L/W WP voor SWW kan dan kostentechnisch misschien wel weer een optie zijn, zeker in combinatie met verwarming.
Die 40 cm ruimte aan alle kanten begrijp ik niet echt. Misschien dat dat nodig is voor onderhoud of zo? Of voor leidingen? Want voor normaal gebruik is hoe minder ruimte hoe beter denk ik, en heb je zelfs meer stilstandsverlies als de unit in bewegende lucht zit.
Een E boiler met een redelijk energielabel? Kwa opwarming van water zitten ze volgens mij allemaal op een COP van 1,00 dus misschien dat het stilstandsverlies nog iets uitmaakt? Ik heb daarom onze 80 L boiler nageisoleerd en het stilstandsverlies van 1 kwh per dag terug gebracht naar 0,5 kwh.
De hoeveelheid SWW water wat je gebruikt per jaar is in deze overwegingen toch wel een belangrijke factor vind ik, want met een E boiler kan het aardig duur worden in gebruik, met 3 pubers kan het vast hard aantikken. Een WPB is niet ideaal, maar L/W WP voor SWW kan dan kostentechnisch misschien wel weer een optie zijn, zeker in combinatie met verwarming.
Die 40 cm ruimte aan alle kanten begrijp ik niet echt. Misschien dat dat nodig is voor onderhoud of zo? Of voor leidingen? Want voor normaal gebruik is hoe minder ruimte hoe beter denk ik, en heb je zelfs meer stilstandsverlies als de unit in bewegende lucht zit.
Een E boiler met een redelijk energielabel? Kwa opwarming van water zitten ze volgens mij allemaal op een COP van 1,00 dus misschien dat het stilstandsverlies nog iets uitmaakt? Ik heb daarom onze 80 L boiler nageisoleerd en het stilstandsverlies van 1 kwh per dag terug gebracht naar 0,5 kwh.
Even een klein kickje. Heb het hele topic doorgelezen voor een eigen situatie, moet zeggen veel nuttige informatie. Mede daarom ook benieuwd waarvoor @Dean Martin nu heeft gekozen en/of inmiddels geïnstalleerd heeft. Alleen die L/L of toch ook wel een L/W, welke boiler, etc? Wat zijn je ervaringen tot nu toe? blij of toch nog twijfel?
Hi @AardwolfAardwolf schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 01:04:
Even een klein kickje. Heb het hele topic doorgelezen voor een eigen situatie, moet zeggen veel nuttige informatie. Mede daarom ook benieuwd waarvoor @Dean Martin nu heeft gekozen en/of inmiddels geïnstalleerd heeft. Alleen die L/L of toch ook wel een L/W, welke boiler, etc? Wat zijn je ervaringen tot nu toe? blij of toch nog twijfel?
Ik heb in totaal 2 airco's (dus L/L) hangen. MHI SRK60ZSX-W in de woonkamer en een MHI SRK35ZSX-W op de overloop.
Ik heb het in de woonkamer nu veel aangenamer warm dan met de CV's voorheen. Ik zou niet terug willen naar verwarmen via de radiatoren eerlijk gezegd.
Op de overloop koelt de airco prima de bovenverdieping maar de warme lucht ontsnapt toch teveel naar de zolder. Daar heb ik 2 elektrische warmtepaneeltjes voor de beide badkamers gekocht. Die zetten we aan wanneer nodig en zijn snel zeer aangenaam warm. Eerlijk gezegd pas enkele keren nodig gehad doordat de temperatuur binnen zonder aangenaam genoeg is.
Ik heb ook een nieuwe ketel laten hangen voor de warm water voorziening (de oude liep echt op het einde). Een Nefit Trendline HRC30/CW-5. Die heb ik op de eco stand staan en nog niet gebruikt om te verwarmen.
Ik verbruik sinds juni +~ 10 kuub gas per maand.
Elektra zit rond de 850 kWh in totaal waarbij +~ 280 kWh voor het huis is, en de rest voor de auto.
De panelen liggen inmiddels ook en zouden voor ruim 8.500 kWh op jaarbasis moeten zorgen.
Ik heb in mijn situatie bijna nul op de rekening, want de laadkosten krijg ik terug (en hoger dan kostprijs (gemiddelde tussen dal/piek tarief en laadt alleen gedurende dal), waardoor ik het gas verbruik min of meer ook afdek).
Ik ben tevreden!
The best is yet to come