Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:40

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Het zal jullie niet ontgaan zijn, de inflatie stijgt fors en onze koopkracht gaat dalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.vandaagenmorgen.nl/storage/media/2022/10maart/wk1/CBS.jpg

Sinds juli 2021 is de inflatie gestegen van 1,4% naar 6,4% in december 2021 en in de eerste maanden van 2022 lag de inflatie boven de 7%. De energieprijzen stijgen in rap tempo. De invasie van Rusland in Oekraïne maakt dat de prijzen mogelijk nog verder gaan stijgen. Kortom we gaan te maken krijgen met koopkrachtverlies. Het kabinet heeft aangegeven te willen proberen de pijn te verzachten. Daar kunnen we natuurlijk op wachten maar wat kunnen we zelf doen om het koopkrachtverlies zo min mogelijk pijn te laten doen? Er zijn andere topics over beleggen, spaargeld, crypto etc dus ik denk dat die zaken in dit topic niet besproken te hoeven worden.

Ik zelf houd een lijstje bij. Hier op zet ik duurdere geplande uitgaven die ik nog niet direct hoef te doen maar die ik wel graag wil doen of waarvan ik weet dat ze er aan zitten te komen. Een soort verlanglijstje als het ware. Door regelmatig aanbiedingen en actie in de gaten te houden kan ik af en toe uitgaven van dit lijstje tegen een lagere prijs doen dan wanneer ik de uitgave in impuls of uit nood zou doen.

Zou het bijvoorbeeld verstandig zijn om sommige geplande uitgaven naar voren te halen? En zo ja welk soort uitgaven zouden hier voor in aanmerking komen?
Gezien de gestegen energieprijzen liggen isolatiemaatregelen voor de hand, maar misschien zijn er nog andere voorbeelden? Ik heb al vaak gerekend aan overstappen op elektrisch rijden maar dat is in mijn situatie niet haalbaar. Hoe zit het bijvoorbeeld met elektronica?

Zijn er verbruiksgoederen waarvan het zinvol is om een extra voorraadje in te slaan? Mijn eerste gedachte gaat naar levensmiddelen en brandstof maar deze zijn vaak slecht te bewaren omdat ze niet lang houdbaar zijn (levensmiddelen) of slecht op te slaan zijn (brandstof). Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Zijn er misschien uitgaven die je nu juist niet moet doen? Of is het juist verstandig om de komende tijd überhaupt zo min mogelijk uit te geven?

Ik hoor graag wat jullie gedachten hier over zijn.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 19:39
Geld wordt minder waard. Dus spaargeld is een slecht idee. Al zou ik wel een financiële buffer aanhouden.
Je moet geen dingen gaan kopen die je niet nodig hebt. Dan kun je je geld beter investeren in dingen die duurder worden door inflatie. Denk aan vastgoed of aandelen.

Wat je ook niet moet doen is leningen (vervroegd) aflossen. De rente gaat waarschijnlijk omhoog. En je lening wordt ook minder waard. Wat je wel kan doen is je rentevaste periode verlengen.

En omdat een groot deel van de inflatie in energiekosten zit is een investering die je energieverbruik verlaagd natuurlijk extra aantrekkelijk. Niet alleen isolatie, maar ook bijvoorbeeld zonnepanelen.

En natuurlijk ga je er dan wel vanuit dat er ook echt inflatie komt... Niemand kan de toekomst voorspellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:52

SeatRider

Hips don't lie

RocketKoen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:48:
Geld wordt minder waard. Dus spaargeld is een slecht idee. Al zou ik wel een financiële buffer aanhouden.
Je moet geen dingen gaan kopen die je niet nodig hebt. Dan kun je je geld beter investeren in dingen die duurder worden door inflatie. Denk aan vastgoed of aandelen.
Ik zie het saldo op mijn beleggingsrekening anders met het uur slinken. Of kan ik beter even een paar dagen niet kijken?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik ben ook wel benieuwd wat mensen hier mee gaan doen. Wij hebben eindelijk een beetje buffer opgebouwd, maar die buffer wordt steeds minder waard, en uiteindelijk gaan we die gewoon nodig hebben.

Ik heb geen laag inkomen, dus we krijgen weinig of geen steun van de overheid. We wonen in een huurhuis want een koophuis is niet te betalen, maar dat betekent dat we dus ook geen zonnepanelen kunnen laten leggen en ook niet kunnen isoleren e.d., tenzij we de verhuurder zo ver krijgen om te investeren.

Maar we zitten nu al op het punt waar de rek er echt uit is, we gebruiken de auto zo min mogelijk en de ene keer tanken doen we met de reiskostenvergoeding van m'n werk, met als resultaat dat als ik een keer een maand niet naar kantoor ga (of als de benzineprijs te hoog wordt) we letterlijk niet meer kunnen tanken.

Alle opties die er zijn om de impact te verlagen vereisen daarbij dat je flink wat kapitaal hebt, want investeren in vastgoed of het aanschaffen van een elektrische fiets of zuinigere auto zit er voor ons bijvoorbeeld echt niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
SeatRider schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Ik zie het saldo op mijn beleggingsrekening anders met het uur slinken. Of kan ik beter even een paar dagen niet kijken?
Zo'n oorlog maakt het natuurlijk iets ingewikkelder.

Maar een aandelenmarkt die flink is ingezakt is vervelend voor iedereen die al aandelen had. Het is een goedkoop instap moment voor iemand die cash heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 09:52

SeatRider

Hips don't lie

RocketKoen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:56:
[...]

Zo'n oorlog maakt het natuurlijk iets ingewikkelder.

Maar een aandelenmarkt die flink is ingezakt is vervelend voor iedereen die al aandelen had. Het is een goedkoop instap moment voor iemand die cash heeft.
De vraag is (maar ik wil dit topic niet kapen natuurlijk), is het betere instapmoment nu of iets later - dat beantwoord dan ook de vraag of het slim is nu even uit te stappen (verlies nemen) en later weer in.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41

Herman

FP ProMod
sjirafje schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:42:
(...)

Zijn er verbruiksgoederen waarvan het zinvol is om een extra voorraadje in te slaan? Mijn eerste gedachte gaat naar levensmiddelen en brandstof maar deze zijn vaak slecht te bewaren omdat ze niet lang houdbaar zijn (levensmiddelen) of slecht op te slaan zijn (brandstof). Maar misschien zie ik dat verkeerd?
(...)
Ja, hamsteren. Als er geen (dreigende) tekorten hoeven te ontstaan, komen die er zo natuurlijk wel :')

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
SeatRider schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:01:
[...]

De vraag is (maar ik wil dit topic niet kapen natuurlijk), is het betere instapmoment nu of iets later - dat beantwoord dan ook de vraag of het slim is nu even uit te stappen (verlies nemen) en later weer in.
Ja... Als je dat weet kun je heel snel rijk worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Even optellen;

Semiconductor te kort.
Suez kanaal blokkade.
Container te kort.
Klimaat crisis.
Corona crisis.
Oorlog in oekraine.

Allemaal in een heel korte tijdspan na tijden een erg goede economie en een aandelenbeurs met stijgende lijn.

Ergens komt de rekening van al deze ellende, dus of aandelen kopen op dit moment een goed moment is, betwijfel ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33

Honesty

kattenneus!

Dit is een beetje de put dempen terwijl het kalf al verdronken was.
Wat je wel had kunnen doen is genoeg sparen om je vaste lasten zo klein mogelijk te houden(hypotheekvrij huis, isolerende maatregelen)
Verder geen dingen kopen die je toch niet had willen kopen maar ik zou investeren om het thuis zo gezellig mogelijk te maken, we hebben al gezien dat sinds corona dat als thuis de enige plek is waar je heen kan gaan je het daar zo gezellig mogelijk kan maken. Dus nieuwe tuin, balkon opknappen, opknappen van alle ruimtes en eventueel ruimtes erbij creëren.
Zo veel mogelijk lokaal blijven vanwege de reiskosten, dit geld ook voor vakanties die straks onbetaalbaar worden. .
Je zou ook kunnen kiezen om meer te gaan werken of minder onzinnig geld uit te geven, dan zal je zien dat het wel mee valt met de inflatie en dat er genoeg rijkdom overblijft.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grootste boosdoener in die inflatie is de energieprijs, dus als je minder energie verbruikt merk je minder van die hoge inflatie.
Natuurlijk gaan door die hoge energieprijzen andere dingen ook duurder worden, maar je kan nu eenmaal niet alles voor de aankomende 10 jaar op voorraad hebben.

En natuurlijk even bij je baas aankloppen voor >5% er bij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 22:08

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet zeggen dat ik van bezuinigen een hobby gemaakt heb. Het nadeel is wel: het is niet of nauwelijks meer mogelijk om meer te bezuinigen.

Qua benzine: de app DirectLease (of vergelijkbaar), showed in je omgeving de goedkope pompen, dat scheelt rustig 10 cent per liter.
Quo boodschappen: de app Reclamefolders. Als ik bijv. dure dingen als wasmiddel of verzorgingsproducten nodig heb, kijk ik op tijd voor een 1+1 gratis aanbieding. Op dergelijke producten is dat echt de moeite.
Qua gas/verwarming: ik heb een elektrische bovendeken gekocht. Verbruikt minder dan een ouderwetse gloeilamp en voorkomt dat ik moet stoken.
Douchen: niet iedere keer een schone handdoek en een kleine handdoek ipv een groot badlaken. En niet iedere dag douchen, maar bijv. om de dag.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:42
Amper een jaar geleden had @Harm_H een mooi topic gemaakt: Hyperinflatie en Hypotheekrente vastzetten, handig?
Tussen alle mensen die dit een totaal onrealistisch scenario vonden en het vooral als 'doemdenken' bestempelden waardoor dit topic inmiddels gesloten is, vind je hier wellicht toch al wat ideeën :P
Ook enigszins relevant is de aflevering van Tegenlicht deze week, over stijgende energieprijzen en de gevolgen daarvan op economisch en geopolitiek niveau: https://www.vpro.nl/progr...023/een-nieuwe-orde.html#

In de basis is het inflationair beleid van centrale banken er op gericht dat mensen niet geld gaan oppotten, maar de economie draaiende houden door te consumeren. Ergo: koop de dingen die je wilt hebben, want volgend jaar zijn ze duurder. Wellicht dus toch die dingen waar je voor spaart, eerder kopen.

We zitten eigenlijk al jaren in een tijd waarin de spaarrente en zelfs de financieringsrente lager ligt dan de inflatie. Het hele 'compound interest' op spaargeld, en het riedeltje 'geld lenen kost geld' waar we mee zijn opgegroeid, raken achterhaald.

Wellicht moeten we ook gewoon accepteren dat je met een hoog vermogen, koopkracht gaat inleveren. In plaats van rechtszaken aanspannen tegen de staat omdat je belasting over box3 betaalt, vormt de economie zich nu vanzelf zo dat je koopkracht langzamerhand verdampt - alleen hebben we nu geen verantwoordelijke voor economisch beleid die we hoofdelijk aansprakelijk kunnen maken ;)

Anyhow, je kan verder nadenken over aflossen, je hypotheekrente vastzetten tegen de huidige rentes welke lager zijn dan de huidige inflatie (en zelfs target inflatie). Beetje afhankelijk van je wereldbeeld op middellange termijn wat je daarin besluit.
En naar je werkgever stappen om die loon-prijsspiraal in gang te krijgen, ergo meer salaris.

In algemene zin zou je altijd moeten budgetteren, niet alleen omdat er nu gekke dingen gebeuren met onze economie. Zelfde geld voor energiebesparing. De terugverdientijden zijn nu korter, maar eigenlijk is het nooit verkeerd om over isolatie en zonnepanelen na te denken, als je die mogelijkheid tenminste hebt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:03:
Even optellen;

Semiconductor te kort.
Suez kanaal blokkade.
Container te kort.
Klimaat crisis.
Corona crisis.
Oorlog in oekraine.

Allemaal in een heel korte tijdspan na tijden een erg goede economie en een aandelenbeurs met stijgende lijn.

Ergens komt de rekening van al deze ellende, dus of aandelen kopen op dit moment een goed moment is, betwijfel ik.
Tja, aan de ene kant kan er minder geleverd worden, aan de andere kant drijft dit de prijs lekker omhoog voor de bedrijven die kunnen leveren.
Voor elk bedrijf wat minder winst maakt, staat er een bedrijf klaar wat maar al te graag voor een hogere winstmarge wil leveren.

Tekorten zijn niet perse slecht of nadelig. BMW en Mercedes hebben bijvoorbeeld al te kennen gegeven lekker door te blijven gaan met schaarste (al dan niet kunstmatig). De kopers betalen namelijk toch wel, en het is erg fijn voor de winst per voertuig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
@sjirafje Staar je niet blind op berekeningen van het CBS, koopkrachtplaatjes etc. Voor jouw persoonlijke inflatie zijn je eigen keuzes en mogelijkheden van enorme invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:25:
Amper een jaar geleden had @Harm_H een mooi topic gemaakt: Hyperinflatie en Hypotheekrente vastzetten, handig?
Tussen alle mensen die dit een totaal onrealistisch scenario vonden en het vooral als 'doemdenken' bestempelden waardoor dit topic inmiddels gesloten is, vind je hier wellicht toch al wat ideeën :P
Hyperinflatie is nog steeds doemdenken imho.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 10:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben je nu te laat mee, maar ik heb in oktober nog net op tijd een 3-jarig energiecontract afgesloten met relatief lage prijzen (gas 80ct/m3, stroom 24ct/kWh). Ook in september dak vol laten leggen met zonnepanelen. Dus de grootste klap van deze inflatiegolf gaat aan ons voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

1. Zorgen dat je energiehuishouding op orde is en dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van fossiel.
2. Koop een grote vriezer, en koop alle aanbiedingen BULK.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:42
PolarBear schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Eens. Mijn eerste comment in dat draadje was ook dat hyperinflatie heel ver weg is en dat de euro wellicht 'too big to fail' is.

Tegelijkertijd is de vraag natuurlijk ook wanneer we van 'hyper' spreken. Een 20% prijsstijging op jaarbasis van koopwoningen heeft complete inkomensgroepen al uit de huizenmarkt geperst de afgelopen paar jaren. Nu zie je dat hybride auto's gewoon duurder worden ondanks afschrijving, en de brandstofprijzen vliegen ook omhoog. De laagste inkomens van Nederland kunnen al tijden geen eigen auto betalen, wat er nu gebeurt vergroot dit probleem.

De vraag is hoe ver het door kan gaan en hoeveel impact het mag hebben op gewone mensen, voordat we het serieus moeten nemen, en volgens mij niet de kwalificatie van 'hyper'.

Ik geloof ook niet dat we straks met kruiwagens aan briefgeld naar de bakker moeten, maar ik houd mijn hart vast voor middeninkomens die op deze glijdende schaal wel degelijk met een probleem komen te zitten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Is dat het geval?
We hebben nu een inflatie van 7% dit jaar, Mediaan 3% door het CPB. In de meeste van dit soort cijfers zijn de recente ontwikkelingen niet meegenomen en het ergste is dat in deze cijfers je woonlasten (kosten van woningen) niet meegenomen wordt. Woningen zijn in een paar jaar tijd verdubbeld in prijs, maar dit is niet in de cijfers opgenomen. Energie kosten zijn vaak een groot deel van de lasten, energie prijzen zijn nu 70% gestegen en volgens mij is dit bedrag inmiddels ook achterhaald. Iedere nederlander zal binnen 3 jaar hiermee te maken krijgen, want vaste contracten verlopen. Deze kosten worden ook doorgerekend: Paprika's, tomaten, groenten komen allemaal uit kassen die met gas verwarmd moeten worden, staal gebruikt enorme hoeveelheden gas. Elke boterham komt aan met vrachtwagens waar nu bijna 2.5 euro per liter betaald moet worden. En het einde is nog niet in zicht.

De woningmarkt die nu gefinanceerd wordt door banken welke dit geld goedkoop kunnen lenen van de ECB. Je hebt een ECB dat al jaren geld aan het printen is, waardoor je de waarde van geld enorm devalueerd. Het resultaat is dat grotere hypotheken uitgegeven konden worden en mensen meer konden lenen. Door de woningkrapte gingen mensen dus meer betalen, want er was geen andere keuze.

Een voorwaarde om het Corona noodfonds te krijgen is dat we iets gaan doen aan de hypotheekmarkt in Nederland. Het heeft niets met elkaar te maken, maar om geld te krijgen moeten we voldoen aan voorwaarden om onze huizenmarkt te hervormen. Het resultaat met deze regering is dus dat binnenkort mensen misschien geen lening kunnen krijgen of erger, een woning qua prijs gewoon op 50% waarde gezet gaat worden zonder dat daar een tegemoetkoming komt naar de mensen die extreme hypotheken hebben afgesloten. Je zal daardoor wederom een krediet crisis zien, banken mogen niet meer lenen en mensen gaan daardoor niet meer kopen. Het resultaat is dat bedrijven stoppen met bouwen, toeleveranciers hard geraakt worden en banen verloren raken.

Meerdere mensen waarschuwen hier al voor en we zien het nu een beweging die kant uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:32:
Ben je nu te laat mee, maar ik heb in oktober nog net op tijd een 3-jarig energiecontract afgesloten met relatief lage prijzen (gas 80ct/m3, stroom 24ct/kWh). Ook in september dak vol laten leggen met zonnepanelen. Dus de grootste klap van deze inflatiegolf gaat aan ons voorbij.
In oktober betaalde je geen lage prijzen. Dat kan je hier zien in de grafieken.

https://www.cbs.nl/nl-nl/.../aardgas-en-elektriciteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 10:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

init6 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:46:
[...]

In oktober betaalde je geen lage prijzen. Dat kan je hier zien in de grafieken.

https://www.cbs.nl/nl-nl/.../aardgas-en-elektriciteit
Klopt, ik zei dan ook "relatief". Tov de huidige marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Is dat het geval?
We hebben nu een inflatie van 7% dit jaar, Mediaan 3% door het CPB.
  • 7% tov dezelfde periode vorig jaar, dat zegt nog niets over de inflatie over een heel jaar.
  • Als de mediaan 3% is volgens het CPB dan moeten er nog vele jaren met hoge inflatie komen om dat te halen, de afgelopen 20 jaar is de inflatie minder dan een handvol keren boven de 3% geweest.
In de meeste van dit soort cijfers zijn de recente ontwikkelingen niet meegenomen en het ergste is dat in deze cijfers je woonlasten (kosten van woningen) niet meegenomen wordt. Woningen zijn in een paar jaar tijd verdubbeld in prijs, maar dit is niet in de cijfers opgenomen.
De genoemde cijfers nemen wél de recente ontwikkelingen mee (inflatie over februari tov feb 2021 zal zeer binnenkort verschijnen.

Voor wat de woonlasten:
Aankoop van huizen en daarmee samenhangende kosten.
De aankoop van een eigen woning wordt gezien als investering. In plaats daarvan wordt in de CPI voor eigen-woningbezitters een huurbedrag toegerekend dat overeenkomt met de huur die de consument zou moeten betalen als hij de woning huurde.
Zit er dus wel in. En sterker op basis van huurprijzen die nog sterker zijn gestegen dan hypotheeklasten (vanwege de lage rente standen.
Energie kosten zijn vaak een groot deel van de lasten, energie prijzen zijn nu 70% gestegen en volgens mij is dit bedrag inmiddels ook achterhaald. Iedere nederlander zal binnen 3 jaar hiermee te maken krijgen, want vaste contracten verlopen. Deze kosten worden ook doorgerekend: Paprika's, tomaten, groenten komen allemaal uit kassen die met gas verwarmd moeten worden, staal gebruikt enorme hoeveelheden gas. Elke boterham komt aan met vrachtwagens waar nu bijna 2.5 euro per liter betaald moet worden. En het einde is nog niet in zicht.
Klopt. Hoewel een hogere energieprijs het ook rendabeler maakt om alternatieven te zoeken en te investeren in zuinigere opties. Wat dat betreft is de vraag of de doorwerking over een aantal jaar nog steeds zo een issue is.
Een voorwaarde om het Corona noodfonds te krijgen is dat we iets gaan doen aan de hypotheekmarkt in Nederland. Het heeft niets met elkaar te maken, maar om geld te krijgen moeten we voldoen aan voorwaarden om onze huizenmarkt te hervormen. Het resultaat met deze regering is dus dat binnenkort mensen misschien geen lening kunnen krijgen of erger, een woning qua prijs gewoon op 50% waarde gezet gaat worden zonder dat daar een tegemoetkoming komt naar de mensen die extreme hypotheken hebben afgesloten. Je zal daardoor wederom een krediet crisis zien, banken mogen niet meer lenen en mensen gaan daardoor niet meer kopen. Het resultaat is dat bedrijven stoppen met bouwen, toeleveranciers hard geraakt worden en banen verloren raken.
Ik denk dat je hierin toch wel wat doorslaat. Het effect van de hypotheekrente aftrek (het stokpaardje als het om woningwaarde gaat) is met de huidige lage rentes (en afbouw van aftrekpercentages) echt miniem. Banken zijn al strenger geworden wat betreft de maximale hypotheken. Er is gewoon een krapte op de markt en relatief goedkoop geld. Maar niemand heeft mij ooit kunnen aanwijzen dat de Nederlandse hypotheekmarkt fundamenteel problematisch is. Het aantal wanbetalers op de Nederlandse hypotheekmarkt is en was zeer laag.

Goed stel dat de overheid de woningwaarde op 50% zet. Geen idee hoe je dat voor je ziet maar na twee weken heeft de markt dat gecorrigeerd of de hele woningmarkt gaat definitief op slot (want verhuizen betekend een restschuld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 12:09

Barrycade

Through the...

Wat zal helpen wellicht aan de onderkant van de markt zeker is dat per volgend jaar de jubel ton geen ton meer is maar ~27000 euro en het jaar er op weg is.

Dus minder prijsopdrijving wellicht.

Heb je er wat aan qua inflatie compensatie, neuh denk het niet.

Denk dat als je echt wat wil winnen zou je houdbare voedingsmiddelen kunnen inslaan. Zonnebloemolie, graan gebaseerde spullen zoals crackers enzo want die zullen gaan exploderen qua prijs.

Denk dat over een 1/2 jaar de bovenstaande boodschappen 10-30% duurder zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:19
Even optellen;

Semiconductor te kort.
Suez kanaal blokkade.
Container te kort.
Klimaat crisis.
Corona crisis.
Oorlog in oekraine.

Mooi lijstje. Nu nog oorlog in Taiwan 🇹🇼 erbij helaas. En nadat dit gedoe klaar is, voorzie ik vanaf juli 2022 eigenlijk weer een 10 jaar periode zonder 'groot gedoe' (behalve voortzetting van bestaande trends).

Maargoed, eerst stoppen met paniekerig gedrag (makkelijker gezegd dan gedaan). Het leven gaat door. In de zomer komt de bezinning terwijl iedereen tot de nok toe vol zit met spullen: van tv's tot toiletpapier tot blikjesvoer.

Wat ik niet snap van de finance youtubers dat ze niet zien dat "hoge inflatie = hogere aandelen". Ik zie bij veel landen dat hoge inflatie vaak leidt tot hogere aandelen (logisch want de valuta is minder waard geworden, maar het bedrijf niet zodanig). Bijvoorbeeld Argentinië:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO_yI4whI5DUe0tlzKHQzZLQruY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUSLwHlza2GWwxafUQoyR351.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja, en als er iets een tijdelijke 'transitionary' inflatie is - dan is het wel een oorlog. Stijgende loon- en prijsspiraal zal wel een trend worden. Inflatie, ja, maar niet onbetaalbaar. En de rust weer terug in de economie in het najaar (al kan mijn gevoel dat nu ook niet voorstellen). Corona voorbij, oorlog voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Korte antwoord je bent al te laat... meeste is al gebeurd.

Probleem nu is alleen dat veel landen en bedrijven schulden hebben opgebouwd ten tijden van corona als de ecb de rente fors gaat verhogen om de inflatie te dempen zullen er zelfs landen in de problemen komen dus dat kunnen ze niet. Ze hebben niet de middelen om in tr grijpen die ze normaal wel hebben doordst de crisis te kort op elkaar zitten.

Enige wat je nu kan doen is besparen op kosten door al het overbodige weg te doen. Investeren in energie besparing etc is allemaal al gigantisch veel duurder geworden dan een jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:51
Verwijderd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:59:

Probleem nu is alleen dat veel landen en bedrijven schulden hebben opgebouwd ten tijden van corona als de ecb de rente fors gaat verhogen om de inflatie te dempen zullen er zelfs landen in de problemen komen dus dat kunnen ze niet. Ze hebben niet de middelen om in tr grijpen die ze normaal wel hebben doordst de crisis te kort op elkaar zitten.
De ECB moet per direct de geldpers uitzetten en de rente verhogen. En ja, dan komen we in een recessie terecht die zijn weerga niet kent. De kredietcrisis van 2008 was een lachertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:53
Ik heb in ieder geval overwogen om een formule 1 abbo te nemen en hbo max. Beide veel zin in, maar er gaat om die reden een streep door. Zijn kleine dingetjes, maar om nu allerlei extra abbo’s erbij te nemen voelt niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:12:
Ik heb in ieder geval overwogen om een formule 1 abbo te nemen en hbo max. Beide veel zin in, maar er gaat om die reden een streep door. Zijn kleine dingetjes, maar om nu allerlei extra abbo’s erbij te nemen voelt niet goed.
Laat je ook niet gek maken door alles wat je hoort/leest. Je eigen genot/plezier is juist belangrijk in deze sombere tijden. Als je het geld kan missen, why not?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gebruik deze situatie ook even om stil te staan bij het gemak waarin we als maatschappij alles maar als vanzelfsprekend beschouwen en het bijna een automatisch recht vinden dat het ons goed gaat.

Door invloeden van buitenaf kan dat zomaar veranderen. Je staat er bij en kijkt ernaar.

Doet mij beseffen dat ik dankbaar mag zijn hoe goed ik het altijd heb gehad so far :)

Op die manier wordt deze dure les toch een beetje een wijze les.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Laat je ook niet gek maken door alles wat je hoort/leest. Je eigen genot/plezier is juist belangrijk in deze sombere tijden. Als je het geld kan missen, why not?
Dat is het dus, nu kan ik geld missen, maar zie nu de benzineprijzen op 2,50 en het einde is nog niet in zicht. Boodschappen worden duurder, alles wordt duurder. Ik kan nu niet meer inschatten hoe mijn huishoudboekje er over een half jaar uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:55
aljooge schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:12:
HBOmax per maand voor de prijs van 1 liter benzine: gewoon wat zuiniger rijden zou ik zeggen :)

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Cyriel85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:41:
[...]

HBOmax per maand voor de prijs van 1 liter benzine: gewoon wat zuiniger rijden zou ik zeggen :)
Daarom twijfel ik nog steeds aan hbo max 😉
Maar inderdaad, rustiger rijden maakt verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ze verwachten tarwe prijs omhoog, misschien een hoop pasta/macaroni inslaan?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
Driek schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:09:
ze verwachten tarwe prijs omhoog, misschien een hoop pasta/macaroni inslaan?
Nee, want om dat te koken heb je veel water nodig en dus veel gas of stroom.

Verder steken in dit topic veel amateur-economen de kop op, maar de vraag was "Hoe voorbereiden op inflatie / koopkrachtverlies".

Ik heb niet veel buffer, want gepensioneerd, dus behoorlijk zeker van een inkomen. Tot dusver ging bijna alles wat ik over had, in de renovatie van mijn huis. Dat moet wel doorgaan, want het is ook mijn hobby.
Mede daardoor al sinds 2006 niet meer op vakantie geweest, dus daar valt ook niet op te bezuinigen.

Ik ben nooit erg energiebewust geweest, dus daar kan ik wel wat bezuinigen. Op dit moment ben ik bezig met het 'laaghangend fruit' zonder grote investeringen, zoals sluipverbruik beperken, waslijntje spannen i.p.v. gemakzuchtig in de droger, de laatste spaarlampen en TL door LED vervangen, enzovoort.
Wat later opstaan en vroeger naar bed scheelt ook wel wat in stookkosten. En een filmpje op de tablet kijken kost minder stroom dan op de TV en surround systeem.
Wat meer prijsbewust worden bij de wekelijkse boodschappen. Alleen leef ik, wat dat betreft, al vrij sober.

En als het nog erger wordt, dan zal ik moeten gaan schrappen in de 'franje', zoals abo's op Youtube, F1, kranten en zal ik ook mijn giften wellicht moeten gaan reduceren.
Je komt dan voor keuzen te staan. Bijvoorbeeld: de Volkskrant er uit of de schenking aan AzG.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Cyriel85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Dit vind ik dus echt heel kortzichtig.

Zoals gezegd, ik heb ben besparen een hobby gemaakt, en dat betekent dat ik 1 op 20 rij. Hoe moet ik dan nóg zuiniger rijden?

Er komt een moment dat je niet meer kunt bezuinigen dan je al doet. En daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:34
Ardana schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:57:
[...]

Zoals gezegd, ik heb ben besparen een hobby gemaakt, en dat betekent dat ik 1 op 20 rij. Hoe moet ik dan nóg zuiniger rijden?

Nou, je kan altijd iets meer bezuinigen. Zie bijvoorbeeld dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491207 waarbij men componenten uit apparaten haalt, met als resultaat: minder verbruik.

De afweging is dus: Wanneer vind ik het voldoende. Voor de één is dat voldoende bij het kopen van wasmiddel in de aanbieding. De ander maakt er méér een sport van, rijdt naar Duitsland voor alles uit drogisterijen (want vaak zelfs goedkoper dan onze 1+1 onzinaanbiedingen), supermarkt en tankt en maakt er zo een dagje uit van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:46
aljooge schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Ik kan nu niet meer inschatten hoe mijn huishoudboekje er over een half jaar uitziet.
dat kan niemand nu niet en 20 jaar geleden ook niet doe lekker waar je blij en gelukkig van wordt als je het kan missen dan

ik zal geen dooddoener gebruiken van je leef maar één keer want je leef elke dag opnieuw je gaat maar één keer dood

heb er genoeg zien wegvallen om me heen en waar ik zelf voor waak is dat ik niet de rijkste man van het kerkhof wil worden dus neem dat abonnement wordt er blij van als je het niet meer kan betalen de meuk opzeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:47
Barrycade schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:48:
Wat zal helpen wellicht aan de onderkant van de markt zeker is dat per volgend jaar de jubel ton geen ton meer is maar ~27000 euro en het jaar er op weg is.
Ik denk dat het nauwelijks merkbaar zal zijn. Net als maatregelen om vastgoedinversteerders te weren. Het heeft wel bijgedragen om de prijzen op te drijven maar spelen veel meer factoren. Een stijgende rente zal meer invloed hebben maar zelfs dat zal niet tot een daling leiden zonder dat het aanbod verruimd wordt of het aantal woningzoekende af neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:36
Wij hebben gelukkig nog een behoorlijke buffer, relatief lage woonlasten en al een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis, maar beseffen ons terdege dat de situatie ook heel snel kan omslaan.

Daarom zijn we al begonnen met de kleine dingen (die wss. al eerder in dit topic zijn genoemd), zoals alleen "aanbiedingen" halen, vaker voor het huismerk kiezen i.p.v. het "A" merk, proberen zo min mogelijk voedsel te verspillen (er gaat bij ons nog best veel de prullenbak in vanwege verstrijken houdbaarheidsdatum), verwarming standaard lager, sluipverbruik van apparaten voorkomen.

Overdreven? Nee, niet echt. Om heel veel redenen zou dit eigenlijk al het standaardgedrag moeten zijn, mijns insziens.

Als de stront echt de knikker bereikt, dan zijn er nog wel wat opties, zoals niet essentiële abonnementen afstoten, essentiële abo's downgraden (mobiel, internet), alles met de fiets doen, simpele eenpansgerechten maken i.p.v. uitgebreid koken, gelijk meerdere porties koken en invriezen, minder lang douchen, verwarming helemaal uit, ja zelfs voedsel rantsoeneren.

Het "stront-aan-de-knikker" scenario is voor heel veel mensen altijd al de werkelijkheid geweest, dus ik zal de laatste zijn die klaagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-08 23:20

Don Quijote

El Magnifico

Wij zijn nu toch ook strenger naar de kosten aan het kijken. Ondanks dat we met 5x modaal een flink gezinsinkomen hebben, zullen we ook hier strengere keuzes moeten maken.

Primair focus ik nu op energiekosten besparen. We hebben nog tot Augustus tot onze tarieven veranderen. Maar als dat tegen de huidige prijzen gaat, zullen we een extra kostenpost van 600e per maand hebben. Dat tikt aan.

Om het gas gebruik te verminderen hebben we wel recent het meeste enkel glas vervangen voor dubbelglas (hr++; beter kon niet vanwege monumentale kozijnen), heb ik in alle kamers TAdo knoppen en temperatuursensors geplaatst om alleen te verwarmen in de kamers waar we op dat moment daadwerkelijk zijn en worden er einde maand 18 zonnepanelen geplaatst. Ook verwarmen we nog maar tot 19-19,5 graden. Tot dusver heeft het impact, natuurlijk is het een mildere winter, maar gemiddeld is het gasverbruik in de maanden December, Januari en Februari 30% lager dan het jaar daarvoor.

Tot slot gaan we kijken naar (hybride) warmtepompen. Hier moet ik mij goed over laten informeren, omdat ik zelf de kennis niet heb en omdat het in een huis uit 1890 met enkelsteens muurtjes nog niet zo evident is hoe je dit het beste kan aanpakken.

Andere grote kostenpost is de kinderopvang voor drie dagen in de week voor twee kinderen. Bruto 3k, netto 1,7k. Hier gaan we proberen een dag te minderen en die dag op een andere wijze in te vullen (opa’s en oma’s en mijn werkuren aanpassen zodat ik een middag niet hoef te werken).

Ook gaan we flink snijden in de abonnementen. We hebben er zo veel die “Nice to have” zijn, dat het ondertussen een flinke kostenpost wordt. Office 365, Adobe Photoshop en Lightroom, Xbox game pass, Amazon Prime, Disney+, Netflix, Spotify, Apple Music, PLayStation plus, Apple ICloud etc. Etc. Bijna alles daarvan kan eigenlijk wel stoppen. Of in ieder geval terug worden gebracht tot 1 abbo per categorie.

Overigens zijn wij natuurlijk uitermate gelukkig dat we dit soort keuzes nog kunnen maken. Dat doet nauwelijks pijn. Ik maak mij oprecht zorgen voor mensen die die luxe überhaupt niet hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Don Quijote op 10-03-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-08 09:49
Ik ben heel slecht in dit onderwerp, kan ik op basis van wat ik maandelijks vrij te besteden / sparen heb iets uitrekening om bij benadering te bepalen wat de concrete impact is van de verwachte koopkrachtdaling?

Of moet ik een soort worst-case scenario hanteren en bij al mijn vaste lasten, of alles wat ik gebudgetteerd heb, bijvoorbeeld 5% optellen in mn Excelletje?

[ Voor 27% gewijzigd door Lensent op 10-03-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
retoohs schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:37:
[...]

Ik denk dat het nauwelijks merkbaar zal zijn. Net als maatregelen om vastgoedinversteerders te weren. Het heeft wel bijgedragen om de prijzen op te drijven maar spelen veel meer factoren. Een stijgende rente zal meer invloed hebben maar zelfs dat zal niet tot een daling leiden zonder dat het aanbod verruimd wordt of het aantal woningzoekende af neemt.
Het weren van investeerders is veel en veel te laat. Goed dat ze het eindelijk doen, maar als dat 5 jaar geleden al ingesteld was denk ik oprecht dat we nu niet zo bizar hoge prijzen hadden. Ja het is een optelsom van alles, maar overal hoor je dat investeerders rustig gewoon even tig duizend euro erbij leggen omdat het kan. Waar starters dit niet hebben en kunnen, ik ken zelfs mensen met jubelton die alsnog niks kunnen in hun eentje. Daar had die zelfbewoningsplicht zoveel meer opgeleverd.

Uiteindelijk blijft het neerkomen op dat er te weinig huizen zijn. Dus zal het pas echt opgelost zijn als er bijgebouwd is.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 10-03-2022 11:22 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Volgens het CPB gaat het in het slechtste geval om 3,4% koopkrachtdaling, in het beste geval om 0,6%. Waarschijnlijk komt het ergens in het midden terecht.
Dit topic lijkt wel alsof alle inkomens halveren en er een hongerwinter aankomt :P

Er is sowieso niets mis met besparen, uiteraard in slechte, maar ook in goede tijden.

Check alle andere besparingstopics.
Energiezuinigheid (douche, auto, verwarming, whatever)
Meer hergebruik producten (vaker iets repareren ipv vervangen, zelf of laten doen). Zo'n broek of mixer kan vast langer mee.
Ruim je schuur en zolder op en gooi het op Marktplaats,
Doe verstandig boodschappen (gebruiken een lijstje, zorg dat je geen honger/trek hebt, maak gebruik van aanbiedingen).
Pas op met sites als Pepper, ja er staan aanbiedingen op, maar het nodigt ook uit om dingen te kopen die je misschien eigenlijk niet nodig had.
Houd lopende contracten tegen het licht. Heb je al die verzekeringen wel nodig? Kan je telefoon-abo goedkoper? Check je app-, website- en Patreon-abo's, zijn die allemaal de moeite? Kijk ook naar je streamingdiensten. En hoe zit het met de sportschool, ga je daar überhaupt nog wel heen?
Kijk ook naar je uitgaansgedrag, misschien kan daar ook nog wat veranderen. Samen met vrienden thuis ipv de kroeg, bijv. Of een keertje minder uit eten.

Nouja, er zijn veel, heel veel, dingen die je tegen het licht kan houden. Iedereen z'n situatie is anders, natuurlijk. En misschien heb je bovenstaande allemaal al gedaan. En waarschijnlijk zie ik ook een berg dingen over het hoofd.

Vast een beetje dooddoeners. Maar de wereld vergaat niet, en consuminderen is altijd wel goed.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Lensent schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:07:
Ik ben heel slecht in dit onderwerp, kan ik op basis van wat ik maandelijks vrij te besteden / sparen heb iets uitrekening om bij benadering te bepalen wat de concrete impact is van de verwachte koopkrachtdaling?

Of moet ik een soort worst-case scenario hanteren en bij al mijn vaste lasten, of alles wat ik gebudgetteerd heb, bijvoorbeeld 5% optellen in mn Excelletje?
Nou als je een tabelletje hebt zal je de kosten die niet veranderen omdat die vast liggen, dus abbo's, hypotheek, huur, etc niet hoeven aan te passen.

Als je een post hebt qua benzinekosten kan je daar een factor 2 bij op tellen.
En qua boodschappen reken op minimaal 10-20% extra.
Uit eten /drinken zal ook duurder worden, beetje afhankelijk van hoeveel je favoriete restaurant al de post-Corona tarieven heeft aangepast. Maar bv patatje zal duurder worden door gebrek aan zonnebloem olie. Kroketje door gebrek aan granen (om de dieren te voeren) etc.

En als je energie contract afloopt moet je even kijken (als je durft :'( ) hoeveel meer je zal moeten gaan betalen bij je huidige gebruik.

Dus dat soort posten moet je aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-08 09:49
Thnx. Ja, in augustus loopt mn contract af...
Binnenkort wel een nieuwe CV ketel en zonnepanelen. Na een jaartje maar eens kijken hoe we qua energie verder gaan. Ketel is iig hybrid ready.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
De kern eigenschap van grondstoffen zoals brandstoffen, voedsel of materiaal is dat het input is voor de economie. D.w.z. de hele economie inclusief de koopkracht krimpt of groeit zodra de economie zelf minder middelen heeft. Is er minder energie beschikbaar, dan gaat niet alleen de prijs omhoog, er kan ook minder geproduceerd en geconsumeerd worden immers de energie er nodig is is er simpelweg niet, het heeft dus een cascading effect. Hetzelfde geld voor voedselgrondstoffen, een hogere prijs betekend niet zozeer dat "in de vrije markt" er meer druk komt meer te leveren, het is er gewoon niet.

Je krijgt dan het principe van schaarste met sterk opdrijvende prijzen, want wie iets wil hebben moet meer betalen dan anderen in de markt. En dat is het probleem met grondstof prijzen, de prijs zelf geeft geen "marktsignaal" van hoe crisisbestendig de grondstof is. Als het voldoende beschikbaar is, is de prijs relatief laag, als het crisis is de prijs opeens erg hoog.

Dat is ook meteen het probleem van de energiestransititie waarbij landen ingezet heb op "de prijs" van energie als voornaamste middel tot verduurzaming. Fossiele brandstoffen zullen altijd relatief goedkoop blijven zodra ze beschikbaar blijven.Tot het moment dat ze 't niet zijn.

De enige oplossing als individu hiervoor is inzicht hierin en substitutie, zeker wat energie betreft. Als je het kan betalen (!) is verduurzaming en zelf energie opwekken de beste hedge tegen dit soort crises.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Lensent schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:16:
Thnx. Ja, in augustus loopt mn contract af...
Binnenkort wel een nieuwe CV ketel en zonnepanelen. Na een jaartje maar eens kijken hoe we qua energie verder gaan. Ketel is iig hybrid ready.
We hebben ook onze 30 jaar oude C.V. ketel vervangen, jaren 30 huis met nog enkel glas in 2 ruimtes. Energie verbruik was 180 euro per maand (electra/gas) en deze periode is het nu 30 euro per week voor gas in een winter periode. Heb het vermoeden dat we daar de helft m3 aan gas bespaard mee hebben. Dit jaar zonnepanelen op het dak, glazen koepels vervangen voor iets zuiniger, dubbelglas en hopen dat de prijs daarna gelijk is aan vorig jaar.

Dit huis verwarmen op een warmtepomp zal een uitdaging gaan worden, wanden zijn al geisoleerd, dak, dubbelglas in meeste ramen, alleen de vloer isoleren is een dingetje. Er is een parket vloer 10 jaar geleden in gelegd en die klootzakken hebben het geheel verlijmd inclusief de luiken voor de kruipruimte. Had met ze afgesproken dat ze het enkel zouden vastnagelen op de kruipluiken, maar dat is "vergeten" denk ik. Laatst voor het eerst achter gekomen, had daar wat eerder naar moeten kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
anandus schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:51:
Volgens het CPB gaat het in het slechtste geval om 3,4% koopkrachtdaling, in het beste geval om 0,6%. Waarschijnlijk komt het ergens in het midden terecht.
Dit topic lijkt wel alsof alle inkomens halveren en er een hongerwinter aankomt :P
. . .
Die cijfers van het CPB zijn al achterhaald.
Verders gaat het CPB uit van een standaard uitgavepatroon. Ik ben verre van standaard. Een groot deel van mijn vrij besteedbaar inkomen gaat op aan bouwmaterialen. Die zijn in het afgelopen jaar relatief veel sterker gestegen.
Ik vond in dat kader nog een leuke pagina op CBS site, de persoonlijke-inflatiecalculator
Je kan daar je uitgaven invullen en dan wordt getoond in hoeverre de inflatie jou treft.
In mijn geval is met name de laatste 2 maanden bijna het dubbele van gemiddeld.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-08 23:20

Don Quijote

El Magnifico

anandus schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:51:
Dat klinkt heel leuk. Maar als je vrij beschikbaar inkomen nu 200 Euro per maand is. En je energierekening gaat door de huidige prijzen opeens 200 Euro per maand omhoog, dan zegt zo’n percentage niks meer. Dan heb je de facto geen financiële vrijheid meer. En dat zijn helaas geen hypothetische voorbeelden, daarvan hebben we er legio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Die cijfers van het CPB zijn al achterhaald.
Hoe bedoel je dat?
Deze raming is gisteren uitgekomen en de potentiële gevolgen van de oorlog in de Oekraïne zijn in de raming meegenomen. Recenter ga je het niet krijgen.
Don Quijote schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Dat klinkt heel leuk. Maar als je vrij beschikbaar inkomen nu 200 Euro per maand is. En je energierekening gaat door de huidige prijzen opeens 200 Euro per maand omhoog, dan zegt zo’n percentage niks meer. Dan heb je de facto geen financiële vrijheid meer. En dat zijn helaas geen hypothetische voorbeelden, daarvan hebben we er legio.
Tuurlijk. Er zijn een hoop mensen die het serieus zwaar zullen gaan krijgen.
Maar de meesten hier op tweakers vallen niet in die groep.

[ Voor 48% gewijzigd door anandus op 10-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

TereZz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:27:
[...]

Nou, je kan altijd iets meer bezuinigen. Zie bijvoorbeeld dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491207 waarbij men componenten uit apparaten haalt, met als resultaat: minder verbruik.

De afweging is dus: Wanneer vind ik het voldoende. Voor de één is dat voldoende bij het kopen van wasmiddel in de aanbieding. De ander maakt er méér een sport van, rijdt naar Duitsland voor alles uit drogisterijen (want vaak zelfs goedkoper dan onze 1+1 onzinaanbiedingen), supermarkt en tankt en maakt er zo een dagje uit van.
Waarbij de vraag is "levert de investering genoeg op?" want componenten uit apparaten halen, dat kost een hele boel: je moet een heleboel tijd investeren, en vermoedelijk ook flink wat kosten maken om de kennis te krijgen om dat te kunnen.

Ik zou alle ramen kunnen dicht-timmeren, en alle muren van m'n huurhuis nog 'n keer kunnen isoleren, maar zijn de kosten daarvan niet hoger dan de opbrengst? En als je ten westen van Utrecht woont, is 'n dagje Duitsland in geen enkel opzicht goedkoper.

Dus nee, op 'n gegeven moment kun je niet méér besparen dan je al doet, omdat de kosten die je moet maken hoger zijn dan wat de besparing oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:32

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ardana schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:57:
[...]

Tja.
Ik rijd helemaal niet meer. De auto is nu dus een kostenpost die alleen nog maar afschrijft naast de vaste lasten. Ik heb die keuze gelukkig.

Verder, isoleren, kosten die je niet maakt (geldt niet voor jou, @Ardana, gezien je andere reactie) dragen niet bij, abonnementen herzien - ik heb geen onbeperkt internet nodig op mijn telefoon, ik werk altijd thuis of wrgens waar wifi is-, alleen stoken als nodig, kachel een graadje lager.. wat je nog kan doen is de koelkast een graadje hoger - met 8 graden blijft het ook wel goed.

Vernieuw je keukenapparaten na 10 jaar, verdien je bijzonder snel teru

…. Maar op een gegeven moment is alles led, kan je niet nog een jas aandoen, heeft de kat _echt_ honger en is de eventuele oplosruimte echt te beperkt geworden voor de kaasschaaf en zal je afscheid moeten nemen van 4g, je tnet abo en je auto..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus3-3
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:24:
[...]
Hoe bedoel je dat?
Deze raming is gisteren uitgekomen en de potentiële gevolgen van de oorlog in de Oekraïne zijn in de raming meegenomen. Recenter ga je het niet krijgen.

[...]

Tuurlijk. Er zijn een hoop mensen die het serieus zwaar zullen gaan krijgen.
Maar de meesten hier op tweakers vallen niet in die groep.
Dus jij weet precies wie hier allemaal post, ik denk je je nog zou verbazen qua inkomens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
pjottum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Tja.
Ik rijd helemaal niet meer. De auto is nu dus een kostenpost die alleen nog maar afschrijft naast de vaste lasten. Ik heb die keuze gelukkig.

Verder, isoleren, kosten die je niet maakt (geldt niet voor jou, @Ardana, gezien je andere reactie) dragen niet bij, abonnementen herzien - ik heb geen onbeperkt internet nodig op mijn telefoon, ik werk altijd thuis of wrgens waar wifi is-, alleen stoken als nodig, kachel een graadje lager.. wat je nog kan doen is de koelkast een graadje hoger - met 8 graden blijft het ook wel goed.

…. Maar op een gegeven moment is alles led, kan je niet nog een jas aandoen, heeft de kat _echt_ honger en is de eventuele oplosruimte echt te beperkt geworden voor de kaasschaaf en zal je afscheid moeten nemen van 4g, je tnet abo en je auto..
Of je neemt een huisgenoot. Dan kan je bijna in 1 klap je vaste lasten halveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Paulus3-3 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:10:
[...]

Dus jij weet precies wie hier allemaal post, ik denk je je nog zou verbazen qua inkomens
ook een hoog inkomen zegt niet alles. Er zijn ook werkende armen die het zwaar hebben, zelfs met een hoog inkomen. Combinatie slecht geïsoleerd huis, auto nodig voor je werk en een hoge hypotheekschuld.

Dan is er nog een midden categorie die geen eigen huis heeft en in de vrije sector iets huurt voor veel te veel geld met een huisbaas die niets aan onderhoud doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:15
defiant schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:18:
De kern eigenschap van grondstoffen zoals brandstoffen, voedsel of materiaal is dat het input is voor de economie. D.w.z. de hele economie inclusief de koopkracht krimpt of groeit zodra de economie zelf minder middelen heeft. Is er minder energie beschikbaar, dan gaat niet alleen de prijs omhoog, er kan ook minder geproduceerd en geconsumeerd worden immers de energie er nodig is is er simpelweg niet, het heeft dus een cascading effect. Hetzelfde geld voor voedselgrondstoffen, een hogere prijs betekend niet zozeer dat "in de vrije markt" er meer druk komt meer te leveren, het is er gewoon niet.

Je krijgt dan het principe van schaarste met sterk opdrijvende prijzen, want wie iets wil hebben moet meer betalen dan anderen in de markt. En dat is het probleem met grondstof prijzen, de prijs zelf geeft geen "marktsignaal" van hoe crisisbestendig de grondstof is. Als het voldoende beschikbaar is, is de prijs relatief laag, als het crisis is de prijs opeens erg hoog.

Dat is ook meteen het probleem van de energiestransititie waarbij landen ingezet heb op "de prijs" van energie als voornaamste middel tot verduurzaming. Fossiele brandstoffen zullen altijd relatief goedkoop blijven zodra ze beschikbaar blijven.Tot het moment dat ze 't niet zijn.

De enige oplossing als individu hiervoor is inzicht hierin en substitutie, zeker wat energie betreft. Als je het kan betalen (!) is verduurzaming en zelf energie opwekken de beste hedge tegen dit soort crises.
toon volledige bericht
Je noemt het een hedge tegen een specifiek risico. Maar let ook op dat je nieuwe risico’s in huis haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:14:
[...]

Of je neemt een huisgenoot. Dan kan je bijna in 1 klap je vaste lasten halveren...
Je lasten halveren niet, maar je deelt dezelfde lasten met z’n 2en.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ZeRoC00L schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:34:
[...]

Je lasten halveren niet, maar je deelt dezelfde lasten met z’n 2en.
Ook niet echt, want je huisgenoot moet ook douchen, eten, naar werk, bellen, etc. Maar inderdaad, met twee is het leven per persoon goedkoper, zelfs voedsel wordt goedkoper: minder weggooien maar vooral doordat verpakkingen vaak gemaakt worden voor 2 of meer personen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:45
pjottum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:16:
Tenzij je echt een antieke koelkast hebt staan (die heel wat meer dan 10 jaar oud is) is het vervangen waarschijnlijk niet de besparing waard. Verder is een vrijstaande koelkast bijna altijd zuiniger dan een inbouwkoelkast, maar in de meeste keukens zit je nou eenmaal aan de indeling vast.

De meeste mensen hebben juist een hoop keukenapparatuur die eigenlijk niet vervangen hoeft te worden: hoe vaak gebruik je je oven? Afwassen met de hand is ook een stuk zuiniger (fabrikanten claimen het omgekeerde, maar die vergelijken met de kosten als je afwast onder een lopende hete kraan).

Als je veel koffie drinkt, kun je ook beter geen Nespresso/Senseo/pod- of cupapparaat in huis hebben, maar voor een paar euro bij de kringloop een apparaat kopen waar je 'losse' koffie in kunt gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Paulus3-3 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:10:
[...]

Tuurlijk weet ik dat niet. Maar over het algemeen durf ik wel met enige zekerheid te stellen dat hier gemiddeld genomen hoger dan minimumloon verdiend wordt ;) Veelal hogeropgeleiden in een beroepsgroep waar veelal een tekort is.

[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 11-03-2022 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:00
pjottum schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:38:
[...]
, zelfs voedsel wordt goedkoper: minder weggooien maar vooral doordat verpakkingen vaak gemaakt worden voor 2 of meer personen.
Zoals wat? Want voor pasta, aardappelen, groente, vlees, fruit, kruiden zakjes, drinken, broodbeleg, etc maakt het echt niet uit.. je kan een verpakking met 2 stuks vlees halen en 1 invriezen of de volgende dag gebruiken.

Voor een pak Knorr wereldgerechten wel natuurlijk, maar neem aan dat mensen dat niet dagelijks eten. Los dat je dan kan proberen de helft te gebruiken natuurlijk. Maar verder snap ik deze uitspraak nooit zo goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:57
Even optellen;

Semiconductor te kort.
Suez kanaal blokkade.
Container te kort.
Klimaat crisis.
Corona crisis.
Oorlog in oekraine.

Time in the market beats timing the market. Als je wacht verlies je tijd en het rente op rente effect (compounding in goed Engels) is het belangrijkste en daarvoor is tijd de drijvende factor.

Overigens is sparen ook een vorm van beleggen. Hetzij met andere risico’s dan aandelen of vastgoed. Of welke categorie je ook maar neemt.

Als je in een crisis niet nerveus wordt en delen wil verkopen of gedwongen moet verkopen dan weet je dat je redelijk in balans bent. Waarom dan niet starten in een crisis.

Dan weet je wat je echt kan missen en heb je al ervaren wat grote schommelingen mentaal met je doen. De beste tijd om te beginnen is gisteren de een na beste tijd vandaag.

Overigens is nu pas nadenken over je inkomsten vs uitgaven rijkelijk laat , je moet er nu toch al doorheen. Ervan uitgaande dat er ruimte is tussen inkomsten en uitgaven waren de laatste 15 jaar een uitgelezen tijd om wat op te bouwen.

Ik heb te doen met de mensen die al niets over hielden en nu wederom met een verzwaring van de problemen te maken krijgen. Zonder enig middel te hebben om nog meer te bezuinigen.

Nu pas nadenken over buffers bezuinigingen etc is simpelweg te laat.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 11-03-2022 08:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:27

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn vrouw en ik komen beide uit een arm gezin en dat blijft in je genen zitten. Vandaar dat wij ook beide proberen de vaste lasten zo veel als mogelijk te verlagen, dus isoleren, niet te duur kopen, hypotheek aflossen, geen leningen, kritisch op abonnementen, geen onnodige zaken kopen. Als je dat zo leest denk je misschien aan het echtpaar Scrooge, maar we hebben het best gezellig samen hoor :)

Dit maakt dat we financieel aardig weerbaar zijn. Een goed inkomen van mij helpt daar ook bij, dat geef ik direct toe, maar mijn moeder zei altijd al: geldproblemen komen vaak omdat er teveel wordt uitgegeven, niet omdat er te weinig binnenkomt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-08 21:13
President schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:49:
[...]
Voor een pak Knorr wereldgerechten wel natuurlijk, maar neem aan dat mensen dat niet dagelijks eten. Los dat je dan kan proberen de helft te gebruiken natuurlijk. Maar verder snap ik deze uitspraak nooit zo goed?
Of je bereidt 2 van die pakken en vriest 6 porties in. Hoef je maar 1x te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Trichoglossus schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Of je bereidt 2 van die pakken en vriest 6 porties in. Hoef je maar 1x te koken.
Je vergeet dat heel veel mensen liever niet in de keuken staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:12

Flappiewappie

Hier nog meer

Don Quijote schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Als je op dezelfde manier blijft stoken ja - ik denk dat we met zijn alle moeten gaan concluderen volgend jaar dat de verwarming op 17/18 graden en een dekentje op de bank de defacto standaard gaat worden. Per graad bespaar je toch al snel 5% gas. Nog wat extra maatregelen om te isoleren en het valt allemaal wel mee.

Hier staat wat

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:12

Flappiewappie

Hier nog meer

souljah1h schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Ja wil je nou besparen of niet? echt he precies dit gedrag.... :'(

Hier staat wat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

President schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Zoals wat? Want voor pasta, aardappelen, groente, vlees, fruit, kruiden zakjes, drinken, broodbeleg, etc maakt het echt niet uit.. je kan een verpakking met 2 stuks vlees halen en 1 invriezen of de volgende dag gebruiken.

Okee, challenge accepted. Ik kook voor 2 personen:

- Een ui
- Teentje knoflook, stukje gember
- Een paprika
- Bakje champignons
- Handje pinda's
- Courgette
- Rijst voor 2
- Kruiden

Alles bij elkaar en ik heb uiteindelijk (..) een pan nasi.

Ben je alleen, maak je dan een halve ui? Een halve paprika? Een halve courgette? Of maak je dan voor 2 keer, en mik je de helft in de vriezer? Stel je maakt die halve portie, maar die komt niet op, en als die niet opkomt wat doe je dan met de rest?

Dan, eigenlijk wil ik daar ook wat gehakt in. Dat komt in 400gram tegenwoordig. Dus dan zit je of de hele avond koe na te kauwen, of je deelt dat in 4 (?) porties - weer die vriezer.

Of, open even ah.nl/bonus. Wat moet ik als alleenstaande met 2 netten sinaasappels, in totaal 4kg? Elke dag 3 van die dingen eten? Of De aldi? https://www.aldi.nl/aanbi...7-2-extra-volume-voordeel Wat moet ik met 8 balletjes? 2 dagen genieten en 2 dagen door die korsten heen zien te komen?

En dit zijn nog maar een paar voorbeelden... echt, supermarkten zijn ingericht op volume, en dat is nu net niet wat je nodig hebt als alleenstaande.
souljah1h schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Ook leuk: toen ik alleenstaand was, ging ik wel eens chinees halen. Daar at ik dan 3 dagen van tot de babi pangang mijn neus uitkwam. Wel goedkope manier van vlees eten trouwens.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:00
pjottum schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Okee, challenge accepted. Ik kook voor 2 personen:

- Een ui
- Teentje knoflook, stukje gember
- Een paprika
- Bakje champignons
- Handje pinda's
- Courgette
- Rijst voor 2
- Kruiden

Alles bij elkaar en ik heb uiteindelijk (..) een pan nasi.

Ben je alleen, maak je dan een halve ui? Een halve paprika? Een halve courgette? Of maak je dan voor 2 keer, en mik je de helft in de vriezer? Stel je maakt die halve portie, maar die komt niet op, en als die niet opkomt wat doe je dan met de rest?

Dan, eigenlijk wil ik daar ook wat gehakt in. Dat komt in 400gram tegenwoordig. Dus dan zit je of de hele avond koe na te kauwen, of je deelt dat in 4 (?) porties - weer die vriezer.

Of, open even ah.nl/bonus. Wat moet ik als alleenstaande met 2 netten sinaasappels, in totaal 4kg? Elke dag 3 van die dingen eten? Of De aldi? https://www.aldi.nl/aanbi...7-2-extra-volume-voordeel Wat moet ik met 8 balletjes? 2 dagen genieten en 2 dagen door die korsten heen zien te komen?
toon volledige bericht
Ik had daar toen ik alleen woonde een vriezer voor...

Ik bedoel, hoe dan met 3? 4? 5? Personen? 1,5 ui? Is er ook een halve over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-08 23:42

TommyGun

Stik er maar in!

Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:54:
Ik ben ook wel benieuwd wat mensen hier mee gaan doen. Wij hebben eindelijk een beetje buffer opgebouwd, maar die buffer wordt steeds minder waard, en uiteindelijk gaan we die gewoon nodig hebben.

Ik heb geen laag inkomen, dus we krijgen weinig of geen steun van de overheid. We wonen in een huurhuis want een koophuis is niet te betalen, maar dat betekent dat we dus ook geen zonnepanelen kunnen laten leggen en ook niet kunnen isoleren e.d., tenzij we de verhuurder zo ver krijgen om te investeren.

Maar we zitten nu al op het punt waar de rek er echt uit is, we gebruiken de auto zo min mogelijk en de ene keer tanken doen we met de reiskostenvergoeding van m'n werk, met als resultaat dat als ik een keer een maand niet naar kantoor ga (of als de benzineprijs te hoog wordt) we letterlijk niet meer kunnen tanken.

Alle opties die er zijn om de impact te verlagen vereisen daarbij dat je flink wat kapitaal hebt, want investeren in vastgoed of het aanschaffen van een elektrische fiets of zuinigere auto zit er voor ons bijvoorbeeld echt niet in.
Mag ik vragen waar het geld dan aan op gaat als je geen laag inkomen hebt, maar zelfs je buffer moet aanspreken?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TommyGun schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Mag ik vragen waar het geld dan aan op gaat als je geen laag inkomen hebt, en zelfs je buffer moet aanspreken?
Mijn inkomen zit op ongeveer anderhalf keer netto modaal, maar ik heb ook het enige inkomen in ons 5-persoons huishouden. We krijgen dus bijvoorbeeld maar één keer loonheffingskorting, wat al veel scheelt tegenover vrienden van ons die met z'n 2en net iets meer verdienen dan ik alleen en gewoon netto veel meer over houden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
pjottum schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Nou, die eet je de dag erna? Of mik je in de vriezer? Waarom zou je eenpansgerechten maar voor 1 portie maken? Ik kook al jaren voor 1 persoon en heb hier echt nog nooit issues mee gehad. Ik koop alles in bulk, mik het in de vriezer en haal het eruit wanneer ik het nodig heb. Gehakt koop ik per kilo en verdeel ik in porties in de vriezer, idem met kipdijfilet en shoarma.

Zo moeilijk is het niet. Je kan ook óveral een probleem van maken maar het is echt totaal onnodig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 22:56
Flappiewappie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Als je op dezelfde manier blijft stoken ja - ik denk dat we met zijn alle moeten gaan concluderen volgend jaar dat de verwarming op 17/18 graden en een dekentje op de bank de defacto standaard gaat worden. Per graad bespaar je toch al snel 5% gas. Nog wat extra maatregelen om te isoleren en het valt allemaal wel mee.
Net als @Ardana heb ik van besparen een sport gemaakt. Bij mij is het al jaren de standaard om op 18 graden te stoken. Het is zelfs nu al zo dat ik vaak thuis niet douche omdat het op de sportschool gratis is (ik ga dan wel eerst sporten).
Op een gegeven moment valt er gewoon niet meer te besparen om het nog normaal te houden. Dan is het toch jammer dat ondanks mijn zuinige gedrag de energierekening verdubbeld is.
Een warmtepomp of zonnepanelen kan niet, want appartement.

Los van de verdubbelde energierekening merk ik dat met name de heffingen van de gemeente en het waterschap jaarlijks flink stijgen zonder dat daar voor mij iets concreets tegenover staat. De gemeenten kunnen helaas ook niet anders omdat bijvoorbeeld het Rijk de jeugdzorg over de schutting naar de gemeenten heeft geflikkerd zonder dat de gemeenten daarvoor financieel door het Rijk worden gecompenseerd. Er zijn vele gemeenten die qua financiën failliet zouden gaan, ware het niet dat in Nederland lokale overheden niet failliet kunnen gaan. Zie bijvoorbeeld hier

Concreet betekent de huidige inflatie dan dat er minder geld naar de spaarrekening/beleggingen gaat omdat er onder de streep minder over blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lange termijn voorbereiden kan je volgens mij enkel door een buffer op te bouwen en een deel van je geld te beleggen.

Op korte termijn kan je enkel zien dat je uitgaven lager blijven dan je inkomsten. Dat betekent voor sommige mensen: besparen. Op de middellange termijn kan je ook proberen meer te gaan werken of een beter betaalde baan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 21:57

OMD

Oon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Mijn inkomen zit op ongeveer anderhalf keer netto modaal, maar ik heb ook het enige inkomen in ons 5-persoons huishouden. We krijgen dus bijvoorbeeld maar één keer loonheffingskorting, wat al veel scheelt tegenover vrienden van ons die met z'n 2en net iets meer verdienen dan ik alleen en gewoon netto veel meer over houden.
Eigenlijk bizar. Je bent één van de gelukkigen die een riant salaris heeft. Ik ga even uit van modaal 1,5x dus ongeveer 3500 euro netto per maand. Dat is gewoon een riant salaris voor iemand.

Met 3500 euro bereikt je tegenwoordig echt niet veel meer, zeker niet als je 4 man moet onderhouden. Eigenlijk te zot voor woorden. Weet je hoeveel mensen een minimum loon hebben en die met zijn tweeen werken. Die halen jouw salaris dus niet eens.

De huidige tijd is duur... heeeel duur.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
SmurfLink schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Nou, die eet je de dag erna? Of mik je in de vriezer? Waarom zou je eenpansgerechten maar voor 1 portie maken? Ik kook al jaren voor 1 persoon en heb hier echt nog nooit issues mee gehad. Ik koop alles in bulk, mik het in de vriezer en haal het eruit wanneer ik het nodig heb. Gehakt koop ik per kilo en verdeel ik in porties in de vriezer, idem met kipdijfilet en shoarma.

Zo moeilijk is het niet. Je kan ook óveral een probleem van maken maar het is echt totaal onnodig.
Juist en als een vriezer te duur is eet je 2+ dagen hetzelfde, first world problems.....

@OMD Perspectief is alles, waar wij vroeger 3x per jaar uit eten gingen, gaan er velen 3x per week uit eten, zijn de vakanties van de veluwe naar Turkije gegaan voor mensen met een kleine portemonnee. Rijden we 2 ipv 1 auto.

Aantal dingen zijn fors duurder geworden, maar ik vind het allemaal wel te overzien als je perspectief wat....euhm positiever is. Ik vind de FIRE beweging te extreem, maar wat ik er wel van oppik is dat je zonder vakanties en luxe ook prima gelukkig door het leven kunt gaan en had gehoopt dat het wat normaler zou worden om weer met het kleine tevreden te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Furion2000 op 11-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 19:25
Sinds ik op mijzelf woon is kosten laag houden een speerpunt voor mij geweest. Alles wat ik overhield heb ik geïnvesteerd in het omlaag brengen van de kosten.

Een van de dingen die ik nu doe, is extra aflossen op de duo lening. Elke €50,- levert mij een besparing op van €1,- per maand. Dit is het laatste laaghangende fruit wat er hier nog over is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Is de rente op je DUO-lening 2% per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
@Sefyu
Qua rente-kosten is het natuurlijk allemaal nihil, maar ik ontsla mijzelf wel van een financiële verplichting op de middellange termijn.

Hypotheek heb ik al bijna niet meer, net als dat de energierekening ook vrij laag is. Zonder deze duo-schuld zijn onze kosten laag genoeg om rond te komen van 16 uur in de week hamburgers flippen of te vakkenvullen bij de Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Furion2000 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Juist en als een vriezer te duur is eet je 2+ dagen hetzelfde, first world problems.....
Ik raad je het boek 'Alle dagen schuld' aan om tot enig perspectief te komen.

Maar goed, deze discussie staat inmiddels ver van de start van dit topic af, zullen we terug gaan?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 21:57

OMD

Furion2000 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:29:
[...]

@OMD Perspectief is alles, waar wij vroeger 3x per jaar uit eten gingen, gaan er velen 3x per week uit eten, zijn de vakanties van de veluwe naar Turkije gegaan voor mensen met een kleine portemonnee. Rijden we 2 ipv 1 auto.
Sorry, maar jij komt uit 1989. Mag ik even zeggen dat de statement vroeger gingen wij... een beetje vreemd over komt? Los ervan of dat je gelijk hebt natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 11-03-2022 15:10 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-08 23:23
merauder schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:35:
Sinds ik op mijzelf woon is kosten laag houden een speerpunt voor mij geweest. Alles wat ik overhield heb ik geïnvesteerd in het omlaag brengen van de kosten.

Een van de dingen die ik nu doe, is extra aflossen op de duo lening. Elke €50,- levert mij een besparing op van €1,- per maand. Dit is het laatste laaghangende fruit wat er hier nog over is.
Ik zou eerder die 50 beleggen tegen een hoger rendement. Obligaties oid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Furion2000
OMD schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Sorry, maar jij komt uit 1989. Mag ik even zeggen dat de statement vroeger gingen wij... een beetje vreemd over komt? Los ervan of dat je gelijk hebt natuurlijk.
Mag ik dan ook vinden dat ik het vreemd vind dat je daarop reageert en niet op het argument? Je moest het even gezegd hebben? :+

Ik reken meestal zo, vroeger voor een 50'er kan 30 jaar zijn, vroeger voor een 18 jarig kan 10 jaar zijn. Mogen mensen uit 1989 'vroeger' niet in de mond nemen? Vroeger is zo subjectief als maar zijn kan, behandel het dan ook zo.

@pjottum Je raadt mij het boek aan omdat wat je triggerde? Als er geen aanknopingspunt verteld word, maar puur even een advies gedropt word, heb je natuurlijk weinig kans dat dit overgenomen word he.

Ik wil mij best meer verdiepen in zaken, dingen verduidelijken of toegeven dat ik mis zit, maar als dat andersom niet gebeurd houdt het al snel op.

[ Voor 25% gewijzigd door Furion2000 op 11-03-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Hertog_Martin schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Ik zou eerder die 50 beleggen tegen een hoger rendement. Obligaties oid.
Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, echter heb ik destijds veel bij de DUO geleend om er een huis te kunnen kopen en uiteindelijk ook gedaan in hindsight de goede tijd. Elke geleende euro is inmiddels al x2 gegaan.

Ik zie aflossen op de duo als een vorm van derisken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Furion2000 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:29:
[...]
@pjottum Je raadt mij het boek aan omdat wat je triggerde? Als er geen aanknopingspunt verteld word, maar puur even een advies gedropt word, heb je natuurlijk weinig kans dat dit overgenomen word he.

Ik wil mij best meer verdiepen in zaken, dingen verduidelijken of toegeven dat ik mis zit, maar als dat andersom niet gebeurd houdt het al snel op.
Excuses - ja, dat triggerde bij mij.
In short dat boek: Een onderzoek wat gedaan is in een wijk in Almelo waar iedereen arm is en waarom mensen in armoede belanden, dat armoede overerft en dat als je eenmaal in die afgrond beland, er vaak geen manier is om eruit te komen. Ik kwam daarop omdat het ook beschrijft dat je horizon (in tijd) korter wordt: voor jou en mij is vooruit koken en in de vriezer doen heel normaal, maar als je horizon 5 dagen is, dan ga je niet koken voor volgende week. Dan is het: als ik morgen maar wat te eten heb, dus ik verkoop de vriezer.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
pjottum schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Excuses - ja, dat triggerde bij mij.
In short dat boek: Een onderzoek wat gedaan is in een wijk in Almelo waar iedereen arm is en waarom mensen in armoede belanden, dat armoede overerft en dat als je eenmaal in die afgrond beland, er vaak geen manier is om eruit te komen. Ik kwam daarop omdat het ook beschrijft dat je horizon (in tijd) korter wordt: voor jou en mij is vooruit koken en in de vriezer doen heel normaal, maar als je horizon 5 dagen is, dan ga je niet koken voor volgende week. Dan is het: als ik morgen maar wat te eten heb, dus ik verkoop de vriezer.
Ah oke dat verklaard een groot deel inderdaad. Nu dan even de verduidelijking haha. Het is niet zo dat ik de meest jammerlijke gevallen niet ken of begrijp, zelf word ik altijd moe van mensen die de meest extreme gevallen aanhalen om een punt te verduidelijken, waardoor ik vaak gemiddelde voorbeelden aanhaal.

Begin ook steeds meer van mening te worden dat, ondanks dat we behulpzaam willen zijn met voorbeelden, vaak het de voorbeelden zijn die dingen minder duidelijk maken of vager. Hier ben ik nog niet helemaal over uit :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom focust iedereen op kostenbesparing en hoor ik niemand over (arbeids)inkomsten verhogen?

Een beter betaalde baan zoeken of een opleiding ervoor volgen (ook investeren)? Of op zn Amerikaans de "second job"?.

De eerste twee zijn structureel verbeteren tov incidenteel de kachel lager.
Ik heb alle drie gedaan de laatste 8 jaar en gecombineerd bracht dat meer op dan als ik 100% had bespaard.

en inderdaad geen tijd meer voor bingewatching maar het bracht me persoonlijk ook meer dan de tv/ pc/ phone.

[ Voor 22% gewijzigd door bombadil op 12-03-2022 10:54 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-08 18:25
bombadil schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:30:
Waarom focust iedereen op kostenbesparing en hoor ik niemand over (arbeids)inkomsten verhogen?

Een beter betaalde baan zoeken of een opleiding ervoor volgen (ook investeren)? Of op zn Amerikaans de "second job"?.

Ik heb alle drie gedaan de laatste 8 jaar en gecombineerd bracht dat meer op dan als ik 100% had bespaard.

en inderdaad geen tijd meer voor bingewatching maar het bracht me persoonlijk ook meer dan de tv/ pc/ phone.
Het is al van de zotte dat je tegenwoordig al 2-verdieners moet zijn om normaal een huis te kunnen kopen en rond te kunnen komen, en dan ga jij nog eens voorstellen dat mensen 2 banen moeten nemen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Remcoder schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Het is al van de zotte dat je tegenwoordig al 2-verdieners moet zijn om normaal een huis te kunnen kopen en rond te kunnen komen, en dan ga jij nog eens voorstellen dat mensen 2 banen moeten nemen. 8)7
Een beter betaalde baan is ook een optie hé. Zelf recent ook gedaan, kreeg er ruim 15% en een auto bij. Levert me zo'n €350 aan koopkracht op en zeker die auto is met deze brandstofprijzen toch wel erg prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08 14:34
Ik moet zeggen dat ik wel baal van de inflatie maar dat het me niet enorm hard raakt. Ik heb moeite met de achterliggende redenen. Door het bijprinten van geld is de minima de klos . Een onderlaag die keihard werkt en de zuurverdiende centjes zien verdampen. Het kunstmatig laag houden van de rente op Europees nivo om landen met hoge staatsschulden te sparen is voor welvarende naties als nederland een ramp voor de burger.

Voor mezelf is het geen ramp. Ooit in toevallig de juiste tijd een woning gekocht die ik alleen kon financieren. Samen gaan wonen , getrouwd en inmiddels bijna hypotheek vrij van een woning die sinds de aankoop volgens de markt ineens meer als 2x zoveel waard geworden is. Door direct na aankoop wat isolatie maatregelen te doen en een paar jaar later zonnepanelen aan te schaffen is het energieverbruik ook laag 8 a 900m3 gas en door salderen 0 stroom . Dus de stijging van die kosten is waarschijnlijk te overzien. Ik moet wel zeggen dat ik de prijsstijgingen nog het meest merk in de supermarkt . De kar boodschappen is wel merkbaar duurder maar gezien mijn goedkope woning nog geen reden tot bezuinigen .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-08 21:13

Veel mensen kunnen natuurlijk simpelweg geen beter betaalde baan vinden.
En iemand aan de lopende band zegt tegen zijn baas: ik doe de avondploeg er ook nog wel bij, werk ik 80u per week. Zoiets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-08 21:52
Oon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:03:
TommyGun schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:53:
Mag ik vragen waar het geld dan aan op gaat als je geen laag inkomen hebt, maar zelfs je buffer moet aanspreken?
Voor mij een beetje soortgelijke situatie als @Oon, d.w.z. als zijnde eenverdiener bovenmodaal. Maar verdien ik meer. Met anderhalf modaal schat ik hem in op circa 3200 netto in de maand overhoudend. Zelf zit ik op circa 4500 netto per maand. Laat ik dan dus ook voorop stellen. We kunnen thuis prima eten. Maar het is nu niet alsof je maandelijks duizenden euro's overhoudt. Dat 1.5x modaal dan ook krap is kan ik zeker inkomen.

Grotendeels komt dat door kosten van o.a. particuliere huur. Ik woon in Rotterdam, voor werk korte reistijd nodig in verband met diensten. Is gewoon duur. Bijna 1600 per maand gaat hier al alleen aan op voor kale huur. Gemeentelijke belastingen die daar bovenop komen, tikken ook aan. Dan heb je nog verplicht uiteraard de zorgverzekering. Een dochtertje die 2 dagdelen per week naar de peuterspeelzaal gaat. Zaken waar je qua verder bedrag weinig invloed op hebt, maar al bijna eigenlijk gewoon 1x modaal volledig wordt opgegeten.

En dan moet je zelf natuurlijk ook nog eten. Luiers voor het tweede kind zijn ook niet echt voordelig. Inmiddels zit je al op zo'n 3k netto per maand.

Internet, overige verzekeringen, telefonie erbij, en je zit op zo'n 3.2k per maand. Elektra en stadswarmte, nog eens zo'n 200 in de maand (gelukkig geen energieklasse G woning meer op dit moment). Zit dus eigenlijk al op het geschatte salaris van @Oon daarmee. En heeft hij dus nog een kind extra. Wij hebben verder geen auto, dus dat scheelt aanzienlijk in onze uitgaven. De benenwagen en fiets is relatief goedkoop.

Maar gezien wat het leven al snel kost, kan ik mij prima voorstellen dat zelfs mensen met bovenmodaal als enkelverdiener gewoon nauwelijks tot niet voldoende rondkomen. En er hoeft eigenlijk maar ergens iets tegen te zitten, of je begint stiekem al van je buffer te moeten eten. Opbouw van buffer is vaak ook gewoon nog lastig op dat moment.

Rekening houdende met het verlies aan sociale voorzieningen naarmate je inkomen stijgt, komt het moment van beginnend ademruimte als eenverdiener op het moment dat je circa 1.8x bruto modaal verdient. En pas vanaf 2x bruto modaal dat je vaker en meer luxe kunt gaan permitteren. Dit sluit natuurlijk ook gewoon volledig aan op het feit dat Nederland gewoon echt een tweeverdieners maatschappij is. En je met circa 2x bruto modaal dus iets meer overhoudt dan 2 partners die beiden modaal verdienen, waarop de gehele levensstandaard in Nederland toch redelijk gebaseerd is.

Een traditioneel gezien in Nederland is eigenlijk nog maar voor weinigen weggelegd.

Voor mensen die het kunnen, in zichzelf investeren, met insteek een betere baan te investeren. Prima, vooral doen. Maar let wel. Niet alle circa 12 - 13 miljoen (? geschat aantal) volwassenen in Nederland kunnen een best betaalde baan hebben. Salering zal toch altijd via een redelijke normaalverdeling gaan.

Je moet je dan ook realiseren dat een deel het altijd minder zal hebben. En het opdrijven naar als gezin nog meer werken, is juist het laatste wat we eigenlijk moeten willen. Tweeverdienen is al de norm geworden door deze drive / push naar tweeverdieners, waardoor het op een gegeven moment nog nauwelijks een keus te noemen is, maar gewoon een verplichting is geworden binnen vele families. Ditzelfde effect zul je ook krijgen zodra je mensen gaat sturen richting een tweede baan. Een druk / verplichting die overigens met name door de reeds minderbedeelden gedragen zal worden, omdat zij financieel relatief gezien er het hardst op achteruitgaan op het moment dat hun huidige "peers" dubbele banen gaan draaien.

Dit moeten we als maatschappij gewoon niet willen. Het zijn mensen, geen werkmieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
psychodude schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:22:

Grotendeels komt dat door kosten van o.a. particuliere huur. Ik woon in Rotterdam, voor werk korte reistijd nodig in verband met diensten. Is gewoon duur. Bijna 1600 per maand gaat hier al alleen aan op voor kale huur.
€1600 per maand aan huur. Ik ben dan wel nieuwsgierig: huur je vrijwillig of is het deels noodgedwongen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja inderdaad, dan woon je niet 3 hoog achter in Rotterdam. Maar dat slaat wel een enorme deuk in je budget. Dat is al qua huur wat voor veel mensen binnen hun hele budget is.

Mijn schoonbroer huurde ook in Amsterdam voor zo'n bedrag puur omdat het kon, maar is uiteindelijk toch buiten de stad getrokken naar een koophuis. En qua reistijd scheelde het niet veel, want binnen de stad met fiets of OV loopt soms ook aardig op. Met de auto is hij nu net zoveel tijd kwijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-08 21:52
GioStyle schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:05:
[...]

€1600 per maand aan huur. Ik ben dan wel nieuwsgierig: huur je vrijwillig of is het deels noodgedwongen?
Definieer vrijwillig. Ik ben inmiddels medisch specialist. Het pad om daar te komen in Nederland is vaak niet één die eenvoudig binnen een enkele regio wordt bewandeld, en ook tijdens de opleiding tot specialist is dit vaak niet iets dat binnen één gebied wordt uitgevoerd. Maar je dus wel altijd in nabijheid van het ziekenhuis wordt verlangd te wonen. In de afgelopen 6 jaar heb ik dan zo 2x in Rotterdam gewoond, 2x in de provincie Groningen, 1x in de achterhoek. Waarbij uiteindelijk tussentijds in Groningen wel de tweede woning aangehouden omdat een jaar dubbele huur aldaar versus alles verhuizen nauwelijks elkaar nauwelijks ontliep.

Maar je kunt je voorstellen, het is niet iets dat een lekkere basis biedt voor het kopen van een woning. Op basis van het verder te verwachten beloop zal ik met ongeveer anderhalf jaar binnen een maatschap treden en op dat moment dus eindelijk echt vastigheid. Maar tot dat dus zover is, is eventueel verhuizen van hot naar her gewoon dagelijkse praktijk binnen het leven als arts in Nederland.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen daar niet in mee te gaan, maar dat betekend wel concessies doen. Tot aan zelfs na afronding van een opleiding tot medisch specialist mogelijk geheel niet meer komen te werken binnen je eigen vakgebied, oftewel niet langer als medisch specialist te werken.
Barrycade schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:16:
Ja inderdaad, dan woon je niet 3 hoog achter in Rotterdam. Maar dat slaat wel een enorme deuk in je budget. Dat is al qua huur wat voor veel mensen binnen hun hele budget is.

Mijn schoonbroer huurde ook in Amsterdam voor zo'n bedrag puur omdat het kon, maar is uiteindelijk toch buiten de stad getrokken naar een koophuis. En qua reistijd scheelde het niet veel, want binnen de stad met fiets of OV loopt soms ook aardig op. Met de auto is hij nu net zoveel tijd kwijt.
Zelfs 3 hoog achter in Rotterdam, betaal je nog altijd een godsvermogen particulier, naar wat je er voor krijgt. Het momenteel beschikbare aanbod met minstens 2 slaapkamers (waar je met 2 kinderen dus niet aan ontkomt) begint eigenlijk zo'n beetje op 1000 - 1100 euro (gerekend met hetgeen momenteel als beschikbaar op funda staat), en dan heb je circa 50 - 60 m2. Voor mensen die echt niet meer kunnen bekostigen, moet dit. Maar nog geen 15 m2 per persoon, is natuurlijk gewoon dramatisch.

Voor rond 100 m2, kijk je al snel tegen 1350 euro minimaal. En let wel, dat is dan vaak nog huur zonder service kosten. Daar ligt een gigantische kloof met sociale huur. Zodra je teveel verdient voor sociale huur, maar qua levensstandaard qua woning een beetje op een gelijksoortig niveau wilt komen, wordt het al snel ontzettend duur.

Ter vergelijk, familie van mij die het zelf minder heeft, zit in sociale huur binnen Rotterdam en heeft circa 110 m2 en betaald daar ongeveer 600 in de maand voor, een ander familielid circa 90m2 en betaald daar nog geen 550 in de maand voor. En daar komt dan ook nog eens toeslag bovenop waarmee effectieve huurlast lager uitvalt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• merauder

Omdat mijn persoonlijke insteek nooit is geweest om in de ratrace mee te doen. Qua werk zit ik in een prima balans tussen een goed inkomen en relaxed een beetje aanknoeien zonder een hoge werkdruk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superkoex9
  • Laatst online: 11:27
OMD schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Ik ben van diezelfde generatie en kan me de bewoording prima voorstellen. Het is nu echt anders dan "vroeger" een jaar of 20-25 geleden. Wij gingen inderdaad bijna nooit uit eten met het gezin. D keren dat mijn ouders met z'n 2en uit eten gingen waren ook op 1 hand te tellen.
Momenteel lijkt het voor veel mensen normaal om wekelijks eten te bestellen of uit eten te gaan.
Toen ik nog Social media gebruikte leek het wel alsof niemand werkte maar iedereen alleen maar op terras zat, skydiven was of op vakantie naar de Malediven. Gewoon een dag werken, moe thuis komen en na het eten sporten of op de bank ploffen is er schijnbaar niet meer bij.

Deze omslag maakt het leven ook duur. Wij zitten met 2x modaal prima! We wonen niet in een grote stad en hebben geluk gehad met de timing van het kopen van een huis, dat moet wel gezegd. Maar, weinig Interesse in merkkleding, kamperen ipv de Malediven of Guatemala en gewoon zelf koken op een paar keer per jaar na doen daar zeker een hele hoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik denk dat de discussie over levensstijl en vroeger wel in perspectief geplaatst moet worden, de welvaart en levensstandaard is de afgelopen decennia natuurlijk wel toegenomen. Dus de baseline waaraan mensen hun welvaart aan afmeten is toegenomen. Ongelijkheid hierin is natuurlijk altijd relatief, maar hierdoor vooral een politieke en ideologische discussie.

En dat is dan ook de enigste discussie die een echte impact zal hebben op toekomstige ontwikkelingen. Je kan proberen als individu je te wapenen, maar collectief zijn we daar veel beter toe in staat, afhankelijk van hoe mensen zich gedragen in een democratie en de kwaliteit van het debat. Denk bijvoorbeeld aan de hele klimaatdiscussie, het hele argument om er maar weinig aan te doen draaide om de z.g.n. betaalbaarheid. Je ziet nu de gevolgen van die keuze. In een democratie hebben verkiezingen consequenties.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-08 22:07
Uiteindelijk komt het neer op (financiele) keuzes maken.
- Kinderopvang - Dit kun je ook doen samen met vrienden/kennissen. Jij vangt op je vrije dag hun kinderen op en omgekeerd doen zij dat. Als je dat al 1 dag per week doet, kijk eens wat dat scheelt.
- Eten - Vind je het handig om in groot te koken en de helft (of meer) in te vriezen en dan later op te eten.
- Reizen (inclusief auto); Kun je met minder af of anders, bijvoorbeeld vaker de fiets, maar ook: wil je het?
- Vakantie zoals woningruil; Vrienden van ons die het minder breed hebben komen in ons huis vakantie vieren als wij zelf op vakantie zijn. Wij blij, zij blij!

Maar ik persoonlijk denk dat je de grootste klappers kunt maken in de supermarkt zonder aan luxe in te boeten. Maak een lijst wat je de komende week per dag gaat eten, laat 1 dag 'leeg', dus je koopt voor 6 dagen. Die lege dag gebruik je om restanten uit de vriezer danwel overgebleven groenten van de afgelopen week. Voordeel is je koopt van een lijstje, je gooit minder voedsel weg. Heb je op je lege dag niets meer in huis: frituurpan aan of gewoon brood met gebakken ei. Essentieel onderdeel is wel een vriezer(tje). Bij ons gaan alle restjes de vriezer in (ja ook de rijst waar we nog een paar scheppen van over hebben). En dan eens in de zoveel tijd ontdooi je alle kleine porties en dan heb je "vriezer tapas".
Als je dan de inflatie hebt van zeg 5%. Pak dan je uitgaven van je boodschappen en vermenigvuldig dat met elkaar en je hebt met weinig inspanning een groot deel van de inflatie 'gecompenseerd', probeer dan eigenlijk 10% te besparen op je boodschappen en je bent spekkoper.
Pagina: 1 2 3 Laatste