• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@BitBug @Dirkga

Voor de rest, onderstaande is een reactie op een vraag uit een ander topic, dat beter hier past:

BitBug in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

Context: de vraag was het gebruik van een generator op een 12kw hybride deye inverter als nood-noodstroom.

Ik heb eens getest met een 6kw, 3000RPM benzine generator eraan. Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat het absoluut niet je van het is, maar een deel ligt ook aan de kwaliteit - of het gebrek eraan - van je generator. Over een maandje is weer de jaarlijkse pre-winter run aan bod.

De volgende punten spelen:
  • De generator mag alleen een driefase generator zijn. eenfase generatoren werken al niet.
  • De deye doet geen load balancing. Je kunt generator charging op de batterij aan zetten. In mijn geval hanteerde ik bijvoorbeeld 4,5kw, zodat de generator rond peak BSFC bleef hangen. Een generator wil het liefste een redelijk gelijkmatige fasebelasting. Zet ik een 2kw load aan tijdens het laden, dan werd een van de fases al maximaal belast, waardoor het voltage daar instortte. De deye laadt vervolgens de batterij verder op met een gelijkmatige belasting op alle drie de fases. Dus fase 1 kreeg 2,83kw belasting, fase 2 0,83, en fase 3 ook 0,83. Gevolg: deye sloot de generator af, omdat het voltage te ver instortte op fase 1.
  • Fuel efficiency is grofweg 1L benzine / 1,5kwh. En dat is met peak BSFC. Je wilt eigenlijk altijd je generator zo rond de 65-85% belasten voor maximale efficientie. Ik heb mijne destijds specifiek gecalibreerd om precies 50Hz en iets van 229v te geven bij 75% load. Dit is een generator specifiek iets, maar het wordt gewoon nooit echt efficient.
  • Ga je boven de 4500w, dan gaat de deye de generator ondersteunen. Dat gaat dan wel weer op een manier waarbij er per fase gewerkt wordt; de zwaarst belaste fases worden het eerste belast.
Stroom uit de generator kost je dus rond de 1,33/kwh als je zoals ik Beste Belgische Benzine gebruikt. Het is een pokkeherrie, duur, komt met beperkingen qua loads die je kunt doen, en moet dus gezien worden als een absolute noodoplossing. Zie het meer als een oplossing om eenmalig eens de accu af te toppen voor als je het echt niet meer red. Stappen die ik eerst zou nemen:
  • alle non-essentials uit zetten. Dring dat idle exclusief Deye verbruik terug naar minder dan 100w
  • Deye uitzetten als er geen PV is; 100w idle verbruik is gewoon veel. En het probleem speelt waarschijnlijk alleen in december. Een koelkast en/of vriezer kan, mits in een koude ruimte en niet geopend, meestal wel 12u zonder stroom. Uiteraard eerst even testen
Dit is een probleem waar je misschien twee maanden per jaar last van hebt. Een interessanter idee is kijken of je niet gewoon méér PV kwijt kunt. Dat levert ook geld op in normale situaties.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 05-10-2026 14:12 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Dat laatste (zoveel mogelijk PV) heeft ook mijn voorkeur t.o.v. een fossiele generator. Maar als eerste: verminderen van de energiebehoefte, zeker in het geval van voorbereiden op "het ergste". Maar daarnaast ook interessant als je sowieso zo min mogelijk afhankelijk wilt zijn van derden wat betreft energie.

Andere optie naast PV met thuisbatterij: een EV met V2L (of V2H) optie die je al dan niet in het geval van nood (of behoefte) aan enkele apparaten of zelfs aan je ESS kunt koppelen. In theorie zou je die EV ook nog elders kunnen opladen als daar nog wel stroom is, en zo de stroom meenemen naar huis.

En bij energie blijvend: er zijn ook merken zoals Ego die een accuysteem hebben voor o.a. tuinmachines. Waarbij je de batterijen ook in een omvormer kunt stoppen om zo een powerbank te creeren. Die kan afhankelijk van het model meerdere 100-den Watts leveren.

• scoobs
  • Nu online
De storage system in dat topic (ook de mijne) worden geleverd met ca 50kwh aan opslag. Maar batterij-opslag is niet eens zo heel duur meer. In de 16/32/48kwh catagorie zit je zo rond de 80/90 euro per kwh.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:52
@scoobs helemaal eens het is totaal niet interessant een generator te gebruiken om b.v. een thuisaccu of energie opslag systeem te laden, zeker niet in ons land omdat we nog niet een betaalbare goede efficiënte generator hebben hier. (ik bedoel beschikbaar in Nederland die je kan kopen). Maar als backup als het echt niet anders kan en je moet echt zaken van stroom voorzien (denk aan medische apparatuur e.d.) dan is het natuurlijk wat anders.

In landen zoals Cannada en de verenigde staten is het natuurlijk normaal om een generator te hebben in bepaalde gebieden en zie je ook dat ze daar veel verder zijn qua efficiëntie waarbij wel aangemerkt moet worden dat de prijzen daar voor benzine en of gas heel anders liggen dan hier plus dat het lawaai ook niet altijd een probleem is, hoewel voor dat laatste er ook hele stille modellen zijn.

Maar om hier in ons land echt off-grid te willen in vooral de donkere maanden is het inderdaad vooral zaak om juist bij een stroomstoring te zorgen voor minimaal verbruik zoals jezelf al aangeeft.

Maar ze zijn er wel, energiezuinige generatoren (altijd nog duurder dan stroom afnemen van het net per kWh) alleen ze zijn ook wel extreem prijzig in aanschaf. je koopt er zo een 48kWh accu met Deye omvormer voor :P ;) en misschien wel twee ;)

Maar de optie die jij getest hebt is goed mogelijk, maar alleen in absolute nood. en die optie wil ik wel overwegen en hoop dat ook daar in de komende twee jaar meer en meer ontwikkelingen in komen (vooral ook hier in Nederland).

;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Wat voor situatie stel je je voor bij "absolute nood" dat met gematigd energieverbruik + PV + eigen opslag je dan nog noodzaak hebt aan een fossiele generator.
Een generator die je dan ook nog geurloos en geluidloos wil krijgen want in zo'n extreme situatie wil je natuurlijk niet de aandacht trekken op een woning waar blijkbaar nog brandstof op voorraad is?

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
En waarom zou de efficientie in de VS en Canada van een generator veel beter zijn? Tuurlijk, er zit verschil tussen model A en B, maar dat is dan niet echt landafhankelijk. Het lijkt me dat een relatief efficient model ook hier verkrijgbaar is?

Het potentiele probleem moet wel heel groot zijn als je alleen voor echte noodsituaties een fossiele generator wilt hebben. Want behalve aanschaffen moeten die dingen voor zover ik weet ook met enige regelmaat lopen en onderhouden worden. En dus hebben ze een bepaalde running costs, ook als je hem nooit daadwerkelijk moet inzetten voor nood.

Persoonlijk zie ik het nut er niet van in. Mijn pijlen zijn gericht op zoveel mogelijk PV+thuisbatterij die ook zonder grid kan werken. Daar heb ik elke dag wat aan.
Indien de situatie er om vraagt i.c.m. een sterk gereduceerd energieverbruik. En als extra backup zoals gezegd nog de EV met V2L en als laatste toevluchtsoord een paar batterijen van de tuinmachines.

• scoobs
  • Nu online
Och, het is hobby. Running costs zijn met de huidige benzineprijzen 50 euro per jaar.

Onderhoud is eens per jaar verse action olie erin gooien nadat die een paar uurtjes gelooen heeft.

• IvoB2
  • Niet online
En welke brandstof en hoeveel hou je dan op voorraad?
Gewone niet volstrekt luchtdicht bewaarde benzine (Euro95) is hoogstens 6 maanden houdbaar (maar degradeert al vanaf 3 maanden) en trekt vocht aan.
Om het langer dan een jaar te bewaren dien je er al een stabilisator aan toe te voegen.
Of euro 98 (6 tot 12 maanden maar ook duurder in aanschaf).

Wanneer zich plots zo'n noodsituatie voordoet dat je een generator op benzine wil gebruiken zal je ook al een aardig voorraadje achter de hand dienen te hebben.
Bedenk dat als de stroom uitvalt ook de benzinepompen niet meer werken.

[ Voor 105% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2026 18:11 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

franssie

Save the albatross

IvoB2 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:06:
En welke brandstof en hoeveel hou je dan op voorraad?
Ik heb tien liter akylaat benzine op vaste voorraad, gebruik het voornamelijk voor de tuinmachines, maar zit ook in mijn generator.

Bij stroomuitval kan ik in ieder geval koffie zetten (heeft hier prioriteit) CV ketel aan de gang houden en koelkastje. Maar dat gaat het ook maar een dag of twee volhouden.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• IvoB2
  • Niet online
Ok, totaal ander uitgangspunt.
Al mijn tuingereedschap werkt al op elektriciteit.
Een brandstofgenerator kan ook gewoon op mijn batterijomvormer aangesloten worden.
Maar ik zie er persoonlijk geen usercase in.
Heb doorgaans tegen de 60-100 kWh elektriciteit in opslag en PV dat dit dagelijks kan aanvullen.
Als het echt moet kom ik met 3 kWh per etmaal toe.
Wanneer de noodsituatie zich ook nog eens tijdens een dunkelflaute voordoet die meerdere weken aanhoudt dan heb ik wel wat anders aan mijn hoofd dan het nog 2 dagen langer kunnen uitzingen met een benzinegenerator.

Afgezien daarvan zit er in de zomer altijd een 20-35 liter E95 in de tanks van de motoren en in de winter 36 liter E98.

• scoobs
  • Nu online
@IvoB2 leg mij even uit hoe het vocht aantrekt als het in een fatsoendelijke nato kan zit met een goede afsluiting. Zelfde geldt trouwens voor stabilisators. Brandstof die rond de 20c blijft en niet kan ademen vergaat echt niet zo snel als forum lore doet geloven.

Laten we de kwantiteit maar even op "voldoende" houden. Ik rij nog benzine met de auto en motor, dus brandstofrotatie wordt toegepast. Dat maakt het eerdere punt sowieso irrelevant. Plus, een beste voorraad scheelt dat ik dan minder vaak naar de zuider- of oosterburen hoef te gaan én tegelijk altijd voldoende voorraad heb.

Veel voorraad verwacht ik ook niet nodig te hebben, maar het kan mooi helpen om om de pelletkachel in de winter van stroom te voorzien.

Is het nodig? Waarschijnlijk nooit. Maar nu kan ik ook gewoon die accu, die per 13% capaciteit evenveel kostte als de hele generator ook gewoon maximaal gebruiken zonder me druk te hoeven maken voor het dual purpose verhaal. Overschakelen naar off-grid mentaliteit hoef ik dan pas reactief te doen. Nu doet die thuisbatterij waar die goed in is: zichzelf binnen twee jaar terugverdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 05-10-2026 22:17 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.