Hoe voorbereiden op inflatie / koopkrachtverlies

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:28:
Ik heb aan mijn vriendin voorgesteld dat ik nog een tweede vriendin zoek die hier komt wonen. Niet voor de leuke nachten gezelligheid maar om de kosten door 3 te kunnen delen.

Dat vond ze geen goed plan en nu lig ik al 2 nachten op de logeerkamer. Kost nog extra gas ook.

Toch blijf ik het een goed idee vinden. Misschien dat jullie het wel lukt :P
Misschien kun je voorstellen om een extra vriend voor haar te regelen? Ik las vandaag dat een menselijk lichaam zo'n 100W aan warmte produceert. Toch weer een aardige gloeilamp.

Zonder gekkigheid vind ik deze kwesties ook wel interessant, hoewel het voor ons een luxeprobleem is. Binnenkort een nieuwe woning betrekken dus we zijn langzaamaan al wat zaken aan het aanschaffen en offertes aan het accorderen voordat het nog duurder wordt. Denk aan de keuken, bouwmaterialen, verf, etc.

Verder ook het voorschot voor de energiemaatschappij zo laag mogelijk gezet. Aangezien er best wel veel failliet zijn gegaan wil ik zo min mogelijk geld ergens anders hebben staan. Het mentale boekhouden rondom het 'spaarpotje bij de leverancier' doen we niet (meer) aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Trichoglossus schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Als het zo'n armoede wordt dan zijn we wel ver heen. Wasrek ipv wasdroger zou ik nog logisch vinden.
Ik zou sowieso alles ophangen blijft de kleding langer goed. Ik doe alleen handdoeken en beddengoed in de droger, omdat ik de ruimte niet heb om dat op te hangen.

Mooie kleding was ik ook alleen op 30 graden kort programma en krijg niet de indruk dat het minder schoon is. (maar misschien moet ik dat aan mijn omgeving vragen of dat daadwerkelijk klopt :P)

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Maar laten we wel wezen, de echte pijn zit bij de mensen die in besteedbare tientjes rekenen per week of maand.

Helaas wonen die vaak ook niet in A+++ woningen met bijbehorende A+++ apparatuur of zonnepanelen op het dak. Dus die hebben geen keuze en hangen hun was gewoon aan een lijntje.

Wij kennen mensen die geld van hun ouders moesten lenen omdat hun wasmachine stuk was gegaan en 1 van hun tussen 2 banen zat. Gelukkig komt er weer geld binnen, maar oef dat zet je wel te denken als dat je belevingswereld niet is.
Dan is het lijntje wel erg dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
@Barrycade
Ik vind dit oprecht een moeilijke groep. En veel is ook afhankelijk van gedrag.

Zelf heb ik een zus die elk dubbeltje moet omdraaien wegens een arbeidsongeschiktheids-uitkering, maar nog wel in volle overtuiging bezig is met haar rijbewijs omdat dit haar vrijheid brengt.

Het lukt mij nog steeds niet om haar duidelijk te maken dat een auto een privilege is welke niet voor iedereen is, en dat de kosten voor rijles en de TCO van een auto hoger ligt dan wat zij maandelijks overhoud voor de boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
merauder schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:39:
@Barrycade
Ik vind dit oprecht een moeilijke groep. En veel is ook afhankelijk van gedrag.
Veel wel, maar lang niet alles. Een groot deel van deze groep woont in een huurhuis waar een coöperatie op zit. Die knallen 10 zonnepaneeltjes op het dak en hebben weer een energieklasse gewonnen. Dat ondertussen de deuren krom zijn en de wind erlangs waait, tjsa. Dat het op zolder net zo hard waait als buiten? Tsja.

Ik ben op renovatieprojecten geweest waar men oude blokverwarming en slechte isolatie had. Blokverwarming is sowieso al klote, maar zeker oude systemen zijn feilbaar. Daar liepen mensen in sommige appartementen met hun jas aan en de kachel uit, omdat ze 1x een foute afrekening hadden gehad en gewoon jaren aan het afbetalen zijn geweest. Blokverwarming in oude huizen is recipe for disaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 17:08

Lordy79

Vastberaden

Tja als ik de openingspost lees zijn er twee mogelijkheden om je te weren tegen inflatie:

Meer inkomen
Minder uitgaven

Die minder uitgaven kan natuurlijk door zaken te schrappen zoals etentjes en vakanties maar ook door slimmer in te kopen.
Verder kun je op vaste lasten besparen door te investeren maar dan moet je wel geld hebben of kunnen lenen om te investeren. Dan denk ik aan isolatie en zonnepanelen.

Maar eigenlijk is men nu te laat als je nu ineens flink moet besparen. Je moet t dak repareren als de zon schijnt en we hebben weet ik niet hoe lang al een extreem lage rente en nauwelijks inflatie dus dat waren de jaren om te sparen. Als je in 10 jaar 10K zou hebben gespaard kun je dat sparen nu stopzetten (scheelt 80 euro per maand) + de centen laten renderen tegen 4pct = 35 euro per maand.
Maakt 115 euro zonder dat je inteert op je vermogen.

Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Verder zijn er ook veel Nederlanders die met pensioen zijn en die kunnen domweg niet omhoog in inkomen omdat er niet geïndexeerd wordt. En daar heb ik wel mee te doen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 18:15
Zelf hou ik per dag het verbruik in de gaten met p1-monitor: https://www.ztatz.nl/p1-monitor/ en dan is het vooral 's nachts interessant wat er allemaal nog wordt verbruikt qua gas en stroom.
Zo ben ik van 150 / 200 Watt naar 90 Watt gegaan 's nachts door wat apparaten echt uit te zetten ipv stand-by, ook wat access point uitzetten als je niet in die buurt hoeft te zijn.

CV ketel op 60c zetten: https://zetmop60.nl/ en alleen de ruimte verwarmen waar je bent.

Ik denk dat de meeste mensen ook flink kunnen besparen op mobiel. Ieder jaar of ieder 2 jaar een nieuwe telefoon is leuk, maar natuurlijk ook ontzettend duur.

Doorlopende reisverzekeringen met wintersport terwijl je nooit gaat wintersporten is ook laaghangend fruit.
Als je gezond bent/lijkt en een buffer hebt kun je ook het eigen risico van je zorgverzekering naar z'n top zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 11:41
wes- schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:08:
......

Als je gezond bent/lijkt en een buffer hebt kun je ook het eigen risico van je zorgverzekering naar z'n top zetten.
Uberhaupt heb ik nog nooit begrepen waarom mensen dat niet doen: in ons geval, we zijn beiden gezond op een hooikoortspilletje in het jaar na (en die valt toch al onder eigen bijdrage en eigen risico), maar door voor max eigen risico te gaan, krijgen we 2 keer 275 euro korting, is 550 in totaal. Mocht 1 van ons alsnog in het ziekenhuis belanden, dan is er geen man over boord, want dat kunnen we lappen uit de 550 korting die we kregen (385 ben je zowiezo kwijt).

Dit doen we nu al 7 jaar zo en nog nooit boven de 535 aan kosten uitgekomen (want meestal krijg je 250 euro korting pp als je max eigen risico neemt), zelfs niet bij twee zwangerschappen die in het ziekenhuis eindigden voor mijn vrouw.

Overigens, zoals gesteld, eigenlijk introduceer je alleen een nieuw risico tussen de circa 535 en 885 euro, daaronder zit eerst 385 verplicht (die ben je zowiezo kwijt als opgenomen wordt) de volgende 250 kun je betalen uit je vermindering van premie, en de daarop volgende 250 moet je lappen omdat je echt meer risico hebt genomen. bijvoorbeeld verstandskiezen trekken in het ziekenhuis is echt zo'n dingetje waar je prima je eigen risico maximaal kunt houden: kost iets van 400 euro voor 4 stuks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36
Sammy_tukker schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:38:
Uberhaupt heb ik nog nooit begrepen waarom mensen dat niet doen: in ons geval, we zijn beiden gezond op een hooikoortspilletje in het jaar na (en die valt toch al onder eigen bijdrage en eigen risico), maar door voor max eigen risico te gaan, krijgen we 2 keer 275 euro korting, is 550 in totaal. Mocht 1 van ons alsnog in het ziekenhuis belanden, dan is er geen man over boord, want dat kunnen we lappen uit de 550 korting die we kregen (385 ben je zowiezo kwijt).

Dit doen we nu al 7 jaar zo en nog nooit boven de 535 aan kosten uitgekomen (want meestal krijg je 250 euro korting pp als je max eigen risico neemt), zelfs niet bij twee zwangerschappen die in het ziekenhuis eindigden voor mijn vrouw.

Overigens, zoals gesteld, eigenlijk introduceer je alleen een nieuw risico tussen de circa 535 en 885 euro, daaronder zit eerst 385 verplicht (die ben je zowiezo kwijt als opgenomen wordt) de volgende 250 kun je betalen uit je vermindering van premie, en de daarop volgende 250 moet je lappen omdat je echt meer risico hebt genomen. bijvoorbeeld verstandskiezen trekken in het ziekenhuis is echt zo'n dingetje waar je prima je eigen risico maximaal kunt houden: kost iets van 400 euro voor 4 stuks.
Als je een tegenvaller van een paar honderd euro kunt opvangen kun je dat inderdaad zo doen. Maar als je geen buffer hebt en van een paar tientjes per week moet eten dan heb je een levensgroot probleem als je in januari met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis belandt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 11:41
T-MOB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Als je een tegenvaller van een paar honderd euro kunt opvangen kun je dat inderdaad zo doen. Maar als je geen buffer hebt en van een paar tientjes per week moet eten dan heb je een levensgroot probleem als je in januari met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis belandt.
Dat klopt, maar dat had je sowieso, want je moet dan altijd 385 aftikken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 13:36
Er zijn mensen voor wie een probleem van 885 euro wel wezenlijk anders is dan een probleem van 335 euro.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:23
T-MOB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:55:
Er zijn mensen voor wie een probleem van 885 euro wel wezenlijk anders is dan een probleem van 335 euro.
Ik neem aan dat je €385 bedoelt. Daarbij komt ook dat die €885 natuurlijk geen €885 is, maar €885 - korting op de premie die je anders had betaald. Meestal de helft van de vrijwillige eigen risico. €500 / 2 = €250. Dus je bent eigenlijk maar €385 + €250, is samen €635 extra kwijt zonder korting op je premie.

Bovenstaand zal wel een gekke gedachtegang gevonden worden, maar het is een kwestie van risico inschatten. Je hoeft maar drie jaar geen gebruik te maken van de zorg en ieder jaar daarop dat je geen gebruik maakt is winst. Als je krap bij kas zit, moet je wel de discipline hebben om de premiekorting apart te houden totdat je €885 hebt, mocht het zover komen.

Alleen beetje lullig als je chronisch ziek bent... :F

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 14-03-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:57

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Sammy_tukker schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Uberhaupt heb ik nog nooit begrepen waarom mensen dat niet doen: in ons geval …..
En daar heb je er verklaring al: in ons geval. Er zijn mensen die het verschil in korting en Max eigen risico niet zomaar kunnen opvangen als ze toch pech hebben qua zorgkosten. “En in ons geval” verbruiken we de afgelopen jaren allebei het Max eigen risico. Dan ben ik financieel beter af met een een laag “Max” eigen risico :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:40:
[...]

Eens. Mijn eerste comment in dat draadje was ook dat hyperinflatie heel ver weg is en dat de euro wellicht 'too big to fail' is.

Tegelijkertijd is de vraag natuurlijk ook wanneer we van 'hyper' spreken. Een 20% prijsstijging op jaarbasis van koopwoningen heeft complete inkomensgroepen al uit de huizenmarkt geperst de afgelopen paar jaren. Nu zie je dat hybride auto's gewoon duurder worden ondanks afschrijving, en de brandstofprijzen vliegen ook omhoog. De laagste inkomens van Nederland kunnen al tijden geen eigen auto betalen, wat er nu gebeurt vergroot dit probleem.
Bij hyperinflatie denk ik eerder aan 600% die Duitsland in 1926 kende. Maar volgens Wikipedia luidt de definitie als volgt:
Een veelgebruikte definitie van hyperinflatie is die van Phillip Cagan uit 1956. In zijn boek, “The Monetary Dynamics of Hyperinflation”, definieerde hij een periode met hyperinflatie als volgt: het beginpunt ligt in de maand waarin het maandelijkse inflatie boven de 50% uitkomt, en het eindpunt wanneer het maandelijkse inflatie onder 50% zakt en daar blijft gedurende ten minste 12 maanden.[1] Deze definitie is vaak versimpeld tot de periode waarin de maandelijkse inflatie hoger is dan 50%. Bij een inflatie van 50% per maand verdubbelen de prijzen elke 52 dagen.
Daar zijn we nog lang niet.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:17

ultimateharry

Team Slayer:-)

Vooralsnog (dat is al aan het veranderen) is energie als categorie nog de grootste boosdoener.

Maatregelen die ik in het afgelopen jaar heb genomen (heb genoeg te besteden, maar meer vanuit klimaat / efficiëntie / doelmatigheid):

Gas
Appartement was al best ok geïsoleerd.
  • CV-temp omlaag
  • CV-schema (tijden en temps) getuned
  • Radiatoren per ruimte (niet / minimaal verwarmen niet gebruikte ruimtes).
  • Radiator-ventilatoren geïnstalleerd woonkamer
  • Zuinige douche kraan + kop geinstalleerd.
  • Beetje opletten met douchen, niet te lang
  • Beetje opletten met koken op gas (pit lager zetten wanneer water kookt etc)
Elektra
  • Vaatwasser nieuw -> A klasse
  • Wasmachine nieuw -> A klasse
  • TV nieuw -> compact formaat, energiezuinig (label weet ik even niet)
  • Droger (geen warmte-pomp model) -> gebruik met beleid, ook wasjes op wasrek
Vooralsnog krijg ik in mei bij de jaar-afrekening een leuk bedrag terug.

Benzine auto
  • Vaker op kantoor-locatie om de hoek (letterlijk 2 minuten lopen) werken
  • Vaker met OV naar kantoor-locatie die verder is ipv auto
Belangrijke next steps zijn auto (plug-in hybride / elektrisch) en huis verder verduurzamen (hybride warmte-pomp, zonnepanelen).

Natuurlijk vrij gemakkelijk / logisch als je de mogelijkheden hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 16-03-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:47
Kwaliteitsspullen kopen kan ook een goede hedge zijn tegen inflatie.

Ik heb hier bijvoorbeeld een aantal fietsen die altijd al jaar op jaar duurder werden.
Bvb een Bullitt cargofiets, gekocht in 2012 voor +/-2500€ met wat opties, als ik nu op de website kijk: +3000€ (vandaag bestellen is vermoedelijke levertijd eind december).

Niet dat je met dit soort gebruiksvoorwerpen moet gaan speculeren. Maar als ik zelf iets tweedehands verkoop dan is mijn verkoopprijs meestel iets van 50% actuele nieuwprijs. Dan doet de koper een goede deal en ik ook.

Niet dat ik van plan ben om die fiets te verkopen maar als de nood hoog is dan zou ik het wel kunnen doen.

Zelfde kan je zeggen voor bijvoorbeeld kwaliteitsgereedschap. Ik heb hier onder andere wat blauwe bosh boormachines en toebehoren van een vroegere zelfstandige activiteit. Alles in goede staat en voor eigen gebruik maar als ik die ooit zou moeten verkopen dan krijg ik er nog iets voor, niet de nieuwprijs maar wel een redelijk bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:26
Wozmro schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:30:
Kwaliteitsspullen kopen kan ook een goede hedge zijn tegen inflatie.

Ik heb hier bijvoorbeeld een aantal fietsen die altijd al jaar op jaar duurder werden.
Bvb een Bullitt cargofiets, gekocht in 2012 voor +/-2500€ met wat opties, als ik nu op de website kijk: +3000€ (vandaag bestellen is vermoedelijke levertijd eind december).

Niet dat je met dit soort gebruiksvoorwerpen moet gaan speculeren. Maar als ik zelf iets tweedehands verkoop dan is mijn verkoopprijs meestel iets van 50% actuele nieuwprijs. Dan doet de koper een goede deal en ik ook.

Niet dat ik van plan ben om die fiets te verkopen maar als de nood hoog is dan zou ik het wel kunnen doen.

Zelfde kan je zeggen voor bijvoorbeeld kwaliteitsgereedschap. Ik heb hier onder andere wat blauwe bosh boormachines en toebehoren van een vroegere zelfstandige activiteit. Alles in goede staat en voor eigen gebruik maar als ik die ooit zou moeten verkopen dan krijg ik er nog iets voor, niet de nieuwprijs maar wel een redelijk bedrag.
Mja, je fiets uit 2012 verkoop je nu niet voor 3000 euro... Ook niet voor 2500 euro... Zelfs niet als je hem al die tijd 'nieuw in box' hebt gehouden.

Je hele strategie heeft dus uiteindelijk niks te maken met voorbereiden wat de insteek van dit topic was, het is niet dat ik nu voor 25.000 euro Bosch gereedschap zou moeten kopen toch om over een paar jaar te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Inmiddels ga ik voor onze boodschappen gewoon 3 winkels af. Daar waar het in de aanbieding is koop ik groter in. Lang houdbare producten, zoals mijn vriendin drinkt graag zonnatura thee, heb ik groot ingekocht voor meerdere maanden toen deze 1+1 gratis was..
Wasmiddel, vaatwastabletten, wc-papier, toiletblokjes idem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

President schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:23:
[...]

Mja, je fiets uit 2012 verkoop je nu niet voor 3000 euro... Ook niet voor 2500 euro... Zelfs niet als je hem al die tijd 'nieuw in box' hebt gehouden.

Je hele strategie heeft dus uiteindelijk niks te maken met voorbereiden wat de insteek van dit topic was, het is niet dat ik nu voor 25.000 euro Bosch gereedschap zou moeten kopen toch om over een paar jaar te verkopen?
Met sommige scooters komt het wel redelijk in de buurt. Een Honda Vision 110 cc koste in 2012 in Belgie 1600 euro, nu bijna 2500 euro. Tweedhandsprijzen van 10 jaar oude scooters lijken daarop gebaseerd, ze hebben bijna niks afgeschreven en zijn gewoon gebruikt in die 10 jaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Marzman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:22:
[...]

Met sommige scooters komt het wel redelijk in de buurt. Een Honda Vision 110 cc koste in 2012 in Belgie 1600 euro, nu bijna 2500 euro. Tweedhandsprijzen van 10 jaar oude scooters lijken daarop gebaseerd, ze hebben bijna niks afgeschreven en zijn gewoon gebruikt in die 10 jaar.
Tja, en als ik destijds bitcoins had gekocht was ik nu rijk.. maar had ik het op de verkeerde exchange gezet of in de verkeerde munt dan was ik nu alles kwijt geweest...

Snap de gedachte wel hoor, maar dat is achteraf geluk hebben. Daarmee kan je je nu niet voorbereiden op de inflatie de komende jaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
https://www.ad.nl/politie...-kan-verzachten~a722ff0a/

Lijkt erop dat we al op 12% zitten.. en het einde lijkt nog niet in zicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Een manier om zaken betaalbaarder te maken of te houden is het uitgebreide assortiment in winkels uit te dunnen. In de meeste supermarkten heb je van bijna alle producten meerdere varianten. Breng dat terug naar 1 of 2 en de winkels kunnen de kosten verlagen. Nu is het dan even allemaal uitverkocht, maar het is toch van de zotte dat je in een doorsnee AH kon kiezen uit 4 of 5 soorten zonnebloemolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
gr8-jen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:06:
Niet mijn post, maar ik denk aan:
Vaatwasser
Stofzuigen in het weekend
En als je de luxe hebt ook de droger inplannen.
Zelf probeer ik juist hoog verbruik in de momenten te krijgen waarbij we veel opwekken. Gewoon om alvast te wennen aan steeds minder kunnen salderen
Nog beter: hang de was aan een rek om te drogen. Dat scheelt echt heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Honesty schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:04:
Dit is een beetje de put dempen terwijl het kalf al verdronken was.
Wat je wel had kunnen doen is genoeg sparen om je vaste lasten zo klein mogelijk te houden(hypotheekvrij huis, isolerende maatregelen)
Dat is alleen maar een oplossing voor mensen die al lang een eigen woning hadden. Maar er komen continu nieuwe mensen op de woonmarkt die dit niet kunnen doen natuurlijk. Om hypotheekvrij te leven moet je toch al gauw 15 jaar een eigen huis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik houd al tijden zeer nauwkeurig bij wat ik maandelijks budgeteer en ik zou graag zeggen dat het meevalt maar helaas.

Mijn vaste lasten - dus alles wat van mijn bankrekening wordt afgeschreven voordat ik zelf maar ook een (pin)actie uitvoer - zijn ten opzichte van januari 2021 met 7,6% gestegen.

Als ik kijk naar mijn vaste uitgaven waarbij ik zelf mijn pinpas trek - boodschappen, brandstoffen en hier daar en daar wat 'relax pintransacties zoals een keer bios', dan zijn deze ten opzichte van januari 2021 met 3,1% gestegen. Hierbij probeer ik mij te houden aan de gemiddelde bedragen van Nibud.

Ik moet eerlijk zeggen dat die 3,1% helaas vertekend is, want voor mijn boodschappen en brandstoffen kom ik helaas tekort - dat komt dus extra van mijn spaarrekening af en is niet meegenomen in die 3,1%.

Ook heb ik nog een vast energiecontract: die tarieven zijn in feite substantieel lager dankzij de lagere energiebelasting. Toch kom ik uit op die 3,1% en 7,6%.

Ironisch genoeg gaat het in dit topic dus vooral over energiekosten, maar dankzij mijn vaste contract zie ik daar juist een daling. Ondanks dat zie in over de gehele linie toch een flinke percentuele stijging van de kosten.

Ik zie mijn inkomen als een midden inkomen tot een laag middeninkomen. Desalniettemin moet de echte klap - namelijk het verlopen van mijn vaste energiecontract later dit jaar - nog komen. Ik ben tevreden met weinig en het lukt me wel om hier en daar te bezuinigen, maar als ik zie hoe dit mij al raakt dan vrees ik dat vooral families en middeninkomens dit jaar extreem hard worden geraakt.

De inflatie is helaas echt merkbaar en voelbaar. Ik val onder een CAO die sinds eind december 2020 is verlopen. Ik hoop dan ook van harte op een nieuwe CAO op korte termijn, want de percentages koopkrachtverlies zijn helaas substantieel. En de echte klap moet nog komen in de vorm van een nieuw energiecontract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:41
Frame164 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:02:
Een manier om zaken betaalbaarder te maken of te houden is het uitgebreide assortiment in winkels uit te dunnen. In de meeste supermarkten heb je van bijna alle producten meerdere varianten. Breng dat terug naar 1 of 2 en de winkels kunnen de kosten verlagen. Nu is het dan even allemaal uitverkocht, maar het is toch van de zotte dat je in een doorsnee AH kon kiezen uit 4 of 5 soorten zonnebloemolie.
Dat is juist het business model: upselling en de consument verleiden tot het kopen van premium producten en daardoor meer marge pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:50:
Ik houd al tijden zeer nauwkeurig bij wat ik maandelijks budgeteer en ik zou graag zeggen dat het meevalt maar helaas.

Mijn vaste lasten - dus alles wat van mijn bankrekening wordt afgeschreven voordat ik zelf maar ook een (pin)actie uitvoer - zijn ten opzichte van januari 2021 met 7,6% gestegen.

Als ik kijk naar mijn vaste uitgaven waarbij ik zelf mijn pinpas trek - boodschappen, brandstoffen en hier daar en daar wat 'relax pintransacties zoals een keer bios', dan zijn deze ten opzichte van januari 2021 met 3,1% gestegen. Hierbij probeer ik mij te houden aan de gemiddelde bedragen van Nibud.

Ik moet eerlijk zeggen dat die 3,1% helaas vertekend is, want voor mijn boodschappen en brandstoffen kom ik helaas tekort - dat komt dus extra van mijn spaarrekening af en is niet meegenomen in die 3,1%.

Ook heb ik nog een vast energiecontract: die tarieven zijn in feite substantieel lager dankzij de lagere energiebelasting. Toch kom ik uit op die 3,1% en 7,6%.

Ironisch genoeg gaat het in dit topic dus vooral over energiekosten, maar dankzij mijn vaste contract zie ik daar juist een daling. Ondanks dat zie in over de gehele linie toch een flinke percentuele stijging van de kosten.

Ik zie mijn inkomen als een midden inkomen tot een laag middeninkomen. Desalniettemin moet de echte klap - namelijk het verlopen van mijn vaste energiecontract later dit jaar - nog komen. Ik ben tevreden met weinig en het lukt me wel om hier en daar te bezuinigen, maar als ik zie hoe dit mij al raakt dan vrees ik dat vooral families en middeninkomens dit jaar extreem hard worden geraakt.

De inflatie is helaas echt merkbaar en voelbaar. Ik val onder een CAO die sinds eind december 2020 is verlopen. Ik hoop dan ook van harte op een nieuwe CAO op korte termijn, want de percentages koopkrachtverlies zijn helaas substantieel. En de echte klap moet nog komen in de vorm van een nieuw energiecontract...
Maar logische vraag, als je normale uitgaven inclusief benzine 3.1% hoger zijn geworden, je persoonlijke inflatie 7.6% is, en je energiekosten lager zijn geworden, wat is dan wel duurder voor je geworden? Huur bijvoorbeeld kan stijgen natuurlijk, maar normaal niet met 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:27
Frame164 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:02:
Die manier is er al. Duitse discounter met 4 letters. Als veel keuze niet je ding is moet je niet bij de AH boodschappen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
President schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:35:
https://www.ad.nl/politie...-kan-verzachten~a722ff0a/

Lijkt erop dat we al op 12% zitten.. en het einde lijkt nog niet in zicht!
Die 12% was toch de 1-aprilgrap van het CBS?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Sissors schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:26:
[...]

Maar logische vraag, als je normale uitgaven inclusief benzine 3.1% hoger zijn geworden, je persoonlijke inflatie 7.6% is, en je energiekosten lager zijn geworden, wat is dan wel duurder voor je geworden? Huur bijvoorbeeld kan stijgen natuurlijk, maar normaal niet met 10%.
Goede vraag! Dat zijn o.a. woonlasten, verzekeringen (een deel is de vaste termijn van verlopen zoals zorg en auto en zijn dus nieuwe prijzen voor in de plaats gekomen) en lokale lasten (provinciale staten, gemeente, waterschap).

Maar ook voor 'luxe' vaste lasten zoals je internetverbinding thuis zijn de kosten gestegen. Als je bijv. al Ziggo of KPN hebt, dan merk je dat niet omdat de prijs eigenlijk al heel hoog is, maar ik zat al bij een 'budget provider' die al scherp op hun prijzen zitten - daar zijn bijv. weldegelijk prijsstijgingen te vinden. Sterker nog, als in vandaag had moeten verlengen dan ben ik weer duurder uit dan wat in nu heb.

(En die 3,1% is, zoals genoemd, eigenlijk minder accuraat - dat is wat ik extra budgeteer t.o.v. jan 2021, maar in werkelijkheid blijkt dat tegenwoordig helaas al te weinig zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door Uniciteit op 01-04-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:30
Is er hier niemand die overweegt om goud te kopen als voorbereiding tegen de inflatie? Misschien begrijp ik het topic verkeerd, omdat ik allerlei zaken zie hoe je op dit moment geld kunt besparen met boodschappen etc aan te passen.

Is het niet beter om waarde vaste spullen aan te schaffen zoals edelmetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Nadeel van edelmetalen, als het niet in waarde stijgt rendeert het ook echt niet. Mag je alleen aan en verkoopkosten aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:03
Ik merk er zelf eigenlijk zeer weinig van. Mijn energiecontract heb ik in oktober tegen relatief gunstig tarief voor 3 jaar vastgezet, mijn huis is uit 2019 en goed geïsoleerd met zonnepanelen, en wij hebben samen een auto waar we niet heel veel mee rijden (iets meer dan een tank per maand). De inflatie zit met name in de energiekosten en die zijn voor mij dus sowieso al maar een heel klein deel van mijn uitgaven. Ik besef dat niet iedereen in zo'n gelukkige situatie zit, maar het beste wat je volgens mij kunt doen tegen de inflatie is je uitgaven aan energie minimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:25
Simpel: Doe alles om je vaste lasten omlaag te brengen. Hoe minder je elke maand *moet* uitgeven, hoe rustiger je kunt leven. Veel mensen zetten zich echt vast met allemaal diepte investeringen die elke maand betaald moeten worden, waardoor er niets overblijft om te sparen of te leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 13:42
Ga voor jezelf na welke abo's je hebt lopen. Ik schrok van wat er allemaal maandelijks van de CC/paypal af ging. Meestal dingen die ooit begonnen als 1.99 EUR per maand maar na zoveel tijd 5.99 EUR p/m kosten. Een handvol domeinnamen links, hosting rechts, low code platformpje etc. En plots zit je al aan 60 EUR.

Sportschool: doe je er echt wat mee of kan je ook buiten gaan bewegen? Hoe vaak belt Uber eats aan? Dat soort dingen slaan een deuk in je maandelijkse uitgaven dus die zijn het afwegen waard. Heb je een 200 Mbit Ziggo plan nodig? Hoeveel GB van die 50 GB mobiele data gebruik je nou echt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is inflatie ?

Ik vind maar een raar woord wat suggereert dat je geld 12% minder waard is geworden, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Bepaalde zaken zijn duurder geworden.

Voorbereiden op inflatie, daar voor ben je nu te laat.
Want dan had je 5 jaar geleden een huis moeten kopen in de woning crisise.
1 a 0,5 jaar geleden zonnepanelen aanschaffen.
1 jaar al langer geleden je huis verbouwen. Dit zijn ook zaken waar je allang op had kunnen voorbereiden.
2 jaar geleden nieuwe/andere auto aan te schaffen.

Wonen, 10 jaar geleden begon de overheid al met extreme huur verhogingen (onder de mom van scheef wonen).
Zonnepanelen werden elke jaar goedkoper, vorig jaar zomer waren op laagste punt terwijl toen al het verhaal bekend was van chip en grondstoffen te kort.

Bouw materiaal alleen duurder worden was al bekend in de corona crisis.

Dat autos duurder werden, net zo.

Ook zijn er zaken juist goedkoper geworden, video kaarten en 4 seizoen auto banden. Mogelijk straks meer luxer goederen doordat er steeds minder mensen zijn die dit soort goederen kunnen afnemen.

Wil je goed voorbereiden op inflatie dan moet je goed de markten en waarde ontwikkelingen bijhouden en op de juiste moment weten in te stappen. Klakkeloos een moment kiezen om in te stappen gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:08:
Ik merk er zelf eigenlijk zeer weinig van. Mijn energiecontract heb ik in oktober tegen relatief gunstig tarief voor 3 jaar vastgezet, mijn huis is uit 2019 en goed geïsoleerd met zonnepanelen, en wij hebben samen een auto waar we niet heel veel mee rijden (iets meer dan een tank per maand). De inflatie zit met name in de energiekosten en die zijn voor mij dus sowieso al maar een heel klein deel van mijn uitgaven. Ik besef dat niet iedereen in zo'n gelukkige situatie zit, maar het beste wat je volgens mij kunt doen tegen de inflatie is je uitgaven aan energie minimaliseren.
Bij mij is energie deels mijn inkomsten :o
Gezien ik meer stroom opwek dan dat ik verbruik en nauwelijks gas verbruik krijg ik elke maand meer geld van mijn energie leverancier dan dat ik kwijt ben aan brandstof kosten om met mijn auto te kunnen rijden. Heb ik nu ook een positieve voet afdruk op het klimaat _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:39:
Wat is inflatie ?

Ik vind maar een raar woord wat suggereert dat je geld 12% minder waard is geworden, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Bepaalde zaken zijn duurder geworden.
Wat is praktisch gezien het verschil tussen geld dat 12% minder waard wordt of zaken die 12% duurder worden? Het komt er in beide gevallen op neer dat je 12% minder kan kopen voor dezelfde hoeveelheid euro's.

Natuurlijk is 1 euro nog steeds 1 euro waard en niet 88 eurocent of zo, maar de koopkracht van die ene euro is wel met 12% afgenomen (gemiddeld op het gestandaardiseerde mandje zaken waarover inflatie berekend wordt).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Herko_ter_Horst
Het grooste verschil is dat niet alles 12% duurder is geworden.
Veel producten zijn even duur en sommige producten zelfs goedkoper.
Ten opzichten van half jaar geleden kan ik nu voor zelfde geld voor meer auto banden en video kaarten kopen.

Of wel met andere woorden kun je niet zo simpel stellen dat alles 12 % duurder is geworden of dat geld 12% minder waard is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben juist zoveel mogelijk aankopen naar voren aan het halen met toekomstige prijsstijgingen in het achterhoofd. Blijft natuurlijk wel een beetje speculeren / glazen bol-werk.

Bijv. zonnepanelen en tuintegels die ik in maart besteld heb zijn inmiddels een stuk duurder of slechter leverbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-09 14:52
Mooie voorbeelden ook, videokaarten en banden 8)7

Het probleem hier is toch duidelijk? De 12 procent stijging zit 'm vooral in noodzakelijke levensbehoeften e.d. zoals energie, brandstof en dagelijkse boodschappen waarvan je moeilijk even kan zeggen dat sla ik even een maandje over. Leuk hoor dat een GTX 3080 eindelijk weer wat goedkoper is, maar daar heeft iemand die maar net rond kan komen geen kut aan?

Was het leven maar zo makkelijk om te stellen dat je eerder een huis had moeten kopen, of eerder zonnepanelen op je dak had moeten gooien. Wij hebben bijvoorbeeld pas anderhalf jaar geleden een huis kunnen kopen omdat ik een vast contract kreeg. En die komen niet uit de lucht vallen. Daarna was het nog een helse zoektocht van een jaar om überhaupt een huis te kunnen kopen. Hetzelfde voor isolerende maatregelen, je moet er wel net geld voor hebben. Wij hebben niet alles kunnen doen omdat het geld op een gegeven moment op was na de verbouwing en inrichting.

Feit is dat heel veel mensen geraakt worden door koopkrachtverlies, en in veel gevallen zijn mensen in een bepaalde situatie terecht gekomen, en niet omdat ze de verkeerde keuzes maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dimitri_Klokov op 02-04-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:21
Ik heb nog een huis gekocht net voor de Covid bubble, het voordeel daarmee is dus dat vanwege stijgende inflatie je huidige huis wel degelijk goedkoper wordt.

Mensen moeten niet zo piepen, ik heb heel veel om mij heen gezien waarvan ik al twijfels had doordat ze boven hun stand leven, deze kunnen geen enkel stootje verdragen.

Mijn tip is daarom houdt je vaste maandlasten zo laag mogelijk.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2022 11:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:39
Division schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 04:35:
Ga voor jezelf na welke abo's je hebt lopen. Ik schrok van wat er allemaal maandelijks van de CC/paypal af ging. Meestal dingen die ooit begonnen als 1.99 EUR per maand maar na zoveel tijd 5.99 EUR p/m kosten. Een handvol domeinnamen links, hosting rechts, low code platformpje etc. En plots zit je al aan 60 EUR.

Sportschool: doe je er echt wat mee of kan je ook buiten gaan bewegen? Hoe vaak belt Uber eats aan? Dat soort dingen slaan een deuk in je maandelijkse uitgaven dus die zijn het afwegen waard. Heb je een 200 Mbit Ziggo plan nodig? Hoeveel GB van die 50 GB mobiele data gebruik je nou echt?
Volgens mij las ik dat het Nibud een onderzoek gedaan heeft waaruit bleek dat ongeveer 70% van de Nederlanders niet goed met geld om kan gaan. Jouw tips, ondanks bruikbaar, zou ik eerder verwachten in een luchtige column in de Flair, maar als blijkt dat veel mensen slecht met geld om kunnen gaan, wens ik ze veel sterkte in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:31:
@Herko_ter_Horst
Ten opzichten van half jaar geleden kan ik nu voor zelfde geld voor meer auto banden en video kaarten kopen.

Of wel met andere woorden kun je niet zo simpel stellen dat alles 12 % duurder is geworden of dat geld 12% minder waard is geworden.
Dat inflatiecijfer van 12% is toch een gemiddelde berekend over een verscheidenheid aan producten en diensten? Natuurlijk is de hoofdoorzaak daarin de energieprijs die gestegen is en veel producten en diensten in prijs laat meestijgen.

All season autobanden (die veelal particulier worden gekocht, crisis>minder vraag) en videokaarten (natuurlijk een van de meeste volatiele markten afgelopen jaar dankzij ETH gekte, de pandemie, etc.) zijn niet de beste voorbeelden. Vooral videokaarten niet; de laatste generatie kaarten zijn nu, anderhalf jaar na release, significant aan het zakken in prijs. Een prijs die makkelijk 2x MSRP bedroeg. Daar is dus meer sprake van prijscorrectie door de markt. En natuurlijk een nieuwe generatie die in Q3 2022 uitkomt waardoor verkopers wat sneller van hun voorraden af willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:47
Ik kan iedereen aanraden om dit boek eens te zoeken in de bib:

https://www.bol.com/be/nl...pGwA.2_32.34.ProductImage

(link naar bol omdat er een samenvatting staat en ook redelijk wat meningen van lezers over het boek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:59
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:55:
Ik heb nog een huis gekocht net voor de Covid bubble, het voordeel daarmee is dus dat vanwege stijgende inflatie je huidige huis wel degelijk goedkoper wordt.
Die mag je even uitleggen :+
Je huis blijft toch even duur? Je aflossing veranderd normaal gesproken niet, tenzij je kan verlagen door de grotere overwaarde.

Met HRA veranderd je maandbedrag ook niet. Sterker: door de maatregelen om de inflatie tegen te gaan stijgt de hypotheekrente dus in de toekomst kon je wel eens meer kwijt zijn aan je huis :+

Dus hoe wordt je huis precies goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 14:24
Waah schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:39:
[...]

Je huis blijft toch even duur? Je aflossing veranderd normaal gesproken niet, tenzij je kan verlagen door de grotere overwaarde.

Met HRA veranderd je maandbedrag ook niet. Sterker: door de maatregelen om de inflatie tegen te gaan stijgt de hypotheekrente dus in de toekomst kon je wel eens meer kwijt zijn aan je huis :+

Goedkoper IVM inkomen. Wat waarschijnlijk, in ieder geval deels meestijgt met inflatie.
En zeker ivm huur, wat leuk met inflatie mee mag stijgen.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Vanwege de inflatie wordt de euro steeds minder waard, feitelijk wordt je huis daardoor goedkoper, bij huur bijvoorbeeld passen ze "inflatiecorrectie" toe waardoor je maandbedrag gelijk blijft.

Dit huis was 20 jaar geleden minstens de helft goedkoper dan nu bijvoorbeeld.
Als je van baan wisselt krijg je doorgaans meer inkomen, je huis maandelijks schuld blijft altijd gelijk of wordt minder.

Indirect kun je het zien alsof koophuizen goedkoper worden als je er blijft wonen.

Als de rente straks stijgt worden huizen goedkoper omdat niemand dan nog een hypotheek op een huis kan nemen, de prijzen moeten dan wel zakken.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2022 12:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:03
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:55:

Mensen moeten niet zo piepen, ik heb heel veel om mij heen gezien waarvan ik al twijfels had doordat ze boven hun stand leven, deze kunnen geen enkel stootje verdragen.

Mijn tip is daarom houdt je vaste maandlasten zo laag mogelijk.
Ik ben het niet eens met dat mensen niet moeten piepen. Besef dat lagere inkomens relatief een veel groter gedeelte van hun inkomen kwijt zijn aan energie en stijgende energiekosten bij deze inkomens veel harder aankomen dan bij ons Tweakers, met bovengemiddelde inkomens, elektrische auto's, goed geïsoleerde huizen, zonnepanelen en warmtepompen. Een energierekening die verdubbelt terwijl je nauwelijks rondkomt kan catastrofaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
(Hopelijk niet al te off topic)

In https://www.volkskrant.nl...-te-compenseren~b598f01b/ staat een citaat van staatssecretaris Van Rij over de huidige inflatie:
‘We zitten wel met een situatie van heel lage rente nog steeds, dat is een voordeel.’
Waarom is dat een voordeel? Geld lenen is goedkoop, maar dan? Dat zou (vroeger) leiden tot extra investeringen, meer vraag en een hogere inflatie, dus dat lijkt me het punt niet. Of er is ruimte om de rente op te hogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:31:
@Herko_ter_Horst

Dat klopt, ieders persoonlijke koopkrachtplaatje ziet er natuurlijk anders uit. Maar dit gaat over algemene trends. Het HICP-mandje zitten gemiddeld zo'n 700 goederen en diensten, dus dat geeft echt wel een redelijk beeld. En bovendien geeft dit een goed handvat om de inflatie over langere tijd en meerdere landen/regio's in kaart te brengen.

En natuurlijk kun je zeggen: dat brandstof duurder wordt, raakt mij niet want ik ga altijd op de fiets naar m'n werk, maar de spullen in de supermarkt worden daar echt niet op de fiets heengebracht en op een gegeven moment ga je dat ook in de prijzen zien. En zo hangt vrijwel alles in de wereld met elkaar samen.

Dus is de inflatie voor jou exact 12%, waarschijnlijk niet. Maar je hebt wel te maken met een trend waarbij je minder goederen en diensten kan kopen voor dezelfde euro's.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In de supermarkt zit het meer in shrinkflation ofwel dezelfde prijs voor een kleinere verpakking. Grondstoffen, transport zijn duurder dus stoppen fabrikanten minder inhoud in de verpakking. Nu gebeurt dit niet overal, genoeg producten die duidelijk duurder worden doordat de prijs hoger ligt van tarwe bijvoorbeeld.

Hetzelfde zie je nu met zonnebloemolie. Genoeg snackbars/friethuys/frietkot* die dit wel degelijk gaan doorberekenen in de prijzen. Wat je kunt doen is zelf je eigen brood, pizza maken. En een friteuse of airfryer kan sneller uit als je niet telkens voor €20 kwijt bent buiten de deur.

*streep door wat niet van toepassing is en ga naar dit topic :+

Nog los van dichterbij werk wonen, auto deur uit, alles op de fiets doen, thuisbezorgd en co schrappen, alles wat hier al voorbij gekomen is. Persoonlijk tank ik 1x per maand (gebruik de auto niet voor woon/werkverkeer) in Duitsland na op bezoek te zijn geweest bij familie en zelfs met accijnsverlaging in NL blijft Duitsland goedkoper. In Duitsland zijn de boodschappen goedkoper dus win-win.
Naar de kapper gaan voor mijn haar en kapsel volstaat een tondeuse. Jaarlijks overstappen qua verzekeringen, internet, mobiel abonnement scheelt ook.

Op die manier heb ik niet het idee dat mijn persoonlijk inflatiecijfer rond de 12% uit komt. Gas en electra is qua voorschot een tientje duurder uitgevallen, dat is nog goed te doen. De Greenchoice deal via de Consumentenbond vorig jaar was een goed idee dankzij Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Zolang de CAO onderhandelingen nog lopen juist op dit punt: hoeveel algemene loonsverhoging want inflatie word mijn salaris niet meer dus heb je enkel invloed op de uitgavenkant. Genoeg topics op Tweakers die je daarbij helpen. En dan komt het meer aan hoe om te gaan met inflatie dan je voorbereiden op iets wat al lang gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Gewoon even een algemene vraag: is er eigenlijk wel iets goedkoper geworden de afgelopen tijd (prijspeil eind 2021)??? Zo’n beetje alles in de supermarkt is duurder (5-15%), energie, brandstof, groente, fruit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:30
mierenfokker schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:02:
Gewoon even een algemene vraag: is er eigenlijk wel iets goedkoper geworden de afgelopen tijd (prijspeil eind 2021)??? Zo’n beetje alles in de supermarkt is duurder (5-15%), energie, brandstof, groente, fruit..
Communicatie en onderwijs.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...r-6-2-procent-in-februari

Doe er je voordeel mee ;)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Videokaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:40
En 4 seizoen banden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
En aardbeien 😋

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 22:54
Vakanties naar Rusland of Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zie dat het in dit topic veel over de energieprijzen gaat, logisch. Heb ik nu geluk dat ik halverwege vorig jaar de prijzen voor 3 jaar heb vastgezet, of ga ik hier in 2024 (koffiedik) de ‘vruchten’ van plukken? Mijn energie bedrag per maand is teruggezet naar EUR 5 per maand door mijn leverancier, mede door minder verbruik dan gebudgetteerd (nieuwbouw, label A, geen gas).

Edit: pff heb even dit topic gelezen. Volgens mij bof ik: ben 30, alleenstaand met een NHG hypotheek en verdien grofweg twee keer modaal (netto iets meer dan 4k vanwege allemaal kostenvergoedingen van mijn loon). Ik merk het vooral in mijn boodschappen, thank god dat ik vorig jaar heb toegehapt op een 3 jaar vastzetten voor energie... Wellicht dat mijn stadsverwarmingstarief van nu nog 75 ook nog omhoog gaat, maar ik heb echt niet veel te klagen zo te zien.

[ Voor 37% gewijzigd door JDFS op 02-04-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Ligt aan je hypotheek vorm. Bij lineaire zakt de prijs elke maand langzaam.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:54
Honesty schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:04:
Dit is een beetje de put dempen terwijl het kalf al verdronken was.
Wat je wel had kunnen doen is genoeg sparen om je vaste lasten zo klein mogelijk te houden(hypotheekvrij huis, isolerende maatregelen)
Verder geen dingen kopen die je toch niet had willen kopen maar ik zou investeren om het thuis zo gezellig mogelijk te maken, we hebben al gezien dat sinds corona dat als thuis de enige plek is waar je heen kan gaan je het daar zo gezellig mogelijk kan maken. Dus nieuwe tuin, balkon opknappen, opknappen van alle ruimtes en eventueel ruimtes erbij creëren.
Een hypotheekvrij huis, nieuwe tuin, balkon, opknappen van alle ruimtes en een paar ruimtes erbij creëren lijken mij ook wel goede oplossingen voor het inflatieprobleem inderdaad. En met terugwerkende kracht sparen natuurlijk.

Heb je nog meer goede adviezen? Ik zat te denken aan het winnen van de staatsloterij en CEO worden van KLM, die positie was nog vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:45:
[...]

Vanwege de inflatie wordt de euro steeds minder waard, feitelijk wordt je huis daardoor goedkoper, bij huur bijvoorbeeld passen ze "inflatiecorrectie" toe waardoor je maandbedrag gelijk blijft.

Dit huis was 20 jaar geleden minstens de helft goedkoper dan nu bijvoorbeeld.
Als je van baan wisselt krijg je doorgaans meer inkomen, je huis maandelijks schuld blijft altijd gelijk of wordt minder.

Indirect kun je het zien alsof koophuizen goedkoper worden als je er blijft wonen.

Als de rente straks stijgt worden huizen goedkoper omdat niemand dan nog een hypotheek op een huis kan nemen, de prijzen moeten dan wel zakken.
Daar ga je dus wel uit van dat je meer loon krijgt. Dat is ook niet altijd een gegeven. Als je je werk verliest of een andere baan met minder loon blijft je huis gewoon even duur. Namelijk de hypotheek is hetzelfde. Alleen betaal je wel meer voor je gas/elektra etc.

Een hogere huisprijs levert pas wat op bij verkoop. Tenzij je ook nieuw moet terugkopen, wat toch meestal zo is....

Als je loon stijgt ja, dan is het zo dat het op het totaal minder wordt. Maar daar ga je uit van stijging. In de economische crisis genoeg mensen die niet meer loon kregen.

Tov van huur? Ja dan is het op termijn zeker goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Elektriciteit is goedkoper geworden.
Ypuh schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:14:
[...]

Een hypotheekvrij huis, nieuwe tuin, balkon, opknappen van alle ruimtes en een paar ruimtes erbij creëren lijken mij ook wel goede oplossingen voor het inflatieprobleem inderdaad. En met terugwerkende kracht sparen natuurlijk.

Heb je nog meer goede adviezen? Ik zat te denken aan het winnen van de staatsloterij en CEO worden van KLM, die positie was nog vrij.
Ik las hier op Tweakers dat iemand zijn begane grond wil verbouwen. Vloerververwarming, nieuwe vloer, muren stuccen, uitbouw en noem maar op.. Prijsofferte: 50k! :D

[ Voor 47% gewijzigd door GioStyle op 02-04-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ypuh schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:14:
[...]

In 2008 investeren in Bitcoin en nooit meer aanraken tot eind 2021 :+

Niets kopen is sowieso een beetje vreemd. Dus omdat spullen die je wilt hebben/nodig hebt duurder worden, is de oplossing om zo min mogelijk te kopen?

Thuis gezellig maken is leuk. Maar ik hoef echt niet de hele week thuis te zitten. Ik ben meer een ervaringen dan bezittingen mens. Maar dat kost ook geld. En dat wordt ook allemaal rap duurder.

Maar veel is gewoon vraag en aanbod momenteel. Als het te duur word, wordt de vraag vanzelf minder. Maar daar zitten we dus nog jiet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
GioStyle schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:29:
[...]

[...]

Ik las hier op Tweakers dat iemand zijn begane grond wil verbouwen. Vloerververwarming, nieuwe vloer, muren stuccen, uitbouw en noem maar op.. Prijsofferte: 50k! :D
Je hebt ook mensen die wel de motivatie hebben om te kunnen sparen voor iets en voorruit kijken, zelf heb ik dat ook ipv alles tot de laatste cent op maken elke maand.

In dit topic gaat het om de mensen die de motivatie niet hebben en eigenlijk altijd al op de rand leefde of eigenlijk boven hun stand.

De 1e jaren dat ik een koophuis had ook aardig wat afgelost zodat de kop van de hypotheek is en daar pluk ik nu de vruchten van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:59:
[...]

Je hebt ook mensen die wel de motivatie hebben om te kunnen sparen voor iets en voorruit kijken, zelf heb ik dat ook ipv alles tot de laatste cent op maken elke maand.
50k! :D Dan neem ik wel 3 maanden vrij en doe ik het zelf wel. Ben je misschien 15k aan materiaal kwijt en de rest houd ik in mijn zak. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
GioStyle schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:55:
[...]

50k! :D Dan neem ik wel 3 maanden vrij en doe ik het zelf wel. Ben je misschien 15k aan materiaal kwijt en de rest houd ik mijn zak. :P
Ook materialen zijn fors duurder geworden. Hier hebben we ook een aantal verbouwplannen, maar die heb ik op een paar essentiële klussen na allemaal uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
GioStyle schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:29:
[...]

[...]

Ligt aan hoe groot de uitbouw is en waar zijn huis ligt. Als dat geheid moet worden..

Zo gaat lekker in Duitsland..

https://www.zerohedge.com...-food-prices-20-50-monday

[ Voor 12% gewijzigd door mierenfokker op 03-04-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 17:08

Lordy79

Vastberaden

erwn schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:12:

In https://www.volkskrant.nl...-te-compenseren~b598f01b/ staat een citaat van staatssecretaris Van Rij over de huidige inflatie:

[...]

Waarom is dat een voordeel? Geld lenen is goedkoop, maar dan? Dat zou (vroeger) leiden tot extra investeringen, meer vraag en een hogere inflatie, dus dat lijkt me het punt niet. Of er is ruimte om de rente op te hogen?
Helemaal niet offtopic. Er is inderdaad steeds meer ruimte (noodzaak) om de rente te verhogen. Alleen kan dat niet heel erg veel in de eurozone omdat er dan bepaalde landen (hoi Italië) theoretisch failliet gaan.

Maar ook in Nederland zullen we weer moeten wennen aan het betalen van rente op staatsschulden en dat geeft minder ruimte voor andere zaken.

Ik was een half jaar geleden een stuk optimistischer maar zie nu zwarte wolken aan de horizon.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 17:38
https://opendata.cbs.nl/s...t/83132NED/table?dl=36656 staat het volledige tabel

[ Voor 28% gewijzigd door Lisadr op 04-04-2022 00:13 ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Lordy79 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:07:
[...]

Helemaal niet offtopic. Er is inderdaad steeds meer ruimte (noodzaak) om de rente te verhogen. Alleen kan dat niet heel erg veel in de eurozone omdat er dan bepaalde landen (hoi Italië) theoretisch failliet gaan.

Maar ook in Nederland zullen we weer moeten wennen aan het betalen van rente op staatsschulden en dat geeft minder ruimte voor andere zaken.

Ik was een half jaar geleden een stuk optimistischer maar zie nu zwarte wolken aan de horizon.
Spanje ook hoor. 99% profiteert daar omdat ze allemaal een variabele hypotheek hebben. Als de rente omhoog gaat, gaan hun lasten ook als een raket omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzaracing
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
erwn schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:12:

[...]

Inderdaad je laatste punt - het is een voordeel dat we nog ruimte hebben om met rente te spelen. Als we deze inflatie hadden bij een hogere rente dan hadden we weer een tool minder om inflatie te drukken.

Ik blijf er persoonlijk wel bij dat de huidige inflatie supply driven is en dat het verhogen van rente niet heel veel impact gaat hebben. Covid en oorlog weg en daarna 1-1,5j bijtellen en we zitten terug met een duurzame inflatievoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, dat lijkt me ook waarschijnlijker.

Het FD schrijft er vandaag ook over. Kern van dat verhaal is dat de inflatie inclusief energie in Maart 11.9% was, en exclusief energie slechts 3,6%.

Momenteel is energie ruim drie keer zo duur als vorig jaar, maar vanaf september wordt dat verschil veel kleiner. Dus bij de huidige energieprijzen zal de inflatie ook weer snel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
eamelink schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:36:

Het FD schrijft er vandaag ook over. Kern van dat verhaal is dat de inflatie inclusief energie in Maart 11.9% was, en exclusief energie slechts 3,6%.

Momenteel is energie ruim drie keer zo duur als vorig jaar, maar vanaf september wordt dat verschil veel kleiner. Dus bij de huidige energieprijzen zal de inflatie ook weer snel dalen.
Dus eigenlijk is de inflatie erg afhankelijk van hoe lang je energiecontract nog loopt :+

Sterker: Met de extra compensatie op elektra, is er voor oude contracten die nog lopen nog minder inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Waah schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:07:
[...]

Dus eigenlijk is de inflatie erg afhankelijk van hoe lang je energiecontract nog loopt :+

Sterker: Met de extra compensatie op elektra, is er voor oude contracten die nog lopen nog minder inflatie.
Grappig dat je het noemt, eerdergenoemd artikel gaat daar ook even op in:
'Mochten de energieprijzen weer dalen voordat de meeste contracten aflopen, dan heeft de grote massa er dus niets van gemerkt', zegt ING-econoom Marieke Blom. 'Waarom stroomt het Malieveld niet vol? Omdat de hoge inflatie voor veel mensen een papieren werkelijkheid is. Voor het maatschappelijk debat is het heel belangrijk dat hier meer zicht op komt. Het is allesbepalend voor de loonvorming en de verwachtingen voor de economie.'
Kijk, uiteindelijk sijpelt het voor iedereen natuurlijk ook door in voedselprijzen en prijzen van andere energie-intensieve producten, maar het is zeker niet ondenkbaar dat voor sommige mensen de persoonlijke inflatie zeer beperkt is, of er zelfs sprake is van deflatie vanwege de compensatie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
eamelink schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:12:

Kijk, uiteindelijk sijpelt het voor iedereen natuurlijk ook door in voedselprijzen en prijzen van andere energie-intensieve producten, maar het is zeker niet ondenkbaar dat voor sommige mensen de persoonlijke inflatie zeer beperkt is, of er zelfs sprake is van deflatie vanwege de compensatie :)
Het is inderdaad heel persoonlijk.Als ik naar mezelf kijk dan heb ik geen last van de brandstofprijzen, want ik heb een auto van de zaak (met brandstofpas) en gebruik heel weinig gas (veel elektrisch en een heel goed geisoleerd huis). Daarnaast is het percentage van mijn inkomen dat ik aan eten & drinken uitgeef lager dan de van de meeste Nederlanders omdat mijn inkomen een stuk hoger is dan het gemiddelde inkomen (en ik eet niet meer daardoor). Het gaat dan echt maar om tientjes die ik nu meer kwijt ben.

Maar als je een lager inkomen hebt, in een slecht geisoleerd huis woont, en zelf je benzine moet betalen dan zit je toch echt wel in de shit op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle

Vanaf september... Hoe kom je daar op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vorig jaar april lag de gasprijs rond de 83 cent. Nu rond de 2,60, ruim drie keer zoveel dus. Dat geeft een flinke bijdrage aan de inflatie van deze maand. In augustus vorig jaar was de prijs nog steeds vrij laag, rond de 95 cent. Maar in september schoot het naar 1,57 en in oktober naar 1,79. Als de prijs blijft zoals hij nu is (rond de 2,60) is de bijdrage aan de inflatie in september en oktober dus al veel kleiner dan nu.

Inflatie gaat immers over 'hoeveel duurder is iets nu, in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar'. Gas is nu ruim drie keer zo duur als in april vorig jaar, maar het is onwaarschijnlijk dat gas in oktober ook drie keer zo duur is als in oktober vorig jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het is de vraag of er komende september/oktober nog gas is. Had net gelezen dat Gazprom weigert om de opslag bij Bergen te gaan vullen.
Dus als je geen gas kan kopen, hou je weer geld over.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De kern inflatie blijft gelukkig binnen de perken.
Hoop dat dat zo blijft, maar met de voedselprijzen die nu ook beginnen te klimmen zal dat moeilijk blijven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
eamelink schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:32:
Vorig jaar april lag de gasprijs rond de 83 cent. Nu rond de 2,60, ruim drie keer zoveel dus. Dat geeft een flinke bijdrage aan de inflatie van deze maand. In augustus vorig jaar was de prijs nog steeds vrij laag, rond de 95 cent. Maar in september schoot het naar 1,57 en in oktober naar 1,79. Als de prijs blijft zoals hij nu is (rond de 2,60) is de bijdrage aan de inflatie in september en oktober dus al veel kleiner dan nu.

Inflatie gaat immers over 'hoeveel duurder is iets nu, in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar'. Gas is nu ruim drie keer zo duur als in april vorig jaar, maar het is onwaarschijnlijk dat gas in oktober ook drie keer zo duur is als in oktober vorig jaar :)
Feit is dat er mensen absoluut duizend(en) euro’s meer kwijt zijn aan alleen energie wat ze niet uitgeven aan andere dingen. En als een essentieel iets een jaar later een klein beetje minder duur is maakt dat voor hun niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:41
Je zou nog kunnen overwegen om je tuin (als je die hebt) om te bouwen naar een moestuin. Ook op een balkon kun je groentes en fruit verbouwen.

Dat moet je natuurlijk wel liggen. Voor mij is dat niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 17:38

Heb geen abonnement op de FD. Hoe ziet het met diensten en producten die afhankelijk zijn van energie? Vallen die ook onder de 3,6%?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
mierenfokker schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:08:
[...]

Feit is dat er mensen absoluut duizend(en) euro’s meer kwijt zijn aan alleen energie wat ze niet uitgeven aan andere dingen. En als een essentieel iets een jaar later een klein beetje minder duur is maakt dat voor hun niks uit.
Nee, maar de politiek kan dan weer pronken met positieve koopkrachtplaatjes met ‘iedereen gaat er op vooruit’.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
marktweakt schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:32:
Je zou nog kunnen overwegen om je tuin (als je die hebt) om te bouwen naar een moestuin. Ook op een balkon kun je groentes en fruit verbouwen.

Dat moet je natuurlijk wel liggen. Voor mij is dat niks.
Dit is een erg naïef idee. Als je uitrekent hoeveel uur en materiaal je erin moet steken, dan zie je snel dat het veel beter is om een krantenwijk te gaan lopen of te gaan vakkenvullen, en van die extra centen boodschappen te doen. Zelf eten verbouwen moet je alleen doen als je 't leuk vindt of specifieke soorten/variëteiten wil die je niet in de winkel kan kopen. Qua euro's is het verre van rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
@sjirafje hoe gaat het met je plan? Heb je veel bijgestuurd? Of merk je nog niet heel veel van de aanhoudende inflatie, vooral op energie gebied?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:52:
@sjirafje hoe gaat het met je plan? Heb je veel bijgestuurd? Of merk je nog niet heel veel van de aanhoudende inflatie, vooral op energie gebied?
Voor mijzelf heb ik helaas niet veel bruikbare tips gelezen. Mijn energiecontract heb ik met 3 jaar vast kunnen zetten en omdat ik mijn oude maandbedrag eigenlijk te hoog had staan is mijn nieuwe maandbedrag maar een 10tje per maand meer. Energiebesparende maatregelen had ik eerder al genomen (voor zover mogelijk, want huurwoning).

Ik heb de aankoop van een aantal duurdere dingen naar voren gehaald (waren oorspronkelijk gepland voor black-Friday).

Ik ben al een paar jaar uitgekeken op mijn huidige auto, maar hij kan gezien de staat en kilometerstand nog vele jaren mee. Zuiniger auto's zijn niet zoveel zuiniger dat het uitkan om hem in te ruilen. Ik heb daarom besloten dat hij nog een paar jaar mee moet, in de hoop dat elektrisch rijden dan voor mijn situatie haalbaar is. Tanken doe ik in DE en BE. Waar (veilig) mogelijk blijf ik tegenwoordig wel achter een vrachtwagen rijden op de snelweg. Hiermee is het gemiddeld aantal kilometers per liter met 2 gestegen. Ik zou graag een aantal kilometers per week op een e-step willen doen ipv met de auto maar daar is men het in Den Haag het helaas niet mee eens dus dat durf ik niet aan. Ik heb getest met een geleende e-fiets, maar dat werkt in mijn specifieke geval helaas niet.

Tav boodschappen lette ik altijd al erg op aanbiedingen en ging voor de overige boodschappen naar een discount supermarkt. Dat is niet veranderd, maar ik merk wel dat de aanbiedingen slechter zijn geworden en de reguliere prijzen gestegen zijn. Vers fruit en groente staan door de slechte aanbiedingen minder op het menu dan voorheen. Ik heb er niet voor gekozen om extra levensmiddelen in te slaan, je moet ze ook kwijt kunnen en het zou qua planning tav houdbaarheidsdata voor mij te ingewikkeld worden.

Ik heb nog geen oplossing gevonden voor mijn (beperkte hoeveelheid) spaargeld. Ik heb een paar mensen hier over gesproken en ik neig er naar om een deel te gebruiken om aandelen van te kopen met het doel dividend te ontvangen en niet zo zeer te speculeren op waarde stijging/daling. Maar aan de andere kant vind ik dat ook wel weer riskant omdat ik merk dat spaargeld aanvullen wel steeds moeilijker gaat. Ik heb helaas geen mogelijkheid om mijn inkomen te verhogen.

Ik ben momenteel aan het testen of het met mijn kijkgedrag mogelijk is om mijn tv-abonnement de deur uit te doen en daar lijkt het wel op. Ook heb ik sinds kort een glasvezel aansluiting dus het lijkt er op dat ik binnenkort Ziggo inruilen voor een internet only abonnement. Andere abonnementen en verzekeringen liep ik altijd al jaarlijks na om te kijken of daar op te besparen valt. Helaas wel recent een soort tegenvaller gehad, de hertaxatie van mijn oldtimer viel hoger uit wat invloed heeft op de premie.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
sjirafje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
Ik ben momenteel aan het testen of het met mijn kijkgedrag mogelijk is om mijn tv-abonnement de deur uit te doen en daar lijkt het wel op. Ook heb ik sinds kort een glasvezel aansluiting dus het lijkt er op dat ik binnenkort Ziggo inruilen voor een internet only abonnement.
Dat TV abonnement heb ik een paar jaar geleden al opgezegd, dat geeft een hoop rust en scheelt een tientje in de maand. Via internet is er nog een hoop gratis te zien via NPO Start, RTL XL, Youtube, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
martyw schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Dat TV abonnement heb ik een paar jaar geleden al opgezegd, dat geeft een hoop rust en scheelt een tientje in de maand. Via internet is er nog een hoop gratis te zien via NPO Start, RTL XL, Youtube, etc.
NLziet kost me 8 euro / maand en kan kijken wanneer ik wil naar alle Nederlandse zenders. Bovendien: zitten nog een paar aardige series in die ik kan bekijken. 1 van mijn betere beslissingen om ziggo weg te doen en in te ruilen voor nlziet. Scheelt me ruim de helft en kan dingen terugkijken wanneer ik wil en heel veel is terug te kijken zonder reclame.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Misschien nog een kleine tip voor benzine rijders (privé) met PV panelen overschot + eigen oprit: eind 2019 zijn er enorm veel nieuwe Tesla model 3 in de lease gegaan ivm gunstige fiscale regeling. Die zullen eind 2024 allemaal op de occasion markt komen. Let maar eens op de kentekens, 90% van de Tesla 3 modellen is G-XXX-XX ;). Veel aanbod = relatief lage prijs.
Valt ook ongeveer samen met de afbouw van het salderen, dus leek mij een goed moment om een elektrische wagen uit te zoeken :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2022 22:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Sport_Life schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:29:
Misschien nog een kleine tip voor benzine rijders (privé) met PV panelen overschot + eigen oprit: eind 2019 zijn er enorm veel nieuwe Tesla model 3 in de lease gegaan ivm gunstige fiscale regeling. Die zullen eind 2024 allemaal op de occasion markt komen. Let maar eens op de kentekens, 90% van de Tesla 3 modellen is G-XXX-XX ;). Veel aanbod = relatief lage prijs.
Valt ook ongeveer samen met de afbouw van het salderen, dus leek mij een goed moment om een elektrische wagen uit te zoeken :).
Zou me niets verbazen als die geëxporteerd worden als de levertijden dan nog zo lang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

tomtom901 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Zou me niets verbazen als die geëxporteerd worden als de levertijden dan nog zo lang zijn.
Het zou mooi zijn als Den Haag tijdig anticipeert en (lease)bedrijven min of meer verplicht de wagens lokaal aan te bieden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Sport_Life schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Het zou mooi zijn als Den Haag tijdig anticipeert en (lease)bedrijven min of meer verplicht de wagens lokaal aan te bieden.
Tsja ik geef het weinig kans 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:59
Met een accu van vijf jaar oud, no thanks

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bij ons gaat de warmwatervoorziening (via de warmtepomp) uit als de kosten voor stroom nog eens verdubbelen. We gaan dan niet meer douchen of in bad, maar koken gewoon een litertje water en wassen ons met een washandje. Je haar uitspoelen na het wassen kan ook wel met koud water als direct afdroogt. Hoewel we de verhogingen wel kunnen betalen, hebben we het er gewoon niet voor over.

Het is nog even aanzien hoe het gaat met de verwarming deze winter. Volgens het KNMI krijgen we door klimaatverandering geen strenge winters meer. Verkoelen wordt door klimaatverandering sowieso belangrijker als verwarmen. Als het binnen kil is kun je altijd een extra laag kleding aantrekken en een dekentje omslaan als je stil zit. Als het binnen te warm is kun wel schaarser kleden maar dat helpt maar beperkt. De vloerkoeling staat daarom hier ondanks de hoger stroomprijzen permanent aan. De verwarming kan eventueel wel lager of uit omdat isolatie van het eigen lichaam altijd een alternatief is.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Die zullen toch nog zeker rond de 40-50k kosten, lijkt me dat de meeste mensen die dit topic lezen dat niet zomaar even hebben liggen.
Als je er een kan vinden die daar ver onder zit dan zal dat het absolute basismodel zijn met 300k op de teller en een bereik van 250-300 kilometer, dan zijn er toch veel betere investeringen te bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:59
ari3 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 02:09:
Het is nog even aanzien hoe het gaat met de verwarming deze winter. Volgens het KNMI krijgen we door klimaatverandering geen strenge winters meer.
Volgens mij kunnen strenge winters nog wel voorkomen hoor, alleen is de kans kleiner geworden. De jet stream is momenteel curved. Met een beetje pech hangt er dit jaar een koude front boven Nederland. Iets meer pech en het koude front blijft soort van "hangen" boven Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:01:
...dat beantwoord dan ook de vraag of het slim is nu even uit te stappen (verlies nemen) en later weer in.
Dat kost je dubbel geld en laat zien dat je in paniek gekke dingen doet.

De vraag is: waarom zou je uitstappen? Wanneer je aandelen of een belegging hebt die nu (flink) is gezakt kun je in alle paniek de boel verkopen met verlies. Wanneer je in de min eindigt is dat niet handig. Bovendien wanneer je belegging er weer hoog staat kun je er minder van kopen, dus ook minder rendement. Waarom zou je niet gewoon houden wat je hebt?

Je belegging wordt pas echt meer/minder geld waard wanneer het wordt omgezet naar geld. Zo lang je het vasthoudt is het alleen maar het bedrag wat je er ooit ingestopt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 20:18

Bolletje

Moderator Harde Waren
sypie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:13:
[...]

Je belegging wordt pas echt meer/minder geld waard wanneer het wordt omgezet naar geld. Zo lang je het vasthoudt is het alleen maar het bedrag wat je er ooit ingestopt hebt.
Beetje de "no sell, no loss" gedachte. Daarentegen gaat dat niet op met je belastingaangifte; dan is het wel de waarde op een gegeven moment. Wordt je er daar wel mee geconfronteerd :z

Maar voor puur dividenduitkering zou ik het ook niet doen. Of je moet een interessant aandeel hebben gevonden met lage market cap en relatief hoge dividenduitkering. Maar dat zal dan wel niet zonder reden zijn (niet duurzaam).
Pagina: 1 2 3 Laatste