@BitBug @Dirkga
Voor de rest, onderstaande is een reactie op een vraag uit een ander topic, dat beter hier past:
BitBug in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Context: de vraag was het gebruik van een generator op een 12kw hybride deye inverter als nood-noodstroom.
Ik heb eens getest met een 6kw, 3000RPM benzine generator eraan. Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat het absoluut niet je van het is, maar een deel ligt ook aan de kwaliteit - of het gebrek eraan - van je generator. Over een maandje is weer de jaarlijkse pre-winter run aan bod.
De volgende punten spelen:
Voor de rest, onderstaande is een reactie op een vraag uit een ander topic, dat beter hier past:
BitBug in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Context: de vraag was het gebruik van een generator op een 12kw hybride deye inverter als nood-noodstroom.
Ik heb eens getest met een 6kw, 3000RPM benzine generator eraan. Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat het absoluut niet je van het is, maar een deel ligt ook aan de kwaliteit - of het gebrek eraan - van je generator. Over een maandje is weer de jaarlijkse pre-winter run aan bod.
De volgende punten spelen:
- De generator mag alleen een driefase generator zijn. eenfase generatoren werken al niet.
- De deye doet geen load balancing. Je kunt generator charging op de batterij aan zetten. In mijn geval hanteerde ik bijvoorbeeld 4,5kw, zodat de generator rond peak BSFC bleef hangen. Een generator wil het liefste een redelijk gelijkmatige fasebelasting. Zet ik een 2kw load aan tijdens het laden, dan werd een van de fases al maximaal belast, waardoor het voltage daar instortte. De deye laadt vervolgens de batterij verder op met een gelijkmatige belasting op alle drie de fases. Dus fase 1 kreeg 2,83kw belasting, fase 2 0,83, en fase 3 ook 0,83. Gevolg: deye sloot de generator af, omdat het voltage te ver instortte op fase 1.
- Fuel efficiency is grofweg 1L benzine / 1,5kwh. En dat is met peak BSFC. Je wilt eigenlijk altijd je generator zo rond de 65-85% belasten voor maximale efficientie. Ik heb mijne destijds specifiek gecalibreerd om precies 50Hz en iets van 229v te geven bij 75% load. Dit is een generator specifiek iets, maar het wordt gewoon nooit echt efficient.
- Ga je boven de 4500w, dan gaat de deye de generator ondersteunen. Dat gaat dan wel weer op een manier waarbij er per fase gewerkt wordt; de zwaarst belaste fases worden het eerste belast.
- alle non-essentials uit zetten. Dring dat idle exclusief Deye verbruik terug naar minder dan 100w
- Deye uitzetten als er geen PV is; 100w idle verbruik is gewoon veel. En het probleem speelt waarschijnlijk alleen in december. Een koelkast en/of vriezer kan, mits in een koude ruimte en niet geopend, meestal wel 12u zonder stroom. Uiteraard eerst even testen
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 05-10-2026 14:12 ]